Foto's
Beschikbare (dak)ruimte
Volledige platte dak, achter schuine dak, voor het vlak boven dakkapel (wife acceptance factor)(Tekening gemaakt op basis van echte metingen, niet de foto overgetrokken - De dakkapellen aan voor en achterzijde niet getekend maar zitten aan beide zijdes zelfde model)
Schuine dak 39 graden hoek
Schaduw
Buren aan noord-zijde hebben aantal hoge bomen staan, verder zal er voornamelijk schaduw vorming van eigen woning zijn.Jaarverbruik
ruim 7000kwh en zal in toekomst toenemen (airco staat op planning, 2e EV en ik verwacht in levensduur van de panelen ook richting warmtepomp te gaan)Huidige elektriciteitsaansluiting
3x 25ABudget en doel
max BTW terugvraag grens, via energiebespaarlening (in combinatie met diverse isolatie werkzaamheden)Indien mogelijk volledige eigen verbruik opwekken plus stukje marge
Wie gaat het project uitvoeren
Laten doen (moet om te voldoen aan eisen lening)Bijhouden van data
Ben een echte data hoarder (DSMR draait ook)Reeds verkregen offertes
Diverse offertes verkregen, 2 die het beste bij onze wensen aansloten.- aanbieder 1:
23x AEG ultra black 390Wp met S500B optimiser
omvormer(s) SolarEdge 7k 3-fase
totaal 8970 Wp (verwachte opbrengst volgens aanbieder 7277 kwh per jaar)
na BTW terugvraag €11.150,00
- aanbieder 2: (voldoet nog niet volledig aan onze wensen, vooral voorzijde is niet naar wens maar dit zal weinig/geen invloed op prijs hebben)
21x JA Solar 370 Mono (Full Black)
Enphase IQ7+
totaal 7700wp (verwachte opbrengst volgens aanbieder 5541kwh per jaar)
na BTW terugvraag €10.084
-aanbieder 3
Zelfde legplan als aanbieder 1
23x Jinko SOLAR 395WP, MONO, FULL BLACK met S500B optimiser
SolarEdge SE9K
9085 wp
Na btw terugvraag: € 9521,-
Regio
Noord-HollandOpmerkingen/vragen
Wat mij opvalt is dat aanbieder 2 een veel lager verwachte opbrengst heeft terwijl aanbieder 1 overeenkomt met wat ik zelf uit de SolarEdge designer krijg."Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."