PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Tja als je ruimte hebt is dat allemaal niet zo moeilijk. Is in de stad wel andersRonald schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 17:16:
@The_Cube Ik heb 7kWp gelegd bij <2500kWh verbruik. Op korte termijn krijg ik voor netto teruglevering 11ct/kWh voor (contract voorjaar 2021). Op moment zijn er contracten waarbij je 20 - 30 ct krijgt (Hoe lang dat zo blijft... mijn glazen bol is erg mistig... maar het zal denk ik geen business as usual worden met kaal levertarief < 10ct.
Doel is hiermee fossielvrij te gaan, en samen met het afsluiten van gas zal ik netto producent zijn en dus diep negatieve energierekening hebben... (Ja je krijgt geld toe op het hebben van een elektriciteitsaansluiting)
Je woont vast niet op postzegel, dus waar een wil is, is een weg.....Adriaan71 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 17:27:
[...]
Tja als je ruimte hebt is dat allemaal niet zo moeilijk. Is in de stad wel anders
En anders verhuizen, ik ben erg blij dat mijn bouwval voor 5000 euro per jaar stroom verkoopt.....
1 PVoutput . Dongen NB
Woon in stad Utrecht eengezinswoning en heb nu 20 panelen.reneeke1970 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 17:31:
[...]
Je woont vast niet op postzegel, dus waar een wil is, is een weg.....
En anders verhuizen, ik ben erg blij dat mijn bouwval voor 5000 euro per jaar stroom verkoopt.....
Ga voorjaar nog 6 uitwisselen van 285 naar 400wp. Dan zit ik richting de 7000WP
Maar daar houd het echt mee op.
Ok interessant info ivm die half-cell panelen, ben eens gaan verder zien en is inderdaad de moeite waard. Meteen de vraag voorgelegd aan de leverancier(zie dat Heckert Solar ze ook heeft)Ronald schreef op maandag 29 november 2021 @ 19:47:
@skelleniels Uitbreiden op die omvormer kan je bijna zeker vergeten. Mixen met nieuwere panelen op een string omvormer kan zo zelden dat je er gewoon niet vanuit moet gaan.
Die panelen zijn technisch een beetje 2019 (niet eens half-cell).
Maar is uitbreiden op die omvormer dan nog steeds een probleem(indien bvb dezelfde panelen worden gebruikt om uit te breiden)?
Dan maar tevreden mee zijn...Adriaan71 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 18:16:
[...]
Woon in stad Utrecht eengezinswoning en heb nu 20 panelen.
Ga voorjaar nog 6 uitwisselen van 285 naar 400wp. Dan zit ik richting de 7000WP
Maar daar houd het echt mee op.
1 PVoutput . Dongen NB
De panelen die je aangeboden hebt gekregen klinken een beetje als dat ze ergens uit een magazijn zijn komen rollen en voor een prikkie door de installateur zijn opgekocht. Op zich niet verkeerd, maar daar mag best openheid over zijn.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Neem nu dat ik binnen 2 jaar zou willen uitbreiden en het zijn inderdaad andere panelen. Is het dan geen mogelijkheid om al de huidige panelen op 1 kant te leggen en aan te sluiten op de eerste MPPT tracker. En dan het nieuwe setje op de andere MPPT tracker. Is dat dan geen mogelijkheid? Of denk ik nu te eenvoudig?Ronald schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 18:45:
@skelleniels uitbreiden met hetzelfde paneel is geen probleem... Wel de verkrijgbaarheid. Zonnepanelen worden stapje voor stapje verbeterd en 1 enkel type is slechts kort verkrijgbaar (Denk in maanden. Het paneel wat ik sinds juli heb liggen is alleen in hogere vermogens nog te krijgen)
De panelen die je aangeboden hebt gekregen klinken een beetje als dat ze ergens uit een magazijn zijn komen rollen en voor een prikkie door de installateur zijn opgekocht. Op zich niet verkeerd, maar daar mag best openheid over zijn.
Heb ik ook gedaan met panelen uit 2013 en een nieuwe set panelen (toen ik toch een nieuwe omvormer moest aanschaffen). Maar daar moet je omvormer wel geschikt voor zijn (2 MMTP's en spanningen en stromen moeten kloppen).skelleniels schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 18:52:
[...]
Neem nu dat ik binnen 2 jaar zou willen uitbreiden en het zijn inderdaad andere panelen. Is het dan geen mogelijkheid om al de huidige panelen op 1 kant te leggen en aan te sluiten op de eerste MPPT tracker. En dan het nieuwe setje op de andere MPPT tracker. Is dat dan geen mogelijkheid? Of denk ik nu te eenvoudig?
Advies is dus om even te slikken en in 1x goed te doen. Produceer je teveel... Dat is goed verkopen op moment.... Maar voor de prijzencrisis had ik al 11ct teruglever afgesloten
Probleem daarnaast is dat de ene installateur lang niet altijd aan de bestaande installatie wil zitten (Gaan klanten hem daarop ook aanspreken...).. Dus werkt eigenlijk alleen als je dezelfde installateur kiest (en hij nog werkt)
[ Voor 28% gewijzigd door Ronald op 30-11-2021 18:59 ]
Heb je inderdaad wel gelijk in ivm de dubbele kosten. Nuja, er is nu al wat geoverdimensioneerd (huidig verbruik 2300 KWh) en ik bedenk me ook net dat de omvormer niet meer zwaarder kan(ivm omvormer die op bestaande bekabeling van een stopcontact zal worden verbonden met de electriciteitskast, niet te doen om nieuwe kabel te trekken tot in de kelder).Ronald schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 18:58:
@skelleniels Technisch prima mogelijk, maar je hebt dan èn 2x 'voorrijkosten' èn kosten voor verplaatsen.
Advies is dus om even te slikken en in 1x goed te doen. Produceer je teveel... Dat is goed verkopen op moment.... Maar voor de prijzencrisis had ik al 11ct teruglever afgesloten
Probleem daarnaast is dat de ene installateur lang niet altijd aan de bestaande installatie wil zitten (Gaan klanten hem daarop ook aanspreken...).. Dus werkt eigenlijk alleen als je dezelfde installateur kiest (en hij nog werkt)
Zal dan meteen zorgen dat ik op 4000 Wp uit kom kwa panelen(met die half-cells dan) zo ik al meteen het maximum uit de omvormer kan halen.
Ivm teruglevering is het wel België.
Inmiddels een partij gevonden die ze toch nog kan leveren. Mooi zo!PClop schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 14:46:
[...]
Dus als ik je gedachten probeer te lezen..... wil je die 8 bestaande aanvullen met 4 stuks = 12
en aan de andere kant ( oost of west ) 12 neerleggen.
Denk dat het verschil in vermogen geen probleem is met de bestaande set, om daar 4 met een hoger
vermogen neer te plempen, de spanning onder vol en deel last is hoger dus zoveel gaan die nieuwe
panelen niet minder dan het sikker vermogen leveren... P is nog altijd U x I , de stroom I zal dus niet
meer worden maar de spanning U dus wel.
Denk dat het grootste probleem voor jou zal zijn, de looks qua maatvoering en kleur / tint verschil.
Vind het wel spannend om dat toch op een 4 kW SMA te koppelen, gewoon doen dacht ik zo.![]()
Oost kant op de A ingang en West op de B.
En dan zo hup op de 4k SMA?Ebbie schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 22:46:
[...]
Inmiddels een partij gevonden die ze toch nog kan leveren. Mooi zo!
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Hoe groter je systeem, hoe meer stroom je direct vanaf de panelen verbruikt. Hiermee verminder je dus import-export-herimport wat kosten bespaart. Je hebt er ook nog eens zelf invloed op: wasmachine als de zon schijnt etc.
Dus sluit het zeker niet zomaar uit zonder de (vrij idiote) luxe van het Nederlandse salderen.
[ Voor 208% gewijzigd door Karp op 01-12-2021 10:02 ]
YouTube: Uitleg over de technologie van verschillende omvormers
Ik ben aan het onderzoeken wat ik op het dak wil. Oost heb ik ruimte voor 8 panelen. Hier valt geen schaduw op. West ruimte voor 16 panelen, hier valt na 6 uur 's avonds langzaam schaduw van het huis ernaast over de panelen.
Nu heb ik van APsolar een offerte zonder optimisers en van Jansen een met. Het leek mij prima te kunnen zonder, maar toen kwam mijn schoonvader met bovenstaand filmpje van bongosolar aan.
In hoeverre is dit nu gewoon marketing? Of is zelfs bij geen schaduw toch optimisers plaatsen een goede zaak?
Het kost zo'n 2000 euro incl meer om elk paneel een optimiser te geven.
Kan zo door voor een echte ChristoKarp schreef op woensdag 1 december 2021 @ 08:33:
Ik heb even kort wat geschoten met de drone. Zo staat het er bij ons voor (nogal ingepakt)
***members only***
Wel benieuwd wat er straks onder die "wrap" vandaan komt
Kan ook 80% zijn, zoals met alles in solar is het moeilijk om van tevoren een exact getal op te plakken.
Je linkt naar een SolarEdge marketing filmpje waarbij ze je niet willen vertellen dat een stringomvormer sinds een jaar of 10 gewoon het globale MPP pakt waarbij bypass diodes ervoor zorgen dat de best presterende panelen in ieder geval hun opbrengst genereren.
Ze willen je ook niet vertellen dat juist Solaredge behoorlijk last kan hebben van veel harde schaduw en korte strings op veel verschillende oriëntaties (is een heel topic voor).
Ook moge het duidelijk zijn dat je met een systeem dat 100% haalt uit een paneel dat 5% instraling krijgt, je nog steeds maar 5% opbrengst hebt.
Paneel mismatches tot een procent of 3 verdwijnen geheel in het ronde deel van de power curve (bij 3% afwijking in stroom of spanning scheelt het minder dan 1% vermogen).
€2000 is circa 6000-8000 kWh dat de optimizers meer op moeten leveren. Dat gaat niet meevallen met beschaduwde panelen
Je kunt er ook een compleet 2kWp systeem met stringomvormer van kopen. Dat levert die 8000 kWh in 4-6 jaar.
Dan is er nog het puntje betrouwbaarheid; de getallen zijn wat onduidelijk maar het lijkt er op dat de betrouwbaarheid van optimizers vergelijkbaar is met die van zonnepanelen.
Op zich goed nieuws, want die zijn erg betrouwbaar, maar in de praktijk vertelt de monitoring per paneel je net zo vaak welke optimizer stuk is dan dat er iets mis is met een paneel en moet je dus twee keer zo vaak het dak op.
Edit: fantastische techniek verder, het heeft een niche waar ze echt de beste oplossing zijn, maar deze marketing geeft me jeuk.
[ Voor 4% gewijzigd door Proton_ op 01-12-2021 09:20 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Wij ook! Maar sorry, was eigenlijk verkeerde topic..Batilan schreef op woensdag 1 december 2021 @ 09:15:
[...]
Kan zo door voor een echte Christo
Wel benieuwd wat er straks onder die "wrap" vandaan komt
even op zijn jip en jannekes.. (anders snappen ze het niet bij solar edgeFireAge schreef op woensdag 1 december 2021 @ 08:51:
Wat vindt men hier van dit filmpje?
YouTube: Uitleg over de technologie van verschillende omvormers
Ik ben aan het onderzoeken wat ik op het dak wil. Oost heb ik ruimte voor 8 panelen. Hier valt geen schaduw op. West ruimte voor 16 panelen, hier valt na 6 uur 's avonds langzaam schaduw van het huis ernaast over de panelen.
Nu heb ik van APsolar een offerte zonder optimisers en van Jansen een met. Het leek mij prima te kunnen zonder, maar toen kwam mijn schoonvader met bovenstaand filmpje van bongosolar aan.
In hoeverre is dit nu gewoon marketing? Of is zelfs bij geen schaduw toch optimisers plaatsen een goede zaak?
Het kost zo'n 2000 euro incl meer om elk paneel een optimiser te geven.
YouTube: Laat schaduw de pret niet bederven
Leuk filmpje maar evengoed natuurlijk marketingpraat van SMA.twain4me schreef op woensdag 1 december 2021 @ 10:23:
[...]
even op zijn jip en jannekes.. (anders snappen ze het niet bij solar edge)
YouTube: Laat schaduw de pret niet bederven
Je hebt marketing en totale onzin, en dat is net het verschil tussen de 2 filmpjes.Retrospect schreef op woensdag 1 december 2021 @ 10:31:
[...]
Leuk filmpje maar evengoed natuurlijk marketingpraat van SMA.
ja ok, die kersen zien er raar uit
[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 01-12-2021 10:39 ]
Er is een verschil tussen vereenvoudiging en onzin.
@twain4me die kersen en dat mandje komen van Haba Boomgaardje, vanaf drie jaar:

Ik zou graag een onafhankelijk onderzoek zien in een geconditioneerde omgeving waaruit blijkt dat SolarEdge en/of SMA 'bullshit' verkoopt.Proton_ schreef op woensdag 1 december 2021 @ 10:55:
@Retrospect en dan is dit het punt waarop je inhoudelijk vertelt waar het SMA filmpje bullshit is
Er is een verschil tussen vereenvoudiging en onzin.
Dat fabrikanten halve waarheden verkopen over hun product (te positief) en dat van concurrenten (te negatief) is vrij bekend.
Ook het advies om je dak helemaal vol te leggen is niet altijd het beste; ik heb bewust niet volgelegd, daarom kon ik zelf leggen en is er geen schaduwwerking zodat het systeem simpel kon worden gehouden. Voor maximale opbrengst zou de prijs drie keer zo hoog zijn, dat vond ik het niet waard.
https://www.mcelectrical.com.au/micro-inverters/
Er zijn situaties waar een stringomvormer beter met schaduw omgaat dan optimizers, en omgekeerd.
dat lukt niet, gewoon omdat een geconditioneerde omgeving niks te maken heeft met wat er echt op een dak gebeurd.Retrospect schreef op woensdag 1 december 2021 @ 11:04:
[...]
Ik zou graag een onafhankelijk onderzoek zien in een geconditioneerde omgeving waaruit blijkt dat SolarEdge en/of SMA 'bullshit' verkoopt.
Dat fabrikanten halve waarheden verkopen over hun product (te positief) en dat van concurrenten (te negatief) is vrij bekend.
zo heb je schaduw van een dakkapel, die is gewoon hard en kruipt langzaam over het paneel heen.
hier mee reageren de diodes perfect, heb je verder niks extra voor nodig.
maar: als er ook een wolk in de lucht hangt en er is nog steeds zon op de panelen, dan krijgt het schaduw gedeelte toch nog wat weerkaatst licht en doet de diode niet reageren.
voor die schaduw heb je weer optitrack/pvsweep/mppscanning nodig. (niet alleen SMA heeft die optie, zij zijn alleen de enige die er hoog mee van de toren blazen.)
maar je hebt ook schaduw van pijpjes, die zijn vaak te dun om een volle cel te beschaduwen, en daar door reageert de diode ook niet. en hebben we weer optitrack/pvsweep/mppscanning nodig.
dan heb je ook nog schaduw van bomen, geeft weer helemaal een vreemd schaduw beeld.
etc etc...
en dan het belangrijkste:
mensen zien 2 uur schaduw, oei oei probleem.
maar vergeten dat er dan nog 10 andere uren in die dag zitten, dus eigenlijk boeit het niet.
word nog erger:
mensen zien schaduw voor 4 uur per dak, oei oei probleem.
maar die schaduw is er in de maanden november tot februari.
sorrie:
:strip_exif()/f/image/Lk9TWelTCz3lET8wneNvS6LR.jpg?f=fotoalbum_large)
maar die maanden doen geen bal opleveren, dus dat boeit niet.
het ergste:
een nitwit, beginner, die weet niks van zonnepanelen.
die ziet een dotje schaduw, snapt niks van wat het zal doen.
verkoper zegt problemen creëert angst, geeft oplossing en is verkocht.
tja angst is een leuke verkoop tool. helaas.
(ja ook jeuk van die clubs soms, mmmmm ik zeg niet waar die jeuk dan zit.)
hier een test van mij met een poezen dekentje.
omvormer ingesteld op 1 meting per seconde. 9 panelen van 190Wp hingen er aan de omvormer.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/X6caGyQopIyqnNeKHk6hShi0.jpg?f=user_large)
mag je gokken hoeveel seconde ik 1 paneel heb bedekt met de poezen deken.
(disclamer: geen poezen zijn door deze test in gevaar geweest.
poes was niet blij met de test, maar heeft me wel vergeven na een bakje voer.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Dankjewel. Ik zal er eens naar kijken. Ik hoef overigens nergens van overtuigd te worden. Ben gewoon nieuwsgierig naar feiten en onafhankelijke onderzoeken in geconditioneerde omgevingen die dat aantonen.Proton_ schreef op woensdag 1 december 2021 @ 11:27:
@Retrospect misschien kan dit je overtuigen (met filmpjes)
https://www.mcelectrical.com.au/micro-inverters/
Er zijn situaties waar een stringomvormer beter met schaduw omgaat dan optimizers, en omgekeerd.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Als ik één YC600 of QS1 heb, wat voor stekkers/kabels moeten er dan bij om het binnen op 220V aan te sluiten?
16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric
Knip de stekker er af, lasdoosje en naar binnen toe...Atomic2005 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 14:19:
Vraagje over APS micro.
Als ik één YC600 of QS1 heb, wat voor stekkers/kabels moeten er dan bij om het binnen op 220V aan te sluiten?
1 PVoutput . Dongen NB
deze?reneeke1970 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 14:22:
[...]
Knip de stekker er af, lasdoosje en naar binnen toe...
https://www.comwo.nl/nl/2...w6QXbLhy8nigaAv8BEALw_wcB
of
https://www.comwo.nl/nl/2...nd6bstufBU0UaAo3FEALw_wcB
16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric
Inderdaad, deze kun je ook gebruiken, ik heb de 1e gebruikt, maar omdat je met 1 meter waarschijnlijk nog niet naar binnen komt moet je alsnog buiten een mof of watervaste lasdoos monteren, dus wat @reneeke1970 schrijft kan ook. Als je liever niet de stekkers van de kabels knipt gebruik je een van de de door jou genoemde kabels. (hier 1 YC600
[ Voor 7% gewijzigd door Batilan op 01-12-2021 14:56 ]
https://www.smartone.ee/c...-fixed-network-32-slaves/
[ Voor 48% gewijzigd door Adriaan71 op 01-12-2021 19:18 ]
Deze kabels gebruik je om de omvormers aan te sluiten (die passen op die stekker die je ziet). De kabel eindigt verder gewoon in losse aders die je zelf moet aansluiten op een kabel naar je meterkast, bij voorkeur via een waterdichte zoals deze. Of een lasdoos, wat je wilt.
De kabels die jij laat zien zijn de zg trunk kabel waar alle omvormers op aangesloten worden. Ik vond bovenstaande webshop het duidelijkst over wat je precies moet hebben.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Da's inderdaad een handigeTermy schreef op woensdag 1 december 2021 @ 20:01:
[...]
Deze kabels gebruik je om de omvormers aan te sluiten (die passen op die stekker die je ziet). De kabel eindigt verder gewoon in losse aders die je zelf moet aansluiten op een kabel naar je meterkast, bij voorkeur via een waterdichte zoals deze. Of een lasdoos, wat je wilt.
De kabels die jij laat zien zijn de zg trunk kabel waar alle omvormers op aangesloten worden. Ik vond bovenstaande webshop het duidelijkst over wat je precies moet hebben.
Ja ze hebben ze voor een enkele en op rol voor x omvormers. Niet elke webshop was daar heel duidelijk over dus vandaar dat ik bij GM uit kwam.Batilan schreef op woensdag 1 december 2021 @ 22:45:
[...]
Da's inderdaad een handige, die kende ik nog niet. Overigens is de 1e door @Atomic2005 genoemde kabel volgens mij perfect geschikt om op de YC600 danwel QS1 aan te sluiten en vervolgens met de door jou genoemde kabelverbinder aan de (ymvk) AC kabel welke naar binnen gaat aan te sluiten. De 2e optie is inderdaad niet relevant als je maar 1 APS micro wilt aansluiten.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Nu zegt de installateur dat dit kan maar er een risico is dat de coating van de panelen onder de klemmetjes beschadigd is door het vastklemmen. Het zou op die plek dan kunnen gaan roesten.
Heeft de installateur hier een goed punt wat jullie betreft?
3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW
Roesten niet want is aluminium. Maar er kan een beschadiging tevoorschijn komen inderdaad. Maar als hij niet al te vast is gedraaid dan is het slechts vuil plek.Kire88 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 12:23:
Ik heb een vraagje over het losmaken van zonnepanelen. Ik ben aan het kijken om mijn installatie wat uit te breiden, en het zou beter uitkomen als een aantal panelen een cm of 5 naar boven worden geschoven. Met mijn beperkte kennis leek me dat dit mogelijk is door de klemmetjes waarmee de panelen vast zitten lost te draaien, de panelen ter verschuiven en opnieuw vastdraaien.
Nu zegt de installateur dat dit kan maar er een risico is dat de coating van de panelen onder de klemmetjes beschadigd is door het vastklemmen. Het zou op die plek dan kunnen gaan roesten.
Heeft de installateur hier een goed punt wat jullie betreft?
Eentje proberen en je weet het.
1 PVoutput . Dongen NB
Ok, duidelijk wat dat betreft.reneeke1970 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 12:36:
[...]
Roesten niet want is aluminium. Maar er kan een beschadiging tevoorschijn komen inderdaad. Maar als hij niet al te vast is gedraaid dan is het slechts vuil plek.
Eentje proberen en je weet het.
Na jouw antwoord ben ik het antwoord van de installateur nog eens door gaan lezen en volgens mij had ik hem verkeerd begrepen. Volgens mij doelt hij niet op de panelen maar op de aluminium pofielen die opnieuw gemonteerd zouden moeten worden en dat vervolgens de dakbeplating waar die profielen nu gemonteerd zijn kunnen gaan roesten:
:fill(white):strip_exif()/f/image/wSyuMG4sbOsqsha9pXvQAIc5.png?f=user_large)
Het leek mij mogeljik om de klemmen van de panelen los te draaien, panelen omhoog schuiven en weer vast draaien.
3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW
Die rails moet je laten zitten, anders moet je ook heel je dak leeg maken. Gewoon klemmetjes los en schuiven. Maar hoe kom je bij de bovenste?Kire88 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 12:46:
[...]
Ok, duidelijk wat dat betreft.
Na jouw antwoord ben ik het antwoord van de installateur nog eens door gaan lezen en volgens mij had ik hem verkeerd begrepen. Volgens mij doelt hij niet op de panelen maar op de aluminium pofielen die opnieuw gemonteerd zouden moeten worden en dat vervolgens de dakbeplating waar die profielen nu gemonteerd zijn kunnen gaan roesten:
[Afbeelding]
Het leek mij mogeljik om de klemmen van de panelen los te draaien, panelen omhoog schuiven en weer vast draaien.
1 PVoutput . Dongen NB
Edit: het gaan in totaal om 10 panelen, 2 keer de setup als die op bovenstaande foto.
[ Voor 20% gewijzigd door Kire88 op 02-12-2021 13:05 ]
Niet lang, uurtje of wat...Kire88 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 13:01:
Ja dat is een goede inderdaad. Dan zul je dus toch de panelen los moeten halen en en ze vervolgens opnieuw bevestigen. Hoelang zou een installateur met zoiets werk hebben?
Edit: het gaan in totaal om 10 panelen, 2 keer de setup als die op bovenstaande foto.
Maar waarschijnlijk telt hij gewoon dag loon, kan niks meer doen die dag
1 PVoutput . Dongen NB
ach ja, aluminium roest helaas wel, maar het laagje roest wat aan de buiten kant ontstaat gaat verder roesten tegen.Kire88 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 12:46:
[...]
Ok, duidelijk wat dat betreft.
[Afbeelding]
Het leek mij mogelijk om de klemmen van de panelen los te draaien, panelen omhoog schuiven en weer vast draaien.
dus geen probleem om dat los te maken en weer vast.
(een beetje silicone spray helpt bij vast zitten als het nodig is.)
maar dat dak dat zijn toch zink platen (als ik het goed zie?)?
zink is het zelfde verhaal aluminium, dat roest ook maar die roest laag beschermt tegen door roesten.
(silicone spray geen idee of dat helpt in dit geval?)
is het mooi om dit te doen, vaak niet, maar ach zo erg is het niet.
je ziet wel dat op plaatsen waar de klemmen eerst zaten wat deukjes zitten of krasjes of anders gekleurd is.
(en ook op de dakbedekking er onder zie je dat het anders gekleurd is.)
:strip_exif()/f/image/86jO06Zk5ebPUoIX05eAOr8a.jpg?f=fotoalbum_large)
helaas slecht te zien op deze foto, maar het meeste trekt wel weer bij na een paar jaar en dan zie je er niet veel meer van.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Ik heb namelijk 4mm2 van de meterkast naar zolder liggen (was al getrokken) maar deze kabel is te kort om bij de omvormer te komen.
Er zit nog niks tussen. De kabel ligt achter een knieschot. Mijn idee was om daar een lasdoos te plaatsen en van daaruit verder te werken naar de omvormer.AUijtdehaag schreef op donderdag 2 december 2021 @ 20:24:
@Ronald_B
Zet er een werkschakelaar tussen?
Neem een gietmof voor onder de grond, die heeft stevige klemmen om te koppelen. Hars erover en klaarRonald_B schreef op donderdag 2 december 2021 @ 20:33:
[...]
Er zit nog niks tussen. De kabel ligt achter een knieschot. Mijn idee was om daar een lasdoos te plaatsen en van daaruit verder te werken naar de omvormer.
1 PVoutput . Dongen NB
[ Voor 94% gewijzigd door AquaPlanning op 02-12-2021 21:22 ]
2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.
Ah, nooit bij stilgestaan dat ze die ook hebben voor binnenshuis.reneeke1970 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 20:50:
[...]
Neem een gietmof voor onder de grond, die heeft stevige klemmen om te koppelen. Hars erover en klaar
Is die verbinding degelijker dan een paar goede wago lasklemmen?
Ja degelijke metalen klemmen met schroeven om aan te draaien. Grote kroonsteen zeg maarRonald_B schreef op donderdag 2 december 2021 @ 21:34:
[...]
Ah, nooit bij stilgestaan dat ze die ook hebben voor binnenshuis.
Zomaar als voorbeeld maar er zijn goedkopere
https://www.kabel24.nl/gelmof-relifix
[ Voor 11% gewijzigd door reneeke1970 op 02-12-2021 21:51 ]
1 PVoutput . Dongen NB
Die oplossing lijkt me zwaar overdreven. Je gebruikt die standaard Wago klemmen toch overal probleemloos in je centraaldozen? Waarom zou je dan bij een airco ineens binnen met giethars moeten werken?Ronald_B schreef op donderdag 2 december 2021 @ 21:34:
[...]
Ah, nooit bij stilgestaan dat ze die ook hebben voor binnenshuis.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Geen airco, maar omvormer van PVAndrehj schreef op donderdag 2 december 2021 @ 21:47:
[...]
Die oplossing lijkt me zwaar overdreven. Je gebruikt die standaard Wago klemmen toch overal probleemloos in je centraaldozen? Waarom zou je dan bij een airco ineens binnen met giethars moeten werken?
Roesten is oxidatie van ijzer.migjes schreef op donderdag 2 december 2021 @ 13:28:
[...]
ach ja, aluminium roest helaas wel, maar het laagje roest wat aan de buiten kant ontstaat gaat verder roesten tegen.
(een beetje silicone spray helpt bij vast zitten als het nodig is.)
maar dat dak dat zijn toch zink platen (als ik het goed zie?)?
zink is het zelfde verhaal aluminium, dat roest ook maar die roest laag beschermt tegen door roesten.
(silicone spray geen idee of dat helpt in dit geval?)
is het mooi om dit te doen, vaak niet, maar ach zo erg is het niet.
je ziet wel dat op plaatsen waar de klemmen eerst zaten wat deukjes zitten of krasjes of anders gekleurd is.
(en ook op de dakbedekking er onder zie je dat het anders gekleurd is.)
[Afbeelding]
helaas slecht te zien op deze foto, maar het meeste trekt wel weer bij na een paar jaar en dan zie je er niet veel meer van.
Bij aluminium zorgt oxedatie idd voor bescherming ofwel de oxidelaag, maar dat is geen roest.
Die oxidelaag zorgt er trouwens ook voor dat verf niet hecht, een aluminum hechtprimer heeft een etsende werking om er doorheen te komen.
[ Voor 8% gewijzigd door twain4me op 02-12-2021 22:32 ]
Nu heb ik conflicterende handleidingen. Of ik weet niet wat boven en onder is.
In de Enphase handleiding staat dat je de microomvormer niet op de kop mag plaatsen. Wat is de onder en bovenkant dan?
En in de SolarStell handleiding staat dat je hem verticaal moet plaatsen, in mijn ogen is dat in ieder geval niet recht op, en dus fout.
Maakt dit veel uit?
![]() | ![]() |
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Op het moment dat ik stroom opwek en ik verbruik het ook op datzelfde moment wordt dat al voor de meter gesaldeerd? Met andere woorden heb ik dan 2800kwh verbruikt tijdens het opwekken en heb ik 5520 Kwh (afrekening Oxxio) meer opgewekt op een moment dan dat ik toen verbruikte?
Basement Bios ---- Exo-S
Klopt, alle stroom die je rechtstreeks uit de panelen gebruikt gaat niet door de meter, dus die zie je niet terug op je rekening.Mystikal schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 10:21:
Op het moment dat ik stroom opwek en ik verbruik het ook op datzelfde moment wordt dat al voor de meter gesaldeerd? Met andere woorden heb ik dan 2800kwh verbruikt tijdens het opwekken en heb ik 5520 Kwh (afrekening Oxxio) meer opgewekt op een moment dan dat ik toen verbruikte?
Nu krijg je voor elke kWh teruglevering, weer een kWh geleverd. Dus terug levering kan je nog van je geleverde aftrekken. Wat er dan nog over is krijg je iets voor, of moet je betalen.
De kunst voor het moment dat de saldering er af gaat, is om zoveel mogelijk recht uit de panelen te gebruiken.
Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!
Wat je zelf van je PV gebruikt is Eopgewekt (wat je PV systeem aangeeft) - Eteruggeleerd (wat je meter aangeeft als teruggeleverd) = Eeigen gebruik
Salderen is dus alleen een boekhoudtechnische/financiële verrekening waarbij de energie die jij uit het net hebt gebruikt (omdat je niet genoeg opwekt op dat moment) weggestreept wordt tegen de energie die jij aan het net geleverd hebt (omdat je het zelf niet gebruikte).
[ Voor 22% gewijzigd door Septillion op 03-12-2021 10:33 ]
Ja, je eigen verbruik zul je niet op de meter terug zien. Als het op dezelfde fase is ziet je meter het niet eens, en als het op andere fases is wordt dit in de meter al verrekend.Mystikal schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 10:21:
Waarschijnlijk een hele domme vraag, maar als ik op mijn maand afrekeningen kijk van Oxxio en ik vergelijk de terug geleverde energie op de afrekening met wat er in de solarapp staat is dat gat gigantisch. Ik kom ongeveer 2800kwh te kort (heb 26 zonnepanelen vorig jaar laten leggen).
[removed]
Verwijderd
Dat is in de marge maar de productie in dit winterweer is ook marginaal en zou wel eens lager kunnen zijn als hst verbruik van de omvormer zelf.
Zelf heb ik een extra kWh-meter geplaats voor allen de omvormer. Dat maakt het apart houden van productie, intern verbruik (huishouding & omvormer) en export in het stroomnet eenvoudiger. De import aan stroom natuurlijk ook.
In 2023 gaat de eerste verlaging van het het één op één verrekenen in en krijg nog 91% verrekend en 9% is foets. In de jaren daarna gaat dat percentage verder omlaag naar 0% in 2030. Die is stroom foets...nou ja, jij krijgt een fractie voor jouw extra productie.
Als je meer prodceert dan jij verbruikt dan krijg jij nog maar een fractie, van wat je voor een kWh betaald.
Probeer zelf de stroom te verbruiken eant het terugleveren gaat onaantrekkelijker worden in de komende jaren.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5gbCY7snuPdAcdXT8Re3RT3C.jpg?f=user_large)
Hoe vul ik het 'Profitability' onderdeel bij 'SunnyDesign' realistisch in, conform het huidige salderingsbeleid?
Ik had gehoopt ergens als resultaat te kunnen zien wat de TVT is van de installatie, maar ik krijg dat er nog niet echt uit.
- Purchase price: is het tarief wat je betaalt voor het afnemen van stroom (€0,22 voordat het zo'n gekte was op de markt)
- Basic price: ??? netbeheerkosten ofzo bijv? Kan op 0 omdat de kWh-prijs in NL all-in is lijkt me
- Annual .... increase: stijging van de kosten in procent per jaar, 3% ofzo
- Annual consumption: je eigen verbruik per jaar
- Feed-in tariff of the transfer at the end of the year: is dit je terugleververgoeding? €0,11 / kWh bijv.
- Funding period in years: wat vul ik hier in als je de PV-materialen in één keer betaalt
- Levy or feed in of self consumption: ???? geen idee wat dit is
- Selling price on expiry of the feed-in tariff: als het salderen in één klap afgelopen zou zijn (worst case) dan is dit 0 lijkt me?
Verwijderd
Verwijderd
Roesten, corrossie verzwakken het materiaal. Oxidatie doet dit niet en de oxidelaag beschermt tegen verdere oxidatie...geen verdere omzetting van materiaal.twain4me schreef op donderdag 2 december 2021 @ 22:26:
[...]
Roesten is oxidatie van ijzer.
Bij aluminium zorgt oxedatie idd voor bescherming ofwel de oxidelaag, maar dat is geen roest.
Die oxidelaag zorgt er trouwens ook voor dat verf niet hecht, een aluminum hechtprimer heeft een etsende werking om er doorheen te komen.
Bij mij zitten de omvormers op het dak, en die gaan zo naar de meterkast. Wago 221 lasklemmen zijn tot 32A te gebruiken. Het is echt niet nodig het moeilijker te maken.Ronald_B schreef op donderdag 2 december 2021 @ 21:53:
[...]
Geen airco, maar omvormer van PVmaar begrijp je punt.
:strip_exif()/f/image/fDQU3ddmnAuLEgaduouGKo7f.jpg?f=fotoalbum_large)
En nog even voor de duidelijkheid: een 3-fasen meter saldeert wel tussen de fasen. Lever je op fase 1 2000W terug en verbruik je op fase 2 en 3 beide 500W dan wordt er alleen 1000W teruglevering geregistreerd door het telwerk.Septillion schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 10:30:
@Mystikal Nauwja, salderen. Alles wat je zelf al direct gebruikt komt gewoon niet langs je meterEen meter is geen magisch ding dat alles in je huis kan zien, het kan alleen meten wat werkelijk langs je meter komt. Je PV hangt achter de meter en je gebruikers ook dus het vermogen komt niet langs de meter.
Wat je zelf van je PV gebruikt is Eopgewekt (wat je PV systeem aangeeft) - Eteruggeleerd (wat je meter aangeeft als teruggeleverd) = Eeigen gebruik
Salderen is dus alleen een boekhoudtechnische/financiële verrekening waarbij de energie die jij uit het net hebt gebruikt (omdat je niet genoeg opwekt op dat moment) weggestreept wordt tegen de energie die jij aan het net geleverd hebt (omdat je het zelf niet gebruikte).
Ik mag hopen dat jouw meter dan 1000W teruglevering registreert en de verbruiksteller stil blijft staan.dennistd schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 12:52:
[...]
En nog even voor de duidelijkheid: een 3-fasen meter saldeert wel tussen de fasen. Lever je op fase 1 2000W terug en verbruik je op fase 2 en 3 beide 500W dan wordt er alleen 1000W verbruik geregistreerd door het telwerk.
-2000+500+500= -1000
Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!
De term salderen hiervoor is vooral verwarrend omdat het dus verder compleet los staat van de salderingsregeling. Als die komt te vervallen zal je meter dus nog steeds netto meten. Dit is namelijk geregeld in hoe netbeheerders je dienen te meten.
En hoop inderdaad dat je meter geen gebruik registreert als je meer terug levert dan je gebruikt
[ Voor 29% gewijzigd door Septillion op 03-12-2021 14:19 ]
Eens, maar dat staat op zich los van mijn vraag. Dan vul ik het gewoon wat ongunstiger in (hoger inkooptarief, lager teruglevertarief)Martin7182 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 14:32:
@ThinkPad volgens mij heeft het niet zoveel zin om de tvt heel nauwkeurig proberen te bepalen. Met de huidige prijsfluctuaties zit er zo 50% onzekerheid in de uitkomst. De afgelopen paar maanden liep mijn tvt terug van 4j naar 2j (op basis van nieuw contract dat eraan komt). Maar als de prijzen weer dalen dan kan het zo weer 4j of veel hoger worden.
[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 03-12-2021 14:56 ]
Met dit excelletje heb ik het proberen te benaderen:

Hier zit seizoen / afbouw saldering / degradatie panelen / inflatie op energieprijs (erg ruwe schatting) etc ingebouwd maar ga ik er wel vanuit dat de boel heel blijft en geen kosten meer maak.
Maar 2ct verandering in tarief laat de TVT datum ongeveer een maand opschuiven
Dit is met cijfers van sunnydesign, gecorrigireerd met de echte getallen (5,5% verschil tot nu toe) en er van uit gaan dat we straks nog 0 vergoeding krijgen. Wat makkelijk aan te passen is als dat wel is.
Belangrijke parameter: 31% direct eigen verbruik. Als ik dat nog verder op weet te krikken, gaat de saldering er minder hard in hakken maar voor de TVT datum maakt het weinig uit aangezien het meeste al is terug verdient voor de saldering echt er in gaat hakken. Voor de lange termijn wel een belangrijk getal.
Je ziet, goede TVT is een hele klus en dan ben je nog afhanklijk van de grillen van de markt. Maar ik moet zeggen: effect van saldering valt mij mee. Komt deels door inflatie op energieprijs. En die heb ik met 2% per jaar nog vrij voorzichtig gehouden.
Als we straks toch nog wat terug gaan krijgen, ziet het er best goed uit. Bij 12ct terugleververgoeding (whisfull thinking) is de lijn nagenoeg recht. De waarheid zal ergens in het midden gaan liggen?
[ Voor 14% gewijzigd door Wuursj op 03-12-2021 15:30 ]
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
Beetje off-topic, maar aangezien we het over financiële aspecten hebben:Martin7182 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 14:32:
[..]
Maar als de prijzen weer dalen dan kan het zo weer 4j of veel hoger worden.
Of het een effect is van de schaarste of hoge energieprijzen, maar ik heb het gevoel dat er op markplaats bijv. ook erg veel geboden wordt voor gebruikte panelen.
Voor het platte dak van de nog te bouwen veranda probeer ik alvast voor en leuk bedrag 9 panelen van ~170x1m te scoren, maar dat is nog niet eenvoudig.
Prijzen van nieuwe panelen dalen ook niet echt op dit moment.
Ik denk vooral aanbod. Ik heb vorig jaar rond deze tijd ook op MP zitten kijken voor 6 simpele panelen voor op de schuur en toen was energie nog niet zo duur. Daar zit wat schaduw dus mocht niet teveel kostenCranberry schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 15:23:
[...]
Beetje off-topic, maar aangezien we het over financiële aspecten hebben:
Of het een effect is van de schaarste of hoge energieprijzen, maar ik heb het gevoel dat er op markplaats bijv. ook erg veel geboden wordt voor gebruikte panelen.
Het is of bijna nieuw prijs als je aftrek btw mee neemt bij nieuwe panelen. Of je zit met <250 wp te kutten en voor dat soort oudere panelen heb ik gewoon te weinig dak
In de wel recente panelen is (of was) er gewoon erg weinig aanbod. Ik had gehoopt op een setje van die EPC-compensatie panelen die een nieuwebouwhuiseigenaar er meteen afflikkerd voor een grotere set. Maar helaas.
Omvormers wel tweedehands gevonden voor een goede prijs. Sunnyboy 2.5 uit 2017 voor 230 euro vond ik de gok wel waard. Ook 3x APS YC600 voor op de schuur voor 100 euro/stuk. Iets minder goede deal, vooral omdat er 1 stuk bleek. Maar toch nog een nieuwe gekregen van APS
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
Ik heb 2 maanden geleden Trina Solar 385Wp bij stralendgroen voor 142/stuk gekocht. Een paar weken later waren ze 148, nu zie ik de 395 op 179 staan. Als ik goed herinner was het prijs verschil 15 euro of iets.Cranberry schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 15:23:
[...]
Beetje off-topic, maar aangezien we het over financiële aspecten hebben:
Voor het platte dak van de nog te bouwen veranda probeer ik alvast voor en leuk bedrag 9 panelen van ~170x1m te scoren, maar dat is nog niet eenvoudig.
Prijzen van nieuwe panelen dalen ook niet echt op dit moment.
Beide de energie prijsgekte, productie problemen in China en de hoge container prijzen hebben de prijs denk ik wel opgedreven.
Ik las vd week wel dat de container prijzen weer zakken en voor de zonnepanelen ook prijsverlagingen zijn aangekondigd. Voorlopig heb ik er voldoende
Je zou ook eerst de voor 9 panelen benodigde omvormer met het minimale aantal panelen meer kunnen leggen, even sparen en dan uitbreiden tot de max.
Het enige probleem hier mee is dat het wel degelijk salderen in de meter is omdat het per wet de ferraris methode moet gebruiken, niet omdat het niet per telwerk kan tellen. Er zijn hier al meerdere gevallen langsgekomen van mensen waar het dus wel alles apart telde en er dus niet correct gesaldeerd werd. Dat is toen met een firmware update (of nieuwe meter) opgelost, maar ik zou zeggen dat er geen garantie voor de toekomst is dat het niet ooit zo gaat werken als je meer dan 1 fase in huis hebt.Septillion schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 14:16:
@dennistd Klopt, maar om het salderen te noemen is naar mijn idee wat verwarrend. De meter heeft simpelweg geen telwerk per fase maar alleen voor het totaal. En net zoals bij een 1-fase meter kan er maar één telwerk tegelijk registreren. Dus alleen het netto gebruik / levering over alle fase.
De term salderen hiervoor is vooral verwarrend omdat het dus verder compleet los staat van de salderingsregeling. Als die komt te vervallen zal je meter dus nog steeds netto meten. Dit is namelijk geregeld in hoe netbeheerders je dienen te meten.
En hoop inderdaad dat je meter geen gebruik registreert als je meer terug levert dan je gebruikt
Staat voorlopig nog in de koelkast.Verwijderd schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 11:42:
In 2023 gaat de eerste verlaging van het het één op één verrekenen in en krijg nog 91% verrekend en 9% is foets. In de jaren daarna gaat dat percentage verder omlaag naar 0% in 2030.
Wiebes' wet is voorlopig nog controversieel verklaart.
En van de 4 coalitiepartijen had alleen de VVD de afbouw van het salderen staan. De 3 overige partijen zijn (no steeds?) voor het salderen.
Ja dat staat inderdaad los van je vraag. Maar mijn punt is dat je ook niet kunt bepalen of het 3-4-5 jaar wordt. Zoals gezegd; ik sta met de huidige prijzen op 2 jaar (heb kortlopend contract), maar het zou me niet verbazen als het uiteindelijk toch 5 jaar wordt. De zon schijnt gratis, de prijzen zouden uiteindelijk naar bijna nul kunnen 😀ThinkPadd schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 14:41:
[...]
Eens, maar dat staat op zich los van mijn vraag. Dan vul ik het gewoon wat ongunstiger in (hoger inkooptarief, lager teruglevertarief)Gaat mij niet om het op de week of maand precies te weten, maar of het 3-4-5 jaar o.i.d. is.
Natuurlijk heb je nergens garantie op, zeker met deze overheidTermy schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 17:00:
[...]
Het enige probleem hier mee is dat het wel degelijk salderen in de meter is omdat het per wet de ferraris methode moet gebruiken, niet omdat het niet per telwerk kan tellen. Er zijn hier al meerdere gevallen langsgekomen van mensen waar het dus wel alles apart telde en er dus niet correct gesaldeerd werd. Dat is toen met een firmware update (of nieuwe meter) opgelost, maar ik zou zeggen dat er geen garantie voor de toekomst is dat het niet ooit zo gaat werken als je meer dan 1 fase in huis hebt.
Maar het is verwarrend omdat het twee compleet losstaande wetten betreft. Of eigenlijk, een wet (hoe te meten) en een regeling (salderingsregeling). Als je het allebei salderen noemt is snel de verwachting dat beide ter discussie staan voor na 2023 maar dat is niet zo. Dat is puur de administratieve regeling.
En daarnaast is er ook sprake van "een redelijke vergoeding" van wat je terug het net in duwt.
Begin nu alvast met het meten wanneer je panelen en zeker je meter wat doet zodat je straks de cijfers al hebt om te bekijken waar je de zonnestroom slimmer kan gebruiken en als je een accu aan wil gaan schaffen
Als je nog panelen gaat plaatsen, denk eens over oost/zuid/west spreiden zodat je langer de tijd hebt om netto zonnestroom te gebruiken.
Ik prul er al een beetje mee, de EV en de afwasmachine starten op basis van opbrengst of als de voorspelling niet voldoende is, dan midden in de nacht.
Dat zeg ik toch?maarten_NL schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 14:14:
[...]
Ik mag hopen dat jouw meter dan 1000W teruglevering registreert en de verbruiksteller stil blijft staan.
-2000+500+500= -1000

(foutje
/f/image/KKQA3pGEYJYG9CsqoeVTdU9I.png?f=fotoalbum_medium)
/f/image/WhxEq4y96zHsPCpSLXaHREsu.png?f=fotoalbum_medium)
Ook panelen met een Impp (onder STC-condities) groter dan de omvormer is geen probleem. Zie reactie GoodWe:
Dit is geen probleem om de volgende redenen:
1/ De omvormer gaat in powerlimiting als de stroom meer wordt dan de omvormer aankan, hij gaat niet defect. De omvormer gaat defect als de stringspanning boven de maximale ingangsspanning komt van de omvormer.
2/ De panelen leveren max 13.36A, dit is bij maximale instraling van 1000W/m². De instraling in Nederland is max 900W/m², dus 10% minder, dus ook 10% minder stroom max. 12A.
Wel gaat de stroom iets omhoog als het paneel warm wordt, ongeveer 0.5% bij 10°C, dus ongeveer max 12.3A
Zie de verklaring van overdimensioneren.
Al sluit ik mijn halve set à 3500Wp aan op een 700XS dan nog verwacht ik dat hij op korte termijn in elk geval heel blijft. Met zoals vorige keer over hetzelfde: stroom trek je, stroom kun je niet duwen.
Op ons dak is geen schaduw ( dak op Zuid oost, geen bomen, dakkapel enz), maar hij adviseerde toch solaredge. En zonnepanelen 2 typen EON Aura 360 en REC Alpha Pure Black 405.
Nu heb ik offertes met goodwin omvormer en solaredge optimizers en omvormers.
Ben nog aan het inlezen of die optimizers wel zin hebben. Ik zie tot nu toe geen enkele reden om optimizers te nemen??
Nu wachten op de offerte van vereniging eigen huis.
Die speld doet dat wel alleen je zekering te klein...Ronald schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 21:26:
@Dre het enige elektrische apparaat wat ik ooit heb aangesloten wat niet aan powerlimiting deed was een haarspeld... de zekering nog mijn moeder was er erg over te spreken.
Al sluit ik mijn halve set à 3500Wp aan op een 700XS dan nog verwacht ik dat hij op korte termijn in elk geval heel blijft. Met zoals vorige keer over hetzelfde: stroom trek je, stroom kun je niet duwen.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Je kan in de marge nog vele voordelen vinden van optimizers, volgelpoep, ongelijke vervuiling, per paneel monitoring, dat de rest doorwerkt als er 1 stuk is, en dergelijke. Wat uiteindelijk telt is de terugverdientijd dus daar moet je je blind op staren.Hellboy! schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 21:36:
Vandaag energiewonen adviseur langa geweest.
Op ons dak is geen schaduw ( dak op Zuid oost, geen bomen, dakkapel enz), maar hij adviseerde toch solaredge. En zonnepanelen 2 typen EON Aura 360 en REC Alpha Pure Black 405.
Nu heb ik offertes met goodwin omvormer en solaredge optimizers en omvormers.
Ben nog aan het inlezen of die optimizers wel zin hebben. Ik zie tot nu toe geen enkele reden om optimizers te nemen??
Nu wachten op de offerte van vereniging eigen huis.
Wat kost de set met goodwin (we?), wat met solaredge? Met dezelfde panelen?
Zorg dat je zelf een goede monitoring opzet, je zonnepanelen een beetje leert kennen en dan merk je vanzelf wel als er iets mis is.
In mijn geval was het niet de installateur of solaredge die contact op nam dat er al een week een optimizer uit lag en het paneel dus 0 deed, maar ik zelf. Sindsdien heb ik dus zelf een monitoring gebouwd op de Solaredge monitoring, nu heb ik rond de middag een melding als er een paneel achter blijft.
Ik had al een dikke waarschuwing in de installateur kant van monitoring portal staan toen ik onder de 0,05kWh/kW bleef... Dat werkt echt wel... Toch blij dat ik het niet in het account van Solar Outlet heb laten zetten... Was de paar uurtjes edge academy waard.
Zelfstroom heeft daar geen tijd voor zeggen ze, ze adviseren elke maand zelf een keer te kijken.Ronald schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 21:50:
@maarten_NL Solaredge stelt alleen de eigenaar op de hoogte als de installateur dat zo in stelt.
Ik had al een dikke waarschuwing in de installateur kant van monitoring portal staan toen ik onder de 0,05kWh/kW bleef... Dat werkt echt wel... Toch blij dat ik het niet in het account van Solar Outlet heb laten zetten... Was de paar uurtjes edge academy waard.

Ik heb ook betere dingen doen dan elke maand een keer kijken dus ik laat mijn Raspberry de Solaredge API leegzuigen en als er wat afwijkt dan krijg ik een Telegrammetje.
/f/image/fe9KOcUwrb5XVhRXWcpJGb7D.png?f=fotoalbum_large)
Hoeveel kapotte optimizers zouden er op de wereld nutteloos op daken liggen?
[ Voor 14% gewijzigd door maarten_NL op 03-12-2021 22:33 . Reden: screenshot ]
Nou lijkt mij simpelweg de oplossing de omvormer achter een eigenlijk alamat te zetten van 100mA of 300mA. Wat zouden jullie doen, nu we weten dat deze af en toe boven de 30mA gaat, kiezen voor 100mA of maar gelijk 300mA?
En als ik een alamat plaats, moet deze aan de andere kant in de meterkast en dat betekent ook dat er nieuwe bedrading getrokken moet worden. Ik wil eigenlijk gelijk voorbereiden op een 3-fase omvormer en dus 5x 2.5mm2 door de 19mm buis halen. Volgens mij kan ik prima een 1-fase omvormer aan een 3-fase alamat aansluiten. Er wordt dan maar op 1 fase geleverd. Of zou iemand dat ten zeerste afraden en zo ja, waarom? In principe heb ik hetzelfde met mijn 3-fase laadpaal (ook aan een 3-fase alamat) waar de phev maar op 1 fase laadt.
Heb ik ook een paar keer gehad met 1 van de SMA's. Heb een nieuwe 300MA aardlek in meterkast geplaatst en afkloppen tot nu toe niet mee gehad.padoempats schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 22:30:
Ik heb een SMA 1 fase omvormer en de aardlek hier achter slaat helaas heel soms nog wel eens om als het regent en hard waait. Ik heb de stekkers en kabels allemaal nog wat beter weggewerkt, maar het mocht niet baten. De omvormer zit een gewone B16 groep, waarvan 4 groepen achter een aardlek 30mA zit. Ook al heb ik in de SMA setup al aangegeven dat deze op 30mA aardlek zit, slaat die toch soms af (1x in de 2-3 maanden).
Nou lijkt mij simpelweg de oplossing de omvormer achter een eigenlijk alamat te zetten van 100mA of 300mA. Wat zouden jullie doen, nu we weten dat deze af en toe boven de 30mA gaat, kiezen voor 100mA of maar gelijk 300mA?
En als ik een alamat plaats, moet deze aan de andere kant in de meterkast en dat betekent ook dat er nieuwe bedrading getrokken moet worden. Ik wil eigenlijk gelijk voorbereiden op een 3-fase omvormer en dus 5x 2.5mm2 door de 19mm buis halen. Volgens mij kan ik prima een 1-fase omvormer aan een 3-fase alamat aansluiten. Er wordt dan maar op 1 fase geleverd. Of zou iemand dat ten zeerste afraden en zo ja, waarom? In principe heb ik hetzelfde met mijn 3-fase laadpaal (ook aan een 3-fase alamat) waar de phev maar op 1 fase laadt.
In node red met een simpele http get met authenticatie op:Ronald schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 22:42:
@maarten_NL Zuig je dat uit de 'monitoring website'? (Ik heb 1000en json files vanaf de endpoints die de voor de grafieken gebruikt worden... moet nog een DB in geschoten worden) of heb je ergens een andere manier gevonden?
https://monitoring.solare...s/JESITEID/layout/logical
En dan de json uitpluizen.
Deze key geeft de Wh/dag per optimizer zoals je normaal op de site/app ziet:
payload.reportersData["optimizerserienummer"].unscaledEnergy
Op een telefoon werkt de Nodered ide niet zo handig dus als je erbij geïnteresseerd bent dan kan ik de flows morgen wel even via pb sturen.
Houdt gewoon de richtlijnen aan:
https://library.e.abb.com...nt_Aansluiten%20PV_LR.pdf
Dat betekent een losstaande alamat die gerust 300 mA mag zijn (enkel bij PV)
Kijk ook nog ff verder in het docunent of je wat meer moet beveiligen tegen >40A door je aardlekschakelaars naar de huisgroepen.
Bedankt, goed punt. In de schuur hangt een 5kw 3fase omvormer, die kan dus max 8A leveren op alle fases. Icm 16A vd andere 1-fase omvormer (3680w) en 25A uit het net is dat 8+16+25 = 49A op 1 fase. Klinkt overigens wel erg als een theoretisch probleem.Het gebruik per groep en fase heb ik perfect in de smiezen en ken de gebruikers, piekgedrag en verdeling over de fases is volledig geoptimaliseerd voor netste verdeling. Uitzonderingssituaties waren er waarbij 1 fase 6000w deed, maar altijd icm de laadpaal die op een eigen alamat zit. Maar wat theoretisch kan, kan dus praktisch ook. Gezien het document wat je stuurde ligt de oplossing in het vervangen van de 40A/30mA aardlekschakelaars met B40/30mA aardlekautomaten om te voorkomen dat er hogere stromen dan 40A gaan lopen naar de 4 groepen erachter? OF de aardlekschakelaar die achter specifiek die ene fase zit vervangen met een 63A model?AUijtdehaag schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 00:58:
@padoempats
Houdt gewoon de richtlijnen aan:
https://library.e.abb.com...nt_Aansluiten%20PV_LR.pdf
Dat betekent een losstaande alamat die gerust 300 mA mag zijn (enkel bij PV)
Kijk ook nog ff verder in het docunent of je wat meer moet beveiligen tegen >40A door je aardlekschakelaars naar de huisgroepen.
[ Voor 3% gewijzigd door padoempats op 04-12-2021 08:30 ]
Die aardlekschakelaars heb ik ook vervangen voor aardlekautomaten inderdaad.
Dat kost geen extra plaats (abb-sandervunderink)
Of een extra zekeringautomaat voor je huisgroepen plaatsen buiten de pv om.
Het is inderdaad erg theoretisch.
Vraag is of de verzekering expert er ook zo over denkt bij een calamiteit.
Het wordt nog erger met batterij opslag. Dan kunnen nog hogere stromen gaan lopen.
Dit topic is gesloten.
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font].

Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic