Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 124 ... 373 Laatste
Acties:
  • 2.810.022 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Masvic schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 11:44:
[...]
Maak het dan zelf :+

Deze data bereken ik zelf. Wat stel je voor qua naming conventions?
[...]
Oh sorry, ik wist niet dat dit een persoonlijk project was, dan heb ik niks gezegd; dacht dat het zo uit Funda kwam... :Y)

persoonlijk zou ik alles óf in het Engels namen óf in het Nederlands, maar dat is wel mierenneukerij
Masvic schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 11:44:
[...]
Ik vind dat we als Nederlandse burger het recht hebben om dit soort cijfers in te zien, en dat dat belang zwaarder weegt dan het belang van een niet-innoverende monopolist. Daarom ben ik aan dit project begonnen.
Hear, hear :Y

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:00
spijkerhoofd schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 11:39:
[...]

Dat vraag ik mij af want ik denk persoonlijk dat de koopmarkt in het najaar op slot gaat vanwege een veel lager aanbod aan woningen. Veel verkopers hebben de verkoop naar voren gehaald vanwege de angst van lagere prijzen.
Hoe je het ok wendt of keert, op een gegeven moment zie je toch dat mensen door de zure appel heen zullen bijten, aangezien veel mensen niet in een woning met permanente intentie wonen. Bijvoorbeeld te klein voor gezinsuitbreiding, te ver voor carrière mogelijkheden, etc. Dit gaat frustraties geven, worst case, zich in de relationele sfeer doorzetten met eventuele scheidingen tot gevolg waarmee ook woningen vrij komen.
geekeep schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 15:05:
Ik beweer ook niet dat de groep hoger opgeleiden (gemiddeld) meer verdienen, maar de uitspraak dat lager opgeleiden (vanwege hun opleiding) per definitie minder verdienen is kortzichtig.
Dit is iets dat we hedendaags natuurlijk maar al te vaak zien, er wordt heel snel geredeneerd vanuit een soort slachtofferrol. Waarin het er heel makkelijk vanaf wordt gemaakt waarom kansen voor groep A voor doelstelling B slecht zijn, vaak dusdanig zwart-wit dat het als onmogelijk wordt bestempeld.

Voor groep A kun je inmiddels wel zo'n beetje de gehele Nederlandse bevolking invullen, want iedereen valt wel in één of ander hokje met een statistische associatie in hun "voordeel' (of nadeel, het is maar hoe je het bekijkt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:34
t_captain schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 15:00:
De meeste mensen die als zzp-er goed verdienen zijn middelbaar of hoger opgeleid. Vooral in de bouw doen de vakmensen het prima. Lange uren, goede tarieven, mooie portefeuille.
veel side business dat handje contantje gaat en zonder btw (hoe zou dat toch kunnen..)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lama83
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08-10 15:23
Richh schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 14:14:

De komende jaren moeten we daarom wel blijven kijken naar de mogelijkheden van starters, en ze proberen te helpen. Overigens niet alleen voor de starters zelf, maar ook voor de stabiliteit van de woningmarktprijzen :)
Sommige gemeentes hebben sociale koop, waarbij ze dus deels tijdelijk meefinancieren, daarmee drijf je wellicht de vraag en prijs nog meer op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-10 12:30
supersoco80 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 08:48:
[...]

Ok, nog 1 reactie:
Nee. Natuurlijk maak ik zo'n lijstje niet;
- Het gaat je niets aan
- Het kost met tijd
- Daaruit blijkt dat ik meer dan redelijk bied waarna dat argument net als alle andere onderuitgehaalde argumenten genegeerd wordt en er een nieuwe theorie gedropt wordt
Nja als je simpelweg funda prijs , geboden prijs en de daadwerkelijke transactieprijs achter elkaar zet dan is dat niet zo spannend toch qua tijd en privacy? Het gaat er meer om dat redelijk een subjectief begrip is. Eerst kwam je geloof ik met 6%. Hier in de buurt was het 6 maanden geleden op 500K 10%, dat is wat de markt hier blijkbaar redelijk vond.
Maar om je een beeld te geven: Er wordt hier gezegd (totaal ongefundeerd, maar goed, dat zijn alle argumenten tot nu toe geweest) dat ik te laag bied op huizen die met een bieden vanaf prijs op Funda staan, vervolgens wordt mij een Funda advertentie voorgeschoteld. Zou echt iets voor mij zijn. Het is een huis met tuin en garage in Heteren voor 3 ton. Overbieden vanafprijzen gesproken.. 8)7
An sich is dat wel waar hoor. Als verkoper heb ik diverse makelaars uitgenodigd en vrijwel allemaal wilde ze laag op funda zetten om in een lagere bracket te komen en zo meer potentiele kopers te trekken, het liefst 50 zodat er één gek tussen zat.
Ik heb eerder dit jaar op een vrijwel exact gelijk huis geboden in een zijstraat van die straat. vergelijkbare staat van onderhoud, stuk kleinere tuin op het noorden (klein genoeg om er eigenlijk geen zon in te hebben), voorkant minder vrij. Dat was in maart ofoz, overdracht in januari. (er komen daar veel dezelfde soort huizen te koop van allerlei mensen die een nieuwbouwappartement in dat dorp gekocht hebben. Allemaal overdracht eind 2022/begin 2023) Dat bod was met 365.000 te laag. Dat is 65.000 méér dan het aantrekkelijkere huis in de voorgeschotelde Funda advertentie.
De vraag is vooral hoe ver zat je bod af van hetgeen waarvoor het weg ging. Verder vind ik 20% al erg fors. Zelf heb ik zomer 2020 voor de vraagprijs gekocht :X .

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

supersoco80 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 08:48:
[...]
Er wordt hier gezegd (totaal ongefundeerd, maar goed, dat zijn alle argumenten tot nu toe geweest) dat ik te laag bied op huizen die met een bieden vanaf prijs op Funda staan
[...]
Maar als je telkens misgrijpt is je bod toch gewoon te laag :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
sdk1985 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 16:33:
[...]

Nja als je simpelweg funda prijs , geboden prijs en de daadwerkelijke transactieprijs achter elkaar zet dan is dat niet zo spannend toch qua tijd en privacy? Het gaat er meer om dat redelijk een subjectief begrip is. Eerst kwam je geloof ik met 6%. Hier in de buurt was het 6 maanden geleden op 500K 10%, dat is wat de markt hier blijkbaar redelijk vond.
Zo'n percentage zegt dus weinig. Als zo'n woning voor 450k op Funda had gestaan, dan was er ineens 20% overboden. En als zo'n woning voor 550k op Funda had gestaan was er misschien niet op overboden.

Daarom zegt een lijstje met sec de vraagprijs ook niet zo heel veel. En niet altijd zul je de uiteindelijke transactieprijs weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soganta
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-10 21:58
supersoco80 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 15:09:
[...]

Ik snap de conlclusie tov starters niet zo goed. het gemiddelde hypotheekbedrag nam toe, tov vorig jaar, maar af tov Q1. tegelijk stegen de huizen nog wel in waarde.

Duurdere huizen + lagere hypotheekaanvraag = meer eigen inbreng. Iets wat je niet associeert met starters.
Ze zeggen dat de huizenprijzen zijn gestegen t.o.v. vorig jaar, maar onder een ander kopje schrijven ze dat in Q2 t.o.v. Q1 2022 de gemiddelde huizenprijs is gedaald van € 486.700,- naar € 482.800,-. (= 0,80%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-10 18:58
soganta schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 17:02:
[...]

Ze zeggen dat de huizenprijzen zijn gestegen t.o.v. vorig jaar, maar onder een ander kopje schrijven ze dat in Q2 t.o.v. Q1 2022 de gemiddelde huizenprijs is gedaald van € 486.700,- naar € 482.800,-. (= 0,80%)
Tja ze schrijven ook dat meer starters een huis kopen. Die kopen goedkopere huizen, dan gaat de gemiddelde huizenprijs ook omlaag toch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14-10 19:55
praliwi schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 17:05:
[...]

Tja ze schrijven ook dat meer starters een huis kopen. Die kopen goedkopere huizen, dan gaat de gemiddelde huizenprijs ook omlaag toch.
Correlatie vs causaliteit.

- hogere rente -> minder hypotheekruimte -> minder te bieden
- hogere rente -> minder interessant voor doorstromers -> minder concurrentie (voor starters)
- verkopers ontvangen minder biedingen -> minder reden voor kopers om te overbieden
- onrust in de economie -> mensen wachten af -> minder vraag
- inflatie -> minder geld over voor woonlasten
- toekomstige loonsverhogingen vanuit CAO -> kopers wachten af
- emotie -> minder "wat een gek er voor geeft" gevoel

Allemaal "oorzaken" voor een lagere gemiddelde huizenprijs. Er is geen keiharde, eenzijdige A->B relatie waarom huizenprijzen dalen/stijgen.

[ Voor 52% gewijzigd door geekeep op 05-07-2022 17:17 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Ze schrijven dat meer starters een hypotheek afsluiten, maar volgens mij bedoelen ze 'relatief' meer starters ten opzichte van het totaal aantal hypotheken en bedoelen ze niet dat het absolute aantal starters hoger is.

Dat is nogal een belangrijk verschil.

Wat wellicht wel af te leiden is uit de cijfers is dat er tov vorig jaar nog een stijging is in woningprijzen, maar daar is veel minder groot dan eerst (15-20%). Hierdoor kun je Q op Q een daling hebben, maar jaar op jaar nog een stijging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 16:47:
[...]

Zo'n percentage zegt dus weinig. Als zo'n woning voor 450k op Funda had gestaan, dan was er ineens 20% overboden. En als zo'n woning voor 550k op Funda had gestaan was er misschien niet op overboden.

Daarom zegt een lijstje met sec de vraagprijs ook niet zo heel veel. En niet altijd zul je de uiteindelijke transactieprijs weten.
Het ging om bieding vs transactie prijs. Dus het geeft aan hoe groot het gat is tussen de waarde inschatting van de bieder, die het steeds niet lukt om een woning te kopen, en de daadwerkelijke waarde van het object.

De transactieprijs wordt verder altijd geregistreerd. Je kunt zelfs een sms met KOOPSOM <postcode> <huisnummer> naar 8118 (€1,50) sturen. Wellicht zit het ook in Walter Living waar ik velen in het aankoop topic over hoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
soganta schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 13:57:
[...]
De "highlights" uit het kwartaaloverzicht van HDN m.b.t. de kopersmarkt:
Dank je wel voor de link .
Is deze data nu in sync met NWM of juist met het CBS?

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08:49
sdk1985 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 17:19:
[...]

Het ging om bieding vs transactie prijs. Dus het geeft aan hoe groot het gat is tussen de waarde inschatting van de bieder, die het steeds niet lukt om een woning te kopen, en de daadwerkelijke waarde van het object.

De transactieprijs wordt verder altijd geregistreerd. Je kunt zelfs een sms met KOOPSOM <postcode> <huisnummer> naar 8118 (€1,50) sturen. Wellicht zit het ook in Walter Living waar ik velen in het aankoop topic over hoor?
Ja, zou erin. Die als dienst heeft bij mij nooit gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
supersoco80 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 17:24:
[...]

Ja, zou erin. Die als dienst heeft bij mij nooit gewerkt.
Ik heb hem 7 april voor het laatst gebruikt. Heb ook weleens een pdf met historie van een straat opgevraagd via de website (kadaster.nl).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
sdk1985 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 17:28:
[...]

Ik heb hem 7 april voor het laatst gebruikt. Heb ook weleens een pdf met historie van een straat opgevraagd via de website (kadaster.nl).
Werkt voor mij ook prima, maar het duurt vaak behoorlijk lang voordat na verkoop voordat het kadaster bijgewerkt is.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
redwing schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 09:12:
[...]

Dat zijn o.a. huishoudens die nu verplicht samen wonen. Dus kinderen die verplicht thuis blijven wonen, gescheiden stellen die samen moeten blijven wonen e.d. Daarnaast krijgen we ook steeds meer daklozen (de cijfers dalen weliswaar, maar de opvang loopt steeds voller wat betekent dat er dus steeds meer buiten beeld verdwijnen). De trend laat zien dat het niet goed gaat en dat er iets moet veranderen.
Landelijk gaat de trend de andere kant op

JaarHuishoudens
1960110,4
1970105,3
1980102,8
1990102
2000101
2010100,6
2020100,2

Op het niveau van het hele land hebben we het nog nooit zo goed gehad. Maar blijkbaar wonen we met z'n allen liever op een zolderkamertje in Amstelveen, dan in een rijtjeshuis in Uithoorn, en liever in een rijtjeshuis in Vught, dan vrijstaand in Tilburg. Liever jarenlang op de wachtlijst in Utrecht, dan meteen intrekken in Zeeuws-Vlaanderen.

De bouwlobby vindt het natuurlijk prima dat we allemaal denken dat er een schreeuwend tekort is aan woningen, maar er is meer aan de hand, en een woningtekort is in geen enkel opzicht een afdoende verklaring voor de enorm gestegen prijzen. Het vereenvoudigde verhaal van 500 duiven in die in 400 hokjes moeten passen klopt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 16:47:
[...]

Vraagprijs zegt op zichzelf niet veel maar als de gemiddelde vraagprijs naar beneden gaat geeft dat wel een indicatie van de markt. Natuurlijk bieden mensen niet altijd de vraagprijs soms eronder soms erboven maar je kan wel een trend herkennen.

Overigens zegt transactieprijs niet heel veel als je niet vertaald naar prijs/m2 waarbij je natuurlijk moet opletten dat kleinere woningen vaak iets hogere prijs met M2 hebben dan grotere woningen. Maar dat is geen heel groot verschil.

De woningprijzen gaan ook maar heel langzaam veranderen dus het effect van de stijgende rente en hogere energiekosten ga je pas over 3-6 maanden echt zien. Mensen proberen nog voor de oude prijs te verkopen en er zijn nog genoeg koopcontracten die nog moeten passeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08:49
sdk1985 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 17:28:
[...]

Het verschilt blijkbaar, net nog even geprobeerd:
5 adressen > 4x geen enkel antwoord, 1x 'Geen koopinformatie beschikbaar'

Typisch voor het Kadaster. Dit soort 'service'.

[ Voor 6% gewijzigd door supersoco80 op 05-07-2022 19:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:20

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Requiem19 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 17:56:
[...]

Werkt voor mij ook prima, maar het duurt vaak behoorlijk lang voordat na verkoop voordat het kadaster bijgewerkt is.
Het Kadaster weet als het goed is de dag na transport wat de transactieprijs is, en die is dan ook op te vragen bij ze (in ieder geval via de zakelijke API en zakelijke koopsominformatie). Voor die tijd is de koopsom zoals bekend bij de makelaar en NVM ook maar een voorlopige koopsom en die wil nog wel eens afwijken.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-10 08:12
soganta schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 13:57:
[...]

De "highlights" uit het kwartaaloverzicht van HDN m.b.t. de kopersmarkt:
  • Met 71.007 aanvragen was er sprake van een groei van 2,5% van de kopersmarkt. Het gemiddelde hypotheekbedrag nam toe met 1,8% naar circa € 353.800,- tegenover € 347.500,- in 2021 Q2. Er was echter wel een daling van € 9.500,- ten opzichte van het eerste kwartaal van dit jaar.
  • Koopwoningen waren het afgelopen kwartaal 8,2% meer waard dan een jaar eerder met gemiddeld € 482.800,-. Ten opzichte van de waarde van de woning werd er door kopers minder geleend waardoor de LTV daalde van 80% naar 75,8%, een trend die al geruime tijd zichtbaar is.
  • Waar kopers in voorgaande kwartalen steeds meer gingen lenen in verhouding tot het eigen inkomen, is de LTI het afgelopen kwartaal juist gedaald naar 4,25 tegenover 4,42 in 2021 Q2. Dit hangt direct samen met de hogere maandlasten als gevolg van de rentestijging.
  • Het aantal kopers dat koos voor NHG is vrijwel gelijk gebleven aan vorig jaar. Met circa 20.000 aanvragen werd een groei van 0,4% genoteerd.
Ook interessant:

Eigen geld
Aanzienlijke toename inbreng eigen geld. Toename komt door stijging in de groep € 50.000,-en hoger bij starters.

HDN registreerde ongeveer 12.000 starters met een eigen inleg van meer dan € 50.000,-, een stijging van circa 9% ten opzichte van een jaar geleden. Een mogelijke reden is de verlaging van de jubelton per 2023 en de afschaffing van de jubelton in 2024. Dit is het laatste jaar waarin het mogelijk is om tot € 100.000,- te schenken voor de aanschaf van een woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-10 08:12
Kanarie schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 19:28:
[...]

Het Kadaster weet als het goed is de dag na transport wat de transactieprijs is, en die is dan ook op te vragen bij ze (in ieder geval via de zakelijke API en zakelijke koopsominformatie). Voor die tijd is de koopsom zoals bekend bij de makelaar en NVM ook maar een voorlopige koopsom en die wil nog wel eens afwijken.
Van de site van het kadaster:

De verkoopprijs is bekend zodra de akte is ingeschreven bij het Kadaster. Het is mogelijk dat een recente verkoopprijs nog niet zichtbaar is op het product Koopsominformatie. De koopsominformatie wordt maandelijks bijgewerkt. Rond de 20e van de kalendermaand zijn de gegevens van de maand ervoor beschikbaar.

Als het een beetje tegen zit zit er dus 7 weken tussen. Als ze dit al waarmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:20

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Laapo schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 19:58:
[...]

Van de site van het kadaster:

De verkoopprijs is bekend zodra de akte is ingeschreven bij het Kadaster. Het is mogelijk dat een recente verkoopprijs nog niet zichtbaar is op het product Koopsominformatie. De koopsominformatie wordt maandelijks bijgewerkt. Rond de 20e van de kalendermaand zijn de gegevens van de maand ervoor beschikbaar.

Als het een beetje tegen zit zit er dus 7 weken tussen. Als ze dit al waarmaken.
Ja die tekst heb ik eerder gezien, en is sowieso waar voor de volledige maand-export die ze leveren aan CBS, maar ook aan "ons" (Walter Living). Maar de losse koopsominformatie per adres is in mijn ervaring recenter dan dat.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10-10 19:07
MaStar schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 10:44:
[...]

400k

En ik verkoop inderdaad bewust na de vakantieperiode. Komende weken zijn veel Nederlanders om het buitenland. Dan wacht ik liever 2 maanden tot een ieder zijn hoofd weer staat naar huizen kopen.
Logisch uiteraard, behalve als je mikt op verkoop van een huis, waarbij kinderen geen rol spelen. Denk dat de meeste van deze doelgroep niet in het hoogseizoen op vakantie gaan. Wellicht hebben ze zelfs meer tijd, omdat in de zomer (bijna) alles gemoedelijker draait.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 18:20:
[...]

De bouwlobby vindt het natuurlijk prima dat we allemaal denken dat er een schreeuwend tekort is aan woningen, maar er is meer aan de hand, en een woningtekort is in geen enkel opzicht een afdoende verklaring voor de enorm gestegen prijzen. Het vereenvoudigde verhaal van 500 duiven in die in 400 hokjes moeten passen klopt niet.
De primaire verklaring is het gratis geld en de bijbehorende inflatie. Een bedrag van 83 euro per maand aan rente per 100K geleend geld is natuurlijk redelijk absurd. Met ruimere leennormen zouden de prijzen ongetwijfeld nog veel harder gestegen zijn. Wanneer het goed schaars is bied iedereen wat hij kan. Wat hij kan bieden wordt bepaald door de leen normen welke weer deels afhankelijk zijn van de rente standen.

[ Voor 16% gewijzigd door sdk1985 op 05-07-2022 21:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
[...]

JaarHuishoudens
1960110,4
1970105,3
1980102,8
1990102
2000101
2010100,6
2020100,2

Op het niveau van het hele land hebben we het nog nooit zo goed gehad. Maar blijkbaar wonen we met z'n allen liever op een zolderkamertje in Amstelveen, dan in een rijtjeshuis in Uithoorn, en liever in een rijtjeshuis in Vught, dan vrijstaand in Tilburg. Liever jarenlang op de wachtlijst in Utrecht, dan meteen intrekken in Zeeuws-Vlaanderen.

Probleem is dat werkgevers veel meer zijn gaan concentreren naar de randstad dus logisch dat mensen niet 2 uur van hun werk gaan wonen. De prijzen zijn ook niet over het gehele land extreem hoog maar voornamelijk in hot-spots waar het extreem is.
Of we bouwen dus woningen bij in de hot-spots of we gaan het werk spreiden over het land.
Het probleem is overigens niet alleen woningen maar ook leraren en verpleegkundigen waar de randstad tekorten heeft veel groter dan de rest van nederland.

Wat zijn de getallen huishoudens in 100k ofzo?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:48
[...]

JaarHuishoudens
1960110,4
1970105,3
1980102,8
1990102
2000101
2010100,6
2020100,2

Op het niveau van het hele land hebben we het nog nooit zo goed gehad.
Het probleem met de manier waarop die cijfers tot stand komen is dat je pas een huishouden bent als je uit huis bent. Studenten gaan echter steeds later uit huis (zowel door huizenprijzen als door het leenstelsel). Verder worden alle huizen meegeteld, ook in gebieden waar geen werk te vinden is. Het overschot dat je daar hebt, verbloemd de cijfers in de rest van het land.

Daarnaast is dit huizenprobleem iets van al heel wat jaren. Het valt alleen nu pas op door de stijgende prijzen en zoals ik al zei komt dat door verschillende andere zaken.
Maar blijkbaar wonen we met z'n allen liever op een zolderkamertje in Amstelveen, dan in een rijtjeshuis in Uithoorn, en liever in een rijtjeshuis in Vught, dan vrijstaand in Tilburg. Liever jarenlang op de wachtlijst in Utrecht, dan meteen intrekken in Zeeuws-Vlaanderen.
Dan moet je natuurlijk ook de rest er bij vertellen, dus dat het de keuze is voor een zolderkamer in Amsterdam met werk of een rijtjeshuis in Uithoorn zonder werk. En dat geldt ook voor je andere opties.
Dan moet je ook mijn hele verhaal lezen. Maar in het kort heb je te weinig huizen waardoor je 500 duiven in 400 hokjes moet stoppen. Daardoor wordt de prijs van het hokje bepaald door wat de gek ervoor geeft. En de prijs wat iemand ervoor kan geven is al jaren aan het stijgen (door HRA, 2e inkomen meetellen, jubelton, lage rente, eco-leningen e.d.)
Het is dus een dubbel probleem waarbij die leennormen weer omlaag moeten, maar er ook veel meer huizen gebouwd moeten worden (en dan wel op de goede plekken)

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
redwing schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 21:54:
Het probleem met de manier waarop die cijfers tot stand komen is dat je pas een huishouden bent als je uit huis bent. Studenten gaan echter steeds later uit huis (zowel door huizenprijzen als door het leenstelsel). Verder worden alle huizen meegeteld, ook in gebieden waar geen werk te vinden is. Het overschot dat je daar hebt, verbloemd de cijfers in de rest van het land.
En dat effect speelde 20+ jaar geleden, toen een veel kleiner deel van de bevolking ging studeren, blijkbaar niet? Met dit soort redeneringen kun je alle cijfers wel naast je neerleggen.
Dan moet je natuurlijk ook de rest er bij vertellen, dus dat het de keuze is voor een zolderkamer in Amsterdam met werk of een rijtjeshuis in Uithoorn zonder werk. En dat geldt ook voor je andere opties.
Zonder werk? De afgelopen vijf jaar is het werkloosheidspercentage niet boven de 5% gekomen. Ook niet in Limburg of Drenthe. En zelfs als er enorme verschillen waren tussen die gemeenten: Amstelveen (enorm tekort) en Uithoorn (overschot) liggen op fietsafstand van elkaar. Tilburg en Vught ook, waarbij je baankans in Tilburg vermoedelijk een stuk hoger is.

En we weten allemaal nog van een paar maanden geleden: prijzen in de gemeenten zonder overschot stegen net zo hard. Terwijl dat eigenlijk uitzichtloze woestijnen zijn, waar je enkel geld kunt verdienen door de schoenen te poetsen van de mensen die in de rij staan voor de gaarkeuken.

Vaak werd dan de schuld voor de prijsstijgineg gezocht bij het "waterbedeffect" waardoor woningzoekers uit de randstad naar de provincie zouden komen overklotsen, maar dat is er duidelijk niet. Het is eerder een soort kapotte pocketvering waarbij de bestaande kuilen steeds dieper worden.
Dan moet je ook mijn hele verhaal lezen. Maar in het kort heb je te weinig huizen waardoor je 500 duiven in 400 hokjes moet stoppen. Daardoor wordt de prijs van het hokje bepaald door wat de gek ervoor geeft.
Ik lees je hele verhaal, ik betwist alleen de aanname waar het op gebaseerd is. Er zijn geen cijfers die een enorm huizentekort onderbouwen, laat staan dat het groter zou zijn dan in de eerdere decennia. Het feit dat de huizenprijzen overal ter wereld gelijktijdig stegen (en nu gelijktijdig dalen) zou ook een belletje moeten doen rinkelen dat het niet om een fenomeen gaat dat zich tot de Nederlandse huizenmarkt beperkt.

Ik zou me eens afvragen of het beleid van de Nederlandse overheid de 'trek naar de stad' niet onnodig versnelt. Begrijp me niet verkeerd, ik ben geen voorstander van spreidingsbeleid, maar de overheid wijst al dertig jaar "krimpgebieden" aan waar de voorzieningen moeten afnemen. Men is zo goed voorbereid op demografische krimp dat men niet in de gaten lijkt te hebben dat de bevolking eigenlijk nergens in Nederland ook echt krimpt, Het voorbeeld in het gelinkte artikel is duidelijk. Sluit een basisschool, en je maakt met één pennestreek honderden huizen oninteressant voor jonge gezinnen.

Verstedelijking is een wereldwijd fenomeen, maar in Nederland hebben we eigenlijk nergens écht afgelegen gebieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00

Niet helemaal, het is meer een rijtjeshuis in uithoorn en dagelijks 2 uur reistijd naar je werk of een zolderkamer in Amsterdam met 40min reistijd per dag.
Of het verschil tussen 3k of 3.5k per maand verdienen want buiten de randstad is het salaris vaak ook wat lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iris1234
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 13-10 06:20
Vandaag ook ontwikkelingen op de huurmarkt:

Het kabinet wil de huurtoeslag vanaf 2024 hervormen, schrijft minister Hugo de Jonge (Volkshuisvesting) dinsdag aan de Tweede Kamer. Vanaf dan zou er niet meer gekeken worden naar de huurprijs, maar alleen naar het inkomen om te bepalen of iemand recht heeft op toeslag.

Voor mensen die huurtoeslag willen aanvragen, gelden op dit moment twee voorwaarden: hun huur mag niet meer dan 763,74 euro per maand bedragen en hun inkomen moet onder een bepaalde grens zijn. Voor alleenstaanden is die grens 24.000 euro per jaar, voor meerpersoonshuishoudens 30.000 euro.

Ondertussen is de woningmarkt zo krap geworden dat veel mensen met een laag inkomen geen huis meer kunnen vinden in de sociale sector (alles tot 763,74 euro). Daardoor zijn ze gedwongen om in de vrije sector te huren, waardoor ze automatisch geen recht op toeslag hebben. Mensen die wél recht hebben op toeslag, zouden die vaak niet aanvragen omdat ze de regels te ingewikkeld vinden.
Toeslag niet langer berekend op basis van werkelijke huurprijs

Daar wil minister De Jonge iets aan doen. Als het voorstel erdoor komt, verdwijnt over twee jaar het eerste criterium (huur mag niet hoger zijn dan 763,74 euro). Dat zorgt ervoor dat 136.000 meer mensen recht hebben op toeslag, wat ze een flink bedrag oplevert. Maar tegelijk gaan er ook 300.000 gezinnen in de sociale sector met een hogere huur op achteruit, blijkt uit berekeningen.

Dat zit zo: op dit moment wordt de toeslag nog berekend op basis van de huurprijs die iemand betaalde. In het nieuwe voorstel wordt uitgegaan van een zogenoemde normhuur van 520 euro. Dat leidt voor 300.000 huishoudens tot een lagere toeslag. Volgens de Woonbond zouden dat er op langere termijn zelfs 700.000 kunnen worden.

Verder sprak De Jonge ook nog af met corporaties dat de huur van mensen die tot 20 procent meer dan het sociaal minimum verdienen eenmalig verlaagd wordt naar 550 euro. Dat geldt alleen wanneer die mensen op dit moment meer dan die 550 euro aan huur betalen.

De beide wetsvoorstellen kunnen nu online geconsulteerd worden en wie wil, kan er opmerkingen over geven. Voor het einde van het jaar zouden de voorstellen naar de Tweede Kamer moeten worden gestuurd.

https://www.nu.nl/economi...-gaat-erop-achteruit.html

Ik ben benieuwd wat dit gaat doen voor de huurprijzen en hoe dit voor individuen uit gaat pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14-10 16:46
Iris1234 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 23:44:

Het kabinet wil de huurtoeslag vanaf 2024 hervormen, schrijft minister Hugo de Jonge (Volkshuisvesting) dinsdag aan de Tweede Kamer. Vanaf dan zou er niet meer gekeken worden naar de huurprijs, maar alleen naar het inkomen om te bepalen of iemand recht heeft op toeslag.

Voor mensen die huurtoeslag willen aanvragen, gelden op dit moment twee voorwaarden: hun huur mag niet meer dan 763,74 euro per maand bedragen en hun inkomen moet onder een bepaalde grens zijn. Voor alleenstaanden is die grens 24.000 euro per jaar, voor meerpersoonshuishoudens 30.000 euro.

Ondertussen is de woningmarkt zo krap geworden dat veel mensen met een laag inkomen geen huis meer kunnen vinden in de sociale sector (alles tot 763,74 euro). Daardoor zijn ze gedwongen om in de vrije sector te huren, waardoor ze automatisch geen recht op toeslag hebben. Mensen die wél recht hebben op toeslag, zouden die vaak niet aanvragen omdat ze de regels te ingewikkeld vinden.
Toeslag niet langer berekend op basis van werkelijke huurprijs

Daar wil minister De Jonge iets aan doen. Als het voorstel erdoor komt, verdwijnt over twee jaar het eerste criterium (huur mag niet hoger zijn dan 763,74 euro). Dat zorgt ervoor dat 136.000 meer mensen recht hebben op toeslag, wat ze een flink bedrag oplevert. Maar tegelijk gaan er ook 300.000 gezinnen in de sociale sector met een hogere huur op achteruit, blijkt uit berekeningen.

Dat zit zo: op dit moment wordt de toeslag nog berekend op basis van de huurprijs die iemand betaalde. In het nieuwe voorstel wordt uitgegaan van een zogenoemde normhuur van 520 euro. Dat leidt voor 300.000 huishoudens tot een lagere toeslag. Volgens de Woonbond zouden dat er op langere termijn zelfs 700.000 kunnen worden.

Verder sprak De Jonge ook nog af met corporaties dat de huur van mensen die tot 20 procent meer dan het sociaal minimum verdienen eenmalig verlaagd wordt naar 550 euro. Dat geldt alleen wanneer die mensen op dit moment meer dan die 550 euro aan huur betalen.

De beide wetsvoorstellen kunnen nu online geconsulteerd worden en wie wil, kan er opmerkingen over geven. Voor het einde van het jaar zouden de voorstellen naar de Tweede Kamer moeten worden gestuurd.

https://www.nu.nl/economi...-gaat-erop-achteruit.html

Ik ben benieuwd wat dit gaat doen voor de huurprijzen en hoe dit voor individuen uit gaat pakken.
Vrij weinig positiefs. Een flatje in Overvecht kost nu al 1400+, wellicht kan daar 100e aan subsidie bij?

android since G1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 22:51:
[...]

En dat effect speelde 20+ jaar geleden, toen een veel kleiner deel van de bevolking ging studeren, blijkbaar niet? Met dit soort redeneringen kun je alle cijfers wel naast je neerleggen.
Gecombineerd met het feit dat jongeren steeds langer thuis blijven wonen kun je die conclusie wel trekken. Vandaar ook dat ik uitleg waarom je op moet letten bij die cijfers. Je kunt ze inderdaad niet zomaar naast je neer leggen, maar je kunt wel zien waar de flaws zitten.
[...]
Zonder werk? De afgelopen vijf jaar is het werkloosheidspercentage niet boven de 5% gekomen. Ook niet in Limburg of Drenthe. En zelfs als er enorme verschillen waren tussen die gemeenten: Amstelveen (enorm tekort) en Uithoorn (overschot) liggen op fietsafstand van elkaar. Tilburg en Vught ook, waarbij je baankans in Tilburg vermoedelijk een stuk hoger is.
Punt blijft dat je dan al snel verder dan een half uur van je werk zit (dus uur per dag). Als ik naar mijn werk (technisch) kijk, zal ik in Limburg/Drenthe geen werk vinden. En dus zal ik ook niet die kant op verhuizen. En bovenal, dus zal ik daar niet als werkloze worden geregistreerd. Zonder werk gaan mensen er simpelweg niet wonen. Dus dat de werkeloosheid daar ook laag is, is logisch, want wie gaat er nu wonen als er geen werk in de buurt te vinden is.

Ik snap alleen niet echt waarom er nu een discussie over dit soort basis-dingen is? Zoek gewoon op waarop mensen een woonplaats/huis uitkiezen en je ziet waarom de prijzen in sommige regio's juist harder stijgen, dan in andere regios. Werk is daar een heel belangrijke van, maar ook faciliteiten, afstand tot een groot centrun, tot een snelweg e.d. spelen mee.
En we weten allemaal nog van een paar maanden geleden: prijzen in de gemeenten zonder overschot stegen net zo hard. Terwijl dat eigenlijk uitzichtloze woestijnen zijn, waar je enkel geld kunt verdienen door de schoenen te poetsen van de mensen die in de rij staan voor de gaarkeuken.

Vaak werd dan de schuld voor de prijsstijgineg gezocht bij het "waterbedeffect" waardoor woningzoekers uit de randstad naar de provincie zouden komen overklotsen, maar dat is er duidelijk niet. Het is eerder een soort kapotte pocketvering waarbij de bestaande kuilen steeds dieper worden.
Die prijzen stegen wel later en minder hard. Maar dat ze stijgen is uiteindelijk logisch, Nederland is zo klein dat als de huizenprijzen in de gewilde gebieden stijgt, dat vanzelf als een olievlek over het hele land gaat. Uitgezonderd de plekken die echt te ver weg van alles af liggen en het minst gewild zijn.
[...]

Ik lees je hele verhaal, ik betwist alleen de aanname waar het op gebaseerd is. Er zijn geen cijfers die een enorm huizentekort onderbouwen, laat staan dat het groter zou zijn dan in de eerdere decennia. Het feit dat de huizenprijzen overal ter wereld gelijktijdig stegen (en nu gelijktijdig dalen) zou ook een belletje moeten doen rinkelen dat het niet om een fenomeen gaat dat zich tot de Nederlandse huizenmarkt beperkt.
Ik zeg ook nergens dat het groter dan voorheen is, ik zeg zelfs dat het tekort er al vele jaren is. Punt is alleen dat door dat tekort, de prijs wordt bepaald door wat mensen kunnen bieden. En dat is de laatste jaren wel uit de hand gelopen door de lage rente en slecht beleid.
Ik zou me eens afvragen of het beleid van de Nederlandse overheid de 'trek naar de stad' niet onnodig versnelt. Begrijp me niet verkeerd, ik ben geen voorstander van spreidingsbeleid, maar de overheid wijst al dertig jaar "krimpgebieden" aan waar de voorzieningen moeten afnemen. Men is zo goed voorbereid op demografische krimp dat men niet in de gaten lijkt te hebben dat de bevolking eigenlijk nergens in Nederland ook echt krimpt, Het voorbeeld in het gelinkte artikel is duidelijk. Sluit een basisschool, en je maakt met één pennestreek honderden huizen oninteressant voor jonge gezinnen.
Klopt, ik ben dan ook van mening dat het beleid nogal bagger is geweest de laatste tig jaar. Financieringen verruimen (terwijl dat alleen de banken rijk maakt), wijken slecht opzetten en sturen op de verkeerde zaken (zoals je al zegt moet je een basisschool dus niet sluiten als er een paar jaar wat minder kinderen zijn, het gevolg is nl. dat gezinnen zich nooit meer daar willen vestigen wegens een gebrek aan een school)
Verstedelijking is een wereldwijd fenomeen, maar in Nederland hebben we eigenlijk nergens écht afgelegen gebieden.
Klopt, Nederland is eerder een groot stedelijk gebied. En dan vooral omdat je nooit echt ver van een stad af zit.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 22:51:
[...]

[...]

[...]

Ik kan me in je hele verhaal wel vinden maar ik vind het toch wel een vrij klinische benadering. Mensen willen toch graag wonen in gebieden waar ze zich sociaal-cultureel mee verbonden voelen. Als uit cijfers blijkt er een tekort is van 100 woningen in Rotterdam en er zijn 100 woningen 'over' in de kop van Groningen, dan heb je netto natuurlijk geen tekort. De vraag is alleen of het wel reëel is om dan van 100 Rotterdammers te verwachten dat ze met hun hele hebben en houden naar Groningen verhuizen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83

De DNB had het destijds al over de leennormen (=lage rente). I.c.m. beleggers die rendement zoeken wordt het duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lastmanstanding
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14-10 11:08
Geen absoluut daling in de huizenmarkt verwacht, wel veel minder prijsstijgingen vanaf volgend jaar: https://www.telegraaf.nl/...op-stijging-huizenprijzen
Voor 2023 verwacht ABN Amro nog maar een prijsstijging van 2,5%, dus mogelijk beneden het inflatieniveau. Dan zou dus de reële waarde van woningen gaan dalen.
ABN Amro verwacht wel dat starters het moeilijker krijgen. „De belangrijkste reden zijn de hogere hypotheekrente en de daling van het maximaal toegestane leenbedrag. Starters hebben hier relatief veel last van, omdat zij weinig spaargeld hebben en een groot deel van het aankoopbedrag hypothecair moeten financieren.”
Morgen komen de cijfers van het NVM.
De makelaars komen donderdag met hun cijfers over het tweede kwartaal van dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Shadowhawk00 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 23:01:
[...]

Niet helemaal, het is meer een rijtjeshuis in uithoorn en dagelijks 2 uur reistijd naar je werk of een zolderkamer in Amsterdam met 40min reistijd per dag.
Of het verschil tussen 3k of 3.5k per maand verdienen want buiten de randstad is het salaris vaak ook wat lager.
Maak daar maar verschil tussen 3k en 5k van. Want niet alleen de aanvangssalarissen liggen lager, ook kun je in de randstad makkelijker naar 'de concurrent' overstappen, zodat ofwel je met een paar keer een nieuwe baan flinke carrieresprongen kunt maken, ofwel je werkgever je wel concurrerend moet belonen (en/of promoveren) om te voorkomen dat je naar de concurrente gaat.

Dus in de praktijk wordt het dan de keus tussen 3k in de periferie, 4k bij wonen in de periferie met een werkgever in de randstad die soepele thuiswerkregels heeft en 5k bij een werkgever in de randstad die je bijna dagelijks op kantoor verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Iris1234 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 23:44:

...
Dat is een systematiek die sterk mijn voorkeur heeft en ik ook al regelmatig heb genoemd. Enerzijds omdat die grens aan de maximale huur het in sommige gevallen onmogelijk maakt om te huren, anderzijds omdat in de huidige systematiek totaal geen stimulans of beloning zit voor het zoeken naar een goedkopere huurwoning. Je kunt nu bijvoorbeeld beter voor 750 in de stad blijven huren dan voor 550 iets in de periferie zoeken, omdat een groot deel van die besparing verloren gaat aan lagere huurtoeslag en je we andere extra (reis-)kosten hebt.

Grote probleem is natuurlijk dat in de huidige (huur-)woningmarkt een hoop mensen helemaal geen keus hebben om iets anders te zoeken. Ik ben daarom ook wel benieuwd hoe dit gaat uitpakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Shadowhawk00 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 23:01:
[...]
want buiten de randstad is het salaris vaak ook wat lager.
Maar is dat wel zo? Ik hoor dat hier vaker; nu weet ik niet of er van een gemiddelde wordt uitgegaan waarbij al die immense zuidas-salarissen worden meegeteld maar de salarisschalen van bijv. die verpleegkundigen, leraren en politieagenten waar het hier altijd over gaat liggen gewoon vast. Ik heb ook het idee dat er in mijn eigen vakgebied geen tot nauwelijks verschil in salaris is en ik heb zelf ook binnen en buiten de Randstad gewerkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Harrie_ schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 07:30:
[...]

Ik kan me in je hele verhaal wel vinden maar ik vind het toch wel een vrij klinische benadering. Mensen willen toch graag wonen in gebieden waar ze zich sociaal-cultureel mee verbonden voelen. Als uit cijfers blijkt er een tekort is van 100 woningen in Rotterdam en er zijn 100 woningen 'over' in de kop van Groningen, dan heb je netto natuurlijk geen tekort. De vraag is alleen of het wel reëel is om dan van 100 Rotterdammers te verwachten dat ze met hun hele hebben en houden naar Groningen verhuizen :?
Er zit nog een hoop tussen Rotterdam en Groningen. Volgens mij maken heel veel mensen die besluiten om naar een Vinexlocatie in de omgeving te verhuizen, in de praktijk juist ook de keus om naar een 'nieuwe' sociaal-culturele omgeving te verhuizen. Even simpel gezegd, dat ze het wilde stadsleven wat ontgroeid zijn en gaan settelen in een dorp/buitenwijk waar ze een burgerlijk gezinnetje kunnen stichten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
Rubbergrover1 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 09:18:
[...]

Dat is een systematiek die sterk mijn voorkeur heeft en ik ook al regelmatig heb genoemd. Enerzijds omdat die grens aan de maximale huur het in sommige gevallen onmogelijk maakt om te huren, anderzijds omdat in de huidige systematiek totaal geen stimulans of beloning zit voor het zoeken naar een goedkopere huurwoning. Je kunt nu bijvoorbeeld beter voor 750 in de stad blijven huren dan voor 550 iets in de periferie zoeken, omdat een groot deel van die besparing verloren gaat aan lagere huurtoeslag en je we andere extra (reis-)kosten hebt.

Grote probleem is natuurlijk dat in de huidige (huur-)woningmarkt een hoop mensen helemaal geen keus hebben om iets anders te zoeken. Ik ben daarom ook wel benieuwd hoe dit gaat uitpakken.
Hoe is een verruiming van de huurtoeslag anders dan de verruiming van de hypotheekruimte (door dalende rente), en het daarbij behorende prijsopdrijvende effect?

Laat ze dat puntensysteem maar invoeren voor particulier huur. Juist die achterlijke huren aan banden leggen, zodat mensen óók de keus hebben voor particuliere huur i.p.v. waanzinprijzen betalen voor een kippenhok.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Harrie_ schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 09:21:
[...]

Maar is dat wel zo? Ik hoor dat hier vaker; nu weet ik niet of er van een gemiddelde wordt uitgegaan waarbij al die immense zuidas-salarissen worden meegeteld maar de salarisschalen van bijv. die verpleegkundigen, leraren en politieagenten waar het hier altijd over gaat liggen gewoon vast. Ik heb ook het idee dat er in mijn eigen vakgebied geen tot nauwelijks verschil in salaris is en ik heb zelf ook binnen en buiten de Randstad gewerkt...
Uit een ander topic (Verdienen mensen in het westen meer dan in het oosten?)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5MzAvM7a8VYXOp8en27yUnBGipI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/ElnOo8sLiJiNO6fzGw4F9rjR.gif?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Rubbergrover1 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 09:22:
[...]

Er zit nog een hoop tussen Rotterdam en Groningen. Volgens mij maken heel veel mensen die besluiten om naar een Vinexlocatie in de omgeving te verhuizen, in de praktijk juist ook de keus om naar een 'nieuwe' sociaal-culturele omgeving te verhuizen. Even simpel gezegd, dat ze het wilde stadsleven wat ontgroeid zijn en gaan settelen in een dorp/buitenwijk waar ze een burgerlijk gezinnetje kunnen stichten.
Dat begrijp ik wel, maar de vraag is waar trek je dan de grens als je over tekorten/overschotten praat? Bij 'kopen zonder kijken' zie ik stellen die specifiek in een bepaalde stad willen wonen en dan ook nog specifiek in bepaalde wijken; dat is natuurlijk niet helemaal reëel. Als die mensen binnen een straal van 10 of 20 km rondom hun gewenste locatie gaan kijken is er natuurlijk een hoop meer te koop... Dat gezegd hebbende, waar trek je dan de grens? Want naar Nederland als geheel kijken en dan de som maken tussen huishoudens en woningen vind ik niet reëel, dan krijg je dus dat de tekorten in de randstad worden 'opgeheven' door de overschotten in de uithoeken van het land. Volgens die retoriek is er nooit een woningtekort, dan kun je ook over de grens gaan kijken: hoezo woningtekort? Rond München staat zat te koop :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]
Dan moet je ook mijn hele verhaal lezen. Maar in het kort heb je te weinig huizen waardoor je 500 duiven in 400 hokjes moet stoppen. Daardoor wordt de prijs van het hokje bepaald door wat de gek ervoor geeft. En de prijs wat iemand ervoor kan geven is al jaren aan het stijgen (door HRA, 2e inkomen meetellen, jubelton, lage rente, eco-leningen e.d.)
Het is dus een dubbel probleem waarbij die leennormen weer omlaag moeten, maar er ook veel meer huizen gebouwd moeten worden (en dan wel op de goede plekken)
Oorzaak en gevolg zijn hier wel behoorlijk met elkaar verweven. Het gaat bij een groot deel van die 500 duiven juist kriebelen doordat ze een hoop meer budget hebben dan 10 jaar geleden. Dan komen de prijzen te liggen in de richting van wat de 'rijkste' 400 duiven kunnen betalen, zodat die prijzen ook flink de lucht in schieten. Maar hee, dat is geen probleem voor de doorstromende duiven, omdat hun huidige duiventil dan ook veel meer opbrengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Ja maar dan veeg je dus alles als gemiddelde bij elkaar. Dus omdat er in bepaalde regio's heel veel behoefte is aan hoog opgeleid technisch personeel (omdat de werkgever daar zit gehuisvest) is het gemiddelde salaris daar natuurlijk hoger.

Het gaat mij meer om de voorbeelden van die stereotype essentiële beroepen. Stel je bent politieagent of leraar op een basisschool; dan verdien je in Lutjebroek toch hetzelfde als in Den Haag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
geekeep schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 09:24:
[...]

Hoe is een verruiming van de huurtoeslag anders dan de verruiming van de hypotheekruimte (door dalende rente), en het daarbij behorende prijsopdrijvende effect?
Het grote verschil is dat die huurtoeslag zelf dus in principe juist helemaal niet wordt verruimd. Maar onafhankelijk van de huur wordt. Juist in de huidige systematiek zit een prijsopdrijvend effect doordat hogere huurprijzen voor de veel huurders nauwelijks hogere maandlasten betekenen.
Laat ze dat puntensysteem maar invoeren voor particulier huur. Juist die achterlijke huren aan banden leggen, zodat mensen óók de keus hebben voor particuliere huur i.p.v. waanzinprijzen betalen voor een kippenhok.
Particuliere huur is ook al aan het puntensysteem gebonden. Als je naar een particuliere huurwoning gaat en de huur volgens het puntensysteem onder de liberalisatiegrens ligt, dan kun je dit via de huurcommissie laten aanpassen.

Bovendien sluit het een het ander ook niet uit. Volgens mij is er namelijk óók een plan om de grens voor geliberaliseerde huur flink op te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Rubbergrover1 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 09:28:
[...]

Oorzaak en gevolg zijn hier wel behoorlijk met elkaar verweven. Het gaat bij een groot deel van die 500 duiven juist kriebelen doordat ze een hoop meer budget hebben dan 10 jaar geleden. Dan komen de prijzen te liggen in de richting van wat de 'rijkste' 400 duiven kunnen betalen, zodat die prijzen ook flink de lucht in schieten. Maar hee, dat is geen probleem voor de doorstromende duiven, omdat hun huidige duiventil dan ook veel meer opbrengt.
Tuurlijk, ik zeg ook nergens dat het een simpel probleem is. Want stel dat je wel genoeg huizen kunt bouwen, wat doe je dan als er net wat minder mensen komen (leegstand), of mensen doordat er genoeg huizen zijn vaker gaan verhuizen en je daardoor alsnog een verschil in vraag/aanbod krijgt. En daarnaast zitten er ook nogal wat factoren aan die standard op en neer gaan en welke je niet echt goed kunt sturen (rente, economische groei etc.)

Naar mijn idee is het tekort dan ook iets wat al vele jaren langer speelt, maar is het nu pas echt een probleem geworden omdat door beleid en economie/rente de vraagkant veel meer kan bieden dan voorheen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Harrie_ schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 09:31:
[...]
Stel je bent politieagent of leraar op een basisschool; dan verdien je in Lutjebroek toch hetzelfde als in Den Haag?
De schalen voor agenten staan vast, maar van wat ik heb begrepen is er in de grotere regio's wel meer ruimte om in een hogere schaal te komen. Dus "hetzelfde".

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Harrie_ schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 09:21:
[...]

Voor zulk soort beroepen is er inderdaad nauwelijks verschil. Maar voor veel andere beroepen is er wel een verschil. Enerzijds liggen de salarissen vaak sowieso iets 'concurrerender', anderzijds is er veel meer verandering van baan mogelijk, met verbetering van arbeidsvoorwaarden, en gebeurt dat in de praktijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
redwing schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 09:36:
[...]
Naar mijn idee is het tekort dan ook iets wat al vele jaren langer speelt, maar is het nu pas echt een probleem geworden omdat door beleid en economie/rente de vraagkant veel meer kan bieden dan voorheen.
En dan kun je je dus ook afvragen in hoeverre dit voor veel mensen werkelijk een veel groter probleem is... Het is inderdaad al jaren of decennia zo dat bepaalde groepen mensen heel moeilijk aan een woning kunnen komen. Door de economische omstandigheden zijn daar nu heel veel mensen bij gekomen voor wie de gezochte woning eerder een wens is dan een noodzaak. Maar daardoor nemen de statistieken wel flink toe, waardoor het al jaren bestaande probleem eindelijk wat meer op de kaart komt.

Of er werkelijk wat mee gedaan wordt is dan natuurlijk de vraag. En een andere vraag is of die maatregelen de mensen helpen die echt niet aan een woning kunnen komen, of juist de groep voor wie het eerder een 'luxeprobleem' is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Rubbergrover1 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 09:44:
[...]

En dan kun je je dus ook afvragen in hoeverre dit voor veel mensen werkelijk een veel groter probleem is... Het is inderdaad al jaren of decennia zo dat bepaalde groepen mensen heel moeilijk aan een woning kunnen komen. Door de economische omstandigheden zijn daar nu heel veel mensen bij gekomen voor wie de gezochte woning eerder een wens is dan een noodzaak. Maar daardoor nemen de statistieken wel flink toe, waardoor het al jaren bestaande probleem eindelijk wat meer op de kaart komt.

Of er werkelijk wat mee gedaan wordt is dan natuurlijk de vraag. En een andere vraag is of die maatregelen de mensen helpen die echt niet aan een woning kunnen komen, of juist de groep voor wie het eerder een 'luxeprobleem' is.
Het grootste probleem dat er bij is gekomen is dat de kloof tussen wel en niet een huis tegenwoordig nog een stuk groter is geworden. Vroeger had je nog het uitzocht dat als je of promotie kon maken, of een betere baan vinden, dat je dan een huis kon betalen. Dat kun je nu echter vergeten. De grootte van de groep zal echter niet veel verandert zijn aangezien het huizentekort niet plotseling sterk is gegroeid (het zal best een paar procent gestegen zijn, maar als je ziet hoe er nu gepraat wordt, klinkt het alsof het om tientallen procenten gaat)

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Dit laat weer eens zien dat je niet zomaar over de Randstad in het algemeen kunt praten. Er wordt vooral goed verdiend in Groot-Amsterdam en rond Utrecht.

Dit is een een huizenmarkt-topic, en waar mensen hun geld verdienen is anders dan waar ze wonen. Dan ziet de verdeling er toch echt anders uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eaIhClPj9eCcG2STIjCCXo6lbso=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sBbxiMeaWD0LTMe00kqDnPb9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Van het FD:

https://fd.nl/bedrijfslev...s-hebben-ineens-weer-tijd
- Makelaars krijgen de laatste weken aanzienlijk minder respons op koophuizen.
- Het aantal kijkers is veelal gehalveerd, ook zijn er minder biedingen.
- Vooral klushuizen staan langer te koop.
- Hier en daar wordt al minder overboden, maar makelaars wagen zich niet aan voorspellingen over prijsdalingen.
Klushuizen staan langer te koop. Wederom voor mij een bevestiging dat er goede tijden aankomen voor starters.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• praliwi
Requiem19 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 10:03:
Van het FD:

[...]

Klushuizen staan langer te koop. Wederom voor mij een bevestiging dat er goede tijden aankomen voor starters.
Er is nogal een verschil tussen goede tijden en betere tijden denk ik. Goed vergeleken met vorig jaar is anders dan goed vergeleken met 5 jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83
Van het FD:

[...]

Mwa, moet je twee rechterhanden hebben en tijd. Wat betreft het laatste; als je je handen vol hebt aan opvoeding van je kids of/en carriere dan ben je straks opgebrand als je ook nog hard gaat klussen in het weekend om het op tijd leefbaar te maken. Met al die klimaateisen die ze er door willen drukken, dan heb je wellicht een flinke kostenpost later. Tenzij je allerlei subsidiepotjes van de gemeentes mag gebruiken.
Conrado schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 09:56:

Dit laat weer eens zien dat je niet zomaar over de Randstad in het algemeen kunt praten. Er wordt vooral goed verdiend in Groot-Amsterdam en rond Utrecht.
Als ik de lonen zie in de Randstad dan liggen die ook hoger voor mijn sector. Wellicht moet dat ook want anders kan je niet in je levensonderhoud voorzien in de Randstad (huur- en koopprijzen). Op zich zou ik wel een gokje willen wagen in de Randstad, maar dan ga ik er relatief gezien flink op achteruit.

[ Voor 44% gewijzigd door lama83 op 06-07-2022 10:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-02-2024
Van het FD:

[...]

Ik betwijfel het ten zeerste, het is nooit gunstig voor starters namelijk of het huis is duur (lage rente) of de maandlasten van de financiering is duur.(hoge rente). Op dit moment daalt er bij ons in de regio helemaal niks en de laatste huizen in de straat zijn bizar overboden ook in de laatste weken. Juist zeker de goedkopere huizen (voor zover je 400-450k voor 70m2 goedkoop kan noemen) zijn in onze buurt allemaal met 75-125k overboden in de afgelopen 3 maanden, te bizar de hoge rente maakt voorlopig niks uit op leuke locaties.

Klushuizen betekend dat je meer eigengeld nodig hebt en op dit moment zijn die klussen door de schaarste in materialen en manuren duurder dan een af huis kopen. Het beste dat je nog zou kunnen als starter is dan een kluswoning waar je de eerste jaren niks aan hoeft te doen (en iets zegt me dat ook die huizen voorlopig nog wel geliefd zijn en voor de hoofdprijs gaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
praliwi schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 10:19:
[...]

Er is nogal een verschil tussen goede tijden en betere tijden denk ik. Goed vergeleken met vorig jaar is anders dan goed vergeleken met 5 jaar geleden.
Ik denk dat dat wel meevalt:

Afbeeldingslocatie: https://media.nu.nl/m/djxxxjkadtm5_wd1280.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Van het FD:

[...]

Er zijn ook goede redenen waarom die woningen langer te koop staan. En die redenen zijn niet allemaal gunstig voor starters. Bijvoorbeeld dat materiaal voor een verbouwing veel duurder is, vakmensen veel duurder zijn en de wachttijden voor materialen en personeel veel langer zijn dan eerst.

Daarnaast zal ook meespelen dat er nu meer waardering voor energiezuinige woningen is en kluswoningen dat meestal niet zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lama83
Rubbergrover1 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 10:31:
[...]

Er zijn ook goede redenen waarom die woningen langer te koop staan. En die redenen zijn niet allemaal gunstig voor starters. Bijvoorbeeld dat materiaal voor een verbouwing veel duurder is, vakmensen veel duurder zijn en de wachttijden voor materialen en personeel veel langer zijn dan eerst.

Daarnaast zal ook meespelen dat er nu meer waardering voor energiezuinige woningen is en kluswoningen dat meestal niet zijn.
Jup. Dan moet je goedkoop een kluswoning op de kop tikken en ga je er vervolgens met een tent in wonen om energie te besparen; lijkt me ook niet alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Rubbergrover1 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 10:31:
[...]

Dat is precies de reden dat ze goedkoper worden inderdaad en daar zit dan juist de kans ook in als starter. Zo zou ik het nu in ieder geval zelf zien.

Maar zelfs als je de kluswoningen dus even links laat liggen gaan de kansen toenemen. Aantal kijkers is gehalveerd, er zijn veel minder biedingen etc, overbieden lijkt af te nemen. De signalen wijzen er allemaal op dat de afkoeling vrij hard aan de gang is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
Requiem19 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 10:40:
[...]

Dat is precies de reden dat ze goedkoper worden inderdaad en daar zit dan juist de kans ook in als starter. Zo zou ik het nu in ieder geval zelf zien.

Maar zelfs als je de kluswoningen dus even links laat liggen gaan de kansen toenemen. Aantal kijkers is gehalveerd, er zijn veel minder biedingen etc, overbieden lijkt af te nemen. De signalen wijzen er allemaal op dat de afkoeling vrij hard aan de gang is.
"Hier en daar wordt al minder overboden.." klinkt anders dan jouw aanname dat de afkoeling vrij hard aan de gang is :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
praliwi schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 10:49:
[...]

"Hier en daar wordt al minder overboden.." klinkt anders dan jouw aanname dat de afkoeling vrij hard aan de gang is :P
Je moet daar de 'makelaar-speak' filter overheen gooien he :-).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Sowieso een rare grafiek.

Titel zegt: starters
En dan hanteren we ineens als definitie: iedereen onder de 35 jaar.

Starter is bij mijn weten nog steeds: iemand die voor het eerst een huis koopt en niet doorstroomt vanaf een ander koophuis.

Tegenwoordig zijn er bovendien starters die >35jaar zijn, omdat de cyclus van studeren-samenwonen-eerstehuiskopen enorm verschoven is, met bijbehorend effect dat veel potentiele starters dus eerst nog (commercieel) huren.
Bijkomend effect is dat het eerste huis ook niet meer een flatje/studio is, maar een gezinswoning, met bijbehorende hogere aankoop bedrag (ik zie bij andere starters grafieken ook nog wel eens een max aankoop bedrag genoemt worden als definitie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83
[...]

Mwa, als je dan een hypotheekberekening doet, dan zakt de moed bij velen ook in de schoenen. Wellicht een reden om minder te gaan werken want je o zo mooie plan is niet meer uitvoerbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
lama83 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 10:26:
[...]
Op zich zou ik wel een gokje willen wagen in de Randstad, maar dan ga ik er relatief gezien flink op achteruit.
Het leven is meer dan geld verdienen. Persoonlijk zou ik niet in de Randstad willen wonen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Get!em schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 10:51:
[...]

Sowieso een rare grafiek.

Titel zegt: starters
En dan hanteren we ineens als definitie: iedereen onder de 35 jaar.

Starter is bij mijn weten nog steeds: iemand die voor het eerst een huis koopt en niet doorstroomt vanaf een ander koophuis.

Tegenwoordig zijn er bovendien starters die >35jaar zijn, omdat de cyclus van studeren-samenwonen-eerstehuiskopen enorm verschoven is, met bijbehorend effect dat veel potentiele starters dus eerst nog (commercieel) huren.
Bijkomend effect is dat het eerste huis ook niet meer een flatje/studio is, maar een gezinswoning, met bijbehorende hogere aankoop bedrag (ik zie bij andere starters grafieken ook nog wel eens een max aankoop bedrag genoemt worden als definitie).
Eens dat het niet super nauwkeurig is, maar je ziet wel een duidelijke aflopende trend in de jaren dat de woningmarkt aantrok.

Welke grafiek/data vind jij beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83
Get!em schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 10:51:

Zo zou ik ook denken... maar (rtlnieuws):

"En wat nou als ik een 'oudere' starter ben?

Bot gezegd: dan heb je pech. De regering vindt de leeftijdsgrens gerechtvaardigd omdat uit onderzoek blijkt dat mensen onder de 35 de kleinste geldbuffer hebben waarmee ze de bijkomende kosten van een huis mee moeten aftikken."

Op zich wel raar; iemand die ouder en wat spaarzamer is geweest moet nu inleveren t.o.v. jonger persoon die maar geld over de balk heeft kunnen smijten.
Ik weet niet overigens of je daarmee de oudere (sociaal)hurende starter lokt dan in het kader van doorstroming; voor die overdrachtsbelasting kan je het ook nog een paar jaar op je oude plek vertoeven en kijken wat de markt doet.

[ Voor 15% gewijzigd door lama83 op 06-07-2022 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Klopt, overheid heeft op verschillende plekken dat soort leeftijdsgrenzen ingebouwd:
-Overdrachtsbelastingvoordeel (35)
-Jubelton (40)
-Starterslening (soms bij verschillende gemeenten, verschillende leeftijdsgrens, maar bijv 35 komt aantal keer voor)

Commercieel bijv ook:
Startershypotheek met looptijd 40 jaar (geen harde grens, maar bij leeftijd >30 jaar als lastiger)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Ehm, er is een verschil tussen of ze langer te koop blijven staan en of ze goedkoper worden. Een woning die eerst bv 3 ton kostte, waarna er een ton in verbouwd werd en je er een maand later in kon is nu een woning die nog steeds voor 3 ton wordt aangeboden (want ze willen natuurlijk niet de prijs laten zakken...) waarna er voor anderhalve ton in verbouwd moet worden en je een halfjaar of een aar later er pas in kunt omdat dan pas alles geleverd is.

En intussen is je leencapaciteit ook nog eens 50k omlaag gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Get!em schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 11:14:
Klopt, overheid heeft op verschillende plekken dat soort leeftijdsgrenzen ingebouwd:
-Jubelton (40)
-Starterslening (soms bij verschillende gemeenten, verschillende leeftijdsgrens, maar bijv 35 komt aantal keer voor)

Commercieel bijv ook:
Startershypotheek met looptijd 40 jaar (geen harde grens, maar bij leeftijd >30 jaar als lastiger)
Ah joh, bij mij is het glas half vol. Even wachten en je komt in aanmerking voor een seniorenwoning ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Rubbergrover1 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 11:18:
[...]

Ehm, er is een verschil tussen of ze langer te koop blijven staan en of ze goedkoper worden. Een woning die eerst bv 3 ton kostte, waarna er een ton in verbouwd werd en je er een maand later in kon is nu een woning die nog steeds voor 3 ton wordt aangeboden (want ze willen natuurlijk niet de prijs laten zakken...) waarna er voor anderhalve ton in verbouwd moet worden en je een halfjaar of een aar later er pas in kunt omdat dan pas alles geleverd is.

En intussen is je leencapaciteit ook nog eens 50k omlaag gegaan.
Het gevolg van langer te koop staan is dat deze woning i) niet overboden worden, kortom je hebt onderhandelingsruimte en ii) dat er uiteindelijk een lager bod geaccepteerd wordt (of de woning gaat van de markt, maar bij kluswoningen is dat doorgaans geen optie omdat de huidige eigenaar er ook niet kan blijven wonen).

Bottom line: de uiteindelijke transactieprijs zal omlaag gaan.

En de leencapaciteit is echt niet 50k omlaag gegaan in dit segment.

Het valt mij op dat men het vooral heel negatief benaderd ('ja maar'). Dat gebeurde in 2009-2015 ook. En dan achteraf van iedereen horen dat het zo'n toptijd was om in te kopen. Dat is de grap: als je midden in die top tijd zit besef je het vaak niet omdat het heel riskant voelt om te kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Nu online
sprhnk schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 10:27:
[...]

Ik betwijfel het ten zeerste, het is nooit gunstig voor starters namelijk of het huis is duur (lage rente) of de maandlasten van de financiering is duur.(hoge rente).
Met als grote verschil dat bij een hoge rente sparen ineens weer zin heeft. Dan moet je natuurlijk niet al je geld kwijt zijn aan huur, maar als je de mogelijkheid hebt om te sparen dan zou het best kunnen dat je de komende tijd wel meer kunt sparen dan dat de prijzen stijgen.
Klushuizen betekend dat je meer eigengeld nodig hebt en op dit moment zijn die klussen door de schaarste in materialen en manuren duurder dan een af huis kopen. Het beste dat je nog zou kunnen als starter is dan een kluswoning waar je de eerste jaren niks aan hoeft te doen (en iets zegt me dat ook die huizen voorlopig nog wel geliefd zijn en voor de hoofdprijs gaan).
Of zelf de handjes laten wapperen. Een jaar niet op vakantie en de dure werklui uitsparen. Gezien de aanbiedingen die ik de laatste tijd weer meer binnen krijg lijkt de schaarste op sommige gebieden ook weer af te nemen. Er blijven natuurlijk wel een aantal knelpunten als warmtepompen etc.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lastmanstanding
big bang schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 11:49:
[...]
Of zelf de handjes laten wapperen. Een jaar niet op vakantie en de dure werklui uitsparen. Gezien de aanbiedingen die ik de laatste tijd weer meer binnen krijg lijkt de schaarste op sommige gebieden ook weer af te nemen. Er blijven natuurlijk wel een aantal knelpunten als warmtepompen etc.
Het probleem hiermee is dat tegenwoordig moeten je eigenlijk twee banen hebben om een huis te bemachtigen. Jaren geleden in de tijd van veel zelf klussen, wert Nederland vaker met eenverdieners of anderhalve banen. Sowieso meer tijd over dan. Mocht je een kind hebben en twee banen (stel dan 2 keer 32 uur), blijft er echt weinig tijd over voor complexe kluswerk (schilderwerk of kleine projecten zijn vaak niet het probleem in een kluswoning).

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Requiem19 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 11:21:
[...]

Het gevolg van langer te koop staan is dat deze woning i) niet overboden worden, kortom je hebt onderhandelingsruimte en ii) dat er uiteindelijk een lager bod geaccepteerd wordt (of de woning gaat van de markt, maar bij kluswoningen is dat doorgaans geen optie omdat de huidige eigenaar er ook niet kan blijven wonen).

Bottom line: de uiteindelijke transactieprijs zal omlaag gaan.

En de leencapaciteit is echt niet 50k omlaag gegaan in dit segment.

Het valt mij op dat men het vooral heel negatief benaderd ('ja maar'). Dat gebeurde in 2009-2015 ook. En dan achteraf van iedereen horen dat het zo'n toptijd was om in te kopen. Dat is de grap: als je midden in die top tijd zit besef je het vaak niet omdat het heel riskant voelt om te kopen.
Het gaat mij er meer om dat het heel eenzijdig is om alleen te kijken naar hoe lang de woningen te koop staan, zonder de achterliggende oorzaken daarvoor te bekijken. Als je alle factoren meeneemt die komen kijken bij het kopen van een klaswoning, dan kan het onder de streep namelijk juist veel slechter uitkomen.

De NHG rente was enige tijd geleden net boven de 1%. Toen had je voor een lening van 3 ton een inkomen rond de 43k nodig. Nu zijn er nog maar een paar aanbieders die een rente onder de 3,5% hebben. Ondanks de hogere maximale financieringslast bij hogere rente, kom je dan met een inkomen van 43k nog maar tot zo'n 260k. Dat is inderdaad minder dan 50k verschil, maar het is toch een behoorlijke hap uit het budget. Zeker als diegene ook nog zo slim was om zijn spaargeld voor de verbouwing te beleggen en dat geld de laatste maanden ook met duizenden tegelijk omlaag ging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sprhnk
[...]

Met als grote verschil dat bij een hoge rente sparen ineens weer zin heeft. Dan moet je natuurlijk niet al je geld kwijt zijn aan huur, maar als je de mogelijkheid hebt om te sparen dan zou het best kunnen dat je de komende tijd wel meer kunt sparen dan dat de prijzen stijgen.

[...]

Met de eigenhandjes heb ik het zelf ooit ook gedaan maar ik gok dat men steeds minder handig is om heel eerlijk te zijn. Plus de cognitieve dissonantie lijkt nog steeds te leven dat je als koper altijd recht hebt op een visgraat vloer, metalen frame en onhandig groot en duur kook eiland.

Sparen is overigens altijd goed natuurlijk ook als het geen zin lijkt te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

[...]
Dit inderdaad.
sprhnk schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 12:34:
[...]
Met de eigenhandjes heb ik het zelf ooit ook gedaan maar ik gok dat men steeds minder handig is om heel eerlijk te zijn. Plus de cognitieve dissonantie lijkt nog steeds te leven dat je als koper altijd recht hebt op een visgraat vloer, metalen frame en onhandig groot en duur kook eiland.
[...]
Maar ook een beetje dit.
Lastmanstanding schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 11:56:
[...]
Het probleem hiermee is dat tegenwoordig moeten je eigenlijk twee banen hebben om een huis te bemachtigen. Jaren geleden in de tijd van veel zelf klussen, wert Nederland vaker met eenverdieners of anderhalve banen. Sowieso meer tijd over dan. Mocht je een kind hebben en twee banen (stel dan 2 keer 32 uur), blijft er echt weinig tijd over voor complexe kluswerk (schilderwerk of kleine projecten zijn vaak niet het probleem in een kluswoning).
Ja want 'vroeger' toen de man de kostwinner was, was de vrouw degene die doordeweeks overdag een nieuwe keuken plaatste? 8)7

Het probleem zit 'm meer in wat @sprhnk hierboven schetst; een woning verbouwen kost gewoon ontzettend veel tijd en energie, zowel vroeger als nu. Probleem anno nu is (generaliserend) dat mensen die tijd en energie liever steken in stedentripjes en terrasjes i.p.v. een jaar (of twee) keihard bikkelen.

Verder zijn er natuurlijk genoeg kluswoningen die vooral heel gedateerd zijn maar waar je in feite nog prima wat jaren kunt doen met die groene badkamer, maar dat zien veel starters niet als valide optie. Zo'n woning (die niet VT-wonen-ready is) wordt gezien als een of ander zwervershuis en wat zullen je jaargenoten dan wel niet denken als ze op de housewarming komen :+

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Lastmanstanding
Harrie_ schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 12:57:

Ja want 'vroeger' toen de man de kostwinner was, was de vrouw degene die doordeweeks overdag een nieuwe keuken plaatste? 8)7
Nee, de vrouw ging geen keuken timmeren, maar de vrouw ging veel minder vragen van de kostwinner, die eigenlijk zoals mijn vader vrije tijd had na werk. Elke avond. Er was gekookte, schoongemaakt, enzovoort, onder werkuren. Mannen tegenwoordig hebben veel meer werk thuis met kinderen, opruimen, enzovoort dan vroeger. Er zijn alleen zo veel uren in een dag, en als er verwacht wordt dat de man ook meedraait in het huishouden, want de vrouw werkt ook een volle dag, is even die nieuwe keuken plaatsen ingewikkelder.
Het probleem zit 'm meer in wat @sprhnk hierboven schetst; een woning verbouwen kost gewoon ontzettend veel tijd en energie, zowel vroeger als nu. Probleem anno nu is (generaliserend) dat mensen die tijd en energie liever steken in stedentripjes en terrasjes i.p.v. een jaar (of twee) keihard bikkelen.
Misschien stellen zonder kinderen. Met kinderen is het erg druk, gewone leven. Ik moet nog steeds even intern lachen als iemand zonder kinderen zegt dat het "heel druk is." Het is echt een andere soort leven met kinderen. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:19
wat @Lastmanstanding zegt. Vroeger was de man in het weekend gewoon vrij om te klussen etc. Er werd helemaal niet verwacht dat de kostwinnaar veel tijd aan de kinderen besteedde. Ook niet in het weekend. Kinderen konden met gemak veilig naar de sportclub, want zoveel auto's en verkeer was er nog niet. Dus de kostwinnaar kon lekker zijn ding doen in het weekend. En dus ook een weekend full-time een keuken plaatsen.

Dat zie ik hier niet gebeuren met 2 jonge kinderen. Dat is ook een keuze, om tijd aan de kinderen te besteden ipv aan het huis. Maar je neemt geen kinderen om er vervolgens geen tijd aan te besteden natuurlijk. Dan heb je nog dat ze naar de sportclub moeten, waar je dus al een halve dag of meer aan kwijt bent. Huishouden gaat door, etc.

Tijd? Dat heb ik tussen dat de kinderen op bed liggen en ik zelf op bed ga. Dan ook nog wat quality time met Miss Waah... En dan houd ik een uurtje over denk ik. Dan ben je wel 2 jaar bezig met een keuken plaatsen ja O-)

En natuurlijk hebben steeds meer mensen 2 linker handen. Maar dat is meer een gevolg dan een oorzaak.

[ Voor 26% gewijzigd door Waah op 06-07-2022 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Lastmanstanding schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:27:
[...]
Nee, de vrouw ging geen keuken timmeren, maar de vrouw ging veel minder vragen van de kostwinner, die eigenlijk zoals mijn vader vrije tijd had na werk. Elke avond. Er was gekookte, schoongemaakt, enzovoort, onder werkuren. Mannen tegenwoordig hebben veel meer werk thuis met kinderen, opruimen, enzovoort dan vroeger. Er zijn alleen zo veel uren in een dag, en als er verwacht wordt dat de man ook meedraait in het huishouden, want de vrouw werkt ook een volle dag, is even die nieuwe keuken plaatsen ingewikkelder.
Als je het zo stelt heb je zeker een punt!
[...]
Misschien stellen zonder kinderen. Met kinderen is het erg druk, gewone leven. Ik moet nog steeds even intern lachen als iemand zonder kinderen zegt dat het "heel druk is." Het is echt een andere soort leven met kinderen. :+
Druk is natuurlijk een relatief begrip maar ik heb wel het idee dat mensen het nu drukker hebben dan vroeger, mèt en zonder kinderen. Of althans, ze ervaren het als drukker. En dat laatste heeft volgens mij te maken met de oneindige drang om altijd maar dingen te moeten doen i.p.v. thuis je huishouden runnen. Ik ken heel veel mensen die - ookal hebben ze kinderen - in de zomer allerlei festivals afgaan en naast de zomervakantie tussendoor ook nog een aantal weekendjes met tweeën weggaan. De tijd van het hele jaar gewoon werken en 1x per jaar op vakantie en 1x per jaar naar de Efteling ligt mijlenver achter ons (en dan heb ik het over de middenklasse).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
Tja ook met kinderen is het gewoon nog te doen. Zelf een keuken geplaatst met mijn vrouw. Twee weken over gedaan. Badkamer twee weken vrij genomen voor het grootste deel realiseren samen met mijn vader en daarna nog 3 weken 3-4 avonden per week + weekend. Een complete renovatie, dus muren opnieuw erin, aparte douche maken. enz.
Het kost veel tijd, maar heb er ook enorm veel mee bespaard. Een whopping totaal van 13K voor badkamer + keuken. Als ik zie wat anderen voor vergelijkbare dingen hebben betaald heb ik makkelijk dat bedrag zo niet meer bespaard.

Maar ik geef toe dat het niet voor iedereen is weggelegd. Ik heb er (enigszins) plezier in gehad en vind het vooral leuk om alles uit te zoeken wat nou het beste is om te doen. Ik ben verder geen held met klussen, dus dat kan het obstakel niet zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sprhnk
Caelorum schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:56:
Tja ook met kinderen is het gewoon nog te doen. Zelf een keuken geplaatst met mijn vrouw. Twee weken over gedaan. Badkamer twee weken vrij genomen voor het grootste deel realiseren samen met mijn vader en daarna nog 3 weken 3-4 avonden per week + weekend. Een complete renovatie, dus muren opnieuw erin, aparte douche maken. enz.
Het kost veel tijd, maar heb er ook enorm veel mee bespaard. Een whopping totaal van 13K voor badkamer + keuken. Als ik zie wat anderen voor vergelijkbare dingen hebben betaald heb ik makkelijk dat bedrag zo niet meer bespaard.

Maar ik geef toe dat het niet voor iedereen is weggelegd. Ik heb er (enigszins) plezier in gehad en vind het vooral leuk om alles uit te zoeken wat nou het beste is om te doen. Ik ben verder geen held met klussen, dus dat kan het obstakel niet zijn.
Ik geloof dat wij destijds 8k voor de badkamer kwijtwaren door het zelf te doen, bad, aparte douche, van heck kraan (duurste onderdeel van de badkamer), vloerverwarming handoeken radiator, nieuwe cv, nieuw beton, tegels toilet. Dat ging niet in 2 weken overigens alleen al de droogtijden van de vloet etc.. kost je veel tijd. Vrouwlief zwanger spuwend in de achtergrond, verre van ideaal maar inderdaad wel zeer rendabel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
[...]
Misschien stellen zonder kinderen. Met kinderen is het erg druk, gewone leven. Ik moet nog steeds even intern lachen als iemand zonder kinderen zegt dat het "heel druk is." Het is echt een andere soort leven met kinderen.
Ik heb mijn eigen huis gebouwd, een gezin met kinderen én een drukke baan. Alles in het weekeinde en in de avond. Alleen die zaken die overdag moeten (breedplaatvloeren, beton storten) aan het eind van de middag gepland.
Aan sporten kwam ik niet toe, maar dat had ik genoeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lastmanstanding
Conrado schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 16:28:
[...]

Ik heb mijn eigen huis gebouwd, een gezin met kinderen én een drukke baan. Alles in het weekeinde en in de avond. Alleen die zaken die overdag moeten (breedplaatvloeren, beton storten) aan het eind van de middag gepland.
Ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar ik neem aan dat je vrouw ook niet aan sporten kwam. :) Goed gedaan, zeker. Niet voor iedereen mogelijk of gewenst, maar fijn dat je het zelf konden doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deewop
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:30
Conrado schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 16:28:
[...]

Meest indrukwekkende aan dit verhaal is hoe je dit hebt kunnen combineren met eten koken, huis schoonmaken, boodschappen, de was alles omtrent de kinderen etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Deewop schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 16:39:
[...]

Meest indrukwekkende aan dit verhaal is hoe je dit hebt kunnen combineren met eten koken, huis schoonmaken, boodschappen, de was alles omtrent de kinderen etc.
Dank je!
Dat kan als je als team werkt: we hadden samen besloten 't op te pakken en een strak ritme aan te houden. Daarnaast, soms zat het zo tegen, dan ben je even helemaal klaar. Het fijne van bouwen is dat je dan naar huis rijdt. Bij verbouwen zit je letterlijk tussen je eigen troep :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
Conrado schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 16:54:
[...]

Dank je!
Dat kan als je als team werkt: we hadden samen besloten 't op te pakken en een strak ritme aan te houden. Daarnaast, soms zat het zo tegen, dan ben je even helemaal klaar. Het fijne van bouwen is dat je dan naar huis rijdt. Bij verbouwen zit je letterlijk tussen je eigen troep :)
Hoe valt deze ervaring dan te vereenzelvigen met de opmerkingen (van anderen) een paar posts terug dat starters maar kluswoningen moeten kopen en zelf de handjes uit de mouwen moeten steken. Ze zijn al blij als ze überhaupt één huis kunnen financieren, dus tijdelijk dubbele lasten dragen is een ver van hun bed show. Temeer omdat klusjesmannen (je kunt niet álles zelf) en materiaal meer tijd kosten om te regelen/leveren, en je dus nog langer in een verbouwing blijft zitten dan pakweg een paar jaar terug. Precies het argument waarom starters tegenwoordig niet perse een voorkeur voor kluswoningen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
geekeep schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 17:03:
[...]

Hoe valt deze ervaring dan te vereenzelvigen met de opmerking een paar posts terug dat starters maar kluswoningen moeten kopen en zelf de handjes uit de mouwen moeten steken. Ze zijn al blij als ze überhaupt één huis kunnen financieren, dus tijdelijk dubbele lasten dragen is een ver van hun bed show. Temeer omdat klusjesmannen (je kunt niet álles zelf) en materiaal meer tijd kosten om te regelen/leveren, en je dus nog langer in een verbouwing blijft zitten dan pakweg een paar jaar terug. Precies het argument waarom starters tegenwoordig niet perse een voorkeur voor kluswoningen hebben.
De vraag is ook 'wat is een kluswoning' precies?

Is het een woning waar je op dit moment echt niet kan leven, of is het een woning met (zeer) verourderde badkamer/keuken/oid? Want in het laatste geval kun je het wellicht stukje voor stukje aanpakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
Requiem19 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 17:04:
[...]

De vraag is ook 'wat is een kluswoning' precies?

Is het een woning waar je op dit moment echt niet kan leven, of is het een woning met (zeer) verourderde badkamer/keuken/oid? Want in het laatste geval kun je het wellicht stukje voor stukje aanpakken.
Een leefbare woning met slechts een verouderde badkamer/keuken/oid is zo'n beetje de standaard van wat er te vinden is. Alles daarboven qua afwerking is sowieso te duur voor starters. Dus ja, het gaat om kluswoningen met enkelglas, weinig/nul isolatie, dak dat binnen 2-3 jaar vervangen moet worden, keukens/badkamers van 30 jaar oud, meterkasten met drie groepen. Pas in dát geval is het prijsverschil interessant genoeg om het wellicht te overwegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-10 19:48
Lastmanstanding schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 11:56:
[...]

Ik ben ook zeer sterk voorstander van 3 of 4 dagen werken, die dag die je netto mist is zo op te vangen met wat eigen klusjes aan huis.

1x je huis schilderen kost al een maandsalaris, oftewel, een half jaar 1 dag in de week werken. Terwijl je dit in een aantal dagen zelf doet. Dan moet je natuurlijk wel van een lager salaris rond kunnen komen, wat met minimumloon bijvoorbeeld niet te doen is.

Wij hebben vorig jaar een kluswoning gekocht, die heb ik samen met m'n vader in een jaar helemaal verbouwd. 4 a 5 dingen door aannemers laten doen. Keuken zelf geplaatst, nieuwe badkamer, uitbouw, open benedenverdieping, nieuw toilet, cv systeem + vloerverwarming, triple glas overal, dak- en vloerisolatie, zonnepanelen en dan nog de afwerking.
Omdat we bijna alles zelf hebben gedaan was dit mogelijk en rendabel. Ik kon 3 dagen in de week aan mijn huis werken en mijn vader 5. Uiteindelijk kost het me wel een jaar op die manier, maar nu was het wel voor 60k klaar (600€/m2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:56
mathelicious schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 17:12:
[...]

Ik ben ook zeer sterk voorstander van 3 of 4 dagen werken, die dag die je netto mist is zo op te vangen met wat eigen klusjes aan huis.
Dat is natuurlijk wel afhankelijk van hoeveel je verdiend en hoe goed je in klussen bent :).

Ik vind klussen wel leuk, maar een muurtje schilderen of wat ophangen is een beetje de max kwa skills. En ik zie mijzelf niet op een stijger staan (laat staan de stijger zelf 2x opbouwen aan de voor- en achterkant) om drie verdiepingen aan kozijnen te schilderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lastmanstanding
[...]

1x je huis schilderen kost al een maandsalaris, oftewel, een half jaar 1 dag in de week werken. Terwijl je dit in een aantal dagen zelf doet. Dan moet je natuurlijk wel van een lager salaris rond kunnen komen, wat met minimumloon bijvoorbeeld niet te doen is.
Hangt sterk af natuurlijk van je werk. Voor sommige banen heb je dezelfde pakket ongeacht hoeveel uur je voor betaalt wordt, dus minder uren werken is alleen minder verdienen.

Ook zijn er voldoende banen waar het loont om meer te werken en klussen uit te besteden. (Die zijn ook vaak de banen waar minder uren officieel werken betekent niet minder werk)

Ook onderschat mensen vaak de gevolgen van minder werk op pensioen/bonus/vakantiegeld bijvoorbeeld. ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• geekeep
[...]

Wij hebben vorig jaar een kluswoning gekocht, die heb ik samen met m'n vader in een jaar helemaal verbouwd. 4 a 5 dingen door aannemers laten doen. Keuken zelf geplaatst, nieuwe badkamer, uitbouw, open benedenverdieping, nieuw toilet, cv systeem + vloerverwarming, triple glas overal, dak- en vloerisolatie, zonnepanelen en dan nog de afwerking.
Omdat we bijna alles zelf hebben gedaan was dit mogelijk en rendabel. Ik kon 3 dagen in de week aan mijn huis werken en mijn vader 5. Uiteindelijk kost het me wel een jaar op die manier, maar nu was het wel voor 60k klaar (600€/m2)
Kortom, je hebt een jaar lang een zeer goedkope klusjesman (je vader) over de vloer gehad om je te helpen...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

makelaars gaan er prat op maar ik vind een pico bello afwerking (tegenovergestelde van kluswoning) bij de aanschaf van een woning over rated. kijk en investeer liever in ligging, locatie en ruimte: dichtbij het centrum, op loopafstand van het station, in de buurt van een grote stad, eigen parkeerplek, geen erfpacht of VVE, aan een rustige weg, stukje tuin, voldoende kamers.

d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
geekeep schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 17:36:
[...]
Kortom, je hebt een jaar lang een zeer goedkope klusjesman (je vader) over de vloer gehad om je te helpen...
Je zou 'm ook een compliment kunnen geven :)

Denk in wat wèl mogelijk is, en kom over je eigen beperkingen heen. Toen ik bedacht dat ik zelf wilde bouwen had ik de ervaring ook niet. Ik ben zaterdagen naar bouwplaatsen - waar gewerkt werd - gereden om een praatje te maken. Mensen zijn super enthousiast om hun ervaring te delen. Voordat ik 't wist had ik een netwerk van mannen die de weg wisten.
Ik heb vervolgens bij anderen mee geholpen, simpelweg om te weten hoe je sommige zaken aanpakt. En uiteindelijk het huis van m'n dromen gebouwd.

Wat ik niet deed, is zeggen dat het niet kon :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:05
Harrie_ schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 12:57:
[...]

Ik denk eerder dat de gemiddelde starter 2 linkerhanden heeft vanwege een gebrek aan techniek op de middelbare school. Dus de mensen die echt nog een huis kunnen opknappen zelf zijn mensen met een technische achtergrond.

Daarnaast, als je het geld hebt waarom dan niet meteen een instapbare woning kopen zoals wij dat gedaan hebben? Ik vraag mij af of je onder de streep niet het zelfde kwijt ben, een instapbare woning met A of B label vs een kluswoning waar alles aan verbouwd moet worden.

Daarnaast ik moet er niet aan denken om een enorme verbouwing van meer dan een jaar te doen naast mijn werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:05

Ik moet nog steeds even intern lachen als iemand zonder kinderen zegt dat het "heel druk is." Het is echt een andere soort leven met kinderen. :+
Net wat je zelf zegt, mensen zonder kinderen hebben het anders druk met oa feestjes, terrasjes, uitjes en werk natuurlijk! Het sociale leven is denk ik bruisender vergeleken met mensen met kinderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

JJ Le Funk schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 17:41:
makelaars gaan er prat op maar ik vind een pico bello afwerking (tegenovergestelde van kluswoning) bij de aanschaf van een woning over rated. kijk en investeer liever in ligging, locatie en ruimte: dichtbij het centrum, op loopafstand van het station, in de buurt van een grote stad, eigen parkeerplek, geen erfpacht of VVE, aan een rustige weg, stukje tuin, voldoende kamers.
100% met je eens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Waah schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:44:
wat @Lastmanstanding zegt. Vroeger was de man in het weekend gewoon vrij om te klussen etc. Er werd helemaal niet verwacht dat de kostwinnaar veel tijd aan de kinderen besteedde. Ook niet in het weekend. Kinderen konden met gemak veilig naar de sportclub, want zoveel auto's en verkeer was er nog niet. Dus de kostwinnaar kon lekker zijn ding doen in het weekend. En dus ook een weekend full-time een keuken plaatsen.

Dat zie ik hier niet gebeuren met 2 jonge kinderen. Dat is ook een keuze, om tijd aan de kinderen te besteden ipv aan het huis. Maar je neemt geen kinderen om er vervolgens geen tijd aan te besteden natuurlijk. Dan heb je nog dat ze naar de sportclub moeten, waar je dus al een halve dag of meer aan kwijt bent. Huishouden gaat door, etc.

Tijd? Dat heb ik tussen dat de kinderen op bed liggen en ik zelf op bed ga. Dan ook nog wat quality time met Miss Waah... En dan houd ik een uurtje over denk ik. Dan ben je wel 2 jaar bezig met een keuken plaatsen ja O-)

En natuurlijk hebben steeds meer mensen 2 linker handen. Maar dat is meer een gevolg dan een oorzaak.
Het is gewoon andere situatie, waar mensen vroeger veel meer tijd hadden om zelf te klussen is dat er nu niet meer bij zeker wat jij zegt met 2 kleine kinderen.
Als jij thuis zou komen en de rest van de avond alleen nog zou moeten eten met de kinderen en quality time met ze had ( en daarna met je vrouw ) dan zou dat anders zijn.
Nu moeten mensen vaak nog koken, huishouden doen, kinderen van de opvang halen. Die kinderen willen dan veel meer aandacht van hun ouders want die hebben ze de hele dag nog niet gezien. En zeker met kleine kinderen die vroeg naar bed moeten is die quality time met de ouders dan nihil. Dus dan moet je dat wel in het weekend inhalen. Ik ben het helemaal met je eens dat je kinderen neemt om er tijd mee te besteden.

Die 2 linker handen is meer gemak dan echt niet kunnen. Maar goed alles moet makkelijker en simpeler dus tja dan ga je ook die lamp ophangen maar uitbesteden.
[...]

Of die dag extra vrij gebruiken voor tijd voor jezelf, of voor familie /vrienden. 3 dagen weekend zou ik iedereen aanbevelen.

[ Voor 8% gewijzigd door Shadowhawk00 op 06-07-2022 18:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:37

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Wij hebben ook een kluswoning gekocht (nieuwe keuken, badkamers, vloeren, muren herstellen etc) en eigenlijk vind ik de kosten nog best mee vallen. Het wordt pas duur als je een uitbouw laat zetten of een muurtje verplaatst. Om je een idee te geven: onze aannemer kost 50 euro per uur. Mijn netto uurloon ligt een stuk lager, maar als ik ervan uitga dat ik er 2x zo lang over doe, geen eigen materiaal heb, en alles meereken (vakantiegeld, bonus, etc) dan is het in ieder geval voor mij nooit rendabel om zelf een badkamer te verbouwen. Buiten dat om ben ik niet handig genoeg, dus ik probeer het ook geen eens :P

En veel mensen denken dat ze handig zijn, maar vaak zie je wel degelijk verschil als bv tegels gezet zijn door iemand die het dagelijks doet of iemand die het erbij doet ;). (ik zeg niet dat dat bij jou zo is hoor, maar heb veel klushuizen gezien waar de eigenaar zelf heeft lopen klussen en 9 van de 10x is het te zien).

De reden voor deze kluswoning is de locatie (vrijstaand op grote kavel), onderaan de streep zullen de kosten wellicht hoger zijn dan de waarde, maar dan hebben we wel alles naar onze zin (goed geïsoleerd met vloerverwarming, warmtepomp, keuken/vloer naar onze smaak etc). De eerste woning zou ik nooit op deze manier verbouwen, grote kans dat je op den duur groter /duurder wil wonen en dan is het zonde om voor 'smaak' te betalen.

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 06-07-2022 18:24 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

spijkerhoofd schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 17:47:
[...]
Ik denk eerder dat de gemiddelde starter 2 linkerhanden heeft vanwege een gebrek aan techniek op de middelbare school. Dus de mensen die echt nog een huis kunnen opknappen zelf zijn mensen met een technische achtergrond.
Dat en ze zijn opgegroeid in een huishouden waar ze die techniek niet meegekregen hebben. Ik moet nog wekelijks/maandelijks uitrukken bij vrienden waar zowel vader als schoonvader een 'kantoorachtergrond' hebben en eigenlijk niemand dus zelf iets kan.
Daarnaast, als je het geld hebt waarom dan niet meteen een instapbare woning kopen zoals wij dat gedaan hebben? Ik vraag mij af of je onder de streep niet het zelfde kwijt ben, een instapbare woning met A of B label vs een kluswoning waar alles aan verbouwd moet worden.
Helemaal prima natuurlijk, maar het ging in principe om starters met een beperkt budget die moeite hebben om een betaalbare woning te vinden. Huizen die helemaal af zijn daar betaal je natuurlijk ook voor, dus als je budget niet toereikend is is het een prima overweging om dan misschien toch maar voor een gedateerde woning te gaan en die concessie willen veel starters anno nu moet doen.
Daarnaast ik moet er niet aan denken om een enorme verbouwing van meer dan een jaar te doen naast mijn werk.
Precies mijn punt ;)
Maar nogmaals, als je budget niet toereikend is dan moet je keuzes maken. En als je dan pertinent niet voor die 'kluswoning' wil gaan kun je natuurlijk prima vrije sector blijven horen tegen de hoofdprijs en geen spaarvermogen opbouwen :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-08 08:55
Get!em schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 11:14:
-Jubelton (40)

Commercieel bijv ook:
Mijn vrouw is onder 35 en ik boven 35, zouden wij dan voor 50% in aanmerking komen voor korting overdrachtsbelasting?
Pagina: 1 ... 124 ... 373 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.

Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie

Overige discussies mogen in: De wonen kroeg