En de panelen zijn besteld, dank voor de tips Tweakers!
Weet iemand hoe het 'flapje' heet (tussen de moeren) van een Clickfit stokschroef? Hier rust de rail op.
https://www.solar-outlet.nl/stokschroef-m10-x-200.html
Ik heb namelijk stokschroeven zonder dit flapje en heb het flapje wel nodig
Montageplaat
https://www.sun-solar.nl/...hroef-plaatjes-m10-x-200/
https://www.solar-outlet.nl/stokschroef-m10-x-200.html
Ik heb namelijk stokschroeven zonder dit flapje en heb het flapje wel nodig
Montageplaat

https://www.sun-solar.nl/...hroef-plaatjes-m10-x-200/
[ Voor 17% gewijzigd door JL-IP(!) op 24-11-2021 14:50 ]
Dat is toch mooi, iemand die op basis van de oprechte adviezen in dit topic zich laat overtuigen en dezelfde dag nog actie onderneemt, daar doen we het voorturkeyhakan schreef op woensdag 24 november 2021 @ 12:52:
Dat zie je wel eens anders

Hij had de offertes al liggen denk hiBatilan schreef op woensdag 24 november 2021 @ 15:59:
[...]
Dat is toch mooi, iemand die op basis van de oprechte adviezen in dit topic zich laat overtuigen en dezelfde dag nog actie onderneemt, daar doen we het voor![]()
Dat zie je wel eens anders
1 PVoutput . Dongen NB
Ook dat is al achterhaalt met PVT panelen. Hoger rendement van je PV panelen door koeling zomers en afgevoerde warmte in voor en najaar beschikbaar voor je warmtepomp.Proton_ schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:54:
Je hebt maar één dak, dus zet de vierkante meters zo effectief mogelijk in
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
@Pietje555 Hoe kan je in de zomer zowel je huis als panelen koelen? PVT heeft in mijn optiek het probleem dat de warmte en koelvraag niet op het juiste moment uitkomen om er iets nuttigs mee te doen. In de winter bevriest je PV en in de zomer wil je je huis niet gaan verwarmen om je PV te koelen. Als je je huis dan wilt koelen ga je je PV nog meer opwarmen dan normaal.
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Dat leuke marketingverhaal zou ik maar niet geloven.Pietje555 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 16:52:
[...]
Ook dat is al achterhaalt met PVT panelen. Hoger rendement van je PV panelen door koeling zomers en afgevoerde warmte in voor en najaar beschikbaar voor je warmtepomp.
PVT is ruk om vele redenen:
- Je panelen kun je alleen in de winter koelen, als je je huis verwarmt. Maar dan is koeling van die panelen helemaal niet nodig.
- In de zomer kun je zowel je huis als je panelen niet koelen, want als je je huis koelt worden je panelen veel te heet, en om de panelen te koelen moet je huis gaan verwarmen....
- De COP is tov van een gewone L/W of W/W warmtepomp veel slechter.
- De prijs is tov een gangbare warmtepomp met losse panelen veel hoger.
- In de winter als je het systeem het hardst nodig hebt vriest je de hele bende vast (defrosts zijn niet of nauwelijks mogelijk), waardoor zowel de opbrengst van je PV als de COP van je WP kelderen.
- Je zit met allerlei lekkagevoelige sysemen op je dek.
- Je moet het systeem vullen met glycol, wat duur, onhandig en niet bepaald milieuvriendelijk is.
[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 18-02-2022 12:25 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Lijkt me ook, maar hebben "we" toch dat laatste zetje gegevenreneeke1970 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 16:18:
[...]
Hij had de offertes al liggen denk hi

@Andrehj
Ik heb het ook niet over de woning koelen.
Zomers werken ze als zonneboiler en kun je de warmte in je boilervat kwijt.
In voor en na seizoen zijn de panelen vrijwel altijd warmer dan de luchttemperatuur. Daarnaast bevat dit meer energie dan lucht. Voordeel toz van L-W warmtepomp maar geen dure lus in de grond.
Invriezen doen ze nauwelijks in Nederland door de glycol en het rondpompen van water. Een L-W warmtepomp staat ook constant te defrosten.
De opgewerkte electriciteit kun je voor een naverwarmer gebruiken in de winter.
Inmiddels al 4 systemen gezien en ze werken prima. Niet zo effectief als in de foldertjes, maar om het nu ruk te noemen is wel wat overdreven.
Ik heb het ook niet over de woning koelen.
In voor en na seizoen zijn de panelen vrijwel altijd warmer dan de luchttemperatuur. Daarnaast bevat dit meer energie dan lucht. Voordeel toz van L-W warmtepomp maar geen dure lus in de grond.
Invriezen doen ze nauwelijks in Nederland door de glycol en het rondpompen van water. Een L-W warmtepomp staat ook constant te defrosten.
De opgewerkte electriciteit kun je voor een naverwarmer gebruiken in de winter.
Inmiddels al 4 systemen gezien en ze werken prima. Niet zo effectief als in de foldertjes, maar om het nu ruk te noemen is wel wat overdreven.
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Dat is niet waar, die panelen zitten aan de primaire kant van je WP. Je moet dus altijd de WP nog aanzetten (weliswaar met vrij hoog rendement) om SWW te maken.Pietje555 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 17:20:
Kun je dan ook verklaren waarom deze systemen qua sCOP slechter scoren dan LW of WW warmtepompen? Als die panelen meer energie bevatten dan lucht, zou die sCOP toch fantastisch moeten zijn? Het probleem is nou juist dat door de WP die panelen juist worden afgekoeld, en tov de lucht een flink temperatuurverschil moeten hebben om überhaupt warmte uit de lucht op te kunnen nemen.In voor en na seizoen zijn de panelen vrijwel altijd warmer dan de luchttemperatuur. Daarnaast bevat dit meer energie dan lucht.
Een L/W WP heeft geen lus in de grond. Dat is een W/W WP.Voordeel toz van L-W warmtepomp maar geen dure lus in de grond.
Die glycol zit in de leidingen, en is flink kouder dan de omgeving om warmte op te kunnen nemen. Hoe die glycol (die ervoor dient om het leidingwerk tegen bevriezing te beschermen) ervoor gaat zorgen dat de panelen niet aanvriezen moet je maar even uitleggen.Invriezen doen ze nauwelijks in Nederland door de glycol en het rondpompen van water.
Die kán tenminste defrosten. PVT vriest gewoon dicht. En constant is uiteraard zwaar overdreven.Een L-W warmtepomp staat ook constant te defrosten.
Wat bedoel je met een naverwarmer?De opgewerkte electriciteit kun je voor een naverwarmer gebruiken in de winter.
Heb je ze ook bij vorst gezien? Als de rijp centimeters dik op de panelen zit? Bedenk dat even wat er gebeurt als het ook nog gaat sneeuwen, en de WP ervoor zorgt dat de panelen goed koud blijven (die probeert daar immers warmte uit te halen). Dan werkt die sneeuw als isolatie, de cop knalt onderuit, je WP gaat uiteindelijk maar z'n backupheaters aan zetten om toch het huis (met cop 1) nog maar wat warm te krijgen...Inmiddels al 4 systemen gezien en ze werken prima. Niet zo effectief als in de foldertjes, maar om het nu ruk te noemen is wel wat overdreven.
En je PV (om het toch nog een beetje ontopic te houden) werkt dan ook niet meer, want de sneeuw glijdt niet meer door de panelen, door de aangevroren rijp.
Ik hoop op een strenge winter, dan staan de topics weer vol met problemen met dit soort systemen.
[ Voor 46% gewijzigd door Andrehj op 24-11-2021 19:40 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Huh. Jij bent snel om.turkeyhakan schreef op woensdag 24 november 2021 @ 12:52:
Gisteren was je nog bijna anti.
Rec panelen besteld of een offerte akkoordeerd. We hebben nog niet eens gezegd dat het goede panelen zijn.
Rec is naar wat ik heb gelezen zeker een goed merk, eens??ApC_IcE schreef op woensdag 24 november 2021 @ 20:32:
[...]
Huh. Jij bent snel om.
Gisteren was je nog bijna anti.
Rec panelen besteld of een offerte akkoordeerd. We hebben nog niet eens gezegd dat het goede panelen zijn.
zeker weten!turkeyhakan schreef op woensdag 24 november 2021 @ 20:34:
[...]
Rec is naar wat ik heb gelezen zeker een goed merk, eens??
Huis met vergelijkbare grote zonder gas aansluiting, elektrische auto's en daarnaast nog een tinyhouse (55m2 vrijstaand) met complete voorzieningen.Andrehj schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:01:
[...]
Onze materialen (panelen, omvormer en railsysteem) komen van Winkelman in Hengelo. Daar zou ik zo weer bestellen.
Maareh, als je 8 a 10 MWh per jaar verbruikt, zou dan niet eens naar je verbruik kijken? Dat is wel erg hoog namelijk.
Hier, in een vrij grote vrijstaande woning (ca 900m3 excl garage), bewoond door een gezin met twee pubers en verwarmd door een warmtepomp is ons verbruik ongeveer 6 MWh.
Volgens mij met dat alles samen geen heel opvallend verbruik.
Thanks voor alle tips, ik ga nog een paar offertes opvragen.
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom
Iemand nog een idee waarom ik meer panelen zou leggen dan ik qua vermogen nodig ga hebben? Hoe snel verdient zoiets zich terug?The_Cube schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:32:
@Ronald en @Proton_
Het dak ligt er nog niet mee vol. Wat ook gaat passen is 12 oost en 16 west. Hoe zit het dan met echt overschot. Het leek er dan op dat ik met 8 panelen extra alleen maar meer terug lever, dat boven je eigen verbruik terugveren, levert toch weinig geld op?
Het idee is dat er ook nog ruimte is voor zonnecollector op west voor extra SWW tegen de tijd dat er gezinsuitbreiding plaats vind. Met een extra SWW tank
Help!! De netwerkbeestjes zijn op¿?¿
Als je het laat doen: De prijs van een paar panelen meer of minder maakt niet zoveel uit in het totaal, later een set uitbreiden is financieel minder interessant.The_Cube schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:17:
[...]
Iemand nog een idee waarom ik meer panelen zou leggen dan ik qua vermogen nodig ga hebben? Hoe snel verdient zoiets zich terug?
Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!
tja ik ging eerst uit van.The_Cube schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:17:
[...]
Iemand nog een idee waarom ik meer panelen zou leggen dan ik qua vermogen nodig ga hebben? Hoe snel verdient zoiets zich terug?
kosten 0,30 - 0,40€/Wp dan een omvormer 0,10€/Wp en dan bevestiging klem 0,10€/Wp
dan zelf installeren dus 0,00€/Wp.
en dan krijg je maar 0,08€/kWh voor je overschot.
0,60€/Wp / 0,08€kWh = 7,5 jaar TVT.
dit is dus best redelijk en goed te doen.
(en dan ook nog wat @maarten_NL ook zegt, een paar extra panelen, maakt de kosten vaak niet zoveel duurder.
allen nu, nu weet ik het niet meer.
@Ebbie heeft hier een nieuw contract afgesloten:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/69558122
en dan kom je uit op gemiddeld +/- 0,32€/kWh.
dit zou dus een TVT maken van 2 jaar voor overschot.
de totale markt is in paniek en het is nog maar de vraag wat we gaan krijgen de komende jaren.
ik wil je niks aanraden, nog iets afraden.
kan je ook niet vertellen of leveranciers niet hard op de rem gaan trappen, als zij contrakten moeten uitschrijven waar bij iemand dus ineens veel geld kan verdienen.
en daar bij, ik heb mijn voorschot nu op 0,95€/maand laten zetten.
want komend jaar is de regering van plan om de heffing korting 1x met 230€ te verhogen.
dit dekt eigenlijk al 2 jaar mijn gehele kosten voor een toefje gas wat ik nog gebruik.
elke voorspelling die ik nu doe, is dus op drijfzand gestoeld.
(maar ga lekker in een gezonde over productie, niet super veel maar doe je zelf ook niet te kort.
denk aan meer gebruik per jaar, en dat zonnepanelen elk jaar iets meer of minder opbrengst kunnen hebben(kan een 5% verschil per jaar in zitten).
denk ook aan een warmtepomp of elektrische auto, opmaken is veel makkelijker als opwekken.
doe het gewoon in 1x goed dat is het goedkoopst aan leggen.)
[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 25-11-2021 12:36 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Dat dacht ik ook, maar toen ik de meerprijs zag schrok ik toch wel even. Ik zat blijkbaar net op de grens wat de omvormer aankon en met die extra panelen moest die zwaarder en dus ook duurder uitgevoerd worden.maarten_NL schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:29:
[...]
Als je het laat doen: De prijs van een paar panelen meer of minder maakt niet zoveel uit in het totaal, later een set uitbreiden is financieel minder interessant.
dat is wat een installateur zonder kennis je zal vertellen, of iemand die lui is en de klant niet al te slim.jongetje schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:36:
[...]
Dat dacht ik ook, maar toen ik de meerprijs zag schrok ik toch wel even. Ik zat blijkbaar net op de grens wat de omvormer aankon en met die extra panelen moest die zwaarder en dus ook duurder uitgevoerd worden.
maar de werkelijkheid is soms heel anders.
zo kun je op een simpele 3kW omvormer met 2 mpp's.
met gemak 2x10*x350Wp hangen, net zo als een 4kW of 5kW of 6kW.
ze hebben allemaal gewoon 600V als maximum aantal Wp doet er niet toe.
pas als je daar overheen gaat en meer Voc(+10% voor temperatuur) op een string wil, dan word het pas echt iets duurder.
*) met juiste type paneel is zelfs 2x12x370Wp mogenlijk.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Ik heb .... ook daar uitgebreid naar gekeken voor ik niet-PVT neerlegde.Andrehj schreef op woensdag 24 november 2021 @ 17:02:
[...]
Dat leuke marketingverhaal zou ik maar niet geloven.
PVT is ruk om vele redenen:
[...]
Kortom, niet aan beginnen.
Het thermisch vermogen van PVT wordt niet gegeven door de fabrikanten (Dat is slecht teken)
Ik heb ergens gevonden dat het op minder dan 200W zou zijn in de winter.
Ik heb 20 panelen op mijn dak... En dat is elk hoekje en gaatje vol... En net buiten de lijntjes van sommige regeltjes. Dit zou zelfs na het aanbrengen van de zwaarste en extreem dure na-isolatie-maatregelen niet voldoende zijn voor mijn woning.
Dus moet er een alternatieve warmtewisselaar bij... lees... Een L/W buitenunit.
En dan kosten die panelen >€500 per stuk....
Dan is een W/W pomp ineens ernstig goedkoop.
PVT... Wat een klinkklare onzin.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Was het het nominaal vermogen, of het maximaal toepasbare vermogen? (even de specificaties van je omvormer bekijken)jongetje schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:36:
[...]
Dat dacht ik ook, maar toen ik de meerprijs zag schrok ik toch wel even. Ik zat blijkbaar net op de grens wat de omvormer aankon en met die extra panelen moest die zwaarder en dus ook duurder uitgevoerd worden.
Mijn garagedak als voorbeeld, Growatt 1500MIC-TLX, dus maximaal 1500W vermogen. Dan zou je zeggen (en dat is wat volgens mij het gros van de installateurs doet), dan mag je 1500Wp panelen aansluiten, nee dus!
:fill(white):strip_exif()/f/image/8DGLuc2DMd2GAs4kKTLGL88x.png?f=user_large)
Volgens de fabrikant mag er 2100Wp op aangesloten worden. Ik heb er 5 panelen met totale Wp van 1925 op zitten. Het nadeel is dat er in de top van de topdagen dus maar 1500W het net op gaat. Nu ligt mijn garagedak niet ideaal, ZO op 48 graden, dus in de rest van de topdag en het grootste deel van het jaar, je wel meer m2 hebt liggen dus het beschikbare vermogen van je omvormer nuttiger gebruikt.
Dus als er nog ruimte is in de het toepasbare vermogen, zit er minder terugverdientijd aan dan dat als je een grotere omvormer zou moeten kiezen om de extra panelen aan te kunnen sluiten.
[ Voor 65% gewijzigd door maarten_NL op 25-11-2021 13:42 ]
Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!
het kan nog beter.maarten_NL schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:31:
[...]
Was het het nominaal vermogen, of het maximaal toepasbare vermogen? (even de specificaties van je omvormer bekijken)
Mijn garagedak als voorbeeld, Growatt 1500MIC-TLX, dus maximaal 1500W vermogen. Dan zou je zeggen (en dat is wat volgens mij het gros van de installateurs doet), dan mag je 1500Wp panelen aansluiten, nee dus!
[Afbeelding]
Volgens de fabrikant mag er 2100Wp op aangesloten worden. Ik heb er 5 panelen met totale Wp van 1925 op zitten. Het nadeel is dat er in de top van de topdagen dus maar 1500W het net op gaat. Nu ligt mijn garagedak niet ideaal, ZO op 48 graden, dus in de rest van de topdag en het grootste deel van het jaar, je wel meer m2 hebt liggen dus het beschikbare vermogen van je omvormer nuttiger gebruikt.
Dus als er nog ruimte is in de het toepasbare vermogen, zit er minder terugverdientijd aan dan dat als je een grotere omvormer zou moeten kiezen om de extra panelen aan te kunnen sluiten.
de omvormer is geschikt voor 500V, hier 10% van af voor de temperatuur.
kom je op 450Voc uit.
er zijn nog wel panelen te vinden die maar 42Voc hebben.
450 /42 = 10 stuks met gemak (er is nog 0,7 marge over ook, maar panelen zagen gaat zo slecht.).
10x350Wp =3500Wp
dus de 750 tot de 2000 kunnen allemaal 3500Wp aan mits je het juiste paneel gebruikt.
(of het verstandig is is natuurlijk een ander verhaal.
maar ik heb nu ook 6430Wp op een 4000VA omvormer hangen. lol.
hier voor had ik 5770Wp op een 3300VA omvormer. )
edit
kan nog maffer trouwens.
je kunt 2 Stringen parallel maken met Panasonic panelen.
zit je nog steeds ruim onder de 13A en de 16A kortsluit.
dan kun je maar 7 panelen serieel zetten vanwege de hoge Vmpp/Voc.
maar 2x7x330Wp = 4620Wp
edit2:
als je dan grofweg rekent dat bewolking je nog 1/6 W van je Wp oplevert.
4620Wp / 6 = 770W, dus de mic-750-x zal zelfs bij bewolking aftoppen.
verstandig, nop, maar kunnen ja hoor geen probleem.
[ Voor 10% gewijzigd door migjes op 25-11-2021 14:06 ]
Mag ik vragen hoe je definieert wat je "nodig hebt" qua vermogen? "Nodig" heb je (imo) niets, je kunt immers ook je hele huis draaien op je netaansluiting. Het is enkel de vraag hoeveel geld je wilt verdienen. En hoe groter de installatie hoe meer geld je verdient. Daarnaast wordt de prijs/Wp van de totale installatie gunstiger als die groter is, dus ook je relatieve rendement zal hoger zijn.The_Cube schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:17:
Behalve dat het natuurlijk zonde is van je opbrengst, ga je met dat soort scheve verhoudingen ook wel last krijgen dat je flink zal inboeten op de levensduur aangezien je bij het minste beetje zon al op vollast draait. Ik vermoed dat dat ook is waarom fabrikanten een max opgeven, anders haalt'ie gewoon zijn levensduur niet.migjes schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:59:
[...]
dus de 750 tot de 2000 kunnen allemaal 3500Wp aan mits je het juiste paneel gebruikt.![]()
(of het verstandig is is natuurlijk een ander verhaal.
dat maakt geen bal uit.mcDavid schreef op donderdag 25 november 2021 @ 14:13:
Behalve dat het natuurlijk zonde is van je opbrengst, ga je met dat soort scheve verhoudingen ook wel last krijgen dat je flink zal inboeten op de levensduur aangezien je bij het minste beetje zon al op vollast draait. Ik vermoed dat dat ook is waarom fabrikanten een max opgeven, anders haalt'ie gewoon zijn levensduur niet.
een omvormer slijt na maten hij kWh's het net op zet.
laten we zeggen dat het 10.000kWh is (random gekozen getal)
of hij dat doet in 5 jaar of 10 jaar.
hij blijft in beide gevallen 10x terug verdiend zijn.
maar het is zeker zonde van de niet gebruikte kWh's, daar ben ik het wel mee eens.
maar dit is ook een verhaal wat met de situatie die je hebt te maken heeft.
zo heb je in België het prosumenten tarief, waar door je betaald aan de hand van het vermogen van je omvormer, en dan worden zaken in eens heel anders.
of als je een accu wil kunnen vullen, dan zijn panelen vele malen goedkoper als kWh's accu power.
maar dit staat er niet voor de kat zijn kut onder hé.
"of het verstandig is is natuurlijk een ander verhaal"
[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 25-11-2021 14:24 ]
Dan gebruik je de omvormer meer als kachel?migjes schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:59:
[...]
het kan nog beter.
4620Wp / 6 = 770W, dus de mic-750-x zal zelfs bij bewolking aftoppen.
verstandig, nop, maar kunnen ja hoor geen probleem.
jep, zoiets.maarten_NL schreef op donderdag 25 november 2021 @ 14:47:
[...]
Dan gebruik je de omvormer meer als kachel?
maar kan nog een stapje verder ook hoor.
er zijn hier al een aantal die breken de korsluit A, door er zo goed als 75% meer A op te zetten.
en die hebben na 2 jaar nog steeds geen problemen gemeld.
doe je dat dan heb je al 2x10x350Wp er aan hangen.
en staat de omvormer al snel 4300uur per jaar af te toppen. (of zo goed als elk uurtje dat er licht is.)
maar dat is toch stiekem een 3200kWh per jaar.

best geinig als je een goedkoop setje wil.
neuh, alleen de panelen zelf. Omvormer gaat gewoon (ver) onder het MPP zitten.maarten_NL schreef op donderdag 25 november 2021 @ 14:47:
[...]
Dan gebruik je de omvormer meer als kachel?
Bevriend ondernemer heeft met zijn bedrijf een stroom verbruik van zo'n 220000 kw per jaar. En hij wil gaan kijken of hij een groot gedeelte met zonnepanelen kan opwekken.
De werktijden `zijn van s'morgens 07.00 tot 17.00 uur in de werkplaats.
Wat voor een aansluiting zou hij moeten aanleggen om 200000 kw per jaar op te wekken.
Wat voor een aansluiting zou hij moeten aanleggen om 200000 kw per jaar op te wekken.
@Adriaan71 Vermoedelijk niet groter dan er nu ligt... En dat is maar goed ook want verzwaren zit er afhankelijk van de locatie wellicht niet in.
Maar je geeft /veel/ te weinig info. Er moet ook genoeg ruimte zijn voor een vrachtwagen vol panelen.
Maar je geeft /veel/ te weinig info. Er moet ook genoeg ruimte zijn voor een vrachtwagen vol panelen.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Die vrachtwagen past nog welRonald schreef op donderdag 25 november 2021 @ 19:21:
@Adriaan71 Vermoedelijk niet groter dan er nu ligt... En dat is maar goed ook want verzwaren zit er afhankelijk van de locatie wellicht niet in.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Dak is groot zat. Dat is geen probleem.Ronald schreef op donderdag 25 november 2021 @ 19:21:
Krijg binnenkort te horen wat er nu binnen komt
Maar denk met zo'n installatie dat je een nieuwe aansluiting moet laten aanleggen. Dat die er niet bij kan
Is plat dak en constructeur heeft al naar de tekeningen gekeken en met wat aanpassingen kon het dak vol.Joris748 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 19:30:
[...]
Die vrachtwagen past nog welMaar die 500 á 600 panelen moeten ook nog ergens liggen. Reken als snel met 1000 m2 dakoppervlak (hellend dak), wat geschikt is om 20-25 kg/m2 extra te dragen. Voor plat dak waarschijnlijk nog wat m2 extra.
Die zaken worden allemaal gedaan.
@Adriaan71 je telt de stromen niet op hoor.
200 kWp heeft een 150 kW omvormer nodig, dat is 220A per fase.
Maar een kleinere aansluiting kan ook; met wat slimmigheden kan je het eigenverbruik erbij tellen.
200 kWp heeft een 150 kW omvormer nodig, dat is 220A per fase.
Maar een kleinere aansluiting kan ook; met wat slimmigheden kan je het eigenverbruik erbij tellen.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Oost west oplossing, eventueel met wat steilere ligging... Adaptief leveren afhankelijk van momentaan verbruik... Zoveel mogelijkheden om enorm ver te komen met een 'relatief' lichte aansluiting. Zwaar onderdimensioneren kost maar een handje procent extra panelen om toch het doel te halen... Creatief zijn en mogelijkheden zoeken in plaats van problemen zien.
Ook meteen even de mogelijkheden van SDE++ subsidie onderzoeken. Met de huidige teruglevertarieven heb je er niets aan maar dat hoeft niet zo te blijven. En je moet het aanvragen voor je het aanlegt.Adriaan71 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 19:16:
Bevriend ondernemer heeft met zijn bedrijf een stroom verbruik van zo'n 220000 kw per jaar. En hij wil gaan kijken of hij een groot gedeelte met zonnepanelen kan opwekken.
Dan even kijken hoe de netaansluiting(en) zijn afgezekerd. Bij grote aansluitingen heb je de zekering mogelijk niet in het pand maar in het transformatorhuisje. Ik denk dat je het dan online op kunt zoeken of kunt kijken op de rekening.
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Dit zijn idd de belangrijke zaken om uit te zoeken.Adriaan71 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 19:32:
[...]
Is plat dak en constructeur heeft al naar de tekeningen gekeken en met wat aanpassingen kon het dak vol.
Die zaken worden allemaal gedaan.
Voor wat betreft de netaansluiting denk ik dat je gewoon ff de netbeheerder moet bellen?
Uiteraard zal tijdens werktijden een groot deel van de opwek direct naar eigengebruik gaan en dus weinig impact hebben op de benodigde netaansluiting. Maar in het weekend schijnt ook de zon. En op goeie zomerdagen schijnt'ie na 5 uur ook nog prima. De vraag is of het de moeite waard is daarvoor de netaansluiting te verzwaren. Buiten werktijden wat minder opbrengst accepteren met een systeem wat de teruglevering begrenst kan best een compromis zijn. Maar goed, dat is dus volledig afhankelijk van wat je aan terugleververgoeding (plus evt SDE+) kunt krijgen en wat een zwaardere netaansluiting kost.
Ik neem overigens aan dat het materiaal voor dergelijke installaties sowieso wel beschikt over mogelijkheden het uitgangsvermogen te regelen (danwel dat de meerprijs verwaarloosbaar is), dus je kunt sowieso de installatie gewoon neerleggen en eerst eens aankijken hoe het gaat. Mits dat regeltechnisch geen probleem is natuurlijk, ik weet niet hoe dat zit voor terugleveren op zakelijke aansluitingen (en dergelijke vermogens).
[ Voor 17% gewijzigd door mcDavid op 26-11-2021 11:21 ]
@mcDavid
Het verbruik is nog niet echt bekend, is een stuk nieuwbouw. En we wonen er pas een maand. Enkele hebben de "0 op de meter" optie gekozen. Met als voorbeeld mijn buurman die 21x330WP op oost (9) en west(12) heeft liggen, daar was ik ongeveer van uit gegaan.
Het verbruik is nog niet echt bekend, is een stuk nieuwbouw. En we wonen er pas een maand. Enkele hebben de "0 op de meter" optie gekozen. Met als voorbeeld mijn buurman die 21x330WP op oost (9) en west(12) heeft liggen, daar was ik ongeveer van uit gegaan.
Wij hebben toevallig recent op ons bedrijfspand een 120.000 Wp laten leggen (266 panelen van 450 Wp). Oost-West ligging met 2x 40 kW omvormers. We verbruiken op jaarbasis ongeveer 150.000 kWh.
Opwekking per jaar zal ongeveer 100.000 kWh zijn. Aangezien je als bedrijf niet kan salderen is het of terugverkopen of zelf verbruiken.
We hebben ook de SDE+ subsidie erbij.
Procentueel gezien (ik heb een berekening gemaakt) is de verdeling als volgt:
Besparing op inkoop (direct verbruiken): 64%
Verkoop van overschot (aan 6 cent/kWh): 15%
SDE+: 21%
Dit is op basis van de destijds geldende prijzen gedaan. Terugverdientijd 6,6 jaar. Benodigde aanpassing (en kosten) aan AC zijde was aanzienlijk ten opzichte van DC investering.
Als je 220.000 kWh wil opwekken, dan zul je naar een >250 kWp veld moeten gaan.
Opwekking per jaar zal ongeveer 100.000 kWh zijn. Aangezien je als bedrijf niet kan salderen is het of terugverkopen of zelf verbruiken.
We hebben ook de SDE+ subsidie erbij.
Procentueel gezien (ik heb een berekening gemaakt) is de verdeling als volgt:
Besparing op inkoop (direct verbruiken): 64%
Verkoop van overschot (aan 6 cent/kWh): 15%
SDE+: 21%
Dit is op basis van de destijds geldende prijzen gedaan. Terugverdientijd 6,6 jaar. Benodigde aanpassing (en kosten) aan AC zijde was aanzienlijk ten opzichte van DC investering.
Als je 220.000 kWh wil opwekken, dan zul je naar een >250 kWp veld moeten gaan.
Vraagje over de SolarEdge Designer. Is dit alleen beschikbaar voor mensen met een installateursaccount?
Ik zou graag eens kijken hoeveel ik zou gaan aftoppen op mijn omvormer als ik nog wat panelen bij zou leggen.
Ik zou graag eens kijken hoeveel ik zou gaan aftoppen op mijn omvormer als ik nog wat panelen bij zou leggen.
3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW
Nee hoor, je kan gewoon zelf een account aanmaken als je zegt dat je installateur bent. Zelf nog 2 weken geleden gedaan ook.Kire88 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 15:02:
Vraagje over de SolarEdge Designer. Is dit alleen beschikbaar voor mensen met een installateursaccount?
wat word je (in de context van zonnepanelen) wijzer van het weten van je verbruik?The_Cube schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 13:35:
@mcDavid
Leesvoer over de gewenste veiligheid van PV.
https://www.ifv.nl/kennis...3RzOE9dbrfeYbloMAJ4nB8oT8
opvallend is de wens van branddetectie in de ruimte waar de omvormer zich bevind.
opvallend is de wens van branddetectie in de ruimte waar de omvormer zich bevind.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Mooi hebben ze ook brandmelders voor buiten?habbekrats schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 20:58:
Beter lezen denk ik, het gaat om binnen opgestelde pv omvormers.Dapdodo schreef op zondag 28 november 2021 @ 09:00:
[...]
Mooi hebben ze ook brandmelders voor buiten?
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
@reneeke1970 Je hebt weer wat te doen op de zondag...Voor systemen groter dan 5 kVA is onderstaande informatie van belang, tezamen met de benodigde tekeningen:
− Locatie en aantal PV-panelen (inclusief vermogen) / legplan met PV-panelen
− Locatie van de omvormer(s)
− Locatie van DC-schakelaars
− Aanwezigheid en locatie van de brandweerschakelaar
− Route van de kabeltracés
− Route van DC-bekabeling door het gebouw heen
− Alle bekabeling die niet spanningsloos kan worden gemaakt
− Eigenaar van het PV-systeem met naam en telefoonnummer
− Eigenaar van het pand met naam en telefoonnummer
− Installateur met naam en telefoonnummer
− Toegang(en) tot dak
− Informatie over welke stroken van de compartimenten gestut zijn en welke horen bij een brandscheiding
− Informatie over waar het dak beloopbaar is (zeker wanneer het gaat over daken met beperkte draagkracht)
− Overige getroffen veiligheidsmaatregelen
− Aanwezigheid en locatie van eventuele batterijen voor opslag van de opgewekte energie
− Aanwezigheid en locatie van andere eventueel aanwezige energie-opwek of -opslagsystemen (pelletbrander,
brandbare gassen en/of vloeistoffen, waterstof).
Mooi document. Ik vind het eerder opvallend dat branddetectie (rookdetectie in het document) uperhaupt genoemd moet worden. Zonder PV is het voorschrift volgens mij op elke verdieping een rookmelder. Nou, dat vond ik altijd al erg mager.habbekrats schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 20:58:
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Tnx, erg nuttig.habbekrats schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 20:58:Leesvoer over de gewenste veiligheid van PV.
Aanvullend op wat je al schreef: Het hebben van optimizers daar is de brandweer ook zeer positief over.
Ik zal z.s.m een of andere melding/teken bij de voor- en achterdeur hangen dat we optimizers hebben, anders hebben ze er niets aan... als ze dat niet weten.
Gewoon standaard een sticker bij de voordeur welk systeem de zonnepanelen gebruiken en andere zaken die belangrijk zijn voor de brandweer is niet eens zo'n slecht idee. Zo heb ik bijvoorbeeld gasflessen (van de caravan) in de schuur achter in de tuin liggen. Als daar brand uitbreekt hoop ik er toch zelf bij te zijn om de brandweer te waarschuwen.route99 schreef op zondag 28 november 2021 @ 10:54:
[...]
Tnx, erg nuttig.
Aanvullend op wat je al schreef: Het hebben van optimizers daar is de brandweer ook zeer positief over.
Ik zal z.s.m een of andere melding/teken bij de voor- en achterdeur hangen dat we optimizers hebben, anders hebben ze er niets aan... als ze dat niet weten.
Vaag.route99 schreef op zondag 28 november 2021 @ 10:54:
[...]
Tnx, erg nuttig.
Eerst storen ze de C2000 en nu zijn ze positief.
Ook vlamboogdetectie moet je aanzetten en 30% storingen accepteren haal ik uit het document.
Die onzin die vragen ze me maar zodra ze het nodig hebben pfffAUijtdehaag schreef op zondag 28 november 2021 @ 09:31:
[...]
@reneeke1970 Je hebt weer wat te doen op de zondag...
1 PVoutput . Dongen NB
Wij gaan 32 panelen in portret orientatie oost-west installeren. De panelen hebben de volgende afmetingen: 2274×1134×35mm. Is ValkPro+ P10 Oost-West het enige wat ik kan gebruiken, of zijn er ook nog andere montagesystemen. Zo ja, welk montagesysteem zouden jullie aanraden?
ga je zelf bouwen en zelf aanschaffen? dan heb ik mogelijk nog wat voor je.adnanoner schreef op zondag 28 november 2021 @ 15:42:
Wij gaan 32 panelen in portret orientatie oost-west installeren. De panelen hebben de volgende afmetingen: 2274×1134×35mm. Is ValkPro+ P10 Oost-West het enige wat ik kan gebruiken, of zijn er ook nog andere montagesystemen. Zo ja, welk montagesysteem zouden jullie aanraden?
van der valk pro is fijn bouwen hoor.
[ Voor 4% gewijzigd door Andre1973 op 28-11-2021 16:02 ]
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
In ons appartementencomplex (4 woonlagen met 4 appartementen per laag) wordt nagedacht over zonnepanelen voor het stroomverbruik van de gezamenlijke ruimtes en omdat we dan toch bezig zijn wil een aantal appartementseigenaren zelf ook zonnepanelen op het (gezamenlijke) dak laten leggen.
Nu sprak ik vandaag met vrienden en die gaven aan dat in een appartementencomplex de afstand van het dak tot de meterkasten van de bewoners zo groot kan zijn dat de zonnepanelen door verliezen op de kabel onrendabel kunnen worden. Eén van hen heeft namelijk zonnepanelen op zijn woning laten leggen en wilde ook panelen op zijn schuur (10-15 meter achter zijn woning). Het bedrijf wat de panelen plaatste had afgeraden om de schuur te gebruiken omdat de afstand naar de meterkast de panelen onrendabel zou maken.
Als ik even zoek in dit topic (en een beetje Google) krijg ik de indruk dat het verlies verwaarloosbaar is (1-2%) mits er dikkere (duurdere) kabels worden gebruikt. Wat is waarheid hier?
Bij ons appartementencomplex kan de afstand tussen panelen en meterkast makkelijk 30-50 meter en misschien zelfs meer zijn (afhankelijk van de gekozen route voor de kabels).
Nu sprak ik vandaag met vrienden en die gaven aan dat in een appartementencomplex de afstand van het dak tot de meterkasten van de bewoners zo groot kan zijn dat de zonnepanelen door verliezen op de kabel onrendabel kunnen worden. Eén van hen heeft namelijk zonnepanelen op zijn woning laten leggen en wilde ook panelen op zijn schuur (10-15 meter achter zijn woning). Het bedrijf wat de panelen plaatste had afgeraden om de schuur te gebruiken omdat de afstand naar de meterkast de panelen onrendabel zou maken.
Als ik even zoek in dit topic (en een beetje Google) krijg ik de indruk dat het verlies verwaarloosbaar is (1-2%) mits er dikkere (duurdere) kabels worden gebruikt. Wat is waarheid hier?
Bij ons appartementencomplex kan de afstand tussen panelen en meterkast makkelijk 30-50 meter en misschien zelfs meer zijn (afhankelijk van de gekozen route voor de kabels).
@Ronald @AUijtdehaag
De Goodwe GW1000-XS (v1.52.15) heb ik gemeten. Die doet blijkbaar elke 30 minuten schaduwmanagment. Dus niet conform de 60 minuten die vaak op dit forum voorbij komt (
). Elke cyclus schaduwmanagment duurt 30 seconden. Schaduwmanagment bij GoodWe zorgt er dus voor dat het MPP 30 seconden van de 1800 seconden (1,7% van de tijd) op het verkeerde punt zit. Wat me opvalt is dat deze alleen naar een lage spanning gaat, maar dat lijkt me logisch omdat omhoog zoeken wel goed zal gaan met de standaard MPPT.
@Proton_
Geen 100 Hz rimpel gemeten, maar erg lage instraling. Wel veel zoek gedrag van de standaard MPPT, ik verwacht dat dit bij hogere instraling minder is. Zomers weer eens meten
Volledige meting:
/f/image/4AqVEdb9cjQWbfrlDHjx9yjq.png?f=fotoalbum_large)
Schaduwmanagement:
/f/image/gDFdVlmBKpGEA3Ah8FWoUG58.png?f=fotoalbum_large)
Binnenwerk:
/f/image/UwAfKAi5BLzigwVP7r3arn31.png?f=fotoalbum_large)
10µF aan ingang zonnepanelen. 2× 390µF op de busspanning.
De Goodwe GW1000-XS (v1.52.15) heb ik gemeten. Die doet blijkbaar elke 30 minuten schaduwmanagment. Dus niet conform de 60 minuten die vaak op dit forum voorbij komt (
@Proton_
Geen 100 Hz rimpel gemeten, maar erg lage instraling. Wel veel zoek gedrag van de standaard MPPT, ik verwacht dat dit bij hogere instraling minder is. Zomers weer eens meten
Volledige meting:
/f/image/4AqVEdb9cjQWbfrlDHjx9yjq.png?f=fotoalbum_large)
Schaduwmanagement:
/f/image/gDFdVlmBKpGEA3Ah8FWoUG58.png?f=fotoalbum_large)
Binnenwerk:
/f/image/UwAfKAi5BLzigwVP7r3arn31.png?f=fotoalbum_large)
10µF aan ingang zonnepanelen. 2× 390µF op de busspanning.
Tegenwoordig zijn panelen zo goedkoop dat ook een beetje extra verlies geen punt is.downtime schreef op zondag 28 november 2021 @ 16:53:
In ons appartementencomplex (4 woonlagen met 4 appartementen per laag) wordt nagedacht over zonnepanelen voor het stroomverbruik van de gezamenlijke ruimtes en omdat we dan toch bezig zijn wil een aantal appartementseigenaren zelf ook zonnepanelen op het (gezamenlijke) dak laten leggen.
Vaak is erin een schuur al stroom en dan kan met een beetje aanpassen er heel makkelijk gebruik gemaakt worden van de bestaande kabel. 10-15 meter is echt geen probleem.
Wij plaatsen regelmatig panelen op veel grotere afstand van een MK, ook grote hoeveelheden panelen.
Mijn eigen schuur met 12 panelen staat op meer dan 25 meter vanaf de MK en dat gaat prima.
[ Voor 5% gewijzigd door Andre1973 op 28-11-2021 17:00 ]
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Ik zag ook niet waarom die afstand zo'n probleem zou moeten zijn. Maar misschien had het bedrijf wat de panelen aanlegde gewoon geen zin om op die schuur aan de slag te gaan en zochten ze een excuus.Andre1973 schreef op zondag 28 november 2021 @ 16:56:
[...]
Tegenwoordig zijn panelen zo goedkoop dat ook een beetje extra verlies geen punt is.
Vaak is erin een schuur al stroom en dan kan met een beetje aanpassen er heel makkelijk gebruik gemaakt worden van de bestaande kabel. 10-15 meter is echt geen probleem.
Wij plaatsen regelmatig panelen op veel grotere afstand van een MK, ook grote hoeveelheden panelen.
Mijn eigen schuur met 12 panelen staat op meer dan 25 meter vanaf de MK en dat gaat prima.
Anyway, dat stelt me weer een beetje gerust, en dan heb ik weer wat meer vertrouwen in die zonnepanelen op ons eigen dak.
Klink klare onzin, ik heb er 100 meter DC kabel aan hangen. Plus de lengte van de string zelf, 18 panelen ×2.40 maakt bijna 150 meter totaaldowntime schreef op zondag 28 november 2021 @ 16:53:
1 PVoutput . Dongen NB
Ja er is verlies en ja je zal kunnen overwegen om dikker te bedraden, maar ik denk dat je linksom.of rechtsom netto maar een paar maanden langere terugverdientijd zal hebben. Dat daar gelaten, we doen het allemaal voor het milieu, tochdowntime schreef op zondag 28 november 2021 @ 16:53:
Bereken hier uw verlies:
https://zonnepaneel-info....n_wisselstroomkabels.html
Je zou af kunnen wegen en berekenen wat het scheelt om de omvormer in de appartementen zelf te hangen, maar of de VVE de DC bekabeling wil leggen ?
Is een gezamenlijke installatie geen optie?
[ Voor 4% gewijzigd door maarten_NL op 28-11-2021 17:39 ]
Wat probeer je hier duidelijk te maken @Proton_?
Dat is een optische rookmelder, voor 1 malig gebruik

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
@Martin7182 dat werkelijk alle elektronica, hoeveel keurmerken en best practices qua ontwerp er ook toegepast zijn, op verrassende wijze kan falen.
Zijn gekoppelde broertje een verdieping hoger waarschuwde ons voor deze ontwikkeling, deze maakte geen herrie meer...
Oorzaak is nooit gevonden overigens, mogelijk een sluiting met een insect (230V melder).
Moraal: rookmelders, doen.
Zijn gekoppelde broertje een verdieping hoger waarschuwde ons voor deze ontwikkeling, deze maakte geen herrie meer...
Oorzaak is nooit gevonden overigens, mogelijk een sluiting met een insect (230V melder).
@Dre Dat is niet alleen vaker, maar de scan zelf is zo uit het hoofd ook (veel) sneller dan in de documentatie staat. Op zich positief natuurlijk... (Behalve dat de documentatie niet up to date is... das min-puntje)
Dan vraag ik me weer af of het voor de -NS serie weer anders is.
Dan vraag ik me weer af of het voor de -NS serie weer anders is.
Daar zat ik ook over te denken maar ik denk dat het voordeel beperkt is. Het meeste werk zit waarschijnlijk in de levering aan meerdere appartementen, die niet allemaal op dezelfde manier vanaf het dak bereikbaar zijn, en niet in de vraag of er nu meerdere kleine of 1 grote installatie op het dak staat.maarten_NL schreef op zondag 28 november 2021 @ 17:38:
[...]
Is een gezamenlijke installatie geen optie?
En ieder een eigen installatie heeft ook voordelen: Eigen baas zijn en zelf beslissingen nemen. Is er over 5 jaar een nieuwe generatie zonnepanelen die veel efficienter zijn dan hoef je niet met 5 eigenaren te onderhandelen maar dan doe je het zelf.
@downtime hier heeft zowel de VvE panelen laten leggen en enige bewoners zelf, waaronder ik ook.
Ons gebouw heeft 3 woonlagen en een souterrain, dus heb je het over 4 verdiepingen.
Vanwege het feit dat in de centrale meterkast van de hoofdaansluiting niet voldoende plek meer was voor de omvormer is deze nog een verdieping lager, souterrain geplaatst. Ook voor de betere koeling was dit een betere keuze. Hier niet echt iets van verliezen gemerkt. Haalt prima de voor berekende opbrengst, tweede jaar zelfs een paar 1000 kWh meer dan beoogt.
Privé doet mijn PV installatie het ook prima, 2e woonlaag, niks geen verliezen.
Weet niet of jullie al een valbeveiliging op het dak hebben, hier rekening mee houden bij het legplan van de panelen is wel praktisch. Wij zijn met een opzet van de valbeveiliging begonnen, zullen helaas onze gelegde panelen deels iets moeten verleggen, beetje jammer van de extra kosten....
Ons gebouw heeft 3 woonlagen en een souterrain, dus heb je het over 4 verdiepingen.
Vanwege het feit dat in de centrale meterkast van de hoofdaansluiting niet voldoende plek meer was voor de omvormer is deze nog een verdieping lager, souterrain geplaatst. Ook voor de betere koeling was dit een betere keuze. Hier niet echt iets van verliezen gemerkt. Haalt prima de voor berekende opbrengst, tweede jaar zelfs een paar 1000 kWh meer dan beoogt.
Privé doet mijn PV installatie het ook prima, 2e woonlaag, niks geen verliezen.
Weet niet of jullie al een valbeveiliging op het dak hebben, hier rekening mee houden bij het legplan van de panelen is wel praktisch. Wij zijn met een opzet van de valbeveiliging begonnen, zullen helaas onze gelegde panelen deels iets moeten verleggen, beetje jammer van de extra kosten....
Ja, falen kunnen ze. Alleen falen ze als het goed is statistisch gezien minder vaak dan dat ze een brand detecteren. 220V modellen moet je idd. mee oppassen; bij kortsluiting wordt er mogelijk veel vermogen gedissipeerd in een kleine ruimte. Ik zou bij die modellen altijd genoeg ruimte rondom vrijhouden.Proton_ schreef op zondag 28 november 2021 @ 17:56:
@Martin7182 dat werkelijk alle elektronica, hoeveel keurmerken en best practices qua ontwerp er ook toegepast zijn, op verrassende wijze kan falen.
Panelen op een gezamenlijk dak heeft wel goede voorlichting nodig.
Je mag niet zomaar een vreemde spanning in een verdieping leggen.Dit moet in een aparte gemarkeerde buis of gesloten kabelgoot.
DC bekabeling is weer brandgevaarlijker door de vlamboog bij beschadiging.
Micro omvormers zijn denk ik het makkelijkst te installeren.
Een VVE is altijd lastig, zeker als niet iedereen mee wil doen (investeren). Daarnaast heb je met PV panelen op je dak dat je dit moet melden bij je opstalverzekering. Deze zijn niet altijd makkelijk of soms tegen een hogere premie. Vaak eisen ze een scope 12 keuring.
Je mag niet zomaar een vreemde spanning in een verdieping leggen.Dit moet in een aparte gemarkeerde buis of gesloten kabelgoot.
DC bekabeling is weer brandgevaarlijker door de vlamboog bij beschadiging.
Micro omvormers zijn denk ik het makkelijkst te installeren.
Een VVE is altijd lastig, zeker als niet iedereen mee wil doen (investeren). Daarnaast heb je met PV panelen op je dak dat je dit moet melden bij je opstalverzekering. Deze zijn niet altijd makkelijk of soms tegen een hogere premie. Vaak eisen ze een scope 12 keuring.
Goeie tip.dinandus schreef op zondag 28 november 2021 @ 19:01:
Klopt. Bij ons doet ook niet iedereen mee en de VVE zelf moet elk dubbeltje omdraaien. De VVE gaat voor de collectieve panelen daarom gebruik maken van een regeling waarbij je goedkoop kunt lenen van de gemeente zodat er geen extra inleg van de eigenaren nodig is.Pietje555 schreef op zondag 28 november 2021 @ 19:04:
Een VVE is altijd lastig, zeker als niet iedereen mee wil doen (investeren).
De eigenaren die meedoen om eigen panelen te gaan leggen zullen ieder voor zich moeten bepalen hoe ze dat willen financieren.
Dat is wel goed om te weten want de VVE betaalt de opstalverzekering maar de meeste panelen zijn straks niet van de VVE.Daarnaast heb je met PV panelen op je dak dat je dit moet melden bij je opstalverzekering. Deze zijn niet altijd makkelijk of soms tegen een hogere premie. Vaak eisen ze een scope 12 keuring.
Wij betalen de extra verzekerings premie van de panelen van de VvE volgens de verdeelsleutel voor de servicekosten van de bewoners, iedereen heeft ja belang bij het voordeel van de opbrengst van de panelen omdat dit ook weer terug komt in de energie rekening van het algemene stroom gebruik.
Zelf reken ik het omgerekende premiedeel over mijn 12 panelen extra bij mijn maandelijkse servicekosten af met de VvE.
Zelf reken ik het omgerekende premiedeel over mijn 12 panelen extra bij mijn maandelijkse servicekosten af met de VvE.
Ik heb een vraag over de verschillen in 2 SolarEdge omvormers (of omvormers in het algemeen).
Ik heb een offerte liggen met panelen die maximaal 3600 Wp kunnen leveren.
Het dak is gericht op Oost / Zuid-Oost met 45 graden.
Is het aan te raden om dan te gaan voor een SME SE3680H of de SME SE3000H (getallen in de naam zijn tevens het AC-vermogen van de omvormer).
https://www.solaredge.com...nverter-datasheet-nld.pdf
Ik begreep dat de SE3000H een lager opstart vermogen nodig heeft, maar kan dit niet echt terugvinden in de sheet van Solaredge?
De 3000 unit kan niet het maximale aan wat de zonnepanelen zouden kunnen leveren, is dit dan nog wel steeds rendabel?
M.a.w. waar doe ik goed aan? Uitbreiding met meer panelen zit er waarschijnlijk niet in.
Is het aan te raden om dan te gaan voor een SME SE3680H of de SME SE3000H (getallen in de naam zijn tevens het AC-vermogen van de omvormer).
Ik begreep dat de SE3000H een lager opstart vermogen nodig heeft, maar kan dit niet echt terugvinden in de sheet van Solaredge?
De 3000 unit kan niet het maximale aan wat de zonnepanelen zouden kunnen leveren, is dit dan nog wel steeds rendabel?
M.a.w. waar doe ik goed aan? Uitbreiding met meer panelen zit er waarschijnlijk niet in.
Tweedehands 3000wp nieuw, zal nu 2700 zijn, met omvormer, 12 panelen en montage voor 750, lijkt mij wel een goed deal?
Heb ze lang niet alle 12 nodig, maar probeer uberhaupt maar eens een leuke deal te pakken te krijgen...
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Het maximale uit de zonnepanelen haal je dus alleen als de zon lekker fel schijnt, wat niet altijd is.DvE schreef op maandag 29 november 2021 @ 14:27:
Ik heb een vraag over de verschillen in 2 SolarEdge omvormers (of omvormers in het algemeen).
Ik heb een 3600 omvormer op 4800WP. Het scheelt me 1.4% per jaar aan omzet.
Als je geen uitbreid plannen hebt voor later kan je gewoon de 3000 nemen.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Wat scheelt je 2% per jaar? Je hebt met een 3600 omvormer op 4800wp 2% minder opbrengst ten opzichte van een (ongeveer) 4800 omvormer?Kodess schreef op maandag 29 november 2021 @ 14:30:
[...]
Het maximale uit de zonnepanelen haal je dus alleen als de zon lekker fel schijnt, wat niet altijd is.
Ik heb een 3600 omvormer op 4800WP. Het scheelt me 2% per jaar.
Als je geen uitbreid plannen hebt voor later kan je gewoon de 3000 nemen.
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Ja ik 'verlies' op jaar basis 1.4% van mijn omzet.JT schreef op maandag 29 november 2021 @ 14:32:
[...]
Wat scheelt je 2% per jaar? Je hebt met een 3600 omvormer op 4800wp 2% minder opbrengst ten opzichte van een (ongeveer) 4800 omvormer?
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Hoe liggen je panelen? Dan niet op het zuiden denk ik?Kodess schreef op maandag 29 november 2021 @ 14:32:
[...]
Ja ik 'verlies' op jaar basis 1.4% van mijn omzet.
Ecodan warmtepomp
Zie dat overdimensionering van DC --> AC tot 155% is toegestaan: https://www.solaredge.com...er_dc_oversizing_nl_0.pdf
Vraag is of dat dan ook de meest optimale oplossing is.
Panelen liggen inderdaad niet op het zuiden in optimale hoek (mar op oost/zuid-oost, 45 graden).
Dus dan lijkt de SE3000H een prima keuze. Start deze ook dan eerder op dan een SE3680H en zo ja, waaraan kan ik dat dan afleiden?
Want anders zou een SE3680H net zo prima zijn, voor een kleine meerprijs en mocht je later alsnog willen uitbreiden,
Vraag is of dat dan ook de meest optimale oplossing is.
Panelen liggen inderdaad niet op het zuiden in optimale hoek (mar op oost/zuid-oost, 45 graden).
Dus dan lijkt de SE3000H een prima keuze. Start deze ook dan eerder op dan een SE3680H en zo ja, waaraan kan ik dat dan afleiden?
Want anders zou een SE3680H net zo prima zijn, voor een kleine meerprijs en mocht je later alsnog willen uitbreiden,
@DvE Ik snap a) de fascinatie van 'opstarttijd' niet... b) SolarEdge start als er 5 of 7 optimizers wakker zijn; afhankelijk of je met 60V (meestal) of 85V optimizers werkt.
Een paar minuutjes eerder of later scheelt een paar minuutjes van bijna niks.
Opstarten is amper een probleem voor SolarEdge...
Later uitbreiden is relatief duur... als er nog dak beschikbaar is: doe het nu... Overproductie levert ernstig veel op met de hoge prijzen. Daarnaast weigert de gemiddelde installateur aan een bestaande installatie te zitten (Al gebruiken ze vaak dat als argument om voor bepaalde systemen te kiezen....)
Later uitbreiden is relatief duur... als er nog dak beschikbaar is: doe het nu... Overproductie levert ernstig veel op met de hoge prijzen. Daarnaast weigert de gemiddelde installateur aan een bestaande installatie te zitten (Al gebruiken ze vaak dat als argument om voor bepaalde systemen te kiezen....)
[ Voor 15% gewijzigd door Ronald op 29-11-2021 15:02 ]
ZZW, wat de meeste mensen Zuid zouden noemen.JT schreef op maandag 29 november 2021 @ 14:36:
[...]
Hoe liggen je panelen? Dan niet op het zuiden denk ik?
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Dus wat jij zegt is dat je liever de grotere size omvormer (in dit geval de SE3680H) zou plaatsen.Ronald schreef op maandag 29 november 2021 @ 15:01:
@DvE Ik snap a) de fascinatie van 'opstarttijd' niet... b) SolarEdge start als er 5 of 7 optimizers wakker zijn; afhankelijk of je met 60V (meestal) of 85V optimizers werkt.
Ik verzin het ook niet, krijg het alleen te horen en wil de meningen en ervaringen (indien die er zijn) graag horen.
@DvE vanuit opstart perspectief is dat eigenlijk geen nadeel nee. Je wint er een handje of wat kWh per jaar mee... maar dat is vanuit financieel perspectief weinig rendabel.
Meer panelen wel. Je zal nu iets van 350-400 per paneel kwijt zijn... Elk extra paneel als uitbreiding van bestaande offerte zal rond de 250 kosten.
Doe het later en dan kom je weer eerder bij die 350 uit ;-)
Meer panelen wel. Je zal nu iets van 350-400 per paneel kwijt zijn... Elk extra paneel als uitbreiding van bestaande offerte zal rond de 250 kosten.
Doe het later en dan kom je weer eerder bij die 350 uit ;-)
Ook ik zal me hier eens melden gezien de stijgende energieprijzen/overgang digitale meter(defecte ferraris) en ben me ook wat aan het inlezen ivm zonnepanelen. Heb intussen een offerte binnen waar 10*HECKERT SOLAR 330 M White worden voorgesteld icm Huawei Sun2000-3KTL-L1, oost-west opstelling(5/5)
Er werd eerst een Huawei Sun2000-2KTL-L1 voorgesteld, maar met het oog op evt uitbreiding en gezien prosumententarief toch wegvalt(België) gevraagd voor de 3 KWh versie, scheelde maar een goeie 100 euro.
Maar ik zit wat in dubio ivm dat het Huawei is, vind niet zo veel installaties terug in dit topic, maar zijn die beetje betrouwbaar kwa stabiliteit/veiligheid(vooral laatste gezien de omvormer om zolder komt te hangen en wij er naast slapen)? Ben waarschijnlijk wat bevoordeeld ivm de schandalen rond Huawei...
Argument van de leverancier was oa dat op deze omvormer ook meteen een thuisbatterij kan worden aangesloten in de toekomst. Zag ook dat deze 2 MPPT trackers heeft die zal nodig zijn ivm de oost-west opstelling als ik het goed heb begrepen.
Er werd eerst een Huawei Sun2000-2KTL-L1 voorgesteld, maar met het oog op evt uitbreiding en gezien prosumententarief toch wegvalt(België) gevraagd voor de 3 KWh versie, scheelde maar een goeie 100 euro.
Maar ik zit wat in dubio ivm dat het Huawei is, vind niet zo veel installaties terug in dit topic, maar zijn die beetje betrouwbaar kwa stabiliteit/veiligheid(vooral laatste gezien de omvormer om zolder komt te hangen en wij er naast slapen)? Ben waarschijnlijk wat bevoordeeld ivm de schandalen rond Huawei...
Argument van de leverancier was oa dat op deze omvormer ook meteen een thuisbatterij kan worden aangesloten in de toekomst. Zag ook dat deze 2 MPPT trackers heeft die zal nodig zijn ivm de oost-west opstelling als ik het goed heb begrepen.
Qua merk ken ik Huawei niet maar ik heb zelf ook een Chinees ding hangen (Growatt), om onafhankelijk te zijn van een Chinese app/backoffice doe ik de monitoring rechtstreeks op de RS485 poort dmv een esp8266. De data gaat naar mijn Raspberry en door naar PVoutput (zie de link in mijn handtekening).skelleniels schreef op maandag 29 november 2021 @ 18:29:...
@skelleniels Uitbreiden op die omvormer kan je bijna zeker vergeten. Mixen met nieuwere panelen op een string omvormer kan zo zelden dat je er gewoon niet vanuit moet gaan.
Die panelen zijn technisch een beetje 2019 (niet eens half-cell).
Die panelen zijn technisch een beetje 2019 (niet eens half-cell).
Op mijn dak liggen nu 8 sunpower p3-325 panelen. Ik wil dit graag uitbreiden maar deze panelen zijn zeer lastig te verkrijgen. Kan ik ze aanvullen met p3-370 panelen? De datasheets lijken behoorlijk op elkaar. Omvormer is een sma Sunny boy 4.0.
Zeker als je uitbreid met 5 van die panelen, en de huidige allemaal in een en dezelfde richting kijkenEbbie schreef op maandag 29 november 2021 @ 22:00:
Op mijn dak liggen nu 8 sunpower p3-325 panelen. Ik wil dit graag uitbreiden maar deze panelen zijn zeer lastig te verkrijgen. Kan ik ze aanvullen met p3-370 panelen? De datasheets lijken behoorlijk op elkaar. Omvormer is een sma Sunny boy 4.0.
misschien dat het met 4 ook nog net lukt, dat weet een SMA freak je vast wel te vertellen
De nieuwe panelen worden dan aangesloten op de B ingang, de bestaande op de A ingang.
Dat vergat ik even te vermelden: er komt aan de andere kant een string met 12 andere panelen. De bij te plaatsen panelen moeten dus in dezelfde string als de huidige komen.PClop schreef op maandag 29 november 2021 @ 23:37:
[...]
Zeker als je uitbreid met 5 van die panelen, en de huidige allemaal in een en dezelfde richting kijken
misschien dat het met 4 ook nog net lukt, dat weet een SMA freak je vast wel te vertellen
De nieuwe panelen worden dan aangesloten op de B ingang, de bestaande op de A ingang.
@Ebbie die datasheets lijken zeker niet op elkaar. De Impp verschilt ongeveer evenveel als het vermogen... Dus je geeft dan een bak geld uit en de nieuwe panelen gaan niet meer doen dan de oude als je ze in dezelfde string zet.
24 panelen gaat waarschijnlijk lekker aftoppen, tenzij je een 60 graden dak heb... Dan zal het mee vallen.
24 panelen gaat waarschijnlijk lekker aftoppen, tenzij je een 60 graden dak heb... Dan zal het mee vallen.
Het is Oost-West dus aftoppen zal wel meevallen denk ik. Maar bedankt, ik ga verder zoeken naar de 325 of 330 variant.Ronald schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 07:47:
@Ebbie die datasheets lijken zeker niet op elkaar. De Impp verschilt ongeveer evenveel als het vermogen... Dus je geeft dan een bak geld uit en de nieuwe panelen gaan niet meer doen dan de oude als je ze in dezelfde string zet.
@Ebbie ff op marktplaats zoeken zou ik zeggen.
Of anders een ander merkje zoeken met vergelijkbare stroomsterktes.
In principe kun je prima panelen met een iets hogere stroomsterkte toevoegen aan je string, deze zullen dan alleen niet hun nominale vermogen halen. Kwaad kan dat niet (mits het een beetje in dezelfde ordegrootte blijft) maar als je voor minder geld panelen kunt vinden die beter matchen, heeft het dus geen zin om extra geld uit te geven aan panelen met een hoger vermogen.
Panelen met een lagere stroomsterkte toevoegen zou ik niet doen, dan gaat je hele string eronder lijden. Liever een tikkeltje hoger dan een tikkeltje lager dus.
Of anders een ander merkje zoeken met vergelijkbare stroomsterktes.
In principe kun je prima panelen met een iets hogere stroomsterkte toevoegen aan je string, deze zullen dan alleen niet hun nominale vermogen halen. Kwaad kan dat niet (mits het een beetje in dezelfde ordegrootte blijft) maar als je voor minder geld panelen kunt vinden die beter matchen, heeft het dus geen zin om extra geld uit te geven aan panelen met een hoger vermogen.
Panelen met een lagere stroomsterkte toevoegen zou ik niet doen, dan gaat je hele string eronder lijden. Liever een tikkeltje hoger dan een tikkeltje lager dus.
@Ronald 3% aftoppen is geen nieuwe omvormer waard 
En elk paneel levert nog steeds significante meeropbrengst, dus ik snap de gedachte wel.
En elk paneel levert nog steeds significante meeropbrengst, dus ik snap de gedachte wel.
Ik wil er een set bijplaatsen en heb net een paar installateurs over de vloer gehad en al hun verhalen klinken aannemelijk.
De ene wil wel met optimizers werken de ander vindt dat niet nodig voor dat ene WTW pijpje...
Maar allemaal geven ze wel aan alleen met A-merken te werken. Maar hoe weet ik wat een A-merk is?
Kijk, Coca Cola is een A-merk en Jumbo Cola een huismerk. Maar van PV-panelen weet ik dat niet.
Ik heb aanbiedingen met
Jinko Solar Tiger panelen en een Solis omvormer
Sunpower Maxeon panelen met een SMA omvormer
LG panelen met een SMA omvormer
JA Solar panelen met een Solar Edge omvormer
Zijn dat echt allemaal A-merken? Is er een site waar ze allemaal (of in iedere geval een heleboel) met elkaar vergeleken worden? Of zelfs helemaal zijn getest?
De ene wil wel met optimizers werken de ander vindt dat niet nodig voor dat ene WTW pijpje...
Maar allemaal geven ze wel aan alleen met A-merken te werken. Maar hoe weet ik wat een A-merk is?
Kijk, Coca Cola is een A-merk en Jumbo Cola een huismerk. Maar van PV-panelen weet ik dat niet.
Ik heb aanbiedingen met
Zijn dat echt allemaal A-merken? Is er een site waar ze allemaal (of in iedere geval een heleboel) met elkaar vergeleken worden? Of zelfs helemaal zijn getest?
"What do you get if you multiply six by nine..."
Ik zou daarvan alleen LG een A-merk noemen.Punkrocker schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 12:57:
Ik wil er een set bijplaatsen en heb net een paar installateurs over de vloer gehad en al hun verhalen klinken aannemelijk.
Ik heb aanbiedingen met
Maar, voor mij is het enige verschil in A en B merken dat A merken de kans hebben om het langer te doen voordat ze kapot gaan. Allebei zullen ze decennia mee gaan.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Sunpower Maxeon zijn een A+ paneel tov LG, echt de rolls royce onder de zonnepanelen, daar is de prijs ook zeker naar.Kodess schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:13:
[...]
Ik zou daarvan alleen LG een A-merk noemen.
Maar, voor mij is het enige verschil in A en B merken dat A merken de kans hebben om het langer te doen voordat ze kapot gaan. Allebei zullen ze decennia mee gaan.
Voor goed advies moet je even een eigen topic aanmaken @Punkrocker
Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.
alle panelen worden getest.Punkrocker schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 12:57:
Ik heb aanbiedingen met
dat gebeurd met speciale test machines.
eerst word een paneel gemaakt, dan getest.
en dan pas weet de fabrikant of het een 350 of 360 of 370Wp paneel is.
dit is de beste test die er is, de rest is discutabel.
maar kijken of een paneel goed is of slecht aan alleen het aantal Wp, dat werkt ook niet.
is het paneel 1,7x1m oppervlak met 390Wp of is het paneel 2x1m oppervlak met 400Wp.
dit maakt natuurlijk ook uit, in sommige gevallen.
en natuurlijk wat past op je dak.
en dan ook nog.
ik heb LG op mijn dak, (dat zijn nog 300Wp verzie's, oudjes dus.)
en ja de bouw kwaliteit is zeker beter als de meeste JA/Jinko, maar zie dat niet als wouw dat is beter, marginaal verschil op zijn best. (de randen zijn niet scherp, maar netjes afgerond, scheelt je een snij wondje bij het leggen.)
maar dan het hele leuke, fijn dat ik die ervaring heb, maar je kunt dit model al jaren lang niet meer kopen.
en kan bij de nieuwe al weer heel anders zijn.
sunpower was vroeger zeker het betere spul, maar sunpower is allang geen sunpower meer.
dus sorrie, dit is het beste wat ik je kan vertellen.
(veel belangrijker is: is de set die je wil, de juiste combi tussen alle variabelen die een set moet hebben.
genoeg Vmpp/Voc om probleemloos te werken met een beetje schaduw, b.v.
geen dure panelen met goedkoper omvormer of goedkope panelen met dure omvormer etc etc...)
Dus als ik je gedachten probeer te lezen..... wil je die 8 bestaande aanvullen met 4 stuks = 12Ebbie schreef op maandag 29 november 2021 @ 23:51:
[...]
Dat vergat ik even te vermelden: er komt aan de andere kant een string met 12 andere panelen. De bij te plaatsen panelen moeten dus in dezelfde string als de huidige komen.
en aan de andere kant ( oost of west ) 12 neerleggen.
Denk dat het verschil in vermogen geen probleem is met de bestaande set, om daar 4 met een hoger
vermogen neer te plempen, de spanning onder vol en deel last is hoger dus zoveel gaan die nieuwe
panelen niet minder dan het sikker vermogen leveren... P is nog altijd U x I , de stroom I zal dus niet
meer worden maar de spanning U dus wel.
Denk dat het grootste probleem voor jou zal zijn, de looks qua maatvoering en kleur / tint verschil.
Vind het wel spannend om dat toch op een 4 kW SMA te koppelen, gewoon doen dacht ik zo.
Oost kant op de A ingang en West op de B.
Waar ik eigenlijk op zoek naar ben is waarom je het dak zo vol mogelijk zou leggen, hoe snel verdienen die extra panelen zich terug? Meeste plekken waar ik lees en hoor over panelen is de eerste vraag hoeveel verbruik je, er van uitgaande dat dat dus overeen gaat komen met hoeveel de panelen op gaan wekken.mcDavid schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 16:03:
[...]
wat word je (in de context van zonnepanelen) wijzer van het weten van je verbruik?
De 21 panelen gaan mijn verwachte verbruik makkelijk dekken. Er passen er ook wel 28 op het dak, de vraag is hoe snel verdienen die zich terug (of hoe reken ik dat uit)
@The_Cube
Dat heet taktiek.
Men weet gewoon dat je ze nog een keer gaat bellen voor de overige 7 te plaatsen.
2x verdienen aan je...tsjing tsjing
Die overtollige energie kan je weer nuttig inzetten.
(ik heb een ez3 controller gekocht met meer aansluitmogelijkheden icm heizstab en een CMI via canbus)
Dat heet taktiek.
Men weet gewoon dat je ze nog een keer gaat bellen voor de overige 7 te plaatsen.
2x verdienen aan je...tsjing tsjing
Die overtollige energie kan je weer nuttig inzetten.
(ik heb een ez3 controller gekocht met meer aansluitmogelijkheden icm heizstab en een CMI via canbus)
[ Voor 75% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-11-2021 16:54 ]
@The_Cube om dat uit te rekenen moet je weten wat de offerte zou zijn voor 28 stuks 
Dan weet je de kostprijs voor die kWhs bij een levensduur van x jaar en kijk je of je een contract kan vinden die meer dan dat geeft voor je overproductie.
Of je gaat zelf fossielvrij.
Dan weet je de kostprijs voor die kWhs bij een levensduur van x jaar en kijk je of je een contract kan vinden die meer dan dat geeft voor je overproductie.
Of je gaat zelf fossielvrij.
[ Voor 52% gewijzigd door Proton_ op 30-11-2021 16:50 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font].
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font].

Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic