Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 40 ... 101 Laatste
Acties:
  • 599.071 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!
AUijtdehaag schreef op zondag 19 december 2021 @ 08:26:
@bkruyver
Gelukkig dat het opgelost is.

Bekruipt me toch het vervelende gevoel dat de brandschade beperkt is gebleven… dit soort fouten mogen gewoon niet gemaakt worden.
Die fouten worden ook alleen door installateurs gemaakt, die willen alleen snel geld verdienen en naar huis.
Een doe het zelver is zo geïnteresseerd dat hij gelijk naar zijn resultaat kijkt. En dus gelijk zijn fout ontdekt.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
Zijn er mensen die weten of er leuke Zonnepanelen participaties zijn om in te investeren? Zodat je je eigen tekort kan aanvullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09 11:38
Bij mijn nieuwbouwwoning krijg ik straks waarschijnlijk 3 zonnepanelen, ik denk dat het afnemen van extra zonnepanelen vrij prijzig gaat worden. Ik wil dit dus achteraf zelf gaan aanpakken.

Nu wordt er standaard een verdeler op de zolder geplaatst (rechtsboven in de hoek) die wordt aangesloten op de meterkast, is het wijs om een extra loze leiding naar de zolder te laten aanleggen voor eventueel een grotere verdeler voor de zonnepanelen die ik achteraf wil ga laten plaatsen?
Ik heb nu geen invloed op de standaard verdeler die geplaatst gaat worden, ik heb ook geen idee of ik straks via de zolder nog makkelijk bij de meterkast kan komen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WdzCVqQ.jpg

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:57
Adriaan71 schreef op zondag 19 december 2021 @ 11:17:
Zijn er mensen die weten of er leuke Zonnepanelen participaties zijn om in te investeren? Zodat je je eigen tekort kan aanvullen.
1/ lokale cooperaties (https://www.hieropgewekt.nl/initiatieven)
2/ zonnepanelendelen.nl ( geld uitlenen aan zonprojecten, betaald krijgen in kWh via je energieleverancier)
Dat tweede is interessant als je
a/ al een echt groene stroom contract hebt (B.v. hollandse wind/zon, geen biomassa of buitenlandse waterkracht)
b/ je energieleverancier participeert in het project (Dan krijg je de kWh vergoeding via je leverancier voor het leveringstarief (dus ex eb en ode), want dan kan je je energiekosten "vastprikken", een toekomstige prijsstijging heeft geen invloed meer...

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
@BarryH zonnepanelendelen.nl is ook zonder participatie best een leuke investering. Maar ik zie het vooral als crowdfunding met een duurzaam tintje, het heeft niet zoveel te maken met zelf elektriciteit opwekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:57
@mcDavid Dat ben ik met je eens, daarom is een goed groene stroom contract erbij zo belangrijk.
Daarnaast zijn er projecten met ca. 8kWh per jaar per aandeel en met ca. 13-14kWh per jaar per aandeel. Die tweede moet je hebben :)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
BarryH schreef op zondag 19 december 2021 @ 11:23:
[...]

1/ lokale cooperaties (https://www.hieropgewekt.nl/initiatieven)
2/ zonnepanelendelen.nl ( geld uitlenen aan zonprojecten, betaald krijgen in kWh via je energieleverancier)
Dat tweede is interessant als je
a/ al een echt groene stroom contract hebt (B.v. hollandse wind/zon, geen biomassa of buitenlandse waterkracht)
b/ je energieleverancier participeert in het project (Dan krijg je de kWh vergoeding via je leverancier voor het leveringstarief (dus ex eb en ode), want dan kan je je energiekosten "vastprikken", een toekomstige prijsstijging heeft geen invloed meer...
Ik kon waarschijnlijk net rond de 2000kWh te kort voor mijn woning om helemaal energie neutraal te zijn. De ruimte houd een keer op.
Zodoende dacht ik als het mogelijk is ergens een participatie te kopen zodat het mijn tekort afdekt.Of eventueel meer dan ik nodig heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23-09 20:49
Strider schreef op zondag 19 december 2021 @ 11:21:
Bij mijn nieuwbouwwoning krijg ik straks waarschijnlijk 3 zonnepanelen, ik denk dat het afnemen van extra zonnepanelen vrij prijzig gaat worden. Ik wil dit dus achteraf zelf gaan aanpakken.

Nu wordt er standaard een verdeler op de zolder geplaatst (rechtsboven in de hoek) die wordt aangesloten op de meterkast, is het wijs om een extra loze leiding naar de zolder te laten aanleggen voor eventueel een grotere verdeler voor de zonnepanelen die ik achteraf wil ga laten plaatsen?
Ik heb nu geen invloed op de standaard verdeler die geplaatst gaat worden, ik heb ook geen idee of ik straks via de zolder nog makkelijk bij de meterkast kan komen.

[Afbeelding]
De extra loze leiding aan laten leggen zou ik zeker doen, misschien zelfs 2 voor eventueel netwerk of extra grote verbruiker/toekomstige panelen. Later draden trekken kan weleens vervelend zijn. Of je krijgt buizen over de muur, terwijl ze er nu mooi in kunnen.

Heb je wel invloed op de plaatsing? Zien we een noord/west/zuid dak op de tekening?

Als je wel invloed hebt op de plaatsing is wel misschien wel een idee om de meest gunstige daken vrij te houden. Het eraf halen en evt verkopen van de panelen levert mogelijk minder op dan ze op noord te laten liggen?

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09 11:38
maarten_NL schreef op zondag 19 december 2021 @ 12:26:
[...]

De extra loze leiding aan laten leggen zou ik zeker doen, misschien zelfs 2 voor eventueel netwerk of extra grote verbruiker/toekomstige panelen. Later draden trekken kan weleens vervelend zijn. Of je krijgt buizen over de muur, terwijl ze er nu mooi in kunnen.

Heb je wel invloed op de plaatsing? Zien we een noord/west/zuid dak op de tekening?

Als je wel invloed hebt op de plaatsing is wel misschien wel een idee om de meest gunstige daken vrij te houden. Het eraf halen en evt verkopen van de panelen levert mogelijk minder op dan ze op noord te laten liggen?
Ik heb 1 loze leiding voor een accesspoint, en ik dacht nu aan een tweede voor een grotere verdeler.

Er komen standaard 3 zonnepanelen op het zuiden, ik ga denk ik wel eens kijken of ik ze niet op het oosten kan laten leggen, en dan zelf het dak op het zuiden vol kan leggen met eigen zonnepanelen.

Maar het klopt dus dat voor een tweede verdeler, er een loze leiding nodig is, en waarschijnlijk niet de standaard bedrading die nu wordt aangelegd voor de standaard verdeler gebruikt kan worden? Want dan ga ik zeker die extra loze leiding erbij laten leggen.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 12 december 2021 @ 00:12:
Ik ga binnenkort vergelijkende tests draaien met exacte dezelfde panelen en omvormer. De panelen liggen bij de buren op het dat en ik kan zo grafieken in PVOutput maken die laten zien:

- verschil in opbrengst bij gebruik MPPT
- afwijkingen in de curve bij aanvang en einde van de dag
- complete curve op een dag (meting kWh-meter en verbruik controle tegen waardes zuiver uit de omvormer)

Zijn er no suggesties waar ik nog meer naar kan kijken als ik de installaties gelijktijdig kan uitlezen?

Ik moet nog de gebruikte code aanpassen om beide installaties gelijktijdig te benaderen en het extra WiFi punt installeren. Ook zit ik te twijfelen of ik een extra PVOutput account moet aanmaken voor dit of dat ik dat met mijn huidige account kan bewerkstelligen door v1 en v3 te gebruiken voor de opbrengst.

Het weer is nogal zon arm en de opbrengsten zijn momenteel laag en ik zal de testen herhalen als er weer meer zon is en in de zomer nog een keer.
Vandaag draai ik het eerste vergelijk tussen twee exact dezelfde opstellingen en hieronder een eerste resultaat:

19-12 10:06 PVcontrol Manual Shawdow Scan (MPPT) set: ON

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-qUOtvik7zThv1dkGnrZluHCFqQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6b8NmRJ5B1SH3E29xmk0V8Em.jpg?f=fotoalbum_large

Even na tien uur de MPPT aangezet en het is bewolkte dag met weinig licht. In de middag kan de zon nog doorkomen. De groene lijn is het systeem waar ik de MPPT aangezet heb en de paarse lijn is het standaard systeem en dient hier al vergelijk systeem.

Het betreffen twee GoodWe 2000XS omvormers met 8 exact dezelfde panelen die onder precies dezelfde omstandigheden op de daken liggen.

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2021 12:49 . Reden: MPPT = shadow scan (periodiek optimalisering voltage) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
^^ interessant maar op het eerste gezicht zou ik denken dat het verschil gewoon een meetafwijking is. Kun je de test ook eens andersom doen? Of misschien nog beter, een uurtje schaduw MPPT aanzetten op de ene omvormer en dan een uurtje op de andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Martin7182 Dit is de eerste dag dat ik het vergelijk en of het meetverschillen zijn kan ik zien als ik de MPPT uit zet dan moeten de lijnen weer convergeren. Ik ga in ieder geval kijken of de andere panelen kan omzetten naar MPPT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Verwijderd
Heb nog wel een SMA 2.5 liggen, mocht je nog meer willen vergelijken.
Al heeft die een iets andere Vmpp range.

[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-12-2021 16:04 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
@msatter, inderdaad dan zouden die lijnen moeten convergeren. Maar zijn deze metingen van de omvormers zelf? Ik zou het ook controleren met aparte kWh-meters en als het kan met de slimme meter. Een meetafwijking kan overal vandaan komen, zelfs van het aanzetten van schaduw MPPT, zonder dat dat iets verandert aan de opbrengst zelf. 10 a 20 W verschil valt bij de meeste kWh-meters binnen de meettolerantie. Dus een enkele meting zegt niet zoveel. Je ziet trouwens wel dat een evt. afwijking wel consequent is. Dat houvast heb je iig. wel na deze eerste meting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De waarden zijn de waarden die de omvormer zelf vrijgeeft. De dagen zijn kort en er is weinig licht, een dag met wel veel zon, zal informatiever zijn.

De opbrengst vanuit de omvormer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/byormzUFIfsIJdAsIq3YMST1b2E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gALP90VBAlisMUvciGYUYnJ8.jpg?f=fotoalbum_large

kWh-meter in de meterkast met 15 meter stroomkabel ertussen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ShcX7efdNgY1y73j0XPL6YnDEmI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FYxsa6s1jtrAwHJuAS3hMSxr.jpg?f=fotoalbum_large

Opmerking: bij de kWh-meter zie je plateau vorming in grafiek en dat komt waarschijnlijk doordat ik de totaal waarden gebruik en ik schakel dat om naar cumulatieve waarden die om de 10 seconden gelezen worden gedurende telkens vijf minuten. Dat komt dan overeen met hoe ik de waarden uit de omvormer bereken.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2021 19:06 . Reden: Plateau vorm toelichting. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
Hier zie je nog duidelijker wat lijkt op een meetafwijking a.g.v. tolerantie. Want dit is maar 1 systeem i.p.v. 2 verschillende. In de kabel zit misschien 1 a 2% verlies; bij ~100W is dat dus maar 1 a 2W. Maar de kWh meter zit steeds enkele tientallen W onder de omvormerwaarde. B.v. de 3 dipjes tussen 10:25 en 11:15 zijn makkelijk te herkennen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

De waardes die ik direct uit de omvormers lees daarvan is onbekend of dit de PAC waarden zijn of de waarden aan de DC kant. GoodWe noemt dat zelf "Feedingpower to grid" terwijl een aantal registers verderop nog en hoog en laag waarde voor de PAC. Ik heb die nog niet kunnen uitlezen bij mijn GoodWe.

Ik heb mij daar een tijd mee beziggehouden en uiteindelijk heb ik maar een kWh-meter gekocht om van die onduidelijkheid af te zijn. De GoodWe kun je niet vertrouwen met wat hij aangeeft en hij geeft zelfs spookwaarden aan. Dit is goed te zien als de zon al onder is en hij nog leuk 70 watt opbrengst aangeeft.

Het gaat mij hier om een één op één vergelijk tussen de omvormers met de dezelfde panelen in gelijke omstandigheden. Morgen draait dus de andere omvormer MPPT, en halverwege de dag schakel ik de MPPT over tussen de beide omvormers.

Vandaag was het te kort dag om dat te doen en daanaast gaat omvormer pas na een half uur echt gaat aanpassen. Dit is te zien aan de voltage grafiek lijn.

Morgen heb ik waarschijnlijk ook een kWk-meter grafiek die beter overeenkomt met de bewegingen in vergelijkgrafiek.

De spook opbrengst kan ik dan ook tonen, beter dan vandaag, omdat één van de omvormers 'reconnect to grid' doet en ik heb daar een marge ingebracht dat er vijf keer stroom moet worden afgenomen door de omvormer voordat ik die dwing om te wachten (Checking mode).
De andere omvormer zal dan nog steeds aangeven dat er stroom geproduceerd word maar werkelijk draait de meter niet terug.

Een 'reconnect' geeft de omvormer minimaal 60 seconden de tijd om genoeg stroom te verzamelen om weer terug te gaan leveren en is dat niet het geval dan gaat die vanzelf weer terugleveren zodra er genoeg stroom komt vanuit de panelen....tenminste als niet daarvoor al de zon onder is gegaan. Dan is het ook tijd voor de omvormer om te gaan slapen.

Ik ga kijken naar 'parent' en 'children' biij PVOutput om te zien of ik zo betere vergelijkingen kan maken tussen de beide omvormers. Ik moet nu goochelen met de temperatuur als voltage lijn omdat de andere omvormer de echte voltage lijn gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Dre schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 17:26:
Wat is jullie ervaring met garantieafhandeling van installateurs? Ik zit nu met een installateur die 3,5 jaar na installatie geen garantie meer geeft op een aardfout die in het systeem zit. Hij geeft aan dat de garantie 6 maanden is.

Installateur heeft zonnepanelen geïnstalleerd op mijn woning in Amsterdam. De installateur komt uit Oss. Na 3,5 jaar zit er een aardfout in het systeem (50° schuin dak), maar na 1,5 maand wachten op een hersteldatum beroept de installateur zich ineens op 6 maanden garantie conform zijn algemene voorwaarden:

[...]

In eerste instantie had ik het gevoel dat de installateur het wel wou oplossen, maar hij heeft nu te kennen gegeven dat hij het niet gaat herstellen. Ik denk dat reisafstand (Oss > Amsterdam) en ook de hoeveelheid werk ook een rol spelen. Ik schat dat er 7 panelen van het dak moeten, dus steiger bouwen enzovoort. Al met al denk ik dat het hem 0,5 tot 1 dag kost. Maar dat is het risico van ondernemen lijkt mij?

Data
• 08-05-2018 zonnepanelen geïnstalleerd
• 22-10-2021 Telefonisch en per e-mail melding gemaakt dat er een aardfout zit op het dak

In hoeverre mag ik na 3,5 jaar nog garantie verwachten voor herstel van een aardfout?

[Edit]
Overigens heeft de installatie 6 augustus 2020 ook al eens een aardfout gehad, en ik denk achteraf dat dit door dezelfde fout komt.
Nou, nu maar een brief voor ingebrekestelling ondeugdelijk product gestuurd naar de installateur. Wat een hoop gedoe voor een installatiefout waar de installateur weigert garantie op te geven :/ (maar 6 maanden garantie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-09 18:23

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Dre schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 17:26:
Wat is jullie ervaring met garantieafhandeling van installateurs? Ik zit nu met een installateur die 3,5 jaar na installatie geen garantie meer geeft op een aardfout die in het systeem zit. Hij geeft aan dat de garantie 6 maanden is.

Installateur heeft zonnepanelen geïnstalleerd op mijn woning in Amsterdam. De installateur komt uit Oss. Na 3,5 jaar zit er een aardfout in het systeem (50° schuin dak), maar na 1,5 maand wachten op een hersteldatum beroept de installateur zich ineens op 6 maanden garantie conform zijn algemene voorwaarden:

[...]

In eerste instantie had ik het gevoel dat de installateur het wel wou oplossen, maar hij heeft nu te kennen gegeven dat hij het niet gaat herstellen. Ik denk dat reisafstand (Oss > Amsterdam) en ook de hoeveelheid werk ook een rol spelen. Ik schat dat er 7 panelen van het dak moeten, dus steiger bouwen enzovoort. Al met al denk ik dat het hem 0,5 tot 1 dag kost. Maar dat is het risico van ondernemen lijkt mij?

Data
• 08-05-2018 zonnepanelen geïnstalleerd
• 22-10-2021 Telefonisch en per e-mail melding gemaakt dat er een aardfout zit op het dak

In hoeverre mag ik na 3,5 jaar nog garantie verwachten voor herstel van een aardfout?

[Edit]
Overigens heeft de installatie 6 augustus 2020 ook al eens een aardfout gehad, en ik denk achteraf dat dit door dezelfde fout komt.
Wat staat er op de offerte en of andere communicatie toen je het kocht?
Je weet toch hoeveel garantie op de installatie zit? Als er 5 jaar staat is het top. Als er minder staar dan wat je nodig hebt is het pech.
Volgens mij zit er geen wettelijk minimum op behalve redelijk. Is 1 jaar redelijk? Of 10?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

ApC_IcE schreef op zondag 19 december 2021 @ 22:10:
[...]

Wat staat er op de offerte en of andere communicatie toen je het kocht?
Je weet toch hoeveel garantie op de installatie zit? Als er 5 jaar staat is het top. Als er minder staar dan wat je nodig hebt is het pech.
Volgens mij zit er geen wettelijk minimum op behalve redelijk. Is 1 jaar redelijk? Of 10?
Op de offerte staat:
  • Fabrieksgarantie: Csun Mono 300Wp full black zonnepanelen : 10 jaar
  • Fabrieksgarantie Csun Mono 355Wp full black zonnepanelen : 10 jaar
  • Fabrieks vermogensgarantie zonnepanelen: minimaal 90% na 10 jaar en 80% na 25 jaar.
Er staat echter niks over garantie op arbeid c.q. fouten met installatie. Daarin verwijst de installateur mij naar de algemene voorwaarden, dat is 6 maanden. Echter, de AV stelt ook:
Deze garantiebepalingen tasten de wettelijke rechten van consumenten niet aan.
De installateur heb ik gevraagd wat dat betekend, maar daar kon of wou hij geen antwoord op geven en verwees me naar een jurist.

Een andere installateur heb ik gevraagd wat het probleem kan zijn, en die vermoed dat er een MC4 stekker niet goed waterdicht is en op een dakpan ligt met regen.

Mijn installateur geeft zelf aan dat de panelen 25 jaar mee horen te gaan, en ook de kabels. Ik vind dat het product dan niet voldoet aan mijn verwachtingen als er na 3,5 jaar een aardfout in het systeem zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Dre schreef op zondag 19 december 2021 @ 22:55:
[...]

Op de offerte staat:
  • Fabrieksgarantie: Csun Mono 300Wp full black zonnepanelen : 10 jaar
  • Fabrieksgarantie Csun Mono 355Wp full black zonnepanelen : 10 jaar
  • Fabrieks vermogensgarantie zonnepanelen: minimaal 90% na 10 jaar en 80% na 25 jaar.
Er staat echter niks over garantie op arbeid c.q. fouten met installatie. Daarin verwijst de installateur mij naar de algemene voorwaarden, dat is 6 maanden. Echter, de AV stelt ook:

[...]

De installateur heb ik gevraagd wat dat betekend, maar daar kon of wou hij geen antwoord op geven en verwees me naar een jurist.

Een andere installateur heb ik gevraagd wat het probleem kan zijn, en die vermoed dat er een MC4 stekker niet goed waterdicht is en op een dakpan ligt met regen.

Mijn installateur geeft zelf aan dat de panelen 25 jaar mee horen te gaan, en ook de kabels. Ik vind dat het product dan niet voldoet aan mijn verwachtingen als er na 3,5 jaar een aardfout in het systeem zit.
Ik weet dat er hier ook lokale installateurs zijn met maar 1 of 2 jaar garantie op het installatie werk. Waar de grotere 5-10 jaar hebben.
Al rekenen sommigen weer wel voorrijkosten en of manuren. Het is balen dat er niks op je offerte staat hierover. Of op de factuur.
Je kan je rechtsbijstand bellen. Vragen wat er wettelijk is geregeld. Ik denk dat je bij dit bedrijf niet veel verder komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan1337
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09-09 20:39
Verwijderd schreef op zondag 19 december 2021 @ 21:01:
De GoodWe kun je niet vertrouwen met wat hij aangeeft en hij geeft zelfs spookwaarden aan. Dit is goed te zien als de zon al onder is en hij nog leuk 70 watt opbrengst aangeeft.
Over GoodWe lees ik wel vaker over veel te hoge 'opbrengsten', op uiteenlopende modellen zelfs. Op het forum hier worden ze steevast boven GroWatt verkozen vanwege beter schaduwmanagement, maar met dit soort berichten vraag ik me af wat dat nog waard is. In Het grote "jouw productie" topic kan maar beter worden opgenomen dat je moet vermelden als je GoodWe gebruikt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
@Jan1337 relatief veel te hoog idd, maar alleen bij heel lage productie. Bij normale productie is de afwijking in de orde van enkele % (soms positief, soms negatief). Ik zal op een v.d. piekdagen van afgelopen juni eens bepalen hoeveel de afwijking ongeveer was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Even vergeten hoe het ook alweer zat met SMA OptiTrac.

Op mijn garagedak ligt 12x SF170S in Oost-West onder een hoek van 13 graden verdeeld in 2 strings op een SMA SB 3.0. Alleen in de ochtend en eind van de dag heb ik wat schaduw van bomen, vooral in het najaar.
Nu zag ik dat ik dit jaar toch wel flink minder heb opgewekt dan de voorgaande jaren en het viel me in dat ik een tijd terug (vorig jaar of langer geleden) OptiTrac heb uitgezet.

Zou dit de reden kunnen zijn of was dit jaar overall minder zonnig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan1337
@Martin7182 Tof als je dat kunt doen, ben benieuwd. Maar zou je dat behalve op de piekdagen in juni ook eens voor de afgelopen dagen kunnen doen? Die spookopbrengst van GoodWe is, hoewel nog steeds onacceptabel, in de zomer niet zo'n probleem omdat het maar een marginaal deel van de opbrengst is. Maar het lijkt me vooral problematisch als gebruikers in de winter een vals gevoel van gunstige opbrengst hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jan1337 schreef op maandag 20 december 2021 @ 09:02:
[...]

Over GoodWe lees ik wel vaker over veel te hoge 'opbrengsten', op uiteenlopende modellen zelfs. Op het forum hier worden ze steevast boven GroWatt verkozen vanwege beter schaduwmanagement, maar met dit soort berichten vraag ik me af wat dat nog waard is. In Het grote "jouw productie" topic kan maar beter worden opgenomen dat je moet vermelden als je GoodWe gebruikt ;)
Vandaag pech gehad dat eerste GoodWe, meer dan een uur lang contact verloren met NodeRed terwijl er juist veel gebeurde op de andere GoodWe die in de MPPT stand stond.

Ik zie dat het DC voltage niet boven de 285 volt moet komen als MPPT aanstaat, omdat dan de productie compleet inzakt. Ik heb niet zo kunnen vinden waar ik een bovengrens kan instellen aan de DC zijde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r93CsumfhMuMmSNu9Qh2g277jpo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F9WDIlpeZMiNqfpINl8mPSDd.jpg?f=fotoalbum_large

Om 14:45 heb ik de MPPT gewisseld tussen de omvormer maar het was toen al te laat. Dat de voltage een dip heeft komt doordat ik de bron voor voltage niet goed had overgezet bij de wissel.

Ik hoop in de komende dag wat meer leren over MPPT want het is zeker niet een alleskunner. De frequentie van de MPPT is een kwartier en zo vier keer zo hoog als in de brochure staat.

De groene lijn is Goodwe één en de paarse-rode lijn nummer twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:05

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Jan1337 schreef op maandag 20 december 2021 @ 11:09:
@Martin7182 Tof als je dat kunt doen, ben benieuwd. Maar zou je dat behalve op de piekdagen in juni ook eens voor de afgelopen dagen kunnen doen? Die spookopbrengst van GoodWe is, hoewel nog steeds onacceptabel, in de zomer niet zo'n probleem omdat het maar een marginaal deel van de opbrengst is. Maar het lijkt me vooral problematisch als gebruikers in de winter een vals gevoel van gunstige opbrengst hebben.
inmiddels weet iedereen dat toch gewoon? en kopen de mensen die het een probleem vinden een extrene kWh meter of een sma.

(niet dat sma foutloos is maar de echte spookopbrengsten heb je niet)

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 20-12-2021 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder
  • Laatst online: 24-09 13:00

BeyondThunder

Lost Lightning

Ik weet niet of het een vraag is voor hier of voor een nieuw topic, ik probeer het maar hier.
Ik heb momenteel 22 panelen op het zuiden op een Solar Edge SE 7K (3fase). Helaas is de leverancier failliet, dus ik heb geen "installateur" meer om eventuele error code's te resetten (Dat kan volgens SE enkel een installateur doen, ik mag zelf niet de installateur worden)

Ik wil er nu 10 tot 12 panelen bij op het westen. De afstand naar de bestaande Solar Edge is 30 meter. Ik denk dat er voor deze installatie een nieuwe Solar Edge moet komen. Op deze nieuwe locatie heb ik al een kabel Echter maar 1 fase.

Weet iemand een installateur die Solar Edge levert en de nieuwe installatie kan "aansluiten" op de bestaande installatie. Zodat ik in de App de totaal opbrengst zie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:41
@BeyondThunder Wil je de uitbreiding zelf leggen? Zo nee dan zou de nieuwe installateur het oude systeem moeten kunnen overnemen in hun portal (via SE support vermoed ik). Dan is het de nieuwe omvormer aan de bestaande locatie hangen.

Zo ja: Edge academy is je vriend.

Het gaat erg opletten worden wat je doet met de uitbreiding: veel meer dan 5.7kW in totaal over 1 fase is wat spannend voor de hoofdzekering.

[ Voor 21% gewijzigd door Ronald op 20-12-2021 18:34 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

twain4me schreef op maandag 20 december 2021 @ 17:01:
[...]

inmiddels weet iedereen dat toch gewoon? en kopen de mensen die het een probleem vinden een extrene kWh meter of een sma.

Daarmee voorkom je niet de spookopbrengsten, je kunt zo alleen zien. Beter was dat de omvormer zelf geen extra stroom afneemt, door in de waiting/checking mode te schakelen. Dan is er geen extra stroomverbruik en zo ben je ook eerlijk over de getoonde opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

@Ronald Thanks voor je antwoord.
Nee, ik ga het niet zelf aanleggen. Ik ben best handig, maar ik wil dat dit professioneel gebeurt.
Ik zal die 5.7kW in de gaten houden, dan maar iets minder panelen.

Het gaat mij erom dat ik zo lang mogelijk stroom van de panelen heb, aangezien de saldering gaat stoppen.
En met Airco's, Warmtepomp voor het zwembad en te veel apparaten is dat handig.
Als iemand een advies heeft voor een goede installateur, laat maar weten (als dat is toegestaan).
Ik vind kwaliteit belangrijker dan de allergoedkoopste.

ps, SolarEdge App/Site geeft aan 5,94 kWp als Piekvermogen. (22 panelen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@BeyondThunder is wat in de app staat correct ingevoerd door de originele installateur? Dan lijkt de omvormer dusdanig overbemeten dat je er misschien wel 10 12 op een andere richting bij zou kunnen hebben.

Als een nieuwe kabel/mantelbuis met Solar kabel een optie is... Maak even een topic aan... kost misschien wat, maar een overbodige extra omvormer ook.
Zie grote rode uitleg hieronder.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-09 17:26

JT

VETAK y0

Nu heb ik 4 van die Renusolbakken. Ik keek even op de website van Renusol met een configurator die rekening houdt met windzone, terreintype, soort dak, hoogte enzovoort. Ik zit in windzone 3 (rustigste zone qua wind), enigszins open terrein (ik woon aan een weiland), hoogte 2,65 (carport). Vertelt die Renusol configurator dat zo een hele set 99kg! balast moet hebben! Dat ik er even 99kg balast in mag leggen, terwijl die bakken dus praktisch dicht zijn en er dus geen/amper wind onder het paneel kan komen. Ik had even geleden ook eens gerekend met Flatfix Fusion en die ligt wel platter (10 graden in plaats van 30) maar ik kan me niet voorstellen dat de ballast van meer dan verdubbeld? Afbeelding voor het idee:

Afbeeldingslocatie: https://www.renusol.com/files/content/Produkte/CS%2B/CS%2B_header_var-nh.jpg
BeyondThunder schreef op maandag 20 december 2021 @ 19:36:
@Ronald Thanks voor je antwoord.
Nee, ik ga het niet zelf aanleggen. Ik ben best handig, maar ik wil dat dit professioneel gebeurt.
Ik zal die 5.7kW in de gaten houden, dan maar iets minder panelen.

Het gaat mij erom dat ik zo lang mogelijk stroom van de panelen heb, aangezien de saldering gaat stoppen.
En met Airco's, Warmtepomp voor het zwembad en te veel apparaten is dat handig.
Als iemand een advies heeft voor een goede installateur, laat maar weten (als dat is toegestaan).
Ik vind kwaliteit belangrijker dan de allergoedkoopste.

ps, SolarEdge App/Site geeft aan 5,94 kWp als Piekvermogen. (22 panelen).
Meer vermogen is niet de oplossing tegen het salderen. Met meer vermogen lever je meer terug maar juist die teruglevering gaat minder opbrengen. De oplossing voor het probleem dat salderen afgebouwd wordt is opslag zodat je op momenten van lagere opbrengst je eigen energie kunt gebruiken. Want terugleveren levert je niet meer de volle pond op terwijl zelf van het stroomnet vragen je wel de volle pond kost. Opslaan voor later gebruik betekent dat je niet meer een deel van de prijs terugkrijgt maar wel dat je de volledige prijs niet hoeft te betalen tot je opslag op is. Of dat rendabel is hangt af van de energieprijzen, teruglevertarief en de kosten voor opslag.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
JT schreef op maandag 20 december 2021 @ 20:07:
Met meer vermogen lever je meer terug maar juist die teruglevering gaat minder opbrengen.
Uhhh wat? Die teruglevering brengt vandaag de dag anderhalf keer zoveel op als wat je een jaar geleden voor salderen kreeg :Y)

Voor de rest heb je wel gelijk, met de kanttekening dat ook het absolute verschil tussen terugleveren en salderen veel kleiner gaat worden volgend jaar, door de accijnsverlaging. Die hele salderingsregeling wordt dus sowieso veel minder boeiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

mcDavid schreef op maandag 20 december 2021 @ 20:15:
[...]

Uhhh wat? Die teruglevering brengt vandaag de dag anderhalf keer zoveel op als wat je een jaar geleden voor salderen kreeg :Y)
Ja, dat neemt toch niet weg dat zijn redenering niet klopt? Het salderen gaat steeds minder opleveren dus terugverdientijd gaat omhoog (gegeven dat alle andere variabelen gelijk blijven). Kun je wel meer panelen kopen, maar daarmee verklein je niet je terugverdientijd. Je kunt wel meer opwekken, maar als je dat redelijkerwijs op zoveel mogelijk dagen in het jaar wilt doen en niet alleen op de dagen dat de zon hoog in een blauwe hemel staat dan doe je dat in periodes van meer dan voldoende zon veel te veel om binnen de salderingsregeling te blijven -> trager terugverdienen. Dus voor de financiën lijkt het mij op die manier een minder interessant argument, in ieder geval bij een nieuwe installatie. Dat is iets wat je zou moeten doorrekenen.

Milieutechnisch helpt het ook beperkt; het is mooi dat je bij overcapaciteit groene energie levert maar je eigen verbruik op momenten dat je te weinig opwekt trek je nog steeds van het net. Waarschijnlijk op momenten dat andere mensen en bedrijven ook amper produceren. En waar komt je energie dan vandaan...

Om bovenstaande te omzeilen kun je 2 dingen doen. Een is gratis, vereist nadenken, kun je niet altijd mee volstaan: apparaten aanzetten wanneer je dikke productie hebt. Prima voor de vaatwasser/wasmachine/airco/auto opladen, maar voor de tv en verlichting heb je er weinig aan. Maar goed, gratis. Het andere alternatief is opslag. Dat is nog erg duur en het is de vraag of dat financieel rendabel is, momenteel niet denk ik. Li-ion is daarnaast ook belastend voor het milieu. Zoutaccu's zijn inmiddels ook verkrijgbaar maar zijn ook nog erg prijzen. Alternatief is een auto met V2G.
Voor de rest heb je wel gelijk, met de kanttekening dat ook het absolute verschil tussen terugleveren en salderen veel kleiner gaat worden volgend jaar, door de accijnsverlaging. Die hele salderingsregeling wordt dus sowieso veel minder boeiend.
Ja, interessant. De vraag is alleen wat er met die accijns gebeurt wanneer de gasprijzen weer enigszins genormaliseerd zijn. Want de regering heeft die belasting toch nodig om andere dingen mee te doen.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
Het idee van de afbouwregeling was dat door daling van de installatiekosten en stijging van de energieprijzen de terugverdientijd niet heel veel langer zou worden. Die voorspelling is bij voorbaat alvast uitgekomen want zelfs met de recente stijging van materiaalkosten is de terugverdientijd grofweg gehalveerd, of je nu wel of niet saldeert.

Wat de energieprijzen in de toekomst doen kan natuurlijk niemand voorspellen maar ik acht de kans klein dat ze ooit weer dalen naar de prijzen van een jaar geleden. Als er accijns geheven moet worden, denk ik dat eerder het gas nog zwaarder belast zal worden dan dat de accijns op elektriciteit weer terug omhoog gaat. Maar goed dat is ook maar koffiedik kijken natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

mcDavid schreef op maandag 20 december 2021 @ 20:38:
Het idee van de afbouwregeling was dat door daling van de installatiekosten en stijging van de energieprijzen de terugverdientijd niet heel veel langer zou worden. Die voorspelling is bij voorbaat alvast uitgekomen want zelfs met de recente stijging van materiaalkosten is de terugverdientijd grofweg gehalveerd, of je nu wel of niet saldeert.
Daling van de kosten lijkt me voorlopig niet meer dan een wens :P Voor nu verdien je sneller terug, daarom heb ik ook wat tweedehands spul gehaald. Nu nog installeren.
Wat de energieprijzen in de toekomst doen kan natuurlijk niemand voorspellen maar ik acht de kans klein dat ze ooit weer dalen naar de prijzen van een jaar geleden. Als er accijns geheven moet worden, denk ik dat eerder het gas nog zwaarder belast zal worden dan dat de accijns op elektriciteit weer terug omhoog gaat. Maar goed dat is ook maar koffiedik kijken natuurlijk
Ik denk dat ook al wordt gas meer belast, dan zal dat nog tijdelijk zijn (is natuurlijk een rekbaar begrip). Want iets belasten dat eruit gaat betekent dat je weer veel belasting mis gaat lopen als overheid. En waarschijnlijk tref je de armste mensen het hardst, die hebben het geld niet om om te gaan. Of zitten in een sociale huurwoning. Dus ik denk dat electriciteit ook weer meer belast gaat worden. Wanneer? Geen idee. Op termijn denk ik dat energie sowieso duurder wordt want behalve meer groen opwekken is het ook hard nodig dat we minder gaan consumeren. Er is geen betere manier om dat te bereiken dan een financiele prikkel.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

@JT en @Ronald
Dank voor jullie uitgebreide antwoorden.

2018:
Verbruik: 3157 kWh
Terug levering 3615 kWh

2020:
verbruik: 3532 kWh
Terug levering 3333 kWh

Mooi in evenwicht.

Inmiddels heb ik in deze zomer 2 Airco's laten plaatsen.
Mijn energie verbruik is omhoog gegaan dit jaar.
Mijn redenatie; naast 22 panelen op het zuiden, een stuk of 10 panelen op het westen.
Om het Airco verbruik te compenseren en om langer zonnestroom te kunnen gebruiken overdag.

Hiernaast wil ik naar inductie en het water elektrisch gaan verwarmen (hoe weet ik nog niet).
En dus helemaal van het gas af.

ps, gas verbruik is 675 m3/jaar (vrijstaande woning uit 1960).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doggy1
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-09 22:26
Is het mogelijk om 2 verschillende series zonnepanelen in 1 installatie te hebben bv 9x JA Solar Mono Perc Bifacial 380 en zelfde maar dan 9 x455.
https://www.solarwindbios...400-420%20MB%20-%20NL.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@JT @BeyondThunder
Het toevoegen van panelen op west zal wel bijdragen aan toegenomen direct verbruik, dus bijdragen aan beperken van afname van het net. De teruglever vergoeding is verder ruim voldoende om een goed rendement te krijgen voor de investering.

Tegen de tijd dat zonnepanelen de gascentrales van het net drukken is het tijd voor een feestje... Dat gaat nog even duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:21

timovd

Voorsprong door techniek

@doggy1 als de stroom (niet per sé de spanning) vrijwel gelijk is, is dat geen probleem. Het kan juist handig zijn als je door twee verschillende formaten beter het dak kunt bedekken.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:08
JT schreef op maandag 20 december 2021 @ 20:07:
Nu heb ik 4 van die Renusolbakken. Ik keek even op de website van Renusol met een configurator die rekening houdt met windzone, terreintype, soort dak, hoogte enzovoort. Ik zit in windzone 3 (rustigste zone qua wind), enigszins open terrein (ik woon aan een weiland), hoogte 2,65 (carport). Vertelt die Renusol configurator dat zo een hele set 99kg! balast moet hebben! Dat ik er even 99kg balast in mag leggen, terwijl die bakken dus praktisch dicht zijn en er dus geen/amper wind onder het paneel kan komen. Ik had even geleden ook eens gerekend met Flatfix Fusion en die ligt wel platter (10 graden in plaats van 30) maar ik kan me niet voorstellen dat de ballast van meer dan verdubbeld? Afbeelding voor het idee:

[Afbeelding]
Ik heb ze op de tweede verdieping liggen. Zes stuks waar van twee geïnstalleerd door de installateur die onze nieuwbouwwoningen heeft gedaan. De andere vier heb ik van de buren overgenomen die helemaal een nieuw systeem lieten aanleggen. Ik kan je verzekeren dat daar by far geen 99 kg ballast in ligt en ze hebben al menig storm overleefd :)

Mijn van der Valk O/W systeem op mijn schuur/overkapping heeft maar een paar 30x30 tegels als ballast.

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

BeyondThunder schreef op maandag 20 december 2021 @ 23:02:
@JT en @Ronald
Dank voor jullie uitgebreide antwoorden.

2018:
Verbruik: 3157 kWh
Terug levering 3615 kWh

2020:
verbruik: 3532 kWh
Terug levering 3333 kWh

Mooi in evenwicht.

Inmiddels heb ik in deze zomer 2 Airco's laten plaatsen.
Mijn energie verbruik is omhoog gegaan dit jaar.
Mijn redenatie; naast 22 panelen op het zuiden, een stuk of 10 panelen op het westen.
Om het Airco verbruik te compenseren en om langer zonnestroom te kunnen gebruiken overdag.

Hiernaast wil ik naar inductie en het water elektrisch gaan verwarmen (hoe weet ik nog niet).
En dus helemaal van het gas af.

ps, gas verbruik is 675 m3/jaar (vrijstaande woning uit 1960).
Als je van het gas af wil dan lijkt het me een prima investering. Ook als het je om meer gaat dan alleen je direct verbruik zoveel mogelijk uit je panelen te halen is het natuurlijk een mooi moment.
Ronald schreef op maandag 20 december 2021 @ 23:45:
@JT @BeyondThunder
Het toevoegen van panelen op west zal wel bijdragen aan toegenomen direct verbruik, dus bijdragen aan beperken van afname van het net. De teruglever vergoeding is verder ruim voldoende om een goed rendement te krijgen voor de investering.
Ja, maar het betekent ook dat je overproductie gaat krijgen. Dus geen saldering dus minder financiele opbrengst dus minder snel terugverdienen. Hoeft helemaal niet erg te zijn maar als het je puur gaat om de kosten van direct verbruik te drukken dan moet je een lagere financiele opbrengst daarin meecalculeren. Wil je gewoon zoveel mogelijk panelen hebben dan is nu een mooie tijd omdat je het nu met de hoge energieprijzen sneller terugverdiend, mits je de juiste leverancier hebt gekozen (in verband met teruglevertarief). Maar je kunt qua terugverdientijd dus niet uitgaan van de standaard terugverdientijdberekening. En ik laat daarbij ook buiten beschouwing dat SubSense in de al dan niet nabije toekomst een aantal grootverbruikers qua stroom erbij gaat krijgen.

Zonnepanelen veroorzaken overigens geen toegenomen direct verbruik (op dat kleine beetje vermogen van je omvormer na). Maar wellicht heb je dat alleen verkeerd geformuleerd ;)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

ephymerous schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 09:11:
[...]

Ik heb ze op de twee verdieping liggen. Zes stuks waar van twee geïnstalleerd door de installateur die onze nieuwbouwwoningen heeft gedaan. De andere vier heb ik van de buren overgenomen die helemaal een nieuw systeem lieten aanleggen. Ik kan je verzekeren dat daar by far geen 99 kg ballast in ligt en ze hebben al menig storm overleefd :)

Mijn van der Valk O/W systeem op mijn schuur/overkapping heeft maar een paar 30x30 tegels als ballast.
Goed om te weten. Kun je kort iets vertellen over welke windzone, terreintype, hoogte? En weet je zo orde van grote van ballast? Ik had zelf bedacht dat een kg of 30 in mijn situatie boven het gewicht van de rest prima moest zijn? En waar zitten jouw omvormers, onder het paneel in de bak of ergens anders?

[ Voor 4% gewijzigd door JT op 21-12-2021 09:49 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Nu online
loyske schreef op maandag 20 december 2021 @ 11:08:
Even vergeten hoe het ook alweer zat met SMA OptiTrac.

Op mijn garagedak ligt 12x SF170S in Oost-West onder een hoek van 13 graden verdeeld in 2 strings op een SMA SB 3.0. Alleen in de ochtend en eind van de dag heb ik wat schaduw van bomen, vooral in het najaar.
Nu zag ik dat ik dit jaar toch wel flink minder heb opgewekt dan de voorgaande jaren en het viel me in dat ik een tijd terug (vorig jaar of langer geleden) OptiTrac heb uitgezet.

Zou dit de reden kunnen zijn of was dit jaar overall minder zonnig?
Ben er inmiddels achter dat ik OptiTrac al in 2019 heb uitgezet, dus dit jaar zal minder zonnig zijn geweest.

Maar wat is de mening hier over OptiTrac/ShadeFix, aan of uit bij wat schaduw aan begin en einde van de dag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@loyske
Optitrac (heet tegenwoordig shadefix ®) gewoon aanzetten.
Zoveel verlies geeft dat niet, als je het niet nodig hebt.
Voor mijn zuid (mono) panelen merk ik grote verschillen, als het uit staat.

Alhoewel ik op noord 3 strings parallel van 5 panelen SF-170 heb, en het daar gewoon uit laat staan.
Ik merk daar geen verschil.
SF is toch een apart verhaal zeker met parallele strings...
En op noord schijnt enkel in de zomer echt de zon.

Edit: je zou de standaard scantijd van 360 sec iets kunnen verlengen, dat geeft iets minder verliezen (niet gecontroleerd)

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-12-2021 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 10:07:
@loyske
Optitrac (heet tegenwoordig shadefix ®) gewoon aanzetten.
Zoveel verlies geeft dat niet, als je het niet nodig hebt.
Voor mijn zuid (mono) panelen merk ik grote verschillen,

Alhoewel ik op noord 3 strings parallel van 5 panelen SF-170 heb, en het daar gewoon uit laat staan.
Ik merk daar geen verschil.
SF is toch een apart verhaal zeker met parallele strings...
En op noord schijnt enkel in de zomer echt de zon.
Maar je zegt dus eigenlijk dat het bij SF niet uitmaakt of alleen in jouw geval op noord?
Bij mijn O-W set schijnt wel hele jaar door de zon en vooral in najaar wat meer last van schaduw.
In de zomer heb ik dan weer beetje last van schaduw aan begin en einde van de dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@loyske
Dat ligt eraan hoe de schaduw valt bij SF.
Als dat op de korte kant is, heeft het nauwelijks invloed, het paneel levert iets minder tov de rest.
Volledige schaduw op de lange kant, valt alles praktisch uit. Dan zou het nut kunnen hebben misschien.
Ik heb dat lang geleden eens getest met mijn zonnescherm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XUUOEAGdFWnIdeu0W0kDZWEz0_8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/h4qKMO6JojeqlHvKYZ9g9apQ.jpg?f=user_large
De achterste rij blijft produceren bij horizontale schaduw.
Panelen in portrait (niet mijn panelen)

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-12-2021 10:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loyske
  • Nu online
@AUijtdehaag Thanks, duidelijk. Ik heb OptiTrac weer aangezet. Panelen liggen allemaal bevroren in de schaduw nu. Toen het uitstond 29 Watt, nu het aanstaat 35 Watt :+

[ Voor 52% gewijzigd door loyske op 21-12-2021 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@loyske
Je kan het beste zelf loggen....
Naar grafana en naar pvoutput.
DM voor de mogelijkheden. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loyske
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 10:28:
@loyske
Je kan het beste zelf loggen....
Naar grafana en naar pvoutput.
DM voor de mogelijkheden. ;)
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=61934&sid=55127 8)

En Grafana draait hier ook op aanraden van jou toendertijd _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan1337
twain4me schreef op maandag 20 december 2021 @ 17:01:
[...]

Definieer 'iedereen' ;) in deze bubbel van mensen die bovengemiddeld veel kennis hierover hebben ongetwijfeld, voor de overige groep zal het onbekend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebbie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:11
Vraagje voor de SMA-kenners: Afgelopen vrijdag is er hier een SB 5.0 geplaatst. Ik wil graag per string monitoren en heb de verschillende strings nu ingevoerd in sunnyportal. Ik kan daar echter geen grafieken per string zien, klopt dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Ebbie
Sunnyportal is een draak van een logging, net zo als SMA energy app.
Je kan in de omvormer zelf zien wat de string doet, met actuele waarden via de webinterface.

Maar zelf loggen is beter.
Homeassistant, node-red, influxdb en grafana, uitlezen via webconnect en modbus tcp/ip
AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"
Als voorbeeld.

Is de installatiewizard doorlopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Jan1337 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 10:46:
[...]
voor de overige groep zal het onbekend zijn.
Die weten ook niet dat goodwe beter zou zijn in schaduwmanagment :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebbie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:11
AUijtdehaag schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 10:53:
@Ebbie
Sunnyportal is een draak van een logging, net zo als SMA energy app.
Je kan in de omvormer zelf zien wat de string doet, met actuele waarden via de webinterface.

Maar zelf loggen is beter.
Homeassistant, node-red, influxdb en grafana, uitlezen via webconnect en modbus tcp/ip
AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"
Als voorbeeld.

Is de installatiewizard doorlopen?
Ja die is doorlopen. Ik zie hem ook in Sunny Portal en kan hem volgen maar niet de individuele strings. Ik zie ook niet waar ik die kan koppelen aan de poorten op de omvormer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ebbie schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 11:07:
[...]

Ja die is doorlopen. Ik zie hem ook in Sunny Portal en kan hem volgen maar niet de individuele strings. Ik zie ook niet waar ik die kan koppelen aan de poorten op de omvormer.
Individueele strings kan je alleen maar zelf uitlezen/loggen volgens mij. (ik kijk nooit op sunnyportal, maar op pvoutput)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sgufjUdCihvi9Dwi_0M0V8xL4Vs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dY3dzvdg9AsHpJSFapZuZvbv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dTRodXmuVovOOL6jFZ-Eysd9Sgc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g052qgzYOksXpqU6NaDNxBXb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lc1iH-wenhQ6LcjmYbLtImJaobg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qi1AtdT2G5HXZouK8rA1bgIU.jpg?f=fotoalbum_tile

https://snapshot.raintank...wwIc9XuryUyf6fE9l?orgId=2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ephymerous
JT schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 09:49:
[...]

Goed om te weten. Kun je kort iets vertellen over welke windzone, terreintype, hoogte? En weet je zo orde van grote van ballast? Ik had zelf bedacht dat een kg of 30 in mijn situatie boven het gewicht van de rest prima moest zijn? En waar zitten jouw omvormers, onder het paneel in de bak of ergens anders?
Ook zone 3, wijk Stadshagen in Zwolle. We zitten aan de rand dus volop in de wind vanuit de polder, geloof me die is bij tijden en wijlen fors. De hoogte zal een meter of 8/9 zijn. Mijn omvormer is binnen gemonteerd. Bij mij zit in de bakken grind en ik krijg ze met mankracht relatief makkelijk van hun plek.

Gevoelsmatig gok ik dat 30 kg meer dan genoeg is. Dat is met het paneel erbij 45-50 kg. Het oppervlakte waar de wind grip op kan krijgen is heel beperkt. Net wat je zelf al aangeeft hebben systemen waar de wind meer oppervlakte heeft minder ballast. Ik zou het durven maar ik geef geen garantie :+

XXXVI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

ephymerous schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 11:24:
[...]

Ook zone 3, wijk Stadshagen in Zwolle. We zitten aan de rand dus volop in de wind vanuit de polder, geloof me die is bij tijden en wijlen fors. De hoogte zal een meter of 8/9 zijn. Mijn omvormer is binnen gemonteerd. Bij mij zit in de bakken grind en ik krijg ze met mankracht relatief makkelijk van hun plek.

Gevoelsmatig gok ik dat 30 kg meer dan genoeg is. Dat is met het paneel erbij 45-50 kg. Het oppervlakte waarde wind grip op kan krijgen is heel beperkt. Net wat je zelf al aangeeft hebben systemen waar de wind meer oppervlakte heeft minder ballast. Ik zou het durven maar ik geef geen garantie :+
Stadshagen, op 8 a 9 meter hoogte Renusolbakken met zonnepanelen. Kun je vertellen of ze blauw of zwart zijn? Mocht het fout gaan dan kom ik je even opzoeken >:)

Maar ik zit in een aardig gelijkwaardige situatie dus moet dan wel goed komen. Tnx!

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ephymerous
JT schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 11:30:
[...]

Stadshagen, op 8 a 9 meter hoogte Renusolbakken met zonnepanelen. Kun je vertellen of ze blauw of zwart zijn? Mocht het fout gaan dan kom ik je even opzoeken >:)

Maar ik zit in een aardig gelijkwaardige situatie dus moet dan wel goed komen. Tnx!
Mocht het fout gaan ben je welkom op de koffie, dan PB ik gewoon mijn adres ;)

XXXVI

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ephymerous schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 12:00:
[...]

Mocht het fout gaan ben je welkom op de koffie, dan PB ik gewoon mijn adres ;)
Kan ie gelijk helpen bakken terug omhoog sjouwen.
Bij deze bakken moet je niet onderschatten hoe makkelijk ze gaan schuiven, heb er hier al velen scheef zien staan. Alleen weet ik dan niet hoeveel gewicht ze hebben.
Maar vooral de onderlinge verbinding in de constructie ontbreekt, en daarom krijgt de wind er snel vat op

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ephymerous
reneeke1970 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 12:08:
[...]

Kan ie gelijk helpen bakken terug omhoog sjouwen.
Bij deze bakken moet je niet onderschatten hoe makkelijk ze gaan schuiven, heb er hier al velen scheef zien staan. Alleen weet ik dan niet hoeveel gewicht ze hebben.
Maar vooral de onderlinge verbinding in de constructie ontbreekt, en daarom krijgt de wind er snel vat op
Als je ze dan toch naast elkaar hebt staan dan is het een kleine moeite om ze onderling te verbinden met een alu profiel o.i.d. Dan heb je inderdaad wel de extra zekerheid :)

XXXVI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

ephymerous schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 12:22:
[...]

Als je ze dan toch naast elkaar hebt staan dan is het een kleine moeite om ze onderling te verbinden met een alu profiel o.i.d. Dan heb je inderdaad wel de extra zekerheid :)
Ze komen bij mij achter elkaar te staan. Mocht het toch gaan schuiven dan leg ik er wel rubber tegels onder ofzo.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ephymerous schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 12:22:
[...]

Ik zou inderdaad panelen tegen elkaar schuiven en met aluminium stripje het frame aan elkaar schroeven met snel tapper

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan1337
twain4me schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 10:58:
[...]

Die weten ook niet dat goodwe beter zou zijn in schaduwmanagment :9
Fair enough haha. Het probleem wat ik nog zie, en daarna zal ik ècht ophouden met klagen over GoodWe's spookopbrengsten, is dat onterecht kwaliteit toekennen aan de zonnepanelen op de loer ligt. Want deze groep gebruikers bekijkt misschien wel de dagopbrengst in de winter, maar duikt niet de grafieken/logs in om te zien dat GoodWe opbrengst rapporteert als de zon al onder is. Gaan ze vervolgens vergelijken met een buur of kennis, dan moet het verschil volgens hen wel door die superieure panelen komen want niemand denkt na over die omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Jan1337 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 13:01:
[...]

Fair enough haha. Het probleem wat ik nog zie, en daarna zal ik ècht ophouden met klagen over GoodWe's spookopbrengsten, is dat onterecht kwaliteit toekennen aan de zonnepanelen op de loer ligt. Want deze groep gebruikers bekijkt misschien wel de dagopbrengst in de winter, maar duikt niet de grafieken/logs in om te zien dat GoodWe opbrengst rapporteert als de zon al onder is. Gaan ze vervolgens vergelijken met een buur of kennis, dan moet het verschil volgens hen wel door die superieure panelen komen want niemand denkt na over die omvormer.
Daar ben ik het wel over eens hoor, het is ook mede omdat goodwe de specs cijfertjes niet op orde had ik nu een sma heb.. ik vertrouw ze voor geen meter met cijfers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ephymerous
JT schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 12:37:
[...]

Ze komen bij mij achter elkaar te staan. Mocht het toch gaan schuiven dan leg ik er wel rubber tegels onder ofzo.
Dat zou je dan alsnog kunnen doen. Hoe dan ook, ik verwacht dat het zonder ook goed komt :)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Laatst online: 10:24

JB

Cédric roelt!

Pfff wat een lastige materie (voor mij). Ik ben inmiddels een aantal offertes verder, van lokaal tot "dozenschuivers". Appels met appels vergelijken, lijkt onmogelijk. Termen als;

- Denim glas op glas is beste + 35 jaar garantie
- Denim is onzin, glas op glas is nergens voor nodig
- Solaredge is de beste
- Growatt omvormer of Huawei omvormer potato potato
- Serie moet je niet meer willen
- Parallel is in jullie situatie echt niet nodig, zonde van het geld

Situatie is plat dak, _altijd zon_ geen last van schaduw (alleen pas tegen te avond).

Daarnaast zit ik nog met de hoofdaansluiting. Deze is 1x 35A dus wil ik beoogde opwekken om verbruik (6000 kWh) te dekken, loop ik tegen wat grenzen aan met een 1 fase omvormer volgens mij, maar ook hier zegt de één "geen enkel probleem" tov de ander "beter een 3 fase aansluting maken". Nu moet de groepenkast toch opgefrist worden, dus denk ik ergens, beter meteen 3 fase regelen ikv toekomstproof (niet voornemens om snel te verhuizen).

Enige tips hoe met dit bijltje te hakken? Bepaalde inzichten wellicht?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
JB schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 17:01:
Pfff wat een lastige materie (voor mij). Ik ben inmiddels een aantal offertes verder, van lokaal tot "dozenschuivers". Appels met appels vergelijken, lijkt onmogelijk. Termen als;

- Denim glas op glas is beste + 35 jaar garantie
- Denim is onzin, glas op glas is nergens voor nodig
- Solaredge is de beste
- Growatt omvormer of Huawei omvormer potato potato
- Serie moet je niet meer willen
- Parallel is in jullie situatie echt niet nodig, zonde van het geld

Situatie is plat dak, _altijd zon_ geen last van schaduw (alleen pas tegen te avond).

Daarnaast zit ik nog met de hoofdaansluiting. Deze is 1x 35A dus wil ik beoogde opwekken om verbruik (6000 kWh) te dekken, loop ik tegen wat grenzen aan met een 1 fase omvormer volgens mij, maar ook hier zegt de één "geen enkel probleem" tov de ander "beter een 3 fase aansluting maken". Nu moet de groepenkast toch opgefrist worden, dus denk ik ergens, beter meteen 3 fase regelen ikv toekomstproof (niet voornemens om snel te verhuizen).

Enige tips hoe met dit bijltje te hakken? Bepaalde inzichten wellicht?
Zie het rode blok. Maak even een eigen topic aan zou ik zeggen.

(Als je nooit schaduw hebt op een plat dak zou ik ook zeker serie doen. Parallel zorgt voor efficientie per paneel ipv over de hele string. Dus voor jouw is serie perfect. + dan is je terugverdientijd stukken korter.)

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Kodess schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 17:05:
[...]

Zie het rode blok. Maak even een eigen topic aan zou ik zeggen.

(Als je nooit schaduw hebt op een plat dak zou ik ook zeker serie doen. Parallel zorgt voor efficientie per paneel ipv over de hele string. Dus voor jouw is serie perfect. + dan is je terugverdientijd stukken korter.)
Ja wellicht doen inderdaad. Draagvlak daarvoor is de hoofdaansluiting want dat moet dan eerst geregeld gaan worden. Hoe zie je dat stukje? Beter 3 fasen obv verbruik?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

JB schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 17:07:
[...]

Ja wellicht doen inderdaad. Draagvlak daarvoor is de hoofdaansluiting want dat moet dan eerst geregeld gaan worden. Hoe zie je dat stukje? Beter 3 fasen obv verbruik?
kan beide, maar zonder de sitatie te kennen valt er weinig te zeggen over wat "beter" is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:20
JB schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 17:07:
[...]

ik doe 6000kWh per jaar opwekken met 4,5kW aan omvormer vermogen.
en ja dit op 1 fase. ;)

1 fase of 3 fase het hangt veel meer af van de mogelijkheden op dak.
zo werkt een 1 fase liever met +/-11 panelen per mpp (soms 1 soms 2 mpp's).
een 3 fase heeft liever +/-18 panelen per mpp (en hebben allemaal 2x een mpp)
gelukkig zijn er aardig wat schuif mogelijkheden, dus lees dit als indicatie.
beter is eigen topic. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

@twain4me @migjes Dank voor jullie respons. Ik snap dat de situatie ansich verduidelijken helpt, maar ik doe dat niet graag online mbt ons huis.

@migjes hoeveel panelen zet je in bij die 1 fase setup?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:20
@JB
Mijn boefje is niet liev!
of daar kun je mijn 4kW setup lezen.
(ik zal hem maar weer eens neer gooien.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
oost-west verdeelt de opbrengst lekker over een dag.

4x190Wp op steca500 (0,5kW) op de schuur, maar dat is dan wel noord.
(restant spullen, had ik nog liggen van een vorig project, is al geTVTed, mag zijn oude dag uit zingen op noord.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

JB schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 17:42:
@twain4me @migjes Dank voor jullie respons. Ik snap dat de situatie ansich verduidelijken helpt, maar ik doe dat niet graag online mbt ons huis.

@migjes hoeveel panelen zet je in bij die 1 fase setup?
een daktekening (met gewenste setup) en een noordpijl valt weinig aan te zien. maak gewoon een eigen topic dit zijn geen kleine vraagjes meer

[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 21-12-2021 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om 17 uur vanmiddag was het de zonnewende en vanaf nu worden dagen weer langer en komt de zon hoger in de lucht te staan.

Ik dacht dat ik geen last had van schaduw op mijn panelen maar de zon staat zo laag dat bomen die meer dan 80 meter verderop staan toch een schaduw werpen, tegen 15 uur, waarna de productie verwaarloosbaar wordt.

Het gaat weer de goede kant op en de schaduwen worden korter nu. Een leuke tool om de afstand to objecten te meten is dispointer punt com en kies een motor opstelling (Stab HH120) en je kunt dan de meter naar elk punt trekken en dan de afstand uitlezen.

De zon gaat vanaf nu ons langer gezelschap houden op een dag en de panelen doen daar ook hun voordeel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

twain4me schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 17:51:
[...]

een daktekening (met gewenste setup) en een noordpijl valt weinig aan te zien. maak gewoon een eigen topic dit zijn geen kleine vraagjes meer
De stoute schoenen aangetrokken :+

Zonnepanelen ivm aflopend energiecontract

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

migjes schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 17:47:
@JB
Mijn boefje is niet liev!
of daar kun je mijn 4kW setup lezen.
(ik zal hem maar weer eens neer gooien.)
[Afbeelding]
oost-west verdeelt de opbrengst lekker over een dag.

4x190Wp op steca500 (0,5kW) op de schuur, maar dat is dan wel noord.
(restant spullen, had ik nog liggen van een vorig project, is al geTVTed, mag zijn oude dag uit zingen op noord.)
Ik dacht al, waar blijft het fameuze Oost-West plaatje van @migjes :+
Ik zie dat je plaatje al vanaf 2016 wordt gebruikt? _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:51

Termy

valt er nog wat te fragge?

ApC_IcE schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 19:39:
Ik dacht al, waar blijft het fameuze Oost-West plaatje van @migjes :+
Ik zie dat je plaatje al vanaf 2016 wordt gebruikt? _O-
Aangezien hij een plat dak heeft is mijn New and Improved Oost/West plaatje mogelijk relevanter ;). Een zonnige dag juni dit jaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mdYAUfo1WvbKmdIli4guoRMAwyo=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/ce7l5Ic5ned8TQUk5FGnb6TN.png?f=fotoalbum_medium

Dit is van het systeem onderstaand in mijn sig.

Btw, in het kader van serie vs parallel: wat vinden jullie van dat onderzoekje van die MC Eletrical waarin een stringomvormer met global mppt (Fronius) wordt vergeleken met Enphase in verschillende situaties van schaduw? Je zou bijna denken dat je met schaduw in een aantal gevallen juist beter een stringomvormer kan hebben.
Deze en deze.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Slonzo schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 11:34:
Ik zal het rendement eens toevoegen en de boel even aankijken.
Deze week zou het een paar dagen wat zonniger moeten worden, ik kom er op terug.

Hoe moet ik "omzetverlies is het grootst bij slecht weer" trouwens interpreteren?
De omvormer weet toch niet welk weer het is :+ Bedoel je bij lage DC vermogens?
Om hier even op terug te komen... rendement lijkt idd heul erg laag te liggen bij bewolking.
Gisteren bewolkt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C1ZE0kiVigF4mHgBWe3EWl4JJhI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5aWumHpywubzj2zGeHuYkVKr.png?f=fotoalbum_large

Maar op een zonnige dag als vandaag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oCaTubv3QVg_I3zhxBWzzQS7zkQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MopPD8BzU9fx1Xu39pdm4T0W.png?f=fotoalbum_large

Ik heb als referentiepunt ook een kWh meter tussen de omvormer en zekering gezet (niet geijkt, had hier nog ergens een tweetal rondslingeren). Zit best nog een verschil tussen wat de SMA omvormer aangeeft of de S0 meter... 0.62 kWh of 4.3% :o

Links omvormer, rechts de aparte meter. Nu uitzoeken welke accuraatst is :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cCVzzIiaveBcsdPU1jNHgDQpvmc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/calIaoXs85RXjW47x26FsX90.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TF

TF

bla bla

Ik heb een Goodwe 10kt-dt in mijn nieuwbouwwoning. Ik was er zojuist even naartoe om te zien of ik hem op het wifi kon krijgen. Echter merk ik dat de inverter helemaal uit staat als de zonnepanelen niets opwekken (in het donker dus)

Is dat verwacht gedrag? In de handleiding zo snel niets hierover gevonden

[ Voor 5% gewijzigd door TF op 21-12-2021 20:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:16

Pinobigbird

doesn't share food!

TF schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 20:54:
[...]
Is dat verwacht gedrag?[...]
Ja.

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

In ons nieuwbouw huis hebben we vanuit de aannemer zonnepanelen gekregen. Ik had geen invloed op de keuze. Het is het volgende geworden:

Type PV-panelen: 330 Wp, DMEGC Full Black (22 panelen)
Type omvormer: Apsystems, YC1000 micro-inverter (6 omvormers)

Is dit een beetje kwaliteit?

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JackBol schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 21:25:
In ons nieuwbouw huis hebben we vanuit de aannemer zonnepanelen gekregen. Ik had geen invloed op de keuze. Het is het volgende geworden:

Type PV-panelen: 330 Wp, DMEGC Full Black (22 panelen)
Type omvormer: Apsystems, YC1000 micro-inverter (6 omvormers)

Is dit een beetje kwaliteit?
Top spul, en gelijk drie fase dus netjes

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Slonzo schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 20:51:
[...]

Om hier even op terug te komen.
Naja, met een rendement van 106% komt er meer energie uit dan dat je er in stopt...
Dus niet zo vreemd dat die kWh meter meer aangeeft.
8) :+ :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

reneeke1970 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 21:30:
[...]

Top spul, en gelijk drie fase dus netjes
Ah goed om te horen. Ik was van plan om die PV te gaan uitlezen en ging er vanuit dat er een omvormer in de technische ruimte zou hangen. Nu ik geleerd heb dat die micro omvormers onder het paneel zitten, had ik eigenlijk de hoop een beetje opgegeven dat ik ze zou kunnen uitlezen.

Maar nu heb ik een beetje gegoogled en zie dat deze omvormers Zigbee hebben en dat je een Zigbee hub erbij kan kopen om die panelen uit te lezen. Dat vindt ik wel interessant om te doen.

Ik heb de handleiding doorgespit, en alle pagina's gaan over het instellen van dat ding mbt. netwerk, maar nergens staat duidelijk uitgelegd hoe die hub verbinding maakt met de panelen.

Moet je daarvoor nog bij de omvormer kunnen, of kan je die gewoon onder het dak hangen en vindt die hub die panelen vanzelf? Ik vind dat toch wel belangrijk om te weten voordat ik €200 aan zo'n zigbee ding uit geef, omdat ik niet van plan ben het dak op te kruipen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JackBol schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 21:50:
[...]

Ah goed om te horen. Ik was van plan om die PV te gaan uitlezen en ging er vanuit dat er een omvormer in de technische ruimte zou hangen. Nu ik geleerd heb dat die micro omvormers onder het paneel zitten, had ik eigenlijk de hoop een beetje opgegeven dat ik ze zou kunnen uitlezen.

Maar nu heb ik een beetje gegoogled en zie dat deze omvormers Zigbee hebben en dat je een Zigbee hub erbij kan kopen om die panelen uit te lezen. Dat vindt ik wel interessant om te doen.

Ik heb de handleiding doorgespit, en alle pagina's gaan over het instellen van dat ding mbt. netwerk, maar nergens staat duidelijk uitgelegd hoe die hub verbinding maakt met de panelen.

Moet je daarvoor nog bij de omvormer kunnen, of kan je die gewoon onder het dak hangen en vindt die hub die panelen vanzelf? Ik vind dat toch wel belangrijk om te weten voordat ik €200 aan zo'n zigbee ding uit geef, omdat ik niet van plan ben het dak op te kruipen :)
Daar kan ik je niks over zeggen, geen ervaring mee. Maar geloof niet dat je dak op hoeft, hij praat via de blauwe nul kabel meen ik.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06:42
[...]

De omvormers zenden uit zichzelf zigbee signaal uit met een beveiligingslaag erop. Die is ondertussen wel gekraakt. Dus je hebt een ESP of Pi nodig met een specifieke zigbee ontvanger. Die pi/esp kan dan de data naar de cloud brengen. google op zigbee cracking

Of je koopt nog een ECU en dan kan je ze iets makkelijker uitlezen via de website of wifi poort.
https://emea.apsystems.com/nl/products/monitor/
https://www.sun-solar.nl/...ee-communicatie-sunsolar/
met
avanthof in "APS ecu-r lokaal data uitlezen (projectje)"
https://community.home-as...nverters-data-pull/260835

[ Voor 10% gewijzigd door Dapdodo op 21-12-2021 22:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

Daarvoor moet je de IDs hebben van de omvormer en die staan op de omvormer (2 stickers) tenzij de installateur 1 van die stickers voor je eraf haalt en op een schemaatje plakt.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Termy schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 22:07:
[...]

Daarvoor moet je de IDs hebben van de omvormer en die staan op de omvormer (2 stickers) tenzij de installateur 1 van die stickers voor je eraf haalt en op een schemaatje plakt.
Ja dat dacht ik al. Dat gaat em niet worden, ben ik bang.
Ik ga de onderaannemer nog een mailtje sturen, wellicht hebben ze een hele strakke administratie en deze IDs bijgehouden.

Dank voor de info allemaal!
En @Dapdodo thanks voor het leesvoer.

Edit: volgens de handleiding (pagina 12) zou de installateur de stickers van de omvormer af moeten halen en op de garantiekaart moeten plakken. Wellicht heb ik geluk en kom ik nog wel aan die informatie.

[ Voor 26% gewijzigd door JackBol op 21-12-2021 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

JackBol schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 22:17:
Ja dat dacht ik al. Dat gaat em niet worden, ben ik bang.
Ik ga de onderaannemer nog een mailtje sturen, wellicht hebben ze een hele strakke administratie en deze IDs bijgehouden.
Is het allemaal al af? Anders vraag je ze gewoon te kijken wanneer ze nog op het dak zijn voor iets of zo.

Ons nieuwbouwhuis had ook APSomvormers maar daar hadden ze uiteraard niks mee gedaan. Heb pas monitoring sinds ik het vervangen heb met ons huidige systeem en zelf een schemaatje gemaakt hebt met de 2e sticker ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
Jan1337 schreef op maandag 20 december 2021 @ 11:09:
Hierbij wat plaatjes van vandaag. Het was hier behoorlijk zonnig, maar je ziet zeker wel wat spookopbrengst.
Dit is het verbruik gemeten door de slimme meter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U4EYxfPsEtWl5o9FkFZSHokAqFE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VMy6SxPxcOaGAeNBbn5vSgdH.png?f=user_large
Iets ingezoomd op de periode met opbrengst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YBK1BRoz2VDDdZoRE8O4_wL6CQ0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Lr14fNNLbDI3Z4CbA2KUaHA0.png?f=user_large
Dit komt van Sems portal:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ayfF2J09M0m0W8rfbAZ2JQ0I9oo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/x98PyqIp9xuBafuZITcehYKa.png?f=fotoalbum_large

- Het eerste spookeffect is dat de Sems portal na het uitschakelen v.d. omvormer soms nog een tijdje een laag vermogen laat zien. Maar deze wordt niet meegeteld in de opbrengst en laat ik hier buiten beschouwing.
- Bij het opstarten om 09:15, geeft de omvormer 85W weer, de losse kWh meter 30W. Het huis verbruikte ~100W, de slimme meter toont netto 70W. Conclusie 50W spookopbrengst. Dit lage gedeelte van Sems loopt van 09:15 tot 09:45, maar de echte opbrengst varieert tussen 30 en 100W. Dus de spookopbrenst is een half uur lang ergens tussen 50W en 0W. Precies om 9:30 geeft de slimme meter 0 verbruik aan (terwijl het huis ~100W verbruikte).
- De piekopbrengst rond het middaguur klopt gewoon. De slimme meter piekt op -1240W (-100W verbruik, wordt dat -1340W). De omvormer geeft 1276W aan.
- Tussen 16:00 en 17:30 is er nauwelijks opbrengst. Het is lastig te zien omdat de koelkast/vriezer aan gingen rond die tijd. De kWh meter gaf 17W aan en de omvormer 70W. Ook zo'n 50W spookopbrengst.
- Ik zou kunnen concluderen: 30 min * 25W + 90 min * 50W = 87.5Wh spookopbrengst op een totaal van 4.7kWh. Dat is een kleine 2%.

Over een ruim half jaar gemeten geeft Sems portal trouwens 2.5% meer aan dan de losse kWh meter. Op een donkere winterdag is de afwijking misschien wel 50% of hoger, maar ik zou zeggen, het is nooit meer dan 0.5kWh per dag (50W * 10 uur). Dit is met een GoodWe 2500-XS.

Ik zou me niet te druk maken om deze cijfers. In een gemiddelde decembermaand heb je maar 2% van je jaaropbrengst. Misschien maakt GoodWe daar 2.2% van (10% afwijking).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Termy schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 22:28:
[...]

Is het allemaal al af? Anders vraag je ze gewoon te kijken wanneer ze nog op het dak zijn voor iets of zo.

Ons nieuwbouwhuis had ook APSomvormers maar daar hadden ze uiteraard niks mee gedaan. Heb pas monitoring sinds ik het vervangen heb met ons huidige systeem en zelf een schemaatje gemaakt hebt met de 2e sticker ;).
Ja het ligt er al allemaal op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Martin7182 Ik had vandaag dus 14Wh aan 'spookverbruik' maar dat waren wel echte Wh die verbruikt waren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5o1kf9odxV0dW5Eb_szclWUrqWk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3GcwI1i0qc5TZIPN62eSz39S.jpg?f=user_large

Even voor vier uur ging omvormer één stroom verbruiken en dat kan wel 20Watt zijn voor een een periode meer dan een uur in dit geval. Ik heb zelfs al anderhalf uur een Zwanendans gezien voor dat het licht ook op de omvormer uitging. De zon was al lang vertrokken ondertussen en ik dacht die maan schijnt vandaag wel erg goed dat de panelen daar nog stroom uit konden halen. Wel raar dat de omvormer uiteindelijk toch uitgaat terwijl de maan nog volop schijnt.

Ik monitor dus, of de omvormer stroom gaat verbruiken en vraag hem dan om 60 seconden te kijken (reconnect) of er genoeg stroom bij elkaar geharkt kan worden om weer zelfstandig stroom te gaan leveren. Als dit lukt dan gaat de levering vanzelf weer door. Ik dan die time-out zelf aanpassen naar bijvoorbeeld 10 seconden maar 60 seconden is een eerlijkere tijd.

Het kan natuurlijk zo zijn dat die spookperiode er is om updates of andere dingen door de omvormer te laten uitvoeren maar dat 365 dagen in het jaar die tijd geven i.p.v. als het nodig is?

De spook opbrengst is dan de paars-rode lijn (onderste) die 70Watt aan productie geeft terwijl er juist stroom verbruikt wordt.

De omvormer doet zich hier voor als een gulle gever maar trekt ondertussen de opgespaarde kWh uit de beurs die in jouw achterzak zit.

Het gaat hier om GoodWe omvormers en bij andere omvormers hoeft dit niet op te gaan. Ik vind dit echt belagelijk dat GoodWe dit doet terwijl beide misinformatie zo gemakkelijk te voorkomen is. Is het onwil...of is het bedrog?

Spookverbruik, dat je portemonnee lichter wordt
Spookopbrengst, dat je je rijk rekent maar het is helaas alleen maar hete lucht

ps. Er staat 'power used' maar dat is hoe ik dat kan weergeven in PVOutput en in werkelijkheid is dus omvormer twee. Groen is omvormer één en de paarse kronkellijn bovenaan is het voltage.

Deze twee spoken kunnen in de ochtend gebeuren en gedurende de dag zodra er zo weinig licht is dat de omvormer niet meer kan leveren. Na het starten in de ochtend staat de omvormer in de checking/waiting mode, en verbruikt dan geen stroom. In die mode zet ik hem ook als ik zie dat er stroomverbruik is door de omvormer.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2021 00:59 . Reden: diverse aanvullingen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
@Verwijderd hoe weet je zo zeker dat het 20W is? Mijn omvormers gebruiken soms 10W (gecontroleerd met slimme meter). Een losse kWh meter kan zomaar 10 of 20W afwijking hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het duurde wat langer omdat Tweakers VPN verbindingen aan het blokkeren is.

Zekerheid bestaat niet in het leven maar twee verschillende kWh-meters die ditzelfde verbruik registeren lijkt mij toch wel een relatief zekere zekerheid.

Ik had ook aangegeven hoeveel Watt uur er was verbruikt in een periode va 80 minuten:
14 Wh = 840 Watt minuten / 80 minuten = 10,5 Watt gemiddeld

Dat de omvormer stroom verbruikt terwijl die aangeeft 70 Watt te leveren is dan een 80 Watt (70+10) afwijking.

Dat maakt dan weer 80 minuten maal 80 Watt en dat is 0,64kWh conservatief berekend.
0,64kWh maal 365 dagen maakt dan 233,9 kWh.

Dat maakt dan weer 80 minuten maal 80 Watt en dat is 0,107 kWh conservatief berekend.
0,107 kWh maal 365 dagen maakt dan 39,3 kWh. Dank aan @Martin7182 voor de juiste berekening

Die 39 kWh p/j kan natuurlijk hoger of lager zijn want als overdag er een zware regenbui valt of in de ochtend als zon achter een wolk zit dan neemt de omvormer ook stroom af.

Je ziet dit niet als je geen specifieke meter heb voor alleen de omvormer. Nu monitor ik die meter ook nog eens en kan zo twee vliegen in één klap doodslaan. Ten eerste de spookopbrengst wordt gedurende de gehele dag voorkomen en zo zal de waarden gegeven door de omvormer preciezer worden.
De extra vlieg is, dat er geen onnodige stroom afname is door de omvormer.

Ik heb vandaag een toevoeging gedaan in mijn monitor programma dat het 'reconnecten' uitgeschakeld kan worden voor één dag. De standaard instelling is dat de monitor de omvormer kan laten 'reconnecten' en dat is ook de 'default' na het opstarten van omvormer.
Mocht de 'reconnecten' weer mogen dan is een click op de button weer toegestaan.

21/12/21 5:15PM 0W 69W
21/12/21 5:10PM 0W 69W
21/12/21 5:05PM 0W 71W
21/12/21 5:00PM 0W 71W
21/12/21 4:55PM 0W 70W
21/12/21 4:50PM 0W 69W
21/12/21 4:45PM 0W 70W
21/12/21 4:40PM 0W 68W
21/12/21 4:35PM 0W 70W
21/12/21 4:30PM 0W 70W
21/12/21 4:25PM 0W 70W
21/12/21 4:20PM 0W 70W
21/12/21 4:15PM 0W 70W
21/12/21 4:10PM 0W 70W
21/12/21 4:05PM 0W 71W
21/12/21 4:00PM 0W 80W
21/12/21 3:55PM 0W 86W

Omvormer één geeft nul Watt opbrengst aan en omvormer twee geeft een opbrengst aan die niet gemeten kan worden door de meter. Omvormer één is dan de omvormer die doormiddel van een 'reconnect' commando in de 'checking/waiting mode' is zet.
Mocht er toch weer genoeg zon komen om na 60 seconden weer te kunnen leveren dan 'connect' de omvormer zichzelf weer met het stroomnet om te gaan leveren. Blijft de opbrengst te laag dan neemt de omvormer nu geen stroom af.

Mocht het zo zijn dat er een zeer zware regenbui of sneeuw bui is waardoor er langdurig geen stroomproductie is dan gaat de omvormer uit net als die dat elke nacht doet.
Komt er daarna weer zon of dooit de sneeuwlaag dan gaat de omvormer vanzelf weer aan en gaat controleren of er weer stroom geleverd kan worden.

Het laten 'reconnecten' heeft zo alleen maar voordelen en hoe klein een winst ook zou zijn het blijft een winst.

ps. ik heb de besparing uitgerekend op jaarbasis en die is 2,6% van de opbrengst. Dat is relatief, de halve inflatie terug of een super spaarrente. ;-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Noa0TG3gY7a-wwfZKDL3XftJts=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OE3cMdPgonjVOEMK07SArzj0.jpg?f=fotoalbum_large

Oranje (Temperature) = voltage omvormer twee
paars-rode lijn (Production) = opbrengst omvormer twee

Wil je het live volgen dan kun je hier meekijken: https://pvoutput.org/intraday.jsp?sid=87634

Opmerking: om 16:25 gaat omvormer één wachten en door stukje code ging omvormer twee ook omlaag terwijl dit in 'werkelijkheid' niet het geval was. Na verwijderen van die code ging de 'opbrengst' weer naar het spookopbrengst niveau waar deze discussie over gaat.
22-12 15:01 PVstatus Inverter was forced to waiting mode
22-12 15:02 PVstatus Inverter has connected to the Grid
22-12 15:02 PVstatus Power production has started
22-12 15:01 PVcontrol Manual Reconnect to the Grid
22-12 15:05 PVcontrol Manual Shawdow Scan (MPPT) set: ON
22-12 15:20 PVcontrol Manual Shawdow Scan (MPPT) set: OFF
22-12 16:07 PVstatus Inverter was forced to waiting mode
22-12 16:08 PVstatus Inverter has reconnected to the Grid
22-12 16:08 PVstatus Power production has restarted
22-12 16:16 PVstatus Inverter was forced to waiting mode
22-12 16:27 PVstatus Inverter is OFF (not enough light)
Uitleg bij 22 december, ik zag om 15 uur dat minder produceerde dan de tweede omvormer en deed een 'reconnect'. Dit maakte niets uit en omvormer één bleef op een hoog voltage zitten.
Toen een MPPT gedaan en dat hielp wel en die 15 minuten later weer uitgezet.
Om 16:07 was er even weinig licht en omdat de vertrager niet goed werkte ging de omvormer direct in de 'checking/waiting' mode en binnen een minuut was er weer genoeg stroom en ging de omvormer weer leveren.
Om 16:16 was er weer te weinig licht, na 50 seconden en later was er ook niet genoeg licht binnengekomen en bleef de omvormer wachten. Om 16:27 was aanwezige stroom op en ging de omvormer uit.

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2021 17:03 . Reden: Tabel en nog meer tekst....sorry....en klaar voor vandaag! ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
80 min * 80W = 0.107 kWh, niet 0.64.
Op jaarbasis is dat 39 kWh, dus hooguit enkele % van je opbrengst.

Dat reconnecten is natuurlijk wel slim, de cijfers worden er ook betrouwbaarder door.

[ Voor 30% gewijzigd door Martin7182 op 22-12-2021 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-09 16:04
Weet iemand een adresje voor dit soort stickers? Dus PV / Vloerverwarming etc.?
En ja ik heb al gezocht, meerdere keren :'(

[ Voor 4% gewijzigd door Gman op 22-12-2021 20:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouzziej
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-09 20:53
Gman schreef op woensdag 22 december 2021 @ 20:42:
[...]

https://webshop.cedel.nl/...Whv5OyfzzpdRoCwJ8QAvD_BwE

2280wp WZW 5° - 4560wp NNO 10° - 1620wp ZZW 10° - 1125wp ZZW 48° - 1860wp ZZW 21° | Thermor Aeromax V4 270L | Daikin 3MXM40N - 3MXM52N | Hyundai Kona Electric Comfort Smart 64kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:21
Gman schreef op woensdag 22 december 2021 @ 20:42:
[...]

Die pv sticker werden een maand of 2 geleden voor bijna niets aangeboden, zal eens gaan zoeken door wie.

Edit: gevonden, dat was
Andre1973
En het was niet een paar maanden, maar 14 maanden geleden; tijd gaat snel; hoop dat @Andre1973 er nog een paar heeft.

[ Voor 19% gewijzigd door Naalroc op 22-12-2021 22:35 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Pagina: 1 ... 40 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic