Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 38 ... 101 Laatste
Acties:
  • 597.432 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20-06 16:49
Anoniem: 1582350 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 11:42:
De omvormer is meestal ook optimistisch met wat de productie is. De Goodwe omvormers geven zelfs er productie is terwijl die juist stroom gebruikt.
Dat is in de marge maar de productie in dit winterweer is ook marginaal en zou wel eens lager kunnen zijn als hst verbruik van de omvormer zelf.
Interessant, ik heb het gisteren eens gemeten; mijn beide omvormers (2500-XS en 1000-XS) gebruikten rond 16:30 ongeveer 10W, gemeten met zowel met aparte kWh-meters als de slimme meter voor het totaal. Maar voor 1 kWh verlies per omvormer moet je dus ongeveer 10 volledige druildagen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20-06 13:57
padoempats schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 08:22:
[...]

Klinkt overigens wel erg als een theoretisch probleem.
Ieder probleem is een theoretisch probleem, tot het echt gebeurt dan is het een praktisch probleem. De veiligheden in je meterkast zitten er niet voor die 99,99% van de tijd dat alles goed gaat, ze zitten er voor die 0,01% van de tijd dat een ongelukkige samenloop van omstandigheden een gevaar veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
^^ eens. Bovendien is het in dat geval 49A nominaal, niet maximaal. Daar zijn 40A aardlekschakelaars niet op berekend. Je kunt je piekgebruik heel goed in de smiezen hebben, een kortsluiting ergens komt meestal onverwacht. Je hoofdzekering is 25A nominaal en kan dat en (heel wat) hoger lang volhouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1582350

@Martin7182 Dit verbruik hoeft niet en is eenvoudig te voorkomen.Helaad doet Goodwe dit niet en schotelen zelfs een opbrengst van tot 75 Watt...geheel fictief.

Ik voorkom beide, door een reconnect te zenden aan de omvormer. Deze zal dan 60 seconden geen stroom leveren en als er nog steeds niet genoeg stroom van de panelen komt dan blijf de omvormer zelf controleren totdat er genoeg licht is. Of de omvormer gaat vanzelf uit als de zon weg is.

Het gebruiken van stroom komt overdag ook voor als er te weinig licht is om stroom te gaan leveren.

Aanvulling: in SolarGo zie ik dat ik nu 70 Watt opwek, het is een treurige dag buiten. De kWh-meter geeft 30 Watt productie aan. Dan is een uur 10Watt ineens toch een boel. ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 04-12-2021 14:32 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:36
In het topic lees ik:
Stel dat een paneel in volle zonneschijn 150W (5A) oplevert, en in de schaduw 60W (2A). Het paneel zit in een string van 5 panelen, dat is dus 5x150W=750W in totaal. Als één paneel in de schaduw valt, dan is de opbrengst niet 660W zoals je misschien zou verwachten, maar 5x60W=300W. De schaduw heeft dus invloed op de hele string
Nu heeft @Ronald mij al uitgelegd dat dit niet klopt. Maar wat kan ik dan wel verwachten?
4*150+60 = 660W?
4*150 = 600 W?
Of nog minder dan 600 W omdat de string nog steeds beinvloed wordt door het schaduwpaneel?

Ik lees net ook de ervaring van @Tromp.et waarbij de schaduwpanelen weldegelijk de gehele string omlaag trekken. Maar dit zal misschien niet het geval zijn bij een enkel schaduwpaneel in een string van 10 of meer panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:19
padoempats schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 22:30:
Ik heb een SMA 1 fase omvormer en de aardlek hier achter slaat helaas heel soms nog wel eens om als het regent en hard waait. Ik heb de stekkers en kabels allemaal nog wat beter weggewerkt, maar het mocht niet baten. De omvormer zit een gewone B16 groep, waarvan 4 groepen achter een aardlek 30mA zit. Ook al heb ik in de SMA setup al aangegeven dat deze op 30mA aardlek zit, slaat die toch soms af (1x in de 2-3 maanden).

Nou lijkt mij simpelweg de oplossing de omvormer achter een eigenlijk alamat te zetten van 100mA of 300mA. Wat zouden jullie doen, nu we weten dat deze af en toe boven de 30mA gaat, kiezen voor 100mA of maar gelijk 300mA?

En als ik een alamat plaats, moet deze aan de andere kant in de meterkast en dat betekent ook dat er nieuwe bedrading getrokken moet worden. Ik wil eigenlijk gelijk voorbereiden op een 3-fase omvormer en dus 5x 2.5mm2 door de 19mm buis halen. Volgens mij kan ik prima een 1-fase omvormer aan een 3-fase alamat aansluiten. Er wordt dan maar op 1 fase geleverd. Of zou iemand dat ten zeerste afraden en zo ja, waarom? In principe heb ik hetzelfde met mijn 3-fase laadpaal (ook aan een 3-fase alamat) waar de phev maar op 1 fase laadt.
Zelfde probleem gehad - 1-2 keer per jaar. Na plaatsing 100mA alamat nooit meer voor gekomen.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gebruiker001 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 12:03:
In het topic lees ik:

[...]

Nu heeft @Ronald mij al uitgelegd dat dit niet klopt. Maar wat kan ik dan wel verwachten?
4*150+60 = 660W?
4*150 = 600 W?
Of nog minder dan 600 W omdat de string nog steeds beinvloed wordt door het schaduwpaneel?

Ik lees net ook de ervaring van @Tromp.et waarbij de schaduwpanelen weldegelijk de gehele string omlaag trekken. Maar dit zal misschien niet het geval zijn bij een enkel schaduwpaneel in een string van 10 of meer panelen?
Helaas is het wel degelijk 5×60=300 watt.
Mits je omvormer hebt met goeie mpp,dan word schaduw paneel uitgeschakeld en blijft er 4×150=600 over

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-06 18:17

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

cville schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 12:24:
[...]

Zelfde probleem gehad - 1-2 keer per jaar. Na plaatsing 100mA alamat nooit meer voor gekomen.
Hier idem, maar dan een alamat door Zonneplan verkeerd aangesloten achter een bestaande aardlek 8)7
De alamat zelf sloeg niet uit, het was de optelsom van de Sma en de andere 4 groepen op de aardlek.
Hoewel ik systeemgarantie had was mijn vertrouwen in ZP zo laag dat ik het zelf goed heb aangesloten.
Sindsdien gaat alleen de alamat er nog uit als er echt iets aan de hand is zoals een zwemmende mc4 :P
Die mc4 zou lekdicht moeten zijn maar (ook door ZP aangelegd) de praktijk blijkt anders.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
reneeke1970 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 12:26:
[...]

Helaas is het wel degelijk 5×60=300 watt.
Mits je omvormer hebt met goeie mpp,dan word schaduw paneel uitgeschakeld en blijft er 4×150=600 over
En doet niet iedere moderne omvormer zoals growatt goodwe sma dit? Of heb je hier global mppt voor nodig zoals sma en goodwe dit hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gebruiker001 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 13:01:
[...]

En doet niet iedere moderne omvormer zoals growatt goodwe sma dit? Of heb je hier global mppt voor nodig zoals sma en goodwe dit hebben?
Sma moet dit schijnbaar goed kunnen, heb zelf dit merk niet om te testen. Ik los het op met goedkope omvormer en dan een optimiser er tussen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
Goede dag,

Als je een omvormer hebt met 2 MPP tracker. Maakt het dan uit dat je per tracker een andere type panelen in serie legt.
Wil namelijk thuis uitwisselen en daar komen 6 LG's af van 285WP. En wil deze op een ander huis leggen en daar nog 6 andere panelen erbij op de ander tracker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Adriaan71 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 14:21:
Goede dag,

Als je een omvormer hebt met 2 MPP tracker. Maakt het dan uit dat je per tracker een andere type panelen in serie legt.
Wil namelijk thuis uitwisselen en daar komen 6 LG's af van 285WP. En wil deze op een ander huis leggen en daar nog 6 andere panelen erbij op de ander tracker.
Dat kan gewoon. De verschillende trackers zijn compleet onafhankelijk van elkaar. Per string wil je liefst wel dezelfde panelen gebruiken.
[...]

Goodwe en SMA sowieso, growatt heeft voor zover ik weet geen schaduwmanagement.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20-06 14:26
[...]

Goede panelen schakelen de sub string in het paneel al uit dmv de diodes.

Zie https://mastersinsolar.nl...p-opbrengst-zonnepanelen/

Met het plannen en leggen van de panelen dus rekening houden met hoe de strings in de panelen lopen om het maximale uit de schaduw panelen te halen.

De Trina Vertex zijn vrij standaard en hebben 3 diodes. In de landschape opstelling dus 3 horizontale stroken die uitgeschakeld kunnen worden.

Mijn garage met schoorsteen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dfnGkNuD11AjrDv0AFOEstOo0rQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UbcipIGTywVuw3xo3oT1iiwz.jpg?f=fotoalbum_large

Deze schaduw kost aan het begin van de dag 15% opbrengst en totaal 50kWh/jaar.

Voor mij geen reden om een optimizer of duurdere omvormer toe te passen.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
maarten_NL schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 15:58:
[...]

Als 1 van de panelen niks zou produceren dan zou je 1/5=20% verliezen en je zegt dat je 15% verliest dus het schaduwpaneel draagt nog bij aan de productie en reduceert zeker niet de productie van de rest van de string als ik het goed begrijp? Kan je misschien een daggrafiek delen waarop dit te zien is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-05 22:46

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

padoempats schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 22:30:
Ik heb een SMA 1 fase omvormer en de aardlek hier achter slaat helaas heel soms nog wel eens om als het regent en hard waait. Ik heb de stekkers en kabels allemaal nog wat beter weggewerkt, maar het mocht niet baten. De omvormer zit een gewone B16 groep, waarvan 4 groepen achter een aardlek 30mA zit. Ook al heb ik in de SMA setup al aangegeven dat deze op 30mA aardlek zit, slaat die toch soms af (1x in de 2-3 maanden).

Nou lijkt mij simpelweg de oplossing de omvormer achter een eigenlijk alamat te zetten van 100mA of 300mA. Wat zouden jullie doen, nu we weten dat deze af en toe boven de 30mA gaat, kiezen voor 100mA of maar gelijk 300mA?

En als ik een alamat plaats, moet deze aan de andere kant in de meterkast en dat betekent ook dat er nieuwe bedrading getrokken moet worden. Ik wil eigenlijk gelijk voorbereiden op een 3-fase omvormer en dus 5x 2.5mm2 door de 19mm buis halen. Volgens mij kan ik prima een 1-fase omvormer aan een 3-fase alamat aansluiten. Er wordt dan maar op 1 fase geleverd. Of zou iemand dat ten zeerste afraden en zo ja, waarom? In principe heb ik hetzelfde met mijn 3-fase laadpaal (ook aan een 3-fase alamat) waar de phev maar op 1 fase laadt.
tijdelijk 1 fase produceren op n 3 fasen alamat is geen probleem, wel ff aan 1 kant de fase doorverbinden naar de klemmen van fase 2 en 3 voor de werking van de aardlek functie. 100 of 300 mA is geen probleem, sommige omvormers doen t jaren op 30mA, andere schakelen wekelijks af.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarten_NL
gebruiker001 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 16:10:
[...]

Als 1 van de panelen niks zou produceren dan zou je 1/5=20% verliezen en je zegt dat je 15% verliest dus het schaduwpaneel draagt nog bij aan de productie en reduceert zeker niet de productie van de rest van de string als ik het goed begrijp? Kan je misschien een daggrafiek delen waarop dit te zien is?
Als je de info op de link doorleest dan wordt het denk ik wel duidelijk.

De schaduw aan het begin van de dag beslaat niet het hele paneel, in het begin dus maar 2/3e, de bovenkant van het paneel werkt dus nog gewoon mee, daarna zakt de schaduw naar beneden en zal het middenstuk ook mee gaan werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5GviNVmjFGPIKDo9sEDAyDnjHoI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fbMruiIgx4EHF09Rs6vdma2B.png?f=fotoalbum_large

Dus als de onderste 1/3e nog schaduw heeft dan doet al 2/3e van het paneel mee.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maarten_NL
gebruiker001 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 16:10:
[...]

Kan je misschien een daggrafiek delen waarop dit te zien is?
Het verschil als het paneel nog 1/3e schaduw heeft was iets van 100w op een totaal van 900w. Als test heb ik de kap van de schoorsteen er op dat moment afgehaald, hop Pvp steeg met 100w, kap er terug op. Pvp zakte met 100w. Toen de zon hoog genoeg stond, zag je weer een sprong van 100W.

Het resultaat, het piekje is kap er af, kap er op, de sprong tegen 11u is het moment dan de zon hoog genoeg stond:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YpbxMuIGN7hDq9kfaQIrzrzCLxw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/c1rCV4nY4YcU7RPGjbhygiFu.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
maarten_NL schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 15:58:
[...]

Voor mij geen reden om een optimizer of duurdere omvormer toe te passen.
Dat gaat goed totdat in combinatie met bewolking, de omvormer in een lokaal maximum blijft hangen. Op zo'n moment biedt een omvormer met schaduwmanagement uitkomst, en die hoeft niet duurder te zijn.

Het zou trouwens beter zijn om dit paneel vertikaal te plaatsen, zodat de schaduw hoogstens 1 substring afdekt i.p.v. 2 of 3, maar daar heb je denk ik geen ruimte voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
Martin7182 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 19:29:
[...]

Dat gaat goed totdat in combinatie met bewolking, de omvormer in een lokaal maximum blijft hangen. Op zo'n moment biedt een omvormer met schaduwmanagement uitkomst, en die hoeft niet duurder te zijn.

Het zou trouwens beter zijn om dit paneel vertikaal te plaatsen, zodat de schaduw hoogstens 1 substring afdekt i.p.v. 2 of 3, maar daar heb je denk ik geen ruimte voor.
Wat is een lokaal maximum?

Qua netto dakoppervlak benutten was 2x1.1 in landschape naar mijn idee de beste oplossing.

Qua afdekken lijkt het mij lood om oud ijzer, de panelen staan op ZO dus de schaduw verplaatst ongeveer zo:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jy_yZqFlurJq9e7TMX9zxbd8BIU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/trhb6oFM603IZFGx8oMRnNNk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
@maarten_NL een lokaal maximum is een lokaal optimum waar vanuit het in alle richtingen slechter wordt terwijl het echte optimum verderop zit. Vergelijk het met het zoeken van het laagste punt tijdens een bergwandeling; je weet dat punt pas als je het hele landschap hebt gezien. Schaduwmanagement doorloopt het hele 'landschap' en vindt het globale optimum als het goed is.

T.o.v. je echte paneel ziet dat laatste plaatje er beter uit; er wordt zo nooit meer dan 1 bypass diode tegelijk actief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05:41
Ik denk dat ik deze vraag het beste hier kan stellen. Zojuist een discussie gehad met een vriend over energie-opslag dmv accu's, zoals een Tesla wall.

Ik ben van mening dat opslag als particulier geen meerwaarde heeft, zolang we nog kunnen salderen. Hij was van mening dat het wel interessant is, maar baseert zich vooral op het feit dat het bedrijf waar hij werkzaam is, hierin wil investeren.

Ik weet niet of bedrijven ook kunnen salderen, als dat niet of slechts beperkt het geval is, kan ik opslag nog wel begrijpen, maar als daar dezelfde regelgeving is als voor particulieren, is het toch gewoon weggegooid geld? Feitelijk is salderen toch hetzelfde als opslag, alleen gebruik je daarvoor het landelijke energienet ipv een lokale accu. Het maakt tenslotte niet uit wanneer je opwekt en wanneer je verbruikt, pas bij de jaarafrekening wordt gekeken wat er onder de streep overblijft en daar betaal of ontvang je voor.

Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:52
LA-384 schreef op zondag 5 december 2021 @ 01:31:
Ik denk dat ik deze vraag het beste hier kan stellen. Zojuist een discussie gehad met een vriend over energie-opslag dmv accu's, zoals een Tesla wall.

Ik ben van mening dat opslag als particulier geen meerwaarde heeft, zolang we nog kunnen salderen. Hij was van mening dat het wel interessant is, maar baseert zich vooral op het feit dat het bedrijf waar hij werkzaam is, hierin wil investeren.

Ik weet niet of bedrijven ook kunnen salderen, als dat niet of slechts beperkt het geval is, kan ik opslag nog wel begrijpen, maar als daar dezelfde regelgeving is als voor particulieren, is het toch gewoon weggegooid geld? Feitelijk is salderen toch hetzelfde als opslag, alleen gebruik je daarvoor het landelijke energienet ipv een lokale accu. Het maakt tenslotte niet uit wanneer je opwekt en wanneer je verbruikt, pas bij de jaarafrekening wordt gekeken wat er onder de streep overblijft en daar betaal of ontvang je voor.

Of zie ik iets over het hoofd?
Terugverdienen doe je het op dit moment niet. Argumenten om het te doen zijn bijvoorbeeld zelfvoorzienend/duurzaam te willen zijn, “toekomst gereed zijn” of het gewoonweg tof te vinden. Je ziet volgens mij niets over het hoofd.

Het wordt wel anders als je niet meer mag salderen en het energietarief flexibel wordt :)

XXXVI

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:43

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@LA-384 Het kan ook dat het bedrijf een zwaardere aansluiting wil, en dat de netbeheerder dat tegenhoudt of een offerte voor een paar ton graafwerk heeft gegeven.
Dan kan een accu interessant zijn, omdat je daarmee op een kleinere aansluiting toch hogere piekvermogens kan trekken.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkruyver
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20-06 16:08
Hoi allen, ik ben nieuw op dit topic, eindelijk zonnepanelen. Nu ben ik de eerste opbrengsten aan het bekijken en vraag ik mij af of het goed werkt. Ik heb 9x 385 op zuid en 10x385 oost en 10x 385 west. Op dit moment leveren de 9 zuid panelen meer op dan de 20 oostwest panelen samen. Bewolkt. Dat lijkt mij toch niet goed?
Op een bewolkte dag zou ik een meer gelijke opbrengst verwachten per paneel? Dus ongeveer 2x zoveel uit de 20 oostwest tov 9 zuid?

Nb 9 zuid op growatt 3000 en oostwest op 3 fase 2 verschillende mptt growatt 5000.

[ Voor 8% gewijzigd door bkruyver op 05-12-2021 10:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05:41
@ephymerous @Proton_ Bedankt voor bevestiging en aanvulling :)
Ik kreeg het niet aan zijn verstand gebracht, waardoor ik op een gegeven moment aan mezelf begon te twijfelen.

Ik denk zelf dat het dan vooral als een investering wordt gezien door het bedrijf, vanwege subsidies en het mogelijk verdwijnen van salderen. Ik vraag me dan wel af of ze daar niet wat vroeg mee beginnen. Plus de uiteindelijke "winst" zal sterk afhankelijk zijn van de energieprijzen, die waarschijnlijk zullen fluctueren naar gelang aanbod en in de zomer sowieso lager liggen dan in de winter.

[ Voor 52% gewijzigd door LA-384 op 05-12-2021 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@LA-384
Misschien hebben ze dit artikel wel gelezen
https://energie-unie.nl/h...-toekomstige-co2-heffing/

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-06 10:28
bkruyver schreef op zondag 5 december 2021 @ 10:06:
Hoi allen, ik ben nieuw op dit topic, eindelijk zonnepanelen. Nu ben ik de eerste opbrengsten aan het bekijken en vraag ik mij af of het goed werkt. Ik heb 9x 385 op zuid en 10x385 oost en 10x 385 west. Op dit moment leveren de 9 zuid panelen meer op dan de 20 oostwest panelen samen. Bewolkt. Dat lijkt mij toch niet goed?
Op een bewolkte dag zou ik een meer gelijke opbrengst verwachten per paneel? Dus ongeveer 2x zoveel uit de 20 oostwest tov 9 zuid?

Nb 9 zuid op growatt 3000 en oostwest op 3 fase 2 verschillende mptt growatt 5000.
Hoewel verre van een expert hier, denk ik toch dat je wat over het hoofd ziet; je observatie zal in de zomer hééel anders zijn.
In de winter is de zon laat op en vroeg onder, en is er qua tijd alleen al weinig zon op oost en west, en dan nog eens heel laag staand ook. Dus alleen op zuid vangt je paneel nog wat licht, terwijl het voor 8 uur en na 4 uur alweer donker is; in de zomer ziet dat er totaal anders uit, met zon op om 4 uur en onder om 10 uur! Dat is heel veel zon op oost en west, dan.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:55
bkruyver schreef op zondag 5 december 2021 @ 10:06:

Wat zijn de hellingen? Wat voor paneel precies?
Zie je ook iets geks bij de DC voltage en DC stroom grafiekjes?

Als je verder niets geks ziet, vergelijk dan eens ik het topic dat hier over gaat.
Topicreeks: Het grote

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Naalroc schreef op zondag 5 december 2021 @ 10:28:
[...]

Hoewel verre van een expert hier, denk ik toch dat je wat over het hoofd ziet; je observatie zal in de zomer hééel anders zijn.
In de winter is de zon laat op en vroeg onder, en is er qua tijd alleen al weinig zon op oost en west, en dan nog eens heel laag staand ook. Dus alleen op zuid vangt je paneel nog wat licht, terwijl het voor 8 uur en na 4 uur alweer donker is; in de zomer ziet dat er totaal anders uit, met zon op om 4 uur en onder om 10 uur! Dat is heel veel zon op oost en west, dan.
Toch deel ik @bkruyver 's zorg wel; met dit bewolkte weer krijgen de panelen diffuus licht van alle kanten en zou je verwachten dat de opbrengst, ongeacht orientatie, niet veel verschilt. Mijn panelen op het zuiden (35°) doen nu exact hetzelfde als de panelen van een tweede setje die nagenoeg plat liggen (1 a 2°).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkruyver
Allen, dank voor jullie meedenken!
Panelen schuine dak zuid helling 50 graden, schatting.
Oost en west 20 graden.

De 2 strings oostwest, 1x ongeveer 375v dc, 1x wisselend 6v-160v dc wisselende spanning....

Jinko Solar Tiger 385 W P-Type - Mono-facial, All Black

Acties:
  • +1 Henk 'm!
bkruyver schreef op zondag 5 december 2021 @ 14:06:
Oost en west 20 graden.

De 2 strings oostwest, 1x ongeveer 375v dc, 1x wisselend 6v-160v dc wisselende spanning....

Eentje kapot dus, moet ook 375 volt zijn, net als die andere

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:55
bkruyver schreef op zondag 5 december 2021 @ 14:06:
Oost en west 20 graden.

Ik denk een slechte MC4 verbinding in de string die geen +/- 375 V DC haalt. Gek dat je installateur dat niet heeft opgemerkt.

Daarnaast vraag ik me af of die Growatt omvormer wel geschikt is voor polystring met die panelen en helling. Ik heb de komende dagen alleen een smartphone ter beschikking dus kan het niet voor je checken met Sunnydesign, misschien iemand anders hier.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
busscherski schreef op zondag 5 december 2021 @ 14:36:
[...]

Ik denk een slechte MC4 verbinding in de string die geen +/- 375 V DC haalt. Gek dat je installateur dat niet heeft opgemerkt.

Daarnaast vraag ik me af of die Growatt omvormer wel geschikt is voor polystring met die panelen en helling. Ik heb de komende dagen alleen een smartphone ter beschikking dus kan het niet voor je checken met Sunnydesign, misschien iemand anders hier.
Hij heb twee omvormers....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkruyver
reneeke1970 schreef op zondag 5 december 2021 @ 14:21:
[...]

Eentje kapot dus, moet ook 375 volt zijn, net als die andere
Bedoelt u dan dat er 1 paneel stuk is, of dit deel van de omvormer?

Nb: inderdaad 2 omvormers, waarvan de ene omvormer met 9 panelen zuid iets lager waarden heeft dan een van de 2 strings (ieder 10 panelen) in de andere omvormer (ik weet nog even niet of dit de oost of west string is). De andere string geeft dus rare waarden....

[ Voor 34% gewijzigd door bkruyver op 05-12-2021 16:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
bkruyver schreef op zondag 5 december 2021 @ 15:57:
[...]

Bedoelt u dan dat er 1 paneel stuk is, of dit deel van de omvormer?

Nb: inderdaad 2 omvormers, waarvan de ene omvormer met 9 panelen zuid iets lager waarden heeft dan een van de 2 strings (ieder 10 panelen) in de andere omvormer (ik weet nog even niet of dit de oost of west string is). De andere string geeft dus rare waarden....
Wie weet gewoon slecht contact, kan vanalles zijn, installateur al verwittigd?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Als je de oost en west strings even verwisselt of apart aansluit, dan weet je of het in de string zit of in de omvormer.

[ Voor 8% gewijzigd door Martin7182 op 05-12-2021 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
  • Laatst online: 01-06 14:58
ik zet het even in eigen topic. \

[ Voor 87% gewijzigd door mevrouwKees_1 op 05-12-2021 20:31 ]

Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkruyver
reneeke1970 schreef op zondag 5 december 2021 @ 16:02:
[...]

Wie weet gewoon slecht contact, kan vanalles zijn, installateur al verwittigd?
Ik heb het hem gevraagd. Hij wil nog even de data bekijken en komt tzt doormeten.
Als dat is gebeurd zal ik mij melden. Dank voor de adviezen en hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tromp.et
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:53
gebruiker001 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 12:03:
In het topic lees ik:

[...]

...

Zeker.
Ik heb 8 panelen, waarvan 4 in de schaduw bij lage zonstand.
Ik had een Growatt omvormer met MPPT, maar deze deed niks met schaduw, de opbrengst van de hele string daalde onder de 100W
Ik heb hem nu geruild met een GoodWe omvormer. Deze heeft wel Shadow management. Nu gooit de omvormer de spanning naar beneden en werkt het prima.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 05:56
Sinds gisteren is onze PV-installatie live. Het zonnetje schijnt en de opwek is momenteel 2,6 kW. Geen teruglevering want het gaat rechtstreeks de warmtepomp in. *O*

27 stuks JA-solar 370 Wp
Goodwe GW10KT-DT
Pal zuid onder een hoek van 45°
Geen schaduw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:13
@Tromp.et Wat dan wel interessant is: was het een 'huidig' model Growatt, of een ouder model?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tromp.et
Ronald schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 09:51:
@Tromp.et Wat dan wel interessant is: was het een 'huidig' model Growatt, of een ouder model?
Een Growatt 2000S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayRune
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-06 22:30
Ik weet niet zeker of dit het goed topic is. Als dat het geval is excuses en verwijder de post gerust!

Vandaag zijn hier de panelen geplaatst!
Echter was het plan van de kabeldoorvoer omgegooid omdat de nok van ons zadeldak in de specie staat.
De installateurs gaven aan: we nemen contact op met een dakdekker en die maakt een doorvoer door het platte dak.
Dakdekker werd gebeld en na een kwartier stond die hier op de stoep.

"Laat de bekabeling door de ontluchtingspijp lopen" was zijn opmerking. In alle haast hierop akkoord gegeven.

Ik dacht: een gat minder in het dak is altijd goed en de beste man vertrok weer.
Na wat Google zoekwerk weet ik alleen niet zeker of dit nou is toegestaan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ACqFRru55QjX6GreOllvDkw3rc8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uzKdPB4G75Fgjs9NBjC4frgo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d8Aznusbt3k91pK_YLY5UnV_P4o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IT7RjhlG7mq5LYNrrZyoTyru.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door JayRune op 07-12-2021 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:54
Ik voor mij zou dat niet nemen. Weet niet wat er precies door die pijp gaat. Maar denk als het warme cq hete lucht is i.c.m. elektriciteitskabels is het geen goede combinatie op langere termijn. Denk je verzekering zal je er ook wel wat lastige vragen over gaan stellen.
Persoonlijk zou ik het vooraf bij het schouwen met die installateurs er over gehad hebben en samen naar een goede duurzame oplossing gezocht hebben.

[ Voor 21% gewijzigd door vincent_1971 op 07-12-2021 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
vincent_1971 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 13:59:
Ik voor mij zou dat niet nemen. Weet niet wat er precies door die pijp gaat. Maar denk als het warme cq hete lucht is i.c.m. elektriciteitskabels is het geen goede combinatie op langere termijn. Denk je verzekering zal je er ook wel wat lastige vragen over gaan stellen.
Persoonlijk zou ik het vooraf bij het schouwen met die installateurs er over gehad hebben en samen naar een goede duurzame oplossing gezocht hebben.
Ik zou me eerder zorgen maken over isolatie van de kabels die door zou kunnen schuren. Waardoor aders bloot komen liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:43

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het is een kunststof kap, de kabels zijn dubbel geïsoleerd dus het is wel oneigenlijk gebruik maar niet direct gevaarlijk.
Hooguit een flexbuis om de kabels doen als er wat scherps zit.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Gebeurd vaak zat zo. Is niks mis mee.
Of het moet afzuiging zijn van een natte ruimte dan kan je condens lekkage krijgen.
Maar is waarschijnlijk een kap voor ventilatie tussen balklaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Fout

[ Voor 99% gewijzigd door Adriaan71 op 07-12-2021 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
nouja... niets mis mee... + en - kabels liggen niet gescheiden... oneigenlijk gebruik van ontluchtingskanaal... Zou het zelf niet graag zo hebben zitten iig.

Maar ja het wordt idd vaker zo toegepast en meestal gaat dat gewoon goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranberry
  • Laatst online: 20-06 15:43
Zou mooi zijn als de NL hiervan gebruik gaat maken en de BTW op zonnepanelen naar 0% verlaagt: https://www.nu.nl/economi...onnepanelen-naar-nul.html

Kan het hele circus met terugvragen van BTW door particulieren ook worden beëindigd en het biedt perspectieven voor iedereen die de afgelopen jaren geïnvesteerd heeft in PV en nu bij wie het (weer) jeukt om uit te breiden ;)

Zal voor mij te laat komen, aangezien ik in jan/feb panelen wil gaan aanschaffen op m'n te bouwen schuur & veranda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 06:36
Cranberry schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 18:19:
Zou mooi zijn als de NL hiervan gebruik gaat maken en de BTW op zonnepanelen naar 0% verlaagt: https://www.nu.nl/economi...onnepanelen-naar-nul.html

Kan het hele circus met terugvragen van BTW door particulieren ook worden beëindigd en het biedt perspectieven voor iedereen die de afgelopen jaren geïnvesteerd heeft in PV en nu bij wie het (weer) jeukt om uit te breiden ;)

Zal voor mij te laat komen, aangezien ik in jan/feb panelen wil gaan aanschaffen op m'n te bouwen schuur & veranda
En BTW op (micro-)omvormer, arbeidsloon en overige benodigdheden dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
Retrospect schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 18:56:
[...]

En BTW op (micro-)omvormer, arbeidsloon en overige benodigdheden dan?
Er wordt in die link gesproken over goederen en diensten. Maar het is uiteraard aan de lidstaten om te bepalen of en wat ze implementeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayRune
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-06 22:30
vincent_1971 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 13:59:
Het is een rechte buis naar buiten.Het is het washok waar ook de CV ketel hangt. Verder geen machinale afzuiging.

@Joris748 @Proton_ @Adriaan71 @mcDavid:
Bedankt voor jullie opmerkingen! Ik ga ermee naar de installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thesaxofonist
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:53
Tromp.et schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:13:
[...]

Ik heb hem nu geruild met een GoodWe omvormer. Deze heeft wel Shadow management.
En staat dat ook aan (MPPT Shadow ON)? Of doet die Goodwe ook al iets slims met schaduw als dat uit staat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

De GoodWe kan met lage spanning werken en laat ook zakken. Ik zag vandaag zelfs zakken onder 230 volt en daarna weer stijgen. De opbrengst (groene lijn) ging gewoon door. Ik heb niet MPPT aanstaan.
De XS kan zelfs nog werken met een DC voltage vanaf 50 volt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B4ktYO4cmYhlKanJ_6Ex9PkpTDk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wbHhSTNPAC4rp3FtRRgErnXX.jpg?f=user_large

Daarnaast heb je MPPT en die loopt op de XS of NS eens in het uur als die dan is aangezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8IDaanfMtnyoKupsgfX3jgQo5ZA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RFiafgdlNb6hcAS6pYGjFICf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 07-12-2021 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
thesaxofonist schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 21:01:
[...]

En staat dat ook aan (MPPT Shadow ON)? Of doet die Goodwe ook al iets slims met schaduw als dat uit staat?
Antwoord op je tweede vraag: nee. Alle gangbare omvormers hebben MPPT, maar niet alle omvormers doen een periodieke scan over het hele bereik (schaduwmanagement). Het gevolg is dat je zonder schaduwmanagement kunt blijven steken in een lokaal optimum. Het kan ook heel lang goed gaan; zodra een bypass diode actief wordt a.g.v. schaduw, hoeft de MPPT karakteristiek geen negatieve dip te vertonen. In dat geval zal normale MPPT nog steeds het optimum vinden. Een nadeel van schaduwmanagement is dat het opbrengst kost, dus het is zaak om het alleen aan te zetten als het echt nodig is. Ik had het op mijn omvormer uit staan totdat begin september een klein beetje schaduw de hele string naar beneden trok. Na aanzetten van schaduwmanagement schoot de opbrengst weer omhoog van 90W naar 560W. In dit geval ontstond de schaduw precies toen er bewolking oploste. Misschien was het anders gelopen als het de hele dag zonnig was geweest. Martin7182 in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tromp.et
thesaxofonist schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 21:01:
[...]

Zeker, die staat inderdaad op ON

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18-06 20:27
Andre1973 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 16:21:
[...]
tijdelijk 1 fase produceren op n 3 fasen alamat is geen probleem, wel ff aan 1 kant de fase doorverbinden naar de klemmen van fase 2 en 3 voor de werking van de aardlek functie. 100 of 300 mA is geen probleem, sommige omvormers doen t jaren op 30mA, andere schakelen wekelijks af.
Bedankt. Ik neem aan dat het ook zal werken als ik de alamat in de meterkast gewoon op de 3-fases aansluit en op uitgaande draden. En bij de omvormer pas vanaf de werkschakelaar met L1 en N naar de omvormer ga. Dan hebben L2 en L3 ook spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als ik de MPPT aanzet dan gaat de voltage een zaagtand lijn vertonen, in de grafiek over een hele dag.

Ik de MPPT aangezet en na een paar uur is de zaagtand duidelijk zichtbaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6V5vnCiKU2zhaWBtbYHaOfLShEM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pXnE4GDKUrcFVzr1rmSrmdRa.jpg?f=user_large
Groen is de opbrengst en paars is het voltage.

De opbrengst is afhankelijk van de bewolking vandaag en een betere inschatting maken.

De frequentie is 30 minuten en zo, lager dan in tabel die ik eerder plaatste.

[ Voor 76% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 08-12-2021 14:05 . Reden: Plaatje erbij? ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-06 17:12
Ik log al een tijdje de output van mijn paneeltjes met een "hack oplossing" welke via Zigbee de APS YC600 iedere 10 seconden uitleest. Een tijdje terug las ik dat het rendement van de DC-AC omzetting zo'n 95% zou zijn. Omdat naar ik begrijp de APS micro's het DC vermogen loggen zou dus de daadwerkelijke hoeveelheid opgewekte kWh's een stukje lager liggen dan gelogd.

Om deze reden een voordelige, maar MID gekeurde kWh meter tussen de micro en de AC aansluiting gemonteerd. Na (slechts 6 dagen) logging lijkt het dat bij lage opbrengst per paneel (minder dan 100 Wh / dag), de kWh meter gemeten opbrengst inderdaad wat lager uitvalt (zo'n 4 tot 8% per dag), maar bij ietwat hogere opbrengst (meer dan 200 Wh / dag) geeft de kWh meter een opbrengst aan welke zo'n 2% hoger ligt dan wat de YC-600 doorgeeft aan (DC?) opbrengst.

Ergens zit er dus een probleem qua opbrengst meting, ik ben benieuwd of anderen dit herkennen (bij APS of andere micro's / string inverters), en een betrouwbare meting verkrijgen. Het is natuurlijk ook de vraag in hoeverre deze MID gekeurde kWh meter daadwerkelijk de opbrengst goed weergeeft (is redelijk el cheapo), misschien toch maar eens in een gekalibreerde (en wat duurdere) merk meter (met b.v. Modbus) investeren. Natuurlijk n=6 (of eigenlijk 4 om 2) dus het zegt nog niet zoveel.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Er zijn wat probleempjes met tigo

https://www.mcelectrical.com.au/tigo-optimiser-recall/

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
Dank voor het delen. Ben benieuwd of en hoe men dit op gaat lossen voor alle gebruikers die (een) optimizer(s) gebruiken zonder de monitoring component van Tigo.
Voor de reputatie is het belangrijk dat goed wordt opgepakt.

De hier vaker gemaakte opmerking dat je beter een omvormer met goede shadow-management kunt nemen en ipv. te investeren in optimizers extra panelen te kopen, wint aan kracht.

Heb zelf een aantal optimizers (zonder gateway) gekocht begin 2019.

[ Voor 22% gewijzigd door Cranberry op 09-12-2021 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cranberry schreef op donderdag 9 december 2021 @ 11:08:
[...]

Dank voor het delen. Ben benieuwd of en hoe men dit op gaat lossen voor alle gebruikers die (een) optimizer(s) gebruiken zonder de monitoring component.

Heb zelf een aantal optimizers (zonder gateway) gekocht begin 2019.
Tja dat zul je dus zelf op moeten lossen door te klagen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
reneeke1970 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 11:21:
[...]

Tja dat zul je dus zelf op moeten lossen door te klagen
Lastige is dat er geen officiële recall is. Je moet eerst d.m.v. monitoring aantonen dat er problemen zijn.
Als men mij een gateway stuurt (die ik dan mag houden), dan los ik het zelf wel op ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Batilan schreef op donderdag 9 december 2021 @ 00:12:

Ergens zit er dus een probleem qua opbrengst meting, ik ben benieuwd of anderen dit herkennen (bij APS of andere micro's / string inverters), en een betrouwbare meting verkrijgen. Het is natuurlijk ook de vraag in hoeverre deze MID gekeurde kWh meter daadwerkelijk de opbrengst goed weergeeft (is redelijk el cheapo), misschien toch maar eens in een gekalibreerde (en wat duurdere) merk meter (met b.v. Modbus) investeren. Natuurlijk n=6 (of eigenlijk 4 om 2) dus het zegt nog niet zoveel.
Goodwe XS2000 eDay en dan de kWh-meter (Eastron SDM220 ModBus):

21-11 23:59 Inverter stated production (eDay): 3.4 kWh
21-11 23:59 Todays production: 3.248 kWh
.
05-12 23:59 Inverter stated production (eDay): 0.5 kWh
05-12 23:59 Todays production: 0.418 kWh
06-12 23:59 Inverter stated production (eDay): 0.6 kWh
06-12 23:59 Todays production: 0.396 kWh
07-12 23:59 Inverter stated production (eDay): 2.3 kWh
07-12 23:59 Todays production: 2.113 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
Anoniem: 1582350 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 11:49:
[...]

.
Thx! Da's wel een vervelend lage resolutie van rapporteren door de inverter (zeker in deze winterdagen :/),
aan de andere kant, wie maalt er om 0,1 kWh (da's nu 2 cent, voor sommigen 3 ;))

Maar relatief gezien dus best wel een behoorlijk verschil (in dit geval in het "voordeel" van de inverter).
De SDM220 bevalt verder goed? Hoe lees je hem uit? (Raspberry of ESP/Arduino met RS485 interface oid?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Batilan schreef op donderdag 9 december 2021 @ 13:32:
[...]

Thx! Da's wel een vervelend lage resolutie van rapporteren door de inverter (zeker in deze winterdagen :/),
aan de andere kant, wie maalt er om 0,1 kWh (da's nu 2 cent, voor sommigen 3 ;))

Maar relatief gezien dus best wel een behoorlijk verschil (in dit geval in het "voordeel" van de inverter).
De SDM220 bevalt verder goed? Hoe lees je hem uit? (Raspberry of ESP/Arduino met RS485 interface oid?)
Ik lees overigens elke 10 seconden uit en de waarden hierboven zijn de dagtotalen. De GoodWe ziet alles door een roze bril en 'produceert' nog terwijl er geen zon meer is.

Bevalt prima en lees die uit met een RaspberryPI en USB naar RS485 stick. Een Eastron SDM230 is het nieuwe modrl en daar is ook LoRa versie van verkrijgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Laatst online: 23:53

JB

Cédric roelt!

Ben me ook een beetje in aan het lezen op dit gebied. Voor mij totaal onbekend terrein omdat ik die panelen eigenlijk niet op het huis wil :+ daarnaast is ons gebruik 6000 kWh per jaar, dus dat zijn flink wat panelen om dat opgewekt te krijgen maar met de toekomstige energieprijzen, wellicht toch investeren.

Zijn er mensen die met dergelijk verbruik maar de helft aan stroom opwekken, of is dat vloeken in de kerk?

Als ik het goed begrijp, is de max van een PV nu rond de 400 Wp? Is er beeld op de doorontwikkeling van die dingen? Alsin; meer opwekken met minder m2 zodat je minder panelen nodig hebt.

Ook nog zitten denken aan energiecoorperaties (dus geen PVs op je eigen huis leggen) maar lijkt me ook behoorlijk complex.

[ Voor 4% gewijzigd door JB op 09-12-2021 15:42 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Ik meet de opbrengst van de PV-installatie (met Goodwe GW10KT-DT omvormer) met een Eastron SDM630 Modbus V2. Is pas sinds maandag in gebruik, dus kan nog niet zoveel zinnigs zeggen over de verschillen.

Volgens SEMS portal is er gisteren 16,9 kWh opgewekt, volgens de SDM630 16,5 kWh (-2,3%).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20-06 14:04
JB schreef op donderdag 9 december 2021 @ 15:41:
Ben me ook een beetje in aan het lezen op dit gebied. Voor mij totaal onbekend terrein omdat ik die panelen eigenlijk niet op het huis wil :+ daarnaast is ons gebruik 6000 kWh per jaar, dus dat zijn flink wat panelen om dat opgewekt te krijgen maar met de toekomstige energieprijzen, wellicht toch investeren.

Zijn er mensen die met dergelijk verbruik maar de helft aan stroom opwekken, of is dat vloeken in de kerk?

Als ik het goed begrijp, is de max van een PV nu rond de 400 Wp? Is er beeld op de doorontwikkeling van die dingen? Alsin; meer opwekken met minder m2 zodat je minder panelen nodig hebt.

Ook nog zitten denken aan energiecoorperaties (dus geen PVs op je eigen huis leggen) maar lijkt me ook behoorlijk complex.
Max is volgens mij >550 op dit moment, alleen die voldoen vaak niet aan de schoonheidsprijzen ;)
Hyundai heeft op dit moment, naar mijn mening, mooie 480WP panelen.

Dat is wel een flink verbruik, waar ook een flink dak bij hoort toch?

De helft van wat je verbruikt opleveren is zeker niet vloeken. Elk beetje helpt :9

[ Voor 3% gewijzigd door Kodess op 09-12-2021 16:30 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748

Staar je niet blink op opbrengst per paneel, maar kijk ook naar de opbrengst per m2. De panelen met een extreem hoge opbrengst, hebben vaak ook een groter formaat (wat gunstig of ongunstig kan zijn voor jouw dak).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Joris748 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 16:33:
[...]

Staar je niet blink op opbrengst per paneel, maar kijk ook naar de opbrengst per m2. De panelen met een extreem hoge opbrengst, hebben vaak ook een groter formaat (wat gunstig of ongunstig kan zijn voor jouw dak).
Ik heb nog geen idee van panelen/merken. Grote panelen en daardoor minder nodig, is altijd beter. Passend maken we het wel. Ik zie hier in de wijk met name die kleine panelen liggen (1 bij 1,5m schat ik). Hoe groot zijn die andere?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-06 16:56
JB schreef op donderdag 9 december 2021 @ 16:38:
[...]

Ik heb nog geen idee van panelen/merken. Grote panelen en daardoor minder nodig, is altijd beter. Passend maken we het wel. Ik zie hier in de wijk met name die kleine panelen liggen (1 bij 1,5m schat ik). Hoe groot zijn die andere?
grotere panelen zijn vaak 1x2m. Maar wat is het voordeel daarvan? Grote kans dat je er dan minder op je dak krijgt. Volgens mij zijn de grote panelen met name een voordeel voor het leggen in heel grote installaties, omdat je dan met minder panelen grotere oppervlaktes kan leggen.

Als je wilt vergelijken, kan je beter naar rendement kijken. Goeie panelen zitten op dit moment rond, of iets boven de 20%. Nog iets hoger kan ook, maar dan wordt het, imho, onevenredig duurder.

Waarom zou je trouwens niet je hele verbruik afdekken met PV, zeker met zo'n relatief hoog verbruik zijn de financiele voordelen erg groot! En later bijleggen is altijd duurder en meestal ook minder mooi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:18

Termy

valt er nog wat te fragge?

Ben me ook een beetje in aan het lezen op dit gebied. Voor mij totaal onbekend terrein omdat ik die panelen eigenlijk niet op het huis wil :+
Waarom niet?
daarnaast is ons gebruik 6000 kWh per jaar, dus dat zijn flink wat panelen om dat opgewekt te krijgen maar met de toekomstige energieprijzen, wellicht toch investeren.
Hoe meer je verbruikt hoe nuttiger zelf opwekken is, uiteraard. Zolang je mag salderen is het vrij makkelijk dat je met meer opwek gewoon meer verbruik wegstreept en zoveel meer geld bespaart.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Waarom niet? Je bespaart onder de streep nog altijd en het is goed voor het milieu.
Mijn jaarverbruik is rustig > 10MWh, en ik heb net 5kW aan panelen laten leggen (gesplitst over ZO-ZW) op een 3kW omvormer...
Ik heb geen terugdraaiende teller meer, maar zelfs in het allerslechtste geval draai ik gewoon break even na 15 à 20 jaar. In alle andere gevallen levert het geld op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

@borft @Termy vind die dingen nou niet bepaald een schoonheid, dus liever minder/kleiner met meer rendement.
Slonzo schreef op donderdag 9 december 2021 @ 17:57:
[...]

Waarom niet? Je bespaart onder de streep nog altijd en het is goed voor het milieu.
Mijn jaarverbruik is rustig > 10MWh, en ik heb net 5kW aan panelen laten leggen (gesplitst over ZO-ZW) op een 3kW omvormer...
Ik heb geen terugdraaiende teller meer, maar zelfs in het allerslechtste geval draai ik gewoon break even na 15 à 20 jaar. In alle andere gevallen levert het geld op.
Ja dat is zeker zo en icm bovenstaande, is de reden om minder te leggen dan totaal verbruik.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
borft schreef op donderdag 9 december 2021 @ 16:42:
[...]

grotere panelen zijn vaak 1x2m. Maar wat is het voordeel daarvan? Grote kans dat je er dan minder op je dak krijgt. Volgens mij zijn de grote panelen met name een voordeel voor het leggen in heel grote installaties, omdat je dan met minder panelen grotere oppervlaktes kan leggen.
Je hebt minder installatiemateriaal nodig en betaalt vaak ook minder installatiekosten. Ook een keine installatie kan dus goedkoper uitpakken met grotere panelen.
Als je wilt vergelijken, kan je beter naar rendement kijken. Goeie panelen zitten op dit moment rond, of iets boven de 20%. Nog iets hoger kan ook, maar dan wordt het, imho, onevenredig duurder.
De nuttigste metric voor de meeste consumenten is eenvoudigweg €/Wp. Energetisch rendement is helemaal niet relevant. Bovendien ligt het zo dicht bij elkaar dat het nauwelijks zin heeft erop te vergelijken. Als je met een ander type paneel een paar cm² extra hebt maar een iets lager energetisch rendement wek je waarschijnlijk nog steeds meer stroom op.
Edit: Met een kleine kanttekening dat je dus de installatiekosten ook mee moet nemen, en dan een groter paneel alsnog goedkoper uit kan vallen ondanks dat de paneelkosten/wp hoger zijn.
Waarom zou je trouwens niet je hele verbruik afdekken met PV, zeker met zo'n relatief hoog verbruik zijn de financiele voordelen erg groot! En later bijleggen is altijd duurder en meestal ook minder mooi.
Niet iedereen heeft een groot genoeg dak... maar verder helemaal mee eens idd.

[ Voor 6% gewijzigd door mcDavid op 09-12-2021 18:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
JB schreef op donderdag 9 december 2021 @ 18:26:
@borft @Termy vind die dingen nou niet bepaald een schoonheid, dus liever minder/kleiner met meer rendement.
Het rendement van de meeste panelen ontloopt elkaar niet veel of je moet 2 a 3x zo veel per paneel willen betalen. Ik zou vòoral kijken hoe je de panelen mooi op je dakvlak kunt krijgen en dan kijken welk formaat daar goed bij past. En dan natuurlijk all-black Wellicht is dit topic iets voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Joris748 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 16:15:
Ik meet de opbrengst van de PV-installatie (met Goodwe GW10KT-DT omvormer) met een Eastron SDM630 Modbus V2. Is pas sinds maandag in gebruik, dus kan nog niet zoveel zinnigs zeggen over de verschillen.

Volgens SEMS portal is er gisteren 16,9 kWh opgewekt, volgens de SDM630 16,5 kWh (-0,4 kWh / -2,3%).
Gisteren waren de getallen respectievelijk 3,3 kWh en 2,8 kWh (-0,5 kWh / -15,2%). Lijkt er eerder op dat er een soort intern verbruik van de omvormer niet afgetrokken wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Wat is jullie ervaring met garantieafhandeling van installateurs? Ik zit nu met een installateur die 3,5 jaar na installatie geen garantie meer geeft op een aardfout die in het systeem zit. Hij geeft aan dat de garantie 6 maanden is.

Installateur heeft zonnepanelen geïnstalleerd op mijn woning in Amsterdam. De installateur komt uit Oss. Na 3,5 jaar zit er een aardfout in het systeem (50° schuin dak), maar na 1,5 maand wachten op een hersteldatum beroept de installateur zich ineens op 6 maanden garantie conform zijn algemene voorwaarden:
8.1 [Installateur] garandeert dat de door haar geleverde producten en diensten gedurende de in de offerte en/of op de website genoemde garantietermijn geen gebreken vertonen en dat de producten voldoen aan de daarvoor geldende en door de leveranciers afgegeven specificaties. Door leveranciers aan [Installateur] gegeven garanties voor producten zullen steeds aan kopers worden overgedragen. Voor zover er in de offerte en/of op de website geen garantietermijn wordt genoemd, geldt er een garantietermijn van 6 maanden. Indien het product of de geleverde dienst binnen de garantietermijn een gebrek vertoond, zal [Installateur] of haar leverancier het gebrek binnen een redelijke termijn kosteloos herstellen of naar haar keuze het product vervangen. Na de garantieperiode wordt elke aansprakelijkheid uitdrukkelijk uitgesloten. Deze garantiebepalingen tasten de wettelijke rechten van consumenten niet aan.
In eerste instantie had ik het gevoel dat de installateur het wel wou oplossen, maar hij heeft nu te kennen gegeven dat hij het niet gaat herstellen. Ik denk dat reisafstand (Oss > Amsterdam) en ook de hoeveelheid werk ook een rol spelen. Ik schat dat er 7 panelen van het dak moeten, dus steiger bouwen enzovoort. Al met al denk ik dat het hem 0,5 tot 1 dag kost. Maar dat is het risico van ondernemen lijkt mij?

Data
• 08-05-2018 zonnepanelen geïnstalleerd
• 22-10-2021 Telefonisch en per e-mail melding gemaakt dat er een aardfout zit op het dak

In hoeverre mag ik na 3,5 jaar nog garantie verwachten voor herstel van een aardfout?

[Edit]
Overigens heeft de installatie 6 augustus 2020 ook al eens een aardfout gehad, en ik denk achteraf dat dit door dezelfde fout komt.

[ Voor 8% gewijzigd door Dre op 10-12-2021 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
@Dre

Wat bedoel je met een aardfout?

Op de omvormer en panelen zit meer dan 6 maanden garantie, dus wellicht is het een idee om eens uit te vinden wat het probleem nu precies is?

Klapt de aardlek er uit? Wat voor aardlek zit er in, is de installatie vanaf de meterkast + aardlek geïnstalleerd door de installateur?

Of geeft de omvormer een PE fout?

En wat zijn de wettelijke bepalingen bij dit soort werk. Dat de installateur 6 maanden heeft staan wil niet zeggen dat hij niet tot meer verplicht is.

[ Voor 17% gewijzigd door maarten_NL op 10-12-2021 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@maarten_NL
Isolatieweerstandsmeter 500V geeft 0,43 MOhm. Duidelijk een fout. De overige strings zijn wel goed.

De betreffende string meet ik met een multimeter:
+ ten opzichte van PE = 162V
- ten opzichte van PE = 77V
Bij een goed geïsoleerde string zou ik 0 Volt verwachten met een multimeter.

Het is wel duidelijk dat de fout op het dak zit en ook tussen welke 2 panelen. Mijn vermoeden is dat de stekker ondanks het schuine dak toch een aardfout maakt. Het probleem is dat het de panelen bovenop het dak zijn, dus die panelen daaronder zullen weg moeten.

De installateur komt met die 6 maanden garantie, maar ik vraag me ook af of dat rechtsgeldig is.

[ Voor 8% gewijzigd door Dre op 11-12-2021 09:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Joris748 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 12:43:
[...]

Gisteren waren de getallen respectievelijk 3,3 kWh en 2,8 kWh (-0,5 kWh / -15,2%). Lijkt er eerder op dat er een soort intern verbruik van de omvormer niet afgetrokken wordt.
Er zijn hier verschillende factoren waarom de omvormer meer aangeeft de kWh-meter:
- indien de meter aan de andere kant van de kabel zit dan de omvormer dan hebt verlies in de kabel
- de omvormer is optimistisch wat betreft de opbrengst aan het begin en het einde van de dag

Verder, hou ook eens bij wat de omvormer aan stroom verbruikt. Als er gedurende dag er te weinig licht is dan gaat de omvormer overbruggen, ook al is dat zelfs meer dan een uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Installatie garantie is vaak twee jaar of meer maar ziedat meer als een soort verzekering.

https://www.consumentenbo...garantie-zonnepanelen#no3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-06 10:28
Dre schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 19:37:
@maarten_NL
.......

De installateur komt met 6 maanden garantie, maar ik vraag me ook af of dat rechtsgeldig is.
In zijn eigen bepalingen staat toch (laatste regel)
Deze garantiebepalingen tasten de wettelijke rechten van consumenten niet aan.
Dus dan is het 'simpel ' een kwestie van uitzoeken wat de wettelijke bepalingen zijn.
Voor privé personen is garantie op goederen minimaal 24 maanden, meen ik, maar men kan verwachten dat bv een nieuwe wasmachine langer mee gaat dan 24 maanden.
Alleen, hier is denk ik sprake van garantie op arbeid, en geen idee hoe dat zit.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Anoniem: 1582350 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 19:39:
[...]

Er zijn hier verschillende factoren waarom de omvormer meer aangeeft de kWh-meter:
- indien de meter aan de andere kant van de kabel zit dan de omvormer dan hebt verlies in de kabel
Lengte van de kabel is ca 6 meter. De aders zijn 2,5 mm2
- de omvormer is optimistisch wat betreft de opbrengst aan het begin en het einde van de dag

Verder, hou ook eens bij wat de omvormer aan stroom verbruikt. Als er gedurende dag er te weinig licht is dan gaat de omvormer overbruggen, ook al is dat zelfs meer dan een uur.
Volgens de meter is op beide dagen het totale verbruik per dag ongeveer 70 Wh

Ik ga het verder in de gaten houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
Anoniem: 1582350 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 11:49:
[...]

.
@Anoniem: 1582350 @Joris748 Intussen weer een paar samples erbij (N=8 :)) en het patroon lijkt nog steeds bevestigd te worden: bij lage opbrengst (gemiddeld meest lage productie op een dag) lijkt de Inverter duidelijk te veel te rapporteren: zo'n 4 tot 6% meer per paneel < 125 Wh / dag, bij 175 Wh lijkt hij 'spot on' en bij > 230 Wh zo'n 2% onder rapportage. Ik ben benieuwd hoe dat er in de zomer uit gaat zien bij een productie van > 2000 Wh / paneel oOo

Hieronder een scatter-plot met op de horizontale as de dag productie van de 2 panelen van de APS-YC600 en op de verticale as de afwijking van de rapportage van de APS t.o.v. de kWh meter. Waarschijnlijk bestaat de correlatie niet op de opbrengst per dag, maar op het "gewogen vermogen" verdeeld over de dag. De as titel is wellicht wat verwarrend: bij 102% is dus de werkelijk opbrengst (volgens de kWh meter) van de APS zo'n 2% hoger dan wat hij zelf rapporteerd.

Aangezien over een jaar gezien, de meeste dagen een hoger gewogen vermogen over de dag zullen laten zien dan wat we in december zien lijk ik me nog geen grote zorgen te hoeven maken dat de APS veel te veel heeft gerapporteerd, ik houd nog een tijdje de vinger aan de pols B) .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oLnJRuyUzmKLL-mDU9tFnxX8UYs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ziyrIGmcZX86hwIfiwl7V0Jb.png?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door Batilan op 18-12-2021 12:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

@Batilan Een grafiek die ik twee maanden geleden heb gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R-pxkQPyaGzFBJnVWLqwJ5suXpU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4AskG04YMNdJhTeOwPJiLdUP.jpg?f=fotoalbum_large
De dunne zwarte lijn is een zwevend gemiddelde. Er zijn dus plus 4500 meetpunten en die zie je op X-as.

Alles wat boven de nul zit is de omvormer aan de optimistische kant en onder de nul dan doet hij zichzelf te kort. De lijnen die eruit steken zijn 'meet fouten' en de waarden zijn zo verschillend dat het niet anders kan zijn.

Het is zo beperkt en de X-as wilde ik voorzien van het wattage maar dan krijg ik een vreemde grafiek met diagonale lijnen. De meting is de Delta (omvormer - kWhmeter) voor de omvormer loopt de reeks van 62 t/m 1709 en de kWh-meter loopt van -8 t/m 1680.
Anoniem: 1582350 in "GoodWe inverter lokaal uitlezen (USB / WiFi)"

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 11-12-2021 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Batilan schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 23:55:
[...]
Intussen weer een paar samples erbij (N=8 :)) en het patroon lijkt noch steeds bevestigd te worden: bij lage opbrengst (gemiddeld meest lage productie op een dag) lijkt de Inverter duidelijk te veel te rapporteren: zo'n 4 tot 6% meer per paneel < 125 Wh / dag, bij 175 Wh lijkt hij 'spot on' en bij > 230 Wh zo'n 2% onder rapportage. Ik ben benieuwd hoe dat er in de zomer uit gaat zien bij een productie van > 2000 Wh / paneel oOo

Hieronder een scatter-plot met op de horizontale as de dag productie van de 2 panelen van de APS-YC600 en op de verticale as de afwijking van de rapportage van de APS t.o.v. de kWh meter. Waarschijnlijk bestaat de correlatie niet op de opbrengst per dag, maar op het "gewogen vermogen" verdeeld over de dag. De as titel is wellicht wat verwarrend: bij 102% is dus de werkelijk opbrengst (volgens de kWh meter) van de APS zo'n 2% hoger dan wat hij zelf rapporteerd.

Aangezien over een jaar gezien, de meeste dagen een hoger gewogen vermogen over de dag zullen laten zien dan wat we in december zien lijk ik me nog geen grote zorgen te hoeven maken dat de APS veel te veel heeft gerapporteerd, ik houd nog een tijdje de vinger aan de pols B) .
Best opmerkelijk. Ik heb dus een systeem met 3 QS1's en 12 panelen en origineel was hun output vanuit de userkant duidelijk hoger dan vanuit de installerkant. Recent is dat verschil verdwenen maar laat het voor de oude maanden nog steeds de hoge kant zien dus het is me nu onduidelijk of dat gewoon niet aangepast is of dat ze nu alleen nog maar de DC data laten zien. Jouw meting suggereert dat het misschien het 1e geval is en dat ze nu alleen nog de AC data laten zien.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
Termy schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 14:11:
[...]

Best opmerkelijk. Ik heb dus een systeem met 3 QS1's en 12 panelen en origineel was hun output vanuit de userkant duidelijk hoger dan vanuit de installerkant. Recent is dat verschil verdwenen maar laat het voor de oude maanden nog steeds de hoge kant zien dus het is me nu onduidelijk of dat gewoon niet aangepast is of dat ze nu alleen nog maar de DC data laten zien. Jouw meting suggereert dat het misschien het 1e geval is en dat ze nu alleen nog de AC data laten zien.
Ik ken niet precies de begrippen "installerkant" en "userkant" neem aan dat je met een ECU-R meet? Zoals genoemd emuleer ik het Zigbee verkeer en lees de gegevens direct vanuit de YC-600, ik gebruik dus geen portal. Heb je voor de PV groep ook een dedicated (MID gekeurde) kWh meter waarmee je de "daadwerkelijke" opbrengst meet?

Ik bedacht me net: de kWh meter mag, meen ik, niet zijn eigen verbruik meetellen, stel dat de kWh meter zo'n 0.5W verbruikt, over een dag is dat toch weer zo'n 12 Wh, bij de lage opbrengsten is dat toch significant en telt dat met name bij deze lagere opbrengsten verhoudingsgewijs veel meer mee. Nog eens even wat verder rekenen. In dat geval zou de APS dus wellicht behoorlijk stabiel rapporteren en zichzelf te kort doen (aangenomen dat de kWh meter betrouwbaar meet).

Samenvattend is het dan een beetje gerommel in de marge en lijkt de APS YC600 redelijk betrouwbaar te rapporteren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-06 12:42

JT

VETAK y0

Zeau. Voor iets meer dan 200 inclusief ophalen, aanhanger huren enzo 4x240wp opgehaald (min efficiëntieverlies natuurlijk) met microomvormers en van die plastic bakken. Blij mee :Y) Nu nog montage en omvormer voor de 7 grote 295wp panelen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Mooi dat je er blij mee bent met 960 wpp. Voor 260,- had je ook twee nieuwe panelen kunnen kopen van 355wpp (totaal 710wpp) en dan -21% btw terug vragen maakt 214,-

Verkoper heeft waarschijnlijk op deze manier wel heel erg weinig afschrijving gehad.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 91634 op 11-12-2021 18:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-06 16:06
Anoniem: 91634 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 18:43:
Mooi dat je er blij mee bent met 960 wpp. Voor 260,- had je ook twee nieuwe panelen kunnen kopen van 355wpp (totaal 710wpp) en dan -21% btw terug vragen maakt 214,-
En die gooi je dan los op je dak?
;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verkoper heeft waarschijnlijk op deze manier wel heel erg weinig afschrijving gehad.
Slechts 2/3 van vermogen, en je vergeet bezorgkosten, montage materiaal en twee micro omvormers van 355 watt die niet bestaan.
Nu jij weer.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ben wel benieuwd waar jij nieuw voor 214 euro 710wp + montagemateriaal + micromvormers of gewone omvormer met optimizers + bezorging vandaan haalt. Los van het feit dat ik pas al BTW terug heb gevraagd en 710wp minder is dan 960 * 0.9 (90%) = 863wp.

[ Voor 5% gewijzigd door JT op 11-12-2021 20:50 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarten_NL
JT schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 19:05:
[...]

Los van het feit dat ik pas al BTW terug hem gevraagd.
Binnen het jaar mag je de set nog uitbreiden en aanvullend BTW terug vragen.

Of nog even wachten en dan gaat de BTW er op zonnepanelen ed. er mogelijk vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Batilan De watt zijde van de hWh-meter ziet eigen verbruik niet. Bij Ampere zie wel en dan is dat rond de 0,02A. Ik kon dat goed zien toen ik alle gebruiker en de omvormer uit had via de aardlek en de alamat.
De 0.02A is nu ook duidelijk en dat is zijn eigen verbruik. Ik kon dat mooi zien op de tweede kWh-meter want daar stond 0.043A en dat moet dan wel zijn eigen verbruik zijn en het verbruik van de kleine Kwh-meter die daar weer achter zit.
Eastron geeft zelf aan dat het verbruik minder dan 2 Watt is bij 10 VA.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 11-12-2021 21:56 . Reden: Data Eastron ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

maarten_NL schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 19:11:
[...]

Binnen het jaar mag je de set nog uitbreiden en aanvullend BTW terug vragen.

Of nog even wachten en dan gaat de BTW er op zonnepanelen ed. er mogelijk vanaf.
Jaar is voorbij (factuur is van de bouw van onze nieuwe woning). Kan wel middels een legaal administratieve truc maar dat kost allemaal weer veel extra tijd en afwachten enzo. Wachten op de BD enzo. Kost ook een beetje geld. En nu in deze tijd is het juist snel terugverdiend :)

Nu 220 voor deze set, laatst 175 betaald voor 7 295w panelen van 2 meter lang. Van die laatste ga ik er 6 of 7 gebruiken. Ik moet er alleen nog een omvormer voor hebben, die heb je zo gevonden. Montage daarentegen is een ander verhaal; ik wil graag een gesloten systeem hebben zoals Fusion Flatfix ofzo vanwege wind en af kunnen met minder balast, ik weet niet hoe strak mijn carport het gaat vinden als ik er 60kg per paneel ballast bij doe. Kom je op 90kg per paneel uit voor montagemateriaal, ballast en paneel. Zeg nog 250 voor een omvormer, ik hoop dan voor <800 klaar te zijn voor 2630+wp.

[ Voor 35% gewijzigd door JT op 11-12-2021 21:10 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Batilan schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 17:14:

Ik ken niet precies de begrippen "installerkant" en "userkant" neem aan dat je met een ECU-R meet? Zoals genoemd emuleer ik het Zigbee verkeer en lees de gegevens direct vanuit de YC-600, ik gebruik dus geen portal. Heb je voor de PV groep ook een dedicated (MID gekeurde) kWh meter waarmee je de "daadwerkelijke" opbrengst meet?

Ik bedacht me net: de kWh meter mag, meen ik, niet zijn eigen verbruik meetellen, stel dat de kWh meter zo'n 0.5W verbruikt, over een dag is dat toch weer zo'n 12 Wh, bij de lage opbrengsten is dat toch significant en telt dat met name bij deze lagere opbrengsten verhoudingsgewijs veel meer mee. Nog eens even wat verder rekenen. In dat geval zou de APS dus wellicht behoorlijk stabiel rapporteren en zichzelf te kort doen (aangenomen dat de kWh meter betrouwbaar meet).

Samenvattend is het dan een beetje gerommel in de marge en lijkt de APS YC600 redelijk betrouwbaar te rapporteren.
Ik heb idd een ECU-R en een installateursaccount (en ook een gewoon account dus) en de uitvoeropties van de installateur zijn een stuk uitgebreider dan van een gewone gebruiker. Tot een paar maanden geleden was de uitvoer vanuit de installateur, waar je per module historische data kan uitvoeren hoe je wilt, duidelijk lager dan wat je in de gebruikerskant zag. Vrij constant 95.5% daarvan. Het was niet duidelijk of dit gewoon een platte correctiefactor was die toegepast wordt of dat ze echt zo constant 95.5% rendement halen op elk vermogen.

Maar nu is de uitvoer gelijk aan wat je in de app ziet. Dat geldt ook voor data van een jaar terug. Ik heb geen aparte kWh meter om het aan te toetsen. M'n enige optie is om de data van eind oktober te analyseren waar we een klein weekje weg waren en alleen sluimerverbruik hadden. Mogelijk dat ik uit m'n slimmemeterdata kan reconstrueren wat de opbrengst geweest was op een mooie dag met redelijke opbrengst en dat vergelijken met de data van APS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ephymerous
  • Laatst online: 20:52
JT schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 20:53:
[...]

Jaar is voorbij (factuur is van de bouw van onze nieuwe woning). Kan wel middels een legaal administratieve truc maar dat kost allemaal weer veel extra tijd en afwachten enzo. Wachten op de BD enzo. Kost ook een beetje geld. En nu in deze tijd is het juist snel terugverdiend :)

Nu 220 voor deze set, laatst 175 betaald voor 7 295w panelen van 2 meter lang. Van die laatste ga ik er 6 of 7 gebruiken. Ik moet er alleen nog een omvormer voor hebben, die heb je zo gevonden. Montage daarentegen is een ander verhaal; ik wil graag een gesloten systeem hebben zoals Fusion Flatfix ofzo vanwege wind en af kunnen met minder balast, ik weet niet hoe strak mijn carport het gaat vinden als ik er 60kg per paneel ballast bij doe. Kom je op 90kg per paneel uit voor montagemateriaal, ballast en paneel. Zeg nog 250 voor een omvormer, ik hoop dan voor <800 klaar te zijn voor 2630+wp.
Leuk om het zo bij elkaar te scharrelen. Zo heb ik links en rechts ook wat gebruikte spullen gekocht :)

XXXVI

Pagina: 1 ... 38 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic