Graag jullie advies voor deze uitbreiding:
Dakvlak op ONO is 13.2 x 7.3 meter, met 5.2 x 3.6 meter eraf voor de oprit naar garage, schoorsteen op ca. 4 meter van de nok, ca. 1 x 1 meter.
Dakhelling is 38 graden.
Schaduw van het huis rechtonder, vooral op de onderste helft van het dak. De schoorsteen natuurlijk en misschien een klein beetje van de boom en hoge heg rechtsboven.
Met een verwacht rendement van net onder de 70% op dit dakvlak, zal de nieuwe set rond de 6000 Wp moeten zijn.
De bestaande PV set is al met Solaredge (P500 met SPR-X20-327). Weet 1 van de experts hier of dit is de toekomst te combineren is op 1 omvormer (2 aparte strings)?
Neig zelf naar voor de laatste optie. Iets grotere panelen voor vrijwel dezelfde prijs. Twijfel nog of ik 2 of 4 panelen extra moet laten leggen direct onder de schoorsteen. Dat zou dan echt puur voor de verkoop zijn...
Foto's
Beschikbare (dak)ruimte
Het meest gunstige dakvlak ligt al vol, en op het andere dakvlak liggen al 6 panelen. Daar is nog volop ruimte beschikbaar voor meer panelen:Dakvlak op ONO is 13.2 x 7.3 meter, met 5.2 x 3.6 meter eraf voor de oprit naar garage, schoorsteen op ca. 4 meter van de nok, ca. 1 x 1 meter.
Dakhelling is 38 graden.
Schaduw
Als voorbeeld mijn simulatie uit de Solaredge Designer hierboven.Schaduw van het huis rechtonder, vooral op de onderste helft van het dak. De schoorsteen natuurlijk en misschien een klein beetje van de boom en hoge heg rechtsboven.
Jaarverbruik
De laatste jaren komen we 0-500 kWh 'tekort'. Vooruitkijkend verwacht ik zo'n 4000 kWh extra te gaan gebruiken met een elektrische auto. Als de huidige auto op is zal er een elektrische komen. We hebben nu de mogelijkheid om alvast wat in het huis te investeren.Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25 A aanwezig, er zit al een SE8k omvormer aangesloten.Budget en doel
Doel is de jaarlijkse opwek van 4000 kWh extra, budget is nog flexibel rond de 6000 euro.Met een verwacht rendement van net onder de 70% op dit dakvlak, zal de nieuwe set rond de 6000 Wp moeten zijn.
Wie gaat het project uitvoeren
Een professionele partij mag de zonnepanelen plaatsen.Bijhouden van data
Bij voorkeur wel.De bestaande PV set is al met Solaredge (P500 met SPR-X20-327). Weet 1 van de experts hier of dit is de toekomst te combineren is op 1 omvormer (2 aparte strings)?
Reeds verkregen offertes
Neig zelf naar voor de laatste optie. Iets grotere panelen voor vrijwel dezelfde prijs. Twijfel nog of ik 2 of 4 panelen extra moet laten leggen direct onder de schoorsteen. Dat zou dan echt puur voor de verkoop zijn...
Regio
Zuid Limburg14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD