APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Hoe wordt in de praktijk de kabel tussen de zonnepanelen en de meterkast vaak gelegd? Ik begrijp dat er als een loze leiding ligt, deze natuurlijk wordt gebruikt. Maar wat als deze er niet is? Moet er dan een nieuwe leiding in de muur gefreezed worden? Of kan de kabel in een bestaande al gebruikte leiding worden gelegd samen met de oude draden?
Hier hebben ze een coaxkabel die naar van de meterkast naar zolder liep in een aparte buis eruit getrokken om de kabels netjes naar boven te krijgen. Waar normaal de coaxkabel aangesloten kon worden zit nu een klein kastje met daaruit een pvc buisje die het schuine dak in gaat. Alles achter mijn bureau dus ik zie er weinig van.gurbe schreef op maandag 7 februari 2022 @ 08:16:
Wat ik me afvraag:
Hoe wordt in de praktijk de kabel tussen de zonnepanelen vaak gelegd? Ik begrijp dat er als een loze leiding ligt, deze natuurlijk wordt gebruikt. Maar wat als deze er niet is? Moet er dan een nieuwe leiding in de muur gefreezed worden? Of kan de kabel in een bestaande al gebruikte leiding worden gelegd samen met de oude draden?
Ze hadden ook via de kruipruimte buitenlangs kunnen gaan maar dat was de minst gewilde optie schijnbaar bij diverse installateurs.
(AC) Als er geen buisje je is zal je of opbouw krijgen (kan zowel buiten als binnen) iets laten infrezen kan ook, maar dat gaat geen zonnepanelenboer doen. Vaak kiest men een route langs een standleiding in huis . als laatste alternatief heb je de pv verdeler, dan sluit je de omvormer in basis gewoon op een andere groep aan (zijn wel regels voor), meestal is dit de wasmachine groep. (DC) Vanaf het dak naar de omvormer is meestal gewoon een opbouw buisje.gurbe schreef op maandag 7 februari 2022 @ 08:16:
Wat ik me afvraag:
Hoe wordt in de praktijk de kabel tussen de zonnepanelen vaak gelegd? Ik begrijp dat er als een loze leiding ligt, deze natuurlijk wordt gebruikt. Maar wat als deze er niet is? Moet er dan een nieuwe leiding in de muur gefreezed worden? Of kan de kabel in een bestaande al gebruikte leiding worden gelegd samen met de oude draden?
Gisteren (06-feb) was 05-feb niet zichtbaar
Vandaag (07-feb) is 06-feb niet zichbaar, maar 05-feb weer wel.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Solar Bouwmarkt niet bij Amstelveen? Dat is toch gewoon Noord Holland?DM57 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 22:50:
Hoi,ik ben op zoek naar een webshop metruime keuze uit verschillende merken zonnepanelen én deze ook kan installeren in de omgeving Amstelveen - Aalsmeer. (Ik zou drie verschillende afmetingen/merken panelen willen gebruiken op drie dakvlakken )
Winkelman en Solar-Bouwmarkt hebben weliswaar de door mij gewenste panelen maar komen weer niet in deze regio installeren .Diverse andere shops leveren wel alles maar installeren niet. En ik wil het liefst alles bij één bedrijf houden ..
Iemand tips ?
Volgens mij doen ze alle provincies maar sommige met een extra tarief. Bij mij in Noord Brabant moest ik 50 euro extra betalen (ze hebben die extra tarieven nu flink opgehoogd, terecht denk ik).
Maar ik zie dat Noord-Holland gewoon normaal tarief is: https://www.solar-bouwmar...-van-12-zonnepanelen.html
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
klopt. hier ook. Meestal herstellen ze dat wel weer na een tijdje. Sowieso een rare app.Joris748 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 09:12:
Zien meer mensen de bug in de Goodwe SEMS portal? Zowel de webportal als de app geeft de opbrengst van de vorige dag niet weer in het weekoverzicht.
Vandaag (07-feb) was 06-feb niet zichbaar, maar 05-feb weer wel.
solarbouwmarkt niet in amstelveen? ze zitten daar om de hoek in almere, wonen er veel wanbetalers in de straat?DM57 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 22:50:
Hoi,ik ben op zoek naar een webshop metruime keuze uit verschillende merken zonnepanelen én deze ook kan installeren in de omgeving Amstelveen - Aalsmeer. (Ik zou drie verschillende afmetingen/merken panelen willen gebruiken op drie dakvlakken )
Winkelman en Solar-Bouwmarkt hebben weliswaar de door mij gewenste panelen maar komen weer niet in deze regio installeren .Diverse andere shops leveren wel alles maar installeren niet. En ik wil het liefst alles bij één bedrijf houden ..
Iemand tips ?

Weet niet precies wat je met weekoverzicht bedoelt maar op de webportal heb ik ook missende gegevens van twee voorgaande dagen (plaatje 1).Joris748 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 09:12:
Zien meer mensen de bug in de Goodwe SEMS portal? Zowel de webportal als de app geeft de opbrengst van de vorige dag niet weer in het weekoverzicht.
Vandaag (07-feb) is 06-feb niet zichbaar, maar 05-feb weer wel.
De app op iOS lijkt het wel te doen doet het ook niet (plaatje 2) maar via de API (HomeAssistant) komt wel alles door. Zal dus wel een bug zijn.
![]() | ![]() |
Ik zou er niet te moeilijk over doen, panelen hebben toch wat tussenruimte? Het gaat alleen om het laatste paneel en daar komen geen liters water tegelijk vanaf.BarryH schreef op zondag 6 februari 2022 @ 22:53:
@Dre Ik heb een helling van 25 graden en bij mij is zoiets echt op het randje. Aan de achterzijde paar jaar later zelfs een extra brede dakgoot geplaatst
anders testen met tuinslang en een perspexplaat?
De voorlaatste kolom is van 5-feb. De kolom van 6-feb ontbreekt. De laatste kolom is van vandaag.MatsSkoe schreef op maandag 7 februari 2022 @ 09:29:
[...]
Weet niet precies wat je met weekoverzicht bedoelt maar op de webportal heb ik ook missende gegevens van twee voorgaande dagen (plaatje 1).
De app op iOS lijkt het wel te doen doet het ook niet (plaatje 2) maar via de API (HomeAssistant) komt wel alles door. Zal dus wel een bug zijn.
[Afbeelding] [Afbeelding]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5jMFzFjPMAL7tz0gLx646724.jpg?f=user_large)
Er zal wel eea omgevallen zijn vanwege Chinees nieuwjaar
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
@Dre Je zou eventueel een strip onder aan kunnen zetten die 0,5cm uitsteekt boven de paneelrand. (dus bij 3cm paneel, 3,5 cm hoog l profiel.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Als ik het goed begrijp is dit dus iets wat je beter zelf kunt uitzoeken. Je kent je eigen huis het beste en hebt meer tijd dan de zonnepanelenboer om er over na te denken waar de buis moet lopen.twain4me schreef op maandag 7 februari 2022 @ 08:59:
[...]
(AC) Als er geen buisje je is zal je of opbouw krijgen (kan zowel buiten als binnen) iets laten infrezen kan ook, maar dat gaat geen zonnepanelenboer doen. Vaak kiest men een route langs een standleiding in huis . als laatste alternatief heb je de pv verdeler, dan sluit je de omvormer in basis gewoon op een andere groep aan (zijn wel regels voor), meestal is dit de wasmachine groep. (DC) Vanaf het dak naar de omvormer is meestal gewoon een opbouw buisje.
Gelukkig wordt hier binnenkort gestuked dus misschien is een dedicated extra buis laten infrezen geen slecht idee.
Daar kan je idd beter zelf het voortouw in nemen. .. als je buis legt neem dan 19mm en doe er meteen 2gurbe schreef op maandag 7 februari 2022 @ 09:53:
[...]
Als ik het goed begrijp is dit dus iets wat je beter zelf kunt uitzoeken. Je kent je eigen huis het beste en hebt meer tijd dan de zonnepanelenboer om er over na te denken waar de buis moet lopen.
Gelukkig wordt hier binnenkort gestucked dus misschien is een dedicated extra buis laten infrezen geen slecht idee.
en stop er de juiste draden vast in of minimaal een trekdraad.
[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 07-02-2022 10:00 ]
Kabel is hier door de kruipruimte naar de gevel gebracht. Kabel loopt langs de gevel naar het dak onder de dakpannen naar de zonnepanelen. De monteur heeft hierbij rekening gehouden met de zichtbaarheid van de kabel.gurbe schreef op maandag 7 februari 2022 @ 08:16:
Wat ik me afvraag:
Sproeikop met tuinslang aan een lange lat maken en panelen besproeien. Laat iemand anders een filmpje maken van opzij.Dre schreef op zondag 6 februari 2022 @ 22:20:
@ThinkPad @Proton_
De oude panelen zijn 35mm dik en de nieuwe 30mm.
De oude panelen zijn 1640mm hoog en de nieuwe 1754mm. Dus +114mm.
Als je een balk over de zonnepanelen heen legt komt die al niet eens in de dakgoot. Ze foto hieronder vanaf straatniveau.
[Afbeelding]
De panelen kunnen nog 3cm omhoog, maar dan zitten ze strak tegen het beweegbare gedeelte van een dakraam. Ik weet niet of ik dat moet accepteren. Dan moet het dus nog (114-30= )84mm naar beneden. Zou dat goed gaan qua afwatering?
Overigens heb ik kleinere zonnepanelen voorgesteld van Jinko (1692mm hoog), maar die kan de installateur niet leveren.
In verband met garantie ben ik afhankelijk van wat de installateur kan en wil installeren. Maak ik mij (on)terecht zorgen over de afwatering
Je kan het nu beoordelen en je hebt visueel bewijs.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
mis je alleen nog de windmachineSeafarer schreef op maandag 7 februari 2022 @ 10:20:
[...]
Sproeikop met tuinslang aan een lange lat maken en panelen besproeien. Laat iemand anders een filmpje maken van opzij.
Je kan het nu beoordelen en je hebt visueel bewijs.
bij mijn eigen huis klopt er momenteel geen reet van en gleed het pak sneeuw vorig jaar ook i nagenoeg 1 keer met veel bombarie van het dak. opzich wel handig een goed geplaatste dakgoot, dan gaat dat ook met iets meer beleid.

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 07-02-2022 10:36 ]
https://www.bouwbestel.nl/dakhekken-sneeuw.htmltwain4me schreef op maandag 7 februari 2022 @ 10:35:
[...]
mis je alleen nog de windmachinedaarom houden we normaal de waterlijn op de bodem van de goot
bij mijn eigen huis klopt er momenteel geen reet van en gleed het pak sneeuw vorig jaar ook i nagenoeg 1 keer met veel bombarie van het dak. opzich wel handig een goed geplaatste dakgoot, dan gaat dat ook met iets meer beleid.
[Afbeelding]
Ai, dan toch maar een bouw helm bij de deur hangen.
Ja precies, je kunt de onderste toch (laten) monteren met een cm tussenruimte? Anders een strip inderdaad, die schroef je makkelijk tegen het laatste paneel aan.BarryH schreef op maandag 7 februari 2022 @ 09:51:
@Martin7182 Dat hangt er van af hoe ze gemonteerd worden. ik heb 2 rijen die strak tegen elkaar aanliggen.
@Dre Je zou eventueel een strip onder aan kunnen zetten die 0,5cm uitsteekt boven de paneelrand. (dus bij 3cm paneel, 3,5 cm hoog l profiel.
Zodat een gedeelte van het regenwater tussen de panelen doorschiet en vervolgens over de pannen wel in de goot terecht komt?Martin7182 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 10:55:
[...]
Ja precies, je kunt de onderste toch (laten) monteren met een cm tussenruimte? Anders een strip inderdaad, die schroef je makkelijk tegen het laatste paneel aan.
Als dat een goede oplossing is dan staat die nu bij mij op de "onthouden lijst"
Klopt Hager ALS is 40A, CDA540G om precies te zijn. Edit: deze ALS is dus 30 mA ipv 300 mAAndre1973 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 23:13:
[...]
die Hager is een 40A ALS? ALS 300mA gaat er bijna nooit uit. Ze er dan meteen de juiste automaten in (niet meer dan 80% belast over meer dan 1hr), dan blijfen die ook doen wat ze moeten doen na verloop van tijd. en dan neem ik aan dat je een één fase mk hebt?!
Daar dan een B16 automaat voor SB3.0 en B20 automaat voor SB4.0 achter.
Inderdaad 1 fase meterkast 1x 35A.
Zou me wel flink wat geld besparen en past zo in de bestaande meterkast.
In ergste geval als de ALS klapt, stopt de wasmachine en droger ook want die hangen ook achter de ALS op een eigen automaat
Kan ik hieruit concluderen dat jij en de installateur er uiteindelijk uit zijn gekomen (en dat de claim op 6mnd garantie op montage niet valide is gebleken)?Dre schreef op zondag 6 februari 2022 @ 22:20:
In verband met garantie ben ik afhankelijk van wat de installateur kan en wil installeren.
Mee eenstwain4me schreef op maandag 7 februari 2022 @ 09:56:
[...]
Daar kan je idd beter zelf het voortouw in nemen. .. als je buis legt neem dan 19mm en doe er meteen 2
en stop er de juiste draden vast in of minimaal een trekdraad.
Waarom pleit je voor 2 buizen? Ik snap dat voor dat je de muur gaat stuken geldt: liever 10 buizen te veel, dan 1 te weinig
ethernet, extra omvormer, etc.gurbe schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:05:
[...]
Mee eens![]()
Waarom pleit je voor 2 buizen? Ik snap dat voor dat je de muur gaat stucen geldt: liever 10 buizen te veel, dan 1 te weinigMaar heb je ook een specifieke toepassing voor die tweede buis in gedachten? Voor ethernet?
Dus ik heb sowieso twee nodig (1 voor de elektra en 1 voor het ethernet) begrijp ik?
kan ook met wifi.gurbe schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:12:
[...]
Dus ik heb sowieso twee nodig (1 voor de elektra en 1 voor het ethernet) begrijp ik?
Ben zeer te spreken over dit bedrijf: http://www.zonderlandbv.nl/Kees_frl schreef op maandag 7 februari 2022 @ 00:30:
Iemand nog tips voor een goede installateur/leverancier in Friesland/Leeuwarden?
ja, lijkt me wel.turkeyhakan schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:43:
Vraagje: ik heb 4 panelen op zuid, alleen wekken die nu soms voor de helft minder stroom op dan mijn panelen op oost. Komt dit doordat 's ochtends de zon flink schijnt en na de middag de zon achter de wolken verdwijnt?
Veel ruimte heeft mijn dakgoot niettwain4me schreef op maandag 7 februari 2022 @ 10:35:
[...]
mis je alleen nog de windmachinedaarom houden we normaal de waterlijn op de bodem van de goot
[Afbeelding]
:fill(white):strip_exif()/f/image/l3Hgjg6vItcNmIb7aHAGi9MK.png?f=user_large)
Een vriendelijke aangetekende brief van mij gaf geen enkele response bij Sunsolar. Een aangetekende brief van een jurist gaf direct een reactie van zijn vrouw en later hem dat ze zeggen het te willen herstellen. Die belofte heb ik rond 20 oktober 2021 ook gehad, dus ik zal een update sturen als hij hier de boel heeft opgelost. Met foto's voor en na.Cranberry schreef op maandag 7 februari 2022 @ 12:58:
[...]
Kan ik hieruit concluderen dat jij en de installateur er uiteindelijk uit zijn gekomen (en dat de claim op 6mnd garantie op montage niet valide is gebleken)?
Tot nu toe heb ik een aanbod gekregen voor 11× Ameriasolar die niet op mijn dak gaan passen, en nu dus 11× Yingli wat volgens weer problemen geeft in de dakgoot.
Als je nog ideeën hebt die Sunsolar kan en wil installeren graag
Welke zonnepanelen passen op noord (2 maten)
vaak is n ander wifi ssid of ww in n omvormer nogal gedoe, als je LAN kan doen meteen is dat fijn
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Stel:
* de saldering is volledig afgelopen
* ik heb een 1-fase-systeem dat op dit moment 3KW levert
* ik laad een elektrische auto op met 3KW via 3-fasen. Dit is op dat moment mijn enige verbruik.
Wat is nu mijn netto verbruik? Is dat:
A. 0W want ik produceer evenveel als ik verbruik
B. 2000W want er wordt voor het laden alleen die 1000W van die ene fase gebruikt waarop de zonnepanelen zijn aangeloten. Ik verbruik dus 2000W terwijl ik tegelijkertijd ook 2000W teruglever.
Antwoord B is denk ik financieel ongunstiger. Alleen al omdat op de verbruikte stroom wel belasting wordt geheven en op de teruggeleverde stroom ik geen belasting "terugkrijg".
[ Voor 10% gewijzigd door gurbe op 07-02-2022 18:35 ]
zeker, geef mij maar een kabeltje, al dat gedoe met wifi of van die dingen via het stopcontact.. bleh..Andre1973 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 18:31:
[...]
vaak is n ander wifi ssid of ww in n omvormer nogal gedoe, als je LAN kan doen meteen is dat fijn
Agurbe schreef op maandag 7 februari 2022 @ 18:34:
Een vraag over zonnepanelen en het laden van een elektrische auto.
Stel:
* ik laad een elektrische auto op met 3KW via 3-fasen. Dit is op dat moment mijn enige verbruik.
Wat is nu mijn netto verbruik? Is dat:
A. 0W want ik produceer evenveel als ik verbruik
B. 2000W want er wordt voor het laden alleen die 1000W van die ene fase gebruikt waarop de zonnepanelen zijn aangeloten. Ik verbruik dus 2000W terwijl ik tegelijkertijd ook 2000W teruglever.
Antwoord B is denk ik financieel ongunstiger. Alleen al omdat op de verbruikte stroom wel belasting wordt geheven en op de teruggeleverde stroom ik geen belasting "terugkrijg".
Er is dus geen (financieel) nadeel als je een 1-fase PV-systeem gebruikt terwijl je je auto met 3-fasen oplaadt?
Heej, je moet geen multiplechoicevraag stelen als ik er ook nog een verklaring bij moet schrijvengurbe schreef op maandag 7 februari 2022 @ 18:58:
[...]
Er is dus geen (financieel) nadeel als je een 1-fase PV-systeem gebruikt terwijl je je auto met 3-fasen oplaadt?

Nee, er is geen nadeel.
Een 3 fase meter heeft 4 telwerken 1x lever 1 keer terug leveren in dal en 1 keer leveren en terugleveren normaal tarief. alle fases worden appart gemeten en bij elkaar opgeteld en dan in 1 van de vier registers geschreven. sommige mensen noemen het dat de meter intern saldeerd, dat is onzin, maar het effect is het zelfde.
Duidelijk!twain4me schreef op maandag 7 februari 2022 @ 19:03:
[...]
heej je moet geen multiplechoicevraag vragen stelen als ik er ook nog een verklaring bij moet schrijven![]()
![]()
nee er is geen nadeel
Een 3 fase meter heeft 4 telwerken 1x lever 1 keer terug leveren in dal en 1 keer leveren en terugleveren normaal tarief. alle fases worden appart gemeten en bij elkaar opgeteld en dan in 1 van de vier registers geschreven. sommige mensen noemen het dat de meter intern saldeerd, dat is onzin, maar het effect is het zelfde.
Tegen de tijd dat salderen stopt heb jij alweer nieuwe auto, kom tegen die tijd nog maar keertje vragen.
1 PVoutput . Dongen NB
Antwoord A en B niet, maar…gurbe schreef op maandag 7 februari 2022 @ 18:34:
Een vraag over zonnepanelen en het laden van een elektrische auto.
Stel:
C: je autolader wil minimaal 10A per fase, dus je laadt met 3 fase met 11kW. Je saldeert veel minder.
D: je gaat toch aan de 1 fase “granny charger die ook 6A wil laden” en probeert zoveel mogelijk te salderen.
E: Je zonnepanelen leveren alleen in het voorjaar 3kW gedurende een paar uurtjes per dag. je gaat veel meer panelen kopen.
[ Voor 3% gewijzigd door vliegnerd op 07-02-2022 19:10 ]
4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.
vliegnerd schreef op maandag 7 februari 2022 @ 19:08:
[...]
Antwoord A en B niet, maar…
C: je autolader wil minimaal 10A per fase, dus je laadt met 3 fase met 11kW. Je saldeert veel minder.
D: je gaat toch aan de “granny charger die ook 6A wil laden en probeert zoveel mogelijk te salderen.
E: Je zonnepanelen leveren alleen in het voorjaar 3kW gedurende een paar uurtjes: je gaat veel meer panelen kopen.
Dank voor het delen van deze info! Bij familie zijn in 2017/2018 ook 300WP CSUNs geïnstalleerd, dus ik zal daar binnnenkort ook eens gaan inspecteren. Liggen overigens wel zuid (50gr helling ongeveer).Dre schreef op maandag 7 februari 2022 @ 18:02:
[...]
Een vriendelijke aangetekende brief van mij had geen enkele reactie op Sunsolar. Een aangetekende brief van een jurist gaf direct een reactie van zijn vrouw en later hem dat ze zeggen het te willen herstellen. Die belofte heb ik rond 20 oktober 2021 ook gehad, dus ik zal een update sturen als hij hier de boel heeft opgelost. Met foto's voor en na.
Tot nu toe heb ik een aanbod gekregen voor 11× Ameriasolar die niet op mijn dak gaan passen, en nu dus 11× Yingli wat volgens weer problemen geeft in de dakgoot.
Panelen in het formaat 1,70x1m zijn steeds minder makkelijk te krijgen. Ik ben uiteindelijk voor mijn schuur terecht gekomen bij de al eerder genoemde Jinko's (360Wp 1692x1029mm), maar die levert SunSolar niet las ik hier.
Vraag me af of 'ie dan niet ergens wat kan regelen bij een importeur hier in NL. Zal wrs iets meer kosten, maar uiteindelijk is hij verantwoordelijk voor het bieden van een goede oplossen. En een oplossing waarbij het water over ipv in je goot komt, is geen oplossing m.i.
c Is niet waar, hij heeft voldoende aan 6A per fase (grofweg 1,4kWh). Met de Zappi V2 kan je met Eco modus je auto op minimale snelheid laten laden en dan opschalen zodra de panelen meer opwekken.vliegnerd schreef op maandag 7 februari 2022 @ 19:08:
[...]
Antwoord A en B niet, maar…
D: je gaat toch aan de 1 fase “granny charger die ook 6A wil laden” en probeert zoveel mogelijk te salderen.
E: Je zonnepanelen leveren alleen in het voorjaar 3kW gedurende een paar uurtjes per dag. je gaat veel meer panelen kopen.
"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."
Hmmm ja dat ziet er krap uit.Dre schreef op maandag 7 februari 2022 @ 18:02:
[...]
Veel ruimte heeft mijn dakgoot niet
[Afbeelding]
[...]
Een vriendelijke aangetekende brief van mij had geen enkele reactie op Sunsolar. Een aangetekende brief van een jurist gaf direct een reactie van zijn vrouw en later hem dat ze zeggen het te willen herstellen. Die belofte heb ik rond 20 oktober 2021 ook gehad, dus ik zal een update sturen als hij hier de boel heeft opgelost. Met foto's voor en na.
Als je een bezemsteel in het holle gedeelte van de dakpan legt dan moet je echt in de dakgoot uitkomen, liefst precies in de hoek van de bak.
De eerste rij is namelijk altijd makkelijk aansluiten met de stekkers die het dichts bij elkaar zitten op elkaar klikken. Ga je van de eerste rij naar de twee rij dan heb je al snel een verlengkabel nodig en vervolgens ga je van paneel naar paneel met stekkers die het verst van elkaar af liggen. Dit is erg onhandig met monteren en mogelijk zijn dan zelfs de kabels van de panelen te kort om bij elkaar te komen.
De oplossing is dus de panelen 180 graden gedraaid leggen, zodat de stekkers die het dichtst bij elkaar zitten weer op elkaar aangesloten kunnen worden.
Ik kan mij voorstellen dat als het paneel niet helemaal symmetrisch is, dat de mppt dan niet meer optimaal kan gaan zitten in de IV curve.
Wat is gebruikelijk en maak ik mijn onterecht zorgen over de mppt?
Ik zou me daar niet druk over maken. Wél een aandachtspunt is de kabeluitgang van het connectorboxje achterop je panelen. Je wilt die kabel altijd naar beneden uit die box hebben hangen, zodat er nooit water in kan komen, ook niet als over 20 jaar die afdichting wat minder wordt.ditbenikecht schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 11:41:
Binnenkort ga ik 24 panelen op mijn dak leggen, 4 rijen van 6 panelen. Wat ik mij afvraag is of ik de panelen in de tweede rij gespiegeld/ met bovenkant naar onderen mag leggen. Dus een eventuele sticker op de achterkant van het paneel staat dan op de kop.
De eerste rij is namelijk altijd makkelijk aansluiten met de stekkers die het dichts bij elkaar zitten op elkaar klikken. Ga je van de eerste rij naar de twee rij dan heb je al snel een verlengkabel nodig en vervolgens ga je van paneel naar paneel met stekkers die het verst van elkaar af liggen. Dit is erg onhandig met monteren en mogelijk zijn dan zelfs de kabels van de panelen te kort om bij elkaar te komen.
De oplossing is dus de panelen 180 graden gedraaid leggen, zodat de stekkers die het dichtst bij elkaar zitten weer op elkaar aangesloten kunnen worden.
Ik kan mij voorstellen dat als het paneel niet helemaal symmetrisch is, dat de mppt dan niet meer optimaal kan gaan zitten in de IV curve.
Wat is gebruikelijk en maak ik mijn onterecht zorgen over de mppt?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Panelen komen te liggen
Bijgebouw 3x landscape 2 boven elkaar
Hoofdgebouw 1 rij van 6 landscape
en 3x 3 dakkapellen 2 boven elkaar landscape
Bijgebouw zit los van hoofdgebouw waar 2 mtr tussen zit.
Rij hoofdgebouw en 3x dakkapel zit boven elkaar.
Gaat deze combinatie zo lukken.
Ik snap het niet echt. Als het bewolkt is neem ik aan dat de hoeveelheid zonlicht overal gelijk is. Ja de panelen op het oosten zijn iets eerder actief. Maar dat het 50% scheelt..iemand enig idee?
[ Voor 7% gewijzigd door BarryH op 08-02-2022 16:19 ]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Maand ongeveer. Sinds dat het bewolkt is. Hellingshoek is ongeveer hetzelfde. Niet dat het een probleem is maar viel me zo op.BarryH schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 16:19:
@vincent_1971 hoe lang is de periode waarover je dit % hebt bepaald? en zijn beide delen evenveel WP / zelfde stringvoltage/zelfde hellingshoek?

Je geeft erg veel info waar weinig touw aan vast te knopen is. Maar door 4mm² mag wel 40A, oftewel bijna 4 panelen parallel. Zoveel ga je vast niet parallel schakelen (ik schat maximaal 2), dus dit zal geen probleem zijn.Adriaan71 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 15:49:
Hoeveel zonnepaneel mag je aansluiten op 4mm2 solar kabel. Wil 18 panelen hyundai 400wattpiek in 1 string aansluiten op een SolarEdge SE7K icm SolarEdge S440 60V,
Panelen komen te liggen
Bijgebouw 3x landscape 2 boven elkaar
Hoofdgebouw 1 rij van 6 landscape
en 3x 3 dakkapellen 2 boven elkaar landscape
Bijgebouw zit los van hoofdgebouw waar 2 mtr tussen zit.
Rij hoofdgebouw en 3x dakkapel zit boven elkaar.
Gaat deze combinatie zo lukken.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
@Adriaan71Andrehj schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 20:58:
[...]
Je geeft erg veel info waar weinig touw aan vast te knopen is. Maar door 4mm² mag wel 40A, oftewel bijna 4 panelen parallel. Zoveel ga je vast niet parallel schakelen (ik schat maximaal 2), dus dit zal geen probleem zijn.
SolarEdge SE7K... ruim voldoende info. 750V string spanning dus. 7,2kWp... max 10A. Eitje voor 4mm².
In 2 strings kan dit niet eens...
Hoeveel verschillende richtingen wordt het gelegd?
SE7K is meestal erg ruim bemeten voor 7,2kWp. Dat vermogen heb ik op een SE5K
[ Voor 11% gewijzigd door Ronald op 08-02-2022 21:17 ]
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
@RonaldRonald schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 21:16:
[...]
@Adriaan71
SolarEdge SE7K... ruim voldoende info. 750V string spanning dus. 7,2kWp... max 10A. Eitje voor 4mm².
In 2 strings kan dit niet eens...
Hoeveel verschillende richtingen wordt het gelegd?
SE7K is meestal erg ruim bemeten voor 7,2kWp. Dat vermogen heb ik op een SE5K
Op bijgebouw komen er 6 te liggen die 2 meter naast hoofdgebouw ligt en op hoofdgebouw komen er onder 3 dakkapel 6 te liggen landscape en boven de 3 dakkapellen 3 x 2 ( dat is aan de zelfde kant alles het hoofdgebouw).
Dus eigelijk 2 richtingen op.
Bijgebouw is zuid west en bijgebouw is zuid oost
Heb zelf nog nooit met SolarEdge gewerkt alleen met SMA.
[ Voor 3% gewijzigd door Adriaan71 op 08-02-2022 21:59 ]
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
@RonaldRonald schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 22:01:
@Adriaan71 dat klinkt mogelijk problematisch. Heb je het opbrengstverliesdiagram in het rapport uit solaredge designer? (Een goede SolarEdge installateur gebruikt deze tool... niet andere CRM software die geen goed benul heeft van SE)
Hoezo problematische , Je kan toch de string doortrekken van het ene naar het andere dak. En eventueel de kabels verlengen om de string weer door te leggen.
Of zie ik dat helemaal verkeerd?
Wil wel alles parallel aansluiten in een string
[ Voor 4% gewijzigd door Adriaan71 op 08-02-2022 22:16 ]
Optie 1: Esthetisch zou dit het meest logische legplan zijn:
/f/image/y4zqeuuGW16FySGjk3iUXPPE.png?f=fotoalbum_large)
Naar mijn idee zouden de bypass diodes deze "harde schaduw" goed moeten kunnen mitigeren (als ik kijk naar de Fronius vs Enphase video), zeker omdat het string voltage onder NOCT richting de ±400V ligt.
Optie2: in theorie ook alles in landscape, wordt een beetje een rommeltje dan kom je hierop uit:
/f/image/McwgHK9naDbCRZ5a8CF2KGed.png?f=fotoalbum_large)
Optie 3: middenweg die ik niet in Sunny Design Web krijg maar wel een beetje tetris-achtig (kan zelfs nog een 13e paneel bij in theorie):
:fill(white):strip_exif()/f/image/W3Kl6oi64jL1zSDsrrGOvblL.png?f=user_large)
Welke optie zouden jullie pakken? En kunnen de bypass diodes dit handelen (mits voldoende string voltage)? Want ik moet de eerste adviseur nog tegenkomen die überhaupt iets aandurft met schaduw en string omvormers...
Volgens Sunny Design Web zou het verschil tussen optie 1 en 2 ongeveer het verschil zijn tussen ±3400 en ±3422 kWh. Lig ik niet direct wakker van.
[ Voor 5% gewijzigd door Rctworld op 08-02-2022 22:22 ]
Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?
@Ronald Bedankt, dan ga ik het risico niet lopen. Dan heb ik 2 opties.Ronald schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 22:22:
@Adriaan71 Omdat SolarEdge niet parallel is en daarom je niet alles maar straffeloos kan doen.
Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?
Lekker door een bedrijf laten uitvoeren of 2 SMA omvormers plaatsen.
Elk dakvlak eigen omvormer.
Diodes werken in 3 lange strips (van 2x60 halve cellen), dus de portrait ligging (optie 1) is op zich gunstig voor de omgang met de schaduw.
Tenzij je met die SolarEdge of APS DS3(-L) gaat werken en de Hyundai parellel-shingled panelen.. die gaan juist goed om met schaduw langs de korte zijde, maar dit zijn wel powerpoints met lagere stroomdoorgang, dus onbruikbaar aan string omvormer.
@Ronald Verkoopt mijn leverancier niet.Ronald schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 22:37:
@Adriaan71 bij lastige opstellingen is APSystems DS3(-L) nu een erg leuke optie die niet meer hoeft te kosten dan SolarEdge.
Haal al mijn spullen bij GPC europe in België
Dank voor je input. Zou het in het gehele plaatje ook de beste optie zijn om ze dan toch maar portrait te houden?Ronald schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 22:40:
@Rctworld belangrijk om te realiseren dat de cijfers verminderde instraling is, niet het effect op de opbrengst.
Diodes werken in 3 lange strips (van 2x60 halve cellen), dus de portrait ligging (optie 1) is op zich gunstig voor de omgang met de schaduw.
[...]
De adviseurs roepen nog steeds dat 1 paneel de hele string onderuit gaat trekken...
Of past dat niet?
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Het past wel, maar dat wordt helemaal moeilijk om redelijk uit te lijnenNaalroc schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 22:58:
En wat als je dat paneel rechts boven (11,44%) nu verplaatst naar de 2e rij rechts; eventueel ook de onderste rij naar rechts verschuiven om het optisch wat netter te laten aandoen.
Of past dat niet?
/f/image/c1jLBXRuAqEOAx0h2HVZzmZX.png?f=fotoalbum_large)
Klinkt interessant. Ik zit ook te denken aan micro-omvormers voor mijn "complexe" dak. Ik zal hier binnenkort een apart topic over openen.Ronald schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 22:37:
@Adriaan71 bij lastige opstellingen is APSystems DS3(-L) nu een erg leuke optie die niet meer hoeft te kosten dan SolarEdge.
Wel jammer dat de garantie bij APS een stuk minder lang (10 jaar) is dan bij Enphase (25 jaar).
Een optimizer onder dat 11,44% paneel lijkt mij de oplossing. Bijvoorbeeld Tigo, Huawei. GoodWe heeft een goeie schaduwmanagment, maar het is zonde als dat 11,44% paneel hierdoor via de diodes loopt.Rctworld schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 22:19:
Ik dacht dat ik er uit was, maar na lang gesprek met adviseur begin ik toch weer te twijfelen. Het liefst heb ik geen tetris, maar door het pijpje op ons dak komt 1 paneel dan relatief slecht uit (±11% schaduw volgens Sunny Design Web). De adviseurs zijn echter duidelijk gek gemaakt dat dit echt een kansloos idee is op een string omvormer (Goodwe 3600D-NS in dit geval).
Optie 1: Esthetisch zou dit het meest logische legplan zijn:
[Afbeelding]
Naar mijn idee zouden de bypass diodes deze "harde schaduw" goed moeten kunnen mitigeren (als ik kijk naar de Fronius vs Enphase video), zeker omdat het string voltage onder NOCT richting de ±400V ligt.
Optie2: in theorie ook alles in landscape, wordt een beetje een rommeltje dan kom je hierop uit:
[Afbeelding]
Optie 3: middenweg die ik niet in Sunny Design Web krijg maar wel een beetje tetris-achtig (kan zelfs nog een 13e paneel bij in theorie):
[Afbeelding]
Welke optie zouden jullie pakken? En kunnen de bypass diodes dit handelen (mits voldoende string voltage)? Want ik moet de eerste adviseur nog tegenkomen die überhaupt iets aandurft met schaduw en string omvormers...
Volgens Sunny Design Web zou het verschil tussen optie 1 en 2 ongeveer het verschil zijn tussen ±3400 en ±3422 kWh. Lig ik niet direct wakker van.
En ga je het aansluiten via 2 MPPT, of via 1 MPPT, zodat je nog de panelen op noord ook kan aansluiten
Oost-West opstelling van ca 12 panelen of ca 9 panelen op Noord?
@Ronald Met die AP systeem kan je dus meerdere strings maken en de AC kabel samen voegen in een centrale verzameldoos, en dan via aparte groep achter aardlek in meterkast. Een en ander uiteraard wel ff berekenen.Ronald schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 22:37:
Dus 2 panelen x 1 APSystems DS3(-L) en deze door koppelen met de verbindingskabel naar volgende 2 panelen. En als je naar ander dakvlak gaat doen je het zelfde en dan AC kabels samen voegen en naar meterkast.
Kan je ook alle panelen uitlezen met een APS ECU-R Monitoring of is daar nog meer voor nodig?

Wel een elektrische.
Ok, serieus. Oost/west brengt meer op dan Noord en je kunt ook nog eens meer panelen kwijt. Afschaffen van salderen betekent niet dat je helemaal niets meer vangt voor teruggeleverde stroom. Bij lange zomerdagen zal je met noord misschien een fractie meer eigen verbruik afdekken in de vroege ochtend of later in de avond, maar ik kan mij niet voorstellen dat dat voordeel zwaarder weegt.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
De bomenrij geeft vooral schaduw als de zon grofweg tussen ZZO en ZW staat. Dus rond het midden van de dag. Op basis van SketchUp verwacht ik geen schaduw van de bomen in de maanden mei-juni-juli-augustus.timovd schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 09:24:
@Joris748
[Afbeelding]
Wel een elektrische.
Ok, serieus. Oost/west brengt meer op dan Noord en je kunt ook nog eens meer panelen kwijt. Afschaffen van salderen betekent niet dat je helemaal niets meer vangt voor teruggeleverde stroom. Bij lange zomerdagen zal je met noord misschien een fractie meer eigen verbruik afdekken in de vroege ochtend of later in de avond, maar ik kan mij niet voorstellen dat dat voordeel zwaarder weegt.
Doel is om echt meer eigen verbruik af te vangen (in ochtend en late middag/avond). We hebben ook die 10.000 Wp op zuid op de woning nog
[ Voor 17% gewijzigd door Joris748 op 09-02-2022 10:30 ]
Volgens mij heeft het doel 'opbrengst spreiden' op plat dak niet zo heel veel zin ivm de platte ligging van de panelen, scheelt maar een procenten. Dus de manier waarop er het meeste op past is van wat ik begreep in mijn eigen zoektocht altijd beter.Joris748 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 09:32:
[...]
De bomenrij geeft vooral schaduw als de zon grofweg tussen ZZO en ZW staat. Dus rond het midden van de dag. Doel is om echt meer eigen verbruik af te vangen (in ochtend en late middag/avond). We hebben ook die 10.000 Wp op zuid op de woning nog
Nog sterker... https://solarmagazine.nl/...ocent-van-leveringstarieftimovd schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 09:24:
...
Afschaffen van salderen betekent niet dat je helemaal niets meer vangt voor teruggeleverde stroom.
...
80% levertarief is echt niet verkeerd. Voornaamste verschil is dan de energiebelasting die je bij her-her-her-import steeds betaald. (De vraag is of dat nou zo fair is...)
Veel van de her-her-her-import is gelukkig af te dekken met accu's.
Opbrengst spreiden gaat natuurlijk wel zin hebben zodra je heel weinig of niets meer krijgt voor teruggeleverde stroom. In NL voorlopig n.v.t. Op een plat dak krijg je het meeste paneeloppervlak als je de panelen vertikaal plaatst. Dan is alleen de max. toegestane bouwhoogte bepalend. Daarnaast ben je natuurlijk een vermogen kwijt om het windvast te maken. Dus altijd beter? Nee.j4y schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 09:46:
[...]
Volgens mij heeft het doel 'opbrengst spreiden' op plat dak niet zo heel veel zin ivm de platte ligging van de panelen, scheelt maar een procenten. Dus de manier waarop er het meeste op past is van wat ik begreep in mijn eigen zoektocht altijd beter.
Als dat maar geen tang van Ali is😫Trebbors schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 19:35:
Wachten op een aangekochte mc4 tang kan toch lang duren
Misschien even rustig afwachten tot Chinees nieuwjaar afgerond is.
Is de Huawei optimizer zelf ontwikkeld of is dat een rebrand van Tigo? Ik lees over Tigo erg wisselende verhalen, naast algemene betrouwbaarheid ook dat hij soms eerder de situatie van de hele string verslechterd door niet in bypass te gaan.Dre schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 08:31:
[...]
Een optimizer onder dat 11,44% paneel lijkt mij de oplossing. Bijvoorbeeld Tigo, Huawei. GoodWe heeft een goeie schaduwmanagment, maar het is zonde als dat 11,44% paneel hierdoor via de diodes loopt.
En ga je het aansluiten via 2 MPPT, of via 1 MPPT, zodat je nog de panelen op noord ook kan aansluiten
Maar begrijp ik goed dat het sentiment hier eerder is om optie 1 (al dan niet met een work around) te doen dan één van de andere twee opties?
Ik zou liever een zwaardere omvormer hebben zodat ook de andere panelen aangesloten kunnen worden (technisch gezien oost), maar met PV verdeler is dat niet handig en nu de bestaande omvormer vervangen zou gedoe met systeemgaranties en dergelijke opleveren ben ik bang.
[ Voor 14% gewijzigd door Rctworld op 09-02-2022 11:18 ]
Dan moet @Joris748 een contract hebben met een tarief van >0,40/kWh.Ronald schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 09:51:
[...]
Nog sterker... https://solarmagazine.nl/...ocent-van-leveringstarief
80% levertarief is echt niet verkeerd. Voornaamste verschil is dan de energiebelasting die je bij her-her-her-import steeds betaald. (De vraag is of dat nou zo fair is...)
Veel van de her-her-her-import is gelukkig af te dekken met accu's.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Zijn er mensen die ervaring hebben met Opti-Trac Global Peak van SMA? (schaduwbeheer zonder gebruik van hardwarematige optimizers zoals ik het lees)
niets moet......behalve adem halen
Ook met een optimizer ben je afhankelijk van een stringomvormer die goed omgaat met schaduwmagament. Denk aan Effekta (oud spul), GoodWe, SMA.Rctworld schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 10:22:
[...]
Is de Huawei optimizer zelf ontwikkeld of is dat een rebrand van Tigo? Ik lees over Tigo erg wisselende verhalen, naast algemene betrouwbaarheid ook dat hij soms eerder de situatie van de hele string verslechterd door niet in bypass te gaan.
Maar begrijp ik goed dat het sentiment hier eerder is om optie 1 (al dan niet met een work around) te doen dan één van de andere twee opties?
Ik zou liever een zwaardere omvormer hebben zodat ook de andere panelen aangesloten kunnen worden (technisch gezien oost), maar met PV verdeler is dat niet handig en nu de bestaande omvormer vervangen zou gedoe met systeemgaranties en dergelijke opleveren ben ik bang.
Een optimizer is een stuk elektronica wat stuk kan gaan. Tigo schijnt wel eens problemen te geven. Huawei heb ik 1 exemplaar op het dak liggen, maar geen idee of ie het doet
[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 09-02-2022 12:12 ]
Hoe kom je daar eigenlijk bij?Dre schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:06:
[...]
Ook met een optimizer ben je afhankelijk van een stringomvormer die goed omgaat met schaduwmagament. Denk aan Effekta (oud spul), GoodWe, SMA.
Ik dacht altijd dat een optimiser juist het schaduwmanagement doet, dus per paneel wat in theorie ook nog eens beter werkt dan over de hele string. Bij een goede optimiser ziet de omvormer alleen wat spanningsval maar verder een rechttoe-rechtaan MPPT curve waar je geen schaduwmanagement voor nodig zou moeten hebben. Of zijn optimisers in de praktijk echt zo slecht dat de omvormer ook nog moet bijspringen?
Ja, inmiddels weer fijn aangezet op aanraden van hier!Niwla schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:57:
Ik heb al even links en rechts gezocht maar kan hier nog niet echt een antwoord op vinden.
Zijn er mensen die ervaring hebben met Opti-Trac Global Peak van SMA? (schaduwbeheer zonder gebruik van hardwarematige optimizers zoals ik het lees)
Het heet nu SMA ShadeFix ipv OptiTrac, maar in mijn SB3.0 1-av40 heet het ook nog gewoon OptiTrac
Thanx! Lees daar even bij.
Mag ik daaruit concluderen dat het begin en einde van de dag aardig goed zijn werk doet?
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Wat bedoel je daarmee?AUijtdehaag schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 14:11:
@JT
Ja dat mag.
Zolang het maar een harde schaduw is.
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Nou hebben wij op zich geen schaduwval. Eigenlijk had ik gehoopt met dit systeem de panelen individueel te kunnen volgen. Is dat bij dat systeem van SMA ook het geval?AUijtdehaag schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 14:11:
@JT
Ja dat mag.
Zolang het maar een harde schaduw is.
Edit: En geen bomen op afstand (gelukkig geen last van dus kan het ook niet testen)
Mogelijk maar dan niet rechtstreeks. En al zou het, voor die paar connectoren zal het vast voldoen.Martin7182 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 10:09:
[...]
Als dat maar geen tang van Ali is😫
Misschien even rustig afwachten tot Chinees nieuwjaar afgerond is.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Sinds wanneer kun je niet meer dan 37 panelen op 3x25A hangen? Dat moet je me toch eens uitleggen.Giem schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 16:26:
We hebben 3 HR solar panelen op het dak liggen naast de 37 sunpower panelen. 40 paste mooier op het dak en meer dan 37 zonnepanelen gaf problemen met het afzekeren in 3x25A.
Hier hangen er 44 (14 kWp (oost-west)) op een 8 kW omvormer die max 11 A stroom produceert.
Zelfs al zou alles op zuid liggen en ik een 14 kW omvormer hebben gekocht, dan kom je nog maar aan 19.5 A. Kan nog steeds makkelijk.
Ik zit er zelfs aan te denken om ook de garage nog vol te leggen. Daar zouden er nog 36 bij kunnen, en dan op een 6 of 8 kW omvormer. Past nog makkelijk op mijn stroomaansluiting.
PV Over voltage staat er in de app.
omvormer is Goodwe GW4200DS-NS
Heeft er iemand een idee wat hier het probleem van kan zijn? Is er een setting of is er iets mis met het aansluiten?
Ik heb dit eigenlijk al een maand nadat ze de boel hebben aangepast (extra panelen en verplaatsen oude panelen) al geprobeerd om het bedrijf dit te laten komen, maar deze is een 2 maanden later failliet verklaard..... Dus geen support meer.
AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850
Klinkt dus als te veel panelen op die omvormer. Elk paneel extra laat het totale voltage in een string toenemen. En bij een lage temperatuur neemt het voltage nog verder toe.rikadoo schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 16:51:
Vraagje, mijn omvormer schiet regelmatig in storing, komt dan met een error E17.
PV Over voltage staat er in de app.
omvormer is Goodwe DS4200
Heeft er iemand een idee wat hier het probleem van kan zijn? Is er een setting of is er iets mis met het aansluiten?
Ik heb dit eigenlijk al een maand nadat ze de boel hebben aangepast (extra panelen en verplaatsen oude panelen) al geprobeerd om het bedrijf dit te laten komen, maar deze is een 2 maanden later failliet verklaard..... Dus geen support meer.
Hoeveel panelen (en welke) zitten er nu op die omvormer?
Het zijn 8x LG NeON H - Mono 370Wp All Black Cellode Peer schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 16:54:
[...]
Klinkt dus als te veel panelen op die omvormer. Elk paneel extra laat het totale voltage in een string toenemen. En bij een lage temperatuur neemt het voltage nog verder toe.
Hoeveel panelen (en welke) zitten er nu op die omvormer?
en 6x Sunpower 320 Wp All Black paneel
Dat zou mooi klote zijn, want die installateurs hebben dit zo aangeraden...
[ Voor 8% gewijzigd door rikadoo op 09-02-2022 17:00 ]
AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850
:fill(white):strip_exif()/f/image/xj59RkJhR5e5W4yQ0Dcd7EzX.png?f=user_large)
https://www.zonnepanelen-...f/GoodWe-NS-series-NL.pdf
te lange string, daardoor bij lage paneeltemperatuur te hoge voltage -> string splitsen?
Dit topic is gesloten.
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font].

Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic