Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 33 ... 101 Laatste
Acties:
  • 599.041 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

JT schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 16:56:
[...]

Ook de panelen tweedehands gekocht?
Yep, panelen gaan makkelijk 25 jaar mee

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Onbekend schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 15:07:
Een vraag waarvan ik nergens een antwoord terug kan vinden:
Als in een string zonnepanel er een zonnepaneel schaduw krijgt, dan kan er minder stroom lopen en levert het geheel minder vermogen. Maar gaat dit dan ook nog ten koste van de levensduur van de andere zonnepanelen die wel energie hebben meer te kunnen leveren?
Of is dit nadeel te laag om op te noemen vergeleken met het gemiste vermogen uit deze string?
Lees dit maar eens: https://onestepoffthegrid...our-solar-panel-warranty/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:58

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Onbekend @jobr
Tl;dr:
Paneelfabrikanten dekken zich in, maar dit wordt door de installateurs niet als redelijk gezien.

Mijn inschatting (niet veel waard):
Een goede mppt zorgt dat de onbeschaduwde panelen in ieder geval hun vermogen kwijt kunnen en niet beïnvloed worden door beschaduwde buren. Zo niet, dissiperen ze slechts ca 20% meer :)

Een paneel dat deels in de schaduw ligt heeft grotere thermische stress door interne temperatuurverschillen. Ook is de kans op falende bypass diodes groter door opwarming in de kleine junction box. Het is er allemaal op gebouwd, maar een hogere temperatuur kan invloed hebben op de levensduur.
'Gelukkig' hebben we in Nederland een mild klimaat met vaak bewolking en zelden windstil. Panelen die de Australische zon overleven, zullen in Nederland zeker net zo lang mee gaan :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-09 10:44

JT

VETAK y0

klump4u schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 17:43:
[...]

Yep, panelen gaan makkelijk 25 jaar mee
En waar let je dan op bij tweedehands aankoop?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

JT schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 19:58:
[...]

Dat de folie aan de achterkant niet beschadigd is (lijdt tot vochtprobleem) en dat er niet mee gegooid is (microscheurtjes in de cellen) vaak zie je dan krassen op het glas.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

JT schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 19:58:
[...]

Koop? Ik heb er al eens 4 gratis opgehaald van 260Wp ps, staan nog in de schuur tot nader order. >:)
Goed om je heen kijken, setjes zat op marktplaats.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 09:45

Onbekend

...

Dat geeft inderdaad precies de informatie wat ik zocht. :)
Ik ben namelijk aan het kijken of ook zonnepanelen naast mijn dakkapel kan leggen, maar dat ding geeft behoorlijk wat schaduw.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Rol-Co schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 20:18:
[...]

Koop? Ik heb er al eens 4 gratis opgehaald van 260Wp ps, staan nog in de schuur tot nader order. >:)
Heb even zitten speuren maar 4 gratis 260Wp panelen is echt dikke mazzel :P Op dat soort paneeltjes wordt echt nog wel geld geboden.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

JT schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 23:37:
[...]

Heb even zitten speuren maar 4 gratis 260Wp panelen is echt dikke mazzel :P Op dat soort paneeltjes wordt echt nog wel geld geboden.
Ja weet ik, wil je bieden dan? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zimonia2
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-08 12:41
@Ronald @AUijtdehaag hoe zien jullie dit irt mijn topic pasgeleden met panelen naast de dakkapel. Zeker die aan de linkerkant krijgen een behoorlijk deel van de dag schaduw.

En als de bypass diode kapot gaat dan blijft een paneel wel de hele Sting naar beneden trekken, oftewel ik moet dit regelmatig checken boven monitoring?

Bestelling gaat overigens bijna de deur uit. Zal een foto posten als ze liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Zimonia2

Ik heb sinds 2013 panelen liggen (inmiddels een 2e set, vanwege de honger naar meer Wp)
En sinds die tijd schaduw in de ochtend en de avond.
Ik log ook naar PVoutput waar ik kan vergelijken met een "bekend systeem voor mij" die nagenoeg hetzelfde opbrengt.
Dus loggen moet je zowiezo doen.

Ik weet niet wat je besteld hebt, maar ik kies graag voor een middenweg in kwaliteit.
Ik geef liever wat meer geld uit aan goede panelen (destijds voor panasonic gekozen), je zou REC kunnen overwegen, vanwege deze garantievoorwaarden icm schaduw.

Maar je hoeft niet in angst te leven, een simpele logging zegt genoeg.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:30
@Zimonia2 Diodes zijn ontzettend simpele dingen; gaan zo goed als nooit stuk. (Zonnecellen zelf zijn ook diodes!) Ze zijn normaal gesproken te meten en te vervangen, dus in principe geen man overboord. Je zou het terug zien in de productie, dus regelmatig het dak op is echt overbodig.

Hotspotting is veel meer een probleem als je schaduw op 1 enkele cel hebt; dan gaat die cel vermogen van overige cellen voor een deel opeten. Maar dit slechts totdat de omvormer de stringspanning aanpast zodat dat paneeldeel in bypass gaat: dan loopt er geen stroom meer door deze cellen, dus geen hotspotting: dat is waar de bypass immers voor bedoeld is.

Het artikel wat je linkt is niet bedoeld als bangmakerij, maar om de industrie uit te dagen hun garantievoorwaarden aan te passen. Het is natuurlijk van de zotte dat het duurste paneel op de markt, vol extra (daadwerkelijke) technologie om minder last te hebben van schaduwproductieverlies.... geen garantie wil geven als het paneel in schaduwsituaties gebruikt wordt.

En anders REC.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 07:46
JT schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 23:37:
[...]

Gratis is wel een heel goede deal, maar met goed zoeken is er best wat te vinden. Heb onlangs 2x 265Wp voor €60 totaal gekocht, voor op de schuur.

Op Marktplaats staat wel het e.e.a.
- https://www.marktplaats.n...r-omvormer-garantie-9-mnd
- https://www.marktplaats.n...aneel-met-deukje-in-frame

Zag laatst ook een advertentie waar iets van 90 panelen werden aangeboden, kwamen van een boerenschuur. Was ook iets van 200+ Wp voor <€30 p/stuk.

Micro-omvormers (EVT248) ook via MP, voor €35 p/stuk.

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 07-11-2021 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zimonia2
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-08 12:41
AUijtdehaag schreef op zondag 7 november 2021 @ 08:57:
@Zimonia2
.

Ik weet niet wat je besteld hebt, maar ik kies graag voor een middenweg in kwaliteit.
Nog niet besteld maar neig naar simpele Jinko 365wp n type. Met de gedachte dat er vrijwel geen “slechte” panelen meer zijn, de meerprijs van SunPower of REC verdien je vrijwel niet terug lijkt me, tenzij de boel stuk gaat door hotspots :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Tweedehands zijn leuke deals te vinden :Y) Jullie hebben mij geïnspireerd om niet alleen een aantal panelen op de carport te leggen maar ook op de schuur én op de aanbouw, fuck dat :+ Hele bende vol leggen :D Alleen nog even kijken wat ik doe met BTW, er zijn tweedehandsaanbieders met factuur. Ik kan momenteel niet terugvragen, dat wordt dan pas volgend jaar. Eens kijken of we naar de 7000+ Wp kunnen :Y) Al heb ik nog geen 230Wp paneeltjes kunnen vinden voor 30 per stuk ofzo. Lijkt toch allemaal wel minimaal 50-60 per stuk op geboden te worden.

Nu alleen nog de zoutaccu....
Rol-Co schreef op zondag 7 november 2021 @ 00:05:
[...]

Ja weet ik, wil je bieden dan? :P
100 plus een plaatsje in m'n sig :+
ThinkPadd schreef op zondag 7 november 2021 @ 09:19:
[...]

Gratis is wel een heel goede deal, maar met goed zoeken is er best wat te vinden. Heb onlangs 2x 265Wp voor €60 totaal gekocht, voor op de schuur.

Op Marktplaats staat wel het e.e.a.
- https://www.marktplaats.n...r-omvormer-garantie-9-mnd
- https://www.marktplaats.n...aneel-met-deukje-in-frame

Zag laatst ook een advertentie waar iets van 90 panelen werden aangeboden, kwamen van een boerenschuur. Was ook iets van 200+ Wp voor <€30 p/stuk.

Er zijn op zich leuke dingen te vinden. Ook laaielichters; 1800e voor tweedehands 3300wp van 5 jaar oud :') Maar veel zaken wordt wel het een en ander op geboden. Jouw gevonden ads zijn leuk. Zijn micro-omvormers per definitie omvormers per paneel? Het liefst heb ik zoals van enPhase, dat je per zonnepaneel kan kijken naar opbrengst e.d. maar het moet niet te duur worden :D

[ Voor 3% gewijzigd door JT op 07-11-2021 15:29 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-09 17:50
Ik heb een 1 phase 35A meterkast. Moet ik hier een 3 fase meter kast van maken als ik voor ongeveer 6000kWh O/W netto opbrengst per jaar laat leggen met micro omvormers of optimizers, en heb ik daar dan ook een 3 fase omvormer bij nodig?

Een collega verteld mij dat ik in de toekomst mocht ik thuis een laadpaal willen dat ik niet tegelijk een auto kan opladen en het huis voorzien van zonnestroom, dus tijdens het opladen zou ik dan van het net moeten afnemen, klopt dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@The Source 6000 kWh -> 7000 Wp oost/west -> 5 kW omvormer, kan net op 1 fase. Meer context in een eigen topic ;)

Qua autoladen... Behalve dat het in het grote plaatje totaal oninteressant is of de energie van eigen dak komt of niet, zijn er diverse laadpalen die met een slimme meter of eigen stroommeters zorgen dat er net zo snel geladen wordt als je zonneopbrengst hebt. Je meter staat dan zo goed als stil.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:17
Wat betreft goedkope panelen is er ook vaak iets (nieuws) uit faillissementspartijen te vinden bij BVA. Zie bijv. https://www.bva-auctions....epaneel%20%7C%20Veilingen

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:42

twain4me

Zwerius schreef op zondag 7 november 2021 @ 17:50:
Wat betreft goedkope panelen is er ook vaak iets (nieuws) uit faillissementspartijen te vinden bij BVA. Zie bijv. https://www.bva-auctions....epaneel%20%7C%20Veilingen
Blijf daar wel goed opletten. Heel veel faillisement is er niet meer bij verreweg de meeste BVA veilingen zijn gewoon bedrijven die veilen ipv gewoon verkopen. en als het niet goed genoeg verkoopt gunnen ze het gewoon niet of ze bieden "zelf" mee. echt goedkoop is het er nog maar zelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 07:46
JT schreef op zondag 7 november 2021 @ 15:26:
[…]
Zijn micro-omvormers per definitie omvormers per paneel?
[…]
Over het algemeen wel geloof ik, maar volgens mij kun je op een zwaardere micro-omvormer ook wel twee panelen aansluiten. Ik was niet perse op zoek naar micro’s, maar kleine omvormers is niet veel aanbod in, of te duur.

Waar je ook nog naar kunt kijken zijn setjes ‘schaampanelen’. Setjes van bijv. 4 panelen en een omvormer die op nieuwbouwwoningen zijn gelegd om aan de EPC eisen te voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

The Source schreef op zondag 7 november 2021 @ 15:35:
Ik heb een 1 phase 35A meterkast. Moet ik hier een 3 fase meter kast van maken als ik voor ongeveer 6000kWh O/W netto opbrengst per jaar laat leggen met micro omvormers of optimizers, en heb ik daar dan ook een 3 fase omvormer bij nodig?
Lijkt mij dat je piekvermogen belangrijker is om te bepalen wat je nodig hebt aan bekabeling en zekeringen? 6000kwh per jaar zegt weinig over hoeveel er precies op een goede zomerdag in juli over het lijntje gaat lijkt mij.
Een collega verteld mij dat ik in de toekomst mocht ik thuis een laadpaal willen dat ik niet tegelijk een auto kan opladen en het huis voorzien van zonnestroom, dus tijdens het opladen zou ik dan van het net moeten afnemen, klopt dit?
Ik denk dat het erover gaat dat je de levering van je zonnepanelen en stroomverbruik van de laadpaal over dezelfde kabel op moet tellen. Dus als je een 16a zekering hebt, je zonnepanelen leveren 3500w dan zit je lijn al vol. Over 25a blijft er nog maar 2250w over om te laden. Met een pv-verdeler kun je dit voorkomen en gaat er nooit meer over het lijntje dan de energiebron met de hoogste opname (laadpaal)/afgifte (zonnepanelen).
ThinkPadd schreef op zondag 7 november 2021 @ 18:39:
[...]

Over het algemeen wel geloof ik, maar volgens mij kun je op een zwaardere micro-omvormer ook wel twee panelen aansluiten. Ik was niet perse op zoek naar micro’s, maar kleine omvormers is niet veel aanbod in, of te duur.

Waar je ook nog naar kunt kijken zijn setjes ‘schaampanelen’. Setjes van bijv. 4 panelen en een omvormer die op nieuwbouwwoningen zijn gelegd om aan de EPC eisen te voldoen.
Je ziet wel setjes van 4 voorbij komen maar dat moet nog wel wat opbrengen. Stond er bijvoorbeeld eentje met 6 285wp panelen, omvormer, vraagprijs 1200 en er was al 900 geboden.

Voor de panelen die dan op de aanbouw komen moet ik een omvormer buiten hebben, er ligt een stroomkabel toevallig bij die muur. Dan hoef ik niet ergens naar binnen. Maar dan moet het al wel omgezet worden dus dan zijn die micro's handig.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

JT schreef op zondag 7 november 2021 @ 18:46:
Lijkt mij dat je piekvermogen belangrijker is om te bepalen wat je nodig hebt aan bekabeling en zekeringen? 6000kwh per jaar zegt weinig over hoeveel er precies op een goede zomerdag in juli over het lijntje gaat lijkt mij.
Inderdaad, dat is alleen afhankelijk van de omvormer. 7000 Wp o/w kan ook op een 3.6 kW omvormer met praktisch dezelfde jaaropbrengst als een 5 kW omvormer, maar de pieken zijn veel lager.
Ik denk dat het erover gaat dat je de levering van je zonnepanelen en stroomverbruik van de laadpaal over dezelfde kabel op moet tellen.
Dat is nooit zo.
Wel moet je schakelmateriaal dimensioneren op maximale invoeding vanuit het net + invoeding vanuit PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Proton_ schreef op zondag 7 november 2021 @ 19:03:
[...]

Inderdaad, dat is alleen afhankelijk van de omvormer. 7000 Wp o/w kan ook op een 3.6 kW omvormer met praktisch dezelfde jaaropbrengst als een 5 kW omvormer, maar de pieken zijn veel lager.

[...]

Dat is nooit zo.
Wel moet je schakelmateriaal dimensioneren op maximale invoeding vanuit het net + invoeding vanuit PV.
Zoiets had ik wel gelezen. Waar is een pv-verdeler dan voor als dit niet zo is? Dan kun je je panelen toch gewoon aansluiten op een bestaande kabel zonder pv-verdeler?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

[...]
Dat is best wel duur, al vaker gezien voor 10-15,-

Vergeet ook niet dat je nieuwe 300W voor 8 tientjes hebt.

[ Voor 8% gewijzigd door Rol-Co op 07-11-2021 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-08 18:12
Weet iemand hier of de Staubli MC4 connectoren te combineren zijn met Staubli MC4-evo2 connectoren? Buiten het verschil 1000V / 1500V.

18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:42

twain4me

Nickkie55 schreef op zondag 7 november 2021 @ 20:08:
Weet iemand hier of de Staubli MC4 connectoren te combineren zijn met Staubli MC4-evo2 connectoren? Buiten het verschil 1000V / 1500V.
Dat weet ik niet, ik zou zeggen dat het niet "mag" omdat ook dat 2 verschillende stekkers combineren zou zijn. maar gissen heeft niet zoveel zin. Zeker omdat staubli vrij rap antwoord geeft als je ze een vraag stuurt. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickkie55
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-08 18:12
twain4me schreef op zondag 7 november 2021 @ 20:16:
[...]

Dat weet ik niet, ik zou zeggen dat het niet "mag" omdat ook dat 2 verschillende stekkers combineren zou zijn. maar gissen heeft niet zoveel zin. Zeker omdat staubli vrij rap antwoord geeft als je ze een vraag stuurt. :)
Ok dan ga ik ze even contacteren. Thanks.

Dit staat wel in de handleiding maar ik ben niet overtuigd als er geen duidelijke tekst bij staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YiljRY8WjV9OKxtGtM7LjTHlhC8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7MGfcdwvvMowLZticN1JN0Gr.jpg?f=user_large

18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:16
Als het goed is passen alle MC4 (of beter gezegd MC4-compatible) stekkers op elkaar.

Er wordt alleen afgeraden verschillende merken/types in elkaar te steken, omdat in de praktijk blijkt dat dat niet altijd een goede verbinding en waterdichtheid oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

JT schreef op zondag 7 november 2021 @ 19:05:
[...]
Zoiets had ik wel gelezen. Waar is een pv-verdeler dan voor als dit niet zo is? Dan kun je je panelen toch gewoon aansluiten op een bestaande kabel zonder pv-verdeler?
De pv- verdeler en automaat na de hoofdschakelaar zijn inderdaad om overbelasting van kabels en schakelmateriaal te voorkomen. Bijvoorbeeld een 1.5 mm² verlengsnoer is 16A rated en dat komt mooi uit met de 16A automaat. Maar als achter diezelfde automaat ook 12A wordt ingevoed, kan er bij storing of overbelasting 28A lopen zonder dat een beveiliging ingrijpt.

Het gaat dus niet om werkelijk stroomverbruik (16A gebruiken en 12A invoeden op dezelfde kabel gaat prima) maar om de beveiliging (hoe zorg je dat er geen stuk kabel is waar 28A kan lopen zonder dat je het door hebt) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Man man, ben blij dat ik met de bouw van het huis gelijk kabels door de tuin heb getrokken. Zie hieronder, blauw is 2,5qmm, paars is kabel voor 3fase, 4qmm, voor een toekomstige laadpaal. Groene cirkeltjes zijn voorbereide aansluitpunten. Staat er niet op maar naar het punt bij de carport ligt ook nog een loze 32mm leiding voor UTP (of eventueel nog een stroomkabel + shielded UTP). Op de aanbouw kan bij het punt aan de muur naast het pad, carport heeft een aansluiting met keuze tussen de 4qmm of 2,5qmm en op de schuur kan ik zowel buiten als binnen aansluiten :Y)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Rol-Co schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 20:18:
[...]

[...]

Rol-Co schreef op zondag 7 november 2021 @ 19:14:
[...]

Dat is best wel duur, al vaker gezien voor 10-15,-

Vergeet ook niet dat je nieuwe 300W voor 8 tientjes hebt.
ThinkPadd schreef op zondag 7 november 2021 @ 18:39:
[...]
Nou, 2 dagen MP helemaal afgekeken maar alles vol leggen gaat me nu zeker niet lukken voor 1000 euro, ik zal wel verkeerd kijken ofzo :+
Proton_ schreef op zondag 7 november 2021 @ 21:24:
[...]

De pv- verdeler en automaat na de hoofdschakelaar zijn inderdaad om overbelasting van kabels en schakelmateriaal te voorkomen. Bijvoorbeeld een 1.5 mm² verlengsnoer is 16A rated en dat komt mooi uit met de 16A automaat. Maar als achter diezelfde automaat ook 12A wordt ingevoed, kan er bij storing of overbelasting 28A lopen zonder dat een beveiliging ingrijpt.

Het gaat dus niet om werkelijk stroomverbruik (16A gebruiken en 12A invoeden op dezelfde kabel gaat prima) maar om de beveiliging (hoe zorg je dat er geen stuk kabel is waar 28A kan lopen zonder dat je het door hebt) :)
Waarom moet je specifiek in het geval van zonnepanelen beveiligen op de rekensom "gebruik + invoer" als dit niet voorkomt?
Proton_ schreef op zondag 7 november 2021 @ 19:03:
Dat is nooit zo.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@JT de som is niet 'gebruik + invoer' maar 'mogelijke invoer net + mogelijke invoer pv'.
Hier staat het misschien beter uitgelegd:
https://library.e.abb.com...CeJvR1Q169zRvR13k3GOuI7ls
Gelijktijdigheid
In de praktijk volstaat het dat de gezamenlijke stroom vanuit het net en die van parallelle invoedingen, zoals zonnepanelen en HRe-ketels, de maximale stroom van de verdeler niet overschrijdt. Dat gebeurt natuurlijk wel als de installatie bewust of onbewust te maken krijgt met hogere belastingen dan waarvoor de componenten of de totale verdeler is uitgelegd.
Aangezien bewoners zich niet bewust zijn van deze gelijktijdigheidsregels, kunnen ze, in het geval van parallelle invoeding, worden overschreden. Dit met als gevolg dat de beveiliging van de netbeheerder niet meer toereikend is. Het is dan ook belangrijk dat gebruikers hiertegen beschermd worden.
In een dergelijk geval moet de installatiekast worden uitgelegd voor de maximale stroom die intern kan gaan lopen, ongeacht waar deze stroom vandaan komt.
Met voorbeelden en verschillende oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Proton_ schreef op zondag 7 november 2021 @ 22:23:
@JT de som is niet 'gebruik + invoer' maar 'mogelijke invoer net + mogelijke invoer pv'.

[...]

Ik ga het eens lezen d:)b Ik snap graag waar ik mee bezig ben :Y) Edit: morgen als ik frisser ben :+

Zijn er hier eigenlijk mensen die zelf een pv-verdeler hebben aangesloten? Ik dacht de meterkast aan een installateur over te laten en de pv-verdeler zelf te doen maar ik lees toch op meerdere plaatsen dat het ook erg wordt afgeraden die zelf aan te sluiten.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:26
JT schreef op zondag 7 november 2021 @ 22:28:
[...]

Ik ga het eens lezen d:)b Ik snap graag waar ik mee bezig ben :Y) Edit: morgen als ik frisser ben :+

Zijn er hier eigenlijk mensen die zelf een pv-verdeler hebben aangesloten? Ik dacht de meterkast aan een installateur over te laten en de pv-verdeler zelf te doen maar ik lees toch op meerdere plaatsen dat het ook erg wordt afgeraden die zelf aan te sluiten.
Als die voorbedraad is en je alleen de kabels moet aansluiten, is het niet meer als welke kabel dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:02
JT schreef op zondag 7 november 2021 @ 22:15:

Nou, 2 dagen MP helemaal afgekeken maar alles vol leggen gaat me nu zeker niet lukken voor 1000 euro, ik zal wel verkeerd kijken ofzo :+
Geduld is een schone zaak, neem de tijd en je komt vast een mooie deal tegen ;)

XXXVI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

ephymerous schreef op zondag 7 november 2021 @ 22:51:
[...]

Geduld is een schone zaak, neem de tijd en je komt vast een mooie deal tegen ;)
Ja, ik ga een dezer dagen een spreadsheet maken met gevonden advertenties, vraagprijzen, minimale prijzen, geboden, vermogen, omvormer en aantal panelen. Dan kan ik de advertenties goed vergelijken en en zien wat een goede deal is.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

JT schreef op zondag 7 november 2021 @ 22:15:
Man man, ben blij dat ik met de bouw van het huis gelijk kabels door de tuin heb getrokken. Zie hieronder, blauw is 2,5qmm, paars is kabel voor 3fase, 4qmm, voor een toekomstige laadpaal. Groene cirkeltjes zijn voorbereide aansluitpunten. Staat er niet op maar naar het punt bij de carport ligt ook nog een loze 32mm leiding voor UTP (of eventueel nog een stroomkabel + shielded UTP). Op de aanbouw kan bij het punt aan de muur naast het pad, carport heeft een aansluiting met keuze tussen de 4qmm of 2,5qmm en op de schuur kan ik zowel buiten als binnen aansluiten :Y)

***members only***

[...]

[...]

[...]

[...]

Hier wel mee hoor
https://link.marktplaats.nl/m1745146136

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Dank maar dan moet ik er minstens 30 afnemen en dat is nog steeds niet de 10 a 15 euro of gratis :+

Edit, zulke advertenties interesseren mij ook wel maar niet voor die prijzen :+ En dat zie je vrij veel.

[ Voor 30% gewijzigd door JT op 07-11-2021 23:18 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

JT schreef op zondag 7 november 2021 @ 23:15:
[...]

Dank maar dan moet ik er minstens 30 afnemen en dat is nog steeds niet de 10 a 15 euro of gratis :+
Nee, dat kost geduld en waarschijnlijk vind je dat nu niet omdat de energieprijs hoog is, de grootste anti pv persoon in nederland koopt nu zelfs panelen. :P Er staan er ook meer dan ooit op gereserveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

JT schreef op zondag 7 november 2021 @ 23:15:
[...]

Edit, zulke advertenties interesseren mij ook wel maar niet voor die prijzen :+ En dat zie je vrij veel.
Deze is dan beter
https://link.marktplaats.nl/m1770240929

Of stapeltje solar frontier
https://link.marktplaats.nl/m1757165807

Ook veel
https://link.marktplaats.nl/m1464145171

[ Voor 18% gewijzigd door Rol-Co op 07-11-2021 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Rol-Co schreef op zondag 7 november 2021 @ 23:21:
[...]

Nee, dat kost geduld en waarschijnlijk vind je dat nu niet omdat de energieprijs hoog is, de grootste anti pv persoon in nederland koopt nu zelfs panelen. :P Er staan er ook meer dan ooit op gereserveerd.
Morgen maar eens rekenen of het goedkoper is om even te wachten. We hebben al 12 panelen, minimaal voorschot. Dus wat ik ermee pak valt voornamelijk buiten saldering.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

JT schreef op zondag 7 november 2021 @ 23:34:
[...]

Morgen maar eens rekenen of het goedkoper is om even te wachten. We hebben al 12 panelen, minimaal voorschot. Dus wat ik ermee pak valt voornamelijk buiten saldering.
Geduld is een schone zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-09 18:57
Proton_ schreef op zondag 7 november 2021 @ 22:23:

[...]

Als leek begrijp ik het onderdeel over 3 fase aansluitingen niet helemaal. Eerst wordt er namelijk vanuit gegaan dat een particuliere 3 fase 3x10A zal zijn, om vervolgens met 25A te gaan rekenen in het voorbeeld van een 1 fase omvormer aansluiten op een 3 fase aansluiting. Sowieso had ik het idee dat particuliere aansluitingen in de regel 3x25A zijn. En begrijp ik dan goed dat een 3 fase omvormer op een 3 fase aansluiting geen overbelastingsproblemen gaat hebben? Zie hieronder:
Een PV-installatie op 3-fasen is
voor woningen vaak lager, bijvoorbeeld 3 x 10 A.
In een 3-fasen-installatiekast zou de aardlek-
schakelaar dan theoretisch 40 A kunnen blijven,
wat volgens de gebruikelijke gelijktijdigheids-
regels niet voor problemen zorgt. Door het
prijsverschil tussen 1-fase- en 3-fasen-omvormers
worden echter in 3-fasen-installaties nog vaak
1-fase-omvormers toegepast. Deze stromen
kunnen oplopen tot 32 A waardoor het probleem
alsnog opgelost moet worden. Immers: 25 A + 32
A = 57 A en dus te hoog voor de standaard
40A-installatiekasten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:19

Japie.G

Colour Classic

Megalo schreef op maandag 8 november 2021 @ 06:30:
[...]

Als leek begrijp ik het onderdeel over 3 fase aansluitingen niet helemaal. Eerst wordt er namelijk vanuit gegaan dat een particuliere 3 fase 3x10A zal zijn, om vervolgens met 25A te gaan rekenen in het voorbeeld van een 1 fase omvormer aansluiten op een 3 fase aansluiting. Sowieso had ik het idee dat particuliere aansluitingen in de regel 3x25A zijn. En begrijp ik dan goed dat een 3 fase omvormer op een 3 fase aansluiting geen overbelastingsproblemen gaat hebben? Zie hieronder:

[...]
Door het prijsverschil tussen 1-fase- en 3-fasen-omvormers
worden echter in 3-fasen-installaties nog vaak
1-fase-omvormers toegepast. Deze stromen
kunnen oplopen tot 32 A
waardoor het probleem
alsnog opgelost moet worden.
Ik denk dat ik het snap, iemand die dit kan bevestigen?

3x10 zal de omvormer zelf mee bedoeld worden. Dus max 10a op die fase als levering.

10a levering geeft 20a stroom door de schakelaar als al die stroom op dat moment ook zelf gebruikt wordt. (Levering+verbruik, klopt dit?? Ik ga op die redenatie verder. Hoe komen ze anders later in het stuk op 32a voor 1 fase systemen..) Er loopt dan geen stroom door de hoofdzekering van 25a. Zou je die er ook max bij verbruiken loopt er dus 20+25 door de hoofdschakelaar. 45a dus, wat m.i. Dan nog steeds te veel is🤪

Als je een 1fase 16a pv systeem aansluit op die fase kan er dus al 32a door de die fase van de hoofdschakelaar (of aardlek) lopen als je 16a levert en tegelijk op die fase ook 16a verbruikt. In die situatie loopt er geen stroom door je hoofdzekering. Als je andere groepen op die fase samen dan nog even je hoofdzekering van 25a to the max trekken loopt er dus een whopping 25+32a door je hoofdschakelaar en aardlek van die fase heen😅

Ik kan me vergissen, maar deze theoretische situatie zal bij veel mensen het geval zijn.

[ Voor 30% gewijzigd door Japie.G op 08-11-2021 08:10 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diedo70
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:56
Megalo schreef op maandag 8 november 2021 @ 06:30:
[...]

[...]
Wat hier wordt bedoeld is dat er in een situatie met een 3x 25A aansluiting aansluiting waarop een 3fase inverter 3x10A invoert binnen de kast maximaal 35A per fase kan lopen (25A + 10A). Die 35A blijft onder de maximale 40A waar het materiaal van bijvoorbeeld de kast op berekend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Diedo70 schreef op maandag 8 november 2021 @ 07:03:
[...]

Wat hier wordt bedoeld is dat er in een situatie met een 3x 25A aansluiting aansluiting waarop een 3fase inverter 3x10A invoert binnen de kast maximaal 35A per fase kan lopen (25A + 10A). Die 35A blijft onder de maximale 40A waar het materiaal van bijvoorbeeld de kast op berekend is.
Zie mijn verhaal boven jouw post, maar als het klopt wat jij zegt dan geeft een 1 fase systeem op een hoofdschakelaar max 16a+25a=41a (ook prima) In het stuk komen ze met 32a+25a voor een 1 fase systeem.. hoe dan..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Rol-Co schreef op zondag 7 november 2021 @ 23:53:
[...]

Geduld is een schone zaak.
Zeker. Morgen ook even berekenen of geduld meer of minder oplevert :+

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-09 23:28

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Japie.G schreef op maandag 8 november 2021 @ 07:09:
[...]

Zie mijn verhaal boven jouw post, maar als het klopt wat jij zegt dan geeft een 1 fase systeem op een hoofdschakelaar max 16a+25a=41a (ook prima) In het stuk komen ze met 32a+25a voor een 1 fase systeem.. hoe dan..
Ze lijken uit te gaan van een grote omvormer op 1 fase, met blijkbaar een 32A zekering (en dikke kabels dus).
Of andersom: 1x32A met een grote omvormer met een 25A zekering.

[ Voor 6% gewijzigd door Rimco op 08-11-2021 11:56 ]

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Rimco schreef op maandag 8 november 2021 @ 11:55:
[...]

Ze lijken uit te gaan van een grote omvormer op 1 fase, met blijkbaar een 32A zekering (en dikke kabels dus).
Of andersom: 1x32A met een grote omvormer met een 25A zekering.
Ah okee! Ik hoef de stroom dus niet dubbel te tellen. Niet verbruik+opwek door 1 aardlek dus. Met andere woorden, bij een 3x25 hoofdaansluitng en een 16a pv groep is de max stroom door de individuele componenten 25+16=41a. Dus.. geen probleem..

[ Voor 20% gewijzigd door Japie.G op 08-11-2021 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:22
Japie.G schreef op maandag 8 november 2021 @ 12:00:
[...]

Ah okee! Ik hoef de stroom dus niet dubbel te tellen. Niet verbruik+opwek door 1 aardlek dus. Met andere woorden, bij een 3x25 hoofdaansluitng en een 16a pv groep is de max stroom door de individuele componenten 25+16=41a. Dus.. geen probleem..
En stel je hebt niet een 16A groep voor PV maar een 20A groep? is het dan nog steeds ok?

[ Voor 3% gewijzigd door djoenez op 08-11-2021 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

djoenez schreef op maandag 8 november 2021 @ 12:04:
[...]

En stel je hebt niet een 16A groep voor PV maar een 20A groep? is het dan nog steeds ok?
Als je een 1 fase 20a pv groep hebt en een 25a hoofdzekering op die fase trek je dus max 20+25=45a door de componenten die standaard max 40a kunnen hebben.

Je overbelast dan dus de hoofdschakelaar of daar achter aangesloten aardlek met 5a.. theoretisch🤪

[ Voor 12% gewijzigd door Japie.G op 08-11-2021 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wpeterw
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13-09 09:26
Ik overweeg mijn zonnepanelen aan te schaffen bij solar-bouwmarkt. Installatie via solar-bouwmarkt ligt dan ook het meest voor de hand. Heeft iemand hier ervaringen mee ? Heb je bijvoorbeeld zelf een legplan gemaakt ?

PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Japie.G schreef op maandag 8 november 2021 @ 12:06:
[...]

Als je een 1 fase 20a pv groep hebt en een 25a hoofdzekering op die fase trek je dus max 20+25=45a door de componenten die standaard max 40a kunnen hebben.

Je overbelast dan dus de hoofdschakelaar of daar achter aangesloten aardlek met 5a.. theoretisch🤪
Je maakt een denk foutje, net zoals zovelen hier...
De 40 ampère op je component is nominaal en niet maximaal.
Dus voor gebruik met 40 continu en ver over de 60 als piek.
Iets wat ook logisch is, want jou 25 hoofd zekering springt niet na een half uur 30 ampère. En jou 16 ook niet na half uur 20 ampère. Moet je eens kijken wat er door heen gaat. Voor de componenten ook geen probleem. Wel misschien voor je kabels, vier zal net voldoende zijn maar beter is alles met zes kwadraat uit te voeren, dat is hetzelfde als wat uit de grond omhoog komt je meterkast in.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:45
wpeterw schreef op maandag 8 november 2021 @ 12:31:
Ik overweeg mijn zonnepanelen aan te schaffen bij solar-bouwmarkt. Installatie via solar-bouwmarkt ligt dan ook het meest voor de hand. Heeft iemand hier ervaringen mee ? Heb je bijvoorbeeld zelf een legplan gemaakt ?
Heb eerst zelf een legplank gemaakt. Wist toen vrij goed wat ik wou. Diverse offertes aangevraagd o.a. Bij solar bouwmarkt. Die hebben een soortgelijk legplan zelf bepaald.
Uiteindelijk voor solar bouwmarkt gekozen. Prijs prestatie verhouding lagen toen goed. Nu weet ik het niet of ik dit daar weer zou doen. De panelen zijn er een stuk duurder geworden.

Donderdag wordt de installatie hier geplaatst. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
reneeke1970 schreef op maandag 8 november 2021 @ 12:37:
[...]

Je maakt een denk foutje, net zoals zovelen hier...
De 40 ampère op je component is nominaal en niet maximaal.
Dus voor gebruik met 40 continu en ver over de 60 als piek.
Iets wat ook logisch is, want jou 25 hoofd zekering springt niet na een half uur 30 ampère. En jou 16 ook niet na half uur 20 ampère. Moet je eens kijken wat er door heen gaat. Voor de componenten ook geen probleem. Wel misschien voor je kabels, vier zal net voldoende zijn maar beter is alles met zes kwadraat uit te voeren, dat is hetzelfde als wat uit de grond omhoog komt je meterkast in.
Check, maar ik kan niet echt goed vinden op internet wat precies mag. Mag ik in principe een 20A alamat op een fase zetten die afgezekerd is met 40A en een hoofdaansluiting heeft van 25A? (Foto meterkast toegevoegd).

Want uiteindelijk zou ik (oost - west opstelling) in de zomer vrij lang een hoog vermogen kunnen terugleveren, en dan zou ik in principe in mijn meterkast punten hebben die 25+20A voor hun kiezen krijgen (terwijl mijn hoofdzekering alleen maar ziet dat ik 25A verbruik).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rhpa27-D3v1uaAjrdqawajsIgBo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N9chYaKgvhyG8u9gBVLuAMfc.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!
djoenez schreef op maandag 8 november 2021 @ 14:12:
[...]

Check, maar ik kan niet echt goed vinden op internet wat precies mag. Mag ik in principe een 20A alamat op een fase zetten die afgezekerd is met 40A en een hoofdaansluiting heeft van 25A? (Foto meterkast toegevoegd).

Want uiteindelijk zou ik (oost - west opstelling) in de zomer vrij lang een hoog vermogen kunnen terugleveren, en dan zou ik in principe in mijn meterkast punten hebben die 25+20A voor hun kiezen krijgen (terwijl mijn hoofdzekering alleen maar ziet dat ik 25A verbruik).

[Afbeelding]
Hoe kan je kast gezekerd zijn met veertig terwijl hoofd aansluiting 25 is?
Je maakt ergens een foutje.
Maar je zonnepanelen hoeven niet selectief te zijn dus een alamat van 20 is prima.je Die sluit je aan op één fase na je hoofd schakelaar. Daarna zet je een 25 automaat die naar je huis groepen gaan, zo voorkom je dat er meer dan 25 door je componenten gaan. Feitelijk plaats je een tweede hoofd automaat.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
reneeke1970 schreef op maandag 8 november 2021 @ 14:34:
[...]

Hoe kan je kast gezekerd zijn met veertig terwijl hoofd aansluiting 25 is?
Je maakt ergens een foutje.
Maar je zonnepanelen hoeven niet selectief te zijn dus een alamat van 20 is prima.je Die sluit je aan op één fase na je hoofd schakelaar. Daarna zet je een 25 automaat die naar je huis groepen gaan, zo voorkom je dat er meer dan 25 door je componenten gaan. Feitelijk plaats je een tweede hoofd automaat.
Ja, dat begrijp ik dus niet helemaal. ik heb een hoofdschakelaar van 3x40A, en een 3x25A aansluiting dus (vergeef mijn ansi art, of zie vorige foto).

4x16A 4x16A 4x16A
|----------------|------------------|
|
3x40A Hoofdschakelaar
^
|
|
3x25A Net aansluiting

[ Voor 3% gewijzigd door djoenez op 08-11-2021 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
djoenez schreef op maandag 8 november 2021 @ 14:44:
[...]

Ja, dat begrijp ik dus niet helemaal. ik heb een hoofdschakelaar van 3x40A, en een 3x25A aansluiting dus (vergeef mijn ansi art, of zie vorige foto).

4x16A 4x16A 4x16A
|
3x40A Hoofdschakelaar
^
|
|
3x25A Net aansluiting
De hoofd schakelaar is geschikt voor veertig, niet gezekerd op veertig.
Wat zijn die 3 dingen rechts van je hoofd schakelaar, foto te onduidelijk?

Oh natuurlijk je aardlekschakelaar....
Tussen de hoofd schakelaar en aardlekschakelaar plaats je een alamat van 20 voor panelen en daarna een extra 25 automaat die naar je aardlekschakelaar gaat van diezelfde fase

[ Voor 15% gewijzigd door reneeke1970 op 08-11-2021 14:56 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
reneeke1970 schreef op maandag 8 november 2021 @ 14:53:
[...]

De hoofd schakelaar is geschikt voor veertig, niet gezekerd op veertig.
Wat zijn die 3 dingen rechts van je hoofd schakelaar, foto te onduidelijk?
dat zijn 3x40A 0.03A aardlekken (vergeten in mijn artwork :) )

Maar jou idee om 1 fase van de hoofdschakelaar te gaan, die splitsen naar:
1. 20A alamat voor PV
2. 25A groep voor de 4x16A groepen (via aardlekschakelaar)

Klinkt als een logisch vervolg. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
djoenez schreef op maandag 8 november 2021 @ 14:58:
[...]

dat zijn 3x40A 0.03A aardlekken (vergeten in mijn artwork :) )

Maar jou idee om 1 fase van de hoofdschakelaar te gaan, die splitsen naar:
1. 20A alamat voor PV
2. 25A groep voor de 4x16A groepen (via aardlekschakelaar)

Klinkt als een logisch vervolg. :)
Correct

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 09:28

we_are_borg

You will Comply

Ik heb waarschijnlijk de mogelijkheid om zonnepanelen te kopen ik kan op mijn dak ten minste 12 tot 14 panelen kwijt. Als ik uit gaat van max productie tegen verbruik dan zie ik de panelen rond de 4300 kWh opbrengen. Wij verbruiken ongeveer over de laatste 3 jaar rond de 4100 kWh. Is het de investering waard en is het dan ook waard om airco/warmte te nemen ik kan namelijk niet tegen de warmte (bij 30 graden en hoger ben ik ook vrij gesteld van werk als geen airco is). Als ik zover ben om panelen te kopen vraag ik apart welk bedrijf en welke panelen etc etc. Dienen de panelen apart verzekerd te worden en dient ook de opstal verzekering of andere verzekeringen daarbij in acht genomen te worden. Wat zijn de kosten en bij welk bedrijf kan je het afsluiten bij je eigen verzekering of apart.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Iemand hier meerdere SMA omvormers onder 1 installatie hangen in SunnyPortal of tegenwoordig SMA energy?

Hoe ziet dat er uit? Kan je de twee omvormers apart raadplegen? Heb vandaag de schuur laten volleggen met Trina en een tweedehands SB1.5.

Zou graag 1 installatie hebben om de dagtotalen makkelijk te raadplegen maar wel individueel de twee apart zien wat ze doen.

Heb nu voorlopig 2 aparte installaties maar die nieuwe SMA energy app word je ook niet vrolijk van om te wisselen, wat een gruwelijke UX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoopy_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:54
Goedemorgen allen,

momenteel zijn er 2 installateurs bezig met het plaatsen van zonnepanelen op het dak. De omvormer komt op zolder naast de wasmachine te hangen. De installateur gaf aan dat hij de aparte groep die al naar de wasmachine gaat wil gebruiken voor het stroom dat naar de meterkast gaat. Hiervoor zal hij een soort splitter aanbrengen en de groep die naar boven gaat versterken.

Nu heb ik echt geen verstand van electra en was ik benieuwd wat jullie mening hier over is. Is dit een verstandig besluit? Het niet extra hoeven boren lijkt mij wel handig maar ik heb geen idee of het verdere gevolgen heeft.

Verder; zijn collega is op dit moment in zijn eentje ongezekerd dat frame aan het installeren op het dat. Dat kan toch niet de bedoeling zijn lijkt mij?

Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!
whoopy_ schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:08:
Goedemorgen allen,

momenteel zijn er 2 installateurs bezig met het plaatsen van zonnepanelen op het dak. De omvormer komt op zolder naast de wasmachine te hangen. De installateur gaf aan dat hij de aparte groep die al naar de wasmachine gaat wil gebruiken voor het stroom dat naar de meterkast gaat. Hiervoor zal hij een soort splitter aanbrengen en de groep die naar boven gaat versterken.

Nu heb ik echt geen verstand van electra en was ik benieuwd wat jullie mening hier over is. Is dit een verstandig besluit? Het niet extra hoeven boren lijkt mij wel handig maar ik heb geen idee of het verdere gevolgen heeft.

Verder; zijn collega is op dit moment in zijn eentje ongezekerd dat frame aan het installeren op het dat. Dat kan toch niet de bedoeling zijn lijkt mij?

Groeten
Dat is prima zon splitter, alleen als hij 250 euro heeft gerekend voor aanpassen meterkast zou ik wel geld terug vragen, dit kost maar paar tientjes.

Val beveiliging, tja ik zeg niks...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:20
reneeke1970 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:40:
[...]

Dat is prima zon splitter, alleen als hij 250 euro heeft gerekend voor aanpassen meterkast zou ik wel geld terug vragen, dit kost maar paar tientjes.
Die PV verdeler kost ook tussen de 80 en 150euro, en dan een alamat in de meterkast. Dan is 250euro toch geen gek bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoopy_
Er is in totaal 350 euro gevraagd voor "Elektrische werken 3 fase". Wat dit betekent verder heb ik geen idee van, ik vermoed het plaatsen van de kabels? Mocht het inderdaad zo weinig werk zijn als dat het lijkt kan ik daar wel een keertje achteraan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jongetje schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:42:
[...]

Die PV verdeler kost ook tussen de 80 en 150euro, en dan een alamat in de meterkast. Dan is 250euro toch geen gek bedrag.
40 tot hooguit 60 euro materiaal.
Alamat 30
Automaat 20
Kastje 10

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loek92
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22-09 13:51
whoopy_ schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:08:
Goedemorgen allen,

Bij ons hebben ze ook zo'n kastje op zolder gehangen aan de wasmachinegroep.
Ziet er ongeveer zo uit, zal niet dezelfde zijn maar gok dat het op hetzelfde neerkomt: https://www.elektramat.nl...1JrQ0YEAQYASABEgIEl_D_BwE

Wij hebben daar echter niks voor betaald. De prijs was all-in. Extra leiding leggen was volgens hem duurder (voor hem) omdat dat langer zou duren met boren. Dus dit heeft ons ook niks extra's gekost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07:45
^^zoiets idd. Maar ik zou de versie met 2x alamat nemen i.p.v. 2x automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@reneeke1970 er zijn mensen die ontzorgd willen worden of niets zelf kunnen, die zullen altijd de hoofdprijs moeten betalen.
Er zijn immers al jaren te weinig mensen die iets bij een ander willen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Proton_ schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 16:04:
@reneeke1970 er zijn mensen die ontzorgd willen worden of niets zelf kunnen, die zullen altijd de hoofdprijs moeten betalen.
Er zijn immers al jaren te weinig mensen die iets bij een ander willen doen.
Ik ruik een gat in de markt....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

whoopy_ schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:58:
Er is in totaal 350 euro gevraagd voor "Elektrische werken 3 fase". Wat dit betekent verder heb ik geen idee van, ik vermoed het plaatsen van de kabels? Mocht het inderdaad zo weinig werk zijn als dat het lijkt kan ik daar wel een keertje achteraan gaan.
Een PV verdeler op de bestaande wasmachine groep is een goede oplossing. 350 euro voor een pv verdeler is wel ruim aan de prijs. Er komt natuurlijk wat arbeid bij. Maar een pv verdeler kost zegmaar 100 euro. Hier de mooiste en duurste versie 119 euro: https://www.sandervunderi...5-6eCDkriJ3RoCEdsQAvD_BwE

En 3fase? Je pakt de bestaande wasmachine kabel, die lijkt me niet 3 fase. Beetje vaag beschreven dus. En dat werken zonder zekering heb ik hier in de buurt ook al vaak gezien. Eigenlijk niet te geloven, je durft er soms bijna niet naar te kijken…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07:13

martijn v o

Certified by Enphase.

Als ik aan electra werk, dan trek ik altijd de zekering eruit. Ik werk dus alleen maar zonder zekering.
Oh wacht jij bedoeld op het dak werken, dat moet dan weer met zekering.
Ingewikkeld hoor veilig werken :-)

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebbie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:33
Op mijn zuidwest dak liggen sinds juli 8 sunpower P3-325 panelen op een sma sb 2.5. Volgens de installateur is het niet mogelijk dit uit te breiden met evenveel panelen aan de andere kant. Maar kan dit niet door middel van een polystring?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-09 10:24

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

we_are_borg schreef op maandag 8 november 2021 @ 17:35:
Ik heb waarschijnlijk de mogelijkheid om zonnepanelen te kopen ik kan op mijn dak ten minste 12 tot 14 panelen kwijt. Als ik uit gaat van max productie tegen verbruik dan zie ik de panelen rond de 4300 kWh opbrengen. Wij verbruiken ongeveer over de laatste 3 jaar rond de 4100 kWh. Is het de investering waard en is het dan ook waard om airco/warmte te nemen ik kan namelijk niet tegen de warmte (bij 30 graden en hoger ben ik ook vrij gesteld van werk als geen airco is). Als ik zover ben om panelen te kopen vraag ik apart welk bedrijf en welke panelen etc etc. Dienen de panelen apart verzekerd te worden en dient ook de opstal verzekering of andere verzekeringen daarbij in acht genomen te worden. Wat zijn de kosten en bij welk bedrijf kan je het afsluiten bij je eigen verzekering of apart.
Wat een vragenvuur.
Wat heb je zelf gevonden over deze vragen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincent_1971
*knip*, dit is niet bepaald vriendelijk en constructief.

[ Voor 86% gewijzigd door ThinkPad op 10-11-2021 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:30
Ebbie schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 20:05:
Op mijn zuidwest dak liggen sinds juli 8 sunpower P3-325 panelen op een sma sb 2.5. Volgens de installateur is het niet mogelijk dit uit te breiden met evenveel panelen aan de andere kant. Maar kan dit niet door middel van een polystring?
Sunny design vind dat het kan met wat gepiek en gekraak. Gaat van 2400kWh naar 3900kWh en heeft bijna 4% aftopverlies.

De vraag is of dat rendabel is met de mooie maar prijzige Sunpowers die je zal moeten gebruiken bij polystring.
Wellicht voordeliger om budget-tastisch te gaan voor het NO dak met eigen budget-tastische omvormer.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• we_are_borg

we_are_borg

You will Comply

ApC_IcE schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 22:39:
[...]

Wat een vragenvuur.
Wat heb je zelf gevonden over deze vragen?
Wel verzekeringen kan ik aan de tussenpersoon vragen dat is geen ramp ik weet intussen dat het opstal is. Alleen de prijzen lopen zeer uiteen van 2,50 per maand tot 0,75% van factuur. Ook wil ik graag weten of weersomstandigheden mee verzekerd zijn of lig dit aan het type verzekering, hier kom ik nog niet goed uit. Ik ben meer geïnteresseerd in of het waard is om zonnepanelen te nemen, ik hoef er niet aan te verdienen als ik laat we zeggen 60 tot 75% op stroom rekening besparen vind ik het al zeer goed. De airco/warmte is eigenlijk meer om te kijken of het niet te duur wordt in verbruik.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
we_are_borg schreef op woensdag 10 november 2021 @ 06:17:
[...]

Wel verzekeringen kan ik aan de tussenpersoon vragen dat is geen ramp ik weet intussen dat het opstal is. Alleen de prijzen lopen zeer uiteen van 2,50 per maand tot 0,75% van factuur. Ook wil ik graag weten of weersomstandigheden mee verzekerd zijn of lig dit aan het type verzekering, hier kom ik nog niet goed uit. Ik ben meer geïnteresseerd in of het waard is om zonnepanelen te nemen, ik hoef er niet aan te verdienen als ik laat we zeggen 60 tot 75% op stroom rekening besparen vind ik het al zeer goed. De airco/warmte is eigenlijk meer om te kijken of het niet te duur wordt in verbruik.
Heb je zelf al eens een legplan gemaakt ? Met bv hulp van websites of een professionele partij?
Welk merk zonnepanelen denk je aan?
Welk merk converter?
1 of 3 fase?
Hoeveel zonnepanelen?
Welk vermogen en ook waarom?
Hoeveel mag het kosten?
Welke oriëntatie?
Accu gebruik?
Zelf doen of laten doen?
String, optimers of ?

[ Voor 6% gewijzigd door vincent_1971 op 10-11-2021 06:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
we_are_borg schreef op woensdag 10 november 2021 @ 06:17:
[...]

Airco is simpel, gewoon doen. Met de huidige airco's met hoge COP is dat prima te doen en vallen de kosten reuze mee.

Die verzekering moet je even navragen want dat is heel specifiek voor de verzekeraar. Bij sommigen is het standaard meeverzekerd en bij anderen moet je het apart verzekeren.

En als je de aanschaf kunt betalen en je weinig/geen schaduw hebt verdien je zonnepanelen altijd terug. De grootste vraag is meestal vooral wat voor systeem het beste is voor je situatie.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoopy_
Gister zijn m'n zonnepanelen aangesloten en vandaag heb ik het systeem aangemeld bij energieleveren.nl. Moet ik nu nog iets anders doen? Dit aangeven bij m'n netbeheerder bijvoorbeeld?

Moet zeggen dat ik vrij onder de indruk ben van hoe dit allemaal werkt. Paar panelen op het dak, aansluiten op een slimme meter, en voila ik kan terugleveren aan het net?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincent_1971
whoopy_ schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:14:
Gister zijn m'n zonnepanelen aangesloten en vandaag heb ik het systeem aangemeld bij energieleveren.nl. Moet ik nu nog iets anders doen? Dit aangeven bij m'n netbeheerder bijvoorbeeld?

Moet zeggen dat ik vrij onder de indruk ben van hoe dit allemaal werkt. Paar panelen op het dak, aansluiten op een slimme meter, en voila ik kan terugleveren aan het net?
B.T.W. terugvragen bij de belastingsdienst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoopy_
vincent_1971 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:36:
[...]

B.T.W. terugvragen bij de belastingsdienst?
Oh ja goeie, dat was ik helemaal vergeten! Dit weekend krijg ik de factuur van de installateur, volgens mij zouden zij ook mijn BTW teruggave doen.

Maar voor het terugleveren is het invullen van 1 zo'n formuliertje genoeg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:16
Voor het terugleveren is de schakelaar aanzetten genoeg. Het aanmelden op energieleveren.nl is puur administratief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mcDavid schreef op woensdag 10 november 2021 @ 11:17:
Voor het terugleveren is de schakelaar aanzetten genoeg. Het aanmelden op energieleveren.nl is puur administratief.
En je leverancier krijgt seintje dat ze de terug lever standen moeten verwerken

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• we_are_borg

we_are_borg

You will Comply

vincent_1971 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 06:30:
[...]

Heb je zelf al eens een legplan gemaakt ? Met bv hulp van websites of een professionele partij?
Welk merk zonnepanelen denk je aan?
Welk merk converter?
1 of 3 fase?
Hoeveel zonnepanelen?
Welk vermogen en ook waarom?
Hoeveel mag het kosten?
Welke oriëntatie?
Accu gebruik?
Zelf doen of laten doen?
String, optimers of ?
Nee ik heb nog geen leg plan gemaakt wel een dakscan waar uitkomt 12 of 14 panelen.
Ik wil wel merk zonnepanelen en geen onbekend talent het moet gewoon goed zijn.
Converter nog geen idee, ik weet ook niet waar ik op moet letten.
1 of 3 fase huh ja goeie vraag wat is het verschil.
12 tot 14 maximaal
Ik zat te denken aan 390 wp aangezien het niet te veel extra kost dan lagere panelen.
Als alles gaat zoals we denken tussen de 7000 en 9000 euro als we btw terug kunnen krijgen dan is dit ex btw en kunnen we het niet terug krijgen dan is het max 10.000 euro inclusief btw.
Lengte huis is zon’s opkomst en zon’s ondergang. Alleen schaduw van schoorsteen maar buren willen ook panelen en wil de schoorsteen verwijderen.
Accu niet direct behalve als het interessant is om gelijk te doen.
Installatie dient door professionele partij gedaan te worden ik ga niet mijn handen branden.
String, optimers of wat is dit en wat doet het, ik volg al jaren de ontwikkelingen niet meer ik weet dat er veel veranderd is.
redwing schreef op woensdag 10 november 2021 @ 08:22:
[...]

Airco is simpel, gewoon doen. Met de huidige airco's met hoge COP is dat prima te doen en vallen de kosten reuze mee.

Die verzekering moet je even navragen want dat is heel specifiek voor de verzekeraar. Bij sommigen is het standaard meeverzekerd en bij anderen moet je het apart verzekeren.

En als je de aanschaf kunt betalen en je weinig/geen schaduw hebt verdien je zonnepanelen altijd terug. De grootste vraag is meestal vooral wat voor systeem het beste is voor je situatie.
Voor airco is het dan ook goed om te kijken of ze goed kunnen verwarmen of is dit niet interssant.

Verzekering is een groot aandachtspunt en veel uitsluitingen misschien beter om aan een expert te vragen die weet wat er nodig is.

De aanschaf willen we uit de hypotheek halen het hoeft niet 100% kosten dekend te zijn het gaat ook om een stukje verantwoording voor het milieu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-09 22:50
Kan iemand mij helpen met het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LQfp0YvKdPg_Cu8rdhoO7s8pS-E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9ttzoYgaCcWHbF21XDQIutFC.jpg?f=user_large

Bovenstaande hebben wij thuis. Kunnen om deze huidige omvormer nog meer panelen worden aangesloten? Wij overwegen om nog een paar panelen extra te leggen ivm elektrisch rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
we_are_borg schreef op woensdag 10 november 2021 @ 11:58:
[...]

Voor airco is het dan ook goed om te kijken of ze goed kunnen verwarmen of is dit niet interssant.
Als je elektrisch wilt verwarmen werken ze daar prima voor. De meeste airco's kunnen tegenwoordig wel zowel koelen als verwarmen. Verwarmen kost wel meer stroom dan koelen, maar wat kosten betreft alsnog een stuk minder dan op gas te verwarmen. Zeker als je voldoende zonnepanelen kunt leggen om je stroom af te dekken.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:02
aschja schreef op woensdag 10 november 2021 @ 12:20:
Kan iemand mij helpen met het volgende:

[Afbeelding]

Bovenstaande hebben wij thuis. Kunnen om deze huidige omvormer nog meer panelen worden aangesloten? Wij overwegen om nog een paar panelen extra te leggen ivm elektrisch rijden.
Je hebt nu 4.350 wp. Volgens Solar Edge mag je daar 6.200 wp op aansluiten. Afhankelijk van je oriëntatie ga je dan meer of minder last hebben van aftoppen.

Zelf heb ik 5.840 wp in oost west opstelling op dezelfde omvormer aangesloten. Aftoppen gebeurd alleen op de echte topdagen in het voorjaar :)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:42
Mag je meerdere omvormers achter 1 (aardlek)automaat hangen of moet iedere omvormer achter zijn eigen automaat in de meterkast?

Ik heb op ZW dak nu 18 panelen liggen aan een GoodWe 5000DNS string omvormer. De AC kabel gaat via de regenpijp, door fundering, kruipruimte en dan omhoog de meterkast in naar een 20A ALS.

Nu zit ik te denken om 4 panelen met omvormer op de garage te leggen (ZO) en kan de AC kant redelijk makkelijk aansluiten op de AC kabel die er al ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@hpmkruit
Lijkt me geen probleem. Je kabel wordt beschermt door de installatieautomaat in de groepenkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:42
Dre schreef op woensdag 10 november 2021 @ 16:27:
@hpmkruit
Lijkt me geen probleem. Je kabel wordt beschermt door de installatieautomaat in de groepenkast.
Dat zou mooi zijn, want dan kan ik namelijk met een APS QS1 nog max 1200 Watt extra opwekken in de ochtenden. Aangezien de windrichting en het feit dat ik ze redelijk plat wil leggen denk ik overigens dat ik hier met 4x 400 watt panelen nooit aan ga komen.

Wat ik me wel bedenk is het max groepswattage. Mag dit bij een 20A (x230) maximaal 4600 watt zijn? Huidige installatie levert op piekmomenten nu zo'n 4300 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:14
hpmkruit schreef op woensdag 10 november 2021 @ 16:33:
[...]
Dat zou mooi zijn, want dan kan ik namelijk met een APS QS1 nog max 1200 Watt extra opwekken in de ochtenden. Aangezien de windrichting en het feit dat ik ze redelijk plat wil leggen denk ik overigens dat ik hier met 4x 400 watt panelen nooit aan ga komen.

Wat ik me wel bedenk is het max groepswattage. Mag dit bij een 20A (x230) maximaal 4600 watt zijn? Huidige installatie levert op piekmomenten nu zo'n 4300 watt.
Dan zit die groep dus hartstikke vol. Gewoon een groep bijplaatsen dus. Ook om de spanningsverhoging te beperken lijkt me dat wel gezond.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@hpmkruit
1×20A is ruim voldoende.
Ik heb een 4200W omvormer met 5080 Wp op een 1×16A groep. En alles op zuid 30°.

[ Voor 10% gewijzigd door Dre op 10-11-2021 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaratrass
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-09 15:10
Sinds gister krijg ik geen verbinding meer met mijn omvormer. SMA.sunny boy 4.0

Bij het controleren staat hij ook uit, in de meterkast staat alles goed. Wanneer ik de omvormer reset (dit heb ik 1x gedaan via de meterkast en 1x gedaan via het hendeltje op het kastje dat vlak voor de omvormer is gemonteerd) gaan alle lampjes aan, daarna nog even de groen en vervolgens gaat de omvormer weer uit.

Een paar weken geleden lag de 'stop' / schuif in de meterkast eruit. Nadat ik de schuif omhoog deed had ik geen issues tot nu. Heeft iemand een idee wat het probleem kan zijn? Anders ga ik morgen even bellen.

• whoopy_
Sinds dinsdag heb ik 9 panelen (DMEGC DM370M6-60HBB) geplaatst op zuid met een GoodWE omvormer (3600D-NS). In totaal zou dit een vermogen moeten hebben van 3240wp en een jaarlijkse opbrengst van 3100kwh Nu vallen er mij een paar dingen op:

- In de offerte stond een gemiddelde opbrengst van 100kwh in November. Misschien begrijp ik het verkeerd, maar dat zou dan toch een opbrengst van 3,33kwh per dag in November zijn? Gister was het 1.4kwh, hoewel het een bijzonder bewolkte dag was kan ik mij toch bijna niet voorstellen dat je dan op 100 zou kunnen uitkomen.

- Momenteel staat de omvormer op stand-by in de webportaal. Nu heb ik iets gelezen over dat wanneer het donker is de omvormer zichzelf uitschakelt? Het lijkt er ook op dat het systeem zich de hele tijd herstart, maar ik heb dus geen idee of dit zo hoort of dat het nu al wel licht genoeg zou moeten zijn.

Excuses voor als dit wat standaard vragen zijn. Heb toch een beetje rare nasmaak van de plaatsing overgehouden en vraag mij af of alles wel helemaal goed is gegaan. Zo lijkt ook de tijd op de omvormer niet te kloppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@whoopy_
je kunt altijd op http://pvoutput.org een vergelijkbaar systeem in de buurt zoeken en zijn dagopbrengst met zijn jaaropbrengst vergelijken.
Je hebt zelf nog te weinig data om iets zinnigs te zeggen.
Mijn omvormer is 8:45 aangegaan vandaag, het is erg grijs :)

[ Voor 6% gewijzigd door Proton_ op 11-11-2021 08:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:03
whoopy_ schreef op donderdag 11 november 2021 @ 08:46:
Sinds dinsdag heb ik 9 panelen (DMEGC DM370M6-60HBB) geplaatst op zuid met een GoodWE omvormer (3600D-NS). In totaal zou dit een vermogen moeten hebben van 3240wp en een jaarlijkse opbrengst van 3100kwh Nu vallen er mij een paar dingen op:

- In de offerte stond een gemiddelde opbrengst van 100kwh in November. Misschien begrijp ik het verkeerd, maar dat zou dan toch een opbrengst van 3,33kwh per dag in November zijn? Gister was het 1.4kwh, hoewel het een bijzonder bewolkte dag was kan ik mij toch bijna niet voorstellen dat je dan op 100 zou kunnen uitkomen.

- Momenteel staat de omvormer op stand-by in de webportaal. Nu heb ik iets gelezen over dat wanneer het donker is de omvormer zichzelf uitschakelt? Het lijkt er ook op dat het systeem zich de hele tijd herstart, maar ik heb dus geen idee of dit zo hoort of dat het nu al wel licht genoeg zou moeten zijn.

Excuses voor als dit wat standaard vragen zijn. Heb toch een beetje rare nasmaak van de plaatsing overgehouden en vraag mij af of alles wel helemaal goed is gegaan. Zo lijkt ook de tijd op de omvormer niet te kloppen.
De omvormer schakelt uit als het donker wordt. Zodra het licht wordt probeert hij aan te gaan. Als er dan toch niet genoeg zonlicht is dan klikt ie weer uit en aan totdat het lukt.
Bij mij is dat nu net (ook goodwe 3600 met 5kWp op zuid).
Gisteren was het hier niet bewolkt en had ik 14kW opbrengst. Eerder deze week heb ik 21 kW opbrengst gehad op een dag.

Ik zou als ik jou was gewoon ontspannen. Zo te horen werkt je systeem gewoon prima.
De tijd op je omvormer kan je aanpassen als je erop inlogt (als je de wifi of lan dongle hebt).

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• Geneuzel
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06:13
Hallo Forumleden,

Bij de aanvraag van een offerte voor zonnepanelen hebben wij een aantal gegevens moeten doorgeven.

Geen van de aanbieders had de vraag gesteld over hoe de pannen vastzaten, deze zitten namelijk -om de zoveel -vastgeschroefd.
Bij het doorspreken van de offerte gaf ik deze informatie nog door, hetgeen er voor zorgde dat de bedrijven direct afhaakte. Ook spelers als 'Koud Blauw'.

Wij hebben sinds twee jaar een nieuw dak waarbij de dakdekker aangaf dat de pannen tegenwoordig verplicht vast moeten zitten; dit kan door middel van panhaken of schroeven.
Ik ga er van uit dat er tegenwoordig vele pannen dus geschroefd zitten. Zou dit dan betekenen dat deze daken geen zonnepanelen kunnen hebben?

Ik heb contact gezocht met de dakdekker en deze gaf aan de bedrijven nu voor laaghangend fruit gaan en zij zich dit in de huidige markt kunnen permitteren om dit af te wijzen als te moeilijk. Hij gaf aan dat het namelijk wel degelijk mogelijk is, maar dat er dan pannen kapotgeslagen moeten worden waar de beugels komen.

Hebben forumleden soortgelijke situaties ?

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:03
Geneuzel schreef op donderdag 11 november 2021 @ 10:27:
Hallo Forumleden,

Bij de aanvraag van een offerte voor zonnepanelen hebben wij een aantal gegevens moeten doorgeven.

Geen van de aanbieders had de vraag gesteld over hoe de pannen vastzaten, deze zitten namelijk -om de zoveel -vastgeschroefd.
Bij het doorspreken van de offerte gaf ik deze informatie nog door, hetgeen er voor zorgde dat de bedrijven direct afhaakte. Ook spelers als 'Koud Blauw'.

Wij hebben sinds twee jaar een nieuw dak waarbij de dakdekker aangaf dat de pannen tegenwoordig verplicht vast moeten zitten; dit kan door middel van panhaken of schroeven.
Ik ga er van uit dat er tegenwoordig vele pannen dus geschroefd zitten. Zou dit dan betekenen dat deze daken geen zonnepanelen kunnen hebben?

Ik heb contact gezocht met de dakdekker en deze gaf aan de bedrijven nu voor laaghangend fruit gaan en zij zich dit in de huidige markt kunnen permitteren om dit af te wijzen als te moeilijk. Hij gaf aan dat het namelijk wel degelijk mogelijk is, maar dat er dan pannen kapotgeslagen moeten worden waar de beugels komen.

Doe eens een gokje met alle nieuwbouw huizen met zonnepanelen :9

Ik heb het mijn installateur niet verteld. Ze hadden wel een foto van het dak + huis.

Daarbij moet ik wel zeggen dat het dan dus gaat om gehaakte dakpannen, geschroefd lijkt me niet te doen

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• whoopy_
Geneuzel schreef op donderdag 11 november 2021 @ 10:27:
Hallo Forumleden,

Toevallig deze week gehad. Aan de voorzijde van de woning zaten een paar vaste dakpannen op de plek waar de beugels kwamen. Deze heeft hij kapot getikt en vervangen met een nieuwe. Niks weer vastgemaakt verder, het zijn van die dakpannen die je in elkaar haakt.
Pagina: 1 ... 33 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic