CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 22:51:
[...]
En dat effect speelde 20+ jaar geleden, toen een veel kleiner deel van de bevolking ging studeren, blijkbaar niet? Met dit soort redeneringen kun je alle cijfers wel naast je neerleggen.
Gecombineerd met het feit dat jongeren steeds langer thuis blijven wonen kun je die conclusie wel trekken. Vandaar ook dat ik uitleg waarom je op moet letten bij die cijfers. Je kunt ze inderdaad niet zomaar naast je neer leggen, maar je kunt wel zien waar de flaws zitten.
[...]
Zonder werk? De afgelopen vijf jaar is het werkloosheidspercentage niet boven de 5% gekomen. Ook niet in Limburg of Drenthe. En zelfs als er enorme verschillen waren tussen die gemeenten: Amstelveen (enorm tekort) en Uithoorn (overschot) liggen op fietsafstand van elkaar. Tilburg en Vught ook, waarbij je baankans in Tilburg vermoedelijk een stuk hoger is.
Punt blijft dat je dan al snel verder dan een half uur van je werk zit (dus uur per dag). Als ik naar mijn werk (technisch) kijk, zal ik in Limburg/Drenthe geen werk vinden. En dus zal ik ook niet die kant op verhuizen. En bovenal, dus zal ik daar niet als werkloze worden geregistreerd. Zonder werk gaan mensen er simpelweg niet wonen. Dus dat de werkeloosheid daar ook laag is, is logisch, want wie gaat er nu wonen als er geen werk in de buurt te vinden is.
Ik snap alleen niet echt waarom er nu een discussie over dit soort basis-dingen is? Zoek gewoon op waarop mensen een woonplaats/huis uitkiezen en je ziet waarom de prijzen in sommige regio's juist harder stijgen, dan in andere regios. Werk is daar een heel belangrijke van, maar ook faciliteiten, afstand tot een groot centrun, tot een snelweg e.d. spelen mee.
En we weten allemaal nog van een paar maanden geleden: prijzen in de gemeenten zonder overschot stegen net zo hard. Terwijl dat eigenlijk uitzichtloze woestijnen zijn, waar je enkel geld kunt verdienen door de schoenen te poetsen van de mensen die in de rij staan voor de gaarkeuken.
Vaak werd dan de schuld voor de prijsstijgineg gezocht bij het "waterbedeffect" waardoor woningzoekers uit de randstad naar de provincie zouden komen overklotsen, maar dat is er duidelijk niet. Het is eerder een soort kapotte pocketvering waarbij de bestaande kuilen steeds dieper worden.
Die prijzen stegen wel later en minder hard. Maar dat ze stijgen is uiteindelijk logisch, Nederland is zo klein dat als de huizenprijzen in de gewilde gebieden stijgt, dat vanzelf als een olievlek over het hele land gaat. Uitgezonderd de plekken die echt te ver weg van alles af liggen en het minst gewild zijn.
[...]
Ik lees je hele verhaal, ik betwist alleen de aanname waar het op gebaseerd is. Er zijn geen cijfers die een enorm huizentekort onderbouwen, laat staan dat het groter zou zijn dan in de eerdere decennia. Het feit dat de huizenprijzen overal ter wereld gelijktijdig stegen (en nu gelijktijdig dalen) zou ook een belletje moeten doen rinkelen dat het niet om een fenomeen gaat dat zich tot de Nederlandse huizenmarkt beperkt.
Ik zeg ook nergens dat het groter dan voorheen is, ik zeg zelfs dat het tekort er al vele jaren is. Punt is alleen dat door dat tekort, de prijs wordt bepaald door wat mensen kunnen bieden. En dat is de laatste jaren wel uit de hand gelopen door de lage rente en slecht beleid.
Ik zou me eens afvragen of het beleid van de Nederlandse overheid de 'trek naar de stad' niet onnodig versnelt. Begrijp me niet verkeerd, ik ben geen voorstander van spreidingsbeleid, maar
de overheid wijst al dertig jaar "krimpgebieden" aan waar de voorzieningen moeten afnemen. Men is zo goed voorbereid op demografische krimp dat men niet in de gaten lijkt te hebben dat de bevolking eigenlijk nergens in Nederland ook echt krimpt, Het voorbeeld in het gelinkte artikel is duidelijk. Sluit een basisschool, en je maakt met één pennestreek honderden huizen oninteressant voor jonge gezinnen.
Klopt, ik ben dan ook van mening dat het beleid nogal bagger is geweest de laatste tig jaar. Financieringen verruimen (terwijl dat alleen de banken rijk maakt), wijken slecht opzetten en sturen op de verkeerde zaken (zoals je al zegt moet je een basisschool dus niet sluiten als er een paar jaar wat minder kinderen zijn, het gevolg is nl. dat gezinnen zich nooit meer daar willen vestigen wegens een gebrek aan een school)
Verstedelijking is een wereldwijd fenomeen, maar in Nederland hebben we eigenlijk nergens écht afgelegen gebieden.
Klopt, Nederland is eerder een groot stedelijk gebied. En dan vooral omdat je nooit echt ver van een stad af zit.