Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 41 ... 101 Laatste
Acties:
  • 599.084 views

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

JackBol schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 22:17:
[...]

Ja dat dacht ik al. Dat gaat em niet worden, ben ik bang.
Ik ga de onderaannemer nog een mailtje sturen, wellicht hebben ze een hele strakke administratie en deze IDs bijgehouden.
Ik heb van de onderaannemer een overzicht gekregen met de legging van de panelen en de IDs!

Dus mooie meevaller!!

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Verwijderd

In de huidige opstelling heb ik twee kWh-meters, een zit tussen de hoofdschakelaar en de aardlek voor de verbruikers. De tweede zit tussen de omvormer en hoofdschakelaar.

Nu reken ik uit wat het Wattage is aan de AC zijde van de omvormer om die weer te kunnen vergelijken met die van kWh-meter.

Berekening: ((voltage * amperetage) * powerfactor) = wattage

De powerfactor van de kWh-meter, tussen omvormer en hoofdschakelaar, zie ik een waarde van 0.20 (negatief vanwege dat het teruglevering is)
De powerfactor van de kWh-meter, tussen aardlek en hoofdschakelaar, zie ik een waarde van 0.77

De kWh-meter van de omvormer geeft hierdoor ook een veel lagere opbrengst aan dan je zou verwachten als je zuiver naar de waarden in de omvormer kijkt.

Ik gebruik nu de hogere powerfactor en zie hier dan een iets lagere waarde dan de omvormer zelf:

74 Watt DC, 73.3 Watt AC en berekening 70,5 Watt (15 meter AC kabel)

Waarom de powerfactor van de omvormer zo laag?

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09:52
^^ De negatieve powerfactor van de omvormer compenseert (gedeeltelijk of volledig) de positieve van de verbruikers. Als het goed is dan geeft de omvormer het zuivere vermogen als opbrengst weer. Het imaginaire deel v.h. schijnbare vermogen is letterlijk imaginair, want je betaalt er niks voor (kleinverbruikers) en krijgt er niks voor (omvormer). Maar het zorgt wel voor ohmse kabelverliezen, dus de netbeheerder wil dat de waarden niet te groot worden.

• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 25-09 20:14
Chris96 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 17:42:
Mijn omnik 4k-TL gaf vanmiddag een 2tal fouten waarna 15 tot 30 min later de automaat (niet de aardlek) eruit ging.

Error 1:

Consistent Fault(Fac differs for M-S) occurred in Plant "Power Plant"

Error 2:

Ground I Fault occurred in Plant "Power Plant"
Enkele dagen geleden kwam deze foutmelding voor het eerst.
Na wat wat zoek werk kom ik er achter dat het zich alleen voordoet op regenachtige dagen zoals vandaag, Want afgelopen dagen waren zonder problemen.

Ergens een aarde fout in het systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het blijkt toch wel dat na het opstarten van de omvormer er spookopbrengst en spookverbruik kan plaatsvinden.

Toen ik vanochtend naar de opstelling keek gaf omvormer één geen productie aan en ik heb toen die opnieuw opgestart omdat ik dacht dat er wel productie was want omvormer twee gaf 70 Watt aan. Verrek dat is de waarde als de omvormer een jokkebrok en graaier is.

Omvormer twee daarom een 'reconnect' geven en toen moest die wel toegeven dat er geen productie was met deze regen en bewolking!

Ik ga nu omvormer twee ook van nu af 'reconnecten' als de omvormer aan het jokken en graaien is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:36

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Chris96 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 16:09:
[...]

Enkele dagen geleden kwam deze foutmelding voor het eerst.
Na wat wat zoek werk kom ik er achter dat het zich alleen voordoet op regenachtige dagen zoals vandaag, Want afgelopen dagen waren zonder problemen.

Ergens een aarde fout in het systeem?
in de combinatie met regen/mist zou ik de lekstroom verdenken.. maar dan is het wel vreemd dat de aardlek blijft zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

JackBol schreef op donderdag 23 december 2021 @ 08:15:
[...]

Ik heb van de onderaannemer een overzicht gekregen met de legging van de panelen en de IDs!

Dus mooie meevaller!!
Inmiddels een ECU-R besteld en ontvangen.
Configureren is een fluitje van een cent! Account aanmaken voor EMA ook.

Top! Allemaal bedankt hier voor de wijze raad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JackBol schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 14:22:
[...]

Inmiddels een ECU-R besteld en ontvangen.
Configureren is een fluitje van een cent! Account aanmaken voor EMA ook.

Top! Allemaal bedankt hier voor de wijze raad!
Dan weet je nu gelijk als je eens wilt uitbreiden, dat je dat ook met aps moet doen, mooi alles in één overzicht.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

reneeke1970 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 14:27:
[...]

Dan weet je nu gelijk als je eens wilt uitbreiden, dat je dat ook met aps moet doen, mooi alles in één overzicht.
Het dak ligt al vol :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dat hebben er al velen gezegd, tot het virus toesloeg....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-09 15:30
Dan is je dak te klein ;)

Ligt de garage, schuur of tuinhuis ook al vol?

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
maarten_NL schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 15:30:
[...]

Dan is je dak te klein ;)

Ligt de garage, schuur of tuinhuis ook al vol?
Je vergeet een carport ervoor bouwen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:29
Deze panelen door de welstand zeuren en aan de muur:

https://dl.bisol.com/file..._Spectrum_Brochure_EN.pdf

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De pikzwarte solar frontier hebben ze hier nog niet over geklaagd....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

reneeke1970 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 16:15:
[...]

Je vergeet een carport ervoor bouwen
Die carport ligt 90% van de tijd in de schaduw van de buurman.
Uiteindelijk moet de businesscase wel positief zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Mijn huis is RAL9016.... dus wie weet....
Ik zie wel dat die witte maar 220Wp zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door JackBol op 24-12-2021 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
twain4me schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 10:43:
[...]

in de combinatie met regen/mist zou ik de lekstroom verdenken.. maar dan is het wel vreemd dat de aardlek blijft zitten.
En des te vreemder dat de automaat eruit vliegt. Dit lijkt een keiharde sluiting naar aarde. En ja, een automaat kan eerder gaan dan de aardlek, maar dan moet je wel een enorme kortsluitstroom trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 25-09 16:40
Martin7182 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 18:04:
[...]

En des te vreemder dat de automaat eruit vliegt. Dit lijkt een keiharde sluiting naar aarde. En ja, een automaat kan eerder gaan dan de aardlek, maar dan moet je wel een enorme kortsluitstroom trekken.
Lekken kan toch ook tussen + en -, hoeft niet alleen tussen tussen +/- en aarde? Kans is wel kleiner maar niet onmogelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Ja dat kan, maar ik zie het niet voor me. Als het probleem zich voordoet bij vochtig weer en + lekt naar -, dan zou je verwachten dat de omvormer niet of minder opwekt. + en - liggen misschien aan de netspanning, maar hebben onderling geen net-potentiaalverschil dat bij kortsluiting een hoge stroom veroorzaakt. Kortsluiting in de omvormer kan natuurlijk wel, maar alleen zodra + naar - lekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 25-09 21:59
Beste medetweakers,

Ik ben mij op dit moment aan het orienteren voor een 2e PV systeem van 6 panelen. Dit om een ander plat dak nog optimaal te kunnen benutten.

Ik wil eigenlijk een zo voordelig mogelijk systeem, maar wel degelijk en efficient.

Ik zat hierbij te denken aan een Growatt 2000 TL-X omvormer. Deze is lekker compact en een van de voordeligere opties (+- 350euro)

Voor de panelen zat ik te denken aan Ja solar 345watt --> 137,50euro per stuk

Ik heb geen schaduw dus voor de rest is er niets.

Volgens mij zou dit moeten werken, maar misschien zie ik iets over het hoofd?

In totaal verwacht ik dan rond de 1600euro uit te komen voor 2070WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 25-09 20:23

tijmeng

Panasonic 7J

darklord007 schreef op zondag 26 december 2021 @ 15:38:
Beste medetweakers,

Ik ben mij op dit moment aan het orienteren voor een 2e PV systeem van 6 panelen. Dit om een ander plat dak nog optimaal te kunnen benutten.

Ik wil eigenlijk een zo voordelig mogelijk systeem, maar wel degelijk en efficient.

Ik zat hierbij te denken aan een Growatt 2000 TL-X omvormer. Deze is lekker compact en een van de voordeligere opties (+- 350euro)

Voor de panelen zat ik te denken aan Ja solar 345watt --> 137,50euro per stuk

Ik heb geen schaduw dus voor de rest is er niets.

Volgens mij zou dit moeten werken, maar misschien zie ik iets over het hoofd?

In totaal verwacht ik dan rond de 1600euro uit te komen voor 2070WP.
Een 1500w omvormer gaat ook prima voldoen. Dat gaat amper wat aftoppen met 6x345.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 25-09 21:59
tijmeng schreef op zondag 26 december 2021 @ 16:24:
[...]

Een 1500w omvormer gaat ook prima voldoen. Dat gaat amper wat aftoppen met 6x345.
daar heb je denk ik wel gelijk in jha. Heb nu een SE3000 (die max 3200W kan) op een 3900WP systeem op 10graden. Deze piekt idd net niet af.

Kunnen de growatts ook wat hoger dan de (bijv) 2000 of is dat echt de max?

Voorheen kon ik via solaredge mooi een simulatie maken maar het lijkt erop dat dit nu afgeschermt is voor particulieren. Iemand een alternatief?

[ Voor 14% gewijzigd door darklord007 op 27-12-2021 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:19

Termy

valt er nog wat te fragge?

darklord007 schreef op maandag 27 december 2021 @ 07:23:
[...]

daar heb je denk ik wel gelijk in jha. Heb nu een SE3000 (die max 3200W kan) op een 3900WP systeem op 10graden. Deze piekt idd net niet af.

Kunnen de growatts ook wat hoger dan de (bijv) 2000 of is dat echt de max?

Voorheen kon ik via solaredge mooi een simulatie maken maar het lijkt erop dat dit nu afgeschermt is voor particulieren. Iemand een alternatief?
In dit geval zou sunnydesignweb ook prima werken lijkt me.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Als je je terugverdientijd flink wilt verkorten moet je nu een energiecontract (alleen stroom) met Eneco afsluiten.
Heeft alleen zin als je flink netto terug gaat leveren. Terug levertarief is nu 0,45 euro (na salderen).

Ik had al contract aanvraag in gang gezet een week geleden en snel geannuleerd vandaag en opnieuw afgesloten. Verschil is een extra 1000 euro met een week geleden.
Bij Powerpeers verlenging zou ik 700 euro terugkrijgen. Bij Eneco 2700 euro. Makkelijke keus.

Mijn terugverdientijd is denk ik wel 3 jaar verkort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jobr schreef op maandag 27 december 2021 @ 16:05:
Als je je terugverdientijd flink wilt verkorten moet je nu een energiecontract (alleen stroom) met Eneco afsluiten.
Heeft alleen zin als je flink netto terug gaat leveren. Terug levertarief is nu 0,45 euro (na salderen).

Ik had al contract aanvraag in gang gezet een week geleden en snel geannuleerd vandaag en opnieuw afgesloten. Verschil is een extra 1000 euro met een week geleden.
Bij Powerpeers verlenging zou ik 700 euro terugkrijgen. Bij Eneco 2700 euro. Makkelijke keus.

Mijn terugverdientijd is denk ik wel 3 jaar verkort.
Lijkt me sterk want ze vergoeden kale stroom prijs, kan me niet voorstellen dat stroom daar nu 90 cent kost.
En anders heb je mazzel, ik heb maand geleden afgesloten voor 22 cent. En 45 kopen, maar dat doe ik niet

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
reneeke1970 schreef op maandag 27 december 2021 @ 16:10:
[...]

Lijkt me sterk want ze vergoeden kale stroom prijs, kan me niet voorstellen dat stroom daar nu 90 cent kost.
En anders heb je mazzel, ik heb maand geleden afgesloten voor 22 cent. En 45 kopen, maar dat doe ik niet
Ja hoor, dit zijn de tarieven uit mijn contract van vandaag:
Leveringskosten per kWh stroom, dat u verbruikt
• daltarief* € 0,51257 per kWh
• normaaltarief € 0,63615 per kWh
• terugleververgoeding € -0,45845 per kWh

Dit waren ze een week geleden uit mijn geannuleerde contract:
• daltarief* € 0,4093 per kWh
• normaaltarief € 0,47969 per kWh
• terugleververgoeding € -0,27216 per kWh

Ik kon het ook niet geloven toen ik het vanmorgen controleerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jobr schreef op maandag 27 december 2021 @ 16:15:
[...]

Dit waren ze een week geleden uit mijn geannuleerde contract:
• daltarief* € 0,4093 per kWh
• normaaltarief € 0,47969 per kWh
• terugleververgoeding € -0,27216 per kWh

Inderdaad, even op site gekeken en 64 om 45 cent. Ben ik maandje te snel geweest....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-09 23:12
Ik heb meer een oriënterende vraag. Ik heb de openings post en informatie doorgelezen maar ik kon het niet direct vinden.

Bij mijn nieuwbouw woning worden er 3 of 4 panelen met eigen micro omvormers geplaatst. Ik wil nu graag alvast enige voorbereindende maatregelen treffen om deze installatie uit te breiden. Vanuit de bouwer heb ik de volgende optie ontvangen. Is er nog meer waar ik aan moet denken en of handig is mee te nemen tijdens de bouw?

Daken liggen op Oost/West. Ik denk aan 20-30 panelen als het past.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5F3lMik0xYfrCECPGIFad0hD7uM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vuMBnFZqB25ZgTIiNST5xS8b.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
jobr schreef op maandag 27 december 2021 @ 16:15:
[...]

45ct/kWh, :o als je nog een dakje over hebt en ze er zelf op legt, 1500kWh opbrengst heb je in 2,5 jaar terug verdiend 8)7

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
Patox schreef op maandag 27 december 2021 @ 22:35:

Is er nog meer waar ik aan moet denken en of handig is mee te nemen tijdens de bouw?
Hoe lang is de kabel? (misschien is 4mm2 te adviseren)

De wifi van menig omvormer is niet best dus een UTP er bij trekken kan ook geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
maarten_NL schreef op maandag 27 december 2021 @ 22:43:
[...]

De wifi van menig omvormer is niet best dus een UTP er bij trekken kan ook geen kwaad.
Thanks, ik vermoed meterkast naar zolder dus 2.9 + 2.6 + zeg 2 meter. Dit is een gok. UTP goed punt. Vooralsnog alleen een LL meegenomen op zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je 3 fase draad hebt kunt je dan ook 2 * twee aders bundelen voor minder weerstand bij gebruik van een één fase omvormer?

Als later er een uitbreiding komt dan een drie fase omvormer dan ligt de kabel er al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:19
@Patox Met die kabel kan je naar 3 fase.
Ik zou het van de prijs laten afhangen. Voor paar tientjes doen.
want 30 panelen x 400WP = 12kWP, dus beetje veel voor 1fase omvormer.
(moet je dak ze wel kwijt kunnen :) )

formeel is het ook een buis met een grotere diameter (19 mm volgens mij versus 16mm voor 1 fase)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
Verwijderd schreef op maandag 27 december 2021 @ 22:55:
Als je 3 fase draad hebt kunt je dan ook 2 * twee aders bundelen voor minder weerstand bij gebruik van een één fase omvormer?

Als later er een uitbreiding komt dan een drie fase omvormer dan ligt de kabel er al.
Ik heb me helaas nog niet goed genoeg verdiept om je helemaal te volgen. Maar als we het over 20-30 panelen hebben is een 3 fase voor de hand liggend of niet? Dus dan klopt het voorstel van de bouwer? (Ook al kost het een behoorlijke duit)... Is dit iets wat ik beter kan laten en later goedkoper kan laten doen bij de eigenlijke uitbreiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
BarryH schreef op maandag 27 december 2021 @ 22:57:
@Patox Met die kabel kan je naar 3 fase.
Ik zou het van de prijs laten afhangen. Voor paar tientjes doen.
want 30 panelen x 400WP = 12kWP, dus beetje veel voor 1fase omvormer.
(moet je dak ze wel kwijt kunnen :) )

formeel is het ook een buis met een grotere diameter (19 mm volgens mij versus 16mm voor 1 fase)
Bijna €500 wordt hiervoor gevraagd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
Patox schreef op maandag 27 december 2021 @ 22:58:
[...]

Ik heb me helaas nog niet goed genoeg verdiept om je helemaal te volgen. Maar als we het over 20-30 panelen hebben is een 3 fase voor de hand liggend of niet? Dus dan klopt het voorstel van de bouwer? (Ook al kost het een behoorlijke duit)... Is dit iets wat ik beter kan laten en later goedkoper kan laten doen bij de eigenlijke uitbreiding

Wat kost de upgrade van 3x2,5 naar 5x2,5?

Voor een paar tientjes zou ik het lekker gelijk laten doen.

Nu is de afstand maar kort, maar als de buis ergens door een bocht loopt dan heb je straks het risico dat je de gewenste kabels er niet doorheen krijgt.

Maarree 500 euro??? Heeft ie een 0 teveel geschreven?

[ Voor 13% gewijzigd door maarten_NL op 27-12-2021 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kabel de meter: 1 fase 2.5mm2 kost 2,50 en 3 fase 2.5mm2 3,30. Dat is 70 cent per meter duurder. Ik kom dan niet zo snel op 500 Euro.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2021 23:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-09 13:56

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Patox schreef op maandag 27 december 2021 @ 22:59:
[...]

Dan zou ik een loze leiding naar zolder trekken. Wel 19mm natuurlijk.

Wat een onzin bedrag.
Bij veel nieuwbouw ook gezien dat ze vmvk 5 aderig door die 19mm pijp rossen. Best knap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:06
maarten_NL schreef op maandag 27 december 2021 @ 22:43:
Als je naar 3 fasen gaat is dat echt niet nodig, en voor die paar paneeltjes die ze er bij de bouw op leggen ook niet.
Dat is wel een goede tip, al zou ik zelf liever een loze 19mm buis naar de meterkast hebben, dan heb je later zelf alle vrijheid.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
Zijn deze panelen nog echt een stuk beter dan de meeste. Duurder zijn ze zo en zo.

SUNPOWER MAXEON 3 - 400 WP ZONNEPANEEL

Zit namelijk te overwegen om mijn voorzijde uit te wisselen en deze maat kan ik precies kwijt zonder montage aan te passen.

Zo gaat mijn vermogen aan de voorzijde met zo'n 870 kWh omhoog.

En de panelen die eraf komen kan ik wel kwijt op een ander woning waar nog niks ligt.

https://cdn.webshopapp.co...-maxeon-3-390-400wp-1.pdf

[ Voor 11% gewijzigd door Adriaan71 op 28-12-2021 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Adriaan71 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:51:
Zijn deze panelen nog echt een stuk beter dan de meeste. Duurder zijn ze zo en zo.

Zit namelijk te overwegen om mijn voorzijde uit te wisselen en deze maat kan ik precies kwijt zonder montage aan te passen.

En de panelen die eraf komen kan ik wel kwijt op een ander woning waar nog niks ligt.

"een stuk beter dan de meeste"
Er worden geen matige of nog mindere panelen meer geproduceerd... ik heb de laatse 5 jaar hier niet gelezen dat je bepaalde merken niet moet nemen :)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

frisianstar schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 12:40:
[...]

"een stuk beter dan de meeste"
Er worden geen matige of nog mindere panelen meer geproduceerd... ik heb de laatse 5 jaar hier niet gelezen dat je bepaalde merken niet moet nemen :)
Vergis je niet. Die mindere panelen zijn er wel hoor. maar daar kom je pas achter na 10 jaar. O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:11
Adriaan71 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:51:

Een vermogen van 870kWh? Is dat net zoiets als een snelheid van 20kg?

Die panelen zijn zo duur, kan me niet voorstellen dat je dat ooit eruit haalt. En afhankelijk van de afmetingen van het dak, kan je met iets grotere panelen een vergelijkbaar vermogen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
ApC_IcE schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 13:25:
[...]

Vergis je niet. Die mindere panelen zijn er wel hoor. maar daar kom je pas achter na 10 jaar. O-)
Neem dan panelen met 12 jaar garantie :+

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
borft schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 13:28:
[...]

Een vermogen van 870kWh? Is dat net zoiets als een snelheid van 20kg?

Die panelen zijn zo duur, kan me niet voorstellen dat je dat ooit eruit haalt. En afhankelijk van de afmetingen van het dak, kan je met iets grotere panelen een vergelijkbaar vermogen halen.
Vermogen gaat an de voorzijde 950 WP omhoog.

Als je leest zie je dat ze precies op het dak kunnen. Heb geen ruimte over.

Als jij nog panelen weet met 400wp die niet groter zijn dan 1690 x 1025 mag je het doorgeven.

En als het niet te betalen is moet je er ook niet naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NashNL69
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 24-09 10:22
Mijn buurvrouw vertelde me dat de opbrengst van haar zonnepanelen dramatisch was gedaald. Nog maar eenderde van wat normaal is. Iemand enig idee wat hier aan de hand zou kunnen zijn? Het lijkt wel of er maar 4 maanden is teruggeleverd. Zou de spanning van de panelen plotseling te laag kunnen zijn voor de omvormer om op te starten? Ik weet verder niet wat voor installatie ze heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q5CS5ECUrzhVYowx8OCozvlmT_Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yuCDsTw9ScMa9o3o4rgtijDy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
NashNL69 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 16:18:
Mijn buurvrouw vertelde me dat de opbrengst van haar zonnepanelen dramatisch was gedaald. Nog maar eenderde van wat normaal is. Iemand enig idee wat hier aan de hand zou kunnen zijn? Het lijkt wel of er maar 4 maanden is teruggeleverd. Zou de spanning van de panelen plotseling te laag kunnen zijn voor de omvormer om op te starten? Ik weet verder niet wat voor installatie ze heeft.

[Afbeelding]
zo te zien aantal maanden geen data naar de portal?
wellicht kijken naar de meter in de meterkast?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NashNL69
BarryH schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 16:19:
[...]

zo te zien aantal maanden geen data naar de portal?
wellicht kijken naar de meter in de meterkast?
Meter is een domme ferraris meter en deze is dit jaar flink hoger geworden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
@NashNL69 solaredge laat toch ook opbrengst per paneel zien?
Daar zou ik eens naar kijken
EN naar de automaat: staat de groep wel aan? of ligt die eruit.
Ook verwacht je elke dag opbrengst......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-09 20:27

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Helaas staan zonnepanelen nog steeds niet in de Tweakers pricewatch, maar heeft er eigenlijk iemand al wel eens een keer een poging gedaan om de specificaties op een rijtje te zetten met daarachter een paar webwinkel-prijzen? Zoiets als onderstaand?

https://1drv.ms/x/s!AodjU8dJm1pDpgurHNCezBOYTnEA?e=nu1HKi

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
antonboonstra schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 17:05:
Helaas staan zonnepanelen nog steeds niet in de Tweakers pricewatch, maar heeft er eigenlijk iemand al wel eens een keer een poging gedaan om de specificaties op een rijtje te zetten met daarachter een paar webwinkel-prijzen? Zoiets als onderstaand?

https://1drv.ms/x/s!AodjU8dJm1pDpgurHNCezBOYTnEA?e=nu1HKi
Deze map: Paneelprijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

[Afbeelding]
solar edge zo te zien en ook solar edge heeft foutmelding-registratie ;)

Solar edge heeft vaak enorme garantie, dus bel gewoon de instalateur en vraag het daaraan.. die kan waarschijnlijk ook direct op afstand in het systeem kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-09 20:27

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Dat is een hele mooie voor de prijzen, maar soms wil je ook op specificaties zoeken, zoals afmetingen om te zien of ze precies op je dak passen.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@antonboonstra
dit iets (geen prijzen, wel kenmerken EN leveranciers):

https://solarmagazine.nl/productzoeker/2/zonnepanelen/

[ Voor 75% gewijzigd door BarryH op 28-12-2021 17:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvdbos
De UI is wat makkelijker (maar ook geen afmetingen):
https://jvhaarst.github.io/panelscrape/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
antonboonstra schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 17:05:
Helaas staan zonnepanelen nog steeds niet in de Tweakers pricewatch...
Zou mooi zijn vinden meer mensen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dezelfde panelen, dezelfde omvormer, dezelfde firmware en toch zo verschillend. Het was weer eens een donkere dag en zelf in de middag tijdens een regenbui gingen de omvormer gedwongen op nul.

De eerste set ging prima en perste er zelfs een 0,170 kWh uit het magere aanbod. De tweede omvormer ging twee keer boven de 290 volt en dan zit er dode hond in de pot. De eerste keer heb ik nog de MPPT aangezet om te testen of dat de spanning naar beneden zou brengen. Het lijkt er juist op MPPT de spanning ook het liefst hoog houdt. De MPPT is na half uurtje weer uitgezet.

Aan het einde van de middag had ik een tweevoudige productie op omvormer één in vergelijk met omvormer twee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s1JDrgbnybx8pnTySufRdJupzCk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6IrzJ6sRuhVRtXVIjdo1aqxN.jpg?f=fotoalbum_large

Power used is de opbrengst en temperature is het voltage (gedeeld door tien) beide voor omvormer twee.
Power generated en voltage zijn de waarden voor omvormer één die vandaag de juiste keuzes maakte.

Bij weinig licht het gekozen voltage erg belangrijk in deze configuratie en het is afwachten hoe dit zit als er veel meer licht is om mee te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
twain4me schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 17:16:
[...]

solar edge zo te zien en ook solar edge heeft foutmelding-registratie ;)

Solar edge heeft vaak enorme garantie, dus bel gewoon de instalateur en vraag het daaraan.. die kan waarschijnlijk ook direct op afstand in het systeem kijken.
Die installateur zit te slapen... Ik krijg al waarschuwingen in het installateurs portaal bij te weinig opbrengst, laat staan maanden niks.

@NashNL69 Is de PV groep uitgevallen een heeft je buurvrouw dat al maanden niet gezien?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Ronald schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 19:32:
[...]

Die installateur zit te slapen... Ik krijg al waarschuwingen in het installateurs portaal bij te weinig opbrengst, laat staan maanden niks.
I know.. echt om te huilen dit.
Geeft maar weer eens weer wat je geld nu eigenlijk koopt. :X
wedden dat het een verkoop argument was. -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NashNL69
Ronald schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 19:32:
[...]

@NashNL69 Is de PV groep uitgevallen een heeft je buurvrouw dat al maanden niet gezien?
Geen idee of de installateur mee kan kijken. Helaas is deze tot 10 januari gesloten. Wel een goede suggestie, bedankt. Ik zal het met haar bespreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@NashNL69 Het is SolarEdge. De installateur kan alles zien wat de omvormer opstuurt aan SolarEdge. Alles wat de buurvrouw tot een paar maanden terug in de app zag, kan de installateur ook zien... en vaak zelfs meer.

De installateur krijgt waarschuwingen als een optimizer binnen het systeem niet rapporteert omdat hij stuk is, of een omvormer die niet rapporteert om wat voor reden dan ook. Wat mij betreft hoort het er bij als installateur van het dure SolarEdge systeem om proactief te reageren bij problemen.

Een telefoontje 'wat is er aan de hand' zo rond week 3 à 4 van september was op zijn plaats geweest... Dit... om te huilen ja.

Vandaag...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ok2TT_LBBAFMQ-XNNegqoOzjqMs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zn1VsZV59EE8CTb8XhhSKP0J.png?f=fotoalbum_large
En dan is er niets aan de hand, domweg een slechte dag in december... Ik heb zelfs een fractie meer Wh/Wp dan het kleinere, gunstiger liggende systeem van mijn buurman.

SolarEdge, een waanzinnig krachtig systeem, wat waanzinnig slecht gebruikt wordt.

[ Voor 4% gewijzigd door Ronald op 28-12-2021 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:25

[Afbeelding]
Even in dat onderste overzicht op 'Maand' laten klikken, dan krijgt ze het per maand te zien.
Is er iemand op 5 december of 4 decemder 's avonds langs geweest die in de meterkast de zekering weer aangezet heeft? Iets anders kan ik me haast niet voorstellen. Ze zou dan de maanden er voor 0 opwek moeten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-09 23:10

JT

VETAK y0

Patox schreef op maandag 27 december 2021 @ 22:35:
Ik heb meer een oriënterende vraag. Ik heb de openings post en informatie doorgelezen maar ik kon het niet direct vinden.

Bij mijn nieuwbouw woning worden er 3 of 4 panelen met eigen micro omvormers geplaatst. Ik wil nu graag alvast enige voorbereindende maatregelen treffen om deze installatie uit te breiden. Vanuit de bouwer heb ik de volgende optie ontvangen. Is er nog meer waar ik aan moet denken en of handig is mee te nemen tijdens de bouw?

Daken liggen op Oost/West. Ik denk aan 20-30 panelen als het past.

[Afbeelding]
Quanta costa? Als het erg duur is dan kun je wellicht nu alleen een loze leiding laten leggen en dan zelf kabels trekken naar de meterkast en daar laten aansluiten door een installateur. Of als het prijsverschil groot genoeg is de kabels ook laten trekken.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:23
Bij mijn ouders zijn vandaag pv panelen geplaatst. De omvormer, een Growatt MIN 4600 TL-XE, klikt een paar keer en het ledje blijft rood. Op het schermpje staat “waiting”. Beide strings gaven op dat moment voldoende voltage om te starten. De waarden aan de AC zijn ook oké.

De support was niet bereikbaar en dus morgen verder. Iemand hier enig idee?

XXXVI

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
Die dingen heten niet voor niets zonnepanelen hè ;) Ik zou het nog eens proberen als de zon schijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
mcDavid schreef op woensdag 29 december 2021 @ 16:34:
Die dingen heten niet voor niets zonnepanelen hè ;) Ik zou het nog eens proberen als de zon schijnt.
I know maar het ding ging verder wel aan enzo. Dat is nu met de schemer niet meer het geval. We proberen het morgen nog eens :)

XXXVI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• borft
ephymerous schreef op woensdag 29 december 2021 @ 16:29:
Bij mijn ouders zijn vandaag pv panelen geplaatst. De omvormer, een Growatt MIN 4600 TL-XE, klikt een paar keer en het ledje blijft rood. Op het schermpje staat “waiting”. Beide strings gaven op dat moment voldoende voltage om te starten. De waarden aan de AC zijn ook oké.

De support was niet bereikbaar en dus morgen verder. Iemand hier enig idee?
onbelast kunnen de spanningen wel prima zijn, maar waarschijnlijk storten ze in zodra de string belast worden (het klikken van het relais). Daarom is ie aan het wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

ephymerous schreef op woensdag 29 december 2021 @ 16:29:
Wat @borft zegt. Aanwezigheid van spanning betekent niet dat er effectief opbrengst is.
Ter illustratie, dit was deze namiddag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qAWtWFM_RSpaS4gF4Npr3unJgTE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ClZUR287JSK3Ki9t8cC0pCNR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Ronald schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 21:02:
@NashNL69 Het is SolarEdge. De installateur kan alles zien wat de omvormer opstuurt aan SolarEdge. Alles wat de buurvrouw tot een paar maanden terug in de app zag, kan de installateur ook zien... en vaak zelfs meer.

De installateur krijgt waarschuwingen als een optimizer binnen het systeem niet rapporteert omdat hij stuk is, of een omvormer die niet rapporteert om wat voor reden dan ook. Wat mij betreft hoort het er bij als installateur van het dure SolarEdge systeem om proactief te reageren bij problemen.

Een telefoontje 'wat is er aan de hand' zo rond week 3 à 4 van september was op zijn plaats geweest... Dit... om te huilen ja.

Vandaag...
[Afbeelding]
En dan is er niets aan de hand, domweg een slechte dag in december... Ik heb zelfs een fractie meer Wh/Wp dan het kleinere, gunstiger liggende systeem van mijn buurman.

SolarEdge, een waanzinnig krachtig systeem, wat waanzinnig slecht gebruikt wordt.
Je kan het mooi vertellen. veel aannames ook. Maar niet iedere installateur gaat naar tienduizenden van zijn installaties zitten kijken. Dan moet je service contracten gaan verkopen. Met de tienduizenden projecten ligt die verantwoordelijkheid toch echt bij de klant. Bij een stringomvormer heb je ook niet dat de installateur standaard meekijkt. Wellicht zijn er bedrijven die dit doen tegen vergoeding?
Weet je hoeveel modems ziggo vervangt in een jaar? En dan overal kosteloos de wifi weer instellen? Er zit ook een hele andere kant aan. Hoeveel personeel moet je aannemen omdat allemaal pro actief te monitoren.
Vergeet ook niet dat wanneer klanten hele belabberde wifi hebben, dat de portal er ook exact zo uitziet. Dus maanden geen bereik (solar edge onthoud maar een x aantal dagen/weken (afhankelijk van type en aantal optimizers)) en dan lijkt je opbrengst laag, terwijl er wel geleverd is. Dat zou hier prima kunnen.
twain4me schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 19:39:
[...]

I know.. echt om te huilen dit.
Geeft maar weer eens weer wat je geld nu eigenlijk koopt. :X
wedden dat het een verkoop argument was. -O-
Het anti solar edge legertje is er weer hoor. Waarom deze opmerking? je koopt Solar Edge, maar je verwacht dat de installateur alles pro actief blijft monitoren? Dat doet jouw string omvormer installateur ook?
NashNL69 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 20:51:
[...]

Geen idee of de installateur mee kan kijken. Helaas is deze tot 10 januari gesloten. Wel een goede suggestie, bedankt. Ik zal het met haar bespreken.
Dan heeft ze hem in die andere maanden ook zelf weer aangezet.
Ik zou eerst eens kijken bij haar stroom leverancier/app hiervan. Dan kan je zien of er gewoon is terug geleverd en er alleen iets met de Solar Edge app is. Daar heb je geen installateur voor nodig.
Dan evt de wifi herstellen/ versterken. Als er niets is geleverd en de groepen staan aan is er wellicht iets anders aan de hand.

[ Voor 23% gewijzigd door ApC_IcE op 29-12-2021 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

ApC_IcE schreef op woensdag 29 december 2021 @ 18:13:
[...]

Het anti solar edge legertje is er weer hoor. Waarom deze opmerking? je koopt Solar Edge, maar je verwacht dat de installateur alles pro actief blijft monitoren? Dat doet jouw string omvormer installateur ook?
Nope, maar die heb ik het ook nog nooit horen beweren dat ze het wel actief monitoren dat is bij SE instalateurs wel anders is mijn ervaring. (ik heb het zelf met eigen oren al 5 keer gehoord wat een 100% score is) Anti solar edge? Wel even bij de feiten blijven, dat ben ik alles behalve, wel anti de gemiddelde SE instalateur. Daar zit een wezelijk verschil in.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ronald
Veel aannames? Welke? Concreet?

10.000en projecten? Misschien dat een organisatie als Zonneplan 10.000en systemen heeft liggen... De gemiddelde installateur echt niet.

Moet ik een professional gaan uitleggen hoe hij zijn SolarEdge installateurs account kan inrichten zodat de klant automatisch een bericht krijgt als er een probleem zou kunnen zijn?

Dat wil ik best doen hoor... Maar voor een professional wel voor keiharde pecunia.

En iemand uitmaken voor anti-solaredge die zelf een solaredge systeem heeft liggen.... Regelmatig een hoop moeite doet om solaredge systemen te ontwerpen - beduidend meer dan de installateur die de centen er aan gaat verdienen...

Ga alsjeblieft even nadenken over wat je roept zeg, -O-

[edit]
SolarEdge Labor Reimbursement Plan (LRP)
Dit document beschrijft de richtlijnen van SolarEdge voor betaling mbt een geautoriseerde vervanging van SolarEdge-apparatuur die in het veld defect is geraakt en wordt gedekt door de SolarEdge beperkte productgarantie.
SolarEdge staat achter haar producten. De meest effectieve methode om maximaal productvoordeel te garanderen, is dat de installateur het systeem actief op afstand bewaakt. In het geval van een systeemfout dient de installateur het probleem op afstand te diagnosticeren en contact op te nemen met SolarEdge support, voordat er een locatiebezoek wordt geinitieerd.
Deze regeling dekt geen compensatieverzoeken in verband met productieverlies als gevolg van een systeemstoring.
I rest my..... case

[ Voor 51% gewijzigd door Ronald op 29-12-2021 19:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

En dat weten ze heel goed uit hun hoofd te vertellen is mijn ervaring _O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!
twain4me schreef op woensdag 29 december 2021 @ 19:13:
[...]

En dat weten ze heel goed uit hun hoofd te vertellen is mijn ervaring _O-
Sterker nog, je moet vechten om de rechten te krijgen om je eigen systeem tot in detail online te zien.
Nee nee.... Dat is taak van installateur....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

reneeke1970 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 19:18:
[...]

Sterker nog, je moet vechten om de rechten te krijgen om je eigen systeem tot in detail online te zien.
Nee nee.... Dat is taak van installateur....
Ik heb ze wel eens 2ehands autoverkopers genoemd, maar ik denk dat ik dan de 2ehands autoverkopers heel erg tekort doe inmiddels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Bij goodwe 2 mppt omvormers zoals de gw3600d-ns: Is het maximum per MPPT gelijk aan het totale vermogen (dus 1 mppt kan 3600 W opwekken) of is het lager gemaximeerd, b.v. op 50% of 70%?
bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
JT schreef op woensdag 29 december 2021 @ 16:21:
[...]

Quanta costa? Als het erg duur is dan kun je wellicht nu alleen een loze leiding laten leggen en dan zelf kabels trekken naar de meterkast en daar laten aansluiten door een installateur. Of als het prijsverschil groot genoeg is de kabels ook laten trekken.
Bijna €500 dus ik denk dat ik het antwoord al weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Patox schreef op woensdag 29 december 2021 @ 20:34:
[...]

Bijna €500 dus ik denk dat ik het antwoord al weet?
Rekensommetje zal dan zijn:
- Loze leiding
- Bedrading
- Aansluiten in meterkast, geen idee wat dat kost bij een installateur. Uurtje werk + zekering ofzo?

Denk dat je dan achteraf inderdaad goedkoper uit bent plus extragratis een 1fase-groep. Wellicht even vragen bij een installateur wat die denkt over de kosten?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
JT schreef op woensdag 29 december 2021 @ 20:39:
[...]

Rekensommetje zal dan zijn:
- Loze leiding
- Bedrading
- Aansluiten in meterkast, geen idee wat dat kost bij een installateur. Uurtje werk + zekering ofzo?

Denk dat je dan achteraf inderdaad goedkoper uit bent plus extragratis een 1fase-groep. Wellicht even vragen bij een installateur wat die denkt over de kosten?
Ja helemaal omdat ze dit al zouden moeten doen, alleen dan nu voor een 5 aderige draad ipv een 3 aderige.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thesaxofonist
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 25-09 18:44
BarryH schreef op woensdag 29 december 2021 @ 19:39:
Bij goodwe 2 mppt omvormers zoals de gw3600d-ns: Is het maximum per MPPT gelijk aan het totale vermogen (dus 1 mppt kan 3600 W opwekken) of is het lager gemaximeerd, b.v. op 50% of 70%?
bedankt!
Je kunt iedere MPPT tot 100% belasten als je de ander niet gebruikt. Ik heb er zelf eentje hangen met op iedere MPPT een eigen string. Ik heb beide strings wel eens in serie geschakeld en op één MPPT gehangen. Ging probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

<knip>Constructief aan de discussie meedoen of gewoon niet reageren

[ Voor 87% gewijzigd door Septillion op 31-12-2021 08:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Patox schreef op woensdag 29 december 2021 @ 21:18:
[...]

Ja helemaal omdat ze dit al zouden moeten doen, alleen dan nu voor een 5 aderige draad ipv een 3 aderige.
Zo werkt het helaas met nieuwbouw....Als ik voorbereiding wou voor een kabel voor een laadpaal en ook een kabel naar de tuin voor stroom in de tuin dan was ik 1100 a 1200 euro kwijt geweest. Momenteel heb ik in de tuin een 4qmm 5-aderige kabel liggen voor een laadpaal en eventueel zonnepanelen en ook nog een 2,5qmm 3-aderige kabel die op 5 plekken boven de grond komt in de tuin. Voor grofweg 150-200 euro (kabel ook gezocht op Marktplaats, wel nieuw) voor de kabel en wat hulp met het naar binnen brengen van de kabels tijdens het straten door de stratenmakers. Daarbij dan ook gelijk 32mm polypropyleen gelegd voor diverse UTP-kabels naar de tuin. Al met al zit ik nu op grofweg 300 euro kosten max, moet het alleen nog aangesloten worden in de meterkast a 100-150 euro? Heel veel ekkies in m'n zak gehouden :Y) Vaak als je er goed over nadenkt en zelf wat regelt kun je veel geld uitsparen.

Edit: ook gratis afgevallen met sporten in de nieuwe tuin :+

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@ApC_IcE plaatjes zeggen meer dan 1000 woorden toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PgnoHT_jk1rfPFnfoxC_yDuBkMs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/D2UEIRYhCTyrpw1RLQk8qwVF.png?f=fotoalbum_large

<knip>Vriendelijk graag. Mag iets minder direct.

[ Voor 13% gewijzigd door Septillion op 31-12-2021 08:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:19

Termy

valt er nog wat te fragge?

ApC_IcE schreef op woensdag 29 december 2021 @ 21:29:
Ik zie het alweer. De zelfbenoemde experts weten et beter.
Ik stop mijn energie hier niet meer in.
Iedere keer weer dezelfde materie moeten verdedigen met dezelfde argumenten tegen nieuwe tweakers.
Ik hou er hier mee op. De ‘experts’ mogen het overnemen.
Ja ik heb dus die tienduizenden voorbeelden
Ik wil me hier verder niet in mengen of zo maar zover ik begrijp heeft SE een mogelijkheid tot automatisch melden als er iets afwijkends gebeurt dus dan klinkt het niet zo moeilijk om op basis daarvan al dan niet actie te ondernemen... toch?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Termy Het is simpel.... Kwa CRM is SE designer niet best... En dan gaan bedrijven andere oplossingen gebruiken... Het resultaat daarvan zien we regelmatig langs komen.

Vervolgens moeten klanten hemel en aarde bewegen om überhaupt het beloofde inzicht te krijgen tot het duur verkochte systeem, want met de standaard 'Dashboard' toegang zie je weinig meer te zien dan een string omvormer systeem.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RWolRCM6E4rn4wpnJelsuVvkC5c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tTn25VaNwDmT5VSfXMTVtsG6.png?f=user_large

En als ze er dan achter komen dat het systeem minder goed draait dan een string systeem... Denk je dat het gratis opgelost wordt? Welnee...
Dit is nota bene een SunPower systeem...

Als SolarEdge installateur krijg je ongeëvenaarde steun van SolarEdge uit. Knappe vergoedingen voor vervangen van componenten (Ik hoop nog steeds op die beloofde grote aantallen kapotte optimizers). Dat hoor je overal... Een eindgebruiker die support belt en gewoon meedenken voor uitbreiding van een systeem tot het gaatje.

En dan komt hier een installateur opscheppen over hoe hij zijn installaties niet kan ondersteunen... Echt... misselijkmakend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Naalroc schreef op woensdag 22 december 2021 @ 22:26:
[...]

Die pv sticker werden een maand of 2 geleden voor bijna niets aangeboden, zal eens gaan zoeken door wie.

Edit: gevonden, dat was
Andre1973
En het was niet een paar maanden, maar 14 maanden geleden; tijd gaat snel; hoop dat @Andre1973 er nog een paar heeft.
Heb ik idd nog, welke zoek je?

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Ronald schreef op woensdag 29 december 2021 @ 22:20:
@ApC_IcE plaatjes zeggen meer dan 1000 woorden toch?

[Afbeelding]

Opscheppen over hoe je je klanten in de steek laat... Ik had mezelf tactisch stil gehouden.
Is je argument dat in jouw ogen een installateur dit moet doen, ook als er geen service contract is afgesloten?

• Ronald
JackBol schreef op donderdag 30 december 2021 @ 04:19:
[...]

Is je argument dat in jouw ogen een installateur dit moet doen, ook als er geen service contract is afgesloten?
Voor iets wat kosteloos in te richten is door de installateur? Wat denk je dat normaal is?

• maarten_NL
Ronald schreef op donderdag 30 december 2021 @ 07:10:
[...]

Voor iets wat kosteloos in te richten is door de installateur? Wat denk je dat normaal is?
Wat sommige installateurs als gewoon vinden, doen anderen geen moeite voor.

Hier ligt een set die door Zelfstroom is geplaatst en volgens mij weet jij al te best dat ik mijn eigen paneel monitoring heb gebouwd ;)

Hoeveel Solaredge sets zouden er op de wereld liggen, met een optimizer kapot? Ik merkte het op door onverwacht lagere opbrengst, maar vele andere eigenaren merken dat wellicht nooit.

• Ronald
maarten_NL schreef op donderdag 30 december 2021 @ 08:14:
[...]

Wat sommige installateurs als gewoon vinden, doen anderen geen moeite voor.

Hier ligt een set die door Zelfstroom is geplaatst en volgens mij weet jij al te best dat ik mijn eigen paneel monitoring heb gebouwd ;)

Hoeveel Solaredge sets zouden er op de wereld liggen, met een optimizer kapot? Ik merkte het op door onverwacht lagere opbrengst, maar vele andere eigenaren merken dat wellicht nooit.
Ja dat weet ik...

Het gaat hier om een stukje inrichting op het account wat maar liefst 5 minuten kost. Je kunt er zelfs je eigen tekst in zetten.... Dat is eenmalig, en niet per geïnstalleerd systeem.

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Even een controle-vraagje: meer mensen voor wie 2021 een teleurstellend jaar was?
Ik kom zo'n 200 KWh lager uit dan vorig jaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f76ZEj37pKxY41LHX1uCx2R-5m4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uazyFBSnxhHwjUWhXN2KDJDK.png?f=fotoalbum_large

En daarmee meteen het laagste sinds 2017 (toen de panelen bij mij geplaatst zijn). Had eigenlijk gehoopt dat vanwege de lockdowns en zo de lucht een stuk schoner zou zijn en daardoor de opbrengst net als vorig jaar een stuk hoger... :o

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

• borft
Pietervs schreef op donderdag 30 december 2021 @ 09:07:
Even een controle-vraagje: meer mensen voor wie 2021 een teleurstellend jaar was?
[Afbeelding]

En daarmee meteen het laagste sinds 2017 (toen de panelen bij mij geplaatst zijn). Had eigenlijk gehoopt dat vanwege de lockdowns en zo de lucht een stuk schoner zou zijn en daardoor de opbrengst net als vorig jaar een stuk hoger... :o
Volgens mij zijn er dit jaar bovengemiddeld weinig zonneuren geweest ;) (lekker kromme zin). Bij mij waren vooral juli en augustus erg matig.

• JT

JT

VETAK y0

JackBol schreef op donderdag 30 december 2021 @ 04:19:
[...]

Waarom niet als je alleen een schakelaar omzet en het mailadres van je klant in moet vullen? Sterker nog, behalve dat dat goed service is biedt dat misschien ook nog een ingang om over een servicecontract te beginnen waarbij de installateur het in de gaten houdt (en hoe je dat in je onderneming past moet je dan zelf weten). Extra geld. Mensen betalen graag voor zekerheid en gemak.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Ronald schreef op donderdag 30 december 2021 @ 07:10:
[...]

Opzich zijn er genoeg "gratis" dingen in het leven waar een consument dik voor betaald zo werkt vraag en aanbod nu eenmaal.
Eigenlijk is het geen probleem als ze een service contract willen verkopen. imho moet je het dan alleen niet als verkoopargument van de instalatie gebruiken maar als verkoopargument van een service contract.

• Thijs82
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-05 13:37
Pietervs schreef op donderdag 30 december 2021 @ 09:07:
[Afbeelding]

Toevallig ook in Oost-NL/Twente?
Ik zie soort gelijke getallen met mijn 2160watt-piek installatietje waarbij 2018 een uitzonderlijk goed jaar was én 2021 slecht:

2017: in april geplaatst, dus niet representatief voor dit lijstje
2018: 2099
2019: 1906
2020: 1877
2021: 1701

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Thijs82 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 10:07:
[...]

Toevallig ook in Oost-NL/Twente?
Ik zie soort gelijke getallen met mijn 2160watt-piek installatietje waarbij 2018 een uitzonderlijk goed jaar was én 2021 slecht:

2017: in april geplaatst, dus niet representatief voor dit lijstje
2018: 2099
2019: 1906
2020: 1877
2021: 1701
Nee, ik zit in het midden van het land (net onder Utrecht).
borft schreef op donderdag 30 december 2021 @ 09:46:
[...]

Volgens mij zijn er dit jaar bovengemiddeld weinig zonneuren geweest ;) (lekker kromme zin). Bij mij waren vooral juli en augustus erg matig.
hmmm, inderdaad eens nazoeken hoe de zonneuren dit jaar zijn geweest, niet aan gedacht.
Juli en augustus waren inderdaad bij mij ook slecht, maar ook mei en november bleven behoorlijk achter ten opzichte van de gemiddeldes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-MFeG5fMEpA67bktu3iygDw1QQg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/imfQZNZORFfVJqzvglIfcnRf.png?f=fotoalbum_large

Zonuren scheelt behoorlijk, als ik uitga van de Zonurencalculator:
2021: 1031.82
2020: 1125.26
2019: 1098.83
2018: 1137.16

[ Voor 7% gewijzigd door Pietervs op 30-12-2021 10:24 ]

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

@NashNL69 heb je inmiddels al naar de automaat of aardlekschakelaar gekeken?
Of online iets proberen te ontdekken in paneel opbrengst?

1 PVoutput . Dongen NB

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:07
Andre1973 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 23:59:
[...]

Heb ik idd nog, welke zoek je?
Dat was @Gman die van die PV stickers zocht, maar heb je nu al van hem gehoord?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
@ephymerous het is inmiddels weer (een beetje) licht. Doet je omvormer het inmiddels?

• Ronald
twain4me schreef op donderdag 30 december 2021 @ 10:05:
[...]

Opzich zijn er genoeg "gratis" dingen in het leven waar een consument dik voor betaald zo werkt vraag en aanbod nu eenmaal.
Eigenlijk is het geen probleem als ze een service contract willen verkopen. imho moet je het dan alleen niet als verkoopargument van de instalatie gebruiken maar als verkoopargument van een service contract.
Zo breng je de klant in elk geval expliciet op de hoogte van mogelijkheden... En kiezen ze het niet is tenminste duidelijk wat en hoe...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ephymerous
mcDavid schreef op donderdag 30 december 2021 @ 10:58:
@ephymerous het is inmiddels weer (een beetje) licht. Doet je omvormer het inmiddels?
Yes, zojuist een telefoontje van mijn vader dat het geheel aan het opwekken is. Bedankt voor het meedenken en reageren :)

(@borft en @Slonzo ook bedankt!)

[ Voor 5% gewijzigd door ephymerous op 30-12-2021 12:20 ]

XXXVI

Pagina: 1 ... 41 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic