Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 44 ... 101 Laatste
Acties:
  • 599.565 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

kiddyl schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 14:25:
Ik heb hier 16 panelen op mijn dak op een 3-fase omvormer en wil op onze toekomstige overkapping in de tuin het dak daarvan vol leggen met zonnepanelen. Kan ik die uitbreiding realiseren met een 1-fase omvormer op een eigen groep.

Ik denk aan het volgende:

Wij hebben nu een aparte 16A groep met een 3x2.5mm kabel naar de plek van de overkapping. De omvormer komt beschut onder de overkapping. Hierop worden dan de panelen op de overkapping geplaatst. Hoeveel kWp kan ik kwijt?

Omdat het nu kan wil ik eventueel de maten van de overkapping optimaliseren voor het plaatsen van de panelen.
Ja hoor, dit kan gewoon.
Ik heb zelf ook een 3 fase omvormer, en ik ga binnenkort twee 1-fase omvormers bij plaatsen.

Hoeveel je kwijt kunt hangt af van:
-Dakoppervlak
-Keuze van omvormer
-Aantal Wp en afmetingen van het gekozen paneel
-dakligging (Z, O/W)
-Of je aftoppen een probleem vindt

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 08-01-2022 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
@de Peer Bedankt voor de bevestiging :)

Rest nu nog de vraag hoeveel kWp ik dan kwijt mag op de enkele fase.

De hoofdaansluiting is 3x25A. De 3-fase omvormer is 3x16A met 5.6kWp aan panelen.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Acties:
  • +2 Henk 'm!
kiddyl schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 14:32:
@de Peer Bedankt voor de bevestiging :)

Rest nu nog de vraag hoeveel kWp ik dan kwijt mag op de enkele fase.

De hoofdaansluiting is 3x25A. De 3-fase omvormer is 3x16A met 5.6kWp aan panelen.
Aantal panelen boeit niet. Wat is ampère per fase van die omvormer?
Als die bv 7 ampère is, heb je er nog 18 beschikbaar voor die andere omvormer die erbij komt. Aantal panelen boeit wederom niet, alleen max ampère die omvormer kan geven.
Waarom de overkapping niet bij huidige omvormer? Eventueel vervangen door zwaardere.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
reneeke1970 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 14:46:
[...]

Aantal panelen boeit niet. Wat is ampère per fase van die omvormer?
Als die bv 7 ampère is, heb je er nog 18 beschikbaar voor die andere omvormer die erbij komt. Aantal panelen boeit wederom niet, alleen max ampère die omvormer kan geven.
Waarom de overkapping niet bij huidige omvormer? Eventueel vervangen door zwaardere.....
Naar de tuinhuis loopt een buis van 45m. Daar hebben we nu de grondkabel doorheen lopen. Aansluiten op de huidige omvormer kan niet zonder die te vervangen, maar dan moet ik ook nog 2 kabels trekken voor de DC.

Het is ook nog eens een SolarEdge en wil niet met optimizers gaan werken omdat het zo goedkoop mogelijk moet op het toekomstige platte dak.

De omvormer die er nu hangt is een SE5K en die is max 8A per fase. Als ik hierboven goed begrijp kan ik dus makkelijk gebruik gaan maken van de volle 16A op 1 fase voor de uitbreiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kiddyl schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 15:06:
[...]

Naar de tuinhuis loopt een buis van 45m. Daar hebben we nu de grondkabel doorheen lopen. Aansluiten op de huidige omvormer kan niet zonder die te vervangen, maar dan moet ik ook nog 2 kabels trekken voor de DC.

Het is ook nog eens een SolarEdge en wil niet met optimizers gaan werken omdat het zo goedkoop mogelijk moet op het toekomstige platte dak.

De omvormer die er nu hangt is een SE5K en die is max 8A per fase. Als ik hierboven goed begrijp kan ik dus makkelijk gebruik gaan maken van de volle 16A op 1 fase voor de uitbreiding.
Dat is correct, dus een 4 kW omvormer op 16ampère groep lijkt beetje de limiet.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:47
@kiddyl Wellicht het dak gewoon van zonnepanelen maken?

https://www.transparante-zonnepanelen.nl/zonnestroom-terras/

evt. met montagemateriaal van glasmaatje: https://www.glasmaatje.nl...lemprofiel/95/profielsets

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gebruik dan gewone panelen ipv deze met half vermogen en twee keer zo duur....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@reneeke1970 was puur ter inspiratie :).
Hier ook over zoiets aan het nadenken als carport. Maar eerst de discussie met de gemeente afmaken over zonnepanelen plat op de muur...

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
Ik wilde geen eigen topic openen omdat mijn plannen nog niet duidelijk zijn. Maar met 16A tot mijn beschikking kan ik nu gaan kijken. Ik kan nu ook geen BTW terugvragen en mede daarom is een gebruikte set ook een optie met een potentieel hele korte tvt.

De onderkant van een standaard paneel is niet aantrekkelijk genoeg om als dak te dienen. Ik ga nu kijken naar een O-W opstelling en daarvoor een dak te bepalen. Zat eerst te deken aan ongeveer 7 x 4 meter, maar is dus variabel om zo optimaal vol te leggen met PV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kiddyl schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 15:40:
Ik wilde geen eigen topic openen omdat mijn plannen nog niet duidelijk zijn. Maar met 16A tot mijn beschikking kan ik nu gaan kijken. Ik kan nu ook geen BTW terugvragen en mede daarom is een gebruikte set ook een optie met een potentieel hele korte tvt.

De onderkant van een standaard paneel is niet aantrekkelijk genoeg om als dak te dienen. Ik ga nu kijken naar een O-W opstelling en daarvoor een dak te bepalen. Zat eerst te deken aan ongeveer 7 x 4 meter, maar is dus variabel om zo optimaal vol te leggen met PV.
Grote panelen nemen van 2.15×1.10 ,is ideaal

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BarryH schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 15:39:
@reneeke1970 was puur ter inspiratie :).
Hier ook over zoiets aan het nadenken als carport. Maar eerst de discussie met de gemeente afmaken over zonnepanelen plat op de muur...
Houd wel rekening met condens, het regent hier onder de carport tot tegen de middag....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N3oC
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:33
Ik ben druk zoekende naar een oplossing/of het rendabel te doen is om zonnepanelen op ons huis te leggen, maar voor ik een eigen topic ga openen toch maar eens hier informeren.

De voorkant van het huis licht zuid-west echter met een deel plat en deel schuin dak. Het schuine deel is 5 dakpannen hoog, dat zou 2 meter zijn tot de nok en 5 meter breed (wel op de zolder verdieping). Het platte dak deel is 2,5 bij 5 meter met 1 ventilatie pijp op het dak. Aan de achterkant (noordoost) is een groot schuin dak, ik hoop dat te combineren met panelen (maar liefst eerst op zuidwest natuurlijk)

De eerste leveranciers hebben al gezegd dat het niet kan/past om panelen te leggen (ik vermoed dat zij 1 soort paneel leveren en niet moeilijk willen doen) echter denk en hoop ik dat er meer mogelijk is.

Heeft iemand hier ervaring mee of kan mij tips geven? :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n-t1PJHJLyHMNpazezqNXtedt44=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9JEPzkoBM6f5wQacQ4mYZ9cU.png?f=fotoalbum_large

https://www.linkedin.com/in/coenversluis || http://www.judovianen.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:01
N3oC schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 16:35:
Heeft iemand hier ervaring mee of kan mij tips geven? :)
Ja. Lees de tekst in de rode balk onder deze pagina even. Vooral het vetgedrukte deel...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N3oC
Andrehj schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 16:38:
[...]

Ja. Lees de tekst in de rode balk onder deze pagina even. Vooral het vetgedrukte deel...
Offerstes kom ik dus nog niet aan toe, omdat de eerste reactie zijn "kanniet" :( Vandaar dat ik hoopte hier wat input te kunnen verkrijgen of er opties zijn die ik heb gemist zodat ik een topic kan maken met genoeg informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@N3oC Genoeg mogelijkheden. Dus maak eigen topic om dat te bespreken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N3oC
Thanks dan ga ik dat toch doen, ik dacht echt te weinig info te hebben :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 15:30:
[...]

Gebruik dan gewone panelen ipv deze met half vermogen en twee keer zo duur....
Het ziet er gewoon mooi uit, je kunt ook natuurlijk geen zonnepanelen opleggen maar doorzichtige platen.

@reneeke1970 als het onder de carport regent kun je natuurlijk die groter maken en meer opbrengst hebben. En de auto blijft dan wel droog...tenminste als de regen niet horizontaal gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23-10 18:09
kiddyl schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 14:25:
Wij hebben nu een aparte 16A groep met een 3x2.5mm kabel naar de plek van de overkapping. De omvormer komt beschut onder de overkapping. Hierop worden dan de panelen op de overkapping geplaatst.
Niet stiekem een lampje onder de overkapping er bij aan sluiten he!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 19:03:
[...]

Het ziet er gewoon mooi uit, je kunt ook natuurlijk geen zonnepanelen opleggen maar doorzichtige platen.

@reneeke1970 als het onder de carport regent kun je natuurlijk die groter maken en meer opbrengst hebben. En de auto blijft dan wel droog...tenminste als de regen niet horizontaal gaat.
Inderdaad valt mot regen regelmatig horizontaal, maar ik bedoel regen van condens druppels door opstijgende aard warmte, deze koude dagen valt er wel emmer water vanaf

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DjAntoon schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 19:22:
[...]

Niet stiekem een lampje onder de overkapping er bij aan sluiten he!
Ikke wel haha, en nog camera ook

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23-10 18:09
reneeke1970 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 19:24:
[...]

Prima, maar dan moet je die wel apart afzekeren op 16A...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PoE camera en PoE LED licht. Je hoeft dan niet ergens stroom te tappen.

Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Ftse3.mm.bing.net%2Fth%3Fid%3DOIP.Q9bVrpDzotCJEhNP6O_UfAHaDh%26pid%3DApi&f=1

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2022 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:14
reneeke1970 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 19:24:
[...]

Kan je geen extra kabel trekken? Anders even een pv verdeler ertussen :)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Via MP een sma sb3.6 gekocht. De AC connector zit nog op de omvormer geklikt. Wat is de nette manier om die los te klikken ?
in de installatie handleiding is daar niet iets over beschreven :(

[ Voor 21% gewijzigd door BarryH op 08-01-2022 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
BarryH schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 21:04:
Via MP een sma sb3.6 gekocht. De AC connector zit nog op de omvormer geklikt. Wat is de nette manier om die los te klikken ?
Wat staat er in de handleiding (die je gedownload hebt)?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@Andrehj Alleen hoe je het monteert (inklikken), niet hoe je het demonteert.

En via google wel de omschrijving gevonden voor de US uitvoering, maar die heeft een andere connector.

[ Voor 40% gewijzigd door BarryH op 08-01-2022 21:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
BarryH schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 21:08:
@Andrehj Alleen hoe je het monteert (inklikken), niet hoe je het demonteert.

En via google wel de omschrijving gevonden voor de US uitvoering, maar die heeft een andere connector.
En deze?
https://manuals.sma.de/SB240-10/en-US/489941643.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ephymerous schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 19:54:
[...]

Kan je geen extra kabel trekken? Anders even een pv verdeler ertussen :)
Yeh wright.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevinjkok
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23-10 14:56
Hoi PV-kenners,

Ik heb nog een interessante vraag waar ik graag antwoord op krijg. Ik heb inmiddels heel wat vermogen liggen, maar wil mijn dak zo goed mogelijk benutten. Ik heb laatst twee Sunpower X21-350 BLK panelen op de kop kunnen tikken. Ik was hier al een tijd naar opzoek omdat ik nog maar 3,15x1,25m aan schuin dak beschikbaar had rechts van de dakkapel. Zie geel in foto. Ik heb er ook 6 bij de buurman geïnstalleerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MoUhc2MSNJAZKiLqakP9nGm46y4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MO0H4BlN1yYhAzz4Z52HfNAI.jpg?f=fotoalbum_large

Nu twijfel ik een beetje over hoe ik het aan ga sluiten. De huidige zes panelen (Solar Fabrik Mono S3 370Wp fullblack) liggen op 70 graden en hebben een azimut van 260 graden (WZW). Twee panelen van de huidige zes hebben best wel wat last van schaduw van de dakkapel en ik heb hiervoor Tigo TS4-A-O optimizers geplaatst. Ik ben hier niet echt tevreden over want deze schakelen deze twee panelen vrijwel continu uit. (De stringspanning wordt van 220V teruggebracht naar ca 150V). Ik heb al een APsystems YC500 optimizer klaar liggen om deze twee panelen apart aan te sluiten en geen invloed meer te laten hebben op de rest. Aan de voorkant van het huis heb ik de 6 panelen uitgerust met APS en dat werkt prima. Idealiter zou ik de twee Sunpower ook aansluiten met een APS, alleen deze mogen maar maximaal 50 of 60Voc hebben. Zou ik de twee Sunpowers juist met de Tigo's aan kunnen sluiten op de andere 4 in de string? De Tigo's mogen maximaal 90V hebben, en dat is hier geen probleem. Wat gebeurt er in de praktijk, zullen de Tigo's de spanning van de Sunpowers (Vmmp=57,3V, 6,11A) verlagen totdat de Tigo's dezelfde stroom leveren als de Solar Fabriks? (10,76 A @ 34,4V). Dit zou dus neerkomen 32,5V om 10,76A te leveren.

Iemand enig idee of dit zo zou werken en dit gaat lukken? Zo niet, zou GNE Honeybee 400/800 dit wel kunnen?

Tesla Model 3 2019 SR+ | 19.890 Wp OW | Panasonic MDC05J3E5 Monoblock WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kevinjkok schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 23:00:
Hoi PV-kenners,

Ik heb nog een interessante vraag waar ik graag antwoord op krijg. Ik heb inmiddels heel wat vermogen liggen, maar wil mijn dak zo goed mogelijk benutten. Ik heb laatst twee Sunpower X21-350 BLK panelen op de kop kunnen tikken. Ik was hier al een tijd naar opzoek omdat ik nog maar 3,15x1,25m aan schuin dak beschikbaar had rechts van de dakkapel. Zie geel in foto. Ik heb er ook 6 bij de buurman geïnstalleerd.

[Afbeelding]

Nu twijfel ik een beetje over hoe ik het aan ga sluiten. De huidige zes panelen (Solar Fabrik Mono S3 370Wp fullblack) liggen op 70 graden en hebben een azimut van 260 graden (WZW). Twee panelen van de huidige zes hebben best wel wat last van schaduw van de dakkapel en ik heb hiervoor Tigo TS4-A-O optimizers geplaatst. Ik ben hier niet echt tevreden over want deze schakelen deze twee panelen vrijwel continu uit. (De stringspanning wordt van 220V teruggebracht naar ca 150V). Ik heb al een APsystems YC500 optimizer klaar liggen om deze twee panelen apart aan te sluiten en geen invloed meer te laten hebben op de rest. Aan de voorkant van het huis heb ik de 6 panelen uitgerust met APS en dat werkt prima. Idealiter zou ik de twee Sunpower ook aansluiten met een APS, alleen deze mogen maar maximaal 50 of 60Voc hebben. Zou ik de twee Sunpowers juist met de Tigo's aan kunnen sluiten op de andere 4 in de string? De Tigo's mogen maximaal 90V hebben, en dat is hier geen probleem. Wat gebeurt er in de praktijk, zullen de Tigo's de spanning van de Sunpowers (Vmmp=57,3V, 6,11A) verlagen totdat de Tigo's dezelfde stroom leveren als de Solar Fabriks? (10,76 A @ 34,4V). Dit zou dus neerkomen 32,5V om 10,76A te leveren.

Iemand enig idee of dit zo zou werken en dit gaat lukken? Zo niet, zou GNE Honeybee 400/800 dit wel kunnen?
Honey bee doet exact hetzelfde als tigo,en ja ze kunnen alleen maar de stroom verhogen, waardoor automatisch de spanning daalt.
Maar het belangrijkste is dat de stroom gelijk getrokken word. Wel er vanuit gaand dat de panelen dezelfde richting op kijken.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Bedankt! is andere plug, maar bracht me wel op het goede idee. idd met een schroevedraaier een lipje wegduwen. En dan flink hard trekken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinjkok
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23-10 14:56
reneeke1970 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 23:10:
[...]

Honey bee doet exact hetzelfde als tigo,en ja ze kunnen alleen maar de stroom verhogen, waardoor automatisch de spanning daalt.
Maar het belangrijkste is dat de stroom gelijk getrokken word. Wel er vanuit gaand dat de panelen dezelfde richting op kijken.
Ze komen in het gele vlak, dus met dezelfde oriëntatie als de overige panelen. Dus dit zou moeten lukken?

Tesla Model 3 2019 SR+ | 19.890 Wp OW | Panasonic MDC05J3E5 Monoblock WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:14

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kevinjkok schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 23:56:
[...]

Ze komen in het gele vlak, dus met dezelfde oriëntatie als de overige panelen. Dus dit zou moeten lukken?
Ja tigo brengt de stroom omhoog, gelijk aan je andere panelen. Spanning gaat dan wel naar beneden dus je zult geen grote stijging hebben in je string spanning. Alleen onbelast is de voc wel hoog uiteraard.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 28-10 18:41
BarryH schreef op zondag 9 januari 2022 @ 11:53:
Maak eigen topic. b.v. je panelen gaan zo over de nok uitsteken en dat ziet er aan de voorzijde niet uit...
Storm in een glas water (gelukkig), ik keek niet goed op de productsheet, de max DC voltage van de Goodwe 5000D-NS is 600V niet 500V zoals ik in mijn hoofd had.

Voor de rest blijft de vraag staan, gaat het mixen van deze twee panelen (305W en 325W) goed?

[ Voor 86% gewijzigd door djoenez op 09-01-2022 12:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@djoenez Doe eens de Voc x # panelen van de string en dan + 10%. Blijft dat onder het maximale voltage wat de omvormer op DC zijde aankan?

Verder zullen de 325W panelen wel iets meer opleveren: de A zal beperkt blijven tot de A van de 325wp panelen, maar het hogere voltage levert wel meer opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 28-10 18:41
BarryH schreef op zondag 9 januari 2022 @ 11:18:
@djoenez Doe eens de Voc x # panelen van de string en dan + 10%. Blijft dat onder het maximale voltage wat de omvormer op DC zijde aankan?

Verder zullen de 325W panelen wel iets meer opleveren: de A zal beperkt blijven tot de A van de 325wp panelen, maar het hogere voltage levert wel meer opbrengst.
met de +10% gaat hij hier net overheen (530V ten opzichte van max 500V). Moet ik hier uitgaan van de openklem spanning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Volgens mij wel. Dit gaat over het opstarten bij vorst. Dan heb je die piekvoltage.
Maar hopelijk reageren er nog anderen die hier meer verstand van hebben.

zie bv.:
migjes schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 11:36:
[...]

jep, maar dan kijk je naar de versimpelde huisvrouw/man informatie.
en dat is vaak correct, maar soms ook niet.

maar echt belangrijk is :
1. Voc van het paneel + 10% voor temperatuur.
moet kleiner zijn als als max gebruiksbereik dus 48V of 60V
2. Voc van paneel - 10% voor temperatuur.
moet groter zijn als min startvoltage dus 22V of 22V.
3. Vmpp van het paneel, met 10%+ voor temperatuur en 10%- temperatuur.
wil je graag binnen de spanning bereik van de mpp hebben. dus 27-37V of 27-45V.
en dan werkt alles zonder problemen.

en eigenlijk wil je ook nog dat het paneel wat X Wp is, redelijk dicht bij de Maximum continuous output power zit.
elke Wp meer kan dan in sommige gevallen een aftopping geven.
(meestal in de lente als het koud is buiten en toch een flinke zon.)
maar hier is een 30% afwijking geen ramp, verlies is minimaal.
een 240VA omvormer, zou ik geen paneel aan hangen van meer als +/- 310Wp.
(maar eigenlijk heb ook ik liever een 310VA omvormer op een 310Wp paneel.
iedereen heeft daar een iets andere grens in, en dat mag.
maar ik vind die enphase dingen maar redelijk bagger om eerlijk te zijn, maar ach ze werken wel hoor.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@djoenez Open even eigen topic. Dan kan je alle info neerzetten. b.v. MPPT bereik omvormer en max DC voltage. Je kan ook naar de designsoftware van de omvormer fabrikant (bv. sma sunnydesign) en je setup daar invoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Ben plan aan het maken voor leggen van 9 of 10 extra panelen.
Dat hangt af van de WTW-pijp. Wat zouden jullie doen?

1. Zo laten, ziet er wat minder mooi uit natuurlijk. Maar is achterkant huis dus vind ik niet zo belangrijk. Schaduw speelt niet echt een rol, dit is West en het paneel naast de pijp ligt gunstig qua diodes.
2. Pijp vervangen door zo'n ventilatiedakpan. Echter die kunnen maar 216 m3/uur aan. Maximale ventilatie knijpen voor 1 extra paneel voelt niet verstandig. Bovendien duur en wellicht gedoe om het te installeren.

Ik neig er naar om de pijp maar intact te laten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bX3s5N8gidkFb8QrQ6WhaPtr8jY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qMmYHxJEwKAJNewcwRfws7vM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Maak eigen topic. b.v. je panelen gaan zo over de nok uitsteken en dat ziet er aan de voorzijde niet uit...

Acties:
  • +2 Henk 'm!
de Peer schreef op zondag 9 januari 2022 @ 11:49:

1. Zo laten, ziet er wat minder mooi uit natuurlijk. Maar is achterkant huis dus vind ik niet zo belangrijk. Schaduw speelt niet echt een rol, dit is West en het paneel naast de pijp ligt gunstig qua diodes.
2. Pijp vervangen door zo'n ventilatiedakpan. Echter die kunnen maar 216 m3/uur aan. Maximale ventilatie knijpen voor 1 extra paneel voelt niet verstandig. Bovendien duur en wellicht gedoe om het te installeren.

[Afbeelding]
Die pijp heeft afdak tegen in regenen, dat beperkt flow. Pijp afzagen en paneel eroverheen en beide problemen opgelost....
Ik blaas zelfs gewoon onder de dakpannen, zonder doorvoer. Zie op 3 m2 toch de sneeuw als eerste van panelen smelten.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

BarryH schreef op zondag 9 januari 2022 @ 11:53:
Ik ga hier geen eigen topic voor maken. Het is een algemene vraag: hoe om te gaan met WTW pijp, is ventilatiedakpan daar goed genoeg voor?

Commentaar over de rest van de opstelling vroeg ik niet om ;-) Ik zorg dat het nét niet uitsteekt. Bovendien komen er aan de andere kant ook panelen, dus dat stem ik op elkaar af.

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 09-01-2022 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

reneeke1970 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 11:55:
[...]

Die pijp heeft afdak tegen in regenen, dat beperkt flow. Pijp afzagen en paneel eroverheen en beide problemen opgelost....
Ik blaas zelfs gewoon onder de dakpannen, zonder doorvoer. Zie op 3 m2 toch de sneeuw als eerste van panelen smelten.
Kijk, dat is nu precies het advies dat ik zocht. Wellicht dat ik daar voor ga. Al denk ik wel dat ik iets van een rooster maak tegen vogels/ratten/muizen.
Er komt dan alleen wel afgezogen lucht uit de badkamer direct tegen onderkant paneel. Gaat dat wel goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
de Peer schreef op zondag 9 januari 2022 @ 11:58:
[...]

Kijk, dat is nu precies het advies dat ik zocht. Wellicht dat ik daar voor ga. Al denk ik wel dat ik iets van een rooster maak tegen vogels/ratten/muizen.
Er komt dan alleen wel afgezogen lucht uit de badkamer direct tegen onderkant paneel. Gaat dat wel goed?
Ja hoor, hier komt badkamer er ook op uit, ventilatie niveau is zo goed boven op dak dat je geen condens krijgt.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 12:42

martijn v o

Certified by Enphase.

Neem je toch twee ventilatiepannen en een t-stuk?
Lelijke schoorsteen weg, extra paneel en toch voldoende ventilatie.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

martijn v o schreef op zondag 9 januari 2022 @ 12:05:
Neem je toch twee ventilatiepannen en een t-stuk?
Lelijke schoorsteen weg, extra paneel en toch voldoende ventilatie.
Ja idee is goed maar dat is me te veel werk. Dan moet ik ook een extra doorvoer maken. Bovendien erg duur voor 1 extra paneel. Zo'n doorvoer is ook al snel 100 euro per stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-10 19:57

[Afbeelding]
Gat boren door zijgevel en haaks aansluiten naar buiten toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Adriaan71 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 13:02:
[...]

Gat boren door zijgevel en haaks aansluiten naar buiten toe.
In theorie ook een prima plan hoor maar nogal ingrijpend. Mijn muur is 36 cm dik en ik kan aan de zijkant geen steiger zetten. En alles wat tijdens boren naar beneden valt, valt op de zonnepanelen op mijn platte dak.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:28
Ik was nieuwsgierig hoeveelweinig opbrengst er zou zijn uit een upgrade van 8 panelen en verplaatsen van 8 panelen naar het noord dak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ReSP5Jdb46NtEcpQRHMdOTuLQxo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/59oM9YfArHqm3zbPdJWV5dsQ.png?f=fotoalbum_large
Dus de originele tekening in SolarEdge designer deftig uitgebreid met alle nieuw mogelijkheden die er in de meer recente maanden aan toegevoegd zijn.
De woning staat pal zuid (de bomenrij langs het spoor is dus strak west-naar-oost)

Eerste conclusie:
De nieuwe simulatie van wat ik nu heb liggen zit veel dichter in de buurt van de praktijk: zeker in de laatste 2 maanden. December bijvoorbeeld: 56kWh gerealiseerd, 66kWh nu in de simulatie (originele simulatie: 90kWh)
Nu had geloof ik iedereen een extra matige december, dus dat zit gewoon best dichtbij.
De simulatie van SolarEdge designer komt dus behoorlijk goed in de richting van de praktijk.

Het verplaatsen van 8x350W van plat bovenop naar noord, en vervangen door 8x395W levert 1650kWh op.
1230kWh voor rekening van de noord panelen (Een spectaculaire 440kWh/kWp) en 420kWh voor de zwaardere panelen op zuid.

Het ergste is misschien wel dat het financieel met gemak uit kan op het moment... Al is het nuttiger het geld in een warmtepomp te stoppen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-10 21:30

[Afbeelding]
Kun je het ventilatiepijpje niet naar de voorkant van je huis verplaatsen? Kost verder niets, behalve misschien een stukje slang of pijp op zolder. Je kunt dan de vrijgekomen ruimte nog mooi benutten voor een extra paneel.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Zwerius schreef op zondag 9 januari 2022 @ 15:48:
[...]

Kun je het ventilatiepijpje niet naar de voorkant van je huis verplaatsen? Kost verder niets, behalve misschien een stukje slang of pijp op zolder. Je kunt dan de vrijgekomen ruimte nog mooi benutten voor een extra paneel.
Aan de voorkant leg ik ook het dak vol panelen, dus dan verplaats ik het probleem ;-)
Anders zou het een prima oplossing zijn ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-10 21:30
de Peer schreef op zondag 9 januari 2022 @ 16:16:
[...]

Aan de voorkant leg ik ook het dak vol panelen, dus dan verplaats ik het probleem ;-)
Anders zou het een prima oplossing zijn ja.
OK, dat had ik even gemist.
Maar zoals al door anderen voorgesteld, gewoon uitblazen onder een paneel gaat toch ook prima?
Alleen zorgen voor een opstaand randje, zodat er geen regenwater (dat onder de panelen door loopt) naar binnen kan.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Zwerius schreef op zondag 9 januari 2022 @ 16:43:
[...]

OK, dat had ik even gemist.
Maar zoals al door anderen voorgesteld, gewoon uitblazen onder een paneel gaat toch ook prima?
Alleen zorgen voor een opstaand randje, zodat er geen regenwater (dat onder de panelen door loopt) naar binnen kan.
Ja precies, ben overtuigd dus dat ga ik nu doen! En wat muizengaas erover.
Ik was vooral bang voor condens en terug druppelen. Daarom heeft zo'n buis ook een dubbele wand volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-10 22:58
Vraag afgesplitst naar apart topic:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2109734

[ Voor 95% gewijzigd door larsg op 09-01-2022 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-10 20:24

Zenix

BOE!

@larsg Zit geen limiet aan qua omvormer, limiet is meer je aansluiting dan. Salderen werkt inderdaad zoals je aangeeft, je krijgt voor het overschot een terugleververgoeding. Die is op dit moment zelfs 46 cent bij Eneco, dus hoeft niet slecht uit te pakken.

Ik zou voor de rest van je vragen een nieuw topic maken, zie rode balk onderin dan kunnen we verder helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-10 22:58
Zenix schreef op zondag 9 januari 2022 @ 18:34:
@larsg Zit geen limiet aan qua omvormer, limiet is meer je aansluiting dan. Salderen werkt inderdaad zoals je aangeeft, je krijgt voor het overschot een terugleververgoeding. Die is op dit moment zelfs 46 cent bij Eneco, dus hoeft niet slecht uit te pakken.

Ik zou voor de rest van je vragen een nieuw topic maken, zie rode balk onderin dan kunnen we verder helpen.
Bedankt! Ik heb de post een apart topic gegeven:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2109734

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:33

Timple

Mijn huidige situatie is een growatt mod 10ktl3-x omvormer met 24 jinko mm445-60hld-mbv panelen onder 15 graden op zuid.

Deze heb ik braaf in 2 strings van 12 panelen verdeeld, mooi gelijk 8)

Nu sprak ik echter mijn ouders waar ze een soortgelijke situatie hadden verdeeld op 7 en 9 panelen. Immers bereik je dan eerder de opstartstroom.

Vraag 1: Doet een MPP pas mee als de opstartstroom is bereikt, of doen ze allemaal mee zodra één MPP de opstartstroom heeft bereikt?

Vraag 2: Kan ik mijn opstelling misschien beter verdelen? Als ik de specsheets nogmaals nalees zou ik ook alles achter 1 string kunnen hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Timple schreef op zondag 9 januari 2022 @ 19:33:
Mijn huidige situatie is een growatt mod 10ktl3-x omvormer met 24 jinko mm445-60hld-mbv panelen onder 15 graden op zuid.
Nu sprak ik echter mijn ouders waar ze een soortgelijke situatie hadden verdeeld op 7 en 9 panelen. Immers bereik je dan eerder de opstartstroom.
Vraag 1: Doet een MPP pas mee als de opstartstroom is bereikt, of doen ze allemaal mee zodra één MPP de opstartstroom heeft bereikt?
Nee, ze zijn onafhankelijk. Alleen als de max van de omvormer wordt bereikt gaan ze terug in vermogen (ander punt opzoeken op spannings/stroom curve) en krijg je een afhankelijkheid.
Vraag 2: Kan ik mijn opstelling misschien beter verdelen? Als ik de specsheets nogmaals nalees zou ik ook alles achter 1 string kunnen hangen.
Ik ken je omvormer en panelen niet, maar de kans is groot dat je dan qua open-string-spanning veel te hoog uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Timple schreef op zondag 9 januari 2022 @ 19:33:

Voor drie fase omvormer moet je string van 24 maken voor ideale spanning.
Vergeet opstart spanning, de grootste larie koek....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple

Timple

reneeke1970 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 19:38:
[...]
Vergeet opstart spanning, de grootste larie koek....
Waarom als ik vragen mag?
Zolang mijn omvormer niet is opgestart (doet ie bij 200v) levert die ook geen stroom. En die minimale voorwaarde (opstarten) kan natuurlijk eerder bereikt worden als ik 1 string gebruik toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Timple schreef op zondag 9 januari 2022 @ 19:58:
[...]

Waarom als ik vragen mag?
Zolang mijn omvormer niet is opgestart (doet ie bij 200v) levert die ook geen stroom. En die minimale voorwaarde (opstarten) kan natuurlijk eerder bereikt worden als ik 1 string gebruik toch?
Laten we voor het gemak even stellen dat je totale string 700 volt is. De opbouw van energie is als volgt, het word licht en je paneel gaat spanning genereren. Vanaf ongeveer 80/85 procent begint ook de stroom (ampère ) mee op te lopen. En dat is het moment dat er vermogen ontstaat. Vermogen =spanning×ampère.
Dus zodra je string richting 600 volt gaat dan begint het vermogen pas, zoals je ziet het punt van minimale opstart spanning al lang voorbij.
Nu is iedere omvormer verschillend maar ik gok dat jou omvormer een minimaal opstart vermogen heeft van 25 watt, zodra dat uit je panelen komt springt hij aan, daarom klikt hij smorgens altijd paar keer voordat hij werkelijk aan gaat. Hij test dat even.....

Het enige wat je uit minimale opstart kunt opmaken is dat deze omvormer ook met 5 panelen zou kunnen werken omdat hij dan ook die spanning al haalt.
Maar het moment van daadwerkelijk produceren is echt pas zodra het licht word. En dat is voor iedere omvormer gelijk, daar zit smorgens geen tien minuten verschil tussen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple

Timple

Ah, dat is dus gewoon een verwaarloosbare hoeveelheid energie extra.

Dat zou nog niet betekenen dat 24 serie het best is toch? Dan is het gewoon de vraag of het voltage van 24 een betere efficiency heeft van die van 12.
Ik heb daar helaas nog geen grafiek van kunnen vinden voor deze omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Timple
De kans is groot dat je omvormer in de fout schiet vanwege te hoge Voc met 24 panelen in 1 string.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mapCZVm1GvCT-k8nWYgYa57qhDE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xOJ3RW9S74D5ydxStZvnrcbr.jpg?f=fotoalbum_large

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AUijtdehaag schreef op zondag 9 januari 2022 @ 22:31:
@Timple
De kans is groot dat je omvormer in de fout schiet vanwege te hoge Voc met 24 panelen in 1 string.
[Afbeelding]
Nee hoor, die gaat tot 1100

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@reneeke1970
Als je de auto altijd volgas rijd gaat het een keer fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 26-10 05:57
Ik heb een 2e hands SMA 10000TL-20 op het oog, maar ik weet niet of deze ga werken met mijn beoogde set van 1 string met 16 panelen = 608V en een 2e kleinere string van 8 panelen met 320V. Het bereik van deze omvormer is 370 V – 800 V. Geet de 2e mppt wel werken?

Tevens staat in de datasheet dat deze max 10250 DC watt doet, maar heb dan in totaal 11120wp over 2 strings. Kan mij haast niet voorstellen dat zo'n sma omvormer geen overcapaciteit accepteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple

Timple

AUijtdehaag schreef op maandag 10 januari 2022 @ 06:32:
@reneeke1970
Maar normaal gesproken zit je toch nooit boven de 1000v?

Het is de open-circuit spanning. Onder normaal bedrijf bereik je die toch niet? Dus van altijd volgas is geen sprake. Hooguit, onder speciale omstandigheden (volle zon, koud & stroomuitval) kan dit voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
padoempats schreef op maandag 10 januari 2022 @ 08:42:
Ik heb een 2e hands SMA 10000TL-20 op het oog, maar ik weet niet of deze ga werken met mijn beoogde set van 1 string met 16 panelen = 608V en een 2e kleinere string van 8 panelen met 320V. Het bereik van deze omvormer is 370 V – 800 V. Geet de 2e mppt wel werken?

Tevens staat in de datasheet dat deze max 10250 DC watt doet, maar heb dan in totaal 11120wp over 2 strings. Kan mij haast niet voorstellen dat zo'n sma omvormer geen overcapaciteit accepteert.
Klinkt als een ouwetje...
De omvormer start op 188V, en kan blijven draaien vanaf 150V.
Echter de MPPT kan niets onder de 370V, dus vreten wat de pot schaft zonder schaduwbeheer.

MPPT 2 kan/mag maar 10A verwerken. De meeste moderne panelen gaan daar duidelijk overheen.

Vraag je af of dit voor jouw dus een goede omvormer is.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 26-10 05:57
Ronald schreef op maandag 10 januari 2022 @ 10:26:
[...]

Klinkt als een ouwetje...
De omvormer start op 188V, en kan blijven draaien vanaf 150V.
Echter de MPPT kan niets onder de 370V, dus vreten wat de pot schaft zonder schaduwbeheer.

MPPT 2 kan/mag maar 10A verwerken. De meeste moderne panelen gaan daar duidelijk overheen.

Vraag je af of dit voor jouw dus een goede omvormer is.
Schaduwbeheer voor die 'kleine' string is wel gewenst, iets wat de SMA 3.6 nu al daarvoor doet. Amp op deze string is nog nooit boven de 9.5A geweest.
Gezien je reactie klinkt het als een omvormer die ik moet passeren. de nieuwe SMA 10kw versie heeft een bereik van 320 V to 800 V, dus die 320v is dan ook echt maar op het randje. Nu schommeltje voltage van die string tussen de 230 en 345 afhankelijk van schaduw.
Een goodwe 10kw heeft bereik van 180~850v, dan klinkt dat als een betere match met 1 grote string en 1 kleine string.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Aangezien wij binnenkort dergelijke Hyundai panelen krijgen heb ik de installateur gevraagd wat de effecten van zachte schaduw zijn bij deze panelen. Op de diverse websites waarbij deze eigenschap besproken wordt gaat het namelijk alleen over harde schaduw. Als ik antwoord heb zal ik dat ook hier delen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@padoempats Ja, de zwaardere SMA's zijn een slechte keuze voor korte strings. Met 320V van een recentere Tripower 10 ben je er dus ook niet. Jammer als je liever SMA hebt, maar GoodWe zou wel moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Tehh schreef op maandag 10 januari 2022 @ 10:43:
[...]

Aangezien wij binnenkort dergelijke Hyundai panelen krijgen heb ik de installateur gevraagd wat de effecten van zachte schaduw zijn bij deze panelen. Op de diverse websites waarbij deze eigenschap besproken wordt gaat het namelijk alleen over harde schaduw. Als ik antwoord heb zal ik dat ook hier delen natuurlijk.
Dit geld ook voor zachte schaduw. De voordelen van de powerpoints beschikbaar door schakeling in het Hyundai paneel zijn vergelijkbaar met de half-cell powerpoints, maar dan nog wat efficiënter bij 1, 2 of 3 stroken schaduw : Ze laten het paneel op een lagere stroom draaien.
Een en ander is al besproken alhier: Appelpie3000 in "Zonnepanelen - Oost / West / Zuid zonder schaduw, advies"
Cor@Draaistroom heeft zich zo te zien op dezelfde info gebaseerd.

De 1/2/3 strooks powerpoints zijn door de verlaagde stroom niet per se te gebruiken door een string omvormer; Dan moeten zeg maar alle panelen dezelfde schaduw hebben; anders druk je al snel het halve paneel (6 stroken dus) in bypass.

Wat Cor ook goed aangeeft is dat schaduw langs de lange zijde van het Hyundai paneel problematisch is. Dan verlies je het hele paneel in een string-opstelling.

Dit is een fantastisch paneel voor micro's en optimizers, maar opletten geblazen op een string omvormer.

Goed artikel!

[ Voor 11% gewijzigd door Ronald op 10-01-2022 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:31
Hi All,

Ik heb afgelopen zomer een PV systeem laten installeren door een lokale installateur.
15 x LONGI LR4-60HPB-360M BLACK (5400 wp)
1 x GOODWE GW5000D-NS

Nu is het afgelopen zomer direct duidelijk geworden dat het terugleveren op momenten dat de zon schijnt niet lekker loopt. Ook hier hebben we veel last van een te hoge netspanning. Daar kan de installateur natuurlijk niets aan doen, al had ik graag advies gehad over dit feit gezien ik wel aardig wat meer opbreng dan gebruik. Zoals het er nu uitziet, is het wat mij betreft weggegooid geld.

Nu is mijn vraag eigenlijk heel simpel: Zou het zin hebben voor mij om een 3-fasen aansluiting aan te vragen, in de hoop dat er 1 fase is die bijna niet belast is? De huidig omvormer omruilen voor een 3-fasen systeem is niet wenselijk i.v.m. de kosten (en de bekabling die aangepast moet worden en niet echt een logische route volgt)

Uiteraard zou er dan, als dat geen zin heeft, als nog een vervangende omvormer geinstalleerd kunnen worden om alles over die 3-fasen te verdelen. Maar, wat is de kans dat er een fase is die nog weinig last heeft van een te hoge netspanning?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:13
@Tribunus
Netbeheerder in kennis stellen. Eventueel vragen om op een andere fase gezet te worden die hier misschien minder last van heeft.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Tribunus Multimeter bij een buurman die wel al 3 fase heeft liggen.
Bij mij zitten de fasen dicht bij elkaar (achterin de 240 zomers); bij een maat is er 1 die veel lager zit.

Precies de reden waarom ik wel een 3 fase omvormer heb... Naast de meterkast... aan 1.5m 4mm².

De GoodWe zou 'High voltage ride through' moeten hebben waarmee het vermogen teruggeregeld wordt in plaats van geheel uitvallen.

@habbekrats Netbeheerders willen het wel weten; maar zijn niet verantwoordelijk voor spanningval in de kabel tussen meterkast en omvormer. Dat is bij 5kW over 2.5mm² aanzienlijk. Daarnaast heb je nog de verhoging door netimpedantie.
Dus wellicht wat aan te doen als een andere fase lager is... maar... lastig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 28-10 21:32
@Tribunus 5kW op één fase is een beetje vragen om dit soort problemen, daar had de installateur best voor mogen waarschuwen idd.

Gezien je aangeeft dat de bekabeling niet de meest logische route volgt, hoe lang is die en welke doorsnede? Grote kans dat een groot deel van het probleem in je eigen huis zit. Je zou eens kunnen beginnen de spanning in je meterkast te loggen via je slimme meter, kijken of die daar óók zo hoog is.

Verder kan het natuurlijk zijn dat een andere fase iets lager is, maar met zo'n grote omvormer ben je waarschijnlijk zelf de grootste boosdoener in het omhoog trekken van de spanning, en ben ik bang dat wisselen weinig verschil gaat maken. Bovendien, als een buurman ook zonnepanelen neerlegt mag je wéér wisselen.

Edit: Overigens heeft het natuurlijk pas over een maandje of 4-5 weer zin om het verschil tussen de fasen te gaan meten. Wat je nu wél kunt doen is je eigen kabelweerstand uitrekenen, dan weet je ook wat de spanningsval bij 5kW zou zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door mcDavid op 10-01-2022 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@Ronald, dat beweer ik ook niet. Ik heb hier in hetzelfde schuitje gezeten 4 jaar terug. Ik heb toen de netbeheerder toestemming gegeven om mijn slimme meter te monitoren op de spanning.

Wat je tussen je meter en je PV doet ben je uiteraard zelf verantwoordelijk voor.
Ik denk niet das TS een 2,5mm2 als voeding heeft aangezien de goodwe waarschijnlijk een 25A automaat vraagt.
TS kan natuurlijk ook zelf in de meterkast meten en bij de omvormer, en uiteraard voor deze dikke vermogens neem je tegenwoordig beter een 3 fase omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
habbekrats schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:10:
@Tribunus
Netbeheerder in kennis stellen. Eventueel vragen om op een andere fase gezet te worden die hier misschien minder last van heeft.
Dit heeft de installateur ook aangegeven inderdaad, einde van de zomer. Heb deze nu 5x gevraagd hoe ik dat dan precies moet doen en wat de beste route is maar ik krijg gewoon geen fatsoenlijk antwoord. Dat heeft voor nu natuurlijk geen zin, maar dat ga ik zeker aan de start van de zomer doen!
Ronald schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:14:
@Tribunus Multimeter bij een buurman die wel al 3 fase heeft liggen.
Bij mij zitten de fasen dicht bij elkaar (achterin de 240 zomers); bij een maat is er 1 die veel lager zit.

Precies de reden waarom ik wel een 3 fase omvormer heb... Naast de meterkast... aan 1.5m 4mm².

De GoodWe zou 'High voltage ride through' moeten hebben waarmee het vermogen teruggeregeld wordt in plaats van geheel uitvallen.

@habbekrats Netbeheerders willen het wel weten; maar zijn niet verantwoordelijk voor spanningval in de kabel tussen meterkast en omvormer. Dat is bij 5kW over 2.5mm² aanzienlijk. Daarnaast heb je nog de verhoging door netimpedantie.
Dus wellicht wat aan te doen als een andere fase lager is... maar... lastig.
De GoodWe doet wat dat betreft inderdaad ride through, maar het is zuur als je 4000W opbrengt en maar 1000 teruglevert omdat de netspanning te hoog is. Wanneer ik in de woning allerlei apparatuur aanzet dan zie je het geleverde vermogen van de GoodWe zo tegen de 4500W aanzitten. De terugverdientijd is toch gebaseerd op het kunnen terugleveren van overschot.

Helaas weet ik zo niet of een buur ook 3-fasen heeft, weet wel dat iedereen dezelfde problemen heeft in onze straat.
mcDavid schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:16:
@Tribunus 5kW op één fase is een beetje vragen om dit soort problemen, daar had de installateur best voor mogen waarschuwen idd.

Gezien je aangeeft dat de bekabeling niet de meest logische route volgt, hoe lang is die en welke doorsnede? Grote kans dat een groot deel van het probleem in je eigen huis zit. Je zou eens kunnen beginnen de spanning in je meterkast te loggen via je slimme meter, kijken of die daar óók zo hoog is.

Verder kan het natuurlijk zijn dat een andere fase iets lager is, maar met zo'n grote omvormer ben je waarschijnlijk zelf de grootste boosdoener in het omhoog trekken van de spanning, en ben ik bang dat wisselen weinig verschil gaat maken. Bovendien, als een buurman ook zonnepanelen neerlegt mag je wéér wisselen.
Ik log de spanning op de slimme meter, en ook op de GoodWe (lees ik lokaal uit) en het valt wel op dat de spanning op de omvormer eerder op de 253v zit. Zou dit dan kunnen komen door het gebruik van een te "lichte" kabel?
de kabel is ca 10 tot 12m als ik het moest schatten en het is een: 3 aderige YMVK kabel met 0,6/1kV als aanduiding, staat verder niets bijzonders op om eerlijke te zijn. Heb wel het idee dat de aders wat dikker zijn dan een normale bruine/blauwe ader.

en je laatste opermking: daar ben ik dus ook bang voor gezien het hoge vermogen en daarom baal ik dus ook zo van het feit dat ik hierover naar mijn mening niet goed ben geinformeerd.. De installateur zal ongetwijfeld niet hand in eigen boezem steken en nu zeggen we vervangen de boel tegen verschil in prijs, dus inruil oude en nieuwe 3-fasen.. En dan nog de kabel, die buitenom loopt en via platte ak weer de woning in gaat en dan richting MK. Is gewoon een puist werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Timple schreef op maandag 10 januari 2022 @ 10:02:
[...]

Maar normaal gesproken zit je toch nooit boven de 1000v?

Het is de open-circuit spanning. Onder normaal bedrijf bereik je die toch niet? Dus van altijd volgas is geen sprake. Hooguit, onder speciale omstandigheden (volle zon, koud & stroomuitval) kan dit voorkomen.
Met fatsoenlijke logging zou je de spanning kunnen uitlezen voordat hij start met produceren.
Dat noemt men de Voc (onbelaste spanning)
Die ligt een heel stuk hoger dan wanneer de omvormer begint te leveren. (Vmpp)
Sunnydesignweb rekent volgens mij bij -10 C.
Als die omvormer 1100 Voc aan kan, dan zou het net kunnen.
Maar de vraag is, wat schiet je er mee op? Weinig denk ik.

Growatt was het toch?
https://github.com/nygma2004/growatt2mqtt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
Met een 5000 watt omvormer zou ik bij een beveiliging van 25A minimaal 4 mm2 verwachten en beter 6. Die 0,6/1kV slaat op de maximale gebruiksspanning van de kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
habbekrats schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:54:
Met een 5000 watt omvormer zou ik bij een beveiliging van 25A minimaal 4 mm2 verwachten en beter 6. Die 0,6/1kV slaat op de maximale gebruiksspanning van de kabel.
Ik ga er vanuit dat het dan 4mm is. Het is namelijk niet veel dikker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:18

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Tribunus schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:50:
[...]
Ik log de spanning op de slimme meter, en ook op de GoodWe (lees ik lokaal uit) en het valt wel op dat de spanning op de omvormer eerder op de 253v zit. Zou dit dan kunnen komen door het gebruik van een te "lichte" kabel?
Kan je een grafiek laten zien van 24 uur zomer met daarin de spanning zoals door de Goodwe gemeten, de spanning volgens de hoofdmeter en het vermogen van de Goodwe?

Staat er iets als '3G4' of '3G6' op de kabel?

[ Voor 4% gewijzigd door Proton_ op 10-01-2022 12:19 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tribunus
Proton_ schreef op maandag 10 januari 2022 @ 12:18:
[...]

Kan je een grafiek laten zien van 24 uur zomer met daarin de spanning zoals door de Goodwe gemeten, de spanning volgens de hoofdmeter en het vermogen van de Goodwe?

Staat er iets als '3G4' of '3G6' op de kabel?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KxwMhnts3H5u_4su5m67Zdf-6Fg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GleR7sxNwGRbnhVrS6JvNLqw.png?f=fotoalbum_large

Hierboven zie je Vac omvormer, L1 slimme meter, productie volgens slimme meter (dus - gebruik) en opbrengst van de Omvormer. Vac omvormer zit constant tegen de 253v aan te hikken en de meter zie je rond de 251v uitkomen. Opbrengst is op dat moment om te :'( omdat de omvormer terug schakelt (overigens blij dat deze niet volledig uitschakelt!)

Staat inderdaad 3G4 op de kabel, 4mm2 dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:18

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Tribunus voor 9:00 en na 19:00 zijn omvormer en meter het met elkaar eens, al zit de omvormer dan ook een volt hoger. De spanning is dan ook ~240 in rust, wat aan de hoge kant is.
De wijktrafo mag dus best een tandje lager.
Logging over een jaar moet uitwijzen dat het dan niet onder de 217V duikt, dat is de andere grens waar de netbeheerder mee te maken heeft :)

De kabel zorgt voor het verschil tussen de Goodwe en meter onder belasting. Je ziet dat het rond 13:00 ook praktisch zonder eigen opwek al tegen de 253V zit, dus een dikkere kabel gaat niet helpen.

Zoek bij je netbeheerder naar een storingenmeldpunt en mail het slimme-metergrafiekje :)
Zie ook https://www.netbeheernederland.nl/spanningskwaliteit voor achtergronden.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-10 14:24
Tribunus schreef op maandag 10 januari 2022 @ 12:41:
[...]

[Afbeelding]

Hierboven zie je Vac omvormer, L1 slimme meter, productie volgens slimme meter (dus - gebruik) en opbrengst van de Omvormer. Vac omvormer zit constant tegen de 253v aan te hikken en de meter zie je rond de 251v uitkomen. Opbrengst is op dat moment om te :'( omdat de omvormer terug schakelt (overigens blij dat deze niet volledig uitschakelt!)

Staat inderdaad 3G4 op de kabel, 4mm2 dus.
Is het voor je mogelijk om bijvoorbeeld ook als datum 7 of 8 september te gebruiken. Toen waren het 2 heldere dagen. In welke richting kijken de zonnepanelen ? Ik vermoed zuid maar je grafieken laten te veel ruis (bewolking) zien.

De spanning door de netleverancier moet op 230 Volt +-10% binnen gebracht worden. 253Volt tot 207Volt is goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
zonnefreak schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:12:
[...]

Is het voor je mogelijk om bijvoorbeeld ook als datum 7 of 8 september te gebruiken. Toen waren het 2 heldere dagen. In welke richting kijken de zonnepanelen ? Ik vermoed zuid maar je grafieken laten te veel ruis (bewolking) zien.

De spanning door de netleverancier moet op 230 Volt +-10% binnen gebracht worden. 253Volt tot 207Volt is goed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8JnDpKZHUXGIZDw5UB9QJbr2ggc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SSxcFi9uIzn0d338HIBlYOVI.png?f=fotoalbum_large

Hierboven zie je de 2 datums die jij aangeeft. Je ziet dat ik hier maar kort last heb gehad van een te hoge netspanning. Maar het is er dus wel. Panelen liggen op Zuid-West.

Wat betreft de netspanning, dat snap ik wel maar het is toch een feit dat mijn omvormer minder gaat terug leveren omdat de netspanning anders te hoog is. Als ik nu kijk naar de netspanning van deze nacht, dan zit deze ook al op 235v. Ik denk dan: alle beetjes helpen, geen idee wat die extra 5v mij gaan opleveren maar scheelt allicht weer iets!

Als ik zo kijk dan zie ik alleen wel op de L1 dat de spanning nog geen 250v+ is, moet ik dit nu dan nog steeds melden bij de beheerder? In de zomer is het wel flink boven de 250v+ uiteraard (zie hierboven), maar nog geen 253v, gaan ze er dan wel iets aan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
Proton_ schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:00:
@Tribunus voor 9:00 en na 19:00 zijn omvormer en meter het met elkaar eens, al zit de omvormer dan ook een volt hoger. De spanning is dan ook ~240 in rust, wat aan de hoge kant is.
De wijktrafo mag dus best een tandje lager.
Logging over een jaar moet uitwijzen dat het dan niet onder de 217V duikt, dat is de andere grens waar de netbeheerder mee te maken heeft :)

De kabel zorgt voor het verschil tussen de Goodwe en meter onder belasting. Je ziet dat het rond 13:00 ook praktisch zonder eigen opwek al tegen de 253V zit, dus een dikkere kabel gaat niet helpen.

Zoek bij je netbeheerder naar een storingenmeldpunt en mail het slimme-metergrafiekje :)
Zie ook https://www.netbeheernederland.nl/spanningskwaliteit voor achtergronden.
Wat betreft rond 13:00, dat klopt omdat de omvormer dan minder terugkeert en dus de rest van de opbrengst "weggooit" Zou ik daar de waterkoker aanzetten dan gaat de omvormer ineens meer "leveren" alleen dan uiteraard aan de woning zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked_fool
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 04-10 11:09
Is het volgens de zonnepaneel goeroes interessant om ook panelen te leggen op een noord dak met een hoek van 45 graden (ongeveer)? Aan de achterkant zitten 2 dakramen en nog 3 aan/afzuigingen vanuit de CV/WTW.

Ik heb hieronder een plaatje toegevoegd van Google Maps en van een dakscan site.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lEqlcX_J98IXXIMdNHTY5U-HWKU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/o20Ie4HT1TtIqqjvCAXjpaSM.png?f=user_large

Op de voorkant liggen al 24x305wp panelen, echter met het vooruit zicht op een warmtepomp en het elektrisch rijden ben ik op zoek naar welke mogelijkheden er nog bestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:08

Termy

valt er nog wat te fragge?

wicked_fool schreef op maandag 10 januari 2022 @ 14:26:
Is het volgens de zonnepaneel goeroes interessant om ook panelen te leggen op een noord dak met een hoek van 45 graden (ongeveer)? Aan de achterkant zitten 2 dakramen en nog 3 aan/afzuigingen vanuit de CV/WTW.

Ik heb hieronder een plaatje toegevoegd van Google Maps en van een dakscan site.

[Afbeelding]

Op de voorkant liggen al 24x305wp panelen, echter met het vooruit zicht op een warmtepomp en het elektrisch rijden ben ik op zoek naar welke mogelijkheden er nog bestaan.
Volgens het beroemde jaaropbrengstplaatje zoals in de TS zou je daarop iets van 46% opbrengst (tov ideaal zuid) verwachten. Dus nee, het is niet nutteloos, maar het mag ook zeker niet duur zijn. Typisch iets voor 2e hands panelen op de nog beschikbare 2e MPPT van je huidige omvormer, bv.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@wicked_fool Met huidige prijzen kan het met gemak uit.... Maar cheap cheap cheap.

Met 24 panelen vermoed ik dat er geen vrije MPPT is... Lang niet alle omvormers kunnen de spanning van een string van 24 aan. Wat hangt er nu, welke panelen, hoe aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked_fool
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 04-10 11:09
Ronald schreef op maandag 10 januari 2022 @ 14:56:
@wicked_fool Met huidige prijzen kan het met gemak uit.... Maar cheap cheap cheap.

Met 24 panelen vermoed ik dat er geen vrije MPPT is... Lang niet alle omvormers kunnen de spanning van een string van 24 aan. Wat hangt er nu, welke panelen, hoe aangesloten?
Momenteel zit er dit op het dak:
  • 24x NSP D6M 305 E3A Full Black
  • Goodwe 8000-DT
Beide MPPT zijn in gebruik voor elk 12 panelen

[ Voor 4% gewijzigd door wicked_fool op 10-01-2022 15:10 . Reden: verduidelijken van tekst ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@wicked_fool Dan zie ik geen risico vrije oplossing met deze omvormer. Voc van de panelen is 39.65; 24x39.65 +10% = 1056V, meer dan de omvormer (en de panelen!) mag hebben... Jammer, want Vmpp blijft wel binnen de tracker.
Polystring is al helemaal uitgesloten (Max 11A).

En vervangen en verplaatsen van de helft naar noord en dan polystring is onzinig kostbaar - dan beter nieuwe omvormer... dus... dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-10 14:24
Tribunus schreef op maandag 10 januari 2022 @ 14:09:
[...]

Als ik zo kijk dan zie ik alleen wel op de L1 dat de spanning nog geen 250v+ is, moet ik dit nu dan nog steeds melden bij de beheerder? In de zomer is het wel flink boven de 250v+ uiteraard (zie hierboven), maar nog geen 253v, gaan ze er dan wel iets aan doen?
Ik zou het toch wel melden.
Even oplossingsgericht meedenken: Jou 15 zonnepanelen zitten die in 1 string aangesloten op je omvormer?
Het is nu zo dat op het moment dat de zon het felste schijnt er dan een stroom loopt door je bekabeling van 5000W/250Volt=20 Amp.
Dit geeft dan een bepaalde spanningsval. Laten we zeggen in een slecht geval 5 Volt. Daarom is de spanning bij de omvormer ook hoger dan de spanning bij de slimme meter. Hij moet die 5000Watt op het net injecteren en dat kan hij alleen maar doen door de spanning te verhogen.

Als je nu 1 string hebt met 15 panelen dan geeft dit een spanning van 15 x 35 Volt = 525Volt welke je omvormer ingaat. Als je nu de stroom hierdoor gaat berekenen dan kom je uit op 5000W/525Volt= 9,5Amp uit.

Dit zal dan minder verlies geven over de bekabeling. Stel dat hierdoor de spanning maar 2,5 Volt oploopt dan heb je er toch wel wat mee gewonnen.
Dit zou dan wel betekenen dat je omvormer zo dicht mogelijk bij de meterkast moet komen te hangen, en je bekabeling die nu loopt moet wel die 525 Volt gelijkspanning aan kunnen. Of nog beter de bestaande kabel vervangen door solarkabel.
Maar goed het is misschien te overwegen?

Het mooiste zou natuurlijk zijn dat de netleverancier de trafo kan aanpassen, maar daar moet de trafo wel geschikt voor zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
AUijtdehaag schreef op maandag 10 januari 2022 @ 06:32:
@reneeke1970
Flauwekul, voc van 960 is prima als max 1100 is.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Kan je bij een APS model DS3 de vaste kabel eraf halen en meteen aansluiten op mijn stroom aansluiting. Zodat ik een vaste aansluiting kan maken. Komen 2 panelen op .

Die stekker is toch gewoon AC stroom. Fase, nul en aarde

Hij komt trouwens toch binnen te hangen.

[ Voor 8% gewijzigd door Adriaan71 op 10-01-2022 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
zonnefreak schreef op maandag 10 januari 2022 @ 15:30:
[...]

Ik zou het toch wel melden.
Even oplossingsgericht meedenken: Jou 15 zonnepanelen zitten die in 1 string aangesloten op je omvormer?
Het is nu zo dat op het moment dat de zon het felste schijnt er dan een stroom loopt door je bekabeling van 5000W/250Volt=20 Amp.
Dit geeft dan een bepaalde spanningsval. Laten we zeggen in een slecht geval 5 Volt. Daarom is de spanning bij de omvormer ook hoger dan de spanning bij de slimme meter. Hij moet die 5000Watt op het net injecteren en dat kan hij alleen maar doen door de spanning te verhogen.

Als je nu 1 string hebt met 15 panelen dan geeft dit een spanning van 15 x 35 Volt = 525Volt welke je omvormer ingaat. Als je nu de stroom hierdoor gaat berekenen dan kom je uit op 5000W/525Volt= 9,5Amp uit.

Dit zal dan minder verlies geven over de bekabeling. Stel dat hierdoor de spanning maar 2,5 Volt oploopt dan heb je er toch wel wat mee gewonnen.
Dit zou dan wel betekenen dat je omvormer zo dicht mogelijk bij de meterkast moet komen te hangen, en je bekabeling die nu loopt moet wel die 525 Volt gelijkspanning aan kunnen. Of nog beter de bestaande kabel vervangen door solarkabel.
Maar goed het is misschien te overwegen?

Het mooiste zou natuurlijk zijn dat de netleverancier de trafo kan aanpassen, maar daar moet de trafo wel geschikt voor zijn.
De panelen zijn aangesloten op 2 strings. De woning is van 2005, wellicht zegt dat iets over de mogelijkheid vwb het aanpassen van de trafo? 1 grote nieuwbouw hier sinds 2005 :9.

Uiteraard ga ik het zoals jullie allen aangegeven melden bij de netbeheerder, alleen heeft dat nu weinig zin aangezien de spanning niet zo hoog is. En dan is het hopen op een verlaging van de netspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:08

Termy

valt er nog wat te fragge?

Adriaan71 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:02:
Kan je bij een APS model DS3 de vaste kabel eraf halen en meteen aansluiten op mijn stroom aansluiting. Zodat ik een vaste aansluiting kan maken. Komen 2 panelen op .

Die stekker is toch gewoon AC stroom. Fase, nul en aarde

Hij komt trouwens toch binnen te hangen.
Als ik je goed begrijp wil je de trunkkabel (kabel met die brede omvormerstekker) op de elektra in je huis aansluiten, toch? Zo ja: dat is precies wat de bedoeling is, ja.

In een aantal webshops kan een specifieke kopen voor 1 omvormer. De variant waar je ze per omvormeraansluiting koopt eindigt op 2 punten in 3 aders waarvan je er 1 moet afdoppen en de ander op je huis aan sluit, maar als je maar 2 panelen hebt (dus 1 DS3) dan heb je dat niet nodig, scheelt je weer een dop.

Btw, hoe ligt dit dat je omvormer binnen komt te hangen en waarom wil je dat?

[ Voor 4% gewijzigd door Termy op 10-01-2022 16:07 ]

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Termy schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:07:
[...]

Als ik je goed begrijp wil je de trunkkabel (kabel met die brede omvormerstekker) op de elektra in je huis aansluiten, toch? Zo ja: dat is precies wat de bedoeling is, ja.

In een aantal webshops kan een specifieke kopen voor 1 omvormer. De variant waar je ze per omvormeraansluiting koopt eindigt op 2 punten in 3 aders waarvan je er 1 moet afdoppen en de ander op je huis aan sluit, maar als je maar 2 panelen hebt (dus 1 DS3) dan heb je dat niet nodig, scheelt je weer een dop.

Btw, hoe ligt dit dat je omvormer binnen komt te hangen en waarom wil je dat?
In de nok op mijn vliering. Heb aan 2 kanten een dakkapel. En daar komt per dakkapel 1 paneel op.

Zodoende de kabels verlengen en binnen ophangen.
Pagina: 1 ... 44 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic