Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 42 ... 101 Laatste
Acties:
  • 596.611 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:25
Pietervs schreef op donderdag 30 december 2021 @ 09:07:
Even een controle-vraagje: meer mensen voor wie 2021 een teleurstellend jaar was?
Ik kom zo'n 200 KWh lager uit dan vorig jaar:
[Afbeelding]

En daarmee meteen het laagste sinds 2017 (toen de panelen bij mij geplaatst zijn). Had eigenlijk gehoopt dat vanwege de lockdowns en zo de lucht een stuk schoner zou zijn en daardoor de opbrengst net als vorig jaar een stuk hoger... :o
2019: 2550
2020: 2555
2021: 2340

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:37

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Ronald schreef op woensdag 29 december 2021 @ 22:36:
@Termy Het is simpel.... Kwa CRM is SE designer niet best... En dan gaan bedrijven andere oplossingen gebruiken... Het resultaat daarvan zien we regelmatig langs komen.

Vervolgens moeten klanten hemel en aarde bewegen om überhaupt het beloofde inzicht te krijgen tot het duur verkochte systeem, want met de standaard 'Dashboard' toegang zie je weinig meer te zien dan een string omvormer systeem.
[Afbeelding]

En als ze er dan achter komen dat het systeem minder goed draait dan een string systeem... Denk je dat het gratis opgelost wordt? Welnee...
Dit is nota bene een SunPower systeem...

Als SolarEdge installateur krijg je ongeëvenaarde steun van SolarEdge uit. Knappe vergoedingen voor vervangen van componenten (Ik hoop nog steeds op die beloofde grote aantallen kapotte optimizers). Dat hoor je overal... Een eindgebruiker die support belt en gewoon meedenken voor uitbreiding van een systeem tot het gaatje.

En dan komt hier een installateur opscheppen over hoe hij zijn installaties niet kan ondersteunen... Echt... misselijkmakend.
Je doet wederom allemaal aannames.
Je kent mijn klanten niet. Je kent het verkoopgesprek niet. Je hebt blijkbaar ook geen idee wat een helpdesk met 10 man kost. Als jij al onze klanten kosteloos gaat monitoren graag. Op vrijwillige basis fulltime beschikbaar per? O-)
Wij zijn uitgepraat :+

[ Voor 0% gewijzigd door ApC_IcE op 30-12-2021 13:08 . Reden: Heel verhaal en uitleg weggehaald. ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
ApC_IcE schreef op donderdag 30 december 2021 @ 13:06:
[...]

Je doet wederom allemaal aannames.
Je kent mijn klanten niet. Je kent het verkoopgesprek niet. Je hebt blijkbaar ook geen idee wat een helpdesk met 10 man kost. Als jij al onze klanten kosteloos gaat monitoren graag. Op vrijwillige basis fulltime beschikbaar per? O-)
Wij zijn uitgepraat :+
Monitoren is niet hetzelfde als bij installatie even vinkje plaatsen bij email versturen naar klant indien paneel niet goed functioneerd.
Dat is een optie in de software waar de klant voor betaald heeft.

1 PVoutput . Dongen NB

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:36
@ApC_IcE Welke aannamen praktijkvoorbeelden kloppen dan niet? Enige wat je roept is 'Ik weet het beter, ik ben installateur'

Enlighten me... Of ***** ** ***

[ Voor 8% gewijzigd door Ronald op 30-12-2021 13:28 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

reneeke1970 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 13:15:
[...]

Monitoren is niet hetzelfde als bij installatie even vinkje plaatsen bij email versturen naar klant indien paneel niet goed functioneerd.
Dat is een optie in de software waar de klant voor betaald heeft.
Ben ik met je eens. Zo lijkt het inderdaad. We hebben dat een poos aangehad. Echter ook wanneer er heel kort iets is komt er een melding. Ook moet je met hele grote aantallen installaties wel al die klanten waar heel kort iets is vertellen dat het niks is, of hun wifi niet toereikend is, of de omvormer zijn verbinding kwijt, klanten die verhuist zijn echt heel veel dingen en nog heel veel andere zaken waarbij het de verantwoordelijkheid is van de klant. Zo spreken we dat ook af. Als een klant vraagt dit aan te zetten doen we dat. Maar voor alle klanten die allemaal naar kantoor bellen of mailen. Dan verstopt alles. Zoals ik al zei zijn er nog veel meer redenen om dit niet te willen. Althans niet kosteloos. Ze hebben een app. Daar is voor betaald en daar kun je zelf in kijken. We hebben niet afgesproken dat dit standaard tot onze werkzaamheden valt.
Niet alle opties staan bij ons aan of uit. Er is maatwerk.
Het klinkt simpel als “we zetten het even aan” maar zo is het niet.
Geloof me. We hebben er mee gespeeld.

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23-05 06:48
Zojuist heb ik een SMA Sunny Tripower 5000TL-20 geinstalleerd ter vervangen van mn Goodwe 5000 omvormer. De Goodwe omvormer kon ik niet maximaal monitoren wat ik graag doe. Omdat ik al een SMA 3.6-AV4.1 had met perfecte monitoring via de webserver (elke sec loggen data ophalen) had ik verwacht dat deze Tripower 5000TL-20 ook deze webserver zou hebben.
Echter, ik heb hem aangesloten, en wekt prima op. Aangesloten met ethernet. Krijgt netjes een IP, maar verder kan ik weinig, er staat geen enkele tcp poort open. Geen webserver (80, 443) en ook de modbus port (502) staat niet open.
Ik zag wel dat er allemaal verkeer naar sma.de ging en heb deze in sunny portal succesvol geregistreerd. Daar zie ik wel wat data, bijv elke 5 sec de totaal watt. Maar ik vraag mij af waarom ik lokaal er voor geen mogelijkheid bij kan. Wat kan ik doen? Automatische updates staat aangevinkt, dus wellicht wachten dat deze versie wordt geüpdatet? Versie is zeer oud: 2.51.04.R terwijl 2.56 bestaat.
Ideeën om lokaal te monitoren ipv via sunnyportal zijn welkom.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:08

de Peer

under peer review

Bestaat er ook een ventilatiedakpan die voor de WTW-afvoer geschikt is qua debiet? De dakpannen die ik zie hebben telkens maximaal 216 m3/h als debiet. Dat terwijl een beetje WTW al snel boven de 300 zit.

Is er eventueel nog een andere manier om de afvoer zelf in te korten? gaat waarschijnlijk niet zomaar he? Ik zie dat zo'n afvoer vaak ook geisoleerd is, waarschijnlijk om condens en (terug)druppelen te voorkomen?

Ik stel de vraag uiteraard omdat ik een zonnepaneel wil leggen over de afvoer zodat ik geen pijpje met schaduw heb.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ApC_IcE schreef op donderdag 30 december 2021 @ 13:39:
[...]

Ben ik met je eens. Zo lijkt het inderdaad. We hebben dat een poos aangehad. Echter ook wanneer er heel kort iets is komt er een melding. Ook moet je met hele grote aantallen installaties wel al die klanten waar heel kort iets is vertellen dat het niks is, of hun wifi niet toereikend is, of de omvormer zijn verbinding kwijt, klanten die verhuist zijn echt heel veel dingen en nog heel veel andere zaken waarbij het de verantwoordelijkheid is van de klant. Zo spreken we dat ook af. Als een klant vraagt dit aan te zetten doen we dat. Maar voor alle klanten die allemaal naar kantoor bellen of mailen. Dan verstopt alles. Zoals ik al zei zijn er nog veel meer redenen om dit niet te willen. Althans niet kosteloos. Ze hebben een app. Daar is voor betaald en daar kun je zelf in kijken. We hebben niet afgesproken dat dit standaard tot onze werkzaamheden valt.
Niet alle opties staan bij ons aan of uit. Er is maatwerk.
Het klinkt simpel als “we zetten het even aan” maar zo is het niet.
Geloof me. We hebben er mee gespeeld.
Dus wel gemak van de verkoop en installatie, maar niet het ongemak van de mankementen aan het systeem danwel software, nou lekker is dat... Vind ik het nog steeds een waardeloos systeem dus, en blijf ik anti haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Pietervs schreef op donderdag 30 december 2021 @ 09:07:
Even een controle-vraagje: meer mensen voor wie 2021 een teleurstellend jaar was?
Ik kom zo'n 200 KWh lager uit dan vorig jaar:
[Afbeelding]

En daarmee meteen het laagste sinds 2017 (toen de panelen bij mij geplaatst zijn). Had eigenlijk gehoopt dat vanwege de lockdowns en zo de lucht een stuk schoner zou zijn en daardoor de opbrengst net als vorig jaar een stuk hoger... :o
Klopt als een bus; dit jaar tot nu toe gemiddeld 275 uren minder zonuren dan de jaren 2018-2020 (De Bilt KNMI)

Ik zal dit jaar denk ik 6935KWh opwekken, op het dak ligt 6900WP op 50° vrijwel Zuid. :)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:49
padoempats schreef op donderdag 30 december 2021 @ 13:42:
Zojuist heb ik een SMA Sunny Tripower 5000TL-20 geinstalleerd ter vervangen van mn Goodwe 5000 omvormer. De Goodwe omvormer kon ik niet maximaal monitoren wat ik graag doe. Omdat ik al een SMA 3.6-AV4.1 had met perfecte monitoring via de webserver (elke sec loggen data ophalen) had ik verwacht dat deze Tripower 5000TL-20 ook deze webserver zou hebben.
Echter, ik heb hem aangesloten, en wekt prima op. Aangesloten met ethernet. Krijgt netjes een IP, maar verder kan ik weinig, er staat geen enkele tcp poort open. Geen webserver (80, 443) en ook de modbus port (502) staat niet open.
Ik zag wel dat er allemaal verkeer naar sma.de ging en heb deze in sunny portal succesvol geregistreerd. Daar zie ik wel wat data, bijv elke 5 sec de totaal watt. Maar ik vraag mij af waarom ik lokaal er voor geen mogelijkheid bij kan. Wat kan ik doen? Automatische updates staat aangevinkt, dus wellicht wachten dat deze versie wordt geüpdatet? Versie is zeer oud: 2.51.04.R terwijl 2.56 bestaat.
Hoe ironisch, de Goodwe kan je wel lokaal monitoren ;) Weet niet wat je met maximaal monitoren bedoelt, maar ik heb nagenoeg realtime data hier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
reneeke1970 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 13:58:
[...]

Dus wel gemak van de verkoop en installatie, maar niet het ongemak van de mankementen aan het systeem danwel software, nou lekker is dat... Vind ik het nog steeds een waardeloos systeem dus, en blijf ik anti haha
En waar begon het mee?

Een installatie die niet een dagje niet gerapporteerd heeft, niet een weekje... nee 3 maanden...
Dat kun je dus gewoon bij wekelijkse controle door het kantoor personeel er uit vissen. Is dat teveel voor je... installeer gewoon geen SolarEdge. Er zitten gewoon filters op dat overzicht...

1 telefoontje: hallo klant, we zien dat uw systeem al een week geen rapportage heeft. Heeft u hulp nodig?
(Let op, hulp ter plaatse omdat een alamat er uit gegaan is hoeft echt NIET gratis, dat is zeker geen deel van installatiegarantie)
Doe je dit goed dan komt de klant bij de eerstvolgende kans naar je terug voor de uitbreiding of herinstallatie voor veel zwaardere nieuwe panelen.

Komt echt gewoon neer op wel de lusten, niet de lasten...
Als je fire-and-forget installateur wil zijn... Maak offerte op met een GoodWe met het dichstsbijzoinde pallet chinese panelen. Optie SMA voor zoveel, optie Rec twinpeak 4 voor zoveel...

Wil je full-service zijn: dan ga je lekker SolarEdge.

[ Voor 7% gewijzigd door Ronald op 30-12-2021 14:22 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• padoempats
borft schreef op donderdag 30 december 2021 @ 14:16:
[...]

Hoe ironisch, de Goodwe kan je wel lokaal monitoren ;) Weet niet wat je met maximaal monitoren bedoelt, maar ik heb nagenoeg realtime data hier.
1x per 11s maximaal, omdat ik de goodwe portal dns fake op mn webserver. Ik wil elke seconde een meting hebben. Tevens vind ik de goodwe niet geheel veilig met een AP die hij open zet

[ Voor 8% gewijzigd door padoempats op 30-12-2021 14:24 ]

• borft
padoempats schreef op donderdag 30 december 2021 @ 14:24:
[...]

1x per 11s maximaal, omdat ik de goodwe portal dns fake op mn webserver. Ik wil elke seconde een meting hebben. Tevens vind ik de goodwe niet geheel veilig met een AP die hij open zet
mwah

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
$ while true; do  python3 scripts/run.py| jq .power_ac; sleep 1; done
287
287
285
285
283
284
283
281
281

Ik krijg elke seconde nieuwe data, en mijn inverter mag niet met het Internet praten van mij ;) Het access point is inderdaad een beetje schraal. Beste wat je daar kunt doen is essid + password veranderen.

Waarom zou je trouwens een DNS faken op je web server? ;)

[ Voor 4% gewijzigd door borft op 30-12-2021 14:57 ]

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

frisianstar schreef op donderdag 30 december 2021 @ 14:13:
[...]

Klopt als een bus; dit jaar tot nu toe gemiddeld 275 uren minder zonuren dan de jaren 2018-2020 (De Bilt KNMI)

Ik zal dit jaar denk ik 6935KWh opwekken, op het dak ligt 6900WP op 50° vrijwel Zuid. :)
Hoe kom je aan die 275? Als ik naar de zonurencalculator kijk zie ik toch wat anders? Of heb ik de verkeerde getallen?
Voor de gewone zonuren geeft de Zonurencalculator het volgende aan:

2021: 1725.10
2020: 1957.40
2019: 1927.90
2018: 2044.90

(in mijn vorige post had ik een overzicht van de volle zonuren, maar dit zegt misschien wat meer)

Maar je hebt in ieder geval wel gelijk: het scheelt inderdaad veel.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

• ApC_IcE

ApC_IcE

reneeke1970 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 13:58:
[...]

Jazeker wel.
Iedereen die een probleem meld wordt gewoon geholpen.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Weet iemand wat voor isolatieweerstand zonnepanelen aan dienen te voldoen?

Ik heb een los zonnepaneel waar ik nu een isolatieweerstand van 1,22 MOhm meet in redelijk droge omstandigheden. Gemeten met 500V DC. Een paneel daarnaast is 600 MOhm, maar de meetwaarde schommelt en zakt soms naar 20 MOhm. Kabels zien er goed uit, dus het lijkt een isolatiefout in het paneel zelf te zijn.

Het gaat om de CSUN355-72M-BB zonnepanelen. Panelen zijn 3,5 jaar oud. Ik krijg ook de indruk dat meerdere panelen wat lucht of vocht in zich hebben zie filmpje:
https://streamable.com/3kcgg7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pjmMtcpWwKacobZlf1o-XSDI_z0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BxF6N2gwEnvrtKlpOHrxgXJs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ut6SWXnYMRjDnQNhywBMLboxyU4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nm3YZ8ysApwitvesNwkUiUx1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KtxiBJoa5idtGLpmpdoJAObstZc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zyf1QIhO89DH45Vq4qOiFC5x.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TCkunQyuI0wo0VgAd_srjfUYTy0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9NwpA2SQEs8uasXyz5xQmj2u.jpg?f=fotoalbum_large

Valt dat ook onder garantie, of is dit alleen visueel.

Het gaat om een installatie met 26 zonnepanelen geïnstalleerd door een installateur. Waarschijnlijk moet ik ze zelf van het dak halen omdat er maar 6 maanden garantie op arbeid zit volgens de installateur. In het ergste geval moeten alle 26 panelen van het dak :( Nu een aardfout bij 1 paneel, maar of het daarbij blijft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:39

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Dre de isolatieweerstand lijkt me niet het meest interessant hier, dit ziet er voor mij uit als beginnende delaminatie.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Dre retorische vraag? Volgens mij zit er water waar water niet zou moeten kunnen komen.
Die daling naar 20mOhm zal ook als je er niet zelf aan zit onder invloed van wind wel kunnen gebeuren.

En dan wordt het een stuk makkelijker die 30mA te lekken ;-)

Lijkt me dus kwestie van garantie...

Dre schreef op donderdag 30 december 2021 @ 15:23:
Weet iemand wat voor isolatieweerstand zonnepanelen aan dienen te voldoen?

Ik heb een los zonnepaneel waar ik nu een isolatieweerstand van 1,22 MOhm meet in redelijk droge omstandigheden. Gemeten met 500V DC. Een paneel daarnaast is 600 MOhm, maar de meetwaarde schommelt en zakt soms naar 20 MOhm. Kabels zien er goed uit, dus het lijkt een isolatiefout (vocht indringing) in het paneel zelf te zijn.

Het gaat om de CSUN355-72M-BB zonnepanelen. Panelen zijn 3,5 jaar oud. Ik krijg ook de indruk dat meerdere panelen wat lucht of vocht in zich hebben zie filmpje:
https://streamable.com/3kcgg7

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Valt dat ook onder garantie, of is dit alleen visueel.

Het gaat om een installatie met 26 zonnepanelen geleverd door Sunsolar te Oss. Waarschijnlijk moet ik ze zelf van het dak halen omdat er maar 6 maanden garantie op arbeid zit. In het ergste geval moeten alle 26 panelen van het dak :( Nu een probleem bij 1 paneel, maar of het daarbij blijft?
Kan hij alsnog komen om je isolatie probleem op te lossen, gewoon 26 panelen vervangen haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
@Dre https://manuals.sma.de/STPTL-30/nl-NL/391466379.html
De precieze isolatieweerstand van een PV-paneel kunt u bij de paneelfabrikant opvragen of aflezen van het datablad.

Als gemiddelde waarde voor de weerstand van een PV-paneel kan echter bij dunnefilmpanelen ca. 40 MOhm en bij poly- en monokristallijne PV-panelen ca. 50 MOhm per PV-paneel worden verondersteld (zie voor meer informatie over de berekening van de isolatieweerstand de technische informatie "Isolatieweerstand (Riso) van niet galvanisch gescheiden PV-installaties" op www.SMA-Solar.com).
Op het datablad van de CSUN op de site van sunsolar staat in elk geval niets.

• Ronald
@Dre Zijn de panelen vereffend bij de montage?

https://hanzestrohm.nl/kw...romen-en-pv-installaties/
Hier een volgens mij vrij knappe beschrijving (er speelt meer dan de pure weerstand)...

Maar ik had het idee dat jij beter met deze materie overweg kan dan ik...

[edit]
Dit is wat ik nu uit mijn omvormer gerapporteerd krijg... En die heeft de 30mA aardlek er nog nooit uit getikt.
Dit is ook vrijwel constant - onafhankelijk van het weer.
Laatste isolatiewaarde [kOhm] 6.434,86

[ Voor 28% gewijzigd door Ronald op 30-12-2021 16:18 ]

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-05 16:55
in mijn zoektoch naar een 2e PV systeem was ik eerst aan het kijken voor de nieuwe growatt omvormers. Deze zijn compact en zien er leuk uit.
De webshop waar ik wilde bestellen raadde echter deze ten zeerste af.
Zij gaven aan meer tevreden te zijn over GoodWe (incl betere garantie afhandeling).

Nu ben ik daar naar aan het kijken, maar ik kan het verschil tussen de GW2000XS en GW2000NS niet achterhalen. Weet iemand dit toevallig?

Ik wil (wss) 6x 400WP op 20graden zuid gaan leggen. Ik verwacht dat de 2000serie hiervoor krachtig genoeg is of zit ik mis?

[ Voor 12% gewijzigd door darklord007 op 30-12-2021 16:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@darklord007 XS heeft 1 MPPT, NS 2. ook
XS lagere startspanning, NS hoger... maar alleen relevant als je met string van 3 panelen wil werken.

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 30-12-2021 16:31 . Reden: kak :P ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-05 16:55
Ronald schreef op donderdag 30 december 2021 @ 16:20:
@darklord007 XS heeft 1 MPPT, NS 2.
XS lagere startspanning, NS hoger... maar alleen relevant als je met string van 3 panelen wil werken.
Ah helemaal goed (heb ik daar ff overheen gekeken |:( ), dan is de XS gewoon de juiste.
Bedankt voor de snelle reactie _/-\o_

correctie, de 2000NS heeft gewoon 1MPTT volgens de datasheet

link

[ Voor 30% gewijzigd door darklord007 op 30-12-2021 16:22 ]

• Dre
  • Niet online

Dre

@reneeke1970
Ik dacht eerst met 1 paneel vervangen misschien wel het probleem op te lossen. Maar dan krijg je waarschijnlijk 1 ander paneel die er anders uitziet en breder is. Nu misschien alles vervangen als ik de problemen zo lees :(

@Ronald
De rails zijn niet vereffend met aarde. Installatie uit mei 2018.

De isolatieweerstand hoort niet te dalen. Bij kabels wordt de isolatieweerstand alleen maar beter als je langer meet. Een daling duidt op een fout, tot zover mijn ervaring met kabels.

Een andere string met 6 panelen heeft een isolatieweerstand van 100 MOhm. 1 los paneel met 1 MOhm lijkt me foute boel. Maar een concrete afkeurwaarde kon ik niet vinden in de datasheet. Met 50 MOhm per paneel (van je link) zouden 6 panelen op 8 MOhm mogen zitte

[ Voor 11% gewijzigd door Dre op 01-01-2022 20:38 . Reden: serie / parallel isolatieweerstand verkeerd berekend ]

• Ronald
@Dre Mijn systeem is dus 'maar' 6MOhm;

Er is echter ook nog capacitieve lekstroom, wat als ik het goed begrijp minder wordt als het hele montagesysteem (en dus paneelframes) vereffend is. Vereffenen was tot een moment in het verleden niet verplicht... en waarom iets doen als het niet hoeft, 6jes cultuur :r ... (zie enthousiaste discussie eerder vandaag)

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17:04
padoempats schreef op donderdag 30 december 2021 @ 13:42:
Volgens mij is de Tripower 5000TL-20 een behoorlijk oud type. Ik heb een STP6.0-3AV-40 en daar kan ik alles lokaal monitoren. Kijk eens in de gebruiksaanwijzing of je wel hetzelfde kan als met je 3.6-AV4.1. De Tripower 5000TL-20 is van dezelfde generatie als mijn SB 3000-TL21 en daar heb ik een WebConnect voor moeten kopen.

[ Voor 4% gewijzigd door cville op 30-12-2021 16:34 ]

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

• padoempats
borft schreef op donderdag 30 december 2021 @ 14:55:
[...]

mwah

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
$ while true; do  python3 scripts/run.py| jq .power_ac; sleep 1; done
287
287
285
285
283
284
283
281
281

Ik krijg elke seconde nieuwe data, en mijn inverter mag niet met het Internet praten van mij ;) Het access point is inderdaad een beetje schraal. Beste wat je daar kunt doen is essid + password veranderen.

Waarom zou je trouwens een DNS faken op je web server? ;)
Met geen mogelijkheid de goodwe kunnen uitlezen, wat doet dat python script? Wat wel leukte, was zorgen dat ipv de omvormer zn data naar www.goodwe-power.com opvangen op mijn eigen webserver en met php script de data in influxdb zetten. Maar dat is dus passief, de omvormer doet zo'n request 1x per 11 seconde en om de zoveel dagen ineens een uur niks, of hij start laat met sturen.
Mijn SMA omvormer (andere set panelen), is ideaal, veel data eruit te halen elke sec. Ben beetje data fetisjist denk ik :)

• Dre
  • Niet online

Dre

Ronald schreef op donderdag 30 december 2021 @ 16:30:
@Dre Mijn systeem is dus 'maar' 6MOhm;

Er is echter ook nog capacitieve lekstroom, wat als ik het goed begrijp minder wordt als het hele montagesysteem (en dus paneelframes) vereffend is. Vereffenen was tot een moment in het verleden niet verplicht... en waarom iets doen als het niet hoeft, 6jes cultuur :r ... (zie enthousiaste discussie eerder vandaag)
Optimizers lekken altijd meer stroom volgens Sunsolar. Ik heb ook een string met een optimizer, en die was toen het net op het dak lag al 3 MOhm. Terwijl de rest ">20 MOhm" was volgens de omvormer. Was geen probleem zei Sunsolar. Het gaat pas een probleem worden als er vocht tussen je panelen gaat zitten en de isolatieweerstand nog slechter gaat worden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
padoempats schreef op donderdag 30 december 2021 @ 16:34:
[...]

Met geen mogelijkheid de goodwe kunnen uitlezen, wat doet dat python script? Wat wel leukte, was zorgen dat ipv de omvormer zn data naar www.goodwe-power.com opvangen op mijn eigen webserver en met php script de data in influxdb zetten. Maar dat is dus passief, de omvormer doet zo'n request 1x per 11 seconde en om de zoveel dagen ineens een uur niks, of hij start laat met sturen.
Mijn SMA omvormer (andere set panelen), is ideaal, veel data eruit te halen elke sec. Ben beetje data fetisjist denk ik :)
Je bedoelt, denk ik, dat je de DNS server van je omvormer poisonde, zodat ie naar je eigen web server postte.

Denk dat de SMA daarin sowieso beter is. Die GoodWe gooien ze op de markt, en daarna fixen ze niets meer, getuige de AP die niet uitkan.

Het script praat een soort modbus over udp op port 8899. Ik had ergens op GitHub een implementatie gevonden in csharp, dat heb ik geport naar python (https://github.com/borft/py-goodwe/blob/master/lib/goodwe.py). er is overigens ook een HA plugin die met direct met de GW kan praten.

[ Voor 6% gewijzigd door borft op 30-12-2021 16:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Pietervs schreef op donderdag 30 december 2021 @ 14:56:
[...]

Hoe kom je aan die 275? Als ik naar de zonurencalculator kijk zie ik toch wat anders? Of heb ik de verkeerde getallen?
Voor de gewone zonuren geeft de Zonurencalculator het volgende aan:

2021: 1725.10
2020: 1957.40
2019: 1927.90
2018: 2044.90

(in mijn vorige post had ik een overzicht van de volle zonuren, maar dit zegt misschien wat meer)

Maar je hebt in ieder geval wel gelijk: het scheelt inderdaad veel.
Hier haal ik die zonuren vandaan: https://frank62weer.com/zonuren-in-nederland/
record jaar was 2018 met 2045 uren zon, 320 uren minder dan dit jaar: 1725

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• padoempats
borft schreef op donderdag 30 december 2021 @ 16:43:
[...]

Je bedoelt, denk ik, dat je de DNS server van je omvormer poisonde, zodat ie naar je eigen web server postte.

Denk dat de SMA daarin sowieso beter is. Die GoodWe gooien ze op de markt, en daarna fixen ze niets meer, getuige de AP die niet uitkan.

Het script praat een soort modbus over udp op port 8899. Ik had ergens op GitHub een implementatie gevonden in csharp, dat heb ik geport naar python (https://github.com/borft/py-goodwe/blob/master/lib/goodwe.py). er is overigens ook een HA plugin die met direct met de GW kan praten.
Haha geen idee of dat op de goodwe zou werken. Weer heel dat ding ophangen ;)
@padoempats
Als je als installateur inlogt kan je gewoon de modbus tcp poort 502 aanzetten. (sunny explorer)
Zo log ik ook een STP10000 tl-20 met nodered en modbus tcp/ip

Laatst liep er iemand vast met installateurs ww 1111 en het wijzigen ervan met sunny explorer, en die heeft een puk code aangevraagd als particulier en gekregen. En nu weer alle rechten
Maak er ff een screenshot van als dat gebeurd, als bewijs.

[ Voor 197% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-12-2021 20:44 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1582350

En natuurlijk dit draadje over het lokaal uitlezen van GoodWe. Elke seconde is wel erg vaak. 10 Seconden om gemiddelde opbrengst te berekenen lijkt mij vaak genoeg.

Draadje: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1799239

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thesaxofonist
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:43
Dre schreef op donderdag 30 december 2021 @ 16:24:
Met 50 MOhm per paneel (van je link) zouden 6 panelen al op 300 MOhm moeten zitten, en ze zitten maar rond de 100 MOhm.
Je rekent verkeerd. Je panelen staan weliswaar in serie geschakeld, maar de isolatieweerstanden niet. Die staan parallel geschakeld. Ga maar na: als één paneel een isolatieweerstand zou hebben van 50 MOhm, dan gaat het nooit beter worden als je er nog eentje achter hangt.

• padoempats
Anoniem: 1582350 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 17:57:
En natuurlijk dit draadje over het lokaal uitlezen van GoodWe. Elke seconde is wel erg vaak. 10 Seconden om gemiddelde opbrengst te berekenen lijkt mij vaak genoeg.

Draadje: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1799239
Deze heb ik al in ten treuren doorlopen, maar via USB werkt niet, en zit geen RS485 in. Wifi is mijn enige mogelijkheid.

En 10 sec is voor velen ongetwijfeld voldoende, maar ik wil geen gemiddelde opbrengst zien, ik wil realtime opbrengst zien, toch een tweaker he. Mn P1 meter en SMA meten elke sec, en ik bereken dan ook elke sec het echte huisgebruik, alleen de Goodwe doet elke 11s, dus 10s klopt die meting niet en dan de 11e sec klopt die even wel. Zou je verbazen hoeveel detail er nog elke sec te zien is tov lager meetinterval. Dat vind ik gewoon leuk om bij te houden.

• padoempats
AUijtdehaag schreef op donderdag 30 december 2021 @ 16:53:
@padoempats
Als je als installateur inlogt kan je gewoon de modbus tcp poort 502 aanzetten. (sunny explorer)
Zo log ik ook een STP10000 tl-20 met nodered en modbus tcp/ip

Laatst liep er iemand vast met installateurs ww 1111 en het wijzigen ervan met sunny explorer, en die heeft een puk code aangevraagd als particulier en gekregen. En nu weer alle rechten
Maak er ff een screenshot van als dat gebeurd, als bewijs.
Bedankt, via Sunny Explorer heb ik modbus port 502 open kunnen zetten. Echter probeer ik een python script uit, maar krijg "Gateway target device failed to respond" in de modbus request (python script connect wel met port 502). Ik probeer dit script. Even verder uitzoeken

Ik middel naar 5 minuten blokken in 10 seconden stappen. Komen er een paar antwoorden niet terug van de omvormer dan is dat geen probleem.
Dit gebruik ik alleen nog controle/vergelijk/regelen, de waarden die ik naar PVoutput zend, zijn de kWh waarden van de kWh-meter en dat in 5 minuten blokken.

Ik hoef alleen te weten wat ik teruglever en wat ik verbruik en dat zo realistisch mogelijk.

Zoals ik elke 10 seconden meet en dat verzamel kun jij de andere kant op rekenen naar 10*1 seconde dezelfde waarde. Hoeveel detail krijg je uit de zonnepanelen als je die elke seconde zou kunnen uitlezen?

Ik zal morgen de frequentie eens verlagen naar 1,5 seconden om te zien of ik ook daadwerkelijk een hogere oplossing krijg. Als ik lager zou gaan dan de WiFi het wel een niet kunnen bijhouden.

• padoempats
Anoniem: 1582350 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 22:07:
Ik middel naar 5 minuten blokken in 10 seconden stappen. Komen er een paar antwoorden niet terug van de omvormer dan is dat geen probleem.
Dit gebruik ik alleen nog controle/vergelijk/regelen, de waarden die ik naar PVoutput zend, zijn de kWh waarden van de kWh-meter en dat in 5 minuten blokken.

Ik hoef alleen te weten wat ik teruglever en wat ik verbruik en dat zo realistisch mogelijk.

Zoals ik elke 10 seconden meet en dat verzamel kun jij de andere kant op rekenen naar 10*1 seconde dezelfde waarde. Hoeveel detail krijg je uit de zonnepanelen als je die elke seconde zou kunnen uitlezen?

Ik zal morgen de frequentie eens verlagen naar 1,5 seconden om te zien of ik ook daadwerkelijk een hogere oplossing krijg. Als ik lager zou gaan dan de WiFi het wel een niet kunnen bijhouden.
Je wifi is het probleem niet als je ontvangst redelijk is. En voor je totalen te bepalen, gaat van 10 naar 1s praktisch geen verschil geven. Voor je totalen kan je beter het dag-Wh opbrengst gebruiken.
Het gaat mij om de realtime inzage en het werkelijke huis-wattage te berekenen. Als een wolk voor de zon verdwijnt en watt ineens heel snel oploopt, bereken ik nu een negatief huis-wattage wat niet kan. Irriteert mij en ik wil goed kunnen meten ;)

• Dre
  • Niet online

Dre

Als je wat rond loopt te zoeken kom je wat creatieve mensen tegen:
EIA-verklaring; code 251102 Energielijst 2015; zonnepanelen voor elektriciteitsopwekking met zowel een kleinverbruik- als een grootverbruikaansluiting; terecht geen EIA-verklaring verstrekt voor zonnepanelen met een kleinverbruikaansluiting omdat het feitelijk gaat om zonnepanelen met een grootverbruikaansluiting
https://uitspraken.rechts...t?id=ECLI:NL:CBB:2017:185

Het mag niet van de rechter, maar anders zou je zelfs in de winter voldoende stroom hebben als je lekker veel panelen hebt.

0,5 MWp op een 3×80A aansluiting. Iets voor jou @reneeke1970 ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 30-12-2021 23:04 ]

Dre schreef op donderdag 30 december 2021 @ 23:02:
Als je wat rond loopt te zoeken kom je wat creatieve mensen tegen:

[...]

https://uitspraken.rechts...t?id=ECLI:NL:CBB:2017:185

Het mag niet van de rechter, maar anders zou je zelfs in de winter voldoende stroom hebben als je lekker veel panelen hebt.

0,5 MWp op een 3×80A aansluiting. Iets voor jou @reneeke1970 ;)
Wit nie wa da Kos zeker...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:12

Septillion

Modbreak:De gemoederen lopen af en toe wat op, laten we het vriendelijk houden en speel niet op de man. Hou het bij neutrale post met informatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

padoempats schreef op donderdag 30 december 2021 @ 22:26:
[...]

Je wifi is het probleem niet als je ontvangst redelijk is. En voor je totalen te bepalen, gaat van 10 naar 1s praktisch geen verschil geven. Voor je totalen kan je beter het dag-Wh opbrengst gebruiken.
Het gaat mij om de realtime inzage en het werkelijke huis-wattage te berekenen. Als een wolk voor de zon verdwijnt en watt ineens heel snel oploopt, bereken ik nu een negatief huis-wattage wat niet kan. Irriteert mij en ik wil goed kunnen meten ;)
Ik heb zelfs de antenne in de WiFi stick losgehaald om zo weinig mogelijk signaal te hebben. Om toch een beetje ontvangst te hebben heb ik deze ( Mikrotik Cap Lite ) vlak bij de omvormer geplaatst.

Zie posting: https://gathering.tweaker...message/67390030#67390030

Ik heb nu er zelf twee, eentje voor omvormer één en eentje voor omvormer twee. Ik zet het verkeer helemaal dicht zodat alleen het benodigde erdoor komt. De tweede zit ongeveer 5 meter van de tweede omvormer die nog wel zijn antenne actief heeft.

Ik heb net getest, ik kwam inderdaad tot anderhalve seconde frequentie en één seconde kreeg haast geen hele goed verkeer binnen. Ik heb wel standaard een begrenzer van pakket per seconde achter de ontvanger (node UDP ontvangst in NodeRed) zitten. Dit omdat ik twee omvormers tegelijkertijd uitlees.

Om het absolute huis wattage te berekenen gebruik ik twee kWh-meters in de meterkast. Eén zit tussen de hoofdschakelaar en aardlek --> huis en de tweede zit tussen de hoofdschakelaar en de omvormer.
Ik heb zo twee gescheiden meetpunten en kan zo absoluut de waardes berekenen inclusief de 'werkelijke' opbrengst van deomvormer. Ik heb ondertussen twee brede want de smalle kWh-meter deed het niet goed.
Zie: https://gathering.tweaker...message/68888356#68888356

P1 is bij mij een Faraday meter dus die geeft alleen de mogelijkheid tot controle van de twee kWh-meters.

Ik heb ook lang zitten worstelen om het juiste interne verbruik te meten maar de omvormer geeft fantasie waarden waar ik geen lijn op kon trekken. De SMA ( ik neem aan dat het een soort kWh-meter is) geeft jou wel juiste waarden en in jouw situatie heb je dus kWh-meter twee al en als je nog een kWh-meter tussen de hoofdschakelaar en de aardlek --> huis zet heb je wat je wilt zonder dat ook maar verkeer hoeft af te handelen van de omvormer.

Hieronder mijn uitlees Flow en ik lees twee omvormers uit en twee kWh-meters. Ik heb dan twee gescheiden waarden van de kWh-meters.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D8s80VT9A6uAxvKU_SV3YjfP5fI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PHQI8Qx7OtZEhV53fKLce7nA.jpg?f=user_large

Mijn verbruik is 132 Watt en ik produceer 79 Watt en het verschil is.....gaat helemaal op in het verbruik maar ik neem wel 79 Watt minder af van het stroomnet.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 31-12-2021 10:18 . Reden: Afbeelding ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20-05 17:21
Ik ben zeer tevreden met mijn installatie. Laat het salderen nog maar even duren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jow9AfkDHag_qGyHAN7ILoA6n-E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SjH26oQUdkJGUlt5DkG81pNj.png?f=fotoalbum_large

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Anoniem: 1582350 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 10:05:
Ik heb zelfs de antenne in de WiFi stick losgehaald om zo weinig mogelijk signaal te hebben. Om toch een beetje ontvangst te hebben heb ik deze ( Mikrotik Cap Lite ) vlak bij de omvormer geplaatst.
Ik weet niet of het klopt, maar mij is wijsgemaakt dat je nooit antennes mag loskoppelen omdat de draadloze controller het zendvermogen dan niet kwijt kan en kan doorbranden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Anoniem: 1582350 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 10:05:
[...]

Zie posting: https://gathering.tweaker...message/67390030#67390030

Ik heb nu er zelf twee, eentje voor omvormer één en eentje voor omvormer twee. Ik zet het verkeer helemaal dicht zodat alleen het benodigde erdoor komt. De tweede zit ongeveer 5 meter van de tweede omvormer die nog wel zijn antenne actief heeft.

Ik heb net getest, ik kwam inderdaad tot anderhalve seconde frequentie en één seconde kreeg haast geen hele goed verkeer binnen. Ik heb wel standaard een begrenzer van pakket per seconde achter de ontvanger (node UDP ontvangst in NodeRed) zitten. Dit omdat ik twee omvormers tegelijkertijd uitlees.

Om het absolute huis wattage te berekenen gebruik ik twee kWh-meters in de meterkast. Eén zit tussen de hoofdschakelaar en aardlek --> huis en de tweede zit tussen de hoofdschakelaar en de omvormer.
Ik heb zo twee gescheiden meetpunten en kan zo absoluut de waardes berekenen inclusief de 'werkelijke' opbrengst van deomvormer. Ik heb ondertussen twee brede want de smalle kWh-meter deed het niet goed.
Zie: https://gathering.tweaker...message/68888356#68888356

P1 is bij mij een Faraday meter dus die geeft alleen de mogelijkheid tot controle van de twee kWh-meters.

Ik heb ook lang zitten worstelen om het juiste interne verbruik te meten maar de omvormer geeft fantasie waarden waar ik geen lijn op kon trekken. De SMA ( ik neem aan dat het een soort kWh-meter is) geeft jou wel juiste waarden en in jouw situatie heb je dus kWh-meter twee al en als je nog een kWh-meter tussen de hoofdschakelaar en de aardlek --> huis zet heb je wat je wilt zonder dat ook maar verkeer hoeft af te handelen van de omvormer.

Hieronder mijn uitlees Flow en ik lees twee omvormers uit en twee kWh-meters. Ik heb dan twee gescheiden waarden van de kWh-meters.

[Afbeelding]

Mijn verbruik is 132 Watt en ik produceer 79 Watt en het verschil is.....gaat helemaal op in het verbruik maar ik neem wel 79 Watt minder af van het stroomnet.
Oplossing van kwh-meters in de meterkast is voor het echte verbruik te meten het beste. Ik heb geen ruimte meer om 3x 3fase meters erbij te plaatsen, vrij kostbaar en ook beperkte metingen (alleen AC en niks over DC).

Inmiddels werkt de modbus via tcp op de oude SMA. De volgende uitdaging, de responstijd van een modbus read register is 150ms en ik wil 15 waardes ophalen (totaal 2.3s). Ik red het nog steeds niet om elke sec te meten, maar ik ben een heel eind :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

padoempats schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 12:01:
Inmiddels werkt de modbus via tcp op de oude SMA. De volgende uitdaging, de responstijd van een modbus read register is 150ms en ik wil 15 waardes ophalen (totaal 2.3s). Ik red het nog steeds niet om elke sec te meten, maar ik ben een heel eind :)
Je hoeft ze toch niet alle 15 elke seconde uit te lezen? Gewoon opdelen tussen een paar registers die je met hoog interval wil uitlezen, en de rest kan je round-robin tussendoor ophalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@padoempats
Ik ken geen python.
Nodered flow heb ik zo voor je liggen
Maar vaker dan elke 5 sec hoeft voor mij ook niet.
//einde offtopic

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-12-2021 12:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
[...]

Oplossing van kwh-meters in de meterkast is voor het echte verbruik te meten het beste. Ik heb geen ruimte meer om 3x 3fase meters erbij te plaatsen, vrij kostbaar en ook beperkte metingen (alleen AC en niks over DC).

het lijkt me wel interessant om te kijken hoe jouw script werkt want bij mij kost 15 waarden 0.3 seconden.

Maar misschien kun je verder gaan in Datalogging: PV systemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

[...]
de responstijd van een modbus read register is 150ms en ik wil 15 waardes ophalen (totaal 2.3s).
Met 1 request kan je meerdere naastliggende registers uitlezen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Proton_ schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 13:21:
[...]

Heb je een (stukje) voorbeeld; het liefst in Python?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Slonzo schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 11:58:
[...]

Ik weet niet of het klopt, maar mij is wijsgemaakt dat je nooit antennes mag loskoppelen omdat de draadloze controller het zendvermogen dan niet kwijt kan en kan doorbranden.
Zeker, gelukkig heeft de chip tevens ook zijn eigen PCB antenne. De antenne is een voor extra bereik.

https://github.com/jantenhove/GoodWeLogger/issues/28

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-05 13:00
Proton_ schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 13:21:
[...]

cville schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 13:25:
[...]

Heb je een (stukje) voorbeeld; het liefst in Python?
Naastliggend hoeft niet perse, je kan een hele range registers uitlezen en vervolgens de gewenste registers er uit plukken, zie:

maarten_NL in "Datalogging: PV systemen"

[ Voor 18% gewijzigd door maarten_NL op 31-12-2021 14:08 ]

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@cville de meeste libs hebben daar een functie voor, pymodbus:
https://github.com/riptid...bus/client/common.py#L116
Let op de optionele count parameter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17:09
Slonzo schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 11:58:
[...]

Dat klopt inderdaad, maar alleen voor het zenden. Als de omvormer geen connectie kan maken, dan gaat hij niet zenden denk ik. Of zal hij z'n mac-adres continue uitzenden? Ik zou het risico niet aandurven. @Anoniem: 1582350 waarom wil je wel signaal, maar dan zo weinig mogelijk? Ik kan de logica niet ontdekken (ligt waarschijnlijk aan mezelf). Maar iig wel interessant wat je met uitlezen allemaal doet 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Martin7182 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 14:09:
[...]

Dat klopt inderdaad, maar alleen voor het zenden. Als de omvormer geen connectie kan maken, dan gaat hij niet zenden denk ik. Of zal hij z'n mac-adres continue uitzenden? Ik zou het risico niet aandurven. @Anoniem: 1582350 waarom wil je wel signaal, maar dan zo weinig mogelijk? Ik kan de logica niet ontdekken (ligt waarschijnlijk aan mezelf). Maar iig wel interessant wat je met uitlezen allemaal doet 😀
Hier gebruik ik alleen de AP kant van de WiFi. De station zijde kon ik niet uitschakelen en de omvormer zend zelfs dan nog op poort 20001 aan de AP kant. Naar huis bellen schijnt hoog op de lijst te staan in China.

Het liefst zou ik een ethernet verbinding hebben maar die schijnt nog minder stabiel te zijn dan WiFi op een GoodWe XS. Als de RS485 zou werken dan had dat mijn voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het gebruik van MPPT om een hogere opbrengst te krijgen werkt kennelijk alleen als het voltage DC laag is. Is de voltage aan het 'trippen' is, (hoger dan 285 volt) dan werkt het activeren van MPPT niet.

Ik vergelijk twee exact gelijke opstellingen en kan zo zien welke installatie de betere keuzes maakt en zo een hogere opbrengst heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Anoniem: 1582350 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 15:58:
Het gebruik van MPPT om een hogere opbrengst te krijgen werkt kennelijk alleen als het voltage DC laag is. Is de voltage aan het 'trippen' is, (hoger dan 285 volt) dan werkt het activeren van MPPT niet.
?
Ik post hem nog maar eens effekes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
@maarten_NL @Proton_ Bedankt voor jullie links; ik ga eens naar mijn code kijken om te zien of ik van 5s naar 1s kan. Mijn SMA STP6.0-3AV-40 kan ik al in 350ms uitlezen maar de SMA SB 3000-TL21 doet er ongeveer 10x zo lang over. Vandaar de 5s. Ik ben het met @padoempats eens dat 1s wenselijk is om artifacts met de 1s van de P1 poort te voorkomen.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06:52
Misschien leuk om even te delen:

Na 18 jaar gebruik van onze PV-installatie zien we eigenlijk nog steeds niets van degradatie.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mCSlOBlPGxvN3YvZ4bit4W_9PLE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RsdIwe3Ha2hBSvHNnfv8TuEP.jpg?f=fotoalbum_large

Voor details en toelichting, zie: https://geen-energiereken...iling-van-de-panelen.html

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:01

Zenix

BOE!

Ik wil nog twee panelen op mijn schuur leggen (indak panelen die ik nog heb liggen) met en APS YC600

Maar vraag me af hoe ik het beste de doorvoer van AC kabel kan doen, via dakgoot is de mooiste oplossing, maar lijkt mij niet verstandig. En een gewoon dakdoorvoer is prijzig. Tips?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vOEgRHziOHlNIFA2UBK-MZe18D8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Eew9aLKFC7dmPlK7fknz8KZR.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:22
@Zenix Van schuur naarhuis of van schuurdak naar binnenkant schuur?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:01

Zenix

BOE!

BarryH schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 15:20:
@Zenix Van schuur naarhuis of van schuurdak naar binnenkant schuur?
Naar schuur. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@Zenix beste is even een apart topic maken met alle info bij elkaar. je denkt altijd: "simpele vraag", maar voor je het weet toch een flinke conversatie

*/ ik zou gewoon de boel in een stekker in de schuur steken /*

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Dre volgens mij heb jij een goodwe GW3000D-NS.
Wat is de piek aan ACzijde die deze omvormer kan leveren? In de manual staat 3000 VA nominal. Maar er komen er wellicht 1 op fase van een 25A netaansluiting (Van 3x25A), dus 2x3000VA durf ik wel aan, maar 2x3300 VA eigenlijk niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thesaxofonist
BarryH schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 17:46:
@Dre volgens mij heb jij een goodwe GW3000D-NS.
Wat is de piek aan ACzijde die deze omvormer kan leveren? In de manual staat 3000 VA nominal. Maar er komen er wellicht 1 op fase van een 25A netaansluiting (Van 3x25A), dus 2x3000VA durf ik wel aan, maar 2x3300 VA eigenlijk niet...
Ik heb hier ook een DNS3000D-NS hangen met daaraan 3850 Wp. Op een mooie dag topt dat wel wat af. Ziehier het plaatje. Hij levert 3015 VA op zijn piek.

Bij oplopend vermogen loopt ook de uitgangsspanning wat op (door kabelweerstand, netwerkimpedantie, buren met zonnepanelen). Bij mij tot zo'n 240 Volt. Daarom blijft bij mij de uitgangsstroom beperkt tot 12,5 A (3000/240).Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uYA0UV27Snf7CRYF9CmCV67kHXs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/q8GhC73YKpbK87Dzl5KJjkuQ.png?f=fotoalbum_large

Edit: bij twee van deze omvormers op één fase zal de spanning nog meer gestuwd worden. Dat heeft (in jouw geval) als voordeel dat de gezamenlijke uitgangsstromen lager worden. Nadeel is dat je wel eens in de buurt van 253 volt kan komen (punt dat omvormers moeten afschakelen of begrenzen).

En als je 25 A op één fase gaat invoeden moet je ook wel wat aandacht besteden aan je meterkast (denk bijvoorbeeld aan je aardlekschakelaar die waarschijnlijk als 40 A is uitgevoerd).

Je kunt overigens het uitgangsvermogen begrenzen in het menu (power limit ON).

[ Voor 37% gewijzigd door thesaxofonist op 01-01-2022 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@thesaxofonist En kan je dan de power limiet ook zelf instellen (dus b.v. op 2900VA)? Kan het uit de handleiding niet helemaal afleiden
bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:23
Mede op basis van advies ingewonnen op Tweakers heb ik recent in 1 dag de knoop doorgehakt om zonnepanelen te nemen.

Ik heb een vraag: wat doet het kastje in de meterkast die je met wifi/lan kabel moet verbinden? De zonnepanelen zijn nog niet geplaatst.

- 16 REC Alpha Pure Black 400 zonnepanelen
- 16 Enphase IQ7A micro omvormers

Adviseren jullie verder een dubbeltarief of enkeltarief? Ik las zojuist in een ander topic dat bij het salderen dit eventueel voor problemen kan zorgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thesaxofonist
BarryH schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 21:25:
@thesaxofonist En kan je dan de power limiet ook zelf instellen (dus b.v. op 2900VA)? Kan het uit de handleiding niet helemaal afleiden
bedankt
Bij mij staat de power limit standaard op OFF, dus ik heb er geen ervaring mee. Ik heb het zojuist geprobeerd in te stellen op bijvoorbeeld 90%, maar dat lukt niet. Ik kan de power limit op ON zetten, maar verder niets instellen. Geen idee waarop hij dan begrenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
thesaxofonist schreef op zondag 2 januari 2022 @ 10:31:
[...]

Bij mij staat de power limit standaard op OFF, dus ik heb er geen ervaring mee. Ik heb het zojuist geprobeerd in te stellen op bijvoorbeeld 90%, maar dat lukt niet. Ik kan de power limit op ON zetten, maar verder niets instellen. Geen idee waarop hij dan begrenst.
Is dat niet de regeling voor max 253 volt?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@turkeyhakan
Snelle beslissing. Je weet dus eigenlijk ook niet wat je gekocht hebt?
Hier is een installatie beschrijving te vinden in PDF
https://www.solar-bouwmar...nvoy-envoy-s-metered.html
Ik ben overgestapt op enkel tarief, door inderdaad toekomstige onduidelijkheden te voorkomen.

Welk bedrijf komt er langs?

@BarryH Bij dat andere merk, kan je via modbus tcp, dynamisch het maximale vermogen regelen.

[ Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-01-2022 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:23
AUijtdehaag schreef op zondag 2 januari 2022 @ 10:47:
@turkeyhakan
Snelle beslissing. Je weet dus eigenlijk ook niet wat je gekocht hebt?
Hier is een installatie beschrijving te vinden in PDF
https://www.solar-bouwmar...nvoy-envoy-s-metered.html
Ik ben overgestapt op enkel tarief, door inderdaad toekomstige onduidelijkheden te voorkomen.
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indiaan706
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:43
Eigen topic volgt waarschijnlijk binnenkort als ik echt goed gemeten heb maar toch al een korte vraag omdat ik bang ben dat het krap wordt.

Welke minimale afstand tot de nok houdt men aan tegenwoordig?
Het gaat om een zadeldak, panelen op 20°, dan aan de onderkant een 'knik' naar iets van 70°, op die knik zit ook een nokpan. Aan de onderkant dus geen problemen met een dakgoot waar het water overheen kan stromen, dus op die knik onder kan de afstand misschien kleiner dan op de nok boven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@Indiaan706 de nokpannen zitten vaak gemetseld. Daarom blijft men daar uit de buurt. En als je paneel echt tot de nok komt vangt het ook meer wind.
Ik denk dat de pan direct onder de nokpan ook moeilijk te verplaatsen valt. die daaronder lukt ws wel.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Zwerius
Alle getallen van 2021 weer even op een rij gezet. Helaas iets minder zoninstraling dan voorgaande jaren. Tevens wat meer EV-km's en een wat hogere binnentemp. in huis. Daardoor hebben we in 2021 toch iets van het net moeten inkopen.
Voor details, zie: https://geen-energiereken...y.com/sankey-diagram.htmlAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MahIkO0fg7dDGq74cpmaVuhMt4o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/k5Agq985ka2CbU6OnQFUWQta.png?f=fotoalbum_large

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:30

OMX2000

By any means necessary...

Hopelijk een simpele vraag. Ik wil zonnepanelen op de overkapping achter in de tuin. De tuin gaat komende weken aangelegd worden. En morgen komt er een 63 mm mantelbuis waar ik tot nu toe een YMvK kabel en een glasvezel kabel doorheen ga trekken. Maar als ik nu al weet warvoor kabel er gebruikt zou kunnen worden voor zonnepanelen kan ik die meteen meetrekken.

Is het gewoon zo simpel als nog een YMvK 2,5 mm 3 aderige kabel erbij trekken?

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vandaag een bijzondere ervaring met de GoodWe. Bijzonder weinig licht en bij de start was er wel opbrengst die lager was dan de omvormer rapporteer. De omvormer geeft constant 72Watt aan en de controle waarden van de kWh-meter geven tussen de 24 en 36 Watt aan.

In de middag slaat omvormer twee helemaal de plank mis en staat helemaal stil. Pas een handmatige 'reconnect' haalt omvormer twee uit die toestand en daarna deed die omvormer ook weer mee/
Ik kan niet zien of er dan ook stroom verbruikt is omdat er geen extra kWh-meter op zit.
02-01 15:19 PVcontrol Manual Reconnect to the Grid
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iAxvVLPLipwZME5fIaZNlrAZCcY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k8OcpzzfMGorJlNcFITHrmq8.jpg?f=fotoalbum_large

Die 72 Watt is kennenlijk een standaard onderwaarde die Goodwe gebruikt. Dit kan weer gebruikt worden om te detecteren dat de omvormer het padje kwijt is of onjuiste waarden teruggeeft. Dan is geen extra kWh-meter nodig om onjuiste waarden te detecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:59
Zwerius schreef op zondag 2 januari 2022 @ 16:03:
Alle getallen van 2021 weer even op een rij gezet. Helaas iets minder zoninstraling dan voorgaande jaren. Tevens wat meer EV-km's en een wat hogere binnentemp. in huis. Daardoor hebben we in 2021 toch iets van het net moeten inkopen.
Voor details, zie: https://geen-energiereken...y.com/sankey-diagram.html[Afbeelding]
Fantastisch mooi diagram, maar je bent wel een term vergeten: Bij mijn warmtepomp verdwijnt het standby-verbruik (wat ik met ~30W veel te hoog vindt) via de buitenunit in de buitenlucht en komt dus niet in de woning. Had jij niet ook een Mitsubishi?
Even om aan te geven hoe veel dat is:
In 2021 had mijn WP 2250 draaiuren volgens de ingebouwde meter. In een jaar zitten 8760 uur. 6510 uur maal 30W is 195 kWh, die voor het grootste deel ongebruikt in de buitenlucht verdwijnen. :(
(een deel wordt in de binnenunit verbruikt).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-05 13:00
Indiaan706 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 15:13:

Tot de punt van de nok is het 20cm en die 20cm heb ik ook aangehouden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T-F41JBtq76rDtXGhunodqjB1Y4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MbTI5KS9Le2sMRQbgnWbs3sC.png?f=fotoalbum_large

Bij de knik hoef je volgens mij geen ruimte aan te houden. Het gaat toch om het voorkomen dat er over de nok wind onder kan slaan?

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
Andrehj schreef op zondag 2 januari 2022 @ 16:29:
[...]

Fantastisch mooi diagram, maar je bent wel een term vergeten: Bij mijn warmtepomp verdwijnt het standby-verbruik (wat ik met ~30W veel te hoog vindt) via de buitenunit in de buitenlucht en komt dus niet in de woning. Had jij niet ook een Mitsubishi?
Even om aan te geven hoe veel dat is:
In 2021 had mijn WP 2250 draaiuren volgens de ingebouwde meter. In een jaar zitten 8760 uur. 6510 uur maal 30W is 195 kWh, die voor het grootste deel ongebruikt in de buitenlucht verdwijnen. :(
(een deel wordt in de binnenunit verbruikt).
Je hebt gelijk, dat had ik er nog aan kunnen toevoegen. Was iets nauwkeuriger geweest.
Overigens heb ik buiten het stookseizoen mijn Mitsubishi (inderdaad) spanningsloos staan.
Dus het aantal uren is bij mij wel beperkter.
Dit verlies is natuurlijk wel in de COP verwerkt. Het zit wel meegerekend in het elektrisch verbruik van de WP, maar niet in de warmtehoeveelheid die mijn warmtemeter registreert als warmte naar de woning.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
OMX2000 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 16:08:
Hopelijk een simpele vraag. Ik wil zonnepanelen op de overkapping achter in de tuin. De tuin gaat komende weken aangelegd worden. En morgen komt er een 63 mm mantelbuis waar ik tot nu toe een YMvK kabel en een glasvezel kabel doorheen ga trekken. Maar als ik nu al weet warvoor kabel er gebruikt zou kunnen worden voor zonnepanelen kan ik die meteen meetrekken.

Als je aan die kant van je woning ook je parkeerruimte hebt, leg dan (minimaal) 4x4+4mm²; dan ben je voorbereid op laadpaal. Naderhand bijtrekken blijft spannend. Geen parkeerruimte, dan zou ik evengoed minimaal 2x4+4mm² leggen... je wilt het verlies bij PV heel ruim binnen de marges hebben.

Hoeveel vermogen denk je te realiseren op de overkapping? Als het erg stevig wordt, en langer dan gemiddeld dan zou ik zelfs 6mm² overwegen vanwege binnen redelijkheid houden van de spanningval (belangrijker dan verloren vermogen in bekabeling in sommige wijken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:11

twain4me

Indiaan706 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 15:13:
Eigen topic volgt waarschijnlijk binnenkort als ik echt goed gemeten heb maar toch al een korte vraag omdat ik bang ben dat het krap wordt.

Het gaat om een zadeldak, panelen op 20°, dan aan de onderkant een 'knik' naar iets van 70°, op die knik zit ook een nokpan. Aan de onderkant dus geen problemen met een dakgoot waar het water overheen kan stromen, dus op die knik onder kan de afstand misschien kleiner dan op de nok boven?
In basis mag je elke cm volleggen van een schuindak. (mits dit van het bestemmingsplan mag) dus ook op 0 cm van de nok beginnen er zijn echter fabrikanten van bevestigingsmaterialen die een minimale afstand verlangen en er zijn (veel) instalateurs die niet aan de nok willen zitten. beide kunnen dus maatgevend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:42
OMX2000 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 16:08:

Hoeveel wp aan panelen denk je te plaatsen en betreft het een een of drie fasen omvormer? Ik zou altijd een tweede lege mantelbuis leggen voor toekomstige wensen.

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Mijn buurman zijn dak is even hoog en parallel aan mijn dak. Zijn nok staat 8 meter bij mij huis vandaan. In de winter zullen de panelen gedeeltelijk in de schaduw liggen door het dak van de buurman.Ik wil vanaf de nok 9 panelen portrait of 2 rijen van 5 panelen landscape leggen.
In portrait stand heeft Hyundai een mooi paneel: https://www.solar-bouwmarkt.nl/480wp-percium.html Deze zou in 12 horizontale delen zijn opgedeeld.
In landscape zijn er verschillende opties icm met een omvormer die 2 mpp heeft.
Is de Hyundai optie beter dan de landscape optie, of maakt het niet zoveel uit?

10kWp zon - 20kWh accu - 62kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
@peter123 De oplossing met het meeste WP!
krap 5kWp is niet eens echt veel met oog op de toekomst (nieuwe grote verbruikers: EV, WP)

De Hyundai panelen wil je inderdaad in portrait gebruiken zoals je de situatie omschrijft: Appelpie3000 in "Zonnepanelen - Oost / West / Zuid zonder schaduw, advies"

Andere panelen ben je waarschijnlijk beter af in landscape.

Zie topic warning hieronder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Ronald schreef op zondag 2 januari 2022 @ 20:00:
@peter123 De oplossing met het meeste WP!
krap 5kWp is niet eens echt veel met oog op de toekomst (nieuwe grote verbruikers: EV, WP)

De Hyundai panelen wil je inderdaad in portrait gebruiken zoals je de situatie omschrijft: Appelpie3000 in "Zonnepanelen - Oost / West / Zuid zonder schaduw, advies"

Andere panelen ben je waarschijnlijk beter af in landscape.

Zie topic warning hieronder ;)
Bedankt voor de link, interessant!

10kWp zon - 20kWh accu - 62kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• padoempats
@cville @AUijtdehaag @Proton_ @Anoniem: 1582350

Even om de discussie mbt het ophalen van data via modbus af te ronden. Ik heb zelf een python modbus script gemaakt om wel met hoog interval (1s) heel veel data op te halen ook bij oudere trage omvormers. Data direct naar influxdb en domoticz.
Zie post hier: padoempats in "Datalogging: PV systemen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascoa341
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:19
Is er inmiddels al meer bekend over de arbeidsomstandigheden/lokale milieuvervuiling bij de productie van zonnepanelen.Op zich wil ik dolgraag zo goedkoop mogelijke zonnepanelen, maar ze zijn zo goedkoop tegenwoordig dat er mogelijk hier niet al te veel aandacht aan wordt besteedt bij de productie.

Ik heb hier al eerder een vraag hiervoer gesteld in deeltje 9, maar in verband met grote verbouwing hebben we er even mee gewacht en ik vroeg me af of er al meer bekend is.

Ik ga er, mogelijk naief, vanuit dat de kans dat panelen sociaal duurzaam geproduceerd zijn, groter zal zijn in Japan of Europa (of mogelijk zelfs Zuid Korea), maar mogelijk is dit niet zo, of staan sommige merken (ook bij bv. omvormers) erom bekend dat ze duurzamer zijn (bv. Exasun uit NL, hoewel die geen 'normale' zonnepanelen doen). Weet iemand hier iets van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@pascoa341 REC Twinpeak 4 (Nog erg betaalbaar, Productie Noorwegen + Singapore), of als je geheel in Noorwegen wil blijven REC Alpha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Uploader_
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:06
Wij zijn ons ook aan het oriënteren op zonnepanelen en heb er een paar vragen over die misschien beter in een apart topic gesteld kunnen worden.

Dak: Het betreft een schilddak en ik vind het lastig om een legplan in sunnydesign te maken omdat ik het oppervlakte niet mooi erin krijg. Van een ander legplan zag ik dat er zo'n 36 panelen passen op het dakdeel naast onze oprit. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_nQbmWhlUHdtkRnPjbv-R8KcZFo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2EEZvPo56gj0bN1R6Z8EzKGW.jpg?f=fotoalbum_large

Legplan: Ook twijfel ik nog op welke kanten we het beste de panelen kunnen leggen. Alleen op het dakvlak naast de oprit (1 en wel wat schaduw in de winter op het onderste deel) of toch ook gedeeltelijk aan de voorkant van de schuur (2). Wat zouden jullie doen in dit geval?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zljQ4B8aBjETI6IrPwEZ4vyDF6w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jji7gPHTVOUlCus674MOfTsj.jpg?f=fotoalbum_large

Paneelkeus: Inmiddels heb ik een offerte van 36x370 WP panelen en een Growatt 8000 omvormer incl. bevestging en plaatsen voor €0,81 pw. Dit lijkt me wat aan de hoge kant en heb nog andere offertes opgevraagd die in Friesland willen plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:18

Gerco-M

mijn tornado res.

@_Uploader_ Op meer dakvlakken panelen leggen krijg je een betere spreiding van de opbrengst natuurlijk, maar het ligt ook een beetje aan je totale budget en energie behoefte. Als je enigzins het budget ervoor kan maken, of de energie misschien nodig hebt in de toekomst zou ik zeggen zeker doen!

Verder goed plan hoor, en ik denk. best wel een nette prijs al.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Uploader_
Gerco-M schreef op maandag 3 januari 2022 @ 14:27:
@_Uploader_ Op meer dakvlakken panelen leggen krijg je een betere spreiding van de opbrengst natuurlijk, maar het ligt ook een beetje aan je totale budget en energie behoefte. Als je enigzins het budget ervoor kan maken, of de energie misschien nodig hebt in de toekomst zou ik zeggen zeker doen!

Verder goed plan hoor, en ik denk. best wel een nette prijs al.
Dank voor je snelle reactie! Misschien is het beter om 24 panelen op dakvlak 1 en 12 panelen op dakvlak 2 te leggen om zo een betere opbrengst te hebben over de dag. En dan zo hoogt mogelijk leggen ivm mogelijke schaduw. Nu gebruiken we per jaar zo'n 4500KW, maar met binnenkort de komst van een hybride electrische auto, warmtepomp, warmtepompboiler e.d. zal dit gaan toenemen in de komende jaren. 36*370*0.85= is zo'n 11KW en met het overschot zouden we eerst nog kunnen salderen.

Voldoet de Growatt 8000 TL3-S ion dit geval wel of is deze te licht omdat ik lees dat er max. 9600 Watt erop aangesloten kan worden?

[ Voor 6% gewijzigd door _Uploader_ op 03-01-2022 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-05 14:04
Ik heb zelf de meeste panelen op het oosten gericht daarna het zuiden. In de toekomst leg ik er nog een aantal op het westen. Waarom? Wanneer heb je de meeste energie nodig? Ik denk in de ochtend ( is het koudst ). Daarnaast in de avond ( westen ) is de temperatuur al gestegen. Het rendement met warmere panelen is minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:18

Gerco-M

mijn tornado res.

@_Uploader_ Ik zou zelf niet een dakvlak maar half vol leggen. Het kan natuurlijk wel en is ook mooi gespreid maar is wel zonde van de lege plek en de meerprijs voor volledig volleggen is heel laag en voor een later tijdstip altijd veel duurder dus beter is dan gelijk doen.

Als die Growatt dat aangeeft dan is dat de max, maar soms kan het hoger in elk geval. Houd wel de max voltages goed in de gaten per string. Soms kan je ook strings parallel aansluiten via een polystring maar dat is niet ideaal denk ik. Beter gewoon een grotere omvormer, dat scheeld vast ook niet veel.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 26-05 11:10
Met alles wat er nu aan zit te komen, begin ik te denken aan mijn dak op Noord gericht. Zuid ligt vol met 8400Wp.
Nu zie ik in de grafiek dat Noord ongeveer 40% doet van zuid, maar hoe is de verdeling over de dag? Is dat een platgeslagen bult of meer een naar onder geschoven grafiek.
40% is natuurlijk veel minder opbrengst, maar als het wat vlakker verloopt, dan kan ik daar 's morgens en 's avonds wel profijt van hebben. Zeker met de huidige idioot hoge teruglever vergoedingen.
Ik ga zeker nog even afwachten wat onze regering in petto heeft betreffende saldering...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@DjAntoon Daar is deze site voor:
https://www.thomasberger....=0&peakw2=0&temp_coeff2=0

Niet de meest accurate, maar een van de weinige die daggrafiekjes maakt (bij strakblauwe hemel).
Doet in de winter natuurlijk zo goed als niks ;-)

Ga je nog steiler dan gaat hij zelfs midden op de dag inzakken in plaats van deze platte grafiek.

Ik heb lokaal een versie van die site die 4 oppervlakken kan... Omdat ik zelf met het idee zat te stoeien om een deel van de panelen te vervangen voor grotere, en de huidige op noord te leggen...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_WbHGialYm3xD2dwqZ00SLN636U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gYQgor3kehQezFBWNnE0EBZj.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door Ronald op 03-01-2022 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Uploader_
vincent_1971 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:47:
Ik heb zelf de meeste panelen op het oosten gericht daarna het zuiden. In de toekomst leg ik er nog een aantal op het westen. Waarom? Wanneer heb je de meeste energie nodig? Ik denk in de ochtend ( is het koudst ). Daarnaast in de avond ( westen ) is de temperatuur al gestegen. Het rendement met warmere panelen is minder.
Hmm dat is wel een goede gedachte.
Onze beschikbare dakvlakken zijn gericht op het zuidoosten en zuidwesten. Met 24 panelen op ZO verwacht ik ruimschoots de energievraag in de ochtend te kunnen pareren en dan de 12 op ZW de zon in de latere middag ook te kunnen meenemen.
Gerco-M schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:47:
@_Uploader_ Ik zou zelf niet een dakvlak maar half vol leggen. Het kan natuurlijk wel en is ook mooi gespreid maar is wel zonde van de lege plek en de meerprijs voor volledig volleggen is heel laag en voor een later tijdstip altijd veel duurder dus beter is dan gelijk doen.

Als die Growatt dat aangeeft dan is dat de max, maar soms kan het hoger in elk geval. Houd wel de max voltages goed in de gaten per string. Soms kan je ook strings parallel aansluiten via een polystring maar dat is niet ideaal denk ik. Beter gewoon een grotere omvormer, dat scheeld vast ook niet veel.
Het liefst had ik ook alle beschikbare daken volgelegd, maar dat is wel een overkill aan panelen en met 36 panelen zit ik al ruimschoots boven de energievraag. Tenminste dat verwacht ik wel. Als ik beide daken (1 en 2 hierboven) volleg, dan kunnen er misschien wel 20 erbij en rond de 56 panelen vind ik te veel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronald
@_Uploader_ 56? Veel?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PhW4fZ0R8pp4JyuBpLNLsQ-DFb8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PZaCjTDI4638yXftlNvP9pkL.png?f=fotoalbum_large

Na aftrek van 5500kWh verbruik ;-)

Dit is hoe zot de situatie is... Zoveel kun je in jaar 1 pakken... Daarna... wellicht minder, maar ik zie nog altijd geen geopolitieke reden dat het terug gaat naar 2020.

PS: dit is dus zonder gas, inclusief de lompe belasting verlaging

[ Voor 5% gewijzigd door Ronald op 03-01-2022 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@DjAntoon of een dataset aanmaken bij :
https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/#PVP
kan je voor een willekeurig jaar tussen 2005 en 2018 (?) voor een heel jaar uurwaarden uithalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Uploader_
Ronald schreef op maandag 3 januari 2022 @ 18:17:
@_Uploader_ 56? Veel?

[Afbeelding]

Na aftrek van 5500kWh verbruik ;-)

Dit is hoe zot de situatie is... Zoveel kun je in jaar 1 pakken... Daarna... wellicht minder, maar ik zie nog altijd geen geopolitieke reden dat het terug gaat naar 2020.

PS: dit is dus zonder gas, inclusief de lompe belasting verlaging
WTF! Dus met jouw zonnepanelen krijg je (minus eigen gebruik €520 terug, tsja dan loont het wel om alles vol te leggen :+ . Nu rekende ik met €0,11 terugleverprijs, maar mij er verder in verdiepen.

Zijn er geen beperkingen aan hoeveel je als particulier mag terugleveren? En kan je zoveel panelen wel in 1 keer laten leggen fiscaal gezien?
Pagina: 1 ... 42 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic