Toon posts:

Dimensionering PV-installatie schuur+veranda

Pagina: 1
Acties:

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:24
De nieuwe dakruimte die beschikbaar komt met de schuur en veranda die nu gebouwd worden, wil ik graag nuttig gebruiken door er zonnepanelen op te plaatsen.
Het volgende wil ik plaatsen (5950Wp):
- schuin dak schuur (515x310cm; 50gr helling; oriëntatie ZW): 9x350=3150Wp landscape
- plat dak veranda (503x350cm): 8x350=2800Wp vrijwel plat

Verder gegevens:
- 3x25A aansluiting
- Op dak huis reeds 10x305Wp op NO en 9x305Wp op ZW op een Goodwe 3600D-NS (1 fase)
- Vanwege afstand omvormer(s) - meterkast (min. 10m) ga ik voor min. 4mm2 om spanningsval te beperken

Een plaatje:

Enige waar ik nog niet helemaal zeker van ben, is het ontwerp van m.b.t. omvormer(s) en de aansluiting ervan. Ik heb twee scenario's:
1. Eén omvormer (Goodwe 4200W) op één van de 2 andere fases waarop nu nog geen omvormer is aangesluiten. Vraag is of in deze situatie 5950Wp op 4200W (onderdimensionering 70%) volstaat of dat ik toch naar 5000W moet. Deze zou ik dan niet-selectief moeten afzekeren op 20A
2. Twee omvormers beide op de 2 andere fases waarop ik nog geen PV heb aangesluiten. Het nadeel van relatief veel vermogen op 1 fase zoals in scenario 1 wordt dan voorkomen. Helaas heb ik geen zicht of de spanning op de twee andere fases vaak in de buurt komt van 253V (moet dan wachten tot april/mei, maar dan wil ik de boel al hebben draaien)
Dit scenario biedt ook de mogelijkheid om ooit nog wat goedkope tweedehandspanelen op het NO-dak van het schuurtje te leggen zonder een omvormer te hoevem aanschaffen (moet wel goedkoop zijn, want NO én best wel last van schaduw)

Ben benieuwd naar jullie mening/advies t.a.v. bovenstaande scenario's.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:11
Vrij simpel eigenlijk.

Optie 1:
SMA tripower 6.0: Kan de 2 schuine daken in polystring - maar alleen bij gelijk type panelen en aantal, en de veranda als string 2. Maar dit geeft 5,6kW invoer op die 1e fase (maar onbalans blijft ongeveer gelijk, dus binnen richtlijnen.

Optie 2: GoodWe 3600D-NS voor het schuine dak; en 2e tracker voor NO wat dan niet hetzelfde paneeltype hoeft te zijn
GoodWe 2500 XS voor de veranda.

Optie 2 kost een hoop minder; en veel minder onbalans op je fasen.

Ik zou een 5 aderige kabel leggen (YMVK-AS grondkabel) vanaf een krachtgroep in centrale meterkast. Onderverdelen in de schuur naar 1 fase groepen.

2 kabels 2x6+6 kost meer dan 4x6+6; idem 2x4+4 vs 4x4+4

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:05
goodwe 3600 op andere fase. modelleer anders in sunnydesign hoeveel opbrengst je dan mist.

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZWvloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:24
Dank!
Voor een paar €€ per paneel extra kan ik ook 360Wp N-type-panelen nemen. Dat is maximaal haalbare i.v.m. de afmetingen. Dan kom ik 2880+3240=6120Wp

@Ronald een 3f-omvormer is idd prijzig en bovendien is een stringlengte van 8 of 9 panelen ook niet echt geweldig.

@BarryH dat ik zelf nog niet op het idee ben gekomen ff in Sunnydesign te kijken....
Hiermee kom ik de volgende getallen uit:
3600: 97,9%
4000: 99%
5000: 100%

In situaties zonder schaduw, komt 1% opbrengstverlies overeen met ~23kWh gemiste opbrengst per jaar.
Heel veel maakt het dan dus niet uit.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee