AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850
En boven de 600 volt DC spanning valt de omvormer uit.
/f/image/GZJULaGfvquTqlk7sdjxyuc0.png?f=fotoalbum_large)
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Het is inderdaad de GoodWe GW4200D-NS.borft schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 17:07:
Afhankelijk van het precieze type van je inverter (is het een GW4200D-NS?), zou het zomaar kunnen dat de max nominal DC spanning (dus onder belasting) 360V is. Dat gaat niet werken met die LG panelen.
Nja als je kijkt naar de afgelopen dagen is het niet echt mooi geweest, dus geloof niet dat de maximale gehaald is, of zie ik dit verkeerd?
Ik ga sowieso iemand langs laten komen, om de boel te controleren en waar nodig te repareren maar dacht wellicht is het zelf op te lossen, met jullie hulp, scheelt weer kosten.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DBQr7XhYWPeJRqQCwUwiXW9C.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/o5PyaQxc7zmqvQOG1vMV48Eq.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8uZkYyvVLrE79tPTT1vUWJF4.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XkFx6epNyYdXPzXAlHBrdmji.jpg?f=user_large)
Hij valt niet uit, hij schiet alleen in storing en brengt dan niets meer op:(BarryH schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 17:12:
@borft Die nominal is meer het "ideale" voltage. De range waarbinnen de omvormer goed functioneert is 80-550
En boven de 600 volt DC spanning valt de omvormer uit.
[Afbeelding]
[ Voor 25% gewijzigd door rikadoo op 09-02-2022 17:15 ]
AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850
Elke kabel is een string, kan ik die zo loshalen en dan in PV2 op de plus aansluiten?, bij een uitgeschakelde omvormer? Er staat een waarschuwing op do not disconnect...mcDavid schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 17:14:
uh, ja daar zit maar 1 string op aangesloten... lijkt me niet helemaal de bedoeling idd
Onze installateur gaf ons een optie om er ook een aantal aan de NO zijde te plaatsen zodat je ook de ochtendzon nog mee kunt pikken. Is dit de investering waard van de extra panelen?
Cabauw/Lopik; 26 x 370 Wp (12 x O/ZO, 14 x W/ZW) 9,6 kWp
Iedere string heeft twee kabels, een plus en een min. Jij heb dus maar 1 string en dat is de foutrikadoo schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 17:17:
[...]
Elke kabel is een string, kan ik die zo loshalen en dan in PV2 op de plus aansluiten?, bij een uitgeschakelde omvormer? Er staat een waarschuwing op do not disconnect...
1 PVoutput . Dongen NB
Hmm dan hebben ze het toen al verkeerd aangesloten, was toen de bedoeling dat het 2 strings zou zijn, panelen aan de voorkant, en panelen aan de achterkant...reneeke1970 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 17:19:
[...]
Iedere string heeft twee kabels, een plus en een min. Jij heb dus maar 1 string en dat is de fout
Dan ga ik een monteur laten komen die de boel in orde maakt, dit gaat mezelf niet lukken helaas.
Iemand omgeving Arnhem?
[ Voor 4% gewijzigd door rikadoo op 09-02-2022 17:22 ]
Als ik je posts zo lees dan lijkt het me voor dit moment goed als je alles laat zitten.rikadoo schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 17:17:
[...]
Elke kabel is een string, kan ik die zo loshalen en dan in PV2 op de plus aansluiten?, bij een uitgeschakelde omvormer? Er staat een waarschuwing op do not disconnect...
Eerst zorgen dat je eea begrijpt, en dan pas met je vingers aan dingen komen waar flink voltage en amperage op kan staan.
Het zou jammer zijn als je een flinke schok oploopt.
Net als alle electra heb je een plus en een min draad. Ook hier. Dus je hebt nu 1 string. Dit staat ook op de omvormer: PV1 - en PV1 +
om 2 strings te maken moet je ergens nog extra draden hebben. Het zou kunnen dat alles op het dak nu is doorgelust tussen de panelen, dan moet iemand het dak op.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
1. Nee die kun je niet zomaar loshalen! Eerst de omvormer (ac-zijdig) spanningsvrij maken en de DC-switch uitzetten. En zorgen dat je het juiste gereedschap hebt.rikadoo schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 17:17:
[...]
2. Als je string nu een te hoge spanning geeft zal die dat op de andere aansluiting net zo goed doen. Je moet 'm opsplitsen en beide aansluitingen gebruiken.
[ Voor 3% gewijzigd door mcDavid op 09-02-2022 17:22 ]
Ik blijf er vanafmcDavid schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 17:21:
[...]
1. Nee die kun je niet zomaar loshalen! Eerst de omvormer (ac-zijdig) spanningsvrij maken en de DC-switch uitzetten. En zorgen dat je het juiste gereedschap hebt.
2. Als je string nu een te hoge spanning geeft zal die dat op de andere aansluiting net zo goed doen. Je moet 'm opsplitsen en beide aansluitingen gebruiken.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Dat zijn geen installateurs maar prutsers. Dit kan om meedere redenen niet in 1 string:rikadoo schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 17:00:
Het zijn 8x LG NeON H - Mono 370Wp All Black Cello
en 6x Sunpower 320 Wp All Black paneel
Dat zou mooi klote zijn, want die installateurs hebben dit zo aangeraden...
- Ten eerste niet omdat dan de open klemspanning te hoog is (daar krijg je nu bij koud weer die foutmeldingen van).
- Ten tweede betreft het verschillende oriëntaties. Die combineren in 1 string is niet efficiënt.
- En ten derde zijn het ook nog eens verschillende merken en types panelen (ik neem even aan dat per dakvlak de panelen wel gelijk zijn?)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Zie hier:Martin7182 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:47:
[...]
Hoe kom je daar eigenlijk bij?
Ik dacht altijd dat een optimiser juist het schaduwmanagement doet, dus per paneel wat in theorie ook nog eens beter werkt dan over de hele string. Bij een goede optimiser ziet de omvormer alleen wat spanningsval maar verder een rechttoe-rechtaan MPPT curve waar je geen schaduwmanagement voor nodig zou moeten hebben. Of zijn optimisers in de praktijk echt zo slecht dat de omvormer ook nog moet bijspringen?
Proton_ in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10"
Dit lijkt me het juiste advies voor @rikadoo. Die hoge spanning wil je niet, want risico op defect omvormer. Wat voor spanning lees je af op het display. Zal wel in de buurt van de 600V zitten Vmpp.Ethirty schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 18:18:
Je kan voor de veiligheid misschien dan toch beter eerst AC en dan de DC uitschakelen tot iemand er naar heeft gekeken. Het werkt toch niet en dat is dan wel zo veilig.
Ik vraag me wel af waar de installateur mee bezig is geweest...
Ze zijn al failliet, dus ze vroegen te weinig en slechte mond op mond reclame waarschijnlijk. Soort wilde westen dat PV gebeuren.Dre schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 19:58:
[...]
Dit lijkt me het juiste advies voor @rikadoo. Die hoge spanning wil je niet, want risico op defect omvormer. Wat voor spanning lees je af op het display. Zal wel in de buurt van de 600V zitten Vmpp.
Ik vraag me wel af waar de installateur mee bezig is geweest...
#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Daar ben ik nu dus ook achterAndrehj schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 19:48:
[...]
Dat zijn geen installateurs maar prutsers. Dit kan om meedere redenen niet in 1 string:Als je deze 14 panelen in 1 string aansluit op een omvormer die volgens mijn documentatie maar max 580V DC mag hebben en wel gewoon twee MPPT's heeft, heb je echt maar heel weinig van een PV-systeem begrepen.
- Ten eerste niet omdat dan de open klemspanning te hoog is (daar krijg je nu bij koud weer die foutmeldingen van).
- Ten tweede betreft het verschillende oriëntaties. Die combineren in 1 string is niet efficiënt.
- En ten derde zijn het ook nog eens verschillende merken en types panelen (ik neem even aan dat per dakvlak de panelen wel gelijk zijn?)
![]()

De panelen zijn per dakvlak inderdaad gelijk. Er was ook afgesproken dat ze beide hun eigen string zouden krijgen. Ik zal morgen eens de spanning bekijken, staat nu uit, want avond.
Kun je toch even in je SEMS-portal bekijken? Tabblad rapporten.rikadoo schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 20:53:
[...]
Ik zal morgen eens de spanning bekijken, staat nu uit, want avond.
Ik weet niet wat het plan nu wordt, maar deze partij wilde iig tenminste op dakkapellen plaatsen, wat vrijwel alle andere partijen weigerden. Het zijn nog wel nieuw te bouwen dakkapellen ook. Sowieso wordt het een grote verbouwing van een (ik denk) jaren 50 woning dus als er nog andere tips zijn dan houd ik me aanbevolen
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Als je het geld ervoor over hebt om een duur PVT-systeem te kopen, kun je voor hetzelfde geld ook een W/W warmtepomp kopen met bron, en gewoon normaal PV op je dak leggen. Dan heb je ook bij kou een goed werkende warmtepomp.Termy schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 21:24:
@Ronald @Andrehj dank voor de antwoorden. Gelukkig zijn ze er niet voor gegaan dus geen probleem. De offerte zag er op zich gedetailleerd en kundig uit maar toch wel wat ernstige fouten dus... En PVT, zover ik weet was de reden voornamelijk ruimte in huis qua binnenunit en geluid buiten qua buitenunit de factoren die de interesse voor PVT wekten (en beperkt dakoppervlak).
Wil je goedkoper, dan een L/W WP.
Er is een reden dat niemand de buitenunit van een L/W WP op een dakkapel wil zetten.Met een paneel minder zou je denken dat een L/W buitenunit op een dakkapel kan staan.. toch?
Ik weet niet wat het plan nu wordt, maar deze partij wilde iig tenminste op dakkapellen plaatsen, wat vrijwel alle andere partijen weigerden. Het zijn nog wel nieuw te bouwen dakkapellen ook. Sowieso wordt het een grote verbouwing van een (ik denk) jaren 50 woning dus als er nog andere tips zijn dan houd ik me aanbevolen.
Voor meer info kun je terecht in het L/W WP topic:
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10
[ Voor 14% gewijzigd door Andrehj op 09-02-2022 22:36 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
@Drethesaxofonist schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 21:00:
[...]
Kun je toch even in je SEMS-portal bekijken? Tabblad rapporten.
Gevonden, zodra die de fout inschiet zit deze boven de 600v.
Beetje offtopic, mocht je erop willen antwoorden dan stel ik voor dat je dat in het juiste topic doet. Maar onze buitenunit van de warmtepomp zit achter onze schuur grenzend aan de straat, de schuur zit dus tussen de buitenunit en bijna de hele tuin. Erg goede plek wat mij betreft.Termy schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 21:24:
@Ronald @Andrehj dank voor de antwoorden. Gelukkig zijn ze er niet voor gegaan dus geen probleem. De offerte zag er op zich gedetailleerd en kundig uit maar toch wel wat ernstige fouten dus... En PVT, zover ik weet was de reden voornamelijk ruimte in huis qua binnenunit en geluid buiten qua buitenunit de factoren die de interesse voor PVT wekten (en beperkt dakoppervlak). Met een paneel minder zou je denken dat een L/W buitenunit op een dakkapel kan staan.. toch?
Ik weet niet wat het plan nu wordt, maar deze partij wilde iig tenminste op dakkapellen plaatsen, wat vrijwel alle andere partijen weigerden. Het zijn nog wel nieuw te bouwen dakkapellen ook. Sowieso wordt het een grote verbouwing van een (ik denk) jaren 50 woning dus als er nog andere tips zijn dan houd ik me aanbevolen.
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Waarschijnlijk wel:Diepie schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 17:18:
Ik heb een vraag over de plaatsing van panelen op het dak van onze nieuw te bouwen schuurwoning met een dak van 45 graden. De ene kant van het dak ligt aan de ZW zijde en de andere kant logischerwijs aan de NO zijde. We hebben nu alle panelen gepland aan de ZW zijde omdat daar de meeste zon komt.
Onze installateur gaf ons een optie om er ook een aantal aan de NO zijde te plaatsen zodat je ook de ochtendzon nog mee kunt pikken. Is dit de investering waard van de extra panelen?
- in de OP staat hoe je de opbrengst kan berekenen
- meestal kan deze set panelen op NO gewoon op de omvormer erbij (dus geen extra kosten)
- de installateur is er toch al (dus geen extra aan/afrij kosten)
- E tarieven en eventueel teruglevering zijn nogal hoog, dus zelf puur voor terugleveren kan het waarschijnlijk wel uit.
Gewone panelen + L/W WP was m'n 1e suggestie maar daar waren ze dus niet zo enthousiast over.Andrehj schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 21:34:
[...]
Als je het geld ervoor over hebt om een duur PVT-systeem te kopen, kun je voor hetzelfde geld ook een W/W warmtepomp kopen met bron, en gewoon normaal PV op je dak leggen. Dan heb je ook bij kou een goed werkende warmtepomp.
Wil je goedkoper, dan een L/W WP.
Een W/W wp is qua kosten vast vergelijkbaar idd. Groter probleem is dat ze mogelijk op een grondbronwarmtenet worden aangesloten maar hun wijk was als zeer kansarm beoordeeld voor die toepassing, dus dat zou een eigen grondbron ook niet fantastisch maken gok ik.
@JT dat is wel een interessante suggestie voor ze idd. De tuin is na de verbouwing/uitbouw niet heel groot meer en zeer specifiek ingericht dus of er plek voor is is maar de vraag, maar de optie is zeker goed om te noemen. Nu ik dit zo type is het eigenlijk uitgesloten dat ze de tuin overhoop gaan halen voor een W/W wp, ook al zou het wel goed werken.
Ok, maar ik had het over de zonnepanelen in relatie tot de opmerking dat vrijwel geen partij het op de (nog te bouwen) dakkapellen wil plaatsen. Ik zal dat topic eens doorneuzen voor waarom een buitenunit op een dakkapel geen goede optie is. Wat zonnepanelen betreft: waarom willen zoveel partijen dat niet doen, zelfs op een dakkapel dat nog gebouwd moet worden en dus gewoon aan de draagkracht kan voldoen?Er is een reden dat niemand de buitenunit van een L/W WP op een dakkapel wil zetten.
Voor meer info kun je terecht in het L/W WP topic:
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Heb je een grafiek van de hele dag hoe dat eruit ziet. Ben benieuwd hoe hoog Vmpp dan is als ie wel gewoon werkt.rikadoo schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 21:50:
[...]
@Dre
Gevonden, zodra die de fout inschiet zit deze boven de 600v.
Ik kan maar een tijdspanne van 7 dagen doen, dit is van de afgelopen 7 dagen.Dre schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 07:36:
[...]
Heb je een grafiek van de hele dag hoe dat eruit ziet. Ben benieuwd hoe hoog Vmpp dan is als ie wel gewoon werkt.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JFsQmMu9V6jKk8eanLMgtKox.jpg?f=user_large)
En van 8 februari
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/etdfF9AHhGOaDPDSyGOeTu7N.jpg?f=user_large)
[ Voor 18% gewijzigd door rikadoo op 10-02-2022 08:24 ]
Vraag: gaat dit altijd op? Als je een klein aantal panelen hebt die samen netjes onder de max. spanning voor 1 string blijven, is dan ook verstandiger om twee strings te gebruiken? Als je ze in 1 string hebt dan kom je toch sneller aan de opstartspanning?Andrehj schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 19:48:
[...]
• Ten tweede betreft het verschillende oriëntaties. Die combineren in 1 string is niet efficiënt.
Als je in je log kijkt zie je dat er eerder spanning is dan opbrengst. Het feit dat er voldoende spanning is wil dus niet zeggen dat je omvormer opstart, er moet immers ook stroom (licht) zijn. Alleen een hogere spanning met dezelfde hoeveelheid licht zorgt dus niet voor meer opbrengst.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Overigens is 'opstartspanning' toch wel relevant volgens mij. Alleen niet als open spanning van de panelen, maar als minimale werkspanning v.d. omvormer. B.v. een omvormer die vanaf 100V werkt begint eerder en kan langer door dan eentje die pas start bij 200V. Maar ik heb geen idee in hoeverre de bestaande omvormers hierin van elkaar verschillen. Dat mijn kleine omvormer met 3 panelen al start op tijd X en een andere veel grotere omvormer met meer panelen rond dezelfde tijd, zegt niet zoveel. Ja, dat ze beiden goed gedimensioneerd zijn.
[ Voor 54% gewijzigd door Martin7182 op 10-02-2022 10:16 ]
Omwille van Belgische wetgeving wil ik in eerste instantie onder de 10 kW (omvormer) blijven.
Ik zou een beeld willen krijgen van hoeveel verlies (door aftopping) ik heb bij welk aantal panelen.
Hiervoor ben ik aan de slag gegaan met Sunny Design.
Maar naar welke waarde moet ik nou kijken om dat 'verlies door aftopping' in te schatten?
Zie hieronder een voorbeeld (niet letten op de waarden, het is maar een test).
Is dat de Energy usability factor ? Want die blijft altijd vrij hoog, ook bij een belachelijk aantal panelen.
/f/image/wrsvF6Uz4Uv4LdLXkhujCaOI.png?f=fotoalbum_large)
Nee deze kan ik niet zien lopen, deze hebben ze onder de dakpannen/nok lopen.BarryH schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 10:24:
@rikadoo Kan je de DC kabel zien lopen van het eerste naar het tweede dakvlak (b.v. omdat die binnendoor is getrokken)?
@timovd neem ik mee!
[ Voor 3% gewijzigd door rikadoo op 10-02-2022 11:34 ]
man, man, man, wat een beunhazen zijn hier bezig geweest, ik vertrouw het voor geen meter.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Energy usability factor jaBreezz schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 11:22:
Ik heb een groot zadeldak (NO / ZW) beschikbaar.
Omwille van Belgische wetgeving wil ik in eerste instantie onder de 10 kW (omvormer) blijven.
Ik zou een beeld willen krijgen van hoeveel verlies (door aftopping) ik heb bij welk aantal panelen.
Hiervoor ben ik aan de slag gegaan met Sunny Design.
Maar naar welke waarde moet ik nou kijken om dat 'verlies door aftopping' in te schatten?
Zie hieronder een voorbeeld (niet letten op de waarden, het is maar een test).
Is dat de Energy usability factor ? Want die blijft altijd vrij hoog, ook bij een belachelijk aantal panelen.
[Afbeelding]
Maar ik zou even met een realistisch project gaan werken. Dit ziet er heel raar uit. En je wilt toch zeker >97% halen?
Dank voor het antwoord.schumacher schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 11:27:
[...]
Energy usability factor ja
Maar ik zou even met een realistisch project gaan werken. Dit ziet er heel raar uit. En je wilt toch zeker >97% halen?
De vraag is inderdaad hoeveel % ik wil halen. Ik kan met deze panelen niet meer salderen en ik ga uit van een lage vergoeding voor hetgeen ik op het net zet (wanneer je jezelf hier in BE rijk rekent met zulke vergoedingen kom je altijd bedrogen uit op lange termijn). Ik wil dus een zo hoog mogelijk eigen verbruik. Wegens de invulling van het gebouw is er in de zomermaanden véél minder verbruik dan de rest van het jaar. ik wil dus zo veel mogelijk opbrengst in de rest van het jaar.
Nu hebben ze een offerte opgevraagd maar ik heb zo mijn twijvels (ach ja, daarom heb ik ook mijn avatar blijkbaar)
11800 WP, 32 panelen, 24000€ (incl btw en installatie) maar nog geen aansluitingen in de meterkast. Het zijn wel duitse panelen en met microomvormers
Zou op net wat meer als 2€ per WP uitkomen. Ergens klinkt mij dat als vrij prijzig of is dit een normaal bedrag?
Ze geven ruim 18 jaar op als terugverdientijd
18 jaar. Dan zou ik het niet doen.Indoubt schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:34:
Mijn VvE is eindelijk om en wil de mogelijkheid tot solar panelen onderzoeken. Het zal niet snel gaan allemaal (ik duw er al jaren op) en het betreft maar 6 appartementen waarvan de bovenste met schuin dak.
Nu hebben ze een offerte opgevraagd maar ik heb zo mijn twijvels (ach ja, daarom heb ik ook mijn avatar blijkbaar)
11800 WP, 32 panelen, 24000€ (incl btw en installatie) maar nog geen aansluitingen in de meterkast. Het zijn wel duitse panelen en met microomvormers
Zou op net wat meer als 2€ per WP uitkomen. Ergens klinkt mij dat als vrij prijzig of is dit een normaal bedrag?
En waar is de tvt op gebaseerd. Hoe wordt er gesaldeerd? Op diverse meters van bewoners of het gemeenschappelijke deel (verlichting gangen, ketel etc ) ?
2 € per Wp is enorm hoog vandaag de dag. Hoe durven ze... (serieus).
[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 10-02-2022 12:41 ]
VVE is ook wat complexer met wat mag en salderen kan je ook wel vergeten als ik me goed herinner. Ik ben er destijds ook in gedoken voor ons pand, maar vond het maar lastige materie.Indoubt schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:34:
Mijn VvE is eindelijk om en wil de mogelijkheid tot solar panelen onderzoeken. Het zal niet snel gaan allemaal (ik duw er al jaren op) en het betreft maar 6 appartementen waarvan de bovenste met schuin dak.
#team_UTC+1
Yep, goede vraag, dat is de grote onbekende.de Peer schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:40:
[...]
18 jaar. Dan zou ik het niet doen.
En waar is de tvt op gebaseerd. Hoe wordt er gesaldeerd? Op diverse meters van bewoners of het gemeenschappelijke deel (verlichting gangen, ketel etc ) ?
2 € per Wp is enorm hoog vandaag de dag. Hoe durven ze... (serieus).
Er was ooit een gemeenschappelijke meter voor de portiekverlichting die eigendom was van een "lichtservice" bedrijf. Die vroeg daarvoor 800€ voor 4 ledlampjes. Dat heb ik persoonlijk getorpedeerd (met veel moeite) en de portiekverlichting loopt nu over mijn meter (met een aparte kwh meter) en ik vraag een gering bedrag aan de VvE.
Kortom een gezamelijke installatie behalve 4 portieklampjes is er eigenlijk niet
Ik zou de TVT laten onderbouwen, en het plan dan afwijzen. Tenminste, als het jullie om de centen gaat. Je kan het ook doen vanuit idealisme natuurlijk, en dan is het prima, maar zou het alsnog veel goedkoper moeten kunnen.Indoubt schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:49:
[...]
Yep, goede vraag, dat is de grote onbekende.
Er was ooit een gemeenschappelijke meter voor de portiekverlichting die eigendom was van een "lichtservice" bedrijf. Die vroeg daarvoor 800€ voor 4 ledlampjes. Dat heb ik persoonlijk getorpedeerd (met veel moeite) en de portiekverlichting loopt nu over mijn meter (met een aparte kwh meter) en ik vraag een gering bedrag aan de VvE.
Kortom een gezamelijke installatie behalve 4 portieklampjes is er eigenlijk niet
Goede toevoeging.Martin7182 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 10:03:
^^ maar belangrijker nog is dat bij verschillende orientaties verschillende stromen horen voor maximale opbrengst (o.b.v. simpele stringomvormer). In een serieschakeling kan dat niet. Ergo, je krijgt niet de maximale opbrengst.
Nee. Je gaat geen verschil in opbrengst zien. Zolang opstartspanning een beetje onder nominale Vmpp ligt (en dat is altijd een goede dimensionering) is er niets aan de hand. In de keuze tussen omvormers is het een non-issue.Overigens is 'opstartspanning' toch wel relevant volgens mij. Alleen niet als open spanning van de panelen, maar als minimale werkspanning v.d. omvormer. B.v. een omvormer die vanaf 100V werkt begint eerder en kan langer door dan eentje die pas start bij 200V.
Als je logging naar een database hebt, kan je makkelijk uitpluizen hoeveel kWh opwek je hebt bij Vmpp < startspanning+5%. Mijn verwachting: minder dan 0,1% van je jaaropbrengst.
(uitzondering: flinke schaduw).
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Los van de kosten: is het niet mogelijk om elk appartement los aan te sluiten op 5 panelen? Soort gezamelijke inkoop waarin de VVE ondersteund? Dan blijft het een consumentending, en kan iedereen voor zich salderen.Ethirty schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:49:
[...]
VVE is ook wat complexer met wat mag en salderen kan je ook wel vergeten als ik me goed herinner. Ik ben er destijds ook in gedoken voor ons pand, maar vond het maar lastige materie.
Volgens mij al aantal keer aan bod gekomen hier en dat blijkt erg lastig in de praktijk. Technisch zou het moeten kunnen.Zwartoog schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:53:
[...]
Los van de kosten: is het niet mogelijk om elk appartement los aan te sluiten op 5 panelen? Soort gezamelijke inkoop waarin de VVE ondersteund? Dan blijft het een consumentending, en kan iedereen voor zich salderen.
Maarja regelgeving, verzekering (opstal) etc...
Gezamenlijk dak met individuele eigendom erop. splitsingsakte etc. etc.
[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 10-02-2022 13:59 ]
Dat lijkt mij ook het handigste. Ik weet niet of ik wel zo voor een gezamenlijke aansluiting ben. Ook salderen levert dan mogelijk een probleem op maar tevens is direct verbruik een issue, tenzij je alles terugleverd aan het net en ieder onafhankelijk inkoopt van het net (zoals gebruikelijk) maar dan is salderen al helemaal niet mogelijk.Zwartoog schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:53:
[...]
Los van de kosten: is het niet mogelijk om elk appartement los aan te sluiten op 5 panelen? Soort gezamelijke inkoop waarin de VVE ondersteund? Dan blijft het een consumentending, en kan iedereen voor zich salderen.
Extra complicatie: een appartement is van een vastgoedfirma en wordt verhuurd. Die ziet er niks in en kan er geen business case van maken. lijkt me logisch tenzij je de huurder ervoor laat opdraaien maar zakelijk is een klein-installatie van een paar panelen niet zinvol.
Zie bijvoorbeeld mijn Goodwe 2000 XS, startspanning 50V:
/f/image/FgmdJ5lcJwOzHHpFuS65EkIe.png?f=fotoalbum_large)
Zoals je ziet laat hij de spanning oplopen tot 225V+ voordat er voldoende stroom is om daadwerkelijk vermogen af te nemen.
Vervolgens zit de rest van de dag de stringspanning er meestal onder (bij zonsondergang klopt de interne power-meting niet zo).
Aan de startspanning van 50V heb ik dus niets, dat had ook 150V mogen zijn.
[ Voor 5% gewijzigd door Proton_ op 10-02-2022 16:57 ]
Dat kan geloof ik alleen als je vanaf het dak een kabel naar elke appartement kan leggen. Vaak moet je dan door iemands huis en als die bezwaar heeft dan houdt het al op.Zwartoog schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:53:
[...]
Sowieso moet eerst een meerderheid toestemming geven voor installatie op het dak, haal je dat niet dan mag het al niet eens.
Ik heb het destijds opgegeven omdat wij met 48 bewoners zelden overeenstemming bereikten over de grotere dingen.
#team_UTC+1
Zo ook bij de eerste, 42V bij +/- 1A. (zwaar bewolkt) Het tweede paneel blijft steken op 39V, 0,9A. Deze heeft snail trials, misschien van invloed?
Aangesloten op een nieuwe Goodwee 1000-XS komt de VOC overeen maar start deze niet op. Opstartspanning is 50V of stort deze te ver in?
Heeft iemand een idee?
Edit: Volt en Amperage beide gemeten met een multimeter rechtstreeks aangesloten op het paneel.
[ Voor 9% gewijzigd door Trebbors op 10-02-2022 17:39 ]
Zojuist was het te donker voor de panelen denk ik....Trebbors schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 16:37:
Ik heb zojuist twee 310Wp panelen verplaatst en eerst even doorgemeten. VOC volgens specificatie is 45V en gesloten 35V. Ik meet meestal 42V VOC.
Zo ook bij de eerste, 42V bij +/- 1A. (zwaar bewolkt) Het tweede paneel blijft steken op 39V, 0,9A. Deze heeft snail trials, misschien van invloed?
Aangesloten op een nieuwe Goodwee 1000-XS komt de VOC overeen maar start deze niet op. Opstartspanning is 50V of stort deze te ver in?
Heeft iemand een idee?
1 PVoutput . Dongen NB
Mijn Goodwe 1000XS start bij 50 volt dwz dan wordt de omvormer wakker, echter gaat hij leveren bij 145 volt.reneeke1970 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 16:41:
[...]
Zojuist was het te donker voor de panelen denk ik....
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Je kan geen 1A meten bij Voc.Trebbors schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 16:37:
Ik heb zojuist twee 310Wp panelen verplaatst en eerst even doorgemeten. VOC volgens specificatie is 45V en gesloten 35V. Ik meet meestal 42V VOC.
Heeft iemand een idee?
Logisch toch, eerst voltage opbouwen en daarna pas stroom opbouw. Zonder licht geen ampère.wizzopa schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 16:47:
[...]
Mijn Goodwe 1000XS start bij 50 volt dwz dan wordt de omvormer wakker, echter gaat hij leveren bij 145 volt.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik verbaasde mij er al langer over dat de opstart spanning gezien wordt als punt van levering.reneeke1970 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 16:54:
[...]
Logisch toch, eerst voltage opbouwen en daarna pas stroom opbouw. Zonder licht geen ampère.
Het is wel bewezen dat de marketing truc in de folders werkt...wizzopa schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 16:57:
[...]
Ik verbaasde mij er al langer over dat de opstart spanning gezien wordt als punt van levering.
1 PVoutput . Dongen NB
Kloptreneeke1970 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 17:00:
[...]
Het is wel bewezen dat de marketing truc in de folders werkt...
De onwetenden moeten nog leren dat de panelen het moment van opstarten (levering )bepalen, en niet de omvormer.
1 PVoutput . Dongen NB
Velen moet het licht nog zien.reneeke1970 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 17:02:
[...]
De onwetenden moeten nog leren dat de panelen het moment van opstarten (levering )bepalen, en niet de omvormer.
reneeke1970 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 16:41:
[...]
Zojuist was het te donker voor de panelen denk ik....
[ Voor 8% gewijzigd door Trebbors op 10-02-2022 17:18 ]
Zou het knap vinden als jou paneel 40 watt levert, doen de mijne hele dag al niet
1 PVoutput . Dongen NB
Met een multimeter zijn de stroom en spanning zeker beide te meten. Voc en A.
Open klemspanning, geen watt.reneeke1970 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 17:19:
[...]
Zou het knap vinden als jou paneel 40 watt levert, doen de mijne hele dag al niet
Open klem spanning is 0 ampère
1 PVoutput . Dongen NB
Spanning druk je uit in V. Voc was 42V. De stroom heb ik ook gemeten met de multi en die kwam op dat moment op ongeveer 1A. Maar allemaal los gemeten dus daar niet aangesloten op een omvormer.
[ Voor 10% gewijzigd door Trebbors op 10-02-2022 17:25 ]
Dus zal ik nog keertje herhalen dat ik het knap vind dat jou paneel 42 watt levert aan eind van dagTrebbors schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 17:24:
[...]
Spanning druk je uit in V. Voc was 42V. De stroom heb ik ook gemeten met de multi en die kwam op dat moment op ongeveer 1A. Maar allemaal los gemeten dus daar niet aangesloten op een omvormer.
1 PVoutput . Dongen NB
Die twee zijn niet tegelijk gemeten.Trebbors schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 16:37:
42V bij +/- 1A.
Kijk in de datasheet bij welke instraling 1A Isc hoort en welke Voc daar past
Paneel levert helemaal niets, beweer ik niet. Voc is toch altijd hoger dan de Vmp.reneeke1970 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 17:26:
[...]
Dus zal ik nog keertje herhalen dat ik het knap vind dat jou paneel 42 watt levert aan eind van dag
Niet aangesloten op de omvormer en je meet stroom, wat gebruik je dan als belasting?Trebbors schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 17:24:
[...]
vermogen = stroom in het kwadraat * weerstand.
dus je zegt 40 watt, 1 ampere, dus je hebt er een ampere meter tussen gezet met een weerstand ?? van 40ohm?
anders kun je de stroom niet meten.
Dat weet ik, maar je kwartje valt niet. Al word ie 35 volt, dan nog kan het geen 35 watt leveren zo een uurtje voor het donker...Trebbors schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 17:30:
[...]
Paneel levert helemaal niets, beweer ik niet. Voc is toch altijd hoger dan de Vmp.
Dus jou 1 ampère meting is fout.
1 PVoutput . Dongen NB
In welke post spreek ik dan van 40W? Ik vroeg alleen waarom de omvormer niet startte met leveren.reneeke1970 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 17:31:
[...]
Dat weet ik, maar je kwartje valt niet. Al word ie 35 volt, dan nog kan het geen 35 watt leveren zo een uurtje voor het donker...
Dus jou 1 ampère meting is fout.
P=u×iTrebbors schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 17:34:
[...]
In welke post spreek ik dan van 40W? Ik vroeg alleen waarom de omvormer niet startte met leveren.
Gaat er lampje branden?
1 PVoutput . Dongen NB
Bij een paneel kan dat zeker kort zonder belasting. Zie o.a. op Youtube, en dat zijn geen huis tuin en keuken filmpjes. Alleen uitkijken voor vlamboog bij hogere amperage.MijnCommentaar schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 17:31:
[...]
Niet aangesloten op de omvormer en je meet stroom, wat gebruik je dan als belasting?
vermogen = stroom in het kwadraat * weerstand.
dus je zegt 40 watt, 1 ampere, dus je hebt er een ampere meter tussen gezet met een weerstand ?? van 40ohm?
anders kun je de stroom niet meten.
De formule is mij bekend maar ik zeg nog steeds nergens dat ik dat verwacht vanuit de omvormer. Vmp is sowieso lager dan de Voc. In mijn initiële post vraag ik niet waarom de omvormer geen 40W op het net zet, ik vraag waarom deze überhaupt nog niet kan leveren.
De omvormer start niet omdat er geen vermogen is.Trebbors schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 17:38:
[...]
De formule is mij bekend maar ik zeg nog steeds nergens dat ik dat verwacht vanuit de omvormer. Vmp is sowieso lager dan de Voc. In mijn initiële post vraag ik niet waarom de omvormer geen 40W op het net zet, ik vraag waarom deze überhaupt nog niet kan leveren.
Jou 1 ampère meting is onmogelijk.
Stond meter niet verkeerd en was het 0.1 ?
1 PVoutput . Dongen NB
Bij onze VvE wordt er gewoon gesaldeerd, wij gebruiken de zonnepanelen voor o.a. de lift, 4 stops, en de centrale afzuiging. Houden afgelopen jaren nog een 1000 kWh over, welke we vergoed krijgen.Ethirty schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:49:
[...]
VVE is ook wat complexer met wat mag en salderen kan je ook wel vergeten als ik me goed herinner. Ik ben er destijds ook in gedoken voor ons pand, maar vond het maar lastige materie.
Verder zijn er twee bewoners, waaronder ikzelf privé welke ook zonnepanelen heb laten aanleggen, tegelijkertijd met de panelen voor de VvE.
aha nu snap ik wat je gedaan hebt, je hebt hem kort gesloten met je ampere meter.Trebbors schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 17:36:
[...]
Bij een paneel kan dat zeker kort zonder belasting. Zie o.a. op Youtube, en dat zijn geen huis tuin en keuken filmpjes. Alleen uitkijken voor vlamboog bij hogere amperage.
leuk bedacht maar dan dondert de spanning in elkaar, je moet strrom en spanning altijd tegelijk meten.
nu heb je kortsuitstroom gemeten en openklemspanning.
dis geen 40 watt, misschien 1 watt en dat is veel te weinig om de omvormer op te starten.
Dat is best prijzig. Paneeltjes inkoop is nu per container 27 eurocent per Wp voor een A-merk.Indoubt schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:34:
Duidelijk iets mis met de string. 650V Voc en 300V MPP klopt nietrikadoo schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 08:19:
[...]
Ik kan maar een tijdspanne van 7 dagen doen, dit is van de afgelopen 7 dagen.
[Afbeelding]
En van 8 februari
[Afbeelding]
Juist, dankjewel!MijnCommentaar schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 17:47:
[...]
aha nu snap ik wat je gedaan hebt, je hebt hem kort gesloten met je ampere meter.
leuk bedacht maar dan dondert de spanning in elkaar, je moet strrom en spanning altijd tegelijk meten.
nu heb je kortsuitstroom gemeten en openklemspanning.
dis geen 40 watt, misschien 1 watt en dat is veel te weinig om de omvormer op te starten.
Wow!Dre schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 17:55:
[...]
Dat is best prijzig. Paneeltjes inkoop is nu per container 27 eurocent per Wp voor een A-merk.
Ik ben de ronde aan het maken, en dit is wel heel nuttige informatie.
Wordt Bisol ook als een premium merk beschouwd? Komt zeer zelden voor op dit forum blijkbaar!
Onder de pannengurbe schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 18:48:
vraag: als er zonnepanelen op meerdere dakvlakken worden geplaatst, zeg het linker er rechter dakvlak op onderstaande foto, waar moet dan de kabel lopen? Door de goot tussen de twee dakvlakken? Of is er een betere oplossing?
[Afbeelding]
1 PVoutput . Dongen NB
Ik help een kennis van mijn dochter bij de aankoop van een nieuwbouwappartement. Ieder appartement krijgt een aantal panelen met een micro-inverter in de meterkast. De bekabeling loopt door de gemeenschappelijke schacht; daar is verder geen toestemming van de VvE of bewoners voor nodig.Ethirty schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 14:51:
[...]
Dat kan geloof ik alleen als je vanaf het dak een kabel naar elke appartement kan leggen. Vaak moet je dan door iemands huis en als die bezwaar heeft dan houdt het al op.
Sowieso moet eerst een meerderheid toestemming geven voor installatie op het dak, haal je dat niet dan mag het al niet eens.
Ik heb het destijds opgegeven omdat wij met 48 bewoners zelden overeenstemming bereikten over de grotere dingen.
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
Ik begrijp het even niet. De enige manier om van het linker naar het rechter dakvlak te komen is toch via de goot die tussen de twee dakvlakken ligt (zie de foto)? Of bedoel je dat door de isolatie gaat boren en dan via de achterliggende vliering op het andere dakvlak komt?
[ Voor 5% gewijzigd door gurbe op 10-02-2022 19:23 ]
Dat is mooi, bij ons liepen de elektra schachten door de appartementen, alle meterkasten onder elkaar.cville schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 19:18:
[...]
Ik help een kennis van mijn dochter bij de aankoop van een nieuwbouwappartement. Ieder appartement krijgt een aantal panelen met een micro-inverter in de meterkast. De bekabeling loopt door de gemeenschappelijke schacht; daar is verder geen toestemming van de VvE of bewoners voor nodig.
En bij nieuwbouw is het makkelijker, dan geef je impliciet al toestemming voor die situatie.
[ Voor 8% gewijzigd door Ethirty op 10-02-2022 19:29 ]
#team_UTC+1
Naar beneden en net boven je plat dak oversteken naar andere kant, dan is ie uit het zicht. En misschien komen de hoeken van panelen wel ergens kort bij elkaar.gurbe schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 19:19:
[...]
Ik begrijp het even niet. De enige manier om van het linker naar het rechter dakvlak te komen is toch via de goot (zie de foto)? Of bedoel je dat door de isolatie gaat boren en dan via de achterliggende vliering op het andere dakvlak komt?
Ik zou zeggen laat de installateur dat bekijken
1 PVoutput . Dongen NB
Dat is bij hem ook zo maar de schacht is eigendom van de VvE en niet van de individuele bewoners.Ethirty schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 19:22:
[...]
Dat is mooi, bij ons liepen de elektra schachten door de appartementen, alle meterkasten onder elkaar.
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
Dan gaat de kabel nog steeds door de goot, maar inderdaad wel wat minder zichtbaar dan boven.reneeke1970 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 19:23:
[...]
Naar beneden en net boven je plat dak oversteken naar andere kant, dan is ie uit het zicht. En misschien komen de hoeken van panelen wel ergens kort bij elkaar.
Ik zou zeggen laat de installateur dat bekijken
Het was het idee van de installateur om de kabel door die goot te laten gaan. Maar ik vraag me zelf af of er geen betere oplossing is. Als de kabel door de goot staat spoelt er steeds water langs en kunnen er ook bladeren e.d. achter blijven haken.
#team_UTC+1
Heb je helemaal gelijk in, vandaar beneden oversteken, dan is het maar dertig cm in mooi buisje.gurbe schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 19:35:
[...]
Dan gaat de kabel nog steeds door de goot, maar inderdaad wel wat minder zichtbaar dan boven.
Het was het idee van de installateur om de kabel door die goot te laten gaan. Maar ik vraag me zelf af of er geen betere oplossing is. Als de kabel door de goot staat spoelt er steeds water langs en kunnen er ook bladeren e.d. achter blijven haken.
Of inderdaad beide vlakken naar binnen toe boren en binnen koppelen
1 PVoutput . Dongen NB
Ok bedankt voor de tips!reneeke1970 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 19:40:
[...]
Heb je helemaal gelijk in, vandaar beneden oversteken, dan is het maar dertig cm in mooi buisje.
Of inderdaad beide vlakken naar binnen toe boren en binnen koppelen
Ik zal morgen ook nog even goed kijken of de kabel toevallig niet onder de goot langs kan zoals @Proton_ voorstelde.
Ik zal de optie via binnen ook nog even doorspreken zodra ik de zonnepanelen laat aanleggen (maar ik moet eerst nog alle offertes binnenkrijgen.)
[ Voor 6% gewijzigd door gurbe op 10-02-2022 19:59 ]
dit ja soms kan je er zo onderdoor, dus eerst even een paar pannen opzij en kijken.Proton_ schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 19:21:
Afhankelijk van de constructie kan je ook onder de goot door.
edit, ik ben spuit elf weer
[ Voor 27% gewijzigd door twain4me op 10-02-2022 19:50 ]
Bij ons zouden ook de leidingen door de meterkasten moeten lopen, die liggen onder elkaar. Of het gaat lukken is een tweede. Kleine stapjes voorwaarts dan maar. Eenvoudig gaat het niet worden maar dat gaan we zien.Ethirty schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 19:22:
[...]
Dat is mooi, bij ons liepen de elektra schachten door de appartementen, alle meterkasten onder elkaar.
En bij nieuwbouw is het makkelijker, dan geef je impliciet al toestemming voor die situatie.
Bisol is premium. Sterke constructie, mooie afgeronde hoekjes, goede verpakking, goede opbrengst, productie in EU. Wel duur. Heb zelf ook bisol panelen, maar als ik deze naast Chinese Phono's of zelfs MN panasonics zet dan voelen die bisols een stuk degelijker aan.Wim Leers schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 18:18:
[...]
Wow!
Ik ben de ronde aan het maken, en dit is wel heel nuttige informatie.
Wordt Bisol ook als een premium merk beschouwd? Komt zeer zelden voor op dit forum blijkbaar!
Wat zijn tegenwoordig een beetje normale prijzen voor compleet geinstalleerd in €/Wp? Ik heb inderdaad de indruk dat het vrij duur isDre schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 17:55:
[...]
Dat is best prijzig. Paneeltjes inkoop is nu per container 27 eurocent per Wp voor een A-merk.
[...]
Duidelijk iets mis met de string. 650V Voc en 300V MPP klopt nietHad nog gehoopt dat ie nog zou opstarten voordat de 600V bereikt zou worden.
0.7-1.0 denk ikIndoubt schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 21:03:
[...]
Wat zijn tegenwoordig een beetje normale prijzen voor compleet geinstalleerd in €/Wp? Ik heb inderdaad de indruk dat het vrij duur is
Dit topic is gesloten.
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font].

Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic