Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 34 ... 101 Laatste
Acties:
  • 599.043 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-09 20:42

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Geneuzel schreef op donderdag 11 november 2021 @ 10:27:
Hallo Forumleden,

Bij de aanvraag van een offerte voor zonnepanelen hebben wij een aantal gegevens moeten doorgeven.

Geen van de aanbieders had de vraag gesteld over hoe de pannen vastzaten, deze zitten namelijk -om de zoveel -vastgeschroefd.
Bij het doorspreken van de offerte gaf ik deze informatie nog door, hetgeen er voor zorgde dat de bedrijven direct afhaakte. Ook spelers als 'Koud Blauw'.
dat moet je in de huidige markt ook gewoon niet doen.. het is zoiets als roepen " vooral dit werk niet aannemen!" gewoon de domme consument uithangen, en die verzameling van cowboys, oplichters en vakmensen het tijdens de offerte lekker zelf uit laten zoeken. (wel zorgen dat ze komen schouwen)
Wij hebben sinds twee jaar een nieuw dak waarbij de dakdekker aangaf dat de pannen tegenwoordig verplicht vast moeten zitten; dit kan door middel van panhaken of schroeven.
Ik ga er van uit dat er tegenwoordig vele pannen dus geschroefd zitten. Zou dit dan betekenen dat deze daken geen zonnepanelen kunnen hebben?

Ik heb contact gezocht met de dakdekker en deze gaf aan de bedrijven nu voor laaghangend fruit gaan en zij zich dit in de huidige markt kunnen permitteren om dit af te wijzen als te moeilijk. Hij gaf aan dat het namelijk wel degelijk mogelijk is, maar dat er dan pannen kapotgeslagen moeten worden waar de beugels komen.
wat de dakdekker zegt klopt, al heel snel moeten erg veel pannen gefixeerd zitten los maken gaat niet heel makkelijk flink wat extra dakpannen hebben liggen is dan de oplossing om het werk redelijk snel te laten gaan.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:23
whoopy_ schreef op donderdag 11 november 2021 @ 10:50:
[...]
Toevallig deze week gehad. Aan de voorzijde van de woning zaten een paar vaste dakpannen op de plek waar de beugels kwamen. Deze heeft hij kapot getikt en vervangen met een nieuwe. Niks weer vastgemaakt verder, het zijn van die dakpannen die je in elkaar haakt.
Hier gaven ze vantevoren aan dat ik een stapeltje dakpannen moest regelen om degene die ze kapot gingen maken te vervangen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01:07
Ik heb afgelopen zomer aan de voorkant (ZZO) het dak vol laten leggen met 18 panelen (355Wp, totaal dus 6390Wp). Deze zijn aangesloten op string A van de omvormer (SMA Tripower 6.0). Nou zit ik erover te denken om aan de achterkant (NNW) nog 6 panelen (±2100Wp, meer past niet vanwege dakraam en afvoerpijpen) bij te laten leggen en deze aan te sluiten op ingang B van dezelfde omvormer. Hoogzomer midden op de dag zal ie dan wel ietsjes gaan aftoppen, maar volgens Sunnydesign kom ik op 1200kWh extra opbrengst per jaar (nu 5900kWh, dan dus 7100kWh). Voordeel is er vooral op bewolkte dagen en na 16.45u 's zomers mijns inziens.

Mijn vragen:
- De startspanning van de omvormer, geldt die per string of is het zo dat als één van de strings deze bereikt de ander ook alvast stroom gaat leveren?
- Loont zich dit? Met de hogere elektriciteitsprijzen en de komende afbouw van de salderingsregel denk ik zelf van wel, maar misschien zit ik er wel helemaal naast?

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:06
@dennistd startspanning is idd per string. En dit zal best wel lonen, als je je niet een al te hoge offerte laat aanpraten (ruim onder de 1eur/wp moet zeker kunnen, want de omvormer is er al).

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• vatermater
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08:12
hallo allen,

Om wat meer inzicht te krijgen in ons energieverbruik irt tot de zonnepanelen heb ik gemakshalve bij UMeter een account aangemaakt.

Nu vraag ik mij af (wellicht een wat simpele vraag) wat het ''totaal verbruik'' weergeeft. Is het ''totaal verbruik'' enkel de stroom die is afgenomen van het net, of inclusief de zelf gebruikte stroom van de zonnepanelen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-EpTPgbn-WjeHcD5WX7wHGyl_Qk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Sp27ix2lae0FAwI1EPOcAMq.jpg?f=fotoalbum_large

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
vatermater schreef op donderdag 11 november 2021 @ 15:59:
hallo allen,

Om wat meer inzicht te krijgen in ons energieverbruik irt tot de zonnepanelen heb ik gemakshalve bij UMeter een account aangemaakt.

Nu vraag ik mij af (wellicht een wat simpele vraag) wat het ''totaal verbruik'' weergeeft. Is het ''totaal verbruik'' enkel de stroom die is afgenomen van het net, of inclusief de zelf gebruikte stroom van de zonnepanelen?[Afbeelding]
UMeter leest je slimme meter uit. Die weet niet hoeveel je opwekt. Alleen of je teruglevert of verbruikt.
Dus het totaal verbruik is enkel de stroom die je afneemt van het net.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• vatermater
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08:12
Dank Kodess.

Ik kan er dus vanuit gaan dat het totale verbruik van het huishouden circa 20 / 25% hoger ligt. Is dit brutto totale verbruik ook ergens terug te vinden?

Overigens kan Umeter de productie van de zonnepanelen uitlezen via een api key.

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
vatermater schreef op donderdag 11 november 2021 @ 16:31:
Dank Kodess.

Ik kan er dus vanuit gaan dat het totale verbruik van het huishouden circa 20 / 25% hoger ligt. Is dit brutto totale verbruik ook ergens terug te vinden?

Ah dat is een nieuwe functionaliteit die ze hebben, uitlezen van Solaredge en Enphase.
Ik vermoed dat de functionliteit die jij wilt vast een keer wordt toegevoegd aan UMeter, maar dat zit er zo te zien nu nog niet in.

De enige manier die ik zelf ken dat je ook dat kan overzien is via HomeAssistant, maar dat is weer een hele grote stap in de complexe richting die ik niet zou voorstellen als je alleen even wat meer wilt weten over je energie gebruik.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 08:37
Een vraag over omvormers. Ik heb begrepen dat je zonnepanelen serieel kan aansluiten op een omvormer. Zolang ze allemaal in dezelfde richting staan. Je kan met 1 omvormer ook oost/zuid leggen. Dan sluit je elke kant op een eigen string aan (een omvormer schijnt er vaak 2 te kunnen hebben). Maar zijn er eigenlijk ook omvormers met 3 strings? Zodat je zonnepanelen naar oost, zuid en west kan leggen?

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
vatermater schreef op donderdag 11 november 2021 @ 16:31:
Dank Kodess.

Dan uit laten lezen of met de hand zelf uitrekenen. Je hebt alleen het aantal opgewekte kWh nog nodig van je omvormer. Die heeft vast wel een portal waar je dat uit kan trekken.
Natuurlijk wel over dezelfde periode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
Retrospect schreef op donderdag 11 november 2021 @ 18:56:
Een vraag over omvormers. Ik heb begrepen dat je zonnepanelen serieel kan aansluiten op een omvormer. Zolang ze allemaal in dezelfde richting staan. Je kan met 1 omvormer ook oost/zuid leggen. Dan sluit je elke kant op een eigen string aan (een omvormer schijnt er vaak 2 te kunnen hebben). Maar zijn er eigenlijk ook omvormers met 3 strings? Zodat je zonnepanelen naar oost, zuid en west kan leggen?
Je kan ook (afhankelijk van de specs van je panelen en omvormer) Oost en West parallel op 1 en zuid op de andere. Aantal panelen Oost en West moeten dan wel gelijk zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door jobr op 11-11-2021 19:01 ]

• Retrospect
jobr schreef op donderdag 11 november 2021 @ 19:01:
[...]

Je kan ook (afhankelijk van de specs van je panelen en omvormer) Oost en West parallel op 1 en zuid op de andere. Aantal panelen Oost en West moeten dan wel gelijk zijn.
Dat is helaas niet mogelijk, maar bedankt voor het meedenken.

• twain4me

twain4me

Retrospect schreef op donderdag 11 november 2021 @ 19:08:
[...]

Dat is helaas niet mogelijk, maar bedankt voor het meedenken.
Misschien kan je je situatie "iets" beter uitleggen. ;)

• Retrospect
twain4me schreef op donderdag 11 november 2021 @ 19:31:
[...]

Misschien kan je je situatie "iets" beter uitleggen. ;)
Kap met oost/zuid. Waarbij zuid veel minder bedekt kan worden ivm dak van de buren die even hoog is. Naast het dak op het oosten nog een plat dak waar zo'n 6 panelen oppassen die dan zuidelijk georiënteerd gelegd worden.

Maar de vraag is dus of er omvormers bestaan met 3 strings ipv 2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Retrospect schreef op donderdag 11 november 2021 @ 19:36:
[...]

Kap met oost/zuid. Waarbij zuid veel minder bedekt kan worden ivm dak van de buren die even hoog is. Naast het dak op het oosten nog een plat dak waar zo'n 6 panelen oppassen die dan zuidelijk georiënteerd gelegd worden.

Maar de vraag is dus of er omvormers bestaan met 3 strings ipv 2.
En het antwoord is: Ja die bestaan, denk alleen niet dat je er iets aan hebt, vandaar mijn vraag ;)

https://sunesolar.com/pro...three-phase-3mppt-15000w/
https://www.goodwe.com/re...verters/ms-series-291.asp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geneuzel
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06:13
twain4me schreef op donderdag 11 november 2021 @ 11:21:
[...]

dat moet je in de huidige markt ook gewoon niet doen.. het is zoiets als roepen " vooral dit werk niet aannemen!" gewoon de domme consument uithangen, en die verzameling van cowboys, oplichters en vakmensen het tijdens de offerte lekker zelf uit laten zoeken. (wel zorgen dat ze komen schouwen)

Okee, les geleerd. Dus er niet bij benoemen....

[...]

wat de dakdekker zegt klopt, al heel snel moeten erg veel pannen gefixeerd zitten los maken gaat niet heel makkelijk flink wat extra dakpannen hebben liggen is dan de oplossing om het werk redelijk snel te laten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:12
Even een vraagje, de onderdimensionering van een omvormer is toch altijd op basis van het AC vermogen?
Ik heb namelijk een offerte ontvangen van 8600Wp i.c.m. een Goodwe GW5K-DT, welke max 7500W DC aankan en max 5000W AC. Op basis van die max DC blaas je toch die omvormer op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ditbenikecht schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 12:43:
Even een vraagje, de onderdimensionering van een omvormer is toch altijd op basis van het AC vermogen?
Ik heb namelijk een offerte ontvangen van 8600Wp i.c.m. een Goodwe GW5K-DT, welke max 7500W DC aankan en max 5000W AC. Op basis van die max DC blaas je toch die omvormer op?
Nee hoor, hij begrenst netjes op 5000 watt, gebeurt niks mee al hang je er 100 kW aan panelen aan.

Heb je oost west opstelling omdat omvormer zo klein gekozen is?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
Ik heb een mooie zuidwest opstelling. De reden dat de omvormer zo klein is gekozen door de installateur is om een meerprijs te rekenen voor het 8000W model. De omvormer is namelijk niet gespecificeerd in de collectieve inkoop van vereniging eigen huis.
Waarom wordt de max DC vermogen dan opgegeven bij omvormers als het niet uitmaakt hoeveel je eraan hangt? De beperkende factor wordt dan de DC stringspanning van 1000V toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ditbenikecht schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 13:06:
Ik heb een mooie zuidwest opstelling. De reden dat de omvormer zo klein is gekozen door de installateur is om een meerprijs te rekenen voor het 8000W model. De omvormer is namelijk niet gespecificeerd in de collectieve inkoop van vereniging eigen huis.
Waarom wordt de max DC vermogen dan opgegeven bij omvormers als het niet uitmaakt hoeveel je eraan hangt? De beperkende factor wordt dan de DC stringspanning van 1000V toch?
Boven 1000 volt ploft ie ja, verder is de maximale ampère de limiet van wat hij door laat.
Dus 600 volt en 10 ampère maakt 6000 watt, wat dus in dit geval word begrenst op 5000 watt omdat omvormer te klein is.
Op deze set op zuid west hoort gewoon een 8 kW omvormer.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
Blijft gek dat de DC max vermogen varieert, terwijl de max DC voltage en max DC stroom vaak over een hele serie omvormers gelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ditbenikecht schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 13:17:
Blijft gek dat de DC max vermogen varieert, terwijl de max DC voltage en max DC stroom vaak over een hele serie omvormers gelijk is.
Klopt, omdat technisch gezien bijna alle omvormers op hetzelfde principe gebaseerd is.
En maximum vermogen, tja ze moeten wat verzinnen he, hoe meer je er aan hangt, des te meer uren zal hij vol vermogen draaien wat niet ten goede komt aan warmte ontwikkeling en slijtage. Dus tja geef dan maar eens tien jaar garantie.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Terwijl de hardware en koeling vaak hetzelfde is in al die modellen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Kijk, @reneeke1970 heeft gelijk, ze moeten wat verzinnen en het zal allemaal prima werken maar ik ben toch redelijk correct in het volgen van een spec sheet, dus als goodwe voorschrijft dat er max 7500W DC op mag en je installateur overschrijdt dat dan is hij/zij fout. Als de aanbesteding niet bepaalde welk omvormervermogen (nogal logisch! geen enkel dak/setup is gelijk) dan dient je installateur nog wel correct te sizen en dat is dus hier m.i niet het geval.

Ik onderdimensioneer(de) graag als Belg omdat wij belast werden op het vermogen van een omvormer, dus als de belasting hoger was dan de opbrengst dan namen we een kleinere omvormer.

Zo heb ik bv.
1880Wp op een 1.5kW
6720Wp (50/50pct) zuidoost/zuidwest op een 4kW hangen

Maar dit is gewoon te bruut en buiten spec, kom het maar oplossen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Ik heb namelijk een offerte ontvangen van 8600Wp i.c.m. een Goodwe GW5K-DT, welke max 7500W DC aankan en max 5000W AC.
Zou ik ook even na gaan bij Goodwe als het nog gevolgen heeft voor de garantie vanuit Goodwe als je meer dan 7500 aansluit.
Bij Fronius en ook SMA dacht ik mag je tot max 200% gaan mbt de garantie. Maar dat is niet bij elke fabrikant zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:30
Mijn schoonouders willen nog 8 panelen OW bijplaatsen. Helaas kan ik geen omvormers vinden met lage vermogens met 2 MPPT. Iemand tips? :)

XXXVI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

ephymerous schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 19:10:
Mijn schoonouders willen nog 8 panelen OW bijplaatsen. Helaas kan ik geen omvormers vinden met lage vermogens met 2 MPPT. Iemand tips? :)
polystring?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
  • Laatst online: 22-09 18:19
ephymerous schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 19:10:
2x aps qs1 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

feddesman schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 20:09:
Ik ben voor nieuwbouwproject op zoek naar een pv totaalsysteem en kwam de solarwatt pv vision 60m 325 met battery flex en management flex tegen wat mij wel aanspreekt.
Iemand ervaring met zo’n systeem van solarwatt ?
Ik ben hier ook naar aan het kijken, ben je hier verder mee gekomen? Ik heb contact met een leverancier in Duitsland want in Nederland kom je niet echter verder....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 22:04

Mooody

elmoody

We hebben een prachtig bosrijk perceel op het oog welke nog niet in de verkoop is. Een mooie kans, maar er is een nadeel. Het perceel is gericht op het noorden met flink wat bomen op de zuidkant. Weinig zon dus.

Met oog op de toekomst (en de tevens de waarde van de woning) is de energiehuishouding erg belangrijk. Een schaduwrijk perceel is absoluut niet gunstig.

Wat is jullie mening? Proberen om met een max aan panelen een fatsoenlijke opbrengst te behalen of richten op andere vormen van energie-opwekking? Welke dan? Enkele windturbines wellicht?

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-09 08:50
Overweeg een houtkachel.... :X

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
  • Laatst online: 22-09 18:19
Mooody schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 22:49:
We hebben een prachtig bosrijk perceel op het oog welke nog niet in de verkoop is. Een mooie kans, maar er is een nadeel. Het perceel is gericht op het noorden met flink wat bomen op de zuidkant. Weinig zon dus.

Met oog op de toekomst (en de tevens de waarde van de woning) is de energiehuishouding erg belangrijk. Een schaduwrijk perceel is absoluut niet gunstig.

Wat is jullie mening? Proberen om met een max aan panelen een fatsoenlijke opbrengst te behalen of richten op andere vormen van energie-opwekking? Welke dan? Enkele windturbines wellicht?

Ik ken geen alternatieven welke (op huishoudelijke schaal) zo rendabel zijn als zonnepanelen. Als de nok van je huis flink hoog is en je deze in noord-zuid richting kunt bouwen (dus oost-west opstelling) haal je dan op de nok wellicht de nodige zonuren? Als je vrijwel geen zon op je panelen vangt wordt je terugverdientijd wel heel lang / rendement lasg.

Een windturbine is op deze schaal helaas niet rendabel te krijgen, al helemaal niet in een bosrijk gebied.

Wat waarde van de woning betreft: bij geen of weinig zon in je tuin zullen heel veel potentiële kopers afhaken, wat niet wil zeggen dat er geen liefhebbers zijn voor een 'boswoning'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

En een kettingzaag voor sinterklaas <+:)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-09 10:44

JT

VETAK y0

Zeau, straks even wat panelen voor een schijntje ophalen :Y) Ga ik zelf doen met de aanhanger. Hoe kan ik ze het beste vervoeren, op hun kant of kan ik ze plat leggen? Ik zou haast denken op hun kant. Ik neem aan spanbanden niet te strak in verband met het glas? Moet er nog wat onder? Is het erg als de achterkant nat wordt? En uiteraard snap ik dat ik heel voorzichtig rijden :)
Mooody schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 22:49:

Heb je wat KSM en POLKA verkocht? :+

Hier op t.net staat ergens een artikel over windmolens voor particulieren. De conclusie was dat die kleine dingetjes niet echt de moeite waard zijn. Waar je wellicht aan zou kunnen denken is investeren in middelen die je energieverbruik nóg minder maken dan bij een gemiddelde nieuwe woning. Bijvoorbeeld grond-waterwarmtepomp in plaats van lucht-water. En als je zo een groot perceel hebt en je kunt wel íets met panelen doen basalt-warmteopslag (als dat al commercieel verkrijgbaar is) om in de zomer warmte op te slaan voor de winter of een zoutaccu ofzo.

Wat ik alleen even niet snap, hoezo is een perceel gericht op het noorden? Elk perceel grenst toch aan elk van de windrichtingen? En wat de bebossing betreft, jullie gaan als het ware echt midden in een "bos(je)" wonen waardoor er dagelijks niet lang zon op het dak gaat vallen ofzo?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody

Mooody

elmoody

JT schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 07:58:
Zeau, straks even wat panelen voor een schijntje ophalen :Y) Ga ik zelf doen met de aanhanger. Hoe kan ik ze het beste vervoeren, op hun kant of kan ik ze plat leggen? Ik zou haast denken op hun kant. Ik neem aan spanbanden niet te strak in verband met het glas? Moet er nog wat onder? Is het erg als de achterkant nat wordt? En uiteraard snap ik dat ik heel voorzichtig rijden :)

[...]

Heb je wat KSM en POLKA verkocht? :+
Daar doe ik geen uitspraken over :+
Hier op t.net staat ergens een artikel over windmolens voor particulieren. De conclusie was dat die kleine dingetjes niet echt de moeite waard zijn. Waar je wellicht aan zou kunnen denken is investeren in middelen die je energieverbruik nóg minder maken dan bij een gemiddelde nieuwe woning. Bijvoorbeeld grond-waterwarmtepomp in plaats van lucht-water. En als je zo een groot perceel hebt en je kunt wel íets met panelen doen basalt-warmteopslag (als dat al commercieel verkrijgbaar is) om in de zomer warmte op te slaan voor de winter of een zoutaccu ofzo.

Wat ik alleen even niet snap, hoezo is een perceel gericht op het noorden? Elk perceel grenst toch aan elk van de windrichtingen? En wat de bebossing betreft, jullie gaan als het ware echt midden in een "bos(je)" wonen waardoor er dagelijks niet lang zon op het dak gaat vallen ofzo?
Thanks voor je input. Inderdaad in de basis moet je zorgen dat je weinig energie verbruikt, maar basisverbruik is toch aanzienlijk hoog dankzij elektrische auto. Een grondwaterwarmtepomp is interessant.

Het perceel heeft een bouwvlak dat tegen een oude en hoge bomenrij ligt, zowel aan de zuidzijde als de westzijde. Het gehele perceel ziet weinig zon, hooguit in de middaguren. Ligging is perfect, uitzicht ook, dus we zijn aan het wikken en wegen :)

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody

Mooody

elmoody

Batilan schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 23:08:
[...]

Ik ken geen alternatieven welke (op huishoudelijke schaal) zo rendabel zijn als zonnepanelen. Als de nok van je huis flink hoog is en je deze in noord-zuid richting kunt bouwen (dus oost-west opstelling) haal je dan op de nok wellicht de nodige zonuren? Als je vrijwel geen zon op je panelen vangt wordt je terugverdientijd wel heel lang / rendement lasg.

Een windturbine is op deze schaal helaas niet rendabel te krijgen, al helemaal niet in een bosrijk gebied.

Wat waarde van de woning betreft: bij geen of weinig zon in je tuin zullen heel veel potentiële kopers afhaken, wat niet wil zeggen dat er geen liefhebbers zijn voor een 'boswoning'.
Is niet echt een 'boswoning'. Naar het noorden en oosten kijk je 300-400 meter de weilanden in. Dus het is absoluut geen donkere plek, wel een plek waar je voornamelijk zon krijgt dat door de bomen schijnt.

Het is wellicht wachten op nog gevoeligere zonnecellen die met lichtopbrengst (ipv direct zonlicht) een goed rendement behalen? Lijkt me ook geen probleem om de panelen pas over 2 of 3 jaar te leggen, als je weet dat de techniek in ontwikkeling is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:42

Proton_

Team Welles

@Mooody alle panelen doen het ook prima met indirect licht, alleen zijn dat nou eenmaal minder fotonen. Nieuwe panelen gaan dat niet veranderen.

Als de instraling sterk wisselt en veel variatie op je dak heeft, is een stringomvormer of SolarEdge waarschijnlijk minder geschikt.
Enphase of APS is dan de meest veilige keuze.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:07

Vliegvlug

Flight Simple

Ik las hier eerder dat tegenwoordig dakpannen vastgezet moeten worden met haken of schroeven maar dat dat onhandig is bij het plaatsen van zonnepanelen, zeker als ze geschroefd zijn.

Nu wil ik ook zonnepanelen maar eerst worden komende week alle pannen vervangen en nu vraag ik me af in hoeverre dit vastzetten ook bij vervangen van een oude situatie gedaan wordt waar ze nu niet vast zitten?
Op de offertes staan enkel 25 vorsthaken, maar op 1100 pannen en gezien de naam vermoed ik dat deze haken enkel voor de nokvorsten zijn.

Indien dat toch nodig is kan ik dus het best om haken vragen?

Er wordt bij het vervangen van de pannen ook een Ubbink kabeldoorvoer geplaatst:
Afbeeldingslocatie: https://pgm.solar/wp-content/uploads/2020/10/0770206A-Universele-PV-kabeldoorvoerpan.jpg

Maar waar kan ik die nu het beste laten plaatsen?
Ik zat zelf te denken tussen de pijpjes van ventilatie (boven) en CV (midden) in.
Daaronder zit de ontluchting van de riolering, het zwarte bolletje.
(Rechts is mijn dak, links dat van de buren.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xslW0RoZCZM_WlqPxLRmQ06O4rw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VUjiCypc4djgB5ddIQplAK8H.jpg?f=user_large

Kan dit tussen die twee pijpjes of is er te weinig ruimte tussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Vliegvlug Ik zou net onder je panelen laten plaatsen anders kijk je altijd tegen de kabels aan.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

@AUijtdehaag Het zit niet in het zicht hoor, dit is de nok van het dak en er zit ook nog een dakkapel voor.
Lijkt me juist wel handig om er later nog bij te kunnen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Vliegvlug
Ah ok.
Maar dan nog liggen de kabels in de zon.
Ik prefereer ze toch onder het paneel.
Google ook ff op klöber verlaagde ventilatie dakdoorvoer ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

AUijtdehaag schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 11:32:
@Vliegvlug
Ah ok.
Maar dan nog liggen de kabels in de zon.
Oh, kunnen ze daar niet tegen?
Ging er eigenlijk vanuit dat solar kabel wel UV bestendig zou zijn aangezien je ze op een dak in de volle zon plaatst :P
Ik prefereer ze toch onder het paneel.
Google ook ff op klöber verlaagde ventilatie dakdoorvoer ?
Dat zou voor de ventilatie misschien wel kunnen, zou het bestaande gat dan gebruikt kunnen worden?

Maar dan zit ik nog met de CV pijp.
Die zijn er toch niet laag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Oh 7 stuks kan je wel plat op elkaar leggen, 2 spanbandjes en klaar.
Maar op de lange kant staan kan natuurlijk altijd, en is boven de 20 zeker raadzaam, anders gaat de onderste kapot. ( ervaringsdeskundige) :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb nog mooie 2 kW omvormer voor je

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Vliegvlug
Ik mag hopen dat de kabels onder de panelen liggen en niet erboven.
Voorkomen is beter dan genezen. Gewoon in de schaduw leggen van de kabels.

De klober gaat haaks door het dak, dus je gat wordt groter, als de huidige haaks schuin erin gaat.

Voor cv, kan je kijken naar lagere burgerhout cv afvoer.
Maar dit is geen hr ketel vermoed ik.
reneeke1970 schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 11:47:
[...]

Ik ook. Een mooie rooie.

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-11-2021 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

AUijtdehaag schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 11:47:
@Vliegvlug
Ik mag hopen dat de kabels onder de panelen liggen en niet erboven.
Voorkomen is beter dan genezen. Gewoon in de schaduw leggen van de kabels.
Probleem is dat ik nog geen legplan heb of weet waar de panelen precies gaan komen.

Vandaar dat het daar, uit de weg, tussen de pijpjes wel mooi leek.
Kom ik ook direct op de juiste plek de vliering binnen. :)
De klober gaat haaks door het dak, dus je gat wordt groter, als de huidige haaks schuin erin gaat.
Hmm, dat is wel minder handig want dit is niet meegenomen in de offerte, denk dat ze gewoon de huidige pijp hergebruiken.

Als het hetzelfde gat was kon ik het eenvoudig zelf vervangen later. :|
Voor cv, kan je kijken naar lagere burgerhout cv afvoer.
Maar dit is geen hr ketel vermoed ik.
Klopt, het is een VR ketel.
Is voor HR een andere pijp nodig dan en kan die wel lager zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Mooody schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 10:07:
[...]

Daar doe ik geen uitspraken over :+
Ik snap het al, informed grandmaster altcoin 8)
[...]

Thanks voor je input. Inderdaad in de basis moet je zorgen dat je weinig energie verbruikt, maar basisverbruik is toch aanzienlijk hoog dankzij elektrische auto. Een grondwaterwarmtepomp is interessant.

Het perceel heeft een bouwvlak dat tegen een oude en hoge bomenrij ligt, zowel aan de zuidzijde als de westzijde. Het gehele perceel ziet weinig zon, hooguit in de middaguren. Ligging is perfect, uitzicht ook, dus we zijn aan het wikken en wegen :)
Laag verbruik is inderdaad altijd een doel, maar als je weinig mogelijkheden hebt met opwekken dan zou je misschien iets meer van je totale budget voor opwekken/verbruik verminderen naar verbruik verminderen kunnen schuiven, zolang het dan nog efficiënt is/de wet van de verminderde meeropbrengst niet teveel roet in het eten gooit.

Kun je niet aan de open rand iets doen? Overkapping/schuur/garage waar panelen op kunnen, of van die standaards. Als je nieuwe panelen koopt dan heb je hele efficiënte modellen dus kun je met minder toe. Stel dat je een wat forsere carport neemt, dan zou je er 6 panelen van 400wp op kunnen leggen. Is toch alweer een aanzienlijke 2400wp. Garage met schuin dak kun je misschien wel 9 panelen op kwijt, dat is 3600wp. Of misschien zelfs nog wel een paar meer.
Rol-Co schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 11:45:
[...]

Oh 7 stuks kan je wel plat op elkaar leggen, 2 spanbandjes en klaar.
Maar op de lange kant staan kan natuurlijk altijd, en is boven de 20 zeker raadzaam, anders gaat de onderste kapot. ( ervaringsdeskundige) :)
Onze installateur raadde op de kant aan. Kunnen ze ook niet over elkaar heen gaan schuiven. En dan per ongeluk net een punt van het paneel erboven in het glas van het paneel eronder. Die zei ook dat een pv-verdeler prima zelf te doen is dus die ga ik zelf wel installeren :P Ook nog de kabels in de tuin aansluiten op elkaar met dozen, mag hij het in de meterkast doen (Waar ik ook nog moet boren en de kabels naar boven moet brengen).
reneeke1970 schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 11:47:
[...]

Config ben ik nog niet zeker van, ik kan ze niet allemaal kwijt denk ik, 5 van de 7 wel. Verder aanvullen met 170cm paneeltjes. Maar goed, stuur maar een DM als jullie serieus zijn :P

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:09

Seafarer

XXX

Vliegvlug schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 11:24:
Ik las hier eerder dat tegenwoordig dakpannen vastgezet moeten worden met haken of schroeven maar dat dat onhandig is bij het plaatsen van zonnepanelen, zeker als ze geschroefd zijn.

Nu wil ik ook zonnepanelen maar eerst worden komende week alle pannen vervangen en nu vraag ik me af in hoeverre dit vastzetten ook bij vervangen van een oude situatie gedaan wordt waar ze nu niet vast zitten?
Op de offertes staan enkel 25 vorsthaken, maar op 1100 pannen en gezien de naam vermoed ik dat deze haken enkel voor de nokvorsten zijn.

Indien dat toch nodig is kan ik dus het best om haken vragen?

Er wordt bij het vervangen van de pannen ook een Ubbink kabeldoorvoer geplaatst:
[Afbeelding]

Maar waar kan ik die nu het beste laten plaatsen?
Ik zat zelf te denken tussen de pijpjes van ventilatie (boven) en CV (midden) in.
Daaronder zit de ontluchting van de riolering, het zwarte bolletje.
(Rechts is mijn dak, links dat van de buren.)
[Afbeelding]

Kan dit tussen die twee pijpjes of is er te weinig ruimte tussen?
VR ketel?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JT schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 13:18:
[...]

Config ben ik nog niet zeker van, ik kan ze niet allemaal kwijt denk ik, 5 van de 7 wel. Verder aanvullen met 170cm paneeltjes. Maar goed, stuur maar een DM als jullie serieus zijn :P
Dan gaat het over.
Een 1.5 kW is dan zwaar genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

AUijtdehaag schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 16:07:
[...]

Dan gaat het over.
Een 1.5 kW is dan zwaar genoeg.
Er komen nog wel wat kleinere panelen bij maar ik heb nog geen definitief plan. Morgen maar eens precieze maten van de carport, schuur en aanbouw meten.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Verbeterd Rendement ;)
En ik weet dat dit niet de meest efficiënt vorm van verwarming is! O-)
Is dat wat je probeerde te zeggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Zullen we het weer over zonnepanelen hebben? ;)

En spullen aanbieden hier is ook niet de bedoeling (paar posts eerder), weten jullie ook wel ;)

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 13-11-2021 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Laatst online: 09:09

Seafarer

XXX

Vliegvlug schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 20:28:
[...]

Verbeterd Rendement ;)
En ik weet dat dit niet de meest efficiënt vorm van verwarming is! O-)
Is dat wat je probeerde te zeggen?
Inderdaad. Ik dacht dat die VR ketels wel allemaal vervangen waren.

Maar goed terug naar panelen. :)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Gezocht maar geen duidelijk antwoord gevonden;

Ik wil mijn omvormer(s) goodwe XS aan een houten wand, mdf, hangen. Nu wordt een omvormer redelijk warm. Nu wil ik eerst een brandvertragend/warmte werend materiaal tussen plaatsen. Wat raden jullie aan?

Heb evt nog wat plaatjes gips liggen (plafondplaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-09 17:43
plaspvd schreef op zondag 14 november 2021 @ 13:37:

Ik wil mijn omvormer(s) goodwe XS aan een houten wand, mdf, hangen. Nu wordt een omvormer redelijk warm. Nu wil ik eerst een brandvertragend/warmte werend materiaal tussen plaatsen. Wat raden jullie aan?

Ik denk dat het wel mee zal vallen met de hitte en de noodzaak van brandvertragend materiaal. De ontbrandingstemperatuur van hout ligt op 250c of hoger.

Hier heeft een installateur de omvormer onder een houten balk gemonteerd en heb ik van de nieuwe set, de omvormer op een houten balk geschroefd.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:30

Lekker rechtstreeks op het hout monteren. De omvormer wordt warm maar mits verder goed geventileerd niet heet.

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:39
Ik zie zelf het probleem niet heel erg... maar verzekeraars zijn zeurkousen:

Petje72 in "Zonnepanelen plat dak & garage"

Doe er mee wat je leuk vind... Behang op steen fikt best lastig... En de daadwerkelijke vermogenselektronica zit 120mm aluminium koelblok van de muur... dus ik heb hem nog steeds zo hangen als ik daar laat zien.

[ Voor 13% gewijzigd door Ronald op 14-11-2021 14:36 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09:16

Brandwerende gipsplaat 120x60cm ertussen. Kost maar een euro of 5 bij de bouwmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

ThinkPadd schreef op zondag 7 november 2021 @ 09:19:
Micro-omvormers (EVT248) ook via MP, voor €35 p/stuk.
Ik zit te denken aan die EVT248 voor mijn 295wp panelen. Stel dat je even uitgaat van 10% efficientieverlies in verband met de leeftijd, dan kom je uit op 265wp. Zit er nog een beetje ruimte in bij die micro-omvormers of ga ik in de zomer met goed weer per paneel 265-248=17 watt onbenut laten?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
@Martin7182 zit er dan nog verschil in brandwerend en brandvertragend?

Hier heb ik nog het 1 en ander van liggen:
https://www.gamma.nl/asso...-200x60x0-95-cm/p/B153011

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
JT schreef op zondag 14 november 2021 @ 14:53:
[...]

Ik zit te denken aan die EVT248 voor mijn 295wp panelen. Stel dat je even uitgaat van 10% efficientieverlies in verband met de leeftijd, dan kom je uit op 265wp. Zit er nog een beetje ruimte in bij die micro-omvormers of ga ik in de zomer met goed weer per paneel 265-248=17 watt onbenut laten?
Zie de datasheet, 248W AC lijkt mij de max. Qua DC mogen ze tot 300Wp hebben. Ik heb mijn twee 265Wp panelen sowieso niet onder de optimale hoek liggen dus aftoppen zal bij mij sowieso niet gebeuren.

N.B. Het is wel echt gebruikt spul. Verf bladdert af en de AC-connectoren zijn afgeknipt. Maar doet beiden niks af aan de werking.

Hoeveel van de 7 panelen die gekocht hebt ga je leggen? 7*€35 kun je ook een stringomvormer voor scoren.

[ Voor 32% gewijzigd door ThinkPad op 14-11-2021 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

ThinkPadd schreef op zondag 14 november 2021 @ 15:02:
[...]

Zie de datasheet, 248W AC lijkt mij de max. Qua DC mogen ze tot 300Wp hebben. Ik heb mijn twee 265Wp panelen sowieso niet onder de optimale hoek liggen dus aftoppen zal bij mij sowieso niet gebeuren.

N.B. Het is wel echt gebruikt spul. Verf bladdert af en de AC-connectoren zijn afgeknipt. Maar doet beiden niks af aan de werking.

Hoeveel van de 7 panelen die gekocht hebt ga je leggen? 7*€35 kun je ook een stringomvormer voor scoren.
Uit nadere metingen blijkt dat ik ze waarschijnlijk wel alle 7 kwijt kan. Voor maximale efficiëntie wil ik mpp per paneel en optimizers zijn ook niet gratis. Alleen 7x17w in de zomer weggooien vind ik ook jammer. Die EVT248 dingen hebben trouwens 25 jaar garantie, dat is wel gunstig. Maar ik zal even kijken wat die afgeknipte connector betekent.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
plaspvd schreef op zondag 14 november 2021 @ 14:54:
@Martin7182 zit er dan nog verschil in brandwerend en brandvertragend?

Hier heb ik nog het 1 en ander van liggen:
https://www.gamma.nl/asso...-200x60x0-95-cm/p/B153011
Alle gipsplaten zijn volgens mij brandvertragend. De brandwerende varianten hebben geen papierlaag om de plaat bijeen te houden, maar vezels in de plaat zelf. Dat zou langer heel moeten blijven nadat het water in het gips verdampt is. Maar ik zou eerst jouw plaat gebruiken als ik hem had liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
Dikke deal hoor, ik was 2j geleden voor 10 x 235Wp 600 EUR kwijt, wel voor de standaard maat paneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
Wat heb je eigenlijk allemaal nodig om 2 panelen (235Wp) aan te sluiten op het AC net als je voor een micro-omvormer wil gaan? Ik heb wat moeite om de kitlist samen te stellen.

Dit is een Enphase, ik zie overduidelijk de connectors voor het paneel.
Afbeeldingslocatie: https://marvel-b1-cdn.bc0a.com/f00000000183673/embed-ssl.wistia.com/deliveries/dad6b34556bba04b7a6e239b58c1b3a3b5823be8.jpg?image_crop_resized=600x340

Het is de AC koppeling waar ik wat moeite mee heb. Is het een kwestie van zo een Enphase aan te schaffen (met 2x2 DC connectors of hang je de 2 panelen in serie?) en dan een connector voor AC (onderste) aan te schaffen en die naar je meterkast te laten lopen? En wat voor iets is dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:39
Dit heeft allemaal geen haast en spoed, maar ik ben alvast aan het nadenken wat ik straks wil op onze nieuwbouwwoning.

Vanuit de bouw krijgen we 9 panelen op het zuidwesten. Waarschijnlijk 310 Wp panelen, maar eigenlijk onbekend.

Achteraf wil ik nog 8 panelen (~370 Wp) op het zuidoosten plaatsen (met een eigen omvormer).

We krijgen in de tuin tevens ook een klein bergruimte (3m x 2m). De dak hiervan wil ik doortrekken (overkapping), zodat het dak ongeveer 7m x 3m wordt.

Mijn vragen en situatie:
- Op deze dak ook panelen plaatsen (uitgaande dat daar budget voor is)?
- Eigen omvormer? Of op dezelfde omvormer als wat op het zuidoosten komt?
- Vanaf achtergevel tot aan bergruimte is +/- 8 meter.
- Er is stroom aanwezig in bergruimte, ik weet alleen niet of dit een aparte groep is.
- Er is een 19mm loze leiding aanwezig vanaf meterkast naar achtergevel, deze wil ik doortrekken naar de bergruimte om er vervolgens UTP door heen te trekken.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@c-nan dit klinkt als een set vragen specifiek voor jouw situatie. Daar staat iets over in dat rode vlak hieronder :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

HyperBart schreef op maandag 15 november 2021 @ 09:34:
[...]

Dikke deal hoor, ik was 2j geleden voor 10 x 235Wp 600 EUR kwijt, wel voor de standaard maat paneel.
Ja, het was ook dat ik de eerste was, hij had véél reacties.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BigSurf
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-09 20:20
Vanuit het Funda topic. Zo kun je nog meer panelen kwijt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sA_QZ5b3FSkozwYYo8dX21QJBlY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jkFKrx9JdGC8hZ3DQaee1QWM.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.funda.nl/koop...525625-adelboldstraat-15/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Wat je er ook van vind, wel energielabel A
( voor het oog... laat maar )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:52

timovd

Voorsprong door techniek

PClop schreef op maandag 15 november 2021 @ 12:57:
[...]

Wat je er ook van vind, wel energielabel A
( voor het oog... laat maar )
En veiligheidslabel donkerrood Z

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-09 21:11

Timple

Ik ben momenteel 24 panelen in landscape aan het leggen. De onderste 12 en de bovenste 12 gaan een twee strings vormen. Nu begreep ik dat ik moet uitkijken met inductielussen. Wat volgens mij bijzonder is aan deze panelen (jinko mm445-60hld-mbv) is dat de + en - niet op dezelfde plek uitkomen.

De kabels aan de panelen zelf zijn lang genoeg voor deze opstelling:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/et8ifTdnwid8N8ytkfEQbBF0lAU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pra1pC7Dre7tcrje5HOSp3M3.png?f=fotoalbum_large

Dit is dus redelijk op schaal. De kabels komen dus minimaal 40cm uit elkaar te liggen.
Is dit voldoende om inductielussen te voorkomen? Of moet ik echt een hele kabel over de hele vorm terug gaan trekken?

Mocht het nog wat uitmaken, hier komen ze te liggen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T-h_1t_inAuLEKAqK0pteIfYyhY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pLaoIjzrzp0boNlYfSPzUGp0.jpg?f=fotoalbum_large
Link

[ Voor 27% gewijzigd door Timple op 15-11-2021 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-09 08:50
Ik had precies hetzelfde probleem, en heb het net zo opgelost als jij, alleen is mijn 'aftakpunt' nog onder de panelen, maar dat maakt niet uit.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
HyperBart schreef op maandag 15 november 2021 @ 10:05:
Wat heb je eigenlijk allemaal nodig om 2 panelen (235Wp) aan te sluiten op het AC net als je voor een micro-omvormer wil gaan? Ik heb wat moeite om de kitlist samen te stellen.

Dit is een Enphase, ik zie overduidelijk de connectors voor het paneel.
[Afbeelding]

Het is de AC koppeling waar ik wat moeite mee heb. Is het een kwestie van zo een Enphase aan te schaffen (met 2x2 DC connectors of hang je de 2 panelen in serie?) en dan een connector voor AC (onderste) aan te schaffen en die naar je meterkast te laten lopen? En wat voor iets is dat dan?
Blijkbaar heb ik de Enphase en de APSystems door elkaar gehaald. Ben ik gewoon niet beter af met met een YC600 bv waar ik het AC connectortje gewoon afknip, de draden verbindt in een lasdoos met giethars en be done with it?

https://usa.apsystems.com/products/accessories/

@AUijtdehaag heb jij hier wat over te zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HyperBart schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 08:59:
[...]

Blijkbaar heb ik de Enphase en de APSystems door elkaar gehaald. Ben ik gewoon niet beter af met met een YC600 bv waar ik het AC connectortje gewoon afknip, de draden verbindt in een lasdoos met giethars en be done with it?

https://usa.apsystems.com/products/accessories/

@AUijtdehaag heb jij hier wat over te zeggen?
De las doos kun je ook gebruiken met enphase hoor, dat werkt prima, ik doe niet anders, ook handig om van 3 micro omvormer een drie fase systeem te maken.
Er zijn trouwens ook waterdichte koppel behuizingen voor paar euro, maar ik vind een doosje plaatsen altijd maar iets universeler.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Timple schreef op maandag 15 november 2021 @ 22:39:
Ik ben momenteel 24 panelen in landscape aan het leggen. De onderste 12 en de bovenste 12 gaan een twee strings vormen. Nu begreep ik dat ik moet uitkijken met inductielussen. Wat volgens mij bijzonder is aan deze panelen (jinko mm445-60hld-mbv) is dat de + en - niet op dezelfde plek uitkomen.

De kabels aan de panelen zelf zijn lang genoeg voor deze opstelling:

[Afbeelding]

Dit is dus redelijk op schaal. De kabels komen dus minimaal 40cm uit elkaar te liggen.
Is dit voldoende om inductielussen te voorkomen? Of moet ik echt een hele kabel over de hele vorm terug gaan trekken?

Mocht het nog wat uitmaken, hier komen ze te liggen:
[Afbeelding]
Link
Bij inductielussen gaat het grofweg om het oppervlak dat je met de kabel omsluit. Het kan in dit geval slechter, maar ook beter. Wat weerhoud je om een paar tientjes en wat werk extra erin te stoppen? Het is een eenmalige investering voor lange tijd. Het hangt er ook vanaf waar je zit. In een regio met nauwelijks onweer zou ik me sowieso geen zorgen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
Ik ben druk offertes aan het op vragen. Maar dat maakt het er eigenlijk niet makkelijker op.
Ik wil rond de 9900 opwekken, en natuurlijk onder de 2500,- btw zitten, andes krijg je het niet terug.

Nu heb ik veel opties, maar het maakt het niet makkelijker. De ene zegt omvormer overdimensioneren , den ander niet. En vooral de keuze optimers of microomvormers is overal anders.

Voor de zekerheid wil ik jullie vragen of er echt iets NIET kan in mijn situatie, of dat alles een prima keuze is? En waarom wel of geen micro omvormers of optimizers. of beide niet?

Setup:
- dak 48 graden helling
- 6 panelen op west/zuidwest
- ongeveer 19 panelen op zuid/zuidwest

In de zomer in de ochtend wat schaduw van een boom de eerste uren.
Er is schaduw van de schoorsteen en van de dakpunt
In de winter veel boomschaduw ivm lager staande zon

De setup combinaties:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UkvCazpNzKpPgGpHZ-Tvh5ZbRpw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZCecnLttl4EkDFMG3X4ra0hE.png?f=fotoalbum_large

Het dak en legplan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ciEBHPjd0L7bDU-MUHvNAcaNFJw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LsbP8G0fMyAOySrjKwIsLV23.png?f=user_large

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@water_escape dat is een mooie startpost voor je eigen topic.
Daar staat iets over in dat rode vlak hieronder :)

En liever nog maak je een topicreport aan zodat wij e.e.a. kunnen verplaatsen. ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Señor Sjon op 17-11-2021 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Mijn buurman en ik hebben sinds dit jaar zonnepanelen liggen op hetzelfde dak deel van ons rijtjeshuis, namelijk op west.
De sets zijn iets verschillend, maar met deze donkere novemberdagen scoort de 3420Wp set beter dan de 4015Wp set (schaduwwerking is hetzelfde). In de zomermaanden scoort de 4015Wp beter, maar efficiëntie van de 3420Wp set is iets hoger.

3420Wp set:
9 x JA Solar JAM60S20 380/MR
Goodwe 3000-XS omvormer
Opbrengsten:
15 nov: 0.9 kWh
16 nov: 0.9 kWh
1-16 nov: 44.7 kWh

4015Wp set:
11 x JA Solar JAM60S21-365/MR
Goodwe 3600D-NS
Opbrengsten:
15 nov: 0.7kWh
16 nov: 0.7kWh
1-16nov: 45.1kWh

Wat zou een verklaring kunnen zijn dat de grotere set hier minder presteert?

Helaas heb ik even niet meer dan 2 screenshots van gisteren. Verschillende telefoons/dpi en zo te zien schaalt de grafiek dan wat anders.. ook in tijd 😂

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2mU-GYfJKHtQ10NSGAo5W-Yt56M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RTLxda8fhPnxSAD8QQdNTnsJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/udwKWDrIgNr5mVc6ei5yBVwuduA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pn6CL4J1ZFkzbT72cCXMzBud.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 42% gewijzigd door Tutti-frutti op 16-11-2021 20:53 ]

4015Wp west (Dordrecht)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tutti-frutti schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 20:39:
Mijn buurman en ik hebben sinds dit jaar zonnepanelen liggen op hetzelfde dak deel van ons rijtjeshuis, namelijk op west.
De sets zijn iets verschillend, maar met deze donkere novemberdagen scoort de 3420Wp set beter dan de 4015Wp set (schaduwwerking is hetzelfde). In de zomermaanden scoort de 4015Wp beter, maar efficiëntie van de 3420Wp set is iets hoger.

3420Wp set:
Goodwe 3000-XS omvormer
Opbrengsten:

4015Wp set:
Goodwe 3600D-NS

Komen de waardes uit de omvormers zelf?
Die meters zijn nogal onbetrouwbaar....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

reneeke1970 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 20:44:
[...]

Komen de waardes uit de omvormers zelf?
Die meters zijn nogal onbetrouwbaar....
Die waardes komen inderdaad uit de omvormers zelf. Nog even screenshots toegevoegd. De slimme meter waardes kan ik niet echt iets mee volgens mij, omdat ik niet weet wat er direct van PV naar apparaten gaat.

[ Voor 4% gewijzigd door Tutti-frutti op 16-11-2021 20:50 ]

4015Wp west (Dordrecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Dre schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 14:27:
@onetime
Kan je in TS een tabel toevoegen met daarin welke omvormers terugregelen bij de 253 Volt. Bij 3-fase even aangeven of het vermogen dan gaat naar de overige 2 fasen. Of dat de omvormer symetrisch blijft terugvoeden, en dus alle 3 fasen gelijk vermogen hebben.

OmvormerTerugregelen 253V?3-fase (a)symmetrisch?Opmerking
GoodWe XS1000Jan.v.t.-
Effekta 2200/4200/5000Neen.v.t.-
Kostal Piko nieuw modelNeen.v.t.-
Kostal Piko oud modelNeen.v.t.-
@onetime
Is dit nog iets om op te nemen in de TS?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tutti-frutti schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 20:50:
[...]

Die waardes komen inderdaad uit de omvormers zelf. Nog even screenshots toegevoegd. De slimme meter waardes kan ik niet echt iets mee volgens mij, omdat ik niet weet wat er direct van PV naar apparaten gaat.
Dan zou ik me er niet druk om maken, die meters gaan echt met plus of min drie procent op en neer. Wil je echt meten moet er kWh meter tussen geplaatst worden

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:38
@Tutti-frutti zijn de 11 panelen op de 3600D-NS wellicht geplitst in 5 en 6 panelen per string?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
^^ Ik heb een GoodWe 2500-XS en 1000-XS en die hebben ook een procent of wat afwijking, maar het schommelt niet. Volgens mij werkt het hetzelfde als bij een multimeter; de maximale afwijking is een percentage van de volle schaal. Een 3kW omvormer met max. 2% afwijking zit er dan over het hele bereik max. 60W naast. Een 3.6kW omvormer 72W. Tijdens deze donkere dagen zie je dan grote verschillen omdat de meetwaarden zo laag zijn. Cijfers uit de grote duim gezogen, het gaat alleen even om het principe. Deze uitleg is ook maar mijn vermoeden, als iemand een betere verklaring heeft dan hoor ik dat uiteraard graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Rouske schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 21:36:
@Tutti-frutti zijn de 11 panelen op de 3600D-NS wellicht geplitst in 5 en 6 panelen per string?
Eerder wel, maar in juni heb ik er 1 string van gemaakt. Nu dus 11 stuks op 1 string. Met deze dagen meten deze +- 344v:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tY9imGR6IhFAlETUdF21Sb4iMps=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cEecfvYpJaHLgVNXi1AJ0UZg.jpg?f=fotoalbum_tile

4015Wp west (Dordrecht)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:38
Tutti-frutti schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 21:50:
[...]

Eerder wel, maar in juni heb ik er 1 string van gemaakt. Nu dus 11 stuks op 1 string. Met deze dagen meten deze +- 344v:

[Afbeelding]
Als de schaduw op de beide daken hetzelfde is en bij jou liggen meer panelen, komen die van jouw dan niet eerder in de schaduw te liggen of meer panelen in de schaduw?
Verder zijn de verschillen tussen de sets niet erg groot, XS is een nieuwer serie en wellicht efficiënter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Rouske schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 21:59:
[...]

Als de schaduw op de beide daken hetzelfde is en bij jou liggen meer panelen, komen die van jouw dan niet eerder in de schaduw te liggen of meer panelen in de schaduw?
Verder zijn de verschillen tussen de sets niet erg groot, XS is een nieuwer serie en wellicht efficiënter?
Goed punt van de schaduw, maar deze is beperkt tot schaduw van rechter schoorsteen rond middag uurtje. En daarbij ligt de 3420wp set juist landscape dichter bij de schoorsteen dan de 4015wp set (portrait).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k2LHqfn7Mk88iJnrfRljxrhmGlI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KcVx6wQUCNl3hYXlz84b4yAO.jpg?f=fotoalbum_large

Lastig dus om duidelijke verklaring te vinden dus. Op een dag als vandaag zo'n 25% meer opbrengst voor een set van 20% aan wp minder. Meest logische lijkt me dan toch onnauwkeurigheid van meting bij lage opbrengst.

4015Wp west (Dordrecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tutti-frutti schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 22:29:
[...]

Goed punt van de schaduw, maar deze is beperkt tot schaduw van rechter schoorsteen rond middag uurtje. En daarbij ligt de 3420wp set juist landscape dichter bij de schoorsteen dan de 4015wp set (portrait).

[Afbeelding]

Lastig dus om duidelijke verklaring te vinden dus. Op een dag als vandaag zo'n 25% meer opbrengst voor een set van 20% aan wp minder. Meest logische lijkt me dan toch onnauwkeurigheid van meting bij lage opbrengst.
Je zou in je meterkast alle huis groepen uit kunnen schakelen voor vijf min, en dan je slimme meter vergelijken met de omvormer

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
  • Laatst online: 00:11
Tutti-frutti schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 20:39:

3420Wp set:
Goodwe 3000-XS omvormer
Opbrengsten:

4015Wp set:
Goodwe 3600D-NS
Opbrengsten:

Helaas heb ik even niet meer dan 2 screenshots van gisteren. Verschillende telefoons/dpi en zo te zien schaalt de grafiek dan wat anders.. ook in tijd 😂

[Afbeelding][Afbeelding]
Zie WackoH in "PV omvormers - Nauwkeurigheid energiemeting" en verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

reneeke1970 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 22:33:
[...]

Je zou in je meterkast alle huis groepen uit kunnen schakelen voor vijf min, en dan je slimme meter vergelijken met de omvormer
Dan zou ik de realtime weergave op display omvormer met slimme meter moeten vergelijken. Dat wordt een uitdaging, maar wel leuk als het lukt.
Ah dat is een relevante discussie, dank! Nu begint het toch steeds meer te kriebelen een kWh meter aan te schaffen :D

[ Voor 30% gewijzigd door Tutti-frutti op 16-11-2021 22:50 ]

4015Wp west (Dordrecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tutti-frutti schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 22:42:
[...]

Dan zou ik de realtime weergave op display omvormer met slimme meter moeten vergelijken. Dat wordt een uitdaging, maar wel leuk als het lukt.

[...]

Ah dat is een relevante discussie, dank! Nu begint het toch steeds meer te kriebelen een kWh meter aan te schaffen :D
Leuke hobby he

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Penait1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09:13
[...]

[...]

Ik heb een GoodWe 5000dns en bij weinig opbrengst (tot 150-200watt oid) zit er altijd tussen de 20-50% verschil tussen de kWh meter hier en de GoodWe rapportage. Op jaartotalen gaat het dan echter weer nergens over (3.86% verschil) maar op een dag zoals vandaag meet de kWh meter in de meterkast 0.6kWh en de goodwe 1.3kWh dus dat zijn flinke verschillen bij lage dag opbrengst. Als ik op een dag 50kWh opwek verschilt het maar tienden dus dat valt in het niet.

Maakte me er in de winter erg druk om en was blij met de kWh meter maar kwam er in de zomer achter dat het verschil dan opeens niet zoveel meer is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
Proton_ schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 20:01:
@water_escape dat is een mooie startpost voor je eigen topic.
Daar staat iets over in dat rode vlak hieronder :)
Daar twijfelde ik over. Maar gemaakt: Wel of geen Micro omvormers of Optimizers
alvast dank voor de adviezen.

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
[...]

[...]

Even een aandachtspuntje, ook een losse kWh meter heeft een afwijking. De slimme-meter methode die @reneeke1970 aangeeft is heel precies, in ieder geval qua prijs (slimme meter heeft ook kleine afwijking, maar wat hij registreert wordt afgerekend).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelisj
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08:38
Ik wil graag weten bij een oost west opstelling afzonderlijk wat het te verwachten vermogen is per uur.

Wat ik met name wil weten is waar zit de piek van de oost zijde en wat levert dan de west zijde aan vermogen. En andersom.

Veel berekeningen gaan over wat ze totaal leveren over een jaar.

Ik heb al geprobeerd om info van http://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html te halen maar daar wordt ik nog niet heel veel wijzer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nelisj schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:26:
Ik wil graag weten bij een oost west opstelling afzonderlijk wat het te verwachten vermogen is per uur.

Wat ik met name wil weten is waar zit de piek van de oost zijde en wat levert dan de west zijde aan vermogen. En andersom.

Veel berekeningen gaan over wat ze totaal leveren over een jaar.

Ik heb al geprobeerd om info van http://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html te halen maar daar wordt ik nog niet heel veel wijzer van.
Dat hangt weer van de helling hoek af.
Wat wil je bepalen? Het omvormer vermogen wat je nodig hebt?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelisj
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08:38
reneeke1970 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:53:
[...]

Dat hangt weer van de helling hoek af.
Wat wil je bepalen? Het omvormer vermogen wat je nodig hebt?
Dat ben ik met je eens. Gaat me er meer om dat ik het kan uitrekenen.
maar het is een oost west opstelling 15 graden.

Wil het maximale piek vermogen bepalen van de installatie ivm terug leveren

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nelisj schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:21:
[...]

Dat ben ik met je eens. Gaat me er meer om dat ik het kan uitrekenen.
maar het is een oost west opstelling 15 graden.

Wil het maximale piek vermogen bepalen van de installatie ivm terug leveren
Onder 15 graden is het gezamenlijke vermogen van oost en west samen ongeveer 70 procent van de gezamenlijke wp.
Ga je steiler naar 45 graden dan daalt het naar 55 procent.

Dus in jou geval 1000 wp oost en 1000 wp west, zal ongeveer op de piek een 1400/1500 watt geven.

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1 ... 34 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic