Toon posts:

Welke zonnepanelen passen op noord (2 maten)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Voor een dak op het noorden zoek ik zonnepanelen die optimaal zijn qua vermogen en oppervlakte. Er zijn vele maten zonnepanelen, maar welke passen het beste op dit dak :) Zwarte zonnepanelen zijn een vereiste.
Foto's
Beschikbare (dak)ruimte
Het dak ligt op NNW en heeft een hellingshoek van 50°. Het dak is 599cm hoog en 540cm breed. Een dakraam en schoorstenen (ook van buren) zitten in de weg. De maten staan hieronder.

Schaduw
Het grootste gedeelte van het jaar liggen de zonnepanelen in de schaduw, en in het bijzonder van de schoorstenen als de zon in het westen staat eind van de middag. Het liefst blijf ik enige afstand weg van de schoorstenen. Een optimizer toepassen is een optie.
Wie gaat het project uitvoeren
Installateur. De installateur geeft aan dat met zijn bevestigingssysteem je geen afstand tot de nok hoeft te houden. Er is vrije keuze in zonnepanelen, mits mijn installateur die kan inkopen bij de groothandel.
Reeds uitgezochte zonnepanelen
Mijn eerste idee was portrait met 2 type panelen:
  • 10× Jinko 405 Wp N-Type All Black Half Cell (JKM405N-6RL3-B). Maat 1855 x 1029
  • 2× Jinko 360 Wp N-Type All Black Half Cell (JKM360N-6TL3-B) Maat 1692 x 1029
= 4770 Wp

Het gaat er dan zo uitzien (niet op schaal):

Alleen het jammere is dat deze zonnepanelen maar 1855mm hoog zijn, terwijl mijn dak ruimte heeft voor hogere zonnepanelen. Er is dus nog ruimte over. Iemand een idee voor zonnepanelen die beter passen :)

Alle reacties

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01:48
Dit lijkt me wel een goed legplan.

Valt de regen nog wel in de dakgoot?

Een optimiser voor de zeldzame momenten dat er wel direct zonlicht op je dat dak valt? Wat is de tvt daarvan? En bedenk je ook dat hoe meer je hebt, hoe meer er kapot kan.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:30
Mooie combinatie van panelen. Die zitten als het goed is op bijna dezelfde Impp: kunnen in 1 string.

Er is nog een grotere 470W versie van de Jinko, naar die draait op andere Impp, dan heb je dus 2e tracker nodig.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Dre
  • Niet online
Voorgesteld bij mijn installateur:
Zoekende naar andere zonnepanelen kwam ik op een alternatief uit die wel in portait gemonteerd kunnen worden. Het voordeel lijkt me makkelijkere montage dan landscape, en ze zitten minder dicht bij de schaduw van de schoorstenen.

Het gaat om:

10× Jinko 405 Wp N-Type All Black Half Cell (JKM405N-6RL3-B). Maat 1855 x 1029
2× Jinko 365 Wp N-Type All Black Half Cell (JKM365N-6TL3-B) Maat 1692 x 1029 (52mm hoger dan huidige CSUN)

Dat is 4780 Wp.

Zie bijlage met de datasheets en de opstelling.

Denk je dat dit geschikt is voor mijn dak, en zijn deze (of vergelijkbare), zonnepanelen leverbaar door jou. Zelf vond ik ze hier:
https://www.solar-outlet....half-cell-jkm405n-6r.html
https://www.solartoday.eu...-b-30mm-n-type-zwart-mc4/
Inmiddels een reactie van mijn installateur.:
Helaas kan ik deze panelen niet bij mijn groothandels vinden en zijn ze veel duurder dan de Trina Vertex panelen mede omdat het N-type panelen zijn. Als je ze bij deze 2 verschillende verkopers gaat aanschaffen zullen er ook nog 2x dure verzendkosten bijkomen.

Tenzij jij voor de extra kosten wilt opdraaien wat denk ik meer dan die € 500,- gaat worden laat ik het bij 11 panelen van Trina Vertex 395Wp.
Deze Trina zijn 1754mm x 1096mm en wil hij in portrait installeren. Ik maak me zorgen om de afwatering in de dakgoot, maar mijn installateur zegt dat het geen probleem is. De installateur gaat mijn panelen onder garantie vervangen en wil het huidige montage systeem (portrait) het liefst hergebruiken.

Iemand nog alternatieven? Ik kan ook voor de optie 12× Trina 395 Wp kiezen in landscape, maar dan moet ik 500 euro bijbetalen, en dan komt het 12e paneel wel erg dichtbij de schoorstenen.

Keuze nu:
  1. 11×395 Trina portrait (rijen: 4-3-4)
  2. 12×395 Trina landscape +500 euro en dichtbij schaduw schoorstenen
  3. 10+2 405 + 365 Wp Jinko N-type "meer dan 500 euro". Verder weg van schaduw.

[Voor 5% gewijzigd door Dre op 06-02-2022 22:38]

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01:48
Ja keuze qua panelen heb je denk ik vrijwel alleen bij de bekende webshops.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Ronald
De te vervangen panelen zijn toch die CSUN 355s die je eerder in PV topic postte?
Die zijn volgens datasheet op de site van de installateur bijna 2 meter...

Met de Trina's van net boven de 170 zou je dus verder van de goot moeten blijven toch? Ze zijn alleen (veel) breder.

Op zich lijkt me 1 dus een fair aanbod.

Aan de andere kant is +500 niet extreem beroerd voor 500Wp extra met de 12 Trina of Jinko's (of meer als je met die 470Wp kan werken)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Dre
  • Niet online
@Ronald
5× CSUN 300 en 8× CSUN 355. Beide met delaminatie.

Mijn goot heeft niet zoveel ruimte:

Als de boel naast de dakgoot gaat lekken dan ben ik bang dat de boel er weer af moet. Uiteraard is dat een risico van de installateur, maar ik ben nu ook al 4 maanden bezig, inclusief jurist. Liever doe ik het in 1x goed.

500 euro extra voor Jinko zou ik acceptabel vinden, maar uit zijn reactie kreeg ik de indruk dat hij daar niet zoveel zin in heeft. Ik zal morgen eens bellen of hij dat toch kan leveren. Naar mijn mening ziet het er ook mooier uit op mijn dak dan die brede Trina's.

De 470 Wp Jinko kon ik alleen vinden met zilverkleurige frame, zijn die er ook met zwart?

• Ronald
Ik had hem niet goed in geheugen staan, die 470 is inderdaad niet visueel hetzelfde.

Kan de installateur aan Phono 360/400 full black komen? Die zitten ook op vergelijkbare Impp, en zijn bij solar outlet ernstig goedkoop

• Dre
  • Niet online
Ronald schreef op maandag 7 februari 2022 @ 22:58:
Ik had hem niet goed in geheugen staan, die 470 is inderdaad niet visueel hetzelfde.

Kan de installateur aan Phono 360/400 full black komen? Die zitten ook op vergelijkbare Impp, en zijn bij solar outlet ernstig goedkoop
Heb je hier een linkje van, want die zie ik niet staan. De Phono Solar 370 Wp Full Black (PS370M4-20/UH) zijn alsnog 1762mm hoog, en het lijkt me zonde als deze niet passen boven de dakgoot onder het dakraam. Ze zijn wel een stuk smaller van Trina. Liever heb ik dus iets minder hoge panelen. Tetris heeft niet de voorkeur, zeker omdat Jinko wel geschikte maten heeft.

• Ronald
Ik denk dat je de juiste serie hebt gevonden, ze zijn inderdaad wat langer dan de jinko... De jinko zijn al een hele tijd de kortste met knap vermogen die te koop zijn... De reden dat ik ze op garage heb liggen... Zo kreeg ik er 12 op garage IPV 8.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee