Zonnepanelen incl. meterkast vervangen: keuze advies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-05 19:00

bebopper

I'm an absolute beginner...

Topicstarter
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tJNNVy_-TlxJTn4XFMb-1kSMEso=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/mt80wM0u5DGycUhYXv2bNHZv.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/07ENrBE_-ZR1HdrEE3tBvdcJR1M=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/sBQfuFS3sACsX8Xy15Iztlw3.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JFiD35oj3tUyulgzHm4IkRgCzrg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/fkU8gNJindjHk4on64FFqnDx.png?f=fotoalbum_tile

Dakhelling: ~27 graden
Oriëntatie: Z-ZO
Beschikbare (dak)ruimte
Ongeveer 50m2
De dakkapel is niet geschikt om zonnepanelen op te plaatsen (helt naar achter over)
Er staat een schoorsteen en een luchtafvoer van de badkamer (zie plaatje 3)
Schaduw
Er is schaduw van de schoorsteen, de luchtafvoer van de badkamer en de dakkapel.
De bomen aan de overkant van de straat werpen gedurende de zomer geen schaduw op het dak, in de winter wel, maar dan zonder bladeren.
Jaarverbruik
Verbruik in ons huidige huis is ~ 5500 kWh, dit is inclusief thuisladen electrische auto.

Na verbouwing zal er in het nieuwe huis meer electrisch verbruikt gaan worden want er komen wat grootverbruikers bij:
- warmtepomp 6kW
- inductie kookplaat (wordt nu op gas gekookt)
- mogelijk airco
Liefst zoveel mogelijk opbrengst van de zonnepanelen dus.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 fase 25
Budget en doel
Maximaal 10k excl. BTW maar inclusief vernieuwing meterkast met de volgende specs:
- 17 groepen
- 2 krachtgroepen
- 1 fornuisgroep
- PV aansluiting

Doel is om zoveel mogelijk van het eigen verbruik van de zonnepanelen te krijgen, het dak mag vol.
Wie gaat het project uitvoeren
Ga het laten doen, ben geen held op het dak :)
Bijhouden van data
Data is leuk, maar geen must have.
Reeds verkregen offertes
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Regio
Maastricht

Beste antwoord (via bebopper op 24-11-2021 17:25)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:59
@bebopper Bij dit prijsverschil zeker... Die 4% opbrengstverschil pak je denk ik wel... (Je kunt de opbrengstschattingen niet vergelijken... verschillende algoritmes en tekeningen, dus we kijken puur naar Wp.)

SolarEdge met dit soort harde schaduw is geen gouden bergen... maar ja... bij deze offertes is het gewoon de betere keuze.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:17

timovd

Voorsprong door techniek

Als het pijpje voor de afvoer van de badkamer te hoog is om er een paneel op te leggen, kun je de dakpan vervangen voor een vlakker exemplaar. Houden ze daar rekening mee bij #3?
Is de schoorsteen nog goed verder? Je zou die er ook af kunnen halen en vervangen voor pijpjes.
Of SolarEdge hier zinvol is, durf ik niet goed te zeggen. Ik heb het zelf wel rondom de dakkapel en dat werkt erg goed. Goed om nu de boel al zo vol mogelijk te leggen; includief Noordwest een paar paneeltjes.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
De prijzen van 1 en 3 zijn heel goed voor SolarEdge... We hebben advies topics die dat niet halen als string systeem...

De winst voor elk paneel wat bij een obstakel ligt is klein... Het gaat hier om een heel aantal panelen en bij deze prijs heb ik geen moeite om toch te zeggen ga er gewoon voor.

En zoals @timovd aangeeft: doorvoeren kun je kijken naar verlaagde ventilatiepan. zodat er een paneel overheen kan.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-05 17:14

megaleo

Special member

Wat mij wel opvalt is dat het vervangen van die meterkast best wel prijzig is op de meeste offertes.
Alleen die van €850,- is een "gewone" prijs.
Het is ook niet echt rocketsience voor een ervaren elektricien. Meestal een uurtje werk en als je er echt ruim, met de nadruk op ruim, de tijd voor neemt misschien 3 uur. Maar dan overdrijf ik denk ik nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:50
Ben het wel eens met @megaleo . Sommige van die bedragen voor de meterkast zijn echt bizar. Misschien is het een idee om een onafhankelijke elektricien te vragen om een offerte voor de meterkast. Dat zal vast een stuk meer richting die 850 liggen dan de 1650. Dan kan deze de meterkast voorbereiden en een kabel trekken naar zolder. De PV installateur komt dan om alleen de panelen en omvormer te installeren. Gezien de enorme prijsverschillen heb je dan een stuk meer flexibiliteit en het is beter voor je onderhandelingspositie bij de installateur.

[ Voor 6% gewijzigd door Kevinns op 24-11-2021 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-05 19:00

bebopper

I'm an absolute beginner...

Topicstarter
Ronald schreef op woensdag 24 november 2021 @ 13:32:
De prijzen van 1 en 3 zijn heel goed voor SolarEdge... We hebben advies topics die dat niet halen als string systeem...

De winst voor elk paneel wat bij een obstakel ligt is klein... Het gaat hier om een heel aantal panelen en bij deze prijs heb ik geen moeite om toch te zeggen ga er gewoon voor.

En zoals @timovd aangeeft: doorvoeren kun je kijken naar verlaagde ventilatiepan. zodat er een paneel overheen kan.
Zou je eerder adviseren voor SolarEdge te gaan dan voor de Huawei oplossing? (mijn gevoel zegt dit ook, maar heb er zelf geen onderbouwing voor)

En qua panelen liever de Canadian Solar of de Ureco? Of maakt dat eigenlijk geen verschil?
megaleo schreef op woensdag 24 november 2021 @ 13:33:
Wat mij wel opvalt is dat het vervangen van die meterkast best wel prijzig is op de meeste offertes.
Alleen die van €850,- is een "gewone" prijs.
Het is ook niet echt rocketsience voor een ervaren elektricien. Meestal een uurtje werk en als je er echt ruim, met de nadruk op ruim, de tijd voor neemt misschien 3 uur. Maar dan overdrijf ik denk ik nog.
Goed idee, ga ik doen!

Het is nu nog een oude meterkast met stoppen (6 groepen + 1 krachtgroep), dus er mag wel wat groters komen te hangen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@bebopper Bij dit prijsverschil zeker... Die 4% opbrengstverschil pak je denk ik wel... (Je kunt de opbrengstschattingen niet vergelijken... verschillende algoritmes en tekeningen, dus we kijken puur naar Wp.)

SolarEdge met dit soort harde schaduw is geen gouden bergen... maar ja... bij deze offertes is het gewoon de betere keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
En verder eens met de suggesties qua meterkast. Kans dat ze dat onder-aanbesteden, dus kijk eens om de middle-man eruit te halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16-05 21:45
ik heb even ook via google maps gekeken. Die schoorsteen is echt wel heel erg hoog. Als je toch met een warmtepomp wilt gaan werken, en je kunt de schoorsteen laten verwijderen, dan zou ik dat je zeker aanraden. Die schoorsteen gaat veel harde schaduwen geven op de zonnepanelen en dat wil je liever niet hebben dan wel. Ik zou wel voor Solar Edge gaan, omdat je nog steeds met schaduw problemen via je dakkapel zit.
Je kunt ook nog overwegen ook aan je achterkant ook nog een rij met panelen bij te laten leggen. Deze ontvangen dan wel alleen maar indirect licht maar (uit mijn hoofd) wekt dat ook nog iets van 55% op jaar basis op. Stel 2000Wp * 55%= 1100kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@zonnefreak ik heb hem zowaar niet gesuggereerd omdat ik twijfel door het verlaagde noord dak. Dat zal wat mij betreft dus met knappe tekening gesimuleerd moeten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:50
@zonnefreak Ja voor optimale opbrengst is het beter om die schoorsteen weg te halen, maar tot maximaal 3 panelen gedeeltelijk in de schaduw, en meestal maar 1 of 2. Ja dat zorgt op die panelen voor verminderde opbrengst maar alsnog verdien je ze makkelijk terug.

De vraag is dus hoeveel je wil doen voor nog een beetje extra opbrengst en eventueel 2 extra panelen. Als de schoorsteen niet meer gebruikt wordt kan je inderdaad overwegen om 'm weg te halen maar anders lekker laten zitten hoor. Het systeem is zo al lucratief genoeg.
Pagina: 1