Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 51 ... 101 Laatste
Acties:
  • 598.910 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:21
@Rctworld Die 20A kan wel denk ik. Wel afhankelijk van de lengte.
ik heb hier ca. 5 meter 3x2,5mm2 vrij hangen voor mn laadpaal die op 25A laad (1fase).
in een kabelcalculator kan je netjes zien hoeveel verlies (Warmte) je gaat krijgen.

overigens kan je in sunny design ook nu al modelleren wat de opbrengst delta is bij het combineren met je oost panelen.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:06
BarryH schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 22:28:
@Rctworld Die 20A kan wel denk ik. Wel afhankelijk van de lengte.
ik heb hier ca. 5 meter 3x2,5mm2 vrij hangen voor mn laadpaal die op 25A laad (1fase).
in een kabelcalculator kan je netjes zien hoeveel verlies (Warmte) je gaat krijgen.

overigens kan je in sunny design ook nu al modelleren wat de opbrengst delta is bij het combineren met je oost panelen.
Dank. Welke kabel calculator is dat?

En qua omvormer, dat is wel een goede tip, alleen mag je een Goodwe (dat wordt het waarschijnlijk) bijv. ruwweg net zo ver belasten als een SMA? Spec sheets houden weinig rekening met oost-west volgens mij. Aftoppen is minder erg dan veiligheid/levensduur.

[ Voor 3% gewijzigd door Rctworld op 02-02-2022 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Rctworld je kan in sunnydesign goed de impact van hellingshoek en 2 orientaties laten doorrekenen.
verder op specsheet de omvormers vergelijken

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
  • Laatst online: 00:06
BarryH schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 23:50:
@Rctworld je kan in sunnydesign goed de impact van hellingshoek en 2 orientaties laten doorrekenen.
verder op specsheet de omvormers vergelijken
Op basis van SMA hardware is het ruwweg:
- 5644 kWh op 3,68 kW omvormer
- 5696 kWh op 4 kW omvormer
- 5723 kWh op 5 kW omvormer

Dus daarvoor lijkt het op zich allemaal prima/goed genoeg.

Maar bij SMA staat wel officieel max 7500Wp als ingangsvermogen bij een 4K en bij Goodwe slechts 5460 Wp, wat nogal af zou wijken van ons totaal van ±7280 Wp.

Nu twijfel ik geen seconde aan de kwaliteit van SMA, alleen van het prijsverschil kan ik gerust nog weer een extra Goodwe kopen volgens mij :+

[ Voor 4% gewijzigd door Rctworld op 03-02-2022 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Dan is nu je huidige omvormer vervangen naar 1 van 3,68, geen aanpassing meterkast, verkoop huidige omvormer best een goede optie
Gemiste opbrengst bij 0,30 ct/kWh: 75x10x0,30=220 Eur
Of naar 5k omvormer en je automaat vervangen naar 25a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:08

Niwla

dat dus....

Vorige week een aantal offerteaanvragen de deur uit gedaan richting gerespecteerde bedrijven uit de omgeving met een duidelijke omschrijving, tekeningen en wensen.
Hierbij had ik gevraagd een opgave te doen van hoe het aangeboden systeem op termijn uitgebreid kan worden met een thuisaccu. Gewoon helemaal geen reactie op dit onderwerp gehad en offertes voor redelijk standaard systemen toegestuurd gekregen.

Misschien ben ik te vooruitstrevend daarin maar er moet toch meer mogelijk zijn dan X aantal panelen (Ja solar/Hyundai) en een solaredge/goodwe omvormer? Ik vind het tot nu toe maar mwha.... :X 8)7

niets moet......behalve adem halen

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Niwla schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 12:48:
Vorige week een aantal offerteaanvragen de deur uit gedaan richting gerespecteerde bedrijven uit de omgeving met een duidelijke omschrijving, tekeningen en wensen.
Hierbij had ik gevraagd een opgave te doen van hoe het aangeboden systeem op termijn uitgebreid kan worden met een thuisaccu. Gewoon helemaal geen reactie op dit onderwerp gehad en offertes voor redelijk standaard systemen toegestuurd gekregen.

Misschien ben ik te vooruitstrevend daarin maar er moet toch meer mogelijk zijn dan X aantal panelen (Ja solar/Hyundai) en een solaredge/goodwe omvormer? Ik vind het tot nu toe maar mwha.... :X 8)7
Maatwerk is zeldzaam, alleen snelle jongens, standaard materiaal word met containers tegelijk ingekocht. In half dagje op je dak zwieren en weer naar de volgende.
Begin jij beetje over nutteloze accu te zeuren, daar hebben ze geen behoefte aan, ze hebben toch werk zat....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:30
reneeke1970 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 12:57:
[...]

Maatwerk is zeldzaam, alleen snelle jongens, standaard materiaal word met containers tegelijk ingekocht. In half dagje op je dak zwieren en weer naar de volgende.
Begin jij beetje over nutteloze accu te zeuren, daar hebben ze geen behoefte aan, ze hebben toch werk zat....
Precies, nou hadden de meeste wel zoiets van ja, SMA kun je later ook een accu aan hangen, en Enphase heeft dat ook, en SolarEdge kan ook met een StorEdge.

Maja die prijzen dan, als je alleen al naar die accu's kijkt, van Enphase, of van LG Chem...

Dus afgelopen dec-jan zelf alles gedaan, ergens panelen gekocht, kabes, meterkastje extra, onderstel, eigen Sofar omvormer die zelfbouw LiFePo4 accu's aankan, en een accu pack gemaakt.

7470 wp heb ik nu voor een dikke 5k euro werkend (btw moet ik nog hierop terugkrijgen). Accu was 1400 euro ofzo, in LG Chem variant kost je dat 3x zoveel volgens mij :+

www.philipperosier.nl
klik album, annuleer/cancel wachtwoord en klik Solar fotoboek. Voor wie plaatjes wil.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
Niwla schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 12:48:

Hier wat uitleg hoe zo een systeem werkt en gebouwd kan worden.

YouTube: Batterij opslag: DC- of AC-gekoppeld?

[ Voor 3% gewijzigd door Adriaan71 op 03-02-2022 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

reneeke1970 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 12:57:
[...]

Klopt! En ik hoef ook geen compleet uitwerkt plan maar wil met de aankomende installatie en investering niet meteen de deur dichtgooien naar dit soort uitbreidingen.

Maar het zal inderdaad een kwestie zijn van dat ze meer dan genoeg werk hebben en ik dan alleen maar "lastig" ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:14

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

PCJR schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:12:
[...]

Precies, nou hadden de meeste wel zoiets van ja, SMA kun je later ook een accu aan hangen, En Enphase heet dat ook, en SolarEdge kan ook met een StorEdge.

Maja die prijzen dan, als je alleen al naar die Accu;s kijkt, van Enphase, of van LG Chem...

Dus afgelopen dec-jan zelf alles gedaan, ergens panelen gekocht, kabes, meterkastje extra, onderstel, eigen Sofa omvormer die zelfbouw LiFePo4 accu;s aankan, en een accu pack gemaakt.

7470 wp heb ik nu voor een dikke 5k euro werkend. Accu was 1400 euro ofzo, in LG Chem variant kost je dat 3x zoveel volgens mij :+

www.philipperosier.nl
klik album, annuleer/cancel wachtwoord en klik Solar fotoboek. Voor wie plaatje wil.
Tof!

Maar: hoe heb je nu je bedrading doorgevoerd? Via mechanische ventilatiebuis?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
teacher schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:48:
[...]

Tof!

Maar: hoe heb je nu je bedrading doorgevoerd? Via mechanische ventilatiebuis?
Klopt, hoogst illegaal en strafbaar en en en.

Maar ik wilde geen kabel/buis langs de gevel af, klaar :+ Buisdelen allemaal meegepakt met de aardkabel, en de pv kabel is dubbel geisoleerd, dus. Ik vond t goed.

Was me wel aan klusje zeg! Maar wel leuk om te doen. T werkt prima, ook met de accu's, ik heb tussen 07h00-22h00 geen grid nodig. Ofja alleen als de de load > 5kw is. 11 Feb strat Frank Energie, dus dan kan ik mooi enkel op de meest goedkope uren de stroom inslaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ew1gLpmS_sbUtrA7ISFzKZUCeiU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/er2nnE2UlpsHGwWCURjCHx2Q.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door PCJR op 03-02-2022 14:18 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mobile12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10-12-2024
jobr schreef op maandag 17 januari 2022 @ 15:56:
Bij de rabobank kun je je ook inschrijven voor een collectieve korting op zonnepanelen.
Je hoeft geen Rabobank klant te zijn want je kunt gratis lid worden.

Je kan meedoen in de periode van 17 januari 2022 tot en met 31 maart 2022,
Heeft iemand al ervaring met deze collectieve inkoopactie bij HomeQgo/SolarNRG? Er worden standaard 365Wp-panelen aangeboden met de keuze uit een parallel, serie of micro-omvormers-systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20:26
@PCJR reuze interessant! Ben je alvast aan het oefenen voor als de saderingsregeling ophoudt of woon je misschien niet in NL? Hier zijn we juist blij met de grid als oneindige opslag en 0% verlies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
Martin7182 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 16:07:
@PCJR reuze interessant! Ben je alvast aan het oefenen voor als de saderingsregeling ophoudt of woon je misschien niet in NL? Hier zijn we juist blij met de grid als oneindige opslag en 0% verlies.
Ik wilde solar op het dak, dus heb alvast iets gekozen dat wel enige tijd mee kan gaan als dus ook salderen gaat afbrokkelen. Ander item was dat ik zeker een dag het huis wilde poweren in geval van grid down.

Ik woon gewoon in NL ;) En gezien ik na een jaar Innova nu Frank Energie krijg, ik het per uur de marktprijs betalen voor een kwh. Met die accu hoef ik nooit (uiterst zelden) dure stoom te kopen.

Of ik ook hoog tarief terug ga krijgen als ik in de zomer vol overdag extra power teruglever, volgens mij niet want eerst is salderen, en bij overschot per maand, zal dit volgens mij worden berekend aan een gemiddelde kwh prijs van die week als ik goed heb onthouden met de helpdesk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

PCJR schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 16:12:
[...]

Ik wilde solar op het dak, dus heb alvast iets gekozen dat wel enige tijd mee kan gaan als dus ook salderen gaat afbrokkelen. Ander item was dat ik zeker een dag het huis wilde poweren in geval van grid down.

Ik woon gewoon in NL ;) En gezien ik na een jaar Innova nu Frank Energie krijg, ik het per uur de marktprijs betalen voor een kwh. Met die accu hoef ik nooit (uiterst zelden) dure stoom te kopen.

Of ik ook hoog tarief terug ga krijgen als ik in de zomer vol overdag extra power teruglever, volgens mij niet want eerst is salderen, en bij overschot per maand, zal dit volgens mij worden berekend aan een gemiddelde kwh prijs van die week als ik goed heb onthouden met de helpdesk.
Je gaat nog net niet zover dat je met laag tarief je accu vult en bij hoog tarief teruglevert? :9~ :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
Niwla schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 16:26:
[...]

Je gaat nog net niet zover dat je met laag tarief je accu vult en bij hoog tarief teruglevert? :9~ :)
Dat kan, maar 6kwh is niet zo geweldig groot voor een huis accu (het is maar net aan). Soms in de winter haal ik het laatste uur neit als de solar overdag de accu niet vol genoeg krijgt om de avond 22h00 laad tijdstip te halen.

In de zomer kan het wel, dan is er vermogen genoeg, de zon begint dan ook al om 7 uur.
Alleen:
1. met salderen maakt het de eerste xxx kwh neit uit op welk tarief ik teruglever want dit zal worden weggestreept
2. wat ik netto per maand toch teveel teruglever, zal niet voor net die kwh uur prijs van dat uur dat ik teruglever, worden betaals aan mij. Ik meen dus dat ze een gemiddeld van een dag of week nemen.

Zal vast wel nog komen in de toekomst. In DU/BE meen ik zijn er mensen die zo elke maand wat geld verdienen ja. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:06
Ophidian schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 20:48:
[...]

Ja, uiteraard op rubber. Had een uur nodig voor 17 blokken.
JT schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 21:03:
[...]

Oh srsly, iets meer dan 3 minuten per blok? :+ Hoe groot was je erf....het kan toch bijna niet anders dan dat je de hele straat mistig hebt gemaakt? :D
Ik heb dit ook op deze manier gedaan voor twee panelen op m'n schuurtje. 6 blokken gemaakt voor twee panelen in portrait. Ik ben wel wat meer dan een uur bezig geweest. Maar kwam ook omdat ik opnieuw moest uitrekenen en tekenen wat eraf moest aangezien de tekening voor landscape was en ik ze in portrait wilde hebben en ze zonder aanpassing veel te hoog kwamen te liggen. Uiteindelijk werden de blokken daardoor wel weer wat licht, dus heb ze nog in een 5L emmertje gezet en beton erbij gegooid. Met een ⌀125mm schijf kom je trouwens niet in één keer door de blokken heen, dus dat kostte ook nog extra tijd om het stuk waar het afbrak mooi glad te slijpen.

Het slijpen is inderdaad een grote stofbende, ik heb na het eerste blok de tuinslang erbij gepakt en met een klein straaltje water op de zaagsnede laten spuiten. Geen stof en schijf gaat ook langer mee. Bestrating was wel helemaal grijs daarna, maar dat was met hogedrukspuit zo weer schoon.

Een volgende keer zou ik steunen van beton gieten denk ik. Is even wat werk om een mal te maken, maar het eindresultaat wordt netter en ze worden allemaal exact gelijk (want dat was ook wel lastig met het slijpen, om de hoek gelijk te krijgen).

Als het niet in het zicht komt kun je dit ook nog doen: Geert h in "zelf zonnepanelen plaatsen"
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 29% gewijzigd door ThinkPad op 03-02-2022 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:07
Heb nog een keer bij de leveranciers navraag gedaan mbt de Tigo optimizers maar echt duidelijker wordt het daar niet van:

-minder dan 6 panelen op de uitbouw ook icm Tigo optimizers geen goed idee omdat de 10-14 panelen op het hoofddak dan de prestatie van de panelen met optimizers gaan beperken. Met 6 panelen speelt dat niet want dat is voldoende voor een eigen lus. Tigo optimizers op het hoofddak worden aangeraden (ivm mogelijke schaduwinval ochtend).
-partij 2 kwam direct zelf met 3 ipv 6 panelen op het platte dak icm Tigo optimizers en die zien daar totaal geen probleem in.
-een andere partij kwam met de melding dan Tigo optimizers in hun ervaring een onbetrouwbare werking hebben waarbij panelen helemaal niet meer bijschakelen en die zeggen alles serieel óf alles parralel en zeker geen Tigo erbij.

Ik kan er geen chocolade meer van maken... Iemand hier ervaring met die Tigo optimizers (positief of negatief)?

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sdk1985 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 17:00:
Heb nog een keer bij de leveranciers navraag gedaan mbt de Tigo optimizers maar echt duidelijker wordt het daar niet van:

-minder dan 6 panelen op de uitbouw ook icm Tigo optimizers geen goed idee omdat de 10-14 panelen op het hoofddak dan de prestatie van de panelen met optimizers gaan beperken. Met 6 panelen speelt dat niet want dat is voldoende voor een eigen lus. Tigo optimizers op het hoofddak worden aangeraden (ivm mogelijke schaduwinval ochtend).
-partij 2 kwam direct zelf met 3 ipv 6 panelen op het platte dak icm Tigo optimizers en die zien daar totaal geen probleem in.
-een andere partij kwam met de melding dan Tigo optimizers in hun ervaring een onbetrouwbare werking hebben waarbij panelen helemaal niet meer bijschakelen en die zeggen alles serieel óf alles parralel en zeker geen Tigo erbij.

Ik kan er geen chocolade meer van maken... Iemand hier ervaring met die Tigo optimizers (positief of negatief)?
Heb een paar van die dingen in gebruik ja....
Als je ze gebruikt, doe het dan inclusief logging, want vooral de nieuwste versie hebben software probleem waardoor ze niet inschakelen. Maar als de helpdesk er online bij kan lossen ze dit op.
Wat wil je er meer over weten?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
sdk1985 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 17:00:

Er is een yt filmpje waar ze opbrengst vergelijken, zelfde situatie, met en zonder tygo. Soms was met tygo veel slechter...daarom heb ik er vanaf gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-08 11:59
Hoi,

Ik heb een tweedehands SMA sunnyboy 2100tl gekocht, en natuurlijk ontbreekt er een vitaal onderdeel....nl de 4pins stekker die zorgt voor de aansluiting van de 230v zijde met de meterkast.

het gaat dus om de stekker die in onderstaande aansluiting moet worden ingevoerd. is er hier toevallig iemand die weet waar die te krijgen zijn? ik heb al een aantal Zonnepaneel boeren benaderd maar niemand lijkt deze te hebben liggen 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1jW2RL2V-FSkUeKhFGrTPos0er4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wm5uIbfFzwzIBIbboCGguNmO.jpg?f=fotoalbum_large

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PCJR schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 17:12:
[...]

Er is een yt filmpje waar ze opbrengst vergelijken, zelfde situatie, met en zonder tygo. Soms was met tygo veel slechter...daarom heb ik er vanaf gezien.
Dat wil ik zien, lijkt me namelijk onmogelijk

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Fantastic_fox omvormer openhalen en met goede kroonsteen ofzo oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@BarryH ja zou uiteraard kunnen maar vind het mooier om de stekker te vinden.. (autistisch brein 8)

Lijkt geen standaard aansluiting althans niet iets wat ik zelf herken vandaar mijn vraag hier.

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:37

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Fantastic_fox als hij binnen komt hangen, kan je m inderdaad vervangen voor een M20? wartel (even meten hoe groot het gat is).
Als je erg aan waterdichtheid, garantie en dergelijke hecht zou ik een merk en typenummer op de connector zoeken.
En wago 221, dood aan de kroonsteen.

[ Voor 7% gewijzigd door Proton_ op 03-02-2022 17:52 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fantastic_fox schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 17:51:
@BarryH ja zou uiteraard kunnen maar vind het mooier om de stekker te vinden.. (autistisch brein 8)

Lijkt geen standaard aansluiting althans niet iets wat ik zelf herken vandaar mijn vraag hier.
Ik heb ook zon probleem maar dan met ander merk. Leveranciers weten het en vragen gewoon 20 euro voor losse stekker.
Ik ga dus wel voor de open maak optie

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
reneeke1970 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 17:52:
[...]

Ik heb ook zon probleem maar dan met ander merk. Leveranciers weten het en vragen gewoon 20 euro voor losse stekker.
Ik ga dus wel voor de open maak optie
Daar ben ik ook bang voor had SMA al gevraagd maar dat duurt me al weer allemaal veel te lang! stekkertje van 2 euro en dat moet dan weer 8 keer over de kop....

@Proton_ WAGO for life!

[ Voor 3% gewijzigd door Fantastic_fox op 03-02-2022 17:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 16-09 14:03
Fantastic_fox schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 17:15:
Hoi,

Ik heb een tweedehands SMA sunnyboy 2100tl gekocht, en natuurlijk ontbreekt er een vitaal onderdeel....nl de 4pins stekker die zorgt voor de aansluiting van de 230v zijde met de meterkast.

het gaat dus om de stekker die in onderstaande aansluiting moet worden ingevoerd. is er hier toevallig iemand die weet waar die te krijgen zijn? ik heb al een aantal Zonnepaneel boeren benaderd maar niemand lijkt deze te hebben liggen 8)7

[Afbeelding]
Ik denk dat het een binder of hirschmann is:
https://www.elektramat.nl...FDN5BNs695kRoC-2gQAvD_BwE

https://www.conrad.nl/p/b...h=1&vat=true&insert_kz=8J

Hier moet je denk ik wel verder mee kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crepsly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09 21:37
Klein vraagje, ik heb op de factuur van de zonnepanelen alleen fam. {Achternaam} staan. Geeft dit problemen bij de BTW teruggave, ik lees net in de voorwaarden dat de naam er op moet staan...

2600WP | Zwolle | Zuid Oost 135° | Helling 12.5° | PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:53
reneeke1970 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 17:28:
[...]

Niet het filmpje wat PCJR bedoelt, maar wel een uitleg wanneer het systeem juist een nadelig effect kan hebben en welke nukken je ook nog tegen zou kunnen komen:
https://www.mcelectrical.com.au/tigo-optimiser-recall/

SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:43
crepsly schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 19:41:
Klein vraagje, ik heb op de factuur van de zonnepanelen alleen fam. {Achternaam} staan. Geeft dit problemen bij de BTW teruggave, ik lees net in de voorwaarden dat de naam er op moet staan...
Nieuws: Zonnepanelen en de btw

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
reneeke1970 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 17:28:
[...]

Nee hoor. Ik dacht ook dat optimisers of Enphase altijd meer halen uit een set, zeker bij schaduw.
Echter een normale string Fronius doet t soms/vaak beter.

Raar maar waar.

YouTube: Micro and String Inverters in the Shade - Testing the True Impact of...

Het scheelt soms maar 3%, nou dat vind ik al geen reden om persé voor merk a of b te gaan in dat geval.

Nog zoiets:
YouTube: Enphase vs Fronius | is there a New Winning Shade Solution? | 2021

Ohja en dit ging over Tigo: https://www.mcelectrical.com.au/tigo-optimiser-recall/

Het blijkt dat echt in heel specifieke gevallen een tigo/micro inverter/optimiser, een klein beetje voordeel kan bieden. Ik heb ook weer geleerd. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PCJR schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 20:00:
[...]

Nee hoor. Ik dacht ook dat optimisers of Enphase altijd meer halen uit een set, zeker bij schaduw.

Raar maar waar.

YouTube: Micro and String Inverters in the Shade - Testing the True Impact of...

Het scheelt soms maar 3%, nou dat vind ik al geen reden om persé voor merk a of b te gaan in dat geval.

Nog zoiets:

Ohja en dit ging over Tigo: https://www.mcelectrical.com.au/tigo-optimiser-recall/

Het blijkt dat echt in heel specifieke gevallen een tigo/micro inverter/optimiser, een klein beetje voordeel kan bieden. Ik heb ook weer geleerd. :P
Oftewel je eerste uitspraak is niet van toepassing, dat dacht ik al

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@DjAntoon je bent forum lid van de week bij deze!!

Merci het is idd een binder. Ik ga hem ff bestellen dankje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 16-09 14:03
Een industrie standaard waterdichte connector... Ik heb er ergens nog wat liggen als het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@DjAntoon ze zijn al besteld:-) kabelwerk tot aan de omvormer is al klaar alleen nog even stekker plaatsen als die binnen komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
reneeke1970 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 17:07:
[...]

Heb een paar van die dingen in gebruik ja....
Als je ze gebruikt, doe het dan inclusief logging, want vooral de nieuwste versie hebben software probleem waardoor ze niet inschakelen. Maar als de helpdesk er online bij kan lossen ze dit op.
Wat wil je er meer over weten?
Of het inderdaad zo is dat die dingen veel storing veroorzaken.

En of 3 tigo panelen op het platte dak ipv 6 serieel inderdaad zo problematisch zal worden als door één partij beredeneerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
PCJR schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 20:00:
[...]

Raar maar waar.

Nog zoiets:

Zie er hier ook nog 1 over tigo: Troubleshooting Tigo optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sdk1985 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 23:06:
[...]

Of het inderdaad zo is dat die dingen veel storing veroorzaken.

En of 3 tigo panelen op het platte dak ipv 6 serieel inderdaad zo problematisch zal worden als door één partij beredeneerd.
Storing als hoog frequent? Geen idee, ik merk er niks van.

Een string van 6 maar dan op slechts 3 ervan een tigo bedoel je? Ja dat kan gewoon, alleen is het de vraag of je omvormer daarmee om kan gaan met die lage spanning, dat staat natuurlijk los van optimisers.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
reneeke1970 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 05:50:
[...]

Storing als hoog frequent? Geen idee, ik merk er niks van.

Een string van 6 maar dan op slechts 3 ervan een tigo bedoel je? Ja dat kan gewoon, alleen is het de vraag of je omvormer daarmee om kan gaan met die lage spanning, dat staat natuurlijk los van optimisers.
14 op 30 graden en dan 3 plat met tigo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Laatst online: 15:49
Iemand hier die zijn SMA SB3.0 of SB4.0 op een Hager alamat heeft zitten zonder problemen?

Zie dat Hager enkel een 16A 300mA alamat heeft.
Laat ik nu net een 20A nodig hebben en deze is alleen in 30mA verkrijgbaar.
Waarom perse Hager, mijn OCD gaat op tilt als er wat anders in de meterkast komt :+

Maar vrees dat ik er toch aan moet geloven....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:02

Ethirty

Who...me?

loyske schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 09:48:
Iemand hier die zijn SMA SB3.0 of SB4.0 op een Hager alamat heeft zitten zonder problemen?

Zie dat Hager enkel een 16A 300mA alamat heeft.
Laat ik nu net een 20A nodig hebben en deze is alleen in 30mA verkrijgbaar.
Waarom perse Hager, mijn OCD gaat op tilt als er wat anders in de meterkast komt :+

Maar vrees dat ik er toch aan moet geloven....
AFM420G voldoet toch :?

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
Vergeten te vermelden dat ik maar 1 fase heb hier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10-09 08:38
Fantastic_fox schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 17:54:
[...]

Daar ben ik ook bang voor had SMA al gevraagd maar dat duurt me al weer allemaal veel te lang! stekkertje van 2 euro en dat moet dan weer 8 keer over de kop....

@Proton_ WAGO for life!
Bij de SB3.6 is het een Phoenix stekker. Als je nog niet voor een andere oplossing bent gegaan wil ik vanmiddag wel ff kijken of ik daar een onderdeelnr van kan achterhalen.

edit: dat wordt pas vanavond of van t weekend. Quote of PM mij ff als je dat wil. Anders verdwijnt deze actie vanzelf uit mijn geheugen en todo list ;)

[ Voor 13% gewijzigd door rbaidjoe op 04-02-2022 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

loyske schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 10:08:
[...]

Vergeten te vermelden dat ik maar 1 fase heb hier ;)
Die zijn er inderdaad niet, atlhans niet officieel in NL. Misschien dat ze ze bij de buren wel verkopen - maar dat is op eigen risico ;)
Losse aardlek met een groep scheelt maar 1 breedte unit?

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07:26
Op de website van Conrad kun je ook een datablad downloaden en daar staan de exacte afmetingen in (tekening)

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
ZuinigeRijder schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 21:47:
Ik ben me ook aan het oriënteren voor uitbreiding zonnepanelen dubbele carport en/of schuin dak. Graag advies of andere ideeën, met name ook omtrent 4 x 495Wp panelen op 1 string omvormer. Zie dit topic:

Uitbreiding zonnepanelen dubbele carport en/of schuin dak

[Afbeelding]
Niemand die advies heeft?

Uitbreiding zonnepanelen dubbele carport en/of schuin dak

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aq7Wz9O8GJQA02p-xeB02DdPQ6w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fBDG8s8zCr68vDjv73EJ4reC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
Ethirty schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:28:
[...]

Die zijn er inderdaad niet, atlhans niet officieel in NL. Misschien dat ze ze bij de buren wel verkopen - maar dat is op eigen risico ;)
Losse aardlek met een groep scheelt maar 1 breedte unit?
Moet eerlijk bekennen dat de huidige SMA SB3.0 op een 16A 300mA EMAT zit, maar deze wil ik dus ook vervangen door een Hager.
Losse aardlek zou kunnen en daar dan 1x 16A (SMA SB3.0) en 1x 20A (SMA SB4.0) installatie-automaat achter. Nadeel is dan wel dat als 1 omvormer een probleem heeft, de andere dus ook mee uit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sdk1985 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 08:44:
[...]

14 op 30 graden en dan 3 plat met tigo.
Nee dat schiet niet echt op nee.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:55

JT

VETAK y0

JT schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 21:03:
Ben even benieuwd naar meningen. Ik ga op 1 dak 5 panelen van 295wp leggen. Deze zijn echter al wel 8 a 10 jaar dus voor het gemak reken ik met 10% vermogensverlies. Dan kom je op 1327,5wp. Nu ken ik de Goodwe GW1000-NS voor een leuk prijsje krijgen. Specs zeggen "Max PV-generator power - 1300 watt" en "Rated apparent power - 1kVA". Nu weet ik niet welke van deze 2 cijfers ik moet gebruiken om te bepalen hoe overgedimensioneerd het geheel is. En vraag ik mij dus ook af of deze geschikt is. Ben benieuwd naar jullie mening :)
Had iemand hier nog ideeën over?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ik ben geneigd om te denken dat panelen op je dak meer rendement zullen pakken omdat ze wellicht minder last hebben van schaduw, vanwege hoogte? Nog los van hoe het eruit ziet als je verschillende panelen bij elkaar zet. Hoe valt de zon nu op je schuine en je platte dak gedurende de dag?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Trebbors schreef op zondag 30 januari 2022 @ 13:35:
Ik heb een eigen topic aangemaakt voor de vervanging van mijn set op een Soladin. Welk platdak frame raden jullie aan om vier panelen in portrait strak op elkaar aan te laten sluiten? Bevestiging van ballast is niet noodzakelijk want ik boor en schroef weer door het frame heen om het op een houten pergola vast te zetten.

Het oude setje:
[Afbeelding]

Topic
In mijn zoektocht naar montage op platte daken vond ik drie systemen wel mooi; Flatfix Fusion staat bij mij op 1, daarna Solarstell Connect en Valkpro L10/15. Wellicht de moeite waard om even naar te kijken.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
JT schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 21:20:
[...]

Ik ben geneigd om te denken dat panelen op je dak meer rendement zullen pakken omdat ze wellicht minder last hebben van schaduw, vanwege hoogte? Nog los van hoe het eruit ziet als je verschillende panelen bij elkaar zet. Hoe valt de zon nu op je schuine en je platte dak gedurende de dag?
Het schuine dak staat op het zuid-westen en in de zomermaanden aan het eind van de dag is er maar een kleine dip door schaduw van de buren op de onderste panelen, mede doordat ik de panelen zo hoog mogelijk heb laten plaatsen. Maar de uitbreidingsmogelijkheid, daar zal wel aan het eind van de dag in de zomermaanden meer schaduw komen door het huis van de buren.

Het platte dak is gericht op het zuiden en de eerste rij heeft weinig last van schaduw. De achterste rij zal vooral het paneel aan de buren kant later op de dag schaduw vangen. Daarom zou 3 panelen in het midden tussen de koepels het beste zijn (soort van schansopstelling), maar dan moet ik het nog eens heel goed nameten of dat wel past, zeker met de grote 495 Wp panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

valt er nog wat te fragge?

@ZuinigeRijder wat is "einde van de dag"? Je druk maken om <10% van de dagopbrengst lijkt me niet rendabel.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@rbaidjoe wil je toch even kijken? Ik heb een binder in bestelling staan maar dat is een beetje op tekeningen enzo. Typenummer zou heel handig zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free1990
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09-01 19:04
Een vraagje. Uit verschillende offertes worden voorstellen gedaan met 2 omvormers van ofwel 5+5 kW ofwel 6+4 kW. Aantal panelen en/of Wp tonen geen grote verschillen. Iemand een idee of er verschil zal zijn in dagdagelijks gebruik tussen beide oplossingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Free1990 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 11:34:
Een vraagje. Uit verschillende offertes worden voorstellen gedaan met 2 omvormers van ofwel 5+5 kW ofwel 6+4 kW. Aantal panelen en/of Wp tonen geen grote verschillen. Iemand een idee of er verschil zal zijn in dagdagelijks gebruik tussen beide oplossingen?
niet zonder alle specifieke informatie (in een eigen apart topic) erbij

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Free1990 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 11:34:
Dom overnemen van de uitslag van de verschillende tools? Bij SMA komt er bij mij een 6 en een 4 kW uitrollen, maar als je er dieper in duikt is 1x een 6 kW ook al genoeg, door de oriëntatie van de 2 strings, met minder dan 1% aftop.

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Mensen die hun eigen betonschans hebben gemaakt, ik ben benieuwd naar 2 dingen:
  • Hoe breed is jullie poot om 2 panelen op te leggen met een tussenklem?
  • Ik gebruik geschaafd hout voor een gladde afwerking maar dan heb je bij de plaat waar je je mal op maakt natuurlijk dat je er een raar randje aan krijgt omdat de balken een afgeronde hoek hebben. Hebben jullie dat opgevuld met kit voor je de mal ging gebruiken om te gieten?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Laatst online: 19:46

Osxy

Holy crap on a cracker

Het kost in de huidige markt echt enorm veel tijd en moeite om offertes te krijgen. Ben al 1,5 maand aan zoeken maar begin eindelijk wat goede kloppende offertes te krijgen. Tijd om besluiten te gaan maken.

Zonnepanelen offerte check

Heeft iemand enig idee wanneer de overheid verder gaan praten over de salderingregeling? 2022 gaat hard, ik heb sterk het gevoel dat de afbouw pas in 2024 zal beginnen.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:09

de Peer

under peer review

Osxy schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 20:40:
Heeft iemand enig idee wanneer de overheid verder gaan praten over de salderingregeling? 2022 gaat hard, ik heb sterk het gevoel dat de afbouw pas in 2024 zal beginnen.
Het huidige advies is uitstel tot 2024. Maar dat zullen ze ook wel weer niet halen.
Dit wordt al geroepen sinds 2015. Eerst zien dan geloven.

[ Voor 16% gewijzigd door de Peer op 05-02-2022 20:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182
Ook al beginnen ze volgend jaar al met afbouwen v.d. regeling, met de huidige stroomprijs heb je je zonnepanelen alsnog ergens tussen de 2 en 5 jaar terugverdiend. Tenzij je vorig jaar je lage energietarieven voor heel lange tijd hebt vastgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:09

de Peer

under peer review

Martin7182 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 21:23:
Ook al beginnen ze volgend jaar al met afbouwen v.d. regeling, met de huidige stroomprijs heb je je zonnepanelen alsnog ergens tussen de 2 en 5 jaar terugverdiend. Tenzij je vorig jaar je lage energietarieven voor heel lange tijd hebt vastgelegd.
Precies. Zelfs openbreken van je huidige contract loont al snel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osxy
  • Laatst online: 19:46

Osxy

Holy crap on a cracker

de Peer schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 21:36:
[...]

Precies. Zelfs openbreken van je huidige contract loont al snel.
Het is simpele rekensom, meeste hier zullen die echt wel maken. De gemiddelde consument/huis eigenaar niet en loopt daardoor serieus geld mis.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ik ben om die reden ook aan het uitbreiden, ik lever straks meer terug dan ik verbruik wat goed is voor het milieu want minder fossiel nodig, anderzijds ga ik er straks zeker aan overhouden :Y)

Iemand toevallig enig idee of zonnepanelen achterin een 2014 C-Max passen met de achterbank eruit? Moeten er een paar in :+

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

JT schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 22:47:
Ik ben om die reden ook aan het uitbreiden, ik lever straks meer terug dan ik verbruik wat goed is voor het milieu want minder fossiel nodig, anderzijds ga ik er straks zeker aan overhouden :Y)

Iemand toevallig enig idee of zonnepanelen achterin een 2014 C-Max passen met de achterbank eruit? Moeten er een paar in :+
Je kunt de breedte toch opmeten van die auto?
Heb je die panelen nou nog niet liggen?

[ Voor 4% gewijzigd door klump4u op 05-02-2022 23:01 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

loyske schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 13:47:
[...]

Moet eerlijk bekennen dat de huidige SMA SB3.0 op een 16A 300mA EMAT zit, maar deze wil ik dus ook vervangen door een Hager.
Losse aardlek zou kunnen en daar dan 1x 16A (SMA SB3.0) en 1x 20A (SMA SB4.0) installatie-automaat achter. Nadeel is dan wel dat als 1 omvormer een probleem heeft, de andere dus ook mee uit gaat.
die Hager is een 40A ALS? ALS 300mA gaat er bijna nooit uit. Ze er dan meteen de juiste automaten in (niet meer dan 80% belast over meer dan 1hr), dan blijfen die ook doen wat ze moeten doen na verloop van tijd. en dan neem ik aan dat je een één fase mk hebt?!

[ Voor 3% gewijzigd door Andre1973 op 05-02-2022 23:14 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

klump4u schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 23:01:
[...]

Je kunt de breedte toch opmeten van die auto?
Heb je die panelen nou nog niet liggen?
Zal meer in de lengte zitten. En nee, ik had even andere prioriteiten, maar ik heb vandaag wat resthout geregeld voor een mal om beton te gieten en een grote plank voor eronder komt van de week. Dus er gaat eindelijk wat voortgang in zitten :P De zon deed toch niet zoveel afgelopen maanden maar dat gaat nu natuurlijk veranderen.

Morgen ga ik inderdaad even meten, maar wellicht dat iemand het al eens had geprobeerd :P

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Andre1973 Moet je een 3.6kW omvormer (met veel WP pv erachter) dan met 20A zekeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Een vraag voor de SolarEdge-kenners hier (@Ronald?): verwacht je dat dit systeem goed zou gaan functioneren?
5x Sunpower MAX3 400 Wp op het noord dak
7x Triple Solar PVT 375L op het zuid dak (Isc 11,4 A, Voc 41,9 V)
SolarEdge SE4K 3-fase 'short strings' (is dit een ding? nooit gezien) omvormer
P401 optimizers
Met deze opstelling, dakhelling van iets minder dan 40 graden, noord boven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AXRRoKc0DrERpmeU7PBzSrVuoRE=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/K8n4yrjw7wLMeIb6PMmHalXw.png?f=fotoalbum_medium

De geschatte thermische opbrengst van de PVTpanelen is overigens zo'n 5600 kWh. Ik vraag me af hoe dat verspreid over het jaar is en wat het precies bijdraagt aan de verwarming in de winter. Leuk, natuurlijk, dat warm water praktisch gratis is wanneer je geen verwarming nodig hebt maar is het echt veel beter dan een L/W warmtepomp? Gezien de kosten van zo'n 1k per PVT-paneel en de NIBE warmtepomp (+toebehoor) van zo'n 11k is het wel vrij prijzig. Early adopterprijs wellicht, natuurlijk.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

BarryH schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 23:34:
@Andre1973 Moet je een 3.6kW omvormer (met veel WP pv erachter) dan met 20A zekeren?
yup, 3600/230/80% is 19,5A.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:37
@Termy aangezien je hem al helemaal ingetekend hebt: post ook even het bijbehorende opbrengst verlies diagram ;)

Wat doen die Pvt volgens triple solar nog aan vermogen bij zeg... 0, -5, -10 ;)?

[ Voor 26% gewijzigd door Ronald op 06-02-2022 00:08 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Ronald schreef op zondag 6 februari 2022 @ 00:07:
@Termy aangezien je hem al helemaal ingetekend hebt: post ook even het bijbehorende opbrengst verlies diagram ;)
Helaas kan ik dat niet want dit komt uit een offerte van een vriend en meer info heb ik niet. Dit plaatje komt dus uit SolarEdge Designer maak ik hier uit op..?

Dit is zo te zien de specsheet voor de PVT.

[ Voor 18% gewijzigd door Termy op 06-02-2022 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Termy schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 23:54:
Een vraag voor de SolarEdge-kenners hier (@Ronald?): verwacht je dat dit systeem goed zou gaan functioneren?
P401 optimizers
[Afbeelding]

De geschatte thermische opbrengst van de PVTpanelen is overigens zo'n 5600 kWh. Ik vraag me af hoe dat verspreid over het jaar is en wat het precies bijdraagt aan de verwarming in de winter. Leuk, natuurlijk, dat warm water praktisch gratis is wanneer je geen verwarming nodig hebt maar is het echt veel beter dan een L/W warmtepomp? Gezien de kosten van zo'n 1k per PVT-paneel en de NIBE warmtepomp (+toebehoor) van zo'n 11k is het wel vrij prijzig. Early adopterprijs wellicht, natuurlijk.
is 7 panelen trippel solar niet veel te weinig oppervlakte voor n birne warmtepomp? heb er wel eens naar gekeken, en toen had ik op zuid veel te weinig oppervlakte. volgens mij gaat er nog n hoop subsidie af van die 11 k. en geen gedoe met geluidsoverlast van de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Andre1973 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 00:11:
[...]

is 7 panelen trippel solar niet veel te weinig oppervlakte voor n birne warmtepomp? heb er wel eens naar gekeken, en toen had ik op zuid veel te weinig oppervlakte. volgens mij gaat er nog n hoop subsidie af van die 11 k. en geen gedoe met geluidsoverlast van de warmtepomp.
Ja de netto prijs van de offerte laat ik verder buiten beschouwing. Ik ben gewoon benieuwd of dit wel functioneren zou. Ik kan zo snel geen vermogen vinden bij bepaalde temperatuur. Op youtube heeft Ketel Klets wel eens genoemd dat er PVTpanelen zijn die bij 0 graden zonder zon nog steeds 200 W aan warmte opleveren maar geen idee of dat over deze ging.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:37
@Termy Ongeldig ontwerp p401 i.c.m. de Sunpowers. Volgens mij is er geen 60V optimizer die de Voc van de Max 400 overleeft... Dus er gaat al wat mis.

Met S500B (geschikt voor beide, 85V serie) is er 0,16% clipping verlies: op het randje van okay... mits geen andere schaduw (geen pijpjes, kraaien etc)

Waarom SE4K-RWB? Dit kan gewoon op een SE3500H. Komt er nog eens 120kWh meer uit ook.
Waarom Sunpower Max?

En de hamvraag: waarom PVT... ..

De grote waarschuwing is dat er niets geroepen wordt over thermisch vermogen in de datasheets van welk PVT paneel ook.

Bij 0 graden is er dus volgens ketel klets slechts 1,4kW aan thermisch vermogen... Er is dus een alternatieve warmtebron nodig om de Nibe aan de praat te houden. De waarde van ketel klets heb ik elders een keer gezien overigens.

De waarde 5600kWh thermisch is leuk goed en aardig... In welk deel van het jaar zit het meeste van die kWh? 5600kWh is voor de meeste woningen überhaupt onvoldoende voor de warmtevraag op jaarbasis... dus we hoeven het niet eens te weten.

Dus er moet of een put bij
Of een L/W buiten unit
Of een hybride CV opstelling?

PVT heeft voor mij niets met early-adopter te maken... het bestaat al jaren... het is eerder een doodgeboren kind. Ooit over gesproken met een kundig overkomend lokaal bedrijf; maar die zijn er mee gestopt zo te zien (ze hadden exclusiviteit in de ruime regio).

Ik zou deze offerte onder de eerstvolgende Falcon 9 leggen...

[ Voor 13% gewijzigd door Ronald op 06-02-2022 07:33 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Andrehj
P401 optimizers
[Afbeelding]

PV-technisch zal het allemaal best functioneren (maar nog steeds erg duur zijn). Warmtepomptechnisch is het om diverse redenen helemaal ruk:
  • COP is (veel) slechter dan een vergelijkbare L/W warmtepomp
  • Prijs is veel hoger, en zal door de complexe, slecht renderende, techniek ook nooit veel lager kunnen worden.
  • Capaciteit is, zeker bij mistig, windstil winterweer veel te klein.
  • Kan niet defrosten, dus bij vorst vriezen de panelen aan, zodat je het systeem niet of nauwelijks kunt gebruiken als je het het hardst nodig hebt.
  • Je hebt een lekkagegevoelig systeem met glycol op je dak. Reparaties zijn duur omdat je er slecht bij komt.
  • En het argument wat ze aanvoeren (dat je WP de panelen afkoelt en daardoor het rendement van je PV stijgt) slaat ook al nergens op, want het probleem van warme panelen speelt hoofdzakelijk in de zomer, en dan heb je geen verwarming nodig.
  • Je kunt niet of nauwelijks koelen met je WP, omdat je bron (je panelen) dan daarvoor veel te warm is, en je die panelen bovendien dan nog verder op zou warmen.
Voor meer info is er het L/W WP topic:
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10

[ Voor 11% gewijzigd door Andrehj op 06-02-2022 10:50 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intelcore
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-09 21:29
Sinds afgelopen week is de zonnepanelen installatie actief. Omvormer is een GoodWe, dus met semsportal. Het valt me op dat de grafiek niet up to date is, dus een half uur oid achter loopt. Is er een storing gaande of is dit normaal? Het actuele verbruik lijkt wel te kloppen dus lijkt me probleem met de software.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
JT schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 22:47:
Is je rolmaat stuk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Nee, hij wou gisteravond niet van z'n biertje af.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

P401 optimizers
[Afbeelding]

Ik ben zeker geen expert, maar voor de meerprijs kun je wellicht beter denken aan andere maatregelen? Voor mijn idee heb je in warme periodes al snel een punt dat je paneel qua warmte niks meer oplevert omdat het water al op temperatuur is en in de winter geeft het waarschijnlijk veel minder. Ik vind het eeuwig jammer dat ik 3 weken te laat achter het bestaan van douchewaterwarmteterugwinning kwam. Dat is iets dat altijd functioneert en wat oplevert, onafhankelijk van het weer. Ik weet niet of je extra zonnepanelen kwijt kan op een carport of uitbouw ofzo? Of wellicht een zoutaccu om in de zomer echt off-grid te kunnen.

7000 euro voor 7 van die panelen of 1000 euro voor alleen zonnepanelen is 6k om aan andere maatregelen uit te geven. Dat is best veel :) Misschien in dat kader ook wel interessant om te weten waar je het voor doet? Van het gas af, milieu, op termijn geld aan overhouden, andere redenen? En in welke volgorde?

[ Voor 7% gewijzigd door JT op 06-02-2022 10:55 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10-09 08:38
Fantastic_fox schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 08:06:
@rbaidjoe wil je toch even kijken? Ik heb een binder in bestelling staan maar dat is een beetje op tekeningen enzo. Typenummer zou heel handig zijn!
phoenix contact prc 3-fc-fs6

Kom je daarmee uit de voeten?

Ziet er hier overigens zo uit, de wartel inc rubber is ruim genoeg voor 19mm buis :*) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AuOxn2i5AlcRjNtenWisoFnC0DU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qtbHrrt7dvY2bp8IaHIC5MDC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door rbaidjoe op 06-02-2022 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:31
Ik wil 3 zonnepanelen in portrait naast elkaar zetten op een plat dak
https://www.solar-bouwmarkt.nl/490wp-percium.html
- 2056 × 1140 × 35mm

of

https://www.winkelman-zon...-perc-zilver-frame-h.html
- 2094 x 1134 x35mm

Opgebouwd op dit frame:
https://www.solar-bouwmar...riaal-comp-121598074.html

Nu zijn de zonnepanelen te groot. Dat wil zeggen: ze passen wel op de frames, maar ze steken in de lengte 20cm uit.

Heeft iemand deze constructie? Volgens solar outlet en winkelman kan het op zich wel maar kan het niet volgens de normen en eisen van de fabrikant en dus is het op eigen risico.

Ik zie zo niet direct veel risico als er aan de zijkant en achterkant kappen op zitten?

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

LED-Maniak schreef op zondag 6 februari 2022 @ 16:24:
- 2056 × 1140 × 35mm

of

- 2094 x 1134 x35mm

Opgebouwd op dit frame:

Nu zijn de zonnepanelen te groot. Dat wil zeggen: ze passen wel op de frames, maar ze steken in de lengte 20cm uit.

Heeft iemand deze constructie? Volgens solar outlet en winkelman kan het op zich wel maar kan het niet volgens de normen en eisen van de fabrikant en dus is het op eigen risico.

Ik zie zo niet direct veel risico als er aan de zijkant en achterkant kappen op zitten?
Nou ja, als ze 20cm uitsteken dan is dat oppervlakte waar de wind van onder grip op krijgt. Daar moet je denk ik dan rekening mee houden qua ballast. Maar hebben die verkopers iets gezegd over waarom het niet volgens de specs van de fabrikant? Je zou kunnen zeggen, 20cm geen steun. Maar je ziet hier bij mensen ook panelen in portrait liggen met geen steun over de gehele lengte, alleen bij de montagepunten, dan heb je over een veel groter stuk geen steun. Dus ik zie daar eigenlijk niet echt een probleem in...

Maar ja, ik ben ook maar een n00b die alleen wat logica probeert toe te passen :+

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:31
Winkelman zegt dat het buiten de spec valt van wat de fabrikant garandeert(ik neem inderdaad aan dat dit aan de hand van testen/berekeningen voor onder andere ballast is gedaan).

Solar-outlet heeft eenzelfde gezegd: het kan vast, maar op eigen risico.
Dus ze dekken zich vooral in.

Bij de solarstell frames schroef je het paneel op drie plaatsen vast, lijkt mij ook dat dit stevig genoeg moet zijn?
Sowieso hebben we al meer tegels dan aanbevolen dus het zal niet van zijn plek komen.

Afbeeldingslocatie: https://www.solarchamp.eu/pub/media/catalog/product/cache/60d35d61e9b1a883969e96a5492876de/s/o/solarstell-plat-dak-portrait.jpg

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

LED-Maniak schreef op zondag 6 februari 2022 @ 17:27:
Winkelman zegt dat het buiten de spec valt van wat de fabrikant garandeert(ik neem inderdaad aan dat dit aan de hand van testen/berekeningen voor onder andere ballast is gedaan).

Bij het solarstell frames schroef je het paneel op drie plaatsen vast, lijkt mij ook dat dit stevig genoeg moet zijn?
Sowieso hebben we al meer tegels dan aanbevolen dus het zal niet van zijn plek komen.

[Afbeelding]
Ik zie ook niet echt een risico, maar ja, I'm hardly an expert...

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Laatst online: 21:11
LED-Maniak schreef op zondag 6 februari 2022 @ 17:27:

Bij het solarstell frames schroef je het paneel op drie plaatsen vast, lijkt mij ook dat dit stevig genoeg moet zijn?

[Afbeelding]
Heb zelf van der valk gebruikt.
https://www.valksolarsyst...est/valkpro-p10-oost-west

https://www.valksolarsyst.../nl-datasheet-valkpro.pdf

Daar kwam ik in de nok ook tekort. Heb ze aan de onderzijde wat laten oversteken door het voetje aan te passen. Wellicht kun je dat nog proberen om het wat meer te verdelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

LED-Maniak schreef op zondag 6 februari 2022 @ 16:24:
- 2056 × 1140 × 35mm

of

- 2094 x 1134 x35mm

Opgebouwd op dit frame:

Ja, ik heb deze constructie. Volgens Solar Bouwmarkt was dit geen probleem, alhoewel ik er voor de zekerheid 10KG extra ballast per ballast bak in gegooid heb.

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:35

Japie.G

Colour Classic

Is er een platdak constructie te koop voor landscape panelen met zeer lage hoek ( 5 tot 10 graden met lage voet hoogte) welke niet buiten het paneel uitsteekt? Iemand een idee?

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
@Japie.G
Deze betonvoeten van Sun Solar bijvoorbeeld?

Daar kan je aluminium dwarsbalken opzetten namelijk

[ Voor 16% gewijzigd door Kets_One op 06-02-2022 20:14 ]

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Op welke afstand mag je zonnepanelen installeren van de dakgoot. Mijn installateur wilt zonnepanelen erg dicht bij de dakgoot plaatsen, maar ik ben bang dat het regenwater dan niet meer in de dakgoot terecht komt. De installateur geeft aan dat de afstand geen probleem is, maar ik ben bang dat het niet gaat voldoen. Het zou zonde zijn als de installateur in 4 jaar tijd 3× de installatie moet vervangen. Hij moet ze nu vervangen vanwege een productiefout in de CSUN zonnepanelen.

Mijn installateur gebruikt het Hartmann montagesysteem.

Nieuwe panelen zijn 1754mm hoog. De oude panelen zijn 1640mm hoog. Het geheel komt dus 114mm dichterbij de dakgoot.

[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 06-02-2022 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indiaan706
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:07
Nog iemand die mee wil denken of ideeën heeft misschien? *;

Enkele vragen over plan zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:06
@Dre regen wat over de dakgoot heen vliegt was ik ook bang voor, maar gaat met mijn setup prima eigenlijk. Plaatje: ThinkPad in "Offertes zonnepanelen op behoorlijk schuin dak op zuid" Net even voor je gemeten, onderrand paneel tot rand dakgoot is net iets minder dan 20cm.

Met plaatsing is er wel bewust wat ruimte (2-3cm ofzo?) gelaten tussen de overgang van de portrait panelen naar de landscape panelen, zodat regenwater ook daartussen kan weglopen over de pannen i.p.v. dat het één lange glijbaan wordt. Met sneeuw is dat overigens wel het geval, heb al wel eens gehad dat er ineens een hele lading sneeuw vanaf schoof en op het terras viel :X Maar mijn hellingshoek is ook vrij steil met 67°.

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 06-02-2022 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

ik heb wel panelen van over 2 m lang portrait geplaatst op vdv Pro, wel met n Berg ballast er op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:37

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Dre het ligt er ook aan hoe ver je dakgoot uitsteekt. Idealiter komt een stok die je van de panelen laat afglijden nog in de goot, ook ivm schuivende ijzel of sneeuw. Dat was natuurlijk al zo met de oude panelen, dus zo bekeken is vooral de dikte van het nieuwe paneel van belang ;)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@ThinkPad @Proton_
De oude panelen zijn 35mm dik en de nieuwe 30mm.
De oude panelen zijn 1640mm hoog en de nieuwe 1754mm. Dus +114mm.

Als je een balk over de zonnepanelen heen legt komt die al niet eens in de dakgoot. Ze foto hieronder vanaf straatniveau.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OMk9RZxd5BipKfoWRTWBjMRtedw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HeHltYpUKvLFnmd7rXJc5WCu.png?f=fotoalbum_large

De panelen kunnen nog 3cm omhoog, maar dan zitten ze strak tegen het beweegbare gedeelte van een dakraam. Ik weet niet of ik dat moet accepteren. Dan moet het dus nog (114-30= )84mm naar beneden. Zou dat goed gaan qua afwatering?

Overigens heb ik kleinere zonnepanelen voorgesteld van Jinko (1692mm hoog), maar die kan de installateur niet leveren.

In verband met garantie ben ik afhankelijk van wat de installateur kan en wil installeren. Maak ik mij (on)terecht zorgen over de afwatering :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Dakhelling is 50°.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM57
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 30-07 15:19
Hoi,ik ben op zoek naar een webshop metruime keuze uit verschillende merken zonnepanelen én deze ook kan installeren in de omgeving Amstelveen - Aalsmeer. (Ik zou drie verschillende afmetingen/merken panelen willen gebruiken op drie dakvlakken )
Winkelman en Solar-Bouwmarkt hebben weliswaar de door mij gewenste panelen maar komen weer niet in deze regio installeren .Diverse andere shops leveren wel alles maar installeren niet. En ik wil het liefst alles bij één bedrijf houden ..
Iemand tips ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@Dre Ik heb een helling van 25 graden en bij mij is zoiets echt op het randje. Aan de achterzijde paar jaar later zelfs een extra brede dakgoot geplaatst

anders testen met tuinslang en een perspexplaat?

[ Voor 14% gewijzigd door BarryH op 06-02-2022 23:04 ]

Pagina: 1 ... 51 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic