Toon posts:

Zonnepanelen ivm aflopend energiecontract

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:26

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
Ivm de stijgende energieprijzen, aanzienlijk verbruik (6000 kWh per jaar) en aflopend energiecontract in maart 2022 ben ik de zoektocht gestart mbt aanschaf zonnepanelen. Ik ben inmiddels een aantal offertes verder, van lokaal tot "dozenschuivers". Appels met appels vergelijken, lijkt (voor mij) onmogelijk. Termen als;

- Denim glas op glas is beste + 35 jaar garantie
- Denim is onzin, glas op glas is nergens voor nodig
- Solaredge is de beste
- Growatt omvormer of Huawei omvormer potato potato
- Serie moet je niet meer willen
- Parallel is in jullie situatie echt niet nodig, zonde van het geld

Situatie is plat dak (bitumen 2 jaar oud), _altijd zon_ geen last van schaduw (alleen pas tegen te avond).

Daarnaast zit ik nog met de hoofdaansluiting. Deze is 1x 35A dus wil ik beoogde opwekken om verbruik (6000 kWh) te dekken, loop ik tegen wat grenzen aan met een 1 fase omvormer volgens mij, maar ook hier zegt de één "geen enkel probleem" tov de ander "beter een 3 fase aansluting maken". Nu moet de groepenkast toch opgefrist worden, dus denk ik ergens, beter meteen 3 fase regelen ikv toekomstproof (niet voornemens om snel te verhuizen).

Verder alleen een elektrische auto die wellicht nog eens zou kunnen komen. Airco's en WP zwembad hebben we al (verklaren enigszins het verbruik icm luchtdroger :+)

Tips hoe met dit bijltje te hakken? Bepaalde inzichten?

Mijn boefje is liev!

Beste antwoord (via JB op 25-02-2022 09:05)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ej, jij bent de leek, hij de expert. En met de positie van expert komt verantwoordelijkheid voor zijn eigen kennis.

Als hij SolarEdge belooft, belooft hij een werkend systeem met SolarEdge... Simpelzzzz
Vergeet hij de optimizers... Dan kan hij het systeem niet in bedrijf stellen... en betaal jij de factuur natuurlijk niet. Prijs blijft afgesproken prijs... dus dan mag hij even de 800 aan optimizers slikken.

~1.2 €/Wp is een realistische prijs voor een Solaredge systeem van dit vermogen. Niet belachelijk laag. Voor Growatt is het wel aan de prijs... Voor Huawei een fractie minder (Die dingen kosten bijna zelfde als SMA, en zouden daarom voor mij geen optie zijn).

Dus doe dan gewoon de SolarEdge optie. En als het even kan die van 18 panelen ... terugleveren is bijna letterlijk goud waard op het moment.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Niet zo moeilijk.
Dak volleggen op oost/west en een 3-fase string omvormer.

Die auto gaat ook op 3-fase laden toch?
Heb je wat nauwkeuriger maten en eventueel wat fotos van het dak? Pijpjes?

[Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-12-2021 19:26]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:58
Je mist een kolommetje met prijs/kwh. Tel daarbij de kosten voor het omzetten naar 3 fasen en wat kosten electricien dan ben je meteen klaar voor de komende jaren (decennia?).

Altijd zon en geen schaduw? Dan zou ik de Enphase en Solaredge offertes laten vallen (zal ook wel uit de prijs/kwh komen schat ik in). En inderdaad mooie oost-west opstelling maken zodat je de verdeeld over de hele dag energie opwekt...

• AUijtdehaag
  • Niet online
@bvdbos
Maak daar maar euro/Wp van. (ex btw)

[Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-12-2021 19:33]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:25

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Ik ben enorm Solar Edge fan.
Maar puur financieel is het hier onlogisch om meer te betalen voor parallel.
Al weet ik niet wanneer in de avond je schaduw krijgt en hoeveel. Als dat om 18.00 is en het is over heel het dak boeit parallel nogsteeds niet. Is het een deel van de panelen natuurlijk wel.

Over de panelen:
Denim Glas glas is inderdaad marketing. (zogenaamd in NL gemaakt, sure) Pas na 30 jaar zou je het voordeel t.o.v. glas/glas/folie zien. Dan zijn de panelen economisch afgeschreven.
Hyundai en Canadian Solar zijn in mijn ogen prima genoeg in deze offertes.

Wil je premium kijk je naar bijvoorbeeld REC panelen.
Wil je budget maar prima (denk ik) kijk dan naar JA solar, Jinko wellicht of Longi.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:06

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Plat dak, geen rare schaduwen, pijpjes of ander gedoe? Gewoon in serie. :Y

Dak vol oost/west op een 5kw omvormer.
Of naar drie fase, dan dak vol en dikkere omvormer.

Maar, kijk eens naar de afmetingen van je dak; hoeveel panelen kan je echt kwijt?

Wise enough to play the fool

• bvdbos
Tuurlijk maar dan moet er nog een extra kolommetje bij. Van de andere kant : wel goed om te doen want die KWh is afhankelijk van de oriëntatie van de panelen. Dus om die te kunnen vergelijken moeten de installateurs er ook bij zetten hoe de panelen gericht zijn (ofwel : er moet toch al een kolommetje bij in de spreadsheet).

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
Dank voor de reacties. Jullie moeten me even op weg helpen met die eventuele berekeningen prijs/kWh. Er staan bij de verschillende offertes eea aan berekeningen maar ik ben echt een leek op dit gebied. Daarom vind ik het ook vrij lastig om het appels/appels te krijgen zeg maar.

Het aanpassen van de meterkast is geen probleem, indien nodig. Die kosten zijn te overzien. Verzwaren kost 270 euro naar ik meen. Het herverdelen groepen, regel ik zelf met mijn elektricien. Die kosten tel ik ook niet mee in dit verhaal, maar wil graag advies of ik dit gewoon meteen beste kan doen met oog op toekomst. Geen idee of we ooit elektrisch gaan rijden, maar achteraf aanpassen is duurder want dan is de 1 fase omvormer ook niet meer bruikbaar?

Mbt schaduw staan er 2 pijpjes op het dak voor de droger en afzuigkap. Die zullen wellicht even schaduw kunnen werpen bij opkomen zon. Is dat de businesscase om toch parallel te kiezen dan? Er staat in principe de hele dag zon op dit platte dak. Ondergaan zon gaat uiteindelijk wat schaduw creëren maar tot in de late uren in de zomer is dit dak vrij van schaduw (huizen/bomen verderop). Werd hier steeds afgedaan als "daar merk je niets van";

[Voor 6% gewijzigd door JB op 21-12-2021 21:55]

Mijn boefje is liev!

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
Ohw ja @ApC_IcE als die glas op glas panelen van Denim pure marketing zijn, waarom dan beter voor Canadian Solar of Hyundai gaan? Welke zijn beter want die glas/glas panelen setup van Denim is prijstechnisch scherper? "Prima genoeg" maar wel duurder kan ik dan niet helemaal rijmen :)

[Voor 13% gewijzigd door JB op 21-12-2021 21:50]

Mijn boefje is liev!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:23
Verzwaren kost je waarschijnlijk ook een nieuwe groepenkast (post eens een fotootje?) orde €1000 inclusief montage (€400-500 voor het ding zelf), als je dit meeneemt met de aanleg mag je ook hiervan de BTW trouwens terugvragen. En je zult toch ooit moeten, zoals je zelf al zegt.

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
Wilke schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 21:54:
Verzwaren kost je waarschijnlijk ook een nieuwe groepenkast (post eens een fotootje?) orde €1000 inclusief montage (€400-500 voor het ding zelf), als je dit meeneemt met de aanleg mag je ook hiervan de BTW trouwens terugvragen. En je zult toch ooit moeten, zoals je zelf al zegt.
Ik moet eea vervangen ja, maar dat kan ik zelf regelen. Die kosten komen we wel uit zeg maar ;) Grootste deel is al nieuw;

Mijn boefje is liev!

• Ronald
  • Nu online
De kWh opbrengsten zijn sowieso niet te vergelijken; Dat is gesimuleerd met verschillende software, verschillende tekeningen, verschillende legplannen. Prijs vergelijk je dus op geïnstalleerd €/Wp.

Wil je de opbrengst echt goed 1-op-1 vergelijken dan zul je zelf moeten simuleren; gelukkig is dat vrij eenvoudig via Sunny Design. Je hoeft niet per se het huis te tekenen. 'Handmatig' kun je paneelmodel, azimut en helling ingeven en omvormer kun je laten adviseren.

Wat afvoerpijpjes is zeker geen business case om een heel systeem met micro's of solaredge uit te voeren. Een pijpje wat schaduw geeft in de ochtend kost je via de bypass-diodes hooguit een uurtje dat paneel.. Het kost teveel om dat kleine beetje verlies te voorkomen, het beschaduwde paneel doet toch al weinig in diffuus licht.

Let op bij meterkast of je de aardlekschakelaars niet over de 40A kunt belasten door de dubbele invoeding: https://library.e.abb.com...CeJvR1Q169zRvR13k3GOuI7ls
Voorbeeld meterkast: https://www.sandervunderi...aalstroombeveiliging.html

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• ApC_IcE

ApC_IcE

JB schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 21:50:
Ohw ja @ApC_IcE als die glas op glas panelen van Denim pure marketing zijn, waarom dan beter voor Canadian Solar of Hyundai gaan? Welke zijn beter want die glas/glas panelen setup van Denim is prijstechnisch scherper? "Prima genoeg" maar wel duurder kan ik dan niet helemaal rijmen :)
Ik geloof dat het aantal wp lager is van de denim?
Als het aantal wp hoger is of gelijk. En de prijs lager zou ik het doen. Maar niet om de reden dat het glas glas is

• AUijtdehaag
  • Niet online
JB schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 21:58:
[...]

Grootste deel is al nieuw
Wat een mooie verzameling van componenten.
Maar ik vrees dat het allemaal niet voldoet aan de huidige normen.
5 zekeringen achter 1 aardlek
4 zekeringen zonder aardlek
Kookgroep in “straks” 3-fase situatie
En straks de extra invoeding waardoor je meer dan 40a door de aardlekschakelaars kan trekken.
Foto is te klein om het goed te zien, maar de “nieuwe” moet ook op de schop.

Had je de exacte maten van het dak nog?
Waar komt de omvormer en hoe gaan ze door het dak?

Je vraagt om advies, wees dan ook meer volledig.
Vul anders je start post aan volgens:
Tips bij openen offerte topic zonnepanelen
Maar het meeste is al vermeld.

[Voor 48% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-12-2021 05:54]

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
ApC_IcE schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 22:22:
[...]

Ik geloof dat het aantal wp lager is van de denim?
Als het aantal wp hoger is of gelijk. En de prijs lager zou ik het doen. Maar niet om de reden dat het glas glas is
Ah zo op die manier :) Dat vroeg ik ook aan deze partij maar zij gaven aan dat het rendement van die glas/glas panelen veel beter zou zijn en bij minste of geringste "aanschieten" want grotere zonnecellen in paneel bla bla. Als dat allemaal als verkooppraat dient, dan laat ik nu los dat glas/glas beter is. Het voelde een beetje alsof ie van zijn voorraad af wilde maar het verhaal van glas/glas + beter rendement + 35 jaar garantie gaf ook weer een "goed gevoel" :/
AUijtdehaag schreef op woensdag 22 december 2021 @ 04:26:
[...]

Wat een mooie verzameling van componenten.
Maar ik vrees dat het allemaal niet voldoet aan de huidige normen.
5 zekeringen achter 1 aardlek
4 zekeringen zonder aardlek
Kookgroep in “straks” 3-fase situatie
En straks de extra invoeding waardoor je meer dan 40a door de aardlekschakelaars kan trekken.
Foto is te klein om het goed te zien, maar de “nieuwe” moet ook op de schop.

Had je de exacte maten van het dak nog?
Waar komt de omvormer en hoe gaan ze door het dak?

Je vraagt om advies, wees dan ook meer volledig.
Vul anders je start post aan volgens:
Tips bij openen offerte topic zonnepanelen
Maar het meeste is al vermeld.
Dat komt wel goed, ik vraag inderdaad advies alsin beter wel/geen 1 fase behouden of naar 3 fase gaan. Die meterkast komt gewoon in orde en volgens de NEN1010 geldende richtlijnen. Ook het bij de meterkast geraken zie ik niet als grootste uitdagingen. Ik waardeer uiteraard het meedenken daarin maar IMHO is bovenstaande alleen relevant (keuze 1 of 3 fase) welke omvormer er gekozen moet worden? De partij die het komt maken, gaat sowieso niet beginnen als die meterkast niet voldoet (of gaat 'm zelf aanpassen als ik die opdracht geef).

De offertes verschillen ook in het positioneren van de panelen op het platte dak dus daar zal rendement ook een grote rol in spelen. Die glas/glas hebben weer andere afmetingen naar ik meen, dus ik wil ook eerst meer weten over hoe ze die dingen willen gaan leggen want ik wil ze het liefste niet zien maar ze zullen ook een bepaalde hellingshoek nodig hebben.

De omvormer gaat onder dit dak geplaatst worden en vanuit daar naar de meterkast normaliter, dit via een dakdoorvoer.

Met name het vergelijken van de gekozen componenten icm de prijzen (in de ideale setting) is waar ik naar op zoek ben, zodat ik een keuze kan maken. Heel veel vaktermen, merken waar ik nog nooit van gehoord heb enz. Growatt, Huawei? Moet je die wel willen als omvormer bijvoorbeeld?

Wellicht kunnen jullie dat zo ook niet omdat de gegevens te basaal zijn vanuit het geoffreerde. Meer info krijg/heb ik ook niet :)

Ik wil hiermee niemand tegen het zere been schoppen, want ik waardeer het meedenken enorm O+

Mijn boefje is liev!

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
Inmiddels 3 fase aangevraagd, dus dat vraagstuk is afgevinkt. Focus op setup met 3 fase omvormer :)

Mijn boefje is liev!

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
Iemand die ervaringen kan delen (wellicht als installateur) mbt omvormers? Ik lees dat Growatt vervelend kan doen met inschakelen etc, maar dat de nieuwe types hier minder last van hebben. Ik kan ook kiezen voor Solar Edge (meerpijs die ik nog niet helder heb).

Mijn boefje is liev!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-03 01:54

Gerco-M

mijn tornado res.

(jarig!)
Ik heb hier 2 omvormers van Huawei en die doen hun werk ook heel goed hoor. Monitoring is af en toe wat slecht maar dat hebben ze allemaal wel eens als ik dat hier zo lees. En ja je PV opbrengst staat in de chinese cloud maar boeie? I, heb ook mijn eigen (meterkast kwh meters) monitoring dus zowiezo boeit die Huawei monitoring niet heel erg. En monitoring of niet, kwh is kwh. Dat telt.

Verder gewoon doen wat al gezegd is hier, serieel betaalbaar systeem, veel panelen, beter investeren in meer Wp op je dak dan SolarEdge.

Vaak klinkt het complex met veel vaktermen maar zonnepanelen en Wp zijn al heel ver gestandaardiseerd en meer Wp is gewoon meer opbrengst, los van glas of denim of SolarEdge of weet ik veel wat meer allemaal ;)

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:02

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@JB Growatt doet hier goed zijn werk, wel chineze app.

"We never grow up. We just learn how to act in public"

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op maandag 20 december 2021 @ 22:40:
[...]

Heb ze bij de buren op de dakkapel gemonteerd en bij een kennis op het platdak.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Dit ziet er echt zeer strak uit! Ikv hellingshoek zou ik dit ook heel graag willen ivm onzichtbaar vanaf de straat. Kun je meer info geven mbt de do's & dont's? Hier zegt men dat rendement van invloed is op hellingshoek (lijkt me logisch) maar hoeveel lever je in bijv? En zou jij ze op mijn dak ook zo vlak leggen kijkende naar geen schaduw + _hele_ dag zon zoals deze;

Mijn boefje is liev!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dit is de "jaar" opbrengst uitgedrukt in procenten:

Je ziet dat een helling tussen de 30 en 40 graden, ideaal is op zuid, echter niet uitvoerbaar op een platdak.
Dan zou de 2e rij geen zon meer krijgen en heb je een enorme windvanger.

Panelen naar zuid op een platdak, zijn doorgaans max 15 graden, anders ga je sneller schaduw krijgen op de volgende rij. De afstand tot de volgende rij moet dan groter, wat weer minder panelen oplevert.

Een oost/west levert weliswaar minder op per jaar, maar vaak kan je meer panelen kwijt.
En oost west, heeft minder last van onderlinge schaduwen. Ook minder windvang.

De betonvoeten zijn max 10 graden. Meer dan voldoende voor een platdak.
7 graden kan ook nog, maar 4,5 graden zou ik vermijden, daar blijft vuil gewoon opliggen, met een dikke vuile rand tot gevolg.
Leg je er gewoon bij neer dat platdak, stukken minder doet tov een schuindak, in de maanden dat de zon laag staat.
En vaak meer in de zomermaanden wanneer de zon hoog staat.

Misschien heb je nu door, waarom ik de exacte maten van het dak wilde weten.
Mijn ervaring met betonvoeten is prima.
Enige nadeel wat ik zou kunnen bedenken, al heb ik er nog geen problemen mee gezien, is dat het paneel op de uiterste punten "rust", wat bij sneeuw een behoorlijke belastingdruk zou kunnen geven op het paneelvlak.

REC panelen hebben extra verstevigingen in het paneel geloof ik. (zonder reclame te maken ;) )

Als er 18 panelen passen naar zuid, is het simpel.
String omvormer met 18 panelen.
Geen schaduw, dan heb je solaredge niet nodig, tenzij je persee wilt monitoren per paneel (gaat ook vervelen, en je kan zien welke optimizer er stuk is)

Ga je het opdelen naar 2x 9 naar oost west, levert 9 panelen weer minder rendement op de omvormer op.
Niet de beste keuze bij een 3-fase stringomvormer.

Maar daar heb je gratis tools voor om dat te ontdekken.
https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/
Kies rode knopje nieuw project, vul lokatie gegevens in en daarna de panelen etc. Vink 1-fase omvormers uit.

Edit: hier zie je mijn schuindak op 35 graden (auijtdehaag) tov een platdak oost/west 7 graden (meeuwberg, foto)
https://pvoutput.org/comp...&sid=15478&sid1=79680&t=m

[Voor 41% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-12-2021 08:55]

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
Exacte afmetingen hebben ik (nu) niet. Een legplan uit een van de offertes helpt wellicht?

Rendement is zeker belangrijk, maar hier is esthetisch aspect ook belangrijk :P Wellicht vloeken maar ik zie liever minder paneel als dat minder rendement betekent, zolang we ons verbruik zoveel mogelijk kunnen coveren :+

HiKu 370Wp + Canadian Solar 450Wp op ons dak ingetekend;

Hier zie je de pijpjes ook.

Mijn boefje is liev!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Je zegt dat het ene pijpje is van de doucheventilatie en de andere van de afzuigkap.
Wissel ze eens om (als dat past), je kan volgens mij makkelijk af met 2 lage.
Weer een probleem minder.

Maar ik moet maten weten.....anders kan ik niet puzzelen.
En aan welke zijde kijk je er tegen aan?
Hoogte tov afstand tot de rand is ook wettelijk vastgesteld
AUijtdehaag in "Advies voor zelf aanleggen 10kWp aan zonnepanelen"

[Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-12-2021 08:55]

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op donderdag 23 december 2021 @ 08:50:
Je zegt dat het ene pijpje is van de ventilatie en de andere van de afzuigkap.
Wissel ze eens om (als dat past), je kan volgens mij makkelijk af met 2 lage.
Weer een probleem minder.

Maar ik moet maten weten.....anders kan ik niet puzzelen.
En aan welke zijde kijk je er tegen aan?
Hoogte tov Afstand tot de rand is ook wettelijk vastgesteld
AUijtdehaag in "Advies voor zelf aanleggen 10kWp aan zonnepanelen"
Die grote is bewust vanwege wind. Zit een klep in. Zou niet weten of die kleiner te verkrijgen zijn. Ga ik na.

Ik zal kijken of ik dat opgemeten krijg.

Mijn boefje is liev!

• ApC_IcE

ApC_IcE

JB schreef op woensdag 22 december 2021 @ 08:39:
[...]

Ah zo op die manier :) Dat vroeg ik ook aan deze partij maar zij gaven aan dat het rendement van die glas/glas panelen veel beter zou zijn en bij minste of geringste "aanschieten" want grotere zonnecellen in paneel bla bla. Als dat allemaal als verkooppraat dient, dan laat ik nu los dat glas/glas beter is. Het voelde een beetje alsof ie van zijn voorraad af wilde maar het verhaal van glas/glas + beter rendement + 35 jaar garantie gaf ook weer een "goed gevoel" :/
Oftewel pure marketing. Aantal Wp = aantal Wp. Wellicht dat er wel wat betere panelen zijn maar dat ze eerder aanschieten vanwege grotere cellen, en glas glas, en 35 jaar garantie.. hij doet wel zijn best. 8)7

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
ApC_IcE schreef op donderdag 23 december 2021 @ 09:18:
[...]

Oftewel pure marketing. Aantal Wp = aantal Wp. Wellicht dat er wel wat betere panelen zijn maar dat ze eerder aanschieten vanwege grotere cellen, en glas glas, en 35 jaar garantie.. hij doet wel zijn best. 8)7
Deze is wel de goedkoopste met een Growatt omvormer en 16 panelen :+

Mijn boefje is liev!

• ApC_IcE

ApC_IcE

JB schreef op donderdag 23 december 2021 @ 09:19:
[...]

Deze is wel de goedkoopste met een Growatt omvormer en 16 panelen :+
Volgens mij is het een prima paneel, maar zijn praatje is niet nodig :D
En ik zou de growatt omruilen voor een Goodwe of SMA.

[Voor 9% gewijzigd door ApC_IcE op 23-12-2021 09:20]

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
ApC_IcE schreef op donderdag 23 december 2021 @ 09:20:
[...]

Volgens mij is het een prima paneel, maar zijn praatje is niet nodig :D
Ik krijg dan weer error als ik lees dat zijn panelen iets groter zijn (dacht 1,75 x 1m) met dezelfde 375 Wp maar ze zouden beter rendement kennen 8)7

Mijn boefje is liev!

• annestweak
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 18-03 06:32
Goedemorgen, om je het nog moeilijker te maken met al deze info ;-)
ik heb het als volgt gedaan:

er staat op internet een link naar een duitse site, daar vind je een livetest van allemaal panelen en wat in praktijk hun opbrengst is.
ook staan daar omvormers bij.

mijn keuze kwam op growatt
en lg neon2 black zonnepanelen.

via de site van ezdesigner kun je je dakberekening maken voor wat je nodig hebt.
je voert je postcade en huisnummer in en via google earth zie je je dak.

en toen heb ik alles besteld bij winkelman, goede service en redelijke prijs

en idd je meterkast ook gelijk meenemen.

en dan alles mooi terugvragen via subsidie

het bevalt hier goed:
12 panelen op het westen hebben netto 705 euro opgeleverd 2020
dit jaar wordt het meer

groet en succes ;-)

• annestweak
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 18-03 06:32
oja ik heb dit net zelf bedacht hoor, de meeste info is dankzij tweakers
dat mag ook wel eens benoemd worden

• ApC_IcE

ApC_IcE

JB schreef op donderdag 23 december 2021 @ 09:21:
[...]

Ik krijg dan weer error als ik lees dat zijn panelen iets groter zijn (dacht 1,75 x 1m) met dezelfde 375 Wp maar ze zouden beter rendement kennen 8)7
Je begint hem door te krijgen ;)

• sunib
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22:54
Ronald schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 22:07:
Let op bij meterkast of je de aardlekschakelaars niet over de 40A kunt belasten door de dubbele invoeding: https://library.e.abb.com...CeJvR1Q169zRvR13k3GOuI7ls
Voorbeeld meterkast: https://www.sandervunderi...aalstroombeveiliging.html
Wat een goed uitgewerkt artikel! Ben benieuwd hoeveel elektriciens dit daadwerkelijk toepassen. Bij mijn nieuwbouwhuis uit 2019 is dit in elk geval niet gedaan. Allicht word het toch wat overdreven gevonden in de praktijk.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

JB schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 21:48:
Geen idee of we ooit elektrisch gaan rijden, maar achteraf aanpassen is duurder want dan is de 1 fase omvormer ook niet meer bruikbaar?
Je gaat ongetwijfeld elektrisch rijden, het is niet een kwestie van 'of' maar van 'wanneer'. En dan gaat een 3 fasen lader een stuk sneller dan een 1 fasen lader, het is namelijk doorgaans het verschil tussen 3,6KW of 11KW laden.

Echter zou je een 5KW 1 fase omvormer alsnog op een 3 fase aansluiting mogen aansluiten waardoor je die kan behouden, je bent niet verplicht hem te vervangen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
Tsurany schreef op donderdag 23 december 2021 @ 10:03:
[...]

Je gaat ongetwijfeld elektrisch rijden, het is niet een kwestie van 'of' maar van 'wanneer'. En dan gaat een 3 fasen lader een stuk sneller dan een 1 fasen lader, het is namelijk doorgaans het verschil tussen 3,6KW of 11KW laden.

Echter zou je een 5KW 1 fase omvormer alsnog op een 3 fase aansluiting mogen aansluiten waardoor je die kan behouden, je bent niet verplicht hem te vervangen.
Zoals aangegeven is 3 fase aangevraagd. 29 december wordt dit uitgevoerd :)

Mijn boefje is liev!

• Ronald
  • Nu online
@sunib Zo goed als 0.

Ik mag verwachten van een professional dat ze begrijpen wat ze doen... De aardlekschakelaar is tegenwoordig verplicht, dus ik zou zeggen dat de goede werking garanderen ook verwacht mag worden. De vraag is hoe betrouwbaar hij werkt als hij 50A voor zijn kiezen krijgt.

@Tsurany Ik zou 5kW over 1 fase voorkomen als het redelijkerwijs mogelijk is. Best wel veel spanningsstuwing, wat in bepaalde wijken een probleem is.

• bvdbos
JB schreef op donderdag 23 december 2021 @ 10:04:
[...]
Zoals aangegeven is 3 fase aangevraagd. 29 december wordt dit uitgevoerd :)
Werkzaamheden van de netbeheerder als de elektricien zijn op elkaar afgestemd? Want er zullen ook werkzaamheden aan je kast moeten plaatsvinden.

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
bvdbos schreef op donderdag 23 december 2021 @ 10:06:
[...]

Werkzaamheden van de netbeheerder als de elektricien zijn op elkaar afgestemd? Want er zullen ook werkzaamheden aan je kast moeten plaatsvinden.
Jep, die komt straks kijken.

Mijn boefje is liev!

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
ApC_IcE schreef op donderdag 23 december 2021 @ 09:34:
[...]

Je begint hem door te krijgen ;)
Wel ergens bijzonder dat deze panelen een andere afmeting kennen of niet? Heeft dat met glas/glas constructie te maken?

Mijn boefje is liev!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ronald schreef op donderdag 23 december 2021 @ 10:05:
@Tsurany Ik zou 5kW over 1 fase voorkomen als het redelijkerwijs mogelijk is. Best wel veel spanningsstuwing, wat in bepaalde wijken een probleem is.
Dat kan inderdaad soms een probleem zijn maar de kosten die met omzetten gepaard gaan zijn dusdanig dat ik dat zelf niet gedaan hebt. Voor ons is elektrisch rijden nog wel een paar jaar weg gezien de huidige auto's dus ik wilde niet twee jaar geleden gelijk die kosten er bij hebben.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
sunib schreef op donderdag 23 december 2021 @ 09:44:
[...]

Wat een goed uitgewerkt artikel! Ben benieuwd hoeveel elektriciens dit daadwerkelijk toepassen. Bij mijn nieuwbouwhuis uit 2019 is dit in elk geval niet gedaan. Allicht word het toch wat overdreven gevonden in de praktijk.
Jouw nieuwbouwhuis heeft waarschijnlijk ook 'gewoon' 3x25A, dan is het max 41A (25+16) door een 40A ALS. Dan is het risico een stuk kleiner.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• madbwr
  • Laatst online: 16:20
35 jaar garantie op de panelen klinkt leuk, maar daar betaal je ook voor.
Ikzelf ben voor goedkopere panelen met optimizers gegaan met 15 jaar garantie.
De techniek van de panelen ontwikkeld zich nog steeds erg.
Bij 35 jaar garantie ga je dus ook uit van 35 jaar gebruiken. Ik ga in mijn situatie dus uit van 15 jaar en en alles extra is meegenomen, of anders weer nieuwe panelen met een hogere opbrengst.

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
madbwr schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:27:
35 jaar garantie op de panelen klinkt leuk, maar daar betaal je ook voor.
Ikzelf ben voor goedkopere panelen met optimizers gegaan met 15 jaar garantie.
De techniek van de panelen ontwikkeld zich nog steeds erg.
Bij 35 jaar garantie ga je dus ook uit van 35 jaar gebruiken. Ik ga in mijn situatie dus uit van 15 jaar en en alles extra is meegenomen, of anders weer nieuwe panelen met een hogere opbrengst.
Helemaal eens. Ik staar me daar ook niet blind op. Terugverdientijd vind ik belangrijk. Afgaande op de offertes is degene met glas/glas + 35 jaar garantie wel de goedkoopste alleen is dit geen parallel opstelling.

Mijn boefje is liev!

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
Toch even terugkomend op het serie/parallel verhaal. Storingen ontdekken is lastiger in serie opstellingen, de panelen werken in parallel los van elkaar. De kosten zijn wel aanzienlijk hoger. Enphase staat hier als optie ook uitgeteld. Twijfel toch ook ivm die pijpjes of ik niet toch voor parallel moet gaan.

Terugverdientijd vs rendement :/

[Voor 3% gewijzigd door JB op 23-12-2021 12:40]

Mijn boefje is liev!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Kijk eens naar de vergelijking tussen (een goede) stringomvormer en micro omvormer
YouTube: Enphase vs Fronius | is there a New Winning Shade Solution? | 2021
YouTube: Enphase vs Fronius - Part 2 | The Micro-Inverter Strikes Back | 2021

[Voor 30% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-12-2021 12:45]

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09-11-2022
JB schreef op donderdag 23 december 2021 @ 12:39:
Toch even terugkomend op het serie/parallel verhaal. Storingen ontdekken is lastiger in serie opstellingen, de panelen werken in parallel los van elkaar. De kosten zijn wel aanzienlijk hoger. Enphase staat hier als optie ook uitgeteld. Twijfel toch ook ivm die pijpjes of ik niet toch voor parallel moet gaan.

Terugverdientijd vs rendement :/
Op plat dak heb je storingen zo gevonden, heel simpel alles los te koppelen

1 PVoutput . Dongen NB

• AUijtdehaag
  • Niet online
@reneeke1970 Maar dan kan de installateur niet meekijken en je waarschuwen voor het defekt
Zodat hij weer voorrijdkosten in rekening kan brengen. ;)

[Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-12-2021 12:53]

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op donderdag 23 december 2021 @ 12:51:
@reneeke1970 Maar dan kan de installateur niet meekijken en je waarschuwen voor het defekt
Oh ja das ook wat waard dat hij iedere zes maanden even kijkt. Hoef je het zelf niet meer iedere dag te doen haha

1 PVoutput . Dongen NB

• sunib
Aiolos schreef op donderdag 23 december 2021 @ 10:14:
Jouw nieuwbouwhuis heeft waarschijnlijk ook 'gewoon' 3x25A, dan is het max 41A (25+16) door een 40A ALS. Dan is het risico een stuk kleiner.
Topic starter heeft al aangegeven voor 3 fase te gaan waarmee dit niet zo waarschijnlijk/de relevant meer is.

Helaas in mijn geval kwam het net uit met 1x35A, en dan zetten ze er natuurlijk geen 3x25A in. Daarmee kan er in mijn installatie theoretisch wel degelijk meer dan 40A door een ALS.

Na oplevering heb ik er nog meer panelen bij laten leggen: alles laten doen, de nieuwe omvormer bleek gewoon doodleuk achter 1 van de huis ALS'en gezet. Waarschijnlijk gauwigheid. Met het installeren van m'n laadpaal maar direct goed gefixed, ook 6mm2 in je meterkast is een goede tip als je zoveel panelen plaatst.

Tldr: loop de boel zelf vooral na met gezond verstand, ook profs kunnen fouten maken.

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
sunib schreef op donderdag 23 december 2021 @ 13:35:
[...]

Topic starter heeft al aangegeven voor 3 fase te gaan waarmee dit niet zo waarschijnlijk/de relevant meer is.

Helaas in mijn geval kwam het net uit met 1x35A, en dan zetten ze er natuurlijk geen 3x25A in. Daarmee kan er in mijn installatie theoretisch wel degelijk meer dan 40A door een ALS.

Na oplevering heb ik er nog meer panelen bij laten leggen: alles laten doen, de nieuwe omvormer bleek gewoon doodleuk achter 1 van de huis ALS'en gezet. Waarschijnlijk gauwigheid. Met het installeren van m'n laadpaal maar direct goed gefixed, ook 6mm2 in je meterkast is een goede tip als je zoveel panelen plaatst.

Tldr: loop de boel zelf vooral na met gezond verstand, ook profs kunnen fouten maken.
Je netbeheerder heeft 1 fase aangesloten? Waar is dat? Volgens mij is het al een tijdje vrij standaard om 3x25 te doen.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• sunib
Seriematig nieuwbouw project in provincie Utrecht. Alle kabels liggen wel in de grond hoor, kon zo omgezet worden naar 3x25 door Stedin. Maar de bouwer deed het gewoon zo goedkoop mogelijk. En gezien we nog net aardgas hebben (vergunning lag al jaren op de plank). Kon het ook volgens de regels prima met 1x35. Dus het gebeurd zeker nog...

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:08
Wij hebben destijds ook gekozen voor Glas-Glas van Denim. Overigens niet vanwege de betere beloftes rondom opwekken en verlies of garantie, maar omwille dat we al een keer hele zware hagel hebben gehad en dubbelglas daar beter tegen kan maar voornamelijk omdat het schijnt dat het brandveiliger zou moeten zijn.

Geen idee of dat allemaal klopt, maar ik vind het ergens logisch dat glas op glas sterker/stabieler en daarmee veiliger is dan glas op kunststof..

Anyways.. het gaf mijn vrouw een prettiger gevoel na diverse berichten over PV branden destijds dus de meerprijs toen voor lief genomen

X-Box ID & PlayStation ID: Thalaron1985 / UnTapped: Thalaron (https://untp.beer/Q4OBy) / SolarEdge 18x Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
@AUijtdehaag Volgende week vervolg geven aan de setup/plaatsing. Kijken wat zij zeggen mbt 10 graden opstelling. Want dat wil ik graag ivm uit zicht.

Mag ik vragen of jij zo weet hoe hoog die 10 graden opstellingen komen met 2 panelen landscape (2m?). Klopt dat met mijn geroeste stelling van Pythagoras ongeveer op zo’n 20 cm hoogte vanaf dak?

[Voor 8% gewijzigd door JB op 26-12-2021 15:20]

Mijn boefje is liev!

• AUijtdehaag
  • Niet online
35,7 cm
http://www.driehoekberekenen.be/

Maar daar komt dikte paneel + dikte voet (onder het laagste punt van het paneel) nog bij
Zegge cm of 10 = 45 cm

De hoogte staat er trouwens gewoon bij
https://www.sun-solar.nl/...shoek-in-kleur-antraciet/
40 + 5 (grofweg paneel, rubber matje) = 45 cm

[Voor 40% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-12-2021 15:51]

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
Dank! Ik kom denk ik beter weg met 1,75 om ze portret te leggen dus dan komen ze iets minder hoog lijkt me maar heb ik ook andere steunen nodig.

Mijn boefje is liev!

• AUijtdehaag
  • Niet online

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
Dank voor meedenken! Dat leg ik compleet bij de aannemer. Zo lang ik maar tevreden ben en het niet van dak gaat waaien :D

Ben blij met weinig hoogte dus die 10 graden is al positief. Hopelijk alsnog gewoon goed rendement maar jouw tabel geeft goede hoop!

Mijn boefje is liev!

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
Wat ik even niet begrijp aan een 2tal offertes;

- een Solar Edge SE6000 HD-Wave enkel gebruikt kan worden op 1 fase
- een Solar Edge SE6K is geschikt voor 3 fase

Nu is er een offerte in serie gemaakt met Solar Edge SE6000 HD-Wave maar ik lees overal bij Solar Edge dat het werkt met hun "optimizers". Kun je een Solar Edge omvormer zonder die optimizers wel werkend krijgen? En zo ja, kun je nadien dan ook makkelijk die optimizers er tussen zetten?

Mijn boefje is liev!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:19

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
We zijn al 3 pagina's onderweg, dus misschien heb ik het gemist. Maar waarom SolarEdge als je geen schaduw hebt :? Een simpele stringomvormer is dan een stukkie goedkoper.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
ThinkPadd schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 09:27:
We zijn al 3 pagina's onderweg, dus misschien heb ik het gemist. Maar waarom SolarEdge als je geen schaduw hebt :? Een simpele stringomvormer is dan een stukkie goedkoper.
Haha altijd mooi waarom die beweegreden dan belangrijk is hier bij GoT :P Ik wil graag een Solar Edge, gevoel.

Maar gaat dat werken in string en klinkt dat logisch? Kan ik achteraf nog iets met optimizers ala plug & pray mocht een pijpje schaduw gek doen?

Mijn boefje is liev!

• stomley
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:57
JB schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 09:46:
[...]

Haha altijd mooi waarom die beweegreden dan belangrijk is hier bij GoT :P Ik wil graag een Solar Edge, gevoel.

Maar gaat dat werken in string en klinkt dat logisch? Kan ik achteraf nog iets met optimizers ala plug & pray mocht een pijpje schaduw gek doen?
Meer de vraag wat gaat SE doen tegen dat pijpje?

• reneeke1970
JB schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 09:46:
[...]

Je wilt een solar edge gevoel.....
Aan de hand van je vragen kun je concluderen dat je echt niet weet wat solar edge is.
Dus ik hoop dat je solar edge gevoel geen grote domper word.....
Anders word je straks druk in het grote solar edge forum..... Over tegenvallende resultaten!!!

1 PVoutput . Dongen NB

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
reneeke1970 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 09:49:
[...]

Je wilt een solar edge gevoel.....
Aan de hand van je vragen kun je concluderen dat je echt niet weet wat solar edge is.
Dus ik hoop dat je solar edge gevoel geen grote domper word.....
Anders word je straks druk in het grote solar edge forum..... Over tegenvallende resultaten!!!
Meer de webinterface etc met gegevens verzamelen ala China.

Ik wil weten of SolarEdge met string werkt.

Mijn boefje is liev!

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
stomley schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 09:49:
[...]

Meer de vraag wat gaat SE doen tegen dat pijpje?
Geen idee, maar als ik string kan doen met SE dan doet dit toch hetzelfde als een andere omvormer? Of werkt die omvormer ook compleet anders? Ik kan dan achteraf wel iets met optimizers als dat het proberen waard is?

Dat probeer ik helder te krijgen.

Mijn boefje is liev!

• reneeke1970
JB schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 09:51:
[...]

Meer de webinterface etc met gegevens verzamelen ala China.

Ik wil weten of SolarEdge met string werkt.
Aan iedere omvormer zit een string gekoppeld, dus rare vraag

1 PVoutput . Dongen NB

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
reneeke1970 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 09:54:
[...]

Aan iedere omvormer zit een string gekoppeld, dus rare vraag
Wat wil je nu? Ik heb er geen verstand van. Ik vraag iets en word de grond in geboord hoe ik het in mijn hoofd haal om SE te praten... :/

Mijn boefje is liev!

• stomley
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:57
JB schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 09:55:
[...]

Wat wil je nu? Ik heb er geen verstand van. Ik vraag iets en word de grond in geboord hoe ik het in mijn hoofd haal om SE te praten... :/
Denk dat de antwoorden misschien wat onvriendelijker over komen dan de bedoeling is.

Waar de meeste hier willen weten is wat de reden voor SE is gezien dit gewoon duurder is en weinig voordelen op bepaalde daken.

Ik begon mijn zoektocht met overtuiging dat ik enphase wilde gezien ik dit een mooi systeem vind en geen omvormer wilde, maar voordelen waren eigenlijk te weinig voor mijn dak en prijs gewoon te hoog. Vaak bij SE ook gezien optimizers niet gaan helpen tegen harde schaduw.

[Voor 22% gewijzigd door stomley op 31-12-2021 10:03]

• ThinkPad

ThinkPad

De reactie van @reneeke1970 kon iets tactischer, maar er zit wel een kern van waarheid in. Je wil SolarEdge, maar wat spreekt je dan zo aan daarin? Het is geen slecht product, maar het wordt naar mijn idee flink aangeprezen door installateurs omdat er volgens mij gewoon een goede marge op zit voor hen. De enige bron voor schaduw bij jou zijn twee ventilatiepijpen zeg je, daar is ook al een oplossing voor genoemd (lage dakdoorvoer). Eentje is voor de droger, die kun je ook lozen door een warmtepompdroger te nemen, zuiniger en geen afvoer naar buiten nodig >:) Terugslagklep kan ook lager in het kanaal geplaatst worden.

Verder heb je idd twee Chinese omvormers (Growatt, Goodwe) geoffreerd gekregen. Ik heb zelf ook een Goodwe en die heb ik de toegang tot internet ontzegd en lees ik lokaal uit omdat ik ook niet in verbinding met China hoef te staan. Maar je zou ook voor een Europese omvormer kunnen gaan, bijv. SMA (Duits fabrikaat). Dan heb je een A-merk omvormer en ben je vermoedelijk nog steeds goedkoper uit dan SolarEdge.

[Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 31-12-2021 10:07]

• AUijtdehaag
  • Niet online
En pijpjes is geen probleem (is harde schaduw)

Wceend misschien maar het werkt echt.
Logging direkt uit de omvormer (ik gebruik odroid met emmc kaartje), via modbus tcp/ip of webconnect.

[Voor 35% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-12-2021 10:10]

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 13-03 15:04
En die SMA kan weer prima met de harde schaduw van zo'n pijpje omgaan. Dus een lager pijpje is dan helemaal niet nodig. Al is schaduw voorkomen/wegnemen beter dan fixen (SMA's shadefix).

Ff iets anders, het lijkt erop dat he fill black panelen aangeboden hebt gekregen. Die leveren een fractie minder vermogen dan normale panelen. Op schuine daken lijken de full black panelen de norm te worden om ay dat vaak mooier wordt gevonden, maar bij een plat dak ga je dat helemaal niet zien. Je kunt dus panelen overwegen met een zo hoog mogelijk vermogen per paneel. Als je meteen wat langere panelen pakt (+- 2 m lang) dan zou je op minimaal 450 wp per paneel moeten komen.

• Ronald
  • Nu online
SolarEdge kan amper iets verbeteren aan de schaduw van een pijp.

Ronald in "Advies zonnepanelen IkWilbert"

Er zijn redenen om SolarEdge te gebruiken; 1 pijpje is dat niet.

[Voor 19% gewijzigd door Ronald op 31-12-2021 10:22]

• reneeke1970
JB schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 09:55:
[...]

Solar edge is een heel apart systeem, wat niet met andere merken of onderdelen te koppelen is.
De omvormer zet DC om in AC, en is het door geef luik naar internet voor de data. De feitelijke omvormers zitten onder de panelen in de vorm van optimiser.die heb je dus voor ieder paneel nodig. De keuze van de juiste optimiser in combi met juiste paneel en juiste aantallen is zeer belangrijk, want deze combi gaat de produktie bepalen.
Is zo de vraag beantwoord?

1 PVoutput . Dongen NB

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:14
@JB
Als je graag SE neemt mag dat hoor :) je kan bv willen monitoren op paneel nivo, dat is gewoon een prima valide reden. als oplossing voor shaduw zal het in jouw geval weinig gaan doen. zelf zou ik een normale stingomvormer doen, maar het is jouw dak, jouw systeem , jouw keuze. kies vooral waar jij je goed bij kan voelen.

• Ronald
  • Nu online
@reneeke1970 Bijna goed.

Een traditionele string omvormer is een (regelbare, lees 'tracker') DC/DC buck-booster welke een vaste spanning aan de DC-AC omvormer afgeeft.

Bij solaredge is dit gesplitst. De optimizers zijn elk DC/DC (regelbare, tracker) buck-boosters en de solaredge omvormer is alleen een DC-AC omvormer. Dit maakt dus dat een Solaredge omvormer niet zonder optimizers kan fungeren.

Door een slimme regelbare DC/DC buck-booster te gebruiken krijg je SMA shadefix... of iets vergelijkbaars in elke andere string omvormer. SMA heeft dan een wat beter algoritme...

@JB
Er is technisch niets mis met solaredge. Het is echter duurder en complexer (meer onderdelen!), waarbij alleen met diffuse schaduw (bomen bijvoorbeeld) duidelijk betere opbrengst te verwachten is.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Solaredge bied wel wat voordelen als je wilt uitbreiden met andere panelen eventueel (als ze niet meer verkrijgbaar zijn in de toekomst)

Maar pak het gewoon meteen goed aan.
Dan heb je het ook niet nodig

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
Dan heb ik of een hele _goede deal_ weten te lullen of die verkoper snapt het zelf ook niet mbt SE want ik heb voor dezelfde prijs een SE omvormer gevraagd maar dan ben ik er dus nog helemaal niet? Dat is waar ik duidelijkheid in wil. Moeten er ten alle tijden optimizers op de panelen want dan is de prijs echt wel meer dan alleen een SE omvormer :X

Hij had ook Huawei omvormer als
alternatief voor Growatt.

Mijn boefje is liev!

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
En mbt all black. Hij heeft die Denim 375Wp glas/glas groot in gekocht. Dat zie ik ook in de prijs want per paneel kan geen andere die lage prijzen rijmen. Dat is nu drama mbt vraag aanbod.

Mijn boefje is liev!

• reneeke1970
JB schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 11:52:
Dan heb ik of een hele _goede deal_ weten te lullen of die verkoper snapt het zelf ook niet mbt SE want ik heb voor dezelfde prijs een SE omvormer gevraagd maar dan ben ik er dus nog helemaal niet? Dat is waar ik duidelijkheid in wil. Moeten er ten alle tijden optimizers op de panelen want dan is de prijs echt wel meer dan alleen een SE omvormer :X

Hij had ook Huawei omvormer als
alternatief voor Growatt.
Ja ieder paneel optimiseq van 45 euro of meer.
Denk dat je slechte installateur aan de haak hebt.

1 PVoutput . Dongen NB

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
reneeke1970 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 12:02:
[...]

Ja ieder paneel optimiseq van 45 euro of meer.
Denk dat je slechte installateur aan de haak hebt.
Hij installeert niet. Verkoper met praatjes maar wel ons kent ons.

Mijn boefje is liev!

• Ronald
  • Nu online
@JB Help me even :D

Concreet welke offerte ben je nu aan het overwegen... Een 6kW 1 fase omvormer hoort volgens de richtlijntjes niet thuis op het Nederlandse net, en het heeft een zeker risico: Als je in een beetje krakkemikkige wijk woont qua stroomnet verhoogd het de kans dat je omvormer gaat afschakelen door hoge netspanning. Dat gaat niet lineair met vermogen maar erger helaas.

• ThinkPad

ThinkPad

Ik zou ook even de prijs per Wattpiek berekenen van je offertes (ex. BTW totaalprijs van offerte delen door het totaal aantal Wp van de offerte). Dan heb je een beter beeld bij welke goedkoop en welke duur zijn.

En voor jezelf even bedenken welke richting je op wil. String of parallel, hoeveel panelen (hint: dak vol), welke oriëntatie (zuid of oost/west) en vanuit daar gericht verder zoeken/uitvragen naar een installateur die dat voor een goede prijs kan leggen. Je hebt nu teveel opties waardoor het onoverzichtelijk is voor jezelf.

[Voor 44% gewijzigd door ThinkPad op 31-12-2021 12:44]

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
Ronald schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 12:16:
@JB Help me even :D

Concreet welke offerte ben je nu aan het overwegen... Een 6kW 1 fase omvormer hoort volgens de richtlijntjes niet thuis op het Nederlandse net, en het heeft een zeker risico: Als je in een beetje krakkemikkige wijk woont qua stroomnet verhoogd het de kans dat je omvormer gaat afschakelen door hoge netspanning. Dat gaat niet lineair met vermogen maar erger helaas.
De bovenste met 16 panelen. Meterkast inmiddels aangepast naar 3 fase.

Omvormer daarvoor kan dan een 6KW Growatt of Huaweii zijn. Solar Edge gaat niet zomaar vliegen met alleen een omvormer begrijp ik maar die had ik er wel bijgeluld ipv een van die andere twee :X

Installateur komt binnenkort schouwen en die zal wel zeggen dat wat ie verkocht heeft niet gaat werken zo.

[Voor 20% gewijzigd door JB op 31-12-2021 12:38]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Ej, jij bent de leek, hij de expert. En met de positie van expert komt verantwoordelijkheid voor zijn eigen kennis.

Als hij SolarEdge belooft, belooft hij een werkend systeem met SolarEdge... Simpelzzzz
Vergeet hij de optimizers... Dan kan hij het systeem niet in bedrijf stellen... en betaal jij de factuur natuurlijk niet. Prijs blijft afgesproken prijs... dus dan mag hij even de 800 aan optimizers slikken.

~1.2 €/Wp is een realistische prijs voor een Solaredge systeem van dit vermogen. Niet belachelijk laag. Voor Growatt is het wel aan de prijs... Voor Huawei een fractie minder (Die dingen kosten bijna zelfde als SMA, en zouden daarom voor mij geen optie zijn).

Dus doe dan gewoon de SolarEdge optie. En als het even kan die van 18 panelen ... terugleveren is bijna letterlijk goud waard op het moment.

• arnnold
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-03 22:37
delete

[Voor 95% gewijzigd door arnnold op 05-01-2022 23:14]

Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
Iedereen bedankt voor alle hulp en adviezen in deze! Inmiddels draait hier een SE systeem dus alles is soort van goed gekomen icm de nodige stevige discussies.

Mijn boefje is liev!

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee