In de verschillende topics is al veel geschreven over de keuze tussen SMA Sunnyboy met shadefix en Enphase IQ7. Toch een vraag over mijn specifieke geval. Ik heb een dak op het zuidoosten en noordwesten. I.v.m. geringe ruimte wil ik op beide daken in totaal 9 panelen van 355 Wp plaatsen. Volgens de zonatlas is de opbrengst op beide daken goed. Op zuidoost zijde komen 4 panelen onder een zelfde hellingshoek, op de noordoost zijde 3 panelen onder een andere hellingshoek en 2 panelen op een plat dak. Wat lijkt nu de juiste keuze: 2 strings via de SMA met 4 panelen van de zuidoost zijde en 5 panelen van de noordwest zijde, een Enphase IQ7 omvormer per paneel, of een andere configuratie? En is er iets te zeggen over het opbrengst verschil tussen de 2 opties?
Meer info:
Beschikbare (dak)ruimte
Zuidoost (meer oost dan zuid): dakkapel, hellingshoek 18,6 graden, oppervlak (schatting): 3,60 x 3,50 meter
Noordwest (meer west dan noord)1: dak, hellingshoek 39 graden, oppervlakte (schatting): 1,35 x 4,80 meter
Noordwest (meer west dan noord)2: dakkapel, plat dak, oppervlakte (schatting): 4,0 x 1,80 meter
Op basis van de Suncalc tool vermoed ik dat 14.30 uur het omslagmoment is van zuidoost naar noord west.
Schaduw
Er is geen sprake van schaduw door bomen o.i.d. alleen de schoorsteen geeft enige schaduw
Jaarverbruik
4000 Kwh
Budget en doel
Kostenbesparing op de langere termijn
Wie gaat het project uitvoeren
Ik ga het uitbesteden.
Bijhouden van data
Ik maak gebruik van home assistant en dsmrreader in combinatie met influxdb en grafana. Zou leuk zijn als ik daar iets mee kan.
Meer info:
Beschikbare (dak)ruimte
Zuidoost (meer oost dan zuid): dakkapel, hellingshoek 18,6 graden, oppervlak (schatting): 3,60 x 3,50 meter
Noordwest (meer west dan noord)1: dak, hellingshoek 39 graden, oppervlakte (schatting): 1,35 x 4,80 meter
Noordwest (meer west dan noord)2: dakkapel, plat dak, oppervlakte (schatting): 4,0 x 1,80 meter
Op basis van de Suncalc tool vermoed ik dat 14.30 uur het omslagmoment is van zuidoost naar noord west.
Schaduw
Er is geen sprake van schaduw door bomen o.i.d. alleen de schoorsteen geeft enige schaduw
Jaarverbruik
4000 Kwh
Budget en doel
Kostenbesparing op de langere termijn
Wie gaat het project uitvoeren
Ik ga het uitbesteden.
Bijhouden van data
Ik maak gebruik van home assistant en dsmrreader in combinatie met influxdb en grafana. Zou leuk zijn als ik daar iets mee kan.
[ Voor 37% gewijzigd door hawaltie op 08-01-2022 09:02 . Reden: Details en maten toegevoegd; Suncalc tool toegevoegd; Typo's ]