Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 125 ... 373 Laatste
Acties:
  • 2.810.005 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:23
Paralize_nl schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 18:40:
[...]

Mijn vrouw is onder 35 en ik boven 35, zouden wij dan voor 50% in aanmerking komen voor korting overdrachtsbelasting?
Kopen 2 starters samen een woning en is 1 starter ouder dan 35 jaar? Dan betaalt de oudste 2% over de helft van de woningwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-10 19:48
geekeep schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 17:36:
[...]

Kortom, je hebt een jaar lang een zeer goedkope klusjesman (je vader) over de vloer gehad om je te helpen...
Uh, ja en nee. Dat waren echt geen volle dagen, maar hij hielp gewoon waar hij kon en had veel van het gereedschap wat ik zelf niet heb. En samen klussen is veel leuker, maar zeker niet 2x zo snel ;)
Iedereen die een huis verbouwd doet volgens mij wel een beroep op familie en vrienden. Ik had alleen iemand die structureel kon helpen, helaas dan wel weer veel linkerhanden bij de vrienden :p
Lastmanstanding schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 17:21:
[...]

Hangt sterk af natuurlijk van je werk. Voor sommige banen heb je dezelfde pakket ongeacht hoeveel uur je voor betaalt wordt, dus minder uren werken is alleen minder verdienen.

Ook zijn er voldoende banen waar het loont om meer te werken en klussen uit te besteden. (Die zijn ook vaak de banen waar minder uren officieel werken betekent niet minder werk)

Ook onderschat mensen vaak de gevolgen van minder werk op pensioen/bonus/vakantiegeld bijvoorbeeld. ;)
Zeker iets om rekening mee te houden. Sowieso zouden veel mensen even hun pensioenregeling tegen het licht moeten houden. Maar dat gaat wel erg off topic, dat past beter in een financieel onafhankelijk topic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:10
Harrie_ schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 07:30:
Ik kan me in je hele verhaal wel vinden maar ik vind het toch wel een vrij klinische benadering. Mensen willen toch graag wonen in gebieden waar ze zich sociaal-cultureel mee verbonden voelen. Als uit cijfers blijkt er een tekort is van 100 woningen in Rotterdam en er zijn 100 woningen 'over' in de kop van Groningen, dan heb je netto natuurlijk geen tekort. De vraag is alleen of het wel reëel is om dan van 100 Rotterdammers te verwachten dat ze met hun hele hebben en houden naar Groningen verhuizen :?
Is het reëel om eindeloos bij te bouwen, als je weet dat de verwachtingen alleen maar hoger worden, en dat het bovendien een zelfversterkend effect heeft?

Waarom vinden we dat er een tekort aan woningen is, en geen tekort aan Maseratis of luxe horloges?

Van Groningen naar Rotterdam verhuizen is misschien wat ver, maar mag je verwachten dat mensen van Amstelveen naar Uithoorn verkassen, of van Amsterdam naar Lelystad?

Kortom: wat vinden we met z'n allen eigenlijk woning'nood', en wat niet?
Waah schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:44:
wat @Lastmanstanding zegt. Vroeger was de man in het weekend gewoon vrij om te klussen etc. Er werd helemaal niet verwacht dat de kostwinnaar veel tijd aan de kinderen besteedde. Ook niet in het weekend. Kinderen konden met gemak veilig naar de sportclub, want zoveel auto's en verkeer was er nog niet. Dus de kostwinnaar kon lekker zijn ding doen in het weekend. En dus ook een weekend full-time een keuken plaatsen
In wat voor soort geidealiseerde jaren '50 wereld zijn jullie opgegroeid? Ik dacht dat ik met mijn veertig+ een van de ouderen was hier, maar toen ik klein was hadden de meeste moeders óók een baan, en waren er voor mijn gevoel meer drukke wegen dan nu.
mathelicious schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 17:12:
Omdat we bijna alles zelf hebben gedaan was dit mogelijk en rendabel. Ik kon 3 dagen in de week aan mijn huis werken en mijn vader 5. Uiteindelijk kost het me wel een jaar op die manier, maar nu was het wel voor 60k klaar (600€/m2)
Ook dit voelt weer een beetje wereldvreemd aan, waar haalt een 'starter' even de 12-60k vandaan die hier genoemd wordt? En je raakt wel aan een bijkomend neveneffect van een 'oudere' starter zijn; de familie heeft meestal niet meer de leeftijd dat ze kunnen helpen met verhuizen/klussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08:22
JJ Le Funk schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 17:41:
makelaars gaan er prat op maar ik vind een pico bello afwerking (tegenovergestelde van kluswoning) bij de aanschaf van een woning over rated. kijk en investeer liever in ligging, locatie en ruimte: dichtbij het centrum, op loopafstand van het station, in de buurt van een grote stad, eigen parkeerplek, geen erfpacht of VVE, aan een rustige weg, stukje tuin, voldoende kamers.
en ik vind dan weer dat eenmaal in de stad de locatie (met name de nabijheid van het “centrum”) overrated is. Het verschil in huizenprijs tussen loopafstand en fietsafstand vh centrum begrijp ik nog wel. maar maakt het echt nog uit of je op 10 minuten of 15 minuten vh centrum woont?

En als je 2 linkerhanden hebt, is het hebben van een keuken en een badkamer met gebreken wel degelijk een probleem en een reden om verder te kijken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathelicious
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 19:45:

[...]

Ook dit voelt weer een beetje wereldvreemd aan, waar haalt een 'starter' even de 12-60k vandaan die hier genoemd wordt? En je raakt wel aan een bijkomend neveneffect van een 'oudere' starter zijn; de familie heeft meestal niet meer de leeftijd dat ze kunnen helpen met verhuizen/klussen.
Ik was 30 en mijn vriendin 29, dochtertje van 2. Dus niet echt oudere starters.... sterker nog, we zijn allebei laat begonnen met werken! Ik met 23 part time begonnen en zij vanaf 25 eigenlijk pas na haar studie.

We hebben altijd spaarzaam geleefd en de dure dingen niet gedaan. Sommige vrienden gaan elke 2 jaar naar curacoa, wij zijn 1x naar Tenerife geweest en 2x naar Macedonië (aanrader). Verder veel kamperen en koopjes scoren. In dat opzicht lijken we wel wereldvreemd inderdaad :P

Maar waar kwam dat geld vandaan... heel veel plekken!
9.000 extra op de hypotheek, voor verduurzaming. 15.000 extra (20.000 kon maximaal) via een energiebespaarlening. Belasting betalen (zzp) uitgesteld en de boete daarop gepakt. Belasting terugkrijgen voor kosten koper naar voren gehaald, waardoor we maandelijks 400 kregen. Daarnaast 2000 euro rood gaan staan. Daarbij nog een grote aankoop bewust naar incasso laten gaan en betalingsregeling getroffen. En als laatste konden we lenen bij familie, daardoor hebben we de uitbouw geplaatst a 20.000.

Maar voor de duidelijkheid, we konden dus bovenop de maximale hypotheek nog een bedrag van 31.000 lenen via reguliere paden die voor iedereen beschikbaar zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Morgen worden de NVM cijfers van Q2 gepresenteerd :)

Poll: Prijsstijging in Q2 ten op zichte van Q1
Meer dan 6%
Tussen 4 en 6%
Tussen 2 en 4%
Tussen -2 en 2%
Tussen -4 en -2%
Tussen -6 en -4%
Minder dan -6%
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=404660&layout=2&sort=org
Ook een poll maken? Klik hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09:38
Blik1984 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 19:48:
[...]

en ik vind dan weer dat eenmaal in de stad de locatie (met name de nabijheid van het “centrum”) overrated is. Het verschil in huizenprijs tussen loopafstand en fietsafstand vh centrum begrijp ik nog wel. maar maakt het echt nog uit of je op 10 minuten of 15 minuten vh centrum woont?
Kort maar krachtig: ja. Om meerdere redenen. Niet alleen om de afstand (10 min fietsen is ook nog wel goed te wandelen). Maar ook omdat het soms een heel andere woonsfeer geeft. 10 minuten naast het centrum is vaak nog een stadse wijk, bij 15 minuten zit je misschien in een buitenwijk-sfeer.

Uiteraard is dit allemaal niet in iedere stad zo en zal ook niet iedereen dit het zelfde ervaren. Daarom zal het effect op de prijzen van verder buiten het centrum wonen ook minder groot zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08-10 15:23
Lastmanstanding schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:27:

Misschien stellen zonder kinderen. Met kinderen is het erg druk, gewone leven. Ik moet nog steeds even intern lachen als iemand zonder kinderen zegt dat het "heel druk is." Het is echt een andere soort leven met kinderen. :+
Hangt helemaal van de situatie af... als je als kinderloos stel beiden 's ochtends 6:45 in de auto moet en tegen 19:30 thuiskomt om vervolgens nog te koken, studeren en/of sporten moeten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10-10 19:07
Harrie_ schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:46:
[...]

Als je het zo stelt heb je zeker een punt!

[...]

Druk is natuurlijk een relatief begrip maar ik heb wel het idee dat mensen het nu drukker hebben dan vroeger, mèt en zonder kinderen. Of althans, ze ervaren het als drukker. En dat laatste heeft volgens mij te maken met de oneindige drang om altijd maar dingen te moeten doen i.p.v. thuis je huishouden runnen. Ik ken heel veel mensen die - ookal hebben ze kinderen - in de zomer allerlei festivals afgaan en naast de zomervakantie tussendoor ook nog een aantal weekendjes met tweeën weggaan. De tijd van het hele jaar gewoon werken en 1x per jaar op vakantie en 1x per jaar naar de Efteling ligt mijlenver achter ons (en dan heb ik het over de middenklasse).
Dat drukker komt wellicht ook doordat mensen veel meer delen, vroeger... had je geen FB en whatsapp, waar elke foto gedeeld werd. De maatschappelijke druk is heel anders dan 30 jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024

In wat voor soort geidealiseerde jaren '50 wereld zijn jullie opgegroeid? Ik dacht dat ik met mijn veertig+ een van de ouderen was hier, maar toen ik klein was hadden de meeste moeders óók een baan, en waren er voor mijn gevoel meer drukke wegen dan nu.
Ben ook net 40+ maar mijn moeder was gewoon thuis en wij gingen gewoon zelf met de fiets naar school. Moest wel want 2 auto's per gezin was beetje duur. Maar goed overblijven was een uitzondering voor veel kinderen op de basisschool.
Was niet een groot probleem weinig kinderen gingen met de auto naar school dus was best veilig om te fietsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09:36
Harrie_ schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 18:15:
[...]

Dat en ze zijn opgegroeid in een huishouden waar ze die techniek niet meegekregen hebben. Ik moet nog wekelijks/maandelijks uitrukken bij vrienden waar zowel vader als schoonvader een 'kantoorachtergrond' hebben en eigenlijk niemand dus zelf iets kan.
Herkenbaar! Mijn vader heeft 2 linkerhanden en een kantoorbaan, maar ze hadden wel een nieuwbouwwoning destijds gekocht jaren 90. Als ik zie hoe mijn schoonvader en mijn opa's waren met klussen viel mijn vader buiten de boot. Daar in tegen deed mijn vader de gehele boekhouding van mijn grootouders en die van velen klussers als boekhouder/belastingexpert, iets wat de klussers niet konden zelf.
Helemaal prima natuurlijk, maar het ging in principe om starters met een beperkt budget die moeite hebben om een betaalbare woning te vinden. Huizen die helemaal af zijn daar betaal je natuurlijk ook voor, dus als je budget niet toereikend is is het een prima overweging om dan misschien toch maar voor een gedateerde woning te gaan en die concessie willen veel starters anno nu moet doen.
Mijn vraag rijst dan wat koop je als je een beperkt budget hebt? Ik kan mij niet indenken dat een klushuis verstandig is als je weinig middelen hebt, want materialen zijn duur als je en de keuken, en de badkamer, en isolatie etc. Mij lijkt dat je dan beter een woning kan kopen waar enkel een badkamer of keuken vervangen moet worden en de rest later.
Precies mijn punt ;)
Maar nogmaals, als je budget niet toereikend is dan moet je keuzes maken. En als je dan pertinent niet voor die 'kluswoning' wil gaan kun je natuurlijk prima vrije sector blijven horen tegen de hoofdprijs en geen spaarvermogen opbouwen :Y
Dat is zeker waar! Of bij pa en moe blijven wonen om langer extra te sparen, of gewoon een paar jaar scheefhuren, ik weet het, het is not done voor velen, maar soms wel de beste keuze voor een stel, want sorry, maar een dure vrije sectorwoning huren van een boomer hoge prijzen vraagt voor een krot vind ik minder wenselijk dan een scheefhuurders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-10 08:12
eamelink schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 20:52:
Morgen worden de NVM cijfers van Q2 gepresenteerd :)

Meer dan 6%
Tussen 4 en 6%
Tussen 2 en 4%
Tussen -2 en 2%
Tussen -4 en -2%
Tussen -6 en -4%
Minder dan -6%
[Afbeelding]
Ook een poll maken? Klik hier
Yes, leuk ik zet in op -4% -6% transactieprijs kwartaal op kwartaal.

Eerdere voorspelling kwartaal 2.

Amsterdam: aantal transacties jaar op jaar -12%, transactieprijs kwartaal op kwartaal -4%

Landelijk aantal transacties -10%, transactieprijs kwartaal op kwartaal -6%

En voor het eerst een daling per m2.

60% nog op of boven vraagprijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-02-2024
spijkerhoofd schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 21:48:
[...]

Herkenbaar! Mijn vader heeft 2 linkerhanden en een kantoorbaan, maar ze hadden wel een nieuwbouwwoning destijds gekocht jaren 90. Als ik zie hoe mijn schoonvader en mijn opa's waren met klussen viel mijn vader buiten de boot. Daar in tegen deed mijn vader de gehele boekhouding van mijn grootouders en die van velen klussers als boekhouder/belastingexpert, iets wat de klussers niet konden zelf.

[...]

Mijn vraag rijst dan wat koop je als je een beperkt budget hebt? Ik kan mij niet indenken dat een klushuis verstandig is als je weinig middelen hebt, want materialen zijn duur als je en de keuken, en de badkamer, en isolatie etc. Mij lijkt dat je dan beter een woning kan kopen waar enkel een badkamer of keuken vervangen moet worden en de rest later.

[...]

Dat is zeker waar! Of bij pa en moe blijven wonen om langer extra te sparen, of gewoon een paar jaar scheefhuren, ik weet het, het is not done voor velen, maar soms wel de beste keuze voor een stel, want sorry, maar een dure vrije sectorwoning huren van een boomer hoge prijzen vraagt voor een krot vind ik minder wenselijk dan een scheefhuurders.
Ik denk dat je uiteindelijk altijd beter af bent met die klus woning maar het komt niet aanwaaien. Zo'n woning dwingt natuurlijk ook af dat je de handen uit de mouwen doet en creatief met weinig middelen omgaat. Puur omdat je niet anders kan drukt het je toch om er iets van te maken en dan maak je offers in tijd en moeite die je nooit zou maken wanneer je blijft huren of bij je ouders gaat zitten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:40

tomtom901

Moderator General Chat
Tip doorgeven die ik elders las, Calcasa is ook weer ge-update dus met een nieuw Calcasa-only rapport de hypotheekverstrekker gevraagd de risico opslag aan te passen. Scheelt toch 0,15%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
[b]eamelink in "Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6"eamelink schreef op
Wat de prijzen doen (ik verwacht minstens -4%) vind ik op het moment minder interessant dan wat het aantal transacties doet: daarvan verwacht ik minstens een halvering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

sprhnk schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 22:25:
[...]
Ik denk dat je uiteindelijk altijd beter af bent met die klus woning maar het komt niet aanwaaien. Zo'n woning dwingt natuurlijk ook af dat je de handen uit de mouwen doet en creatief met weinig middelen omgaat. Puur omdat je niet anders kan drukt het je toch om er iets van te maken en dan maak je offers in tijd en moeite die je nooit zou maken wanneer je blijft huren of bij je ouders gaat zitten.
@spijkerhoofd
Dit is eigenlijk wat ik bedoelde met mijn vorige post. Als je voldoende middelen hebt om een woning te kopen die helemaal af is en je hebt geen zin in 'gedoe' dan moet je zeker niet voor een kluswoning gaan. Maar ik zie best vaak mensen (starters) die een kluswoning afschrijven omdat ze geen zin hebben in gedoe terwijl ze eigenlijk geen andere valide opties hebben. De ene kluswoning is de andere niet natuurlijk en volgens mij zijn er best wel wat 'pareltjes' op de markt met behoorlijk wat potentieel, ook in financiële zin. Als je er eigenlijk niet veel opties meer zijn en je kiest daar bewust niet voor omdat je er geen zin in hebt dan is dat natuurlijk je goed recht, maar dat blijft een keuze natuurlijk. Te vaak wordt die keuze imho gepresenteerd als een logisch feit terwijl het in mijn ogen nog steeds een keuze is omdat het vooral te maken heeft met 'geen zin in hebben' i.p.v. 'geen mogelijkheid hebben'.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
CVTTPD2DQ schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 06:11:
[...]

Wat de prijzen doen (ik verwacht minstens -4%) vind ik op het moment minder interessant dan wat het aantal transacties doet: daarvan verwacht ik minstens een halvering.
Als het aantal transacties hard daalt dan gaat het aantal te koop staande woningen wel oplopen. En dan gaat de prijs wel harder onderuit dan -4%. Of dat positief is weet ik eigenlijk niet, niet omdat ik zo graag de hoge prijzen heb(persoonlijk maakt het me niet uit of mijn woning daalt in prijs of niet )Maar mensen kunnen dan gewoon de hogere prijzen niet meer betalen, dus of het de betaalbaarheid en dus het woningprobleem oplost denk ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Rubbergrover1 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 20:55:
[...]

Kort maar krachtig: ja. Om meerdere redenen. Niet alleen om de afstand (10 min fietsen is ook nog wel goed te wandelen). Maar ook omdat het soms een heel andere woonsfeer geeft. 10 minuten naast het centrum is vaak nog een stadse wijk, bij 15 minuten zit je misschien in een buitenwijk-sfeer.

Uiteraard is dit allemaal niet in iedere stad zo en zal ook niet iedereen dit het zelfde ervaren. Daarom zal het effect op de prijzen van verder buiten het centrum wonen ook minder groot zijn.
Ik merk dus bij mij in de omgeving dat verder weg van de stad significant scheelt, terwijl er juist hele duidelijke voordelen aan zitten van iets verder weg wonen. Op 3 minuten fietsen van mij (dichter bij de stad) gaan er bovenwoningen weg van 90 m2 voor 400k-450k met energielabel F en vve-bijdrage van 100 euro per maand, gelegen aan een drukke weg. Eenzelfde type woning bij mij om de hoek van 130m2 met eigen parkeerplaats, energielabel A, gelegen in een autovrije wijk (heel rustig dus) en dicht bij de natuur gaat weg voor krap 475k. Dan heb je het dus over een verschil van 1.000 per m2 die voornamelijk te verklaren is door locatie dichterbij centrum. En dan hebben we het alsnog over meer dan 10 minuten fietsen naar het centrum toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Zie in omgeving Utrecht het aantal beschikbare huizen wel hard stijgen nu, ik neem aan vanwege de zomerperiode (vakanties beginnen vrijdag). Is in een paar dagen tijd van 700 -> 900 gestegen.

Weet iemand of je in eerdere jaren ook een flinke stijging in woningaanbod kon zien vlak voor de zomervakantie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Harrie_ schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 07:30:
[...]

@spijkerhoofd
Dit is eigenlijk wat ik bedoelde met mijn vorige post. Als je voldoende middelen hebt om een woning te kopen die helemaal af is en je hebt geen zin in 'gedoe' dan moet je zeker niet voor een kluswoning gaan. Maar ik zie best vaak mensen (starters) die een kluswoning afschrijven omdat ze geen zin hebben in gedoe terwijl ze eigenlijk geen andere valide opties hebben. De ene kluswoning is de andere niet natuurlijk en volgens mij zijn er best wel wat 'pareltjes' op de markt met behoorlijk wat potentieel, ook in financiële zin. Als je er eigenlijk niet veel opties meer zijn en je kiest daar bewust niet voor omdat je er geen zin in hebt dan is dat natuurlijk je goed recht, maar dat blijft een keuze natuurlijk. Te vaak wordt die keuze imho gepresenteerd als een logisch feit terwijl het in mijn ogen nog steeds een keuze is omdat het vooral te maken heeft met 'geen zin in hebben' i.p.v. 'geen mogelijkheid hebben'.
U heeft gelijk, als iemand financieel minder mogelijkheden heeft kun je beter voor een kluswoning gaan, en er zitten zeker betaalbare pareltjes bij, maar er zitten ook woningen tussen waar ik niet vrolijk van zou worden. Er is natuurlijk een verschil tussen een kluswoning waar alles aan gedaan moet worden voordat het leefbaar is of woningen waar enkel de badkamer en/of keuken vervangen moeten worden of dat de keuken out of date is maar nog steeds bruikbaar is.

Kijk als je al een huurwoning hebt is een woning dat niet leefbaar is niet aantrekkelijk vanwege de te dure lasten, maar als je bij pa en moe woont of je kan terug naar pa en moe met elkaar kan het best aantrekkelijk zijn om een woning te kopen waar eerst tijd in zit om het volledig te verbouwen.

Onze situatie was dat we 500K konden betalen voor een woning en daarom konden we een instapbare woning kopen icm dat wij de enige overgebleven bieder waren voor de woning omdat het hoogste bieder ertussen uit kneep. Wij zijn niet de standaard starters met beperkt budget, maar starters met 2 hele goede banen en een ton aan spaargeld. Wij hebben het geluk daarmee, maar als we minder geluk hadden hadden we een kluswoning gekocht, en ik heb echt pareltjes gezien hoor voor een acceptabele prijs! Helaas wilde het parlement die woning niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Blik1984 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 08:15:
[...]

Ik merk dus bij mij in de omgeving dat verder weg van de stad significant scheelt, terwijl er juist hele duidelijke voordelen aan zitten van iets verder weg wonen. Op 3 minuten fietsen van mij (dichter bij de stad) gaan er bovenwoningen weg van 90 m2 voor 400k-450k met energielabel F en vve-bijdrage van 100 euro per maand, gelegen aan een drukke weg. Eenzelfde type woning bij mij om de hoek van 130m2 met eigen parkeerplaats, energielabel A, gelegen in een autovrije wijk (heel rustig dus) en dicht bij de natuur gaat weg voor krap 475k. Dan heb je het dus over een verschil van 1.000 per m2 die voornamelijk te verklaren is door locatie dichterbij centrum. En dan hebben we het alsnog over meer dan 10 minuten fietsen naar het centrum toe.
Ik merk dat ook in regio Amsterdam. Ik werk zelf in Amsterdam nieuw west, de tijd die ik er vanaf kantoor over doe met OV naar Amsterdam centrum is rond de 25 minuten, de tijd die ik er over doe om vanuit mijn dorp naar Amsterdam centrum is slechts 10 minuten later met OV, maar kan wel voor 4 ton een kluswoning kopen met tuin, en voor 5ton hebben wij een nieuwe instapbare woning met tuin en veel ruimte. Probeer in Nieuw west maar eens een woning met tuin te bemachtigen voor 5 ton...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovyH
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 16-11-2022
Blik1984 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 08:17:
Zie in omgeving Utrecht het aantal beschikbare huizen wel hard stijgen nu, ik neem aan vanwege de zomerperiode (vakanties beginnen vrijdag). Is in een paar dagen tijd van 600 -> 800 gestegen.

Weet iemand of je in eerdere jaren ook een flinke stijging in woningaanbod kon zien vlak voor de zomervakantie?
Hier droogt het populaire segment tot 500k, 100m2+ met min. 3 slaapkamers juist helemaal op. Daarbij staan veel woningen nog als beschikbaar op Funda terwijl ze allang onder bod zijn of zelfs verkocht onder voorbehoud. Geen idee of je normaal gesproken een stijging ziet in het aanbod maar ik weet uit ervaring wel dat men gewoon door blijft zoeken tijdens de vakantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Ons nieuwbouwwoning wordt eind Q1 2023 opgeleverd, maar wij hebben ons huidige woning net verkocht. Begin september moeten we eruit. We gaan tijdelijk huren.

Met de alsmaar stijgende rentes werd ik te nerveus, geen zin dat we overwaarde 'mislopen', dus verkocht :)

Gaat om een appartement van iets boven de 100m2, voor 400k.

[ Voor 10% gewijzigd door c-nan op 07-07-2022 08:50 ]

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovyH
c-nan schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 08:50:
Ons nieuwbouwwoning wordt eind Q1 2023 opgeleverd, maar wij hebben ons huidige woning net verkocht. Begin september moeten we eruit. We gaan tijdelijk huren.

Met de alsmaar stijgende rentes werd ik te nerveus, geen zin dat we overwaarde 'mislopen', dus verkocht :)

Gaat om een appartement van iets boven de 100m2, voor 400k.
Vanwege dezelfde nervositeit hebben wij het overbruggingskrediet heel laag gehouden. Ons huis gaat binnenkort in de verkoop, ben benieuwd. En gefeliciteerd met jullie verkoop! Was het makkelijk om iets te vinden qua tijdelijke verhuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

spijkerhoofd schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 08:44:
[...]
en er zitten zeker betaalbare pareltjes bij, maar er zitten ook woningen tussen waar ik niet vrolijk van zou worden. Er is natuurlijk een verschil tussen een kluswoning waar alles aan gedaan moet worden voordat het leefbaar is of woningen waar enkel de badkamer en/of keuken vervangen moeten worden of dat de keuken out of date is maar nog steeds bruikbaar is.
[...]
En dat is natuurlijk een beetje de crux. Ik moet altijd denken aan die kraslot-reclame met teksten als "als ik een nieuw kapsel wil, dan kan dat nu" en "als ik een nieuwe outfit wil, dan kan dat nu". Ik denk dat jonge mensen anno nu zo gericht zijn op 'instant gratification' dat ze ook bij de aankoop van een huis sneller kiezen voor de route die het minste energie kost en waarbij ze direct kunnen genieten van die mooie moderne keuken. Nogmaals van mijn kant; eigen keuze natuurlijk, maar ik vind dat soms een gemiste kans :Y)

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
spijkerhoofd schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 08:44:

Kijk als je al een huurwoning hebt is een woning dat niet leefbaar is niet aantrekkelijk vanwege de te dure lasten, maar als je bij pa en moe woont of je kan terug naar pa en moe met elkaar kan het best aantrekkelijk zijn om een woning te kopen waar eerst tijd in zit om het volledig te verbouwen.
Aan de andere kant niet alles moet natuurlijk tegelijk en voordat je er kan wonen.
Heel kort door de bocht, als je er kan slapen douchen en koken en naar de WC is het voldoende.
Als dat betekend dat je tijdelijk een gasstel hebt wat op een kleine koelkast staat en verder met wat plastic bakken de vaat moet doen ( soort van camping ) is dat leefbaar.
Dit is natuurlijk erg extreem maar je kan natuurlijk best een woonkamer hebben die je verbouwd terwijl je voor de rest gewoon in je huis woont.
Dat doen de achterburen bij mij ook, die wonen op de 1e verdieping terwijl ze de begane grond volledig uitbouwen/verbouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
  • Nu online
NovyH schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 08:57:
[...]

Vanwege dezelfde nervositeit hebben wij het overbruggingskrediet heel laag gehouden. Ons huis gaat binnenkort in de verkoop, ben benieuwd. En gefeliciteerd met jullie verkoop! Was het makkelijk om iets te vinden qua tijdelijke verhuur?
In ons geval is dat geen eerlijke vraag, de huurwoning had ik via via al kunnen regelen. Wij hoefden dus niet 'de markt op' om een huurwoning te zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
NovyH schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 08:48:
[...]

Hier droogt het populaire segment tot 500k, 100m2+ met min. 3 slaapkamers juist helemaal op. Daarbij staan veel woningen nog als beschikbaar op Funda terwijl ze allang onder bod zijn of zelfs verkocht onder voorbehoud. Geen idee of je normaal gesproken een stijging ziet in het aanbod maar ik weet uit ervaring wel dat men gewoon door blijft zoeken tijdens de vakantie.
Ik zie in Utrecht ook wel dat in het goedkopere segment, fatsoenlijk energielabel met budget tot 500k de spoeling vrij dun is. Helemaal als je binnen de ring wilt kijken. Je wordt dan toch vrij snel richting Leidsche Rijn gedrukt. Sowieso is er helemaal niks te koop dat er al langer dan 4 weken online staat. Dus ofwel wordt het na een paar weken weer offline gehaald als het niet verkoopt, ofwel alles verkoopt toch wel gewoon redelijk snel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
mathelicious schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 20:28:
Maar waar kwam dat geld vandaan... heel veel plekken!
9.000 extra op de hypotheek, voor verduurzaming. 15.000 extra (20.000 kon maximaal) via een energiebespaarlening. Belasting betalen (zzp) uitgesteld en de boete daarop gepakt. Belasting terugkrijgen voor kosten koper naar voren gehaald, waardoor we maandelijks 400 kregen. Daarnaast 2000 euro rood gaan staan. Daarbij nog een grote aankoop bewust naar incasso laten gaan en betalingsregeling getroffen. En als laatste konden we lenen bij familie, daardoor hebben we de uitbouw geplaatst a 20.000.
Dat is een heel eerlijk antwoord op de vraag die af en toe door m'n hoofd spookt "waar halen die jonge mensen toch al dat geld vandaan?"

In ons huishouden is het ook geen feest van verre zonvakanties, maar 'even' 60k op een verbouwing stukslaan valt toch buiten de mogelijkheden. Bij jullie is het dus een combinatie geweest van best wat risico's nemen (meer dan waar ik trek in heb), en het vrijgekomen geld aanwenden voor woning en verduurzaming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
c-nan schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 08:50:

Dat is dus een beetje hoe de selffulfilling prophecy werkt. Mensen zijn bang dat de markt omslaat en gaan daarom toch maar vast eerder de woning te koop zetten dan ze een paar maanden geleden dachten. Met als gevolg een flinke stijging in het aanbod aan woningen. En kopers die kritischer kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lastmanstanding
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14-10 11:08
lama83 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 21:42:
[...]

Hangt helemaal van de situatie af... als je als kinderloos stel beiden 's ochtends 6:45 in de auto moet en tegen 19:30 thuiskomt om vervolgens nog te koken, studeren en/of sporten moeten...
Zo was ik ook zonder kinderen (maar dan op de fiets, mijn man met de trein). Ik had nog steeds veel meer vrije tijd voor mezelf dan met kinderen. (Sporten is trouwens wel al tijd voor jezelf, tenminste zo is dat wel gezien als je kinderen hebt)

Nu mijn jongste bijna 10 jaar is, krijg ik meer tijd terug. Nog steeds niet zo veel tijd als voor kinderen, maar het komt langzamerhand terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
  • Nu online
Rubbergrover1 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 09:12:
[...]

Dat is dus een beetje hoe de selffulfilling prophecy werkt. Mensen zijn bang dat de markt omslaat en gaan daarom toch maar vast eerder de woning te koop zetten dan ze een paar maanden geleden dachten. Met als gevolg een flinke stijging in het aanbod aan woningen. En kopers die kritischer kunnen zijn.
Dat is helemaal niet zo gek toch als je kijkt naar de stijgende rentes, oplopende inflatie, oorlog, dalende olieprijs (recessie?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
sprhnk schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 22:25:
[...]

En je helpt John Williams weer aan een boterham ;) .

Ik kan mij goed vinden in het verhaal van spijkerhoofd over zijn vader. 'Wij' zitten hier op een Tweakers forum, met waarschijnlijk een populatie die gemiddeld een bovengemiddeld ruimtelijk en technisch inzicht en 'handigheid' heeft. Maar er zijn dus ook massa's mensen die het nog niet eens lukt om een schilderijtje of een lamp op te hangen. Vooral als die dan toch koppig zijn en denken: dat lukt mij wel, dan is dat bijna een garantie op 'help mijn man is klusser'-taferelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Rubbergrover1 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 09:12:
[...]

Ja een beetje hetzelfde als de afgelopen jaren de andere kant op.
Media roept er word overal zwaar overboden, nieuwe koper denkt als ik niet overbied dan krijg ik het huis niet.
Prijzen stijgen dus media duikt erop wat weer meer druk zet op mensen om toch maar vooral veel te overbieden.
Gewoon opgaande spiraal extra gevoed door FOMO en de media.

Nu heb je gewoon het begin van een neerwaardse spiraal, snel verkopen anders is het minder waard ( FOMO ) dus meer aanbod minder overbiedingen, media die roept dat de markt afkoelt. Shit snel verkopen anders krijgen we straks minder, nog meer aanbod langer te koop staan, minder bieden. Want de kopers denken dan ook als ik nog 3 maanden wacht koop ik het huis voor minder. Dat het verschil waarschijnlijk gewoon aan huur betaald word en aan extra hypotheek rente zien veel mensen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
c-nan schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 09:16:
[...]

Dat is helemaal niet zo gek toch als je kijkt naar de stijgende rentes, oplopende inflatie, oorlog, dalende olieprijs (recessie?).
Zeker, het is helemaal niet gek. Maar ik vind dit dus een mooie illustratie van hoe die omslag in de markt in zijn werk gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
CVTTPD2DQ schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 06:11:
[...]

Een halvering is echt fors, zeker gezien het aanbod. Dan hou ik mijn hart vast voor de komende 2 kwartalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Shadowhawk00 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 09:18:
[...]
Shit snel verkopen anders krijgen we straks minder, nog meer aanbod langer te koop staan, minder bieden. Want de kopers denken dan ook als ik nog 3 maanden wacht koop ik het huis voor minder. Dat het verschil waarschijnlijk gewoon aan huur betaald word en aan extra hypotheek rente zien veel mensen niet.
Punt daarbij is wel dat je bij nu verkopen zekerheid hebt over de verkoopopbrengst. En bij verkoop over 3 maanden niet. Die zekerheid kan iemand wel een paar duizend euro's waard zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Rubbergrover1 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 09:17:
[...]

En je helpt John Williams weer aan een boterham ;) .

Ik kan mij goed vinden in het verhaal van spijkerhoofd over zijn vader. 'Wij' zitten hier op een Tweakers forum, met waarschijnlijk een populatie die gemiddeld een bovengemiddeld ruimtelijk en technisch inzicht en 'handigheid' heeft. Maar er zijn dus ook massa's mensen die het nog niet eens lukt om een schilderijtje of een lamp op te hangen. Vooral als die dan toch koppig zijn en denken: dat lukt mij wel, dan is dat bijna een garantie op 'help mijn man is klusser'-taferelen.
Ach hopelijk kennen ze dan nog wel een paar handige mensen dan komt dat wel goed, maar vaak is dat ook niet zo natuurlijk.
Dat is dan wel een groot voordeel als je in de bouw werkt, je kent overal wel mannetjes die vaak niet heel erg vinden om in het weekend nog even bij te klussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Rubbergrover1 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 09:20:
[...]

Punt daarbij is wel dat je bij nu verkopen zekerheid hebt over de verkoopopbrengst. En bij verkoop over 3 maanden niet. Die zekerheid kan iemand wel een paar duizend euro's waard zijn.
Klopt dat is ook gewoon heel handig, ik geef alleen maar aan hoe beide partijen dan gaan denken.
Afgelopen tijd was het :
kopers -> snel kopen overbieden want over 6 maande kunnen we het misschien niet betalen
Verkopers -> wacht zo lang mogelijk met verkopen over 6 maanden levert het meer op.

Nu word het:
kopers -> wacht nog maar een paar maanden dan is het goedkoper.
verkopers -> snel verkopen anders is het straks minder waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Nu online
Shadowhawk00 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 09:18:
[...]

Ja een beetje hetzelfde als de afgelopen jaren de andere kant op.
Media roept er word overal zwaar overboden, nieuwe koper denkt als ik niet overbied dan krijg ik het huis niet.
Prijzen stijgen dus media duikt erop wat weer meer druk zet op mensen om toch maar vooral veel te overbieden.
Gewoon opgaande spiraal extra gevoed door FOMO en de media.

Nu heb je gewoon het begin van een neerwaardse spiraal, snel verkopen anders is het minder waard ( FOMO ) dus meer aanbod minder overbiedingen, media die roept dat de markt afkoelt. Shit snel verkopen anders krijgen we straks minder, nog meer aanbod langer te koop staan, minder bieden. Want de kopers denken dan ook als ik nog 3 maanden wacht koop ik het huis voor minder. Dat het verschil waarschijnlijk gewoon aan huur betaald word en aan extra hypotheek rente zien veel mensen niet.
Mensen weten dat echt wel denk ik. Het voordeel van huren is dat je weet waar je aan toe bent, je weet hoeveel het je gaat kosten. Met een dalende huizenmarkt weet je niet hoeveel (en of uberhaupt) je gaat geld mis gaat lopen.

In ons geval: wij moeten 8 maanden huren tegen 1000,- all-in per maand. Ons huidige hypotheek kost(te) ons 700 rente, 200 inleg bankspaar, 250 vve.

Aan de ene kant gaan we dus 8000 kosten maken aan huren, maar aan de andere kant besparen we 2000 aan vve en 5600 aan rente.

Uiteindelijk scheelt het een paar duizend euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Shadowhawk00 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 09:20:
[...]

Ach hopelijk kennen ze dan nog wel een paar handige mensen dan komt dat wel goed, maar vaak is dat ook niet zo natuurlijk.
Dat is dan wel een groot voordeel als je in de bouw werkt, je kent overal wel mannetjes die vaak niet heel erg vinden om in het weekend nog even bij te klussen.
Ja, dat hangt dus sterk af van het wereldje (of de bubbel ;) ) waarin je je begeeft. Die boekhouder zit waarschijnlijk tussen allemaal andere kantoorklerken, die lang niet allemaal even handig zijn (understatement).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Rubbergrover1 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 09:24:
[...]

Ja, dat hangt dus sterk af van het wereldje (of de bubbel ;) ) waarin je je begeeft. Die boekhouder zit waarschijnlijk tussen allemaal andere kantoorklerken, die lang niet allemaal even handig zijn (understatement).
Tja zoals alles in het leven, het is niet wie je bent maar wie je kent.
Dat geld voor carrierekansen, kansen op een huurhuis, koophuis.
Maar ook voor klusjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
c-nan schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 09:23:
[...]

Mensen weten dat echt wel denk ik. Het voordeel van huren is dat je weet waar je aan toe bent, je weet hoeveel het je gaat kosten. Met een dalende huizenmarkt weet je niet hoeveel (en of uberhaupt) je gaat geld mis gaat lopen.

In ons geval: wij moeten 8 maanden huren tegen 1000,- all-in per maand. Ons huidige hypotheek kost(te) ons 700 rente, 200 inleg bankspaar, 250 vve.

Aan de ene kant gaan we dus 8000 kosten maken aan huren, maar aan de andere kant besparen we 2000 aan vve en 5600 aan rente.

Uiteindelijk scheelt het een paar duizend euro.
Wij hebben een oplevering eind 2023. Als ik nu de opbrengst in de huidige markt kon vastzetten voor 10k ofzo had ik dat zo gedaan. Het dubbel verhuizen is alleen even een dingetje.

Het voordeel van een vroege verkoop is ook dat als de opbrengst niet bevalt je het makkelijk van de markt kunt halen en 6 maanden later weer opnieuw kunt aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Blik1984 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 08:15:
[...]

Ik merk in mijn omgeving juist dat als je een stukje buiten het centrum bent, de prijzen veel minder afhangen van de afstand tot het centrum, maar dat het veel meer gaat afhangen van hoe de wijk is. Of vooral: hoe het imago van de wijk is. De ene wijk is veel betaalbaarder dan de andere, terwijl de woningen even ver van het centrum staan. En de woningen die dichter bij de natuur staan zijn hier juist veel duurder dan elders, ook als die andere woningen dichter bij het centrum zijn.

Overigens zijn er ook wijken waarvan ik het prijsverschil wél veel te groot vind. Zo is er een wijk van eind 20ste eeuw die volgens mij door veel mensen wat over het hoofd wordt gezien, maar waar je als gezin behoorlijk waar voor je geld krijgt. Geen slecht imago, redelijk dicht bij het centrum en prima woningen voor weinig geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Shadowhawk00 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 09:26:
[...]

Tja zoals alles in het leven, het is niet wie je bent maar wie je kent.
Dat geld voor carrierekansen, kansen op een huurhuis, koophuis.
Maar ook voor klusjes
Daarom vind ik de richting van discussie zoals die nu gaat nogal eenzijdig. Dat je 'gewoon' een kluswoning moet kopen en die 'gewoon' zelf moet opknappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovyH
c-nan schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 09:16:
[...]

Zeker niet gek en ik snap dat als je dit kunt, je dit zeker doet. Wij hebben het anders aangepakt en het overbruggingskrediet (verwachtte overwaarde) dusdanig laag gehouden dat we enorme speelruimte hebben.
We hebben de vraagprijs scherp ingezet op de werkelijke taxatiewaarde van afgelopen week. Verkopen boven of rond de vraagprijs zou super zijn maar geen absolute must.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:12
N=1 observatie bij mijn overburen:

Jaren 20 appartement begane grond, geen klushuis, >100 m2, flinke tuin (voor stadse begrippen), prima buurt in Den Haag, meeste vergelijkbare huizen halen Funda niet eens (of komen daar al als "verkocht onder voorbehoud" op) of bezichtigen is niet meer mogelijk omdat er al 30 kijkers zijn, en worden verkocht met 25% overbieden...

Nu slechts 4 kijkers en slechts 1 bod, 5% onder vraagprijs. Buurman heeft het bod met tegenzin geaccepteerd, een slecht bod is beter dan geen bod.

Slechts 1 voorbeeld, maar volgens de makelaar was het algemene beeld toch wel dat de markt (in ieder geval dit deel van de markt) aardig aan het afkoelen is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Laapo
NVM cijfers = weinig explosief. Gemiddelde transactieprijs stijgt kwartaal op kwartaal zelfs....

Edit: moest echt een paar keer checken of ik wel naar de juiste cijfers kijk. The party continues..

[ Voor 34% gewijzigd door Laapo op 07-07-2022 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
migchiell schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 10:00:
N=1 observatie bij mijn overburen:

Jaren 20 appartement begane grond, geen klushuis, >100 m2, flinke tuin (voor stadse begrippen), prima buurt in Den Haag, meeste vergelijkbare huizen halen Funda niet eens (of komen daar al als "verkocht onder voorbehoud" op) of bezichtigen is niet meer mogelijk omdat er al 30 kijkers zijn, en worden verkocht met 25% overbieden...

Nu slechts 4 kijkers en slechts 1 bod, 5% onder vraagprijs. Buurman heeft het bod met tegenzin geaccepteerd, een slecht bod is beter dan geen bod.

Slechts 1 voorbeeld, maar volgens de makelaar was het algemene beeld toch wel dat de markt (in ieder geval dit deel van de markt) aardig aan het afkoelen is.
Nou ja de markt koelt af en als mensen al een woning hebben dan hebben ze er geen 2e nodig natuurlijk.

Maar kunnen we "flinke tuin" definieren met een M2 getal? Ik heb namelijk echt geen idee wat ik moet denken bij een "flinke tuin voor stadse begrippen".

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-10 14:07

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathelicious
CVTTPD2DQ schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 09:12:
[...]

Dat is een heel eerlijk antwoord op de vraag die af en toe door m'n hoofd spookt "waar halen die jonge mensen toch al dat geld vandaan?"

In ons huishouden is het ook geen feest van verre zonvakanties, maar 'even' 60k op een verbouwing stukslaan valt toch buiten de mogelijkheden. Bij jullie is het dus een combinatie geweest van best wat risico's nemen (meer dan waar ik trek in heb), en het vrijgekomen geld aanwenden voor woning en verduurzaming.
Ja, als het moet ga ik dan wel 5 dagen werken. Dat dekt het risico wat af en ik heb nog 30% loonstijging in het vooruitzicht komende 5 jaar.

Overigens is de gecreëerde meerwaarde wel dekkend en is ons levensgeluk vele malen hoger. Het is 'maar' geld.

[ Voor 7% gewijzigd door mathelicious op 07-07-2022 10:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SL104
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09-05 08:51
Interessant. Toch weer stijgingen over de hele linie. Verkooptijd is nog ongeveer gelijk gebleven de laatste tijd, wel gaat dat natuurlijk alleen over de huizen die daadwerkelijk verkocht zijn. De looptijd is wel toegenomen tov vorig kwartaal (behalve bij vrijstaande huizen), maar nog vergelijkbaar met hetzelfde kwartaal vorig jaar. Grootste verschil lijkt te zijn dat er veel meer aanbod is. Zo te zien vooral omdat meer mensen hun huis te koop hebben gezet en niet noodzakelijk omdat de verkoop langer zou duren.

Meer aanbod, iets meer keuze voor de kopers, maar nog geen prijsdalingen waarneembaar. Ik had eerlijk gezegd wel een lichte daling verwacht, vanwege de gestegen hypotheekrente. Tegelijkertijd zijn in mijn regio (rondom Amsterdam) de huurprijzen wel ook nog verder door het dak gegaan, ook de laatste maanden nog, tegenwoordig betaal je 2k voor 80 m2 label D appartement. Ik kan me voorstellen dat de vraag naar koophuizen daardoor hoog blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-10 14:17
Laapo schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 10:01:
NVM cijfers = weinig explosief. Gemiddelde transactieprijs stijgt kwartaal op kwartaal zelfs....

Edit: moest echt een paar keer checken of ik wel naar de juiste cijfers kijk. The party continues..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b0XUwwK14J3uZuCvOztdLZpkmls=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/avDl6ImKW0f8tFGYlO3GwCIG.png?f=user_large

Let op het verschil tussen transactieprijs en vraagprijs. Lopen nu behoorlijk scheef, wel opvallend

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rm0TSJ2HiWde43_qrr23JAckV58=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jSelDGM7B4jp1J8p7nSzRJ7B.png?f=user_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:17
Prijzen stijgen in één kwartaal 3,5%, verschil met vorig jaar is 10,6%.

NOS: "De snelheid waarmee de prijzen stijgen is daarmee wel weer wat verder afgenomen. Tot eind vorig jaar stegen de prijzen nog met ruim 20 procent. Opvallend genoeg lijken de verkopers voorzichtiger dan de kopers. De vraagprijs steeg minder snel dan de uiteindelijke verkoopprijs, en nog altijd acht op de tien huizenkopers betalen meer dan de vraagprijs."

Slechts 4 Tweakers hier hadden in de poll aangeven dat de prijzen met meer dan 6% zouden stijgen, wij hebben dus gezamenlijk geen inzicht in de marktontwikkeling :)

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr0BB
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 07-10 16:47
Opvallende cijfers van de NVM. Aantal transacties gestegen en kwartaal op kwartaal een maar liefst 4% gestegen transactieprijs (448k vs 431k). Dit zagen weinigen aankomen denk ik....

Zou voor de gemiddelde koper geen goed nieuws zijn, betaalbaarheid rent gierend achteruit met hogere rentes.

[ Voor 3% gewijzigd door Mr0BB op 07-07-2022 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Laapo schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 10:01:

Ik merk dan ook weinig verschil kwartaal op kwartaal. Ja er was even meer aanbod april-mei, maar het valt nu gewoon weer stil want zomervakantie. En de huizen die ik wel ging bezichtigen zijn inderdaad nog goed overboden. En dat is zowel in de categorie kluswoning als kant en klaar af huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masvic
Joosie200 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 10:27:
[...]

Ik merk dan ook weinig verschil kwartaal op kwartaal. Ja er was even meer aanbod april-mei, maar het valt nu gewoon weer stil want zomervakantie. En de huizen die ik wel ging bezichtigen zijn inderdaad nog goed overboden. En dat is zowel in de categorie kluswoning als kant en klaar af huis.
Dan let je niet goed op, want het aanbod stijgt elke week met rond de 1000 huizen. Van 17k in januari naar 40k vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Registratie: December 2019
  • Niet online
Opvallend hoe de looptijd aanbod alleen die van vrijstaande huizen enorm zakt (108 -> 73 -> 46 dagen) waardoor het gemiddelde zakt maar over de hele breedte juist overal een stijging te zien is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

BarendBotje schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 10:31:
[...]

Opvallend hoe de looptijd aanbod alleen die van vrijstaande huizen enorm zakt (108 -> 73 -> 46 dagen) waardoor het gemiddelde zakt maar over de hele breedte juist overal een stijging te zien is.
Even een bladzijde daarvoor: verkooptijd, die is zuiverder qua metric. De looptijd is een beetje gekunsteld, omdat einde kwartaal niet zoveel zegt.

Ik ben vooral benieuwd wanneer de laatste twee metrics (vraag/verkoopprijs, en % boven vraagprijs) gaan omdraaien. Waarschijnlijk dit kwartaal, want in afgelopen kwartaal is het nog onverminderd hoog.

[ Voor 17% gewijzigd door Get!em op 07-07-2022 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Prijs ontwikkeling per regio Q2:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6NzGGFrO3r7b9VnPA6y57ZgOu2M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wJOaLoz3XeVBmgY0DXem3VtE.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Masvic schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 10:24:
[...]

Let op het verschil tussen transactieprijs en vraagprijs. Lopen nu behoorlijk scheef, wel opvallend
In tegendeel. Die ontwikkelingen liepen in het verleden juist behoorlijk scheef. Maar zijn nu juist goed in lijn, met alles ongeveer 10% er bij. Het was juist heel scheef toen de situatie was dat de transactieprijzen meer dan 20% stijgen en de vraagprijzen minder dan 5% stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Tsjonge, ik had toch echt een daling verwacht ten opzichte van Q1; immers was er in Q1 al een daling terwijl de renteverhogingen en oorlog pas net begonnen waren.

Blijkbaar toch een forse stijging in prijzen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:12
Shadowhawk00 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 10:05:
[...]

Nou ja de markt koelt af en als mensen al een woning hebben dan hebben ze er geen 2e nodig natuurlijk.

Maar kunnen we "flinke tuin" definieren met een M2 getal? Ik heb namelijk echt geen idee wat ik moet denken bij een "flinke tuin voor stadse begrippen".
Iets meer dan 80 m2

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/paeGsmF6OcYRAbTN49v4ra_GQZs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zyXHPTNDBc5wKPtk8qMzNRSk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door migchiell op 07-07-2022 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08:49
eamelink schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:02:
Tsjonge, ik had toch echt een daling verwacht ten opzichte van Q1; immers was er in Q1 al een daling terwijl de renteverhogingen en oorlog pas net begonnen waren.

Blijkbaar toch een forse stijging in prijzen :)
Het sluit echt totaal niet aan bij het gevoel dat de markt opwekt en bij bijvoorbeeld de teruglopende bezichtigingen.

Ik heb diverse huizen in prijs zien dalen de laatste maand, de maanden ervoor eigenlijk totaal niet. Misschien duurt het gewoon nog een kwartaal (of 2) voor we dit echt in de cijfers terugzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
[...]

Ook dit voelt weer een beetje wereldvreemd aan, waar haalt een 'starter' even de 12-60k vandaan die hier genoemd wordt?
:? Wat dacht je van sparen en zuinig leven?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sprhnk
supersoco80 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:04:
[...]

Het sluit echt totaal niet aan bij het gevoel dat de markt opwekt en bij bijvoorbeeld de teruglopende bezichtigingen.

Ik heb diverse huizen in prijs zien dalen de laatste maand, de maanden ervoor eigenlijk totaal niet. Misschien duurt het gewoon nog een kwartaal (of 2) voor we dit echt in de cijfers terugzien?
Ik dacht dit ook maar de praktijk is in onze buurt juist een explosie van overbieden doordat expats actiever op de markt zijn geworden en mensen rente stijgingen voor willen zijn. Dus het verbaasd mij niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
GAIAjohan schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:08:
[...]

***members only***
Dat is tegenwoordig wat lastiger als het verbouwen vooral bestaat uit verduurzamen en je door het gebrek aan duurzaamheid een enorme glw-rekening hebt ;). owja: en dezelfde aankoopprijs, maar 3% extra rente tov even geleden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Egeau
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-10 14:00
Lees dat NVM rapport door en zie dat het % Boven vraagprijs verkocht nog steady op 80% zit. Weet iemand hoe ze dit berekenen? Ik zie hier in de buurt best wel wat huizen (incl. de mijne) die met een lagere prijs terug komen op Funda en dan vervolgens nog wel overboden worden.

Tellen die ook mee? If so, dan zegt het vrij weinig.

Moet wel zeggen dat ik nog verbaasd ben over de stijging van de woningprijzen. Had toch uit mijn vriendenkring en mede-huis-verkopers uit de buurt het idee dat het allemaal wel wat spannender was dan gepland. Al kan het ook zo zijn dat we in de periode mei/jun nog met zijn alle vraagprijzen aanhielden obv van de voorgaande stijging en dat we nu naar een periode gaan van relatief lagere vraagprijzen en minder/geen overbiedingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersoco80
Egeau schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:17:
Lees dat NVM rapport door en zie dat het % Boven vraagprijs verkocht nog steady op 80% zit. Weet iemand hoe ze dit berekenen? Ik zie hier in de buurt best wel wat huizen (incl. de mijne) die met een lagere prijs terug komen op Funda en dan vervolgens nog wel overboden worden.

Moet wel zeggen dat ik nog verbaasd ben over de stijging van de woningprijzen. Had toch uit mijn vriendenkring en mede-huis-verkopers uit de buurt het idee dat het allemaal wel wat spannender was dan gepland. Al kan het ook zo zijn dat we in de periode mei/jun nog met zijn alle vraagprijzen aanhielden obv van de voorgaande stijging en dat we nu naar een periode gaan van relatief lagere vraagprijzen en minder/geen overbiedingen.
ja, die worden meegerekend. Ze kennen de vraagprijs, ze kennen de verkoopprijs. Een simpel rekensommetjes.

in de praktijk wordt dus op vrijwel alle woningen overboden, de woningen wara niet op overboden wordt is iets serieus mis mee (veel te hoge vraagprijs, erg slechte ligging bijvoorbeeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00

Logisch gezien tellen die gewoon mee. Je vraagt bedrag X en je krijgt X+y.
Dat je daarvoor een ander bedrag wilde maar dat niet kreeg veranderd daar niet veel aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Egeau
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-10 14:00
Shadowhawk00 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:20:
[...]

Logisch gezien tellen die gewoon mee. Je vraagt bedrag X en je krijgt X+y.
Dat je daarvoor een ander bedrag wilde maar dat niet kreeg veranderd daar niet veel aan.
Helder, dat verklaart dan ook meteen het hoge %. Ze zouden eigenlijk altijd de initiële vraagprijs vs verkoopprijs moeten aanhouden maar rekenkundig klopt de NVM berekening :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Compuhair
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-10 21:06
Volgens mij is het heel lastig om een goed beeld te vormen van de prijzen. Wat de NVM nu rapporteert gaat alleen over verkochte woningen. Ik vermoed dat de dataset vooral woningen bevat die in Q1'22 en Q2'22 zijn aangeboden en snel verkocht zijn. En de prijzen daarvan zijn natuurlijk niet gedaald.
Alle woningen die nog steeds niet verkocht werden in Q2'22 zijn dus niet meegenomen, maar zullen uiteindelijk waarschijnlijk niet overboden worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Conrado
supersoco80 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:20:
[...]
in de praktijk wordt dus op vrijwel alle woningen overboden, de woningen wara niet op overboden wordt is iets serieus mis mee (veel te hoge vraagprijs, erg slechte ligging bijvoorbeeld)
Volgens mij is dit toch vooral een makelaars-dingetje?. Zij worden vaak op overbod afgerekend....

Overbod, Onderbod of On-par maakt onder de streep weinig uit, het gaat uiteindelijke om de transactieprijs. De rest is marketing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk

Goedevraag wel, wordt alleen wel ingewikkeld een goede kennis had zijn prijs ook verlaagd en daarna is het ironisch genoeg voor ver boven zijn eerste vraagprijs gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Egeau schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:23:
[...]

Helder, dat verklaart dan ook meteen het hoge %. Ze zouden eigenlijk altijd de initiële vraagprijs vs verkoopprijs moeten aanhouden maar rekenkundig klopt de NVM berekening :)
Dan krijg je wel vreemde situaties, stel ik zet mijn huis in de verkoop, de prijs daalt en ik besluit te blijven wonen, 10 jaar later zet ik hetzelfde appartement in de verkoop. Word er dan 100% overboden?

Maar zoals hierboven al aangegeven eigenlijk maakt de overboden niets uit het is goede marketing en ideaal voor de media. Namelijk als je hard roept iedereen bied over gaan potentiele kopers dit ook doen en dat is weer meer geld voor de makelaars.

Wat voor ons belangrijk is in de discussie is de M2 prijs, per woningtype per regio. Aangezien je voor een appartement vaak meer betaald per M2 dan voor vrijstaande woning.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Conrado
Compuhair schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:24:
Alle woningen die nog steeds niet verkocht werden in Q2'22 zijn dus niet meegenomen, maar zullen uiteindelijk waarschijnlijk niet overboden worden.
Sorry, maar dat is een soort van self-fulfilling prophecy.

Al weken denken velen hier dat de prijzen naar beneden gaan. De NVM komt met een tegenovergesteld bericht en dus moet er wel iets aan de hand zijn.... :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
GAIAjohan schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:08:
[...]

Als je 1000 euro per maand kunt sparen (en dan laat je meer dingen dan "niet op vakantie gaan" of "al mijn boodschappen bij de ALDI") kost het je alsnog 5 jaar om die 60k op te hoesten. En dan moet je hopen dat je een deel van dat geld niet nodig hebt om te overbieden op de woning zelf.

Dus het kan vast wel, maar ik vermoed dat er soms ook sprake is van wat meer risico opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Laatst online: 14-10 22:12
Ik ben benieuwd. Mijn huis gaat de komende week in de verkoop. Ik vond zelf de vraagprijs vrij hoog ingesteld door de makelaar, maar wel vergelijkbaar met omringende woningen die in de verkoop zijn gegaan. Mijn vrouw wou juist meer vragen en ik juist minder :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lastmanstanding
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14-10 11:08
Conrado schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:30:
[...]

Al weken denken velen hier dat de prijzen naar beneden gaan. De NVM komt met een tegenovergesteld bericht en dus moet er wel iets aan de hand zijn.... :)
Trage verwerking van de hogere rente op de huizenmarkt waarschijnlijk. Alles was in 2021 zo gespannen, dan te veel betalen in 2022 nog beter is dan niks kunnen vinden in 2021. Afkoeling is begonnen, maar een snelle daling komt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
CVTTPD2DQ schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:34:
[...]

Als je 1000 euro per maand kunt sparen (en dan doe je meer dingen dan "niet op vakantie gaan" of "al mijn boodschappen bij de ALDI") kost het je alsnog 5 jaar om die 60k op te hoesten. En dan moet je hopen dat je een deel van dat geld niet nodig hebt om te overbieden op de woning zelf.

Dus het kan vast wel, maar ik vermoed dat er soms ook sprake is van wat meer risico opzoeken.
Als je met 2en bent een redelijk verdient en met geluk een sociale huurwoning hebt of om andere redenen goedkoper kan huren kom je een heel eind hoor. Dan moet 3000 euro per maand sparen best te doen zijn. 2000 euro per maand voor wonen + vaste lasten+eten is te doen als je huur<900 is

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:14
Tja, als je geluk hebt en een winnend lot koopt is het ook wel te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masvic
Shadowhawk00 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:37:
[...]

Als je met 2en bent een redelijk verdient en met geluk een sociale huurwoning hebt of om andere redenen goedkoper kan huren kom je een heel eind hoor. Dan moet 3000 euro per maand sparen best te doen zijn. 2000 euro per maand voor wonen + vaste lasten+eten is te doen als je huur<900 is
Als je 1500 pp kan sparen, kom je waarschijnlijk niet in aanmerking voor sociale huur. En kwam je wel in aanmerking, stond je in de rij (net als de andere 1000 wachtenden voor u)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
NVM-rapport specifiek voor Utrecht:
- Transacties + 31% tov Q1
- Transactieprijs stabiel gebleven, gedreven door daling op vrijstaand/appartementen, dat lijkt overeen te komen met de vraagprijzen die met 5% gestegen zijn, waarvan 11% voor vrijstaand.
- Verkooptijd stabiel, maar +1 dag
- Aanbod flink gestegen met 69% t.o.v. Q1
- 9,3% gemiddeld overboden (was 11%)
- 82% boven vraagprijs verkocht (was 82%)

Als ik dit bekijk dan zie je met name een impact op de hogere prijsklasse, met name vrijstaande woningen die in regio Utrecht toch wel ruim boven de miljoen weggaan gemiddeld. In de lagere prijsrange is er geen daling waarneembaar ondanks het toegenomen aanbod

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Masvic schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:42:
[...]

Als je 1500 pp kan sparen, kom je waarschijnlijk niet in aanmerking voor sociale huur. En kwam je wel in aanmerking, stond je in de rij (net als de andere 1000 wachtenden voor u)
Ook huurwoningen te vinden in de vrije sector die gewoon onder de 1000 per maand komen hoor. Afhankelijk waar je woont natuurlijk. Zeker buiten de grote steden is dat nog wel eens te doen maar dan helpt het wel als je de verhuurders kent.

Anders zijn er natuurlijk ook stellen die tijdelijk bij de schoonouders wonen dan kan je echt veel per maand sparen. Of mensen die niet samen wonen wel een relatie hebben en die bij de ouders wonen.
Als je als student niet op kamers hoeft is het ook niet ondenkbaar dat je met 23 nog een jaartje of 2-3 thuis blijft wonen.
Blik1984 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:48:
NVM-rapport specifiek voor Utrecht:
- Transacties + 31% tov Q1
- Transactieprijs stabiel gebleven, gedreven door daling op vrijstaand/appartementen, dat lijkt overeen te komen met de vraagprijzen die met 5% gestegen zijn, waarvan 11% voor vrijstaand.
- Verkooptijd stabiel, maar +1 dag
- Aanbod flink gestegen met 69% t.o.v. Q1
- 9,3% gemiddeld overboden (was 11%)
- 82% boven vraagprijs verkocht (was 82%)

Als ik dit bekijk dan zie je met name een impact op de hogere prijsklasse, met name vrijstaande woningen die in regio Utrecht toch wel ruim boven de miljoen weggaan gemiddeld. In de lagere prijsrange is er geen daling waarneembaar ondanks het toegenomen aanbod
Op zich niet vreemd, de vraag in het lagere segment is nog wel vrij stabiel natuurlijk.

[ Voor 33% gewijzigd door Shadowhawk00 op 07-07-2022 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Masvic schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 10:31:
[...]

Dan let je niet goed op, want het aanbod stijgt elke week met rond de 1000 huizen. Van 17k in januari naar 40k vandaag.
Dat heb ik wel door, maar vanuit mijn segment (150-250k) bekeken loopt het nog steeds als warme broodjes over de toonbank met flinke overbiedingen. Dat was zo tussen februari en mei. En juni/juli valt gewoon weer stil. Als er meer aanbod in het segment 400k - 1 miljoen komt heb ik daar niks aan als single starter zeg maar. Meer dat idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Als je met z'n 2 al €5000/maand netto binnenharkt dan hoef je enkel de kk(15K) te hebben voor een huis van zeg 500K, dus hoeft dat gespaar niet eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]
Dus vooral: als-als-als, dan kan het waarschijnlijk wel. Maar voor de overgrote meerderheid van de mensen die niet in die situatie zit, wordt het wel een stuk lastiger. Het is dus zeker wel prima mogelijk, maar lang niet voor iedereen.

(Of dat erg is, is dan weer een andere discussie.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeonovA
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-10 17:09
Ik verbaas mij ook dat de transactieprijzen in het NVM rapport nog steeds stijgen eigenlijk, zeker gezien ik hier al weken woningprijzen zie dalen omdat het maar niet wordt verkocht.

Is het niet zo dat alle transactieprijzen pas worden meegenomen in de rapportage nadat de verkoop is afgerond bij de notaris?

Bijv:
- Te koop gezet Q1 2022
- Koopcontract getekend 01-05-2022
- Woningoverdracht bij notaris: 01-11-2022
- Transactieprijs wordt meegenomen in het NVM rapport van Q4 2022

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Het zal vooral zijn dat het nogal verschilt van locatie tot locatie, van budget tot budget en van woningsoort tot woningsoort. We zijn nogal geneigd om de verhalen uit onze eigen bubbel te extrapoleren alsof dat het beeld van heel Nederland is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14-10 19:55
[...]

Nouja, vergelijk het met een bittergarnituur waarbij steevast de bamihapjes overblijven. Als de schaal continu wordt bijgevuld en iedereen telkens op de bitterballen vliegt, blijft de populariteit van "de frituurhapjes" in stand, terwijl de bamihapjes zich opstapelen.

Ik vind het rapport niet zo schrikbarend contrasterend met de berichten/hoop van sommigen hier. Er zal nog deels een overflow van kwartaal 1 in zitten. De duidelijke golf afgelopen weken aan extra aanbod van mensen (met instapklare huizen) die nog snel willen verkopen heeft invloed op de prijzen/transacties. Uiteindelijk droogt dat vanzelf op. De jaar-op-jaar stijgingen van transactieprijzen (totaal/m2) zijn al minder dan vorig kwartaal.

Ik heb meerdere (verkoop)makelaars gesproken en allen noemen ze Q4 2011 als absolute piek qua interesse en biedingen. Dit komt overeen met de rapportages van NVM.

En ja, onze economie/markt draait voor een groot deel op emotie. Het is een weerspiegeling van wat we denken dat gaat komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
[...]

Je zal nu idd wat hogere / "betere" cijfers zien omdat mensen snel hun huis verkopen en kopers snel willen kopen ivm eventueel nog hogere rente's. In de koop / verkoop topics zie je dat meerdere mensen uit eigen beweging en die van de makelaar hun huizen eerder te koop hebben gezet dan ze zelf van plan waren in eerste instantie. Niet voor niets de extreme stijging van aangeboden huizen afgelopen maanden.

Feit is gewoon dan mensen moeilijker hun financiën rond krijgen i.v.m. stijgende rente's. Niet voor niets dat je veel meer huizen dan 4 maanden + geleden opnieuw op de markt zien komen voor een lager bedrag.

Het probleem is ook dat steden zoals Amsterdam, Utrecht, Amersfoort etc die erg in trek zijn dat het daar nog steeds relatief hard gaat. Dat zijn ook de plekken die als laatst echt last zullen krijgen. Dus die verkopers geven nog een positief beeld echter hoe verder je van dit soort steden gaat hoe slechter de verhalen.

Ik heb al enkele(2) verhalen gehoord van collega's die hebben gekocht, nog moeten verkopen en de vraagprijs steeds lager moeten bijstellen. Wat problemen geeft in betaling van toekomstige woning...

"SNEL KOPEN, wij verkopen ons huis toch wel!"... oeps. Verkopen doet het wel, tegen welk bedrag?

Ik verwacht pas Q3-Q4 "dalende" cijfers te zien. Time will tell /glazen bol

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
NeonovA schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:50:
Ik verbaas mij ook dat de transactieprijzen in het NVM rapport nog steeds stijgen eigenlijk, zeker gezien ik hier al weken woningprijzen zie dalen omdat het maar niet wordt verkocht.
Maar kwartaalcijfers gaan niet alleen over de laatste weken. Maar over een heel kwartaal. Als de woningprijzen al weken dalen hoeft nog weinig impact te hebben over de cijfers over een heel kwartaal. (Los van dat de cijfers over jouw omgeving misschien anders zijn dan landelijk.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

NeonovA schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:50:

Is het niet zo dat alle transactieprijzen pas worden meegenomen in de rapportage nadat de verkoop is afgerond bij de notaris?

Bijv:
- Te koop gezet Q1 2022
- Koopcontract getekend 01-05-2022
- Woningoverdracht bij notaris: 01-11-2022
- Transactieprijs wordt meegenomen in het NVM rapport van Q4 2022
Dat ook, maar ook de factoren moeten eerst doordringen bij de mensen. Begin Q2 moesten mensen eerst maar eens aankijken met Oekraine, en of het een kortdurende of langdurige oorlog zou worden met bijbehorende gevolgen. Ook is stijging van hypotheekrente pas eind van het kwartaal over een aantal psychologische drempels gegaan die effect heeft (zie vorige reactie: emotie). Op een aantal metrics zul je dus in volgend kwartaal al wat zien. Of als ze maand tot maand zouden rapporteren, zou je het al eerder kunnen zien (in bijv juni).

Nog een ander rapport van gisteren (heb even niet gezocht of deze gisteren al was gepost):
https://www.abnamro.nl/nl...rktmonitor-juli-2022.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Lastmanstanding schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:37:
[...]
Alles was in 2021 zo gespannen, dan te veel betalen in 2022 nog beter is dan niks kunnen vinden in 2021. Afkoeling is begonnen, maar een snelle daling komt niet.
Precies, dat zit ook in iets wat hier hier nog niet benoemd is: NVM-makelaars verkochten in het tweede kwartaal nog geen 5000 nieuwbouwwoningen. Dat is bijna de helft minder dan een jaar eerder.

Iedereen begrijpt dat huizenprijzen niet met dubbele getallen kunnen blijven groeien, maar door de krapte in de markt blijft de druk wel hoog. Dat zie je ook in de ABN-rapportage en vooruitkijk. 2002 +15%, 2023 +2,5%.

[ Voor 5% gewijzigd door Conrado op 07-07-2022 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Conrado schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 12:06:
[...]

Precies, dat zit ook in iets wat hier hier nog niet benoemd is: NVM-makelaars verkochten in het tweede kwartaal nog geen 5000 nieuwbouwwoningen. Dat is bijna de helft minder dan een jaar eerder.

Iedereen begrijpt dat huizenprijzen niet met dubbele getallen kunnen blijven groeien, maar door de krapte in de markt blijft de druk wel hoog.
Wel ja, een nieuwbouw huis is nu natuurlijk ook gewoon een risico:
- bouwprijzen stijgen on the fly, tussen ingeloot worden voor perceel en finale offerte voor bouw, ik hoor van meerdere mensen dat offertes worden bijgesteld tussen initiele versie en hypotheekversie. Nog los van de afbouwkosten die je pas kunt vastzetten als het huis eenmaal bijna af is (bijv keuken/badkamer in eigen beheer toevoegen)
- hypotheekrente stijgt daarin ook, dus financieringskosten stijgen harder
- verkoopprijs en verkooptijd van je huidige huis staat onder druk, dus die worden al eerder te koop gezet nu met extra risico. Zeker als je nieuwbouwhuis al de maximale financieringscapaciteit benaderde van max-hypotheek + max opbrengst huidige huis (en ja, ik hoor nu nog steeds van verschillende mensen dat ze dat doen.... :X :X )

[ Voor 8% gewijzigd door Get!em op 07-07-2022 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Get!em schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:59:
[...]
Dat ook, maar ook de factoren moeten eerst doordringen bij de mensen. Begin Q2 moesten mensen eerst maar eens aankijken met Oekraine, en of het een kortdurende of langdurige oorlog zou worden met bijbehorende gevolgen. Ook is stijging van hypotheekrente pas eind van het kwartaal over een aantal psychologische drempels gegaan die effect heeft (zie vorige reactie: emotie).
Inderdaad. Daarbij is het effect van rentestijging veel structureler en heeft voor langere tijd impact op de maandlasten dan andere 'crisisfactoren'. Ik heb in het verleden ook een paar keer benoemd dat mijn verwachting was dat een eventuele rentestijging pas na ongeveer een jaar zou leiden tot daling in de woningprijzen. Omdat er dus een stuk vertraging zit in dat verband. Mijn verwachting was daarom begin 2023, maar omdat de prijzen de laatste ca. 2 jaar extra opgeblazen zijn (veel meer dan op basis van rente etc. te verwachten was) kan het best zijn dat die extra lucht er eerder uit gaat en het effect eerder toeslaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:53
geekeep schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:52:
Nouja, vergelijk het met een bittergarnituur waarbij steevast de bamihapjes overblijven. Als de schaal continu wordt bijgevuld en iedereen telkens op de bitterballen vliegt, blijft de populariteit van "de frituurhapjes" in stand, terwijl de bamihapjes zich opstapelen.
Ik vind de bamihapjes het lekkerst, maar die kaasdingen zijn ranzig.
Met andere woorden, als de consument maar een gevarieerde groep is dan is overal wel vraag naar. Hooguit dat een bepaalde soort een langere doorlooptijd of relatief lagere verkoopprijs heeft, opstapelen zal wel meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Get!em schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 12:10:
[...]
Zeker als je nieuwbouwhuis al de maximale financieringscapaciteit benaderde van max-hypotheek + max opbrengst huidige huis (en ja, ik hoor nu nog steeds van verschillende mensen dat ze dat doen.... :X :X )
Ik zit in dat schuitje: kavel gekocht, hypotheek geregeld: Kosten gaan hard omhoog en verkoop (lees overwaarde) heb ik naar beneden bijgesteld...

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-08 08:55
[...]

Haha idd. Iedereen wacht op dat rapport, rapport strookt niet met verwachtingen, rapport deugt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:14
Get!em schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 12:10:
[...]

Wel ja, een nieuwbouw huis is nu natuurlijk ook gewoon een risico:
- bouwprijzen stijgen on the fly, tussen ingeloot worden voor perceel en finale offerte voor bouw, ik hoor van meerdere mensen dat offertes worden bijgesteld tussen initiele versie en hypotheekversie. Nog los van de afbouwkosten die je pas kunt vastzetten als het huis eenmaal bijna af is (bijv keuken/badkamer in eigen beheer toevoegen)
- hypotheekrente stijgt daarin ook, dus financieringskosten stijgen harder
- verkoopprijs en verkooptijd van je huidige huis staat onder druk, dus die worden al eerder te koop gezet nu met extra risico. Zeker als je nieuwbouwhuis al de maximale financieringscapaciteit benaderde van max-hypotheek + max opbrengst huidige huis (en ja, ik hoor nu nog steeds van verschillende mensen dat ze dat doen.... :X :X )
- Bouwprijzen tussen ingeloot worden en finale offerte bouw aangepast? Dit is vrijwel nooit het geval, in de AO staat bij mij dat dit alleen voor meerwerk eventueel toepasbaar is.
- Hypotheek sluit je in principe af nadat je de KO/AO tekent, wat vaak redelijk kort na inloten is. Dit is alleen het geval als de rentes echt week op week enorm stijgen en dan is uitzonderlijk. Lijkt me nvt voor de meeste mensen die nieuwbouw kopen.
- Risico is alleen voor doostromers, valt er weer een grote groep af.

Al met al lijkt me nieuwbouw kopen vrij risicoloos. Dus zeker niet wat jij schetst.

Edit: Ik heb het over projectbouw.
Pagina: 1 ... 125 ... 373 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.

Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie

Overige discussies mogen in: De wonen kroeg