https://www.winkelman-zon...-perc-zilver-frame-h.htmlLED-Maniak schreef op zondag 30 januari 2022 @ 21:24:
Tijdje terug had ik mijn ogen op 450Wp Jasolar bifacial JAM72D-20-450-MB.
Alternatief zou denk ik zijn de 495Wp Jasolar JAM66S-30-495-MR.
Weet iemand nog een adresje waar deze te krijgen zijn?
Onderstaande shop lijkt ze te hebben, alleen de reviews zijn niet erg goed.
https://www.solarwindbioshop.com/EnerShop-ZONNEPANELEN.htm
Heeft er hier iemand Solarstell oost/west dakjes met panelen van meer dan 1038 mm breed? Misschien zelfs tot wel 1134 mm breed?
Ik hoop een nieuwe setup te maken om volledig gebruik van het nieuwe dakoppervlak te maken. Die JA solars die hierboven genoemd zijn zijn erg interessant omdat ze even lang en dik zijn als de grote Longi's maar wel breder. Op deze manier kan ik om m'n MVdakdoorvoer heen werken zonder daar in te moeten zagen en zo aangezien ik nog steeds geen goede oplossing gevonden heb om die lager te maken.
Issue is dat de grootste panelen die passen qua lengte hebben mogelijk qua breedte niet kunnen aangezien ik geen grotere connecter dan 19 cm voor het dakje (\/\/) kan gebruiken ivm beperkte ruimte op het dak. Ik zou misschien kunnen mixen en matchen met allerlei panelen om het wel te laten passen voor max Wp, maar als iemand hier kan bevestigen wat werkt met grote panelen in zo'n solarstell setup, dan zou dat handig zijn.
Of, alternatief: welk oost/west platdak frame kan ik in ongeveer 4800 mm totale breedte \/\/ opstellen en laten passen met panelen van 1134 mm breed?
Ik hoop een nieuwe setup te maken om volledig gebruik van het nieuwe dakoppervlak te maken. Die JA solars die hierboven genoemd zijn zijn erg interessant omdat ze even lang en dik zijn als de grote Longi's maar wel breder. Op deze manier kan ik om m'n MVdakdoorvoer heen werken zonder daar in te moeten zagen en zo aangezien ik nog steeds geen goede oplossing gevonden heb om die lager te maken.
Issue is dat de grootste panelen die passen qua lengte hebben mogelijk qua breedte niet kunnen aangezien ik geen grotere connecter dan 19 cm voor het dakje (\/\/) kan gebruiken ivm beperkte ruimte op het dak. Ik zou misschien kunnen mixen en matchen met allerlei panelen om het wel te laten passen voor max Wp, maar als iemand hier kan bevestigen wat werkt met grote panelen in zo'n solarstell setup, dan zou dat handig zijn.
Of, alternatief: welk oost/west platdak frame kan ik in ongeveer 4800 mm totale breedte \/\/ opstellen en laten passen met panelen van 1134 mm breed?
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Selectiviteit is een aanbeveling, sterk afhankelijk of er kan is op sabotage (van beveiliging, lees overbruggen). Beter sluit je een omvormer aan op een automaat zodanig dat de automaat niet meer dan 80% belast wordt. Bij (langdurige) hogere belasting (tussen de 80 en 100%) kan de automaat juist beschadigd raken door oververhitting waardoor deze juist niet meer juist functioneert. Wel moet je natuurlijk de kabel diameter aanpassen dan op de zekering.GioStyle schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 23:56:
[...]
Yep, maar een 4200VA omvormer heeft dikkere bedrading nodig en een zwaardere automaat. En officieel mag deze niet worden aangesloten op het moment dat je een 3x25A hoofdaansluiting hebt.
Het is jammer dat er n hoop 3680 WAC omvormer hangen achter een B16 die lekker warm ingeklemd zit tussen zijn collega's. en dan het liefst nog met 0,85 W / Wp. zodat ie best wel een tijdje die 3680 W of zelfs nog hoger (tijdelijke piek kan hoger zijn) moet verwerken.
Ik kom regelmatig kasten tegen waarbij de boel zo warm is geworden dat zelfs de afdekplaten krom zijn getrokken door de warmte.
De kans dat selectiviteit echt zijn werk moet doen in een woonhuis i.c.m Opwek door PV is zeldzaam. Dat betekend dat er een goede sluiting aan de AC kant moet ontstaan. Dus serieuze fout in de AC kant. Een omvormer komt anders nooit boven zijn In. omdat deze anders dan een verbruiker geen hogere aanloopstroom heeft dan de In.
Daarnaast ben ik een voorstander van 3f omvormers bij vermogens boven de 3kW, scheelt ook n hoop afschakelen door te hoge netspanning. Maar ja n 1 fase omvormer is goedkoper....
[ Voor 5% gewijzigd door Andre1973 op 31-01-2022 09:35 ]
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Omdat hier de experts zitten even een korte vraag tijdens de orientatiefase.
ik heb een plat dat met beschikbare ruimte van 4 meter breed en 6 meter lang, en in de lengerichting een orientatie van NO-ZW. Zeer makkelijk toegankelijk via het dakterras en dat maakt het interessant om de panelen zelf te gaan leggen. Tijdens de grote verbouwing (die nu bezig is) al een drietal extra groepen voorzien naar de zolderetage (1x zonnepanelen, 1x warmtepompmonoblock, 1x niet gepland nog)
Nu denken we eraan om panelen erop te puzzelen in de volgende opstelling: / \ / \ / (#+1rij ZW, # NO)
Of is het efficienter om toch te gaan voor panelen allemaal: / / / / (alles ZW)
ik heb een plat dat met beschikbare ruimte van 4 meter breed en 6 meter lang, en in de lengerichting een orientatie van NO-ZW. Zeer makkelijk toegankelijk via het dakterras en dat maakt het interessant om de panelen zelf te gaan leggen. Tijdens de grote verbouwing (die nu bezig is) al een drietal extra groepen voorzien naar de zolderetage (1x zonnepanelen, 1x warmtepompmonoblock, 1x niet gepland nog)
Nu denken we eraan om panelen erop te puzzelen in de volgende opstelling: / \ / \ / (#+1rij ZW, # NO)
9x 455 wp (op 3x Hoymiles HMS-2000) op 13 graden 6 ozo, 3 nwn
Wij zitten met een net van 3x400V+N en zouden graag zelf zonnepanelen leggen.
Voor de panelen, viel ons oog op Canadian Solar CS7L-595MS maar voor de omvormers weten we geen raad.
We zouden om te beginnen starten met zo'n 2Kw en dan later verder uitbreiden(we kunnen ongeveer 110 panelen plaatsen), daarom veronderstel ik dat micro omvormers hiervoor handig zijn? Alleen vraag ik mij dan af welke op deze panelen passen? Ik heb ondertussen al heel wat websites gelezen maar nergens spreken ze over het voltage van de panelen en maximum input voltage op de omvormers.
Aangezien bovenstaande panelen een maximum spanning kunnen leveren van 1500V moet je omvormer dan ook niet max 1500V input aankunnen? Zijn er micro omvormers die zo'n hoge spanning aankunnen?
Of moet men kijken naar de MPP max spanning van een paneel?
Voor de panelen, viel ons oog op Canadian Solar CS7L-595MS maar voor de omvormers weten we geen raad.
We zouden om te beginnen starten met zo'n 2Kw en dan later verder uitbreiden(we kunnen ongeveer 110 panelen plaatsen), daarom veronderstel ik dat micro omvormers hiervoor handig zijn? Alleen vraag ik mij dan af welke op deze panelen passen? Ik heb ondertussen al heel wat websites gelezen maar nergens spreken ze over het voltage van de panelen en maximum input voltage op de omvormers.
Aangezien bovenstaande panelen een maximum spanning kunnen leveren van 1500V moet je omvormer dan ook niet max 1500V input aankunnen? Zijn er micro omvormers die zo'n hoge spanning aankunnen?
[ Voor 3% gewijzigd door appelpitje op 31-01-2022 15:11 ]
@appelpitje Goed om eerst de OP te lezen. Dan worden je vragen al beantwoord voor het grootste deel.
en begin altijd minimaal met ca. 10 panelen op 1 fase of 14-15 op 3fase.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Je haalt vanalles door elkaar. Het zijn 120-cel panelen in half-cel opstelling. Die leveren max. 33V of zo. 1500 is de maximale systeemspanning, ofwel je mag er max. een stuk of 45 in serie schakelen. Als je met micro-omvormers werkt is dat sowieso niet van toepassing. Zoek er wel één die geschikt is voor een dergelijk hoog vermogen, kan nog wel eens lastig worden.appelpitje schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:59:
Wij zitten met een net van 3x400V+N en zouden graag zelf zonnepanelen leggen.
Verder... je hebt plaats voor 110 panelen maar wilt "starten" met 4 stuks? Waarom zou je dat in hemelsnaam doen? En hoe ben je van plan naar die 110 toe te werken dan? Sorry dit klinkt zo raar dat ik het niet helemaal voor me kan zien. Als je 110 panelen laat leggen is het denk ik handiger en goedkoper om een installatie van 4 panelen weer weg te halen, dan om 106 panelen eromheen te leggen. Welke techniek je gebruikt hebt voor die 4 is dan ook totaal irrelevant, als je er wel omheen zou werken ook trouwens.
[ Voor 3% gewijzigd door mcDavid op 31-01-2022 15:29 ]
Eerste optie /\/\ en dan panelen van 2×1 meter kun je er 12 kwijt.mjjveldt schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:03:
Omdat hier de experts zitten even een korte vraag tijdens de orientatiefase.
1 PVoutput . Dongen NB
Bedankt, ik heb de OP gelezen en heb al wat bijgeleerd. Waarom raad je aan om te beginnen met ~14 panelen?BarryH schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:13:
@appelpitje Goed om eerst de OP te lezen. Dan worden je vragen al beantwoord voor het grootste deel.
Ok bedankt voor de info, is duidelijker numcDavid schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:25:
[...]
Je haalt vanalles door elkaar. Het zijn 120-cel panelen in half-cel opstelling. Die leveren max. 33V of zo. 1500 is de maximale systeemspanning, ofwel je mag er max. een stuk of 45 in serie schakelen. Als je met micro-omvormers werkt is dat sowieso niet van toepassing. Zoek er wel één die geschikt is voor een dergelijk hoog vermogen, kan nog wel eens lastig worden.
Verder... je hebt plaats voor 110 panelen maar wilt "starten" met 4 stuks? Waarom zou je dat in hemelsnaam doen? En hoe ben je van plan naar die 110 toe te werken dan? Sorry dit klinkt zo raar dat ik het niet helemaal voor me kan zien. Als je 110 panelen laat leggen is het denk ik handiger en goedkoper om een installatie van 4 panelen weer weg te halen, dan om 106 panelen eromheen te leggen. Welke techniek je gebruikt hebt voor die 4 is dan ook totaal irrelevant, als je er wel omheen zou werken ook trouwens.
Om op je vraag te antwoorden: het is een hangaar maar het dak is nog in asbest, dat vervangen kost redelijk wat centjes en daarna nog eens zonnepanelen er bij leggen ook.. we zouden een klein stukje dak laten vervangen en daarna willen zien hoe het gaat om zelf een PV installatie aan te leggen. Momenteel hebben we ook nog geen hoog verbruik en dachten we om met deze proef te starten met 4 panelen. Als alles goed blijkt te gaan dan zou ik de installatie uitbreiden.
@appelpitje Je kan starten met een gebruikte set (ca. 0,20 - 0,40 eur/wattpiek). zeker als je toch ruim voldoende dakvlak hebt. Desnoods leg je de set eerst op de grond op een simpele houten constructie van wat pallets.
als je met nieuw begint dan is eigenlijk 8-10 panelen het minimum om met reguliere omvormer te kunnen werken.
als je met nieuw begint dan is eigenlijk 8-10 panelen het minimum om met reguliere omvormer te kunnen werken.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Mwah dat valt wel mee hoor. Als je een 3-fasen omvormer wilt wel maar een klein 2kW omvormertje kan prima met 4 paneeltjes. Anders hadden die dingen überhaupt geen bestaansrecht gehad natuurlijk.BarryH schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:56:
@appelpitje Je kan starten met een gebruikte set (ca. 0,20 - 0,40 eur/wattpiek). zeker als je toch ruim voldoende dakvlak hebt. Desnoods leg je de set eerst op de grond op een simpele houten constructie van wat pallets.
Verder @appelpitje het plan om eerst eens iets te proberen voordat je 30K aan panelen uitgeeft is misschien niet zo gek, maar ik zou me dan dus ff niet druk maken over hoe je dat gaat doen als je het hele dak vollegt. Als je daar aan toe bent verpats je die eerste 4 paneeltjes gewoon weer en trek je alles gelijk. Of je laat ze liggen en werkt er omheen dus.
Edit: overigens, hangaar? Waar?
Vraagje: binnenkort moeten twee panelen van mij worden vervangen, omdat ze helaas zijn beschadigd tijdens de installatie. Ik heb een IQ7A micro-omvormer onder elk paneel. Kunnen de panelen eenvoudig worden vervangen? Loop ik hierbij nog enige vorm van risico?
Dat ligt eraan hoe hoog je dak is en of je er veilig op kunt werken denk ik?turkeyhakan schreef op maandag 31 januari 2022 @ 16:18:
Vraagje: binnenkort moeten twee panelen van mij worden vervangen, omdat ze helaas zijn beschadigd tijdens de installatie. Ik heb een IQ7A micro-omvormer onder elk paneel. Kunnen de panelen eenvoudig worden vervangen? Loop ik hierbij nog enige vorm van risico?
Ik doelde meer op risico’s voor de installatie ;-)mcDavid schreef op maandag 31 januari 2022 @ 16:24:
[...]
Dat ligt eraan hoe hoog je dak is en of je er veilig op kunt werken denk ik?
Is zo iets eenvoudig uit te voeren of is het een complexe handeling?
...ook dat ligt er volledig aan hoe goed je erbij kunt. Moeilijk inschatten dus.
Of wil je alleen weten hoe je de stekkers los kunt krijgen? Daar zijn speciale tooltjes voor. Verder natuurlijk altijd de installatie eerst uitschakelen.
Of wil je alleen weten hoe je de stekkers los kunt krijgen? Daar zijn speciale tooltjes voor. Verder natuurlijk altijd de installatie eerst uitschakelen.
Is een plat dak dus kun je eenvoudig bij, nou ja de installateur dan..mcDavid schreef op maandag 31 januari 2022 @ 16:46:
...ook dat ligt er volledig aan hoe goed je erbij kunt. Moeilijk inschatten dus.
In principe de aardlek omlaag en dan connector loskoppelen en weer vast en we are good to go?
gezien er ook 2 beschadigd zijn tijdens de instalatie, is het niet risicoloosturkeyhakan schreef op maandag 31 januari 2022 @ 16:30:
[...]
Ik doelde meer op risico’s voor de installatie ;-)
Is zo iets eenvoudig uit te voeren of is het een complexe handeling?
Yes, voordeel van (o.a.) enphase. De groep afschakelen. Even voor de veiligheid paar minuutjes wachten. De omvormers geven dan een rood knipperledje.. alles safe om shock vrij je werk te doen😁turkeyhakan schreef op maandag 31 januari 2022 @ 19:31:
[...]
Is een plat dak dus kun je eenvoudig bij, nou ja de installateur dan..
In principe de aardlek omlaag en dan connector loskoppelen en weer vast en we are good to go?
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
Top! Nu schijnt de zon niet echt met deze dagen. Is afschakeling dan voldoende om na bijv. een minuut te beginnen? Wat is het risico voor het systeem als je te vroeg begint met vervangen?Japie.G schreef op maandag 31 januari 2022 @ 23:16:
[...]
Yes, voordeel van (o.a.) enphase. De groep afschakelen. Even voor de veiligheid paar minuutjes wachten. De omvormers geven dan een rood knipperledje.. alles safe om shock vrij je werk te doen😁
Feitelijk, zon of geen zon, zodra je de automaat afschakelt ziet je enohase systeem geen AC net meer en schakelen alle micro omvormers acuut af. Die paar minuten wachten is een gevoelsmatig ding en slaat eigenlijk nergens op. Puur zodat je zeker weet dat alle micro omvormers uit staan en je panelen dus niets meer doen. Dubbelcheck door te kijken naar de LED op de omvormer. Als er licht op het paneel valt maar het net staat uit zal deze af en toe rood knipperen. Dan weet je zeker dat je het paneel zonder risico kunt afkoppelen. Er is geen elektrisch risico. (Tenzij je je vingers in die connectoren van je ontkoppelde paneel weet te wurmen 😉).turkeyhakan schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 00:37:
[...]
Top! Nu schijnt de zon niet echt met deze dagen. Is afschakeling dan voldoende om na bijv. een minuut te beginnen? Wat is het risico voor het systeem als je te vroeg begint met vervangen?
Bij een stringsysteem (dus zonder enphase/aps/solaredge/etc) staat de gehele resterende string DC spanning op de openliggende kabels als je er een paneel afkoppelt. Dan moet je dus ff wat meer oppassen als je ermee aan het werk gaat. Enphase kent dat risico niet. Uit is uit.
[ Voor 9% gewijzigd door Japie.G op 01-02-2022 06:56 ]
Als je een paneel van een micro omvormer los koppelt, blijft de mogelijke stroom uit het paneel, gelijk aan een string omvormer. Oke de (Totale )spanning is lager, maar de stroom is net zo hoog, en die voel je het hardst....Japie.G schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 06:52:
[...]
Feitelijk, zon of geen zon, zodra je de automaat afschakelt ziet je enohase systeem geen AC net meer en schakelen alle micro omvormers acuut af. Die paar minuten wachten is een gevoelsmatig ding en slaat eigenlijk nergens op. Puur zodat je zeker weet dat alle micro omvormers uit staan en je panelen dus niets meer doen. Dubbelcheck door te kijken naar de LED op de omvormer. Als er licht op het paneel valt maar het net staat uit zal deze af en toe rood knipperen. Dan weet je zeker dat je het paneel zonder risico kunt afkoppelen. Er is geen elektrisch risico. (Tenzij je je vingers in die connectoren van je ontkoppelde paneel weet te wurmen 😉).
Bij een stringsysteem (dus zonder enphase/aps/solaredge/etc) staat de gehele resterende string DC spanning op de openliggende kabels als je er een paneel afkoppelt. Dan moet je dus ff wat meer oppassen als je ermee aan het werk gaat. Enphase kent dat risico niet. Uit is uit.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik wil 16 panelen gaan leggen op een 35 graden dak bijna zuid (azimut 171). Ik zit in het bos en heb vanwege de zeer hoge bomen van de buren periodes met zon op het dak waarbij vaak meerdere panelen schaduw krijgen. Ter indicatie: ik heb al 8 panelen van 325Wp op een growatt 2500 stringomvormer liggen, maar die doen op jaarbasis ca 1500 kWh.
Ik wil voor de 16 panelen graag gaan werken met micro-omvormers en zat vooral te kijken naar de YC1000 3-fase micro's. Eigenlijk is het prijs-technisch meest interessant om 16 panelen van meer dan 400 Wp neer te leggen, maar heeft dat zin met een micro omvormer die max 1130 watt eruit perst? Zijn er micro's die interessanter zijn?
Ik wil voor de 16 panelen graag gaan werken met micro-omvormers en zat vooral te kijken naar de YC1000 3-fase micro's. Eigenlijk is het prijs-technisch meest interessant om 16 panelen van meer dan 400 Wp neer te leggen, maar heeft dat zin met een micro omvormer die max 1130 watt eruit perst? Zijn er micro's die interessanter zijn?
Wat bedoel je precies?reneeke1970 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 08:12:
[...]
Als je een paneel van een micro omvormer los koppelt, blijft de mogelijke stroom uit het paneel, gelijk aan een string omvormer. Oke de (Totale )spanning is lager, maar de stroom is net zo hoog, en die voel je het hardst....
Thanks!Japie.G schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 06:52:
[...]
Feitelijk, zon of geen zon, zodra je de automaat afschakelt ziet je enohase systeem geen AC net meer en schakelen alle micro omvormers acuut af. Die paar minuten wachten is een gevoelsmatig ding en slaat eigenlijk nergens op. Puur zodat je zeker weet dat alle micro omvormers uit staan en je panelen dus niets meer doen. Dubbelcheck door te kijken naar de LED op de omvormer. Als er licht op het paneel valt maar het net staat uit zal deze af en toe rood knipperen. Dan weet je zeker dat je het paneel zonder risico kunt afkoppelen. Er is geen elektrisch risico. (Tenzij je je vingers in die connectoren van je ontkoppelde paneel weet te wurmen 😉).
Alle zonnecellen pompen gelijkstroom uit (DC), Ampère wordt meestal als stroom aangeduid, Voltage als spanning. Als je bij een actieve genererende zonnecel beide polen, dus de + en de -, aanraakt, dan kun je dat voelen, zeker als je een hele rits cellen in serie geschakeld hebt staan, zoals op ieder zonnepaneel het geval is.
Die micro-omvormer van enphase achterop het paneel doet niet veel meer dan van de gelijkstroom wisselstroom maken, op een zo verliesvrij mogelijke manier. De hoofdreden dat ze die conversie daar al doen is omdat gelijkstroom (DC) meer Voltage-verlies geeft bij transport, dan wisselstroom (AC), de andere reden is dat bij serie-schakeling van meer panelen het paneel met de minste zon erop het paneel wordt dat de hoogte van de spanning bepaalt. Is de spanning lager, dan kunnen de amperages niet mee komen;
Het verschil tussen Ampère en Volt kun je als volgt zien: Ampère geeft aan hoeveel elektronen er door een draad lopen, en Voltage geeft aan hoeveel energie elk van deze elektronen met zich mee kan nemen.
[ Voor 1% gewijzigd door jubeth op 01-02-2022 11:42 . Reden: verduidelijking ]
Ik zou even rekenen of tigo met gewone omvormer niet goedkoper is. Die kunnen wel 500 watt producerenfalconz schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 08:32:
Ik wil 16 panelen gaan leggen op een 35 graden dak bijna zuid (azimut 171). Ik zit in het bos en heb vanwege de zeer hoge bomen van de buren periodes met zon op het dak waarbij vaak meerdere panelen schaduw krijgen. Ter indicatie: ik heb al 8 panelen van 325Wp op een growatt 2500 stringomvormer liggen, maar die doen op jaarbasis ca 1500 kWh.
1 PVoutput . Dongen NB
Ah, vandaar dat er tussen Noorwegen en Nederland een DC kabel ligtjubeth schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:02:
[...]
is omdat gelijkstroom (DC) veel meer verlies geeft bij transport, dan wisselstroom (AC),
Helder! Om een ingewikkeld verhaal kort te maken, in principe kan er weinig fout gaan bij het vervangen van twee panelen neem ik aan...jubeth schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:02:
[...]
Alle zonnecellen pompen gelijkstroom uit (DC), Ampère wordt meestal als stroom aangeduid, Voltage als spanning. Als je bij een actieve genererende zonnecel beide polen, dus de + en de -, aanraakt, dan kun je dat voelen, zeker als je een hele rits cellen in serie geschakeld hebt staan, zoals op ieder zonnepaneel het geval is.
Die micro-omvormer van enphase achterop het paneel doet niet veel meer dan van de gelijkstroom wisselstroom maken, op een zo verliesvrij mogelijke manier. De hoofdreden dat ze die conversie daar al doen is omdat gelijkstroom (DC) veel meer verlies geeft bij transport, dan wisselstroom (AC), de andere reden is dat bij serie-schakeling van meer panelen het paneel met de minste zon erop het paneel wordt dat de hoogte van de spanning bepaalt. Is de spanning lager, dan kunnen de amperages niet mee komen;
Het verschil tussen Ampère en Volt kun je als volgt zien: Ampère geeft aan hoeveel elektronen er door een draad lopen, en Voltage geeft aan hoeveel energie elk van deze elektronen met zich mee kan nemen.
Als je één paneel vast pakt krijg je, indien donker weer, laten we zeggen 1 ampère en 30 volt op je donder. De gehele string van tien panelen zou dan 1 ampère geven met 300 volt.
Het verschil voel je niet want die 1 ampère is hetgene wat jij het minst fijn vind.
Sommige overleven nog wel 10000 volt zolang de ampère maar heel laag is.
Dus een hele string of een enkel paneel los halen is net zo risicovol.
1 PVoutput . Dongen NB
Leuk verhaal, behalve dat gelijkstroom dus juist minder verlies geeft.jubeth schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:02:
[...]
Die micro-omvormer van enphase achterop het paneel doet niet veel meer dan van de gelijkstroom wisselstroom maken, op een zo verliesvrij mogelijke manier. De hoofdreden dat ze die conversie daar al doen is omdat gelijkstroom (DC) veel meer verlies geeft bij transport, dan wisselstroom (AC), de andere reden is dat bij serie-schakeling van meer panelen het paneel met de minste zon erop het paneel wordt dat de hoogte van de spanning bepaalt. Is de spanning lager, dan kunnen de amperages niet mee komen;
1 PVoutput . Dongen NB
Onzin, de wet van Ohm geldt nog steeds dus loopt er bij aanraking van beide draden een stroom van ~40/R A, waarbij R de weerstand van je lichaam is. Doorgaans is R zo groot dat de stroom veel kleiner is dan het paneel kan leveren. Bij meerdere panelen in serie geldt dat nog steeds, maar de stroom loopt wel evenredig op met het aantal panelen. Dus b.v. 1 paneel->10mA, 10 panelen->100mA. En dan wordt het dus wel een serieus probleem.reneeke1970 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 08:12:
[...]
Als je een paneel van een micro omvormer los koppelt, blijft de mogelijke stroom uit het paneel, gelijk aan een string omvormer. Oke de (Totale )spanning is lager, maar de stroom is net zo hoog, en die voel je het hardst....
Edit: sorry dat ik het moet zeggen, maar je vervolgpost is ook complete onzin. Zonnepanelen zijn een spanningsbron waarvan de max. stroom begrensd is. De stroom zelf wordt bepaald door wat je aansluit. Het feit dat sommigen 10000V overleven komt doordat de tijdsduur heel kort is en/of vanwege het skin effect. Mensen kunnen hun huid verbranden t.g.v. de enorme stroom en het toch overleven omdat de stroom niet via het hart gaat.
[ Voor 21% gewijzigd door Martin7182 op 01-02-2022 09:41 ]
Een ogenschijnlijk simpele vraag, maar ik stel 'm toch 
Als je een string van 12 panelen hebt waarbij 2 panelen last hebben van schaduw van een afvoer pijpje, heb je dan optimizers nodig voor alle panelen, of alleen die 2?
Als je een string van 12 panelen hebt waarbij 2 panelen last hebben van schaduw van een afvoer pijpje, heb je dan optimizers nodig voor alle panelen, of alleen die 2?
En dan onder 16 panelen een Tigo van >50 euro/stuk hangen icm bijv een SMA tripower 6.0 en 16 panelen van 410 Wp? Gaat dat ook nog werken als 8 panelen schaduw pakken?reneeke1970 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:22:
[...]
Ik zou even rekenen of tigo met gewone omvormer niet goedkoper is. Die kunnen wel 500 watt produceren
@jubeth nu ik toch op dreef ben, wisselstroom geeft bij zonnepanelen doorgaans niet minder verlies dan gelijkstroom. Het verlies kan juist groter worden bij meer dan 6 panelen omdat de stroom dan hoger wordt dan de gelijkstroom in een vergelijkbare stringopstelling.
Bij transport van elektriciteit over grote afstanden via elektriciteitsmasten, kan wisselstroom wel voordeliger zijn; dankzij het skin-effect kun je de binnenkabel van sterk maar minder goed of niet-geleidend materiaal maken en de buitenschil van een mechanisch zwakke maar goede geleider. Dan is wisselstroom dus wel in het voordeel. Een ander belangrijk voordeel is dat je wisselspanning makkelijker en met minder verlies omhoog en omlaag kunt transformeren. Over grote afstanden wil je een zo hoog mogelijke spanning met een zo laag mogelijke stroom. Zo transporteer je hetzelfde vermogen met minimale verliezen.
Bij transport van elektriciteit over grote afstanden via elektriciteitsmasten, kan wisselstroom wel voordeliger zijn; dankzij het skin-effect kun je de binnenkabel van sterk maar minder goed of niet-geleidend materiaal maken en de buitenschil van een mechanisch zwakke maar goede geleider. Dan is wisselstroom dus wel in het voordeel. Een ander belangrijk voordeel is dat je wisselspanning makkelijker en met minder verlies omhoog en omlaag kunt transformeren. Over grote afstanden wil je een zo hoog mogelijke spanning met een zo laag mogelijke stroom. Zo transporteer je hetzelfde vermogen met minimale verliezen.
[ Voor 5% gewijzigd door Martin7182 op 01-02-2022 10:13 ]
Ja hoor, de spanning van 8 panelen is voldoende voor omvormer. Neem dan wel een goedkopere omvormer, want al de techniek word over genomen door tigo.falconz schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:47:
[...]
En dan onder 16 panelen een Tigo van >50 euro/stuk hangen icm bijv een SMA tripower 6.0 en 16 panelen van 410 Wp? Gaat dat ook nog werken als 8 panelen schaduw pakken?
Dus de simpelste omvormer zonder schaduw beheer is al goed
1 PVoutput . Dongen NB
In de wet van Ohm moet je toch rekening houden met de totale weerstand? Of ben jij een man van staal?reneeke1970 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 08:12:
[...]
Die 10A bij 35V zakt dan heel snel in lijkt me?
EDIT: Ah, zie dat @Martin7182 het al heeft uitgelegd
[ Voor 5% gewijzigd door Batilan op 01-02-2022 10:46 ]
Als jullie willen mieren neuken hebben jullie gelijk. Maar het verschil voel je bijna niet, doet toch wel auw , en het rechtvaardigd zeker niet om te zeggen oh een micro omvormer is veilig en een string gevaarlijk.Batilan schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 10:43:
[...]
In de wet van Ohm moet je toch rekening houden met de totale weerstand? Of ben jij een man van staal?![]()
Die 10A bij 35V zakt dan heel snel in lijkt me?
EDIT: Ah, zie dat @Martin7182 het al heeft uitgelegd
1 PVoutput . Dongen NB
Dat is een hele andere schaal, HVDC (450 kiloVolt in jouw voorbeeld). HV lukt niet met wat zonnecelletjes op een paneel, en het gaat hier bij zonnepanelen om transporten bij dunne kabels (anders stort het dak in) en relatief korte afstanden, niet om kilometers. Koper is bovendien duur. Beiden maken dat verliezen van DC transport groter zijn. Hier is een goed verhaal daarover.LooneyTunes schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:24:
[...]
Ah, vandaar dat er tussen Noorwegen en Nederland een DC kabel ligt
Overigens nog zo'n misverstand is dat mensen vaak vergeten dat elektronen niet in, maar vooral aan de buitenzijde, de 'omtrek' van koper-aders, getransporteerd worden. Dat is waarom een koperkabel van 5mm dikte met 1 ader niet beter hoeft te geleiden, niet minder verlies geeft, dan een koperkabel van 3mm dikte waar veel meer adertjes in zitten. Ik heb dit ik weet niet hoe vaak al moeten aantonen, voordat mensen het geloofden. Je kunt het heel makkelijk testen namelijk.
[ Voor 33% gewijzigd door jubeth op 01-02-2022 11:40 ]
Het rechtvaardigt het wel. 40V is gewoon veel veiliger dan b.v. 400V. Je kunt zonnepanelen niet uitzetten, dus het voltage laag houden helpt.reneeke1970 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:04:
[...]
Als jullie willen mieren neuken hebben jullie gelijk. Maar het verschil voel je bijna niet, doet toch wel auw , en het rechtvaardigd zeker niet om te zeggen oh een micro omvormer is veilig en een string gevaarlijk.
Ik zie het als minder onveiligMartin7182 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 12:04:
[...]
Het rechtvaardigt het wel. 40V is gewoon veel veiliger dan b.v. 400V. Je kunt zonnepanelen niet uitzetten, dus het voltage laag houden helpt.
1 PVoutput . Dongen NB
De wet van Ohm trekt zich niets aan van de hoogte van de spanning. Hij is net zo geldig bij 0,1 volt als 450kV.jubeth schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:05:
[...]
Dat is een hele andere schaal, HVDC. [...] het gaat hier bij zonnepanelen om transporten bij dunne kabels (anders stort het dak in) en relatief korte afstanden, niet om kilometers.
En verder leuk dat je verwijst naar een site die het zelfde vermogensverlies geeft op zowel AC als DC om je punt te maken
Vergeet ook niet alle wisselende velden om de kabel heen die ook verliezen geven bij AC. (vandaar dat, als je het écht goed wil doen, de impedantie bekijkt en niet de ohmse weerstand)
En die 'dunne' kabels zijn, zeker bij zonnepanelen, nog altijd dikker (42) dan de standaard 2,52 installatie draad.
Dat gaat alleen op bij wisselspanning/stroom.Overigens nog zo'n misverstand is dat mensen vaak vergeten dat elektronen niet in, maar vooral aan de buitenzijde, de 'omtrek' van koper-aders, getransporteerd worden.
En hoe hoger de frequentie, hoe meer het speelt.
Maar zelfs 50 Hz is al voldoende. (kijk maar hoe hoogspanningskabels in de masten zijn opgebouwd, staalkabel of koolstofvezel van binnen en aluminium van buiten) (meer info)
Maar goed, verder weer gewoon on-topic gaan?
Dat mag. Maar als het verschil tussen leven en dood gaat, dan vind ik het kwalijk om anderen te doen laten geloven dat het allemaal een pot nat is.
Geeft verder niks dat je er eens naast zit, we corrigeren elkaar (hopelijk).
Dat valt mee, één enkel paneel genereert max 33-40 V en dat geldt als aanraakveilig, omdat je interne weerstand zo hoog is dat er nooit een gevaarlijke stroom zal lopen. Hierbij wordt dan overigens wel aangenomen dat je niet met je tong de stekker likt terwijl je met je blote kakken in een zinken dakgoot staat... dat maakt nogal uit voor je elektrische weerstand natuurlijk.reneeke1970 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 08:12:
[...]
Overigens zou het kunnen (weet ik niet) dat micro's waar je meerdere panelen op kunt aansluiten, deze intern wel serieschakelen, waardoor het absolute spanningsverschil t.o.v. de aarde wél hoger kan zijn dan aanraakveilige spanning. Voor de zekerheid dus altijd je installatie uitschakelen, zou ik zeggen.
Sorry maar... ongeveer alles wat je hier typt is onwaar of zelfs precies het tegenovergestelde van de werkelijkheid.jubeth schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:02:
[...]
Die micro-omvormer van enphase achterop het paneel doet niet veel meer dan van de gelijkstroom wisselstroom maken, op een zo verliesvrij mogelijke manier. De hoofdreden dat ze die conversie daar al doen is omdat gelijkstroom (DC) meer Voltage-verlies geeft bij transport, dan wisselstroom (AC), de andere reden is dat bij serie-schakeling van meer panelen het paneel met de minste zon erop het paneel wordt dat de hoogte van de spanning bepaalt. Is de spanning lager, dan kunnen de amperages niet mee komen;
1. micro-omvormers hebben juist méér verlies dan een stringomvormer, simpelweg omdat die laatste op een hogere spanning werkt en dus minder transformeerverlies heeft
2. DC heeft juist mínder transportverlies dan AC. Maar in zonne-installaties is de kabeldoorsnede en spanning veel relevanter m.b.t. transportverlies en kan het per installatie anders uitvallen.
3. Het minst presterende paneel in een string bepaalt niet de hoogte van de spanning maar juist van de stroom. De stroom is immers overal gelijk in een stroomkring.
micro-omvormers pas je toe om schaduwverlies te beperken of als een systeem simpelweg te complex is om met een string-omvormer uit te kunnen. Eventueel nog voor een stukje veiligheid, want daar heb je het dan weer niet over maar het DC-circuit van een PV-installatie is moeilijk te beveiligen en dus beter zo kort mogelijk.
Gelukkig heeft @LooneyTunes je 2e post al ontkracht, daar staan evenveel onjuistheden in.
Als achtergrond, wel een aardig (optimistisch) artikel uit de Groene Amsterdammer van 2 weken geleden: https://www.groene.nl/art...ereld-aan-het-stopcontact
Zeg ik toch ook niet, maar een micro omvormer zet je uit en, zoals ik al schreef, als je niet je vingers in de pluggen van je paneel steekt is er niets aan de hand. Als je je vingers in de pluggen van de micro omvormer steekt gebeurt er niets. Als je een stringsysteem hebt en je steekt je vingers in het losgehaalde paneel is het effect hetzelfde, paneel is een paneel… steek je je vingers in de pluggen van de rest van de string wordt je nog minder blij…reneeke1970 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:04:
[...]
Als jullie willen mieren neuken hebben jullie gelijk. Maar het verschil voel je bijna niet, doet toch wel auw , en het rechtvaardigd zeker niet om te zeggen oh een micro omvormer is veilig en een string gevaarlijk.
Dus toch, in het geheel gezien vind ik een micro omvormer systeem meer fool-proof / veiliger dan een stringsysteem om aan te werken als hobby bobby. Maargoed, je moet sowieso je koo erbij houden als je met dit spul werkt.
Inderdaad impedantie en al is het maar 50Hz, met lengtes van 100 km of meer gaat die impedantie van die kabel en dus de verliezen aardig meetellen. Het is niet voor niets dat kabels op de zeebodem (met dus een lagere impedantie) vaak DC zijn. Een hoogspanningskabel die in de vrije lucht hangt heeft een veel hogere impedantie als dezelfde kabel in (zee) water, dan is dus het verschil minder. DC maakt ook (fase) synchronisatie een non issue. Helaas kost omzetten wel rendement.LooneyTunes schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 13:20:
[...]
Vergeet ook niet alle wisselende velden om de kabel heen die ook verliezen geven bij AC. (vandaar dat, als je het écht goed wil doen, de impedantie bekijkt en niet de ohmse weerstand)
Dat gaat alleen op bij wisselspanning/stroom.
En hoe hoger de frequentie, hoe meer het speelt.
Maar zelfs 50 Hz is al voldoende. (kijk maar hoe hoogspanningskabels in de masten zijn opgebouwd, staalkabel of koolstofvezel van binnen en aluminium van buiten)
Nou. Goedkoop montagemateriaal voor mijn 196cm lange panelen van 25e per stuk vinden lijkt onmogelijk. Ik ga eens kijken of ik goedkoop aluminium L of U profielen van 3mm kan scoren om zelf wat in elkaar te klussen voor mijn platte dak. Portrait is in mijn geval ideaal, dat is nog een stuk duurder normaal...
[ Voor 3% gewijzigd door JT op 02-02-2022 11:15 . Reden: Toegevoegd dat het om een plat dak gaat ]
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Vraag aan de kenners:
wil graag op 2 dakvlakken zonnepanelen hebben. Achterkant = noord-oost kant
voorkant: zuid-zuid-west.
Legplan idee:
:strip_exif()/f/image/t3YEsDQ6QXTHYQU4ZB1yD8Oa.jpg?f=fotoalbum_small)
Geen last van schaduw van bomen danwel omringende gebouwen. Enkel eventjes een beetje van de opstaande dakranden en 'schoorsteen' als de zon wat lager staat.
Kan een string omvormer als SMA (met shadefix) dit prima aan als er even wat schaduw op 1 van de buitenste panelen zit?
Of wordt er toch aangeraden om met micro-omvormers te gaan werken ?
Woensdag komt een lokaal bedrijf kijken die enkel met de volgende materialen werkt:
zonnepanelen: LG of Sunpower.
omvormers: SMA of solaredge met poweroptimezers of Enphase microomvormers.
Bij een voorbeeld set van 15* sunpower P3 380WP raden ze een SMA SB STP 5.0V aan.
Dan 1 string de 4 panelen op de achterkant en op de andere string 11 panelen van de voorkant?
wil graag op 2 dakvlakken zonnepanelen hebben. Achterkant = noord-oost kant
voorkant: zuid-zuid-west.
Legplan idee:
:strip_exif()/f/image/t3YEsDQ6QXTHYQU4ZB1yD8Oa.jpg?f=fotoalbum_small)
Geen last van schaduw van bomen danwel omringende gebouwen. Enkel eventjes een beetje van de opstaande dakranden en 'schoorsteen' als de zon wat lager staat.
Kan een string omvormer als SMA (met shadefix) dit prima aan als er even wat schaduw op 1 van de buitenste panelen zit?
Of wordt er toch aangeraden om met micro-omvormers te gaan werken ?
Woensdag komt een lokaal bedrijf kijken die enkel met de volgende materialen werkt:
zonnepanelen: LG of Sunpower.
omvormers: SMA of solaredge met poweroptimezers of Enphase microomvormers.
Bij een voorbeeld set van 15* sunpower P3 380WP raden ze een SMA SB STP 5.0V aan.
Dan 1 string de 4 panelen op de achterkant en op de andere string 11 panelen van de voorkant?
[ Voor 6% gewijzigd door ymaenhout op 01-02-2022 23:20 ]
@ymaenhout voor een stringomvormer (en ook voor solaredge) is 4 panelen op 1 orientatie eigenlijk te weinig om de mppt goed te laten werken.
Heb je daar meer info over @BarryH ? Ik heb hier een setje van maar 3 panelen op een GoodWe 1000-XS en dat werkt volgens mij prima met schaduw.
@Martin7182 Kijk maar naar je MPPT range en je voltage in de praktijk.
Daarbij noem jij nu net een heel klein stringomvormertje, daarvan mag ik hopen dat het net wel kan.
Terwijl ik reageer op iemand die een 3fase omvormer noemt. 3fase omvormers hebben een hogere mppt range dan 1fase omvormers
dus ik zou zeggen: kijk eens op de specificatiebladen.
Daarbij noem jij nu net een heel klein stringomvormertje, daarvan mag ik hopen dat het net wel kan.
Terwijl ik reageer op iemand die een 3fase omvormer noemt. 3fase omvormers hebben een hogere mppt range dan 1fase omvormers
Interessant, ik ben benieuwd hoe je dit oplost, met name hoe je je zonnepanelen aan het frame vastmaakt.JT schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 22:16:
Nou. Goedkoop montagemateriaal voor mijn 196cm lange panelen van 25e per stuk vinden lijkt onmogelijk. Ik ga eens kijken of ik goedkoop aluminium L of U profielen van 3mm kan scoren om zelf wat in elkaar te klussen. Portrait is in mijn geval ideaal, dat is nog een stuk duurder normaal...
Vind je montagemateriaal echt te duur? Ik betaalde voor Clickfit- Evo +/- €5/m voor de rails en €1.75/klem. Ik kan niet in andermans portemonnee kijken, maar ik vond vergeleken met b.v. de dakhaken, bekabeling en meterkastuitbreiding de prijs van het frame juist wel meevallen. Evo dakhaken tikken behoorlijk aan met +/- €5 per stuk, maar ze werken wel erg prettig en zijn verstelbaar. Hoe ga jij eigenlijk het frame aan je dak vastmaken?
Die 3-fase mis ik even, maar ik geloof je graag. 4 panelen op een 3-fase omvormer lijkt me idd. niet handig, als het uberhaupt al werkt. Dan zit je met max. 200V stringspanning.BarryH schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:24:
@Martin7182 Kijk maar naar je MPPT range en je voltage in de praktijk.
Het komt bij mij op een plat dak. De goedkoopste oplossingen nieuw zitten toch al snel aan twee keer de aanschaf van mijn tweedehands panelen. Tweedehands is het ook erg gewild en zo weg met relatief hoge prijzen. En wat in een set zit gaat praktisch altijd in z'n geheel weg, niemand wil het los verkopen. Oplossingen met zij- en achterpanelen zijn nog duurder. Als ik iets met L-profielen maak dan kan ik er zelf wat aan maken.Martin7182 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:39:
[...]
Interessant, ik ben benieuwd hoe je dit oplost, met name hoe je je zonnepanelen aan het frame vastmaakt.
Vind je montagemateriaal echt te duur? Ik betaalde voor Clickfit- Evo +/- €5/m voor de rails en €1.75/klem. Ik kan niet in andermans portemonnee kijken, maar ik vond vergeleken met b.v. de dakhaken, bekabeling en meterkastuitbreiding de prijs van het frame juist wel meevallen. Evo dakhaken tikken behoorlijk aan met +/- €5 per stuk, maar ze werken wel erg prettig en zijn verstelbaar. Hoe ga jij eigenlijk het frame aan je dak vastmaken?
[ Voor 5% gewijzigd door JT op 02-02-2022 11:20 ]
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Betonschans wellicht? Zijn hier talloze voorbeelden van mensen die ze zelf hebben gemaakt.JT schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:15:
[...]
Het komt bij mij op een plat dak. De goedkoopste oplossingen nieuw zitten toch al snel aan twee keer de aanschaf van mijn tweedehands panelen. Tweedehands is het ook erg gewild en zo weg met relatief hoge prijzen. En wat in een set zit gaat praktisch altijd in z'n geheel weg, niemand wil het los verkopen. Oplossingen met zij- en achterpanelen zijn nog duurder. Als ik iets met L-profielen maak dan kan ik er zelf wat aan maken.
Kan er eens naar kijken ja. Ik probeer juist mijn CO2 footprint te verminderen en betonproductie kent veel CO2 uitstoot maar ik kan het altijd eens berekenen vs alu profielen.vincent_1971 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:23:
[...]
Betonschans wellicht? Zijn hier talloze voorbeelden van mensen die ze zelf hebben gemaakt.
Ecodan warmtepomp
Aluminium productie doet gelukkig geen co2 uitstoten hi.JT schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:29:
[...]
Kan er eens naar kijken ja. Ik probeer juist mijn CO2 footprint te verminderen en betonproductie kent veel CO2 uitstoot maar ik kan het altijd eens berekenen vs alu profielen.
Kunt ook twee of drie of vier hoge emmers op dak zetten, vol storten met beton en daar maak je rails aan vast. Hoogte en ballast naar eigen keuze....
1 PVoutput . Dongen NB
Waarom denk je dat ik het wil gaan vergelijken met aluminium, niet omdat ik denk dat alu geen CO2 uitstoot veroorzaaktreneeke1970 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:36:
[...]
Aluminium productie doet gelukkig geen co2 uitstoten hi.
Kunt ook twee of drie of vier hoge emmers op dak zetten, vol storten met beton en daar maak je rails aan vast. Hoogte en ballast naar eigen keuze....
Ecodan warmtepomp
Ik hoef het niet te weten, ik hoorde wat de Rotterdamse haven doet dus ik kijk nergens meer naar....JT schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:37:
[...]
Waarom denk je dat ik het wil gaan vergelijken met aluminium, niet omdat ik denk dat alu geen CO2 uitstoot veroorzaaktToevallig ben ik er even naar aan het kijken, ik laat de uitkomst wel even weten voor future reference.
1 PVoutput . Dongen NB
lolreneeke1970 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:39:
[...]
Ik hoef het niet te weten, ik hoorde wat de Rotterdamse haven doet dus ik kijk nergens meer naar....
Nee, zo wil ik niet te werk gaan
Ecodan warmtepomp
Ik wil graag eens jullie ervaringen horen over salderen.
Ik heb het idee dat de verschillende energiebedrijven daar een beetje op hun eigen manier mee omgaan.
En hoe staat het eigenlijk precies in de wet?
Even mijn situatie:
Ik ben klant bij "Pure Energie" en ik maak gebruik van normaal- en laag-tarief.
Ik lever per jaar ongeveer even veel zonnestroom terug als ik verbruik.
Echter ik wek meer op in de normaal-tarief uren dan ik in diezelfde uren verbruik, maar in de laag-tarief uren verbruik ik meer dan ik opwek.
Maar in totaal (zoals al gezged) kom ik ongeveer op nul uit.
Mocht ik een keer wat meer verbruiken, dan ik vebruik, dan betaal ik daar uiteraard een normaal tarief voor en lever ik wat meer terug dan ik verbruik, dan krijg ik voor het meerdere uiteraard een lagere vergoeding.
Hoe wordt nu mijn factuur opgesteld?
Resultaat:
Hoewel volgens mij, bij mij alles binnen de wettelijke salderingsregels valt (ik produceer immers evenveel als ik verbruik) betaal ik over een aantal laag-tarief kWh's wel de normale leveringspprijs (omdat er binnen dat tijdvak een tekort aan kWh's is) en ik krijg over een aantal hoog-tarief kWh's een lage vergoeding (omdat er binnen dat tijdvak een overschot aan kWh's is).
Naar mijn gevoel is dit niet hoe de salderingsregeling bedoeld was. Maar ik ben daar niet 100% zeker over.
In dit geval lijkt het dus beter om het normaal-/laag-tarief systeem te verlaten en gewoon één tarief te nemen. (in elk geval zolang de saldering nog geldt)
Aanvulling:
Ik heb er nog even de wettekst bij gezocht, daar staat niets in over onderscheid tussen laag- en nromaaltarief:
Elektriciteitswet 1998, art. 31c:
Voor afnemers als bedoeld in artikel 95a, eerste lid, die duurzame elektriciteit invoeden op het net, berekent de leverancier het verbruik ten behoeve van de facturering en inning van de leveringskosten door de aan het net onttrokken elektriciteit te verminderen met de op het net ingevoede elektriciteit, waarbij de vermindering maximaal de hoeveelheid aan het net onttrokken elektriciteit bedraagt.
Ik heb het idee dat de verschillende energiebedrijven daar een beetje op hun eigen manier mee omgaan.
Even mijn situatie:
Echter ik wek meer op in de normaal-tarief uren dan ik in diezelfde uren verbruik, maar in de laag-tarief uren verbruik ik meer dan ik opwek.
Mocht ik een keer wat meer verbruiken, dan ik vebruik, dan betaal ik daar uiteraard een normaal tarief voor en lever ik wat meer terug dan ik verbruik, dan krijg ik voor het meerdere uiteraard een lagere vergoeding.
Hoe wordt nu mijn factuur opgesteld?
- normaal tarief
- laag tarief
Resultaat:
Hoewel volgens mij, bij mij alles binnen de wettelijke salderingsregels valt (ik produceer immers evenveel als ik verbruik) betaal ik over een aantal laag-tarief kWh's wel de normale leveringspprijs (omdat er binnen dat tijdvak een tekort aan kWh's is) en ik krijg over een aantal hoog-tarief kWh's een lage vergoeding (omdat er binnen dat tijdvak een overschot aan kWh's is).
Naar mijn gevoel is dit niet hoe de salderingsregeling bedoeld was. Maar ik ben daar niet 100% zeker over.
In dit geval lijkt het dus beter om het normaal-/laag-tarief systeem te verlaten en gewoon één tarief te nemen. (in elk geval zolang de saldering nog geldt)
Aanvulling:
Ik heb er nog even de wettekst bij gezocht, daar staat niets in over onderscheid tussen laag- en nromaaltarief:
Elektriciteitswet 1998, art. 31c:
Voor afnemers als bedoeld in artikel 95a, eerste lid, die duurzame elektriciteit invoeden op het net, berekent de leverancier het verbruik ten behoeve van de facturering en inning van de leveringskosten door de aan het net onttrokken elektriciteit te verminderen met de op het net ingevoede elektriciteit, waarbij de vermindering maximaal de hoeveelheid aan het net onttrokken elektriciteit bedraagt.
[ Voor 13% gewijzigd door Zwerius op 02-02-2022 12:19 ]
Zwerius Kriegsman
Here we go. Alu hoekprofiel 30x30x3mm weegt een halve kilo per meter. Ik heb per paneel in portrait voor mijn plan 7,5 meter nodig. Dat is 3,75kg. Voor de uitstoot voor aluproductie vind ik grove cijfers, vaak zie je dat het wel meer dan 10kg co2 per kg alu kost. Heb zelfs ergens gelezen 10-20kg. Dus ik neem 15kg co2 per kg alu.
Dan is de rekensom 3,75 * 15 = 56,25kg CO2 voor een paneel van 2 meter lang in portrait. Uitgangspunt is dan dat je nieuwe profielen hebt, tweedehands is voor mij net zo goed een optie als ik het kan vinden.
Op de Correspondent vind ik dat 1kg beton 0,82kg CO2 oplevert. Zeg dat ik mijn voeten zo maak dat het gewicht bij elkaar 40kg is (inclusief paneel is het geheel dan 70kg), mag ik dan rekenen met 40kg betonmortel of gaat er tijdens de reactie met water nog wat gewicht verloren? Ik ga voor nu even uit van 40kg, dat betekent:
40 * 0,82 = 32,8kg
Dat valt dus positiever uit dan nieuwe aluminium profielen.
Dan is de rekensom 3,75 * 15 = 56,25kg CO2 voor een paneel van 2 meter lang in portrait. Uitgangspunt is dan dat je nieuwe profielen hebt, tweedehands is voor mij net zo goed een optie als ik het kan vinden.
Op de Correspondent vind ik dat 1kg beton 0,82kg CO2 oplevert. Zeg dat ik mijn voeten zo maak dat het gewicht bij elkaar 40kg is (inclusief paneel is het geheel dan 70kg), mag ik dan rekenen met 40kg betonmortel of gaat er tijdens de reactie met water nog wat gewicht verloren? Ik ga voor nu even uit van 40kg, dat betekent:
40 * 0,82 = 32,8kg
Ecodan warmtepomp
Ik zit ook bij PureEnergie en ik had eerlijk gezegd nooit eerder stil gestaan bij dat er meerdere manieren zijn om dit af te rekeken.Zwerius schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:40:
Even mijn situatie:
Hoe wordt nu mijn factuur opgesteld?Voor het normaal tarief gedeelte betaal ik niets. Ik heb immers meer opgewekt dan verbruikt. Voor het overschot aan teruggeleverde kWh's tijdens deze uren krijg ik een lage vergoeding.
- normaal tarief
Tijdens de laag tarief uren wek ik minder op dan ik verbruik. Dus voor het tekort betaal ik gewoon de volle prijs.
- laag tarief
Resultaat:
https://www.essent.nl/ken...erugleveren-dubbele-meter
Als ik Essent mag geloven, mag de energielevernancier zelf bepalen hoe ze dit afhandelen omdat hier simpelweg geen afspraken over zijn (welkom in NL..)
Nu begrijp ik dat het voor de energiemaatschappij fijner is om piektarief binnen te harken, echter is dat BTW technisch gezien natuurlijk alles behalve ideaal...
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Je kunt ook overwegen om je alu-profielen helemaal plat op het dak te monteren en alleen de zijkanten vast te maken. Dan heb je geen ballast nodig, want de wind kan er alleen bij de zijkant tussen komen. Evt. op rubber tegels zodat je kabels en stekkers het niet in het water liggen. Het opbrengstverlies van horizontale panelen t.o.v. ideale hoek naar het zuiden is 13%, maar je krijgt iets betere spreiding over de dag (en dat is voordelig als salderen eraf gaat).JT schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:15:
[...]
Het komt bij mij op een plat dak. De goedkoopste oplossingen nieuw zitten toch al snel aan twee keer de aanschaf van mijn tweedehands panelen. Tweedehands is het ook erg gewild en zo weg met relatief hoge prijzen. En wat in een set zit gaat praktisch altijd in z'n geheel weg, niemand wil het los verkopen. Oplossingen met zij- en achterpanelen zijn nog duurder. Als ik iets met L-profielen maak dan kan ik er zelf wat aan maken.
[ Voor 6% gewijzigd door Martin7182 op 02-02-2022 11:57 ]
En..... In een emmer is kwaliteit beton niet zo belangrijk, extra grind erdoor of oude stukken steen dat bespaart beton.JT schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:51:
Here we go. Alu hoekprofiel 30x30x3mm weegt een halve kilo per meter. Ik heb per paneel in portrait voor mijn plan 7,5 meter nodig. Dat is 3,75kg. Voor de uitstoot voor aluproductie vind ik grove cijfers, vaak zie je dat het wel meer dan 10kg co2 per kg alu kost. Heb zelfs ergens gelezen 10-20kg. Dus ik neem 15kg co2 per kg alu.
40 * 0,82 = 32,8kg
Plat leggen niet doen, worden dan erg vuil en panelen staan onder (3mm)water, duurt even voor het over profiel loopt.
Ik vind 5 graden toch wel het minste, dat is 9 cm stijging per meter
1 PVoutput . Dongen NB
We kijken er tegenaan vanuit de woonkamer dus het mag er wel een beetje ok uitzienreneeke1970 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:01:
[...]
En..... In een emmer is kwaliteit beton niet zo belangrijk, extra grind erdoor of oude stukken steen dat bespaart beton.
Zat ik ook net te denken, ik geloof dat ze 10 graden aanraden voor optimale zelfreinigende werking met regen.Plat leggen niet doen, worden dan erg vuil en panelen staan onder (3mm)water, duurt even voor het over profiel loopt.
Ik zag net nog wat langer terug iemand die stapelblokken had bewerkt met een slijptol, dat zag er ook uit alsof het goedkoop is en werkt en daar kan ik makkelijk wat tegenaan maken om de zijkanten en achterkant semidicht (in verband met warmteafvoer) te maken.
Edit: Ophidian in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10"
Edit2: @Ophidian Hoe heb je die blokken geslepen met een slijptol, natuurlijk met een schijf ervoor maar met de gemiddelde slijptol kom je niet 12cm diep. Heb je afgetekend en heb je het daarna vanaf 2 kanten geslepen? Hoe heb je dat netjes en glad gedaan? Heb je wellicht een detailfoto van dichtbij hoe je panelen zitten of een uitsnede van de originele foto die je eerder hebt gepost?
[ Voor 20% gewijzigd door JT op 02-02-2022 12:50 ]
Ecodan warmtepomp
Ik zat tot het faillissement bij Welkom Energie, dat saldeerde eerst het normaaltarief en wat er nog over was werd met het daltarief verrekend. Bij Vattenfall waar ik nu zit geven ze aan dit op dezelfde manier te doen, hoewel het op de website nergens te vinden is.Zwerius schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:40:
Voorbeeldje als ik het goed begrepen heb:
4200 Normaal teruggeleverd
1900 Dal teruggeleverd
2500 Normaal verbruikt
3500 Dal verbruikt
Het sommetje wordt dan
Normaal: 2500 (verbruikt) - 2500 (deel teruggeleverd). Die is dus 0.
Dal: 3500 (verbruikt) - 1900 (teruggeleverd) - 1600 (deel Normaal teruggeleverd). Ook 0.
Dan blijft nog over 100 kWh waarover je de Normaal-terugleververgoeding krijgt.
Ja, dat is eigen keus natuurlijk. Ik kan er hier makkelijk bij en er zweeft niet zoveel vuil rond; in een half jaar amper vies geworden. Voor regenafvoer gebruik ik de bekende clips uit China.reneeke1970 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:01:
[...]
Plat leggen niet doen, worden dan erg vuil en panelen staan onder (3mm)water, duurt even voor het over profiel loopt.
Het ziet er wel strak uit. Van de weg niet zichtbaar. En de wind heeft er geen vat op.
Moet je de aardlekschakelaar van de zonnepanelen omlaag doen als je thuis bezig bent en hiervoor bijvoorbeeld een paar groepen moet uitzetten? Of staat dit los van elkaar?
De aardlekautomaat van onze zonnepanelen ging afgelopen maandag weer eens uit. Bij aanzetten sloeg die deze keer echter gelijk weer uit. De dag daarna kon ik deze wel weer aanzetten (en bleef deze aan).
Waaraan kan dit liggen?
Het gaat om een 3 fase PV systeem: GoodWe GW-4000DT omvormer en ETI 3 fase aardlekautomaat C 25, 30 mA.
Waaraan kan dit liggen?
Het gaat om een 3 fase PV systeem: GoodWe GW-4000DT omvormer en ETI 3 fase aardlekautomaat C 25, 30 mA.
Staat in principe los van elkaar. Maar voordat je de aardlek uitschakelt, zou ik eerst de omvormer uitzetten.turkeyhakan schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 13:53:
Moet je de aardlekschakelaar van de zonnepanelen omlaag doen als je thuis bezig bent en hiervoor bijvoorbeeld een paar groepen moet uitzetten? Of staat dit los van elkaar?
@Frenkie567917 vocht! Misschien een v.d. stekkers of bedrading op het dak niet helemaal waterdicht.
Ik heb micro’s!Martin7182 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 15:08:
[...]
Staat in principe los van elkaar. Maar voordat je de aardlek uitschakelt, zou ik eerst de omvormer uitzetten.
Een aardlekautomaat kan om 2 redenen uitschakelen:Frenkie567917 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 13:57:
De aardlekautomaat van onze zonnepanelen ging afgelopen maandag weer eens uit. Bij aanzetten sloeg die deze keer echter gelijk weer uit. De dag daarna kon ik deze wel weer aanzetten (en bleef deze aan).
Waaraan kan dit liggen?
- overbelasting/kortsluiting
- lekstroom naar aarde
De kans is groot dat hij uitschakelde omdat de lekstroom te groot was. Dat kan bijv. komen doordat er ergens natte stekkers ergens tegenaan liggen (die inmiddels weer opgedroogd zijn). Misschien een goed idee om dat even te controleren.
Maar de meeste PV-systemen schrijven voor dat je een aardlekschakelaar van >100mA toepast. Dus als je jezelf overtuigd hebt dat je geen onveilige situaties op je dak hebt, kun je gerust overwegen je alamat te vervangen door een zwaarder type.
Edit: @turkeyhakan de meeste micro's hebben geen DC-switch, dus meer dan de micro-omvormer uitschakelen kun je dan niet doen. En dat doe je idd door 'm (AC-zijdig) spanningsloos te maken. Mag idd door de aardlek of een andere zekering om te zetten, net wat je zelf het makkelijkst vindt.
[ Voor 12% gewijzigd door mcDavid op 02-02-2022 15:53 ]
Iemand die zin en tijd heeft om mee te kijken naar mijn offertes?
Zonnepanelen op (licht) hellend PVC dak
Zonnepanelen op (licht) hellend PVC dak
Ik heb zojuist een telefonisch gesprek gehad met Zonneplan, en eigenlijk gaven ze aan dat het niet mogelijk is om rendabel zonnepanelen op ons schuine dak te plaatsen. Zouden jullie hier mee kunnen denken met onderstaande foto hoe dit eventueel wel zou kunnen? Ik denk dan eigenlijk aan zonnepanelen onder en boven het dakkapel en aan de linkerkant (hoewel dat dus gedeeltelijk in de schaduw van het dakkapel staat).
De adviseur aan de telefoon gaf aan dat er minimaal 4 panelen in de zon moeten staan om genoeg power te hebben om de omvormer? aan te laten slaan. Klopt dit, of zijn er ook andere systemen/oplossingen voor mijn woning?
De adviseur aan de telefoon gaf aan dat er minimaal 4 panelen in de zon moeten staan om genoeg power te hebben om de omvormer? aan te laten slaan. Klopt dit, of zijn er ook andere systemen/oplossingen voor mijn woning?
:strip_exif()/f/image/TmXdVXSpR6raWOsdkTdXmDdh.jpg?f=fotoalbum_large)
Master_A
@Amiet01 om hier iets zinvols over te kunnen zeggen, is het nodig wat meer info te geven, zoals oriëntatie van de je dak en de afmetingen. Wellicht kun je onder de dakkapel een paar panelen kwijt.
@Amiet01 Voor een string omvormer zijn vier panelen wat weinig, waarschijnlijk kan de omvormer die zonneplan heeft dat niet doen, maar er zijn wel kleine omvormers, zoals de Goodwe XS series, die kunnen dat wel prima. Anders micro omvormers zoals de APS DS3 of Enphase, die werken per paneel.
Maar ik zou hiervoor een eigen topic maken met wat meer info, want zoals cranberry ook aangeeft. Ik denk dat er wel meer panelen gaan passen.
Maar ik zou hiervoor een eigen topic maken met wat meer info, want zoals cranberry ook aangeeft. Ik denk dat er wel meer panelen gaan passen.
@Amiet01
Wellicht het ventilatiepijpje vervangen voor zoiets?
https://www.groene-energi...ekap-antraciet-zwart.html
En Tips bij openen offerte topic zonnepanelen
Je kan ook met micro omvormers werken.
Zonneplan wat een zeikerds
![]() |
[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-02-2022 16:41 ]
Ik kan mijn zonnepanelen toch gewoon laten produceren als ik een groep in de woning moet uitzetten, omdat ik daar bijv. een dimmer moet vervangen?mcDavid schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 15:51:
[...]
Een aardlekautomaat kan om 2 redenen uitschakelen:
- overbelasting/kortsluiting
- lekstroom naar aarde
De kans is groot dat hij uitschakelde omdat de lekstroom te groot was. Dat kan bijv. komen doordat er ergens natte stekkers ergens tegenaan liggen (die inmiddels weer opgedroogd zijn). Misschien een goed idee om dat even te controleren.
Maar de meeste PV-systemen schrijven voor dat je een aardlekschakelaar van >100mA toepast. Dus als je jezelf overtuigd hebt dat je geen onveilige situaties op je dak hebt, kun je gerust overwegen je alamat te vervangen door een zwaarder type.
Edit: @turkeyhakan de meeste micro's hebben geen DC-switch, dus meer dan de micro-omvormer uitschakelen kun je dan niet doen. En dat doe je idd door 'm (AC-zijdig) spanningsloos te maken. Mag idd door de aardlek of een andere zekering om te zetten, net wat je zelf het makkelijkst vindt.
Uiteraard kan dat. Er is geen enkele reden om dan ook je PV uit te zetten.turkeyhakan schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 16:54:
Ik kan mijn zonnepanelen toch gewoon laten produceren als ik een groep in de woning moet uitzetten, omdat ik daar bijv. een dimmer moet vervangen?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik heb ook nog zo'n ventilatierooster zoals Amiet01, bij mij paste er prima een paneel overheen!AUijtdehaag schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 16:37:
@Amiet01
[Afbeelding]
Dank!!Andrehj schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 16:56:
[...]
Uiteraard kan dat. Er is geen enkele reden om dan ook je PV uit te zetten.
micro omvormers dan kan je als je wil 1 paneel laten werken.Amiet01 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 16:16:
zijn er ook andere systemen/oplossingen voor mijn woning?
[Afbeelding]
zonneplan, er komt doorgaans maar weinig zinnigs uit.
[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 02-02-2022 17:18 ]
Vrij dicht tegen beslissing van tweede PV installatie aan. Alleen nog twijfel over omvormer, heb een dak op ±286 graden West / 37 graden hellingshoek en wil er 12x 380Wp of 11x 390Wp (zijn breder dus past er minder) op laten leggen. Door de niet optimale ligging is een 3,6 kW omvormer redelijk OK, maar 4,2 kW zou mij toch net een iets prettiger gevoel geven (volgens Sunny Design Web scheelt het 1kWh
).
Wellicht op termijn zelfs nog met de Oost opstelling erbij (2720 Wp Solar Frontier) zodra die omvormer het voor gezien houdt, al zit je dan wel heel erg op het randje qua overdimensioneren op de omvormer denk ik?
TLDR; nu moet de nieuwe omvormer helaas achter een PV verdeler (loze leiding was al gebruikt voor de oost opstelling) en sommige installateurs zeggen dat dit prima met een 4,2 kW omvormer kan door de zekering in de meterkast te upgraden naar 20A. Maar ik kan nergens documentatie vinden die dat bevestigd. Is 4200W omvormer op een PV-verdeler echt acceptabel?
Wellicht op termijn zelfs nog met de Oost opstelling erbij (2720 Wp Solar Frontier) zodra die omvormer het voor gezien houdt, al zit je dan wel heel erg op het randje qua overdimensioneren op de omvormer denk ik?
TLDR; nu moet de nieuwe omvormer helaas achter een PV verdeler (loze leiding was al gebruikt voor de oost opstelling) en sommige installateurs zeggen dat dit prima met een 4,2 kW omvormer kan door de zekering in de meterkast te upgraden naar 20A. Maar ik kan nergens documentatie vinden die dat bevestigd. Is 4200W omvormer op een PV-verdeler echt acceptabel?
Beter dan dit heb ik niet voor je:JT schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:04:
[...]
Edit2: @Ophidian Hoe heb je die blokken geslepen met een slijptol, natuurlijk met een schijf ervoor maar met de gemiddelde slijptol kom je niet 12cm diep. Heb je afgetekend en heb je het daarna vanaf 2 kanten geslepen? Hoe heb je dat netjes en glad gedaan? Heb je wellicht een detailfoto van dichtbij hoe je panelen zitten of een uitsnede van de originele foto die je eerder hebt gepost?
:fill(white):strip_exif()/f/image/xSjWpW195ivRTLHrBLlmgutn.png?f=user_large)
Ik heb tussen het paneel en de steen kozijnband gedaan. Dat is gecomprimeerd een paar mm dik, maar kan tot 2 cm opzwellen.
Gewoon aftekenen en lekker met de slijptol aan de gang. Twee kanten inslijpen, klein tikje erop en glad maken. Goed stofkapje is aan te raden
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Thanks! Hoe maak je glad dan? Ook met de schijf? En in deze tijden heb ik nog wel wat FFP2 maskertjesOphidian schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 19:52:
[...]
Beter dan dit heb ik niet voor je:
[Afbeelding]
Ik heb tussen het paneel en de steen kozijnband gedaan. Dat is gecomprimeerd een paar mm dik, maar kan tot 2 cm opzwellen.
Gewoon aftekenen en lekker met de slijptol aan de gang. Twee kanten inslijpen, klein tikje erop en glad maken. Goed stofkapje is aan te raden
Ecodan warmtepomp
Ja precies. Ben enigszins in dubio of ik jouw systeem ga doen, denk ik het goedkoopst. Hoeveel tijd het kost om voor 7 panelen wat te maken weet ik niet. Of van beton spul storten. Dat duurt qua doorlooptijd natuurlijk langer, maar het gaat mij vooral om productieve uren. Het lijkt me ook het mooist maar tevens het duurst en veel gesmeer enzo.Ophidian schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 20:23:
@JT Met de slijptol inderdaad. Gewoon een blok halen, kost 3 euro en kan je het uitproberen
Ik neem aan dat je die blokken nog op rubber hebt staan ofzo?
Ecodan warmtepomp
Heeft iemand wellicht het antwoord op deze vraag?Hark_k schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:47:
Ja, uiteraard op rubber. Had een uur nodig voor 17 blokken.JT schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 20:46:
[...]
Ja precies. Ben enigszins in dubio of ik jouw systeem ga doen, denk ik het goedkoopst. Hoeveel tijd het kost om voor 7 panelen wat te maken weet ik niet. Of van beton spul storten. Dat duurt qua doorlooptijd natuurlijk langer, maar het gaat mij vooral om productieve uren. Het lijkt me ook het mooist maar tevens het duurst en veel gesmeer enzo.
Ik neem aan dat je die blokken nog op rubber hebt staan ofzo?
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Optimizers hoef je alleen te plaatsen bij panelen die last hebben van de schaduw.Hark_k schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:47:
Ter overweging: SMA en Goodwe-omvorrmers hebben de mogelijkheden om zelf al goed met schaduw om te gaan.
Wat je niet hebt, kan ook niet kapot gaan (recent nog berichten over Tigo-omvormers die niet deden wat er van verwacht mag worden).
Ben even benieuwd naar meningen. Ik ga op 1 dak 5 panelen van 295wp leggen. Deze zijn echter al wel 8 a 10 jaar dus voor het gemak reken ik met 10% vermogensverlies. Dan kom je op 1327,5wp. Nu ken ik de Goodwe GW1000-NS voor een leuk prijsje krijgen. Specs zeggen "Max PV-generator power - 1300 watt" en "Rated apparent power - 1kVA". Nu weet ik niet welke van deze 2 cijfers ik moet gebruiken om te bepalen hoe overgedimensioneerd het geheel is. En vraag ik mij dus ook af of deze geschikt is. Ben benieuwd naar jullie mening 
Hoe groot was je erf....het kan toch bijna niet anders dan dat je de hele straat mistig hebt gemaakt?
Oh srsly, iets meer dan 3 minuten per blok?Ophidian schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 20:48:
[...]
Ja, uiteraard op rubber. Had een uur nodig voor 17 blokken.
Ecodan warmtepomp
@JT
Met dit hoef je niet te slijpen €0,55 per blok bij de Hornbach.
Hoogte van10, 20 of 30 cm. Ligt eraan hoe je blok legt.
:strip_exif()/f/image/BDBOD92GNSykbQDgloqHufE4.jpg?f=fotoalbum_medium)
2000 wp op een SMA 1500
Hoogte van10, 20 of 30 cm. Ligt eraan hoe je blok legt.
:strip_exif()/f/image/BDBOD92GNSykbQDgloqHufE4.jpg?f=fotoalbum_medium)
2000 wp op een SMA 1500
:strip_exif()/f/image/vhpZlEf0lRvyrj1PFX4u3L9q.jpg?f=fotoalbum_medium)
[ Voor 28% gewijzigd door klump4u op 02-02-2022 21:18 ]
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Je schroeft de buizen vast aan de blokken met schroeven en pluggen en dan schroeven van klemmen in de buizen?klump4u schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 21:13:
@JT
Hoogte van10, 20 of 30 cm. Ligt eraan hoe mede blok legt.
[Afbeelding]
Ecodan warmtepomp
Ja schroef en plug in de blok door de pvc buis en bout met moer en vierkant plaatje door de pvc en dat klemt de panelen.JT schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 21:15:
[...]
Je schroeft de buizen vast aan de blokken met schroeven en pluggen en dan schroeven van klemmen in de buizen?
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Een klein deel van de straat ja, de oprit was wel wat stoffigJT schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 21:03:
Oh srsly, iets meer dan 3 minuten per blok?Hoe groot was je erf....het kan toch bijna niet anders dan dat je de hele straat mistig hebt gemaakt?
Gelijk eens testen of mijn bouwstofzuiger daar nog wat in kan betekenenOphidian schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 21:22:
[...]
Een klein deel van de straat ja, de oprit was wel wat stoffig
Ecodan warmtepomp
Ik ben me ook aan het oriënteren voor uitbreiding zonnepanelen dubbele carport en/of schuin dak. Graag advies of andere ideeën, met name ook omtrent 4 x 495Wp panelen op 1 string omvormer. Zie dit topic:
Uitbreiding zonnepanelen dubbele carport en/of schuin dak
Uitbreiding zonnepanelen dubbele carport en/of schuin dak
:strip_exif()/f/image/zAkLDQiU1gvMZYqsRXrPScil.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font].
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font].

Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic