enphase metered met IQ7 - meters niet ingeschakeld

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-09 21:48
Hallo,
Ik heb sinds enkele dagen een Enphase Metered geinstalleerd gekregen met IQ7 micro omvormers.
Als ik nu naar de webinterface ga van de Enphase dan zie ik:

code:
1
2
3
Meten
Meters niet ingeschakeld
Meten nu instellen

en:
code:
1
2
3
Controleren
Verbonden met Enlighten
Laatste rapport: 11 Nov, 2020 9:03 PM

Die melding: "Meters niet ingeschakeld", begrijp ik niet. Is er nog iets nodig om iets goed werkend te krijgen?
Iemand hier ervaring mee, of kennis van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dogzilly
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22-11-2024
heb je stroommeettrafo's ? misschien zijn niet geïnstalleerd.

https://enphase.com/sites...S-Meerfasig-QIG-NL-NL.pdf

[ Voor 23% gewijzigd door dogzilly op 11-11-2020 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Ik ben een leek op dit gebied. Is het een probleem waarmee ik terug moet bij de installateur?
Ik zie in de pdf staan: "Twee deelbare stroomtransformatoren voor productie- en verbruiksmeting". Is dat wat je bedoeld? Hoe herken ik die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 12:55

martijn v o

Certified by Enphase.

Als je het zelf hebt gekocht en geïnstalleerd dan kun je met de toolkit deze meters aanzetten.
Heb je het door een bedrijf laten doen, dan moet je hun dat laten fixen.

Je hebt het denk ik over de verbruiksmeter, die moet je aanmelden en inleren om hem te kunnen zien.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Maak eens een foto van je Enphase waar de witte en blauwe draad te zien is.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Op de factuur staat: Envoy-S Metered enkel- en driefase gateway met 2x CTs
Maar onder de Enphase zie ik geen blauwe en witte draad zoals in het filmpje. Direct er onder zit een ac werkschakelaar. Ik zie ze ook niet in de meterkast. Kan het zijn dat die stroomtransformator ontbreken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dogzilly
welke prijs hebben ze gerekend voor de Envoy metered ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YvpoyYa4pEYBoUZl0SA86rlJ1jA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1AKyNAg9H9Ky8eWmJDRJe9JK.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is de Envoy met werkschakelaar op zolder.
Ik heb niet een prijs voor de Envoy apart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Lijkt erop dat de spoelen niet zijn aangesloten inderdaad. Bij mij ziet het er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UR4QNqc88hp-o2WUMxvjE784X4w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AT50a2fd2bD6Az5msC5P90aM.jpg?f=user_large

Installateur mag terugkomen. Vermoed dat ze dachten dat het niet een metered versie was?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dogzilly
ik denk dat het Als er een vinkje naast Productiemeter staat uitgevinkt moet worden met de installer toolkit.( dus door de installateur)

dan werkt de envoy metered waarschijnlijk als een gewone envoy.

ik weet niet of de afspraak was dat je opbrengst en verbruik kon zien.

anders moeten ze een signaal kabel trekken van je envoy naar je meterkast.

Controleer de systeemconfiguratie
Terwijl u nog steeds via de Installer Toolkit verbonden bent met de
Envoy-S, controleert u het overzichtsscherm op het volgende:
A) Bevestig dat het verwachte aantal apparaten gedetecteerd zijn en
ook communiceren.
B) Controleer in het overzichtsscherm of het nieuwe profiel voor alle
apparaten is ingesteld. Dit kan tot 5 minuten in beslag nemen voor
een standaardsysteem.
C) Tik op de knop Meters.
D) Als er een vinkje naast Productiemeter staat, is deze meter ingeschakeld. Als er een tandwieltje wordt weergegeven, moet u de
meter inschakelen:
• Tik op Productiemeter. Als de metermodus meerfasig is, selecteert
u de gemeten fasen. Dit wordt gebaseerd op de bedrading van uw
Envoy-S. Als de Envoy-S bijvoorbeeld is bedraad voor drie fasen,
selecteert u dit aantal.
• Volg de instructies op het scherm om de productiemeter in te
schakelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Dogzilla, Volgens mij suggereer je dat ik op van alles kan klikken. Maar dat kan ik niet. Dat kan alleen met "aanmeldgegevens installatieprogramma".

code:
1
2
3
4
Micro-omvormers
    11 Gedetecteerd
    0 Communiceren
    0 Stroom produceren

Eerder zag ik wel dat er 11 Communiceren stond.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yCPnEfv2II2ooYfl5gTBVE-vvF4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/N6YErWnzT7h3QscJ7Kk2iQQf.png?f=fotoalbum_large

Ik krijg dus de indruk dat ze die tranformator meetdingen zijn vergeten en een aantal vinkjes niet hebben gezet? Ik ga er maar eens achteraan bij de installateur.

[ Voor 47% gewijzigd door ahbart op 11-11-2020 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dogzilly
bel je installateur die heeft de installer toolkit op zijn telefoon die kan het fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Top. Doe ik.
Zou ik als eindgebruiker toegang moeten hebben tot het Enphase Envoy systeem?

• ahbart
Oh ze communiceren blijkbaar weer wel. Misschien doen ze dat alleen als de zon schijnt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kVRZ25wROMYV5jmId6IWHhai3BU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TDj8R09Sek5YJX6dD2lqCQKe.png?f=fotoalbum_large

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Dat klopt, dat is normaal.

Zou nogal onzinnig zijn als ze in de nacht stroom van het net trekken om maar te blijven communiceren :p

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• ahbart
Het kan toch niet zo zijn dat bij de Envoy-S metered versie metering een extra optie is waarvoor extra betaald zou moeten worden? Dat lijkt me raar, als ik een Metered versie koop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blerry
  • Laatst online: 20-09 12:37
Je moet een paar extra draden zien die naar de spoelen e.d. lopen bij mij :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NpmUC7fJyQcDZ5sdNY48C73St4E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4UYyTe6Df1Ix1CJQMYjpQkV2.jpg?f=fotoalbum_large

• ahbart
Die zie ik dus niet. Dan zijn ze toch iets vergeten?

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ja.

Hangt ie bij jou wel in de meterkast trouwens? Heb nu het idee van niet? Dat moet wel namelijk. Die draden kunnen niet met meters verlengd worden.

• ahbart
Nee hij hangt niet in de meterkast. Hij hangt op zolder en de meterkast is beneden. Zit daar het probleem?
Dat had de installateur toch moeten weten!
Ze hebben tegelijk de meterkast vervangen van een oude stoppenkast naar een nieuw systeem, dan was daar installeren toch een fluitje van een cent geweest?!

[ Voor 53% gewijzigd door ahbart op 12-11-2020 11:36 ]

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Ja die moet naar beneden.
Communicatie met de miicros gaat via het lichtnet.
En als je de metered hebt besteld zitten er twee CT spoelen bij. Alleen 3 fase moet je er twee bijkopen.

• ahbart
ok! Top hartelijk dank voor de informatie. Nu kijken wat ik voor elkaar krijg. Helaas al betaald, omdat ik dacht dat alles naar behoren werkte.

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:56

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Heb je ook de metered besteld? In veel gevallen, of misschien wel standaard tegenwoordig?, wordt de Envoy Metered geinstalleerd, ook als je de 'gewone' Envoy hebt besteld. Dan heb je geen 'recht' op de meetspoelen en de separate verbruiksmeting.

[ Voor 17% gewijzigd door bartvl op 12-11-2020 12:22 ]

Life is not about specs, it is about joy!

• ahbart
Ja. The metered stond al op de offerte en nu ook op de factuur. (Envoy-S Metered enkel- en driefase gateway met 2x CTs) Als dat niet het geval was geweest had ik er om gevraagd.

• ahbart
Kan iemand me vertellen welke informatie ik extra heb als die meetspoelen aangesloten zijn en meten aanstaat in de webgui van de Envoy-S Metered?
Verbruik informatie, en levering, in grafiek? en hoe verhoud dit zich tot de informatie in enlighten? Ik kan dit niet precies vinden op internet.

[ Voor 10% gewijzigd door ahbart op 12-11-2020 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert_Samsung
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 19-09 23:47
Ik heb sinds vorige week de spoelen geïnstalleerd en dit bij de leverancier laten aanzetten in de Envoy. Je hebt nu een beter overzicht van wat je dagelijks gebruikt (totaal), welk deel daarvan wordt geleverd door de eigen panelen, welk 'tekort' je bijkoopt van de energie leverancier of welk 'overschot' je levert aan de energieleverancier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o_7LYcvgiqkrfFe8FEKVQ96-IFs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jwbu7blDyOx9NEc2BhQL82ni.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Dank je wel! Duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Ik heb toch nog een vraag.
In de discussie met de installateur kwam naar voren dat het beter zou zijn om de Envoy-S Metered boven te hangen omdat dat dichter bij de panelen is. Is daar een reden voor? Iets in de communicatie met de panelen?
De Envoy is direct op een eigen groep aangesloten (dus niet via PV ofzo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:29

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Dat maakt niet zo heel veel uit. Communicatie met de omvormers gaat immers via PLC.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Nee dat is echt nonsens.

De metered variant MOET in de meterkast, punt.

De communicatie met de omvormers werkt via PLC over de AC bekabeling waar je micro's aan hangen. Hier zit er 25 meter kabel tussen en dat werkt prima.

Ik heb echt het idee dat je installateur je iets verkocht heeft waarvan het geen idee heeft wat het 'metered' deel nou eigenlijk inhoudt.

[ Voor 23% gewijzigd door Glashelder op 16-11-2020 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Top. Dank jullie wel! Hier kan ik mee verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Beste allemaal,
Jullie hebben me fantastisch op weg geholpen bovenstaand. Top.
Nu ben ik met enige druk zo ver gekomen dat de installateur de Envoy-S Metered naar de meterkast heeft verplaatst. Een stap in de goede richting dus. Maar de meetspoelen hebben ze nog niet geplaatst.

Volgens de installateur omdat daar geen plek voor zou zijn. Als ik echter bovenstaande foto zie van Blerry dan ziet dat er niet heel veel anders uit dan bij mij.
Volgens de installateur zijn die meetspoelen 5x5cm en heb ik er vanwege de 3 fasen 3 nodig.
Zie bijgaande foto zoals het nu geïnstalleerd is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A1Qk6oh3uAvJB5IDzhF2OOWg_ok=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ee5BsfGtVabOZWTjZwh7rg6I.jpg?f=fotoalbum_large
Klopt dat allemaal? Is er ruimte gebrek?
En worden deze meetspoelen tussen de smartmeter en de 'stoppenkast' geplaatst?

En nu blijkt me ook dat de zonnepanelen slechts op fase 3 zit. Ik begrijp dat de smartmeter fase 1, 2 en 3 wat verbruik en opbrengst tegen elkaar afweegt. Maar levert dit nog problemen op voor het meten?

Graag toch nog eens jullie deskundige advies! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Kan iemand me hier mee helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:09
De spoelen zijn behoorlijk groot, maar ik verwacht dat het wel had gepast tussen de smartmeter en hoofdschakelaar.

Waar zit bij jouw het 'Enphase q relay' eigenlijk?

[ Voor 19% gewijzigd door wouter.N op 18-04-2021 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Hallo Wouter, Dank voor je reactie. Dat zou mooi zijn als dat wel past.
Wat is een Q-relay? Ik heb even op internet gezocht, maar ik herken dat apparaatje niet. Is dat goed of fout? Wat doet dat ding?

Bij Berry hierboven zie ik hem ook niet in de meterkast.

Edit:
Ik vind dit op internet:
Het Enphase Q-relais 1fase is de overspanningsbeveiliging van de nieuwe generatie Enphase IQ7 micro-omvormers. Iedere IQ7 string moet worden voorzien van een Q-relais om aan de veiligheidseisen te voldoen.

De nieuwe Enphase IQ7 micro-omvormers zijn, om storinggevoeligheid van de set te verminderen, niet voorzien een ingebouwde overspanningsbeveiliging. Dit IQ7 Q-relais werkt als een DC switch en beschermt uw woning tegen netspanningsproblemen aan de kant van de zonnepanelen.

Zonder het Enphase Q-relais voldoet uw systeem niet aan de NEN1010.
Wordt dat Q-relais tussen de Envoy-s en de meterkast geplaatst? Of juist tussen de Micro-omvormers en de Envoy?

Bij mij zijn de panelen op een aparte kabel en aparte groep aangesloten. Dus niet via een bestaande elektrakabel. Maakt dat verschil?

[ Voor 75% gewijzigd door ahbart op 18-04-2021 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
ahbart schreef op zondag 18 april 2021 @ 22:55:
Hallo Wouter, Dank voor je reactie. Dat zou mooi zijn als dat wel past.
Wat is een Q-relay? Ik heb even op internet gezocht, maar ik herken dat apparaatje niet. Is dat goed of fout? Wat doet dat ding?

Bij Berry hierboven zie ik hem ook niet in de meterkast.

Edit:
Ik vind dit op internet:

[...]

Wordt dat Q-relais tussen de Envoy-s en de meterkast geplaatst? Of juist tussen de Micro-omvormers en de Envoy?

Bij mij zijn de panelen op een aparte kabel en aparte groep aangesloten. Dus niet via een bestaande elektrakabel. Maakt dat verschil?
Het Q-relais had tussen de micro-omvormers en meterkast gemoeten, volgens mij is het nu niet goed aangesloten en is het potentieel gevaarlijk.

Ps. De Envoy-s zit niet tussen je micro-omvormers en meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Ik zie tussen de bomen et bos niet meer. Is hier dan een prutser aan het werk geweest?

Ik heb 11 panelen. IQ7 Micro-omvormers en een Envoy-S Metered aangesloten op fase 3 met een eigen zekering. Is mijn systeem dan niet veilig omdat er een Enphase Q-relais overspanningsbeveiliging ontbreekt?
Moet ik hem uitzetten?

[ Voor 3% gewijzigd door ahbart op 19-04-2021 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Het is niet alleen de Q-relais die lijkt te ontbreken. Ik zie op de installatie ook geen aanduiding waar de PV-panelen aangesloten zitten. Tevens geef je aan dat je panelen 3-fase aangesloten zijn. In de meterkast zie ik alleen 1-fase automaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Ik ben zelf een leek op dit gebied.
Maar ik heb nu het idee dat dit bedrijf er een zooitje van heeft gemaakt. Ik ben al sinds maanden bezig met dit bedrijf om ze de Metered versie van de Envoy-S Metered actief te krijgen. Nu blijkt dat ze mogelijk ook nog eens dat het misschien verkeerd is aangesloten.
Hoe kan ik hier het beste nu mee omgaan. Is er een onafhankelijk adviseur bijvoorbeeld die dit zou kunnen beoordelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
Meld ze gewoon dat je er op geattendeerd bent dat je installatie niet aan de NEN1010:2015 richtlijnen voldoet wegens de volgende redenen;
  • Q-relais ontbreekt (installatie voldoet nu niet aan de regels omtrent galvanische scheiding en overspanning
  • Geen aanduiding in de meterkast op welke automaat de PV-installatie is aangesloten
Daarnaast zou je nog kunnen vragen of de installatie op 1-fase of 3-fasen is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Ik heb een 3-fase hoofdaansuiting. Maar de Envoy-S M zit op 1 fase aangesloten. Zonder de meetspoelen dus.
Via Domoticz lees ik ook uit dat alleen op fase 3 opbrengst is.

[ Voor 23% gewijzigd door ahbart op 19-04-2021 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-09 20:50

OmeJoyo

This is me

Wat zit er in dat pijpje van de ene naar de andere kast? Ik zie geen reden waarom die daar zou zitten.

Ik zie 3x een aardlek, 12 groepen en 1 kookgroep? en 1 groep met een Aardlekautomaat.

Waarom is er niets gelabeld?

Als die groep linksboven idd een kookgroep is waar hebben ze die dan opgezet?

Want op de aardlekautomaat staan gok ik ze panelen.

Om nog maar te zwijgen van hoe die aarde naar de kast is gebracht

Ik zou die kast zeker eens van binnen willen zien (je groepenkast)

[ Voor 7% gewijzigd door OmeJoyo op 19-04-2021 18:30 ]

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Die 2 en 1 schakelaars helemaal links zijn leeg. Die zijn reserve. Daarop was in de vorige kast de wasmachine en droger op zolder aangesloten.
1-9 -groepen in huis.
10 wasdroger, 11, wasmachine, 12 zonnepanelen.

Ik geloof:
Fase 1: 1,2,3,4
Fase 2: 5,6,7,8
Fase 3: 9,10,11,12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-09 20:50

OmeJoyo

This is me

Hmmz, had me toch op moeten vallen dat ze uit staan, maar eigenlijk, aangezien het niet zit aangesloten en die bovenste ook niet aangesloten kan zitten met je huidige setup zouden die er gewoon uit moeten.

Het geeft allemaal geen fraaie indruk iig.

Of het prutswerk is, dat is lastige te beoordelen met de huidige info, vakwerk durf ik het niet te noemen.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Wat voor een panelen zijn het? Met 11 panelen kun je aardig in de buurt komen van overbelasting van 1 16A groep. Maar dat is afhankelijk van de opbrengst van het paneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Hannover glas panelen 320W.
Maar 4 liggen op het westen.

[ Voor 38% gewijzigd door ahbart op 19-04-2021 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Die spoelen passen er bij jou echt makkelijk in. Ik heb bij mij bij lange na niet zoveel ruimte als jij en hier past het ook. (ook 3 fase)

Wat die Q relay betreft. Enphase is op dit gebied een slappe zak. Mijn pa heeft ook een Enphase installatie en ook daar was de installateur te belabberd om een Q relay te installeren. Kreeg de volgende reactie van Enphase toen ik vroeg hoe dat zat.
Om te kunnen voldoen aan de Europese veiligheidsnormen, behoort het Q-relay, een mechanisch relay dat het PV-systeem kan ontkoppelen, bij een Enphase installatie van micro-omvormers uit de IQ7 serie. Wij als fabricant adviseren de installatie van een q-relay bij IQ7 micro-omvormers.
Er zijn installateurs die niet daarvoor kiezen omdat de micro-omvormers zichzelf effectief kunnen uitschakelen, bij instabiliteit op het electriciteitsnet bijvoorbeeld.
De installateur leidt daar vervolgens uit af dat het niet strikt noodzakelijk is.. :Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Ik vraag me af wat er dan gebeurd als de bliksem in de installatie slaan. 😫

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:32
Technisch gezien is de Q relais niet nodig want in de micro’s zit ook een “q relais”. Qua veiligheid maakt het dus geen bal uit. Buiten Europa word dat ding helemaal niet gebruikt.

Waarom hij er niet WEL tussen moet is omdat het in de NEN1010 staat. Het is gewoon een regel dat je het systeem mechanisch los moet kunnen koppelen door een aparte beveiliging.

Zou je installateur dus nog even bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
De monteur heeft een werkschakelaar, zoals hij noemde, tussen de meterkast en de panelen gezet. Zou hij daarmee kunnen zeggen dat het systeem aan de norm voldoet?
Die schakelaar is een soort zijwaartse hendel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:32
ahbart schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 19:16:
De monteur heeft een werkschakelaar, zoals hij noemde, tussen de meterkast en de panelen gezet. Zou hij daarmee kunnen zeggen dat het systeem aan de norm voldoet?
Die schakelaar is een soort zijwaartse hendel.
Nee die werkschakelaar is voor bv onderhoud die schakelt niet automatisch af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Dank jullie wel! Ik ga er achteraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• telecom_expert
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-09-2022
Remco Tr schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 08:18:
Technisch gezien is de Q relais niet nodig want in de micro’s zit ook een “q relais”. Qua veiligheid maakt het dus geen bal uit. Buiten Europa word dat ding helemaal niet gebruikt.

Waarom hij er niet WEL tussen moet is omdat het in de NEN1010 staat. Het is gewoon een regel dat je het systeem mechanisch los moet kunnen koppelen door een aparte beveiliging.

Zou je installateur dus nog even bellen.
Hallo Remco,

Is het ook niet zo dat dit Q-Relay (ivm fase koppeling) nodig was als je de microconvertors over 3 fasen verdeeld en er een 1 fase Envoy aanhangt? Zodat de Envoy toch alle microconvertors kan detecteren en ermee kan communiceren? Ik weet niet zeker of de 3 Fase Envoy dit uit zich zelf al kan.

Gr. Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Zover ik nu weet is dit Enphase Q-relais een overspanningsbeveiliging. Wat jij bedoeld is een fase koppelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:29

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Dus wat je nodig hebt:
Q relay
3 Meetspoelen voor je drie fase meterkast verbruik
1 Meetspoel voor je panelen opbrengst (ik ga er van uit dat je een 1 fase systeem hebt).

Enneh.. je geeft een paar keer aan dat je een leek bent. Je ziet dsn hoe bedrijven met je omgaan. Dus, lees even de installatiehandleiding: https://www4.enphase.com/...voySMultiphase-IOM-NL.pdf en dan kan je de installateur iets meer van repliek dienen. :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Dank je wel teacher, Inmiddels ben ik een paar grote stappen verder in mijn kennis. Ze nemen inderdaad een loopje met je. Continue. Als het goed is wordt nu op korte termijn de CT's bij mij aangesloten en een Q-relais.
Volgens hen was het Q-relais eigenlijk in november vorig jaar geen installatie vereiste. Ja dat weet ik dan weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basement
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-09 20:27
ahbart schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 23:22:
Dank je wel teacher, Inmiddels ben ik een paar grote stappen verder in mijn kennis. Ze nemen inderdaad een loopje met je. Continue. Als het goed is wordt nu op korte termijn de CT's bij mij aangesloten en een Q-relais.
Volgens hen was het Q-relais eigenlijk in november vorig jaar geen installatie vereiste. Ja dat weet ik dan weer niet.
Het is altijd al verplicht geweest om een Q-relais mee te installeren, anders voldoe je niet aan de netcode, die stelt dat alle omvormers boven de 253 volt uit komen moeten afschakelen middels een mechanisch relais. Aangezien je geen mechanisch relais in een dunne IQ7 kunt bouwen, heeft Enphase dus dat Q-relais ontworpen om aan de netcode te voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Kijk dat is nog eens goed om te weten. Dank je wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard Nies
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 27-12-2021
Het verbaast mij dat ik op geen ene foto een juiste installatie ben tegengekomen

1 de envoy moet apart afgezekerd worden bij voorkeur met een 6a automaat (enkelfasig)
Bij de metered versie 3 fase

2 in een meerfasige installatie moet een fasekoppelaar toegepast worden wie ook afgezekerd moet worden

3 aardlekautomaat toepassen 0,3a vanaf zonnepanelen

4 een lastscheider toepassen zodat je spanningsloos kan werken bij onderhoud/storing

5 de envoy moet officieel in een behuizing geplaatst worden

Veel installateurs slaan de helft over omdat dit een behoorlijke kostenbesparing oplevert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Ben toch benieuwd hoe jij aan die wijsheid komt.
Envoy hoeft namelijk niet in een behuizing, aardlek mag gewoon 30ma (en ik wil nog wel discussie voeren over aarding en dubbel geisoleerde systemen) , niet alleen bij een meerfasige installatie een fasekoppelaar ook bij een enkelfasige. en de envoy hoeft niet apart afgezekerd te worden, is wel handig om dat apart te doen (ivm instellen meters) maar is niet verplicht.
Kortom ik snap het merendeel van je opmerkingen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pbvdven
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 02-10-2023
ahbart schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 23:22:
Q-Relais is verplicht bij Enphase bij in welke uitvoering dan ook. CT ringen zijn allemaal leuk en aardig maar de q-relais zorgt ervoor dat je huis niet afbrand in het ergste geval. dus is zou die installateur maar eens de deur uit schoppen en iemand anders zoeken die het systeem voor je aansluit. CT ringen zijn trouwens eenvoudig zelf te installeren zie zoek ff open youtube zeer duidelijk filmpje van enphase in het NLD. ps in het filmpje zie je ook geen q-relais maar die hoort er wel te zitten. volgens mij brabbelt die man dat hij daar ergens boven zit beetje jammer. maar goed verder zeer duidelijk.

beetje info voor je installateur.
Het Enphase Q-relais is de overspanningsbeveiliging van de Enphase IQ7 micro-omvormers. In Nederland is een mechanische afsluiter verplicht voor een micro-omvormer systeem. Deze zijn beschikbaar in de vorm van een relais. Iedere IQ7 string moet dan ook worden voorzien van een Q-relais. Het Externe Relais voor de IQ7 - 1PH is geschikt voor enkelfasige PV installaties. Deze wordt in de PVBox of meterkast aangesloten aan de PV zijde. Bij de enkelfase variant wordt het stroomnet aan de bovenzijde aangesloten, de PV installatie aan de onderzijde. Zonder het Enphase Q-relais voldoet uw systeem niet aan de NEN1010 norm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Uiteindelijk hebben ze onder druk een Q-relais ingebouwd en een aantal spoelen. Maar volgens mij klopt het nog steeds niet helemaal wat waarden die dit oplevert betreft.
Maar goed, inmiddels is het bedrijf failliet verklaard. Ik wilde nog weer eens contact met ze opnemen, maar ze bleken niet bereikbaar. Een zoektocht leverde inderdaad het faillissement op.
Het was een ongelooflijk stel prutsers. Ik hoop maar dat ze niet een doorstart maken onder een andere naam of zo.
Ik heb zelf het beheer overgenomen via de website van Enlighten en dat bedrijf van installatie verwijderd, zodat er niet nog eens iemand toegang kan krijgen of zo.

[ Voor 14% gewijzigd door ahbart op 30-01-2022 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pbvdven
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 02-10-2023
Je kunt de 2 spoelen een voor productie een voor verbruik makkelijk zelf installeren en instellen.

je kunt deze https://www4.enphase.com/...oy-Metering-Checklist.pdf checklist volgen voor het instellen van de CT ringen mbv de installer toolkit. kun je als consument gewoon voor aanmelden kost niks. je kunt ook de ringen rechtstreeks instellen in de envoy surf na het ip adres /installer/setup van je envoy inloggen met installer en wachtwoord hiervandaan halen https://blahnana.com/passwordcalc.html

Daarnaast is het belangerijk dat de CT ringen goed geinstalleerd zijn op de envoy en de pijltje de juiste kant op staan hier staat een duidelijk uitleg YouTube: Enphase Envoy S en Envoy S Metered aansluiten.

nog een aanvulling
Mocht je de melding meter probleem hebben dat betekend dat hij vreemde waarden heeft aangetroffen deze melding gaat soms pas na 12/24 uur weer weg soms komt de melding ook juist na het aanpassen en ook al is het probleem al lang verholpen en is er helemaal geen probleem. soms gaat de melding ook helemaal niet weg terwijl je bij het instellen gezien hebt dat alles klopt dan kun je dit oplossen door de operationeel sinds op de volgende dag te zetten en je zult dan zien dat de melding de volgende dag weg is. dit betekend wel dat je in de app de data van voor die datum niet kan raadplegen. in sommige gevallen kun je de datum ook weer terugzetten en blijft de melding weg en kun je de data van daarvoor wel weer raadplegen dit heb ik zelf echter nooit geprobeerd. mocht de melding niet weg zijn dan heb je toch iets niet goed aangesloten.

[ Voor 35% gewijzigd door pbvdven op 30-01-2022 18:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ahbart
Ok, Hartelijk dank! Dat wachtwoord had ik op die manier al gegenereerd. :)
Ik ga me er binnenkort weer even in verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-09 23:12
weet iemand wat het eigen verbruik is van deze
bedoel de monitoring etc verbruikt ook stroom

neem aan dat deze vanaf de zonnepalenen komt en dan uitvalt als het donker word of zijn er gedurende de donkere uren van de dag XX aantal micro omvormer stroom aan het verbruiken van het net?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 14:49
ahbart schreef op zondag 30 januari 2022 @ 20:35:
Ok, Hartelijk dank! Dat wachtwoord had ik op die manier al gegenereerd. :)
Ik ga me er binnenkort weer even in verdiepen.
En hoe is het afgelopen?
Bedrijf failliet, mar werkt je installatie nu?

Heb je die CT spoelen in je huidge dubbele 33 kast gekregen?

[ Voor 17% gewijzigd door martinus83 op 22-11-2022 23:05 ]

• ahbart
martinus83 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 23:03:
[...]
En hoe is het afgelopen?
Bedrijf failliet, mar werkt je installatie nu?
Bedrijf is inderdaad failliet. Maar de installatie wekt stroom op en rapporteert aan Enphase.
Heb je die CT spoelen in je huidige dubbele 33 kast gekregen?
Nou er zitten 3 spoelen op consumptie, maar de spoel op productie ontbreekt (zit op 1 fase). Ik moet alles nog eens opnieuw nakijken en checken of de spoelen goed zitten. Ook had ik een spoel besteld voor productie, maar deze was niet leverbaar. Vanwege de ruimte wilde ik zo'n nieuwere kleinere spoel bestellen.
Enphase CT-100-SPLIT-ROW, split-core stroomtransformator - CT-100-SPLIT-ROW
En dan kan ik meteen testen of een deel van de huidige spoelen niet werken, omdat deze een negatieve waarde gaven, terwijl ze goed aangesloten leken te zijn.

Kortom, ik ben er nog niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcowork
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 17-10-2024
Ik heb sinds vorig jaar ook een envoy s metered incl IQ7+ enphase inverters en 12 paneeltjes laten installeren. Ik was me er echter niet van bewust dat je ook het verbruik van het huis kon meten via de app.

Nu blijkt dus dat ik die gegevens niet zie in de app.

Zoals je kunt zien is de envoys rechts tegen de zijkant gemonteerd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JpdI0mfxy1OEeFmNRKvC5mpcA2k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ewm1shPqYL6Pkspw6ma6P0cr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oRmKTXsAZfnU5is5Nickuj33n4s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HElNoJDol0DwWn8l26QUa1Cc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yHlsS0sHQJItKWItSOkBcsWqsac=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p77BCqKfc1LafVhzmbRsLayT.jpg?f=fotoalbum_large

Ik denk overigens dat de ct spoelen ook niet geïnstalleerd zijn.

Kunnen jullie wellicht helpen??

Ps: gelieve geen opmerkingen op mijn kabelmanagement 😂

[ Voor 4% gewijzigd door marcowork op 07-05-2023 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 22:33
marcowork schreef op zondag 7 mei 2023 @ 11:46:
Ik heb sinds vorig jaar ook een envoy s metered incl IQ7+ enphase inverters en 12 paneeltjes laten installeren. Ik was me er echter niet van bewust dat je ook het verbruik van het huis kon meten via de app.

Nu blijkt dus dat ik die gegevens niet zie in de app.

Zoals je kunt zien is de envoys rechts tegen de zijkant gemonteerd

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik denk overigens dat de ct spoelen ook niet geïnstalleerd zijn.

Kunnen jullie wellicht helpen??

Ps: gelieve geen opmerkingen op mijn kabelmanagement 😂
Er zijn in ieder geval geen CT spoelen aangesloten.

De vragen daarnaast zijn of je een Metered besteld hebt (en geen Standard, maar dat ze door voorraadproblemen jouw een Metered hebben gegeven), en of je überhaupt een Metered hebt.

Of je een Standard of een Metered hebt, kun je aan de binnenkant van het klepje zien. Bij een Standard staan er een aantal aansluitingen doorgekruisd.
Pagina: 1