5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Het hypothetische geval dat hij schetst komt in de praktijk niet voor omdat er al snel smeltende isolatie is en er dan een fatsoenlijke sluiting is. Dit vergezochte scenario kan ook bij SE vookomen, met als verschil het intrinsiek hogere risico op vlambogen
Qua accu... voor mij zou het lock-in argument zwaarder wegen (dus voorkeur voor een flexibeler AC systeem), maar dat moet je zelf weten. Een dc/dc omzetting heeft immers ook verlies.
Voor wat het waard is, ik zou een communicatieve omvormer nemen met een bewezen goede MPPT, zoals Fronius of SMA. Dan zit je nergens aan vast voor toekomstige uitbreiding/vervanging, alle elektronica is bereikbaar en je hebt toch veel grip op wat er gebeurt.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Maar binnen zijn de gevolgen van brand gemiddeld weer veel groter. Ik denk eerlijk gezegd dat connectorverschillen een ondergeschikte rol spelen, zolang je maar dezelfde type connectors gebruikt. Mij maak je ook niet wijs dat bij gebruik van micro-omvormers/optimisers standaard alle connectors v.d. panelen worden geknipt en vervangen door hetzelfde merk v.d. micro/optimiser. Wat betreft GoodWe zou ik me eerder zorgen maken om de AC connector met die ieniemienie schroefjes waar ook 11A of meer doorheen gaat.de Peer schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 20:03:
[...]
Ja dat is een goede vraag. Als ik google op Goodwe MC4 connector of Goodwe accessories komt er niets naar boven.
Wellicht is te achterhalen welk merk ze gebruiken maar waarschijnlijk niet.
Dan heb je weinig keuze inderdaad. Schrale troost is misschien dat de omvormer meestal binnen hangt en dat de connector dus minder te verduren krijgt qua weersomstandigheden.
10 x Hyundai 400WP HiE-S400VG panelen gekoppeld aan een GoodWe 3600D-NS omvormer.
Panelen liggen op zuid-west +/- 223 graden. Dakhelling 30graden. Zie onderstaand:

Iemand een idee welke wattage is mag verwachten rond deze tijd? Heb helaas tot nu toe 1 piek gezien richting de 1000Watt. Momenteel doet ie ongeveer 200W (zwaar bewolkt). Zat al even op pvoutput te neuzen, maar kon geen juiste informatie vinden.
Omvormer en slimme meter heb ik gekoppeld aan Home Assistant.
Whatever.
https://www.thomasberger....=0&peakw2=0&temp_coeff2=0
Platdak installaties gaan nog meer in winterslaap dan die op mooie steile zuid daken.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Hier nog minder. Het weer is hier donkergrijs, en ondanks de 14 kWp op het dak is de opwek nu maar 324W, oftewel slechts 7 W per paneel.Martin7182 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:21:
@Harmen 20W per paneel is vandaag op dit tijdstip bij bewolkt weer heel normaal.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Kan altijd erger. Hier nog geen 4W per paneel. Maar da's meer iets voor https://gathering.tweakers.net/forum/insert_message/2108020Andrehj schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:25:
[...]
Hier nog minder. Het weer is hier donkergrijs, en ondanks de 14 kWp op het dak is de opwek nu maar 324W, oftewel slechts 7 W per paneel.(en dat voor mijn gevoel al sinds november).
Ook normaal. Maar je hebt wel kleine panelen dan. Gecorrigeerd naar 400Wp zou het iets van 9W per paneel zijn.Andrehj schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:25:
[...]
Hier nog minder. Het weer is hier donkergrijs, en ondanks de 14 kWp op het dak is de opwek nu maar 324W, oftewel slechts 7 W per paneel.(en dat voor mijn gevoel al sinds november).
Ik heb gewone 60 cells panelen van 1m x 1m68 van 320 Wp. Zijn tegenwoordig de 72 cells 400 Wp al normaal? Volgens mij is de bulk nog steeds 60 cells toch?Martin7182 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:12:
[...]
Ook normaal. Maar je hebt wel kleine panelen dan. Gecorrigeerd naar 400Wp zou het iets van 9W per paneel zijn.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik heb dit als volgt opgelost met tips uit dit topic:de Peer schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 20:03:
[...]
Ja dat is een goede vraag. Als ik google op Goodwe MC4 connector of Goodwe accessories komt er niets naar boven.
Wellicht is te achterhalen welk merk ze gebruiken maar waarschijnlijk niet.
Dan heb je weinig keuze inderdaad. Schrale troost is misschien dat de omvormer meestal binnen hangt en dat de connector dus minder te verduren krijgt qua weersomstandigheden.
Panelen onderling gewoon met dezelfde connectors aansluiten, die zijn immers allemaal van hetzelfde merk.
Enkel daar waar je van kabel naar paneel gaat aan beide kanten dezelfde stekker gebruiken, dus ja knippie knippie in je nieuwe paneel kabel (1 kant maar).
En regel (huur/leen) een goede knijptang en een degelijke striptang.
Ook zo'n aandraaihulpje van een paar euro is echt wel de moeite!
Het gestripte draadeind niet ronddraaien zoals bijna iedereen doet (voor solderen bijv.) maar recht laten, dat komt omdat de knijpconnector dan enkele aders kan afknijpen als deze gedraaid zijn.
Indien er behoefte aan is kan ik hier wel een youtube filmpje bij zoeken.
De vraag ging over de omvormer. Wat doe je als je geen bijgeleverde MC4 connectors meer hebt?Gman schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:37:
[...]
Ik heb dit als volgt opgelost met tips uit dit topic:
Panelen onderling gewoon met dezelfde connectors aansluiten, die zijn immers allemaal van hetzelfde merk.
Enkel daar waar je van kabel naar paneel gaat aan beide kanten dezelfde stekker gebruiken, dus ja knippie knippie in je nieuwe paneel kabel (1 kant maar).
En regel (huur/leen) een goede knijptang en een degelijke striptang.
Ook zo'n aandraaihulpje van een paar euro is echt wel de moeite!
Het gestripte draadeind niet ronddraaien zoals bijna iedereen doet (voor solderen bijv.) maar recht laten, dat komt omdat de knijpconnector dan enkele aders kan afknijpen als deze gedraaid zijn.
Indien er behoefte aan is kan ik hier wel een youtube filmpje bij zoeken.
In de post waar je op reageerde gaf ik dus aan dat dat niet mogelijk is. Althans, ik kan geen Goodwe MC4 connectoren vinden.Gman schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:53:
Nieuwe bestellen
[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 19-01-2022 13:55 ]
Ik had het omgerekend naar 400Wp omdat @Harmen die heeft. Dat zullen denk ik 120/144 half cells panelen zijn.Andrehj schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:24:
[...]
Ik heb gewone 60 cells panelen van 1m x 1m68 van 320 Wp. Zijn tegenwoordig de 72 cells 400 Wp al normaal? Volgens mij is de bulk nog steeds 60 cells toch?
https://hollandsolar.nl/u...2257968-50-trfupdate1.pdf
Onderzoek naar koppelen van verschillende merken MC4... Of zelfs dingen die net anders dan MC4 heten
Weinig reden voor paniek...
[ Voor 8% gewijzigd door Ronald op 19-01-2022 14:00 ]
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
ik mix dan een staubli met het andere merk uiteindelijk is dat de standaard welke "nagemaakt" is. dus is de kans het kleinst dat het niet past. Maar zijn goodwe conectoren ook niet gewoon staubli?de Peer schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:54:
[...]
In de post waar je op reageerde gaf ik dus aan dat dat niet mogelijk is. Althans, ik kan geen Goodwe MC4 connectoren vinden.
en wat @Ronald zegt
Het verende hulsje maakt altijd contact. Gaat pas fout als er aan kabel getrokken word en pennetje uit borging schiet. Ik moet de weerhaakjes wel eens helpen met scherp schroevendraaiertje....Ronald schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 14:00:
cj1 in "MC4 connectoren afknippen. Nodig of bangmakerij?"
https://hollandsolar.nl/u...2257968-50-trfupdate1.pdf
Onderzoek naar koppelen van verschillende merken MC4... Of zelfs dingen die net anders dan MC4 heten
Weinig reden voor paniek...
1 PVoutput . Dongen NB
Ik had er een fout gedaan; kwam alleen met grof geweld los... Die heb ik richting prullenbak gedirigeerd. (Wat vervelend was; want kostte gewoon een extra bestelling). Veiligheid toch maar voorop.
Dat is exact de reden waarom ik er voor de zekerheid maar een paar extra mee laat komen. Better safe than sorryRonald schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 14:13:
@reneeke1970 In elkaar zetten vereist zeker aandacht, het krimpen zelf nog meer.
Ik had er een fout gedaan; kwam alleen met grof geweld los... Die heb ik richting prullenbak gedirigeerd. (Wat vervelend was; want kostte gewoon een extra bestelling). Veiligheid toch maar voorop.
Vervelend he als het je laatste is..... Zeker als je dan plus aan min doet shit....Ronald schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 14:13:
@reneeke1970 In elkaar zetten vereist zeker aandacht, het krimpen zelf nog meer.
Heb er altijd wel twintig liggen....
1 PVoutput . Dongen NB
Dat denk ik niet. Maar inderdaad staubli + goodwe is het beste wat je kunt doen denk ik.twain4me schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 14:05:
[...]
Maar zijn goodwe conectoren ook niet gewoon staubli?
Voor alle overige lezers, nog een herhaling van wat @Proton_ terecht opmerkte:
Misschien dat we dit op een delftsblauw tegeltje in de topicstart moeten zetten ofzo!Proton_ schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 19:01:
Voor de mensen die nog PV aan het uitzoeken zijn: leg alsjeblieft je dak gewoon in 1x vol
7800 WP Panasonic Kuro HIT-N325 @ West 255 | Live PVoutput
@dabutcha76 Netjes hoor, die dingen zijn onderhand zo schaars als kippen met tanden (Okay dat is een Engels spreekwoord).
En ja dat delftsblauwe tegeltje mag gewoon bovenaan het hele forum.
Dan zit het pennetje niet in de vergrendelingdjoenez schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 14:34:
aangezien de discussie toch nu over staubli MC4 connectoren gaat. Ik heb net mijn nieuwe zonnepanelen aangesloten aan mijn Goodwe omvormer. En merkte dat bij 1 MC4 connector de kabel + pennetje kan draaien onafhankelijk van de plastic connector. is dit een kwestie van harder aandraaien?
1 PVoutput . Dongen NB
(+): 290mm , (-): 145mm or Customized Length
Volgens Winkelman hebben alle panelen echter output cables van 90 of 100cm. Nu heb ik geen reden om aan hun informatie te twijfelen, maar ben ff benieuwd naar ervaringen hier.
Datasheet heb je niet zo veel aan voor de kabels. De winkel weet het beste wat ze hebben. Ik heb gisteren dezelfde vraag aan winkelman gesteld.Cranberry schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 15:54:
Heeft iemand hier misschien (ervaring met) Jinko Tiger N-type 345-365 Wp panelen? In de datasheet staat nl. het volgende over de output cables:
Volgens Winkelman hebben alle panelen echter output cables van 90 of 100cm. Nu heb ik geen reden om aan hun informatie te twijfelen, maar ben ff benieuwd naar ervaringen hier.
Check, ik kan alleen de gekrimpte connector niet verder duwen, of er weer uit halen. Dan hoort hij toch goed te zitten?reneeke1970 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 15:51:
[...]
Dan zit het pennetje niet in de vergrendeling
Als hij niet terug kan zit hij inderdaad goed vast. De kabel klem je vast door aandraaien, zo word ie ook waterdicht.djoenez schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 16:33:
[...]
Check, ik kan alleen de gekrimpte connector niet verder duwen, of er weer uit halen. Dan hoort hij toch goed te zitten?
Dat het pennetje draait kan dan geen kwaad
1 PVoutput . Dongen NB
Nu kwam ik deze site tegen https://www.zonnepanelen-info.nl/elektricien-zonnepanelen/, waarin je offertes kan opvragen. Iemand ervaring hiermee en te vertrouwen. Of heeft iemand tip over electricien in regio Groningen, Friesland,Drente die deze klus kan klaren?
Mijn situatie:
-op dak van huis al 1-fase installallatie van 14x360Wp Longi met Growatt omvormer
- overkapping staat ca 20 meter van meterkast(3x25) in huis
-inmiddels zelf al YMVK-AS Grondkabel 4X4, UTP CAT-5e grondkabel, Mantelbuis met trekdraad
en koppelstuk (diameter 50 mm), XMvK kabel 3X2,5 in de grond naar huis aangelegd
-bedoeling is om omvormer in schuurgedeelte van overkapping te plaatsen(regendicht)
- dakopp. is ca 40m2 en ik wil deze het liefst vol leggen met 20 panelen bv https://www.winkelman-zon...ono-perc-zilver-fram.html. Deze zijn bijna 1 meter breed en iets meer dan 2m lang
-indien bovenstaande niet mogelijk is dan minder van deze panelen ook ok, maar dan ca 12 stuks
Iemand met goed advies en/of tip?
Ter inspiratie wellicht.doggy1 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 21:28:
Op mijn tuinoverkapping ga ik zelf zonnepanelen installeren, maar voor het aansluiten van de bedrading aan meterkast heb ik liever een electricien.
Nu kwam ik deze site tegen https://www.zonnepanelen-info.nl/elektricien-zonnepanelen/, waarin je offertes kan opvragen. Iemand ervaring hiermee en te vertrouwen. Of heeft iemand tip over electricien in regio Groningen, Friesland,Drente die deze klus kan klaren?
Mijn situatie:
-op dak van huis al 1-fase installallatie van 14x360Wp Longi met Growatt omvormer
- overkapping staat ca 20 meter van meterkast(3x25) in huis
-inmiddels zelf al YMVK-AS Grondkabel 4X4, UTP CAT-5e grondkabel, Mantelbuis met trekdraad
en koppelstuk (diameter 50 mm), XMvK kabel 3X2,5 in de grond naar huis aangelegd
-bedoeling is om omvormer in schuurgedeelte van overkapping te plaatsen(regendicht)
- dakopp. is ca 40m2 en ik wil deze het liefst vol leggen met 20 panelen bv https://www.winkelman-zon...ono-perc-zilver-fram.html. Deze zijn bijna 1 meter breed en iets meer dan 2m lang
-indien bovenstaande niet mogelijk is dan minder van deze panelen ook ok, maar dan ca 12 stuks
Iemand met goed advies en/of tip?
Mijn garage dak was ook ca. 40m2.
Heb 18 panelen in portrait kunnen leggen.
Kingsolo in "Welke type omvormer voor oost-west met zuid set opstelling?"
Ik heb alleen deze foto van toen ze hier geplaatst werden een half jaar terug:Cranberry schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 15:54:
Heeft iemand hier misschien (ervaring met) Jinko Tiger N-type 345-365 Wp panelen? In de datasheet staat nl. het volgende over de output cables:
/f/image/s2TB45iQuRv5Mzrz8wAYtf1a.png?f=fotoalbum_large)
Mijn panelen zijn besteld, 36x 375wp panelen op oost-west opstelling (13 graden helling) met een 9kw Growatt omvormer.
Komt dan ongeveer zo te liggen (links heb ik een schoorsteen van de pelletkachel, dus daar blijf ik nog even uit de buurt).
/f/image/bGyDys40oPPJyztxnu9LVLDh.png?f=fotoalbum_large)
Later zou ik er dan nog zo iets bij kunnen leggen. Misschien in 2 losse systemen, dat weet ik nog niet.
Ik heb zelfs nog een lager dakje waar 2 panelen passen, en nog een tinyhouse op het erf met een dakoppervlak van een kleine 50m2. Misschien dat ik dat dan ook meteen meeneem. Maar ik heb bij de hoofdwoning in elk geval even gekeken wat een handige indeling voor de toekomst is.
Op het rijtje zuid panelen na zit ik verder met schaduw momenten namelijk. dus dat zou met micro omvormers of optimizers moeten. Voor nu eerst eens kijken hoe bovenstaande opstelling het doet en wat mn daadwerkelijke verbruik is in mn nieuwe huis.
/f/image/vv9etFoIu6KeP6rKBCkAjFJb.png?f=fotoalbum_large)
Iemand nog tips voor een dakdoorvoer (EPDM plat dak)?
Ik denk aan zoiets, misschien geïsoleerd ivm condens vorming?
Laten doen, of zelf doen?
:fill(white):strip_exif()/f/image/wSlKdC5iN9AObiYe6MTvbCzs.png?f=user_large)
[ Voor 8% gewijzigd door Mud.Starrr op 20-01-2022 15:11 ]
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 20-01-2022 15:24 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Ik zou er direct een nieuw dak op gooien. Probleem met hele oude platte daken als je daar met panelen en montage materiaal aan de gang gaat het dak nog sneller lek kan gaan. Een nieuw dak zit garantie op en de pvboer moet de schade dan vergoeden.Sport_Life schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 15:22:
Een vraagje wij willen op onze nieuwe woning ook pv panelen leggen. Nu betreft het een plat dak dat we binnen 5 jaar moeten vervangen (aldus bouwkundig rapport). Is het makkelijk om ~24 stuks pv panelen bij het vervangen van het dak er tijdelijk af te halen of kunnen we beter de vervanging van het dak naar voren halen? (nieuwe dak gaat >50 jaar mee).
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Denk je nog wel even aan het voorkomen van een inductielus? (Zoek maar even in dit topic als je niet weet wat dat is).Mud.Starrr schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 15:06:
Thanks voor alle hulp en tips. Mijn vorige huis was een stuk kleiner dus liep nu echt tegen nieuwe 'problemen' aan met het samenstellen van het totale systeem, plus er is een en ander veranderd in de jaren. Maar ik ben er intussen uit.
Mijn panelen zijn besteld, 36x 375wp panelen op oost-west opstelling (13 graden helling) met een 9kw Growatt omvormer.
Dat valt best tegenAndrehj schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 17:18:
Denk je nog wel even aan het voorkomen van een inductielus? (Zoek maar even in dit topic als je niet weet wat dat is).
In de vorige delen van dit topic is er wel veel over te vinden. En via google ook genoeg.
Die JA Solar 415Wp zijn niet meer te krijgen. Iemand een advies wat voor vervangende panelen ik in de string erbij kan zetten? Panelen liggen vrijwel op zuid, plat dak, 7 graden.
Update: Een leverancier kan wel 410Wp JA Solar panelen leveren. Zouden die in de string opgenomen kunen worden?
[ Voor 11% gewijzigd door BigSurf op 20-01-2022 22:06 ]
Zeker. Ik heb 100m kabel mee besteld, en volg de string weer terug richting omvormer.Andrehj schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 17:18:
[...]
Denk je nog wel even aan het voorkomen van een inductielus? (Zoek maar even in dit topic als je niet weet wat dat is).
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom
en als de panelen dezelfde Amax hebben zal het wel goed passen.
Als de Amax echt lager is, dan gaan de 2 extra panelen de rest een beetje afknijpen. dus zal je iets minder winst hebben.
Je kunt ook een doorvoer via de zijkant overwegen, dan hoeft het dak niet open. Verdient geen schoonheidsprijs maar is wel een eenvoudige snelle oplossing. Bij dakdoorvoer zou ik in ieder geval een hoog punt proberen te zoeken, evt. ergens onder de panelen, dan weet je zeker dat daar geen water blijft staan en blijft de zaak droog.Mud.Starrr schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 15:06:
Iemand nog tips voor een dakdoorvoer (EPDM plat dak)?
Ik denk aan zoiets, misschien geïsoleerd ivm condens vorming?
Laten doen, of zelf doen?
/f/image/zTwdfEOkDUbjHYooyaWAcnJ6.png?f=fotoalbum_large)
Als de 410 een lagere bin is van zelfde paneel dan kost het je maximaal die 5W op de bestaande panelen. Dat is redelijk geneuzel in de kantlijn werk.BigSurf schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 20:09:
Ik heb op het moment 8 stuks Solar 415Wp Mono PERC half cell MC4 op een GoodWe 3000-XS omvormer. Heb nog plaats voor twee panelen voor hogere opbrengst. Zal wel wat aftopping in de zomer krijgen maar over het jaar denk ik daar in ieder geval mijn verbruik mee af te dekken.
Die JA Solar 415Wp zijn niet meer te krijgen. Iemand een advies wat voor vervangende panelen ik in de string erbij kan zetten? Panelen liggen vrijwel op zuid, plat dak, 7 graden.
Update: Een leverancier kan wel 410Wp JA Solar panelen leveren. Zouden die in de string opgenomen kunen worden?
Is het een wezenlijk ander model dan opletten op Impp. Die wil je voor de 2 nieuwe panelen gelijk of een fractie hoger hebben (Dan remmen ze de 8 niet, maar remmen de 8 de 2 - dus beter)
Hoewel ik deze stelling niet in twijfel zou durven trekken, ervaar ik nu wél de uitdaging bij nieuwbouw. De woning komt standaard met vier panelen om te voldoen aan de EPC-vereisten, deze weglaten was geen optie. Uitbreiding tot maximaal 12 panelen was via de bouwer mogelijk, maar uiteraard tegen een onredelijk hoog bedrag.Proton_ schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 19:01:
[...]
Sorry, ik kan je niet helpen, maar nog even voor de mensen die nog PV aan het uitzoeken zijn: leg alsjeblieft je dak gewoon in 1x vol
Dus nu begint het onhandige proces dat we de zo goed als nieuwe omvormer en vier panelen er eigenlijk gelijk na oplevering er weer af laten halen. En de set daarna weer elders moeten slijten. Het is dat ik er mijn zinnen op gezet heb, maar ik snap dat anderen afhaken en het lekker bij de standaard geleverde set laten. Waarbij ook een rol speelt dat ons project zonder eigen parkeerplaats komt, de woningen zijn aangesloten op stadsverwarming en het om een relatief beperkt aantal panelen gaat. En het feit dat de vier panelen netjes op het zuiden liggen, maar bij een vol dak de set 45 graden naar het westen moet worden gedraaid. Al zal dat laatste natuurlijk bij ieder vol te leggen plat dak een issue zijn.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ibknfmfFQ54bXFxp85DPzDJr.jpg?f=user_large)
Ik heb helaas ook nog slechts mijn zes EPC panelen - nog indak ook
En om het nog erger te maken heb ik niet eens logging, dat had een meerprijs van €650 terwijl ik vond dat het zonder dat niet compleet was en er dus uit principe niet meer voor betaal. Dat staat nog ergens op een lijstje...
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ah, ja. Dat is nog uitdagender. Volgens mij hebben de mensen met een schuin dak (én indak) in ons project huilend gekozen voor afname bij de bouwer. Echt zonde, met het wegnemen van dit soort obstakels kan echt nog een slag geslagen worden.Proton_ schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:52:
@Wanne-B88 Dat ben ik met je eens, projectbouw is doorgaans behoorlijk niet optimaal
Ik heb helaas ook nog slechts mijn zes EPC panelen - nog indak ook
En om het nog erger te maken heb ik niet eens logging, dat had een meerprijs van €650 terwijl ik vond dat het zonder dat niet compleet was en er dus uit principe niet meer voor betaal. Dat staat nog ergens op een lijstje...
Thanks. Imp verschil is 13.04A vs 13.13A. Als ik de 410Wp panelen op 10 graden leg ipv 7 graden zoals de andere panelen liggen zal het nog dichter bij elkaar liggen.Ronald schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:32:
[...]Is het een wezenlijk ander model dan opletten op Impp. Die wil je voor de 2 nieuwe panelen gelijk of een fractie hoger hebben (Dan remmen ze de 8 niet, maar remmen de 8 de 2 - dus beter)
Wellicht de 4 panelen op je schuurtje leggen. Of bij andere buren die gaan uitbreiden meer setjes van 4 ophalen en daarmee je eigen dak volleggen. de boel van zuid naar oost/west leggen is niet veel werk. Alleen misschien je DC kabel verlengen.
En kijk naar je omvormer: daar kunnen vaak meer panelen op (b.v. van 4 naar
Thanks, handige tips! Schuurtje ook over nagedacht, maar dat heeft niet onze voorkeur. Oplevering komt nog, dus ik weet niet welke omvormer er toegepast is. De tip van het rondvragen bij buren vind ik wel een mooie - totaal niet aan gedacht!BarryH schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 12:28:
@Wanne-B88
Wellicht de 4 panelen op je schuurtje leggen. Of bij andere buren die gaan uitbreiden meer setjes van 4 ophalen en daarmee je eigen dak volleggen. de boel van zuid naar oost/west leggen is niet veel werk. Alleen misschien je DC kabel verlengen.
En kijk naar je omvormer: daar kunnen vaak meer panelen op (b.v. van 4 naar. omvormer vermogen 50% van paneelvermogen geeft maar beperkt verlies
Eigenlijk is het ook dak leeg maken en daarna volleggen.Wanne-B88 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:41:
[...]
Hoewel ik deze stelling niet in twijfel zou durven trekken, ervaar ik nu wél de uitdaging bij nieuwbouw. De woning komt standaard met vier panelen om te voldoen aan de EPC-vereisten, deze weglaten was geen optie. Uitbreiding tot maximaal 12 panelen was via de bouwer mogelijk, maar uiteraard tegen een onredelijk hoog bedrag.

Wel opletten dat er geen water via de kabel naar binnen loopt.Martin7182 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:25:
[...]
Je kunt ook een doorvoer via de zijkant overwegen, dan hoeft het dak niet open. Verdient geen schoonheidsprijs maar is wel een eenvoudige snelle oplossing. Bij dakdoorvoer zou ik in ieder geval een hoog punt proberen te zoeken, evt. ergens onder de panelen, dan weet je zeker dat daar geen water blijft staan en blijft de zaak droog.
[Afbeelding]
Beter is om eerst 10cm lager te komen met de kabel, dan terug een bocht omhoog maken, om dan pas in de gevel te verdwijnen. Al het water dat dan op de kabel loopt, gaat naar het laagste punt (= lus).
En voor extra plus-punten, boor je van buiten naar binnen onder een licht oplopende helling. Alles om te vermijden dat er water naar binnen kan lopen
Inderdaad. Ik heb mijn indak laten verwijderen en beiden daken vol gemaakt. Mijn indak panelen ga ik over twee weken maar op de schuur plaatsen. Een aantal buren hebben extra indak genomen bij de bouw (500 per 300wp) die schrokken wel even toen ik mijn opbrengst ging delen met mijn Longi 360Wp, want dat was een stuk meer dan ze hadden verwacht, voor een stuk minder geld. En het vervelende is ook nog, die indak platen zijn alleen geschikt voor zonnepanelen tot 1m. Dus als de buren ooit willen upgraden, moeten ze ook alle platen vervangen (als dat indak systeem nog bestaat) of alles laten weghalen en dakpannen leggen. Maar die dakpannen die we hebben zijn ook weer exotisch en slecht verkrijgbaar, ben je zo 3 euro per pan kwijt.BarryH schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 12:28:
@Wanne-B88
En kijk naar je omvormer: daar kunnen vaak meer panelen op (b.v. van 4 naar. omvormer vermogen 50% van paneelvermogen geeft maar beperkt verlies
Oh en die 500 euro per paneel was exclusief monitoring (APS) dat moest je nog apart kopen.
[ Voor 3% gewijzigd door Zenix op 21-01-2022 19:43 ]
In mei krijgen we de sleutel van onze woning.
Huidige situatie = 1x 35A aansluiting, deze willen we op den duur laten aanpassen naar 3x25A.
De groepenkast bereiden we hier ook op voor (dus hoofdschakelaar geschikt voor 1/3-fase)
De 3 fase verbinden we dan tijdelijk met elkaar door, zodat het 1 fase blijft.
Er komt een kast ernaast voor krachtgroepen, https://www.sandervunderi...ast-3-fase-220x330mm.html
Voor zonnepanelen zouden we graag direct een 3-fase omvormer aansluiten (5kw).
Kan deze tijdelijk op 1 fase of geeft dat problemen?
Meteen meenemen. Lekkage komt altijd ongelegen en reparatie/vervanging is meer werk met panelen erop.Sport_Life schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 15:22:
Een vraagje wij willen op onze nieuwe woning ook pv panelen leggen. Nu betreft het een plat dak dat we binnen 5 jaar moeten vervangen (aldus bouwkundig rapport). Is het makkelijk om ~24 stuks pv panelen bij het vervangen van het dak er tijdelijk af te halen of kunnen we beter de vervanging van het dak naar voren halen? (nieuwe dak gaat >50 jaar mee).
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Ik verwacht dat dat gewoon niet gaat werken. Maar zodra je de meterkast vervangen hebt is de upgrade een koud kunstje.Murkmans schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 21:06:
Nee, die 3 fasen, staan niet in fase. Dus fase 1+2+3 aan elkaar knopen gaat niet werken.Murkmans schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 21:06:
Weet niet helemaal of het hier past
Huidige situatie = 1x 35A aansluiting, deze willen we op den duur laten aanpassen naar 3x25A.
De groepenkast bereiden we hier ook op voor (dus hoofdschakelaar geschikt voor 1/3-fase)
Er komt een kast ernaast voor krachtgroepen, https://www.sandervunderi...ast-3-fase-220x330mm.html
Of een 3 fase omvormer, ook werkt als alleen fase 1 verbonden is en fase 2 en 3 niet, dat is een vraag die aan de omvormer ligt. Ik zou ook denken dat als de omvormer op 2 en 3 geen net spanning ziet, dat de omvormer dat alleen een rood lampje zal laten zien en helemaal niks doet.
Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!
Nee, dat kan niet. Dus gewoon zsm en als eerste je groepenkast vervangen.Murkmans schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 21:06:
Weet niet helemaal of het hier past
Dat is precies wat ik gedaan heb, zie foto😄D!zzy schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 18:31:
[...]
Wel opletten dat er geen water via de kabel naar binnen loopt.
Beter is om eerst 10cm lager te komen met de kabel, dan terug een bocht omhoog maken, om dan pas in de gevel te verdwijnen. Al het water dat dan op de kabel loopt, gaat naar het laagste punt (= lus).
En voor extra plus-punten, boor je van buiten naar binnen onder een licht oplopende helling. Alles om te vermijden dat er water naar binnen kan lopen.
Ik denk dat @Murkmans tijdelijk de 3-fase hoofdschakelaar op 1 fase aansluit door de 3 ingangen met elkaar te verbinden. Alle 1-fase gebruikers kun je dan alvast verdelen over de 3 uitgaande 'fasen' en bij de omzetting naar een 3-fase aansluiting hoef je alleen de hoofdschakelaar opnieuw aan te sluiten.maarten_NL schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 21:39:
[...]
Nee, die 3 fasen, staan niet in fase. Dus fase 1+2+3 aan elkaar knopen gaat niet werken.
Een 3-fase omvormer gaat natuurlijk nooit werken met alle 3 L's op dezelfde fase.
@maarten_NL zonnestroom en omvormers ben ik niet echt thuis in. Dus vandaar de vraag. Ik zou bijvoorbeeld in ons een geval een tripower sma 5.0 aansluiten waarbij alle panelen in 1 string zitten. Ik kan nergens vinden of dit (tijdelijk) 1 fase kan in de omvormer.
Voor de inkomende stroom kan dat ja. Alle gebruikers zijn onafhankelijk van elkaar dus dat maakt niet uit dat die 3 delen van je groepenkast ergens op 1 fase zet. Maar een 3 fase apparaat op 1 fase laten werken. Dat werkt niet.Murkmans schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 00:14:
@Martin7182 ja klopt, de fases worden doorverbonden, tijdelijk met een kam. Zo kan ik de aardlekschakelaars al vast voorbereiden op verdeling op 3 fase.
@maarten_NL zonnestroom en omvormers ben ik niet echt thuis in. Dus vandaar de vraag. Ik zou bijvoorbeeld in ons een geval een tripower sma 5.0 aansluiten waarbij alle panelen in 1 string zitten. Ik kan nergens vinden of dit (tijdelijk) 1 fase kan in de omvormer.
Als je het zeker wil weten, bel SMA.
Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Ik heb de volgende waarden tot mijn beschikking:
- aantal panelen
- afmetingen panelen (m2)
- Wattpiek per paneel
- ligging panelen (zowel de hoek van de panelen in graden als de ligging tov van het zuiden in graden)
- correctiefactor ivm bovengenoemde ligging
- solarradiation per dag in W/m2
- solarenergy per dag in kWh
[ Voor 19% gewijzigd door Amersfoort op 22-01-2022 13:09 ]
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Die formule bestaat niet, je weet namelijk niet met 1 getal voor de instraling per dag, hoe de instraling per dag over de dag verdeeld is, en dat heb je nodig samen met je panel tilt, en azimuth om de instraling loodrecht op je paneel uit te rekenen voor elke minuut van de dag en het vermogen te integreren naar energie over de dag.Amersfoort schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 12:51:
Wat moet de formule zijn om op basis van de zoninstraling de berekende opbrengst van de zonnepanelen per dag te kunnen bepalen? Ik wil de uitkomst vergelijken met de daadwerkelijke dagopbrengst uit de Enphase Envoy.
Ik heb de volgende waarden tot mijn beschikking:Ik heb al diverse formules proberen toe te passen, maar de uitkomsten hiervan komen totaal niet in de buurt van de daadwerkelijke opbrengst in kWh. De solar dagwaarden krijg ik via een api binnen van de site https://www.visualcrossin...api/timeline-weather-api/.
- aantal panelen
- afmetingen panelen (m2)
- Wattpiek per paneel
- ligging panelen (zowel de hoek van de panelen in graden als de ligging tov van het zuiden in graden)
- correctiefactor ivm bovengenoemde ligging
- solarradiation per dag in W/m2
- solarenergy per dag in kWh
Als je dan nog de windsnelheid en buiten temperatuur per minuut hebt, kan je samen met de instraling op het paneel en de temperatuurscoefficient van het paneel de effiecientie van je paneel uitrekenen en meenemen in het geheel. Maar zoals je al leest, dan heb je en meer informatie nodig, en is het niet 1 simpele formule die op basis van dag totalen een opbrengst opleverd.
Ik heb zoiets in het verleden wel eens gedaan, en dan op basis van historische weer data (temperatuur, wind, gemiddeld %instaling op een dag) geprobeerd om een indicatie van een te verwachte dag opbrengst te maken. Je ziet dat er dan best flinke spreiding is.
Als je dit zou doen met de echte instraling i.p.v. te theoretische clearsky berekening zal het vast beter in de buurt komen maar dan is het belangrijk dat je de instraling variatie over de dag weet en een integraal kan uitrekenen om tot de juiste energie te komen.
/f/image/mXseZJQodX8GY43bDF43wAIr.png?f=fotoalbum_medium)
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Voordat ik mijn (mogelijke) setup op tweakers kwak, heb ik 2 vragen
Als ik in Sunnywebdesign het uit wil rekenen met de IQ7+ micro omvormers, weet iemand welke ik dan het beste kan kiezen?
Voor wat betreft de prijs die gerekend wordt: prijs/WP
Is dat de netto prijs na btw teruggave en inclusief forfait?
23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput
Yep, dat is een hele mooie site, vooral ook omdat je zo mooi per dag een schatting krijgt, en ook mooi kunt zien wat de verschillende dakvlakken doen. Hij zit idd alleen wel erg laag. Ik haal op jaarbasis zo'n 20% meer.Termy schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 13:19:
@Amersfoort https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/ is een redelijke benadering (een beetje onderschatting als ik het vergelijk met mijn opwekking).
Hangt van het contract af dat je afsluit, en de prijzen die daar bij horen. Zonder context is er verder niets over te zeggen. Elke energie-aanbieder heeft ook weer andere tarieven en er zijn verschillende manieren om te salderen: normaal-normaal, normaal-dal etc...turkeyhakan schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 16:04:
Een vraag aan jullie allen: adviseren jullie om dubbeltarief te hanteren of over te stappen naar enkeltarief? Wij krijgen a.s. maandag zonnepanelen namelijk.
[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 22-01-2022 17:09 ]
Wij wonen op een dijk, en wij vragen ons af;
- Hoeveel stroom kan het net hier hebben voordat het afschakelt? We hebben een 3 fase aansluiting, met Enphase controller via 2 Q-relays erop.
Sowieso, in hoeverre bestaat (zonder dat we nog accu's hebben staan voor mogelijke opslag) de mogelijkheid om bij veel zon van het net af te schakelen, zodat we wel gewoon stroom houden ook als Liander meent dat we teveel genereren?
Van onze installateur begreep ik dat Groot Amsterdam, A'dam en omstreken, voorlopig nog geen overbelasting kent door teveel teruglevering, en eerder grote tekorten heeft, zelfs in de zomer. Maar aangezien we hier wel op een dijkje wonen, waar geen datacenters staan, en in verhouding natuurlijk weinig aansluit-opties zijn, weet ik niet hoe ongerust we moeten zijn bij hoogzomer dat ze gewoon de hele zaak afschakelen.
Alle info hieromtrent is welkom.
Als je netspanning nu in de buurt is van ~230V is er niets aan het handje.jubeth schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 17:44:
Wij hebben sinds kort 57 Sunpower Maxeon 5 panelen op Oost, West en de meeste op pal Zuid. Hoek is wel erg stijl, 49 graden, niet ideaal, maar in de winter hier juist wel weer gunstig, vanwege ons plattelands-uitzicht.
- Hoeveel stroom kan het net hier hebben voordat het afschakelt? We hebben een 3 fase aansluiting, met Enphase controller via 2 Q-relays erop.
Sowieso, in hoeverre bestaat (zonder dat we nog accu's hebben staan voor mogelijke opslag) de mogelijkheid om bij veel zon van het net af te schakelen, zodat we wel gewoon stroom houden ook als Liander meent dat we teveel genereren?
Van onze installateur begreep ik dat Groot Amsterdam, A'dam en omstreken, voorlopig nog geen overbelasting kent door teveel teruglevering, en eerder grote tekorten heeft, zelfs in de zomer. Maar aangezien we hier wel op een dijkje wonen, waar geen datacenters staan, en in verhouding natuurlijk weinig aansluit-opties zijn, weet ik niet hoe ongerust we moeten zijn bij hoogzomer dat ze gewoon de hele zaak afschakelen.
Denk het wel. Wij hadden 7.8 kWh voor de 18e en 10.2 kWh voor de 17e..Kalentum schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:34:
[...]
Klopt het dat je productie (kWh) wel klopt? Ik zie 7 kWh voor vandaag en 11 voor gisteren
Wat bedoel je met "nu" ? Dat Voltage varieert nogal.. Ik zal dat moeten checken rond 14 uur 's middags of zo, lijkt mij..PClop schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 17:54:
[...]
Als je netspanning nu in de buurt is van ~230V is er niets aan het handje.
[ Voor 36% gewijzigd door jubeth op 22-01-2022 17:58 ]
Bij Essent zit ik en daar wordt het salderen per tariefgroep toegepast. Maar enkeltarief maakt alles eenvoudiger toch?de Peer schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 17:07:
[...]
Hangt van het contract af dat je afsluit, en de prijzen die daar bij horen. Zonder context is er verder niets over te zeggen. Elke energie-aanbieder heeft ook weer andere tarieven en er zijn verschillende manieren om te salderen: normaal-normaal, normaal-dal etc...
Eenvoudiger sowieso. Niet per se goedkoper of duurder.turkeyhakan schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 18:23:
[...]
Bij Essent zit ik en daar wordt het salderen per tariefgroep toegepast. Maar enkeltarief maakt alles eenvoudiger toch?
Nu zag ik op google dat er ook driehoek zonnepanelen zijn, hiermee zou je (in theorie) meer gebruik kunnen maken van je dak oppervlak langs de randen.
Iemand ervaringen hier mee?
https://sinnergie.nl/driehoek-zonnepanelen/
Ja dat kan, maar wel loeiduur vermoed ik..NL_Scratch schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 19:26:
Rond juni krijgen wij onze woning opgeleverd met een schilddak.
Nu zag ik op google dat er ook driehoek zonnepanelen zijn, hiermee zou je (in theorie) meer gebruik kunnen maken van je dak oppervlak langs de randen.
Iemand ervaringen hier mee?
https://sinnergie.nl/driehoek-zonnepanelen/
Ik trap even mee af: ik sta er van te kijken dat het zo lang geduurd heeft eer ze er mee kwamen, men heeft heel wat early adopters laten liggen die zijn ingenomen door Huawei. De value prop van SMA zit wel een stuk beter in elkaar maar met een Sunny Home Manager die eigenlijk nodig is om zelfconsumptie te doen en te maximaliseren tikt het aardig aan.
De prijs is ook niet van de poes. Ik had stiekem gehoopt dat ze 300 tot 500 EUR duurder waren dan hun non-batterij broertjes omdat men heel wat kan hergebruiken DC/DC/AC maar daar is schijnbaar toch wat anders gegaan.
In combinatie met de nieuwe nettarieven (capaciteitstarief of piekvermogentarief) in België jeukt het wel heel hard om in Excel eens aan de slag te gaan om de rendementen en terugverdientijden te berekenen.
Helaas is peakshaving NOG niet mogelijk en zou dit op hetzelfde moment dat de nieuwe nettarieven gepresenteerd worden ook klaar zijn.
[ Voor 85% gewijzigd door HyperBart op 22-01-2022 20:03 ]
De panelen komen helemaal plat te liggen (wel iets afschot van het dak). Ik kan maximaal 8 panelen (1,70x1) kwijt.
Ik wil clickfit evo rails op rubber matjes leggen en alu hoekprofielen monteren tussen de montagerails. Hierop leg ik dan 40x60 e/o 50x50 betontegels als ballast
Concrete vraag is of het verschil maakt of 4 rails gebruik die evenwijdig aan de nokvorst liggen (geel in onderstaand plaatje) of 8 rails die loodrecht op de nokvorst staan (blauw).
Het voordel van 'geel' is dat panelen aan elkaar verbonden zijn, wat wellicht een voordeel is qua wind.
Zelf heb ik een lichte voorkeur voor 'blauw' om de volgende redenen:
- onze terras/tuin ligt ten noorden van de veranda. Eindkappen vallen in dit scenario veel minder op
- door evt. nog iets onder rails te liggen bij het schuine dak, kan ik de panelen nets iets minder plat laten liggen.
Het plaatje:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rbGsJXaToHoSN51gQDaKDEo0.jpg?f=user_large)
Ik zou de gele optie kiezen.Cranberry schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 20:30:
Over de montage van de panelen op het dak van de veranda/tuinhuis heb ik nog een vraag.
.....
Goedkoper, en betere bescherming tegen opwaaien.
SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West) en Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M
Je kan het beste via de P1 poort gaan monitoren. Als je daar >253V ziet kan je de netbeheerder inschakelen.
Als je een paar volt verschil meet tussen de Omvormer en de P1 resultaten, dan moet je je bekabeling nakijken
Interessant systeem. Ik heb even een datasheet gedownload:HyperBart schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 19:59:
Enne, wat denken we hier van de nieuwe Sunny Tripower Smart Energy omvormers?
Ik trap even mee af: ik sta er van te kijken dat het zo lang geduurd heeft eer ze er mee kwamen, men heeft heel wat early adopters laten liggen die zijn ingenomen door Huawei. De value prop van SMA zit wel een stuk beter in elkaar maar met een Sunny Home Manager die eigenlijk nodig is om zelfconsumptie te doen en te maximaliseren tikt het aardig aan.
De prijs is ook niet van de poes. Ik had stiekem gehoopt dat ze 300 tot 500 EUR duurder waren dan hun non-batterij broertjes omdat men heel wat kan hergebruiken DC/DC/AC maar daar is schijnbaar toch wat anders gegaan.
In combinatie met de nieuwe nettarieven (capaciteitstarief of piekvermogentarief) in België jeukt het wel heel hard om in Excel eens aan de slag te gaan om de rendementen en terugverdientijden te berekenen.
Helaas is peakshaving NOG niet mogelijk en zou dit op hetzelfde moment dat de nieuwe nettarieven gepresenteerd worden ook klaar zijn.
https://files.sma.de/downloads/STPxx-3SE-40-DS-nl-10.pdf
maar snap nog steeds niet hoe dat backup-systeem werkt. Kijkend naar het schema in die datasheet lijkt het wel alsof je daar in je huis een eigen AC-net voor moet bouwen, maar dat kunnen ze toch niet menen?
Weet jij wel hoe dat back-up systeem via de batterijen werkt? Of staat dat ergens uitgelegd?
Ieds dergelijks heb ik met 3 panelen op de schuur gedaan; clickfit evo rails op rubbertegels, panelen onderling verbonden via metalen strips (tussen de panelen de normale evo tussenklemmen) en de randen langs twee kanten aan de buitenbalken v.d. schuur bevestigd met rvs strips en slotbouten. Geen ballast. Het schuurdak heeft zelf al voldoende afschot om het water een kant op te krijgen. Wel per paneel twee kunststof afwateringsclips van Ali erop om het water eraf te trekken.Cranberry schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 20:30:
Over de montage van de panelen op het dak van de veranda/tuinhuis heb ik nog een vraag.
De panelen komen helemaal plat te liggen (wel iets afschot van het dak). Ik kan maximaal 8 panelen (1,70x1) kwijt.
Ik wil clickfit evo rails op rubber matjes leggen en alu hoekprofielen monteren tussen de montagerails. Hierop leg ik dan 40x60 e/o 50x50 betontegels als ballast
Concrete vraag is of het verschil maakt of 4 rails gebruik die evenwijdig aan de nokvorst liggen (geel in onderstaand plaatje) of 8 rails die loodrecht op de nokvorst staan (blauw).
Het voordel van 'geel' is dat panelen aan elkaar verbonden zijn, wat wellicht een voordeel is qua wind.
Zelf heb ik een lichte voorkeur voor 'blauw' om de volgende redenen:
- onze terras/tuin ligt ten noorden van de veranda. Eindkappen vallen in dit scenario veel minder op
- door evt. nog iets onder rails te liggen bij het schuine dak, kan ik de panelen nets iets minder plat laten liggen.
Het plaatje:
[Afbeelding]
Er is nog weinig over bekend, maar ik zag een uitleg van sungrow hybride omvormers met eenzelfde filosofie.Andrehj schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 21:40:
[...]
Interessant systeem. Ik heb even een datasheet gedownload:
maar snap nog steeds niet hoe dat backup-systeem werkt. Kijkend naar het schema in die datasheet lijkt het wel alsof je daar in je huis een eigen AC-net voor moet bouwen, maar dat kunnen ze toch niet menen?
Weet jij wel hoe dat back-up systeem via de batterijen werkt? Of staat dat ergens uitgelegd?
Je creëert inderdaad 2 netten, waarvan de backup diegene is die blijft draaien bij stroomuitval.
(Vermoed ik)
Het vorig alternatief van een joekel van een omschakel inrichting was ook geen succes. Wie kan zo een ding kwijt in zijn meterkast.
Ben nu wel blij met 2 voedingskabels naar mijn schuurtje.
De schade aan het woonhuis blijft beperkt wanneer de batterij in de hens gaat.
[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-01-2022 02:41 ]
Klopt. Apart net voor bouwen.Andrehj schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 21:40:
[...]
En als je batterij leeg is, dan voedt de omvormer die toestellen gewoon van het stroomnet
Het voltage zwabbert is nooit strak 230v maar varieert de hele dag een beetje heen en weer (hier in een oude wijk met wringt panelen zo'n 5v)jubeth schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 17:44:
Wij hebben sinds kort 57 Sunpower Maxeon 5 panelen op Oost, West en de meeste op pal Zuid. Hoek is wel erg stijl, 49 graden, niet ideaal, maar in de winter hier juist wel weer gunstig, vanwege ons plattelands-uitzicht.
Als de spanning op zonnige dagen, als er veel opgewekt en weinig gebruikt wordt richting de 253v kruipt kan je je zorgen gaan maken. Jouw installatie van het net scheiden en door blijven leveren kan niet want de normale omvormers hebben het nodig om te functioneren.
Sommige omvormers schakelen uit en wachten tot de spanning.is gezakt. Andere reduceren het opgewekte vermogen. Je kan eens kijken wat jouw omvormer doet? Je kan de voltages monitoren en loggen om eens te kijken wat het doet en kijken of de soep werkelijk zo heet is.
Om afschakeling of reductie te voorkomen kan je het net misschien een beetje helpen door op die momenten je electrische auto op te laden of een boiler energie af laten nemen, of een dikke thuis accu neer zetten en de buurman een bericht sturen dat hij dat ook gaat doen.
In Duitsland worden er veel meer elektrische groepen gebruikt dan hier.Andrehj schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 21:40:
[...]
Elke slaapkamer/ vertrek, elk speciaal elektrisch apparaat zoals ovens/ rolluiken heeft zijn eigen groep.
Dat betekend dus dat Back-up schakelen in de groepenkast kan plaatsvinden, bijna alles gaat daar al naar toe.
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3
Misschien lees ik iets anders dat je bedoeld, maar afschakelen betekent niet dat je zonder stroom komt te zitten.jubeth schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 17:44:
...
...
Afschakelen = je zonnepanelenomvormer levert niet meer aan het net, het net blijft wel aan je huis leveren.
Lange kabels op een dijk maken het lastig om je situatie in te schatten, kan gunstig uitpakken, kan ongunstig uitpakken. Heb je buren met veel PV?
2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.
Zo begrijp ik het inderdaad ook, een eigen net wat opgebouwd wordt NA de omvormer. Wat bv. in mijn voorziene opstelling heel ellendig is: ik heb een tuinhuis en daar ligt 5 x 10mm naar toe (zware kabel, ligt daar vooral om spanningsval te vermijden). Maar ik heb natuurlijk geen kabel terugliggen om een nieuw net te creeëren. Ik wil liever de batterijen niet in de woning hebben staan.Andrehj schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 21:40:
[...]
Als je geen eigen net wilt opbouwen moet je naar een Sunny Island gaan.
149 kWh lijkt me onwaarschijnlijk. Ik zit met 9 panelen op ongeveer op 27 kWh. Daarnaast kan Nuon niet zien wat je direct verbruikt, dus Nuon moet een lager getal laten zien. Heb je niet per ongeluk je verbruik i.p.v. teruglevering geteld? 149 kWh kan een hele normale waarde zijn voor een kleine halve maand.martwoutnl schreef op zondag 23 januari 2022 @ 10:22:
Even een beginnersvraag. Mijn ouders hebben sinds begin januari 10 panelen op hun huis. Nu zit ik eens te kijken bij Nuon c.q. de monitor van de panelen. Als ik alle terugleveringen van Nuon optel kom ik op 149 kwh. Monitor zegt dat deze maand 31,92 kwh is geproduceerd. Ik snap het verschil dus niet. Klopt dit wel? Je zou denken dat panelen meer moeten produceren dan teruglevering.
Twee netten in je huis creëren? Terwijl je eigenlijk overal gewoon licht wil hebben als de stroom is uitgevallen?AUijtdehaag schreef op zondag 23 januari 2022 @ 02:11:
Er is nog weinig over bekend, maar ik zag een uitleg van sungrow hybride omvormers met eenzelfde filosofie.
Je creëert inderdaad 2 netten, waarvan de backup diegene is die blijft draaien bij stroomuitval.
(Vermoed ik)
Het vorig alternatief van een joekel van een omschakel inrichting was ook geen succes. Wie kan zo een ding kwijt in zijn meterkast.

Dat is echt een factor 1000 onpraktischer dan een flink omschakelrelais in mijn meterkast.
Sterker nog, het is volkomen idioot, want in een bestaande woning helemaal niet in te bouwen.
Ik kan me niet voorstellen dat dit zo bedacht is.
Even een (flinke) aanpassing doen in je meterkast is echt veel makkelijker dan je hele huis verbouwen, en in het geval van stroomuitval hoef je dan ook nog eens niets te doen, want alles draait dan mooi door op je accusysteem.
Wellicht dat er binnenkort wat meer uitgebreidere documentatie van SMA opduikt, ben benieuwd hoe ze dit in de praktijk zien.
Ik heb maar even printscreens gemaakt van Nuon en van Solaredge. Ik heb de getallen onder teruglevering 1 en 2 geteld.Martin7182 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 10:33:
[...]
149 kWh lijkt me onwaarschijnlijk. Ik zit met 9 panelen op ongeveer op 27 kWh. Daarnaast kan Nuon niet zien wat je direct verbruikt, dus Nuon moet een lager getal laten zien. Heb je niet per ongeluk je verbruik i.p.v. teruglevering geteld? 149 kWh kan een hele normale waarde zijn voor een kleine halve maand.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AJDzp3KAi7Rm8DVQkM5XCvki.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/o0Shq5tKAhxYsGep5MQyvJsA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rxVHXMhJHcA9TgPxS0FonVT1.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit topic is gesloten.
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font].

Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic