Ik zou voorzichtig zijn met conclusies; de SDM120 meet stroom met 0.5% nauwkeurigheid (van 5A nominaal) en vermogen met 1%. Dat houdt in een afwijking van max. 0.025A. 0.02A is minder dan dat. Bovendien is het eigen verbruik niet ~5W maar volgens de specs <2W.Anoniem: 1582350 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 20:50:
@Batilan De watt zijde van de hWh-meter ziet eigen verbruik niet. Bij Ampere zie wel en dan is dat rond de 0,02A. Ik kon dat goed zien toen ik alle gebruiker en de omvormer uit had via de aardlek en de alamat.
[...]
Anoniem: 1582350
Ik had de waarden van Eastron al bij mijn posting gezet. Dat was ongeveer gelijktijdig met jouw posting. Die 2W bij 10VA lijkt mij veel realistischer voor zo'n apparaat.Martin7182 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 22:03:
[...]
Ik zou voorzichtig zijn met conclusies; de SDM120 meet stroom met 0.5% nauwkeurigheid (van 5A nominaal) en vermogen met 1%. Dat houdt in een afwijking van max. 0.025A. 0.02A is minder dan dat. Bovendien is het eigen verbruik niet ~5W maar volgens de specs <2W.
Ik heb twee kWh-meters en de SDM120 zit achter een SDM220. Zonder opwekker of gebruikers zag ik op de 220 een verbruik staan van 0,043A en op de 120 stond 0,02A. Ik splits de getoonde waarden dan op in 0,023 voor de 220 en 0,02 voor de 120.
Vreemd vind ik wel dat er bij Watt niets dan geregistreerd wordt maar als zij zo weinig gebruiken, dan is dat ook beter te verklaren.
Ik moet de komende tijd nog twee keer de stroom eraf halen en zal nog eens noteren wat de waarden dan zijn. Ze zitten beide direct op de hoofdschakelaar zoals dat hoort.
Anoniem: 1582350
Ik ga binnenkort vergelijkende tests draaien met exacte dezelfde panelen en omvormer. De panelen liggen bij de buren op het dat en ik kan zo grafieken in PVOutput maken die laten zien:
- verschil in opbrengst bij gebruik MPPT
- afwijkingen in de curve bij aanvang en einde van de dag
- complete curve op een dag (meting kWh-meter en verbruik controle tegen waardes zuiver uit de omvormer)
Zijn er no suggesties waar ik nog meer naar kan kijken als ik de installaties gelijktijdig kan uitlezen?
Ik moet nog de gebruikte code aanpassen om beide installaties gelijktijdig te benaderen en het extra WiFi punt installeren. Ook zit ik te twijfelen of ik een extra PVOutput account moet aanmaken voor dit of dat ik dat met mijn huidige account kan bewerkstelligen door v1 en v3 te gebruiken voor de opbrengst.
Het weer is nogal zon arm en de opbrengsten zijn momenteel laag en ik zal de testen herhalen als er weer meer zon is en in de zomer nog een keer.
- verschil in opbrengst bij gebruik MPPT
- afwijkingen in de curve bij aanvang en einde van de dag
- complete curve op een dag (meting kWh-meter en verbruik controle tegen waardes zuiver uit de omvormer)
Zijn er no suggesties waar ik nog meer naar kan kijken als ik de installaties gelijktijdig kan uitlezen?
Ik moet nog de gebruikte code aanpassen om beide installaties gelijktijdig te benaderen en het extra WiFi punt installeren. Ook zit ik te twijfelen of ik een extra PVOutput account moet aanmaken voor dit of dat ik dat met mijn huidige account kan bewerkstelligen door v1 en v3 te gebruiken voor de opbrengst.
Het weer is nogal zon arm en de opbrengsten zijn momenteel laag en ik zal de testen herhalen als er weer meer zon is en in de zomer nog een keer.
[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 12-12-2021 00:16 ]
Binnenkort worden er bij mij 14 390 WP zonnepanelen met een 3 fase omvormer geinstalleerd. De omvormer komt op de zolder te hangen en ik zou het fijn vinden als de stroomkabel gewoon over het bestaande net naar de meterkast getrokken kan worden.
Klopt het dat de stroomkabel te dik is om door een vrije bestaande pvc leiding te trekken?
De installateur wil daarom via de achtergevel de kruipruimte in en zo door naar de meterkast. Maar dit is geen mooi gezicht natuurlijk.
Klopt het dat de stroomkabel te dik is om door een vrije bestaande pvc leiding te trekken?
De installateur wil daarom via de achtergevel de kruipruimte in en zo door naar de meterkast. Maar dit is geen mooi gezicht natuurlijk.
Scrooge NL
Een kabel krijg je nooit door een buis getrokken, maar vd draad kan wel (mits de buis19mm of dikker is)Theo27 schreef op zondag 12 december 2021 @ 07:33:
Binnenkort worden er bij mij 14 390 WP zonnepanelen met een 3 fase omvormer geinstalleerd. De omvormer komt op de zolder te hangen en ik zou het fijn vinden als de stroomkabel gewoon over het bestaande net naar de meterkast getrokken kan worden.
heb je geen leiding koker (bv in de hoek van de trap) ?
Hij wordt niet voelbaar warm toch? 2W in zo'n behuizing zou je voelen.Anoniem: 1582350 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 23:53:
[...]
Ik had de waarden van Eastron al bij mijn posting gezet. Dat was ongeveer gelijktijdig met jouw posting. Die 2W bij 10VA lijkt mij veel realistischer voor zo'n apparaat.
Power factor van bijna nul, klinkt logisch.Vreemd vind ik wel dat er bij Watt niets dan geregistreerd wordt maar als zij zo weinig gebruiken, dan is dat ook beter te verklaren.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik ben van plan zonnepanelen te laten plaatsen. Gebruik is ca 5000kw.
Heb 2 installateurs laten komen die een oost-west opstelling adviseren, gewoon serie ivm geen schaduw:
18x 370wp JA-Solar
1x GoodWe GW5000D-NS omvormer
-------------
18x400wp Bauer
1x Huawei omvormer
Vreemde is dat installateur 1 zegt dat 1x35a voldoende is en installateur zegt dat 3x25a een vereiste is.
Nu heeft de 2e installatie iets meer vermogen dan de 1e maar volgens mij is de 18x370wp (6660w) ook al teveel voor 1x35a. Klopt dit en is 3x25a hoe dan ook beter?
Heb 2 installateurs laten komen die een oost-west opstelling adviseren, gewoon serie ivm geen schaduw:
18x 370wp JA-Solar
-------------
18x400wp Bauer
1x Huawei omvormer
Vreemde is dat installateur 1 zegt dat 1x35a voldoende is en installateur zegt dat 3x25a een vereiste is.
Nu heeft de 2e installatie iets meer vermogen dan de 1e maar volgens mij is de 18x370wp (6660w) ook al teveel voor 1x35a. Klopt dit en is 3x25a hoe dan ook beter?
5kW op 1 fase kan en mag, maar ik zou het absoluut niet zonder blikken of blozen adviseren. Als je in een wijk woont met spanning problematiek - en dat is niet zo makkelijk te bepalen in de winter, loop je meer kans dat de omvormer uit gaat in de zomer middagen.Intelcore schreef op zondag 12 december 2021 @ 14:02:
18x 370wp JA-Solar
-------------
18x400wp Bauer
1x Huawei omvormer
De veilige keuze is dus 3 fase, wat de 2e offerte dus lijkt te willen.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Wat ik alleen bedoelde, met 0.5% afwijking kun je eigenlijk niks zeggen over meetwaarden kleiner dan 0.025A. De stroom kan net zo goed nul zijn. Kan zo'n SDM120 in theorie eigenlijk wel zijn eigen verbruik meten? Afhankelijk van de constructie zou het wel of niet kunnen. Die max. 2W eigen verbruik zit ook ruim onder de max. vermogensafwijking (1% van volle schaal). Als je 0W meet, dan kan het echte vermogen (met aangesloten verbruiker) nog steeds tientallen W zijn. Waarschijnlijk is de actuele afwijking veel minder dan 1%, maar daar heb je dus geen garantie op.Anoniem: 1582350 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 23:53:
[...]
Ik had de waarden van Eastron al bij mijn posting gezet. Dat was ongeveer gelijktijdig met jouw posting. Die 2W bij 10VA lijkt mij veel realistischer voor zo'n apparaat.
Ik heb twee kWh-meters en de SDM120 zit achter een SDM220. Zonder opwekker of gebruikers zag ik op de 220 een verbruik staan van 0,043A en op de 120 stond 0,02A. Ik splits de getoonde waarden dan op in 0,023 voor de 220 en 0,02 voor de 120.
Vreemd vind ik wel dat er bij Watt niets dan geregistreerd wordt maar als zij zo weinig gebruiken, dan is dat ook beter te verklaren.
Ik moet de komende tijd nog twee keer de stroom eraf halen en zal nog eens noteren wat de waarden dan zijn. Ze zitten beide direct op de hoofdschakelaar zoals dat hoort.
Ik heb laatst ook het omvormer-verbruik gemeten met een soortgelijke kWh meter. Die waarden zijn ook niet te vertrouwen, maar ik heb de uitkomst geverifieerd met de slimme meter, dus grosso modo klopt het wel. Of het klopt ook niet, maar ik word er op afgerekend, dus dat telt (letterlijk).
Als ik de panelen optel kom ik op 6660w en de GoodWe GW5000D-NS omvormer is tot 6500watt. Nu zou ik op de installateur moeten kunnen vertrouwen maar waarschijnlijk is dit net op het randje of teveel dus voor 1x35?Ronald schreef op zondag 12 december 2021 @ 14:30:
[...]
5kW op 1 fase kan en mag, maar ik zou het absoluut niet zonder blikken of blozen adviseren. Als je in een wijk woont met spanning problematiek - en dat is niet zo makkelijk te bepalen in de winter, loop je meer kans dat de omvormer uit gaat in de zomer middagen.
@Intelcore er gaat niet meer dan 5kW door de omvormer, ongeacht aangesloten panelen. GoodWe geeft aan maximaal 6500W DC, of jouw set dat haalt is afhankelijk van de ligging. Dat je doorvraagt is prima, maar ik denk dan omdat de Huawei offerte wat hoger is in prijs... Dat is te verwachten, panelen met meer vermogen en een duurdere omvormer.
Zie dat grote rode vak hieronder ;-)
Zie dat grote rode vak hieronder ;-)
[ Voor 29% gewijzigd door Ronald op 12-12-2021 16:53 ]
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Het wordt op een gegeven moment ook een sportephymerous schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 21:40:
[...]
Leuk om het zo bij elkaar te scharrelen. Zo heb ik links en rechts ook wat gebruikte spullen gekocht
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
5000kW? holy moly, heb je een aluminiumfabriek? En verbruik je dat continue? Dan komt je jaarverbruik op 43800 MWh, kom je op een stroomrekening van meer dan 10M euro! Dan valt er flink wat te besparen, maar moet je wel een flink weiland oid hebben om panelen neer te leggenIntelcore schreef op zondag 12 december 2021 @ 14:02:
Denk dat het wel meevalt met oost/west. De stringspanning is ook beter geschikt voor 1-fase. Zie SMA SunnyDesign. Die komt zelf met een 3,6 kW 1-fase omvormer:Ronald schreef op zondag 12 december 2021 @ 14:30:
[...]
5kW op 1 fase kan en mag, maar ik zou het absoluut niet zonder blikken of blozen adviseren. Als je in een wijk woont met spanning problematiek - en dat is niet zo makkelijk te bepalen in de winter, loop je meer kans dat de omvormer uit gaat in de zomer middagen.
/f/image/kBReEwpBZa5W6ZFB2ECuN1Tw.png?f=fotoalbum_large)
@Intelcore Zie deze post voor GoodWe:
Dre in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10"
Ik heb zelf 10 kWp op 1×35A.
[ Voor 7% gewijzigd door Dre op 13-12-2021 13:08 ]
@Dre Dan lijkt de omvormer veel te zwaar, en is voor de Bauer offerte 3 fase wellicht van de zotte. - Lees er is iets mis met beide offertes
Reden te meer voor @Intelcore om dat grote rode vak hieronder te volgen, zodat we alle details weten.
Reden te meer voor @Intelcore om dat grote rode vak hieronder te volgen, zodat we alle details weten.
Kleine vraag, ik heb momenteel 6 zonnepanelen van 320WP met Enphase omvormers (vanuit nieuwbouwproject) die ik wil gaan uitbreiden met 15 extra zonnepanelen van 390WP ook met Enphase omvormers.
Ik kom dan op een totaal gecombineerd vermogen van 1920WP + 5530WP = 7450.
De huidige opstelling van 6 zonnepanelen zijn aangesloten op 3 fasen. Ik heb een 3x25 aansluiting.
Ik heb met twee installateurs gepraat, de een zegt er sowieso extra kabels naar de meterkast moeten, de ander zegt dat de huidige aansluiting gebruikt kan worden.
Wat is hier het verstandigst? Ik wil een veilige/goede oplossing maar ook niet onnodig extra kosten hebben.
Ik kom dan op een totaal gecombineerd vermogen van 1920WP + 5530WP = 7450.
De huidige opstelling van 6 zonnepanelen zijn aangesloten op 3 fasen. Ik heb een 3x25 aansluiting.
Ik heb met twee installateurs gepraat, de een zegt er sowieso extra kabels naar de meterkast moeten, de ander zegt dat de huidige aansluiting gebruikt kan worden.
Wat is hier het verstandigst? Ik wil een veilige/goede oplossing maar ook niet onnodig extra kosten hebben.
Hoe zijn ze aangesloten, op één fase? En wat voor kabel (hoeveel aders, welke dikte) heb je liggen naar de meterkast?
Dit is de huidige groepbvdbos schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 15:21:
Hoe zijn ze aangesloten, op één fase? En wat voor kabel (hoeveel aders, welke dikte) heb je liggen naar de meterkast?
:strip_exif()/f/image/ktUCJ30AgW88AZdJimChfWRC.jpg?f=fotoalbum_large)
De kabel naar de meterkast kan ik niet makkelijk bekijken, deze loopt door de muur
Bij oplevering zijn ze vergeten een Q-Relay erin te zetten? Die is volgens de NEN norm verplicht in de EU geloof ik. Niet dat het iets afdoet aan de werking overigens.svennn schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 15:26:
[...]
Dit is de huidige groep
[Afbeelding]
De kabel naar de meterkast kan ik niet makkelijk bekijken, deze loopt door de muur
"1 PV-panelen", zou dat betekenen dat maar één ader in gebruik is voor levering? Of dat er maar één ader is? Dat zijn dingen die je wel moet weten voordat iemand een antwoord kan geven.svennn schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 15:26:
[...]
Dit is de huidige groep
[Afbeelding]
En.... dan verkopen ze Enphase vaak met het praatje: Kan het makkelijk uitgebreid worden... Tref je anderhalve installateur die er moeilijk over doet.... *zucht*svennn schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 15:18:
Met de krachtgroep zou ik hopen dat er 3 fase Q-cable gebruikt is. Uitbreiden moet dan ook appeltje-eitje zijn: Domweg de Q-cables verlengen tot de nieuwe panelen.
Superkritisch zijn naar de aangeboden prijzen: Een belangrijk deel van het werk is al gedaan.
@bvdbos nee, toch. gewoon 1 groep. weliswaar 3fase...
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Die zit op zolderRetrospect schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 15:38:
[...]
Bij oplevering zijn ze vergeten een Q-Relay erin te zetten? Die is volgens de NEN norm verplicht in de EU geloof ik. Niet dat het iets afdoet aan de werking overigens.
Of huidige kabels op dak verlengen naar nieuwe panelen. Max tien op één kabel dacht ik.
Of je komt met nieuwe kabels naar binnen en koppelen bij het relais
1 PVoutput . Dongen NB
Hoe zou ik daar achter kunnen komen?bvdbos schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 15:44:
[...]
"1 PV-panelen", zou dat betekenen dat maar één ader in gebruik is voor levering? Of dat er maar één ader is? Dat zijn dingen die je wel moet weten voordat iemand een antwoord kan geven.
Dit is de relay even opengemaakt voor het geval het extra informatie geeft
:strip_exif()/f/image/4oApfph7xuHpLzCT5M1ViEHf.jpg?f=fotoalbum_large)
Goed om te weten. Ik lijk juist alleen maar extra kosten te krijgen, namelijk:Ronald schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 15:47:
[...]
En.... dan verkopen ze Enphase vaak met het praatje: Kan het makkelijk uitgebreid worden... Tref je anderhalve installateur die er moeilijk over doet.... *zucht*
Met de krachtgroep zou ik hopen dat er 3 fase Q-cable gebruikt is. Uitbreiden moet dan ook appeltje-eitje zijn: Domweg de Q-cables verlengen tot de nieuwe panelen.
Superkritisch zijn naar de aangeboden prijzen: Een belangrijk deel van het werk is al gedaan.
- 150 euro voor aansluiten/koppelen nieuwe panelen op bestaande panelen met Enphase;
- 350 euro voor trekken kabels door loze leidingen;
1 is de aanduiding voor de groep. Dus Groep 1.bvdbos schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 15:44:
[...]
"1 PV-panelen", zou dat betekenen dat maar één ader in gebruik is voor levering? Of dat er maar één ader is? Dat zijn dingen die je wel moet weten voordat iemand een antwoord kan geven.
@svennn als ik het goed begrijp wil je dus extra panelen aansluiten met Enphase micro's? Ik zie niet in waarom dat niet gewoon achter dezelfde q-relais zou kunnen. De groep heeft ruimte voor 11 kW.
Overigens zou je met het zelfde gemak ook een stringomvormer op dezelfde groep (voor de q-relais uiteraard) kunnen zetten.
Overigens zou je met het zelfde gemak ook een stringomvormer op dezelfde groep (voor de q-relais uiteraard) kunnen zetten.
@svennn Dan heb ik het idee dat een installateur vrij letterlijk niet eens bij je binnen hoeft te komen... (Behalve misschien voor de apparaatscan)... Dan moet het ingetekend worden in portal.
Bij dit product staat een link naar de vrij uitgebreide zelfinstallatiehulp van Solar Bouwmarkt: https://www.solar-bouwmar...s-iq7-micro-omvormer.html.
Maar het zou zomaar kunnen zijn dat de suggestie van @mcDavid voordeliger is... al ik vraag me af of het netjes is om het op dezelfde groep te doen. Maar kan me voorstellen dat het je iets extra waard is om het als '1' systeem te houden.
Bij dit product staat een link naar de vrij uitgebreide zelfinstallatiehulp van Solar Bouwmarkt: https://www.solar-bouwmar...s-iq7-micro-omvormer.html.
Maar het zou zomaar kunnen zijn dat de suggestie van @mcDavid voordeliger is... al ik vraag me af of het netjes is om het op dezelfde groep te doen. Maar kan me voorstellen dat het je iets extra waard is om het als '1' systeem te houden.
Mijn omnik 4k-TL gaf vanmiddag een 2tal fouten waarna 15 tot 30 min later de automaat (niet de aardlek) eruit ging.
Error 1:
Consistent Fault(Fac differs for M-S) occurred in Plant "Power Plant"
Error 2:
Ground I Fault occurred in Plant "Power Plant"
Wat zou er fout zijn gegaan?
Error 1:
Error 2:
Chris96 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 17:42:
Mijn omnik 4k-TL gaf vanmiddag een 2tal fouten waarna 15 tot 30 min later de automaat (niet de aardlek) eruit ging.
Error 1:
Error 2:
Eerste zou zijn sluiting in je eindtrap die het vermogen in het net duwt.
Wat je kan proberen is de panelen loskoppelen en kijken of er zonder panelen iets gebeurt.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Het eind relais schijnt nog wel eens de geest te geven.habbekrats schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 17:52:
[...]
![]()
Eerste zou zijn sluiting in je eindtrap die het vermogen in het net duwt.
Wat je kan proberen is de panelen loskoppelen en kijken of er zonder panelen iets gebeurt.
Momenteel is er niks aan de hand zonder pv vermogen op de ingang.
Ja klopt, ik wil extra panelen met extra Enphase micro's, vanwege schaduwvorming van een waterpomp en een overhellend dak. Daarnaast was mijn hoop dat omdat er al Enphase materiaal ligt dat dit makkelijk uitbreidbaar zou moeten zijn, maar qua kosten lijk ik juist hoger uit te komenmcDavid schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 16:32:
@svennn als ik het goed begrijp wil je dus extra panelen aansluiten met Enphase micro's? Ik zie niet in waarom dat niet gewoon achter dezelfde q-relais zou kunnen. De groep heeft ruimte voor 11 kW.
Dus wat zou moeten kunnen is extra panelen leggen met Enphase micro's en deze "koppelen" op het huidige systeem en aansluiten op dezelfde q-relais en de verbinding naar de meterkast?
Dit klinkt juist als minder werk, vergeleken met een compleet nieuw systeem aanleggen, dan begin ik me toch echt af te vragen waarom ik juist extra kosten erboven op krijg

Interessante materie maar zelf durf ik het niet aan.Ronald schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 17:39:
@svennn Dan heb ik het idee dat een installateur vrij letterlijk niet eens bij je binnen hoeft te komen... (Behalve misschien voor de apparaatscan)... Dan moet het ingetekend worden in portal.
Je bedoelt met dat de installateur niet binnen hoeft te komen, dat de installateur eigenlijk alleen buiten aan het werk moet om de zonnepanelen te plaatsen en de Q cables met elkaar te verbinden?
@svennn Ik wilde je inzicht geven in het werk, vandaar de link naar handleiding. Dan kun je installateurs beter beoordelen over wat ze over uit te voeren werk roepen, en direct op hun zin/onzin reageren.
Ja, het zou dus als alles vergelijkbaar zit met de handleiding zo simpel moeten zijn als de eindkappen van de Q-cables trekken, meer Q-cables aansluiten tot alle panelen aangesloten zijn, en het eindkapje weer terugzetten op de laatste... Allemaal ontzettend simpel omdat het al 3 fase is...
Als alles klaar is moet de envoy dus de nieuwe micro's inscannen en de layout in portal gezet worden.
Ja, het zou dus als alles vergelijkbaar zit met de handleiding zo simpel moeten zijn als de eindkappen van de Q-cables trekken, meer Q-cables aansluiten tot alle panelen aangesloten zijn, en het eindkapje weer terugzetten op de laatste... Allemaal ontzettend simpel omdat het al 3 fase is...
Als alles klaar is moet de envoy dus de nieuwe micro's inscannen en de layout in portal gezet worden.
Bedankt in ieder geval! Ik heb weer iets meer inzicht gekregen om te praten met de installateur(s)Ronald schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 19:21:
@svennn Ik wilde je inzicht geven in het werk, vandaar de link naar handleiding. Dan kun je installateurs beter beoordelen over wat ze over uit te voeren werk roepen, en direct op hun zin/onzin reageren.
Wow, 50 m2 plat dak 😀. Maak even een apart topic aan @MaSw85 , dit wordt vast een leuk project!
Hier in de wijk vandaag een huis gespot met zonnepanelen op de noordzijde van het pannendak (met 25% helling). Een mooi voorbeeld!
volgens OP ca 65% opbrengst, dus prima geschikt dakvlak.
[ Voor 18% gewijzigd door BarryH op 15-12-2021 15:34 ]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Mijn richting is iets beter maar mijn hoek slechter daardoor de opbrengst ook iets lager. Met name als je noord op de omvormer mee kan laten liften op zuid is noord een prima investering.BarryH schreef op woensdag 15 december 2021 @ 15:33:
Hier in de wijk vandaag een huis gespot met zonnepanelen op de noordzijde van het pannendak (met 25% helling). Een mooi voorbeeld!
op dit moment doet N-O het hier zelfs een fractie beter dan Z-W
[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 15-12-2021 15:41 ]
En met de huidige stroomprijzen zoiezo....
Ik zit een beetje te zoeken naar of dit artikel verder wordt opgepakt op het internet, maar kan niet echt wat vinden.reneeke1970 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:25:
Er zijn wat probleempjes met tigo
https://www.mcelectrical.com.au/tigo-optimiser-recall/
Ik sta op het punt om een installatie te plaatsen waar ook twee Tigo's worden geplaatst. Ik twijfel of ik ze eronder ga zetten... Ze kunnen er straks niet zo makkelijk meer onderuit.
SRK35ZS-W
Zou het niet doen, gisteren weer kapotte ontdekt.Scooper schreef op woensdag 15 december 2021 @ 16:52:
[...]
Ik zit een beetje te zoeken naar of dit artikel verder wordt opgepakt op het internet, maar kan niet echt wat vinden.
Ik sta op het punt om een installatie te plaatsen waar ook twee Tigo's worden geplaatst. Ik twijfel of ik ze eronder ga zetten... Ze kunnen er straks niet zo makkelijk meer onderuit.
Ik denk dat een Honey bee een betere keuze is.
Kun je de kabels van die twee lastige niet naar makkelijk bereikbare lokatie door trekken?
1 PVoutput . Dongen NB
Iemand al iets gehoord over toekomst van de salderingsregeling? Gezien coalitie akkoord enzo.
De term saldering komt er in ieder geval helemaal niet in voor.
Volgens mij is dat het plan ook. Geen in beton gegoten regeerakkoord maar dat er later bepaald wordt, wat de juiste plannen gaan worden, zie ook:Stefangrp schreef op woensdag 15 december 2021 @ 17:36:
Iemand al iets gehoord over toekomst van de salderingsregeling? Gezien coalitie akkoord enzo.
https://solarmagazine.nl/...en-slechts-2-keer-genoemd
Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!
Verkeerde topic
[ Voor 92% gewijzigd door Pietje555 op 15-12-2021 20:56 ]
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
maarten_NL schreef op woensdag 15 december 2021 @ 19:04:
[...]
Volgens mij is dat het plan ook. Geen in beton gegoten regeerakkoord maar dat er later bepaald wordt, wat de juiste plannen gaan worden, zie ook:
https://solarmagazine.nl/...en-slechts-2-keer-genoemd
Ik vind het raar dat ze zeggen dat je steeds minder kan salderen... Maar als de energiebelasting helemaal weg zou zijn krijg je toch het meeste geld terug tov wat je er voor zou hebben betaald (70% van levertarief)? In het ideale geval krijg je dan dus alsnog een groot gedeelte terug? Als er veel belasting op zit krijg je die belasting niet meer terug...De energiebelasting op elektriciteit in de eerste schijf zal in de periode 2023-2028 met 5,23 eurocent verlaagd worden, terwijl de energiebelasting op gas met 5,23 eurocent verhoogd zal worden. Daarmee mogen eigenaren van zonnepanelen de komende jaren steeds iets minder salderen, wat ook in lijn ligt met het nog te behandelen wetsvoorstel voor de afbouw van de salderingsregeling.
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)
@Rimco precies dat. De kosten zullen voor paneeleigenaren evengoed iets stijgen, maar met de overproductie van de zomer kun je zo meer van de winter financieren. Een verbetering dan wat er eerst op tafel lag.
Heeft er iemand hier panelen op het noorden liggen? en heb je daar wat data van voor mij?
Liefst op een dak met een helling in de buurt van de 37 graden.
Ik zoek dan wanneer er echt zon op staat, wat de opbrengst is (kWh / Wp) bij kristalionen panelen.
Graag ook een huis dat ongeveer op dezelfde hoogt ligt (52,5 graden)
Hier staat mijn huis. 52.521205880036064, 4.70637167392884
Ik heb nu op Zuid (huis) en zuid west (schuur) liggen. Op de andere kant van de schuur (NO) gaat helaas niet, daar staat een boom van de buurman schaduw te veroorzaken.
Ik weet dat op het noorden plaatsen niet heel erg fantastisch is, maar ik heb het heel systeem voor heel weinig bij elkaar kunnen scharrelen, het kost vooral (eigen) installatie tijd.
Ik zoek dan wanneer er echt zon op staat, wat de opbrengst is (kWh / Wp) bij kristalionen panelen.
Ik heb nu op Zuid (huis) en zuid west (schuur) liggen. Op de andere kant van de schuur (NO) gaat helaas niet, daar staat een boom van de buurman schaduw te veroorzaken.
Ik weet dat op het noorden plaatsen niet heel erg fantastisch is, maar ik heb het heel systeem voor heel weinig bij elkaar kunnen scharrelen, het kost vooral (eigen) installatie tijd.
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Tjonge die prijzen van panelen, die blijven maar stijgen. Panelen die ik vorig jaar gekocht heb zijn nu 30-40% duurder geworden. Is hier een duidelijke reden voor? Ik kan mij de containerprijzen voorstellen, maar dat dat zo'n effect heeft.
En heeft iemand een glazen bol waarin staat dat ze weer gaan zakken tot tenminste niveau van vorig jaar? Zou mooi zijn
En heeft iemand een glazen bol waarin staat dat ze weer gaan zakken tot tenminste niveau van vorig jaar? Zou mooi zijn
check even de oudere cijfers van @antonboonstra dat komt aardig in de buurt van wat jij wil.Andre1973 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:48:
Heeft er iemand hier panelen op het noorden liggen? en heb je daar wat data van voor mij?
http://www.antonboonstra.nl/energie/details.php
hij had een steca 500 met 4x 8Ampp panelen gebruikt op noord, en die ging toch stiekem regelmatig naar de max van de 500W van de steca.
ook de 4x 8Ampp panelen leverde vaak genoeg Vmpp voor een steca (wil minimaal 100Vmpp voor max opbrengst en 5Ampp max).
(je moet wel diep zoeken bij anton, maar het staat er nog wel als ik goed heb, krijg alleen geen goede voorbeeld dag gevonden.)
mijn noord set is erg anders als jouw planning:
:strip_exif()/f/image/86jO06Zk5ebPUoIX05eAOr8a.jpg?f=fotoalbum_large)
maar goed:
:strip_exif()/f/image/xrqNpmisQDI1Iybu21IeFxfe.jpg?f=fotoalbum_large)
blauwe lijn is wat het toch nog doet, ondanks de schaduw van links en recht, noord, boom er voor etc...
verder persoonlijk:
als je 10 panelen op zuid hangt, doe dan niet moeilijk neem een omvormer met 2x mpp en hang ook 10 panelen op noord.
zo lang je noord gebruikt als ondersteuning van zuid, dan kan het zo snel uit.
31pcs/pallet, 744pcs/40ft container.padoempats schreef op donderdag 16 december 2021 @ 16:55:
Tjonge die prijzen van panelen, die blijven maar stijgen. Panelen die ik vorig jaar gekocht heb zijn nu 30-40% duurder geworden. Is hier een duidelijke reden voor? Ik kan mij de containerprijzen voorstellen, maar dat dat zo'n effect heeft.
container prijs van 2k€ naar 12k€ en reken maar uit.
maar er zijn veel veer variabelen die er nog bij komen kijken.
zo iets als vraag en aanbod, b.v.
(hoge elektra prijs, mensen willen wel zonnepanelen.
[ Voor 18% gewijzigd door migjes op 16-12-2021 17:19 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
@padoempats niet alleen containers, de vraag is gestegen vanwege de hoge energie prijzen plus er schijnt iets te zijn met chiptekorten.
Prognose:
Er ligt 6.9 KW aan panelen op het dak; om 6900 KWh voor dit jaar te halen moet er nog 80 kWh bij elkaar geharkt worden, de kans daarop is kleiner dan 50%.
Toch klaag ik niet, dit jaar is er (waarschijnlijk) gemiddeld 275 uren minder zon uren dan de afgelopen 3 jaren namelijk rond de 1675 uren wat ook ruim onder het gemiddelde zit van de afgelopen 15 jaren.
Bron: https://frank62weer.com/zonuren-in-nederland/
Er ligt 6.9 KW aan panelen op het dak; om 6900 KWh voor dit jaar te halen moet er nog 80 kWh bij elkaar geharkt worden, de kans daarop is kleiner dan 50%.
Toch klaag ik niet, dit jaar is er (waarschijnlijk) gemiddeld 275 uren minder zon uren dan de afgelopen 3 jaren namelijk rond de 1675 uren wat ook ruim onder het gemiddelde zit van de afgelopen 15 jaren.
Bron: https://frank62weer.com/zonuren-in-nederland/
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3
Omdat ik hier geen nieuw topic voor aan wilde maken:
ik heb inmiddels een paar offertes binnen voor het laten plaatsen van panelen.
We hebben een ZO-NW ligging (ongeveer), schuin dak. De ZO is qua ligging veel beter dan de NW.
Voor ons verbruik zouden 16 panelen van 365W ruim voldoende zijn.
We kunnen 8+8 panelen plaatsen, maar we hebben op ZO ruimte genoeg voor 12 panelen.
12 + 4 of 10+ 6 kan dus ook.
Om eigen gebruik (arico in de zomer of electrisch kacheltje in de winter) in middag & vroege avond te voorzien hebben we misschien dus meer aan 8 + 8.
Als we 10 + 6 of 12+4 doen leveren we misschien vooral in de ochtend terug aan het net.
Hoe kijken jullie daar tegenaan, valt daar in grote lijnen iets mee te rekenen?
We hebben een ZO-NW ligging (ongeveer), schuin dak. De ZO is qua ligging veel beter dan de NW.
We kunnen 8+8 panelen plaatsen, maar we hebben op ZO ruimte genoeg voor 12 panelen.
Om eigen gebruik (arico in de zomer of electrisch kacheltje in de winter) in middag & vroege avond te voorzien hebben we misschien dus meer aan 8 + 8.
Als we 10 + 6 of 12+4 doen leveren we misschien vooral in de ochtend terug aan het net.
ja hoor maar je mag er wel een eigen topic voor maken.Henkiejoo schreef op donderdag 16 december 2021 @ 18:07:
Omdat ik hier geen nieuw topic voor aan wilde maken:
maar een stukje hulp.
mijn set is perfect oost-west.
:strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large)
door dat oost en west een ander moment hebben dat de zon er recht op schijnt.
kan ik 6430Wp op een 4000W omvormer met gemak hebben. (zonder onder dimensioneren, dus een 30% extra kan ook nog als je dat wil, of zelf als je extreem wil gaan 2x30%.
nu heb je dus wel een omvormer nodig, maar die omvormer werkt het beste als hij rond de 350Vmpp krijgt.
zie ook:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large)
ik zou niet zo snel 4x doen op een omvormer, minimaal 6 zou ik eerder aanraden.
en als je stroom opwekt, voor je gebruik nu, dat is leuk, maar denk ook aan de toekomst.
straks elektra auto, warmtepomp, waarom stoppen als je die ook kunt afdekken.
en dan zie ik nu teruglever prijzen voor overige kWh's, lol het is verkoop baar en nog effectief op dit moment.
gooi ik al die dingen even bij elkaar, dan kun je gewoon een 3,6kW (dus 16A) omvormer nemen.
en daar hang je grofweg 2x10x350Wp aan en je hebt genoeg voor het meeste wat je plant, en nog een leuke hap voor de toekomst.
(maar 2x12 of andere oplossing kan ook, maar doe dat in eigen toppic.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
@Henkiejoo mijn standpunt is dat je best meer kunt terugleveren dan je gebruikt, dus 12+8 lijkt me het beste.
Zoals hier al een paar keer langskwam, een paneel erbij is best goedkoop als de steiger eenmaal staat.
Zoals hier al een paar keer langskwam, een paneel erbij is best goedkoop als de steiger eenmaal staat.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik denk doordat het momenteel lastig is panelen te krijgen, ik hoor dat de leverdatum steeds wijzigt van de klus die ik 1/2 januari in de planning heb staan. En als je mensen aan het werk hebt, dan wil je ze aan netwerk houden, geen werk en ze toch moeten betalen zal dan de prijs doen stijgen.padoempats schreef op donderdag 16 december 2021 @ 16:55:
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Je hebt een goed geheugen. Van januari 2013 tot maart 2015 had ik 4 panelen op noordnoordwest op een Steca 500. Geen goede combi, omdat de Steca begrenst op 5A maar die had ik nog liggen. In 2015 van het dak gehaald, omdat de panelen nauwelijks opbrengst meer hadden.migjes schreef op donderdag 16 december 2021 @ 17:03:
[...]
check even de oudere cijfers van @antonboonstra dat komt aardig in de buurt van wat jij wil.
hij had een steca 500 met 4x 8Ampp panelen gebruikt op noord, en die ging toch stiekem regelmatig naar de max van de 500W van de steca.
ook de 4x 8Ampp panelen leverde vaak genoeg Vmpp voor een steca (wil minimaal 100Vmpp voor max opbrengst en 5Ampp max).
(je moet wel diep zoeken bij anton, maar het staat er nog wel als ik goed heb, krijg alleen geen goede voorbeeld dag gevonden.)
Als ik terugkijk, waren 2 juni en 7 juli 2013 de beste dagen
/f/image/z9V2UjMAbd2UPHwGH59GrFGf.png?f=fotoalbum_large)
Sindsdien september dit jaar heb ik weer panelen op het noordnoordwest dak gelegd. Deze keer 9 stuks van 255Wp. Hier hoop ik wat betere en bruikbaardere data van te kunnen loggen.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
@antonboonstra Waarom ging de opbrengst van die panelen zo achteruit? Waren ze kapot of versleten of ?
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Visueel was er niets aan te zien, maar ik heb ze elektrisch doorgemeten. Eén paneel leek nog goed met een openklem spanning van 33,8V, maar de andere drie hadden een spanning beneden de 15V. Ik heb zelfs nog de diodes in de junction box nog vervangen, maar geen soelaas.Termy schreef op donderdag 16 december 2021 @ 21:53:
@antonboonstra Waarom ging de opbrengst van die panelen zo achteruit? Waren ze kapot of versleten of ?
/f/image/F4sJPdqodkl0nQQY0j0NzEuF.png?f=fotoalbum_large)
Uiteindelijk heeft de leverancier ze terug genomen en heb ik het aanschafbedrag grotendeels terug gekregen.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Met zo'n spanning zou je idd de diodes verdenken, wat was het merk/type/bouwjaar?antonboonstra schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 12:03:
[...]
Visueel was er niets aan te zien, maar ik heb ze elektrisch doorgemeten. Eén paneel leek nog goed met een openklem spanning van 33,8V, maar de andere drie hadden een spanning beneden de 15V. Ik heb zelfs nog de diodes in de junction box nog vervangen, maar geen soelaas.
[Afbeelding]
Uiteindelijk heeft de leverancier ze terug genomen en heb ik het aanschafbedrag grotendeels terug gekregen.
Het is natuurlijk al een tijd geleden, dus het zegt niet zo veel over de huidige kansen op "pech".
Dit soort defecten vernemen we meen ik niet zo vaak hier op het forum?
Wel goed dat je leverancier (samen met de fabrikant?) het heeft opgelost.
(wellicht triggered je post nog wat anderen...)
Heeft iemand ervaring met de SMA Sunny Boy omvormers?
Ik heb zelf een SMA SB 3.0 en zit met een raar verschil in totaalopbrengst vs de som die de 2 aparte strings opbrengen:
/f/image/eV3kso8eDipNAPkYv8V2g0hG.png?f=fotoalbum_large)
Als ik even naar de hoogste piek van vandaag kijk, dan rapporteert de omvormer 327W.
De 2 strings apart geven 133W en 285W, samen 418W.
Dat er wat conversieverliezen e.d. zijn, snap ik. Maar waar is de rest van die 91W naartoe?
De data komt allemaal rechtstreeks uit het webportaal van de omvormer (naja, via de HASS SMA Solar integratie, en dan naar Influx). Ik heb ook grafieken van de voltages en amperages, indien nodig.
Ik heb zelf een SMA SB 3.0 en zit met een raar verschil in totaalopbrengst vs de som die de 2 aparte strings opbrengen:
/f/image/eV3kso8eDipNAPkYv8V2g0hG.png?f=fotoalbum_large)
Als ik even naar de hoogste piek van vandaag kijk, dan rapporteert de omvormer 327W.
De 2 strings apart geven 133W en 285W, samen 418W.
Dat er wat conversieverliezen e.d. zijn, snap ik. Maar waar is de rest van die 91W naartoe?
De data komt allemaal rechtstreeks uit het webportaal van de omvormer (naja, via de HASS SMA Solar integratie, en dan naar Influx). Ik heb ook grafieken van de voltages en amperages, indien nodig.
[ Voor 19% gewijzigd door Slonzo op 17-12-2021 14:59 ]
Dat is wel een flink verschil ja, ik zit nu (zwaarbewolkt) met mijn Sunny Tripower 6.0 op 105W (18 panelen ZZO) en 36W (6 panelen NNW) met een totaalopbrengst van 136W. Dat is dus maar 5W verlies in de omvormer.
[ Voor 4% gewijzigd door dennistd op 17-12-2021 15:03 ]
Zitten er (veel) chip in zonnepanelen? Geen idee eigenlijk.jongetje schreef op donderdag 16 december 2021 @ 17:28:
@padoempats niet alleen containers, de vraag is gestegen vanwege de hoge energie prijzen plus er schijnt iets te zijn met chiptekorten.
Panelen zijn QCells G9, omvormer SMA Sunny Boy 3kW.AUijtdehaag schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 19:46:
@Slonzo
Dat is een rendement van 78%
Vertel eens wat meer over de stringindeling en ligging.
Weinig panelen (Vmpp) in een string levert een minder omvormer rendement op.
String A: 10 panelen 335Wp op ZO onder ~45 graden.
String B: 5 panelen 335Wp op ZW onder ~45 graden.
/f/image/O8SqlJkesz0m47OCw5FpUXcz.png?f=fotoalbum_large)
Ik begrijp niet goed waarom string a + b niet = opbrengst? De waardes van de strings worden toch gewoon door de omvormer gemeten, waarom is een deel van het vermogen dat de omvormer krijgt dan niet 'bruikbaar'?
Een technische vraag voor mij begrip. Als het voltage te hoog oploopt knalt je omvormer eruit, soort van. Maar begrijp ik goed dat je je voltage kan verlagen door te verbruiken?
Dus even theoretisch, als ik m'n omvormer monitor en een elektrische auto laat laden als het voltage te hoog is, dan kan ik blijven terugleveren terwijl de omvormer van de buren eruit knalt?
Dus even theoretisch, als ik m'n omvormer monitor en een elektrische auto laat laden als het voltage te hoog is, dan kan ik blijven terugleveren terwijl de omvormer van de buren eruit knalt?
Je levert dan niet meer terug, het gaat je auto in. En inderdaad zou dit een scenario kunnen zijn.Karp schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 21:51:
Een technische vraag voor mij begrip. Als het voltage te hoog oploopt knalt je omvormer eruit, soort van. Maar begrijp ik goed dat je je voltage kan verlagen door te verbruiken?
1 PVoutput . Dongen NB
Ja stroom zoekt altijd de weg van de minste weerstand, de auto accu is dan een mooie zinkput maar als het scenario van 253 volt zich voordoet, is 1 auto (zeg 11kW vermogen afname) voldoende om het afschakelen te voorkomen?reneeke1970 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 22:03:
[...]
Je levert dan niet meer terug, het gaat je auto in. En inderdaad zou dit een scenario kunnen zijn.
Als ik mijn auto ga laden (in dit geval 0u-4u)
Zie ik de voltages wel iets zakken en na 4u weer stijgen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/yfW9F5je5YX1GIKuOopNUpxS.png?f=user_large)
Dus je lijkt iets te zien op de spanningen, maar of het voldoende is?
Mijn Hyundai kan ik aanmelden bij een app om slim te gaan laden maar of ze die overspanningen ook meenemen is wel even de vraag?
Misschien kan je een Telegram groepsapp aanmaken met alle electrische auto's uit de buurt. Laat je Node red een bericht sturen op het moment dat de netspanning te hoog dreigt te worden, dan iedereen de stekker er in jassen
Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!
edit:
Sorry, verkeerde topic
Sorry, verkeerde topic
[ Voor 185% gewijzigd door Tafellaken op 18-12-2021 08:45 ]
Een ENPHASE vraag om mijn vermoeden te bevestigen.
Situatie: Ik wil 16 enphase panelen installeren. De panelen komen op 2 windrichtingen. 6x oost en 10x zuid. Ik heb een 1 fase meterkast.
Ik lees dat er maximaal 13x een iq7+ Micro omvormer in 1 string mag. Bedoelen ze dan dat er 13 stuks achter elkaar in 1 dc string mogen? Of überhaupt maar 13 achter 1 meterkast AC groep?
Als ik reken met de te verwachte stromen kan ik alles achter 1 q-relais met 20a groep zetten als ik gebruik maak van 4mm2 ymvk, maar als er maar 13 micro’s überhaupt achter 1 q-relais/20a groep mogen moet ik het anders aanpakken.
Iemand een idee hier over?
Situatie: Ik wil 16 enphase panelen installeren. De panelen komen op 2 windrichtingen. 6x oost en 10x zuid. Ik heb een 1 fase meterkast.
Ik lees dat er maximaal 13x een iq7+ Micro omvormer in 1 string mag. Bedoelen ze dan dat er 13 stuks achter elkaar in 1 dc string mogen? Of überhaupt maar 13 achter 1 meterkast AC groep?
Als ik reken met de te verwachte stromen kan ik alles achter 1 q-relais met 20a groep zetten als ik gebruik maak van 4mm2 ymvk, maar als er maar 13 micro’s überhaupt achter 1 q-relais/20a groep mogen moet ik het anders aanpakken.
[ Voor 3% gewijzigd door Japie.G op 18-12-2021 08:41 ]
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
@Slonzo
Totaal is AC vermogen
Daar heb je omzet verliezen om van DC naar AC te gaan, en bij slecht weer zijn die het grootst.
Misschien kan je rendement ook in je grafiek toveren
Rendement = ACtotaal / (DCa + DCb /100)
String a en b is DC vermogenstring a + b niet = opbrengst
Totaal is AC vermogen
Daar heb je omzet verliezen om van DC naar AC te gaan, en bij slecht weer zijn die het grootst.
@maarten_NL Die spanningsverlaging door het laden ligt in lijn met de verwachtingen op basis van netimpedantie ;-)
Het is vrijwel zeker genoeg om te zorgen dat de omvormer door kan draaien. Dit omdat de zielen die de trukendoos niet open trekken de spanning buiten net onder de 253V houden (Door wel af te schakelen).
Maar je moet wel ernstig veel rondjes rijden 's avonds en 's nachts om genoeg capaciteit in je accu te hebben in de zomer ;-) Mijn omvormer kan met '30km/h' een model 3 laden... en elke avond 2 uur over de NH-se dijkjes rollen gaat toch ook vervelen.
@Japie.G Waarom geen 2 strings op een Goodwe NS? Scheelt zo 1000-1200 euro.
Het is vrijwel zeker genoeg om te zorgen dat de omvormer door kan draaien. Dit omdat de zielen die de trukendoos niet open trekken de spanning buiten net onder de 253V houden (Door wel af te schakelen).
Maar je moet wel ernstig veel rondjes rijden 's avonds en 's nachts om genoeg capaciteit in je accu te hebben in de zomer ;-) Mijn omvormer kan met '30km/h' een model 3 laden... en elke avond 2 uur over de NH-se dijkjes rollen gaat toch ook vervelen.
@Japie.G Waarom geen 2 strings op een Goodwe NS? Scheelt zo 1000-1200 euro.
Bij alle micro omvormer is het zo dat er maar 3500 watt max door de kabel mag. Dus jij moet gewoon twee kabels maken.Japie.G schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 08:36:
Een ENPHASE vraag om mijn vermoeden te bevestigen.
Als je denkt dat het totaal nooit boven 20 ampère komt kan dat vervolgens op 1 relais.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik zal het rendement eens toevoegen en de boel even aankijken.AUijtdehaag schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 08:39:
Deze week zou het een paar dagen wat zonniger moeten worden, ik kom er op terug.
Hoe moet ik "omzetverlies is het grootst bij slecht weer" trouwens interpreteren?
De omvormer weet toch niet welk weer het is
Huh? Hoe bedoel je? Die SMA heeft 'maar' €~800 gekost?Ronald schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 09:18:
@Slonzo Waarom geen 2 strings op een Goodwe NS? Scheelt zo 1000-1200 euro.
[ Voor 16% gewijzigd door Slonzo op 18-12-2021 11:53 ]
Dank, je bevestigt mijn vermoeden. Maar hoe zie je dat voor je op 1 relais? De input ‘From PV’ is volgens mij maar geschikt voor 1 kabel? Of kan ik daar 2 kabels in schroeven en er vervolgens een 20a alamat achter zetten.reneeke1970 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 10:03:
[...]
Bij alle micro omvormer is het zo dat er maar 3500 watt max door de kabel mag. Dus jij moet gewoon twee kabels maken.
Als je denkt dat het totaal nooit boven 20 ampère komt kan dat vervolgens op 1 relais.
Zie je vanzelf als je dat ding in je handen hebt.Japie.G schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 12:45:
[...]
Dank, je bevestigt mijn vermoeden. Maar hoe zie je dat voor je op 1 relais? De input ‘From PV’ is volgens mij maar geschikt voor 1 kabel? Of kan ik daar 2 kabels in schroeven en er vervolgens een 20a alamat achter zetten.
Anders las doosje en daar koppelen en dan naar relais.
Of je bestelt drie fase relais en dan fasen door lussen, weet niet wat die dingen kosten.
Ga je loggen? Anders gebruikte ik persoonlijk geen relais maar pakte ik twee 16A automaten, iedere kabel eentje
1 PVoutput . Dongen NB
Dat was mijn initiële idee, 2 16a automaten. Het is een reeds bestaand systeem die uitgebreid wordt. Echter ging ik er dan vanuit dat er dan ook 2 q relais moeten zitten. Ik kan ook het reeds bestaande systeem laten zoals het is en de tweede kabel op eeb nieuwe 16a automaat zetten alleen is die tak dan niet beschermd met een q relais. Ik dacht dat dat wel verplicht was…reneeke1970 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 12:52:
[...]
Zie je vanzelf als je dat ding in je handen hebt.
Anders las doosje en daar koppelen en dan naar relais.
Of je bestelt drie fase relais en dan fasen door lussen, weet niet wat die dingen kosten.
Ga je loggen? Anders gebruikte ik persoonlijk geen relais maar pakte ik twee 16A automaten, iedere kabel eentje
Ik neem aan dat dat ook (deels) is wat we hier zien?AUijtdehaag schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 08:39:
@Slonzo
[...]
String a en b is DC vermogen
Totaal is AC vermogen
Al kan het (lage) verbruik van de kWh meter ook nog een rol spelen (speelt met deze laagste vermogens al een duidelijke rol bij een verbruik van 0.5W (over ca 8 uur = 4 Wh), het daadwerkelijk verbruik weet ik niet).
Hierbij de laatste update:
:fill(white):strip_exif()/f/image/xSrkOqx2bvvv39prNXdsXZtp.png?f=user_large)
Overigens wordt de grote spreiding bij de lage vermogens deels veroorzaak doordat ik nog niet erg nauwkeurig meet: ik lees nu dagelijks de stand af op het digitale display met een precisie van 10 Wh, als ik een pulse-teller er tussen zet wordt dat een factor 10 beter (1000 pulsen / kWh).
Ben benieuwd wat de curve gaat worden bij de hogere vermogens in het voorjaar en in de zomer. Als ik dan ook real-time metingen met een Modbus kWh meter heb dan kan ik ook beter de daadwerkelijke efficiëntiegrafiek zien bij een bepaald vermogen (het is vast allemaal al vaker gedaan, maar blijft leuk om het zelf te doen en te ervaren
Het lijkt er dus op dat de APS het (DC) vermogen (bij wat hogere vermogens) wat te laag rapporteert omdat we volgens de (MID gecertificeerde) kWh meter op een max rendement van de DC/AC omzetting van 102% uit komen.
Geen idee of het verplicht is, dat zullen degene wel weten die het systeem komen uitbreiden toch?Japie.G schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 12:56:
[...]
Dat was mijn initiële idee, 2 16a automaten. Het is een reeds bestaand systeem die uitgebreid wordt. Echter ging ik er dan vanuit dat er dan ook 2 q relais moeten zitten. Ik kan ook het reeds bestaande systeem laten zoals het is en de tweede kabel op eeb nieuwe 16a automaat zetten alleen is die tak dan niet beschermd met een q relais. Ik dacht dat dat wel verplicht was…
1 PVoutput . Dongen NB
Zou ik niet doen, de Enphase omvormers hebben immers geen overspanningsbeveiliging: dat is één van de functies van het Q-relais. Anders loop je kans dat je je eigen hut (en mogelijk de buren) van een spanning > 253V gaat voorzien.reneeke1970 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 12:52:
[...]
Yes, zo zit het. Dank. Kabel 2 moet dus gewoon als los systeem geinstalleerd worden in de meterkast met eigen 16a alamat en een eigen q-relais.Batilan schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 13:05:
[...]
Zou ik niet doen, de Enphase omvormers hebben immers geen overspanningsbeveiliging: dat is één van de functies van het Q-relais. Anders loop je kans dat je je eigen hut (en mogelijk de buren) van een spanning > 253V gaat voorzien.
Dank allen.
(Ja het was veel goedkoper geweest om dat groepje panelen gewoon een eigen stringomvormer te geven, maar enphase is voor de doet t zelvert veel safer om mee te werken en nu blijft de logging mooi in 1 geheel)
Meen je dat nou? Liggen duizenden van die dingen op dak zonder relais.Batilan schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 13:05:
[...]
Zou ik niet doen, de Enphase omvormers hebben immers geen overspanningsbeveiliging: dat is één van de functies van het Q-relais. Anders loop je kans dat je je eigen hut (en mogelijk de buren) van een spanning > 253V gaat voorzien.
Ik wilde die dingen toch al niet op mijn dak, maar nu zeker niet meer.
[ Voor 7% gewijzigd door reneeke1970 op 18-12-2021 13:16 ]
1 PVoutput . Dongen NB
Volgens mij schrijft de NEN voor dat het systeem bij een gridfout mechanisch van het net afgekoppeld dient te zijn. Het zal vast werken zonder q relais, maar ik hou me graag aan de normen. Hoewel me voor deze situatie het wel erg lekker zou uitkomen om kabel2 geen relais te geven wegens de ruimte in de meterkast…reneeke1970 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 13:13:
[...]
Meen je dat nou? Liggen duizenden van die dingen op dak zonder relais.
[ Voor 76% gewijzigd door Japie.G op 18-12-2021 13:27 ]
Dat doet een alamat ook....Japie.G schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 13:15:
[...]
Volgens mij schrijft de NEN voor dat het systeem bij een gridfout mechanisch van het net afgekoppeld dient te zijn. Het zal vast werken zonder q relais, maar ik hou me graag aan de normen. Hoewel me voor deze situatie het wel erg lekker zou uitkomen om kabel2 geen relais te geven wegens de ruimte in de meterkast…
Voor zover ik weet heb je hem alleen echt nodig met logging, maar kan er naast zitten
1 PVoutput . Dongen NB
Een mechanische afsluiter is (nu nog) verplicht in Nederland door een NEN regel. Er zit echter op elke IQ micro-omvormer een elektronische afsluiter. In bijvoorbeeld in de VS is dat wettelijk gezien voldoende, en technisch gezien is het ook voldoende.reneeke1970 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 13:13:
[...]
Meen je dat nou? Liggen duizenden van die dingen op dak zonder relais.
Ik wilde die dingen toch al niet op mijn dak, maar nu zeker niet meer.
YouTube: Training Enphase: Controle, communicatie, software en apps (deel 4 v...
Vanaf 3:15
[ Voor 22% gewijzigd door Retrospect op 18-12-2021 13:27 ]
Interessant. IQ microcontrollers hebben inderdaad ook een gridprofiel geladen voor dit verhaal. Zonder q relais zou dan toch indd veilig moeten kunnen. Denkt een verzekeraar daar ook zo over mocht er ooit eens stront aan de knikker zijn?😅Retrospect schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 13:22:
[...]
Een mechanische afsluiter is (nu nog) verplicht in Nederland door een NEN regel. Er zit echter op elke IQ micro-omvormer een elektronische afsluiter. In bijvoorbeeld in de VS is dat wettelijk gezien voldoende, en technisch gezien is het ook voldoende.
YouTube: Training Enphase: Controle, communicatie, software en apps (deel 4 v...
Heb zitten rekenen met de historische gegevens en dan zie ik dat het systeem na uitbreiding niet boven de 4300w gaat komen. Dat zou dus wel door 1 q relais met daarachter een 20a alamat kunnen. Wat @reneeke1970 zegt is dan een oprie. De 2 ymvk kabels in de meterkast lassen en dan met 4 of 6mm2 naar het q relais toe en van daaruit naar een 20a alamat (zit nu een 16a alamat) en dan naar het net. Ik kan eigenlijk nergens vinden of dit een toelaatbare setup is. Iemand?
Mechanisch afsluiten kun je met heel veel dingen, hoeft niet met dat relais.Retrospect schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 13:22:
[...]
Een mechanische afsluiter is (nu nog) verplicht in Nederland door een NEN regel. Er zit echter op elke IQ micro-omvormer een elektronische afsluiter. In bijvoorbeeld in de VS is dat wettelijk gezien voldoende, en technisch gezien is het ook voldoende.
De elektronische afsluiter is voor overspanning op het net, dus voor bliksem inslag zeg maar.
Hij is niet voor de regeling van frequentie en spanning van de omvormers, want dat doen die dingen gewoon zelf.
Kortom, je bent helemaal niet verplicht om dat relais te gebruiken. Het is er wel een handig hulpmiddel voor.
1 PVoutput . Dongen NB
Volgens mij is er een norm in voorbereiding. Met daarin een regel waarom er een q relais tussen moet.reneeke1970 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 13:32:
[...]
Mechanisch afsluiten kun je met heel veel dingen, hoeft niet met dat relais.
De elektronische afsluiter is voor overspanning op het net, dus voor bliksem inslag zeg maar.
Hij is niet voor de regeling van frequentie en spanning van de omvormers, want dat doen die dingen gewoon zelf.
Kortom, je bent helemaal niet verplicht om dat relais te gebruiken. Het is er wel een handig hulpmiddel voor.
Bij APS is daarom de DS3 uitgebracht, die daar ook aan voldoet. Alle eerdere modellen voldoen er niet aan.
Hier wordt https://emea.apsystems.com/nl/portfolio-item/apsystems-ds3/ besproken als reageren op reactive power op het net. Of het VDE relais.
Of was het de RFG die per 27 april 2021 is ingegaan, maar dan zouden de qs1 en y600 niet meer verkocht mogen worden. Dan zou ik mezelf tegenspreken
[ Voor 6% gewijzigd door Dapdodo op 18-12-2021 15:48 ]
lol eigenlijk een hele mooie vraag.padoempats schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 19:04:
[...]
Zitten er (veel) chip in zonnepanelen? Geen idee eigenlijk.
antwoord: 0% chip of 100% chip.
er zit niks in wat ook maar op een computer lijkt.
een paar diodes zitten wel in de junctionbox, maar dat stelt niet veel voor.
zie ook:
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10"
maar een cel in een paneel, dat is bijna een chip.
plaatje silicium met daar stroom bannen op gemaakt, de overeenkomst is eigenlijk heel erg groot met een chip, die worden grofweg ook zo gemaakt.
je zou bijna kunnen zeggen dat de cellen 100% chip is zonder de functie die je normaal zou verwachten van een chip.
maar de productie verfijning bij PV panelen is een stuk lager als een chip en zit elkaar niet speciaal in de weg.
zijn toch hele andere producten uiteindelijk.
Heb alweer een boel geleerd. Top! Is er iemand die inhoudelijk iets kan zeggen over bovenstaande gedachtengang?Japie.G schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 13:28:
Heb zitten rekenen met de historische gegevens en dan zie ik dat het systeem na uitbreiding niet boven de 4300w gaat komen. Dat zou dus wel door 1 q relais met daarachter een 20a alamat kunnen. Wat @reneeke1970 zegt is dan een oprie. De 2 ymvk kabels in de meterkast lassen en dan met 4 of 6mm2 naar het q relais toe en van daaruit naar een 20a alamat (zit nu een 16a alamat) en dan naar het net. Ik kan eigenlijk nergens vinden of dit een toelaatbare setup is. Iemand?
De laad sessies van vandaag:Ronald schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 09:18:
@maarten_NL Die spanningsverlaging door het laden ligt in lijn met de verwachtingen op basis van netimpedantie ;-)
/f/image/Vs9XiC02W4XexQs1j0LAlL5b.png?f=fotoalbum_large)
Je ziet dipjes, maar of die nu echt met mijn verbruik te maken hebben? Tijdens het laden ging de airfyer en boiler aan, nog een extra 2.2kw op fase 1 en 3, maar dat zie je niet in het voltage?
Op een willekeurige andere dag zie je het voltage niet veel anders flucturen:
/f/image/UL6e6ZKYDQa9Ze1SNdsWoL9m.png?f=fotoalbum_large)
Ik zal het eens opnieuw testen als de panelen iets betekenisvols leveren.
Als jou netwerk geen problemen heeft zul je ook weinig gaan zien.maarten_NL schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 20:54:
[...]
De laad sessies van vandaag:
[Afbeelding]
Je ziet dipjes, maar of die nu echt met mijn verbruik te maken hebben? Tijdens het laden ging de airfyer en boiler aan, nog een extra 2.2kw op fase 1 en 3, maar dat zie je niet in het voltage?
Op een willekeurige andere dag zie je het voltage niet veel anders flucturen:
[Afbeelding]
Ik zal het eens opnieuw testen als de panelen iets betekenisvols leveren.
Mijn aansluiting varieert ook maar zes volt, en dan gaat het van -10000 tot +20000 watt op en neer
1 PVoutput . Dongen NB
Bedankt voor je uitleg. Maar je zegt dus eigenlijk, de chiptekorten speelt geen enkele rol bij productieproblemen/prijsverhogingen?migjes schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 15:51:
[...]
lol eigenlijk een hele mooie vraag.![]()
antwoord: 0% chip of 100% chip.
er zit niks in wat ook maar op een computer lijkt.
een paar diodes zitten wel in de junctionbox, maar dat stelt niet veel voor.
zie ook:
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10"
maar een cel in een paneel, dat is bijna een chip.
plaatje silicium met daar stroom bannen op gemaakt, de overeenkomst is eigenlijk heel erg groot met een chip, die worden grofweg ook zo gemaakt.
je zou bijna kunnen zeggen dat de cellen 100% chip is zonder de functie die je normaal zou verwachten van een chip.
maar de productie verfijning bij PV panelen is een stuk lager als een chip en zit elkaar niet speciaal in de weg.![]()
zijn toch hele andere producten uiteindelijk.
Allen, wilde nog even merken dat het inderdaad een losse verbinding betrof.... alles werkt nu.bkruyver schreef op maandag 6 december 2021 @ 15:46:
[...]
Ik heb het hem gevraagd. Hij wil nog even de data bekijken en komt tzt doormeten.
Als dat is gebeurd zal ik mij melden. Dank voor de adviezen en hulp!
Dank voor jullie tips!
Dat is niet helemaal de conclusie lijkt me.padoempats schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 22:07:
[...]
Bedankt voor je uitleg. Maar je zegt dus eigenlijk, de chiptekorten speelt geen enkele rol bij productieproblemen/prijsverhogingen?
Tekorten in silicium( kwaliteit ), transporten die duurder worden, maar ook omvormers en allerlei andere producten zorgen voor verhogingen van de totaalprijs. Vanaf januari zijn er al stijgingen te zien. (Ook wat dalingen) vanaf komende januari zien we ook al inkoop stijgingen.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font].
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font].

Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic