• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:18

Osxy

Holy crap on a cracker

Topicstarter
Foto's
Beschikbare (dak)ruimte
Volledige platte dak, achter schuine dak, voor het vlak boven dakkapel (wife acceptance factor)

(Tekening gemaakt op basis van echte metingen, niet de foto overgetrokken - De dakkapellen aan voor en achterzijde niet getekend maar zitten aan beide zijdes zelfde model)
Schuine dak 39 graden hoek
Schaduw
Buren aan noord-zijde hebben aantal hoge bomen staan, verder zal er voornamelijk schaduw vorming van eigen woning zijn.
Jaarverbruik
ruim 7000kwh en zal in toekomst toenemen (airco staat op planning, 2e EV en ik verwacht in levensduur van de panelen ook richting warmtepomp te gaan)
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x 25A
Budget en doel
max BTW terugvraag grens, via energiebespaarlening (in combinatie met diverse isolatie werkzaamheden)
Indien mogelijk volledige eigen verbruik opwekken plus stukje marge
Wie gaat het project uitvoeren
Laten doen (moet om te voldoen aan eisen lening)
Bijhouden van data
Ben een echte data hoarder (DSMR draait ook)
Reeds verkregen offertes
Diverse offertes verkregen, 2 die het beste bij onze wensen aansloten.

- aanbieder 1:

23x AEG ultra black 390Wp met S500B optimiser
omvormer(s) SolarEdge 7k 3-fase
totaal 8970 Wp (verwachte opbrengst volgens aanbieder 7277 kwh per jaar)
na BTW terugvraag €11.150,00

- aanbieder 2: (voldoet nog niet volledig aan onze wensen, vooral voorzijde is niet naar wens maar dit zal weinig/geen invloed op prijs hebben)

21x JA Solar 370 Mono (Full Black)
Enphase IQ7+
totaal 7700wp (verwachte opbrengst volgens aanbieder 5541kwh per jaar)
na BTW terugvraag €10.084

-aanbieder 3
Zelfde legplan als aanbieder 1
23x Jinko SOLAR 395WP, MONO, FULL BLACK met S500B optimiser
SolarEdge SE9K
9085 wp
Na btw terugvraag: € 9521,-
Regio
Noord-Holland
Opmerkingen/vragen
Wat mij opvalt is dat aanbieder 2 een veel lager verwachte opbrengst heeft terwijl aanbieder 1 overeenkomt met wat ik zelf uit de SolarEdge designer krijg.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:23

Gerco-M

mijn tornado res.

Ja die opbrengst kan dan verschillen als ze een ander rekenmodel gebruiken maar daar zou ik me niet blind op staren, het aantal Wp is toch vooral bepalend voor de opbrengst. En de hoeveelheid zon ;)

Beide zijn vrij duur, maar het is ook een vrij complexe setup met meerdere dakvlakken en wel het een en ander aan montage systemen en kabelwerk nodig natuurlijk dus dat verklaard het vast al.

Ik vind het moeilijk om een voorkeur voor een offerte uit te spreken, hoewel SolarEdge iets bekender is en dat ook een systeem is met meer Wp. En meer is altijd beter! Maar Enphase is ook erg goed volgens mij.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01:48
Aanbieder 1 biedt SolarEdge 3 fasen met weinig panelen richting het oosten aan. Ondanks dat het 80V modellen zijn zullen die panelen in de ochtend met felle zon niet zoveel opbrengst hebben.
vb2000 in "Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?"
Hoeveel het verlies in opbrengst is kun je simuleren met SolarEdge designer. Het siert deze aanbieder wel dat hij tenminste nog 80V optimisers aanbiedt (moet je bij installatie wel even controleren dat je niet per ongeluk S500 optimisers krijgt, dat vergroot dit issue namelijk)

De offerte met de Enphase micro's heeft dit issue niet, al zullen die micro's een beetje aftoppen onder ideale condities.

AEG panelen zijn overigens niets meer of minder waard dan panelen die eerlijk toegeven dat ze Chinees zijn.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

Topicstarter
busscherski schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 22:35:
Aanbieder 1 biedt SolarEdge 3 fasen met weinig panelen richting het oosten aan. Ondanks dat het 80V modellen zijn zullen die panelen in de ochtend met felle zon niet zoveel opbrengst hebben.
vb2000 in "Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?"
Hoeveel het verlies in opbrengst is kun je simuleren met SolarEdge designer. Het siert deze aanbieder wel dat hij tenminste nog 80V optimisers aanbiedt (moet je bij installatie wel even controleren dat je niet per ongeluk S500 optimisers krijgt, dat vergroot dit issue namelijk)

De offerte met de Enphase micro's heeft dit issue niet, al zullen die micro's een beetje aftoppen onder ideale condities.

AEG panelen zijn overigens niets meer of minder waard dan panelen die eerlijk toegeven dat ze Chinees zijn.
In de designer lijkt het dus enorm mee te vallen, hun schatting van opbrengst haal ik ook uit de designer met vrij lage verliezen. Opbrengst verliesfactor zit in de designer op 3% lijkt mij goed acceptabel voor het prijsverschil.
Maar mogelijk zie ik het verkeerd.

Betreft de AEG panelen ben ik me hier van bewust, heb helaas geen aanbieder gevonden die >370wp panelen aanbieden anders dan deze. En ik wil nu echt proberen onze opbrengst te maximalizeren. Daarnaast hecht mijn vrouw best wat waarde aan de garantie die hierop gegeven word.

[Voor 9% gewijzigd door Osxy op 05-02-2022 22:51]

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01:48
Ja dat kan heel goed 3% van de jaaropbrengst zijn. Als je dat van tevoren weet en ermee akkoord gaat is het prima.

Dat verlies zit overigens met name in de eerste uren van de ochtend, daarvan verbruik je een relatief groot deel direct. Dus na afbouw salderingsregeling is deze 3% opbrengstverlies meer dan 3% euro verlies. Hoeveel precies hangt af van de energieprijzen.
Aftoppen van micro's vind daarentegen juist midden overdag plaats, als die bijvoorbeeld 0.5% van de jaaropbrengst aftoppen is dat minder dan 0.5% euro verlies.

Ik zie ook gevallen voorbijkomen van bijvoorbeeld simpele oost-west opstellingen die technisch gezien beter en ook nog eens goedkoper met een stringomvormer haden gekunt. Dat is in jouw geval minder aan de hand.
Al zou 2 x enkelfase stringomvormer voor jou ook een optie kunnen zijn.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

Topicstarter
busscherski schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 22:52:
Ja dat kan heel goed 3% van de jaaropbrengst zijn. Als je dat van tevoren weet en ermee akkoord gaat is het prima.

Dat verlies zit overigens met name in de eerste uren van de ochtend, daarvan verbruik je een relatief groot deel direct. Dus na afbouw salderingsregeling is deze 3% opbrengstverlies meer dan 3% euro verlies. Hoeveel precies hangt af van de energieprijzen.
Aftoppen van micro's vind daarentegen juist midden overdag plaats, als die bijvoorbeeld 0.5% van de jaaropbrengst aftoppen is dat minder dan 0.5% euro verlies.

Ik zie ook gevallen voorbijkomen van bijvoorbeeld simpele oost-west opstellingen die technisch gezien beter en ook nog eens goedkoper met een stringomvormer haden gekunt. Dat is in jouw geval minder aan de hand.
Al zou 2 x enkelfase stringomvormer voor jou ook een optie kunnen zijn.
Dat is iets om rekening mee te houden, mijn voorkeur gaat juist naar 3 fase vanwege EV en goede verdeling van het huis over de 3 fase. Maar bedankt voor de tip om dit mee te nemen, het is helaas moeilijk dit echt uit te rekenen (de designer geeft niet aan op welk moment van de dag de opwek plaats vind en ik heb onvoldoende verbruik data om dit echt goed te controleren vervolgens)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:30
3% is wat mij betreft teveel, dan kun je beter met APS DS3(-L) werken. Kosten vergelijkbaar met Solaredge, en geen aftopgezeur met de ondergedimensioneerde Enphases.

Krijg je in je SE tekening niet 8 panelen op de O/W daken? Dat brengt die 3% snel omlaag...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

Topicstarter
Ronald schreef op zondag 6 februari 2022 @ 07:50:
3% is wat mij betreft teveel, dan kun je beter met APS DS3(-L) werken. Kosten vergelijkbaar met Solaredge, en geen aftopgezeur met de ondergedimensioneerde Enphases.

Krijg je in je SE tekening niet 8 panelen op de O/W daken? Dat brengt die 3% snel omlaag...
Meer panelen voor komt niet door de WAF, achter past er niet meer dan 7. Tot nu toe heb ik nog geen partij gevonden die met APS werkt, als ik er 1 tegenkom zal ik dit als offerte vragen.

[Voor 11% gewijzigd door Osxy op 06-02-2022 10:35]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:30
Met alle respect: welkom in 2022, WAF. Gewoon optisch netjes leggen met nette panelen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

Topicstarter
Inmiddels via andere (lokale) partij een ander voorstel gekregen die echt enorm veel goedkoper is.

Ze hebben alleen een (flink) overbemeten omvormer geoffereerd, iemand die weet of hier echte nadelen aanzitten behalve hogere prijs?

23x Jinko SOLAR 395WP, MONO, FULL BLACK(JKM395N-6RL3-B) met S500B optimiser
SolarEdge SE9K
9085 wp
Na btw terugvraag: € 9521,-

In de SolarEdge designer zie ik in deze config ieder geval niet meer die 3,5% verlies zoals bij aanbieder 1.

[Voor 14% gewijzigd door Osxy op 09-02-2022 17:05]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee