Toon posts:

Zonnepanelen op (licht) hellend PVC dak

Pagina: 1
Acties:

• Pellicaantje
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:37
In mijne eerdere posts voor een nieuwe warmtepomp werd al geadviseerd om (ook) voor zonnepanelen te gaan. Dat advies toch maar ter harte genomen en we zijn begonnen met het opvragen van verschillende offertes.

Dat bleek helaas wat lastiger te zijn dan we verwacht hadden omdat we een licht hellend (6/7%) PVC dak hebben van 15 jaar oud. Uiteindelijk hebben we drie partijen bereid gevonden om te komen kijken en een offerte uit te brengen.

We hebben een jaarverbruik van ongeveer 4500 KwH (gasloze woning, stadsverwarming voor verwarming en warmtepompboiler voor SWW). Het dak is zuidwest georiënteerd en er zijn geen bomen o.i.d. in de buurt. Wel staat er op het dak een airco (nog niet zichtbaar op de foto's van google maps) en zitten er twee afvoeren op het dak welke voor schaduw zorgen.

Naast het "hellende dak" is er ook het dak op de aanbouw (plat PVC). Dit is ongeveer 2 meter diep en 5 meter breed.
Foto's

Het gaat om het dak links naast het dak met de zonnepanelen.
Beschikbare (dak)ruimte
Hellend dak: 5m x 5m
Aanbouw: 2m x 5m
Huidige elektriciteitsaansluiting
1x30
Budget en doel
Het doel is het verlagen van de elektriciteitsrekening.
Het budget is €7.500 (ex. btw).
Bijhouden van data
Ja ik wil de data bijhouden. Ik heb Domoticz thuis en wil de data daar integreren.
Daarnaast komt er een nieuwe warmtepompboiler. Met het oog op de (mogelijke) afname van de salderingsregeling wil ik dat de omvormer de warmtepomp kan aansturen.
Reeds verkregen offertes
We hebben inmiddels 3 offertes gekregen.

Offerte 1:

Legplan:

Deze offerte bevat glas-glas zonnepanelen en is veruit de duurste. We hebben inmiddels gevraagd om een tweede offerte met glas-folie panelen. Heeft een glas-glas paneel in jullie ogen toegevoegde waarde?

Offerte 2:

Legplan:

Deze partij is nog niet langs geweest, maar heeft op basis van de luchtfoto's en input vanuit mij een offerte opgesteld. Vrijdag komen ze langs om te kijken naar de situatie.

Offerte 3:

Legplan:

Deze partij is vandaag langs geweest en heeft op basis daarvan een offerte opgesteld. Ze vonden het een lastig dak en willen de panelen niet "plat" op het dak monteren, maar een aanvullende helling gaan creëren door middel van het montagsysteem. Dit heeft niet mijn voorkeur omdat de panelen vanwege de looks en de hoeveelheid panelen die we dan kwijt kunnen.
Regio
Den Bosch

Wat vinden jullie van de ontvangen offertes?

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:10

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ik vind ze allemaal vrij duur, maar ze hebben het druk natuurlijk.
Voor Solaredge zie ik weinig meerwaarde en wel meerprijs.
7 graden is weinig, maar kan wel. Ik zie een dakterras waarvandaan je eventueel met een glazenwassersborstel 1x per jaar iets kan doen. Ik kan me goed voorstellen dat het optisch onacceptabel is om de helling te vergroten.
Je kunt wel licht NO/ZW dakjes maken, of een paar graden smokkelen met het montagemateriaal.

Op een wit dak zijn bifacial panelen leuk, maar die zijn niet aangeboden?

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• Pellicaantje
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:37
Bedankt voor je reactie. Vanaf het dakterras kunnen we inderdaad erg gemakkelijk op het dak om ze schoon te maken.

De solaredge zou zijn omdat de helling op de aanbouw anders is dan die van het dak. Klopt dat niet?

De offertes zijn inderdaad wel redelijk duur. Ik denk dat dat komt omdat ze de panelen moeten bevestigen op het pvc. Ik heb weinig referentiemateriaal gevonden helaas. Dus ik kan het slecht vergelijken.

De eerste offerte is met bifacial panelen, maar die zijn wel een aanzienlijk stuk duurder. Heeft een dergelijk paneel zoveel meer opbrengst?

• Proton_

Proton_

Team Welles

Het scheelt iets van 2-10%, afhankelijk van een heleboel factoren :)
Het zijn wel gratis fotonen, natuurlijk.
Misschien durft @WackoH of @AUijtdehaag daar wat over te roepen.

Ik kan nergens vinden dat de Solarwatt 60M bifacial is, dat lijkt me ook niet met een witte backsheet?

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• Jan Willem2
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17-01 14:06
Glas-Glas panelen zijn bifacial en hebben daardoor een hogere output. Ze zijn wel erg zwaar en dus hogere dak belasting. Meerwaarde is twijfelachtig hoor... Solaredge is top technology en heeft meerwaarde als er een mismatch is in het systeem.

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Pellicaantje schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 21:32:

Dat bleek helaas wat lastiger te zijn dan we verwacht hadden omdat we een licht hellend (6/7%) PVC dak hebben van 15 jaar oud. Uiteindelijk hebben we drie partijen bereid gevonden om te komen kijken en een offerte uit te brengen.
Dit klinkt een beetje als mijn topic, alleen heb ik een dak van ~17 jaar oud met een hoek van 10 graden en bitumen bekleding op het N/NO. Daar is uiteindelijk gebruik gemaakt de Quickslide PV ankers. Deze zijn ook beschikbaar voor jouw dak en zie ik ook in offerte 2 staan. Ik vind de kosten wel vrij hoog ook, voor een enphase IQ7+, 16x325Wp inclusief Envoy-S metered op 3-fasen was ik 7700 kwijt (waar de BTW nog af gaat natuurlijk). En dat is alweer even geleden :)

Website

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Jan Willem2 niet elk glas-glas paneel is bifacial. Zeker niet met witte backsheet :)
En niet elk bifacial paneel is dubbelglas.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee