Ervaringen met bitumen (schuin) dak en montage zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:
  • 27.577 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik ben momenteel bezig met het oriënteren op een nieuw zonnepanelensysteem in verband met een andere woning. Op mijn vorige woning heb ik 5 jaar lang een installatie gehad op het zuidoosten met 9 panelen van 275wp op een pannendak. Altijd naar tevredenheid en daarom ook voor het (voor ons) nieuwe huis weer aan het kijken naar een nieuw systeem.

Het gaat om een bitumen dak met een helling van ongeveer 10 graden met een ligging op noord/noordoosten. Van een aannemer die regelmatig werkzaamheden heeft uitgevoerd aan vergelijkbare huizen zit er onder de dakbedekking een isobouw slimfix paneel zonder stoflatten. Wanneer ik op de site van isobouw kijk kom ik het volgende tegen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g0Z2b9KUX3akG9BN8XEFuYQl_-E=/f/image/zwe59uil3lMUYOIEJ49jFrwA.jpg

Dit lijkt op een laag isolatie onder de laag bitumen. Het dak zelf vanaf de buitenkant (achterzijde) gezien ziet er als volgt uit:

Linkerzijde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xDVXqZ_y2A3neUprOwTb8v_v80Q=/f/image/0YxHz44OUm1Y1ZVTrUTMeh1z.jpg

Rechterzijde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cY2mI_SNWBGie0yUGijgXbHToKg=/f/image/mSHIQ2BqEJD3Fb6pFTUaLfUO.jpg

Overzicht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JYVa0jCPgehouRR_GbnQq4cvSUE=/f/image/iH6yUFBRi5BKYxtUMWORnVMz.jpg

Zoals te zien is op de foto's is er een behoorlijk dakrand, met name aan de zijkanten. Ik denk dat dit al snel 50cm is qua hoogte en breedte. Aan de voor en achterzijde is deze wat minder hoog. Ik ben mij er van bewust dat dit geen ideale situatie is en dat optimizers (ook vanwege het pijpje van de CV) een must zijn. De panelen zullen niet tot aan de rand kunnen liggen. Aan de binnenzijde van de woning zitten er ongeveer om de 170 cm houten balken.

Veel standaardleveranciers haken af bij het zien van dit dak, want een partij als Coolblue wil liever een hakendak met dakpannen aangezien dat veel makkelijker is. Ik maak mij vooral zorgen om de montage en lekdichtheid en vroeg mij af wat jullie ervaringen zijn. Ik heb een offerte van Bongosolar ontvangen voor 12 panelen. Bij een vergelijkbare woning zijn deze recent geplaatst, 2 rijen van 5 aan de rechterzijde + 2 aan de linkerzijde onderaan. De offerte is als volgt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
12 * AEG monokristallijn black 325Wp zonnepanelen
aansluitkabels en MC stekkers
20 jaar productgarantie
10 jaar garantie op 90% van het nominale vermogen
25 jaar garantie op 80% van het nominale vermogen
omvormer(s) SolarEdge 3500H
12 stuks P370 optimizers (25 jaar garantie)
12 jaar garantie op de omvormer
Totale prijs € 6.442,02

Voor zover ik het begrijp maken zij gebruik van Valk dakhaken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iB5Ju6-3-x7dRYzT_ptwQsbGSK8=/f/image/5PGOrGZ2AE0YsQpDureg0AMn.jpg

Mijn vraag is eigenlijk of dit een fatsoenlijke prijs is en of er anderen zijn met ervaringen van dit dak icm de isolatie onder het dak?
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:13
Hoeveel kan de dakconstructie dragen? Leg anders een strook EPDM neer met daarop stoeptegels en daaraan vastgeschroefd montagerails. 10 graden helling schuift dit niet weg hoor. Gebruik wel ruim tegels, dat ze niet van je dak waaien.
Oriëntatie van het dak staat niet in je verhaal, dus of SE echt nodig is weet ik niet, een CV pijp los je ook wel op met een tigo.
Verder vind ik het duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
Dank voor je reactie! Zijn tegels echt zo nodig bij een licht schuin dak? Bij een plat dak met stellingen/hellingen heb ik het wel vaker gezien, maar bij een dak zoals ik heb eigenlijk niet. Ik zie dat bijvoorbeeld Clickfit ook oplossingen heeft:

https://www.esdec.com/nl/clickfit-basic-bitumendak/

Wat betreft de prijs denk ik ook dat er nog wel wat mogelijk is, maar de risico's zijn natuurlijk ook een stuk groter wanneer er iets mis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:14

Nakebod

Nope.

Om het lekvrij te houden: Balken op het huidige dak leggen (Verticaal, zodat er geen water op horizontale balken blijft zou dan wel de voorkeur hebben denk ik).
Over die balken bitumen branden. Montagesysteem op balken bevestigen.

Zelf een vergelijkbaar dak alleen dan zonder hoge rand, zelf met nog iets minder helling, en daar wilde de leverancier dat ook doen.
Uiteindelijk heeft hij wel wat anders gebruikt, zou eigenlijk niet eens weten wat precies :+ (Heuj die clickfit lijkt wel op wat ik heb: https://photos.app.goo.gl/YrEQHRaNGxEZvM948)
Liggen in ieder geval met dezelfde hellingshoek als het dak.
Minder ideaal dan schuin, maar wel het beste wat hier kon.

[ Voor 19% gewijzigd door Nakebod op 24-03-2020 22:36 ]

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:35
Op dit type dak kunnen geen dakhaken geschroefd worden, de schroeven zitten dan alleen vast in isolatieplaat. Wat je inderdaad kan doen is verticale balkjes op het dak monteren, eventueel door het dak heen vastbouten en die balkjes dan inpakken in bitumen. Dan is het waterdicht en zit het vast. Daar kun je dan op vastschroeven met haken, daar rails aan vast etc.
Er zijn ook systemen verkrijgbaar waarbij er een soort pen door het dak gaat met een schotel eraanvast. Die schotel zorgt dat de pan stabiel blijft. Dat wordt weer afgewerkt met bitumen. Daar komen rails aan vast etc.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:05

Freakie1NL

Grote Baas

Misschien denk ik verkeerd hoor maar is een platdak montage set niet gewoon mogelijk hier? Helling is nou niet echt heel schuin. Inderdaad balken toevoegen om het gewicht te verdelen, frame van maken zodat een stevig geheel is en dan vervolgens als op een platdak monteren.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
No Hands schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 07:47:
Op dit type dak kunnen geen dakhaken geschroefd worden, de schroeven zitten dan alleen vast in isolatieplaat. Wat je inderdaad kan doen is verticale balkjes op het dak monteren, eventueel door het dak heen vastbouten en die balkjes dan inpakken in bitumen. Dan is het waterdicht en zit het vast. Daar kun je dan op vastschroeven met haken, daar rails aan vast etc.
Er zijn ook systemen verkrijgbaar waarbij er een soort pen door het dak gaat met een schotel eraanvast. Die schotel zorgt dat de pan stabiel blijft. Dat wordt weer afgewerkt met bitumen. Daar komen rails aan vast etc.
Het niet kunnen monteren vanwege de isolatie was ook al mijn idee, vandaar dat ik de optie van Bongo niet helemaal goed begreep. Heb je een voorbeeld van die verticale balkjes of de montage methode waar je het over hebt? Krijg je dan zoiets?:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wnvy6LHJtkWa5iSnK_ZZ-GFwwto=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jNQY15iQ1ayS6IhYv3hnLfyy.jpg?f=fotoalbum_large

Het systeem met werkt dan volgens mij met bijvoorbeeld stokschroeven die je in de onderliggende dakconstructie kunt maken. In mijn geval zijn dat dan de balken aan de binnenzijde, met als enige nadeel dat een groot deel is niet bereikbaar is binnenin vanwege een verlaagd plafond. Moet je aan de binnenkant iets doen daarvoor?
Jual solar heb ik ook al meerdere keren gevonden, maar een partij vinden die hier veel ervaring mee heeft vind ik nog een lastige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
J0YR1D3R schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 09:28:
[...]

Heb je een voorbeeld van die verticale balkjes of de montage methode waar je het over hebt?

[...]
https://www.zonnig-zonnep...te-zonnepanelen-nijmegen/

Stokschroeven kan ook maar dat is lastig monteren hoor. Je moet exact in de onderliggende balken komen en de afstand van die balken moet ook een beetje kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
@No Hands Dat ziet er niet gek uit, echter hoe is de bevestiging van die houten latten die je hier ziet dan op het dak? Dan loop je toch ook tegen het probleem van de isolatie aan of het monteren in de houten balken wat lastig is?

Afbeeldingslocatie: https://www.zonnig-zonnepanelen.nl/wp-content/uploads/2014/01/15-zonnepanelen-Nijmegen1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Dat kun je gewoon door de isolatie heen met een bout en moer doen bijvoorbeeld. Of in de balk, of binnen planken gebruiken waar je dan weer in vastschroeft. Hangt ook een beetje af van je binnenafwerking.
Als je hiermee in de balken vast gaat en je zit er per ongeluk net naast dan komt er toch weer nieuwe bitumen overheen om die balken af te plakken. Een stokschroef is lastiger. Daar zit vrij veel beweging in en dan is er alleen een rubber dop om het waterdicht te houden, daar is het niet voor bedoeld.

[ Voor 42% gewijzigd door No Hands op 25-03-2020 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
@No Hands Volgens mij klinkt dat alsof het voor dit dak wel de best geschikte oplossing is. Helaas is het wel zo dat aan de binnenkant de balken niet te bereiken zijn voor 90% van het plafond aangezien dat een verlaagd/dicht plafond is. Heb je enig idee wie er in de randstad met dit principe kan werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Nee sorry ik ben niet bekend in de randstad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:12

DjVe

Hatsaflats!

Het hangt er ook wel een beetje vanaf hoe het dak opgebouwd is. Als er onder het bitumen een laag zit waar je op kan schroeven, dan zijn latten met een extra laag bitumen een prima methode. De meeste dakdekkers (dus ook diegene die je dak heeft gemaakt) moeten dit gewoon prima kunnen uitvoeren.

Het direct schroeven op het dak met lange (stok)schroeven met rubbers en kit....ik ben daar niet kapot van. Dat kan na een aantal jaar gaan lekken en dan zit je daar met gaten in je dak.

Dat Jual systeem is ook supermooi, maar ontzettend duur. Qucik-Slide is een betaalbaar alternatief en ik heb daar in het verleden best wat contact mee gehad voor wat grotere PV systemen en dat verliep altijd naar wens.Volgens mij doen ze ook particulieren. Ze gebruiken dan hun eigen potjes met montagemateriaal van Valk of Construct. Het is wel wat duurder, maar het ligt echt knettergoed vast en kans tot lekkage is minimaal.

Met ballast op het dak leggen zou ik niet doen. Vanaf 6 graden helling is iets een hellend dak en bij nagenoeg alle fabrikanten ben je dan verplicht wegens garantie om te verankeren. Meer ballast is ook meer belasting op je dak en het is ook maar de vraag of je dak dat binnen de constructieve toleranties kan opvangen. Volgens mij wil je met deze risico's niet gaan spelen.

edit: Je kan ook nog eens kijken naar Soprafix EVO. Ik heb dat een keer toegepast op een school waar ze net een nieuw dak hadden wat ik niet mocht doorboren. Dat werkte op zich ook wel goed, maar was met optimizers wel onhandig (wegens kabels opknopen). Maar dat systeem brand je dus direct op bitumen. Dus totaal geen schroeven. Ik ken echter niet zoveel installateurs die dat doen in Nederland (alleen Vriend Duurzaam uit het hoge noorden)

[ Voor 14% gewijzigd door DjVe op 27-03-2020 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
Cpt.Chaos schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 22:16:
Oriëntatie van het dak staat niet in je verhaal, dus of SE echt nodig is weet ik niet, een CV pijp los je ook wel op met een tigo.
Verder vind ik het duur.
Ik heb inmiddels ook de ligging toegevoegd, het gaat om N/NO dus nee, niet ideaal maar alsnog door de vrij vlakke ligging wel aardige opbrengst. Wat is voor jou een betere prijs met een dergelijke setup en 12 of 15 panelen? Ik weet dat AEG panelen wel duurder zijn dan bijvoorbeeld Chinese panelen.
DjVe schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 09:02:
Het hangt er ook wel een beetje vanaf hoe het dak opgebouwd is. Als er onder het bitumen een laag zit waar je op kan schroeven, dan zijn latten met een extra laag bitumen een prima methode. De meeste dakdekkers (dus ook diegene die je dak heeft gemaakt) moeten dit gewoon prima kunnen uitvoeren.

Het direct schroeven op het dak met lange (stok)schroeven met rubbers en kit....ik ben daar niet kapot van. Dat kan na een aantal jaar gaan lekken en dan zit je daar met gaten in je dak.
Ik begrijp van mensen hier in de straat die ook via Bongo hun installatie hebben laten doen dat ze wel tevreden zijn en er inderdaad een systeem met kit is gebruikt. Er is geschroefd in de latten van de isolatie. Van Bongo zelf heb ik deze informatie en montage gekregen:

De constructie is zeker sterk genoeg en we kunnen gebruik maken van de latten die op de componenten van de isolatie zijn bevestigd. Die kunnen we opzoeken en op schroeven. Voor een afbeelding van de staaldakvoetjes zie de bijlage.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KfAPEHBS7XaXAIM6RaeyriYNDJk=/f/image/B9vELfOFjZMtyFTwa0EgwGYG.jpg
Dat Jual systeem is ook supermooi, maar ontzettend duur. Quick-Slide is een betaalbaar alternatief en ik heb daar in het verleden best wat contact mee gehad voor wat grotere PV systemen en dat verliep altijd naar wens.Volgens mij doen ze ook particulieren. Ze gebruiken dan hun eigen potjes met montagemateriaal van Valk of Construct. Het is wel wat duurder, maar het ligt echt knettergoed vast en kans tot lekkage is minimaal.
Ik heb inmiddels een aantal bedrijven gevonden via de groothandel die iets kunnen doen met QS-PV montage. Helaas heb ik nog geen reactie van hen ontvangen en weet ik niet waar zij op uit komen qua prijs, even afwachten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
Ik lees dat het bij SolarEdge ook nogal nauw luistert welke combinatie je gebruikt van optimizers/omvormer en het aantal fasen (Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?). Ik weet niet of dat ook bij het voorstel wat ik heb ontvangen een probleem gaat worden? Het is voor zover ik kan vinden een 1-fase omvormer (SE3500H).

De bewoners verderop in de straat hebben een prijs van 6800 betaald (waar afaik de BTW nog vanaf moet) voor 15 panelen met een Solaredge omvormer en 15 AEG 325wp panelen. Is dat een reëlere prijs? Ik ben niet getrouwd met AEG dus andere alternatieven zijn wmb ook prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
J0YR1D3R schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 21:49:
[...]

Ik heb inmiddels een aantal bedrijven gevonden via de groothandel die iets kunnen doen met QS-PV montage. Helaas heb ik nog geen reactie van hen ontvangen en weet ik niet waar zij op uit komen qua prijs, even afwachten :)
Een van de partijen heeft inmiddels gereageerd. Zij bieden ook complete sets panelen en omvormers aan in combinatie met deze ankers en hebben een voorkeur voor Enphase of de APS QS1 micro omvormers omdat ze met SolarEdge veel defecten meemaken in het veld. Ook gebruiken zij DMEGC panelen (kende ik nog niet). Is dat een goede optie of zouden jullie dan toch toch eerder voor JA Solar of Trina Solar gaan?

Zij geven aan dat bovenstaande montage manier van Bongo met Clickfit op bitumen niet heel "veilig" is omdat het slecht is voor de bitumen vanwege de grote druk op een klein stuk. Eigenlijk wil je niet op zo'n klein punt veel gewicht hebben want dat gaat je bitumen/isolatie in drukken. Hebben jullie nog meer tips/trucs?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

De kans op lekkages op langere termijn is gewoon wat groter. Aan die voetjes of stokschroeven hangt nogal wat gewicht en het is een behoorlijk oppervlak waar wind onder kan komen. Op langere termijn gaat er een keer iets los. Met die QS voeten heb je in ieder geval een product wat er voor gemaakt is en beter beschermd tegen slijtage. Ik zou dat altijd verkiezen boven geschroefde voetjes/stofschroeven door je bitumen.

Enphase is zeer degelijk spul met inderdaad een zeer laag uitvalpercentage, APS heb ik in het verleden veel negatief nieuws over gehoord. DMEGC is volgens mij wel oké materiaal. Trina en JA zijn wat groter en hebben mogelijk wat meer kans op het afgeven van garantie bij defecten over 9 jaar, maar aan de andere kant...

1. defecte panelen komen eigenlijk niet zo veel voor (tenzij glasbreuk bij extreem weer, maar dat is verzekeringswerk)
2. Bij Enphase maakt het geen drol uit wat je er als vervangend paneel in hangt, dat is nou juist het mooie aan dat systeem :) Men moet alleen even letten op de maat van het frame.

Het is echt niet zo dat een B merk paneel ook echt minder goed presteert tegenover een A merk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-05 22:46

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Hout opschroeven naar de laag onder de isolatie (daar zit een laag hout toch?) en dat vast branden en daarna er met rail overheen is vrij gebruikelijk. Dat kan dan ook een rail zijn die je normaal voor een staaldak gebruikt, dan wel van die clickfit voetjes.
Wij hebben laatst zo een dak met 1100 panelen zo bevestigd op 20+ meter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UQuzruAeJxNXLQ-hrNbG9Z9jQjc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0z4ntX0llMipKXasGQrHunEo.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EbkDEEhSjsLwgyUWulwUeVebgCs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UGB3zFRgE7BfU5rcg3B4rXhp.png?f=fotoalbum_large

Stokschroeven zou ik niet doen, dat is gebruikelijk als je weet waar de balken zitten, en is veel stel werk, terwijl dat niet nodig is als het dak redelijk vlak is, zoals bij een nieuw dak gebruikelijk is.

[ Voor 61% gewijzigd door Andre1973 op 19-04-2020 01:07 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:25
Wat is het uiteindelijk geworden? Ik zit met dezelfde situatie. Het liefste zou ik niet door de dakbedekking heen willen boren. Al mijn buren gebruiken ballast, maar ik kan niet vinden welk systeem ze hebben gebruikt (ze weten het zelf ook niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
@peligro2k Nog niets, maar dat heeft meer te maken met de beschikbaarheid van panelen dan met de keuze van de bevestiging. Ik ben er vrij zeker van dat voor dit dak de QSPV dakankers het beste zijn, aangezien deze door een dakdekker worden geplaatst en afgewerkt. Schroeven in het dak met dakhaken zie ik echt niet zitten. Momenteel wacht ik nog op 1 reactie van een partij en daarnaast heb ik 1 serieuze optie al liggen waar de panelen dus nog even een dingetje zijn qua voorraad :)

Heb jij ook een hellend dak of is jouw dak plat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
J0YR1D3R schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 20:22:
@peligro2k Nog niets, maar dat heeft meer te maken met de beschikbaarheid van panelen dan met de keuze van de bevestiging. Ik ben er vrij zeker van dat voor dit dak de QSPV dakankers het beste zijn, aangezien deze door een dakdekker worden geplaatst en afgewerkt. Schroeven in het dak met dakhaken zie ik echt niet zitten. Momenteel wacht ik nog op 1 reactie van een partij en daarnaast heb ik 1 serieuze optie al liggen waar de panelen dus nog even een dingetje zijn qua voorraad :)

Heb jij ook een hellend dak of is jouw dak plat?
Ja klopt. Dit is mijn dak (met de panelen van de buren). Die hebben dus tegels gebruikt als contra gewicht. Zo doet de hele buurt het hier lijkt het. Ik kan echter niks vinden over welk systeem ze precies gebruiken. Het liefst zou ik dus niks door de dakbedekking heen boren ivm toekomstige lekkages.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/INSonkuiqPKN77ae7NG_Hh0TF8U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yrJ6jNrZXBqZO7Udrxgy04ft.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:14
Het lijkt op ze dit soort haken om tegels hebben gedaan (rechtsonder). De tegels liggen dan waarschijnlijk op rubber oid. Hoe veilig het is?

Zoiets https://www.euro-electron...erstelbaar-1002023-20-HVG
Of zelf een strip gebogen?

[ Voor 48% gewijzigd door lothar op 02-05-2020 23:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-06 09:01

Trebbors

Failure is no option!

Ik heb de panelen los op het dak liggen, op epdm, ook een graad of 10.

8 panelen, twee rijen van vier boven elkaar. De bovenste horizontale ligger van de onderste rij panelen heb ik met draadeind en een stuk CV buis strak aan elkaar geschroefd met de onderste ligger van de bovenliggende panelen. Hierdoor zou een windstoot de 8 panelen tegelijk op moeten pakken. Nog niet voorgekomen. Het dak is wel maar op drie meter hoogte, misschien minder risicovol.

[ Voor 7% gewijzigd door Trebbors op 02-05-2020 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
Trebbors schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 23:39:
Ik heb de panelen los op het dak liggen, op epdm, ook een graad of 10.

8 panelen, twee rijen van vier boven elkaar. De bovenste horizontale ligger van de onderste rij panelen heb ik met draadeind en een stuk CV buis strak aan elkaar geschroefd met de onderste ligger van de bovenliggende panelen. Hierdoor zou een windstoot de 8 panelen tegelijk op moeten pakken. Nog niet voorgekomen. Het dak is wel maar op drie meter hoogte, misschien minder risicovol.
Heb je ook nog ballast gebruikt? Of echt helemaal los?

quote]lothar schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 23:23:
Het lijkt op ze dit soort haken om tegels hebben gedaan (rechtsonder). De tegels liggen dan waarschijnlijk op rubber oid. Hoe veilig het is?

Zoiets https://www.euro-electron...erstelbaar-1002023-20-HVG
Of zelf een strip gebogen?
[/quote]

Dat ziet er inderdaad wel goed uit. Ze doen het hier overal zo, ik vraag me ook af hoe veilig het is maar er is hier nog nooit iets van het dak af gewaaid.

[ Voor 30% gewijzigd door peligro2k op 03-05-2020 11:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 04-06 21:13
Vorig jaar heb ik zonnepanelen gelegd op onze kerk, een bitumen dak met een helling van ca. 15 graden. Het heeft me toen veel uitzoekwerk gekost, omdat er niet veel standaard oplossingen zijn.

Een korte beschrijving:
1) Vanwege de constructie heb ik aan de binnenkant klemmen op de stalen spanten vastgemaakt, en stukken draadeind (M10) naar buiten gebracht.
2) Om het draadeind heb ik bitumen kit gespoten (tijdelijk, om ff een weekend te overbruggen)
3) We hebben een dakdekker gevraagd om flapjes bitumen om de draadeinden heen te branden
4) Op het draadeind komt nog een rubberen dop, daarop een kraagmoer om het geheel waterdicht te krijgen
5) Op het draadeind is met een haakse klem gemonteerd waarop de rails met daarop de panelen zijn gemonteerd. Omdat we ca. 4 meter moesten overbruggen naar de volgende spant, hebben we rails met dubbele dikte gebruikt, maar dat mag je gelijk weer vergeten.

Stap (1) mag je gelijk weer vergeten, dit is vanwege deze specifieke constructie. Afhankelijk van je dak kan je gebruik maken van draadeind of 'stokschroeven' (zie plaatje hieronder)

Foto: Hier steken de stukjes draadeind naar buiten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3uclyuz0SA8VSUHwd6iE350x0DM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c6UQsufnN5UL3x5oRCsj7ksX.jpg?f=fotoalbum_large

De dakdekker brandt flapjes bitumen, hierna kunnen we hem verder gaan opbouwen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J7s2M-WD0P370zojDwL3r-Z6vuw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jf6D6m64uNqdtpKazmmnATR2.jpg?f=fotoalbum_large

Hieronder een foto van een "stokschroef" die wordt gebruikt om in houten balken te draaien. Deze heb ik vervangen door een draadeind M10. Maar hier kan je de rubber afdichting en kraagmoer goed op zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6CViKnKhihY9_jyXG0aBVNUxRlM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OcFqigzmE5MU7LxDuMgvHbNA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
@m_rick dit lijkt wel een beetje op het principe van de QS dak-ankers eigenlijk. Daarbij wordt er ook gebruik gemaakt van montagemateriaal van Solar Construct, in ieder geval bij de partij waar ik contact mee heb gehad tot nu toe. Ziet er prima uit :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johnni B
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-06-2021
Beroepsmatig heb ik beide systemen gezien/toegepast en met de draadeinden niet echt goede ervaringen.
Gaat naar verloop van tijd toch lekken door werking (rubber en uv zijn geen goede combi) en geholpen door capillaire werking langs het draadeind.
QS ankers zijn voor ons het systeem (zullen vast andere vergelijkbare systemen zijn) om toe te passen op daken met een houten dakbeschot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Op een dak met stalen spanten zal het systeem met draadeinde door het dak waarschijnlijk wel oké zijn (afdoende stijf), maar ik zou ook een systeem met QS ankers prefereren. Het geeft net even 1 laag extra bescherming tegen lekken en het zorgt ook voor extra stijfheid doordat de metalen potjes ook krachten opvangen.
peligro2k schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 21:26:
[...]

Ja klopt. Dit is mijn dak (met de panelen van de buren). Die hebben dus tegels gebruikt als contra gewicht. Zo doet de hele buurt het hier lijkt het. Ik kan echter niks vinden over welk systeem ze precies gebruiken. Het liefst zou ik dus niks door de dakbedekking heen boren ivm toekomstige lekkages.

[Afbeelding]
Ik vind dat best risicovol zitten zo. Boven de 5 graden helling heb je een hellend dak en dat betekend dat je moet gaan ankeren. Het haken van een pannendak systeem om wat tegels is niet de bedoeling.

Ik weer niet hoe de onderlaag is van dit dak, maar als het wat body heeft en het bitumen zit er echt echt goed op verlijmd, dan zou ik zelf wat dikke brede planken op het dak schroeven en daar dus weet bitumen overheen legen (zoals eerder vermeld is in dit topic). Vervolgens gewoon met een staaldak systeem aan de slag gaan (Esdec EVO bijvoorbeeld). Het is iets duurder, maar het zit wel goed vast!

Overigens is dat Esdec Evo systeem een stuk voordeliger dan een normaal pannen systeem (minder materiaal nodig), dus dat scheelt mogelijk nog iets.

Met QS ankers kan natuurlijk ook, maar is misschien wat overkill. Je zit aardig beschut en er kan zo te zien weinig wind onder.

[ Voor 80% gewijzigd door DjVe op 04-05-2020 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:02

ericplan

5180 Wp PV

Deze dingen van Arrowsol zijn misschien een oplossing? Bovendaks heb je wel een rail nodig, anders moet je veel te veel van deze dingen maken. Dat is duur en bovendien niet goed voor je dak.

http://www.arrowsol.nl/bouwkundigemontage.html

Afbeeldingslocatie: http://www.arrowsol.nl/images/roofpenetration1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.arrowsol.nl/images/roofpenetration3.jpg

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@J0YR1D3R Er is een tweaker die deze op z’n halfronde dak heeft en inmiddels 10 jaar ervaring zou moeten hebben. Kan alleen de berichten uit die tijd niet meer vinden. Ik zoek nog verder.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Het was tweaker @Woodski Helaas waren de plaatjes uit april 2010 gehost bij TinyPIC en nu dus weg.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-06 09:47
http://www.polderpv.nl/PV-newbees3.htm#19juni2010_Woodski
Nog steeds probleemloos al is het EPDM voor iedereen in het blok langzaam aan vervanging toe

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/PV-newbees/Woodski%2006_2.jpg

[ Voor 85% gewijzigd door Woodski op 06-05-2020 11:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:16
J0YR1D3R schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 13:51:
@No Hands Dat ziet er niet gek uit, echter hoe is de bevestiging van die houten latten die je hier ziet dan op het dak? Dan loop je toch ook tegen het probleem van de isolatie aan of het monteren in de houten balken wat lastig is?

[Afbeelding]
I.p.v. houten balken is er bij mij aluminium strippen op het dak geplakt.
Reden om geen hout te gebruiken was de kans op houtrot onder bitumen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5HPJyvicBTkzfwbEZNyrmvhZit0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VF2Do2l4CUh1AIEhVGfd0wrf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D1U4qpm3-cVjWf6xJR2R9CUev1Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hq8yB9wenp1G8aUOsn6irDoY.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shovelhead1340
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-06 01:54
Trebbors schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 23:39:
Ik heb de panelen los op het dak liggen, op epdm, ook een graad of 10.............Hierdoor zou een windstoot de 8 panelen tegelijk op moeten pakken. Nog niet voorgekomen. Het dak is wel maar op drie meter hoogte, misschien minder risicovol.
Echt nergens vastgezet aan het dan en ook geen ballast?
Hoe lang ligt dat er nu op als ik vragen mag?

Ik lul ook zomaar wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-06 09:01

Trebbors

Failure is no option!

shovelhead1340 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 18:29:
[...]

Echt nergens vastgezet aan het dan en ook geen ballast?
Hoe lang ligt dat er nu op als ik vragen mag?
Geen ballast maat let op, frames zoals beschreven aan elkaar vast en plat op het dak. Het dak is maar een paar graden schuin en kun je aan de voorkant vanaf de grond kan aanraken. Dus niet hoog.
6 jaar nu. 2 meter panelen dus niet heel licht.

[ Voor 6% gewijzigd door Trebbors op 09-05-2020 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyt_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-06 23:12
ChiMan schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 13:41:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat ziet er goed uit, de draadeindes zijn dan alleen bevestiged aan de alluminium strip?
Deze zijn niet door de strip in je dak (hout in mijn geval ) geboord / verankerd?

Daarna gewoon weer bitumen erop laten branden en klaar?

You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
Phyt_ schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 16:10:
[...]

Dat ziet er goed uit, de draadeindes zijn dan alleen bevestiged aan de alluminium strip?
Deze zijn niet door de strip in je dak (hout in mijn geval ) geboord / verankerd?

Daarna gewoon weer bitumen erop laten branden en klaar?
Draadeindes zijn aan de alluminium strip bevestigd en vast gemaakt met bitumen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyt_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-06 23:12
ChiMan schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 20:26:
[...]

Draadeindes zijn aan de alluminium strip bevestigd en vast gemaakt met bitumen.
Bedankt, en heeft de zonnepanelen leverancier dit geregeld of een dakdekker op basis van input van de zonnepanelen legger?

Ik moet eerst ons dak nog laten vervangen we hebben nu nog shingles, maar die zijn slecht, dus wordt het vervangen door bitumen.
Eigenlijk wil ik dat in 1x laten doen door 1 partij.

Afbeeldingslocatie: https://www.dakenshop.nl/media/catalog/category/Dakenshop-Diversen-Dakshingles_3.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Phyt_ op 15-05-2020 08:55 ]

You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
ChiMan schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 13:41:
[...]

Wanneer ik je foto's bekijk dan is er dus ook een compleet nieuwe laag dakbedekking over je oude heen geplaatst? Of zie ik het dan verkeerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChiMan
Phyt_ schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 08:55:
[...]

Bedankt, en heeft de zonnepanelen leverancier dit geregeld of een dakdekker op basis van input van de zonnepanelen legger?

[Afbeelding]
J0YR1D3R schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:11:
[...]

Wanneer ik je foto's bekijk dan is er dus ook een compleet nieuwe laag dakbedekking over je oude heen geplaatst? Of zie ik het dan verkeerd?
Klopt, mijn dak is eerst opnieuw bedekt met bitumen en daarna pas de strippen.
Dak is gedaan door een dakbedekker en zonnepanelen door een ZP leverancier.

Dit is het eindresultaat :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HitA2RnSWXlQHVSQojv5RR0COVU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aau6LEVtgRhYXQJlAWuflqFy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EGXQK7ChC9A8KddwFxP_Cy791nI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iREhpeJ3BAZoaGeb8O4GSyHc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1v-kUBq23ZiC14o-YEaPnQMKCZI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1jYJwWGDbp8GWFxwQyvvXJKg.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 45% gewijzigd door ChiMan op 15-05-2020 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-06 09:47
Mooi man, jij kan weer 20~30 jaar vooruit hiermee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
Woodski schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 15:39:
Mooi man, jij kan weer 20~30 jaar vooruit hiermee
Thanks!

En opbrengst is tot nu toe meer dan ik had verwacht vanwege mijn half ronde dak 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
Het is alweer even geleden maar ik ben bijna zover dat ik ja kan zeggen op een offerte met QS ankers. Ik heb nog 1 vraag over de SolarEdge opsteling in verband met dit topic: Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?

Het gaat om een installatie met 15x DMEGC 320Wp PERC All-Black 1665 x 1002 x 40 mm + SolarEdge OPJ300-LV power optimizers en een SolarEdge 4000HD wave omvormer. Zoals geschetst in de topicstart heb ik wel wat schaduw maar liggen er gemiddeld zeker wel een paneel of 8-10 in de zon. Met deze combinatie van panelen, omvormer en optimizer, heb ik dan ook last van de SolarEdge problematiek? Volgens mij moet de stringlengte bij deze optimizer sowieso 8 panelen zijn. Kan ik dan niet beter naar 16 panelen gaan of kan alles (15 panelen) ook gewoon op 1 string?

[ Voor 8% gewijzigd door J0YR1D3R op 31-05-2020 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:18
Dan heb je wel genoeg panelen in de zon. Dat gaat wel werken. 15 panelen is prima, 16 of 17 mag ook nog in 1 string.

Max 5700 / 320 = 17 panelen per string.

18 wordt 2 strings, dat kan een beetje tricky worden met enkel fase SE als er per string minder dan 6 panelen in de zon liggen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Misschien een paar panelen extra nemen.
Ik zie dat de optimizer embedded is.
Voor als de panelen niet meer verkrijgbaar zijn en de optimizer sneuvelt.
Mijn boerenverstand zegt dat een optimizer die direkt op de achterkant van een paneel zit, warmer wordt dan een losse optimizer.
Gezien je ook een soort van indak hebt, is het effect nog groter.

[ Voor 39% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-06-2020 08:01 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16:34
AUijtdehaag schreef op maandag 1 juni 2020 @ 07:19:
Mijn boerenverstand zegt dat een optimizer die direkt op de achterkant van een paneel zit, warmer wordt dan een losse optimizer.
Mijn optimiser en ook de micro omvormer worden lekker warm, zou niet graag hebben dat die het paneel plaatselijk extra opwarmen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
busscherski schreef op zondag 31 mei 2020 @ 23:48:
Dan heb je wel genoeg panelen in de zon. Dat gaat wel werken. 15 panelen is prima, 16 of 17 mag ook nog in 1 string.

Max 5700 / 320 = 17 panelen per string.

18 wordt 2 strings, dat kan een beetje tricky worden met enkel fase SE als er per string minder dan 6 panelen in de zon liggen.
16 zou nog wel lukken, maar 17 gaat hem voor mij niet worden omdat er dan echt teveel schaduw van de CV-afvoer komt. Maar goed om te horen in ieder geval :)
AUijtdehaag schreef op maandag 1 juni 2020 @ 07:19:
Met een SolarEdge omvormer en eventueel een ander paneel in de toekomst met een SolarEdge optimizer die erbij past moet dat ook gewoon kunnen toch? Ik kan me inderdaad voorstellen dat een optimizer net ff wat meer warmte geeft nog, maar of op de rail of aan het paneel monteren een heel groot verschil zal maken weet ik niet. Op zich is het de bedoeling dat ze ook nog een stuk uit de randen komen te liggen dus de warmte moet dan wel ergens naar toe kunnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:18
[@AUijtdehaag

Ik begrijp dat in geval de embedded optimiser faalt, je deze buiten werking kunt zetten en er een nieuwe externe optimiser op kunt zetten.
Als de installateur / SE gewoon 25 jaar garantie biedt zou het moeten kunnen denk ik?
Ik heb overigens geen idee welk type optimiser compatible is.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
@busscherski Volgens mij geeft het schema in deze PDF wel een goede samenvatting:

https://www.solartoday.nl...ptimizers_voor_europa.pdf

Het is een OPJ300-LV en op basis van het schema kun je die met meerdere andere modellen vervangen, als ik het goed zie :) Maar inderdaad, je krijgt ook gewoon garantie op dit soort onderdelen dus in die zin verwacht ik ook niet dat het een probleem moet zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Mag ik een hele simpele vraag stellen?
Waarom solaredge?

Ik zie enkel een schoorsteen op het dak.
Ik heb al meerdere jaren bewezen dat een stringomvormer hier ook prima mee om kan gaan.

Minder onderdelen = minder kans op falen.
En wat er niet zit kan ook niet kapot.
Simpel toch?

Edit: en leuk hoor 25 jaar garantie.
Maar over 10 jaar is alles technisch zwaar verouderd, tegenover wat er dan te krijgen is.
Dus waarom zou je nu die extra onnodige kosten gaan maken?
Ken je de panelen van 10 jaar geleden nog? Daar lachen we nu toch om qua Wp ?

[ Voor 32% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-06-2020 23:35 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
@AUijtdehaag Heb je ook de hoogte van de dakrand gezien? Ik heb inmiddels op verschillende tijdstippen gekeken en in de loop van de middag valt, afhankelijk van de tijd van het jaar, de rand aan de voorkant van het huis in de schaduw van de dakrand. Hetzelfde is later op de dag van toepassing aan de rechterzijde (van de achterkant gezien). Ik had vroeger ook gewoon een set zonder optimizers en een heel klein beetje schaduw, maar in dit geval is het voor mij toch wel een optie als ik kijk naar de hoeveelheid schaduw:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q6v1t09OCydCccGUSxU4vXEcfbw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/f1NbPs2aQPMUJgPD0JJ0fbSm.jpg?f=user_large

Ik snap heel goed je argument voor 25 jaar garantie en daarom neem ik ook geen AEG/LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derjean
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 30-07-2020
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pxJgXO5T6JeK7Z__Y_K8o-DDy40=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P6QLDvyW0ctgCzgonw5WHO45.jpg?f=fotoalbum_large

Weet er iemand of die QS montage haken op dit hellend bitumen dak voldoende zouden zijn?
In ieder geval heb ik hier al heel wat interessante info gevonden. succes met jullie projecten!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
@derjean Wat is de helling? Ziet er niet heel schuin uit als ik het zo zie. Ik weet niet precies tot welke dakhoek de QS ankers bruikbaar zijn, maar daarvoor kan bijv. Dakverkoop of Navetto wel iets roepen. Zelf heeft Navetto mij goed geholpen aan een lokale partij die de QS ankers kan monteren. Op hun site staat ook een datasheet waar je goed kunt zien hoe zo'n anker werkt.

Ik heb zelf enige tijd geleden ja gezegd op een offerte, maar door onvoorziene omstandigheden van de installateur is dat helaas niet door gegaan. Op basis daarvan heb ik met Navetto contact gehad en zij hebben mij in contact gebracht met een andere installateur. In plaats van de DMEGC panelen met ingebouwde SE optimizer en SE omvormer wordt het een Enphase systeem. Het worden uiteindelijk 16 panelen van 325wp met de IQ7 micro-omvormers voor dezelfde prijs als de 15 DMEGC+SE combinatie, dus ik ben blij. Ik heb ook een voorbeeld van zo'n QS anker gezien en het ziet er gewoon echt uit als prima spul, precies voor het dak wat ik heb. Ik kan niet wachten tot ze op het dak liggen en de container met panelen langs de douane is :) Ik zal proberen van het proces wat foto's te maken en hier te posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdwinV
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 24-07-2020
Hoi, nog even over de bevestiging, ik heb een warm dak van beton, 10 graden schuin, isolatie en dan bitumen erop. 1 leverancier wil alleen maar werken met dakhaken en de ander werkt met de montageankers, zoals QS. Jullie zijn het dus ook eens dat de montageankers veel beter zijn dan de dakhaken? Mijn bitumen is 24 jaar oud, maar ziet er nog prima uit en kan volgens kenners nog even mee. Maar als ik dat nog eens moet laten vervangen en er steken allemaal dakhaken uit mijn dak, wordt dat heel wat lastiger dan met montageankers lijkt mij. En de Montageankers lijken me veel degelijker, veel groter oppervlak dat het gewicht draagt. Eens?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
J0YR1D3R schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 21:36:
Ik zal proberen van het proces wat foto's te maken en hier te posten.
Nou, hier komen ze :) Vandaag zijn de panelen erop gegaan nadat afgelopen maandag een groot deel van de voorbereidingen is gedaan. Het zou eigenlijk allemaal gebeuren maandag maar door wat ongelukkige communicatie is de oude order doorgekomen bij de groothandel ipv de bijgewerkte met 16 panelen ipv 15. Kan gebeuren en is op een nette manier opgelost.

Het uitzetten van de QS ankers:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rPDMU-uR42t8X4UPQqhduww6_rk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LN5eklW3q3xsWYHyI7zEyjLZ.jpg?f=user_large

Close-up van een QS anker:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zPKGsfWhxjGbMEJ-1vrz3Zs30Qk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZNNpvn0r69YruclNMOBCGYnQ.jpg?f=user_large

De micro's gemonteerd aan de rails van Solar Construct:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hu7urP-HuWF8Eu76V9xzLIlIxuk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3e5yPc4VtHNHQpT8DWbPipgH.jpg?f=user_large

De eerste panelen gemonteerd op de rails:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L-Vs7ZZAr3sT58jFks1ZznUL28c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/E9vBSOiFb3NSm8UdkaXPON6A.jpg?f=user_large

Alle panelen erop:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dl_vv1HH1cd_1rYp3f4dJENamaU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wiY02tj8IVXrqvdqJ6WfeI0J.jpg?f=user_large

Monitoring:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d5c-nYNVi5pgLVujiXK2CMfz1Vg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/a5jntMpxcCRAWleom8kh9EhP.jpg?f=user_large

En het belangrijkste, het werkt!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Siq7xK-dtOOGjG5t4E3woISXwg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lNCIvolDvM01chkFRxbZ6shR.jpg?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door J0YR1D3R op 31-07-2020 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dogzilly
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22-11-2024
Mawipex heeft ook zoiets.
BossCover montage anker is de universele aansluiting op verschillende types dakbedekking. Het montage anker is beschikbaar voor platte en hellende daken die afgedicht zijn met Firestone EPDM, bitumen, PVC, POCB en TPO dakbedekking.

[https://youtu.be/aoIOlxtF8zc

Afbeeldingslocatie: https://mawipex.nl/sites/default/files/styles/image_style_16_10_landscape_xs_wide/public/p001/2018-12/montage%20anker%20BossCover%20Roof%20%281%29.JPG?h=ea95bb15&itok=CT_NjAop

Heb je trouwens geen envoy metered gehad ?

[ Voor 4% gewijzigd door dogzilly op 31-07-2020 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
Er zit inderdaad een Envoy Metered in de meterkast, maar daar moet ik me nog even in verdiepen. Volgens mij is niet alles aangesloten wat kan dus ik kan (nog) niet alles in zien. Maar voor nu vind ik het even voldoende :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@J0YR1D3R Mooie installatie geworden, maar heb je geen last van schaduw en opbrengstverlies door de dakrand? Door monitoring per paneel moet je dit simpel kunnen zien. Met iets langere draadeinden is dit eenvoudig te voorkomen.

[ Voor 14% gewijzigd door ericplan op 01-08-2020 16:44 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
Ze liggen een aardig stukje uit de rand om o.a. die reden en daarnaast is dat ook de reden voor de micro-omvormers :) Ook heb je daar vooral tijdens de kortere dagen last van en in de "goede" dagen zoals nu veel minder/niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justgamerz246
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Raar idee misschien, maar ik denk er over mijn 12v paneel (60x120 cm) vast te kitten op het dak. Eventueel met pu-schuim vastzetten en de randen afkitten /afronden met vloeibaar rubber zodat het water goed wegloopt.

Ik heb een licht schuin bitumen dak op ons tuinhuisje. Iemand ervaring of tips?

• daaan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-04 21:14

daaan

Brandweer Zoutkamp

Ziet er goed uit! Ik heb een vergelijkbaar dak, minus de rand. (op t zuidwesten met een hellingshoek van 35%)

Ik zit uit te zoeken hoe ik dit aan kan pakken. Is het één bedrijf die dit bij je deed? De bedrijven die met dit systeem werken lijken allemaal wel in het zuiden of westen te zitten. Ik zit hier tegen de waddenzeekust aan :|

One's never alone with a rubber duck.

• J0YR1D3R
  • Niet online
Bij mij is het inderdaad 1 bedrijf geweest die de montage van de QS-PV dak-ankers heeft gedaan en het plaatsen + leveren van de zonnepanelen en micro's. Of er in het noorden ook bedrijven zitten durf ik niet zeker te zeggen. Je zou bij een van de groothandels na kunnen gaan of zij iemand kennen. Ik ben door Navetto prima geholpen, misschien dat zij ook installateurs in het noorden in jouw gebied hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dakenmarkt
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 27-10-2022
*knip*
Welkom op Tweakers. Het is niet de bedoeling om oude topics hiervoor omhoog te halen. Daarnaast is het maken van reclame niet toegestaan. Zie onze huisregels

[ Voor 92% gewijzigd door tweakduke op 27-10-2022 22:41 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.