Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 43 ... 101 Laatste
Acties:
  • 596.638 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:03
@_Uploader_ Individuele leveranciers hebben hun eigen voorwaarden, controleer die. Screenshot is Eneco.

En ik heb helaas maar 20 panelen... alleen nog op een 44 graden steil pal noord dak ruimte... en ja... de 1400kWh=600 euro die daar vanaf zou kunnen komen maakt dat het jeukt. (Zou me +- 1800 kosten om te leggen)

Berekening is op basis van 56x370W panelen 2/3e op ZO, 1/3e ZW (Goh, komt bekend voor?)

Met de prijzen van nu kun je een zonnepaneel bijna onder het gras leggen en nog rendabel maken... gaat nergens over... Gruwelijk vervelend voor mensen in huurwoningen die er niets aan kunnen doen... (/me is op dat punt 'licht teleurgesteld' in de politiek)...

Ik ga er niet vanuit dat teruglevering op 46ct blijft staan... maar ik zie de 11ct op contract van 9 maanden terug niet snel terugkomen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Uploader_
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:41
@Ronald Ik zal mij er verder in verdiepen en even een nieuw topic openen als we eruit zijn hoeveel panelen te nemen en welke offertes binnengekomen zijn. Erg bedankt voor de informatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep72
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09-11-2024
Advies gevraagd mbt extra paneel bijplaatsen.

Ik heb een PV systeem met verschillende panelen (in delen aangeschaft), de oudste zijn inmiddels 12 jaar oud, de nieuwste 8 jaar. 8 jaar geleden alle panelen voorzien van Solar Edge OP250 optimizers en de 3500 omvormer van Solar Edge. Totaal 17 stuks, 3,43 kwp . Alles functioneerd nog steeds perfect.
Nu heb ik nog ruimte op het dak voor een extra paneel en mijn stroomverbruik is gestegen na verbouwing keuken (elektrisch koken ipv gas), vandaar dat ik een paneel wil bijplaatsen, met zo hoog mogelijke opbrengst.
Op volgende site ontdekte ik dat de OP250's kunnen samenwerken met de P500 in een string. https://www.solaredge.com...e_power_optimizers_nl.pdf
Qua aantal mag er een 18e optimizer in de string.
Echter welk paneel kiezen?
Ik begrijp dat de P500 een 96 cells paneel nodig heeft, dus daar ben ik vlgs mij aan gebonden. Maar hoe zit het met input/output van paneel?
Wie heeft tips qua paneel en optimizer?
Ik hoor het graag
mvg Joep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Joep72 ik zou dat 96 cells met een paar goeie korrels zout lezen.

Probleem van p500 is dat deze maar 10,1A Isc mag en dan blijft zo uit het hoofd alleen de mooie, maar erg luxe (geprijsde) REC Alpha en Sunpower Maxeon over.

p370 is nog te krijgen en kan ook samen met OP250 volgens de compatibility chart. Deze mag 11A Isc, en dan heb je een hoop meer keuze.

Zolang je paneel binnen de grenzen van de optimizer blijft mag het ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep72
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09-11-2024
@Ronald, dank, echter als ik de P370 neem, mag ik max 370 WP eraan hangen en moet ik een paneel met 60 of 72cell hebben, klopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:10
Ik ben redelijk nieuw in de hele zonnepanelen discussie. Maar ik zou ze graag aanschaffen, om mijn energierekening omlaag te krijgen en mijn huis “groener” te krijgen.
Echter lees ik ook dat het hele salderen vanaf 2023 aan banden wordt gelegd. Als dat zo is, is het dan nog wel rendabel om die panelen aan te schaffen? Dan gaat het toch een eeuwigheid duren om de kosten eruit te krijgen? Ik ga hier waarschijnlijk niet nog 30 jaar wonen, maar ben ook niet binnen 10 jaar weg denk ik :)

Daarnaast ligt mijn dak niet helemaal gunstig, de zon gaat over mijn huis heen, tuin ligt richting het oosten/zuid-oosten. Mijn verbruik ligt op zo’n 3500 kWh (jong gezin met drie kinderen).
Ik kan mijn dak aan de oostkant ook niet helemaal vol leggen, aangezien er een 4,50 meter brede dakkapel op zit.

Hier een foto van mijn dak, gaat om nummer 18:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z1fb8yAIeGCynojDy9gPCkrVVH0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8odX6f3MiKBx4L2gqK8tZ1Hy.jpg?f=fotoalbum_large

Is het verstandig me hier verder in te verdiepen? Of misschien wachten tot er mogelijk nieuwe manieren van subsidies vanuit het nieuwe kabinet komen? Of gewoon niet rendabel voor mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 29-05 08:11
Goofyduck384 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 21:50:
Ik ben redelijk nieuw in de hele zonnepanelen discussie. Maar ik zou ze graag aanschaffen, om mijn energierekening omlaag te krijgen en mijn huis “groener” te krijgen.
Echter lees ik ook dat het hele salderen vanaf 2023 aan banden wordt gelegd. Als dat zo is, is het dan nog wel rendabel om die panelen aan te schaffen? Dan gaat het toch een eeuwigheid duren om de kosten eruit te krijgen? Ik ga hier waarschijnlijk niet nog 30 jaar wonen, maar ben ook niet binnen 10 jaar weg denk ik :)

Daarnaast ligt mijn dak niet helemaal gunstig, de zon gaat over mijn huis heen, tuin ligt richting het oosten/zuid-oosten. Mijn verbruik ligt op zo’n 3500 kWh (jong gezin met drie kinderen).
Ik kan mijn dak aan de oostkant ook niet helemaal vol leggen, aangezien er een 4,50 meter brede dakkapel op zit.

Hier een foto van mijn dak, gaat om nummer 18:

[Afbeelding]

Is het verstandig me hier verder in te verdiepen? Of misschien wachten tot er mogelijk nieuwe manieren van subsidies vanuit het nieuwe kabinet komen? Of gewoon niet rendabel voor mij?
Het is het zeker waard om je er verder in te verdiepen, zelfs met afgeschaft salderen kan je zonnepanelen heel snel terug verdienen. Ga maar eens naar gaslicht.com en vul 4000 kWh elektra opwekking in en 0 verbruik, een situatie wanneer salderen volledig is afgeschaft. Dit is voor nu een diep doem scenario, en de komende 5 jaar zal het nog zeker voordeliger zijn.

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Joep72 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 21:46:
@Ronald, dank, echter als ik de P370 neem, mag ik max 370 WP eraan hangen en moet ik een paneel met 60 of 72cell hebben, klopt?
Optimizers kunnen echt niet tellen. Negeer dat deel van de datasheets... Puur indicatief en achterhaald. Het gaat om stroom en spanning... En dan voornamelijk dat eerste.

Bijvoorbeeld Jinko 355N (van Nico, de M kan niet!) Blijft net onder 11A Isc, dus kan op p370.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Goofyduck384 het is nog nooit rendabeler geweest dan nu om zonnepanelen op elke vierkante centimeter van je dak te leggen. Tegen de nu geldende tarieven kun je op een pal noordgericht dak nog uit...

En daarmee gaan er echt geen nieuwe subsidies komen... Subsidie op zonnepanelen is nu de saldering en financieel al niet nodig om het rendabel te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Een aantal van mijn 3,5 jaar oude panelen hebben last van delaminatie. Nu heb ik een aantal panelen waarbij ik geen delaminatie zie, maar wel in de hoeken onderin een afwijking. Foto's op internet van delaminatie zien er anders uit. Wat zou dit dan kunnen zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u6SViiXzhMCTNGyPsK4Ebs_IFO0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v8eS3rKhwigkpPKX1jzGq4uh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XXBeiRJJ-OaiBVVeEuwSnAMyxh0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kuScl19tnS41ZM6B0hGbWkcn.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens begrijp ik dat mijn installateur hier wat van moet vinden, maar in afwachting van zijn reactie wou ik alvast weten wat dit kan zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Dre op 04-01-2022 10:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-05 21:43

tijmeng

Panasonic 7J

wax coating, troep, aanslag, zooi, oxide van aluminium frame.....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 27-02 17:02
Wij zijn bezig met de bouw van een nieuwe woning. Op het dak kunnen max 36 panelen worden geplaatst, oriëntatie zuid, hellingshoek 55 graden.

Ik heb een mooie aanbieding voor 36 panelen 365WP. Prijs per WP 0,86€ incl BTW (0,71€ ex BTW). Nou vraagt mijn verbruik niet om 36 panelen:

eigen verbruik: 8-9 panelen
warmtepomp: 14 panelen

Ruim rekenend kom ik dan op 24 panelen.

Een elektrische auto heb ik (nog) niet, ik verwacht dat dat nog wel een jaar of 5 (of langer gaat duren). Obv 15000km/ jaar verwacht ik hier 10 panelen voor nodig te hebben (uitgaande van 20kWh/ 100km obs een VW ID3).

Heeft het zin om dan nu 36 panelen neer te gaan leggen?

De voordelen zie ik zie:
- eenheid, dezelfde panelen op je dak (als je later bij gaat leggen moet je maar afwachten hoe dat staat en of dat kan met de omvormer);
- salderingregeling wordt steeds minder, dus wil ook in na en voorjaar maximaal opwekken voor verwarming, zodat je minimaal stroom moet gaan kopen.

Nadelen:
- iets grotere investering, maar over heen te komen;
- wek zomers gigantisch veel op, maar verbruik is heel laag. Er geldt wel een teruglevertarief, maar wat als ze de boel dicht zetten omdat het net overbelast is;
- gaat men straks belasting heffen per paneel of WP op je dak (de staatskas moet toch gevuld worden).Beetje zonde als je dan te veel hebt liggen.

Wie heeft er voor hetzelfde dilemma gestaan en welke keuze gemaakt waarom?

Moet je als particulier nog ergens rekening mee houden als je iets van 13.000WP (13.000kWh) op je dak hebt liggen? Zitten hier nadelen aan die ik niet ken of mij niet zijn verteld? Waar rekening mee te houden in de meterkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:55

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dre schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 09:59:
Een aantal van mijn 3,5 jaar oude panelen hebben last van delaminatie. Nu heb ik een aantal panelen waarbij ik geen delaminatie zie, maar wel in de hoeken onderin een afwijking. Foto's op internet van delaminatie zien er anders uit. Wat zou dit dan kunnen zijn?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Overigens begrijp ik dat mijn installateur hier wat van moet vinden, maar in afwachting van zijn reactie wou ik alvast weten wat dit kan zijn.
wellicht een idee om eens met een warmtebeeld camera te kijken.. wel hopen op eeen beetje zon dan.. volgens mij zit je er niet op te wachten als je maar de helft van de panelen onder garantie worden vervangen.
mijn csuns zijn een fractie jonger, ik hoop dat ze kunnen blijven liggen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:28
lp77 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 14:18:
Moet je als particulier nog ergens rekening mee houden als je iets van 13.000WP (13.000kWh) op je dak hebt liggen? Zitten hier nadelen aan die ik niet ken of mij niet zijn verteld?
Je moet in elk geval zelf een BTW-berekening (laten) doen omdat je boven de 10kWp geen gebruik kunt maken van een forfait: https://www.belastingdien...anelen-ik-ben-particulier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
dennistd schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 14:30:
[...]

Je moet in elk geval zelf een BTW-berekening (laten) doen omdat je boven de 10kWp geen gebruik kunt maken van een forfait: https://www.belastingdien...anelen-ik-ben-particulier
Dat is ongeveer €20/ 1000WP, dus ik ga er vanuit dat het forfait op ongeveer €280 gaat komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@lp77 Nee. forfait kan slechts tot 10kWp. Dus €280 is geen relevant getal en @dennistd heeft gelijk.
Een elektrische auto heb ik (nog) niet, ik verwacht dat dat nog wel een jaar of 5 (of langer gaat duren). Obv 15000km/ jaar verwacht ik hier 10 panelen voor nodig te hebben (uitgaande van 20kWh/ 100km obs een VW ID3).
Bijleggen is extra duur, en intussen krijg je niets voor de dakpannen. Gewoon nu doen.
Nadelen:
- iets grotere investering, maar over heen te komen;
Recente teruglever tarieven gezien? Nee, er staat nog een voorbeeldberekening op deze pagina 8)7
- wek zomers gigantisch veel op, maar verbruik is heel laag. Er geldt wel een teruglevertarief, maar wat als ze de boel dicht zetten omdat het net overbelast is;
'Ze' zetten de boel niet dicht. Kunnen ze ook niet. De omvormer is verplicht uit te schakelen als 253V netspanning bereikt wordt. Is bij jouw de netspanning in de zomer gewoon netjes, dan is er echt niets aan de hand. Met ~16A per fase - een 11kW omvormer dus die groot genoeg is voor 13kWp is het sowieso zelden een probleem.
- gaat men straks belasting heffen per paneel of WP op je dak (de staatskas moet toch gevuld worden).Beetje zonde als je dan te veel hebt liggen.
Ik heb een hoop proefballonnetjes gezien, maar deze is heel nieuw.

[ Voor 13% gewijzigd door Ronald op 04-01-2022 14:56 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-05 09:55

de Peer

under peer review

Dit is wel echt zoeken naar problemen. Sowieso is dat, als het al gebeurt, niet 1,2,3 ingevoerd en dan heb jij al lang je panelen terug verdiend.

Je kunt je huidige energiecontract openbreken en een teruglevertarief van 45 ct per KWh krijgen. Bereken maar eens wat je overschot dan gaat opleveren! Dak compleet vol leggen dus en genieten van je energiefabriek.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:15
@lp77 de "extra" panelen / opbrengst kosten je minder dan je gemiddelde prijs van eur 0,71/wp.
Bij deze ligging heb je zo 0,8-1 kWh /WP, dus
stel dat je terugleververgoeding 10 ct is: 0,71/0,10/0,8 = 7*1,25 = ca. 8,5jr terugverdient.
en op dit moment kan je ook 30 cent terugleververgoeding krijgen, dan is het 3 jaar.

Kortom: altijd doen (nog plek vrij op noord? :) )

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:53
BarryH schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 17:45:
@lp77 de "extra" panelen / opbrengst kosten je minder dan je gemiddelde prijs van eur 0,71/wp.
Bij deze ligging heb je zo 0,8-1 kWh /WP, dus
stel dat je terugleververgoeding 10 ct is: 0,71/0,10/0,8 = 7*1,25 = ca. 8,5jr terugverdient.
en op dit moment kan je ook 30 cent terugleververgoeding krijgen, dan is het 3 jaar.

Kortom: altijd doen (nog plek vrij op noord? :) )
Mij is zojuist EUR 0.58556/kWh geboden door Eneco

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:18
cville schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 18:01:
Mij is zojuist EUR 0.58556/kWh geboden door Eneco
Als terugleververgoeding voor je overschot? Volgens hun website (als ik nu de wizzard doorloop) is het nog 45.845 cent. Of was dit een telefonisch aanbod?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12-04 10:59
Wat is ook alweer die website waar je zelf een legplan kunt maken? Die heb ik eerder voorbij zien komen en wel eens gebruikt, maar kan het niet meer vinden.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:55

timovd

Voorsprong door techniek

@Sarge78 bedoel je SunnyDesignWeb van SMA?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Andrehj schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 18:15:
[...]

Als terugleververgoeding voor je overschot? Volgens hun website (als ik nu de wizzard doorloop) is het nog 45.845 cent. Of was dit een telefonisch aanbod?
Telefonisch. Volgens mij zit het verschil hem in de BTW. Het staat op de website van Eneco maar ik kan het zo gauw niet meer terugvinden. Ik krijg pas een contract toegestuurd als ik akkoord ga maar kan er wel binnen 14 dagen weer van af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L201
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-05 23:01
Ruim 3 jaar geleden had ik op mijn oude woning zonnepanelen aan laten leggen. Afgelopen jaar zijn we verhuisd en nu wil ik opnieuw panelen laten leggen.. een goeie gelegenheid om hier weer even rond te kijken.

Aankomende donderdag komt er een eerste installateur (die mijn vorige installatie ook gedaan heeft) kijken hoeveel panelen er kwijt kunnen op ons dak (op het zuiden gelegen). In verband met 2 dakkapellen en een dakraam zal het even een beetje meten worden hoe e.e.a. uit zal komen. Maar zo bladerend door de laatste pagina's in dit topic lees ik dat het tegenwoordig ook best rendabel kan zijn om panelen op het dak aan de achterkant, welke dus puur noord ligt, te leggen?

Daarnaast leef ik nog altijd met het idee van 3 jaar terug dat SolarEdge een goeie keuze zou kunnen zijn ivm bomen (wat verder) voor het huis die wel wat wisselende schaduwen kunnen geven. Maar is dat ook nog altijd het geval?

Qua energieleverancier zit ik momenteel nergens meer aan vast. Mijn contract liep deze maand af en ivm de hoge tarieven had ik nog geen nieuw contract afgesloten maar besloten om even 'variabel te gaan' totdat het gunstiger was om een nieuw contract af te sluiten met vaste tarieven. Maar dat kan ik nu ook gebruiken dus om misschien te switchen als ik ergens anders een beter teruglevertarief ontvang (zit nu bij Pure Energie, geen idee wat zij vergoeden)

[ Voor 20% gewijzigd door L201 op 04-01-2022 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
Ronald schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 14:55:
@lp77 Nee. forfait kan slechts tot 10kWp. Dus €280 is geen relevant getal en @dennistd heeft gelijk.

[...]
Hoe kun je je forfait dan bepalen? Is toch ongeveer 20€/1000kWp? Dat zie ik nl wel zo terug in de offertes die ik ontvang waarbij ze het forfait boven 10kWp extrapoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
de Peer schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 15:08:
[...]
Je kunt je huidige energiecontract openbreken en een teruglevertarief van 45 ct per KWh krijgen. Bereken maar eens wat je overschot dan gaat opleveren! Dak compleet vol leggen dus en genieten van je energiefabriek.
Mijn energiecontract is deze maand verlopen. Zit nu even op variabel. Ik verwacht in maart een nieuw contract af te sluiten als het huis wordt opgeleverd. Is er een goede vergelijkingssite waar je kunt zien waar je het meeste voor je kWh krijgt?

45ct per kWh, is dat niet incl belastingen die er nog vanaf moeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

lp77 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 19:42:
[...]

Mijn energiecontract is deze maand verlopen. Zit nu even op variabel. Ik verwacht in maart een nieuw contract af te sluiten als het huis wordt opgeleverd. Is er een goede vergelijkingssite waar je kunt zien waar je het meeste voor je kWh krijgt?

45ct per kWh, is dat niet incl belastingen die er nog vanaf moeten?
Nee 45 is netto, all in. Zie de eerdere post hier in dit topic daarover.

Gaslicht.com bijvoorbeeld.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
lp77 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 19:38:
[...]

Hoe kun je je forfait dan bepalen? Is toch ongeveer 20€/1000kWp? Dat zie ik nl wel zo terug in de offertes die ik ontvang waarbij ze het forfait boven 10kWp extrapoleren.
Niet. Je kunt boven de 10kWp geen gebruik maken van de forfait regeling. https://www.belastingdien...anelen-ik-ben-particulier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:08

martijn v o

Certified by Enphase.

@lp77

Als je 1000Wp bedoeld dan klopt het.
Boven de 10kWp moet je de werkelijk teruggeleverde energie opgeven bijvoorbeeld via de slimme meter.
dan dien je de werkelijke BTW op te geven.

[ Voor 3% gewijzigd door martijn v o op 04-01-2022 19:59 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:10
Ronald schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 19:55:
[...]

Niet. Je kunt boven de 10kWp geen gebruik maken van de forfait regeling. https://www.belastingdien...anelen-ik-ben-particulier
Geldt dat voor het aantal wp van de panelen of het maximale vermogen van je omvormer(s)?

XXXVI

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:18
ephymerous schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:25:
Geldt dat voor het aantal wp van de panelen of het maximale vermogen van je omvormer(s)?
Voor de panelen.
Maar voor meer info:
Nieuws: Zonnepanelen en de btw

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
ephymerous schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:25:
[...]

Kan je niet 10kWp opgeven en de rest erbij leggen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Adriaan71 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:33:
[...]

Kan je niet 10kWp opgeven en de rest erbij leggen
kan zeker maar zo ingewikkeld is het ook weer niet, bij mij was het een stuk goedkoper om de aangifte gewoon te doen ~15kWp

Nieuws: Zonnepanelen en de btw

edit sorry @Andrehj ik ben spuit elf weer eens :+

[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 04-01-2022 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12-04 10:59
2 Vraagjes over de mogelijke manier van installeren ten opzichte van de wind. Mocht iemand hier iets over weten :)

Ik woon in een categorie 1 windsterk gebied en het kan hier flink tekeer gaan. We hebben een zadeldak 45 graden. Dak richting zuid westen. Een westen wind of vol vanuit zuid pakken lekker onder de panelen. Westenwind komt hier vanaf het water, dus die is best.

1. Nu blijf ik met de panelen liever iets uit de kant. Is hier nog iets over te zeggen, hoeveel enz?

2. Ik ben aan het puzzelen met liggende en staande opstellingen. Ligt er een beetje aan hoeveel ik er kwijt kan. Maakt dit nog iets uit als het gaat om bevestigingen en ligging ten opzichte van wind?

Een keer wat anders dan over omvormers enz ;)

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-05 17:47

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik heb het plan om zonnepanelen op mijn tuinhuisje te leggen. Tweedehands 230-250 Wp panelen zijn voor een appel en een ei te krijgen. Maar hoe monteer je panelen op een schuin houten dak met shingles? Dakhaken gaan niet werken want geen pannen. Rails in het hout schroeven is een lekkage maken.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:13

Proton_

Team Welles

@Maasluip RVS strip onder de shingles vandaan vouwen zal wel werken.
Als je maar één paneel kwijt kan (per kant), heb je niet eens rails en klemmen nodig.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
Maasluip schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 08:36:
Ik heb het plan om zonnepanelen op mijn tuinhuisje te leggen. Tweedehands 230-250 Wp panelen zijn voor een appel en een ei te krijgen. Maar hoe monteer je panelen op een schuin houten dak met shingles? Dakhaken gaan niet werken want geen pannen. Rails in het hout schroeven is een lekkage maken.
Als je deze neemt en je zet de onderzijde van de beugel vol in de shell kit en je schroeft hem vast met rvs schroeven met neopreen ring zit hij goed van en is hij waterdicht.

https://www.euro-electron...AxTrppc98lIwaArc3EALw_wcB

Je kan ook nog een shingel rustig omhoog houden en dan afschroeven onder overlap e shingel terug duwen in de shell kit. Ben je ook klaar

[ Voor 8% gewijzigd door Adriaan71 op 05-01-2022 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-05 17:47

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

@Proton_ 1x3 of 2x2 per kant, waar 2x2 over de dakrand zal komen te hangen dus dat is niet optimaal (wel goed voor de dakrand die dan minder inwatert).

Dit is de theorie (dit is één dakvlak, spitse kant boven met "standaard" panelen 992x1640):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oSBQT6PNB6S_O2scj0L7KkWLZ60=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hvx0f0jNW4RKvOF8jwfyB5nW.png?f=user_large

Bedankt voor de tips.

[ Voor 3% gewijzigd door Maasluip op 05-01-2022 10:33 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:03

OMX2000

By any means necessary...

Ronald schreef op zondag 2 januari 2022 @ 16:49:
[...]

Als je aan die kant van je woning ook je parkeerruimte hebt, leg dan (minimaal) 4x4+4mm²; dan ben je voorbereid op laadpaal. Naderhand bijtrekken blijft spannend. Geen parkeerruimte, dan zou ik evengoed minimaal 2x4+4mm² leggen... je wilt het verlies bij PV heel ruim binnen de marges hebben.

Hoeveel vermogen denk je te realiseren op de overkapping? Als het erg stevig wordt, en langer dan gemiddeld dan zou ik zelfs 6mm² overwegen vanwege binnen redelijkheid houden van de spanningval (belangrijker dan verloren vermogen in bekabeling in sommige wijken)
Ik weet nu nog niet hoeveel panelen er op de overkapping geplaatst kunnen worden. De overkapping wordt 9 meter breed, en is aan een kant 4 meter diep, en loopt af naar ca. 3,5 meter.

Het parkeren en laden vindt plaats op de oprit, dus daar hoef ik geen rekening mee te houden qua bekabeling. Maar dan zou ik dus 2 maal een 4 aderige 4mm2 kabel moeten/kunnen trekken?

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@OMX2000 10-15.
10 als je een traditionele zuid landscape platdak opstelling doet.
15 als je portrait W-O-W-O-W /\/\/ monteert
of 15 als je voldoende helling in de overkapping zou kunnen realiseren en dus plat op de overkapping monteert. (Dit is visueel het netste)

Ik heb zelfs fotos gezien van iemand die het dak van een overkapping van zonnepanelen gemaakt heeft...

met 15 stuks kun je richting 6kWp realiseren. Dan komt een 3 fase omvormer wel als nuttige overweging om de hoek: dus leg 4x4+4mm² (5 aderig - 3 fase) - Kost amper meer dan 2x4+4mm² (3 aderig) en zit je altijd goed.
Heb je 1 fase stroom nodig, dan kun je dat via een onderverdeler gewoon van de 3 fase kabel pakken. Precies zoals in je hoofd meterkast al gebeurd met je lichtgroepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
OMX2000 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 10:24:
[...]

Ik weet nu nog niet hoeveel panelen er op de overkapping geplaatst kunnen worden. De overkapping wordt 9 meter breed, en is aan een kant 4 meter diep, en loopt af naar ca. 3,5 meter.

Het parkeren en laden vindt plaats op de oprit, dus daar hoef ik geen rekening mee te houden qua bekabeling. Maar dan zou ik dus 2 maal een 4 aderige 4mm2 kabel moeten/kunnen trekken?
Als je toch bezig bent zou ik direct voor 6mm2 gaan. Handig met de hogere vermogens en oplopende netspanning tijdens piekuren.

Hoe is de oriëntatie van je overkapping?

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:33
Heeft het zin om dan nu 36 panelen neer te gaan leggen?
Kort antwoord: ja :)

Heb zelf stadsverwarming, die prijzen gaan door het dak.
Met overtollige kWh's kan je tzt elektrische alternatieven overwegen.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 1582350

Over carports en terrassen gesproken dat kan heel mooi zijn. Je heb dan een zonnepaneel en lichtdoorlaat in één keer, doordat de cellen met een tussenruimte geplaatst zijn.
Ik weet niet of deze ook weerkaatst licht kunnen omzetten en dan kun je bij voorbeeld onder de carport + rand een lichte steen gebruiken die licht weerkaatst tegen het dak. Die kan dat weerkaatste licht weer omzetten in nog meer opbrengst.

Zie op deze pagina voor voorbeelden: https://transparante-zonnepanelen.nl/zonnestroom-terras/ het ziet er niet goedkoop uit maar wel mooi.

Afbeeldingslocatie: https://transparante-zonnepanelen.nl/wp-content/uploads/2020/05/P1030329.JPG.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 05-01-2022 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:15
@Anoniem: 1582350 idd wel prijzig, maar goede optie. ook voor b.v. carport

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

ephymerous schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:04:
[...]

Als je toch bezig bent zou ik direct voor 6mm2 gaan. Handig met de hogere vermogens en oplopende netspanning tijdens piekuren.

Hoe is de oriëntatie van je overkapping?
Ik had me vergist in de afmetingen van de overkapping/huisje. Het gaat om het groene perceel op het 1e plaatje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8pFOW4tKlcWO2qxBjtZU03dwDXI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/c1dKGlThK6Q1yo32upFAQ7Ly.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1HDjxe_agvcj02fvPP-ocK1d6EM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/o0lijyx9TwAgqOskfumFH4AV.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Anoniem: 1582350 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:32:
Over carports en terrassen gesproken dat kan heel mooi zijn. Je heb dan een zonnepaneel en lichtdoorlaat in één keer, doordat de cellen met een tussenruimte geplaatst zijn.
Ik weet niet of deze ook weerkaatst licht kunnen omzetten en dan kun je bij voorbeeld onder de carport + rand een lichte steen gebruiken die licht weerkaatst tegen het dak. Die kan dat weerkaatste licht weer omzetten in nog meer opbrengst.

Zie op deze pagina voor voorbeelden: https://transparante-zonnepanelen.nl/zonnestroom-terras/ het ziet er niet goedkoop uit maar wel mooi.

[Afbeelding]
het is goedkoper dan een dakbeschot+ isolatie tegen nachtelijke uitstraling + dakdedekking + montage meuk + zonnepanelen. al heb je de isolatie metpanelen minder snel nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
twain4me schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:22:
[...]

het is goedkoper dan een dakbeschot+ isolatie tegen nachtelijke uitstraling + dakdedekking + montage meuk + zonnepanelen. al heb je de isolatie metpanelen minder snel nodig.
Hangt in winter wel veel condens onder panelen kan ik je vertellen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

reneeke1970 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:56:
[...]

Hangt in winter wel veel condens onder panelen kan ik je vertellen
dat zou ik niet anders verwachten. ook een mooi voorbeeld van nachtelijke uitstraling en dat ventileren dan alleen maar tegen werkt. Bij een normale carport krijg je ook condens zonder isolatie en vaak ook schimmel op het hout. margoed door de zuigende werking van hout wel minder druppels op je kop :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!
twain4me schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:01:
[...]

dat zou ik niet anders verwachten. ook een mooi voorbeeld van nachtelijke uitstraling en dat ventileren dan alleen maar tegen werkt. Bij een normale carport krijg je ook condens zonder isolatie en vaak ook schimmel op het hout. margoed door de zuigende werking van hout wel minder druppels op je kop :+
Minder leuk als er droog kachel hout onder ligt haha, kan aardig druppelen. Toch maar even gekeken of de optimiser goed gingen...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cville
Voor mede-tweakers met een fors overschot is het volgende mogelijk interessant: cville in "Overstappen naar een nieuwe energieleverancier"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
OMX2000 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:17:
[...]

Ik had me vergist in de afmetingen van de overkapping/huisje. Het gaat om het groene perceel op het 1e plaatje.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
12 tot 14 panelen (Dit is een paneel van 103*170)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qgju1V7cY9XP5ACRXZQOYe_D3f0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TUQnjCp4Ip4bKGqxUTBska2s.png?f=user_large
Aan een 3.6kW of 4.2kW GoodWe omvormer hangen afhankelijk van hoe veel het er worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

Ronald schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 17:26:
[...]

12 tot 14 panelen (Dit is een paneel van 103*170)
[Afbeelding]
Aan een 3.6kW of 4.2kW GoodWe omvormer hangen afhankelijk van hoe veel het er worden.
Cool! Een oost-west opstelling is daarbij het slimste, begrijp ik hieruit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
@OMX2000 Ik heb zuid niet geprobeerd... Denk dat er zo enorm veel meer op gaat

[edit]
Max 10 in zuid opstelling met slechts 30cm rijafstand... lees vrij veel rij-op-rij schaduw. 3300kWh

12 O-W 3900kWh, 14-O-W 4600kWh

[ Voor 47% gewijzigd door Ronald op 05-01-2022 18:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ephymerous
Ronald schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 17:58:
@OMX2000 Ik heb zuid niet geprobeerd... Denk dat er zo enorm veel meer op gaat

[edit]
Max 10 in zuid opstelling met slechts 30cm rijafstand... lees vrij veel rij-op-rij schaduw. 3300kWh

12 O-W 3900kWh, 14-O-W 4600kWh
Mooi getekend voor @OMX2000 Ik was in paint bezig totdat ik je post zag. Oost west levert met deze ligging absoluut het meest op :)

@OMX2000 ik heb zo 16x365wp op mijn schuur en overkapping. Vanwege het “risico” dat de buren bomen planten of andere hoge beplanting met als resultaat schaduw heb ik gekozen voor SolarEdge. Iets om mee te nemen in je overweging ;)

XXXVI

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronald
ephymerous schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:18:
[...]

Mooi getekend voor @OMX2000 Ik was in paint bezig totdat ik je post zag. Oost west levert met deze ligging absoluut het meest op :)
Geen paint joh, dit drukte ik er in 2 minuten uit met Solaredge designer. Prima bruikbaar om niet-Solaredge systemen mee te ontwerpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j4y
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 29-05 09:54

j4y

Ik heb al 2 dagen geen opbrengst, althans de grafiek van gister geeft aan "No Data" terwijl bij andere "0" dagen er gewoon een platte grafiek is. De omvormer (Solax 10kW) geeft ook het volgende cryptische alarm. Iemand enig idee wat er mogelijk stuk is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AD35wuSXaTailBMhCHFi-5Xrn3k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tH50mIpVvvnYIsOnlIDDyDs0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lDfz6lnFJYInbaa6gzIWS1iHR40=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9DlHbZJWqmkAgR5Hx85Y0bym.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: inmiddels na restart van de omvormer, reset van de router de installateur gebeld. Die heeft Solax weer gebeld en die gaven aan dat er een storing was op de monitoring cloud. Wel erg vreemde foutmelding (SampleConsistenceFault mocht iemand hierop zoeken) voor wat een connectieprobleem lijkt te zijn geweest.

[ Voor 13% gewijzigd door j4y op 06-01-2022 14:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ik blog nog wel eens over de energietransitie. Na veel gedoe in de kerstvakantie om slimme meter data en inverter data te verkijgen, eindelijk eens kunnen analyseren hoeveel zonnestroom ik zelf direct gebruik (dus niet administratief, maar fysisch).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tLOg0Nd_V4iymCtaq9KEL413EQQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5TWteq6XYwbBRSgNWCBilm9M.png?f=user_large

Gemiddeld 35% met een piek in juni (60%) en een dal in december (10%). Op jaarbasis produceer ik overigens zo'n 700 kWh meer dan dat ik consumeer.

Nu eens doorrekenen hoe ik dit kan verhogen.

[ Voor 5% gewijzigd door Skyaero op 06-01-2022 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Skyaero schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 09:08:
Ik blog nog wel eens over de energietransitie. Na veel gedoe in de kerstvakantie om slimme meter data en inverter data te verkijgen, eindelijk eens kunnen analyseren hoeveel zonnestroom ik zelf direct gebruik (dus niet administratief, maar fysisch).

[Afbeelding]

Gemiddeld 35% met een piek in juni (60%) en een dal in december (10%). Op jaarbasis produceer ik overigens zo'n 700 kWh meer dan dat ik consumeer.

Leuk plaatje. Verhogen lukt je vrijwel niet. Daar zijn veel topics over hier op tweakers. Enige wat zoden aan de dijk zet is je elektrische auto opladen tijdens zonne-uren. De rest is peanuts.
Wasmachine,vaatwasser etc. zijn geen grootverbruikers en de warmtepomp draait vooral als er geen zon is.

Voor nu zou ik die 700 KWh overschot lekker verkopen aan Eneco á 45 ct per KWh. Levert je toch bijna 300 euro op.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 06-01-2022 09:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Skyaero dan heb je deze post vast gebookmarked:
antonboonstra in "De Duurzame Kroeg Deel 3"

Met 4 kWh kom je al een heel eind in dag/nacht verplaatsing, voor seizoensopslag moet je naar experimentele technieken (een kelder vol zout / pcm).

Maar eigenlijk mag je uitleggen waarom je de aandacht aan eigenverbruik geeft in plaats van aandacht naar verbouwen naar een warmtepomp :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-05 14:19

[Afbeelding]

grappig, hier is het redelijk andersom ;) In de zomer ligt het rond de 20% (dan produceer ik veel meer dan ik verbruik), in de winter tussen den 60 en 70%. Is je stroomverbruik in de zomer dan zoveel hoger dan in de winter? That said, de zelf voorzienendheid (dus het percentage van mijn verbruik dat uit mijn panelen komt), is in de zomer tegen de 60%, in de winter rond de 15%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
borft schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 09:56:
[...]

grappig, hier is het redelijk andersom ;) In de zomer ligt het rond de 20% (dan produceer ik veel meer dan ik verbruik), in de winter tussen den 60 en 70%. Is je stroomverbruik in de zomer dan zoveel hoger dan in de winter? That said, de zelf voorzienendheid (dus het percentage van mijn verbruik dat uit mijn panelen komt), is in de zomer tegen de 60%, in de winter rond de 15%.
Even voor de definitie, bekijk je zelf-gebruik vanuit consumptie of productie? Met bovenstaande data zegt mijn gevoel productie (zelfgebruik / productie x 100%). Ik bekijk het echter vanuit de consumptiekant (zelfgebruik / totale consumptie x 100%). Dan zijn de seizoenscijfers precies omgedraaid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Proton_ schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 09:50:
@Skyaero dan heb je deze post vast gebookmarked:
antonboonstra in "De Duurzame Kroeg Deel 3"

Met 4 kWh kom je al een heel eind in dag/nacht verplaatsing, voor seizoensopslag moet je naar experimentele technieken (een kelder vol zout / pcm).

Maar eigenlijk mag je uitleggen waarom je de aandacht aan eigenverbruik geeft in plaats van aandacht naar verbouwen naar een warmtepomp :)
Vanzelfsprekend ken ik de metingen van antonboonstra.

Het gaat enkel om de exercitie. Ik blijf in mijn professionele netwerk vraagstukken (en onzinnige uitspraken) tegenkomen over thuisbatterijen, netbelasting en autarkie. Soms wordt daar inhoudelijk kwalitatief op ingegaan, maar kwantitatief ontbreekt.

Kijk, ik werk al 15 jaar in de energietransitie heb genoeg rekensommetjes en modellen gemaakt om hypotheses rond thuisbatterijen te kunnen redeneren. Maar ik wil het gewoon eens uitrekenen op basis van een werkelijk huishouden. Idem dito met bijvoorbeeld het verdubbelen van het aantal zonnepanelen (voor meer productie in de winter) of combinatie van een kleine windturbine (heterogene productie).

Financieel allemaal niet interessant, ook niet als saldering wordt afgeschaft. Maar dit soort exercities geven wel inzicht. En een stukje zelfpromotie in mijn netwerk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Proton_ schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 09:50:
Het ene heeft niks met het andere te maken. Overschot heb je vooral in de zomer, en amper in de winter.
Weet niet hoe het bij jou zit, maar bij ons staat de warmtepomp vooral in de winter aan.
In NL heb je momenteel nog hogere terugleververgoedingen, maar daar is in bvb. BE geen sprake van.
Dus inzetten op zelfverbruik is dan aangewezen.

[ Voor 14% gewijzigd door Slonzo op 06-01-2022 10:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:58

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Zonder accu opslag gebruik ik al 64,8% van de zonnestroom en lever ik dus maar 35,2% terug aan het net over een jaar gezien. Hiervoor is wel wat slim schakelen nodig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r7q9x-v1fDQmqDr6o8r_pDikKXE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vMiqoXovcv5YJvzz0LuRQebF.png?f=user_large

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Skyaero schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:19:
[...]

Idem dito met bijvoorbeeld het verdubbelen van het aantal zonnepanelen (voor meer productie in de winter) of combinatie van een kleine windturbine (heterogene productie).

Financieel allemaal niet interessant, ook niet als saldering wordt afgeschaft. Maar dit soort exercities geven wel inzicht. En een stukje zelfpromotie in mijn netwerk :)
Verdubbelen van de zonnepanelen is juist zéér interessant. Dat is wat ik nu ga doen. van 28 naar 56 panelen. Ik leg ze zelf. Contract bij Eneco voor 45 ct per KWh teruglevering. Ik heb geen gas. Mijn energierekening voor 2022 wordt -4000 euro waardoor de hele investing al bijna terugverdiend is. En dan heb ik dus 16000 Wp op het dak liggen. Met of zonder salderen, gaat me dat veel opleveren de komende 20 jaar.

of bedoelde je dat verhogen van gebruik eigen opwek financieel niet interessant is? ;)

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 06-01-2022 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-05 14:19
Skyaero schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:13:
[...]

Even voor de definitie, bekijk je zelf-gebruik vanuit consumptie of productie? Met bovenstaande data zegt mijn gevoel productie (zelfgebruik / productie x 100%). Ik bekijk het echter vanuit de consumptiekant (zelfgebruik / totale consumptie x 100%). Dan zijn de seizoenscijfers precies omgedraaid.
voor zelfgebruik, kijk ik welk percentage van de opwek direct verbruikt wordt. Dus dat is
(opwek - teruglevering) / opwek
Dit is dus hoog in de winter, want dan is de opwek vrij laag, waardoor bijna alles direct verbruikt wordt. In de zomer is dit laag, door de hoge opwek. Maar ondanks een relatief laag percentage in de zomer, kan het alsnog zijn, dat ik een groot gedeelte van mijn verbruik direct uit de panelen haal. Daarom vind ik dit een minder nuttige metric.
Op jaar basis is dit voor mij 25%, maar dat zegt dus niet heel veel, want mijn totale productie is 2100kWh meer dan mijn verbruik, dus dit kan sowieso nooit 100% worden, nog sterker, als ik compleet zelf voorzienend zou zijn (dus 0kWh afname van het net), zou dit 72% zijn.

voor zelfvoorzienendheid, kijk ik welk percentage van mijn verbruik uit de panelen komt, dus dat is
(verbruik - afname) / verbruik
Dit is relatief hoog in de zomer, want er is veel opwek, en minder verbruik, in de winter precies andersom, want ik verwarm electrisch met een WP. Dit zegt wat over mijn afhankelijkheid van het net. Bij hoge percentages wordt het grootste gedeelte van mijn electriciteitsbehoeft voorzien door de panelen. Hieruit blijkt bv dat ik rond de 8 maanden per jaar zelfvoorzienend zou kunnen zijn met een accu van rond de 4 kWh (voor als de zon niet schijnt).
Op jaarbasis is dit 35%. 100% zou natuurlijk mooi zijn, maar in de maanden met de grootste behoefte, is er simpelweg niet genoeg opwek. Gedurende 8 maanden is er een overschot, dus, zoals gezegd, zou daar een kleine thuis accu een oplossing bieden. Maar dat wordt natuurlijk pas rendabel als de salderingsregeling wordt afgeschaft. Tot die tijd kan je het net als een grote gratis accu met 100% rendement gebruiken!

@Proton_ ik bereken dus beiden (Zie 2e paragraaf), heb er alleen een ander naampje voor ;)

[ Voor 42% gewijzigd door borft op 06-01-2022 11:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Slonzo schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:19:
[...]

Het ene heeft niks met het andere te maken. Overschot heb je vooral in de zomer, en amper in de winter.
Weet niet hoe het bij jou zit, maar bij ons staat de warmtepomp vooral in de winter aan.
In NL heb je momenteel nog hogere terugleververgoedingen, maar daar is in bvb. BE geen sprake van.
Dus inzetten op zelfverbruik is dan aangewezen.
Ja, en nee.
Mij lijkt het zinvol om maatschappelijk nut te maximaliseren.
Zowel warmtepomp als (overschot aan) PV zijn maatregelen die je als particulier kunt nemen in het kader van de energietransitie. Skyaero heeft voldoende PV voor een jaarverbruik en gaat rekenen hoe het eigenverbruik (= hoeveel verbruik komt uit PV, dus iets anders dan @borft berekent) omhoog kan. Dat heeft, na salderen, individuele financiële voordelen, maar de maatschappelijke voordelen zijn ook interessant (bv. wat zijn de consequenties als over tien jaar "iedereen" deze maatregelen genomen heeft). Ik hoop dat @Skyaero daar ook aan rekent (b.v. hoe verandert de maximale netbelasting qua verbruik/opwek met een 4 kWh accu, het verschil tussen 100x 4 kWh achter de voordeur en 400 kWh bij een wijktrafo ).

Maar ook een warmtepomp heeft individuele en maatschappelijke (financiële) consequenties.
Als geld en aandacht beperkt is (en dat zijn ze doorgaans :) ) dan zal je keuzes moeten maken, dus kan je ze naast elkaar houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:38
Bij onze verbouwing heeft de elekricien alvast een kabel naar boven gelegd voor 'als we ooit zonnepanelen' willen. Dat moment is nu.

Nu ben ik benieuwd of deze kabel ook daadwerkelijk geschikt is voor de installatie die we in gedachte hebben. Dat is 12/13 panelen met zo'n 4400-4800WP. Op de kabel staat: ELDRA en iets met 10101D-02 5G2.5mm2 0.6/1kV 318429. Het is vast een vrij technische vraag, maar het zou fijn zijn als we deze kabel kunnen gebruiken omdat deze door de badkamer ligt, door de verse cementvloer en er dan geen andere / nieuwe kabel gelegd hoeft te worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:12
CarpeVentum schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 16:42:
Bij onze verbouwing heeft de elekricien alvast een kabel naar boven gelegd voor 'als we ooit zonnepanelen' willen. Dat moment is nu.

Nu ben ik benieuwd of deze kabel ook daadwerkelijk geschikt is voor de installatie die we in gedachte hebben. Dat is 12/13 panelen met zo'n 4400-4800WP. Op de kabel staat: ELDRA en iets met 10101D-02 5G2.5mm2 0.6/1kV 318429. Het is vast een vrij technische vraag, maar het zou fijn zijn als we deze kabel kunnen gebruiken omdat deze door de badkamer ligt, door de verse cementvloer en er dan geen andere / nieuwe kabel gelegd hoeft te worden.
Klinkt als 5x2,5mm, kun je zelfs een 3 fase omvormer op aansluiten. Maar met 4000W gewoon 1 fase gebruiken kan prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

CarpeVentum schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 16:42:

Die lijkt me dan wel geschikt ja, voor een 3 fase omvormer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@CarpeVentum Ga je het op een 1-fase omvormer of 3-fase aansluiten?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
Dank voor de snelle reacties! Het gaat inderdaad om een 1-fase opstelling met een Goodwe3600 (12 panelen) of 4200 (13 panelen) omvormer. M'n meterkast is op dit moment 1-fase, omdat het niet nodig was te upgraden voor onze inductieplaat. Elektrische auto plannen zijn er niet momenteel.

[ Voor 4% gewijzigd door CarpeVentum op 06-01-2022 16:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

De kabel is -met wat mitsen en maren- geschikt voor een 3.7 kW 1fase omvormer (waar je ca 5-6 kWp oost/west op kan zetten) of een 11 kW 3fase omvormer (waar je 15-18 kWp op kwijt kan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@CarpeVentum maak ff een eigen topic (zie dat rode vlak hieronder :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
Proton_ schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:00:
@CarpeVentum maak ff een eigen topic (zie dat rode vlak hieronder :))
Die heb ik al, maar ik dacht deze vraag past wel hier in het lopende topic :9 Ik zal ‘m daar herhalen d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwelbast
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 25-04 16:07
Ik heb een vraagje over mijn Goodwe-omvormer die ik midden december samen met zonnepanelen heb laten installeren. Ik krijg geen wifi-verbinding, volgens Goodwe omdat er geen wifi-module (antenne) opzit. Mijn installateur heb ik een aantal keren gevraagd om ervoor te zorgen dat de wifi gaat werken zodat ik de opbrengst wat kan monitoren. Maar hij reageert totaal niet. Enig idee hoe ik dit moet oplossen? Is er een installateur in de buurt van Leeuwarden die meeleest en die dit voor mij (tegen betaling) kan oplossen? Alvast bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

kwelbast schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 19:07:
Ik heb een vraagje over mijn Goodwe-omvormer die ik midden december samen met zonnepanelen heb laten installeren. Ik krijg geen wifi-verbinding, volgens Goodwe omdat er geen wifi-module (antenne) opzit. Mijn installateur heb ik een aantal keren gevraagd om ervoor te zorgen dat de wifi gaat werken zodat ik de opbrengst wat kan monitoren. Maar hij reageert totaal niet. Enig idee hoe ik dit moet oplossen? Is er een installateur in de buurt van Leeuwarden die meeleest en die dit voor mij (tegen betaling) kan oplossen? Alvast bedankt voor het meedenken.
Is super simpel. Gewoon wifi module kopen en inpluggen. Kun je zelf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

kwelbast schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 19:07:
Welke model? Altijd handig om te vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 26-05 21:10

[Afbeelding]

Afgelopen jaar zat ik voor direct verbruik van PV stroom op 23.4% van mijn totale opwek, 38.9% van mijn totaal verbruik en dat is dalende omdat ik nu zo veel mogelijk met airco's probeer te verwarmen, dus mijn totaal verbruik gaat flink omhoog.
Vooral als je veel opwekt, dan zal je % direct gebruik ten opzichte van je totaal gebruik hoog zijn in de zomer, en als je in de winter bijvoorbeeld met airco's of WP gaat verwarmen, dan heb je weer makkelijk dat je richting de 100% van je opwek direct verbruikt.

Voor meer details klik op onderstaande thumbnail.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t94sW_svKUOJ0m61G9S-GPRXWDY=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/txR9oPKGmaf2cocuyZFUvxvn.png?f=fotoalbum_small

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwelbast
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 25-04 16:07
Anoniem: 1582350 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 20:27:
[...]

Welke model? Altijd handig om te vermelden.
Je hebt gelijk, dank je. Het is de Goodwe 2000XS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Laatst online: 22:56
@kwelbast Ik zou die installateur in gebreke stellen. Die hoort het gewoon goed op te leveren, hoe zit dat straks als er iets kapot gaat. Dan moet deze toch ook garantie/service gaan leveren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20:52
kwelbast schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 08:51:
[...]

Je hebt gelijk, dank je. Het is de Goodwe 2000XS
Bij mijn 1500xs zat de stick in de doos erbij. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5CYWbaoxfwWqSN03njM5rZMUG6w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iafZDyjtITYjrAcdsKTI919T.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.goodwe.com/Pu...eries%20User%20Manual.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23-05 06:48
Ik wil mijn set zonnepanelen upgraden. Op het moment heb ik op het garage dak 8 panelen ZW 7gr 3280wp en bovenop het dak van het huis 5x 275wp panelen (nieuwbouw schaampanelen). Dit op een SMA 3.6 omvormer.

Ik heb een dakoppervlak van 10.2 x 6.8 met in het middel een lichtkoepel. Ik heb alle mogelijk combinaties geprobeerd en heb de keuze gereduceerd tot 2 oplossingen, waarbij ik mijn oog heb laten vallen op de 490wp/495wp van ja solar. Of 1 string van 16 panelen of polystring oost-west opstelling (zo-nw) kan ik er 20 van maken.

De DC kabel die van het dak naar de garage loopt is 4mm2 en voor geen mogelijkheid meer te vervangen (zit geen beweging meer in, kan ook niks naast). Mijn voorkeur gaat uit naar de oost-west polystring oplossing, want dan heb ik net wat meer panelen en minder last van de wind (staat hier half in open veld en soms serieuze wind). De oost/west 20 panelen oplossing leveren jaarlijks ± 1000 kwh meer op (sunny design vergelijk), maar nadeel is dat voltage lager is tov 16 panelen in 1 string en ook 1000 euro duurder is. Zouden jullie dat doen, 2x10 panelen in polystring oplossing over 4mm2? Dit kan dan volgens mij op een SMA Tripower 10kw of Goodwe 12kn-dt omvormer, die beiden genoeg amperes op 1 mppt toelaten.

Dus de vragen:

- 16 in enkele string of 2x10 op polystring over een lange 4mm2 kabel?
- Veel meer betalen voor een SMA 10kw omvormer of gewoon voor Goodwe 12kw gaan?
- Kan probleemloos 3280wp / 320v op de 2e mppt?
- 10 graden betonvoeten hebben de voorkeur, dit gaat prima met 210cm panelen? Bij oost-west opstellen zullen 4 panelen niet tegen elkaar kunnen en dus nog steeds van achteren veel wind kunnen pakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

+ En - door dezelfde buis? Welke kleur is het aardedraad?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingsolo
timovd schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 16:13:
[...]

10cm links van de foto zit een schakelkast, vandaar gaan de plus en min in eigen pvc pijp het platdak op. De aarde draad is de extra zwarte draad op de foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Kingsolo ik zou de installateur daar op aanspreken. Aardedraad hoort geel/groen te zijn en 6mm².

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingsolo
timovd schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 17:55:
@Kingsolo ik zou de installateur daar op aanspreken. Aardedraad hoort geel/groen te zijn en 6mm².
Niet nodig. Heb het zelf gedaan :). Draad is 6mm. Alleen de laatste 40cm is zwart. De andere 15 meter op het dak is geel/groen. En er zit een geel/groene tape op het laatste stukje. Maar dat zit op de foto achter de stekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hier geen aardraad aanwezig. De vorige NEN1010 is kennelijk nog steeds actueel voor enkele installateurs. Maart 2021 geplaatst.
Aan de omvormer zelf, zit wel netjes de aarddraad en de werkschakelaar.

[ Voor 1% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 08-01-2022 10:55 . Reden: Diepe schaamte hier, omdat ik het niet gecontroleerd had. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Laatst online: 23:55
timovd schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 17:55:
Volgens mij mag het ook blank (vertind) koperdraad zijn. 6mm² hoeft denk ik ook niet. Heb de NEN1010 niet bij de hand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ephymerous
Martin7182 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 19:05:
[...]

Volgens mij mag het ook blank (vertind) koperdraad zijn. 6mm² hoeft denk ik ook niet. Heb de NEN1010 niet bij de hand.
Volgens mij minimaal zo dik als de gebruikte dc kabels.

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hawaltie
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-05 07:02
Ik heb een vraag over de keuze tussen een SMA sunnyboy omvormer met shaderfix of Enphase IQ 7A omvormers. Conform topic regels heb ik daarvoor een nieuw topic aangemaakt: SMA sunnyboy of Enphase IQ7A voor varierende hellingshoeken. Een reactie wordt zeer op prijs gesteld :)

[ Voor 4% gewijzigd door hawaltie op 07-01-2022 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

timovd schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 16:13:
[...]

Mag dat niet (meer)?
En wat kan ermee gebeuren?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:03
padoempats schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 15:59:
Ik wil mijn set zonnepanelen upgraden. Op het moment heb ik op het garage dak 8 panelen ZW 7gr 3280wp en bovenop het dak van het huis 5x 275wp panelen (nieuwbouw schaampanelen). Dit op een SMA 3.6 omvormer.

Ik heb een dakoppervlak van 10.2 x 6.8 met in het middel een lichtkoepel. Ik heb alle mogelijk combinaties geprobeerd en heb de keuze gereduceerd tot 2 oplossingen, waarbij ik mijn oog heb laten vallen op de 490wp/495wp van ja solar. Of 1 string van 16 panelen of polystring oost-west opstelling (zo-nw) kan ik er 20 van maken.

De DC kabel die van het dak naar de garage loopt is 4mm2 en voor geen mogelijkheid meer te vervangen (zit geen beweging meer in, kan ook niks naast). Mijn voorkeur gaat uit naar de oost-west polystring oplossing, want dan heb ik net wat meer panelen en minder last van de wind (staat hier half in open veld en soms serieuze wind). De oost/west 20 panelen oplossing leveren jaarlijks ± 1000 kwh meer op (sunny design vergelijk), maar nadeel is dat voltage lager is tov 16 panelen in 1 string en ook 1000 euro duurder is. Zouden jullie dat doen, 2x10 panelen in polystring oplossing over 4mm2? Dit kan dan volgens mij op een SMA Tripower 10kw of Goodwe 12kn-dt omvormer, die beiden genoeg amperes op 1 mppt toelaten.

Dus de vragen:

- 16 in enkele string of 2x10 op polystring over een lange 4mm2 kabel?
- Veel meer betalen voor een SMA 10kw omvormer of gewoon voor Goodwe 12kw gaan?
- Kan probleemloos 3280wp / 320v op de 2e mppt?
- 10 graden betonvoeten hebben de voorkeur, dit gaat prima met 210cm panelen? Bij oost-west opstellen zullen 4 panelen niet tegen elkaar kunnen en dus nog steeds van achteren veel wind kunnen pakken
Ik heb liever een eigen topic en een tekening van je favoriete legplan.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

klump4u schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 23:52:
[...]

Mag dat niet (meer)?
En wat kan ermee gebeuren?
is nooit de bedoeling geweest. Vlamboog risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Schaamte alhier want ik had het verkeerd in mijn geheugen.

De installateur heeft netjes een aarddraad geïnstalleerd en de zwarte DC kabel en de (geïsoleerde) aarddraad lopen door een eigen buis en de rode DC kabel heeft een eigen buis helemaal voor zichzelf.

Ik ga mij hier mij nog even verder schamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hawaltie
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-05 07:02
hawaltie schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 23:42:
Ik heb een vraag over de keuze tussen een SMA sunnyboy omvormer met shaderfix of Enphase IQ 7A omvormers. Conform topic regels heb ik daarvoor een nieuw topic aangemaakt: SMA sunnyboy of Enphase IQ7A voor varierende hellingshoeken.
Dank voor al jullie reacties. Ik heb nog wat data toegevoegd, een reactie daarop is welkom :) . Ik heb het gevoel dat de keuze naar een omvormer per paneel gaat.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:25
Vaak lezen we in fora zoals deze, dat er van alles mis gaat.
En helaas is dat ook vaak zo.

Daarom is het misschien ook leuk om een keer een positief verhaal te vertellen.

Onze PV-installatie heb ik eind 2003 zelf geplaatst.
Bestaat uit 124 panelen van KYocera (125 Wp). Helft Oost en helft west.
In die tijd had je nog geen "fancy" multi string inverters, dus ik heb gewoon 6 strings met 6 inverters (SMA 2100TL).

Na ca 6 jaar heb ik een keer een storing gehad in één van de omvormers.
SMA-Benelux bestond toen nog niet, dus zelf direct contact opgenomen met de fabriek. Twee dagen later werd een ruil-inverter bezorgt (€ 300,-) en later (ik kon zelf aangeven wanneer ik zo ver was) werd de gedemonteerde defecte omvormer opgehaald.

En dat is eigenlijk het enige dat er ooit mis is geweest met de installatie.

Hij heeft verder altijd gewerkt en nooit problemen gegeven.

Ik heb eigenlijk al heel wat verschillende financiële regelingen van de overheid voorbij zien komen.

Toen ik de installatie kocht was er nog een aanschafsubsidie (€ 3,50/Wp) + 10% EPA-toeslag + MAP-geld van het lokale energiebedrijf + 10 jaar lang een MEP vergoeding van € 0,0975/kWh teruggeleverd aan het net + € 0,0952/kWh voor de teruggeleverde stroom.

Later kwam de salderingsregeling. Eerst voor 3000 kWh/jaar toen voor 5000 kWh/jaar en later voor 10.000 kWh/jaar (steeds tot max. je eigen opbrengst).

Er is zelfs een tijdje geweest dat ik al te maken had met de salderingsregeling, maar ook nog in de termijn zat van 10 jaar waarin ik per teruggeleverde kWh 9,75 cent kreeg. Dubbelop dus.

Al met al was het natuurlijk in die tijd een forse investering en je had natuurlijk altijd een paar gekken nodig die er mee begonnen.
En inderdaad ben ik door velen destijds voor gek uitgemaakt. Veel van de mensen die me toen voor gek versleten, hebben inmiddels zelf ook PV ;)

En inmiddels staat natuurlijk de afbouw van de salderingsregeling al weer voor de deur.

Er is in mijn panelen nog geen degradatie meetbaar.

Al met al ben ik zeer tevreden :)

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Zwerius schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 13:11:
Vaak lezen we in fora zoals deze, dat er van alles mis gaat.
En helaas is dat ook vaak zo.

Daarom is het misschien ook leuk om een keer een positief verhaal te vertellen.

Onze PV-installatie heb ik eind 2003 zelf geplaatst.
Bestaat uit 124 panelen van KYocera (125 Wp). Helft Oost en helft west.
In die tijd had je nog geen "fancy" multi string inverters, dus ik heb gewoon 6 strings met 6 inverters (SMA 2100TL).

Na ca 6 jaar heb ik een keer een storing gehad in één van de omvormers.
SMA-Benelux bestond toen nog niet, dus zelf direct contact opgenomen met de fabriek. Twee dagen later werd een ruil-inverter bezorgt (€ 300,-) en later (ik kon zelf aangeven wanneer ik zo ver was) werd de gedemonteerde defecte omvormer opgehaald.

En dat is eigenlijk het enige dat er ooit mis is geweest met de installatie.

Hij heeft verder altijd gewerkt en nooit problemen gegeven.

Ik heb eigenlijk al heel wat verschillende financiële regelingen van de overheid voorbij zien komen.

Toen ik de installatie kocht was er nog een aanschafsubsidie (€ 3,50/Wp) + 10% EPA-toeslag + MAP-geld van het lokale energiebedrijf + 10 jaar lang een MEP vergoeding van € 0,0975/kWh teruggeleverd aan het net + € 0,0952/kWh voor de teruggeleverde stroom.

Later kwam de salderingsregeling. Eerst voor 3000 kWh/jaar toen voor 5000 kWh/jaar en later voor 10.000 kWh/jaar (steeds tot max. je eigen opbrengst).

Er is zelfs een tijdje geweest dat ik al te maken had met de salderingsregeling, maar ook nog in de termijn zat van 10 jaar waarin ik per teruggeleverde kWh 9,75 cent kreeg. Dubbelop dus.

Al met al was het natuurlijk in die tijd een forse investering en je had natuurlijk altijd een paar gekken nodig die er mee begonnen.
En inderdaad ben ik door velen destijds voor gek uitgemaakt. Veel van de mensen die me toen voor gek versleten, hebben inmiddels zelf ook PV ;)

En inmiddels staat natuurlijk de afbouw van de salderingsregeling al weer voor de deur.

Er is in mijn panelen nog geen degradatie meetbaar.

Al met al ben ik zeer tevreden :)
Kun je iets over de terugverdientijd zeggen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:25
cville schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 13:34:
[...]

Kun je iets over de terugverdientijd zeggen?
Na aftrek van alle subsidies, had ik mijn eigen investering in ca 3,6 jaar terug verdiend.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik heb hier 16 panelen op mijn dak op een 3-fase omvormer en wil op onze toekomstige overkapping in de tuin het dak daarvan vol leggen met zonnepanelen. Kan ik die uitbreiding realiseren met een 1-fase omvormer op een eigen groep.

Ik denk aan het volgende:

Wij hebben nu een aparte 16A groep met een 3x2.5mm kabel naar de plek van de overkapping. De omvormer komt beschut onder de overkapping. Hierop worden dan de panelen op de overkapping geplaatst. Hoeveel kWp kan ik kwijt?

Omdat het nu kan wil ik eventueel de maten van de overkapping optimaliseren voor het plaatsen van de panelen.
Pagina: 1 ... 43 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic