Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 45 ... 101 Laatste
Acties:
  • 599.035 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!
reneeke1970 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 15:37:
[...]

Flauwekul, voc van 960 is prima als max 1100 is.
Ik voer het voortaan wel in, in reneekedeisgnweb.
Thnx.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Even een PVoutput vraag tussendoor.

Ik heb al jaren een SE omvormer gekoppeld aan PVoutput. Sinds enige tijd heb ik daar ook mjin verbruik aan toegevoegd via DSMR-reader die de gegevens krijgt uit mijn P1 poort.

Nu heb ik een nieuwe set panelen gekoppeld aan een Goodwe omvormer. Deze upload middels gw2pvo de gegevens van de omvormer naar PVoutput. Hier heb ik een nieuw 'systeem' gemaakt.

Tot zover werkt het. Bij het SE systeem zie ik zowel de opgewekte energie van de SE omvormer als het verbruik van de DSMR-reader. Bij het Goodwe systeem zie ik de opgewekte energie van deze omvormer. Nu wil ik ze samenvoegen zodat ik in een overzicht het verbruik en de opgewekte energie zie. Volgens mij moet dat met de parent instelling. Ik heb bij het GW systeem ingesteld dat SE de parent is.
Er veranderd echter niks in het SE overzicht.

Wat doe ik fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:43

de Peer

under peer review

wicked_fool schreef op maandag 10 januari 2022 @ 14:26:
Is het volgens de zonnepaneel goeroes interessant om ook panelen te leggen op een noord dak met een hoek van 45 graden (ongeveer)?
Hangt van het tarief af dat je krijgt voor je overschot. Ik krijg 45 cent per KWh maar dat wordt nu al niet meer aangeboden volgens mij.
en houd er rekening mee dat btw terug krijgen moeilijk en minimaal zal zijn in deze situatie.

het zal goedkoop moeten..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter123
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Ik heb deze panelen ook overwogen en ben er niet voor gegaan. De reden komt uit een plaatje van hun eigen promotiefilmpje.
https://tweakers.net/foto...7LyfqscGmg39hUSypxJhj.jpg
Het leek mij beter om gewone panelen landscape te leggen, omdat het hele paneel wel erg veel wordt beïnvloed met een beetje schaduw. Maar misschien zit ik er naast?

[ Voor 8% gewijzigd door peter123 op 10-01-2022 16:46 ]

10kWp zon - 20kWh accu - 62kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked_fool
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-09 11:22
de Peer schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:41:
[...]

Hangt van het tarief af dat je krijgt voor je overschot. Ik krijg 45 cent per KWh maar dat wordt nu al niet meer aangeboden volgens mij.
en houd er rekening mee dat btw terug krijgen moeilijk en minimaal zal zijn in deze situatie.

het zal goedkoop moeten..
Overschot wordt afgerekend a €0,07 per kWh, dat is geen vetpot maar het is wel iets. Het doel is dan ook om alles zelf op te gebruiken en een eventueel overschot krijg ik dan via mijn werkgever terug onder het mom van thuisladen.

Hoezo zou de BTW teruggave moeilijk zijn? Is dat omdat het de tweede keer is dat je zonnepanelen aanschaft op 1 adres?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Met het oog op de toekomst zou ik eventueel een hybride omvormer willen kopen. Heeft iemand hier al ervaring mee? Heeft er iemand informatie met het opvangen van stroom in een batterij bij 250V zodat de omvormer niet uitschakelt? Of kun je de auto aan de oplader leggen zodat de spanning omlaag gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:21
peter123 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 17:16:
Met het oog op de toekomst zou ik eventueel een hybride omvormer willen kopen. Heeft iemand hier al ervaring mee? Heeft er iemand informatie met het opvangen van stroom in een batterij bij 250V zodat de omvormer niet uitschakelt? Of kun je de auto aan de oplader leggen zodat de spanning omlaag gaat?
Staat op tweakers een heel mooi artikel over accu gebruik. Mijn eigen conclusie het is in Nederland nog niet lonend gezien de salderingsregeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
vincent_1971 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 17:21:
[...]

Staat op tweakers een heel mooi artikel over accu gebruik. Mijn eigen conclusie het is in Nederland nog niet lonend gezien de salderingsregeling.
Bedankt voor je reactie. Ik had het gelezen. Maar de salderingsregeling wordt afgebouwd en de hele wijk heeft hier zonnepanelen of plannen daarvoor... Een hybride omvormer is 60 euro duurder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Laatst online: 13:21
peter123 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 17:24:
[...]

Bedankt voor je reactie. Ik had het gelezen. Maar de salderingsregeling wordt afgebouwd en de hele wijk heeft hier zonnepanelen of plannen daarvoor... Een hybride omvormer is 60 euro duurder...
Dan zou ik voor die hybride omvormer gaan. Zou dan een paar jaren wachten voordat je die accu’s gaat aanschaffen. Als ik het zelf zo bereken zit ik rond de 6kw, 24v. Denk er zelf aan als je nog zo rond de 50% kan salderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:40

Termy

valt er nog wat te fragge?

Adriaan71 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:09:
[...]

In de nok op mijn vliering. Heb aan 2 kanten een dakkapel. En daar komt per dakkapel 1 paneel op.

Zodoende de kabels verlengen en binnen ophangen.
Ok, klinkt prima :). Ik heb hier ook sommige panelen aan 2 m verlengkabels liggen en die doen het prima.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Termy schreef op maandag 10 januari 2022 @ 18:09:
[...]

Ok, klinkt prima :). Ik heb hier ook sommige panelen aan 2 m verlengkabels liggen en die doen het prima.
Ik heb er wel met twintig meter kabel, dat verlies is wel zo klein met die 35 volt....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

peter123 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 17:24:
[...]

Maar de salderingsregeling wordt afgebouwd
Dat is helemaal niet zeker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:58

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@peter123 @de Peer

Startdatum afbouw salderingsregeling zonnepanelen niet haalbaar, ambtenaren adviseren 1 jaar uitstel
Startdatum afbouw salderingsregeling zonnepanelen niet haalbaar, ambtenaren adviseren 1 jaar uitstel
De startdatum voor de afbouw van de salderingsregeling voor zonnepanelen is niet meer haalbaar en moet 1 jaar uitgesteld worden tot 1 januari 2024. Dat adviseren ambtenaren van het ministerie van Economische Zaken.
Dit is sinds 2015 een terugkerend refrein.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

wicked_fool schreef op maandag 10 januari 2022 @ 17:08:
[...]

Overschot wordt afgerekend a €0,07 per kWh, dat is geen vetpot maar het is wel iets. Het doel is dan ook om alles zelf op te gebruiken en een eventueel overschot krijg ik dan via mijn werkgever terug onder het mom van thuisladen.

Hoezo zou de BTW teruggave moeilijk zijn? Is dat omdat het de tweede keer is dat je zonnepanelen aanschaft op 1 adres?
Ik had geloof ik 0,08 € per KWh. Dus toen de aanbieding voor 0,45€ per KWh voorbij kwam heb ik direct mijn huidige contract open gebroken. Want nu krijg ik opeens 560% procent meer opbrengst. Dat ga ik nooit meer mee maken.

2e keer zonnepanelen maakt het iets lastiger. Er wordt namelijk een forfait van je btw teruggave afgetrokken. Dit forfait is gebaseerd op je volledige installatie (dus inclusief de al bestaande installatie).
Maar als je een relatief dure installatie hebt (doordat je niet zelf legt) en een lage opbrengst met KWh (zoals jij) dan kan het alsnog wel de moeite waard zijn, maar een vetpot is het niet.

Ga je boven de 10.000 Wp na uitbreiding, dan mag je geen forfait gebruiken en moet je de werkelijke omzet berekenen en daar btw over afdragen. In mijn geval (met die 45 cent per KWh) dus, moet ik daardoor meer afdragen dan dat de btw teruggave me opbrengt. Ik zou er dus juist door moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

inderdaad, ik moet het allemaal nog zien hoor. voorlopig is niets zeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Opperhoof schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:39:
Even een PVoutput vraag tussendoor.

Ik heb al jaren een SE omvormer gekoppeld aan PVoutput. Sinds enige tijd heb ik daar ook mjin verbruik aan toegevoegd via DSMR-reader die de gegevens krijgt uit mijn P1 poort.

Nu heb ik een nieuwe set panelen gekoppeld aan een Goodwe omvormer. Deze upload middels gw2pvo de gegevens van de omvormer naar PVoutput. Hier heb ik een nieuw 'systeem' gemaakt.

Tot zover werkt het. Bij het SE systeem zie ik zowel de opgewekte energie van de SE omvormer als het verbruik van de DSMR-reader. Bij het Goodwe systeem zie ik de opgewekte energie van deze omvormer. Nu wil ik ze samenvoegen zodat ik in een overzicht het verbruik en de opgewekte energie zie. Volgens mij moet dat met de parent instelling. Ik heb bij het GW systeem ingesteld dat SE de parent is.
Er veranderd echter niks in het SE overzicht.

Wat doe ik fout?
Volgens mij moet je dan een 3e systeem maken wat de parent is van het SE en het Goodwe systeem. Beide childsystemen instellen dat ze opwek naar parent sturen.
Je verbruikt registreer je dan in het nieuwe parent systeem

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Ronald schreef op maandag 10 januari 2022 @ 19:26:
[...]

Volgens mij moet je dan een 3e systeem maken wat de parent is van het SE en het Goodwe systeem. Beide childsystemen instellen dat ze opwek naar parent sturen.
Je verbruikt registreer je dan in het nieuwe parent systeem
Wow, bedankt! Hele dag al mee lopen stoeien tussen door |:( Nu werkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lief Adje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:38

Lief Adje

Love is in the air

Herkend iemand deze klemmen (merk of type) ik heb een 2dehands setje zonnepanelen overgenomen maar ik mis een eind en tussen klem.
Via google kan ik ze niet vinden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/znt9jC9Xq_TcK1JWFOQLS8-Wy8g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VQmyfPCKP7ow7NlEvZHN7NMy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sdaOK70IPOp29TGZZJ-hlr3_gYM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kKWZVlN8uCZJIOzC8KOi3WSk.jpg?f=fotoalbum_tile

PV: 2550WP | 520WP | een mens lijdt t meest door het lijden dat hij vreest

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Lief Adje schreef op maandag 10 januari 2022 @ 19:58:
Herkend iemand deze klemmen (merk of type) ik heb een 2dehands setje zonnepanelen overgenomen maar ik mis een eind en tussen klem.
[Afbeelding][Afbeelding]
Die komen van Ali.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lief Adje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:38

Lief Adje

Love is in the air

Gelukkig de panelen en de omvormer niet :X
Is een excuus panelen nieuwbouw setje...

Gaat hier op een schuurtje geplaatst worden dus maakt gelukkig niet veel uit :+

PV: 2550WP | 520WP | een mens lijdt t meest door het lijden dat hij vreest

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Lief Adje schreef op maandag 10 januari 2022 @ 20:40:
[...]

Gelukkig de panelen en de omvormer niet :X
Is een excuus panelen nieuwbouw setje...

Gaat hier op een schuurtje geplaatst worden dus maakt gelukkig niet veel uit :+
Maar ik ben niet negatief over dit spul hoor, heb er ook een zwik van bijbesteld, hele degelijke rails ook. Heb wel haken van clickfit gebruikt......
Maar vooral de eind klem is op dikte van paneel afgestemd. Dus goed kijken

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
Meerdere installateurs die ik spreek zweren bij glas/glas panelen ivm brand en betrouwbaarheid. Is dat nou echt zo'n issue bij glas/folie panelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

[Afbeelding][Afbeelding]
Lijkt wel een beetje op Hartmann, wat mijn installateur heeft gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:43
[Afbeelding][Afbeelding]
Lijkt ook op Solarstell:

https://www.stralendgroen...tage-materiaal/schuindak/

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-09 18:51
Vraagje wat mij niet helemaal duidelijk wordt online:
- Huis uit 2016, één van de laatste huizen met gas CV en kookplaat
- Hebben 1 fase hoofdzekering van 35A
- Sinds 2017 liggen er 16x 170 Wp (2720Wp) Solar Frontiers i.c.m. Goodwe 3000W omvormer op het Oosten (klein beetje zuid). Zo neergelegd om TVT te optimaliseren onder salderingsregels. Deze omvormer zit op aparte PV groep.
- Willen nu uitbreiden op het westen (klein beetje noordelijk), alle aanbieders komen terug met 9 tot 11 panelen (~355 tot 385Wp) i.c.m. ~3,5K omvormer die via een PV verdeler op de wasmachine groep zou komen (er lag maar 1 loze leiding).

Nu de vraag:
- Mag ik zoveel (theoretisch, want oost-west) vermogen aansluiten op een 1 fase aansluiting?
- Levert 2x een 1 fase omvormer uitdagingen voor een toekomstige transitie naar een 3 fase groepenkast/hoofdzekering?

De kookplaat en CV moeten/mogen nog wel een tijdje mee. Dus anders dan extreme gasprijzen of de overheid die ernstig aandringt is er nu nog geen noodzaak voor 3 fase. Ons gasverbruik is met 850m3 (financieel) niet heel snel super interessant om op hybride/volledige warmtepomp over te schakelen. Dus waarschijnlijk voor nu eerst koelen met een airco en als extratje bijverwarmen in de winter om het gasverbruik wat te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rctworld schreef op maandag 10 januari 2022 @ 21:51:
- Sinds 2017 liggen er 16x 170 Wp (2720Wp) Solar Frontiers i.c.m. Goodwe 3000W omvormer op het Oosten (klein beetje zuid). Zo neergelegd om TVT te optimaliseren onder salderingsregels. Deze omvormer zit op aparte PV groep.
- Willen nu uitbreiden op het westen (klein beetje noordelijk), alle aanbieders komen terug met 9 tot 11 panelen (~355 tot 385Wp) i.c.m. ~3,5K omvormer die via een PV verdeler op de wasmachine groep zou komen (er lag maar 1 loze leiding).

Nu de vraag:
- Mag ik zoveel (theoretisch, want oost-west) vermogen aansluiten op een 1 fase aansluiting?
- Levert 2x een 1 fase omvormer uitdagingen voor een toekomstige transitie naar een 3 fase groepenkast/hoofdzekering?

De kookplaat en CV moeten/mogen nog wel een tijdje mee. Dus anders dan extreme gasprijzen of de overheid die ernstig aandringt is er nu nog geen noodzaak voor 3 fase. Ons gasverbruik is met 850m3 (financieel) niet heel snel super interessant om op hybride/volledige warmtepomp over te schakelen. Dus waarschijnlijk voor nu eerst koelen met een airco en als extratje bijverwarmen in de winter om het gasverbruik wat te drukken.
Ik zou een 4.5 of 5 kW nemen en daar beide zijden op aan sluiten, en ja dat mag.
Je oude omvormer er lekker als reserve naast laten hangen.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

Ik heb mijn Solarstellklemmen gisteren nog in handen gehad en die zien er niet zo uit.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:38

Nu de vraag:

In de OP staat het toegelaten omvormervermogen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NHsx6n_vCOmUdMbrWOGJUx--k-w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5xj4uYCuIupD3GjdCD1xbfr3.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door BarryH op 10-01-2022 23:19 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:58
Die max 5 kW onbalans terugleveren beschouw ik als een richtlijn.
Die 2720Wp richting het oosten zal rond het moment dat de zon het zuidelijkst staat zelden meer dan 2200 W opleveren.
Nee is prima. Als je dan uiteindelijk toch overgaat naar 3 fase (niet nodig voor de meeste warmtepompen, maar misschien wil je een 11 kW lader voor je auto) dan kan elke omvormer op een eigen fase.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Huh? Dus kan het nou wel of niet? Kan ik nu gewoon op m'n 3x25A op 1 groep 3 QS1 en 2 DS3 aansluiten voor een max vermogen van 3600 + 1760 = 5360 W?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:58
Termy schreef op maandag 10 januari 2022 @ 23:24:
Huh? Dus kan het nou wel of niet? Kan ik nu gewoon op m'n 3x25A op 1 groep 3 QS1 en 2 DS3 aansluiten voor een max vermogen van 3600 + 1760 = 5360 W?
Niet op 1 16A groep in ieder geval.
Wat voor kabel heb je?

Op 1 25A fase mag zover ik weet wel maar verspreiden over de fases is vanwege mogelijk hoge netspanning wel verstandiger.
Mocht je last krijgen van hoge netspanning dan kun je ook altijd nog een tweede kabel bij trekken.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-09 22:34
Termy schreef op maandag 10 januari 2022 @ 23:24:
Ivm selectiviteit mag je sowieso maar 16A per groep afzekeren. Die 3 QS1's zijn al 16A. Dus 2 zekeringen. Dan kan je zelf kiezen hoe je het verdeeld maar idealiter zoveel mogelijk over de fasen heen. Bv: L1: 2 QS1 & L2 1QS1 + 2 DS3. Dan hou je nog een 3e fase over voor een toekomstige uitbreiding :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

busscherski schreef op maandag 10 januari 2022 @ 23:35:
[...]

Niet op 1 16A groep in ieder geval.
Wat voor kabel heb je?
Ja het zou wel 1 groep zijn. Toen ik de panelen gelegd heb heb ik de aders proberen te meten en dat leek zo'n 2mm dus dat zou 4mm2 of misschien zelfs 6mm2 zijn. Misschien dat ik de aarde heb gemeten, die zou dikker moeten zijn dan fase en nul, toch? Mogelijk dus gewoon 2.5 mm2.
Op 1 25A fase mag zover ik weet wel maar verspreiden over de fases is vanwege mogelijk hoge netspanning wel verstandiger.
Mocht je last krijgen van hoge netspanning dan kun je ook altijd nog een tweede kabel bij trekken.
Op zich is de netspanning hier niet hoog (ondanks de bergen panelen in de buurt) maar als ik meer dan 1 groep moet gebruiken dan ga ik het zeker over 2 fasen verdelen

@larsg na deze uitbreiding zit het dak echt helemaal vol en kan er nergens meer iets bij tenzij ik het op m'n gevel mag plakken :p.

[ Voor 7% gewijzigd door Termy op 11-01-2022 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svennn
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09 18:32
Er wordt op https://www.4blue.nl/faq-enphase geschreven:
Het 3-fase Q-Relay heeft een maximum van 19 IQ7 (16 IQ7+) micro-omvormers per fase en een totaal van 57 IQ7 (48 IQ7+) over 3 fasen.
Echter als ik de handleiding bekijk van de Enphase QRelais, hier: https://www.4blue.nl/medi...ase_-_3-Fase_Q-relais.pdf staar er:
Het Q-relais heeft een IP-20 classificatie en ondersteunt tot 19 IQ 7 micro-omvormers of tot
16 IQ 7+ micro-omvormers
Ik vraag het omdat ik wil kijken of de offerte die ik krijg klopt :)

Hier staat overigens ook dat er 19 / 17 micro-omvormers per fase worden ondersteund.

[ Voor 17% gewijzigd door svennn op 11-01-2022 10:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _VoiD_
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:58
De Enphase relais is tot 20A geschikt (of moet max op een 20A groep aangesloten worden, staat ook in installatiehandleiding, de 3-fase Q-relay is zelf tot 25A). Als je dan de maximale stroom per micro-omvormer bekijkt (bijvoorbeeld bij IQ7+ 1,21A), dan kun je er 16 op een 20A groep zetten.

Let op, dan moet je afzekering natuurlijk ook 20A zijn. Als je maar 16A afzekert kom je lager uit.

Ik heb thuis 14 panelen met de IQ7A. Daarbij heb ik dus 2 relais gebruikt en twee keer eenvoedingskabel naar boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-09 12:13
Zijn er nog ergens Poly panelen te koop?

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
Mijn doe-het-zelf project is zojuist gearriveerd: 12xJA-solar-365wp, en 3xAPS QS1 voor in de tuin.
Ik maakte me in het begin een beetje zorgen over het installeren/aansluiten want ik heb (had) nog nooit een zonnepaneel in mijn handen gehad. Maar nu ik dit spul vast heb gehad lijkt het bijna plug-and-play (behalve dat mijn software armpjes die panelen wel zwaar vinden). Overal zitten al klik-connectoren aan!

Ik heb ook gekeken naar Enphase en SolarEdge (ja, ik heb schaduwen van bomen en zo), en de complexer lijkende installatie van die twee heeft me daar bij weg gehouden. Ik ben vertrouwd met het aanleggen van 230AC tot het niveau van lasdozen en schakelmateriaal, maar zo gauw ik ferrietringen moet gaan wikkelen dan haak ik af.

Ik heb het idee dat APS wel erg DIY-vriendelijk is in vergelijking met Enphase/SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dabutcha76
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-09 12:08
Hoi allemaal,

Ik was voornemens om mijn setje van 20 Panasonic Kuro paneeltjes uit te breiden met nog eens 4 stuks, maar nu blijkt dat Panasonic sinds vorig jaar Q3 gestopt is met het maken van panelen!

Omdat hier nog wel eens wat mensen goed op de hoogte zijn: weet iemand toevallig nog van een bescheiden partijtje ergens in een magazijn, of wil iemand toevallig van zijn Kuro's af? Ik heb er maar 4 nodig, meer passen er écht niet op mijn dak :)

7800 WP Panasonic Kuro HIT-N325 @ West 255 | Live PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanderb1990
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 31-07 11:18
Kenners,

Ik ben opzoek naar wat ervaringen van mensen met een (growatt) omvormer die buiten hangt.

Ik lees in de manuals dat dit goed mogelijk zou moeten zijn, maar het voelt toch een beetje "fout".

We hebben een nieuw stuk dak beschikbaar (uitbouw) en het makkelijkste zou daar zijn om de omvormer gewoon buiten aan de muur te schroeven. Moet ik me daar zorgen om maken of kan dit inderdaad echt gewoon zonder problemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:40

timovd

Voorsprong door techniek

@Sanderb1990 In 2020 heb ik een 8kW opgehangen en die doet het nog probleemloos. Wel om directe zoninstraling en regen op het apparaat te voorkomen, heb ik er een eenvoudig dakje van wat oud hout (staat uit het zicht) omheen getimmerd.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-09 11:54
ik heb een goodwe aan de gevel hangen onder een afdak van zonnepanelen die aan de gevel bevestigd zijn als "pergola" . Werkt prima, wel krijgt de omvormer meer temperatuur wisselingen en vocht /condens als hij binnen zou hebben. Mar goed daar is een IP44 (?) voor

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

dabutcha76 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:29:
Hoi allemaal,

Ik was voornemens om mijn setje van 20 Panasonic Kuro paneeltjes uit te breiden met nog eens 4 stuks, maar nu blijkt dat Panasonic sinds vorig jaar Q3 gestopt is met het maken van panelen!

Omdat hier nog wel eens wat mensen goed op de hoogte zijn: weet iemand toevallig nog van een bescheiden partijtje ergens in een magazijn, of wil iemand toevallig van zijn Kuro's af? Ik heb er maar 4 nodig, meer passen er écht niet op mijn dak :)
Sorry, ik kan je niet helpen, maar nog even voor de mensen die nog PV aan het uitzoeken zijn: leg alsjeblieft je dak gewoon in 1x vol :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@dabutcha76 Visueel minder aantrekkelijk wellicht, maar volgens je PVoutput heb je Solaredge... Voordeel daarvan blijft dat je kunt uitbreiden met een ander paneel.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Nock372 Waarom zou je die willen?
Ga je voor de nineties look?
Wellicht op marktplaats oid, of hier: (ook voor @dabutcha76 )
https://www.secondsol.com/de/marktplatzfilter/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dabutcha76
Proton_ schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 19:01:
[...]

Sorry, ik kan je niet helpen, maar nog even voor de mensen die nog PV aan het uitzoeken zijn: leg alsjeblieft je dak gewoon in 1x vol :)
Je hebt helemaal gelijk, alleen zat ik op mijn vorige omvormer (lang verhaal, lag aan mij) aan de max met 20 panelen dus kon het toen niet :)

Ik MOET er ook geen panelen bij, maar met de huidige energieprijzen is het bijna gratis bijleggen qua terugverdien ;)

[ Voor 13% gewijzigd door dabutcha76 op 11-01-2022 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dabutcha76
Ronald schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 19:28:
@dabutcha76 Visueel minder aantrekkelijk wellicht, maar volgens je PVoutput heb je Solaredge... Voordeel daarvan blijft dat je kunt uitbreiden met een ander paneel.
Klopt, maar zoals je al impliceert speelt de 'Wife Acceptance Factor' daar een rol :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@dabutcha76 https://xxlzonnepanelen.n...nnepanelen-en-optimizers/ Ze staan niet op uitverkocht... Wie weet hebben ze ze daadwerkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rocket-III
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19-02-2022
Ik heb even een vraag.

Ik wil op mijn overkapping ook zonnepanelen neerleggen. Deze meet 475x600 bruto, maar heb er ook een schilddak lichtkoepel in zitten.

Ik heb een stuk of 15 verschillende panelen bekeken, en ben gaan puzzelen (moet er ook wel netjes uitzien..)

Nou kom ik op totaal 10 panelen uit van Longi type LR4 66 HPH 415
Deze zijn 415wp, en meten 1924x1038, wat ik er net op kwijt zou kunnen.
Er zitten 3 diodes in, en het hoeft voor mij niet 100% perfect; 95% is goed genoeg.

Dak is plat, zon staat er dus het grootste gedeelte van de dag op, waarbij in de avond vanaf een uur of 19 a 20 er wellicht wat slagschadus op de lange zijde van 2 panelen valt. Ik neem aan dat de panelen vlnr in 3-en gedeeld zijn, en dit dus door de diodes opgelost wordt?

Zoals gezegd komen de panelen plat (liefst zou ik ze op het dak vastlijmen... :) ) maar vraag mij even af wat de windbelasting zou zijn. Ze blijven in het ideale geval onder de daklijst, dus heeft wind er weinig tot geen vat op. Ik heb echter wel eens begrepen dat het juist de vacuuumwerking is van de wind die er overheen waait?
Daarnaast; de overkapping staat 8 meter van mijn huis, en in het hart van de eindes van de tuinen van de omringende woningen, dus ik verwacht er geen idiote winden, maar het kan er wel eens spoken...
Iemand tips over de montage? Wil het dak ook niet te zwaar belasten...

ps. Ik was voornemens om eea met een stringomvormer uit te voeren. Eventueel in 1 enkele string vanwege de spanning. (denk dat 4/6 panelen een te lage startspanning zal hebben; output is 38 volt p.p. belast)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisML
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 22-10-2024
Ik wil jullie advies over het afstellen en/of aanpassen van mijn PV installatie. Het oude circuit bestaat uit 5 x 295Wp (groen) met een Growatt 1500S omvormer in 1 string, deze werken naar behoren. Het nieuwe circuit bestaat uit 10 x 370Wp (rood) met een Solis 3000 mini omvormer in 2 strings. De panelen zijn verdeelt over:

a) boven de dakkapel (5 x 295Wp) Groen
b) onder de dakkapel (5 x 370 Wp) Blauw
c) op de uitbouw (5 x 370 Wp) Rood

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ANh-taH98iBXn_oUlweOrf8Icfs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hWOWH8fALkBzE2atYKOOtGeH.png?f=fotoalbum_large

De instralingshoeken staan in de bovenstaande afbeelding. De panelen staan pal richting het zuiden, zonder schaduw veroorzakers. De nok van de achterliggende huizen ligt op +/- 28,5 meter. In deze tijd van het jaar komt de zon vanaf 09:30 'over' de nok van de achterburen komt.

Ik constateer veel verschil tussen de opwekking van panelen die onder de dakkapel liggen en op de uitbouw. Om 11:45 vandaag mat ik 90% verschil (87W versus 1060W). Op basis van mijn logging gegevens van afgelopen week schommelt dit percentage van 50 tot 95%. Op basis van de informatie uit de startpost (o.a. de ideale liggingshoek) zou een verschil 5 à 10% moeten kloppen.

Ik heb twee vragen:

1) Wat is de reden dat het opgewekte vermogen 50-95% verschilt tussen de panelen die onder een instralingshoek van 15° liggen versus 42°?
2) Welke voordelen behaal ik wanneer ik de Solis 3000W omvormer vervang door een Solis 3600W omvormer?

[ Voor 0% gewijzigd door ChrisML op 11-01-2022 21:31 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa159
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-08 17:48
Vrijdag worden mijn zonnepanelen geinstalleerd. Vandaag hebben ze iig alvast de rails/houders geinstalleerd en de electra voorbereidt.

Is het handig om toch een KWH-meter (bijvoorbeeld Homewizard) toe te voegen? Of is meting door de omvormer zelf (SMA tripower) nauwkeurig?

Ik wil ook een P1 meter toevoegen, maar die meet natuurlijk niet wat er opgewekt is. Je kunt daar alleen het saldo zien.

https://vsospecialist.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Alfa159 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 21:34:
Vrijdag worden mijn zonnepanelen geinstalleerd. Vandaag hebben ze iig alvast de rails/houders geinstalleerd en de electra voorbereidt.

Is het handig om toch een KWH-meter (bijvoorbeeld Homewizard) toe te voegen? Of is meting door de omvormer zelf (SMA tripower) nauwkeurig?

Ik wil ook een P1 meter toevoegen, maar die meet natuurlijk niet wat er opgewekt is. Je kunt daar alleen het saldo zien.
Sma data is toch prima? Waarom zou je het nog gedetailleerder willen weten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@ChrisML We zitten nog binnen een maand van de kortste dag.
De zon staat niet hoog, dus de platte helling is niet fijn. Dit maakt de schijnbare oppervlakte kleiner en zorgt ook voor meer reflectieverliezen.
Het verschil dat je aangeeft is wel heel hoog, dus het zou kunnen dat er toch ergens wat schaduw zit dat de omvormer in de war stuurt.
Je verwacht wel dat ze op lichtbewolkte dagen ongeveer gelijk scoren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy

Termy

ChrisML schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 21:31:

Ik constateer veel verschil tussen de opwekking van panelen die onder de dakkapel liggen en op de uitbouw. Om 11:45 vandaag mat ik 90% verschil (87W versus 1060W). Op basis van mijn logging gegevens van afgelopen week schommelt dit percentage van 50 tot 95%. Op basis van de informatie uit de startpost (o.a. de ideale liggingshoek) zou een verschil 5 à 10% moeten kloppen.

Ik heb twee vragen:

1) Wat is de reden dat het opgewekte vermogen 50-95% verschilt tussen de panelen die onder een instralingshoek van 15° liggen versus 42°?
2) Welke voordelen behaal ik wanneer ik de Solis 3000W omvormer vervang door een Solis 3600W omvormer?
Refereer je hier aan de tabel met % opwekking op basis van de helling en oriëntatie? Zo ja, dat gaat over jaaropbrengst in kWh, niet momentaan vermogen.

Het verschil tussen 42 en 15 graden is substantieel deze tijd van het jaar. Mijn 13 graden set doet op z'n best ongeveer een 1/3e van het piekvermogen in de zomer.

Dat gezegd hebbende is dit wel een erg groot verschil rond het hoogste punt van de zon. Weet je zeker dat er geen schaduw op valt? Ik weet verder niet het met die omvormer zit en in hoeverre het die panelen lust, maar mogelijk zit er iets niet helemaal lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j4y
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17:32

j4y

Rocket-III schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 20:42:
Ik heb even een vraag.

Ik wil op mijn overkapping ook zonnepanelen neerleggen. Deze meet 475x600 bruto, maar heb er ook een schilddak lichtkoepel in zitten.

Zoals gezegd komen de panelen plat (liefst zou ik ze op het dak vastlijmen... :) ) maar vraag mij even af wat de windbelasting zou zijn. Ze blijven in het ideale geval onder de daklijst, dus heeft wind er weinig tot geen vat op. Ik heb echter wel eens begrepen dat het juist de vacuuumwerking is van de wind die er overheen waait?
Daarnaast; de overkapping staat 8 meter van mijn huis, en in het hart van de eindes van de tuinen van de omringende woningen, dus ik verwacht er geen idiote winden, maar het kan er wel eens spoken...
Iemand tips over de montage? Wil het dak ook niet te zwaar belasten...
Ik ben ook met mijn overkapping bezig (zie topic). In mijn topic kwamen deze ankers als tip naar voren: https://www.dakenmarkt.nl/montageanker-voor-zonnepanelen/

Nu weet ik nog niet of ik ze ga gebruiken. Mijn plan is om een aantal normale solar rails te kopen en deze op een aantal tegels te schroeven (aan 1 kant iets hoger ivm afschot). Zolang de helling niet al te hoog wordt en de hoogste kant afsluiten komt de wind er niet onder zal het hoop ik wel goed gaan.

Ander voorbeeldje van een platte setup:
--Erik-- in "Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
Proton_ schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 19:31:
@Nock372 Waarom zou je die willen?
Ga je voor de nineties look?
Wellicht op marktplaats oid, of hier: (ook voor @dabutcha76 )
https://www.secondsol.com/de/marktplatzfilter/
yesss nineties look, neen neen. Is voor dak waar nu al poly panelen op liggen (kunnen niet vervangen worden daar dit een installatie betreft waar nog groene stroom certificaten voor krijgt (oud systeem van Belgische premies) maar zouden 8 panelen moeten bijkomen. Vorig jaar nog zo een installatie ook uitgebreid en had toen nieuwe aeg 275?wp gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Nock372 Persoonlijk zou ik voor modernere panelen gaan :)
Misschien optisch niet optimaal, maar uiteindelijk wil je opbrengst, toch?

Nu ben ik niet heel thuis in de Belgische regelgeving, maar is de winst niet veel hoger met de huidige energieprijzen, zodanig dat vervangen wel uit kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nock372
Proton_ schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:37:
@Nock372 Persoonlijk zou ik voor modernere panelen gaan :)
Misschien optisch niet optimaal, maar uiteindelijk wil je opbrengst, toch?

Nu ben ik niet heel thuis in de Belgische regelgeving, maar is de winst niet veel hoger met de huidige energieprijzen, zodanig dat vervangen wel uit kan?
oude premie krijg je nog 45cent per kWh voor de opbrengst, binnen 5 jaar teniet, dan vliegen die wel naar noord daar en dakje vol naar zuiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Laatst online: 20:48
Alfa159 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 21:34:

Ik heb niet het idee dat de SMA een enorme afwijking heeft. Ik heb zelf geen aparte meter op de groep van de zonnepanelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:14
Kalentum schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:54:
Ik heb niet het idee dat de SMA een enorme afwijking heeft. Ik heb zelf geen aparte meter op de groep van de zonnepanelen.
SMA doet het inderdaad best goed.
Volgens mijn ABB meter heeft mijn omvormer in 2021 18.1 kWh verbruikt en 11926 kWh opgewekt.
Netto opwek dus 11908 kWh
Volgens de interne meting van SMA was de opwek in 2021 11871 kWh, een afwijking van slechts 0.3% (waarbij ook nog onduidelijk is welk deel daarvan bij ABB of SMA zit).
Daar kan ik best mee leven.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:42

twain4me

Andrehj schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:06:
[...]

SMA doet het inderdaad best goed.
Volgens mijn ABB meter heeft mijn omvormer in 2021 18.1 kWh verbruikt en 11926 kWh opgewekt.
Netto opwek dus 11908 kWh
Volgens de interne meting van SMA was de opwek in 2021 11871 kWh, een afwijking van slechts 0.3% (waarbij ook nog onduidelijk is welk deel daarvan bij ABB of SMA zit).
Daar kan ik best mee leven.
Ik heb de zelfde ervaring. Nagenoeg geen afwijking bij de SMA. En omdat ik min of meer alleen het kabelverlies zat te meten heb ik de kwh meter maar voor iets anders gebruikt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
@Alfa159 Een losse kWh-meter op de groep van de zonnepanelen is handig als je eentje neemt met een S0-aansluiting die pulsen geeft. Je kunt dan met een Youless LS120 de productie van de omvormer (via die losse kWh-meter) combineren met de data uit de P1-poort en dit bijv. laten uploaden naar PVOutput. Op die manier kun je bruto/netto mooi uit elkaar houden. Een product wat alleen de P1-poort uitleest heb je naar mijn idee niet zoveel aan, bij een beetje zon gaat je grafiek dan negatief en weet je je eigen verbruik dus niet.

In principe kun je dit ook zelf doen met het uitlezen van de P1-poort en je SMA omvormer maar dan moet je al iets van een Raspberry Pi o.i.d. hebben waar je een script op kunt laten draaien die de data van beiden combineert. Het sprak mij bij de Youless wel aan dat deze dat zelf al doet. Heb deze setup daarom ook bij m'n ouders draaien. Simpel, maar toch veel inzicht.

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 12-01-2022 13:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:42

twain4me

j4y schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 07:52:
[...]

Nu weet ik nog niet of ik ze ga gebruiken. Mijn plan is om een aantal normale solar rails te kopen en deze op een aantal tegels te schroeven
Als ik mij niet vergis heeft @Grolsch zijn instalatie zo bevestigd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisML
Proton_ schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 22:00:
@ChrisML [...]
Het verschil dat je aangeeft is wel heel hoog, dus het zou kunnen dat er toch ergens wat schaduw zit dat de omvormer in de war stuurt.
Je verwacht wel dat ze op lichtbewolkte dagen ongeveer gelijk scoren.
Termy schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 22:00:
[...]

Dat gezegd hebbende is dit wel een erg groot verschil rond het hoogste punt van de zon. Weet je zeker dat er geen schaduw op valt? Ik weet verder niet het met die omvormer zit en in hoeverre het die panelen lust, maar mogelijk zit er iets niet helemaal lekker.
Bedankt voor het meedenken. Ik ga proberen om een time lapse te maken te maken van de panelen op de uitbouw. Wellicht dat ik een schaduw over het hoofd zie.

Betreft de omvormer; ik kan het moeilijk bevatten om in mijn situatie een 3000W omvormer toe te passen, die 19% is onder gedimensioneerd. Raden jullie aan om met 3700Wp de Solis 3000W omvormer te vervangen door een Solis 3600W? Het opstart voltage van de 3000W is 80V, de 3600W is 100V. Waarom zou dit snellere opstarten meer opwekking genereren dan +/- 600W verlies tijdens zon uren?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@ChrisML De omvormer is prima.
Het gaat niet eens om het opstarten, maar het aantal uren dat 3700Wp over de 3100W gaat (omzettingsverlies :) ) is erg beperkt, dus dat * 600W is ook beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Hier net een gebruikte SMA SB3.6-1AV-41 in gebruik genomen.
Alleen bij aanmelden op sunny portal een hickup:
"
No device found.

Ensure that the PIC and RID are correct.
Ensure that the device has an Internet connection.
Ensure that the device is not already registered in a Sunny Portal system.
If the device is already registered in a Sunny Portal system:
Reset the device to default settings (see operating manual).
"
Ik denk dat de omvormer bij de vorige gebruiker al geregistreerd is, dus ben op zoek naar de werkwijze om
"Reset the device to default settings (see operating manual)" uit te voeren.
Iemand een tip (in de handleiding kan ik het niet vinden en google helpt in 30 minuten ook nog niet)
Bedankt!

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:18
Sanderb1990 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:09:
Kenners,

Ik ben opzoek naar wat ervaringen van mensen met een (growatt) omvormer die buiten hangt.

Ik lees in de manuals dat dit goed mogelijk zou moeten zijn, maar het voelt toch een beetje "fout".

We hebben een nieuw stuk dak beschikbaar (uitbouw) en het makkelijkste zou daar zijn om de omvormer gewoon buiten aan de muur te schroeven. Moet ik me daar zorgen om maken of kan dit inderdaad echt gewoon zonder problemen?
Wij hebben een Goodwe omvormer op het plat dak staan (op een steun). Niet beschermd tegen de elementen. Deze GW10KT-DT is IP65.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:25
@Andrehj
Uit nieuwsgierigheid heb ik ook de meting van mijn SMA Tripower 10000TL-20 vergeleken met mijn energiemeting (SDM630 modbus meter) en heb ook een verschil tussen de twee. Niet veel, 73 kWh op 11040 kWh, maar wat mij opvalt is dat mijn negatief verbruik van de SMA maar op 0,04 kWh staat. Hij verbruikt dus in standby niets. De omvormer gaat ook pas aan al er voldoende zon is. Hij werkt alleen op de opgewekte stroom.
Dit is denk ik ook het verschil tussen de SMA meting (welke het opgewekte vermogen van de panelen meet) en de modbus meter welke het geleverde vermogen van de omvormer meet. Het verschil is denk ik wat de omvormer zelf gebruikt. Op zich terecht want het is opgewekt vermogen.
Maar ik vraag mij dus af waar jou negatieve vermogen van 18,1 kWh vandaan komt.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Pietje555 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 22:00:
@Andrehj
Uit nieuwsgierigheid heb ik ook de meting van mijn SMA Tripower 10000TL-20 vergeleken met mijn energiemeting (SDM630 modbus meter) en heb ook een verschil tussen de twee. Niet veel, 73 kWh op 11040 kWh, maar wat mij opvalt is dat mijn negatief verbruik van de SMA maar op 0,04 kWh staat. Hij verbruikt dus in standby niets. De omvormer gaat ook pas aan al er voldoende zon is. Hij werkt alleen op de opgewekte stroom.
Dit is denk ik ook het verschil tussen de SMA meting (welke het opgewekte vermogen van de panelen meet) en de modbus meter welke het geleverde vermogen van de omvormer meet. Het verschil is denk ik wat de omvormer zelf gebruikt. Op zich terecht want het is opgewekt vermogen.
Maar ik vraag mij dus af waar jou negatieve vermogen van 18,1 kWh vandaan komt.
De nieuwe SMA omvormers gaan 's nachts niet uit, maar blijven via het netwerk beschikbaar. Het hogere standby-verbruik wat hierdoor veroorzaakt wordt staat ook in de folder en is dus die 18 kWh per jaar.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Dat wist ik niet. Mijn omvormer is nu 2,5 jaar en heeft dat dus blijkbaar niet.
Ik kan hem ook alleen met een ethernet kabel uitlezen, bluetooth stond ook in de handleiding, maar die module blijkt er niet in te zitten. Wifi heeft hij ook niet.
Alle gemak heeft dus blijkbaar een prijs (al is het heel weinig in dit geval)

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Laatst online: 17:40
Binnenkort wil ik spullen bestellen voor een PV-installatie op het dak van veranda en schuur. M.b.t. dimensionering van de omvormer heb ik nog wat vragen. Hiervoor heb ik een apart topic geopend.
Hierbij een weinig subtiele uitnodiging om je mening/advies daar te geven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Laatst online: 14:10

greatgonzo

schit-te-rend!

Bij de installatie van onze panelen adviseerde de installateur om één keer in de zoveel jaar de panelen te laten schoonmaken. Vaak is er ergens wel een schilder oid te vinden met een steiger die het dak op kan om ze schoon te maken.

Hebben jullie dit al eens laten doen, en om de hoeveel jaar zou dit moeten? Die van ons liggen vrij in de straat, niet in de buurt van een boom oid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

greatgonzo schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:44:
Bij de installatie van onze panelen adviseerde de installateur om één keer in de zoveel jaar de panelen te laten schoonmaken. Vaak is er ergens wel een schilder oid te vinden met een steiger die het dak op kan om ze schoon te maken.

Hebben jullie dit al eens laten doen, en om de hoeveel jaar zou dit moeten? Die van ons liggen vrij in de straat, niet in de buurt van een boom oid
Volgens mij kan het financieel niet uit om dit te laten doen.

Ik spuit er soms zelf even wat af met de tuinslang, maar dit moet je niet doen als de panelen loeiheet zijn heb ik begrepen.

plat liggende panelen is een ander verhaal. Die maak ik elk jaar wel even schoon.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 14-01-2022 09:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@Tribunus Ik zou echt de aderdikte van je kabel controleren. Bij mij zit de laadpaal op 25A ook op 6m kabel van 2,5mm2 (1 fase). Discussie met installateur over gehad, maar "het voldoet aan de regels".
Had het beter zelf kunnen doen :(

Een ander alternatief is niet voldoen aan de nederlands netnorm en de belgische instellen. Dit topt af bij 264V of zoiets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kan je zelf (misschien) ook vanaf de begane grond.
Ik gebruik ook een waterontharder (geen magneet). Tenzij je het voor de regenbui ff doet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kOf8o6IGaG_j4ONm0TQ65IU-WdQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xDu8uWMuTm0gNY9ubuk5iefh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/meM3XxBJUzIQ3iuThljZETMkdrU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5PrqSZzxB1UKlG778WQSUaa5.jpg?f=fotoalbum_tile

14,5 mtr unger telescoop

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wpeterw
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13-09 09:26
de Peer schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 21:52:
[...]

Sma data is toch prima? Waarom zou je het nog gedetailleerder willen weten?
Ik lees mijn SMA Tripower uit met SBFSpot en upload de data (samen met de gegevens van de P1) naar pvoutput.org. Dat geeft een mooi inzicht in opbrengsten en verbruik.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Laatst online: 14:10

greatgonzo

schit-te-rend!

AUijtdehaag schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:57:
[...]

Ik gebruik ook een waterontharder (geen magneet). Tenzij je het voor de regenbui ff doet.
[Afbeelding][Afbeelding]
mooie toepassing, maar tot de nok van het huis is het schat ik in 9 meter, en dan een dak van 15 meter..
Ik schat zomaar in dat ik een hengel nodig heb van 30 meter oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
  • Laatst online: 15:15
BarryH schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:48:
@Tribunus Ik zou echt de aderdikte van je kabel controleren. Bij mij zit de laadpaal op 25A ook op 6m kabel van 2,5mm2 (1 fase). Discussie met installateur over gehad, maar "het voldoet aan de regels".
Had het beter zelf kunnen doen :(

Een ander alternatief is niet voldoen aan de nederlands netnorm en de belgische instellen. Dit topt af bij 264V of zoiets...
Aderdikte is zeker weten 4mm2. Is wel opvallend dikker dan de andere aders in de meterkast. en wat betreft het aanpassen van de landcode, ik denk niet dat ik dit zelf kan doen. Maar ik heb ook weinig zin om eventueel problemen te veroorzaken omdat de netspanning veel te hoog is in mijn woning en in het verlengde de buren.

Wat ik nog wel interessant vind om te weten:

Stel de netspanning wordt verlaagd met 5V, hoeveel meer vermogen kan ik dan terugleveren. Dit moet met een som te berekenen zijn toch? Is dat een significant verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:52
AUijtdehaag schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:57:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]

14,5 mtr unger telescoop
Lijkt me best lastig met een plat dak 😄

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online

Je kunt ook overwegen om het zelf te doen; ankerpuntje en valbeveiligingssetje kosten niet zoveel en je doet er 10 jaar mee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:17

Ik heb dat dus voor het eerst na 14 jaar moeten laten doen. Voor het hoe en waarom, zie: https://geen-energiereken...iling-van-de-panelen.html

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-09 18:51
Heb nu 5 jaar 2720Wp Solar Frontier + GoodWe op het oosten liggen en wil ook het dak op het westen vol leggen. Toen enorm goed ingelezen en vergeleken, maar krijg het sterke idee dat het allemaal wel heel erg "commodity" is deze dagen.

Eigen offerte topic lijkt mij niet direct nodig aangezien ze allemaal met iets soortgelijks terugkomen (m.u.v. SolarEdge omvormers die ik niet nodig heb). Kort gezegd is VEH met SolarNRG de goedkoopste met 11x VSUN 390 Wp + Growatt voor 3733 euro ex BTW dus ±0,87 euro per Wp inclusief installatie en 10 jaar systeemgarantie. Ik kan alleen over VSUN heel weinig vinden, anders dan dat ze Tier 1 zijn. Is er enige reden om wantrouwend te zijn v.w.b. de VSUN panelen en heel veel moeite te steken in andere offertes?

Anderen bieden veelal Jinko, Trina, JA, Denim en REC (Coolblue) aan. Allemaal merken die ik regelmatig terug zie dus daarom iets beter voelt + een Goodwe omvormer zou in dezelfde app kunnen. Maar is praktisch echt een reden om bijv. een Jinko boven een VSUN te verkiezen?

Ten slotte iets wat ik als eigenaar van een Solar Frontier installatie met 4 parallelle strings een beetje eng vind: ik heb op het westelijke dakdeel een schoorsteen/pijp van de CV en MV die het meest richting het zuiden staat. Is het met "normale" panelen in serie beter om de ruimte om de pijp heen vrij te houden of gewoon vol leggen en de omvormer + bypass diodes (?? geen idee of dat het woord is) zelf hun werk laten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Rachel24 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 22:07:
Hi allemaal,

Is dit ook het topic om de vraag voor wel of geen zonnepanelen te nemen eens voor te leggen? Ik heb een nieuwbouwwoning gekocht en ben nog erg zoekende in alles. Op basis van de warmtepomp (gasloze woning) en mijn eigen verbruik zou ik volgens een elektro bedrijf 18 panelen nodig hebben. Veel! Tegen een prijs excl btw van 7800 euro.

Op basis van het gebruik zou ik zonder de zonnepanelen circa 105 euro per maand aan stroom betalen, op basis van de huidige tarieven.

Nu weet ik niet of ik in dit huis 10 jaar ga blijven wonen. Dus wat is wijsheid met alles wat erbij komt kijken; wel of geen panelen en indien ja, hoeveel?

Hopelijk mag ik dit hier stellen :)
De bedragen kloppen niet erg met de aantallen panelen. (hoeveel Wp per stuk?) Lees de topicstart eens.
18 panelen veel? Wat dacht je van 28? 5,5kWp op 4k2 omvormer.
Maar wel gasloos en nul op de meter. Zie .sig.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Ik heb het voordeel dat mijn panelen op de grond staan, dus ik maak ze elk kwartaal een keertje schoon.
Door de hoek van 35 gr blijven ze redelijk schoon, maar vooral stuifmeel en boeren zorgen nog wel een voor een flinke waas. Ik zie het effect van het schoonmaken direct op de grafiek.
Ik doe het altijd als het lekker regent of als er sneeuw op ligt. Vooral als het een beetje begint te dooien schuif je alle troep er zo af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvr
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-08 16:09

pvr

Ik merk dat 2 zonnepanelen, last hebben van mijn cv doorvoer. Ik wist hier wel van, maar het stoort mij.
Nu zat ik te denken, als ik het bovenst gedeelte van rookgas afvoer haaks om maak.
Dus hetzelfde als een horizontale gevel doorvoer, maar dan haaks om buiten, zodat deze op mijn daktrim ligt.
Als dit mogelijk is, is de schaduw van de cv dak doorvoer, niet meer aanwezig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WNdKVQDBbFpRb6omzqZ1nlO5XCs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D5RCVLCbwUfWp0DQan5HS3Au.jpg?f=fotoalbum_large

Originelen geveldoorvoer kan niet door ruimte gebrek.

Dit laat ik natuurlijk wel door een cv monteur doen, maar wil mijn idee hier even delen.
En hoe denken jullie hierover.

Lenovo Legion 5 17IMH05H | Intel Core i7-10750H| 16 GB DDR4 | Toshiba Solid State Disk (M.2) 512GB+ Samsung 870 EVO 2,5 inch 4TB| 1080p | GeForce GTX 1650 Ti| backlit keyboard @ 04-09-2021

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

pvr schreef op zondag 16 januari 2022 @ 10:59:
Ik merk dat 2 zonnepanelen, last hebben van mijn cv doorvoer. Ik wist hier wel van, maar het stoort mij.
Nu zat ik te denken, als ik het bovenst gedeelte van rookgas afvoer haaks om maak.
Dus hetzelfde als een horizontale gevel doorvoer, maar dan haaks om buiten, zodat deze op mijn daktrim ligt.

[Afbeelding]

Dit laat ik natuurlijk wel door een cv monteur doen, maar wil mijn idee hier even delen.
Ik zou denken, het is waarschijnlijk verwaarloosbaar en elke euro (en tijd) die je er in investeert om het aan te passen is het niet waard.

Die panelen werken optimaal bij een hoge stand van de zon, de schaduw is dan minimaal.
Bovendien is de ligging gunstig qua diodes waardoor slechts 1/3 van het paneel uitgeschakeld wordt naar alle waarschijnlijkheid.

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 16-01-2022 12:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:43
@de Peer kostte wat kost zonnepaneel rendement verhogen is ook gewoon een hobby ;)

@pvr ik herinner uit de handleiding van mijn ketel dat de pijp niet zomaar van allerlei bochten mag maken. Even goed checken wat kan.

En waarom moeilijk doen als het makkelijk kan, gewoon inkorten? Kost je geen haakse bocht en wellicht al het meeste aan schaduw?

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

maarten_NL schreef op zondag 16 januari 2022 @ 12:08:
@de Peer kostte wat kost zonnepaneel rendement verhogen is ook gewoon een hobby ;)
In dat geval zou ik de liggingshoek aanpassen, elke maand het paneel schoonmaken en over 2 jaar nieuwe panelen kopen. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is een HR ketel met dubbelwandige pijp. Maak je de pijp korter dan kan er vuil aangezogen worden en dat wil je toch niet een dure ketel hebben.

Bochten moeten zo zijn dat dat het water in de afvoergassen altijd weer de ketel inloop waar het afgevoerd wordt. Dat water bevat zuren en vreten zich anders door de afsluitringen en als gevolg lekkage van water.

Een gevel afvoer zou dan het mooist zijn als dat mag dan heb je helemaal een schaduw meer daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
pvr schreef op zondag 16 januari 2022 @ 10:59:

[Afbeelding]

Volgens mij was er ook nog een regel dat de uitstroomopening van je rookgasafvoer een bepaalde minimale afstand boven het dak moet zitten??

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
de Peer schreef op zondag 16 januari 2022 @ 12:01:
[...]

Ik zou denken, het is waarschijnlijk verwaarloosbaar en elke euro (en tijd) die je er in investeert om het aan te passen is het niet waard.

Die panelen werken optimaal bij een hoge stand van de zon, de schaduw is dan minimaal.
Bovendien is de ligging gunstig qua diodes waardoor slechts 1/3 van het paneel uitgeschakeld wordt naar alle waarschijnlijkheid.
Zo maar zeggen dat het verwaarloosbaar is, is wel een beetje kort door de bocht.
Ik heb ervaring ;-)
Doordat we op een gegeven moment een WP aanschaften, ging dus de CV-ketel weg. En ook de rookgasafvoer. Kijk maar eens welke invloed dat had in mijn grafiekje "rendementsontwikkeling PV": https://geen-energiereken...iling-van-de-panelen.html

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Zwerius schreef op zondag 16 januari 2022 @ 13:28:
[...]

Zo maar zeggen dat het verwaarloosbaar is, is wel een beetje kort door de bocht.
Ik heb ervaring ;-)
Doordat we op een gegeven moment een WP aanschaften, ging dus de CV-ketel weg. En ook de rookgasafvoer. Kijk maar eens welke invloed dat had in mijn grafiekje "rendementsontwikkeling PV": https://geen-energiereken...iling-van-de-panelen.html
Ik zeg het ook niet zo maar, maar juist op basis van de gegeven informatie + foto.
In andere situaties kan er wellicht wel een significant effect zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Zwerius schreef op zondag 16 januari 2022 @ 13:28:
Ik heb ervaring ;-)
Maar had jij (toen je dat pijpje nog wel had) een omvormer met goed werkend schaduwmanagement en die optie ook aan staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Andrehj schreef op zondag 16 januari 2022 @ 14:15:
[...]

Maar had jij (toen je dat pijpje nog wel had) een omvormer met goed werkend schaduwmanagement en die optie ook aan staan?
En was het ook een paneel dat op 10 graden hellingshoek lang, met de 'diode-richting' in dezelfde richting als het pijpje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
Andrehj schreef op zondag 16 januari 2022 @ 14:15:
[...]

Ik heb SMA 2100TL omvormers uit 2003. Daar kan ik geen schaduwmanagement aan of uit zetten.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Zwerius schreef op zondag 16 januari 2022 @ 16:01:
Ik heb SMA 2100TL omvormers uit 2003. Daar kan ik geen schaduwmanagement aan of uit zetten.
Dan zou het dus zomaar kunnen dat het probleem van het pijpje met een moderne omvormer mét schaduwmanagement een stuk kleiner was geweest. Maar zonder schaduw is natuurlijk altijd nog beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:40

timovd

Voorsprong door techniek

@pvr ik had dat in de vroege ochtend met één van de panelen (op een SolarEdge systeem). Al een tijd over op warmtepomp en RGA van het dak af. Nu geen last meer van.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
de Peer schreef op zondag 16 januari 2022 @ 15:38:
[...]

En was het ook een paneel dat op 10 graden hellingshoek lang, met de 'diode-richting' in dezelfde richting als het pijpje.
Het afvoerpijpje zat bij mij op een oostdak (45°) waar ook de PV-panelen liggen. Het pijpje zat boven de panelen.
Bij opkomst van de zon in het oosten had je dus geen last van schaduw op de panelen. Pas zo midden op de dag, gaat de zon als het ware over de nok van het huis en viel er schaduw van het pijpje op de bovenste rij panelen.
Dat natuurlijk alleen maar in de zomer, want dan stond de zon hoog genoeg. In de winter valt er na het middaguur sowieso al geen direct zonlicht meer op het oostdak.
De richting van de schaduw ging schuin over de panelen. In eerste instantie over een aantal panelen, langzaam ging dat over naar 1 paneel en daarna weer schuin over een aantal andere panelen.
Al met al maakte daarbij dan de legrichting (ivm de bypass diodes) niet zo veel uit, maar de korte tijd per dag dat het wel uitmaakte, lagen ze in elk geval in de goede richting (portrait)

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisML
ChrisML schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:00:
Bedankt voor het meedenken. Ik ga proberen om een time lapse te maken te maken van de panelen op de uitbouw. Wellicht dat ik een schaduw over het hoofd zie.
Probleemstelling uit eerdere post: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/70185548

Even een ongegeneerde eigen quote. Hierbij de time lapse van vandaag, het was de afgelopen dagen nogal mistig waardoor er sowieso weinig is opgewekt. Zien jullie nog iets geks? De donkere vlekken aan de onderzijde van de panelen zijn de reflecties van de daken van de achterburen.

En de bijhorende logging gegevens uit de app. Het verbaast mij dat de uitbouw de helft minder opwekt dan de panelen onder de dakkapel. Wat is de verklaring daarvoor?

DC Current 1 = op de uitbouw, DC Current 2 = onder de dakkapel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aTXuBbDIemEQXxjIm_GxPpqe8VE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0wS3jtCGRYH8jKduGOHMmXtD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M8iFkhEp70Cf2C3N37BJmoa_NWw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7fVfHUWHTI8OLoXMv8y4j5V5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
ChrisML schreef op zondag 16 januari 2022 @ 17:26:
En de bijhorende logging gegevens uit de app. Het verbaast mij dat de uitbouw 2x minder opwekt dan de panelen onder de dakkapel. Wat is de verklaring daarvoor?
2x minder? Je bedoelt vast de helft van.
Maar dat zal wel komen doordat die panelen lager liggen. Bij lager liggende panelen haalt je huis een deel van het (diffuse) licht weg op een bewolkte dag als deze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Wat @Andrehj zegt +

Er is een waterig zonnetje te zien; dus nog een redelijk directioneel licht component. Maar de zon staat nog steeds heeeeel erg laag; dus de panelen op 42 graden 'zien' heel veel meer van dat component.

Pagina: 1 ... 45 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic