Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 35 ... 101 Laatste
Acties:
  • 599.048 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelisj
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:54
reneeke1970 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:25:
[...]

Onder 15 graden is het gezamenlijke vermogen van oost en west samen ongeveer 70 procent van de gezamenlijke wp.
Ga je steiler naar 45 graden dan daalt het naar 55 procent.

Dus in jou geval 1000 wp oost en 1000 wp west, zal ongeveer op de piek een 1400/1500 watt geven.
Duidelijk! Dit is inderdaad een beetje wat ik zocht.

Maar waar haal je dit nu vandaan? Zijn er tabellen voor? Of is dat uit gebruikers ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nelisj schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:30:
[...]

Duidelijk! Dit is inderdaad een beetje wat ik zocht.

Maar waar haal je dit nu vandaan? Zijn er tabellen voor? Of is dat uit gebruikers ervaring?
Inderdaad ervaring, geloof niet dat hier tabellen voor zijn.
Misschien als je op Sunny design gaat spelen dat het je daar wel lukt.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:50

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Nelisj vergeet niet dat omvormervermogen helemaal niet nauw luistert :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-09 20:40

Termy

valt er nog wat te fragge?

Nelisj schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:21:
[...]

Dat ben ik met je eens. Gaat me er meer om dat ik het kan uitrekenen.
maar het is een oost west opstelling 15 graden.

Wil het maximale piek vermogen bepalen van de installatie ivm terug leveren
Mijn oost/west zit op 13 graden (plat dak) en als je het totaal bekijkt dan lijkt het net 1 parabool ipv de duidelijke hobbelbaan bij steilere hoek (Migjes' grafiekje in 3..2..1.. ;)).

Beste optie wmb is om het in te vullen bij iets als sunnydesignweb.com, dan zie je vanzelf wat je nodig hebt.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:27
@Nelisj Of PVGIS

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoopy_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:09
Heeft iemand ervaring met het instellen van de tijd op een GoodWE GW3600D-NS? Ik heb op het apparaat de tijd aangepast maar ik zie dit nog steeds niet terug in de app (die aangeeft dat ik tussen 22:00 en 06:00 stroom aan het opwekken ben).

[ Voor 3% gewijzigd door whoopy_ op 17-11-2021 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:44
whoopy_ schreef op woensdag 17 november 2021 @ 15:11:
Heeft iemand ervaring met het instellen van de tijd op een GoodWE GW3600D-NS? Ik heb op het apparaat de tijd aangepast maar ik zie dit nog steeds niet terug in de app (die aangeeft dat ik tussen 22:00 en 06:00 stroom aan het opwekken ben).
Haalt het ding niet gewoon de tijd van het Internet? Of is het misschien de tijdzone die niet klopt? Die van mij is overigens ook notoir slecht in de tijd bijhouden, dus ik gebruik mijn eigen administratie daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoopy_
borft schreef op woensdag 17 november 2021 @ 16:00:
[...]

Haalt het ding niet gewoon de tijd van het Internet? Of is het misschien de tijdzone die niet klopt? Die van mij is overigens ook notoir slecht in de tijd bijhouden, dus ik gebruik mijn eigen administratie daarvoor.
Kon hem aanpassen met de knoppen op de omvormer. Heb nog gekeken of ik ergens in de app locatie kon aanpassen maar dat lijkt nergens te staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-09 11:54
Ligt misschien meer aan de tijdzone die je in de portal hebt ingesteld.... Voor de "plant"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoopy_
exroosje schreef op woensdag 17 november 2021 @ 16:23:
Ligt misschien meer aan de tijdzone die je in de portal hebt ingesteld.... Voor de "plant"
Zou heel goed kunnen, ik kan alleen helaas nergens iets vinden over het instellen van een tijdzone.

edit: Het rare is dus dat de locatie wel gewoon goed ingesteld staat.

[ Voor 10% gewijzigd door whoopy_ op 17-11-2021 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinjkok
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18-09 16:35
whoopy_ schreef op woensdag 17 november 2021 @ 15:11:
Is dit de eerste dag dat ie aan/verbonden is? Als dat het geval is, zal de tijd morgen wel goed kloppen bij het opstarten.

[ Voor 40% gewijzigd door kevinjkok op 17-11-2021 16:43 ]

Tesla Model 3 2019 SR+ | 19.890 Wp OW | Panasonic MDC05J3E5 Monoblock WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoopy_
kevinjkok schreef op woensdag 17 november 2021 @ 16:40:
[...]

Is dit de eerste dag dat ie aan/verbonden is? Als dat het geval is, zal de tijd morgen wel goed kloppen bij het opstarten.
Het systeem is nu een week aangesloten. Alles lijkt goed te werken, ook verwerken van. verbruik etc, het is dus alleen in een verkeerde tijd.

Ik sta wel een beetje te kijken van de belabberde kwaliteit van de app / web interface. Wanneer ik de gegevens probeer aan te passen blijft het invulformulier leeg waarna ik na een minuut ongeveer de melding krijg dat het ophalen van de data mislukt is.

[ Voor 14% gewijzigd door whoopy_ op 17-11-2021 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-09 11:54
Chinees interface

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoopy_
Net weer even boven gekeken, had de omvormer de tijd dus weer naar de (denk ik) Chinese tijd gezet (01:49). Misschien moet ik de installateur even vragen? Als dit nou zo even opgelost kon worden had ik het zelf kunnen doen, maar het lijkt alsof het systeem na 24u weer op de oude tijd komt te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:44
whoopy_ schreef op woensdag 17 november 2021 @ 16:50:
Net weer even boven gekeken, had de omvormer de tijd dus weer naar de (denk ik) Chinese tijd gezet (01:49). Misschien moet ik de installateur even vragen? Als dit nou zo even opgelost kon worden had ik het zelf kunnen doen, maar het lijkt alsof het systeem na 24u weer op de oude tijd komt te staan.
Voelt inderdaad als een tijdzone ;) Ik gebruik die sems rommel al een tijd niet meer, was me te onbetrouwbaar. Er is een goeie plugin voor bv home-assistant. Ik heb zelf een scriptje in mekaar gedraaid die de omvormer uitleest en alle data in een lokale db stopt. (omvormer mag van mij ook niet meer het Internet op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:22
Heeft iemand ervaring met langere panelen dan ~165cm te plaatsen op een valkdouble? Ik zou graag 2 panelen van 190 willen plaatsen op mijn schuurtje, maar het schuurtje is net niet 2m breed, dus ik kan niet de houders buiten de panelen zetten (daarom valkdouble).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-09 16:32
Ik wil de plaatsing van 2 panelen aanpassen. 2 stuks liggen nu landscape boven elkaar op 2 grote betonvoeten van 7 graden. Het achterste paneel ligt te dicht op de muur waar ik een warmtepomp wil plaatsen. Ik moet de 2 panelen naast elkaar leggen zodat er achter genoeg ruimte is. Helaas past er geen 3e lange betonvoet naast, maar wel een kortere voor maar 1 paneel. Echter vind ik nergens een betonvoet van 7 graden voor 1 paneel. Ik zie ze wel van 5 of 10 graden.

Aan deze panelen liggen er nog 6 voor (7 graden), totaal dus 8 panelen. Wat is handig om te doen, 3 nieuwe betonvoeten van 10 graden nemen en deze 2 panelen naast elkaar leggen, zodat er genoeg ruimte achter is tussen, maar dan mix ik wel 6 panelen op 7 graden met 2 panelen op 10 graden (of evt 5 graden). Misschien is dat verschil te klein om opbrengstverlies te hebben en kan het prima, misschien is het niet verstandig

Een andere optie is de bestaande 2 betonvoeten van 7 graden aan te pakken met de slijptol en er kortere voeten van te maken. Daar komt nog wel wat bij kijken, want als ik deze doormidden zaag dan kan deze niet blijven staan en moet ik rommelen met een een steun eraan te monteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@padoempats https://www.thomasberger....w2=1000&temp_coeff2=-0.48

Het zal dus een heel klein effect hebben, maar als je de 2 panelen op 10 graden legt is het verlies maar klein.

Maaruh... Wat goedkope muurtegels onder een 5 graden voet en je legt ze gelijk ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hellboy!
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:15
Heb de threads doorgezocht. Maar iemand al ervaring met solar groep twente? Deze zijn vandaag bij ons geweest. Vraag meerdere offertes enz op. Aangezien ons dak geen schaduw heeft, rade deze ons geen micro omvormers aan. Merk dat dit per leverancies nogal verschilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:11
Hellboy! schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 13:09:
Heb de threads doorgezocht. Maar iemand al ervaring met solar groep twente? Deze zijn vandaag bij ons geweest. Vraag meerdere offertes enz op. Aangezien ons dak geen schaduw heeft, rade deze ons geen micro omvormers aan. Merk dat dit per leverancies nogal verschilt.
Ken die club niet maar simpel: als je geen schaduw hebt op een deel van de dag dan heb je daarvoor in ieder geval geen micro-omvormers nodig. Tenzij je wil weten welk paneel eventueel een storing heeft maar of dat je de extra prijs waard is? Dus ze hebben gelijk, mijn ervaring is dat veel bedrijven SolarEdge neerleggen want dat dat is lekker makkelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hellboy!
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:15
Ken die club niet maar simpel: als je geen schaduw hebt op een deel van de dag dan heb je daarvoor in ieder geval geen micro-omvormers nodig. Tenzij je wil weten welk paneel eventueel een storing heeft maar of dat je de extra prijs waard is? Dus ze hebben gelijk, mijn ervaring is dat veel bedrijven SolarEdge neerleggen want dat dat is lekker makkelijk...
Kreeg ook garantie dat de installatie ook de daadwerkelijke opbrengst zou halen, anders zou Solar groep Twente het verschil betalen.

Kregen ook al offerte van ander bedrijf, maar die kwamen niet eens langs en werkten met micro omvormers en geen Chinese panelen (waren slecht) die waren een stuk duurder.

Ga nog een paar offertes opvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@padoempats
Begrijp ik het goed dat je de warmtepomp uit wil laten blazen onder tegen de panelen aan?

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-11-2021 05:14 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-09 17:43
Hellboy! schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 13:09:
Er zijn meer redenen waarom micro omvormers wel voordelen bieden. Denk aan makkelijker kleine uitbreidingen doen, ook al ligt het dak op een andere richting. Zoals al genoemd, de monitoring per paneel en niet na te denken over plaatsing van een omvormer.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
AUijtdehaag schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 05:07:
@padoempats
Begrijp ik het goed dat je de warmtepomp uit wil laten blazen onder tegen de panelen aan?
Ja min of meer wel, er zit dan denk ik zo'n 80cm tussen dus niet pal er tegenaan. En de hoek is niet groot. En koude lucht is fijn voor een paneel toch? :) Misschien zo een foto maken om het wat helderder te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13:55
maarten_NL schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 07:27:
[...]

Er zijn meer redenen waarom micro omvormers wel voordelen bieden. Denk aan makkelijker kleine uitbreidingen doen, ook al ligt het dak op een andere richting. Zoals al genoemd, de monitoring per paneel en niet na te denken over plaatsing van een omvormer.
Ook schijnen de panelen bij minder licht sneller aan te slaan. En als er bijvoorbeeld bladeren op een paneel liggen beïnvloed dat enkel de output van het betreffende paneel en niet de hele string. Maar wat er allemaal marketing praat is vind ik lastig bepalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@padoempats
Het gaat me niet zozeer om het paneel, maar om de luchtkortsluiting die je creeert met de warmtepomp, doordat hij in zijn eigen lucht staat te circuleren.
Je beperkt namelijk de worp.

Dat is niet echt bevorderlijk voor de levensduur en capaciteit van de wamtepomp.

@Retrospect
Kijk deze videos eens:
YouTube: Enphase vs Fronius | is there a New Winning Shade Solution? | 2021
Er is geen duidelijke winnaar.

Ik heb iemand geholpen, met logging van een SMA omvormer (schuindak) en Enphase (platdak)
Met deze dagen start het tegelijk op. Helaas heb ik geen toegang tot zijn logging meer.
Enphase is ook per 15 minuten logging van real-time values, dus dat is al een minpunt om te vergelijken.

[ Voor 47% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-11-2021 08:48 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
djoenez schreef op woensdag 17 november 2021 @ 17:11:
Heeft iemand ervaring met langere panelen dan ~165cm te plaatsen op een valkdouble? Ik zou graag 2 panelen van 190 willen plaatsen op mijn schuurtje, maar het schuurtje is net niet 2m breed, dus ik kan niet de houders buiten de panelen zetten (daarom valkdouble).
Zou ik (als het past in de breedte) op solarstell portrait montageprofielen doen. Is een stuk goedkoper dan die Valk schansen.
maarten_NL schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 07:27:
[...]

Er zijn meer redenen waarom micro omvormers wel voordelen bieden. Denk aan makkelijker kleine uitbreidingen doen, ook al ligt het dak op een andere richting.
Ik vind dit altijd zo'n raar argument... Dat kun je namelijk altijd doen met micro-omvormers, daarvoor is het niet nodig om het eerste gedeelte van je installatie óók met micro-omvormers te doen.
(nog even los van dat uitbreiden eigenlijk sowieso onrendabel is, en je dan beter direct meer panelen had kunnen kopen ipv dure micro-omvormers)

[ Voor 6% gewijzigd door mcDavid op 20-11-2021 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:33
Ik heb nu sinds een week 5 extra zonnepanelen gelegd en gekoppeld aan een nieuwe goodwe gw2000-xs

De omvormer zet de tijd steeds verkeerd. Ik heb hem nu al 2x goed gezet, maar een dag later staat hij weer verkeerd. Beetje suf probleem. Iemand ervaring mee hoe dit opgelost kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Opperhoof schreef op zondag 21 november 2021 @ 19:02:
Ik heb nu sinds een week 5 extra zonnepanelen gelegd en gekoppeld aan een nieuwe goodwe gw2000-xs

De omvormer zet de tijd steeds verkeerd. Ik heb hem nu al 2x goed gezet, maar een dag later staat hij weer verkeerd. Beetje suf probleem. Iemand ervaring mee hoe dit opgelost kan worden?
Op website tijd zone aangeven misschien?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:39
Korte vraag.

Wij krijgen 30 panelen 370w. Solar edge installatie.

Dan kom je totaal op 11110w. Nu zie ik opgenomen een SE omvormer van 11kw, ik dacht dat het altijd wel iets minder kon. Kan het kwaad, qua minder snel opstarten ofzo?

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
Kees_frl schreef op zondag 21 november 2021 @ 20:18:
Korte vraag.

Dan kom je totaal op 11110w. Nu zie ik opgenomen een SE omvormer van 11kw, ik dacht dat het altijd wel iets minder kon. Kan het kwaad, qua minder snel opstarten ofzo?
De omvormer overboeken kan voordelig zijn in de terug verdientijd doordat je een goedkopere omvormer pakt. Of dat doe je oa als de ligging niet ideaal is of dat je op momenten schaduw verwacht.

Ik heb 1925Wp aan panelen op een 1500W omvormer gehangen, omdat de set om Zuid-Oost ligt en ook nog op een steil dak. Op de zeldzame topdagen zal ik dan wel iets van de top boven de 1500w gaan missen, maar de rest van de tijd (lees wel > 95%) heb je wel de extra vierkante meters zonnepanelen liggen en dus gebruik ik meer nuttige capaciteit van de omvormer.

Als je gewoon maximale opbrengst wil en het aftoppen op de topdagen wil voorkomen, dan ga je gewoon voor een 1:1 verhouding.

30 panelen en een 11k omvormer, ligt alles op 1 vlak zonder schaduw? Of waarom is er voor 1 Solaredge gekozen?

[ Voor 3% gewijzigd door maarten_NL op 21-11-2021 20:48 ]

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
maarten_NL schreef op zondag 21 november 2021 @ 20:46:
[...]

De omvormer overboeken kan voordelig zijn in de terug verdientijd doordat je een goedkopere omvormer pakt. Of dat doe je oa als de ligging niet ideaal is of dat je op momenten schaduw verwacht.

Ik heb 1925Wp aan panelen op een 1500W omvormer gehangen, omdat de set om Zuid-Oost ligt en ook nog op een steil dak. Op de zeldzame topdagen zal ik dan wel iets van de top boven de 1500w gaan missen, maar de rest van de tijd (lees wel > 95%) heb je wel de extra vierkante meters zonnepanelen liggen en dus gebruik ik meer nuttige capaciteit van de omvormer.

Als je gewoon maximale opbrengst wil en het aftoppen op de topdagen wil voorkomen, dan ga je gewoon voor een 1:1 verhouding.

30 panelen en een 11k omvormer, ligt alles op 1 vlak zonder schaduw? Of waarom is er voor 1 Solaredge gekozen?
Bedankt voor je reactie. Alles inderdaad op één dak vlak en behalve hoogzomer op sommige delen van het dak schaduw die zich over dak beweegt in de bezonning studie die we hebben laten uitvoeren.

Voldoende om SE te rechtvaardigen geen idee maar zit in complete pakket voor nieuwbouw woning en men wil dit graag installeren.

Maar was nieuwsgierig of een 11kw omvormer bij 11kw aan panelen ook nadelen heeft :)

Prijs blijft voor ons hetzelfde, ook al kies ik een kleinere omvormer.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Korte vraag.

Kleinere omvormer geeft minder belasting op het net. SolarEdge SE8k lijkt me weinig piekverliezen geven. Zeker omdat je met SE vast wel schaduw of verschillende oriëntaties hebt.

Grootste verschil van een kleinere omvormer zit in de portemonnee van jou (en die van de installateur).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

SolarEdge kost ongeveer 1500 euro voor de omvormer en 50 euro per paneel aan optimizer.
Een stringomvormer Goodwe GW8K-DT kost 1125 euro.

Dus 2000 euro extra voor extra falende elektronica op het dak. Niet mijn keuze :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• maarten_NL
Kees_frl schreef op zondag 21 november 2021 @ 20:53:
[...]

Bedankt voor je reactie. Alles inderdaad op één dak vlak en behalve hoogzomer op sommige delen van het dak schaduw die zich over dak beweegt in de bezonning studie die we hebben laten uitvoeren.

Voldoende om SE te rechtvaardigen geen idee maar zit in complete pakket voor nieuwbouw woning en men wil dit graag installeren.

Maar was nieuwsgierig of een 11kw omvormer bij 11kw aan panelen ook nadelen heeft :)

Prijs blijft voor ons hetzelfde, ook al kies ik een kleinere omvormer.
Als Dre's kosten berekening klopt dan zou ik mij toch weleens achter mijn oren krabben en zelf ( www.sunnydesignweb.com ) of een berekening bij een andere partij laten maken.

Ik heb hier ook een set met optimizers en hier heeft het zeker nut, die dingen gaan niet alleen maar kapot en hebben naast de bekende schaduw nog meer voordelen :)

2000 euro aan extra materiaal en als er dan maar op bepaalde momenten een paar delen schaduw is?
2000 euro is zo'n 8000kWh!
Het kan zomaar zijn dat die terug verdientijd wel langer dan de garantie van de panelen.

De strings slim opknippen en meerdere kleiner omvormers plaatsen of plaatselijk optimizers gebruiken is wellicht efficiënter. Ik denk dat je er een eigen topic aan zou kunnen wagen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Retrospect
maarten_NL schreef op zondag 21 november 2021 @ 21:14:
[...]

Als Dre's kosten berekening klopt dan zou ik mij toch weleens achter mijn oren krabben en zelf ( www.sunnydesignweb.com ) of een berekening bij een andere partij laten maken.

Ik heb hier ook een set met optimizers en hier heeft het zeker nut, die dingen gaan niet alleen maar kapot en hebben naast de bekende schaduw nog meer voordelen :)

2000 euro aan extra materiaal en als er dan maar op bepaalde momenten een paar delen schaduw is?
2000 euro is zo'n 8000kWh!
Het kan zomaar zijn dat die terug verdientijd wel langer dan de garantie van de panelen.

De strings slim opknippen en meerdere kleiner omvormers plaatsen of plaatselijk optimizers gebruiken is wellicht efficiënter. Ik denk dat je er een eigen topic aan zou kunnen wagen :)
Je zou dan apsystems micro omvormers kunnen overwegen. Heb je er slechts 1 per 4 panelen nodig. Ik vond het wel een interessante optie waar je weinig over hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:11
Korte vraag.

Een omvormer van 11 kW, betekent dat niet dat je dan nèt in het duurdere tarief voor aansluitingen valt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
bvdbos schreef op zondag 21 november 2021 @ 21:47:
[...]

Een omvormer van 11 kW, betekent dat niet dat je dan nèt in het duurdere tarief voor aansluitingen valt?
Je bedoelt dat je dan niet meer binnen 3x25 fase kunt? Goede vraag

Ik lees op internet bij 3x25 dat je 3x3680 kwijt kunt. Is dus net iets meer dan 11 kw

[ Voor 13% gewijzigd door Kees_frl op 21-11-2021 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Kees_frl schreef op zondag 21 november 2021 @ 21:51:
[...]

11kw = 3x16a, dat past altijd. theoretisch 17kw max. Praktisch volgens mij nog wel wat meer voordat er automaten omgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-09 10:24

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Korte vraag.

Solaredge bestaat in 10k en 12.5k. Ik ken geen 11k.
Allebei prima. Als een Solar edge wordt belast voor meer dan 80% maakt het niet uit welke.
Maakt dus niks uit. Kan je ooit uitbreiden zou ik een 12,5 of zelfs 16k nemen. (Kan je intern gewoon begrenzen op Wattage of amperage).

Die verhalen hierboven zijn mooi maar als je geen ruimte hebt om uit te breiden zegt 8000kwh voor 2000,- niks. En als je gedurende dag schaduw hebt is Solaredge een prima keuze.
Ze weten hier niet eens hoeveel harde schaduw je hebt en roepen al om Goodwe te nemen. #antisolaredgearmy :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Kees_frl schreef op zondag 21 november 2021 @ 21:51:
[...]

Ik lees op internet bij 3x25 dat je 3x3680 kwijt kunt. Is dus net iets meer dan 11 kw
Op 3x16 kan je al 3x 3680 kwijt. Weet je ook waarom 3680? 16a x 230v
Je kan ook groepen van 20a plaatsen.

Je kan op een hoofdaansluiting wel bijna 14k kwijt zonder teveel gedoe.

[ Voor 19% gewijzigd door ApC_IcE op 22-11-2021 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

maarten_NL schreef op zondag 21 november 2021 @ 20:46:
[...]

Jouw verhaal klopt voor stringomvormers. Voor Solar Edge maakt dat veel minder uit zoals ik al schreef.
Prijs verschil tussen een 10k en 12,5k is nog geen 100,- dus dat is het probleem ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Dre schreef op zondag 21 november 2021 @ 20:53:
[...]

Kleinere omvormer geeft minder belasting op het net. SolarEdge SE8k lijkt me weinig piekverliezen geven. Zeker omdat je met SE vast wel schaduw of verschillende oriëntaties hebt.

Grootste verschil van een kleinere omvormer zit in de portemonnee van jou (en die van de installateur).
Hij is met zijn aantal WP op een SE8K zijn volledige garantie kwijt! :(
een SE8K gaat tot 10800WP 8)7 en dan ben je de garantie kwijt. Dus minimaal al een 9K
Zoals hierboven beschreven is het prijsverschil tussen 8K en 12,5K 100,-ex.
Ik vraag me hier echt af hoeveel ervaring men heeft voor ze adviezen geven. :X

[ Voor 5% gewijzigd door ApC_IcE op 22-11-2021 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14:56
Opperhoof schreef op zondag 21 november 2021 @ 19:02:

Staat je lokatie/land wel goed ingesteld?
Als je een willekeurige (evt. andere) instelling aanpast, blijft die dan bewaard als je omvormer 's avonds uit gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:33
reneeke1970 schreef op zondag 21 november 2021 @ 19:25:
[...]

Op website tijd zone aangeven misschien?
Waar kun je dit doen? In de SEMS portal app kan ik het niet vinden. Verder kan ik alleen inloggen op de wifi stick en daar de wifi instellingen aanpassen. Ik zie geen mogelijkheid om op de omvormer in te loggen?

Het is ook irritant dat je de omvormer alleen kan instellen als de panelen energie leveren. 's Avonds en 's nachts staat hij uit :?
Martin7182 schreef op maandag 22 november 2021 @ 12:21:
[...]

Staat je lokatie/land wel goed ingesteld?
Als je een willekeurige (evt. andere) instelling aanpast, blijft die dan bewaard als je omvormer 's avonds uit gaat?
Ik zal dit controleren, heb ik nu nog niet naar gekeken.

[ Voor 25% gewijzigd door Opperhoof op 22-11-2021 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
ApC_IcE schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:09:
[...]

Hij is met zijn aantal WP op een SE8K zijn volledige garantie kwijt! :(
een SE8K gaat tot 10800WP 8)7 en dan ben je de garantie kwijt. Dus minimaal al een 9K
Zoals hierboven beschreven is het prijsverschil tussen 8K en 12,5K 100,-ex.
Ik vraag me hier echt af hoeveel ervaring men heeft voor ze adviezen geven. :X
Alles is genuanceerd bij SolarEdge... tenminste als we designer moeten geloven...

Op 30 graden helling pal zuid: Ja, dan mag het niet.
Op 60 graden pal zuid blijf je volgens het model van SolarEdge steken op 10.45kW max DC...

Niet dat deze omvormer de juiste keuze is... Met 8K zelfs op zo'n hele steile opstelling is er >100kWh aftop, en dat is dom veel.

Vrijwel zeker dus een installateur die designer niet gebruikt... en dat ..... is niet handig...

[edit] nog meer nuance: bij een 15/15 O-W 370Wp opstelling op 30 graden daken is Max DC minder dan 9kW, en suggereert designer zelfs een 8K.

[ Voor 7% gewijzigd door Ronald op 22-11-2021 13:21 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Ronald schreef op maandag 22 november 2021 @ 13:17:
[...]

Alles is genuanceerd bij SolarEdge... tenminste als we designer moeten geloven...

Op 30 graden helling pal zuid: Ja, dan mag het niet.
Op 60 graden pal zuid blijf je volgens het model van SolarEdge steken op 10.45kW max DC...

Niet dat deze omvormer de juiste keuze is... Met 8K zelfs op zo'n hele steile opstelling is er >100kWh aftop, en dat is dom veel.

Vrijwel zeker dus een installateur die designer niet gebruikt... en dat ..... is niet handig...

[edit] nog meer nuance: bij een 15/15 O-W 370Wp opstelling op 30 graden daken is Max DC minder dan 9kW, en suggereert designer zelfs een 8K.
volgens mij gaat het over mijn situatie en gaat het om 30 panelen op zuid zuid/oost 50 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@ApC_IcE
Ik dacht dat de vraagsteller vast SE zou hebben vanwege meerdere oriëntaties of schaduw. Een omvormer kleiner is dan zo gek nog niet. Scheelt wat €€€ en belasting van het net. Daarbij blijft van SE de 8 kW omvormer koeler dan een 10 kW omvormer.

Zelf zit ik met 5080 Wp op een 4200 Watt omvormer met 1133 Wh/Wp per jaar. Super opbrengst dus. Een 8 kW omvormer met 11,1 kWp panelen vind ik zo gek nog niet. Maar er zal vast iemand een simulatie hebben gedraaid om de echte piekverliezen uit te rekenen :) @Ronald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

De SE12,5k geeft weer meer problemen met dat je nog minder selectief bent. 40A ALS kan niet meer. SE8K of SE9K vind niet gek hoor. Gissen is missen. Beetje nuance ;)

Wel bijzonder dat de 5 kW en de 17 kW allebei 33,2kg wegen. Kan je die dingen niet opvoeren zoals met de brommer vroeger ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Dre schreef op maandag 22 november 2021 @ 14:02:
@ApC_IcE
Ik dacht dat de vraagsteller vast SE zou hebben vanwege meerdere oriëntaties of schaduw. Een omvormer kleiner is dan zo gek nog niet. Scheelt wat €€€ en belasting van het net. Daarbij blijft van SE de 8 kW omvormer koeler dan een 10 kW omvormer.

Zelf zit ik met 5080 Wp op een 4200 Watt omvormer met 1133 Wh/Wp per jaar. Super opbrengst dus. Een 8 kW omvormer met 11,1 kWp panelen vind ik zo gek nog niet. Maar er zal vast iemand een simulatie hebben gedraaid om de echte piekverliezen uit te rekenen :) @Ronald
De 8KW omvormer blijkft koeler dan de 10kW variant met Solaredge? Nog nooit van gehoord. Hoe kom je hierop?

Jij hebt een steingomvormer. Heeft niets met Solredge te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Dre schreef op maandag 22 november 2021 @ 14:09:
De SE12,5k geeft weer meer problemen met dat je nog minder selectief bent. 40A ALS kan niet meer. SE8K of SE9K vind niet gek hoor. Gissen is missen. Beetje nuance ;)

Wel bijzonder dat de 5 kW en de 17 kW allebei 33,2kg wegen. Kan je die dingen niet opvoeren zoals met de brommer vroeger ;)
Minder selectief? Hoezo? Je moet vanwege wp en garantie hier maar een se12k.
Die kan je ook prima op 3x16 aansluiten en begrenzen op W of A.

Mag ik vragen hoeveel installaties je al hebt gedaan? Van Solar edge of stringomvormers?

Niet vervelend bedoelt maar ik kom hier vaker in discussie met “kenners” en “tipgevers”. En dat blijken vaak mensen te zijn die wat hebben gelezen ergens en dat voor waar aannemen. Of iemand nariepen.

[ Voor 14% gewijzigd door ApC_IcE op 22-11-2021 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Kees_frl schreef op maandag 22 november 2021 @ 13:33:
[...]

volgens mij gaat het over mijn situatie en gaat het om 30 panelen op zuid zuid/oost 50 graden.
50 graden dak, 159 graden ZZO mag 30x370 dus op een SE8K.. Maar met 1% aftop verlies en dat begint al in maart.... (of eigenlijk... zelfs 1kWh in januari)

Ja het mag, ja het is een k ontwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Ronald schreef op maandag 22 november 2021 @ 14:42:
[...]

50 graden dak, 159 graden ZZO mag 30x370 dus op een SE8K.. Maar met 1% aftop verlies en dat begint al in maart.... (of eigenlijk... zelfs 1kWh in januari)

Ja het mag, ja het is een k ontwerp.
de installateur wil juist 11KW omvormer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Kees_frl schreef op maandag 22 november 2021 @ 14:48:
[...]

de installateur wil juist 11KW omvormer.
Teveel ruis van de omvormerminimaliseringsbrigade op de lijn, sorry :D

11 is ruim(ig), 10 is prima (0.05% aftop). Maar zoals @ApC_IcE al aangeeft: prijsverschillen bij SE omvormers zijn klein tussen deze modellen... dus eerder maatje ruimer dan krapper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15:55
Prachtig prachtig.. Een SE3000 van 5 jaar oud werkelijk op de kop getikt op marktplaats en 10 nieuwe 401 optimizers gekocht voor €30 p/s..

Nu nog op zoek naar 2e hands rails en stokschroeven :).. Korte tvt :D

Panelen denk ik aan nieuwe 10x 395WP van Jinko N-Type.. Juiste keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JL-IP(!) schreef op maandag 22 november 2021 @ 15:50:
Prachtig prachtig.. Een SE3000 van 5 jaar oud werkelijk op de kop getikt op marktplaats en 10 nieuwe 401 optimizers gekocht voor €30 p/s..

Nu nog op zoek naar 2e hands rails en stokschroeven :).. Korte tvt :D

Panelen denk ik aan nieuwe 10x 395WP van Jinko N-Type.. Juiste keuze?
300 euro voor de optimisers
300 omvormer
Terwijl een gebruikte 4 kW string omvormer 250 of minder kost gebruikt....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15:55
reneeke1970 schreef op maandag 22 november 2021 @ 16:18:
[...]

300 euro voor de optimisers
300 omvormer
Terwijl een gebruikte 4 kW string omvormer 250 of minder kost gebruikt....
Bomen 🌲

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@ApC_IcE
10 kW × rendement is groter dan 8 kW × rendement. Dus meer warmte bij de 10 kW omvormer. Omvormers lijken qua koeling gelijk (gewicht en afmetingen zijn gelijk). Correct me if wrong.

Begrenzen op A is inderdaad een goeie optie om onder de 15A te blijven. Wel raar dat Ronald zegt dat 8 kW mag, en dat jij zegt dat je 12,5 kW nodig hebt vanwege "garantie". Dan gebruiken jullie vast niet dezelfde design tool. 8 kW geeft 100 kWh verlies en dan is 9 kW slimmer. De 9 kW hoef je niet te begrenzen in A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Solaredge SE16K kost 1319 euro
Solaredge SE9K kost 1409 euro

Niet eens zo gek om de 16K dan te nemen 8)7 Waar baseren ze toch die prijzen op. De marketing afdeling dacht zeker dat 25,5A niet zo goed ging verkopen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Dre schreef op maandag 22 november 2021 @ 17:00:
@ApC_IcE
10 kW × rendement is groter dan 8 kW × rendement. Dus meer warmte bij de 10 kW omvormer. Omvormers lijken qua koeling gelijk (gewicht en afmetingen zijn gelijk). Correct me if wrong.

Begrenzen op A is inderdaad een goeie optie om onder de 15A te blijven. Wel raar dat Ronald zegt dat 8 kW mag, en dat jij zegt dat je 12,5 kW nodig hebt vanwege "garantie". Dan gebruiken jullie vast niet dezelfde design tool. 8 kW geeft 100 kWh verlies en dan is 9 kW slimmer. De 9 kW hoef je niet te begrenzen in A.
Ik gebruik de designtool niet zoveel. Het staat op de datasheet. Max stc dc.

En over de prijs:
Maak ze maar eens open. Ik geloof de 5-12,5k is dezelfde omvormer. Alleen andere software en minimale details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-09 10:44

JT

VETAK y0

Wie heeft er ervaring met zelf een montagesysteem maken voor zonnepanelen op een plat dak? Flatfix Fusion zou ik het liefst willen maar dat past nieuw niet echt bij mijn budgetplannen : + en tweedehands zie je weinig. Uberhaupt is nieuw montagemateriaal een ondermijning van je budgetplan ben ik achter :D Een van de redenen dat ik Fusion mooi vindt is dat het aan de zijkanten dicht kan waardoor je minder ballast nodig hebt. En ik vind het er ook wel mooier uitzien dan open.

Ik ben dus zelf even gaan zoeken maar heel veel specifiek voor een plat dak vind ik niet. Wat ik wél vind is wat ideeën met alu hoekprofielen. Ik zat dan te denken aan 30x30mm en dan 2mm dik, wellicht 3? Aan de profielen dan houders voor de panelen zoals je die ook op schuin dak gebruikt. Iemand andere ideeën of feedback?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
@JT zoek even de topics over betonschansen.

Zelf van aluminium profielen iets gaan knutselen zou ik alleen doen als je ervaren metaalbewerker bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

JT schreef op maandag 22 november 2021 @ 21:46:
Wie heeft er ervaring met zelf een montagesysteem maken voor zonnepanelen op een plat dak? Flatfix Fusion zou ik het liefst willen maar dat past nieuw niet echt bij mijn budgetplannen : + en tweedehands zie je weinig. Uberhaupt is nieuw montagemateriaal een ondermijning van je budgetplan ben ik achter :D Een van de redenen dat ik Fusion mooi vindt is dat het aan de zijkanten dicht kan waardoor je minder ballast nodig hebt. En ik vind het er ook wel mooier uitzien dan open.

Ik ben dus zelf even gaan zoeken maar heel veel specifiek voor een plat dak vind ik niet. Wat ik wél vind is wat ideeën met alu hoekprofielen. Ik zat dan te denken aan 30x30mm en dan 2mm dik, wellicht 3? Aan de profielen dan houders voor de panelen zoals je die ook op schuin dak gebruikt. Iemand andere ideeën of feedback?
Ik heb ze op betonblokken en dikwandig pvc van 40 mm liggen.
Schroef met plug in de betonblok en een bout met moer en plaatje om de panelen te bevestigen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xH1LL4-dCZ4udq7qyzOnvj-Na1Q=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BDBOD92GNSykbQDgloqHufE4.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0_OxFMbqoJcUzpf55fBottLoMgE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vhpZlEf0lRvyrj1PFX4u3L9q.jpg?f=fotoalbum_medium

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Laatst online: 14:56
Je kunt ook standaard montagerails (heb zelf Clickfit Evo gebruikt) plat neerleggen, evt. rubber tegels eronder, en de panelen/rails fixeren aan het dak of dakrand. Afwateringsclips erop en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Stuur me een berichtje met je 06 erin dan stuur ik wat foto voor een principe idee.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Laatst online: 22-09 22:05

Heb zelf het Van der valk systeem gebruikt in portrait voor platdak.
Kingsolo in "Welke type omvormer voor oost-west met zuid set opstelling?"

[ Voor 52% gewijzigd door Kingsolo op 22-11-2021 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:14

Japie.G

Colour Classic

solarstell connect, werkt prima niet echt goedkoop, maar goedkoper dan flatfix fusion. Net zoals flatfix fusion dicht aan de zijkant en achterkant.

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Japie.G schreef op maandag 22 november 2021 @ 22:59:
solarstell connect, werkt prima niet echt goedkoop, maar goedkoper dan flatfix fusion. Net zoals flatfix fusion dicht aan de zijkant en achterkant.
Solar Stell connect is niet standaard dicht aan de zijkanten.
Achterkant omdat je daar de 30x30 stoeptegels als ballast inlegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
ApC_IcE schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 09:05:
[...]

Ik weet niet wat je "standaard" noemt maar ze hebben iig gewoon zijpanelen in het assortiment. Als je een complete set bestelt bij solar-bouwmarkt krijg je die zij- en achterpanelen erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

mcDavid schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 09:09:
[...]

Ik weet niet wat je "standaard" noemt maar ze hebben iig gewoon zijpanelen in het assortiment. Als je een complete set bestelt bij solar-bouwmarkt krijg je die zij- en achterpanelen erbij.
Waar wij ze kopen moet je extra betalen voor de zijkanten. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Cube
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-08 10:47
Op mijn huis liggen nu 3 zonnepanelen die er vanuit de bouw opgekomen zijn. Extra zonnepelen zou ik later zelf doen.

Daar ben ik me nu op aan het oriënteren. Bij ons in de wijk zijn meerderen gelijkwaardige huizen met all electric verwarming en gelijkwaardige te verwarmen m2 en m3. Gezien ik er nog maar paar weken woon heb ik geen idee hoeveel energie het huis precies nodig heeft op jaarbasis. Dus kopieer ik een opstelling/aantal die ik vaker zie.

Ik heb nu een volgend plan gekregen van de instalateur:
21 panelen op een Oost-West opstellen 9 op Oost en 12 op West a 390wp. Het dak is nagenoeg Oost-West (scheelt 2~3 graden maar naar West) Het schuine dak staat op 35 graden. Als omvormer is er een Growatt 6000TL3-X bij gepland.

Is dit een goede richting voor een installatie?

Help!! De netwerkbeestjes zijn op¿?¿

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
Hebben jullie allemaal jullie zonnepanelen aangemeld? Ik heb nog een tensie meter dus zi daar niet zo het nut van in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Adriaan71 geen idee, ze lagen al op de nieuwbouwwoning ;)
Maar de extra panelen van de overkapping heb ik in ieder geval niet aangemeld.

@The_Cube dat gaat werken. Omvormer zou kleiner kunnen. Ligt je dak dan vol? Ik raad aan om het zo vol mogelijk te leggen, de marginale kosten van een paneel erbij zijn zo terugverdiend. Zelfde steiger, elektrawerk etc, meer kWh.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarten_NL
Adriaan71 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 15:33:
Hebben jullie allemaal jullie zonnepanelen aangemeld? Ik heb nog een tensie meter dus zi daar niet zo het nut van in.
Ja en laatst nog gewijzigd met het toevoegen van een 2e set.

Het nut is duidelijk uitgelegd op de https://www.energieleveren.nl/faq website

Doordat je de netbeheerder laat weten hoeveel vermogen ze kunnen verwachten (terug levering/minder afname), kunnen ze daar bijvoorbeeld de productie van energiecentrales op af stemmen.

[ Voor 5% gewijzigd door maarten_NL op 23-11-2021 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:14

Japie.G

Colour Classic

ApC_IcE schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 09:05:
[...]

?? Heb toch echt zo’n set gelegd en daar gaan geen stoeptegels in en ze zijn gewoon dicht aan zij en achterkant 😀. Bedoel je niet de reguliere ‘non connect’ versie van solarstell?

Edit:
Er was al geantwoord zie ik, ik moet beter refreshen🙈

[ Voor 16% gewijzigd door Japie.G op 24-11-2021 07:56 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:59
Vinden jullie het nog rendabel om nu nog voor zonnepanelen te kiezen? M.i. worden de energieleveranciers er alleen maar beter op vanaf 2023 (i.v.m. salderingsregeling). Als je overdag niet veel thuis bent, en steeds minder tot niet kunt salderen, wat hebben zonnepanelen dan nog voor nut?

Los van het feit dat de opgewekte stroom direct gebruikt kan worden, zie ik niet echt de toegevoegde waarde van zonnepanelen (vanaf 2023).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:34
turkeyhakan schreef op woensdag 24 november 2021 @ 08:43:
Vinden jullie het nog rendabel om nu nog voor zonnepanelen te kiezen? M.i. worden de energieleveranciers er alleen maar beter op vanaf 2023 (i.v.m. salderingsregeling). Als je overdag niet veel thuis bent, en steeds minder tot niet kunt salderen, wat hebben zonnepanelen dan nog voor nut?

Los van het feit dat de opgewekte stroom direct gebruikt kan worden, zie ik niet echt de toegevoegde waarde van zonnepanelen (vanaf 2023).
Salderen is nog niets over bekend wat er na 2023 gaat gebeuren. Stapsgewijs afbouwen of laten zoals het nu is of? Persoonlijk denk ik als het afgebouwd gaat worden de thuisaccu’s steeds meer in beeld komen. Ook het legplan gaat veranderen. Niet alles meer volproppen op zuid b.v.
Denk ook aan elektrisch auto gebruik. Kan je mooi thuis op.aden of de accu erin gebruiken voor thuisgebruik. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Japie.G schreef op woensdag 24 november 2021 @ 07:23:
[...]

?? Heb toch echt zo’n set gelegd en daar gaan geen stoeptegels in en ze zijn gewoon dicht aan zij en achterkant 😀. Bedoel je niet de reguliere ‘non connect’ versie van solarstell?

Edit:
Er was al geantwoord zie ik, ik moet beter refreshen🙈
Haha maakt niet uit.
Wij kopen in bulk. maar weet zeker dat daar geen zijplaten bij zitten.
Zal vast met de inkoop deal te maken hebben O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Dan moet je ook geen zonnepanelen kopen las je de toegevoegde waarde niet ziet.
Gelukkig ziet 99% die wel!

(iets met salderen afbouwen is weer van tafel en wachtend op nieuw voorstel (zie reactie hierboven), iets met hoge terugleververgoeding momenteel, accu mogelijkheden al dan, eerste zoveel jaar nog prima te salderen etc etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Cube
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-08 10:47
@Ronald en @Proton_

Het dak ligt er nog niet mee vol. Wat ook gaat passen is 12 oost en 16 west. Hoe zit het dan met echt overschot. Het leek er dan op dat ik met 8 panelen extra alleen maar meer terug lever, dat boven je eigen verbruik terugveren, levert toch weinig geld op?

Het idee is dat er ook nog ruimte is voor zonnecollector op west voor extra SWW tegen de tijd dat er gezinsuitbreiding plaats vind. Met een extra SWW tank

Help!! De netwerkbeestjes zijn op¿?¿

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Retrospect

Ik moet nog zien of de saldering regeling aangepast gaat worden. De overheid zal het toch willen blijven stimuleren.

Gezien de aanschaf van een hybride warmtepomp ben ik juist nu overgegaan op de aanschaf van zonnepanelen. Als terugleveren naar het netwerk over een aantal jaren niet meer rendabel is dan komt er wel een accupakket aan/in huis. Tegen die tijd zal dat ook een stuk betaalbaar der zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
vincent_1971 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 08:49:
[...]

Salderen is nog niets over bekend wat er na 2023 gaat gebeuren. Stapsgewijs afbouwen of laten zoals het nu is of? Persoonlijk denk ik als het afgebouwd gaat worden de thuisaccu’s steeds meer in beeld komen. Ook het legplan gaat veranderen. Niet alles meer volproppen op zuid b.v.
Denk ook aan elektrisch auto gebruik. Kan je mooi thuis op.aden of de accu erin gebruiken voor thuisgebruik. >:)
Mee eens! Maar de komende jaren rijd ik nog niet elektrisch en een thuisaccu is wel erg duur (op dit moment).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
ApC_IcE schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:02:
[...]

Dan moet je ook geen zonnepanelen kopen las je de toegevoegde waarde niet ziet.
Gelukkig ziet 99% die wel!

(iets met salderen afbouwen is weer van tafel en wachtend op nieuw voorstel (zie reactie hierboven), iets met hoge terugleververgoeding momenteel, accu mogelijkheden al dan, eerste zoveel jaar nog prima te salderen etc etc)
Hoge terugleververgoeding? Bij Essent krijg je 5,5 cent voor elke kWh. Stel dat je een overschot hebt van 2000 kWh (in mijn geval), dan levert dat per jaar € 110 op. Daar doe ik het niet voor.

Een thuisaccu is op dit moment erg prijzig. De komende paar jaar kun je inderdaad nog prima salderen, maar het wordt er wel minder aantrekkelijk op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Retrospect schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:35:
[...]

Ik moet nog zien of de saldering regeling aangepast gaat worden. De overheid zal het toch willen blijven stimuleren.

Gezien de aanschaf van een hybride warmtepomp ben ik juist nu overgegaan op de aanschaf van zonnepanelen. Als terugleveren naar het netwerk over een aantal jaren niet meer rendabel is dan komt er wel een accupakket aan/in huis. Tegen die tijd zal dat ook een stuk betaalbaar der zijn.
Het mooiste zou inderdaad zijn dat je nog kunt blijven salderen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

turkeyhakan schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:40:
[...]

Hoge terugleververgoeding? Bij Essent krijg je 5,5 cent voor elke kWh. Stel dat je een overschot hebt van 2000 kWh (in mijn geval), dan levert dat per jaar € 110 op. Daar doe ik het niet voor.

Een thuisaccu is op dit moment erg prijzig. De komende paar jaar kun je inderdaad nog prima salderen, maar het wordt er wel minder aantrekkelijk op.
Niemand zegt dat je bij Essent moet blijven zitten.
Maar volgens mij is die teruglever vergoeding ook gestegen in de nieuwe contracten.
Ik heb ze al gezien met 20cent. (wellicht even in het topic Overstappen naar een nieuwe energieleverancier )

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@turkeyhakan Je moet ook even correct denken... Als je netto terugleverancier bent... ga je voor een ander contract... toch? Of ben je dief van eigen portemonee?

Stel je bent ook nog aardgasvrij... dan kun je op dit moment een contract pakken wat 32ct/kwh piek en 21ct/kWh dal voor teruglevering betaald... €574 is wel even andere koek?

Samen met het wegvallen van je afnamekosten geeft dat terugverdientijden van waanzinnig kort. 3 a 4 jaar voor een dik stringomvormersysteem bij competatieve aanbieder?

Nog voor de saldering weggevallen is, want 2023 halen we al niet meer... het kabinet staat nog niet op het bordes... en zodra ze op het bordes staan hebben ze grotere problemen die de aandacht gaan krijgen.

[ Voor 24% gewijzigd door Ronald op 24-11-2021 09:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
turkeyhakan schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:40:
[...]

Moet je andere leverancier kiezen, geloof dat United consumers momenteel 38 cent geeft, en 27 laag tarief
Ik krijg er helaas maar 22 bij Eneco

[ Voor 3% gewijzigd door reneeke1970 op 24-11-2021 09:46 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@turkeyhakan los van bovenstaande; zonneboilers zijn duurder dan PV, hebben meer onderhoud (glycol veroudert), stoppen met leveren als ze het vat heet hebben.

PV + warmtepompboiler levert jaarrond warm water voor minder € aanschaf en de overproductie kan je nog verkopen ook.
Je hebt maar één dak, dus zet de vierkante meters zo effectief mogelijk in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
ApC_IcE schreef op woensdag 24 november 2021 @ 08:59:
[...]

Haha maakt niet uit.
Wij kopen in bulk. maar weet zeker dat daar geen zijplaten bij zitten.
Zal vast met de inkoop deal te maken hebben O-)
Volgens mij verkoopt SolarStell alleen onderdelen... Dat handelaren er sets van maken zodat de zelf-legger niet na hoeft te denken is gewoon een heel ander verhaal... Maar volgens mij was jij geen zelf-legger (tenminste ... zal bij jouw thuis niet meer nodig zijn) Nog een setje landscape achterplaten nodig? die heb bij mijn setje gehad... en ik vond ze gezien de ligging niet nodig...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickkie55
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-08 18:12
Nickkie55 schreef op zondag 7 november 2021 @ 20:19:
[...]

Ok dan ga ik ze even contacteren. Thanks.

Dit staat wel in de handleiding maar ik ben niet overtuigd als er geen duidelijke tekst bij staat.

[Afbeelding]
Voor de gene die hierin geïnteresseerd zijn:
Hier de reactie van Staubli over de onderlinge compatibiliteit van de Staubli MC4 en de MC4-EVO stekkers:
Goede morgen,

Ja al onze MCV4 connectoren zijn onderling compatible mits (zoals jij ook al aangaf) dit max 1000Vdc is.

In de bijlage ons officiële schrijven hier ook over.

Ik hoop je op de manier geholpen te hebben.
Met text in de bijlage:
To whom it may concern
Allschwil, 01.12.2017

Compatibility of MC4 connectors within the Stäubli ECS MC4 portfolio

Dear Sir or Madame,
Herewith we would like to comment on your request about compatibility of our MC4 connectors within our
entire MC4 connector portfolio.
The Stäubli ECS Group is a well-established manufacturer and supplier for high quality electrical connectors
for industrial applications. The companies possess a more than 25 years' successful experience in desígning,
manufacturing and supplying connectors to the Photovoltaic lndustry. The Stäubli MC4 connectors are
known in the PV market for their high quality and reliability. With over 200 Gigawatt PV - power
connected, Stäubli ECS holds the #1 position in the global PV connector market for more than a decade.
The electrical and mechanical design of all our MC4 connectors, such as MC4, MC4 Evo2, MC4 Evo3 is
outlíned in a way, that Stäubli guarantees a LOOo/o interconnectivity and intermateability within the MC4
connector portfolio. This compatibility is in full respect to the current valid norms, certifications and
regulations for PV products released by leading authorities such as tÜV nhe¡nland, (Germany) or
Underwriter Laboratories (UL) USA. The compatibility is documented in the current valid product
certificates and an additional statement from TÜV Rheinland from May 5th 2017.
We hope with this information to have presented a helpful ¡nput to the subject. Please do not hesitate to
contact us in case of any query.

Best regards
Stäubli Electri Connectors AG

18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
ApC_IcE schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:44:
[...]

Niemand zegt dat je bij Essent moet blijven zitten.
Maar volgens mij is die teruglever vergoeding ook gestegen in de nieuwe contracten.
Ik heb ze al gezien met 20cent. (wellicht even in het topic Overstappen naar een nieuwe energieleverancier )
Eens! Wellicht in de toekomst maar overwegen inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
Ronald schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:44:
@turkeyhakan Je moet ook even correct denken... Als je netto terugleverancier bent... ga je voor een ander contract... toch? Of ben je dief van eigen portemonee?

Stel je bent ook nog aardgasvrij... dan kun je op dit moment een contract pakken wat 32ct/kwh piek en 21ct/kWh dal voor teruglevering betaald... €574 is wel even andere koek?

Samen met het wegvallen van je afnamekosten geeft dat terugverdientijden van waanzinnig kort. 3 a 4 jaar voor een dik stringomvormersysteem bij competatieve aanbieder?

Nog voor de saldering weggevallen is, want 2023 halen we al niet meer... het kabinet staat nog niet op het bordes... en zodra ze op het bordes staan hebben ze grotere problemen die de aandacht gaan krijgen.
Dank voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Proton_ schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:54:
@turkeyhakan los van bovenstaande; zonneboilers zijn duurder dan PV, hebben meer onderhoud (glycol veroudert), stoppen met leveren als ze het vat heet hebben.

PV + warmtepompboiler levert jaarrond warm water voor minder € aanschaf en de overproductie kan je nog verkopen ook.
Je hebt maar één dak, dus zet de vierkante meters zo effectief mogelijk in :)
Ik ga zeker wat met jullie tips doen! Dank jullie wel.

Ben zelf alleen niet zo'n voorstander van overstappen van energieleverancier, vandaar.. maar wellicht toch maar doen (in de toekomst).

De REC 400wp panelen zijn volgens mij A-kwaliteit panelen.

[ Voor 4% gewijzigd door turkeyhakan op 24-11-2021 10:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:40

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-07 08:17

Mud.Starrr

I shoot people for money

Wij zijn verhuisd en onze zonnepanelen zijn uiteraard op ons oude huis achter gebleven.
Ik ben dus op zoek naar een nieuwe set voor een plat dak (vorige huis was ook plat en toen zelf geplaatst).
We willen ze wederom zelf plaatsen, het wordt een oost/west opstelling en ik verwacht 8000-10.000 kwh per jaar te verbruiken.

Vanwege de wind hier (Flevoland in open veld met geen hoge bomen en alleen laagbouw om ons heen (wij hebben als enige een etage), wil ik rondom windkappen om zo het gewicht te beperken (houtskeletbouw en kan slechts 70kilo/m2 kwijt en zou in de toekomst eigenlijk nog een groen dak willen rond de panelen, dus dat wordt wat krapjes zeker als je nog rekening moet houden met water en sneeuw).

Ik heb nu een offerte openstaan bij Solar bouwmarkt, hebben jullie nog adviezen bij welke bedrijven je deze spullen voor een scherpe prijs kunt aanschaffen en die het toestaan dat je zelf plaatst?

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mud.Starrr schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:36:
Wij zijn verhuisd en onze zonnepanelen zijn uiteraard op ons oude huis achter gebleven.
Ik ben dus op zoek naar een nieuwe set voor een plat dak (vorige huis was ook plat en toen zelf geplaatst).
We willen ze wederom zelf plaatsen, het wordt een oost/west opstelling en ik verwacht 8000-10.000 kwh per jaar te verbruiken.

Vanwege de wind hier (Flevoland in open veld met geen hoge bomen en alleen laagbouw om ons heen (wij hebben als enige een etage), wil ik rondom windkappen om zo het gewicht te beperken (houtskeletbouw en kan slechts 70kilo/m2 kwijt en zou in de toekomst eigenlijk nog een groen dak willen rond de panelen, dus dat wordt wat krapjes zeker als je nog rekening moet houden met water en sneeuw).

Ik heb nu een offerte openstaan bij Solar bouwmarkt, hebben jullie nog adviezen bij welke bedrijven je deze spullen voor een scherpe prijs kunt aanschaffen en die het toestaan dat je zelf plaatst?
Solar outlet misschien

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:26
Mud.Starrr schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:36:
Onze materialen (panelen, omvormer en railsysteem) komen van Winkelman in Hengelo. Daar zou ik zo weer bestellen.
Maareh, als je 8 a 10 MWh per jaar verbruikt, zou dan niet eens naar je verbruik kijken? Dat is wel erg hoog namelijk.
Hier, in een vrij grote vrijstaande woning (ca 900m3 excl garage), bewoond door een gezin met twee pubers en verwarmd door een warmtepomp is ons verbruik ongeveer 6 MWh.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Opperhoof Tijd goedzetten via NodeRed staat op deze pagina. Het kan ook via ander clients. Wat gebruik je nu om de tijd goed te zetten.

https://gathering.tweaker...message/68962978#68962978

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2021 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:45

bebopper

I'm an absolute beginner...

We gaan verhuizen maar eerst verbouwen. Op het nieuwe huis komen ook zonnepanelen :)

Heb een topic aangemaakt met de details, alle advies op- en aanmerkingen zijn welkom!

Zonnepanelen incl. meterkast vervangen: keuze advies
Pagina: 1 ... 35 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic