Toon posts:

Advies offertes zonnepanelen The Fops

Pagina: 1
Acties:

• The Fops
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-01 21:13
Hey allemaal,

Ook ik ben me aan het orienteren op zonnepanelen op m'n dak.
Ik heb een aantal offertes gekregen maar hoor toch en lees ook op Tweakers verschillende adviezen, vandaar dat ik ook een topic start.

Hier alvast wat info m.b.t. mijn situatie.
Foto's
Hier een aanzicht van achterzijde van het huis:

Plaatje van ontwerp Sunny Design:

Oriëntatie: Zuid-Zuidoost
Dakhelling: 47 gr.
Op mijn dak liggen 2 zonnecollectoren aangesloten op een zonneboiler, deze wil ik laten liggen.
Achter mijn huis staat een rij bomen met hoogte schatting 6-8 m. Daarachter, schatting 10 m. verderop, staan woningen met denk ik een hoogte van 11m. Deze heb ik ook in Sunny Design getekend.
Beschikbare (dak)ruimte
Ik heb in Sunny Design op basis van bouwtekeningen de maten redelijk kunnen schatten en onderstaande tekening kunnen maken.
Wel zijn de panelen die ik heb gebruikt o.b.v. offerte van partij 4 (SunPower 375 panelen). Deze zijn vrij groot. Bij mijn buren liggen kleinere panelen op het dak en dan lijken er meer panelen op te passen, ik weet alleen de type panelen of de maten niet.
Schaduw
Lijkt op schuine dak weinig schaduw te zijn (zie ook SMA), maar op platte dak van m'n garage&aanbouw is natuurlijk wel schaduw van m'n eigen woning
Jaarverbruik
Nu rond de 3500kWh. Echter nog een tweede kleine op komst en ik verwacht in de toekomst wel een elektrische laadpaal te gaan gebruiken.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Nu een 1-fase aansluiting. Overweeg deze te laten ombouwen naar 3-fase. Begreep van 1 van de consultants waarvan ik een offerte heb dat bij dit aantal panelen het mogelijk al zo moet zijn om een 3-fase aansluiting te hebben
Budget en doel
Niet echt een budget, doel eigenlijk voor de toekomst neutraal te zijn kwa opbrengst en evt. nu wat meer op het dak te leggen dan echt nodig is. Het dak mag dus wat mij betreft ook vol (mits dit wel rendabel is kwa opbrengsten van paneel, kan me voorstellen dat het platte dak niet rendabel is i.v.m. schaduw).
Wie gaat het project uitvoeren
Nog nader te bepalen installateur
Bijhouden van data
Ben bezig met een Homey (en later mogelijk Home Assistant) om data bij te houden, dus koppeling met beide systemen is gewenst/vereist.
Reeds verkregen offertes
Ik heb een real-life gesprek gehad met 1 partij (partij 4). Partij 1 en 2 zijn collectieven, hierbij heb ik een prijsopgave gekregen maar nog geen schouw gehad (dus daadwerkelijk aantal panelen is nog niet bekend). Partij 3 heeft via een telefonisch consult en o.b.v. satellietbeelden een offerte gemaakt.
Hier een overzicht van de offertes:
Regio
Gemeente West-Betuwe
Vragen aan de Tweakers-community
- Ik neig naar een parallel systeem, mede vanwege schaduw op platte dak, maar ook zekerheid dat systeem deels blijft werken bij defect paneel, en het monitoren vind ik wel grappig. Maar is dit het waard t.o.v. een serieel systeem, of kan dat al niet in mijn situatie? Alle installateurs adviseren gelijk een parallel systeem omdat het 'beter is'....
- Indien parallel, welke omvormer? Ik lees verschillende adviezen rondom SolarEdge en Enphase. Tips?
- Zijn er nog dingen waar ik op moet letten?

Ik zal mijn beginpost updaten als ik nieuwe offertes (of concretere offertes binnenkrijg).
Alvast bedankt voor al jullie adviezen!

Groeten,
Niels

[Voor 3% gewijzigd door The Fops op 22-01-2022 23:11]

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:59

Zenix

BOE!

Passen er geen panelen op de dakkapel?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Die zonneboiler ligt serieus in de weg.
De panelen bij de buren zijn waarschijnlijk 1640 (1650) x 992 en die zijn nog amper nieuw te verkrijgen.
Als je hem weghaalt heb je ineens veel meer keuze in panelen. Hoogte dak, dakkapel tot nok is 5m20 gok ik.

Kun je hem niet verwijderen?

Warm water kan je ook met je zonnepanelen maken.
https://heizungsshop.at/r...96/aton-power-to-heat-set
Heb het alweer 2 jaar in gebruik.

[Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-01-2022 11:50]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• The Fops
Zenix schreef op zondag 23 januari 2022 @ 11:04:
Passen er geen panelen op de dakkapel?
Nog niet nagevraagd, zou misschien kunnen. Ik dacht dat de dakkapel 120cm diep is... Wordt wel krap. En evt levert dat schaduw op op de panelen daarboven?
AUijtdehaag schreef op zondag 23 januari 2022 @ 11:46:
Die zonneboiler ligt serieus in de weg.
De panelen bij de buren zijn waarschijnlijk 1640 (1650) x 992 en die zijn nog amper nieuw te verkrijgen.
Als je hem weghaalt heb je ineens veel meer keuze in panelen. Hoogte dak, dakkapel tot nok is 5m20 gok ik.

Kun je hem niet verwijderen?

Warm water kan je ook met je zonnepanelen maken.
https://heizungsshop.at/r...96/aton-power-to-heat-set
Heb het alweer 2 jaar in gebruik.
Hmm, gaat niet m'n voorkeur naar uit denk ik. Meerkosten van weghalen weet ik niet maar zal ook niet gratis zijn.
Ik heb net even dakpan gemeten, is lengte 33cm,dus er lijkt 165cm ruimte boven zonnecollectoren te zijn, inderdaad krap.
Ik zal eens bij de buren vragen welke panelen er liggen.

Andere opties nog?

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:16
De panelen er gewoon een paar centimeter overheen laten vallen?

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:59

Zenix

BOE!

The Fops schreef op zondag 23 januari 2022 @ 13:16:
[...]

Nog niet nagevraagd, zou misschien kunnen. Ik dacht dat de dakkapel 120cm diep is... Wordt wel krap. En evt levert dat schaduw op op de panelen daarboven?

Andere opties nog?
Panelen in landscape laten leggen op de dakkapel, dan passen er misschien wel twee en maakte de diepte niet uit. Als je dan die panelen op 10 graden laat leggen, zie ze waarschijnlijk niet eens en de andere panelen hebben er geen last van.

• The Fops
Ja goede opties. Ik ga het eens navragen wat nog mogelijk is.

Hoe staan jullie tegenover solaredge in mijn situatie?

• The Fops
Iemand nog advies of parallel in mijn situatie nodig is of niet?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee