padoempats schreef op donderdag 30 december 2021 @ 22:26:
[...]
Je wifi is het probleem niet als je ontvangst redelijk is. En voor je totalen te bepalen, gaat van 10 naar 1s praktisch geen verschil geven. Voor je totalen kan je beter het dag-Wh opbrengst gebruiken.
Het gaat mij om de realtime inzage en het werkelijke huis-wattage te berekenen. Als een wolk voor de zon verdwijnt en watt ineens heel snel oploopt, bereken ik nu een negatief huis-wattage wat niet kan. Irriteert mij en ik wil goed kunnen meten

Ik heb zelfs de antenne in de WiFi stick losgehaald om zo weinig mogelijk signaal te hebben. Om toch een beetje ontvangst te hebben heb ik deze ( Mikrotik Cap Lite ) vlak bij de omvormer geplaatst.
Zie posting:
https://gathering.tweaker...message/67390030#67390030
Ik heb nu er zelf twee, eentje voor omvormer één en eentje voor omvormer twee. Ik zet het verkeer helemaal dicht zodat alleen het benodigde erdoor komt. De tweede zit ongeveer 5 meter van de tweede omvormer die nog wel zijn antenne actief heeft.
Ik heb net getest, ik kwam inderdaad tot anderhalve seconde frequentie en één seconde kreeg haast geen hele goed verkeer binnen. Ik heb wel standaard een begrenzer van pakket per seconde achter de ontvanger (node UDP ontvangst in NodeRed) zitten. Dit omdat ik twee omvormers tegelijkertijd uitlees.
Om het absolute huis wattage te berekenen gebruik ik twee kWh-meters in de meterkast. Eén zit tussen de hoofdschakelaar en aardlek --> huis en de tweede zit tussen de hoofdschakelaar en de omvormer.
Ik heb zo twee gescheiden meetpunten en kan zo absoluut de waardes berekenen inclusief de 'werkelijke' opbrengst van deomvormer. Ik heb ondertussen twee brede want de smalle kWh-meter deed het niet goed.
Zie:
https://gathering.tweaker...message/68888356#68888356
P1 is bij mij een Faraday meter dus die geeft alleen de mogelijkheid tot controle van de twee kWh-meters.
Ik heb ook lang zitten worstelen om het juiste interne verbruik te meten maar de omvormer geeft fantasie waarden waar ik geen lijn op kon trekken. De SMA ( ik neem aan dat het een soort kWh-meter is) geeft jou wel juiste waarden en in jouw situatie heb je dus kWh-meter twee al en als je nog een kWh-meter tussen de hoofdschakelaar en de aardlek --> huis zet heb je wat je wilt zonder dat ook maar verkeer hoeft af te handelen van de omvormer.
Hieronder mijn uitlees Flow en ik lees twee omvormers uit en twee kWh-meters. Ik heb dan twee gescheiden waarden van de kWh-meters.
Mijn verbruik is 132 Watt en ik produceer 79 Watt en het verschil is.....gaat helemaal op in het verbruik maar ik neem wel 79 Watt minder af van het stroomnet.
[
Voor 9% gewijzigd door
Anoniem: 1582350 op 31-12-2021 10:18
. Reden: Afbeelding ]