Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 32 ... 101 Laatste
Acties:
  • 599.039 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JT schreef op maandag 1 november 2021 @ 20:29:
[...]

Das nogal een verschil. Waarschijnlijk helaas ook in prijs, dat maakt het minder interessant voor mij. Temeer omdat meer dan de helft van de opbrengst buiten de salderingsregel valt en ik daar dus relatief weinig op verdien. Snelle rekensom gaf mij een 30 euro per jaar opbrengst voor een 320wp paneel. Dat zou dan 75 worden, 45 per jaar, er vanuitgaande dat zo een draai-installatie 10 jaar mee gaat zonder problemen zou die 450 euro mogen kosten om überhaupt quitte te draaien.
Ik zal je de prijs besparen, je kunt beter 2.5 paneel plaatsen, heb je meer aan en kost de helft

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-09 10:44

JT

VETAK y0

reneeke1970 schreef op maandag 1 november 2021 @ 20:41:
[...]

Ik zal je de prijs besparen, je kunt beter 2.5 paneel plaatsen, heb je meer aan en kost de helft
Ik had al zo een idee :D Ik heb helaas maar beperkt ruimte maar een plat dak lijkt me zo na een eerste zoekopdracht niet ideaal voor bestaande systemen. Eigenlijk zou ik gewoon een x aantal draaibare plateautje moeten hebben, 1 per paneel, dan 2 rijen, een stang, actuator en een Pi om de bende aan te sturen. Ben je voor een paar honderd klaar voor alle panelen :P Leuk projectje voor als ik ooit niet meer hoef te werken :D

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +2 Henk 'm!
JT schreef op maandag 1 november 2021 @ 20:44:
[...]

Ik had al zo een idee :D Ik heb helaas maar beperkt ruimte maar een plat dak lijkt me zo na een eerste zoekopdracht niet ideaal voor bestaande systemen. Eigenlijk zou ik gewoon een x aantal draaibare plateautje moeten hebben, 1 per paneel, dan 2 rijen, een stang, actuator en een Pi om de bende aan te sturen. Ben je voor een paar honderd klaar voor alle panelen :P Leuk projectje voor als ik ooit niet meer hoef te werken :D
Maar die plateau moeten dan wel eindje uit elkaar vanwege onderlinge schaduw. Kun je beter alles tactisch vol proppen, levert meer op

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:23
@JT waarom niet gewoon vol leggen en helemaal plat? Frame verankeren aan het dak, dan heb je geen ballast nodig en ligt het ook niet in het zicht. Op jaarbasis levert dat nog 90% t.o.v. ideale hoek naar het zuiden op. Met betere spreiding over de dag, wat gunstig is als salderen eraf gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01:40

ap3nr0ts

hoi

Ik ben nu aan het vergelijken en keuzes maken tussen een paar offertes. Het valt me op dat de meest hoge echt richting de 1,5 euro per Wp gaan (Eneco, omdat ze een speciale hoogwerker voor een plat dak zeggen nodig te hebben), en de goedkopere zitten rond 0,90 euro per Wp, maar zijn van die kleine partijen waar ik drie-en-een-halve recensie van kan vinden online.

Wanneer betaal je te veel in regio Zuid-Holland? Ze komen praktisch allemaal met een Growatt omvormer aanzetten en panelen van Jinko/Suntech-niveau (wat me prima lijkt). Het gaat overigens om een plat dak op het zuid-oosten, dus ik snap niet waarom sommige aanbieder ze richting het zuidwesten/-oosten willen leggen als er genoeg ruimte is voor precies naar het zuiden. Ook lijkt serieel me prima dus. Het dak is gewoon volledig plat.

Edit: ik verbruik overigens nu maar 1600kWh per jaar met mijn vriendin in een appartement van twee verdiepingen. We gaan naar een rijtjeshuis met 3 en geen gas meer. Ik gok dus wel op 3000-3500 aan Wp, omdat dat me een toekomstbestendige investering lijkt.

[ Voor 13% gewijzigd door ap3nr0ts op 02-11-2021 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:02
@ap3nr0ts Klinkt als een vraag voor een eigen topic ;) (zie ook de topicwarning).
Volgens mij is de vuistregel hier dat je momenteel voor <=€1/Wp moet kunnen laten leggen, al helemaal bij een platdak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ap3nr0ts schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 10:57:
Ik ben nu aan het vergelijken en keuzes maken tussen een paar offertes. Het valt me op dat de meest hoge echt richting de 1,5 euro per Wp gaan (Eneco, omdat ze een speciale hoogwerker voor een plat dak zeggen nodig te hebben), en de goedkopere zitten rond 0,90 euro per Wp, maar zijn van die kleine partijen waar ik drie-en-een-halve recensie van kan vinden online.

Wanneer betaal je te veel in regio Zuid-Holland? Ze komen praktisch allemaal met een Growatt omvormer aanzetten en panelen van Jinko/Suntech-niveau (wat me prima lijkt). Het gaat overigens om een plat dak op het zuid-oosten, dus ik snap niet waarom sommige aanbieder ze richting het zuidwesten/-oosten willen leggen als er genoeg ruimte is voor precies naar het zuiden. Ook lijkt serieel me prima dus. Het dak is gewoon volledig plat.

Edit: ik verbruik overigens nu maar 1600kWh per jaar met mijn vriendin in een appartement van twee verdiepingen. We gaan naar een rijtjeshuis met 3 en geen gas meer. Ik gok dus wel op 3000-3500 aan Wp, omdat dat me een toekomstbestendige investering lijkt.
Plat dak moet je zelf doen, alles naar eigen keuze en wensen. Van de montage kosten die je uitspaart huur je een bouw lift.
Ben je misschien wel voor 0.60 klaar ipv 1.50

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts

ap3nr0ts

hoi

@ThinkPad Als dat fijner is, zal ik dat vanmiddag even doen, maar mijn vraag leek me daar iets te simpel voor. Niet dus? :o Ik ben namelijk vooral benieuwd naar de richtlijn inderdaad, en als 1 euro per Wp een fatsoenlijk bedrag is voor een all-in installatie, ga ik daar gewoon op mikken.

@reneeke1970 Ik snap je hoor, maar dat zie ik nog echt niet zelf zitten. Als het om elektra gaat, laat ik het liever door een professional aanleggen. Of iemand die ik ken en professional is. Ik heb wel een familielid met een installatiebedrijf ... Misschien die eens vragen, maar is hij volgens mij vooral van loodgieten en cv-keteltjes installeren.

[ Voor 6% gewijzigd door ap3nr0ts op 02-11-2021 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09 15:34
ap3nr0ts schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 10:57:

ik denk dat je al snel richting de 5000kWh per jaar zal gaan met een all-electric huis. Verwarmen en stromend warm water met een warmtepomp kost veel stroom (nog steeds 4x minder energie dan gas natuurlijk).

Afhankelijk van de orientatie heb je dan dus redelijk wat panelen nodig, ik zou hem gewoon vol leggen ;)

[ Voor 8% gewijzigd door borft op 02-11-2021 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:03
borft schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 16:27:
[...]

ik denk dat je al snel richting de 5000kWh per jaar zal gaan met een all-electric huis. Verwarmen en stromend warm water met een warmtepomp kost veel stroom (nog steeds 4x minder energie dan gas natuurlijk).

Afhankelijk van de orientatie heb je dan dus redelijk wat panelen nodig, ik zou hem gewoon vol leggen ;)
Dat valt reuze mee hoor, ze gaan naar een gasloos huis, zal wel nieuw(ish) zijn.
Ik verbruik in mijn 2016 rijtjeshuis op dit moment 300m3 gas per jaar (2 volwassenen, 1 kind). Dat is 2930 kWh aan energie.
Neem een gemiddelde warmtepomp met een COP van 3,5, dat is dan 840 kWh aan stroom per jaar.

Maar ik zou nog steeds het dak vol leggen :9

[ Voor 4% gewijzigd door Kodess op 02-11-2021 16:46 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts

ap3nr0ts

hoi

DonJunior in "Offertes vergelijken panelen, wil eindelijk knoop doorhakken"

Heb netjes een eigen topic geopend. :$ Maar het huis komt uit 2009 inderdaad. Gewoon een nieuwbouw-blokkendoos. Ik gok dat we qua verbruik niet extreem veel veranderen totdat er kinderen en auto's verschijnen, zogezegd. Ga het stadswarmte-verbruik ook afstemmen op wat ze inschatten voor een appartement, gezien ik in mijn oude tweevloers-appartementje nu ook niet verder kom dan omgerekend 23-25GJ per jaar met tweetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:33

BeyondThunder

Lost Lightning

Hey guys, een vraagje;
Mijn bejaarde ouders hebben zonnepanelen laten plaatsen, een stuk op 12 dacht ik.
De liggen op een licht hellend dak met de hoge kant op het zuiden.

Het viel me op dat de panelen behoorlijk plat lagen.
Nagemeten ze liggen op 9.8 graden, pal op het zuiden.
Er is voldoende ruimte om de panelen uit elkaar te plaatsen om eventuele schaduwwerking tegen de gaan.

9.8 graden? Ik dacht dat de ideale hoek op het zuiden 36 graden is, dit scheelt nogal.
Ik heb de installateur niet gesproken, wat is jullie advies?
Installateur bellen en vragen om de argumentatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-09 13:41

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Liggen ze in lijn met het dakvlak of liggen ze op een schuine stellage? Als het het eerste is dan is dat het argument: simpeler te monteren.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Op een schuine stellage, met graden meter op de waterpas (op de panelen) gemeten. 9.8 graden.

[ Voor 9% gewijzigd door BeyondThunder op 02-11-2021 17:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:58

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Platter levert ook meer kWh/m² dakoppervlak, hoewel de boel onder de 10° soms niet lekker schoon spoelt.
Dit vooral vanwege de kleinere afstand tussen de rijen. Ook vangt het minder wind en heb je dus minder ballast nodig en kan het dichter bij de dakrand (bij platdak).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Proton_ schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 17:21:
Platter levert ook meer kWh/m² dakoppervlak, hoewel de boel onder de 10° soms niet lekker schoon spoelt.
Dit vooral vanwege de kleinere afstand tussen de rijen. Ook vangt het minder wind en heb je dus minder ballast nodig en kan het dichter bij de dakrand (bij platdak).
Ik ga ze even bellen en vragen naar het waarom.
Het gekke is dat er ruimte zat is, halve dak ligt nu vol.
Toch iets van 6% minder opbrengst lees ik her en der.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
BeyondThunder schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 17:26:
[...]

Ik ga ze even bellen en vragen naar het waarom.
Het gekke is dat er ruimte zat is, halve dak ligt nu vol.
Toch iets van 6% minder opbrengst lees ik her en der.
Kunt ze beter vragen om andere helft ook vol te leggen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 19:56
reneeke1970 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 19:31:
[...]

Kunt ze beter vragen om andere helft ook vol te leggen
Precies van half dak vol naar heel dak is 100% meer opbrengst

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Dat_Doc schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 19:37:
[...]

Precies van half dak vol naar heel dak is 100% meer opbrengst
Grapjassen ;-)
Er is een reden dat niet het hele dak vol ligt met panelen natuurlijk, we zijn niet gek.
Ik heb de installateur even gevraagd om e.e.a. te beargumenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BeyondThunder schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 20:41:
[...]

Grapjassen ;-)
Er is een reden dat niet het hele dak vol ligt met panelen natuurlijk, we zijn niet gek.
Ik heb de installateur even gevraagd om e.e.a. te beargumenteren.
En wat is de reden dan? Komen er nog tien warmtepompen bij?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:28
BeyondThunder schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 20:41:
[...]

Er is een reden dat niet het hele dak vol ligt met panelen natuurlijk, we zijn niet gek..
Ligt er maar net aan hoe je ertegenaan kijkt. Niet je dak vol leggen vind ik juist gek :+

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Als de panelen gratis zouden zijn had het dak wellicht vol gelegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
BeyondThunder schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 21:38:
Als de panelen gratis zouden zijn had het dak wellicht vol gelegen.
Zijn ze toch ook na een jaartje of vier....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:19
reneeke1970 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 21:47:
[...]

Zijn ze toch ook na een jaartje of vier....
Alleen als je zelf het dak op gaat 8), maar zelfs bij installatie door een installateur ga je na een jaar of 5-7 een aanzienlijke rente op je reeds terugverdiende investering ontvangen. (al zal afschaffing van de salderingsregeling hier weer roet in het eten gaan gooien als je geen EV hebt of niet thuis kunt werken)

Overigens is 10 tot 20 graden volgens mij zeer gebruikelijk voor plat-dak opstellingen.
Als er voldoende ruimte is om ze in een ideale hoek te plaatsen wordt dat i.h.a. niet standaard gedaan door installateurs. (ook i.v.m. de veel grotere windbelastingen, de meeste standaard plat-dak montage systemen zitten tussen de 10 en 20 graden, ik verneem graag voorbeelden van de afwijkende systemen ;))

[ Voor 18% gewijzigd door Batilan op 02-11-2021 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Martin7182 schreef op maandag 1 november 2021 @ 22:37:
@JT waarom niet gewoon vol leggen en helemaal plat? Frame verankeren aan het dak, dan heb je geen ballast nodig en ligt het ook niet in het zicht. Op jaarbasis levert dat nog 90% t.o.v. ideale hoek naar het zuiden op. Met betere spreiding over de dag, wat gunstig is als salderen eraf gaat.
Ik zit nu even te denken, ik denk dat het sowieso vol komt te liggen; met 2,60 x 5.80 kom je al uit op 6 panelen van groter dan gemiddelde afmetingen. Bijvoorbeeld 6 405wp Munchenpanelen. Frame verankeren aan het dak wordt hem niet, dan moet ik het vast gaan maken aan de boeiplanken. Maw, butt ugly.

[ Voor 8% gewijzigd door JT op 02-11-2021 22:34 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
Kodess schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 16:44:
[...]

Dat valt reuze mee hoor, ze gaan naar een gasloos huis, zal wel nieuw(ish) zijn.
Ik verbruik in mijn 2016 rijtjeshuis op dit moment 300m3 gas per jaar (2 volwassenen, 1 kind). Dat is 2930 kWh aan energie.
Neem een gemiddelde warmtepomp met een COP van 3,5, dat is dan 840 kWh aan stroom per jaar.

Maar ik zou nog steeds het dak vol leggen :9
Wauw, dat doe je goed. Mijn huis is ook gasloos, nieuwbouw 2020. Maar aan verwarming en stromend water ben ik zeker 2000kWh/jaar kwijt (ook 2 volwassenen en 1 kind). Als ik zo een beetje rondkijk bij de huizen hier, zitten wij nog relatief laag qua totaal verbruik.

is die 300m3 voor verwamen, sww en koken (of heb je stiekem nog een houtkachel erbij)? Dan is dat echt heel weinig ;)
Batilan schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 22:22:
[...]

Alleen als je zelf het dak op gaat 8), maar zelfs bij installatie door een installateur ga je na een jaar of 5-7 een aanzienlijke rente op je reeds terugverdiende investering ontvangen. (al zal afschaffing van de salderingsregeling hier weer roet in het eten gaan gooien als je geen EV hebt of niet thuis kunt werken)
Mwah, ik heb december vorig jaar 26 panelen laten leggen, terugverdientijd is hier minder dan 4 jaar, met huidige tarieven zelf veel minder dan 3 jaar ;) Dak ben ik zelf niet opgeweest ;)

[ Voor 27% gewijzigd door borft op 03-11-2021 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
borft schreef op woensdag 3 november 2021 @ 09:39:
[...]
Mwah, ik heb december vorig jaar 26 panelen laten leggen, terugverdientijd is hier minder dan 4 jaar, met huidige tarieven zelf veel minder dan 3 jaar ;) Dak ben ik zelf niet opgeweest ;)
Doe me even een linkje naar de installateur :)
(of zit je bij een "dure" energiemaatschappij ;),)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acidd91
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-09 11:50
Korte vraag, ik weet niet of hier een eigen topic voor nodig is: ik heb een Goodwe SDT G2 GW4K-DT geinstalleerd gekregen vanuit de bouw (nieuwbouw, paar maanden geleden opgeleverd) met 13 stuks JA Solar JAM60S17 320 Wp panelen (totaal 4160Wp). De omvormer heeft een max van 4.3 kW en de mogelijkheid voor twee strings, als ik het goed heb.

13 panelen liggen op OZO orientatie. Ik zou graag meer panelen bij leggen, maar die kunnen alleen op de andere helft van het dak (WNW orientatie). Kan dit op de huidige omvormer? Of zal ik deze moeten vervangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
Batilan schreef op woensdag 3 november 2021 @ 10:55:
[...]

Doe me even een linkje naar de installateur :)
(of zit je bij een "dure" energiemaatschappij ;),)
Mijn panelen zijn gelegd door Patrick van Zonnekompas (zijn talent ligt meer bij PV dan bij WWW zullen we maar zeggen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:14
acidd91 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 10:58:
Korte vraag, ik weet niet of hier een eigen topic voor nodig is: ik heb een Goodwe SDT G2 GW4K-DT geinstalleerd gekregen vanuit de bouw (nieuwbouw, paar maanden geleden opgeleverd) met 13 stuks JA Solar JAM60S17 320 Wp panelen (totaal 4160Wp). De omvormer heeft een max van 4.3 kW en de mogelijkheid voor twee strings, als ik het goed heb.

13 panelen liggen op OZO orientatie. Ik zou graag meer panelen bij leggen, maar die kunnen alleen op de andere helft van het dak (WNW orientatie). Kan dit op de huidige omvormer? Of zal ik deze moeten vervangen?
Hoe zijn de huidige panelen aangesloten? En hoeveel Wp mag je volgens de installatiehandleiding op je Goodwe aansluiten?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:03
borft schreef op woensdag 3 november 2021 @ 09:39:
[...]

Wauw, dat doe je goed. Mijn huis is ook gasloos, nieuwbouw 2020. Maar aan verwarming en stromend water ben ik zeker 2000kWh/jaar kwijt (ook 2 volwassenen en 1 kind). Als ik zo een beetje rondkijk bij de huizen hier, zitten wij nog relatief laag qua totaal verbruik.

is die 300m3 voor verwamen, sww en koken (of heb je stiekem nog een houtkachel erbij)? Dan is dat echt heel weinig ;)

[...]

300m3 is verwarmen en sww. Koken is op inductie. Stroomverbruik is nu 2500kWh. Maar sinds dit jaar elektrische gaan rijden dus dat zal wel minimaal verdubbelen. Gelukkig genoeg PV liggen 8)
En ik zou dolgraag over naar een warmtepomp maar financieel is het gewoon een hoge tvt.

Mijn PV is ook 3,7 jaar tvt, gelegd door solarbouwmarkt. Wel nog toen ze hun op=op panelen ook installeerde. Doen ze niet meer.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acidd91
Andrehj schreef op woensdag 3 november 2021 @ 11:15:
[...]

Hoe zijn de huidige panelen aangesloten? En hoeveel Wp mag je volgens de installatiehandleiding op je Goodwe aansluiten?
Voor zover ik weet zijn ze in serie aangesloten.

Volgens de handleiding:
Max DC vermogen: 6000W
Nominaal uitgangsvermogen: 4000W
Aantal MPP trackers: 2
Aantal invoerstrings per MPP tracker: 1/1

Ik zou hieruit opmaken dat er nog wat ruimte is voor extra panelen, maar dat weet ik niet zeker. Vandaar de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:45
acidd91 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 11:23:
[...]

Volgens de handleiding:

Ik zou hieruit opmaken dat er nog wat ruimte is voor extra panelen, maar dat weet ik niet zeker. Vandaar de vraag.
6000-4160*0.75 (correctie factor voor die ligging ) = 2820 over
2820*4/3( omgekeerde correctie factor voor de ligging ) = 3760w
3760/320 = 11,75 panelen. Persoonlijk zou ik dan voor 10 panelen gaan i.v.m. Montage kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
[...]
Panelen zitten altijd in serie. Vraag is natuurlijk hoeveel MPPT ingangen er nu al in gebruik zijn.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
Andrehj schreef op woensdag 3 november 2021 @ 12:10:
[...]

Panelen zitten altijd in serie. Vraag is natuurlijk hoeveel MPPT ingangen er nu al in gebruik zijn.
Panelen kunnen ook parallel aangesloten zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
vincent_1971 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 12:46:
[...]

op een omvormer? dat lijkt me heel sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
borft schreef op woensdag 3 november 2021 @ 12:48:
[...]

Hoezo? Parallel vs serie elk heeft voor- en nadelen.
[...]

[...]

[...]

De opmerking was ook Panelen zitten altijd in serie. Hoeft niet.
Zie b.v. https://hespv.ca/blog/wire-solar-panels-parallel-vs-series/

Kan mij voorstellen dat parallel de voorkeur heeft

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:26
vincent_1971 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 13:01:
[...]

[...]

@acidd91 heeft een GoodWe omvormer en daar zitten de panelen toch echt in serie, anders haal je de minimale stringspanning niet!

En als je iets linkt kijk dan wel even goed, dat zijn off-grid voorbeelden....

@acidd91 GoodWe heeft ook een designer, voer het daar in en je weet het wat mogelijk is.

[ Voor 13% gewijzigd door Rouske op 03-11-2021 13:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
vincent_1971 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 13:01:
[...]

4x quoten lijkt me niet nodig ;)

Ik weet wel wat het verschil is tussen parallel- en serieschakeling. Echter de meeste omvormers werken niet op 30V / 100A (wil je ook niet, dan heb je immense kabels nodig), maar eerder op 300V / 10A. Sowieso alle stringomvormers, maar ook oplossingen als bv SolarEdge of bv microomvormers zullen panelen niet parallel op een omvormer hebben. Vandaar dat de opmerking van @Andrehj me meer dan terecht lijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
vincent_1971 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 12:46:
[...]
Noem dan eens een omvormer waarbij dat het geval is? En als je die al vindt, een woning waarbij die wordt toegepast?

[ Voor 15% gewijzigd door Andrehj op 03-11-2021 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
Andrehj schreef op woensdag 3 november 2021 @ 13:33:
[...]

Noem dan eens een omvormer waarbij dat het geval is? En als je die al vindt, een woning waarbij die wordt toegepast?
Even de originele zin aanhalen,

Heb het zelf niet over omvormers maar over dat panelen ook parallel aangesloten kunnen worden. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03:34
Is 10k ex btw een nette prijs voor 16 panelen? Lijkt me aan de dure kant..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@turkeyhakan ligt eraan. Voor premium 425Wp panelen valt het mee, als het inclusief omvormer en montage is.
Beetje weinig info zo.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
vincent_1971 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 15:38:
[...]

Heb het zelf niet over omvormers maar over dat panelen ook parallel aangesloten kunnen worden. 8)7
Ja zwats jezelf er maar uit.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
turkeyhakan schreef op woensdag 3 november 2021 @ 16:16:
Bij de solar bouwmarkt kan je 16 zonnepanelen kopen voor 1840 euro ex btw.... dat lijkt me veel goedkoper ;)

Bij de Gamma kan je meubelpanelen kopen voor minder dan 5 euro per paneel.....
vincent_1971 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 15:38:
[...]

tsja, koffiezetapparaten kan je ook in serie aansluiten, alleen waarom? Wat ga je met je parallel aangesloten panelen doen dan? ophangen als kunst?

Geef anders eens een voorbeeld van wat je bedoelt, want zoals al eerder opgemerkt, alle gangbare oplossingen gebruiken serie-schakelingen.

[ Voor 46% gewijzigd door borft op 03-11-2021 16:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:30
vincent_1971 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 12:06:
[...]

6000-4160*0.75 (correctie factor voor die ligging ) = 2820 over
2820*4/3( omgekeerde correctie factor voor de ligging ) = 3760w
3760/320 = 11,75 panelen. Persoonlijk zou ik dan voor 10 panelen gaan i.v.m. Montage kosten.
Het idee is juist, de getallen zijn afhankelijk van de dakhelling.

Hoe steiler het dak, hoe minder overlap tussen de productiepieken... met een 60 graden dak zou me niet verbazen als 2x5kWp niet aan 6kW tegelijk gaat komen.

Simuleren is weten, nattevingerwerk is huilen.

Dus @acidd91 Heb je die details ook :)?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Volgens de handleiding:

Ja die ruimte heb je zeker, en al zou het vermogen misschien niet toereikend zijn, het is niet lonend om daarvoor een andere omvormer te kopen.
Weet niet hoe het nu aangesloten zit maar die oude panelen moeten op mpp 1 komen, en op mpp 2 zet je de nieuwe twaalf panelen.
Ik vermoed dat je huidige panelen gesplitst zijn op twee aansluitingen, kun je daar gewoon af halen en aan elkaar door lussen zodat het één string word op één aansluiting.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acidd91
Ronald schreef op woensdag 3 november 2021 @ 16:47:
[...]

Het idee is juist, de getallen zijn afhankelijk van de dakhelling.

Hoe steiler het dak, hoe minder overlap tussen de productiepieken... met een 60 graden dak zou me niet verbazen als 2x5kWp niet aan 6kW tegelijk gaat komen.

Simuleren is weten, nattevingerwerk is huilen.

Dus @acidd91 Heb je die details ook :)?
Met een snel middelbare school rekensommetje kom ik op 40 graden. Ik begrijp dat je op de piek van beide niet boven de 6kW uit mag komen?

@reneeke1970 thanks!
@Rouske ik zal eens kijken naar die designer, goede tip. Ik hoop dat ik alle benodigde info heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
acidd91 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 17:34:
[...]

Met een snel middelbare school rekensommetje kom ik op 40 graden. Ik begrijp dat je op de piek van beide niet boven de 6kW uit mag komen?

@reneeke1970 thanks!
@Rouske ik zal eens kijken naar die designer, goede tip. Ik hoop dat ik alle benodigde info heb.
6 kW is de richtlijn voor maximale aansluit waarde. Je omvormer is slechts 4000 watt nominaal met een piek tot 4300.
Als jij er 8 kW aan hangt, weten we inmiddels uit ervaring dat het gezamenlijke vermogen ongeveer 60 procent is van de gezamenlijke wp. Dus in jou geval 8000×0.6=4800 watt.
Oftewel je omvormer is een 500 watt te licht en die energie gaat verloren. Op jaarbasis is dit zo weinig verlies dat het niet lonend is om daar een nieuwe omvormer voor te kopen.
Mag natuurlijk wel als je een goeie tweedehandse tegen komt....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
Met maar liefst 4.4kW (12x365) op de andere kant kom ik op 5.7kW max... Sunny piept en kraakt er een beetje over... Ja de omvormer is wat krap... als het een nieuw systeem zou zijn had je een maatje of 2 groter genomen hebben... Het kost slechts 2.5% om op de 4kW te blijven... Gaat hij over een paar jaar stuk... een 5kW er voor in de plaats en intussen een zonnige glimlach bij @acidd91.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

*knip*, dit is niet de plek om spullen aan te bieden. Dat weet je volgens mij ook wel ;)
Gebruik Vraag & Aanbod overig of Marktplaats.

[ Voor 78% gewijzigd door ThinkPad op 04-11-2021 09:00 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Padje87
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 22:18
Heb laatst zonnepanelen (4000WP) laten plaatsen, in de meterkast is er een aardlekautomaat 16A geplaatst maar verder niets. Ik heb nu nog 1 fase, ga over naar 3 maar in theorie kan er nu dus 35+16A lopen in de meterkast. Als ik straks naar 3 fase ga wordt het 41A totaal, boven het randje dus bij maximale belasting.

Bij wie ligt de verantwoordelijkheid dat er niet teveel stroom gaat lopen in de meterkast aangezien zij de laatste zijn die er een aanpassing in hebben gedaan. Mijn inziens zouden er voor 3 fase, 3 40A automaten tussen geplaatst moeten worden maar ben een beetje zoekende of zij dat hadden moeten zien/aanpassen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nPewpMI89cPjB6qqtHovHpDVqxI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8vcEuBHu81I6gT7qO9Z089VT.png?f=user_large

4800Wp - 225° ZW - 12°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

4000 Wp gaat geen 16A thermisch leveren op 230V niveau. Met 5080 Wp krijg ik dat al niet eens voor elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:26
Padje87 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 19:13:
Heb laatst zonnepanelen (4000WP) laten plaatsen, in de meterkast is er een aardlekautomaat 16A geplaatst maar verder niets. Ik heb nu nog 1 fase, ga over naar 3 maar in theorie kan er nu dus 35+16A lopen in de meterkast. Als ik straks naar 3 fase ga wordt het 41A totaal, boven het randje dus bij maximale belasting.

Bij wie ligt de verantwoordelijkheid dat er niet teveel stroom gaat lopen in de meterkast aangezien zij de laatste zijn die er een aanpassing in hebben gedaan. Mijn inziens zouden er voor 3 fase, 3 40A automaten tussen geplaatst moeten worden maar ben een beetje zoekende of zij dat hadden moeten zien/aanpassen.

[Afbeelding]
Als je over 41A piept moet je ook de hoofdschakelaar 63A maken. Eerste stap boven 40A, inclusief de bedrading. Zie ander topic uit de voetnoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:25
BeyondThunder schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 17:15:
Hey guys, een vraagje;
Mijn bejaarde ouders hebben zonnepanelen laten plaatsen, een stuk op 12 dacht ik.
De liggen op een licht hellend dak met de hoge kant op het zuiden.

Het viel me op dat de panelen behoorlijk plat lagen.
Nagemeten ze liggen op 9.8 graden, pal op het zuiden.
Er is voldoende ruimte om de panelen uit elkaar te plaatsen om eventuele schaduwwerking tegen de gaan.

9.8 graden? Ik dacht dat de ideale hoek op het zuiden 36 graden is, dit scheelt nogal.
Ik heb de installateur niet gesproken, wat is jullie advies?
Installateur bellen en vragen om de argumentatie?
Met de lage kant richting het zuiden neem ik aan?

Steiler dan 15 graden installatie materiaal zie ik zelden.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

busscherski schreef op woensdag 3 november 2021 @ 19:50:
[...]

Antwoord leverancier:

In de zonnepanelen wereld worden op platte daken vrijwel alle installaties gemaakt met een frame wat rond de 12,5 graden ligt. Door de panelen onder een hoek van 12,5 graden te leggen vangen de panelen nauwelijks wind waardoor ze niet vastgeschroefd hoeven te worden in de bitumen laag op het dak.

Als we op een plat dak panelen onder een hogere hoek monteren vangen deze meer wind waardoor de veiligheid niet gegarandeerd kan worden. Hieronder ziet u de grootste leveranciers van montagematerialen op platte daken.

En dan een zooi URLs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-09 10:24

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Is 10k een nette prijs voor een auto? Lijkt me wat goedkoop. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
BeyondThunder schreef op woensdag 3 november 2021 @ 20:17:
[...]

Antwoord leverancier:

In de zonnepanelen wereld worden op platte daken vrijwel alle installaties gemaakt met een frame wat rond de 12,5 graden ligt. Door de panelen onder een hoek van 12,5 graden te leggen vangen de panelen nauwelijks wind waardoor ze niet vastgeschroefd hoeven te worden in de bitumen laag op het dak.

Als we op een plat dak panelen onder een hogere hoek monteren vangen deze meer wind waardoor de veiligheid niet gegarandeerd kan worden. Hieronder ziet u de grootste leveranciers van montagematerialen op platte daken.

En dan een zooi URLs
Zo is het ook.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
busscherski schreef op woensdag 3 november 2021 @ 19:50:
[...]

Ik zie ze dagelijks op mijn eigen dak. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Batilan schreef op woensdag 3 november 2021 @ 20:50:
[...]

Ik zie ze dagelijks op mijn eigen dak. :+
Ik dacht even dat het dan wel zelfgemaakt zou zijn maar ik zie inderdaad dat dit te koop is ja. Nieuw voor me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03:34
Proton_ schreef op woensdag 3 november 2021 @ 16:35:
@turkeyhakan ligt eraan. Voor premium 425Wp panelen valt het mee, als het inclusief omvormer en montage is.
Beetje weinig info zo.
Excuses, had nog weinig info! Het betreft 400WP panelen incl. micro omvormers en montage inderdaad. Is dat een nette prijs? Waar zijn de 425WP panelen te krijgen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@turkeyhakan als je een offerte wil bespreken, open je het best een nieuw topic. Zie de grote letters in het rode vlak hieronder :)
Er is een sticky met een template.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:13
Even de dubbelcheck. We hebben een deels plat dak op zolder en deels schuin dak. Op het platte dak liggen nu 6 panelen a 330 wp per stuk op ZW. Op het schuine dak ook op ZW is ruimte voor nog 12 panelen (a 310wp) en die heb ik dan ook gekocht.

De huidige Solis 1500 ben ik voornemens te vervangen voor een Growatt MIN 4200 TL-XE. Dan wil ik de huidige 6 panelen op een string aansluiten en de andere 12 op de andere string. Ik kan het niet direct terugvinden maar het verschil in wp per string maakt toch niet uit? Zie ik wat anders over het hoofd?

XXXVI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@ephymerous Dat zou geen probleem moeten zijn. Maar 310Wp panelen? 2e handsjes voor heel weinig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@ephymerous
5700 Wp op een 4,2 kW omvormer?
Je kan tegen aftoppen? Goeie uitleg by the way: https://www.stralendgroen.nl/product/growatt-4200-tl-xe-2/

Heb je schaduw?

[ Voor 32% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-11-2021 10:04 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-08 00:00
Bij mijn installateur (LG Sharp) kon ik ook zelf bepaalde zaken zelf doen. Dat werd dan op de montagekosten verminderd.
En een vriend van mij is elektricien. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire71
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Ik weet niet of ik hiervoor een apart topic moet maken maar een vraag.

Kan je 13 panelen van 370 wp op het noordwesten op 50 graden leggen aan 1 string, als

omvormer:
- maximale ingangsspanning 600 volt
- Mppt bereik 90 volt tot 560 volt heeft.
- Nominaal uitgangsvermogen 4000 watt en max uitgangsvermogen 4400 VA
- 2 mppt trackers
- Startvoltage 100 volt

Zonnepanelen:
- watt piek 370 per paneel
- Vmp 34,17 volt
- Voc 41,96 volt

Hoe kun je het maximaal aantal zonnepanelen per string berekenen? Klopt het dat als 13 panelen kan, dat dat gunstiger is qua opbrengst dan twee strings van 6 en 7 panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrybobslee
  • Laatst online: 22-09 09:38
Sinds deze week zijn wij voorzien van zonnepanelen 13x360watt op een Growatt 4200 TL-XE. Deze staat nog niet aan omdat er nog gewerkt word aan de electra.
Nu is deze afgezekerd op een SEP RCE1 Aardlekautom.1p+n B16 300mA.
Wij hebben thuis een 3x25a vanuit de leverancier. Ik vroeg mij af of de B16 alamat niet wat te weinig is.
De panelen hebben een efficientie van 80% waarbij ik dan uitkom op 3744Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Barrybobslee of het een goed idee is, dat gaat discussie opleveren, maar onveilig is het in ieder geval niet.
@Fire71 dat hangt af van de temperatuurcoëfficiënt maar waarschijnlijk gaat het net.
Er wordt aangehouden dat Voc bij -10°C van de string < 600V moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Barrybobslee schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:30:
Sinds deze week zijn wij voorzien van zonnepanelen 13x360watt op een Growatt 4200 TL-XE. Deze staat nog niet aan omdat er nog gewerkt word aan de electra.
Nu is deze afgezekerd op een SEP RCE1 Aardlekautom.1p+n B16 300mA.
Wij hebben thuis een 3x25a vanuit de leverancier. Ik vroeg mij af of de B16 alamat niet wat te weinig is.
De panelen hebben een efficientie van 80% waarbij ik dan uitkom op 3744Wp
Netjes is het zeker niet...

En een wazig merk alamat (SEP is redelijk chinees-keus);-)

[edit] ik las scheef met de post van @Fire71 dus reactie is stiekum tikje overbodig nu...

[ Voor 27% gewijzigd door Ronald op 04-11-2021 10:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:13
Ronald schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:32:
@ephymerous Dat zou geen probleem moeten zijn. Maar 310Wp panelen? 2e handsjes voor heel weinig?
Nieuwe panelen voor weinig, restpartij :)
AUijtdehaag schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:00:
@ephymerous
5700 Wp op een 4,2 kW omvormer?
Je kan tegen aftoppen? Goeie uitleg by the way: https://www.stralendgroen.nl/product/growatt-4200-tl-xe-2/

Heb je schaduw?
Ik kan prima tegen aftoppen. Gezien de uitleg hier in het topic en wat Google werkt lees ik dat circa 25% onderdimensioneren prima is. Overigens is het WWZ :)

/edit
Ik heb nog even naar een type zwaarder gekeken. Maar die moet met meer dan 20A gezekerd worden en dat vind ik lastig met mijn 3x24A aansluiting. Een beetje selectiviteit houden ;)

[ Voor 58% gewijzigd door ephymerous op 04-11-2021 11:39 ]

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _VoiD_
  • Laatst online: 22-09 12:58

[Afbeelding]
Ik neem aan dat dit plaatje dat je post een goede oplossing is? Daar is namelijk niks mis mee.

Waar ik woon (Belgie) geldt dat de kast dan inderdaad aangepast moet worden of dat er een remautomaat geplaatst moet worden (die 40A automaat waar jij het over hebt).

Als je overgaat naar 3 fase, kun je gewoon een 4P automaat pakken 40A, dat scheelt ruimte in de kast. Als alternatief (je gaat dan immers je hoofdaansluiting bij max teruglevering beperken) kun je je kast bedraden voor 63A (10 mm2 dus) en de aanwezige aardlekschakelaars vergroten van 40A naar 63A. Dan kun je nog je volledige aansluiting benutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _VoiD_
  • Laatst online: 22-09 12:58
Ik vind trouwens ook dat degene die de installatie doet, dit had moeten weten/voorzien. Dat is echt basiskennis voor een installateur van zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04:04
BeyondThunder schreef op woensdag 3 november 2021 @ 20:17:
In de zonnepanelen wereld worden op platte daken vrijwel alle installaties gemaakt met een frame wat rond de 12,5 graden ligt.
Hier heb ik alles op 20 graden liggen (FlatFix-eco) met de nodige betontegels als ballast.

Afbeeldingslocatie: https://www.warmteservice.nl/medias/product_images_normal/1_M_Flatfix_07505025_3_jpg_normal.jpg?context=bWFzdGVyfHByb2R1Y3RfaW1hZ2VzX25vcm1hbHwzODE5fGltYWdlL2pwZWd8aW1hZ2VzL25vcm1hbC9oZjcvaDY4Lzg4ODQ4ODY0MDUxNTAuanBnfDlkYzM0MGMwMTg4MWI2ZjNkMGRlNzc2MGU3YmQ2M2FlN2JjYTQ3N2IxM2ZhYzk1NjAxMjYzZTM1MmZmODRmMzI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:31

[Afbeelding]
Dit heet parallele invoeding en ontbreken van selectiviteit is geaccepteerd door de NEN1010 commissie (zie pagina 8 ).
https://library.e.abb.com...CeJvR1Q169zRvR13k3GOuI7ls

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Met het oog op de hogere terug leververgoedingen nog maar een budgetsetje van 2000 wp bijgelegd.
8 x Risun 250w panelen op een nieuwe SMA1500 gemonteerd op pvc buizen op betonblokken.
Inverstering van €650,-
Totaal nu 7500 wp liggen hier thuis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0_OxFMbqoJcUzpf55fBottLoMgE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vhpZlEf0lRvyrj1PFX4u3L9q.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xH1LL4-dCZ4udq7qyzOnvj-Na1Q=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BDBOD92GNSykbQDgloqHufE4.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VB6sxCCCqLaJQNuHSMKlU8eRqUQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LR3Dm3VU64WwUFt3ON2OSjUA.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vtu_yyrn-JJ6xoFeI2kWVRF9WtQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DXqzdSVqMOmuYic0Xd7Zp1hW.jpg?f=fotoalbum_medium

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:30
klump4u schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:58:
Met het oog op de hogere terug leververgoedingen nog maar een budgetsetje van 2000 wp bijgelegd.
8 x Risun 250w panelen op een nieuwe SMA1500 gemonteerd op pvc buizen op betonblokken.
Inverstering van €650,-

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die investering heb je er na een jaar uitgehaald, goed gedaan!

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Inverstering van €650,-

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waarom PVC ipv een rails. En hoe zit dat PVC vast?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

reneeke1970 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 17:29:
[...]

Waarom PVC ipv een rails. En hoe zit dat PVC vast?
PVC had ik nog liggen op die lengtes en vastgemaakt met een schroef en plug in de betonblokken.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:09
vraagje voor de nl'ers, hoevel eurocent krijg je voor een kw die je op het net steekt daar?

[ Voor 4% gewijzigd door blinded op 05-11-2021 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
blinded schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 18:08:
vraagje voor de nl'ers, hoevel eurocent krijg je voor een kw die je op het net steekt daar?
Ik momenteel 22 dankzij de energie crisis met enorme prijs stijgingen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:09
reneeke1970 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 18:17:
[...]

in belgie kost een kwh nu met taxen en alles 25 a 30 cent en je krijgt 4 cent..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
blinded schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 18:26:
[...]

in belgie kost een kwh nu met taxen en alles 25 a 30 cent en je krijgt 4 cent..
Hier kost ie nu 45 ,dus jullie in het voordeel.
Tja je kunt altijd verhuizen natuurlijk hi...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:54
reneeke1970 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 18:17:
[...]

Ik 5 cent, hangt dus enorm van je contract af...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jongetje schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 18:57:
[...]

Ik 5 cent, hangt dus enorm van je contract af...
Wat let je om over te stappen?
Ik heb met veel plezier 125 boete betaald

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:54
reneeke1970 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 19:03:
[...]

Wat let je om over te stappen?
Ik heb met veel plezier 125 boete betaald
Dan ga ik enorm veel meer betalen voor gas en zoveel lever ik niet terug...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jongetje schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 19:06:
[...]

Dan ga ik enorm veel meer betalen voor gas en zoveel lever ik niet terug...
Kunt ook alleen met stroom overstappen, maarja als je toch nauwelijks terug levert boeit het niet....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
dm naar een mod is prima, hier is het offtopic

[ Voor 167% gewijzigd door teacher op 06-11-2021 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:09

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

en weer ontopic.... :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doggy1
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-09 22:26
LooneyTunes schreef op donderdag 4 november 2021 @ 13:36:
[...]

Hier heb ik alles op 20 graden liggen (FlatFix-eco) met de nodige betontegels als ballast.

[Afbeelding]
Kan dit FlatFix Eco 1000 systeem ook bevestigd worden op balken mbv schroeven ipv ballast. Een plat
"dak "van balken, dus de panelen worden het dak? Over regendicht is al volop geschreven, ik wil alleen maar weten of je ook zonder ballast kan bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Inverstering van €650,-

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nice. Waar koop je dat? Omvormer is normaal alleen al 400 - 600 euro ofzo?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
doggy1 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 09:14:
[...]

Kan dit FlatFix Eco 1000 systeem ook bevestigd worden op balken mbv schroeven ipv ballast. Een plat
"dak "van balken, dus de panelen worden het dak? Over regendicht is al volop geschreven, ik wil alleen maar weten of je ook zonder ballast kan bevestigen.
Als je toch op balken gaat schroeven, maak dan zelf wat afstand houders die je aan paneel bevestigd en op de balk schroeft.
Spaar je weer twintig euro per paneel uit

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doggy1
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-09 22:26
reneeke1970 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 09:27:
[...]

Als je toch op balken gaat schroeven, maak dan zelf wat afstand houders die je aan paneel bevestigd en op de balk schroeft.
Spaar je weer twintig euro per paneel uit
Daar had ik wel aan gedacht, maar zelf wat verzinnen voor zoiets is toch wel riskant. Het systeem moet natuurlijk goed windbestand zijn en zo'n Flatfix is beproefd systeem.
Ik houd me natuurlijk wel aanbevolen voor goede tips.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
doggy1 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 09:47:
[...]

Daar had ik wel aan gedacht, maar zelf wat verzinnen voor zoiets is toch wel riskant. Het systeem moet natuurlijk goed windbestand zijn en zo'n Flatfix is beproefd systeem.
Ik houd me natuurlijk wel aanbevolen voor goede tips.
Nou sorry maar als iets slappe troep is dan is het wel dat.
Zelf een beugel maken van aluminium strip of koker, of dikke draadeinden ,net wat je voor handen hebt.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Zo een systeem is wel leuk hoor, maar de wind kan er makkelijk onder komen; kun je niet met veel minder balast af als het systeem van de zijkanten semi-dicht is? Semi zodat er nog gewoon luchtverplaatsing is in de zomer als het echt warm is, maar er wel verreweg de meeste wind buiten wordt gehouden.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04:04
doggy1 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 09:14:
ik wil alleen maar weten of je ook zonder ballast kan bevestigen.
Ze zijn er niet voor gemaakt.
Natuurlijk kan je ze, als hobby-Bob, vastschroeven als je er gaten in boort of ze met beugels klem zet.
Het blijft een (relatief) slap plaatje aluminium, wat door zijn vorm, samen met het paneel, stevig wordt.
Je zou evt de basis kunnen versterken met een dikke plaat Trespa als "plaatje" voor de bouten.
Een plat "dak" van balken, dus de panelen worden het dak? Over regendicht is al volop geschreven
'Regendicht' kan niet, ze staan immers op 20 graden.
De voorkant staat ~30cm lager dan de achterkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 09:45

Onbekend

...

Een vraag waarvan ik nergens een antwoord terug kan vinden:
Als in een string zonnepanel er een zonnepaneel schaduw krijgt, dan kan er minder stroom lopen en levert het geheel minder vermogen. Maar gaat dit dan ook nog ten koste van de levensduur van de andere zonnepanelen die wel energie hebben meer te kunnen leveren?
Of is dit nadeel te laag om op te noemen vergeleken met het gemiste vermogen uit deze string?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:23
@Onbekend je aanname klopt maar ten dele, want bypass diodes zorgen ervoor dat de andere panelen in de meeste gevallen gewoon hun stroom kwijt kunnen. In het geval dat de diodes (nog) niet werken, dissiperen de overige panelen wat meer warmte (niet noemenswaardig). Je zou je hooguit iets zorgen kunnen maken over het paneel met schaduw; als een enkele cel schaduw heeft dan kan die warm worden voordat de bypassdiode de substring kortsluit.

[ Voor 5% gewijzigd door Martin7182 op 06-11-2021 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

JT schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 09:26:
[...]

Nice. Waar koop je dat? Omvormer is normaal alleen al 400 - 600 euro ofzo?
Marktplaats of Marketplace, om de paar dagen even kijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

klump4u schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 16:55:
[...]

Marktplaats of Marketplace, om de paar dagen even kijken ;)
Ook de panelen tweedehands gekocht?

Ecodan warmtepomp

Pagina: 1 ... 32 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic