Toon posts:

Nieuwbouw voorzien van zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 27-03 15:57
Hallo allemaal!

Ik ben als Belg aan het bouwen in NL. Omdat het een sleutel op de deur is zit ik naast een occasionele controle nu met mijn vingers te draaien, tijd om de zonnepanelen te plannen! Van de specifiek NL wetgeving heb ik geen volledig begrip maar ik heb me wel zo goed mogelijk proberen te informeren, helaas van de bouwheer komt er weinig bruikbaars terug op dat vlak. Verder wordt het een volledig elektrisch huis met L/W warmtepomp. Ik verwacht oplevering begin 2023. In het Belgische huis heb ik over de jaren (the PV virus is strong with this one) 13KWp zelf gelegd.

- In BE kennen we voor particulieren een limiet op de totale hoeveelheid omvormervermogen (zijnde 10KVA), die is er in NL afaik niet? Natuurlijk niet te gek gaan of het net dat overbevraagd is in NL zorgt dat mijn omvormer trips door te hoog voltage. Hopelijk geen problemen want het is een nieuwbouwwijk maar ik kan nu natuurlijk weinig meten op een zonnige dag. Van @Zenix had ik al verstaan dat er hier gelukkig geen beperkingen op staan.
- Voor het salderen, ik lees in de TS dat de regeling vanaf 2023 veranderd, maar dat deze nog niet beslist is! Elders lees ik dat men het afbouwt tot 2030. Hoe werkt dit? Stel 2023, het percentage is 89%. Ik produceer 10 MWh, verbruik er 11 MWh waarvan 4 MWh rechtstreeks van de zonnepanelen. Dus 7 MWh afname van het net en 6 MWh injectie. Krijg ik dan een gesaldeerd vermogen van 89% * 6 MWh waardoor mijn netto afname 1,66 MWh is? Krijg ik dan nog een terugleververgoeding voor de 11% van mijn injectie?
- Mijn gut feeling zegt het dak lekker volplempen kost toch niks, we helpen het milieu en we zien wel >:) Dat er nog een salderingsregeling is en met veel vermogen heb je op de donkere dagen toch een beetje vermogen dat je anders moet inkopen. Een beetje vraagsturing kan ik zelf ook wel maken.

Over het dak: het huis wordt een blokkendoos van 10x10 met een 2e blokje erop als verdieping. Het blokje staat aan de noordkant en heeft een afmeting van 10*4,5. We hebben zo 2 daken met de volgende geschatte afmetingen op basis van reeds bestaande huizen van hetzelfde type:
- Blok verdieping 4,1 * 9,6
- Blok begane grond 5 * 9,8
Op een plaatje zo:

De woning krijgt standaard een stuk of 14 panelen, helaas niet in minderwerk op te leveren |:( dus die gooi ik er maar weer af en ga voor een eigen high density opstelling. Ik dacht deze naar het Belgisch huis te brengen voor een upgrade.
Blok verdieping: 10 rijen van 2 in oost-west met 2*1.1 panelen tegen 30 of 35 graden zouden net moeten passen in landscape. Aan ~500 Wp per paneel. Dit geeft 2 strings van 5 KWp.
Blok begane grond: 2 rijen op zuid. 9 Panelen in de voorste linie, 8 in de achterste met ruimte voor het raam/deur als gangpad voor schoonmaak alles in portrait. Dit worden standaard panelen afkomstig van het huis in België met 255 Wp. Dit geeft een string van 4,33 KWp.
De discussie gaat inderdaad op om deze oude, laag rendementspanelen niet te verkopen maar die prijzen liggen me te laag en voor dit huis nog krachtig genoeg.

Het geheel dacht ik samen te knopen op een 10KW inverter. Ik dacht aan een growatt of SMA 3 fase model. De Growatt heeft het prijsvoordeel maar de de ingangen zijn beperkt tot 2 stuks met elks een MPPT die tot 13A gaan per MPPT en 16A short circuit. In geloof dat we dan idealiter onder die 13 blijven? Of werkt boven de 13 die MPPT optimalisatie gewoon niet meer? In ieder geval produceren de 500watts panelen ~13A Imp en ~14A Ics, vreselijk sterke stromen dus. Als ik dan oost-west parallel aansluit lijkt me dat niet zo lekker op een zonnige koele dag. Ik weet niet wat de maximum stroom in een oost-west setup is maar gok zo'n 66% van het totale stringvermogen? Dat zou hier 17,3A Imp geven. Growatt heeft ook een 12 KW inverter met een ingang die tot 26/32A gaat, is dit nodig? De SMA gaat tot 20A op een ingang. Wat zouden jullie doen?

Waar zijn er deftige plat dak montage systemen te vinden voor 35 of 30 graden? Alles is 20 graden of minder ... Ik heb weinig zin om zelf te lopen sukkelen met hout op 6 mtr hoog in de windsterktes van de kust. Het moet een stevige oplossing zijn die ik moet kunnen vergeten.

Alle reacties

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:26

timovd

Voorsprong door techniek

Over salderen (in NL) zijn diverse topics volgeschreven. Conclusie: zo vol mogelijk leggen met de meeste opbrengst.
Na oplevering heb je een bepaalde tijd om aan de norm te voldoen qua energiebehoefte/teruglevering, etc. Ook al wordt het huis opgeleverd dat nog niet voldoet aan de norm, kun je dus nog panelen plaatsen. Is het projectbouw? Anders kun je met de bouwer overleggen om de panelen er niet op te leggen. Misschien zelfs als het wel projectbouw is, kun je vragen of ze alleen de pallet opleveren en niets installeren, hooguit een dakdoorvoer.
Als je geen schaduw hebt, is een Growatt vaak de goedkoopste oplossing. Heb je zelf al een plan gemaakt in Sunny Design Web?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | todo: SMA 3 fasen + APS micro's

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:10
@larsg Natuurlijk zijn er wel limieten (officieel), maar die zijn afhankelijk van je netaansluiting, bijvoorbeeld bij Liander max 17kVA teruglevering op een 3x25A netaansluiting, dus wat voor een aansluiting krijg je?

• larsg
timovd schreef op zondag 9 januari 2022 @ 19:15:
Over salderen (in NL) zijn diverse topics volgeschreven. Conclusie: zo vol mogelijk leggen met de meeste opbrengst.
Na oplevering heb je een bepaalde tijd om aan de norm te voldoen qua energiebehoefte/teruglevering, etc. Ook al wordt het huis opgeleverd dat nog niet voldoet aan de norm, kun je dus nog panelen plaatsen. Is het projectbouw? Anders kun je met de bouwer overleggen om de panelen er niet op te leggen. Misschien zelfs als het wel projectbouw is, kun je vragen of ze alleen de pallet opleveren en niets installeren, hooguit een dakdoorvoer.
Als je geen schaduw hebt, is een Growatt vaak de goedkoopste oplossing. Heb je zelf al een plan gemaakt in Sunny Design Web?
Top dan zit ik juist met de gedachte om de KWp te maximaliseren.
Het is een kleine projectbouw. Helaas doet de bouwheer heel schimmig over minderwerk terwijl dit volgens de verkopersmakelaar destijds geen probleem was :'( Ik wou eigenlijk alles van PV & WP zelf doen maar ze geven niet toe. Ze zeggen zelfs dat dit energiepeil bij oplevering goed moet zijn voor de norm. Ik heb met vereniging eigen huis ook al gebeld en de conclusie getrokken dat hun opmerkingen leugens zijn. Ik ga dit moeilijk gesprek nog aangaan met de bouwheer maar ik wil meer inzetten op het zelf doen van de warmtepomp, solar is makkelijker te slopen achteraf dan een sunk cost b-merk warmtepomp. Dat van laat de pallet maar achter ga ik ze nog wel voorstellen!

Ik heb nog geen tekening gemaakt in sunny design maar wel een simulatie gedaan met de panelen. Daar stelt SMA minimaal 2 omvormers voor want deze default naar 3 MPPT's. Ik zou het graag op één omvormer zetten. Ik ga geen schaduw hebben.
Rouske schreef op zondag 9 januari 2022 @ 19:32:
@larsg Natuurlijk zijn er wel limieten (officieel), maar die zijn afhankelijk van je netaansluiting, bijvoorbeeld bij Liander max 17kVA teruglevering op een 3x25A netaansluiting, dus wat voor een aansluiting krijg je?
Ik ga inderdaad voor een 3x25A aansluiting bij Stedin.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:09
Dan zou ik de verkoopmakelaar aanspreken op het verschil in zijn beloften en de mening van de bouwer.
Probeer hem iets te laten regelen... en hij mag best wat zweten...

Hoe willen ze de 14 panelen leggen? Omvormer?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• larsg
Ronald schreef op zondag 9 januari 2022 @ 19:57:
Dan zou ik de verkoopmakelaar aanspreken op het verschil in zijn beloften en de mening van de bouwer.
Probeer hem iets te laten regelen... en hij mag best wat zweten...

Hoe willen ze de 14 panelen leggen? Omvormer?
Het is inderdaad zeer frustrerend...
Ik weet niks meer dan dat het 14 panelen worden 8)7 Enkel meerwerk is mogelijk tegen een meerprijs natuurlijk. Van de warmtepomp weet ik nog niks. De bouw moet volgende maand beginnen.

Bedankt voor je tip, zal die persoon is contacteren.

[Voor 4% gewijzigd door larsg op 09-01-2022 19:59]

• Ronald
Ja die meerprijs mag meestal zo goed als diefstal genoemd worden... Allemaal zonnepanelen met 24 karaat gouden randjes ofzo

Voorheen mocht er geloof ik meer geregeld worden, maar als de vergunning onder BENG is afgegeven dat is er ook officieel minder ruimte om na oplevering aan de norm te voldoen... dus zit je in de tang van de bouwer.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• larsg
@Ronald Voor zover ik weet is het niet onder BENG, ze schermen wel met de term bouwbesluit en ze voldoen aan de duurzame normen die daar gesteld zijn. Ze stelden zelfs dat dit bouwbesluit onlangs aangepast was waardoor wat de verkoopmakelaar zei niet meer kon. Na een belletje met VEH bleek dat een leugen want er waren recent geen aanpassingen gedaan in die richting.

Diefstal is het zeker

[Voor 3% gewijzigd door larsg op 09-01-2022 20:07]

• Ronald
VEH kan een hele goede partner zijn. Zelf ook erg positieve ervaring mee (Na teveel onzin over isolatie producten/opties van bedrijven gehoord te hebben)

Als de vergunning niet onder BENG valt, dan geld voor zover ik weet dus een oudere - niet BENG versie van bouwbesluit...

• larsg
Bedankt voor de info @Ronald !

Ik ga ze daar volgende week eens mee wakker schudden. Onder de stengere BENG regels, wat is daar de termijn om na oplevering de norm te halen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ronald
Wat ik roep is van lezen elders op forum... Oudere vergunning was geloof ik 2 jaar... BENG ben zit je eigenlijk vast. Wat VEH zal echt wel kloppen.

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:48
14 panelen is vrij veel vanuit de norm. Is het epc 0 ofzo?
Je hebt dus 17 nodig voor je zuid opstelling. Je kan even wachten welk merk die 14 zijn en er nog 3 bijkopen.

• larsg
lothar schreef op zondag 9 januari 2022 @ 21:31:
14 panelen is vrij veel vanuit de norm. Is het epc 0 ofzo?
Je hebt dus 17 nodig voor je zuid opstelling. Je kan even wachten welk merk die 14 zijn en er nog 3 bijkopen.
Geen idee wat voor EPC / BENG het is, daar is met geen woord over gerept :P Eigenlijk dom van me dat ik dat niet heb nagevraagd. Ik ging er vanaf het begin van uit dat men het wettelijke deed en niks meer.
Maar men zei inderdaad onlangs dat het er 14 panelen zouden worden.

Ik kan inderdaad die 14 op de zuid string zetten voor een nog hogere opbrengst. Echter wil ik in België af van mijn oude string :P Tegen dat het tijd is om de belissing te maken zal ik kijken naar de opbrengsten, als die gekke energietarieven blijven kan ik natuurlijk beter overal high density gaan zetten, dan is het zo terugverdiend.

• BadEendTerror
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 27-03 23:50
Het huis moet aan de BENG voldoen als de vergunning vanaf 1 januari 2021 aangevraagd is.

• larsg
Ondertussen de tarieven voor terug levering wat verder gevolgd. Lijkt wel een goudkoorts :+
Mijn gut feeling is dat de energieprijzen hoog blijven om (geo)politieke redenen. Ideaal dus om wel mee te doen aan die goudkoorts.

Ik heb daarom een oefening gedaan om het maximale aan omvormer en panelen te zetten. Dat is mits creatieve plaatsing tegen de wand indien vergunning, leuke carport mogelijk. 30KWp aan panelen tesamen met 18KW aan omvormer.

Dat zou een productie van 23,5 MWh per jaar moeten verzorgen weggestreept tegen een verbruik van ~5MWh blijft er 18,5MWh verkoop over.

Zijn er ergens limieten die ik dreig te overschrijden? Gaan leveranciers scheef kijken als ik zoveel energie verkoop? Belastingdienst die lastig doet?

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:33
larsg schreef op maandag 14 februari 2022 @ 15:23:
Ondertussen de tarieven voor terug levering wat verder gevolgd. Lijkt wel een goudkoorts :+
Mijn gut feeling is dat de energieprijzen hoog blijven om (geo)politieke redenen. Ideaal dus om wel mee te doen aan die goudkoorts.

Ik heb daarom een oefening gedaan om het maximale aan omvormer en panelen te zetten. Dat is mits creatieve plaatsing tegen de wand indien vergunning, leuke carport mogelijk. 30KWp aan panelen tesamen met 18KW aan omvormer.

Dat zou een productie van 23,5 MWh per jaar moeten verzorgen weggestreept tegen een verbruik van ~5MWh blijft er 18,5MWh verkoop over.

Zijn er ergens limieten die ik dreig te overschrijden? Gaan leveranciers scheef kijken als ik zoveel energie verkoop? Belastingdienst die lastig doet?
hangt van de leverancier af, kleine lettertjes lezen dus.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:32

Zenix

BOE!

De enige 30 graden platdak montage die ik kan vinden is Flatfix basic https://www.jenm-zonnepan...agesysteem/flatfix-basic/ Valkpro, Solar Connect en Flatfix Fusion komen niet boven de 15 graden uit. Als je er tussen in wilt gaan zitten met 20 graden kan je nog betonvoeten nemen https://www.degrootbeton....nnepaneel-steun-plat-dak/ of zelf 30 graden betonvoeten maken Zelf (beton)schans maken voor zonnepanelen
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee