Toon posts:

zonnepaneleninstallatie voorbereiden op uitbreiding toekomst

Pagina: 1
Acties:

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 26-01 17:48
We verbruiken in onze huidige woning 2.500Kwh per jaar, in onze nieuwe woning gaan we gelijk gasloos waardoor ons verbruik dus ongeveer op 5.000kwh uit komt verwacht ik.

Wij gaan in mei zonnepanelen plaatsen, twijfelen nog over paar dingen.
Op het platte dak van de garage (-4 graden richting zuid) kunnen we in principe aardig wat kwijt.

eerste installatie
mijn idee was JA-Solar 495 panelen te plaatsen op 13graden richting zuid op een 3 fase 5 of 6kW omvormer.
Dit deel kunnen we zelf uitvoeren. Kosten ongeveer 3.700 euro voor 12 panelen, 4.200 euro voor 14 panelen (+/- 62ct per kWh)

Is het rendabel om de uiterste 2 linkerpanelen hier nog te plaatsen? Of levert dat teveel schaduwvorming op in de omvormer waardoor de hele string stopt (en het dus juist niet rendabel is). De schaduw komt van het naastgelegen huis.
Volgens sunny design is
14 panelen 6.099 kWh = 436 kWh per paneel
12 panelen 5.363 KWh = 447 kWh per paneel

eventuele uitbreiding
Voor uitbreiding in de toekomst als het nodig is, zouden we ook het dak van de woning willen gebruiken.
Dit laten we dan uitvoeren (dat dak gaan we zelf niet op).
kosten voor 16 panelen (325 full black) 4.200 euro (+/- 81ct per Kwh)
Beide zijde 8 panelen waarschijnlijk. dit zou uit kunnen op een 3kw omvormer.

Maar, kan ik dan beter voor het zuiddak gelijk gaan voor 2 losse 1-fase omvormers die op verschillende fase terugleveren, zodat ik makkelijker kan uitbreiden? Als ik voor 3Kw omvormers kies, kan ik nog onder de overbelastinggrens blijf volgens ABB
Immers is 14A (3000/230)+25A uit het net=39 A.

Of kan ik beter een 3-fase omvormer pakken voor de eerste installatie van 6Kw en in de toekomst de uitbreiding op een polystring op de 2de mppt aansluiten? (verlies van 6Kw omvormer is 600kwh t.o.v. een 10Kw omvormer) probleem is dan weer dat ik de kabels van de zonnepanelen naar de omvormer dient te krijgen.

edit:
daarnaast, bij 3 omvormers op 1 fase, zou ik bijvoorbeeld ook een 3-fase aardlekschakelaar van 300mA gebruiken en 3 standaardautomaten. als ik dit verdeel per fase ben ik een stuk goedkoper uit dan 3 losse ALAMATS.

[Voor 4% gewijzigd door Murkmans op 28-01-2022 20:46]

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:18
Mbt de 2 extra panelen: wanneer heb je schaduw?
Normaal gesproken is het slim om ze er bij te plaatsen. Vaak is de schaduw begin of einde dag, en dan kost het niet veel opbrengst, zeker met een omvormer zoals sma die goed met schaduw overweg kan.

In sma design kan je kijken welke omvormer het best geschikt is.

Een 3fase aardlekschakelaar hoort eigenlijk alleen voor 3fase groepen gebruikt te worden,
Niet bij 1fase

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

• BarryH
Een 3fase 5kw omvormer is 8ampere per fase. Op elke fase kan er dan nog een 16a omvormer bij, bv 1fase 3,6kW.

Alternatief neem je voor de 5kw een 1fase omvormer, maar dat hoort eigenlijk niet. Zie OP van het pv topic

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

• BarryH
Nb elke dakorientatie moet je eigenlijk een eigen mppt geven.
Dus je hebt er 3 nodig, dus 2 omvormers (1 omvormer met 3mppt is heel zeldzaam)

• BarryH
Nb2 een 3 fase omvormer is beter voor lange strings. 1fase voor korte.
Zie ook sma design

• BarryH
Waarschijnlijk is 14 panelen op een 3fase omvormer en dan 2x8 op een 1fase omvormer een goede keuze

• Murkmans
@BarryH thanks!

Als ik het uitreken in Sunny design, zou ik ook oost en west combineren op één ingang als polystring, of is daar iets op tegen?

Dan kan ik beter direct een 8kW omvormer nemen.

verschil met 10kW is minimaal.

• Murkmans
BarryH schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 21:49:
Een 3fase 5kw omvormer is 8ampere per fase. Op elke fase kan er dan nog een 16a omvormer bij, bv 1fase 3,6kW.

Alternatief neem je voor de 5kw een 1fase omvormer, maar dat hoort eigenlijk niet. Zie OP van het pv topic
Als ik het goed begreep uit het ABB rapport, zou ik met een 3fase 5kW, dus 8a en een 1fase omvormer erbij, teveel Ampere door de groepenkast hebben lopen. Dan zou ik de de hoofdschakelaars en aardleks in 63a moeten uitvoeren.

5kW 1 fase wordt het sowieso niet.

• BarryH
Wat komt er uit sunny design met een 3fase 5kW omvormer en een 1fase 3kW omvormer?
dan weet je het verschil.

Polystring weet ik niet zoveel van. volgens mij werkt het vrij goed als er geen schaduw is. Bij schaduw op 1 van de dakvlakken en niet op het andere gaat het minder goed. n.b. SMA sunnydesign kent je schaduw situatie niet. op youtube heeft sma ook wel filmpjes waarin dit wordt uitgelegd

met 1 8kW 3f omvormer ben je waarschijnlijk iets goedkoper uit dan 1 5 of 6kW 3f en 1 3,6kW 1fase, maar heb je iets minder opbrengst.

Ikzelf ben fan van gewoon veel kW panelen neerleggen en het eenvoudig/goedkoop houden. Je zou ook nog naar b.v. goodwe omvormers kunnen kijken.
Verder heb ik in de meterkast ook kWh meters zitten voor de omvormer groepen. Dat blijft toch de makkelijkste manier om voor de langere termijn de opbrengst te registreren. (in een simpele excel waar ik 1x per maand de standen intyp)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:30
BarryH schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 23:01:

Polystring weet ik niet zoveel van. volgens mij werkt het vrij goed als er geen schaduw is. Bij schaduw op 1 van de dakvlakken en niet op het andere gaat het minder goed. n.b. SMA sunnydesign kent je schaduw situatie niet. op youtube heeft sma ook wel filmpjes waarin dit wordt uitgelegd
Polystring over tegenover liggende dakvlakken zou best goed moeten werken. Komt er een paneel deel in schaduw dan gaat de stringspanning gewoon omlaag om een diode te triggeren.
De andere string heeft geen paneel deel met slechte opbrengst en hier zal geen paneel deel uitvallen. Wel wordt deze string iets buiten Vmpp getracked en dus iets minder genereren. Een groot deel van de dag ligt dat dakdeel toch in schaduw dus het is beperkt verlies.

Je moet wel dezelfde aantallen van dezelfde panelen gebruiken. Kunnen er ook maar echt 8+8 dan is dat niet zo erg. Kunnen er op 1 dak 10 en de andere 8 dan is het wat zonde.

Wat wel en probleem is dat de zware SMA omvormers en enorme minimum Vmpp hebben. Dan heb je met een string van 8 vrij beperkt tot geen ruimte voor shadefix om het werk te doen.

GoodWe doet dat beter, maar kan officieel meestal de polystring stroom niet aan.

Met meerdere omvormers loop je hard richting SolarEdge kosten. Met 8+8+14 verwacht ik dat dit goed gaat draaien. Wel zijn initieel S500B, of een andere uit de 85V serie, optimizers nodig vanwege initiële stringlengte van 14.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Murkmans
@BarryH met een 5Kw omvormer verlies ik ruim 700kwh op jaarbasis, 6Kw omvormer kan wel, dan is aftopping nog geen 50kwh.

En dan voor oost/west een aparte omvormer met 2mppt's van 3Kw. Aftopping is dan echt minimaal <20kwh.

Maar dan kom ik toch juist weer in het gevaar van overbelasting op 1 fase? Immers levert de 6kwh omvormer 9,1A en de 3kW 13,7A op 1 fase dus 22,8A. Samen met 25A uit het net is dat 48A, dus 8 teveel op de betreffende fase.

Of zou het dan voldoende zijn een 63a 3-F aardlekschakelaar te installeren voor de 3-f omvormer en overige krachtgroepen. En de fase waar de andere omvormer op zit, ook te voorzien van 63A?

@Ronald de 3 fase omvormers starten bij 125v, 1 fase bij 100V. Dus dat verschilt niet zoveel.

[Voor 5% gewijzigd door Murkmans op 29-01-2022 13:55]

• BarryH
De meterkast issues worden goed uitgelegd in:
PV in de meterkast van ABB

mijn conclusie daaruit is dat aardlekautomaten het handigste zijn. dus in jouw voorbeeld 1 3f 16A aardlek automaat en 1 1f 16A aardlekautomaat

mbt de efficiency: 3f omvormers hebben een hogere optimale mppt voltage (1f ca 360V en 3f ca. 580v dacht ik).

Door in sunny design een 3fase omvormer te selecteren met de 2x8 panelen polystring aangesloten kan je dat zien (en vergelijken met de 1fase resultaten hierboven)

• Murkmans
Waar kan ik het optimale vermogen vinden of staat dat niet in de datasheets?,

Dat komt op het volgende uit in polystring. Dat zou wel kunnen dus, maar relatief dure oplossing met 2x 3-fase omvormers.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:30
Murkmans schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 13:54:

@Ronald de 3 fase omvormers starten bij 125v, 1 fase bij 100V. Dus dat verschilt niet zoveel.
Starten is 1, onder Vmpp is het eten wat de pot schaft. Geen schaduw management. Dus een meeuw op 1 paneel en alles kakt in.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• BarryH
@Murkmans voor 3f staat opgegeven ingangsspanning 580volt. bij 1f omvormers zal 360v staan

In de laatse sunny design zie je nu 4101 kWh per jaar met de 2x8 panelen. bij de 1fase omvormer was dit 4144. De 3fase omvormer is minder efficient bij de relatief korte strings.

Om nu schaduw te "modelleren" kan je dezelfde vergelijking maken met 2x6 panelen (dus aanname dat 2 panelen uitgeschakeld worden door de diodes). dan zal je een groter verschil zien.

Het kan goed zijn dat alles op 1 8kW 3f omvormer een goede keuze is. Door dit te modelleren krijg je daar goed inzicht in.
En je kan idd de solaredge (met optimizers) en de goodwe (1 3f omvormer van 8 of 10kW) ook bekijken.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee