Wel of geen Micro omvormers of Optimizers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-05 10:57
Ik ben druk offertes aan het op vragen. Maar dat maakt het er eigenlijk niet makkelijker op.
Ik wil rond de 9900 opwekken, en natuurlijk onder de 2500,- btw zitten, andes krijg je het niet terug.

Nu heb ik veel opties, maar het maakt het niet makkelijker. De ene zegt omvormer overdimensioneren , den ander niet. En vooral de keuze optimers of microomvormers is overal anders.

Voor de zekerheid wil ik jullie vragen of er echt iets NIET kan in mijn situatie, of dat alles een prima keuze is? En waarom wel of geen micro omvormers of optimizers. of beide niet?

Setup:
- dak 48 graden helling
- 6 panelen op west/zuidwest
- ongeveer 19 panelen op zuid/zuidwest

In de zomer in de ochtend wat schaduw van een boom de eerste uren.
Er is schaduw van de schoorsteen en van de dakpunt
In de winter veel boomschaduw ivm lager staande zon

De setup combinaties:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UkvCazpNzKpPgGpHZ-Tvh5ZbRpw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZCecnLttl4EkDFMG3X4ra0hE.png?f=fotoalbum_large

Het dak en legplan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ciEBHPjd0L7bDU-MUHvNAcaNFJw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LsbP8G0fMyAOySrjKwIsLV23.png?f=user_large

Water-Escape

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:00
Ik heb zelf gekozen voor SolarEdge. Bespaart heb ik op de panelen. Heb JA 385w. Het verschil tussen goedkope en dure panelen is qua opbrengst ongeveer hetzelfde. Misschien de garantie en levensduur. Na 10 jaren liggen er hier toch andere panelen op.
Waarom SolarEdge? Heb hier 1 dakkapel en ook nog een boom van de buren met diverse simulatie pakketten o.a. Sunnyboy gekeken hoeveel de schaduw is. Waarom geen enphase? Gezien de prijs en ook de prijs naar uitbreiding is SolarEdge voor mij goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustFogMaxi
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19-04 11:19

JustFogMaxi

zzzZzZZzZ

vincent_1971 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 08:51:
Ik heb zelf gekozen voor SolarEdge. Bespaart heb ik op de panelen. Heb JA 385w. Het verschil tussen goedkope en dure panelen is qua opbrengst ongeveer hetzelfde. Misschien de garantie en levensduur. Na 10 jaren liggen er hier toch andere panelen op.
Waarom SolarEdge? Heb hier 1 dakkapel en ook nog een boom van de buren met diverse simulatie pakketten o.a. Sunnyboy gekeken hoeveel de schaduw is. Waarom geen enphase? Gezien de prijs en ook de prijs naar uitbreiding is SolarEdge voor mij goedkoper.
Zelf ook naar Huawei gekeken maar uiteindelijk toch voor SolarEdge gegaan puur omdat die veel en veel langer meedraaien in solar wereld. Bij mij was was de offerte voor Enphase en SolarEdge identiek.

De combi paneel en omvormer maakt niks uit, dus ik zou eerst besluiten wat voor voor omvormer je wil (micro/optimizer) en dan een merk paneel kiezen. Dan kun je appel met appel vergelijken.

Verder hoe je ook niet onder elke paneel een optimizer te hangen, als je perfect inzichtelijk hebt waar de schaduw valt gooi je daar optimizers onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:44

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Dit ziet er rechttoe rechtaan uit.
Misschien rechtsonder er twee bij om het wat minder tetris te maken :)

De schoorsteen rechts geeft hooguit op een enkel paneel wat schaduw op een moment dat de zon zijn kracht toch al kwijt is.
Als je nog iets meer panelen kwijt kunt, heb je dezelfde opbrengst voor minder geld met
een stringomvormer, maar dan verlies je wel de logging per paneel.
Hoe belangrijk vind je dat?

Verrassend dat je daar geen offerte voor gehad hebt, bij zo een relatief grote installatie zou dat onder de €9k moeten kunnen verwacht ik.

De omvormer mag qua vermogen zo'n 70% zijn van het totaal aan wattpiek zonnepanelen, zeker bij jou waar je dakvlakken hebt die niet tegelijk het maximum vermogen opleveren.

Je hebt op WZW 7 panelen, waar er eentje van beschaduwd is door de schoorsteen na 18:00.
Een driefase SE systeem wil er heel graag meer dan dat, anders levert het opbrengstverlies op (zie ook Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem? ). Het is in jouw geval maar een paar uur in de zomer bij heldere luchten, dus je kunt het accepteren, maar misschien is het een reden om voor enphase/APS of zelfs SMA/Fronius te gaan.
De P401 offerte valt sowieso af.

@JustFogMaxi nee, SolarEdge moet onder elk paneel een optimizer. Bij Tigo niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Proton_ op 17-11-2021 09:06 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Proton_ schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:02:
Dit ziet er rechttoe rechtaan uit.
Misschien rechtsonder er twee bij om het wat minder tetris te maken :)
dat plekje is vrij op de foto omdat daar ook een dakraam bij is gekomen. Staat nog niet op de sateliet foto's die ze gebruiken :).
De schoorsteen rechts geeft hooguit op een enkel paneel wat schaduw op een moment dat de zon zijn kracht toch al kwijt is.
Als je nog iets meer panelen kwijt kunt, heb je dezelfde opbrengst voor minder geld met
een stringomvormer, maar dan verlies je wel de logging per paneel.
Hoe belangrijk vind je dat?
Klopt mbt de schoorsteen. Bomen zijn meer een ding. Maar dan ook meer in voorjaar en najaar. Die schaduw schuift dan de hele dag over het dak. Meer panelen kan niet, dan kom ik boven de 10.000wp en boven de 2500,- btw en dan gaat de fortfait omhoog en krijg je de btw niet meer terug.
De omvormer mag qua vermogen zo'n 70% zijn van het totaal aan wattpiek zonnepanelen, zeker bij jou waar je dakvlakken hebt die niet tegelijk het maximum vermogen opleveren.

Je hebt op WZW 7 panelen, waar er eentje van beschaduwd is door de schoorsteen na 18:00.
Een driefase SE systeem wil er heel graag meer dan dat, anders levert het opbrengstverlies op (zie ook Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem? ). Het is in jouw geval maar een paar uur in de zomer bij heldere luchten, dus je kunt het accepteren, maar misschien is het een reden om voor enphase/APS of zelfs SMA/Fronius te gaan.
De P401 offerte valt sowieso af.

@JustFogMaxi nee, SolarEdge moet onder elk paneel een optimizer. Bij Tigo niet.
Op Z valt in de ochtenduren schaduw rechtsonder op het "iets lagere" dak zeg maar. ook in de zomer.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
JustFogMaxi schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:02:
[...]

Zelf ook naar Huawei gekeken maar uiteindelijk toch voor SolarEdge gegaan puur omdat die veel en veel langer meedraaien in solar wereld. Bij mij was was de offerte voor Enphase en SolarEdge identiek.

De combi paneel en omvormer maakt niks uit, dus ik zou eerst besluiten wat voor voor omvormer je wil (micro/optimizer) en dan een merk paneel kiezen. Dan kun je appel met appel vergelijken.

Verder hoe je ook niet onder elke paneel een optimizer te hangen, als je perfect inzichtelijk hebt waar de schaduw valt gooi je daar optimizers onder.
Dat is mijn probleem. Panelen zijn eigenlijk allemaal goed tegenwoordig. Maar moet ik in mijn situatie voor optimizers gaan of micro omvormers. Helaas beiden ze dus allemaal wat anders aan, en gaat mijn kennis niet zo ver.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
@Proton_ de offerte met de 401 is van dezelfde leverancier als de regel erboven. De beide Hyundai's zeg maar. Een offerte met optimizers en een met micro omvormers.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Ik zie nog ruimte op oost, zo dek je de vroege ochtend ook af.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
hoevenpe schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:28:
Ik zie nog ruimte op oost, zo dek je de vroege ochtend ook af.
klopt, maar die is nu niet interessant om te doen, maar zeker optie om later bij te plaatsen :)

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
water_escape schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:52:
klopt, maar die is nu niet interessant om te doen, maar zeker optie om later bij te plaatsen :)
Later bijplaatsen is veel duurder dan het gelijk goed doen, penny wise pound foolish... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
hoevenpe schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:53:
[...]

Later bijplaatsen is veel duurder dan het gelijk goed doen, penny wise pound foolish... :)
in mijn geval niet, omdat ik al tegen de 10.000wp grens aan zit en ook de 2500,- btw grens.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:27
water_escape schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:52:
[...]

Oost is zelfs zeer interessant technisch gezien. En wat @hoevenpe zegt is beslist waar, je betaald weer dezelfde montage kosten als nu, een dag is een dag....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
water_escape schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:55:
in mijn geval niet, omdat ik al tegen de 10.000wp grens aan zit en ook de 2500,- btw grens.
Goedkopere omvormer al dan niet onder-gedimensioneerd?

Dat kan je over 10 jaar nog makkelijk veranderen, een heel dak erbij is dan veel prijziger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Je plaatst zes schaduw gevallen van zuid op je oost dak, dat kan op een mooie string omvormer van sma zonder optimiser.(samen met west )
En dan kunnen er nog 12 op zuid (of meer )op een tweede sma omvormer ook zonder optimiser.
Vraag maar eens wat dat kost?
Maar denk dat je dan andere installateur moet zoeken want dat zullen deze waarschijnlijk niet leveren

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
reneeke1970 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:03:
Je plaatst zes schaduw gevallen van zuid op je oost dak, dat kan op een mooie string omvormer van sma zonder optimiser.(samen met west )
En dan kunnen er nog 12 op zuid (of meer )op een tweede sma omvormer ook zonder optimiser.
Vraag maar eens wat dat kost?
Maar denk dat je dan andere installateur moet zoeken want dat zullen deze waarschijnlijk niet leveren
dat leveren deze idd niet.
Vanmiddag komt nog een partij langs en maandag de laatste. Dan moet er maar een knoop doorgehakt worden.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
water_escape schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:09:
[...]

dat leveren deze idd niet.
Vanmiddag komt nog een partij langs en maandag de laatste. Dan moet er maar een knoop doorgehakt worden.
Je kunt ook zelf even shoppen op solar bouwmarkt punt nl ,en dan aanvinken dat hun komen monteren. Succes

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13-05 07:35
ik ben benieuwd hoe jouw meterkast eruit ziet. Heb jij 3x 25A ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
alwind schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:40:
Is wel te hopen aangezien ze drie fase omvormers aanbieden.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
alwind schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:40:
yes idd. meterkast is 1,5 jaar geleden helemaal vernieuwd tijdens de verbouwing. kookplaat zit ook op 3 fase bijvoorbeeld. En dan heb ik nog ruimte gehouden voor zonnepanelen, en de EV :).

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:28
En we hebben er weer een... 3 fase SolarEdge met 7 panelen op een radicaal andere richting... Dat is gezeur.
En een die dat zelfs met p401 gaat doen 8)7

Als je per se bij SolarEdge wil blijven: O en W los op een 1 fase omvormer. Een 3K zal al wel voldoen.

Of nog simpeler:
Een SMA: O-W als polystring (gelijke aantallen dan nodig) en Z als de 2e string.

Meer dan 10KWp betekend alleen dat je niet met forfait kan werken... verder kan je gewoon BTW terug vangen...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Ronald schreef op woensdag 17 november 2021 @ 12:17:
En we hebben er weer een... 3 fase SolarEdge met 7 panelen op een radicaal andere richting... Dat is gezeur.
En een die dat zelfs met p401 gaat doen 8)7

Als je per se bij SolarEdge wil blijven: O en W los op een 1 fase omvormer. Een 3K zal al wel voldoen.

Of nog simpeler:
Een SMA: O-W als polystring (gelijke aantallen dan nodig) en Z als de 2e string.

Meer dan 10KWp betekend alleen dat je niet met forfait kan werken... verder kan je gewoon BTW terug vangen...
Klopt, btw krijg je niet als het btw bedrag 2500 of hoger is. meer dan 10KWp is hoger forfait, wordt door belastingdienst dan berekend.

Ik wil niet persee bij een merk blijven. Ik wil een goed systeem met veel opbrengst :). uiteraard kwaliteit, maar dat zit tegenwoordig wel goed lijkt mij.

De panelen die je nu ziet liggen op de tekening zitten in de zomer allemaal tegelijk voor een groot deel van de dag in de zon.

"Een SMA: O-W als polystring (gelijke aantallen dan nodig) en Z als de 2e string." -> wat is dit? Dus geen optimer of mico nodig voor de schaduw? gewoon 2 strings?

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
reneeke1970 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:21:
[...]

Je kunt ook zelf even shoppen op solar bouwmarkt punt nl ,en dan aanvinken dat hun komen monteren. Succes
had ik idd gekeken. Maar ik heb geen idee daarna wat er aan montage materiaal nodig omdat het zo mooi tetris is tussen de dakramen door :)

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Polystring is als je 2 tegenoverliggende strings op dezelfde tracker aansluit. Daarvoor moet de omvormer wel hoge (gebundelde) stroom op de ingang aan kunnen en dat is het sterke punt van SMA (tevens een A-merk omvormer)

Dat is zonder optimizers... Wat de kosten nogal verlaagd.

[ Voor 12% gewijzigd door Ronald op 17-11-2021 12:29 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Ronald schreef op woensdag 17 november 2021 @ 12:28:
Polystring is als je 2 tegenoverliggende strings op dezelfde tracker aansluit. Daarvoor moet de omvormer wel hoge (gebundelde) stroom op de ingang aan kunnen en dat is het sterke punt van SMA (tevens een A-merk omvormer)

Dat is zonder optimizers... Wat de kosten nogal verlaagd.
Dan werkt optitrack niet zo goed meer, daarom heb ik hem tweede omvormer erbij geadviseerd.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
reneeke1970 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 12:31:
[...]

Dan werkt optitrack niet zo goed meer, daarom heb ik hem tweede omvormer erbij geadviseerd.
Dus O en W op 1 SMA (welke?) =. 14 panelen ?
en Z op 1 SMA (welke?) = 14 panelen?

2 strings dus en zonder optimizers of micro. Wat gebeurd er dan als er een of meerdere panelen in de schaduw vallen?

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@reneeke1970 Ik zou denken heel beperkt.. Als een Zonkant paneel schaduw pakt dan ga je ook de schaduwkant string buiten Mpp tracken... klein, maar denk acceptabel verlies.

1 8kW 3 fase omvormer en 1 3kW 1 fase omvormer geeft 5.66kW op 1 fase... of dat zo handig is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Ronald schreef op woensdag 17 november 2021 @ 12:33:
@reneeke1970 Ik zou denken heel beperkt.. Als een Zonkant paneel schaduw pakt dan ga je ook de schaduwkant string buiten Mpp tracken... klein, maar denk acceptabel verlies.

1 8kW 3 fase omvormer en 1 3kW 1 fase omvormer geeft 5.66kW op 1 fase... of dat zo handig is...
zie ik nu in je handtekening dat jij dezelfde ligging hebt?
O - W en Z, alleen zal bij mij op Z meer panelen kunnen ?

Dakhoek is 48graden. Weet niet of dit nog belangrijk is verder.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
water_escape schreef op woensdag 17 november 2021 @ 12:33:
[...]

Dus O en W op 1 SMA (welke?) =. 14 panelen ?
en Z op 1 SMA (welke?) = 14 panelen?

2 strings dus en zonder optimizers of micro. Wat gebeurd er dan als er een of meerdere panelen in de schaduw vallen?
Oost west op 4 kW één fase. En zuid op 6 kW drie fase omvormer.
Optitrack is schaduw beheer wat omvormer zelf doet

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Ronald schreef op woensdag 17 november 2021 @ 12:33:

Zou niet weten waarom niet, ik doe 7 kW per fase. Automaat springt daar niet van

En zes panelen op drie fase omvormer dat werkt niet met zoveel schaduw

[ Voor 7% gewijzigd door reneeke1970 op 17-11-2021 12:53 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
reneeke1970 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 12:50:
[...]

Zou niet weten waarom niet, ik doe 7 kW per fase. Automaat springt daar niet van
Dat kan toch niet?
ik heb 3x25 (3 fase). 1 fase zou dan 1x25 16a. dan mag er max 3600-4300 op toch ?
Of telt 25 afzekering? dan is het max 5200 ongeveer toch. 7 lijkt mij heel enthousiast.

[ Voor 12% gewijzigd door water_escape op 17-11-2021 12:54 ]

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
3x25 is max 5750 per fase. Maar het kan dat reneeke1970 3x35 heeft. Dan mag het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
water_escape schreef op woensdag 17 november 2021 @ 12:52:
[...]

Dat kan toch niet?
ik heb 3x25 (3 fase). 1 fase zou dan 1x25 16a. dan mag er max 3600-4300 op toch ?
Je mag net zo lang pompen tot automaat springt. Probeer het maar, mij lukt het niet met 7000 watt

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
reneeke1970 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 12:54:
[...]

Je mag net zo lang pompen tot automaat springt. Probeer het maar, mij lukt het niet met 7000 watt
Dat is niet waar https://www.zelfenergiepr...-aansluiting-zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
reneeke1970 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 12:54:
[...]

haha ja ok dat klopt. Wel heel zeker zijn van de kabels waar dat doorheen gaat.
Maar ik wil ook graag de EV laden met zonne-energie straks. En alles in huis staat ook aan qua verbruik dan. (ok, de EV heeft dan loadbalancing en zal minder laden als er meer vraag in huis is)

[ Voor 6% gewijzigd door water_escape op 17-11-2021 12:56 ]

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
water_escape schreef op woensdag 17 november 2021 @ 12:56:
[...]

haha ja ok dat klopt. Wel heel zeker zijn van de kabels waar dat doorheen gaat.
Maar ik wil ook graag de EV laden met zonne-energie straks. En alles in huis staat ook aan qua verbruik dan. (ok, de EV heeft dan loadbalancing en zal minder laden als er meer vraag in huis is)
Alles wat je huis zelf verbruikt, en dus ook je auto, gaat weer van je opwekking af, dus gaat er juist minder stroom door je automaat.
25 ampère zonnepanelen en 25 ampère je auto in maakt 0 ampère het netwerk in

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@water_escape Het is een platdak opstelling op 13 graden; Precies het probleem wat @reneeke1970 aanstipt over optitrack is daarmee veel meer een probleem want de panelen liggen langdurig tegelijk in de zon. Op 48 graden amper.

Omdat mijn systeem op plat dak ligt blijven de opbrengstverschillen tussen de richtingen beperkt, maar evengoed is het op het randje wat een normaal SolarEdge 3 fase systeem zou kunnen verwerken zonder probleem.

@reneeke1970 suggereert het structureel overbelasten van een zekering... Zekeringen hebben marges... Vrij ruime marges... Als je automaten hebt als hoofdzekeringen kun je ze zo weer inschakelen.

Smeltzekeringen hebben zo mogelijk nog ruimere marges,,, Maar ze slijten bij gebruik op hoge stroom... en op gegeven moment gaan ze dood zelfs zonder overbelasting... En dan mag je bellen naar de netbeheerder.

Ik zou het niet willen aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Ronald schreef op woensdag 17 november 2021 @ 13:00:
@water_escape Het is een platdak opstelling op 13 graden; Precies het probleem wat @reneeke1970 aanstipt over optitrack is daarmee veel meer een probleem want de panelen liggen langdurig tegelijk in de zon. Op 48 graden amper.

Omdat mijn systeem op plat dak ligt blijven de opbrengstverschillen tussen de richtingen beperkt, maar evengoed is het op het randje wat een normaal SolarEdge 3 fase systeem zou kunnen verwerken zonder probleem.

@reneeke1970 suggereert het structureel overbelasten van een zekering... Zekeringen hebben marges... Vrij ruime marges... Als je automaten hebt als hoofdzekeringen kun je ze zo weer inschakelen.

Smeltzekeringen hebben zo mogelijk nog ruimere marges,,, Maar ze slijten bij gebruik op hoge stroom... en op gegeven moment gaan ze dood zelfs zonder overbelasting... En dan mag je bellen naar de netbeheerder.

Ik zou het niet willen aanraden.
Jij adviseert dan 1 SMA 3 fase omvormer van 9kw ? en dan 2 strings erop? Z-W en Z

deze: https://www.solar-bouwmar...-tripower-100-3av-40.html
en dan iedere paneel naar keuze.

[ Voor 5% gewijzigd door water_escape op 17-11-2021 13:04 ]

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
De suggestie is om zowel je west als je oost dak te benutten. 7+7 dus en de 19 op zuid.

@reneeke1970 is bang voor teveel inefficiëntie door de 2 strings van 7 te bundelen en adviseert een aparte omvormer (waar de strings dus onafhankelijk op kunnen).

Ik denk dat 7+7 polystring op dezelfde omvormer als de zuid panelen prima zal werken. Lagere kosten, fractie minder opbrengst. Losse omvormer kost een hoop meer dan een iets zwaardere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Ronald schreef op woensdag 17 november 2021 @ 13:07:
De suggestie is om zowel je west als je oost dak te benutten. 7+7 dus en de 19 op zuid.

@reneeke1970 is bang voor teveel inefficiëntie door de 2 strings van 7 te bundelen en adviseert een aparte omvormer (waar de strings dus onafhankelijk op kunnen).

Ik denk dat 7+7 polystring op dezelfde omvormer als de zuid panelen prima zal werken. Lagere kosten, fractie minder opbrengst. Losse omvormer kost een hoop meer dan een iets zwaardere.
Dan praat je over een opstelling als dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pcugQc4It1TYssCuRHUtG1riJso=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9GNHFyOFGNRaiVNq1Rk4UFrf.png?f=fotoalbum_large

Alleen overig materiaal en kabels weet ik niet. En installatie.

[ Voor 17% gewijzigd door water_escape op 17-11-2021 13:22 ]

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Overig materiaal en kabels zit voor zover ik weet bij de installatie in (Kun je kiezen elders op site)

Het Hyundai paneel is dan wel weer een ding... Dat paneel is wel heel mooi, in in principe niets op tegen... maar het is elektrisch anders gebouwd... en we hebben (gezamelijk op het forum) nog niet achterhaald hoe dit paneel werkt met optitrack/whatever de omvormerfabrikant de techniek vermarket,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Ronald schreef op woensdag 17 november 2021 @ 13:26:
Overig materiaal en kabels zit voor zover ik weet bij de installatie in (Kun je kiezen elders op site)

Het Hyundai paneel is dan wel weer een ding... Dat paneel is wel heel mooi, in in principe niets op tegen... maar het is elektrisch anders gebouwd... en we hebben (gezamelijk op het forum) nog niet achterhaald hoe dit paneel werkt met optitrack/whatever de omvormerfabrikant de techniek vermarket,
Ow kijk, daar houdt mijn kennis heel snel op. Sunpower of Bauer? maar Hyundai zag ik mooi in prijs/kwaliteit balans.

gevonden. poeh, hoop installatie geld iid.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AyAPaPHNYYRmytcrcU6JUEdV060=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2cGP2BIiw867rY6ImrLvexIU.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door water_escape op 17-11-2021 13:34 ]

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Sunpower: Creme-de-la-creme... met dito prijs. Leuk als geld op je rug groeit, maar financieel niet rendabel.
Bauer ken ik eigenlijk niet, maar slechte panelen zijn eigenlijk niet op de markt. Bifaciaal heeft geen zin op een dak... die kunnen licht vangen aan de achterkant... maar dan moet het er wel kunnen komen.

Installatiekosten lopen wel op ja... bouwmarkt heeft op moment genoeg klandizie dat ze liever niet naar Limburg gaan...

Maar er is hoop: Als de aanbieder van de Sunpower p3 met voordelige panelen wil werken, dan kom je mogelijk in de richting uit van wat Bouwmarkt biedt.
Alleen kan ook de Huawei geloof ik het polystring idee niet aan. Er is niet heel veel op tegen om met 2 omvormers te werken, beide hebben voors en tegens zoals uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Ronald schreef op woensdag 17 november 2021 @ 13:40:
Sunpower: Creme-de-la-creme... met dito prijs. Leuk als geld op je rug groeit, maar financieel niet rendabel.
Bauer ken ik eigenlijk niet, maar slechte panelen zijn eigenlijk niet op de markt. Bifaciaal heeft geen zin op een dak... die kunnen licht vangen aan de achterkant... maar dan moet het er wel kunnen komen.

Installatiekosten lopen wel op ja... bouwmarkt heeft op moment genoeg klandizie dat ze liever niet naar Limburg gaan...

Maar er is hoop: Als de aanbieder van de Sunpower p3 met voordelige panelen wil werken, dan kom je mogelijk in de richting uit van wat Bouwmarkt biedt.
Alleen kan ook de Huawei geloof ik het polystring idee niet aan. Er is niet heel veel op tegen om met 2 omvormers te werken, beide hebben voors en tegens zoals uitgelegd.
Welke panelen van solar bouwmarkt zouden beste bij deze setup aansluiten? (black)

Wat bedoel je met die aanbieder van de sunpower p3? hun de installatie laten doen van de spullen van Solar bouwmarkt? :) oei

die P3 panelen met omvormers in mijn lijst leek mij de beste keuze van alle aanbieders momenteel.

[ Voor 4% gewijzigd door water_escape op 17-11-2021 13:50 ]

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Nope, met andere panelen die ze aanleveren. Die P3's kosten rustig 250-270 euro, dus er kan met minder luxe panelen via hun een paar 1000 af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Ronald schreef op woensdag 17 november 2021 @ 14:18:
Nope, met andere panelen die ze aanleveren. Die P3's kosten rustig 250-270 euro, dus er kan met minder luxe panelen via hun een paar 1000 af.
candian solar , maar niet fullblack hebben ze nog.

Maar dan praat je dus over hun voorstel met de optimizers? niet SMP via solarbouwmarkt.

[ Voor 18% gewijzigd door water_escape op 17-11-2021 15:00 ]

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
@Ronald
Nog wat vragen..
SMA kan volgens mij niet naar een accu laden (toekomst gedachte)

Die Sunpowers kunnen ook al redelijk overweg met "schaduw" , door de vlakken . Is het een idee om die met de optimizers te nemen, maar dan alleen optimizers te doen bij de panelen die soms geheel in de schaduw vallen? Of kan zoiets niet? Is het alles of niet.

Mijn gevoel zegt trouwens micro omvormers (is minder points of failures dan wanneer er ook optimizers tussen komen)

Ook denk ik dat die gasten van de sunpowers niet de IQ7a moeten nemen bij de 375wp maar de IQ7+ , dat zal ook nog veel schelen.

of zeg ik nu hele rare dingen haha:)

Water-Escape

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
Ik had even gemist tussen het pagina-switchen dat ze er optimizers bij hadden... Huawei kan zonder optimizers, scheelt nog eens 4-5 tientjes per paneel...

Sunpower heeft inderdaad een nog wat flexibelere bouw met betrekking tot schaduw... Maar om het echt te gebruiken heb je iets per paneel nodig (optimizer/micro).

Niets van dit alles maakt van schaduw zon.

Dit is een voorbeeld uit mijn eigen systeem (Dat om een aantal redenen wel SolarEdge is, primair: belachelijk hoge netspanning waardoor 3 fase gewenst was om te voorkomen dat de omvormer van het net gaat. SE kwam domweg op kosten als minst dure oplossing uit de bus om mijn doelen te bereiken)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V1BmKpqnHM3Zs5DYI3iV9is79rw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X3ozQhxcB2jts7DME4ctyERS.png?f=fotoalbum_large

2 panelen: de blauwe licht vrij, de groene naast schoorsteen. Je ziet dat het paneel geleidelijk terugvalt in opbrengst.
Ik heb in rood getekend hoe het groene paneel zonder optimizer in een string systeem zou reageren.
Het verschil is in Wh... Die paar Wh wint de oorlog niet, maar je moet dus wel flink investeren om ze te krijgen... Zolang je meer panelen kan leggen is dat doorgaans de rendabelere optie.
Met schaduw van bomen is er meer nuance: dat is minder diep dan slagschaduw op letterlijk 3cm afstand (in deze grafiek)

Accu laden hoeft niet per se uit de omvormer... Er is een klein efficiëntie voordeel om de stroom niet om te zetten in wissel, en terug naar gelijkspanning...maar het is niet iets waar ik veel geld voor zou geven...

Enphase zelf heeft al aangegeven dat bij panelen tot 385-400W geen voordeel te halen is uit IQ7A - Ondanks dat ze zelf aangeven dat IQ7+ maar geschikt is voor 375W... IQ7A is belachelijk duur en mist efficiëntie... IQ7A is dus eigenlijk een gaar product.

Kosten, complexiteit, baten... Allemaal afwegingen.

Meer panelen wint eigenlijk altijd de de kosten vs. opbrengststrijd van techniek om meer uit hetzelfde paneel te halen.
Heb je met het dak vol nog niet genoeg, dan is het tijd om te overwegen te investeren in de duurdere technieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
mooi om te zien zo idd. Dankje.
Maar is het niet zo dat als je alle panelen zonder optimiser zou neerleggen, het zwakste paneel het sterkste is? Dus dat hij alles omlaag trekt ipv alleen de panelen die schaduw hebben?

of dus alleen een optimizer bij de panelen die schaduw kunnen krijgen.
Ronald schreef op woensdag 17 november 2021 @ 15:27:
Ik had even gemist tussen het pagina-switchen dat ze er optimizers bij hadden... Huawei kan zonder optimizers, scheelt nog eens 4-5 tientjes per paneel...

Sunpower heeft inderdaad een nog wat flexibelere bouw met betrekking tot schaduw... Maar om het echt te gebruiken heb je iets per paneel nodig (optimizer/micro).

Niets van dit alles maakt van schaduw zon.

Dit is een voorbeeld uit mijn eigen systeem (Dat om een aantal redenen wel SolarEdge is, primair: belachelijk hoge netspanning waardoor 3 fase gewenst was om te voorkomen dat de omvormer van het net gaat. SE kwam domweg op kosten als minst dure oplossing uit de bus om mijn doelen te bereiken)

[Afbeelding]

2 panelen: de blauwe licht vrij, de groene naast schoorsteen. Je ziet dat het paneel geleidelijk terugvalt in opbrengst.
Ik heb in rood getekend hoe het groene paneel zonder optimizer in een string systeem zou reageren.
Het verschil is in Wh... Die paar Wh wint de oorlog niet, maar je moet dus wel flink investeren om ze te krijgen... Zolang je meer panelen kan leggen is dat doorgaans de rendabelere optie.
Met schaduw van bomen is er meer nuance: dat is minder diep dan slagschaduw op letterlijk 3cm afstand (in deze grafiek)

Accu laden hoeft niet per se uit de omvormer... Er is een klein efficiëntie voordeel om de stroom niet om te zetten in wissel, en terug naar gelijkspanning...maar het is niet iets waar ik veel geld voor zou geven...

Enphase zelf heeft al aangegeven dat bij panelen tot 385-400W geen voordeel te halen is uit IQ7A - Ondanks dat ze zelf aangeven dat IQ7+ maar geschikt is voor 375W... IQ7A is belachelijk duur en mist efficiëntie... IQ7A is dus eigenlijk een gaar product.

Kosten, complexiteit, baten... Allemaal afwegingen.

Meer panelen wint eigenlijk altijd de de kosten vs. opbrengststrijd van techniek om meer uit hetzelfde paneel te halen.
Heb je met het dak vol nog niet genoeg, dan is het tijd om te overwegen te investeren in de duurdere technieken.

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Als een paneeldeel (in de meeste panelen zitten 3 delen*) in de schaduw komt en achter blijft word (zonder optimizer) aan een string omvormer een bypass diode gebruikt om dit deel uit te schakelen: zie die rode trap lijn.

Dus andere panelen hebben geen last van een schaduwpaneel(deel) dat wordt 'opgeofferd'
De opgeofferde opbrengst is de enige winst van een optimizer... Ze winnen dus stroom uit een maar matig presterend paneel. Dit is extreem weinig bij slagschaduw, weinig bij boomschaduw.

Op een zonnige dag heb je in de schaduw alleen diffuus licht. Op een bewolkte dag is er (meestal, gister en eergister slecht voorbeeld) meer diffuus licht dan op een zonnige dag.

* complicaties als half-cell en sunpower/shingled even buiten beschouwing - die verfijningen kunnen string omvormers weinig mee want die beperken de stroomdoorgifte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Leer veel zo op een dag op tweakers. thx @Ronald

Net nog een partij gehad. Longi met weer dezelfde micro omvormers. Maandag de laatste partij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9S1wS9Uv0aWKR1j6esq8fVNUZf8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EotAdbQgGxLH4xcLqXniLWqV.png?f=fotoalbum_large

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJNo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 09-05 13:07

PJNo

14x 365 Z12x 365 W Growatt6k

@water_escape Wat misschien ook nog een oplossing zou kunnen zijn is dat je gaat voor een string omvormer op zuid en west. 8kW delen door 3 fase = 2,7 kW per fase.
Dan zou je het oost systeem via Enphase of een micro omvormer kunnen doen.

Dan heb je op 2 fases 2,7 kW en op de 3e fase 2,7 + 2kW = +- 4,7 kW.

Dit zou zelfs ook nog op een PV-verdeler kunnen dan scheelt het weer wat kabelmanagement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Een website met tabellen als PNG plaatjes en die het verschil niet weet tussen de K en k. Tja, die neem ik al met een korreltje zout ;)

Hier mag je gewoon 17 kVA terugleveren bij 3×25A
https://www.liander.nl/si...chtlijnenzonnepanelen.pdf

(Bron: Liander). En let op. Is een advies, niet bindend! Goed lezen.

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 17-11-2021 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
Dre schreef op woensdag 17 november 2021 @ 20:47:
[...]

Een website met tabellen als PNG plaatjes en die het verschil niet weet tussen de K en k. Tja, die neem ik al met een korreltje zout ;)

Hier mag je gewoon 17 kVA terugleveren bij 3×25A
https://www.liander.nl/si...chtlijnenzonnepanelen.pdf

(Bron: Liander). En let op. Is een advies, niet bindend! Goed lezen.
Volgens die andere site ook hoor. Maar wel verdeeld in 3x 5750.

Het is verder nog niet verboden maar je gaat wel tegen de richtlijnen in. De vraag is wat verzekeraars daar in de toekomst van gaan vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Dre Die site is © Enexis 2021 :F ;w :N |:( 8)7 _O- :X -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

alwind schreef op woensdag 17 november 2021 @ 22:29:
[...]

Volgens die andere site ook hoor. Maar wel verdeeld in 3x 5750.

Het is verder nog niet verboden maar je gaat wel tegen de richtlijnen in. De vraag is wat verzekeraars daar in de toekomst van gaan vinden.
Misschien dat jij de verzekeraars elektrotechnisch kan uitleggen wat voor gevaar er is als je je niet gaat houden aan deze richtlijn.
Geloofde het eerst niet. Maar na check bij SIDN blijkt het te kloppen inderdaad :+

Het lijkt nu alsof ze het geen probleem vinden dat je 18,4 kW (of kVA ???) gaat terugleveren over 1-fase met een 3×80A aansluiting :P

• water_escape
PJNo schreef op woensdag 17 november 2021 @ 20:20:
@water_escape Wat misschien ook nog een oplossing zou kunnen zijn is dat je gaat voor een string omvormer op zuid en west. 8kW delen door 3 fase = 2,7 kW per fase.
Dan zou je het oost systeem via Enphase of een micro omvormer kunnen doen.

Dan heb je op 2 fases 2,7 kW en op de 3e fase 2,7 + 2kW = +- 4,7 kW.

Dit zou zelfs ook nog op een PV-verdeler kunnen dan scheelt het weer wat kabelmanagement.
Wat zou er dan op zuid komen?

String omvormer (SMA?) 8kw 3fase -> zuid en west op aansluiten op 1 string
Oost op de 2e string dmv microomvormers (maar kan de SMA daarmee overweg)

wat doet zuid dan als west nog in de schaduw ligt de hele dag?

Water-Escape

• water_escape
er zijn dus geen aanbieders die alleen string doen hier. deze nog ontvangen:
https://www.zen-zonne-energie.be/zonnepanelen-canadian-solar

Canadian Solar 360
34 stuks (6 op O, 6 op W, 22 op Z)
Huawai SUN2000-8KTL-M1 omvormer
34 Huawai Smart PV P450 optimizer

[ Voor 13% gewijzigd door water_escape op 18-11-2021 09:04 ]

Water-Escape

• reneeke1970
water_escape schreef op donderdag 18 november 2021 @ 09:02:
er zijn dus geen aanbieders die alleen string doen hier. deze nog ontvangen:
https://www.zen-zonne-energie.be/zonnepanelen-canadian-solar

Canadian Solar 360
34 stuks (6 op O, 6 op W, 22 op Z)
Huawai SUN2000-8KTL-M1 omvormer
34 Huawai Smart PV P450 optimizer
Mooi toch? Met tien jaar garantie?

1 PVoutput . Dongen NB

• water_escape
reneeke1970 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 09:12:
[...]

Mooi toch? Met tien jaar garantie?
ow goeie, voor de canadian bedoel je?

er staat in de offerte:
- 10 jaar op de omvormer
- 25 jaar op de optimizers
- 25 jaar product garantie panelen
- 25 jaar servicegarantie
- 25 jaar opbrengst garantie tot 84,8%
- 20 jaar dakmontage materialen garantie
- 10 jaar plaatsing garantie

potdomme wat een lijst aan garanties

Water-Escape

• reneeke1970
water_escape schreef op donderdag 18 november 2021 @ 09:38:
[...]

ow goeie, voor de canadian bedoel je?

er staat in de offerte:
- 10 jaar op de omvormer
- 25 jaar op de optimizers
- 25 jaar product garantie panelen
- 25 jaar servicegarantie
- 25 jaar opbrengst garantie tot 84,8%
- 20 jaar dakmontage materialen garantie
- 10 jaar plaatsing garantie

potdomme wat een lijst aan garanties
Oke tien jaar all in dus, nou als het niet te duur is.
Uiteindelijk bepaalt de centen per wp wat de goedkoopste is. Panelen gaan niet kapot, en er zijn ook geen panelen met hogere opbrengsten ook al berekenen ze dat soms, allemaal marketing.

1 PVoutput . Dongen NB

• water_escape
reneeke1970 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 09:47:
[...]

Oke tien jaar all in dus, nou als het niet te duur is.
Uiteindelijk bepaalt de centen per wp wat de goedkoopste is. Panelen gaan niet kapot, en er zijn ook geen panelen met hogere opbrengsten ook al berekenen ze dat soms, allemaal marketing.
prijs is € 13.405 in € 11.079 ex

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
water_escape schreef op donderdag 18 november 2021 @ 10:01:
[...]

prijs is € 13.405 in € 11.079 ex
Voor 12240 wp is dat netjes ,zonder optimiser zie je soms 80 cent per wp, maar 90 is ook niet slecht.
Een steil dak met wat schaduw dus oost en west doen 80 procent opbrengst, en zuid 95/100 procent. Zonder schaduw wel 110 procent.
Mag je zelf gaan rekenen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:32
water_escape schreef op woensdag 17 november 2021 @ 19:07:
Leer veel zo op een dag op tweakers. thx @Ronald

Net nog een partij gehad. Longi met weer dezelfde micro omvormers. Maandag de laatste partij.

[Afbeelding]
Voor Solar Bouwmarkt zou ik als tip meegeven om ze even te bellen/mailen met feedback op je plan wat je hierboven schetste. Bij mij waren ze enthousiast om mee te denken en oa te kijken hoe het optimaal uitkwam qua gebruikt installatie materiaal.

Qua omvormer zou je dan ook nog naar een GoodWe kunnen kijken. Zijn ook vrij aardig met schaduw en weer tikje goedkoper dan SMA.

Dan zou ik denken aan 7 oost + 7 west op een 1 fase omvormer, en dan zoveel als past op zuid verdeeld over twee 1 fase omvormers. Dan blijf je netjes binnen de maximale belasting per fase.

Je zou er zelfs nog over na kunnen denken om dan ook op noord te leggen. Die zouden dan op de tweede MPPT van de de zuid omvormers kunnen. Meerkosten versus terugleververgoeding zou nog wel eens aardig uit kunnen pakken.

• water_escape
Hoe denken we over deze feedback:

Hoi,

Wij werken niet met micro-omvormers.

Wij leveren uitsluitend seriële en parallel geschakelde systemen.

Micro-omvormers zijn duurder, minder efficiënt, kort op de markt (risico met kinderziektes) en daarmee ook minder onderhoudsvriendelijk in de toekomst. Tevens ben je beperkt met accusystemen.

Water-Escape

• reneeke1970
water_escape schreef op donderdag 18 november 2021 @ 14:40:
Hoe denken we over deze feedback:

Hoi,

Wij werken niet met micro-omvormers.

Wij leveren uitsluitend seriële en parallel geschakelde systemen.

Micro-omvormers zijn duurder, minder efficiënt, kort op de markt (risico met kinderziektes) en daarmee ook minder onderhoudsvriendelijk in de toekomst. Tevens ben je beperkt met accusystemen.
Klopt, in geval van garantie kun je het er maar druk mee hebben

1 PVoutput . Dongen NB

• water_escape
:) maar minder efficient snap ik niet. Ze starten sneller op dan optimizer set.

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
water_escape schreef op donderdag 18 november 2021 @ 16:07:
:) maar minder efficient snap ik niet. Ze starten sneller op dan optimizer set.
Efficiency is 95/96 procent, dus in theorie slechter, in praktijk vind ik ze beter, in ieder geval aps ,dat is de enige die ik in gebruik heb

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TurboNick3
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 12-05 14:49
Wat is nu eigenlijk het advies betreft wel of geen micro omvormer / optimizer.
Ik lees: efficiëntie verlies van de micro omvormer valt erg mee. *aanname: te verwaarloze
Micro omvormer is minder brandgevaarlijk... heb ik gelezen. maar is duurder. echter niet zo heel veel duurder, zoals topic starter laat zien.
Ben benieuwd of topic starter zelf ook zo erover denkt? is dat niet de meest eenvoudige en gunstige oplossing met geringe meerprijs?

PV Output - SolarEdge SE10K - 26x Hyundai UltraBlack 395WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
TurboNick3 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 17:10:
Ik lees: efficiëntie verlies van de micro omvormer valt erg mee. *aanname: te verwaarloze
Micro omvormer is minder brandgevaarlijk... heb ik gelezen. maar is duurder. echter niet zo heel veel duurder, zoals topic starter laat zien.
Ben benieuwd of topic starter zelf ook zo erover denkt? is dat niet de meest eenvoudige en gunstige oplossing met geringe meerprijs?
De meerprijs lijkt mee te vallen omdat ze goedkopere panelen combineren.
Stel.... 24 panelen met enphase is 24×120 euro plus nog wat dure kabels en stekkers.

Aps is iets goedkoper met 6×310 euro voor een qs1

Een 7 kW omvormer heb je voor 1400/1600 euro ofzo

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Nou, de puzzel is compleet. Ik wil toch niet voor String gaan. Ik heb teveel stukken schaduw van verschillende kanten gedurende de dag. Dus toch Micro Omvormers of Optimizers. (nog niet over uit)

Hieronder een overzicht van de voorstellen. Ik heb sommige voorstellen weer vertaalt naar online kopen en laten leggen door Solar-Bouwmarkt (grijze rijen). Bij grote installaties is dat toch wel interessant zie ik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IAnfUW5QItYpEkYBNRtXUPKSdTI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pPiiq0HPY6mI1qd93FDxqXdw.png?f=fotoalbum_large

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
TurboNick3 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 17:10:
ik kreeg de volgende samenvatting:

de verschillen tussen de optimizers en de micro omvormers zijn als volgt:
Enphase heeft de micro omvormer en geen centrale omvormer scheelt in de ruimte voornamelijk.
geen hoge voltages na de micro omvormer komt er gelijk 230v uit.
bij Solaredge wordt dit pas na de omvormer omgezet.
Solaredge doet ca. 2-4 % meer ten opzichte van een serie omvormer bij Enphase is dit 4-6%.
de meerprijs van Enphase zit in de bekabeling en toebehoren op het dak en meterkast die onderdeel zijn van het systeem.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboNick3
Ik zie dat we ongeveer hetzelfde aan het overwegen zijn met 2 kanten waarvan 1 kant veel minder panelen als de ander. Ben benieuwd waar je uiteindelijk voor kiest en ga het volgen.

Naast de door jou benoemde verschillen heb ik inmiddels nog veel meer voor en nadelen te horen gekregen en gelezen. Zal ze dit weekend of maandag samenvatten en melden in min eigen draadje.

Ps: wij gaan nagenoeg zeker voor Hyundai 395wp paneel (de 400 variant is ons nog niet aangeboden) en de reden voor dit paneel is voornamelijk omdat deze door de WAF komt

[ Voor 18% gewijzigd door TurboNick3 op 27-11-2021 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
water_escape schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 13:49:
[...]

Enphase heeft de micro omvormer en geen centrale omvormer scheelt in de ruimte voornamelijk.
Solaredge doet ca. 2-4 % meer ten opzichte van een serie omvormer bij Enphase is dit 4-6%.
de meerprijs van Enphase zit in de bekabeling en toebehoren op het dak en meterkast die onderdeel zijn van het systeem.
Die percentages zijn redelijk uit de duim gezogen.
Bijna alle offertes die je hebt zijn de 295W IQ7+. Daarmee moet je een beetje aftopverlies incalculeren... Dat valt op jaarbasis mee... 1 à 2%. Daarnaast is de micro 2% minder efficiënt dan de gemiddelde string omvormer.
Dus ze moeten eerst even een verlies goed maken, waardoor ze zeker niet in alle situaties winnen.

Nog niet helemaal alles bekeken, maar deze uitleg lijkt extreem goed.
https://www.mcelectrical.com.au/micro-inverters/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Als je dan toch voor de duurste oplossing gaat en het is wintertijd, verdiep je dan in de IQ8. Die zullen wel binnenkort op de markt komen.

Maar die zal nog duurder zijn.
Met wat schaduw verdien je het nooit meer terug tov string.

Over 10 jaar ben je op de huidige panelen uitgekeken, daarom de investering nooit te duur maken. Alles vervangen doet dan minder zeer.

Lekker veilig ook :+ Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oy0XYPK_4fBWEOGLYf2_B2RsOmw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qBgJEHoWvGoFXa88wIlC07Wu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 64% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-11-2021 08:58 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 20-04 20:48
reneeke1970 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 16:11:
[...]

Efficiency is 95/96 procent, dus in theorie slechter, in praktijk vind ik ze beter, in ieder geval aps ,dat is de enige die ik in gebruik heb
De IQ7 is gerated op 97% efficiency. Een moderne string omvormer is net even iets efficiënter volgens mij. Bij micros komt wel bij dat elk paneel afzonderlijk levert daarmee vang je de verschillen tussen panelen die er zijn op.
AUijtdehaag schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 08:18:
Als je dan toch voor de duurste oplossing gaat en het is wintertijd, verdiep je dan in de IQ8. Die zullen wel binnenkort op de markt komen.
Mooie ontwikkeling die IQ8 serie maar zoals ik het tot noch toe heb gehoord voornamelijk als je last hebt van blackouts. Wat in Nederland vooralsnog niet het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Retrospect schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 09:47:
[...]

De IQ7 is gerated op 97% efficiency. Een moderne string omvormer is net even iets efficiënter volgens mij. Bij micros komt wel bij dat elk paneel afzonderlijk levert daarmee vang je de verschillen tussen panelen die er zijn op.

[...]

Mooie ontwikkeling die IQ8 serie maar zoals ik het tot noch toe heb gehoord voornamelijk als je last hebt van blackouts. Wat in Nederland vooralsnog niet het geval is.
Bij micro komt bij dat efficiency over heel breed gebied is, bij een string maar een heel smal gebied, ga je daar buiten zit je zomaar rond 90 procent.
Ik zeg micro is stukken beter, want theoretische smalle piek momenten heb je niks aan

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 20-04 20:48
reneeke1970 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 10:01:
[...]

Bij micro komt bij dat efficiency over heel breed gebied is, bij een string maar een heel smal gebied, ga je daar buiten zit je zomaar rond 90 procent.
Kan je daar wat meer over vertellen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
Retrospect schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 10:15:
[...]

Kan je daar wat meer over vertellen?
Een aps 500 zit tussen 10 en 95 procent vermogen belasting altijd op 95.5 efficiency.
Een string zit tussen 30 en 70 procent vermogen belasting op 98 efficiency, mits het voltage perfect is, en aangezien het dat zelden is, word 93 gemiddeld iets reëler.
Een string omvormer met 5 procent belast, dus een 1000 watt omvormer levert 50 watt, die doet nog maar 85 efficiënte halen als de string spanning de helft van het ideale is, dus geen 360 volt maar 180 of minder.
Een micro omvormer heeft altijd de ideale string spanning.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:19
reneeke1970 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 10:38:
[...]Een string zit tussen 30 en 70 procent vermogen belasting op 98 efficiency, mits het voltage perfect is, en aangezien het dat zelden is, word 93 gemiddeld iets reëler.
Uh... Een 10 jaar ontwerp van een Growatt budget doet al dit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nVqjinWYWoyd7SVXLwK-2zlF-co=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UBuuoBbkhq4NWFug3pRwoCsT.png?f=user_large
Vanaf 30% vermogen heeft deze stringomvormer dus een hoger rendement dan de micro-omvormer op basis van datasheets.
Verder is het netto verschil tussen 1% bij 500W gelijk aan 10% bij 50W (beide 5W). Dus dat het rendement bij lage vermogens inzakt klinkt wel dramatisch, maar valt in de pratkijk wel mee.

Daarnaast is de 95.5% van APS ook nog aan de optimistische kant weet ik uit eigen ervaring (met QS1).
Ook APS zelf geeft aan dat dit de peak efficiency is en dat op Californische zonneinstraling gebaseerde CEC 95% is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iw8nkqQDqwSR0LOlsnLvzTqB8go=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dwmvjNWM9SgBvq31CEURjqEF.png?f=user_large

De Europose efficiency is normaal wat lager. Dat blijkt ook uit onafhankelijk bron blijkt dat https://www.researchgate....n=figuresDialog_download:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gJM9p4nxNFgvyLj-jBorQgWP_D4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mDjNGPFNquGnlauYQ1avxodN.png?f=fotoalbum_large

Hun metingen leidde tot de volgende rangschikking op basis van metingen en omrekening naar Europese efficienties:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J4F__Luxsm8482BfFrdIHIZGiGo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SyDGlmDK0ybmgm30bmupo1Mm.png?f=user_large

Ze hebben ook een praktijktest over langere tijd gedaan. Interessante uitkomst is dat de APS YC500 het relatief gezien goed heeft gedaan, overigens net als de andere micro-omvormer waar 2 panelen op kunnen (het zijn geen absolute maar relatieve efficienties; de ABB is op 100% gesteld). Enphase blijkt het in de praktijk juist relatief slecht te hebben gedaan!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XkKd5BsmhdcFN4-GAvkzz7PZ-ZI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TcFKW3by7HtrqM75eygKTGjm.png?f=user_large

Als laatste nog dit plaatje. Het laat zien dat de 'Europese efficiency' in datasheets (x-as Europse efficiency, y-as relative efficiency t.o.v. een ABB) meestal wel, maar soms ook geen relatie met de opbrengst in de praktijk heeft. (Die sterk afwijkende nummer 1 is een 'Hoymiles MI-250)' .
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6qlinL-hceyprFa-D5X2zkCWfck=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qQXuUwgEVqJ1KxdD1yi85l6z.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Kan iemand met elektrotechnische kennis mij uitleggen hoe een micro-omvormer zuiniger kan zijn dan een stringomvormer. Tenminste, dat beweert @reneeke1970. Weet iemand hoe een micro-omvormer werkt?

De stap van circa 30 Volt naar 360 Volt lijkt me minder efficiënt dan de stap van circa 300V naar 360 Volt.

[ Voor 8% gewijzigd door Dre op 27-11-2021 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Dre
De micro omvormer maakt er 230 volt van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@AUijtdehaag
Dat lijkt me sterk. De topwaarde van de sinus is al 325 Volt.

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 27-11-2021 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@AUijtdehaag Voor zover ik weet heb ik 230 Vac in de meterkast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
Dre schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 13:02:
@AUijtdehaag
Dat lijkt me sterk. De topwaarde van de sinus is al 325 Volt.
En toch is het zo, het hoeft niet eerst naar 360 DC en dan 230 ac.
Alle data sheet hierboven veeg ik mijn kont mee af, ik doe alleen praktijk testen, wil iemand het niet geloven, zijn feestje.....

Afgelopen twee weken heeft aps 30 procent meer energie uit een 330 wp gehaald dan dat een tigo dat kan. Niet dat het veel uit maakt met 7 kWh....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:44

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@reneeke1970 hoe dan :?
Zonder buffer kan je geen constant vermogen trekken en kakt de opbrengst in.
Een buffer op hoge spanning is efficiënter en maakt wisselrichten triviaal.

@AUijtdehaag 230V rms, ja. Die rms maakt nogal uit, want hij is sinusvormig en geen blokgolf. Dus is de piek 1.41 keer zo hoog.

[ Voor 26% gewijzigd door Proton_ op 27-11-2021 15:21 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TurboNick3
water_escape schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 13:49:
[...]

wij hebben zelf ook geprobeerd een samenvattend geheel te maken tussen de voor en nadelen van beide oplossingen en te vergelijken welke waar beter is. het overzicht hieronder is dan met inachtneming van ons dak maar wellicht ook voor jou interessant: link:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboNick3
@water_escape hoi heb je inmiddels een keus gemaakt? zoja wat was jou afweging?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• water_escape
TurboNick3 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 22:48:
@water_escape hoi heb je inmiddels een keus gemaakt? zoja wat was jou afweging?
Ik heb vandaag de knoop doorgehakt. Ga voor een W-S en Z opstelling met micro omvormers. Dit omdat ik toch te veel schaduw momenten en objecten heb door de dag heen.

Verder op gevoel: minder single point of failures, niet meerdere omvormers en niet de hoogspanning stroom over het dak.

Hierdoor kom ik nu uit op een 93ct per Kw.

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TurboNick3
water_escape schreef op woensdag 1 december 2021 @ 08:53:
[...]

Ik heb vandaag de knoop doorgehakt. Ga voor een W-S en Z opstelling met micro omvormers. Dit omdat ik toch te veel schaduw momenten en objecten heb door de dag heen.

Verder op gevoel: minder single point of failures, niet meerdere omvormers en niet de hoogspanning stroom over het dak.

Hierdoor kom ik nu uit op een 93ct per Kw.
Wow gefeliciteerd. En echt een top prijs. Ik kwam met enphase aanbod niet onder de 1,08 voor IQ7+ of 1,10 voor IQ7A.

Hou ons op de hoogte, ben erg benieuwd na verdere proces en ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
14 januari is de plaatsing zoals het er nu naar uit ziet.

Water-Escape

Pagina: 1