Toon posts:

Advies uitbreiding zonnepanelen met oost-west opstelling

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Dreamer-1982
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:58
Beste mede tweakers,

Sinds eind 2017 heb ik naar volle tevredenheid een aantal zonnepanelen laten leggen. In de tussentijd is ons electra verbruik wat omhoog gegaan door een hybride warmtepomp en een aantal airco's. Ik was al even aan het denken over een aantal extra panelen, en mede dankzij de hogere energietarieven wil ik dat nu ook maar eens laten doen.

Even de huidige situatie:
Eind 2017 zijn er 14 Benq 300Wp panelen gelegd op het beste stuk dak (dat ligt redelijk richting het zuiden, klein beetje west, zie plaatje hieronder). Onze woning heeft een T-kap dak dus later op de middag komt er langzaam schaduw over de panelen heen (vanuit links naar rechts). Om die reden en omdat ik er ook wel van hou zaken te kunnen monitoren is destijds gekozen voor een omvormer en optimizers van SolarEdge (dat merk stond sowieso al goed aangeschreven). Omdat ik wellicht later nog wat panelen bij wilde plaatsen (en omdat ik op een gegeven moment op prijs niet meer kon onderhandelen) heb ik ipv de SE3500 omvormer die in de offerte stond een SE5000 laten plaatsen. De omvormers zijn van het type P300. Het gaat hier trouwens om een 1-fase omvormer, ik heb ook een 1-fase meterkast en wil dat voorlopig zo laten (we koken op gas en de rest is prima te managen nu).

Hier ons huis met de huidige panelen uit de offerte van de eerste set panelen, waarbij dus de bovenlijn het noorden aangeeft, daarmee is ook goed te zien dat de huidige 14 panelen op het dak stuk rechtsonder op zuid/klein beetje west liggen:

Dan over de uitbreiding: ik heb al met een lokale installateur contact gehad en besproken dat ik:
- Graag met deze uitbreiding de omvormer die nu dus wat over bemeten is optimaal benut
- De extra panelen het liefst zo plaats dat ik zelf zoveel mogelijk energie ervan kan gebruiken, wat handig is zodra de salderingsregeling verder wordt afgebouwd of straks zou verdwijnen.

De extra panelen kunnen dan verdeeld worden over kap aan de linker kant met een oost (rood) en west (blauw) deel. Om de omvormer mooi vol te krijgen is het voorstel om 6 400Wp panelen te gaan gebruiken (van het merk Hyundai), daar zouden dan P401 of S440 optimizers bij gebruikt worden. Volgens de installateur zou het meest optimale zijn de 6 panelen op het westelijke (blauwe) deel te leggen. Dat zou net iets minder aan totaal kWh opleveren op jaarbasis, maar volgens hem zou dat ook optimaal zijn voor het eigen gebruik. Verder geeft hij aan dat hij ze op dezelfde string als de huidige 14 panelen gaat leggen zodat de installatie optimaal inschakelt (volgens de specs mogen er max 25 panelen op 1 string, dus wat dat betreft moet dat kunnen).

Zelf had ik het idee om er juist 3 op oost en 3 op west te leggen om zo zoveel mogelijk energie in de ochtend en avond te hebben. Nu is het natuurlijk wel zo dat je vaak 's avonds wat meer energie verbruikt, maar de vraag is of 3 400Wp panelen dat niet al genoeg afdekken.

Voor de volledigheid nog even een voorbeeld van een dagopbrengst van de huidige installatie, deze is van 20 juli dit jaar:

Nu heb ik een aantal vragen:
1) Ga ik inderdaad de SE5000 omvormer optimaal (volledig) benutten met deze 6 400Wp panelen?
2) Wat zouden jullie aanraden qua verdeling van deze 6 panelen over oost/west en waarom?
3) Ik las in de specificaties van de SolarEdge optimizers dat P401 zeker combatibel is met de huidige P300. Verder geven ze aan liever geen combinatie in een string te doen van P en S serie optimizers, maar als het niet anders gaat dan kan het toch en mag de S440 met iedere P optimizer die compatibel is met de P401, wat de P300 dus is. Ik vond dit nogal vaag geformuleerd want liever niet, maar uiteindelijk kan het wel. Wat is dan het nadeel om deze combi te maken? (Ik heb overigens aan de installateur aangegeven dan een voorkeur voor de P401 te hebben, maar hij kon niet garanderen dat hij die kon leveren).
4) De huidige installatie is afgezekerd met een B20 aardlek automaat van het merk SEP. Met de huidige panelen zie ik zelden een opbrengst boven de 3,5 a 3,6kw, dus is B20 zeer ruim. Zou een B20 automaat met de nieuwe installatie nog steeds voldoende zijn of is het beter een B25 te plaatsen?
5) Zijn er nog algemene op-/aanmerkingen op deze uitbreiding?

Alvast bedankt! :)

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Hoeveel je bij kan leggen op de bestaande omvormer is een taak voor Solaredge designer. Met een leugentje om bestwil kun je er gebruik van maken.

Met een verdeling O-W kun je in principe meer panelen plaatsen op dezelfde omvormer. Per paneel levert dat iets minder op, maar doordat ze op een compleet ander moment pieken kan er gewoon veel.

Het is wel opletten met paneelaantallen - met name op NW, anders ga je mogelijk last hebben van het befaamde optimizer clipping, waardoor panelen enorm achter kunnen blijven... En dat is natuurlijk zonde.

Er is een kans dat je met 5kW, 21.7A de SEP automaat er niet uit drukt... Maar SEP is niet echt een bijzonder knap merk...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Dreamer-1982
Vanochtend toevallig even telefonisch contact met SolarEdge gehad over het overzetten van mijn installatie zodat de nieuwe installateur de panelen toe kan voegen. Erg vriendelijke medewerker gesproken die ook al aangaf als ik me met een ander mailadres aan zou melden als installateur ik even kon spelen in de designer :)

Optimizer clipping had ik nog niet eerder van gehoord, loop ik daar risico mee in mijn opstelling als ik bijv. 3 oost / 3 west zou leggen?

Die SEP automaat is wel een mooi compact ding, maar ik zag dat ze qua prijs al relatief goedkoop zijn. Om zeker te zijn laat ik er maar een B25 variant voor plaatsen.

Ook kon de medewerker van SolarEdge uitleggen waarom ze normaal afraden P en S optimizers samen te gebruiken: de S optimizers hebben meer functionaliteit, maar als ze samen met P optimizers gebruikt worden dan is die extra functionaliteit niet mogelijk. Verder is het geen enkel probleem.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@Dreamer-1982 nice, de extra functionaliteit van de s-serie heb ik tot nu niet gezien in de SE installateurs spam (Ik ben voor mijn eigen zelf-installatie geregistreerd als volwaardig installateur).

Hebben ze ook aangegeven wat die s serie extra kan?

'optimizer clipping' is hoe het op diverse fora heet. In designer wordt het 'opbrengst factor verlies' genoemd.
Het is complex om het in detail uit te leggen, maar het is een probleem als een orientatie met weinig panelen veel vermogen kan leveren, terwijl de rest van de installatie op dat moment weinig vermogen kan leveren.
Ik heb hier een keer in detail een voorbeeldberekening gemaakt: Ronald in "Meer vermogen genereren met zonnepanelen of niet?"

Voor de uitbreiding op oost verwacht ik weinig problemen... Ik maak me meer zorgen om west - Als de zon daar vol op staat doet het oost dak amper iets, en het zuid dak niet veel.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Dreamer-1982
Nee, ik heb ook niet gevraagd wat de S serie optimizers nog aan extra functionaliteit heeft.

Dat verhaal van optimizer clipping heb heb zojuist even goed gelezen en ik snap het idee erachter, al blijft het behoorlijk complex.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee