Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 48 ... 101 Laatste
Acties:
  • 598.998 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:26
martwoutnl schreef op zondag 23 januari 2022 @ 10:43:
Ik heb maar even printscreens gemaakt van Nuon en van Solaredge. Ik heb de getallen onder teruglevering 1 en 2 geteld.
Je moet even in je meterkast kijken waar je stroommeter zit: Die zit op de inkomende kabel. In deze grijze maanden verbruik je het grootste deel van de PV-opwek direct zelf. Dat deel komt dus niet langs je slimme meter en wordt dus niet geregistreerd.
Kortom, er is niets aan de hand.
Hooguit zou Nuon de ipv PV-opwek iets als "PV-opwek die je niet direct zelf hebt gebruikt, maar aan het net hebt geleverd" moeten schrijven, maar dat is ook weer wat minder overzichtelijk.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 22:04
martwoutnl schreef op zondag 23 januari 2022 @ 10:43:
[...]

Ik heb maar even printscreens gemaakt van Nuon en van Solaredge. Ik heb de getallen onder teruglevering 1 en 2 geteld.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
In de tabellen zie je de meterstanden, dus dan moet je de waarden van de dagen van elkaar aftrekken om de afname uit het net te weten van die periode (stroom 1 en 2), zelfde voor de teruglevering.

Afname:
194-134=60 + 346-233=113 = 173kWh
Teruglevering:
2-0=2 + 14-0=14 = 16kWh
Opwek:
32kWh
Totale verbruik: 173+(32-16)=189kWh

[ Voor 5% gewijzigd door Rouske op 23-01-2022 10:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09:18
@martwoutnl Nuon laat cumulatieven zien; je zit dus op 16 kWh teruglevering. Blijkbaar heb je van die 32 kWh opwek precies de helft direct verbruikt en de andere helft teruggeleverd.

[ Voor 14% gewijzigd door Martin7182 op 23-01-2022 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Dankjewel! Dat plaatje maakt veel duidelijk. Het idee is dus dat het backup-net altijd van stroom wordt voorzien via de PV-omvormer, via een koppeling aan het net of je batterijen. Je moet dan in je meterkast kiezen welke groepen op het backupnet en welke groepen direct aan het gewone net hangen.
Je zou er zelfs voor kunnen kiezen om je hele huis aan het backupnet te hangen, maar kunt dan maar 3.3 kW (= 14A) per fase afnemen, wat voor de meeste 3x25A huizen echt wel te weinig is (daarvan kun je immers zonder problemen korte pieken (minuutjes) van 30A afnemen.
Vereist wel een flinke aanpassing van mijn meterkast, maar het is wel te doen.

Ik snap alleen het merk niet. Deze discussie ging over een nieuwe SMA-omvormer met dergelijke technologie, en jij linkt naar een folder van Sungrow. Heeft SMA hun technologie in gebruik?

[ Voor 13% gewijzigd door Andrehj op 23-01-2022 11:11 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Andrehj
Is dat niet enkel wanneer het grid wegvalt het geval van 3.3 kW per fase?

Bij normaal bedrijf heb je meer beschikbaar “neem ik aan”. Het is een switch.

Sma heeft nog geen documentatie erover, maar na het kijken van wat YouTube lijkt dit het meeste op sungrow.
Geen idee of ze samenwerken. Goedkoper zijn ze wel ;)

[ Voor 48% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-01-2022 11:18 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
AUijtdehaag schreef op zondag 23 januari 2022 @ 11:10:
@Andrehj
Is dat niet enkel wanneer het grid wegvalt het geval van 3.3 kW per fase.
Bij normaal bedrijf heb je meer beschikbaar neem ik aan. Het is een switch.
Geen idee, dat zal van de schakelcapaciteit van die switch, de dikte van de bedrading en de grootte van de zekering afhangen. Normaliter hangt een PV-omvormer achter 3x16A, dus ook hier moet je wel het een en ander aanpassen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Andrehj schreef op zondag 23 januari 2022 @ 11:13:
[...]

Geen idee, dat zal van de schakelcapaciteit van die switch, de dikte van de bedrading en de grootte van de zekering afhangen. Normaliter hangt een PV-omvormer achter 3x16A, dus ook hier moet je wel het een en ander aanpassen denk ik.
Als hier de stroom een dag uit zou vallen, zet ik mijn hoofd automaten uit, en start vervolgens mijn aggregaat, is dat niet wat simpeler?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@reneeke1970
Werken dan je panelen ook weer of is het een andere net frequentie van de aggregaat?
#durftevragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:08
Rouske schreef op zondag 23 januari 2022 @ 10:51:
[...]

In de tabellen zie je de meterstanden, dus dan moet je de waarden van de dagen van elkaar aftrekken om de afname uit het net te weten van die periode (stroom 1 en 2), zelfde voor de teruglevering.

Afname:
194-134=60 + 346-233=113 = 173kWh
Teruglevering:
2-0=2 + 14-0=14 = 16kWh
Opwek:
32kWh
Totale verbruik: 173+(32-16)=189kWh
Bedankt voor de uitleg. @Andrehj ook bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:08
Martin7182 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 10:57:
@martwoutnl Nuon laat cumulatieven zien; je zit dus op 16 kWh teruglevering. Blijkbaar heb je van die 32 kWh opwek precies de helft direct verbruikt en de andere helft teruggeleverd.
Ah. Vandaar. Ik en mijn ouders zijn nog een leek op dit terrein. Bedankt. Zo leer je het beter te lezen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:42
AUijtdehaag schreef op zondag 23 januari 2022 @ 11:26:
@reneeke1970
Werken dan je panelen ook weer of is het een andere net frequentie van de aggregaat?
#durftevragen
Afhankelijk van wat voor aggregaat wel ja, heeft te maken met een mooie sinus of een blokgolf als ik het mij goed herinner. Maar dan moet je al een flinke jongen zijn en goede "netbewaking in je huis" doen; zo werd er hier een tijd geleden omwille van onderhoudswerkzaamheden in de wijk een ontkoppeling van het HS-net gedaan en werd onze wijk tijdelijk op een aggregaat zo groot als een shipping container gezet. Ik vond het interessant en ben even gaan praten met technicus (want panelen waren uitgevallen met melding netfrequentie probleem) en die gaf toen aan: "ja ik heb doelbewust de frequentie lichtjes out of spec gezet zodat alle omvormers in de straat uitvallen want mijn cosphi/insert een of ander getal wat ik me niet meer herinner was te veel aan het verschuiven en de het aggregaat samen met alle PV in de wijk kreeg het niet kwijt".

[ Voor 8% gewijzigd door HyperBart op 23-01-2022 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AUijtdehaag schreef op zondag 23 januari 2022 @ 11:26:
@reneeke1970
#durftevragen
Dat kan ik je daarna vertellen..... Mits de storing overdag is.
Hier is de laatste 25 jaar één storing geweest toen een graaf kraan de kabel in tweeën trok, verder hooguit eens twee uur uitval dus tja... Wanneer ik het test is de vraag.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 22:04
reneeke1970 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 12:28:
[...]

Dat kan ik je daarna vertellen..... Mits de storing overdag is.
Hier is de laatste 25 jaar één storing geweest toen een graaf kraan de kabel in tweeën trok, verder hooguit eens twee uur uitval dus tja... Wanneer ik het test is de vraag.
Aangezien je dan toch de hoofdzekeringen uit zet kan je het ook een keer doen als er gewoon netspanning is :+

Ik zou alleen wel oppassen met jouw hoeveelheid PV, aangezien je veel meer opwekt dan verbruikt, wat jouw ('simpele'?) aggregaat precies gaat doen als de PV flink opwekt weet ik ook niet, straks zegt die wellicht POEF! En dat is ook zonde... :F

Zolang je meer verbruikt dan opwekt geloof ik wel dat dat zou moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rouske schreef op zondag 23 januari 2022 @ 14:11:
[...]

Aangezien je dan toch de hoofdzekeringen uit zet kan je het ook een keer doen als er gewoon netspanning is :+

Ik zou alleen wel oppassen met jouw hoeveelheid PV, aangezien je veel meer opwekt dan verbruikt, wat jouw ('simpele'?) aggregaat precies gaat doen als de PV flink opwekt weet ik ook niet, straks zegt die wellicht POEF! En dat is ook zonde... :F

Zolang je meer verbruikt dan opwekt geloof ik wel dat dat zou moeten werken.
Heb meerdere omvormer, waaronder een paar aps met laag vermogen.
Maar goed, slechts voor nood levert mijn aggregaat genoeg voor wat verwarming en verlichting, dus heb de PV niet nodig.
Ik wacht met spanning tot de grote landelijke storing als Rusland het gas dicht draait.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
reneeke1970 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 14:50:
[...]

Heb meerdere omvormer, waaronder een paar aps met laag vermogen.
Maar goed, slechts voor nood levert mijn aggregaat genoeg voor wat verwarming en verlichting, dus heb de PV niet nodig.
Ik wacht met spanning tot de grote landelijke storing als Rusland het gas dicht draait.
Afbeeldingslocatie: https://media4.giphy.com/media/5gw0VWGbgNm8w/giphy.gif?cid=ecf05e4773wxkt2pix6x5tqrosdd4ywu228vntmf2wrud9zn&rid=giphy.gif&ct=g

Wat voor aggregaat heb je staan? Draai je dat ding regelmatig in test?

[ Voor 14% gewijzigd door HyperBart op 23-01-2022 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HyperBart schreef op zondag 23 januari 2022 @ 15:12:
[...]

[Afbeelding]

Wat voor aggregaat heb je staan? Draai je dat ding regelmatig in test?
Ja met mijn boormachine in het weiland ergens.... Gewoon simpel Honda ding op benzine.
Heb nog een backup, mijn 1600 watt omvormer uit de camper.... Moet alleen de 560ah wel vol staan hi

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jubeth
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-09 13:11

jubeth

%^)

AquaPlanning schreef op zondag 23 januari 2022 @ 09:22:
[...]
Misschien lees ik iets anders dat je bedoeld, maar afschakelen betekent niet dat je zonder stroom komt te zitten.
Afschakelen = je zonnepanelenomvormer levert niet meer aan het net, het net blijft wel aan je huis leveren.

Lange kabels op een dijk maken het lastig om je situatie in te schatten, kan gunstig uitpakken, kan ongunstig uitpakken. Heb je buren met veel PV?
Vermoed dat wij op dit moment de woning (ook het bedrijf eigenlijk) met de meeste panelen per aansluiting zijn in vrij wijde omtrek, zeker op deze dijk, dus dat valt op zich wel mee, denk ik. Er zitten namelijk ook wel wat grootgebruikende boeren op dezelfde kabels, dus dat tikt wel aan, of af zo je wilt.

Vanmiddag even wat meetproefjes gedaan op onze EM340, kijken hoe het bij opbrengst van de panelen staat met de netspanning, dit was rond 15 uur vanmiddag;
Afbeeldingslocatie: https://afluisterland.nl/img/20220123_150354.jpg

Zo te zien kan dat in de zomer nog wel eens voor afschakeling gaan zorgen, als we nu al over de 240V ~ zitten op 2 vd 3 fases.

Als ik dit hier thuis ga uitleggen, komt er ws wat spoed met het opslaan in batterijtjes proces, wat ik natuurlijk aanmoedig. Kijken hoe ver ik kan komen met dat zelf beheren, want dat is natuurlijk best leuk.
maarten_NL schreef op zondag 23 januari 2022 @ 08:05:
[...]
Als de spanning op zonnige dagen, als er veel opgewekt en weinig gebruikt wordt richting de 253v kruipt kan je je zorgen gaan maken. Jouw installatie van het net scheiden en door blijven leveren kan niet want de normale omvormers hebben het nodig om te functioneren.
Dat lijkt me bij de Enphase die wij hebben staan niet het geval, die kunnen ook los van Liander blijven leveren, kan ook naar accu's leveren als je die hebt staan. Als ik hier de hoofdschakelaars (dus nog vóór de slimme meter) uit zet, terwijl ik de EV aan het laden ben, dan blijven de ledjes op de Enphase Envoy allemaal groen iig..

[ Voor 19% gewijzigd door jubeth op 23-01-2022 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:47
Dre schreef op zondag 23 januari 2022 @ 16:49:
[...]

Op 22 oktober 2021 heb ik de eerste melding gemaakt bij mijn installateur. Nu, 3 maanden verder, is er nog niks vervangen. Een aangetekende brief van mij kreeg ik geen reactie van de installateur. Een aangetekende brief van een jurist lijkt de installateur wel in beweging gezet te hebben. Snel gaat het allemaal niet. Hou er dus rekening met dat je dus tijd en geld kwijt bent om garantie te krijgen.

Mijn installateur beweerde dat er maar 6 maanden garantie zat op arbeid. Dus dat ik ze zelf van het dak zou moeten halen en zelf nieuwe moet installeren. Na de brief van de jurist lijkt hij het probleem wel op te willen lossen. Wordt vervolgd.

Dre in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10"
Bedankt voor je reactie. Ik heb 16 stuks CSUN 355-72M-BB hier op het dak liggen. De panelen zijn echter helaas uit zicht, dus ik ga in de lente even een ladder lenen om ze te inspecteren.

Uit jouw verhaal begrijp ik dat delaminatie een fabricagefout is en dus vervangen zou moeten worden door de garantie?

En heb je last van minder opbrengst hierdoor?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

GioStyle schreef op zondag 23 januari 2022 @ 17:09:
[...]

Bedankt voor je reactie. Ik heb 16 stuks CSUN 355-72M-BB hier op het dak liggen. De panelen zijn echter helaas uit zicht, dus ik ga in de lente even een ladder lenen om ze te inspecteren.

Uit jouw verhaal begrijp ik dat delaminatie een fabricagefout is en dus vervangen zou moeten worden door de garantie?

En heb je last van minder opbrengst hierdoor?
Op internet lees ik dat dit een productiefout is inderdaad. Vervangen onder garantie. Mijn vermoeden is dat de fout begint in de buurt van de junctiebox. Zie foto's. Het paneel met de aardfout heeft de installateur met de junctiebox naar beneden geïnstalleerd. Dit is (nog) het enige paneel met een aardfout. Terwijl andere panelen erger aangedaan lijken te zijn, maar junctiebox aan de bovenkant hebben zitten.

Aangedane panelen bij mij:
CSUN 355-72M-BB
CSUN 300-60M-BB

De panelen op noord hebben delaminatie, op zuid is het nog niet zichtbaar. De installateur wilt alleen de zonnepanelen op noord vervangen. Ik heb een vermoeden dat CSUN panelen met minder zonlicht meer last van delaminatie hebben. Noord systemen zullen als eerste falen, daarna oost/west, daarna zuid.

Opbrengst is minder geworden. En de afgelopen 3 maanden helemaal omdat ik een string moest afkoppelen om de rest nog werkend te krijgen.

[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 23-01-2022 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20-09 22:20
jubeth schreef op zondag 23 januari 2022 @ 16:52:

Dat lijkt me bij de Enphase die wij hebben staan niet het geval, die kunnen ook los van Liander blijven leveren, kan ook naar accu's leveren als je die hebt staan. Als ik hier de hoofdschakelaars (dus nog vóór de slimme meter) uit zet, terwijl ik de EV aan het laden ben, dan blijven de ledjes op de Enphase Envoy allemaal groen iig..
Dat de omvormers bij het uitvallen van het net en dus blijven leveren zou met de huidige installatie richtlijnen eigenlijk niet mogen en er dus zo'n Q-relais tussen geïnstalleerd moeten worden.

Vandaag was er volgens mij maar weinig zonnestroom te produceren dus misschien is die 240v wel het normale niveau?

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-07 08:17

Mud.Starrr

I shoot people for money

Martin7182 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:25:
[...]

Je kunt ook een doorvoer via de zijkant overwegen, dan hoeft het dak niet open. Verdient geen schoonheidsprijs maar is wel een eenvoudige snelle oplossing. Bij dakdoorvoer zou ik in ieder geval een hoog punt proberen te zoeken, evt. ergens onder de panelen, dan weet je zeker dat daar geen water blijft staan en blijft de zaak droog.
[Afbeelding]
Tja het is een nieuwe woning waarvan de leidingen en installaties nog gedaan moeten worden. Ga ik niet halfbakken een kabel buitenlangs doen. Wel een goeie om naar een hoger punt te zoeken. Het dak heeft stiekem natuurlijk een beetje afschot. Komt wel minder gunstig uit met mn kabels, maar toch wel fijn voor de zekerheid.

Edit:

Ik lees hier een en ander over agragaten en de boel draaiende houden bij uitval.
Ik heb er ook nog een staan, ik meen 3kw uit mn hoofd. kun je dat strafloos doen? neem aan dat je je pv stroom dan echt op moet maken? of topt je omvormer gewoon af als hij niet meer kwijt kan (geen idee hoe ze dat met off grid systemen doen? die zullen toch flinke overcapiciteit in de zomer hebben).

[ Voor 16% gewijzigd door Mud.Starrr op 23-01-2022 20:04 ]

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jubeth

jubeth

%^)

maarten_NL schreef op zondag 23 januari 2022 @ 18:08:
[...]
Dat de omvormers bij het uitvallen van het net en dus blijven leveren zou met de huidige installatie richtlijnen eigenlijk niet mogen en er dus zo'n Q-relais tussen geïnstalleerd moeten worden.
Wij hebben (al) 2 Q-relays in de meterkast zitten.
Vandaag was er volgens mij maar weinig zonnestroom te produceren dus misschien is die 240v wel het normale niveau?
Vandaag nog 6.870 kWh geproduceerd hoor. Je ziet op de meter links van het Voltage dat de 240+ V mede gevoed werden door de output vd panelen..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:09

Japie.G

Colour Classic

jubeth schreef op zondag 23 januari 2022 @ 20:49:

[...]
Vandaag nog 6870 kWh geproduceerd hoor.
8)7 Wat heb je voor systeem joh. 2 q-relais voor een systeem met dee output lijkt me weinig ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Japie.G op 23-01-2022 22:45 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svennn
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09 18:32
Ik ben (nog steeds) aan het kijken naar een uitbreiding van mijn huidige PV-systeem, waardoor ik uiteindelijk totaal op een kleine 7000Wp ga komen. Nu is er een voorman wezen kijken en die wil graag 2 loze leidingen gebruiken om het systeem aan te sluiten op de meterkast. Echter ik vraag me af waarom de huidige aansluiting niet hergebruikt kan worden. Deze aansluiting betreft een loze leiding met:
- 3x 2.5mm fasedraad,
- 1x 2.5 aardedraad,
- 1x 2.5 nuldraad
wat aangesloten is op op een krachtgroep op een 3x25a hoofdaansluiting

Het liefst offer ik geen extra loze leidingen op, en van wat ik begrijp zou er per fasedraad van 2.5mm 16A overheen mogen lopen, wat voor het systeem van 7000Wp ok zou moeten zijn.

Uiteraard kan ik het helemaal mis hebben en helaas communiceer ik met een sales afdeling die het mij niet kan uitleggen waarom dit volgens de voorman moet. Dus wil dit even verifiëren.

Is wat de voorman voorstelt nodig, netter of onnodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
jubeth schreef op zondag 23 januari 2022 @ 16:52:
[...]
Vermoed dat wij op dit moment de woning (ook het bedrijf eigenlijk) met de meeste panelen per aansluiting zijn in vrij wijde omtrek, zeker op deze dijk, dus dat valt op zich wel mee, denk ik. Er zitten namelijk ook wel wat grootgebruikende boeren op dezelfde kabels, dus dat tikt wel aan, of af zo je wilt.

Vanmiddag even wat meetproefjes gedaan op onze EM340, kijken hoe het bij opbrengst van de panelen staat met de netspanning, dit was rond 15 uur vanmiddag;
[Afbeelding]

Zo te zien kan dat in de zomer nog wel eens voor afschakeling gaan zorgen, als we nu al over de 240V ~ zitten op 2 vd 3 fases.

Als ik dit hier thuis ga uitleggen, komt er ws wat spoed met het opslaan in batterijtjes proces, wat ik natuurlijk aanmoedig. Kijken hoe ver ik kan komen met dat zelf beheren, want dat is natuurlijk best leuk.

[...]
Zou het kunnen dat je je batterijen en impact op het verlagen van netspanning wat overschat? Paar uurtjes zomer en dan zit die batterij ook weer vol hoor en dan loopt het op (als het al gaat oplopen bij jou in die mate dat het problemen geeft).
Ik heb/had hier spanningsproblemen gehad (253V over 10 min lang), dan valt ie af maar 240 is heus niet zo abnormaal om te zien als je aan het opwekken bent. Dat had ik hier ook op 26 januari. Moet je bedenken dat ik in de winter op drukke momenten zonder PV minima zie van 218V enzo :F . Hier is het echt druk, maar die 240V op een zonnig momentje maak ik me niet zo druk om.

Ik zit hier dan ook wel op een nieuwbouwverkaveling met een aftakking op een aftakking... Ja dan wordt het krap...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:26
svennn schreef op maandag 24 januari 2022 @ 11:13:
Ik ben (nog steeds) aan het kijken naar een uitbreiding van mijn huidige PV-systeem, waardoor ik uiteindelijk totaal op een kleine 7000Wp ga komen. Nu is er een voorman wezen kijken en die wil graag 2 loze leidingen gebruiken om het systeem aan te sluiten op de meterkast. Echter ik vraag me af waarom de huidige aansluiting niet hergebruikt kan worden. Deze aansluiting betreft een loze leiding met:
- 3x 2.5mm fasedraad,
- 1x 2.5 aardedraad,
- 1x 2.5 nuldraad
wat aangesloten is op op een krachtgroep op een 3x25a hoofdaansluiting

Het liefst offer ik geen extra loze leidingen op, en van wat ik begrijp zou er per fasedraad van 2.5mm 16A overheen mogen lopen, wat voor het systeem van 7000Wp ok zou moeten zijn.

Uiteraard kan ik het helemaal mis hebben en helaas communiceer ik met een sales afdeling die het mij niet kan uitleggen waarom dit volgens de voorman moet. Dus wil dit even verifiëren.

Is wat de voorman voorstelt nodig, netter of onnodig?
In een leiding mag maar bekabeling voor 1 groep.
Dus 1 3fase omvormer kan erop.
Let wel 3fase omvormers hebben een hoog voltage voor de optimale mppt.
Je kan ook aan het einde van de leiding een pv verdeler plaatsen. Daar zitten weer automaten in en je kan dus meerdere 1 fase omvormers aansluiten

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

HyperBart schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 19:59:
Enne, wat denken we hier van de nieuwe Sunny Tripower Smart Energy omvormers?
Ik trap even mee af: ik sta er van te kijken dat het zo lang geduurd heeft eer ze er mee kwamen, men heeft heel wat early adopters laten liggen die zijn ingenomen door Huawei. De value prop van SMA zit wel een stuk beter in elkaar maar met een Sunny Home Manager die eigenlijk nodig is om zelfconsumptie te doen en te maximaliseren tikt het aardig aan.

De prijs is ook niet van de poes. Ik had stiekem gehoopt dat ze 300 tot 500 EUR duurder waren dan hun non-batterij broertjes omdat men heel wat kan hergebruiken DC/DC/AC maar daar is schijnbaar toch wat anders gegaan.

In combinatie met de nieuwe nettarieven (capaciteitstarief of piekvermogentarief) in België jeukt het wel heel hard om in Excel eens aan de slag te gaan om de rendementen en terugverdientijden te berekenen.

Helaas is peakshaving NOG niet mogelijk en zou dit op hetzelfde moment dat de nieuwe nettarieven gepresenteerd worden ook klaar zijn.
Jij had ergens al iets gezien/gehoord over prijzen? Mag hopen dat ze op of onder de prijzen van een Fronius Gen24 blijven.

Valt me nog een beetje tegen dat ze maar 1 merk accu ondersteunen. Maar dat is met Fronius ook al, dus ik gok dat BYD flink betaalt voor een alleenrecht.

Als er maar 1 soort accu mogelijk is, dan komt dat wat mij betreft een beetje neer op het soort vendor lockin waar je bij Huawei ook last van hebt. Wat is naar jouw idee dan de betere value prop van SMA? Die Home Manager is ook niet goedkoop.

Hoopt dat die backup voorziening ook permanent aangesloten kan worden als het net wel up is. Dan kan je op de Victron manier gewoon alle belangrijke lasten daarop gooien en alleen zware verbruikers als een kookplaat of warmtepomp rechtstreeks van het net trekken.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svennn
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09 18:32
BarryH schreef op maandag 24 januari 2022 @ 12:51:
[...]

In een leiding mag maar bekabeling voor 1 groep.
Dus 1 3fase omvormer kan erop.
Let wel 3fase omvormers hebben een hoog voltage voor de optimale mppt.
Je kan ook aan het einde van de leiding een pv verdeler plaatsen. Daar zitten weer automaten in en je kan dus meerdere 1 fase omvormers aansluiten
Ok, dus als ik het goed begrijp ligt het aan de situatie?

Ik wil alle zonnepanelen op hetzelfde systeem aansluiten. In dit geval alles op SolarEdge of alles op Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:17
Bij ons is een 3-fasen Goodwe omvormer (4K-DT) geplaatst met 13 panelen, verdeeld over twee strings (6 en 7 stuks). Er staat op de offerte en opleverdocument dat er ook 2 Tigo optimizers worden toegepast. Nu ben ik naar de optimizers op zoek geweest, maar nergens gezien. Kan ik dat ergens in de omvormer zien als ik inlog?
De inverter slaat op druilerige dagen soms geheel niet aan. Op bewolkte dagen zoals vandaag duurt het ook vrij lang. Hoor het relais lange tijd tikken en zie in de app dat hij geen vermogen opwek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
Onno ! schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:12:
Bij ons is een 3-fasen Goodwe omvormer (4K-DT) geplaatst met 13 panelen, verdeeld over twee strings (6 en 7 stuks). Er staat op de offerte en opleverdocument dat er ook 2 Tigo optimizers worden toegepast. Nu ben ik naar de optimizers op zoek geweest, maar nergens gezien. Kan ik dat ergens in de omvormer zien als ik inlog?
De inverter slaat op druilerige dagen soms geheel niet aan. Op bewolkte dagen zoals vandaag duurt het ook vrij lang. Hoor het relais lange tijd tikken en zie in de app dat hij geen vermogen opwek.
die optimizers moet je onder de panelen zoeken ;) In je omvormer ga je ze niet vinden.

6 panelen in een string is vrij weinig (zelfs voor een 1f omvormer). Als er niet genoeg licht is (zoals vaak in de winter), is de stringspanning waarschijnlijk niet genoeg om de omvormer te laten opstarten. Ik vind het een aparte keuze configuratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Ethirty schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:16:
[...]

Jij had ergens al iets gezien/gehoord over prijzen? Mag hopen dat ze op of onder de prijzen van een Fronius Gen24 blijven.

Valt me nog een beetje tegen dat ze maar 1 merk accu ondersteunen. Maar dat is met Fronius ook al, dus ik gok dat BYD flink betaalt voor een alleenrecht.

Als er maar 1 soort accu mogelijk is, dan komt dat wat mij betreft een beetje neer op het soort vendor lockin waar je bij Huawei ook last van hebt. Wat is naar jouw idee dan de betere value prop van SMA? Die Home Manager is ook niet goedkoop.

Hoopt dat die backup voorziening ook permanent aangesloten kan worden als het net wel up is. Dan kan je op de Victron manier gewoon alle belangrijke lasten daarop gooien en alleen zware verbruikers als een kookplaat of warmtepomp rechtstreeks van het net trekken.
Ik zie hier 3051 euro. Maar ik zie niets over dat ze maar 1 merk batterij ondersteunen. Waar staat dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Onno ! schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:12:
Kijken die panelen dezelfde kant op? Snel één string van 13 van maken, en anders je omvormer vervangen voor één fase model, dit deugt nergens naar.
Tenzij je 60 volt panelen hebt.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

Kalentum schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:50:
[...]

Ik zie hier 3051 euro. Maar ik zie niets over dat ze maar 1 merk batterij ondersteunen. Waar staat dat dan?
https://www.sma-benelux.c...ripower-smart-energy.html

Compatible met BYD Premium HVS/HVM (vanaf zo'n €3600)

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !
reneeke1970 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:39:
[...]

Kijken die panelen dezelfde kant op? Snel één string van 13 van maken, en anders je omvormer vervangen voor één fase model, dit deugt nergens naar.
Tenzij je 60 volt panelen hebt.....
Ja ze liggen allemaal op hetzelfde dakvlak. Hele kleine kans van een randje schaduw van dakkapel van de buren. Daar waren de 2 optimizers voor bedacht door de leverancier.
Betreffen panelen met volgens de datasheet 33,7V operating voltage (en 40V open circuit voltage). Op dit moment hebben de twee strings een totale spanning van 218V en 190V.

Ik heb met een bouwlamp onder de panelen gezocht, maar geen optimizers gevonden. Op de hoek waarvoor ze bedacht zijn zitten ze 100% zeker niet, want daar kijk ik vanuit mij dakraam makkelijk onder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Onno ! schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:16:
[...]

Ja ze liggen allemaal op hetzelfde dakvlak. Hele kleine kans van een randje schaduw van dakkapel van de buren. Daar waren de 2 optimizers voor bedacht door de leverancier.
Betreffen panelen met volgens de datasheet 33,7V operating voltage (en 40V open circuit voltage). Op dit moment hebben de twee strings een totale spanning van 218V en 190V.

Ik heb met een bouwlamp onder de panelen gezocht, maar geen optimizers gevonden. Op de hoek waarvoor ze bedacht zijn zitten ze 100% zeker niet, want daar kijk ik vanuit mij dakraam makkelijk onder.
Gewoon één string van 13 van maken, hoe kunnen ze dit in hemelsnaam bedenken.
Een tigo is zwart blokje van 13×13×4 cm, zit in een hoek van het paneel met clips op het frame geschoven, steekt er niet onderuit. De kabels vanuit paneel lopen naar dat kastje

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:59

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

snelle vraag voor de solar edge cracks:

die compact modellen (se1000m, se1500m, se2000m) kan je die fatsoenlijk simuleren in designer? Zodra ik die kies kan ik de bijbehorende optimizer (m2640) niet kiezen.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Uploader_
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:07
teacher schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:23:

die compact modellen (se1000m, se1500m, se2000m) kan je die fatsoenlijk simuleren in designer? Zodra ik die kies kan ik de bijbehorende optimizer (m2640) niet kiezen.
Dat wil bij mij wel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kyLb0Xa3iovruqbYjSkjacvc9vs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Ke5ytdsZTe7SF6DqoyzYSbQs.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !
reneeke1970 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:22:
[...]

Gewoon één string van 13 van maken, hoe kunnen ze dit in hemelsnaam bedenken.
Een tigo is zwart blokje van 13×13×4 cm, zit in een hoek van het paneel met clips op het frame geschoven, steekt er niet onderuit. De kabels vanuit paneel lopen naar dat kastje
Het zouden deze moeten zijn: https://nl.tigoenergy.com/product/ts4-a-o. Gemonteerd op de rail waarop de panelen zitten danwel aan de achterkant van het paneel zelf.
Ik vermoed dat ik dus eigenlijk een systeem met 1 string van 11 panelen en 1 string met 2 panelen met de 2 optimizers had moeten krijgen. Dan zou de inverter in de ochtend met weinig licht eerder moeten gaan terugleveren.
M.i. kan ik de partij hierop aanspreken. Of zie ik hier iets over het hoofd? Of maakt het allemaal op jaarbasis maar een appel en een ei uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Onno ! schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:31:
[...]

Het zouden deze moeten zijn: https://nl.tigoenergy.com/product/ts4-a-o. Gemonteerd op de rail waarop de panelen zitten danwel aan de achterkant van het paneel zelf.
Ik vermoed dat ik dus eigenlijk een systeem met 1 string van 11 panelen en 1 string met 2 panelen met de 2 optimizers had moeten krijgen. Dan zou de inverter in de ochtend met weinig licht eerder moeten gaan terugleveren.
M.i. kan ik de partij hierop aanspreken. Of zie ik hier iets over het hoofd? Of maakt het allemaal op jaarbasis maar een appel en een ei uit?
Ik ken ze, heb er zelf ook 100.
Eerder opstarten is grootste flauwekul die er bestaat.
Je moet een string van 13 hebben.
Eentje van twee is sowieso onmogelijk.
String van 13 geeft een 400 volt wat klein beetje acceptabel is, het optimum is 600 volt dus....
Waarom is er eigenlijk voor drie fase omvormer gekozen?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jubeth

jubeth

%^)

Japie.G schreef op zondag 23 januari 2022 @ 22:43:
[...]
8)7 Wat heb je voor systeem joh. 2 q-relais voor een systeem met deze output lijkt me weinig ;)
16 panelen op 266 graden West,
11 panelen op 86 graden Oost,
30 panelen op 176 graden Zuid.
Van de 30 panelen op Zuid zitten er 15 op de ene en 15 op de andere Q-relay, en West zit op 1 en Oost op 2 erbij. Dat trekken ze wel hoor..
Gisteren was nog wel een erg grijze dag hier. Ze zitten op een 49 graden dak (helaas), met bewolking alleen zou 35 graden beter zijn, vermoed ik. Hoewel in de winter die 49 graden het juist wel aardig doet natuurlijk. Maar ja, de kostenbeheerster hier wilde niet dat *ik* zelf de installateur zou zijn. ;-) (Zag mij liever niet van daken vallen..) Ik zou het anders geplaatst hebben, maar we mogen niet klagen.
Ben de panelen in domoticz aan het plaatsen, want die enphase site weergave vind ik echt niks. Binnenkort in dit theater ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !
reneeke1970 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:38:
[...]
Ik ken ze, heb er zelf ook 100.
Eerder opstarten is grootste flauwekul die er bestaat.
Je moet een string van 13 hebben.
Eentje van twee is sowieso onmogelijk.
String van 13 geeft een 400 volt wat klein beetje acceptabel is, het optimum is 600 volt dus....
Dat leek mij met het ook op eventuele (toekomstige) spannigsproblematiek op het laagspanningsnet in de straat/buurt de veiligere keuze. De 4kW inverter levert nu max 6A per fase terug en de spanning loopt niet te veel op.
Maar als ik de panelen dus in 1 lange string aansluit van 13 stuks is de totale spanning 13x33,7V=438V en valt ook op een zonnige juni-dag binnen het spanningsbereik van de inverter? Op de datasheet van de inverter staat spanningsbereik aangegeven van 200 tot 800V zie ik staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Onno ! schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:49:
[...]

Dat leek mij met het ook op eventuele (toekomstige) spannigsproblematiek op het laagspanningsnet in de straat/buurt de veiligere keuze. De 4kW inverter levert nu max 6A per fase terug en de spanning loopt niet te veel op.
Maar als ik de panelen dus in 1 lange string aansluit van 13 stuks is de totale spanning 13x33,7V=438V en valt ook op een zonnige juni-dag binnen het spanningsbereik van de inverter? Op de datasheet van de inverter staat spanningsbereik aangegeven van 200 tot 800V zie ik staan.
En ergens in het midden van die twee waardes ligt het punt met het hoogste rendement. Als je geluk hebt staat het in sheet als nominale spanning.
Je zit daar in ieder geval onder dus je levert beetje rendement in, en je hebt een te dure omvormer aangeschaft, en dat om het probleem van de netbeheerder op te lossen. Vind ik niet zon slimme keuze omdat technisch gezien je nu niet de beste installatie hebt. Maar goed, wie ben ik...

Heb je zelf zon sleuteltje om de stekkers los te krijgen?

Oh en in de zomer met warme panelen daalt de spanning met een procent of tien.
Juist op een koude winterdag met felle zon kan het tien procent stijgen.

[ Voor 6% gewijzigd door reneeke1970 op 24-01-2022 17:02 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:22
Onno ! schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:49:
[...]

Ja, ruimschoots. In de zomer zal je stringspanning wel iets lager zijn maar echt niet de helft.

Overigens ben ik het niet geheel met @reneeke1970 eens, 4kW zit een beetje in het grijze gebied tussen 1-fase en 3-fase in, ligt net aan de situatie wat slim is om te doen. De keuze voor 3 fasen is goed verdedigbaar. Alleen moet je string idd wel lang genoeg zijn. 13 panelen is perfect, maar 6 of 7 net te krap. Als het allemaal goed geïnstalleerd was, was het een prima installatie geweest.

Als je zelf de stekkers los kunt trekken heb je het in een minuutje opgelost idd.

Wat die optimisers betreft, denk eerlijk gezegd dat je beter af bent zonder dan met. Gewoon schaduwmanagement aanzetten, dat werkt prima. Maar als je er wel voor hebt moeten betalen heb je natuurlijk wel wat te mopperen bij de installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !
reneeke1970 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:59:
[...]

Heb je zelf zon sleuteltje om de stekkers los te krijgen?
Nee heb ik niet, maar ik weet dat het ook met een puntbek tangetje lukt. Dus beide stringen loskoppelen aan het begin/uiteinde. Vervolgens aan elkaar knopen als 1 lange string. En op de omvormer de twee stekkers ompluggen zodat de + en - van de nieuwe string op de ingang/uitgang van 1 string komen te zitten?
Of kan ik twee van de vier connectors op de inverter loskoppelen en op elkaar zetten? (evt met koppelstukje)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
Onno ! schreef op maandag 24 januari 2022 @ 17:04:
[...]

Nee heb ik niet, maar ik weet dat het ook met een puntbek tangetje lukt. Dus beide stringen loskoppelen aan het begin/uiteinde. Vervolgens aan elkaar knopen als 1 lange string. En op de omvormer de twee stekkers ompluggen zodat de + en - van de nieuwe string op de ingang/uitgang van 1 string komen te zitten?
Of kan ik twee van de vier connectors op de inverter loskoppelen en op elkaar zetten? (evt met koppelstukje)
Je kunt idd gewoon bij de omvormers de 2 strings aan elkaar hangen. Maar het op het dak doen zou wat netter zijn, minder kabelverlies en minder verschillende spanningen door dezelfde buis. Let verder op met punttangetjes e.d. want beschadigde stekkers zijn gevaarlijk. Bij twijfel, nieuwe knijpen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Hm.... dan doe ik iets niet goed.

Thanks voor het checken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Onno ! schreef op maandag 24 januari 2022 @ 17:04:
[...]

Nee alle vier los peuteren, een plus en min aan elkaar, en de twee overgebleven doe je inderdaad aan één aansluiting.
Je kunt de kabels inderdaad ook op dak veranderen maar nu zou je nog kunnen spelen met andere omvormer. Hierboven noemt iemand 13 perfect, ik kan je vertellen dat met schaduw het mooi waardeloos is. Een drie fase moet 20/22 panelen hebben, ik heb er zelfs 24/26 aan hangen.
Maar.... De nieuwste goodwe modellen doen het inderdaad vrij aardig met schaduw dus misschien werkt het wel goed.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online
Ah ja, bedankt. Compatibel of 'werkt alleen met'?

Jammer genoeg blijft het een lastig verhaal, die accu's. Financieel gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
reneeke1970 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:38:
3-fasen is voor de faseverdeling wel erg mooi natuurlijk. Ook veel minder kans op overspanning als je toevallig ver van de het transformatorhuisje zit. Ik zou dezelfde keuze hebben gemaakt. Maar die 17 panelen hadden uiteraard allemaal in 1 string gemoeten. Gelukkig is dat vlak onder de omvormer nog te fixen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onno !
Bedankt voor de reacties, ik zal eens kijken of ik er buiten goed bij kan. Zo ja, dan zet ik het daar om in 1 string. En anders onder de omvormer. De twee connectors passen niet op elkaar wellicht? In dat geval zou ik het kunnen oplossen met een wago lasklem (zijn geschikt voor 4mm² met meer-aderige kern). Maar dat ziet er natuurlijk niet zo fraai uit, zo`n losse lasklem met ook nog een een rode en zwarte draad eraan 8)7

Edit: ik was ongeduldig, dus heb het nu in ieder geval even omgezet onder de omvormer. Stekkers passen gelukkig prima in elkaar, dus kan het ook niet verkeerd aangesloten worden.

[ Voor 17% gewijzigd door Onno ! op 24-01-2022 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-09 10:24
teacher schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:23:

Soms lukt dat mij ook niet in de design software. Uiteindelijk na wat gerommel met panelen lukte het weer wel.
Inmiddels hangt er bij mijn chalet in de bossen een SE1500M met 4 panelen.
let wel op de maximale kortsluitstroom, die is 10.50A.
Ik had eerst panelen van 10.51A maar ik durfde de gok niet aan. Designer bleef moeilijk doen over die 0.01A :X
Dus nu maar 410W panelen i.p.v. 415W :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

In dit geval komen er 370wp panelen, dat waren de dikste die ik in de standaard maat kon vinden; dit vanwege krappe ruimte waar ze komen. En zeer waarschijnlijk is het de lsc die "no" zegt, niet naar geken, stom!

[ Voor 21% gewijzigd door teacher op 24-01-2022 17:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Onno ! schreef op maandag 24 januari 2022 @ 17:28:
Bedankt voor de reacties, ik zal eens kijken of ik er buiten goed bij kan. Zo ja, dan zet ik het daar om in 1 string. En anders onder de omvormer. De twee connectors passen niet op elkaar wellicht? In dat geval zou ik het kunnen oplossen met een wago lasklem (zijn geschikt voor 4mm² met meer-aderige kern). Maar dat ziet er natuurlijk niet zo fraai uit, zo`n losse lasklem met ook nog een een rode en zwarte draad eraan 8)7
Doe zon klemmetje wel in het donker, je wilt niet weten wat voor optater je krijgt....
Maar ook al zijn het afwijkende stekkers, plus en min moet altijd in elkaar passen lijkt mij

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
reneeke1970 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 17:13:
[...]

Nee alle vier los peuteren, een plus en min aan elkaar, en de twee overgebleven doe je inderdaad aan één aansluiting.
Je kunt de kabels inderdaad ook op dak veranderen maar nu zou je nog kunnen spelen met andere omvormer. Hierboven noemt iemand 13 perfect, ik kan je vertellen dat met schaduw het mooi waardeloos is. Een drie fase moet 20/22 panelen hebben, ik heb er zelfs 24/26 aan hangen.
Maar.... De nieuwste goodwe modellen doen het inderdaad vrij aardig met schaduw dus misschien werkt het wel goed.
Die goodwe's hebben een MPPT range vanaf 180V, startup-spanning van 160V en een minimum feed-in van 210V. Hoezo zou een string die >400V doet dan niet afdoende zijn?

Ja ik weet dat je een procentpuntje onder het theoretische max rendement zult blijven, maar of je je daar nou druk over wilt maken...

Edit: ben overigens oprecht benieuwd, want had min of meer het plan zelf ook 2x7 panelen a 40v op mijn nieuwe huis te gooien op een 3f goodwe...

[ Voor 7% gewijzigd door mcDavid op 24-01-2022 18:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
jubeth schreef op zondag 23 januari 2022 @ 20:49:
Vandaag nog 6870 kWh geproduceerd hoor.
Dat lijkt me vrij sterk :) . Of heb je een enorm groot zonnepark ?
(tip: kijk eens goed naar de eenheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mcDavid schreef op maandag 24 januari 2022 @ 18:08:
[...]

Die goodwe's hebben een MPPT range vanaf 180V, startup-spanning van 160V en een minimum feed-in van 210V. Hoezo zou een string die >400V doet dan niet afdoende zijn?

Ja ik weet dat je een procentpuntje onder het theoretische max rendement zult blijven, maar of je je daar nou druk over wilt maken...

Edit: ben overigens oprecht benieuwd, want had min of meer het plan zelf ook 2x7 panelen a 40v op mijn nieuwe huis te gooien op een 3f goodwe...
Minimum van 210 en opstarten met 160 ??

Tja de praktijk leert dat theorie (data sheet )vaak toch niet uitkomt.
Enige situatie waarbij het wel werkt is als je de mpp uitschakelt. Geef alle panelen een optimiser,dan doen die het werk.
Mijn omvormer gaat regelmatig de mist in met schaduw en string van 13.
Maar met een string van 170 doet ie het perfect, waarom..... Nou omdat het 2 solar frontier in serie zijn en vervolgens 4 parallel.
Hier doen dus de panelen het denk werk, en niet de mpp van de omvormer.
Een string van 16 met allemaal optimiser doet het ook prima, zelfs als er tien in de schaduw liggen, maar ook hier heeft de mpp niks te zeggen.

Maar, eerlijk is eerlijk de huidige generatie word steeds beter, maar het blijft een gok

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:25

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
reneeke1970 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 18:37:
[...]

Minimum van 210 en opstarten met 160 ??
Hij gaat vanaf 160 cijfers uit zijn goodwe duim zuigen en vanaf 210 werkt het :+ O-) >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Sja ik quote ook maar de datasheet :+

Ik zou idd altijd een redelijke marge aanhouden bovenop de hoogst genoemde minimum spanning, maar 400V lijkt me toch wel ruimschoots genoeg... Mijn idee met 280V strings is misschien idd wat krap. Tzt maar eens kijken wat de alternatieven zijn, voorlopig is er eerst aan het interieur nog genoeg te doen :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
twain4me schreef op maandag 24 januari 2022 @ 18:49:
[...]

Hij gaat vanaf 160 cijfers uit zijn goodwe duim zuigen en vanaf 210 werkt het :+ O-) >:)
Haha jij krijgt de beker vandaag

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mcDavid schreef op maandag 24 januari 2022 @ 18:53:
Sja ik quote ook maar de datasheet :+

Ik zou idd altijd een redelijke marge aanhouden bovenop de hoogst genoemde minimum spanning, maar 400V lijkt me toch wel ruimschoots genoeg... Mijn idee met 280V strings is misschien idd wat krap. Tzt maar eens kijken wat de alternatieven zijn, voorlopig is er eerst aan het interieur nog genoeg te doen :7
In de zomer gaat er nog dertig af door de warmte, eentje in schaduw en je valt onder 210,veel sterkte....
Doe maar gewoon één fase en laat de netbeheerder zijn probleem oplossen. Of zet de omvormer op..... Oh mag ik niet zeggen. Uh... Neem maar micro omvormer

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jubeth

jubeth

%^)

jobr schreef op maandag 24 januari 2022 @ 18:30:
Dat lijkt me vrij sterk :) . Of heb je een enorm groot zonnepark ?
(tip: kijk eens goed naar de eenheid)
Grappig genoeg stond het zo, dus verkeerd, in domoticz weergave. Ik copy paste dat achteloos. Zal daar de weergegeven eenheid in Wh veranderen.. Dank, ook aan Japie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

Kalentum schreef op maandag 24 januari 2022 @ 17:18:
[...]

Ah ja, bedankt. Compatibel of 'werkt alleen met'?

Jammer genoeg blijft het een lastig verhaal, die accu's. Financieel gezien.
Geen idee, heb verder alleen nog maar marketing zut gezien. Maar bij Fronius is er dezelfde beperking qua accu’s. Heb ooit ergens gehoord dat LG gestopt is met accu’s maar geen bron van.

Bizar dat ze qua richtprijzen vooralsnog zelfs nog duurder dan Fronius in de markt gezet worden.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

#durftevragen:
Bij welke (groot)handel kan je zoeken/filteren op isc?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
https://www.secondsol.com
https://shop.krannich-sol...olar-modules/modules/?p=1

En de pricewatch van tweakers >:)

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-01-2022 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flanky
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 26-07-2022
*knip*, hier hebben we Vraag & Aanbod voor.

[ Voor 81% gewijzigd door ThinkPad op 25-01-2022 07:12 ]

Toshiba daiseikai 9 RAS-13 PKGPV-E, PV 16 X 270 w oost, 8 x 275 w solarwatt panelen op west samen met 8 panelen op oost parallel op 1 mppt (Growatt 4200 MTL-S)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
maarten_NL schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:17:
[...]

Bij oa Hyundai kan je je auto aanmelden dat de laadstrategie gestuurd kan worden.

https://www.hyundai.com/nl/elektrisch/smartcharging.html

Het financiële voordeel is wel magertjes. 0.005 cent per kWh. Als je echt in een regio woont waar het een probleem is is je voordeel natuurlijk dat je panelen mogelijk op de piek momenten door kunnen blijven leveren als alle EVs ineens gaan laden.
het is
" jouw energieleverancier. De vergoeding die wij ontvangen zetten wij door naar jou en start vanaf 0,5 cent per kWh
"
dus 100 keer zoveel :) . kortom : je kan er niet voor investeren, maar toch leuk meegenomen.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

nm. ik lees niet goed :o

[ Voor 94% gewijzigd door twain4me op 25-01-2022 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:50
Ik heb gisteren 16 405WP panelen laten installeren. Echter is mijn teruglevering hoog en laag nog steeds 0 kWh.

Hoe wekken jullie dan zo veel stroom op met veel minder panelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@turkeyhakan ik heb 8.5kWp Oost / West en deze week als maximale uurwaarde 0,4kW, en tussen de 1 en 1,8 kWh per dag.
Dus deze week zal je verbruik het allemaal opeten.

Wellicht van 1200-1300 al je verbruikersgroepen uitzetten? :)

[ Voor 27% gewijzigd door BarryH op 25-01-2022 19:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarten_NL
turkeyhakan schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 18:07:
Ik heb gisteren 16 405WP panelen laten installeren. Echter is mijn teruglevering hoog en laag nog steeds 0 kWh.

Dan doen wij met zon, daar ontbrak het vandaag aan.

Staat de omvormer al wel op standje productie? Zo ja, dan zie het zo: de meters die je af moet rekenen hebben iets minder hard opgeteld :)

Hier duurde het bij de Solaredge set een paar uur maar ik hoor ook weleens dat het een aantal dagen kan duren voor ze de set "aan" zetten.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

turkeyhakan schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 18:07:

Na 1 dag grauw Nederlands winterweer moet je ook geen wonderen verwachten. Je moet op jaarbasis kijken.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ethirty schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 18:39:
[...]

Na 1 dag grauw Nederlands winterweer moet je ook geen wonderen verwachten. Je moet op jaarbasis kijken.
Nul is toch ook zomaar weing, ik heb bijna 10kWh dus....
@turkeyhakan ik zou even checken of je omvormer het echt wel doet, en anders je netbeheerder naar je slimme meter laten kijken, mijne bleef ook op nul staan, ik kreeg gelijk software update.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
maarten_NL schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 18:35:
[...]

Dan doen wij met zon, daar ontbrak het vandaag aan.

Staat de omvormer al wel op standje productie? Zo ja, dan zie het zo: de meters die je af moet rekenen hebben iets minder hard opgeteld :)

Hier duurde het bij de Solaredge set een paar uur maar ik hoor ook weleens dat het een aantal dagen kan duren voor ze de set "aan" zetten.
Ik heb micro omvormers en kan het verbruik nog niet monitoren helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
reneeke1970 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 18:52:
[...]

@turkeyhakan ik zou even checken of je omvormer het echt wel doet, en anders je netbeheerder naar je slimme meter laten kijken, mijne bleef ook op nul staan, ik kreeg gelijk software update.
Ik heb net een nieuwe slimme meter? Verder was het actuele verbruik gisteren nog wel iets onder de 0, -0,18 ongeveer. Zou mijn verbruik gelijk zijn aan mijn opwek met deze wolken? Maar teruglever hoog en laag zijn 0 kWh.

[ Voor 4% gewijzigd door turkeyhakan op 25-01-2022 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
turkeyhakan schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 19:02:
[...]

Ik heb net een nieuwe slimme meter? Verder was het actuele verbruik gisteren nog wel iets onder de 0, -0,18 ongeveer. Zou mijn verbruik gelijk zijn aan mijn opwek met deze wolken? Maar teruglever hoog en laag zijn 0 kWh.
Als je meer verbruikt dan je opwekt dan blijven die tellers op nul ja. Maar dat zie je dan weer aan het opgenomen huis vermogen, staat in display.
En ik had het ook over nieuwe meter die op nul bleef staan. Ik zag overigens wel op display staan -5000 watt, alleen de totaal tellers bleven nul

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
reneeke1970 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 19:12:
[...]

Als je meer verbruikt dan je opwekt dan blijven die tellers op nul ja. Maar dat zie je dan weer aan het opgenomen huis vermogen, staat in display.
En ik had het ook over nieuwe meter die op nul bleef staan. Ik zag overigens wel op display staan -5000 watt, alleen de totaal tellers bleven nul
Aha, goed om te weten! Moet je hier de energieleverancier voor bellen of de netbeheerder? En als jouw teller de teruglevering niet had geregistreerd, ben je die dan misgelopen (de extra teruglevering bovenop je verbruik)?

[ Voor 11% gewijzigd door turkeyhakan op 25-01-2022 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
turkeyhakan schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 19:02:
[...]

Ik heb micro omvormers en kan het verbruik nog niet monitoren helaas.
Als het om enphase gaat, kan er nog vanalles mis zijn.
enphase metered met IQ7 - meters niet ingeschakeld
Envoy-S Metered IQ7's en fouten configuratie

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-01-2022 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
turkeyhakan schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 19:15:
[...]

Aha, goed om te weten! Moet je hier de energieleverancier voor bellen of de netbeheerder? En als jouw teller de teruglevering niet had geregistreerd, ben je die dan misgelopen (de extra teruglevering bovenop je verbruik)?
Wat ie niet registreert krijg je niet betaald.
Maar ik zat in de nek van de monteur te hijgen dus binnen anderhalf uur telde mijn meter gewoon op nadat ik netbeheerder had gebeld. Was maar 16 kWh kwijt gelukkig

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Gaat inderdaad om een Enphase met IQ7A. Maar... ik zie geen foutmelding. En ik heb die blauw/witte kabels niet.... Edit: ik heb niet de metered versie, en daar horen die blauw/witte kabels bij. No worries :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EcoI8NWnQq-EDsvjzOwdCG_wsRE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LE3a9ro9uraaVdT1MYYGra8E.png?f=user_large

PS: in 30 uur maar 1 kWh opgewekt.. Dat is heel weinig vergeleken met iemand die hier 0,4 kW opwerkt in 1 uur.

[ Voor 12% gewijzigd door turkeyhakan op 25-01-2022 19:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online
turkeyhakan schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 19:39:
[...]

Gaat inderdaad om een Enphase met IQ7A. Maar... ik zie geen foutmelding. En ik heb die blauw/witte kabels niet.... Edit: ik heb niet de metered versie, en daar horen die blauw/witte kabels bij. No worries :)

[Afbeelding]

PS: in 30 uur maar 1 kWh opgewekt.. Dat is heel weinig vergeleken met iemand die hier 0,4 kW opwerkt in 1 uur.
Ik heb ook 0 teruggeleverd vandaag. Het is 1 van de donkerste januari dagen van dit jaar. Misschien morgen even afwachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

reneeke1970 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 18:52:
[...]

Volgens je eigen link heb je 266 panelen, wel zo eerlijk om dat er dan even bij te zeggen bij zo’n dagverbruik. ;)

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ethirty schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 19:55:
[...]

Volgens je eigen link heb je 266 panelen, wel zo eerlijk om dat er dan even bij te zeggen bij zo’n dagverbruik. ;)
Dan moet hij nog steeds twee of drie doen, en geen nul

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Kalentum schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 19:52:
[...]

Ik heb ook 0 teruggeleverd vandaag. Het is 1 van de donkerste januari dagen van dit jaar. Misschien morgen even afwachten...
Ja inderdaad ! Dank voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Ethirty schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 19:55:
[...]

Dat is niet echt eerlijk…. En ik maar denken de panelen werken niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
turkeyhakan schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 20:00:
[...]

Dat is niet echt eerlijk…. En ik maar denken de panelen werken niet goed.
Dat doen ze ook niet, wil je wel opgewekt vermogen per paneel geven, jouwe zijn 400 watt?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
reneeke1970 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 20:02:
[...]

Dat doen ze ook niet, wil je wel opgewekt vermogen per paneel geven, jouwe zijn 400 watt?
Ik heb 16 panelen van 405 wp per stuk ja. Maar hoe en wat durf ik niet te zeggen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
turkeyhakan schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 20:06:
[...]

Ik heb 16 panelen van 405 wp per stuk ja. Maar hoe en wat durf ik niet te zeggen..
Mijn 445 watt panelen deden ongeveer 0.14 kWh vandaag per stuk. Mag je zelf terug rekenen. En hier was het hele dag mistig

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
reneeke1970 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 20:20:
[...]

Mijn 445 watt panelen deden ongeveer 0.14 kWh vandaag per stuk. Mag je zelf terug rekenen. En hier was het hele dag mistig
Ligging op het zuiden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Onder 5 graden naar oost, bijna vlak dus

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@maarten_NL
Wacht nog ff op de subsidie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jubeth

jubeth

%^)

reneeke1970 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 20:20:
[...]

Wij kregen vandaag 3.967 kWh uit de 57 Maxeon 5 panelen. Inderdaad 1 van de donkerder dagen ooit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

reneeke1970 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 22:15:
[...]

Snap geen bal van deze tabel....
tip hij heeft meer verbruik dan opwek, ik heb er ook even over gedaan :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
twain4me schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 22:17:
[...]

tip hij heeft meer verbruik dan opwek, ik heb er ook even over gedaan :+
Maar dan klopt de terug levering niet, zit ergens wat fout denk

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-09 07:31

NeHoX

Gamer + PV

Gisteren zijn m’n panelen geplaatst. Vorige week de omvormer. Nu is het helaas wachten op de netbeheerder voor het omzetten van de aansluiting naar 3 fase. Ben erg benieuwd hoe deze gaan presteren aangezien het dak 8 graden helling op Noord (Noord Oost) ligt. Gelukkig geen schaduw. Ligt als een biljart laken.

23x DMEGC 330wp Glas-Glas Full Black halfcut cells met SUN2000-450W-P Smart PV Optimizers op een Huawei Omvormer SUN2000MA-8KTL-M1 (accu ready).

Hoe is jullie ervaring met DMEGC en/of Huawei?

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
reneeke1970 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 22:19:
[...]

Maar dan klopt de terug levering niet, zit ergens wat fout denk
Direct verbruik klopt inderdaad niet, dat moet 1757 ipv 2800 zijn. Verder heeft dat geen invloed op de kosten van het verbruik buiten de panelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
maarten_NL schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 22:36:
[...]

Direct verbruik klopt inderdaad niet, dat moet 1757 ipv 2800 zijn. Verder heeft dat geen invloed op de kosten van het verbruik buiten de panelen.
Nou als jij je knutselwerk dan maar snapt... Ikke nog steeds niet

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

NeHoX schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 22:27:
Gisteren zijn m’n panelen geplaatst. Vorige week de omvormer. Nu is het helaas wachten op de netbeheerder voor het omzetten van de aansluiting naar 3 fase. Ben erg benieuwd hoe deze gaan presteren aangezien het dak 8 graden helling op Noord (Noord Oost) ligt. Gelukkig geen schaduw. Ligt als een biljart laken.

23x DMEGC 330wp Glas-Glas Full Black halfcut cells met SUN2000-450W-P Smart PV Optimizers op een Huawei Omvormer SUN2000MA-8KTL-M1 (accu ready).

Hoe is jullie ervaring met DMEGC en/of Huawei?
Waarom zijn er optimizers geplaatst als je geen schaduw hebt?

iStockphoto

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-09 07:31

NeHoX

Gamer + PV

BlizzarD schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 08:17:
[...]

Waarom zijn er optimizers geplaatst als je geen schaduw hebt?
Goede vraag, was de enige manier om statistieken per paneel te krijgen. Vanaf dag 1 onderdeel geweest van de offerte aanvragen.

Edit:
Plus dat het aangeraden wordt vanuit de installateur ivm het eerder opstarten van individuele panelen, maar weet niet of dat waar is.

[ Voor 18% gewijzigd door NeHoX op 26-01-2022 14:21 ]

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Met dit soort weersomstandigheden hebben jullie ook dat niet alle micro's communiceren neem ik aan. Klopt dat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JnGCnS00Oe-4DH3SNuDG6X1jMsM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zyjYgX4q6rTaAMCiqQiRowSF.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 48 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic