Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 49 ... 101 Laatste
Acties:
  • 598.968 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:39

RvV

turkeyhakan schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 12:01:
Met dit soort weersomstandigheden hebben jullie ook dat niet alle micro's communiceren neem ik aan. Klopt dat?
De YC600's hebben er hier ook last van. De QS1's met 4 panelen per inverter start veeeeeel sneller op en hebben dat niet.. Ik vraag mij wel eens af hoe dat met Enphase gaat op slechts 1 paneel.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:11
RvV schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 12:25:
[...]

De YC600's hebben er hier ook last van. De QS1's met 4 panelen per inverter start veeeeeel sneller op en hebben dat niet.. Ik vraag mij wel eens af hoe dat met Enphase gaat op slechts 1 paneel.
Ik heb IQ7A micro-omvormers en ik heb begrepen dat er bij te weinig zonlicht omvormers uitgeschakeld kunnen worden. Is dit wat ik hier zie? Of is er wat anders aan de hand?

Als ik nu kijk staat er overal 16.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:34
turkeyhakan schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 12:01:
Met dit soort weersomstandigheden hebben jullie ook dat niet alle micro's communiceren neem ik aan. Klopt dat?

[Afbeelding]
Bij mij is het ook zo. Heb zelf solaredge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
vincent_1971 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 13:10:
[...]

Bij mij is het ook zo. Heb zelf solaredge.
Dat is toch geen micro-omvormer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
turkeyhakan schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 13:22:
[...]

Dat is toch geen micro-omvormer?
Aps start al op als paneel 2 watt doet

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jubeth
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-09 13:11

jubeth

%^)

turkeyhakan schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 12:29:
[...]
Ik heb IQ7A micro-omvormers en ik heb begrepen dat er bij te weinig zonlicht omvormers uitgeschakeld kunnen worden. Is dit wat ik hier zie? Of is er wat anders aan de hand?
Er is stroom nodig om de enphase micro-inverter modulators te laten werken. Als er geen of te weinig zon is, dan krijgen ze geen stroom, en doen ze niks. Om te communiceren gebruiken ze hun 240V kabels, net als andere PLC/ethernet-over-power systemen. Het stopcontact waar de Envoy in zit, wil je dus ook zo dicht mogelijk op dezelfde lijnen als de solar-panel feed of de Q-relays, niet op een andere groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-09 18:13
Heb mij aangemeld voor de collectieve inkoop van vereniging eigen huis. Krijg ik een mailtje dat het bovenop de standaard 4 weken nóg 3 weken langer kan duren voor ze met een offerte komen :X . Ik had het mailtje in eerste instantie gemist dus pas de 1 na laatste dag het pre-voorstel geaccepteerd. Dus ik vrees dat dit voorlopig niet gaat komen, tenzij ze kijken naar wie de info heeft aangeleverd. Dat heb ik vrij snel gedaan.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
reneeke1970 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 13:23:
[...]

Aps start al op als paneel 2 watt doet
Aps ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
jubeth schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 14:01:
[...]
Er is stroom nodig om de enphase micro-inverter modulators te laten werken. Als er geen of te weinig zon is, dan krijgen ze geen stroom, en doen ze niks. Om te communiceren gebruiken ze hun 240V kabels, net als andere PLC/ethernet-over-power systemen. Het stopcontact waar de Envoy in zit, wil je dus ook zo dicht mogelijk op dezelfde lijnen als de solar-panel feed of de Q-relays, niet op een andere groep.
Stopcontact van de Envoy is verbonden met de Q-relais/aardlek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Altenergy Power Systems (APS) is opgericht in 2009 in Silicon Valley, USA. APS heeft zich intussen ontwikkeld tot de nummer één wereldwijd in micro-omvormers voor zonnestroominstallaties

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zie hierboven, beter en goedkoper dan enphase

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasZer
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-09 14:00
Iemand een idee waar ik de frames kan krijgen zoals die vaak in zonneparken worden gebruikt?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9JPGaO7vI_ZzaQvMQfGBYIh0jtI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3IwSc7udH8239USXnjBjIWyG.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
BasZer schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 16:08:
Iemand een idee waar ik de frames kan krijgen zoals die vaak in zonneparken worden gebruikt?[Afbeelding]
https://terratechs.nl/

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 10:27
reneeke1970 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:27:
[...]

Zie hierboven, beter en goedkoper dan enphase
Beter? Op basis van wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In gebruik, in rendement, in levensduur en in prijs.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
reneeke1970 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 17:13:
[...]

In gebruik, in rendement, in levensduur en in prijs.
Als dat zo zou zijn dan zou bood niemand Enphase aan. Praktijk wil dat vaak mensen meerdere Enphase offertes krijgen en zelden APS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Retrospect schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 17:52:
[...]

Als dat zo zou zijn dan zou bood niemand Enphase aan. Praktijk wil dat vaak mensen meerdere Enphase offertes krijgen en zelden APS.
Tja bekendheid en marketing doet veel, wil niet zeggen dat het goed is.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Zenix

BOE!

Retrospect schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 17:52:
[...]

In de praktijk willen de installateurs het meeste verdienen en zie je 75% van de tijd SolarEdge. APS is goed spul. De hele nieuwbouw wijk is hier opgeleverd met alleen APS. Als ik moest kiezen tussen de micro omvormers, dan zou het ook APS zijn. Want Enphase kost meer.

[ Voor 3% gewijzigd door Zenix op 26-01-2022 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
Zenix schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 17:56:
[...]

In de praktijk willen de installateurs het meeste verdienen en zie je 75% van de tijd SolarEdge. APS is goed spul. De hele nieuwbouw wijk is hier opgeleverd met alleen APS. Als ik moest kiezen tussen de micro omvormers, dan zou het ook APS zijn. Want Enphase heeft een complexere installatie en kost meer.
APS zal zeker goed spul zijn, dat betwijfeld niemand. Net zoals SolarEdge en Enphase dat zijn. Van de 5 die hier recent langskwamen bood er overigens slechts 1 nog SolarEdge aan naast Enphase wat hij aanbood. 2 een stringysteem waarvan 1 met Tygo optimizers. En 2 ook een Enphase systeem. 0 APS. Terwijl APS zoals je aangeeft best bekend is onder installateurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:19

Termy

valt er nog wat te fragge?

Nieuwbouw hier is ook allemaal APS (zonder monitoring, uiteraard, zelfs bij degene die vanuit de bouw 14 panelen liet leggen.. lol). Vooralsnog heb ik idd niks te klagen over APS. Was duidelijk goedkoper en beter dan Enphase toen ik m'n excuuspanelen verving voor m'n huidige.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnoutpc
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 18:43
pep_82 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 12:18:
[...]

Hier ook prima ervaring (18 maanden geleden). Werd keurig gebeld over hoe, wat wanneer de zending geleverd zou worden. Ik heb wel het vermoeden dat ze ook "dropshippers" zijn, de producten worden verstuurd rechtstreeks vanuit de groothandel naar de klant met het labeltje van de verkoper erop. Dit scheelt natuurlijk weer een verzendbeweging, van groothandel -> verkoper -> klant, groothandel -> klant. Het kan natuurlijk wel zijn dat de panelen, omvormer en montageonderdelen los worden verstuurd.
Overigens ook prima ervaring met Winkelman, 2018.
Moet ik wel zeggen dat ik bij beide alleen besteld heb, geen advies gevraagd. Zelf uitzoeken, bestellen en geleverd krijgen zonder problemen. En zo hoort het ook natuurlijk.
Even terzijde, volgens mij zijn Libra Energy en ESTG de bekendste groothandels, wij simpele zielen kunnen niet hun prijzen zien, maar om een beetje te overleven moet er wel een gezonde marge tussen zitten.
even een terugkoppeling voor anderen die wellicht zoeken op J&M. Spul bestelt, werd op dag 2 gebeld en dag 3 alles in huis. Wel 4 afzonderlijke partijen aan de deur gehad. Idd via Libra, ESTG en Technische Unie de boel binnengekregen.

Comwo heb ik de omvormers bestelt en ook die een dag later gewoon netjes in huis. Nu alles gaan montere en hopen dat alles goed werkt en blijft werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:27

Niwla

dat dus....

Ik heb afgelopen week bij een aantal bedrijven offertes opgevraagd voor zonnepanelen op onze nog op te leveren nieuwbouwwoning. Na aanleiding daarvan gebeld door 1 leverancier.

Deze bood optimizers aan terwijl ik hier in principe helemaal geen behoefte aan heb (geen schaduwval)
Zijn argument was dat deze onder andere vlamboog-detectie hebben en daarom in nederland optimizers verplicht zijn bij zonnepanelen op scholen en ziekenhuizen.
Dit argument was mij niet bekend.

Klopt dit?

niets moet......behalve adem halen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:10

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Niwla verplicht door wie?
En waarom is APS / enphase dan niet goed genoeg?
En je woont in een ziekenhuis?
Zonder bronvermelding klinkt het als het als FUD en een voorbeeld van marketingbullshit :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jubeth

jubeth

%^)

reneeke1970 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:27:
[...]Zie hierboven, beter en goedkoper dan enphase
Dat is echt voor discussie vatbaar. Met APsystems heb je toch weer 2 panelen op 1 omvormer, met een maximum van x Wp per paneel. Je zult maar net de schaduw van dat boompje altijd op dat ene paneel hebben. Onze installateur had bovendien meer slechte ervaringen met APsystems (veel hogere return/failure rates) dan met enphase modules. En dat hoorden we vóórdat we overgingen tot installatie bij deze partij. Bovendien wilden wij per sé de SunPower Maxeon 5 panelen hebben, kwamen we achter. Tot nu toe geen spijt van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10:25
@jubeth volgens mij zijn het 2 omvormers in 1 behuizing. Dus geen last van elkaars mogelijke schaduw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jubeth schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 15:47:
[...]
Dat is echt voor discussie vatbaar. Met APsystems heb je toch weer 2 panelen op 1 omvormer, met een maximum van x Wp per paneel. Je zult maar net de schaduw van dat boompje altijd op dat ene paneel hebben. Onze installateur had bovendien meer slechte ervaringen met APsystems (veel hogere return/failure rates) dan met enphase modules. En dat hoorden we vóórdat we overgingen tot installatie bij deze partij. Bovendien wilden wij per sé de SunPower Maxeon 5 panelen hebben, kwamen we achter. Tot nu toe geen spijt van.
Aps heeft gewoon 2 mpp hoor, en degene voor 4 panelen heeft 4 mpp.
Scheelt dus ruimte in het kastje en minder verbinding kabel onderling. Maakt het allemaal goedkoper. Die voor 4 panelen is dacht ik 280 euro, en jij hebt 4×125 euro, of misschien wel 160 als je duurste versie gekozen hebt.
En tja.... Ik hoor juist alleen maar kapotte enphase,en vele half defecte na software update(tientallen ), word pas na maanden klagen vervangen. En aps,tja ik heb nog niemand met een kapotte gehoord.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-09 22:15
[...]
Vanwaar de wens tot SunPower Maxeon 5 panelen? Op papier lijken ze beter, zijn ze dat ook echt en voldoende om de meerprijs te betalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:00

Ethirty

Who...me?

Kwam ergens tegen dat de nieuwe SMA hybrid inverter een kopie is van Sungrow. Ze lijken qua aansluitingen ook sprekend, zelfs de rechthoekige AC stekkers ipv de ronde die SMA nu gebruikt.

Op zich positief als dat zo is, want Sungrow's versie heeft een volwaardige UPS functie met 9900W output. Daarop kan je een heel huishouden best even draaien als je batterij vol zit. En het mooie: 20ms switch-over dus licht blijft gewoon aan terwijl de straat donker wordt.

Benieuwd of en wat SMA nou precies in de markt zet, want die Sungrow kost bijna de helft. Dat is wel erg veel voor een labeltje.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:27

Niwla

dat dus....

Proton_ schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 14:11:
@Niwla verplicht door wie?
En waarom is APS / enphase dan niet goed genoeg?
En je woont in een ziekenhuis?
Zonder bronvermelding klinkt het als het als FUD en een voorbeeld van marketingbullshit :)
Door wie dit verplicht wordt werd niet aangegeven (ook niet op doorgevraagd).
Nee, ik woon zeker niet in een ziekenhuis....voor thuisgebruik vind ik dit dus ook b*llsh*t.

APS / enphase zegt me helemaal niks maar hiervoor lees ik nog even terug ;)

Bedankt voor je reactie.

niets moet......behalve adem halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Ik had vandaag kijkdag bij mijn nieuwbouw woning en verbaasde me over omvormer die ik zag hangen in combinatie met de zonnepanelen op het dak. Het is een Goodwe 2000xs en er liggen 10 all black panelen op het platte dak Z/ZZW. Het lijkt me dat die omvormer wat klein is. Al is er een kans dat niet alle 10 panelen van mij zijn, alleen lijkt me dat niet waarschijnlijk als ik zie hoe de panelen liggen op mijn dak en bij de buren (er is recht om panelen op een buurdak te leggen als dat nodig is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Japie.G schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 13:20:
[...]

Waarom is APS beter dan enphase? Vin dat enphase toch wel erg mooi hoor.
Minder omvormers nodig (ik heb 3 QS1's voor 12 panelen), (veel) goedkoper, kon (destijds iig) geen enphase vinden met even hoog AC vermogen per kanaal, ZigBee communicatie met simpele monitoring zonder geneuzel in de meterkast.

Was geen moeilijke keuze voor me toen ik de conclusie trok dat het veel makkelijker/goedkoper voor me was om zelf de set te leggen met micro's en aan te sluiten op de AC zoals het al lag vanuit de bouw.

Mogelijk was een stringomvormer goedkoper, maar niet voor mij aangezien ik dan iemand nodig had gehad om de elektra te doen. Nu kon ik alles zelf.

@wortelsoft dat zullen wel 300 Wp panelen zijn of zo en die zullen niet veel boven de 2000 W uitkomen als ze zo plat liggen, zelfs op zuid. In sunnydesignweb.com kan je het simuleren.

[ Voor 10% gewijzigd door Termy op 27-01-2022 20:48 ]

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Nu online
Termy schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 20:47:
[...]

Minder omvormers nodig (ik heb 3 QS1's voor 12 panelen), (veel) goedkoper, kon (destijds iig) geen enphase vinden met even hoog AC vermogen per kanaal, ZigBee communicatie met simpele monitoring zonder geneuzel in de meterkast.

Was geen moeilijke keuze voor me toen ik de conclusie trok dat het veel makkelijker/goedkoper voor me was om zelf de set te leggen met micro's en aan te sluiten op de AC zoals het al lag vanuit de bouw.

Mogelijk was een stringomvormer goedkoper, maar niet voor mij aangezien ik dan iemand nodig had gehad om de elektra te doen. Nu kon ik alles zelf.

@wortelsoft dat zullen wel 300 Wp panelen zijn of zo en die zullen niet veel boven de 2000 W uitkomen als ze zo plat liggen, zelfs op zuid. In sunnydesignweb.com kan je het simuleren.
Ze liggen wel een beetje schuin op van die beugels, geen idee of dat uit maakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

@wortelsoft ja, op 10-13 graden neem ik aan. Dat wordt hier plat genoemd :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Nu online
Termy schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 21:00:
@wortelsoft ja, op 10-13 graden neem ik aan. Dat wordt hier plat genoemd :p.
Ok weer wat geleerd, maar niets om me zorgen over te maken dus. Ik heb verder nog geen informatie over het systeem, dat zal wel na oplevering komen en nu dus voor het eerst de onvormer in actie gezien en de panelen alleen via drone foto"s of vanuit de torenkraan gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

wortelsoft schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 21:09:
[...]

Ok weer wat geleerd, maar niets om me zorgen over te maken dus. Ik heb verder nog geen informatie over het systeem, dat zal wel na oplevering komen en nu dus voor het eerst de onvormer in actie gezien en de panelen alleen via drone foto"s of vanuit de torenkraan gezien.
Net even bekeken op sunnydesignweb en 10x300 Wp op een 2 kW omvormer recht op zuid onder 13 graden topt 1.8% af per jaar. Dat is niet geweldig, maar ook niet afgrijselijk. Als het meer dan 300 Wp per paneel is, zeg 325 Wp, dan top je meer dan 3% af. Beetje suf als dat vanuit de bouw zo gedaan wordt, maar ook nog niet verschrikkelijk. Als dit vanuit de bouw gelegd wordt zal je sowieso wel een poot uitgedraaid worden ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Nu online
Wat ik ervoor betaal is wat lastig, is namelijk een totaalpakket bestaande uit zonnepanelen, bodemwarmtepomp, wtw systeem, douche wtw en 5 jaar onderhoud. Met een grotere boiler ( is ook een grotere warmtepomp en ik denk ook twee extra panelen) is dat 12k euro .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:14
wortelsoft schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 22:08:
Wat ik ervoor betaal is wat lastig, is namelijk een totaalpakket bestaande uit zonnepanelen, bodemwarmtepomp, wtw systeem, douche wtw en 5 jaar onderhoud. Met een grotere boiler ( is ook een grotere warmtepomp en ik denk ook twee extra panelen) is dat 12k euro .
Dat hele pakket voor 12K euro lijkt me redelijk onwaarschijnlijk... Typfoutje?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Andrehj schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 22:11:
[...]

Ja moet 21 zijn...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Nu online
Andrehj schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 22:11:
[...]

Nee geen typefout, heb het nog even opgezocht. 11500 voor standaard systeem en 500 voor de boiler upgrade van 150l naar 200l.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• space-one
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-07-2024
[...]
APS is ook met 20 jaar garantie te kopen tegen een meerprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• space-one
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-07-2024
Termy schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 20:47:
[...]

De nieuwe serie levert nog meer vermogen.
https://www.focus-e.com/n...ubbele-micro-omvormer/134

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Laatst online: 19-09 21:33
Ik ben van plan om op mijn dak zonnepanelen te leggen, het enige is dat ik de meeste panelen ~10 op het oosten kwijt kan.

Hier heb ik geen schaduw, maar de zon staat daar van 's ochtends vroeg tot max 11.30 op.
Hoeveel rendement verlies je dan als de zon niet meer letterlijk op de panelen schijnt?

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182
Qosmic schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 11:24:
Ik ben van plan om op mijn dak zonnepanelen te leggen, het enige is dat ik de meeste panelen ~10 op het oosten kwijt kan.

Hier heb ik geen schaduw, maar de zon staat daar van 's ochtends vroeg tot max 11.30 op.
Hoeveel rendement verlies je dan als de zon niet meer letterlijk op de panelen schijnt?
In de eerste post, bijna onderaan staat een tabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Hoe zit het in algemene zin met dat 'overspannen' van de omvormer? Mijn vraag onstaat door een een aanbod voor een 6040 WP installatie (16*380) op een 1fase omvormer in de vorm van de 'GoodWe GW5000-D-NS omvormer - 2 mppt - vermogen 5kW - incl. WIFI'. Klapt die er dan niet elke zomer uit???

[ Voor 8% gewijzigd door sdk1985 op 28-01-2022 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

sdk1985 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 13:33:
Hoe zit het in algemene zin met dat 'overspannen' van de omvormer? Mijn vraag onstaat door een een aanbod voor een 6040 WP installatie (16*380) op een 1fase omvormer in de vorm van de 'GoodWe GW5000-D-NS omvormer - 2 mppt - vermogen 5kW - incl. WIFI'. Klapt die er dan niet elke zomer uit???
Nee, GoodWe's mag je zelfs bijna met het dubbele (in jouw geval dus 10000Wp) belasting volgens GoodWe zelf.
6040 is dus prima, zou eventueel nog wat hoger mogelijk afhankelijk van de liggingshoek/richting.

Hoe je een 5kW omvormer (verantwoord) op 1 fase aansluit zou ik dan weer niet weten. Daar waag ik me niet aan.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 28-01-2022 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
sdk1985 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 13:33:
Een omvormer klapt er niet uit wanneer hij meer binnenkrijgt. Hij regelt zich gewoon terug (aftoppen).
Een omvormer mag doorgaans ook stevig ondergedimensioneerd zijn. Dat verhoogt soms zelfs het rendement.
Sommige SMA omvormers laten bv. een overdimensionering tot 200% van de Wp toe.
Hoe dat bij iedere specifieke omvormer zit vind je terug in de technische specificaties van de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
IvoB2 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 13:52:
[...]

Een omvormer klapt er niet uit wanneer hij meer binnenkrijgt. Hij regelt zich gewoon terug (aftoppen).
Een omvormer mag doorgaans ook stevig ondergedimensioneerd zijn. Dat verhoogt soms zelfs het rendement.
Sommige SMA omvormers laten bv. een overdimensionering tot 200% van de Wp toe.
Hoe dat bij iedere specifieke omvormer zit vind je terug in de technische specificaties van de omvormer.
Oke dat was mij niet bekend. Ik ben in de specsheet gaan kijken maar waar je op doelt zie eigenlijk niet terug. De uitvoorstroom * voltage is weer pak hem beet 5000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jubeth

jubeth

%^)

TLer schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 17:00:
[...]
Vanwaar de wens tot SunPower Maxeon 5 panelen? Op papier lijken ze beter, zijn ze dat ook echt en voldoende om de meerprijs te betalen?
- 25 jaar garantie, en met onze installateur hebben we die ook echt.
- Maxeon Gen 6 cellen. Voor onze setting de best mogelijke monokristallijne keuze; We hebben uitgebreid een aantal opties naast elkaar gezet, bekeken hoe ze bij ons op de daken zouden komen, en qua afmeting en ruimte was dit de mooiste en verreweg meest efficiente optie.
- Enphase had sowieso al mijn voorkeur, boven APsystems of andere anti-schaduw-minimaliserings-systemen, en dat was nog onafhankelijk van de failure rate verschillen. Je betaalt toch weer voor wat je krijgt, is gebleken; Onze installateur liet zijn eigen portfolio zien van klanten (erg veel, waaronder meer APsystems dan Enphase, overigens) en daar stond bij wat de problemen zoal waren. Dat zag er gewoon echt niet goed uit voor APsystems. Ze hebben er iig veel nawerk, support en vervangingsklussen aan. Ze hadden zelfs 2 grote klanten die na een maand van de APs af wilden en tòch voor Enphase kozen, waar ze alles weer van de daken af moesten halen.
En, wat de installateur ook nog vertelde was dat de Maxeon Solar panelen (en de installatiematerialen die erbij horen) een hogere weer-bestendigheids-rating hebben dan bijna alle andere merken. Bij ons is dat echt wel een ding, omdat we hier extreem veel wind vangen (hoog geplaatst, Waterland, veelal erg plat), en vol op de zon zitten met een groot deel van de panelen. Ze zullen echt flink heet, koud èn nat worden.
Take all that for what you want, ik vertrouw deze mensen meer dan mezelf op dit gebied.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DyO4VvFyyjaHvrOUqNpICcGNwYQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ahuuGiVN4z2nOBmBEcPxKHg5.jpg?f=fotoalbum_large
space-one schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 07:41:
APS is ook met 20 jaar garantie te kopen tegen een meerprijs.
En dan zijn ze weer even duur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:04

JB

Cédric roelt!

sdk1985 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 14:13:
[...]

Oke dat was mij niet bekend. Ik ben in de specsheet gaan kijken maar waar je op doelt zie eigenlijk niet terug. De uitvoorstroom * voltage is weer pak hem beet 5000.
Volgens mij is het vrij plat. Als je op een bepaald moment meer dan 5000 Watt zou doen met je panelen, dan levert de omvormer gewoon niet meer terug dan die 5000 op dat moment omdat ie niet harder kan. Dat heet aftoppen.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 19:55
Ik wil de bestaande zonnepanelen installatie (18x300wp=5400wp. 3 fasen solaredge) uitbreiden met 10 panelen. Meer past er op de oostkant niet op.

Nu zie ik dat sommige aanbieders een 3 fasen omvormer aanbieden en een ander 1 fase. Zijn er nadelen aan 1 fase? Mij is ooit verteld dat dit problemen zou leveren bij teruglevering of eigen gebruik…?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:57
@JAHRASTAFARI de 10 panelen toevoegen aan de bestaande string geen optie?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
BarryH schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 14:48:
@JAHRASTAFARI de 10 panelen toevoegen aan de bestaande string geen optie?
Geen idee, dat past toch niet op de bestaande omvormer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:04

JB

Cédric roelt!

JAHRASTAFARI schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 14:52:
[...]

Geen idee, dat past toch niet op de bestaande omvormer?
Ligt eraan welke omvormer dat is ;)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
JB schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 15:13:
[...]

Ligt eraan welke omvormer dat is ;)
Solaredge 5k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
jubeth schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 14:37:
[...]
- 25 jaar garantie, en met onze installateur hebben we die ook echt.
- Maxeon Gen 6 cellen. Voor onze setting de best mogelijke monokristallijne keuze; We hebben uitgebreid een aantal opties naast elkaar gezet, bekeken hoe ze bij ons op de daken zouden komen, en qua afmeting en ruimte was dit de mooiste en verreweg meest efficiente optie.
- Enphase had sowieso al mijn voorkeur, boven APsystems of andere anti-schaduw-minimaliserings-systemen, en dat was nog onafhankelijk van de failure rate verschillen. Je betaalt toch weer voor wat je krijgt, is gebleken; Onze installateur liet zijn eigen portfolio zien van klanten (erg veel, waaronder meer APsystems dan Enphase, overigens) en daar stond bij wat de problemen zoal waren. Dat zag er gewoon echt niet goed uit voor APsystems. Ze hebben er iig veel nawerk, support en vervangingsklussen aan. Ze hadden zelfs 2 grote klanten die na een maand van de APs af wilden en tòch voor Enphase kozen, waar ze alles weer van de daken af moesten halen. En, wat de installateur ook nog vertelde was dat de Maxeon Solar panelen (en de installatiematerialen die erbij horen) een hogere weer-bestendignheids-rating hebben dan bijna alle andere merken. Bij ons is dat echt wel een ding, omdat we hier extreem veel wind vangen (hoog geplaatst, Waterland, veelal erg plat), en vol op de zon zitten met een groot deel van de panelen. Ze zullen echt flink heet, koud èn nat worden.
Take all that for what you want, ik vertrouw deze mensen meer dan mezelf op dit gebied.
[Afbeelding]

[...]
En dan zijn ze weer even duur?
Maar, zijn die panelen zijn zo duur, dat verdien je toch nooit terug? Voor de prijs van die panelen kan ik mijn dak 3x helemaal vernieuwen in die 25 jaar. En, met die enphase omvormers ga je ook dik aftoppen toch, of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
sdk1985 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 14:13:
[...]

6040 Wp an sich zegt uiteraard niet alles.
Je moet zorgen dat je binnen de garantie toleranties en max. rendement van de specifieke omvormer blijft.
Dat moet je (laten) berekenen. Je hebt dan ligging, oriëntatie en hellingshoek nodig. Dat bepaalt in feite hoeveel de installatie max. kan leveren aan de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
JB schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 14:43:
[...]

Volgens mij is het vrij plat. Als je op een bepaald moment meer dan 5000 Watt zou doen met je panelen, dan levert de omvormer gewoon niet meer terug dan die 5000 op dat moment omdat ie niet harder kan. Dat heet aftoppen.
Dat klinkt niet heel handig op een zuid dak (iets oost hoek) waar in de basis alleen voor 10h in de zomer enige schaduwval op zou kunnen komen.

Hoe zit het in de prakijk met die Tigo optimizers? Via VEH collectief werd aangegeven dat dit vooral storing gaf. Zonneplan past ze graag toe. (Ook dit weer even los van de eventuele prijzen, voor een evt vergelijking maak ik wel een eigen topic, gaat me nu eigenlijk alleen om de techniek. Wie heeft er gelijk.).

[ Voor 12% gewijzigd door sdk1985 op 28-01-2022 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
de Peer schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 13:49:
[...]
Hoe je een 5kW omvormer (verantwoord) op 1 fase aansluit zou ik dan weer niet weten. Daar waag ik me niet aan.
Dat is hier in Vlaanderen nochtans gewoon de regelgeving: max. 5 kW omvormer monofase en 10 kW omvormer op driefase.
Wil je het helemaal verantwoord doen zet je gewoon een remautomaat op de installatie.

[ Voor 31% gewijzigd door IvoB2 op 28-01-2022 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Kijk eens naar de specs.
De algemene regel is dat een omvormer met 70% van de capaciteit van de zonnepanelen nauwelijks opbrengst mist.
Dus als de spects de extra WP toelaten en het qua aantal optimizers per string kan, dan kan je ze gewoon toevoegen.
Je kan het volgens mij invullen in de designer van solaregde, dan wordt het voor je doorgerekend.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebopper
  • Laatst online: 12-09 12:19

bebopper

I'm an absolute beginner...

Bezig met de verbouwing en ergens na de verbouwing gaan er ook zonnepanelen komen, al wat offertes opgevraagd dus weet wat er gaat komen. Nu wil ik wel graag alvast de benodigde kabels leggen zodat deze al netjes weggewerkt zijn (nu toch alles openligt).

Er komen 16 panelen van 450Wp op het dak, wat betekend een totaal Wp van 8100. Deze worden aangesloten op een SolarEdge SE8k 3 -fase omvormer. Verwachte berekende jaaropbrengt is 7159kWh.

De hoofdaansluting is 3*25A.

Nu heb ik zelf al even gezocht en kom ik er op uit dat ik voor de AC bekabeling naar de meterkast vanaf de omvormer een 5*2,5mm kabel nodig heb.

Heb hier gekeken en volgens mij zit ik met 8000W aan 3 x 16A en met een benodigde kabellengte van < 10 meter lijkt een 5*2.5mm kabel dan voldoende. Klopt dit of maak ik nu een fout?

Hiernaast komt er ook gelijk een UTP kabel te liggen voor aansluiting op het netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Klopt, maar 4mm kost niet veel extra en heb je wel
a/ minder verlies
b/ minder voltage val, dus bij netspannings issues heb je pas later problemen (en wellicht je buren eerder, waardoor zij uitschakelen en jij kan blijven leveren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 09:30
. @BarryH dank, ik heb een nieuw topic geopend.

[ Voor 187% gewijzigd door Murkmans op 28-01-2022 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Murkmans zie hieronder: eigen topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
borft schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 15:20:
[...]

Maar, zijn die panelen zijn zo duur, dat verdien je toch nooit terug? Voor de prijs van die panelen kan ik mijn dak 3x helemaal vernieuwen in die 25 jaar. En, met die enphase omvormers ga je ook dik aftoppen toch, of niet?
Idd. En er is doorgaans ook geen garantie op 25 jaar garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thesaxofonist
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19-09 20:20
Edit: niet goed gelezen.

[ Voor 96% gewijzigd door thesaxofonist op 28-01-2022 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulfix
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
We zijn ook in de markt voor wat zonnepanelen. Familie was wel tevreden over
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
, dus die hadden we van de week op gesprek om het toe te lichten. Het kwam neer op een intense salespitch met allerlei grafieken, filmpjes van zonnepanelen waar overheen werd gereden met een auto (om te laten zien dat de panelen niet stuk konden), en veel getallen. Uiteindelijk zou voor ons verbruik (~2000kwh/jaar) zo'n 8 panelen genoeg zijn. Kosten:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Wel zou dan op alles 30 a 40 jaar garantie zitten.

Toen ik vroeg of we ook nog een offerte konden krijgen gaf hij aan dat ze daar niet aan deden, want daar zou niets anders instaan dan wat hij al had verteld. Ook papiertjes met bedragen moest hij weer meenemen, maar 'we mochten nog wel een foto maken hoor'.

Nu ben ik me nog aan het oriënteren, maar hier kreeg ik toch wel de kriebels van. Een vlot verhaal, weinig details en zo'n hoog bedrag? Daar voel ik me niet prettig bij. Ik krijg de indruk dat je dik betaald om een hoop gezeik af te kopen én dat het ook gewoon duur is. Delen jullie die indruk en/of zijn er mensen met ervaring met deze club?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-09 22:37
Kreeg je de tupperware erbij? 👀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:04
@Soulfix Zie topicwarning, open even een eigen topic om een écht goed advies te krijgen. Deze partij geen energie meer in steken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:14
Soulfix schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 19:47:
Prijs is volkomen idioot. Kijk voor de gein maar eens wat het materiaal (panelen, omvormer, rails en kabels) kosten bij een webshop van bijv. Winkelman. En reken dan een klein dagje montage met 2 man. Daarna weet je wat ze aan jou (proberen te) verdienen.
Voor hetzelfde bedrag (wel excl BTW) lagen er hier 44 panelen op het dak....

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:37
Soulfix schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 19:47:
***members only***
, dus die hadden we van de week op gesprek om het toe te lichten. Het kwam neer op een intense salespitch met allerlei grafieken, filmpjes van zonnepanelen waar overheen werd gereden met een auto (om te laten zien dat de panelen niet stuk konden), en veel getallen. Uiteindelijk zou voor ons verbruik (~2000kwh/jaar) zo'n 8 panelen genoeg zijn. Kosten:
***members only***
Wel zou dan op alles 30 a 40 jaar garantie zitten.

Toen ik vroeg of we ook nog een offerte konden krijgen gaf hij aan dat ze daar niet aan deden, want daar zou niets anders instaan dan wat hij al had verteld. Ook papiertjes met bedragen moest hij weer meenemen, maar 'we mochten nog wel een foto maken hoor'.

Nu ben ik me nog aan het oriënteren, maar hier kreeg ik toch wel de kriebels van. Een vlot verhaal, weinig details en zo'n hoog bedrag? Daar voel ik me niet prettig bij. Ik krijg de indruk dat je dik betaald om een hoop gezeik af te kopen én dat het ook gewoon duur is. Delen jullie die indruk en/of zijn er mensen met ervaring met deze club?
Hard wegrennen. Wij hadden 27 panelen a 370 Wp voor die prijs.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Joris748 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 20:41:
[...]

Hard wegrennen. Wij hadden 27 panelen a 370 Wp voor die prijs.
En dat is ook al best duur ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 09:21

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

zo, dat was een half uur offtopic berichten verplaatsen. Topic weer open :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkie72
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Ik overweeg om mijn PV installatie ‘uit te breiden’ door het plaatsen van een enkel paneel op een schuurtje (meer past niet op dat dak). De ligging is gunstig. Terugverdientijd is sterk afhankelijk van keuze in materialen en de kWh prijs.
Ik heb begrepen dat een gebruiksgroep gevoed mag worden tot 500W.
Klopt het dat je in dat geval alleen een paneel, een micro-omvormer (max 500pWh), kabels en montage materiaal nodig hebt? De micro-omvormer kan -hupsakee- direct het WCD in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bokkie72 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 10:17:
Ik overweeg om mijn PV installatie ‘uit te breiden’ door het plaatsen van een enkel paneel op een schuurtje (meer past niet op dat dak). De ligging is gunstig. Terugverdientijd is sterk afhankelijk van keuze in materialen en de kWh prijs.
Ik heb begrepen dat een gebruiksgroep gevoed mag worden tot 500W.
Klopt het dat je in dat geval alleen een paneel, een micro-omvormer (max 500pWh), kabels en montage materiaal nodig hebt? De micro-omvormer kan -hupsakee- direct het WCD in?
Ja hoor dit kan. Weet je zeker dat je niet aan bestaande installatie kunt koppelen?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkie72
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
reneeke1970 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 10:45:
[...]

Ja hoor dit kan. Weet je zeker dat je niet aan bestaande installatie kunt koppelen?
Bestaande installatie ligt op het dak en dit nieuwe paneel komt op een tuinschuurtje. Lijkt me niet handig op te combineren. Panelen op het dak toevoegen zou het mooiste zijn maar die zouden dat op noord-noord-oost gericht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Nog meer mensen last van een bug in SolarEdge Designer waarbij je de afmetingen van een obstakel niet kan zien? Heb er zowel in Edge, Chrome als FF last van op een Windows 10 pc. Alles up-to-date

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QuSJ7tAgr82fca50trJu5DDOYEg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qENOLp0QaNCJWgUCCEysd6cV.png?f=user_large

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bokkie72 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 13:23:
[...]

Bestaande installatie ligt op het dak en dit nieuwe paneel komt op een tuinschuurtje. Lijkt me niet handig op te combineren. Panelen op het dak toevoegen zou het mooiste zijn maar die zouden dat op noord-noord-oost gericht zijn.
Hangt helemaal van de ligging af, en welke stroom je huidige panelen produceren.
Zou best te combineren zijn met een tigo ertussen met de juiste paneel keuze.
Maarja een gebruikte stecagrid of aps is ook niet zo duur.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
Ik ben bezig met een installatie van 12 Hyundai 395 wp. Hierbij komen 6 panelen op zuid en 6 op Oost.

Op zuid leveren ~2180 op en op Oost ~1422.

Heb ik dan een omvormer nodig rond de 4600 (totale vermogen) of kan ik met een omvormer van 3600 of 4200 ook uit de voeten?

Daarnaast komen Oost en zuid op 2 strings met elk een eigen tracker. Oost zal uiteraard eerder in de schaduw liggen dan zuid.
Zit er dan nog verschil in een growatt of goodwe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Qosmic Lijkt me niet nodig. vaak is 70% omvormervermogen genoeg. Je kan het bij sunnydesign berekenen door 2 configuraties in te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
Dan ga ik voor een 4200.

Zit er nog veel verschil tussen een Goodwe GW4200D-NS of Growatt MIN 4200TL-XE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
op een 16A groep kan eigenlijk alleen een 3600Watt omvormer (die weinig zal aftoppen).
En bij een 3x25A netaansluiting is 16A formeel de max. groeps sterkte.

Goodwe schijnt wat beter te reageren op schaduw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-09 22:10
Qosmic schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 21:58:
Ik ben bezig met een installatie van 12 Hyundai 395 wp. Hierbij komen 6 panelen op zuid en 6 op Oost.

Op zuid leveren ~2180 op en op Oost ~1422.

Heb ik dan een omvormer nodig rond de 4600 (totale vermogen) of kan ik met een omvormer van 3600 of 4200 ook uit de voeten?

Daarnaast komen Oost en zuid op 2 strings met elk ene eigen tracker. Oost zal uiteraard eerder in de schaduw liggen dan zuid.
Zit er dan nog verschil in een growatt of goodwe?
Als je de installatie met de 2 vlakken in pvcalc gooit en dan even door de maanden bladeren, zo tussen april-augustus zal het afhankelijk van de dakhoeken iets boven de 3200W uit pieken.

https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/

Nu is deze pvcalc wel iets aan de conservatieve kant dus het ligt er even aan, wil je maximale opbrengst, dan een 3200W omvormer zodat je niks af gaat toppen.
Wil je voor maximaal rendement/lagere investering, dan is een 2500W omvormer ook al voldoende. Die laatste zal dus op de beste dagen wel wat aftoppen, maar de rest van het jaar dus meer rendement op leveren.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
Ja dat van de schaduw management las ik ook al.
Dan wordt het een goodwe. Aftoppen wil ik niet.
Dan vind ik de Goodwe GW3600D-NS net wat te krap bemeten. Dus zal het de Goodwe GW4200D-NS worden. 3 tientjes duurder en opstartspanning is net zoals bij de 3600.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Waarom niet?
Dat geeft een hoger (financieel) rendement

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qosmic
de Peer schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 22:36:
[...]

Waarom niet?
Dat geeft een hoger (financieel) rendement
Nou met de huidige energie prijzen en terug lever vergoedingen dacht ik, beter alles pakken dan wat missen door aftoppen.
Prijsverschil tussen de goodwe 3600 en 4200 is ook maar 30 euro.

Daarnaast is de opstart spanning tussen de goodwe 3600 en 4200 gelijk.

Of zie ik het verkeerd?

[ Voor 8% gewijzigd door Qosmic op 29-01-2022 22:46 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Qosmic schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 22:39:
[...]

Nou met de huidige energie prijzen en terug lever vergoedingen dacht ik, beter alles pakken dan wat missen door aftoppen.

Of zie ik het verkeerd?
Je ziet het helemaal goed, velen roepen hier och het is maar 1 of 2 procent op jaarbasis....
Van de 4000 kWh is dat toch 80 kWh maal 45 cent, dus 36 euro per jaar. Dus voor 30 euro prijs verschil ben je slim bezig.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
BarryH schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 22:13:
op een 16A groep kan eigenlijk alleen een 3600Watt omvormer (die weinig zal aftoppen).
En bij een 3x25A netaansluiting is 16A formeel de max. groeps sterkte.

Goodwe schijnt wat beter te reageren op schaduw.
Ik snap dit alleen wat Barry zegt alleen niet.

Ik ga voor de goodwe 4200d-ns. Maar een 4200 watt die ~3500 levert kan toch ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:33
Qosmic schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 23:14:
[...]

Ik snap dit alleen wat Barry zegt alleen niet.

Ik ga voor de goodwe 4200d-ns. Maar een 4200 watt die ~3500 levert kan toch ook?
Yep, maar een 4200VA omvormer heeft dikkere bedrading nodig en een zwaardere automaat. En officieel mag deze niet worden aangesloten op het moment dat je een 3x25A hoofdaansluiting hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Qosmic schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 22:39:
[...]

Of zie ik het verkeerd?
Nee je hebt helemaal gelijk inderdaad, met de huidige prijzen en maar 30 euro verschil in omvormers.
Ik dacht dat je een andere reden zou hebben. Sommige mensen vinden aftoppen namelijk niet 'mooi' staan op de dagelijkse opbrengstgrafiekjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
GioStyle schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 23:56:
[...]

Yep, maar een 4200VA omvormer heeft dikkere bedrading nodig en een zwaardere automaat. En officieel mag deze niet worden aangesloten op het moment dat je een 3x25A hoofdaansluiting hebt.
Ok, maar ik neem aan dat de installateur daar ook rekening mee houdt. Die bood me in eerste instantie een growatt min 4600 tlx e aan.
Hoe sluiten ze dat aan dan?

Edit:
Nieuwbouw huis hier en ff gekeken in papieren van electricien. Daar staat het volgende;
Meteropstelling wordt 3 fasig bedraad met;
- 1 hoofdschakelaar 40A 4p
- 2 aardlekschakelaars 40A 2p 30 mA
- 4 installatie automaten 16A B-karskteristiek

[ Voor 21% gewijzigd door Qosmic op 30-01-2022 11:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
de Peer schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 23:58:
[...]

Nee je hebt helemaal gelijk inderdaad, met de huidige prijzen en maar 30 euro verschil in omvormers.
Ik dacht dat je een andere reden zou hebben. Sommige mensen vinden aftoppen namelijk niet 'mooi' staan op de dagelijkse opbrengstgrafiekjes.
Gezien je eerdere post zou ik denken dat je aan een financiele reden dacht, maar even een inschattingsfoutje maakte m.b.t. het prijsverschil in omvormers ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Qosmic schreef op zondag 30 januari 2022 @ 00:08:
[...]

Ok, maar ik neem aan dat de installateur daar ook rekening mee houdt. Die bood me in eerste instantie een growatt min 4600 tlx e aan.
Hoe sluiten ze dat aan dan?

Edit:
Nieuwbouw huis hier en ff gekeken in papieren van electricien. Daar staat het volgend:
Met erop stelling wordt 3 fasig bedraad met;
- 1 hoofdschakelaar 40A 4p
- 2 aardlekschakelaars 40A 2p 30 mA
- 4 installatie automaten 16A B-karskteristiek
Wordt er ook een 3x25a netaansluiting genomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

GioStyle schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 23:56:
[...]

Wat is de bekabeling bij een 4200VA omvormer dikker dan 3600VA. Misschien heb je daar een bron voor, want in de NEN1010 kan het beide makkelijk met 2,5mm2.

En van wie mag dit niet aangesloten worden, van jou? De NEN stelt namelijk dat 1×16 niet achter 3×25A kan voor selectiviteit. Dus de meeste nieuwe huisinstallaties voldoen niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oaImL2UT_-AHP_SuPQGLcSnE1-Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jzWTEPo6oZokLsF5w3jDjeqr.png?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door Dre op 30-01-2022 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:33
Dre schreef op zondag 30 januari 2022 @ 09:52:
[...]

Wat is de bekabeling bij een 4200VA omvormer dikker dan 3600VA. Misschien heb je daar een bron voor, want in de NEN1010 kan het beide makkelijk met 2,5mm2.
Ik heb geen toegang tot de NEN.

Ik heb 4mm^2 in plaats van 2.5mm^2. Ik houd altijd boven de 16A 4mm^2 aan in plaats van 2.5.
En van wie mag dit niet aangesloten worden, van jou? De NEN stelt namelijk dat 1×16 niet achter 3×25A kan voor selectiviteit. Dus de meeste nieuwe huisinstallaties voldoen niet.

[Afbeelding]
Ik lees hier en daar dat je maximaal 16A mag invoeden bij een 25A hoofdaansluiting.

Ik heb overigens zelf een 4200VA omvormer met 4mm^2 afgezekerd op 20A met 3x25A hoofdaansluiting. Had overigens ook rustig op een 16A automaat gekund achteraf gezien. De minuten/uren dat ie boven de 16A is zal de automaat niet snel genoeg triggeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emacee
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 21:38
Wat ik in de openingspost en een korte online zoektocht niet goed kon vinden, is welke draadkleur er bedoeld is voor het doorlussen in een string. Vanaf de + omvormer tot het eerste paneel lijkt me rood, de rest daarna zwart? Of pas vanaf het laatste paneel in de string naar de - van de omvormer zwarte kabel gebruiken en tot die tijd rood?

Moet wel in de juist verhouding de inkopen gaan doen :)

PV: 3080Wp 35° Z + 5600Wp 5° Z + 3210Wp 20° OW SWW: Hewalex 3kW - Nefit indirecte boilers 3x 80L - CV: Panasonic Aquarea J 9kW Monoblock op radiatoren en convectoren, geen buffervat of vloerverwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-09 22:10
Emacee schreef op zondag 30 januari 2022 @ 13:03:
Wat ik in de openingspost en een korte online zoektocht niet goed kon vinden, is welke draadkleur er bedoeld is voor het doorlussen in een string. Vanaf de + omvormer tot het eerste paneel lijkt me rood, de rest daarna zwart? Of pas vanaf het laatste paneel in de string naar de - van de omvormer zwarte kabel gebruiken en tot die tijd rood?

Moet wel in de juist verhouding de inkopen gaan doen :)
Liggen de panelen zo ver van elkaar dat je ze niet rechtstreeks aan elkaar kan lussen? (Let dan ook op de PE)

Ik zou de min zwart houden, eventuele tussenstukken rood.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 16:06

Trebbors

Failure is no option!

Ik heb een eigen topic aangemaakt voor de vervanging van mijn set op een Soladin. Welk platdak frame raden jullie aan om vier panelen in portrait strak op elkaar aan te laten sluiten? Bevestiging van ballast is niet noodzakelijk want ik boor en schroef weer door het frame heen om het op een houten pergola vast te zetten.

Het oude setje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-6uTqE-v6zsrXGfmM0Y1aPkPH3A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vSjr13ejDG5CtyKWsfFwlDc3.jpg?f=fotoalbum_large

Topic

[ Voor 43% gewijzigd door Trebbors op 30-01-2022 14:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Trebbors schreef op zondag 30 januari 2022 @ 13:35:
Ik heb een eigen topic aangemaakt voor de vervanging van mijn set op een Soladin. Welk platdak frame raden jullie aan om vier panelen in portrait strak op elkaar aan te laten sluiten? Bevestiging van ballast is niet noodzakelijk want ik boor en schroef weer door het frame heen om het op een houten pergola vast te zetten.

Het oude setje:
[Afbeelding]
Een topic link zou handig zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 16:06

Trebbors

Failure is no option!

PClop schreef op zondag 30 januari 2022 @ 13:59:
[...]

Een topic link zou handig zijn. ;)
Topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:40
Tijdje terug had ik mijn ogen op 450Wp Jasolar bifacial JAM72D-20-450-MB.

Alternatief zou denk ik zijn de 495Wp Jasolar JAM66S-30-495-MR.

Weet iemand nog een adresje waar deze te krijgen zijn?

Onderstaande shop lijkt ze te hebben, alleen de reviews zijn niet erg goed.
https://www.solarwindbioshop.com/EnerShop-ZONNEPANELEN.htm

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Pagina: 1 ... 49 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic