In de zomer en overdag is je opbrengst veel hoger, en daarmee ook je verlies door schaduw op die momenten relatief groter. Deze case lijkt alleen effect te hebben bij zeer lage zonstand waarbij opbrengst sowieso gering is en daarmee het verlies ook. In de zomer overdag liggen deze panelen maximaal zonder schaduw op te leverenZwerius schreef op zondag 16 januari 2022 @ 16:10:
[...]
Het afvoerpijpje zat bij mij op een oostdak (45°) waar ook de PV-panelen liggen. Het pijpje zat boven de panelen.
Bij opkomst van de zon in het oosten had je dus geen last van schaduw op de panelen. Pas zo midden op de dag, gaat de zon als het ware over de nok van het huis en viel er schaduw van het pijpje op de bovenste rij panelen.
Dat natuurlijk alleen maar in de zomer, want dan stond de zon hoog genoeg. In de winter valt er na het middaguur sowieso al geen direct zonlicht meer op het oostdak.
De richting van de schaduw ging schuin over de panelen. In eerste instantie over een aantal panelen, langzaam ging dat over naar 1 paneel en daarna weer schuin over een aantal andere panelen.
Al met al maakte daarbij dan de legrichting (ivm de bypass diodes) niet zo veel uit, maar de korte tijd per dag dat het wel uitmaakte, lagen ze in elk geval in de goede richting (portrait)
Ik heb hem even voor je ingevoerd in PVcalc. De string met de 'platte' panelen vangt veel minder zonlicht dan de andere string. Dat zie je terug in het plaatje. Het zal qua opbrengst inderdaad ongeveer de helft schelen.ChrisML schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 21:31:
Ik wil jullie advies over het afstellen en/of aanpassen van mijn PV installatie. Het oude circuit bestaat uit 5 x 295Wp (groen) met een Growatt 1500S omvormer in 1 string, deze werken naar behoren. Het nieuwe circuit bestaat uit 10 x 370Wp (rood) met een Solis 3000 mini omvormer in 2 strings. De panelen zijn verdeelt over:
a) boven de dakkapel (5 x 295Wp) Groen
b) onder de dakkapel (5 x 370 Wp) Blauw
c) op de uitbouw (5 x 370 Wp) Rood
[Afbeelding]
De instralingshoeken staan in de bovenstaande afbeelding. De panelen staan pal richting het zuiden, zonder schaduw veroorzakers.
Ik constateer veel verschil tussen de opwekking van panelen die onder de dakkapel liggen en op de uitbouw. Om 11:45 vandaag mat ik 90% verschil (87W versus 1060W). Op basis van mijn logging gegevens van afgelopen week schommelt dit percentage van 50 tot 95%. Op basis van de informatie uit de startpost (o.a. de ideale liggingshoek) zou een verschil 5 à 10% moeten kloppen.
Wat is de reden dat het opgewekte vermogen 50-95% verschilt tussen de panelen die onder een instralingshoek van 15° liggen versus 42°?
:strip_exif()/f/image/VRmJR3Cu3ZuzClfD4mkxAEs5.jpg?f=fotoalbum_large)
@Andrehj, @Ronald en @thesaxofonist bedankt voor de duidelijke antwoorden. Ik zal gedurende het jaar de verschillen in de gaten blijven houden.
PS: 2x minder moest inderdaad 'de helft' zijn.
PS: 2x minder moest inderdaad 'de helft' zijn.
@thesaxofonist Als ik www.PVcalc.org open (Chrome @ Ubuntu 21) krijg ik dit:
/f/image/zUM3pUVsY0h64UcvausAkjig.png?f=fotoalbum_large)
Met Mozilla iets minder errors, maar de deprecated functions nog wel.
Werkt de site bij jou wel naar behoren?
/f/image/zUM3pUVsY0h64UcvausAkjig.png?f=fotoalbum_large)
Met Mozilla iets minder errors, maar de deprecated functions nog wel.
Werkt de site bij jou wel naar behoren?
[ Voor 9% gewijzigd door maarten_NL op 16-01-2022 20:54 ]
Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!
Die site werkt niet helemaal nee, maar het gaat ook om https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/
.
(Ik moest ook even zoeken, maar de URL staat letterlijk in z'n plaatje haha).
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Op https://www.thomasberger.be had ik al gekeken maar dan kom je op PVmap zonder link naar PVcalc. Gezien de logos wel overeen komen dacht ik goed te zitten.Termy schreef op zondag 16 januari 2022 @ 20:56:
Die site werkt niet helemaal nee, maar het gaat ook om https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/.
Maar dank u, ik ga eens pvcalcen voor mijn schoonpa
Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!
Na rondgekeken te hebben op het internet en specifiek ook op tweakers blijft bij mij de volgende vraag open.
Is het mogelijk optimizers in te zetten bij verschillende zonnepanelen (verschillende stroomsterkte, vmax en wattpiek) en die aan te sluiten op 1 omvormer?
Ik zie niet dat het mogelijk is maar ik kan ook geen bron vinden waar het wordt afgeraden.
Waarom?
Ik heb op een plat dak drie setjes met voor elk setje een omvormer die niet meer zo goed werkt. Één ervan is een oude steca 500 waarvan ik denk dat die langzaam kapot gaat (vaker een knipperende groende led bij zon). De aansluitingen zijn nog wel ok.
Is het mogelijk optimizers in te zetten bij verschillende zonnepanelen (verschillende stroomsterkte, vmax en wattpiek) en die aan te sluiten op 1 omvormer?
Ik zie niet dat het mogelijk is maar ik kan ook geen bron vinden waar het wordt afgeraden.
Waarom?
Ik heb op een plat dak drie setjes met voor elk setje een omvormer die niet meer zo goed werkt. Één ervan is een oude steca 500 waarvan ik denk dat die langzaam kapot gaat (vaker een knipperende groende led bij zon). De aansluitingen zijn nog wel ok.
@tw_eek Dat kan. MAAR:
Die optimizers zijn niet gratis. Dit gekoppeld aan het beperkte # WP / paneel maakt het wellicht een moeilijke business case. Wat wellicht kan is meerdere panalen samen op 1 optimizer. Of een setje van 3 op 1 APS ingang.
Die optimizers zijn niet gratis. Dit gekoppeld aan het beperkte # WP / paneel maakt het wellicht een moeilijke business case. Wat wellicht kan is meerdere panalen samen op 1 optimizer. Of een setje van 3 op 1 APS ingang.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Dit kan met tigo,zelfs meerdere panelen op één unit is mogelijk. Maar dan moet je even die 3 setjes beschrijven.tw_eek schreef op zondag 16 januari 2022 @ 21:45:
Na rondgekeken te hebben op het internet en specifiek ook op tweakers blijft bij mij de volgende vraag open.
Waarom?
1 PVoutput . Dongen NB
Dat gaat bij geen enkele omvormer goed op de lange duur, Geef de omvormer een kast die kan ademen of een fors afdakSanderb1990 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:09:
Kenners,
Ik ben opzoek naar wat ervaringen van mensen met een (growatt) omvormer die buiten hangt.
Ik lees in de manuals dat dit goed mogelijk zou moeten zijn, maar het voelt toch een beetje "fout".
We hebben een nieuw stuk dak beschikbaar (uitbouw) en het makkelijkste zou daar zijn om de omvormer gewoon buiten aan de muur te schroeven. Moet ik me daar zorgen om maken of kan dit inderdaad echt gewoon zonder problemen?
Er staat IP 65 oud op, maar ik plaats al 12 Jaar PV en na een jaar of 5-6 dan zie je toch de gevolgen van langdurig vocht i.c.m aluminium (Bij SE) en het niet goed meer sluiten van een naar mijn idee verkeer om gemonteerde deksel (Fronius), en afbrekende RVS bouten bij SMA omvormers.
/f/image/UQtumxu5bS6oQZge76upcq6v.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/wlMmTxjNsZg2gTUxPRilVTZS.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/gibrPzYSduQvK7NJMTlZERx5.png?f=user_large)
Ik heb deze kast ooit gebouwd voor een 3F SE omvormer. is gebouwd van betonplex, aluminium en trespa
[ Voor 36% gewijzigd door Andre1973 op 16-01-2022 22:51 ]
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
@tw_eek er kan veel... Maar stel jezelf de vraag hoeveel geld je uit moet geven aan het draaiende houden van waarschijnlijk wat oudere minder hoog vermogen panelen.
Je bent waarschijnlijk beter af deze spullen op marktplaats te zetten en het bij jezelf goed te doen.
Je bent waarschijnlijk beter af deze spullen op marktplaats te zetten en het bij jezelf goed te doen.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Dat kan wel, ik heb wel eens een oude set aan een verse set gekoppeld, daarbij gingen 2 oude 54 cels panelen in serie op een P405, in een string waar ook SF 170's aan hingen.tw_eek schreef op zondag 16 januari 2022 @ 21:45:
Waarom?
Maar dan moet je wel heel graag willen, er zijn gasten op marktplaats die dit soort omvormertjes repareren en reviseren voor n prettig bedrag. dan ben je met een stuk minder werkt weer aan de gang.
Als je maar zeker weer dat het niet aan de netspanning ligt.
Voor die panelen krijg je bijna niks meer helaas. Ik heb hier 5 sets van (4x3 en 1x2) panelen liggen die allen op een soaldin 600 per set te draaien. Lekker simpel, heb nog een paar soladin 600's op voorraad liggen(nee, niet te koop), dus is er een stuk,, binnen een minuut is die vervangen.
[ Voor 11% gewijzigd door Andre1973 op 16-01-2022 22:50 ]
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
volgens mij heeft elke SMA van die periode een netwerk module met RJ45 voor kabel en een antenne voor de Wifi. zit achter het display.Pietje555 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 22:21:
Dat wist ik niet. Mijn omvormer is nu 2,5 jaar en heeft dat dus blijkbaar niet.
Ik kan hem ook alleen met een ethernet kabel uitlezen, bluetooth stond ook in de handleiding, maar die module blijkt er niet in te zitten. Wifi heeft hij ook niet.
Alle gemak heeft dus blijkbaar een prijs (al is het heel weinig in dit geval)
Iemand persoonlijk hier ervaringen met J en M? Ik heb wel gezocht in het topic. Ze hebben ontzettend veel reviews, veelal goed, maar ook wat slechtere. Het lijkt dat al die handelaren het niet altijd goed doen.
Drie jaar gelden nog wel, heb er panelen vandaan.burnoutpc schreef op zondag 16 januari 2022 @ 23:03:
Iemand persoonlijk hier ervaringen met J en M? Ik heb wel gezocht in het topic. Ze hebben ontzettend veel reviews, veelal goed, maar ook wat slechtere. Het lijkt dat al die handelaren het niet altijd goed doen.
maar er zullen ook wel bij anderen missers tussen kunnen zitten.
Onlangs een omvormer gekocht. Uiteindelijk prima. Op de shop is het mij niet opgevallen dat ze kerstvakantie hadden en uiteindelijk duurde levering dan ook een dikke week, maar dat kan ik net zo goed gemist hebbenburnoutpc schreef op zondag 16 januari 2022 @ 23:03:
XXXVI
Ik weet het niet. Ik heb de handleiding gelezen en daarin staat niets beschreven over Wifi. Ik zie ook geen onbekende wifi in de buurt. In het installatie menu kom ik deze functie ook niet tegen.Andre1973 schreef op zondag 16 januari 2022 @ 22:57:
[...]
volgens mij heeft elke SMA van die periode een netwerk module met RJ45 voor kabel en een antenne voor de Wifi. zit achter het display.
Volgens de handleiding zou er wel Bluetooth in zitten, maar op de doos stond ook "zonder BT" en die functie is ook niet aanwezig in het menu.
op zich mis ik het natuurlijk niet want ik sluit alles liever via ethernet aan.
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Heb daar mijn SMA en SF170 panelen besteld incl liggers, kabels etc.burnoutpc schreef op zondag 16 januari 2022 @ 23:03:
Werd thuis afgeleverd door hem zelf (woon in de regio).
1 SF paneel had na een tijd een rare verkleuring, werd zonder problemen en snel omgewisseld.
Positieve ervaring dus.
PClop schreef op zondag 16 januari 2022 @ 23:31:
[...]
Drie jaar gelden nog wel, heb er panelen vandaan.
maar er zullen ook wel bij anderen missers tussen kunnen zitten.
ephymerous schreef op maandag 17 januari 2022 @ 06:46:
[...]
Onlangs een omvormer gekocht. Uiteindelijk prima. Op de shop is het mij niet opgevallen dat ze kerstvakantie hadden en uiteindelijk duurde levering dan ook een dikke week, maar dat kan ik net zo goed gemist hebben
Goed om te horen dat het wel meevalt. Ik kan mij voorstellen dat wanneer het druk is dat men dan het allemaal niet op een rijtje kan krijgen.loyske schreef op maandag 17 januari 2022 @ 10:31:
[...]
Heb daar mijn SMA en SF170 panelen besteld incl liggers, kabels etc.
Werd thuis afgeleverd door hem zelf (woon in de regio).
1 SF paneel had na een tijd een rare verkleuring, werd zonder problemen en snel omgewisseld.
Positieve ervaring dus.
Dan rest alleen de vraag nog of ik uit ga komen met de ruimte tussen dak en paneel. Ik wil APSystem Qs1 omvormers gebruiken. ESDEC staaldak brackets, de reguliere zijn 3cm hoog, de optimizer ready zijn 5cm hoog. JA Solar panelen, halfcut, ze zijn wel hol van binnen, maarja, ga je met een omvormer van 41mm dalijk niet in de problemen komen en moet ik alsnog gewoon de Optimizer ready (hoge) brackets kiezen... hmmm
Bij een staal dak kan je denk ik ook de optimizer in het dal monteren? valk solar heeft ook montage voor staal dak die zitten qua maat denk ik tussen die 2 maten in, Maar helemaal zeker weten doe ik het niet, en nameten gaat niet meer, ik heb mijn sample weg geflikkerd vorige week. (had gekozen voor esdec)burnoutpc schreef op maandag 17 januari 2022 @ 10:42:
[...]
[...]
[...]
Goed om te horen dat het wel meevalt. Ik kan mij voorstellen dat wanneer het druk is dat men dan het allemaal niet op een rijtje kan krijgen.
Dan rest alleen de vraag nog of ik uit ga komen met de ruimte tussen dak en paneel. Ik wil APSystem Qs1 omvormers gebruiken. ESDEC staaldak brackets, de reguliere zijn 3cm hoog, de optimizer ready zijn 5cm hoog. JA Solar panelen, halfcut, ze zijn wel hol van binnen, maarja, ga je met een omvormer van 41mm dalijk niet in de problemen komen en moet ik alsnog gewoon de Optimizer ready (hoge) brackets kiezen... hmmm
Ik heb Solarstell connect en was ook in de veronderstelling dat ik m'n QS1s kon monteren maar dat bleek niet het geval (of ik ben gek, kan ook) dus of het echt kan zou ik proberen te verifiëren met bevestigde gevallen waar het zo gedaan is en/of de fabrikant vragen of en hoe het kan.burnoutpc schreef op maandag 17 januari 2022 @ 10:42:
Ik heb het opgelost door de omvormers gewoon als 'brug' op 2 tegels te leggen zodat ze zo veel mogelijk luchtstroom hebben en niet in water kunnen komen te liggen (en ze liggen beschut onder een paneel, uiteraard). Dit werkt al ruim een jaar prima, ook bij de set van de overburen. Overigens lagen vanuit de bouw bij alle excuuspanelen de YC600s gewoon op een tegel onder de panelen zonder verdere montering.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Zijn er hier mensen met ervaringen waarbij men als verhuurder zonnepanelen plaatst en de kosten hiervoor in rekening brengt bij de huurders (middels verhoging op de servicekosten)?
Ik vraag dit omdat ik in een VVE zit met één andere eigenaar die zijn twee woningen verhuurt (in totaal dus drie appartementen) en ik graag zonnepanelen wil laten plaatsen. Om de medewerking van de andere eigenaar te krijgen en eventueel mijn eigen kosten te verlagen, zou ik het liefst het hele dak volgooien waarbij hij dan zijn kosten in rekening brengt bij zijn huurders. Ik heb hier al wat onderzoek naar gedaan en dit zou mogen, als de panelen niet officieel onderdeel worden van de woning (onroerende vs roerende zaak) en als de huurders met de verhoging akkoord gaan. Dat zou wel moeten lukken.
Zijn er hier mensen met vergelijkbare constructies die eventueel hun ervaringen of plan van aanpak willen delen?
Als dit uiteindelijk lukt, wat zou dan de beste opstelling voor op het dak zijn? Elk 1/3e deel zo ingericht dat per deel een maximale opbrengst wordt behaald? Of voor een zo hoog mogelijke totaalopbrengst gaan en die dan evenredig verdelen over de drie woningen? Kan dat laatste überhaupt wel?
Ik vraag dit omdat ik in een VVE zit met één andere eigenaar die zijn twee woningen verhuurt (in totaal dus drie appartementen) en ik graag zonnepanelen wil laten plaatsen. Om de medewerking van de andere eigenaar te krijgen en eventueel mijn eigen kosten te verlagen, zou ik het liefst het hele dak volgooien waarbij hij dan zijn kosten in rekening brengt bij zijn huurders. Ik heb hier al wat onderzoek naar gedaan en dit zou mogen, als de panelen niet officieel onderdeel worden van de woning (onroerende vs roerende zaak) en als de huurders met de verhoging akkoord gaan. Dat zou wel moeten lukken.
Zijn er hier mensen met vergelijkbare constructies die eventueel hun ervaringen of plan van aanpak willen delen?
Als dit uiteindelijk lukt, wat zou dan de beste opstelling voor op het dak zijn? Elk 1/3e deel zo ingericht dat per deel een maximale opbrengst wordt behaald? Of voor een zo hoog mogelijke totaalopbrengst gaan en die dan evenredig verdelen over de drie woningen? Kan dat laatste überhaupt wel?
Hier ook prima ervaring (18 maanden geleden). Werd keurig gebeld over hoe, wat wanneer de zending geleverd zou worden. Ik heb wel het vermoeden dat ze ook "dropshippers" zijn, de producten worden verstuurd rechtstreeks vanuit de groothandel naar de klant met het labeltje van de verkoper erop. Dit scheelt natuurlijk weer een verzendbeweging, van groothandel -> verkoper -> klant, groothandel -> klant. Het kan natuurlijk wel zijn dat de panelen, omvormer en montageonderdelen los worden verstuurd.burnoutpc schreef op zondag 16 januari 2022 @ 23:03:
Overigens ook prima ervaring met Winkelman, 2018.
Moet ik wel zeggen dat ik bij beide alleen besteld heb, geen advies gevraagd. Zelf uitzoeken, bestellen en geleverd krijgen zonder problemen. En zo hoort het ook natuurlijk.
Even terzijde, volgens mij zijn Libra Energy en ESTG de bekendste groothandels, wij simpele zielen kunnen niet hun prijzen zien, maar om een beetje te overleven moet er wel een gezonde marge tussen zitten.
Een vraagje voor de mensen die ervaring hebben met ene Oost-west opstelling.
Hoeveel % zouden jullie overdementioneren?
Ik begrijp dat de meeste bedrijven 120% aanhouden, maar begrijp intussen dat je daar wel overheen kunt.
Ik wil 30 stuks 455wp panelen plaatsen op 13 graden helling (plat dak), zat te denken aan de volgende opties:
Growatt MOD 9000TL3-X. Dan zit ik dus grofweg op 150%.
*Growatt MOD 10TL3-X, Grofweg 135%
*Growatt MID 15KTL3-X waar mee ik volgens de specs in de sweetspot blijf, maar dat is gebaseerd op een zuid opstelling neem ik aan.
Ik ga in de toekomst misschien nog een losse zuid en en losse oost opstelling maken op mijn andere daken.
Maar dan heb ik te maken met schaduw en andere lastige dingen, dus dat zal een los systeem met optimizers worden.
Dus ik hoef geen rekening te houden met toekomstige panelen die ik op deze omvormer wil toevoegen.
Ik begrijp dat de meeste bedrijven 120% aanhouden, maar begrijp intussen dat je daar wel overheen kunt.
Ik wil 30 stuks 455wp panelen plaatsen op 13 graden helling (plat dak), zat te denken aan de volgende opties:
*Growatt MID 15KTL3-X waar mee ik volgens de specs in de sweetspot blijf, maar dat is gebaseerd op een zuid opstelling neem ik aan.
Ik ga in de toekomst misschien nog een losse zuid en en losse oost opstelling maken op mijn andere daken.
Maar dan heb ik te maken met schaduw en andere lastige dingen, dus dat zal een los systeem met optimizers worden.
Dus ik hoef geen rekening te houden met toekomstige panelen die ik op deze omvormer wil toevoegen.
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom
Simpelste is om dit in sunnydesignweb.com te simuleren (je hoeft je dak niet na te bouwen, abstracte oriëntatie en helling kan ook), dan weet je vrij precies wat kan. In mijn geval (zie sig) klopte dat heel goed aangezien ik vrijwel geen aftopping heb gezien met mijn verhouding Wp tot omvormer (370 Wp op 300 Wac).Mud.Starrr schreef op maandag 17 januari 2022 @ 12:56:
@Mud.Starrr ik ben toevallig zelf ook zoiets aan het opzetten (ook oost-west), met 1 van deze omvormers.
De MOD 9000 mag maximaal 13500 Wp hebben volgens Growatt, dus in jouw geval net te weinig.
De MOD 10K mag maximaal 15000 Wp hebben.
de 15K kan qua Wp, maar kan dan weer niet op een 3x25A
Welke panelen heb je op het oog?
De MOD 9000 mag maximaal 13500 Wp hebben volgens Growatt, dus in jouw geval net te weinig.
Welke panelen heb je op het oog?
@Mud.Starrr @Motion-m
Zelf bij een opstelling op zuid geeft omvormervermogen 70% van paneelvermogen al nauwelijks verlies.
Dus bij oost west is 50% ook prima.
Stop het maar in sunnydesign. Zo gedaan.
Zelf bij een opstelling op zuid geeft omvormervermogen 70% van paneelvermogen al nauwelijks verlies.
Dus bij oost west is 50% ook prima.
Stop het maar in sunnydesign. Zo gedaan.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Wilde vraag.
Als kosten niet perse doorslaggevend zijn, maar veiligheid, kwaliteit, garantie en een hoge wp/efficiëntie per paneel wel. Is dan de Sunpower Maxeon 5 AC (415wp) met ingebouwde Enphase IQ7A micro omvormer de beste keus?
Of zijn er dan (nog) betere systemen te krijgen?
Als kosten niet perse doorslaggevend zijn, maar veiligheid, kwaliteit, garantie en een hoge wp/efficiëntie per paneel wel. Is dan de Sunpower Maxeon 5 AC (415wp) met ingebouwde Enphase IQ7A micro omvormer de beste keus?
Oftewel er had wel wat meer bijgekund. Ik zou altijd voor aftopping gaan, zeker bij Oost West, zodat je meer over houdt buiten de piek.Termy schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:15:
[...]
Simpelste is om dit in sunnydesignweb.com te simuleren (je hoeft je dak niet na te bouwen, abstracte oriëntatie en helling kan ook), dan weet je vrij precies wat kan. In mijn geval (zie sig) klopte dat heel goed aangezien ik vrijwel geen aftopping heb gezien met mijn verhouding Wp tot omvormer (370 Wp op 300 Wac).
Dat zijn wel behoorlijk premium (prijzige) panelen om op oost te leggen bij 13 graden.Mud.Starrr schreef op maandag 17 januari 2022 @ 12:56:
Ik ga zelf voor 370 Wp op oost (45 graden hoek) en ik dimensioneer 2x3700Wp (Oost + West) = 7400Wp op 3000W omvormer. De 2 strings sluit ik parallel aan.
@de Peer Groter paneel ben je relatief wel minder kwijt aan bevestigingsmateriaal
Nee, want dat paste niet op het dak.de Peer schreef op maandag 17 januari 2022 @ 14:48:
[...]
Oftewel er had wel wat meer bijgekund. Ik zou altijd voor aftopping gaan, zeker bij Oost West, zodat je meer over houdt buiten de piek.
@Arjan Klok Garantie op panelen is een beetje discutabel (gaan vrijwel niet kapot, zijn na korte tijd sowieso al achterhaald) en garantie op omvormers waar je niet makkelijk bij kan en de arbeid niet in de garantie zit is ook een beetje een wassen neus. Wat dat betreft heb je meer aan een omvormer die je zelf kan vervangen (dus makkelijk bereikbaar in huis) en waar je ook niet aan een bepaald merk vast zit.
Wat veiligheid betreft: tja, het schijnt vooral fout te gaan bij slechte MC4-verbindingen dus dat is niet zo zeer kwaliteit van materiaal maar meer kwaliteit van installateur. Als je geen kans op vlamboog wilt dan zijn micro's wel handig ja, maar dat kan ook gewoon los ipv geïntegreerd in het paneel.
Ja dat is zeker waar, terugverdientijd zal langer zijn maar op de lange duur ga je waarschijnlijk meer profiteren. Maar hangt ook af van verbruik, salderen, en het contract dat je afsluit ivm de terugleververgoeding.BarryH schreef op maandag 17 januari 2022 @ 14:57:
@de Peer Groter paneel ben je relatief wel minder kwijt aan bevestigingsmateriaal
Dan een kleinere omvormer
Maargoed dat zal een paar tientjes goedkoper zijn. uiteindelijk komt het allemaal niet zo nauw.
[ Voor 20% gewijzigd door de Peer op 17-01-2022 15:02 ]
Je bent niet erg bekend met de APS micro's zekerde Peer schreef op maandag 17 januari 2022 @ 15:01:
[...]
Dan een kleinere omvormer![]()
Maargoed dat zal een paar tientjes goedkoper zijn. uiteindelijk komt het allemaal niet zo nauw.
oh oeps ik ging uit van standaard string omvormer ;-)Termy schreef op maandag 17 januari 2022 @ 15:16:
[...]
Je bent niet erg bekend met de APS micro's zeker?
De garantie van 25jr geldt alleen bij plaatsing door erkent installateur....Arjan Klok schreef op maandag 17 januari 2022 @ 14:39:
Wilde vraag.
Bij de rabobank kun je je ook inschrijven voor een collectieve korting op zonnepanelen.
Je hoeft geen Rabobank klant te zijn want je kunt gratis lid worden.
Je kan meedoen in de periode van 17 januari 2022 tot en met 31 maart 2022,
Je hoeft geen Rabobank klant te zijn want je kunt gratis lid worden.
Je kan meedoen in de periode van 17 januari 2022 tot en met 31 maart 2022,
Deze opstelling zal 70 procent van de wp als piek geven, dus tien kW volstaat.Mud.Starrr schreef op maandag 17 januari 2022 @ 12:56:
1 PVoutput . Dongen NB
Waarom niet? 15 kW (dat ga je toch niet halen) is 5 kW per fase. Bij 240V is dat nog geen 21A. Geen probleem dus. Gewoon een 25A alamat ervoor en gaan met die banaan.Motion-m schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:31:
@Mud.Starrr ik ben toevallig zelf ook zoiets aan het opzetten (ook oost-west), met 1 van deze omvormers.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dit bedoelde ik. Dus het kan vast, maar of het de bedoeling is..Uw hoofdzekering is 3 x 25A
De groepenkastzekering mag dan per fase zijn: 25/ 1,6 = 16A
Het maximale vermogen per omvormer is: 3 x 16A x 230V = 11.040 W
@Andrehj Sommige (veel?) installateurs vinden automaten van meer dan 16A in de meterkast bij een 3x25A netaansluiting niet kunnen.
Ook al gaat het om een invoedende groep met maar 1 invoerder per fase
Of om een lege fase met maar 1 verbruikersgroep.
Maar: een kleine groep werkt er wel aan mee...
Ook al gaat het om een invoedende groep met maar 1 invoerder per fase
Of om een lege fase met maar 1 verbruikersgroep.
Maar: een kleine groep werkt er wel aan mee...
En waarom dan niet? Is dat dan weer de heilige selectiviteit?BarryH schreef op maandag 17 januari 2022 @ 17:14:
@Andrehj Sommige (veel?) installateurs vinden automaten van meer dan 16A in de meterkast bij een 3x25A netaansluiting niet kunnen.
Dat is bij een voedende groep geen issue. Overbelasting kan toch niet, en bij kortsluiting gaan toch vaak de hoofdautomaten al mee.
Bovendien worden er wel geregeld warmtepompen op een 20A zekering achter 1 fase aangesloten.
Ik zie in die 25A alamat (met uiteraard 5x4mm² bekabeling naar de omvormer) geen enkel probleem.
Je moet alleen even een extra 40A automaat tussen de hoofdschakelaar en de afnemende groepen plaatsen om te voorkomen dat er meer dan 40A de rest van de meterkast in kan stromen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Zonder aftopping hou je net zoveel over buiten de piek😀 Of bedoel je meer Wp neerleggen dan de max v.d. omvormer? Dat is bij oost/west natuurlijk sowieso nuttig omdat je niet zo snel Wp haalt.de Peer schreef op maandag 17 januari 2022 @ 14:48:
[...]
Oftewel er had wel wat meer bijgekund. Ik zou altijd voor aftopping gaan, zeker bij Oost West, zodat je meer over houdt buiten de piek.
Ik zou bij oost/west juist minder snel voor aftopping gaan dan bij zuid. Want de piek rond het middaguur is relatief toch lager, maar breder? Ergo, meer % verlies als je die aftopt.
@Andrehj Je hoeft mij niet te overtuigen.. 
En diezelfde installateurs vinden van 3x2,5mm2 over 10meter voor een 1 fase 25A laadpaal dan weer geen probleem

(het kan ook net wel, kabel wordt ca. 30-35 graden, maar tocht 1% verlies die bespaart had kunnen worden)
En diezelfde installateurs vinden van 3x2,5mm2 over 10meter voor een 1 fase 25A laadpaal dan weer geen probleem
(het kan ook net wel, kabel wordt ca. 30-35 graden, maar tocht 1% verlies die bespaart had kunnen worden)
Maatje kleiner, dan past er 36x 375wp op. 3 rijen van 12 panelen in oost west opstelling.de Peer schreef op maandag 17 januari 2022 @ 14:53:
[...]
Dat zijn wel behoorlijk premium (prijzige) panelen om op oost te leggen bij 13 graden.
Ik ga zelf voor 370 Wp op oost (45 graden hoek) en ik dimensioneer 2x3700Wp (Oost + West) = 7400Wp op 3000W omvormer. De 2 strings sluit ik parallel aan.
Kom ik met extra installatie materiaal een tientje goedkoper uit. Net iets minder opbrengt.
Maar misschien met passen en meten dat ik in de toekomst dan net weer een paar paneeltjes meer op het dak kwijt kan. Even puzzelen nog.
—
Nu komt er nog een nieuwe vraag op.
Van solar bouwmarkt begreep ik dat er binnen nu en 2 jaar gehandhaafd gaat worden (met terugwerkende kracht) op nieuwe regels qua max aansluiting per stop.
Dat zou betekenen dat op een 16a 3 fase automaat (op een 3x25 aansluiting) max zon 9kwp omvormer aangesloten mag worden.
Deze regelgeving komt uit de verzekeraars, en zou betekenen dat als je het niet aanpast na controle dat je geen opstal verzekering meer kunt hebben.
Dus dat zou dus een limiet betekenen van 9kwp per omvormer op mijn systeem. (Of kun je nog anders afstoppen? Nee toch?)
Dus of ik moet het verdelen over meer omvormers (nu te duur voor mij of ik moet minder panelen leggen). Of ik ga nog verder onder dementioneren met bovenstaand systeem.
Zou dat nog kunnen denken jullie?
Zo’n 13.500 kwp in oost west opstelling op een 9kwp omvormer?
Als het toch erg blijkt te gaan aftoppen kan ik als ik in de toekomst weer geld genoeg heb voor mn gewilde 2e systeem (met schaduw delen),
nog altijd kijken of ik een paar panelen naar een string van het dan nieuwe systeem doorschuif.
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
@Mud.Starrr Kijk eens met sunnydesign:
b.v. met 8kW omvormer maar 3% verlies:
/f/image/ajrU0C2qr7ahkNRJSm9XwjmJ.png?f=fotoalbum_large)
En met 10kW : maar 0,2% verlies:
/f/image/sHF0pLzTsMqFialAdwniFZYm.png?f=fotoalbum_large)
En volgens Liander mag max 11kW:
/f/image/UpKu0rg4F5OeqKCQo5zJoOyv.png?f=fotoalbum_large)
Ik zou goed kijken naar het DC voltage per string. Als dat goed past bij een 3 fase omvormer, dan een 10kW omvormer en in de toekomst nog een ca. 5-6kW 3 fase omvormer erbij of 3 kleintjes, waarmee je de overgebleven 8A per fase invult.
Als je kortere strings hebt, dan is een 1fase omvormer vaak beter, Nogmaals: speel een beetje in Sunnydesign.
nb. Je kan ook voor een 8kW omvormer gaan, kost nauwelijks opbrengst en dan kan er in de toekomst nog een 8-9 kW omvormer bij..
/f/image/ajrU0C2qr7ahkNRJSm9XwjmJ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/sHF0pLzTsMqFialAdwniFZYm.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/UpKu0rg4F5OeqKCQo5zJoOyv.png?f=fotoalbum_large)
Ik zou goed kijken naar het DC voltage per string. Als dat goed past bij een 3 fase omvormer, dan een 10kW omvormer en in de toekomst nog een ca. 5-6kW 3 fase omvormer erbij of 3 kleintjes, waarmee je de overgebleven 8A per fase invult.
Als je kortere strings hebt, dan is een 1fase omvormer vaak beter, Nogmaals: speel een beetje in Sunnydesign.
nb. Je kan ook voor een 8kW omvormer gaan, kost nauwelijks opbrengst en dan kan er in de toekomst nog een 8-9 kW omvormer bij..
[ Voor 16% gewijzigd door BarryH op 17-01-2022 17:56 ]
Verlies je toch mooi 125 euro per jaar met die 8 kW.....BarryH schreef op maandag 17 januari 2022 @ 17:51:
@Mud.Starrr Kijk eens met sunnydesign:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
1 PVoutput . Dongen NB
Ik heb een vraagje (heb hier de ballen verstand van). Ik wil een outdoor helium miner op het dak monteren. Nou lijkt mij de meest elegante oplossing om hem met wifi op de modem aan te sluiten, en de stroom van de zonnepanelen te halen (batterij en laadregelaar). Zodoende hoef ik geen gaten te boren en lange kabels te leggen. Ik krijg in Februarie 6 zonnepanelen die ik huur van mijn woningbouwvereniging. Kan ik dat aansluiten, of zitten er geen aansluitingen aan die zonnepanelen?
https://www.tbvwonen.nl/H...er/Onderhoud/zonnepanelen
https://www.tbvwonen.nl/H...er/Onderhoud/zonnepanelen
[ Voor 13% gewijzigd door ArtPhil-Flower op 17-01-2022 18:19 ]
God morks in wysterious ways.
@reneeke1970 Heb je gelijk in. Dus de vraag is of je in de toekomst nog veel zou willen doen of zoiezo wat minder.
Voor een 3x25A aansluiting zou je eigenlijk 17kW omvormervermogen willen plaatsen en daar dan 25 kWP panelen aan (en bij ongunstige ligging nog meer).
En dat handhaven waar solar-bouwmarkt het over heeft: ik ben benieuwd.
Volgens mij is er geen handhaving meer in NL die iets bij particulieren doet.
En ten slotte: je kan in de handleiding van de omvormer kijken of je de omvormer kan terugregelen. SMA en Goodwe van de laatste jaren kunnen ingesteld worden op een maximum wat onder het omvormer vermogen ligt.
Voor een 3x25A aansluiting zou je eigenlijk 17kW omvormervermogen willen plaatsen en daar dan 25 kWP panelen aan (en bij ongunstige ligging nog meer).
En ten slotte: je kan in de handleiding van de omvormer kijken of je de omvormer kan terugregelen. SMA en Goodwe van de laatste jaren kunnen ingesteld worden op een maximum wat onder het omvormer vermogen ligt.
Waarom zou je minder willen doen?BarryH schreef op maandag 17 januari 2022 @ 18:05:
@reneeke1970 Heb je gelijk in. Dus de vraag is of je in de toekomst nog veel zou willen doen of zoiezo wat minder.
Meer doen komt vaker voor dus neem altijd een maatje groter zou ik zeggen, mits prijs verschil niet al te groot is.
Als een verzekeraar weet dat jij iets doet wat niet goed is, houd ie gewoon zijn mond dicht.... En zodra het fout gaat zegt ie helaas.... Daar verdient ie geld mee.
Jou verzekering stop zetten verdient ie niks mee, en jou slimmer maken dan nodig ook niet.
Dus in mijn ogen compleet KUL verhaal.
Maarja wie ben ik....
1 PVoutput . Dongen NB
@ArtPhil-Flower nee, die huurzonnepanelen leveren terug aan het net.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
BarryH schreef op maandag 17 januari 2022 @ 18:05:
[ Voor 16% gewijzigd door Dapdodo op 17-01-2022 19:32 ]
Solar bouwmarkt wijst naar scios nr 8, 10 en 12. Je verzekering kan dat wel eisen.
Dat willen ze dan marktgereguleerd doen misschien. Of als onderdeel van de norm 3140. En dan is het nog geen wet. Maar een waar je aan kan voldoen of gelijkwaardig document, wat je zelf laat certificeren, is ook goed (niet simpel, maar kan).
https://www.scios.nl/Scopes
Dat willen ze dan marktgereguleerd doen misschien. Of als onderdeel van de norm 3140. En dan is het nog geen wet. Maar een waar je aan kan voldoen of gelijkwaardig document, wat je zelf laat certificeren, is ook goed (niet simpel, maar kan).
https://www.scios.nl/Scopes
[ Voor 67% gewijzigd door Dapdodo op 17-01-2022 19:31 ]
Al die normen gelden alleen voor bedrijven en zijn niet van toepassing voor particulieren.
Voor je verzekering geldt alleen de voorwaarden welke in je polis staan.
Zo heb ik een schuur met daarin een tractor, dit wordt door de verzekering gezien als bedrijfsmatig en moet in een zakelijk opstalverzekering voor de schuur hebben. Voorwaarde is dat ik een keuring voor de elektra moet overleggen. Verkoop ik de tractor dan is het gewoon een schuur en kan ik hem bij mijn woonhuis opstal onderbrengen. Ik hoef dan ook niet meer te keuren.
NEN 3140 is vanuit de ARBO verplicht, niet vanuit de verzekeraar. Je moet de veiligheid van je werknemers garanderen als werkgever. De 3140 is hiervoor een middel.
Voor je verzekering geldt alleen de voorwaarden welke in je polis staan.
Zo heb ik een schuur met daarin een tractor, dit wordt door de verzekering gezien als bedrijfsmatig en moet in een zakelijk opstalverzekering voor de schuur hebben. Voorwaarde is dat ik een keuring voor de elektra moet overleggen. Verkoop ik de tractor dan is het gewoon een schuur en kan ik hem bij mijn woonhuis opstal onderbrengen. Ik hoef dan ook niet meer te keuren.
NEN 3140 is vanuit de ARBO verplicht, niet vanuit de verzekeraar. Je moet de veiligheid van je werknemers garanderen als werkgever. De 3140 is hiervoor een middel.
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
https://www.bovemij.nl/co...de-scios-scope-12-keuring
Maar het klinkt erg aantrekkelijk om inspecteur te worden. De cursus is in vergelijking goedkoop: 1600 euro.
Voor residentiële installaties klinkt dit als een onredelijke kostenpost. Bovendien compleet onuitvoerbaar met het aantal van deze installaties reeds geïnstalleerd. Verreweg de meeste Scope 12 inspectiebedrijven geven helemaal geen indicatie; ze richten zich vooralsnog dus geheel niet op consumenten.Afhankelijk van hoeveel zonnepanelen en inverters je hebt, variëren de kosten van € 450,- tot € 800,-. Dit is exclusief eventuele kosten voor constructieberekeningen of de huur van een hoogwerker.
Maar het klinkt erg aantrekkelijk om inspecteur te worden. De cursus is in vergelijking goedkoop: 1600 euro.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Dus jullie zouden gerust 10kwp aansluiten, ipv 9kwp.Ronald schreef op maandag 17 januari 2022 @ 20:12:
https://www.bovemij.nl/co...de-scios-scope-12-keuring
[...]
Voor residentiële installaties klinkt dit als een onredelijke kostenpost. Bovendien compleet onuitvoerbaar met het aantal van deze installaties reeds geïnstalleerd. Verreweg de meeste Scope 12 inspectiebedrijven geven helemaal geen indicatie; ze richten zich vooralsnog dus geheel niet op consumenten.
Het verschil in uiteindelijke opbrengst met het systeem wat ik ik wil is als ik het zo bekijk minimaal (rond de 1% verlies als ik 9kwp omvormer pak als mn berekeningen goed zijn).
Aanschaf is 80 euro verschil, dus daarvoor hoef ik het ook niet te doen of laten.
Kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat ze al die huizen gaan handhaven.
Maar ze kunnen wel zeggen dat als je niet aan de nieuwe nen voldoet, en je huis fikt af dat je niet verzekerd bent. Maar dat lijkt me toch ook vrij rigoureus.
[ Voor 18% gewijzigd door Mud.Starrr op 17-01-2022 20:43 ]
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Zolang er geen m10 bouten in je schroef zekeringen zitten kunnen ze niks zeggenMud.Starrr schreef op maandag 17 januari 2022 @ 20:34:
[...]
Dus jullie zouden gerust 10kwp aansluiten, ipv 9kwp.
Het verschil in uiteindelijke opbrengst met het systeem wat ik ik wil is als ik het zo bekijk minimaal (rond de 1% verlies als ik 9kwp omvormer pak als mn berekeningen goed zijn).
Aanschaf is 80 euro verschil, dus daarvoor hoef ik het ook niet te doen of laten.
Kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat ze al die huizen gaan handhaven.
Maar ze kunnen wel zeggen dat als je niet aan de nieuwe nen voldoet, en je huis fikt af dat je niet verzekerd bent. Maar dat lijkt me toch ook vrij rigoureus.
1 PVoutput . Dongen NB
@Mud.Starrr ja.
Ik kijk bij solar-bouwmarkt en zie dat de Goodwe 10... max 16A aan AC zijde doet (dus achter een 3x16A groep kan).
Gek genoeg heeft die net als de Growatt max. 11.000 VA en die zegt 16,7A.
Als je safe wil spelen plaats je de omvormer achter een 3x16A groep (dat mag volgens iedereen bij een 3x25A netaansluiting) en kijk je in de handleidingen van de 2 omvormers wat ze daar over zeggen.
Lijkt me te kunnen
Beide omvormers hebben max 15000 WP voor de DC zijde op de datasheet, dus dat gaat ook goed
Ik kijk bij solar-bouwmarkt en zie dat de Goodwe 10... max 16A aan AC zijde doet (dus achter een 3x16A groep kan).
Gek genoeg heeft die net als de Growatt max. 11.000 VA en die zegt 16,7A.
Als je safe wil spelen plaats je de omvormer achter een 3x16A groep (dat mag volgens iedereen bij een 3x25A netaansluiting) en kijk je in de handleidingen van de 2 omvormers wat ze daar over zeggen.
Lijkt me te kunnen
Beide omvormers hebben max 15000 WP voor de DC zijde op de datasheet, dus dat gaat ook goed
[ Voor 9% gewijzigd door BarryH op 17-01-2022 20:50 ]
Mijn zonnepanelen liggen sinds 2017. Ik heb destijds niet de 1e en laatste MC4 connector van de string afgeknipt en vervangen door hetzelfde merk als die van de kabel naar de omvormer. Destijds was het inzicht dat dit beter is er nog minder, in ieder geval bij mij.
Het gaat dus blijkbaar al meer dan 4 jaar goed. Lekker zo laten? Of toch preventief vervangen door 2 connectoren van hetzelfde merk?
Alternatief: op een zonnige dag voelen of de connectoren (te) warm zijn, en op basis daarvan wel/niet vervangen.
Hoe knip je die eigenlijk af als ze aan de string hangen zonder een optater te krijgen, in het donker?
En nog 1 ander vraagje. Wat wordt hieronder nu bedoeld met de kabellengte? Hoezo is die verschillend voor portrait/landscape? Bedoelen ze hoe ver die uitsteekt van het paneel?
Ik wil gewoon weten hoe lang de kabels zijn...
Het gaat dus blijkbaar al meer dan 4 jaar goed. Lekker zo laten? Of toch preventief vervangen door 2 connectoren van hetzelfde merk?
Alternatief: op een zonnige dag voelen of de connectoren (te) warm zijn, en op basis daarvan wel/niet vervangen.
Hoe knip je die eigenlijk af als ze aan de string hangen zonder een optater te krijgen, in het donker?
En nog 1 ander vraagje. Wat wordt hieronder nu bedoeld met de kabellengte? Hoezo is die verschillend voor portrait/landscape? Bedoelen ze hoe ver die uitsteekt van het paneel?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7cetgMjEQlIWXzYRtFf0mHl9.jpg?f=user_large)
[ Voor 26% gewijzigd door de Peer op 17-01-2022 23:11 ]
@Andre1973 , @Ronald , @reneeke1970 en @BarryH
Dank voor de reacties. Goed om diverse invalshoeken in beeld te krijgen.
Ik merk een emotionele betrokkenheid bij mijn paneeltjes. Financiëel gezien natuurlijk niet handig :-).
Een stukje historie, begonnen in 2009 met 12 panelen van medetweaker @SolarKing (158 bij 80 cm) waarvan
- 6 panelen op het platte dak van 175 Wp op twee steca's 500 in twee rijen flatfix op het zuiden.
- 6 panelen op een schuurtje van 175 Wp op twee steca's 500 op een schuurtje die alleen zon krijgen van maart-oktober. Deze doen het nog prima.
Een paar jaar later de flatfix gedraaid naar het oosten. Met aluminium profilelen een oost-west opstelling gemaakt voor panelen die breder zijn (90-100 cm) en wat langer (168). Toen bestonden er nog geen kant en klare setjes voor oost-west opstelling en moest je gaan tweaken. In de loop van de jaren met 5 panelen bijgeplaatst op twee microomvormers en een steca 500.
De investering tot nu toe gedeeld door het aantal opgewekte Kwh, is 10 cent per Kwh.
Ik ga maar weer een excel sheetje maken met nieuwe berekeningen en jullie oplossingen uitwerken waarvan de nuloptie ook nog in beeld blijft.
- alle oude meuk verkopen, nieuw plaatsen => meer Wp en betere monitoring, wel hogere investering
- alles op west verkopen inclusief omvormers en 6 nieuwe 300+ Wp plaatsen => iets meer Wp, blijft een investering
- optimizers inzetten met nieuwe omvormer => blijkt ook een behoorlijke investering voor ongeveer 1500 Wp, volgens tweakers niet zo efficient en dat begrijp ik nu wel.
- nuloptie.
Ik merk een emotionele betrokkenheid bij mijn paneeltjes. Financiëel gezien natuurlijk niet handig :-).
Een stukje historie, begonnen in 2009 met 12 panelen van medetweaker @SolarKing (158 bij 80 cm) waarvan
- 6 panelen op het platte dak van 175 Wp op twee steca's 500 in twee rijen flatfix op het zuiden.
- 6 panelen op een schuurtje van 175 Wp op twee steca's 500 op een schuurtje die alleen zon krijgen van maart-oktober. Deze doen het nog prima.
Een paar jaar later de flatfix gedraaid naar het oosten. Met aluminium profilelen een oost-west opstelling gemaakt voor panelen die breder zijn (90-100 cm) en wat langer (168). Toen bestonden er nog geen kant en klare setjes voor oost-west opstelling en moest je gaan tweaken. In de loop van de jaren met 5 panelen bijgeplaatst op twee microomvormers en een steca 500.
De investering tot nu toe gedeeld door het aantal opgewekte Kwh, is 10 cent per Kwh.
Ik ga maar weer een excel sheetje maken met nieuwe berekeningen en jullie oplossingen uitwerken waarvan de nuloptie ook nog in beeld blijft.
- alle oude meuk verkopen, nieuw plaatsen => meer Wp en betere monitoring, wel hogere investering
- alles op west verkopen inclusief omvormers en 6 nieuwe 300+ Wp plaatsen => iets meer Wp, blijft een investering
- optimizers inzetten met nieuwe omvormer => blijkt ook een behoorlijke investering voor ongeveer 1500 Wp, volgens tweakers niet zo efficient en dat begrijp ik nu wel.
- nuloptie.
@tw_eek
Als het 6 paneeltjes zijn per string, dan is de V van de string waarschijnlijk nog niet zo heel laag.
Je kan natuurlijk een gebruikte omvormer kopen met 2 mppt's. En die gaan gebruiken.
Als het 6 paneeltjes zijn per string, dan is de V van de string waarschijnlijk nog niet zo heel laag.
Je kan natuurlijk een gebruikte omvormer kopen met 2 mppt's. En die gaan gebruiken.
Financieel het verstandigst is om een optimaal legplan te maken voor een modern systeem (waar je de BTW weer van mag aftrekken, zo te zien, vergeet dat niet) en te kijken hoeveel meer kWh dat oplevert. Hoe lang duurt het voordat je met die hogere productie dan de huidige set de nieuwe set terugverdiend hebt. Dan pas heb je echt winst tov zo laten liggen.tw_eek schreef op maandag 17 januari 2022 @ 22:58:
@Andre1973 , @Ronald , @reneeke1970 en @BarryH
- nuloptie.
Zou niet zo'n ingewikkelde berekening moeten zijn, behalve dat het natuurlijk lastig te voorspellen is wat je precies krijgt voor die opgewekte kWh's...
@de Peer Ik had ca. 3 jaar na aanleg van de eerste set een storing. Dit bleek een doorgebrande/gesmolten connector te zijn.
Als je connectoren op een brandveilige plek liggen (gewone montage op rails boven dakpannen) zou ik het lekker zo laten.
Als je het op een plat dak hebt liggen zou ik zorgen dat er tegels onder de connectoren liggen (dus bij doorbranden/smeulen) geen vervolgschade.
Als je mooi "indak" hebt, dan zou ik inderdaad eea preventief vervangen.
Als je connectoren op een brandveilige plek liggen (gewone montage op rails boven dakpannen) zou ik het lekker zo laten.
Als je het op een plat dak hebt liggen zou ik zorgen dat er tegels onder de connectoren liggen (dus bij doorbranden/smeulen) geen vervolgschade.
Als je mooi "indak" hebt, dan zou ik inderdaad eea preventief vervangen.
Volgens mij is dit hier nog niet voorbij gekomen;
https://nos.nl/artikel/24...ige-regeling-zonnepanelen
Echt… dat gaat wat worden wanneer ook steeds meer mensen EV gaan rijden… en maar Datacenters bijbouwen…
Echt… dat gaat wat worden wanneer ook steeds meer mensen EV gaan rijden… en maar Datacenters bijbouwen…
[ Voor 6% gewijzigd door Thalaron op 17-01-2022 23:48 ]
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
En wat dacht je van de stroom verbruikers winterdag zoals warmtepompen als de zon niet schijnt?
Grote bedrijven krijgen weer voorrang met hun grote zonneoarken en molens, de kleine man wordt weer op beknibbeld. Ja subsidie van 5000 euro op zo een domme bayterij waar bijna niks op past
Grote bedrijven krijgen weer voorrang met hun grote zonneoarken en molens, de kleine man wordt weer op beknibbeld. Ja subsidie van 5000 euro op zo een domme bayterij waar bijna niks op past
Als mensen hun ev dan opladen als de zon schijnt is dat juist een oplossing voor de stroom van de zonnepanelen.Thalaron schreef op maandag 17 januari 2022 @ 23:47:
laat ze eerst maar eens ophouden met die zonneparken aan te leggen. Ik dacht dat het on-hold was gezet, maar schijnbaar gaat dat nog steeds door:Thalaron schreef op maandag 17 januari 2022 @ 23:47:
https://solarmagazine.nl/...r-93-hectare-zonnepanelen
Sowieso verspilling van dure, kwalitatief goede landbouwgrond.
De meeste mensen in onze nabije omgeving die een EV hebben zijn overdag weg en laden in de avond op. In theorie kan je met een EV mooi balans maken maar in de praktijk gebeurt dat denk ik niet veel.jongetje schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 07:29:
[...]
Als mensen hun ev dan opladen als de zon schijnt is dat juist een oplossing voor de stroom van de zonnepanelen.
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Mooi man. Glazen bol doet het nog altijd... Gratis batterijen dan maar? Het zal ook niet lang duren dat we net als in de buurlanden belasting gaan betalen voor opwekken...Thalaron schreef op maandag 17 januari 2022 @ 23:47:
Mijn boefje is liev!
Dan moet en gestimuleerd worden om overdag ook op te laden.Thalaron schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:44:
[...]
De meeste mensen in onze nabije omgeving die een EV hebben zijn overdag weg en laden in de avond op. In theorie kan je met een EV mooi balans maken maar in de praktijk gebeurt dat denk ik niet veel.
Vaak zijn er twee uitvoering van het paneel, de portrait versie met korte kabels (korte verbindingen nodig) en de landscape versie met lange kabels. Als je geluk hebt staat er bij een landscape versie een "L" extra in het typennummer. Hoe kom je erachter, niet. Tenzij mailen en bellen en hopen dat iemand de moeite voor je neemt om even naar het magazijn toe lopen en een kabel op te meten.de Peer schreef op maandag 17 januari 2022 @ 22:54:
Mijn zonnepanelen liggen sinds 2017. Ik heb destijds niet de 1e en laatste MC4 connector van de string afgeknipt en vervangen door hetzelfde merk als die van de kabel naar de omvormer. Destijds was het inzicht dat dit beter is er nog minder, in ieder geval bij mij.
[Afbeelding]
Mijn persoonlijke ervaring, op elk paneel zit een 1 meter kabel, de landscape uitvoering.
Ik heb een EV, maar geen plek om de auto bij mijn huis te zetten, zoals het overgrote deel van Nederland. Een oprit is in veel delen van het land een onbetaalbare luxe.Thalaron schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:44:
[...]
De meeste mensen in onze nabije omgeving die een EV hebben zijn overdag weg en laden in de avond op. In theorie kan je met een EV mooi balans maken maar in de praktijk gebeurt dat denk ik niet veel.
Subsidie op zelfgebruik in bredere zin (denk aan accu's in huis) in plaats van subsidie op terug leveren, lijkt me een oplosing waar ik graag gebruik van zou maken.
Dit is ook wel een leuk idee, de energiecapaciteit van je huis als 'batterij' gebruiken.
[ Voor 28% gewijzigd door Tukk op 18-01-2022 10:18 ]
Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.
Bij oa Hyundai kan je je auto aanmelden dat de laadstrategie gestuurd kan worden.jongetje schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:50:
[...]
Dan moet en gestimuleerd worden om overdag ook op te laden.
https://www.hyundai.com/nl/elektrisch/smartcharging.html
Het financiële voordeel is wel magertjes. 0.005 cent per kWh. Als je echt in een regio woont waar het een probleem is is je voordeel natuurlijk dat je panelen mogelijk op de piek momenten door kunnen blijven leveren als alle EVs ineens gaan laden.
Of je auto aan je eigen paal of aan een publieke hangt zou niet uit moeten maken.Tukk schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:14:
[...]
Ik heb een EV, maar geen plek om de auto bij mijn huis te zetten, zoals het overgrote deel van Nederland. Een oprit is in veel delen van het land een onbetaalbare luxe.
Dus het paal plakken moet worden gepromoot.
Ik heb iets stoms met mijn SMA omvormer. Vannacht heeft hij plots een enorme opwek geregistreerd. Dat slaat natuurlijk nergens op maar vertekent wel mijn statistieken, o.a. voor BTW verrekening richting de belastingdienst. Weet iemand hoe dit kan komen of op te lossen is?
/f/image/3tiEQbnyRBhQLDiZaCvr1wd6.png?f=fotoalbum_large)
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Thalaron schreef op maandag 17 januari 2022 @ 23:47:
Grote zonneparken, windmolenparken en datacenters zijn een ander probleem dan de zonnepanelen, EV en warmtepompen.greatgonzo schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:12:
[...]
laat ze eerst maar eens ophouden met die zonneparken aan te leggen.
De eerste krijgen een aparte aansluiting op het electriciteitsnet. Probleem hierbij is dat de stations op hogere spanningsniveaus vaak ook al vol zitten.
De zonnepanelen leveren terug op het laagspanningsnet, in de straat. In veel oude woonwijken of op het platteland, is dit net heel klein uitgelegd, dus niet goed in staat om al deze stroom te transporteren. Dit is onafhankelijk van het aantal zonneparken, windmolenparken en datacenters op hogere spanningsniveaus.
De oplossing is dikkere kabels leggen in het laagspanningsnet, of iedereen aan de accu's.
Het is niet mogelijk om op korte termijn al deze kabels te vervangen (te weinig montagecapaciteit wegens personeelstekort), en de huidige salderingsregeling zorgt ervoor dat je wel gek bent als je een thuisaccu plaatst. Resultaat is dat bij groei van het aantal zonnepanelen, vaker situaties voorkomen waar de omvormer uitschakelt om het net niet te overbelasten.
Vandaar deze oproep van de netbeheerders.
Ik denk dat het meer een oproep is om awareness te creëren bij de politiek over de problemen op lokaal niveau. Aangezien de salderingsregeling eerder later wordt afgeschaft dan eerder.. met dank aan de lange formatie.
Gebruik een kWh meter in de meterkast om je opwek te meten. Omvormers meten minder nauwkeurig.fsfikke schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:29:
Ik heb iets stoms met mijn SMA omvormer. Vannacht heeft hij plots een enorme opwek geregistreerd. Dat slaat natuurlijk nergens op maar vertekent wel mijn statistieken, o.a. voor BTW verrekening richting de belastingdienst. Weet iemand hoe dit kan komen of op te lossen is?
[Afbeelding]
[ Voor 15% gewijzigd door roltor op 18-01-2022 10:31 ]
Minder nauwkeurig kan ik mee leven, plots 100 kWh te veel heeft niets met onnauwkeurigheid te maken.roltor schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:30:
[...]
Gebruik een kWh meter in de meterkast om je opwek te meten. Omvormers meten minder nauwkeurig.
Klopt het dat je productie (kWh) wel klopt? Ik zie 7 kWh voor vandaag en 11 voor gisterenfsfikke schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:29:
[Afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door Kalentum op 18-01-2022 10:36 ]
Des te meer reden om niet te vertrouwen op je omvormer als het gaat om opwek, maar gewoon een geijkte kWh meter op te hangen.fsfikke schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:32:
[...]
Minder nauwkeurig kan ik mee leven, plots 100 kWh te veel heeft niets met onnauwkeurigheid te maken.
I wish, nee ik heb 5.2 kWp liggen en het is hier de hele ochtend al mistigKalentum schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:34:
[...]
Klopt het dat je productie (kWh) wel klopt? Ik zie 7 kWh voor vandaag en 11 voor gisteren
Ik los liever het probleem op ipv de symtomenroltor schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:35:
[...]
Des te meer reden om niet te vertrouwen op je omvormer als het gaat om opwek, maar gewoon een geijkte kWh meter op te hangen.
Ik ben met je eens dat 43 kW niet klopt.fsfikke schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:42:
[...]
Ik los liever het probleem op ipv de symtomenAls een 4kW omvormer denkt dat er 43 kW wordt opgewerkt gaat er iets niet goed.
Alleen zelfs als je dit probleem oplost, zit je nog met het probleem dat je omvormer minder nauwkeurig meet dan een gecertificeerde kWh meter. Lijkt me ook niet onbelangrijk, aangezien je BTW verrekend met de belastingdienst.
Volgens mij komt het verschil o.a. door spanningsval over de kabel van omvormer naar meterkast.
In dat geval zou het geen onnauwkeurigheid van de omvormer zijn, maar als je tussen de omvormer en de meterkast de helft van de energie in warmte omzet door slechte kabels komt er gewoon wat anders aan in de meterkastroltor schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:45:
[...]
Ik ben met je eens dat 43 kW niet klopt.
Alleen zelfs als je dit probleem oplost, zit je nog met het probleem dat je omvormer minder nauwkeurig meet dan een gecertificeerde kWh meter. Lijkt me ook niet onbelangrijk, aangezien je BTW verrekend met de belastingdienst.
Volgens mij komt het verschil o.a. door spanningsval over de kabel van omvormer naar meterkast.
Enige wat je nog kan proberen is de omvormer resetten... Misschien is de logging van de SMA wel goed maar zit er een fout in de weergave / rapportage? Maar ik geef het niet veel kans.fsfikke schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:42:
[...]
Ik los liever het probleem op ipv de symtomenAls een 4kW omvormer denkt dat er 43 kW wordt opgewerkt gaat er iets niet goed.
Ik heb zelf af en toe dat uitlezen via modbus tcp/ip niet meer werkt en dan reset ik de omvormer en dan is het weer goed voor een aantal maanden
[ Voor 14% gewijzigd door Kalentum op 18-01-2022 10:49 ]
Maakt niet uit wat het is, het effect blijft dat je omvormer iets anders meet dan een kWh meter in de meterkast.fsfikke schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:47:
[...]
In dat geval zou het geen onnauwkeurigheid van de omvormer zijn, maar als je tussen de omvormer en de meterkast de helft van de energie in warmte omzet door slechte kabels komt er gewoon wat anders aan in de meterkast
Al is een aparte m
eter waarschijnlijk wel duurder dan wat je minder aan BTW betaalt
Als de connector compatibel is met MC4 dan is er niet zo snel iets aan de hand. Ze specificeren ook wel eens de max. stroom voor andere dan MC4 connectors. Daar onder blijven is natuurlijk raadzaam.de Peer schreef op maandag 17 januari 2022 @ 22:54:
Bij vervanging zou ik het eerder andersom doen; dus niet de MC4 connector van het paneel afknippen, maar de connector van de kabel naar de omvormer. En dan vervangen door MC4 natuurlijk.
Omvormer uitschakelen en DC stekkers loshalen. De paneelspanning is dan zwevend zodat je altijd 1 kant tegelijk kunt beetpakken zonder elektrocutiegevaar. Bij twijfel het laatste paneel even afkoppelen van de string.Hoe knip je die eigenlijk af als ze aan de string hangen zonder een optater te krijgen, in het donker?
Maar als je, zoals hierboven uitgelegd, de omvormerkabel fixt, dan heb je dit probleem sowieso niet.
Alles is sowieso MC4 bij mij, maar tegenwoordig wordt sterk aangeraden om zelfde merk te gebruiken. Dan zou ik dus wel de connector van het paneel moeten afknippen.Martin7182 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:09:
[...]
Bij vervanging zou ik het eerder andersom doen; dus niet de MC4 connector van het paneel afknippen, maar de connector van de kabel naar de omvormer. En dan vervangen door MC4 natuurlijk.
Voor mijn nieuwe installatie ga ik dat dus doen.
Voor de oude laat ik het zo, de connectoren liggen (hangen) bovendaks en droog.
Moet je dan ook de stekker van je omvormer "afknippen"? Gaat een beetje ver imo...
Meestal (altijd?) krijg je er een bijpassende stekker bij zodat de omvormeraansluitingen allemaal van hetzelfde merk en batch zijn.mcDavid schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:26:
Moet je dan ook de stekker van je omvormer "afknippen"? Gaat een beetje ver imo...
en tsja, gaat het ver... Uit TNO onderzoek blijkt dat hier risico's in zitten en dat je met connectoren van hetzelfde merk de kleinste kans op problemen hebt.
[ Voor 19% gewijzigd door de Peer op 18-01-2022 13:09 ]
Maar kun je dan niet beter het merk nemen dat aan de panelen zit? Of zijn de paneel MC4 stekkers merkloos?
Hoewel je altijd voorzichtig moet zijn met deze grote stromen zou ik me niet onnodig zorgen maken. MC4 = MC4. Er smelten ook wel eens stekkers tussen panelen van hetzelfde merk. Ik denk dat vuil en/of ondeugdelijke montage grotere boosdoeners zijn.
Hoewel je altijd voorzichtig moet zijn met deze grote stromen zou ik me niet onnodig zorgen maken. MC4 = MC4. Er smelten ook wel eens stekkers tussen panelen van hetzelfde merk. Ik denk dat vuil en/of ondeugdelijke montage grotere boosdoeners zijn.
Vaak niet goed gespecificeerd wat het is. Vandaar.Martin7182 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:52:
Maar kun je dan niet beter het merk nemen dat aan de panelen zit? Of zijn de paneel MC4 stekkers merkloos?
Probleem is nu juist dat dit niet het geval is. Tussen verschillende fabrikanten zitten soms kleine verschillen, die dus tot problemen kunnen leiden.Hoewel je altijd voorzichtig moet zijn met deze grote stromen zou ik me niet onnodig zorgen maken. MC4 = MC4.
https://www.dakenraad.nl/...anbevelingen-tno-rapport/
Lees het stukje maar over Cross-mating
Uiteraard, dat is ook zo.Er smelten ook wel eens stekkers tussen panelen van hetzelfde merk. Ik denk dat vuil en/of ondeugdelijke montage grotere boosdoeners zijn.
Maar problemen door gebruik van ,meerdere merken MC4 is dus eenvoudig te voorkomen omdat het een keuze is.
[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 18-01-2022 16:13 ]
Wij hebben nu de eerste offerte liggen en de keuze uit panelen: REC Twinpeak 4 365 WP of REC Alpha pure 400 WP.
Bij de 365WP worden er 25 panelen geplaatst in portrait (9125WP) en bij de 400WP zullen dat 21 panelen worden in landscape (8400WP). Alles met micro omvormers. Prijs is nagenoeg gelijk omdat de 400WP iets duurder zijn.
Ze zullen met het Van Der Valk montage systeem gemonteerd worden. Ik vermeld het omdat ik met veel windbelasting zit en daarom de ligging (portrait of landscape) wel mee laat wegen. Pure aanname maar ik denk dat portrait steviger ligt op een schuin dak. Ligging Zuid-West. Verder geen noemenswaardige schaduw, behalve van een pijpje en een Koekkoek op het dak.
Wat paneel zelf betreft: Ik neig zelf naar de 400 omdat deze een lagere temperatuur coëfficiëntwaarde hebben en daardoor minder vermogensverlies bij warmere temperaturen. -0,24 %/C ten opzichte van -0,34 %/C
Wat zouden jullie doen?
Bij de 365WP worden er 25 panelen geplaatst in portrait (9125WP) en bij de 400WP zullen dat 21 panelen worden in landscape (8400WP). Alles met micro omvormers. Prijs is nagenoeg gelijk omdat de 400WP iets duurder zijn.
Ze zullen met het Van Der Valk montage systeem gemonteerd worden. Ik vermeld het omdat ik met veel windbelasting zit en daarom de ligging (portrait of landscape) wel mee laat wegen. Pure aanname maar ik denk dat portrait steviger ligt op een schuin dak. Ligging Zuid-West. Verder geen noemenswaardige schaduw, behalve van een pijpje en een Koekkoek op het dak.
Wat paneel zelf betreft: Ik neig zelf naar de 400 omdat deze een lagere temperatuur coëfficiëntwaarde hebben en daardoor minder vermogensverlies bij warmere temperaturen. -0,24 %/C ten opzichte van -0,34 %/C
Wat zouden jullie doen?
23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput
@Sarge78 Ik zou even bij de KNMI de maandgegevens downloaden en dan doorrekenen hoe groot het effect is van die verschillende coefficienten. NB gemiddeld is nl 7 graden. Alleen in de zomer is het natuurlijk warmer, maar hier moet je even goed aan rekenen.
Zonder te rekenen zou ik voor de meeste WP in totaal gaan
Denk niet dat het knmi weet of die panelen nou 50 of 70 graden worden.BarryH schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 17:11:
@Sarge78 Ik zou even bij de KNMI de maandgegevens downloaden en dan doorrekenen hoe groot het effect is van die verschillende coefficienten. NB gemiddeld is nl 7 graden. Alleen in de zomer is het natuurlijk warmer, maar hier moet je even goed aan rekenen.
Maar meer wp wint het altijd, dat is logisch
1 PVoutput . Dongen NB
Hoezo? Het omgekeerde lijkt me eerder waar. Landscape ligt de boel een stuk lager. Maar zolang je je gewoon aan het ballastplan houdt is het eigenlijk niet relevant.Sarge78 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 16:44:
Ze zullen met het Van Der Valk montage systeem gemonteerd worden. Ik vermeld het omdat ik met veel windbelasting zit en daarom de ligging (portrait of landscape) wel mee laat wegen. Pure aanname maar ik denk dat portrait steviger ligt op een schuin dak. Ligging Zuid-West.
Verder als de systemen even duur zijn, gewoon die met de meeste Wp. Een verschil van bijna 9% ga je echt niet goedmaken met een wat betere temperatuurcoëfficiënt.
[ Voor 6% gewijzigd door mcDavid op 18-01-2022 17:29 ]
Het gaat om een schuin pannendakmcDavid schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 17:29:
[...]
Hoezo? Het omgekeerde lijkt me eerder waar. Landscape ligt de boel een stuk lager. Maar zolang je je gewoon aan het ballastplan houdt is het eigenlijk niet relevant.
Verder als de systemen even duur zijn, gewoon die met de meeste Wp. Een verschil van bijna 9% ga je echt niet goedmaken met een wat betere temperatuurcoëfficiënt.
23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput
Als het kan, heeft het gebruik van één merk voor de MC4-connectors uiteraard sterk de voorkeur.de Peer schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 16:07:
[...]
Vaak niet goed gespecificeerd wat het is. Vandaar.
[...]
Probleem is nu juist dat dit niet het geval is. Tussen verschillende fabrikanten zitten soms kleine verschillen, die dus tot problemen kunnen leiden.
https://www.dakenraad.nl/...anbevelingen-tno-rapport/
Lees het stukje maar over Cross-mating
[...]
Uiteraard, dat is ook zo.
Maar problemen door gebruik van ,meerdere merken MC4 is dus eenvoudig te voorkomen omdat het een keuze is.
In mijn geval heb ik een gebruikte Goodwe-omvormer aangeschaft, waar originele connectors niet zijn bijgeleverd. Daarnaast weet ik ook niet (zeker) welke merk de panelenfabrikant heeft gebruikt.
Dan heb je uiteindelijk toch geen keuze?
Wat zou jouw advies zijn in mijn situatie (ga één dezer dagen panelen en (o.a.) MC-connectors aanschaffen)?
Ja dat is een goede vraag. Als ik google op Goodwe MC4 connector of Goodwe accessories komt er niets naar boven.Cranberry schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:33:
[...]
Als het kan, heeft het gebruik van één merk voor de MC4-connectors uiteraard sterk de voorkeur.
In mijn geval heb ik een gebruikte Goodwe-omvormer aangeschaft, waar originele connectors niet zijn bijgeleverd. Daarnaast weet ik ook niet (zeker) welke merk de panelenfabrikant heeft gebruikt.
Dan heb je uiteindelijk toch geen keuze?
Wat zou jouw advies zijn in mijn situatie (ga één dezer dagen panelen en (o.a.) MC-connectors aanschaffen)?
Wellicht is te achterhalen welk merk ze gebruiken maar waarschijnlijk niet.
Dan heb je weinig keuze inderdaad. Schrale troost is misschien dat de omvormer meestal binnen hangt en dat de connector dus minder te verduren krijgt qua weersomstandigheden.
Arjan Klok schreef op maandag 17 januari 2022 @ 14:39:
Wilde vraag.
@Arjan Klok Garantie op panelen is een beetje discutabel (gaan vrijwel niet kapot, zijn na korte tijd sowieso al achterhaald) en garantie op omvormers waar je niet makkelijk bij kan en de arbeid niet in de garantie zit is ook een beetje een wassen neus. Wat dat betreft heb je meer aan een omvormer die je zelf kan vervangen (dus makkelijk bereikbaar in huis) en waar je ook niet aan een bepaald merk vast zit.
Wat veiligheid betreft: tja, het schijnt vooral fout te gaan bij slechte MC4-verbindingen dus dat is niet zo zeer kwaliteit van materiaal maar meer kwaliteit van installateur. Als je geen kans op vlamboog wilt dan zijn micro's wel handig ja, maar dat kan ook gewoon los ipv geïntegreerd in het paneel.
Dank voor de reacties.BarryH schreef op maandag 17 januari 2022 @ 15:52:
[...]
De garantie van 25jr geldt alleen bij plaatsing door erkent installateur....
Ja ik weet dat je voor Sunpower een erkend installateur moet hebben. Gelukkig voor mij zitten er sowieso 2 in Zeeland, dus dat is het probleem niet.
Het probleem is een beetje dat ik bij de barber zat, en dat er een oud medewerker van 1 van die 2 bedrijven die inmiddels voor zichzelf is mij probeerde uit te leggen dat enphase eigenlijk niet zo goed en veilig is als het lijkt en dat je beter voor SolarEdge kan kiezen met hun optimizers en omvormers.
Dus ik dacht even contact houden, en ondertussen maar even op Tweakers vragen... haha
Hij stuurde me gisteren het volgende appje om het uit te leggen:
Daarnaast zei hij, en daar heeft hij volgens mij sowieso wel een terecht punt, uiteindelijk is het voor mij de bedoeling dat zodra er accu's komen met subsidie wil ik die gaan aanschaffen.vergeleken met de techniek in solaredge omvormers is enphase flink achterhaalt. vanaf de panelen tot aan de micro omvormer, +- een meter, is idd zoals beschreven. maar, dan komt het stukje waar het aankomt op het werk van de elektricien, het ac gedeelte. het klopt dat dat een weliswaar een lagere spanning is, namelijk 230V AC, tegen 350V DC. maar, de solaredge omvormer loopt ook daar weer op voor omdat het hele systeem actueel ieder moment registreert en checkt of de hele installatie, ieder paneel, ieder kabeltje, veilig is. zo niet, gaat ie in veilige modus en zegtie heel simpel ik doe niks. enphase doet dat ook, maar dan vanaf het paneel tot aan de micro omvormer.. +- een meter. derest van het kabelwerk wordt alleen beveiligt door het automaatje in de mkast. als er dus in de loop van de tijd een kabel verteert, vergaat, of wat dan ook is er weldegelijk kans dat bij een minimale kortsluiting de automaat aanblijft, en dus weldegelijk gevaarlijke situaties kan ontstaan. bij de solaredge installaties is dit onmogelijk, omdat de omvormer niet toestaat dat die 350 V rondloopt, maar 1V per paneel(in de veilige modus). pas als de omvormer vindt dat het veilig is, lees isolatieweerstanden etc, geeft ie toestemming aan de optimizers op de spanning door te laten.
ik zou het anders willen zeggen, namelijk dat de ''oncontroleerbaardere' AC spanning bij de enphase al onder het paneel begint, en bij de SE installaties pas onder de werkschakelaar die veilig binnen zit. de controleerbare en veilige spanning blijft geheel op je dak, en dus niet deels of allebei
Als je dat in een Enphase systeem doet heb je eerst verlies (96% efficiëntie) van de micro omvermer, vervolgens moet de Accu de AC weer omzetten in DC om het op te slaan (weer verlies) vervolgens als je het wil gebruiken moet het van DC weer naar AC, weer verlies, even voor het gemak, 3x 4%= 12% is op een accu van 10k toch best veel. Daarnaast zei hij, zit je dan vast aan de Enphase accu's en kan je niet zoals wel kan bij SolarEdge een willekeurige accu plaatsen, wat ook een voordeel kan zijn.
Uiteindelijk wil ik maar een paar dingen, veiligheid, kwaliteit, garantie en een hoge wp/efficiëntie per paneel.
Daarnaast wil ik in de toekomst kunnen uitbreiden naar een accu.
Maar het gene wat ik vooral wil is "in 1x goed" ik wil niet achteraf denken, had ik maar dit of had ik maar dat. Dat is mij een paar 100 euro of misschien wel 1000 euro goedkoper niet waard.
Het enige nadeel wat ik nu nog heb is dat ik het lastig vind met die zzp'er is dat hij me in ieder geval van meer informatie wil voorzien dan de grote bedrijven die inmiddels wel een mannetje hebben langs gestuurd. Maar je hoort te veel "cowboy" verhalen en een stukje garantie is over het algemeen bij een zzp'er natuurlijk al iets minder aantrekkelijk.....
TLDR
Wat zouden jullie kopen, 15 panelen (+/-1820mm x 1040mm) mogelijkheid tot uitbreiding met accu.
Veiligheid, kwaliteit, garantie en een hoge wp/efficiëntie per paneel en dus in 1x goed, dus geld van minder doorslaggevende factor.
(overigens, de Sunpower dealers hier: http://www.samangroep.nl en http://www.abczonnepanelen.nl )
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font].
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font].

Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic