Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 30 ... 101 Laatste
Acties:
  • 599.029 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-09 01:47
Ter algemene info over verlies bij schaduw op panelen.
Dave van EEVblog had een mooi voorbeeldje van een heel klein beetje schaduw,

Samenvatting van 5 minuten: YouTube: How a SMALL SHADOW can drop Solar Power Output by 20%!

[ Voor 21% gewijzigd door LooneyTunes op 18-10-2021 11:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Is er ergens informatie te vinden over hoeveel ballast er gebruikt dient te worden bij een platdak constructie?
Heb van stapelblokken liggers gemaakt naar het voorbeeld van Ophidian in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HpQhs7GBmA1gvOPVrQ8OeQL-iUA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qPPRrL1CBEefE35H2pwiFofz.jpg?f=user_large

Omdat ik niet genoeg ruimte heb voor landscape en de panelen met 10° veel te ver omhoog komen, heb ik de hoek moeten verkleinen naar 5° wat ook als consequentie heeft dat ik vrij veel van de blokken af heb moeten slijpen. Voor twee panelen zit ik nu op 3x5kg voor de de hoge staanders en 3x7kg voor de onderste liggers, in totaal dus 36kg en dat lijkt mij wat aan de lichte kant. Het komt overigens op een schuurtje van 3m hoog te liggen in een woonwijk.

Heb deze pagina gevonden, maar is dat het aantal kg per paneel? https://zonnepaneel-info.nl/nl/ballasttabellen.html er schijnen ook tools te zijn om de benodigde ballast te berekenen, maar die zitten allemaal achter een login lijkt het.

Als ik bij Winkelman kijk dan doen ze voor 2 stuks in landscape 32kg per paneel erop: https://www.winkelman-zon...nelen-landscape-copy.html

Heb nog wel een paar stoeptegels liggen, maar zou zo niet weten hoe ik dat eraan kan bevestigen om als extra ballast te laten fungeren. @Ophidian

[ Voor 38% gewijzigd door ThinkPad op 19-10-2021 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ThinkPadd schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 14:57:
Is er ergens informatie te vinden over hoeveel ballast er gebruikt dient te worden bij een platdak constructie?
Heb van stapelblokken liggers gemaakt naar het voorbeeld van Ophidian in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10"

[Afbeelding]

Omdat ik niet genoeg ruimte heb voor landscape en de panelen met 10° veel te ver omhoog komen, heb ik de hoek moeten verkleinen naar 5° wat ook als consequentie heeft dat ik vrij veel van de blokken af heb moeten slijpen. Voor twee panelen zit ik nu op 3x5kg voor de de hoge staanders en 3x7kg voor de onderste liggers, in totaal dus 36kg en dat lijkt mij wat aan de lichte kant. Het komt overigens op een schuurtje van 3m hoog te liggen in een woonwijk.

Heb deze pagina gevonden, maar is dat het aantal kg per paneel? https://zonnepaneel-info.nl/nl/ballasttabellen.html er schijnen ook tools te zijn om de benodigde ballast te berekenen, maar die zitten allemaal achter een login lijkt het.

Als ik bij Winkelman kijk dan doen ze voor 2 stuks in landscape 32kg per paneel erop: https://www.winkelman-zon...nelen-landscape-copy.html

Heb nog wel een paar stoeptegels liggen, maar zou zo niet weten hoe ik dat eraan kan bevestigen om als extra ballast te laten fungeren. @Ophidian
Het totaal gezicht is best goed, alleen het meeste zit helaas aan de lage kant, hoge kant verdient wat extra.
Optillen, tegel eronder met een hele goeie kit. Eventueel staal kabel eronder door en aan paneel knopen.
Of optillen, een plastic wasbak er onder zetten en die vol storten met beton. Hecht wel aan dat pootje vast.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik kan de achterste staanders beter vervangen door opsluitbanden denk ik, dat weegt er een stuk meer in.
Zal op Marktplaats even neuzen of er nog wat wordt weggegeven in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:17
@ThinkPad Het nadeel aan die opsluitbanden is dat ze zwak zijn. Als je ze laat vallen of net verkeerd boort, dan breekt ie doormidden.

Ik zou onder elke poot een beton tegel lijmen of schroeven. Beton tegel wel voorzichtig doorboren en niet kloppen. Dan heb je er zo 50+ kilo bij. Wat je eventueel ook kan doen is nog met een houten plank (eventueel zwart maken) de achterkant wind dicht maken. Als je de goede lijm pakt is dat behoorlijk stevig. Wel rubberen voetjes eronder om je dak te beschermen.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-08 00:00
De keuze van het kabinet om de energierekening te compenseren door de energiebelasting op elektriciteit te verlagen, benadeelt eigenaren van zonnepanelen. Zij mogen in 2022 minder salderen via de salderingsregeling.

https://solarmagazine.nl/...mpensatie-energierekening

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:17
Ruud888 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:45:
De keuze van het kabinet om de energierekening te compenseren door de energiebelasting op elektriciteit te verlagen, benadeelt eigenaren van zonnepanelen. Zij mogen in 2022 minder salderen via de salderingsregeling.

We mogen evenveel salderen, alleen doordat stroom goedkoper wordt, levert je het minder op. Echter is dat een beetje een wassen neus, je merkt er weinig van als je te weinig opwekt voor je verbruik. Alleen als je overschot hebt zal je het direct merken.

Ik zou liever zien dat de subsidie op isolatie, WP en WP boiler ook gewoon geldt als je het zelf installeert. Dan ben ik vrij vlot van het gas af…

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:41

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het rekenvoorbeeld gaat over de terugverdientijd van zonnepanelen. Als de stroomprijs omhoog gaat gaat de terugverdientijd uiteraard omlaag. Omdat de overheid nu (kunstmatig) de stroomprijs laat zakken door de belasting te verminderen gaat de terugverdientijd weer omhoog.

Met zijn netto stroomverbruik van 116 kWh zou hij zonder maatregelen 116 * 0,2798 = 32,46 euro moeten betalen. Met maatregelen moet hij nu 116 * 22,71 euro betalen.
Hoe wil je dat spinnen dat dat nadelig is.

Het zijn krokodillentranen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zimonia2
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-08 12:41
Beste tweakers

Ik ben inmiddels al erg goed geholpen door enkele forumleden in mijn eigen offerte topic: https://gathering.tweaker...message/69118734#69118734.

Meer op- en aanmerkingen zijn uiteraard nog welkom.

Een vraag die voor mij nog openstaat is: zijn er ervaringen met de installatieservice van webshops?
Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
.

Ik kan hier weinig reviews van terugvinden online.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Zimonia2
Ervaringen met installatieservice van de bekende webshops
Er is een poging gedaan, maar loopt daar geen storm

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesp_J
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-09 22:11
Heeft er iemand hier 2 zonnepanelen aangesloten op een micro omvormer en deze rechtstreeks aangesloten op het stopcontact?

Ik vraag dit naar aanleiding van de Tweakers Podcast waarin ze het hadden over de aanschaf van tweedehands zonnepanelen. En mij lijkt het dan het goedkoopste om dit via een microomvormer rechtstreeks aan te sluiten op het stopcontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:24

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Er zitten zoveel fouten in het bericht dat ik niet eens overal op in ga.
De prijzen gaan omhoog = terugverdientijd omlaag.
Dat er ergens wordt gecompenseerd maakt in dit verhaal met salderen amper tot niets uit.
Als de stroom prijs hetzelfde was, zelfs dan was er niet veel aan de hand |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jesp_J schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 17:26:
Heeft er iemand hier 2 zonnepanelen aangesloten op een micro omvormer en deze rechtstreeks aangesloten op het stopcontact?

Ik vraag dit naar aanleiding van de Tweakers Podcast waarin ze het hadden over de aanschaf van tweedehands zonnepanelen. En mij lijkt het dan het goedkoopste om dit via een microomvormer rechtstreeks aan te sluiten op het stopcontact.
Duizenden doen dit zo, hele nieuwbouw wijken met 2.3.4 panelen doen het zo

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Heb altijd al gedacht dat die lui niet weten waarover ze schrijven.
Ik lach me helemaal rot om de zogenaamde energie crisis, mag van mij zo best paar jaartjes door gaan....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:19

Zie ook dit topic. Wel met een andere insteek dan jouw doel. Hoe belangrijk is monitoring voor je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:12

Termy

valt er nog wat te fragge?

reneeke1970 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 19:09:

Duizenden doen dit zo, hele nieuwbouw wijken met 2.3.4 panelen doen het zo
Nou, in deze nieuwbouwwijk zitten de 2.3.4 paneeltjes gewoon met werkschakelaar (ondanks dat het microomvormers zijn dus het nut ontgaat me een beetje) op een eigen groep direct naar de meterkast.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:19
Termy schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 00:23:
[...]

Nou, in deze nieuwbouwwijk zitten de 2.3.4 paneeltjes gewoon met werkschakelaar (ondanks dat het microomvormers zijn dus het nut ontgaat me een beetje) op een eigen groep direct naar de meterkast.
Klopt, het direct op het stopcontact aansluiten mag in de recente NEN1010 normen niet meer. De VERON heeft hierover een aardig uitgebreid artikel geschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Degene die ik verwijder hebben werk schakelaars tussen de PV kabels.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:34
[...]

In deze nieuwbouwwijk zitten de 4 paneeltjes ook gewoon op en stringomvormer. (Dit heb ik natuurlijk snel opgelost, nu 29 panelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-08 00:00

Ik ga er binnenkort zwarte 4x 300wp met 2x een YC600 micro omvormer aansluiten.
Maar uiteindelijk niet gekozen voor 2 aparte groepen en geaarden stopcontacten maar ga direct de meterkast in op een nog vrije groep.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:37

Ik heb 3 300wp panelen in een restpartij kunnen kopen voor 80 euro p.s. Heb er een bijna nieuwe omvormer aan gehangen en als hobby project op mijn schuurdak geplaatst (met dank aan de constructie van @Ophidian :+ ) op de "tuingroep". Daar zit vooralsnog alleen de tuinverlichting op.

Terugverdientijd schat ik op ongeveer 3,5, 4 jaar. Totaal was ik rond de 450 euro kwijt inclusief schakelmateriaal.

Op het dak laat ik 9 panelen plaatsen op een aparte groep. Niet omdat ik de installatie zelf niet kan, meer omdat ik geen zin heb om met een nok van 9,30m een paar panelen te gaan plaatsen. :)

[ Voor 10% gewijzigd door KillaZ op 21-10-2021 12:57 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12:58

Ja ik heb er een met twee panelen op mijn kippenschuur liggen. Heeft sinds maart 500KWh opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Heeft iemand hier toevallig een lijst met leveranciers (bij voorkeur ook Duitsland) ?

Die link naar dewiki.nl uit de TS werkt niet meer, lijkt erop dat de hele wiki van de server afgehaald is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21-09 12:22
Wat voor leveranciers? Die PV-benodigdheden aan consumenten leveren?

Je kunt het lijstje van panelscrape gebruiken: https://jvhaarst.github.io/panelscrape/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Nu online
mcDavid schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:42:
Wat voor leveranciers? Die PV-benodigdheden aan consumenten leveren?

Je kunt het lijstje van panelscrape gebruiken: https://jvhaarst.github.io/panelscrape/
Ah nice!

Ja leveranciers, ik bedoelde wellicht meer webshops. Woon zelf in Duitsland maar Google is niet altijd je beste vriend als je naar een goedkope webshop opzoek bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
De_Bastaard schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 15:05:
[...]

Ah nice!

Ja leveranciers, ik bedoelde wellicht meer webshops. Woon zelf in Duitsland maar Google is niet altijd je beste vriend als je naar een goedkope webshop opzoek bent.
Ken er meerdere, maar moet dan graven in m,n archief.
Deze is mij goed bekend ;
https://www.photovoltaik4all.de/en/solar-panels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Nu online
PClop schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 15:11:
[...]

Ken er meerdere, maar moet dan graven in m,n archief.
Deze is mij goed bekend ;
https://www.photovoltaik4all.de/en/solar-panels
Ah nice, thanks! Ziet er uit als een goede zaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chielos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-09 21:38

Chielos

Inno Mini Cooper

Ik heb nu 3 jaar 48 SF panelen liggen met een goodwe 5kDT omvormer. Ik heb sinds vandaag een isolatiefout op 1 van mijn inputs. Ik heb geen aarde op de panelen en ook geen aarde aan de omvormer.

Iemand een tip wat ik kan doen? Ik kan me niet voorstellen dat er op het dak iets veranderd is, en tbh heb ik niet zo'n zin om erop te klimmen.

Overigens per string dus 24 panelen met 3 splitters, dus strings van 8 panelen parallel.

Edit:

Okay.. omwisselen van de strings lijkt geholpen te hebben.. weird.

[ Voor 8% gewijzigd door Chielos op 22-10-2021 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 13:45
Chielos schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 15:45:
Ik heb nu 3 jaar 48 SF panelen liggen met een goodwe 5kDT omvormer. Ik heb sinds vandaag een isolatiefout op 1 van mijn inputs. Ik heb geen aarde op de panelen en ook geen aarde aan de omvormer.

Iemand een tip wat ik kan doen? Ik kan me niet voorstellen dat er op het dak iets veranderd is, en tbh heb ik niet zo'n zin om erop te klimmen.

Overigens per string dus 24 panelen met 3 splitters, dus strings van 8 panelen parallel.

Edit:

Kans groot dat je er last van blijft houden bij (zeer)vochtig weer. Hier ook SF panelen (sinds 2015) en 1 string gaf vorig jaar een aantal keren isolatiefout. Dacht toen dat duiven onder de panelen de oorzaak waren geweest. Met verwijderen van nesten en het aanbrengen van vogelwering (heeft maar even gehoplen, dat ter zijde) zijn alle stekkers nagelopen, sindsdien toch nog een keer de isolatiefout gekregen. maar nu gaat het al weer maanden foutloos.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Edit:

Helaas, deze ochtend weer hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:59
De installateur bellen om het op te lossen? Tenzij je het zelf hebt gelegd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:12
@Chielos ik heb het soms om 1 string op een omniksol omvormer. Maar dan is het na een paar minuten weer weg, kortom slechts korte onderbrekingen. Ligt bij jou de omvormer er uren uit?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Zelf geplaats ja ;) ken wel een installateur evt.

Ja ben hele dagen kwijt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Chielos schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 10:59:
Zelf geplaats ja ;) ken wel een installateur evt.

Ja ben hele dagen kwijt..
Probeer eens string los te laten liggen, gaat het lang goed dan wisselen.
Kan best zijn dat er een aansluiting op omvormer gammel is

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Zal eens een poging wagen, goede string hangt er nu alleen aan. Vanavond even wisselen naar de slechte.

Aarde van panelen is normaal gesproken van paneel op omvormer? Of mag het ook rechtstreeks de grond in?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:24

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Chielos schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 09:35:
[...]

Helaas, deze ochtend weer hetzelfde.
Isolatiefout is toch altijd in de stekkers? Dan heeft een string omwisselen geen enkel effect. Ergens op het dak zitten dus connectors niet goed of kabels beschadigd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Laatst online: 21-09 14:00
Ik heb 2 algemene vragen mbt solaredge omvormers. Ik heb hier zelf geen antwoord op kunnen vinden, maar heb ook nog geen contact met solaredge zelf gehad.

Wij hebben momenteel een 3900WP systeem van SE. Dit werkt al zo'n 3jaar naar alle tevredenheid.

Nu hebben we nog een stuk plat dak waar ik nog 6panelen kwijt zou kunnen. Aangezien ons stroomverbruik de komende jaren vrijwel zeker flink zal stijgen ben ik dit serieus aan het overwegen.

Ik zat te denken aan een aparte set. Ik zie de SE2200 vaak via MP aangeboden met nog lang garantie.

vraag 1: is het bij SE mogelijk om 2 omvormers te monitoren via de app?
vraag 2: kan SE de admin rechten overzetten naar een nieuwe account?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daansan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:20
Er is hier al vaak besproken dat omvormers op een eigen groep moeten als ze meer dan 2kW doen.

Zou het volgens se nen normen wel toegestaan zijn om twee 5kW SMA omvormers aan te sluiten op een onderverdeler waarin 2 10A krachtgroepen zitten, waarbij de onderverdeler zelf in de meterkast dan weer op een 16A krachtgroep zit met bijbehorende aardlek schakelaar (3fase ook)?

Onderverdeler zou dan op zolder komen te hangen.

[ Voor 6% gewijzigd door daansan op 23-10-2021 20:45 ]

I love it when a plan comes together!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:58
darklord007 schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 20:03:
Ik heb 2 algemene vragen mbt solaredge omvormers. Ik heb hier zelf geen antwoord op kunnen vinden, maar heb ook nog geen contact met solaredge zelf gehad.

Wij hebben momenteel een 3900WP systeem van SE. Dit werkt al zo'n 3jaar naar alle tevredenheid.

Nu hebben we nog een stuk plat dak waar ik nog 6panelen kwijt zou kunnen. Aangezien ons stroomverbruik de komende jaren vrijwel zeker flink zal stijgen ben ik dit serieus aan het overwegen.

Ik zat te denken aan een aparte set. Ik zie de SE2200 vaak via MP aangeboden met nog lang garantie.

6 panelen, dan moet je wel 85V optimisers hebben. (zoals P404 of P505)

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:57
busscherski schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 20:46:
[...]

En niet O-W proberen, gister toevallig een 8 paneels 13 graden O-W getekend in SE designer voor een maat (omdat ik SE makkelijker vind tekenen dan Sunny, niet omdat het op SE moet); en dat clipt op 85V nog.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:47
darklord007 schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 20:03:
Ik heb 2 algemene vragen mbt solaredge omvormers.
Ja dat kan.
https://i.imgur.com/BHEfi8k.jpg https://i.imgur.com/qk9tIXg.jpg
Je kan je eigen account behouden.

[ Voor 8% gewijzigd door wizzopa op 23-10-2021 21:26 ]

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Chielos schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 15:41:
Zal eens een poging wagen, goede string hangt er nu alleen aan. Vanavond even wisselen naar de slechte.

Aarde van panelen is normaal gesproken van paneel op omvormer? Of mag het ook rechtstreeks de grond in?
  1. Alle strings los.
  2. Meet met een multimeter de spanning van plus van elke string ten opzichte van aarde.
  3. Meet met een multimeter de spanning van min van elke string ten opzichte van aarde.
De string met een isolatiefout zal een relatief hoge spanning aangeven op de multimeter. Een goed geïsoleerde string is praktisch 0 Volt bij zowel plus als min. Aan de hand van de hoogte van de spanning plus en min weet je welke stekker het probleem kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-09 21:19
Ik overweeg om aan de kopgevel van ons huis (zuidelijke uitrichting) panelen aan de wand te hangen.
Het zou mooi zijn als ik dan ook driehoekige panelen kon gebruiken.
Ik heb tot nu eigenlijk maar twee merken gevonden: Navito en Trinergia.
Kennen jullie nog meer?

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn946
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-09 10:36
Een bijzonder weertje vandaag. Zelfs zo bijzonder dat Dikkie Dik terug te vinden is in de statistieken.

Wie o wie zou dit rare verschijnsel kunnen uitleggen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xmatVM63Uw2YzID46Rc8FX0p-6o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gZkmlb4ZwGztYmrDsv8YbF2r.png?f=fotoalbum_large

MyMeuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Zwerius schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 14:01:
Ik overweeg om aan de kopgevel van ons huis (zuidelijke uitrichting) panelen aan de wand te hangen.
Het zou mooi zijn als ik dan ook driehoekige panelen kon gebruiken.
Ik heb tot nu eigenlijk maar twee merken gevonden: Navito en Trinergia.
Kennen jullie nog meer?
Nee maar het je dit topic gezien?
Zonnepanelen op zuidmuur met schaduw

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
martijn946 schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 18:32:
Een bijzonder weertje vandaag. Zelfs zo bijzonder dat Dikkie Dik terug te vinden is in de statistieken.

Wie o wie zou dit rare verschijnsel kunnen uitleggen?

[Afbeelding]
Mooi plaatje.
Heb je er plotjes van de netvoltages bij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13:19
busscherski schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 22:56:
[...]

Mooi plaatje.
Heb je er plotjes van de netvoltages bij?
Dit is heel NL bij elkaar. Ik vermoed dat ze tijdelijk een databron missen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Martin7182 schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 23:18:
[...]

Dit is heel NL bij elkaar. Ik vermoed dat ze tijdelijk een databron missen.
O.T. lol
Ja ik had even m,n installatie uitgezet rond die tijd, wegens groot onderhoud
dan mis je direct een hap aan lands energie.

_O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-09 22:50
Kan iemand mij helpen met het volgende. Klopt het dat de teruglever getallen van Greenchoice niet matchen met opwekcijfers van Solaredge? Ik dacht namelijk dat opwek en gebruik apart werden geregistreerd door een slimme meter? Of draait mijn huis gewoon op zonne-energie wanneer deze beschikbaar is?

Solaredge geeft 3950kWh aan.
Greenchoice geeft 2905kWh aan.

Daar zitten 1000kWh verschil tussen. Ik vind dat vrij fors. Want daarnaast geeft GC ook nog 677kWh aan verbruik aan. Kan iemand dat in jip en janneke taal uitleggen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FgiMnHlB-DMZdxR12ee1jCdvunw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CwyMt12SkjUjX4uPFidagqAH.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/japiWYS2JMnEd2MC4keUW8GKSRM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kwfFX0gvNGC27WPnceBYoCAD.png?f=fotoalbum_large

Is niet gewoon je productie melden => Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10

[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 26-10-2021 10:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
aschja schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 20:32:
Kan iemand mij helpen met het volgende. Klopt het dat de teruglever getallen van Greenchoice niet matchen met opwekcijfers van Solaredge? Ik dacht namelijk dat opwek en gebruik apart werden geregistreerd door een slimme meter? Of draait mijn huis gewoon op zonne-energie wanneer deze beschikbaar is?

Daar zitten 1000kWh verschil tussen. Ik vind dat vrij fors. Want daarnaast geeft GC ook nog 677kWh aan verbruik aan. Kan iemand dat in jip en janneke taal uitleggen?
Denk dat het voor een ander topic is ;)
Als je dan de volgende keer gewoon een topic report maakt ;)

Maar ja, je verbruikt zelf je energie als er wat uit de panelen komt.
Die 1000 kan dus zo de wasmachine, pc of auto in zijn gegaan *O*

[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 26-10-2021 10:47 ]

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Laatst online: 19-09 23:44

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Yep, zoiets. Een Youless (of wat anders) direct in de slimme meter prikken geeft wat dat betreft een beter inzicht.

[ Voor 9% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 25-10-2021 20:59 ]

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

BeQuietAndDrive schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 20:59:
Yep, zoiets. Een Youless (of wat anders) direct in de slimme meter prikken geeft wat dat betreft een beter inzicht.
Ook niet, of je moet de rekensom maken met de waarde in de omvormer. Een bruto verbruiksmeter geeft inzicht. Helemaal i.c.m een meter op je pv.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u0ENFtAQqJuQQZbgiUC5XCfUzmc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lyngARKCBVywK8Xy8euQKxZS.jpg?f=fotoalbum_large

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
ik zou SE tzt kunnen bellen en vragen of ze die omvormer toevoegen aan mijn account?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
busscherski schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 20:46:
[...]

Thxs voor de tip, al was ik eigenlijk niet van plan om optimizers toe te voegen aan dit systeem. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
darklord007 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 21:47:
[...]

Thxs voor de tip, al was ik eigenlijk niet van plan om optimizers toe te voegen aan dit systeem. ;)
SolarEdge werkt alleen met optimisers.
Als je geen optimisers wilt kom je uit op een string omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-09 14:52

MieJuul

3970Wp

En dan stopt je omvormer ermee na 8 jaar en 10 maanden.........
Ding geeft geen enkel teken van leven.
Krijgt wel keurig 230v netspanning binnen en tegen de 400v DC vanmiddag, maar iets doen, ho maar.

Iemand nog een adresje waar ze reparaties aan omvormers doen?!
Heb die kerel van marktplaats in Waddinxveen/Reeuwijk al een berichtje gestuurd, maar meerdere opties zijn altijd handig.

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MieJuul schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 21:52:
Krijgt wel keurig 230v netspanning binnen en tegen de 400v DC vanmiddag, maar iets doen, ho maar.

Heb die kerel van marktplaats in Waddinxveen/Reeuwijk al een berichtje gestuurd, maar meerdere opties zijn altijd handig.
Die man is best duur, spreek uit ervaring...
Staan er meerdere op marktplaats hoor.
Of gewoon andere gebruikte omvormer kopen?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
busscherski schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 21:48:
[...]

SolarEdge werkt alleen met optimisers.
Als je geen optimisers wilt kom je uit op een string omvormer.
ow dat wist ik niet, maar zie het idd. Heb met mijn andere systeem (vanuit luxe) gekozen voor optimizers. Dacht dat dat optioneel was.... Thxs voor de tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Rol-Co schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 21:34:
[...]

Ook niet, of je moet de rekensom maken met de waarde in de omvormer. Een bruto verbruiksmeter geeft inzicht. Helemaal i.c.m een meter op je pv.

[Afbeelding]
Nou ja, je kunt wel zien dat je bijv. op moment X 6.000 kWh opwekt, en maar 5.000 kWh teruglevert. Dan verbruik je op dat moment dus 1.000 kWh ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul

MieJuul

3970Wp

reneeke1970 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 21:57:
[...]

Die man is best duur, spreek uit ervaring...
Staan er meerdere op marktplaats hoor.
Of gewoon andere gebruikte omvormer kopen?
Geen idee, hij heeft vooralsnog niet gereageerd.
Die in Twello geeft als indicatie 279 euro bij een 3kw omvormer, vind ik ook vrij fors eerlijk gezegd.
Een andere (gebruikte) kan ook, maar wil eerst inventariseren of reparatie een optie is.
(je doet je auto tenslotte ook niet meteen de deur uit als de waterpomp kapot is ;) )

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

BeQuietAndDrive schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 22:12:
[...]

Nou ja, je kunt wel zien dat je bijv. op moment X 6.000 kWh opwekt, en maar 5.000 kWh teruglevert. Dan verbruik je op dat moment dus 1.000 kWh ergens.
Als ze tegelijk komen wel maar omvormers hebben nog wel wat tijd tussen waarden, of je moet het echt realtime kunnen zien, slimme meter is wel snel maar krijg je beide in 1 programma? Is lastig.

Slechte dag vandaag in gouda kwa weer, goede dag vanwege de jaarlijkse afrekening die gestort is, bijna 470,- en gewoon het hele jaar stroomverbruik (7600kWh) dank u sinter.... energieleverancier! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-09 22:27

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Is er al een topic hoe je zelf energie kan opslaan in accu's met zonnepanelen? Ik kan er niet veel over vinden namelijk hier opt forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

MieJuul schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 21:52:

@Dre vragen, die heeft ervaring met effekta repareren, welke melding? Of geen melding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul

MieJuul

3970Wp

Rol-Co schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 23:41:
[...]

@Dre vragen, die heeft ervaring met effekta repareren, welke melding? Of geen melding?
Hij doet helemaal niks, geen display/ledje/geluidje.
Is van de een op andere dag, zaterdag deed ie het nog

[ Voor 9% gewijzigd door MieJuul op 26-10-2021 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:16
Ik kan op mijn dak op het zuiden volgens Zonneplan 8 panelen kwijt. Haal ik mijn 2 (mini) dakraampjes weg dan worden het er 15. Ik zit dit jaar al op 5.276 kWh dus wat dat betreft kan ik de stroom wel gebruiken. Iemand enige ervaring met het verwijderen van dakramen tbv zonnepanelen? Via Google kom ik welgeteld één werkspot plaatsing tegen met een verzoek tot verwijdering.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
@sdk1985 de lelijke optie is natuurlijk panelen er gewoon overheen :)

De nette optie hangt vooral af van je dakconstructie: wat is die? op zich is raam eruit , plaatje over het gat, panlatten erop, etc niet ingewikkeld....maar hoe zit het aan de binnenkant?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
BarryH schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 00:36:
@sdk1985 de lelijke optie is natuurlijk panelen er gewoon overheen :)

De nette optie hangt vooral af van je dakconstructie: wat is die? op zich is raam eruit , plaatje over het gat, panlatten erop, etc niet ingewikkeld....maar hoe zit het aan de binnenkant?
Urm heb toevallig een foto van tijdens de bezichtiging:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/glDLCAzYdKuD5SfxOBhhng4gxc4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ohPdQx9fNb8dQ843NHyubmkw.jpg?f=fotoalbum_large

Zo ver ik kan beoordelen is het aan de binnenkant een kwestie van 2 gipsplaten per raam vervangen. (Op termijn wil ik de zolderkamer uberhaupt opknappen. Mijn huidige plan is om de balken volledig af te timmeren en de holle ruimte te gebruiken voor de elektra. Die loopt nu deels via de balken in gele flexibele buis. Dat is dus nu een strijk/rommel hok).

Heb nog wel een paar dakpannen gekregen maar dat zijn er een stuk of 6 dus niet voldoende voor 2 raampjes. Ook heb ik veel zelf gedaan maar het dak op zie ik niet zitten. Maar weet eigenlijk ook niet zo goed wat voor soort bedrijf ik hiervoor moet bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17-09 00:04

Copitano

Hoorn NH

aschja schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 20:32:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het is eigenlijk heel simpel. Het verschil verbruik je voordat het de slimme meter bereikt. Hier wordt dan over het algemeen gesproken van direct verbruik. Dus ja, je wasmachiene draait dan eigenlijk op de stroom die direkt van het dak af komt. Nou ja ehhh, behalve vandaag gisteren dan hè ;)

Je verbruik was dan dus 1045 kWh direkt uit de panelen + 677 kWh op de rekening van GC = 1722 kWh. Je heb dan een ratio direct verbruik van 1045/1722=58%. Dat is best netjes.

[ Voor 6% gewijzigd door Copitano op 26-10-2021 01:18 ]

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Yzord schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 23:13:
Is er al een topic hoe je zelf energie kan opslaan in accu's met zonnepanelen? Ik kan er niet veel over vinden namelijk hier opt forum.
In Belgie loopt het storm.
In Nederland gebruiken we gewoon het net als opslag, dus is de behoefte er ook niet.

@sdk1985
Ik heb zelf mijn zuidraam verwijderd en twee nieuwe op noord.
Stelt niet zo veel voor.
Gat dichtmaken panlatten erop en pannen van noord gebruiken.
Vervolgens de zolder naisoleren als je toch bezig bent.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fnV4XqvrrmWXi_sCZz-BrE0OOwI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/78vQef3xhpiouT2xc6bl7nno.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-azVAbZrve4MlCkDE4hlXwFU2CQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eBdytVrRW0CyoVXfLtKLqcI9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qyI9WGDZWeJUDC4Zdn6EAYp7MQA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0ubjWI9h6FyZgqj8s9F72Nve.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rDso2HzyCQwWBW_y1n5iLhga1rw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QHv7lJEAKvcEO6ZLuxg8AshP.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 72% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-10-2021 02:53 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:37
@sdk1985 Belangrijk is dat je de juiste type pannen vindt qua vorm, kleur maakt niet uit, die zit straks toch onder je zonnepanelen :)

Even rondkijken in de buurt of er iemand een dakkapel heeft geplaatst, dan heb je dakpannen over. Er zijn ook gebruikte-dakpannenhandels. Qua uitvoering moet je bij een aannemer/timmerman zijn. Is niet heel ingewikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Rol-Co schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 22:36:
[...]

Als ze tegelijk komen wel maar omvormers hebben nog wel wat tijd tussen waarden, of je moet het echt realtime kunnen zien, slimme meter is wel snel maar krijg je beide in 1 programma? Is lastig.

Slechte dag vandaag in gouda kwa weer, goede dag vanwege de jaarlijkse afrekening die gestort is, bijna 470,- en gewoon het hele jaar stroomverbruik (7600kWh) dank u sinter.... energieleverancier! :)
Volgens mij was de vraagstelling een stukje algemener. Dus dan beter iemand iets verder op weg helpen, dan helemaal niet vanwege details.

Enelogic bijvoorbeeld biedt een prima inzicht. Misschien niet tot op de milliseconde precies, maar het werkt gewoon goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:14
BeQuietAndDrive schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 22:12:
[...]

"Op moment X" wek je geen kWh op, maar kW. We hebben het pas over (k)Wh als we de (k)W's afzetten tegen een bepaalde tijdseenheid.

Vergelijk dat met een auto: op moment X rij je 100 km/h, maar pas als je dat een uur lang achter elkaar gedaan hebt, heb je 100km afgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

BeQuietAndDrive schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 08:43:
[...]

Volgens mij was de vraagstelling een stukje algemener. Dus dan beter iemand iets verder op weg helpen, dan helemaal niet vanwege details.

Enelogic bijvoorbeeld biedt een prima inzicht. Misschien niet tot op de milliseconde precies, maar het werkt gewoon goed.
Inderdaad, maar als je toch met die youless aan de gang gaat zet er dan gelijk die ene kWh meter tussen, heb je het gelijk mooi. Is paar tientjes meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masermex
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18-09 12:58
Even de oude discussie van de beruchte 253 Volt grens oprakelen. Mijn 3-fase Kostal heeft dit jaar wel erg vaak afgeschakeld, ik heb naar schatting 4000-5000 kWh gemist.
Set is totaal 15.5 kWp. Dat loopt nu serieus (financieel ook) in de papieren, dus ik zit sterk te denken aan een nieuwe omvormer die dynamisch kan terugregelen.
Begreep dat Fronius en Goodwe dit soort technologie hebben. Als ik zoek op HVRT vind ik eigenlijk bitter weinig in de specs van deze omvormers. Wil wel zeker weten dat ik de juiste dingen doe.
Heeft iemand concrete merk en typenummers van omvormers die dit bewezen kunnen ? Mag natuurlijk ook elk ander merk, zo merkvast ben ik niet.

Alternatief is misschien switchen naar 3 losse 1-fase omvormers die dan elk een string en een fase voor hun rekening nemen. Ik zie nl. vaak dat er maar 1 van de 3 netfases echt rond de 253V hangt.
De Kostal inverter schakelt dan echter helemaal af bij overschrijding 253V, start een tijdje later dan wel weer gecontroleerd op ('Feed-in limited') maar gaat er dan korte tijd later weer helemaal uit.
Met drie losse 1-fase inverters zouden 2 fases dus gewoon kunnen blijven opwekken en terugleveren. Zou ik toch nog 2/3e opwek houden.

Iemand concrete tips voor een 1- of 3-fase inverter ? Kan me ook niet voorstellen dat ik de enige ben met deze problematiek. Ik hoor er echter heel weinig mensen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
masermex schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 11:31:
Even de oude discussie van de beruchte 253 Volt grens oprakelen. Mijn 3-fase Kostal heeft dit jaar wel erg vaak afgeschakeld, ik heb naar schatting 4000-5000 kWh gemist.
Set is totaal 15.5 kWp. Dat loopt nu serieus (financieel ook) in de papieren, dus ik zit sterk te denken aan een nieuwe omvormer die dynamisch kan terugregelen.
Begreep dat Fronius en Goodwe dit soort technologie hebben. Als ik zoek op HVRT vind ik eigenlijk bitter weinig in de specs van deze omvormers. Wil wel zeker weten dat ik de juiste dingen doe.
Heeft iemand concrete merk en typenummers van omvormers die dit bewezen kunnen ? Mag natuurlijk ook elk ander merk, zo merkvast ben ik niet.

Alternatief is misschien switchen naar 3 losse 1-fase omvormers die dan elk een string en een fase voor hun rekening nemen. Ik zie nl. vaak dat er maar 1 van de 3 netfases echt rond de 253V hangt.
De Kostal inverter schakelt dan echter helemaal af bij overschrijding 253V, start een tijdje later dan wel weer gecontroleerd op ('Feed-in limited') maar gaat er dan korte tijd later weer helemaal uit.
Met drie losse 1-fase inverters zouden 2 fases dus gewoon kunnen blijven opwekken en terugleveren. Zou ik toch nog 2/3e opwek houden.

Iemand concrete tips voor een 1- of 3-fase inverter ? Kan me ook niet voorstellen dat ik de enige ben met deze problematiek. Ik hoor er echter heel weinig mensen over.
Zou eerst je netbeheerder eens flink aan z,n jas trekken of is dat al gedaan en op niets uitgelopen?
Je weet het schijnbaar al een jaar, wat heb je zelf al ondernomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masermex
PClop schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 12:19:
[...]
Zou eerst je netbeheerder eens flink aan z,n jas trekken of is dat al gedaan en op niets uitgelopen?
Je weet het schijnbaar al een jaar, wat heb je zelf al ondernomen?
Die heb ik drie jaar geleden al diverse keren gebeld, gemaild etc. Probleem lag bij mij, installatie, bekabeling, de standaard riedel. Sindsdien is het probleem een stuk ernstiger geworden. Regio Noord-Nederland, daar zit alles in het rood, zie de beschikbare kaartjes. Dus eigenlijk heb ik het al lang zien aankomen, maar het wordt nu te gek, het kost me teveel geld. Plus ook 'emotioneel': met de volle opwek zou ik zo'n beetje nul op de meter hebben (gesaldeerd), nu moet ik dit jaar 5000 kWh gaan afrekenen.

Dus ja, tijd om zelf weer controle te nemen en het lokaal aan te pakken. Ik verwacht zeker niet dat de komende 5 jaar de netbeheerder dit probleem gaat oplossen. Plus dat er op een hemelsbrede kilometer afstand een groot zonnepark staat gepland, realisatie binnen een jaar. Het gaat er dus zeker niet beter op worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
@masermex Zelf heb ik ervaring met een Goodwe 3600D-NS welke dit kan. De HVRT mogelijkheid zat er pas met recente firmware in. Firmware is nu 1.51.15 bij mij.

Heb trouwens geen ervaring met HVRT. Momenteel nog ruimte genoeg op het net bij mij.

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masermex
Kets_One schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 13:17:
[...]

@masermex Zelf heb ik ervaring met een Goodwe 3600D-NS welke dit kan. De HVRT mogelijkheid zat er pas met recente firmware in. Firmware is nu 1.51.15 bij mij.
Heb trouwens geen ervaring met HVRT. Momenteel nog ruimte genoeg op het net bij mij.
Dank ! Ik zie dat Goodwe ook de GW5000D-NS heeft, net een maatje groter. Waarschijnlijk dezelfde functionaliteit.
3 stuks daarvan zouden het bij mij wel kunnen trekken. Nu eens zien of dat electrotechnisch ook mogelijk is. Er ligt 1 kabel 10mm2 van de veldopstelling naar de meterkast. Met een verdeelkast bij de 3 omvormers zouden de drie omvormers op dezelfde kabel moeten kunnen werken, elk 1 fase en gedeelde nul. Kan iemand daar electrotechnisch wat over zeggen of dat kan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21-09 12:22
@masermex bedenk wel dat wanneer je belasting ongelijk verdeeld is over de fasen, de spanningsval groter wordt. Of dat verschil opweegt tegen de onbalans in je fasen durf ik niet te zeggen. En zolang het niet compleet verschillende orientaties betreft zal het verschil in de praktijk meevallen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masermex
mcDavid schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 13:34:
@masermex bedenk wel dat wanneer je belasting ongelijk verdeeld is over de fasen, de spanningsval groter wordt. Of dat verschil opweegt tegen de onbalans in je fasen durf ik niet te zeggen. En zolang het niet compleet verschillende orientaties betreft zal het verschil in de praktijk meevallen natuurlijk.
Dank voor de input. Orientatie is allemaal gelijk. Totaal 56 panelen die ik nu op 3 strings / MPPT's heb. Met 3 losse inverters die 2 strings kunnen hebben (hebben de meeste wel) kan ik de strings nog veel beter balanceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-09 10:42

Heb je misschien ook al overwogen om de fases om te draaien? L3 met L1 ? Misschien dat hij dan minder snel in de 253 Volt grens komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985

Als het je 1000 euro per jaar kost dan wordt zo'n accu die je piek opslaat ineens een serieuze optie. Maar goed met een piek van 15.5 zit die accu natuurlijk binnen no-time vol of wordt hij onbetaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masermex
zonnefreak schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 16:41:
[...]
Heb je misschien ook al overwogen om de fases om te draaien? L3 met L1 ? Misschien dat hij dan minder snel in de 253 Volt grens komt?
Helaas, mijn inverter is een 3-fase omvormer en zodra een van de fases boven 253 komt schakelt de hele omvormer af.
Als ik de netfases monitor dan komt de overspanning door de tijd ook op alle drie de netfases voor. Dus het is niet zo dat de hele straat toevallig op dezelfde netfase zit met hun PV (en er ligt nogal wat hier in de straat).

Toevallig vandaag een gesprekje met een PV-leverancier die heel goed op de hoogte was van de problematiek. Hij adviseerde me toch om 3 losse inverters te gaan gebruiken, liefst ook met HVRT functionaliteit. In mijn geval zouden 2 van de 3 fases dan volop kunnen produceren en terugleveren, en hoeft er maar 1 terug te regelen in opwek. Plus dat er een groot voordeel is in redundantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masermex
sdk1985 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 16:50:
[...]
Als het je 1000 euro per jaar kost dan wordt zo'n accu die je piek opslaat ineens een serieuze optie. Maar goed met een piek van 15.5 zit die accu natuurlijk binnen no-time vol of wordt hij onbetaalbaar.
Klopt, ook accu's heb ik wel in beeld, maar ik vind ze nu eigenlijk nog te duur, dus dat had ik over 5+ jaar pas in de planning. Heb eerlijk gezegd ook te weinig inzicht in het ontwerp van een dergelijke setup. Omvormer heeft bij toepassing van accu's meestal ook gewoon een grid-connectie en ligt dus overspanning op de loer. Je zou dan naar een volledig eiland bedrijf toe moeten, en daar is het me eigenlijk nog te vroeg voor vwb kosten en complexiteit van de setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
masermex schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 16:51:
[...]

Helaas, mijn inverter is een 3-fase omvormer en zodra een van de fases boven 253 komt schakelt de hele omvormer af.
Als ik de netfases monitor dan komt de overspanning door de tijd ook op alle drie de netfases voor. Dus het is niet zo dat de hele straat toevallig op dezelfde netfase zit met hun PV (en er ligt nogal wat hier in de straat).

Toevallig vandaag een gesprekje met een PV-leverancier die heel goed op de hoogte was van de problematiek. Hij adviseerde me toch om 3 losse inverters te gaan gebruiken, liefst ook met HVRT functionaliteit. In mijn geval zouden 2 van de 3 fases dan volop kunnen produceren en terugleveren, en hoeft er maar 1 terug te regelen in opwek. Plus dat er een groot voordeel is in redundantie.
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe jij aan een verlies komt van 5000 kWh.
Dan moet ie dagenlang uit staan, lijkt me toch allemaal wat vreemd.
Maar uh, ook al Halveer je het vermogen dan gaat de boel nog steeds plat denk, als het weer eens voorkomt zou ik zeggen gooi wat string los zodat je vermogen daalt en kijk wat er gebeurt.
Wat voor omvormer heb je eigenlijk?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

MieJuul schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 23:59:
[...]

Hij doet helemaal niks, geen display/ledje/geluidje.
Is van de een op andere dag, zaterdag deed ie het nog
Kunnen meerdere dingen zijn.
Mijn vermoeden is dat condensator C66 25V 100µF defect is op de voedingsprint.

Het mooiste is even nameten met ESR-meter en anders preventief vervangen. En anders even verder via DM ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masermex
reneeke1970 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 17:08:
[...]
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe jij aan een verlies komt van 5000 kWh.
Dan moet ie dagenlang uit staan, lijkt me toch allemaal wat vreemd.
Maar uh, ook al Halveer je het vermogen dan gaat de boel nog steeds plat denk, als het weer eens voorkomt zou ik zeggen gooi wat string los zodat je vermogen daalt en kijk wat er gebeurt.
Wat voor omvormer heb je eigenlijk?
In de zomer met strakblauwe hemel had ik een jaar of wat geleden dagopbrengsten van 85-90 kWh. Afgelopen paar jaar met dezelfde strakblauwe hemel rond 35-45 kWh per dag. De Kostal Piko 15 (new generation type) ligt er per afschakeling gewoon minutenlang uit in dat geval voor ie weer gecontroleerd opstart en binnen enkele minuten weer tegen dezelfde grens aanloopt. Dat tikt heel hard aan.
Strings losgooien heeft geen enkele zin, dan draai je met 5 kWp de hele dag misschien door maar is het verlies precies hetzelfde.

Punt is dat ik met deze setup al een jaar of 5 draai. Pas de afgelopen 3 jaar lopen de problemen snel op. Ik heb dus referenties wat de opwek kan zijn, uitstekende logging en een goed inzicht in wat ik heb gemist.
2018 was een topjaar met 14500 kWh, ik zit nu net op 9300 en daar gaat niet veel meer bijkomen.

[ Voor 13% gewijzigd door masermex op 26-10-2021 17:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Dat is een nadeel van een 3-fase omvormer. Als er op een fase een te hoge spanning is, dan gaat de hele omvormer uit.

3 losse 1-fase inverters aanschaffen lijkt me overdreven. Terugverdientijd??? Zijn er geen 3-fase omvormers die per fase het vermogen kunnen terugregelen? (=onbalans)

GoodWe gaat vermogen reduceren bij 253V, en gaat hierdoor nooit uit. Mijn ervaring was met de 1-fase XS.

Spanningsgrens opvoeren naar 264,5 Volt en met een beetje geluk gaan er dan meer buren klagen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masermex
Dre schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 17:31:
Dat is een nadeel van een 3-fase omvormer. Als er op 1-fase een te hoge spanning is, dan gaat de hele omvormer uit.

3 losse 1-fase inverters aanschaffen lijkt me niet handig. Terugverdientijd??? Zijn er geen 3-fase omvormers die per fase het vermogen kunnen regelen?

GoodWe gaat vermogen reduceren bij 253V, en gaat hierdoor nooit uit. Mijn ervaring was met de 1-fase XS.

Spanningsgrens opvoeren naar 264,5 Volt en met een beetje geluk gaan er dan meer buren klagen ;)
Klopt. En dat nadeel is wel een echt vervelend nadeel met de huidige staat van het netwerk hier in de buurt.
264V zullen we maar even niet doen, los van het feit of het kan in de setup. Zul je waarschijnlijk met landen-instellingen moeten klooien. Ik heb op mijn Kostal deze parameter ook niet zien staan, laat staat dat ie instelbaar is.

Qua kosten: de meeste 3F omvromers rond 15kW zitten in de range van 1500-2500 euro. Ik zag de GW5000D-NS staan voor 818 incl., dus met drie stuks is dat te doen. Verpats ik m'n Kostal, dan is de investering niet een rib uit m'n lijf.

De XS-serie zie ik zo gauw niet staan, heb je een linkje met types/specs ?

edit: ik zie 'm, filter voor 4kW+ even weghalen. Zijn de wat lichtere exemplaren. Wil eigenlijk toch naar 5-6kW per fase.

[ Voor 4% gewijzigd door masermex op 26-10-2021 17:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

masermex schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 17:37:
[...]

Klopt. En dat nadeel is wel een echt vervelend nadeel met de huidige staat van het netwerk hier in de buurt.
264V zullen we maar even niet doen, los van het feit of het kan in de setup. Zul je waarschijnlijk met landen-instellingen moeten klooien. Ik heb op mijn Kostal deze parameter ook niet zien staan, laat staat dat ie instelbaar is.

Qua kosten: de meeste 3F omvromers rond 15kW zitten in de range van 1500-2500 euro. Ik zag de GW5000D-NS staan voor 818 incl., dus met drie stuks is dat te doen. Verpats ik m'n Kostal, dan is de investering niet een rib uit m'n lijf.

De XS-serie zie ik zo gauw niet staan, heb je een linkje met types/specs ?
Als ik je goed begrijp zijn alle fasen erg hoog. Het nut van overstap naar 1-fase snap ik dan niet. Sterker nog, bij uitval van 1 inverter zal de spanning door de andere hoger worden door spanningsval in de nul. Hoe hoog zijn de spanningen vlak voor het uitschakelen van de 3-fase?

Beter kan je (of ik) iets gaan maken waarmee de Kostal Piko het vermogen gaat reduceren als deze rond de 253 Volt komt. Het dom uitschakelen is niet ideaal.

Installateurscode is gewoon aan te komen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dre schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 17:43:
[...]

Als ik je goed begrijp zijn alle fasen erg hoog. Het nut van overstap naar 1-fase snap ik dan niet. Sterker nog, bij uitval van 1 inverter zal de spanning door de andere hoger worden door spanningsval in de nul. Hoe hoog zijn de spanningen vlak voor het uitschakelen van de 3-fase?

Beter kan je (of ik) iets gaan maken waarmee de Kostal Piko het vermogen gaat reduceren als deze rond de 253 Volt komt. Het dom uitschakelen is niet ideaal.

Installateurscode is gewoon aan te komen ;)
Mijn kostal heeft dip switches binnenin zitten voor land.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

reneeke1970 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 17:47:
[...]

Mijn kostal heeft dip switches binnenin zitten voor land.....
Dat is dan al een ouder exemplaar. De 8(?) jaar oude die ik had waren al zonder dipswitches en alleen software. Oude model. @masermex heeft een nieuw model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:57
masermex schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 13:23:
[...]

Dank ! Ik zie dat Goodwe ook de GW5000D-NS heeft, net een maatje groter. Waarschijnlijk dezelfde functionaliteit.
3 stuks daarvan zouden het bij mij wel kunnen trekken. Nu eens zien of dat electrotechnisch ook mogelijk is. Er ligt 1 kabel 10mm2 van de veldopstelling naar de meterkast. Met een verdeelkast bij de 3 omvormers zouden de drie omvormers op dezelfde kabel moeten kunnen werken, elk 1 fase en gedeelde nul. Kan iemand daar electrotechnisch wat over zeggen of dat kan ?
Oei, dat is geen dun kabeltje... Maar toch... hoe lang is hij ;-)?
Hoeveel spanningsval heb je er over?

Als dat genoeg is dan kan de oplossing zijn om de omvormer dichterbij de meterkast te brengen. DC kabels mogen vaak best lang zijn.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dre schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 17:49:
[...]

Dat is dan al een ouder exemplaar. De 8(?) jaar oude die ik had waren al zonder dipswitches en alleen software. Oude model. @masermex heeft een nieuw model.
Ja ik gebruik alleen gepensioneerden hi

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@masermex hoe ver valt de spanning terug als je omvormer uitvalt? Met een beetje pech heb je een buurman die 'm op Duitsland heeft staan en gaat het niet eens helpen om netjes terug te regelen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
masermex schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 12:27:
Die heb ik drie jaar geleden al diverse keren gebeld, gemaild etc. Probleem lag bij mij, installatie, bekabeling, de standaard riedel. Sindsdien is het probleem een stuk ernstiger geworden.
Zou ik toch nog eens een poging wagen. In 3 jaar kan aardig wat veranderd zijn. Ook hun respons op dit soort meldingen.
En begin eens de spanning op je P1 meter te loggen. Dat is ook de plek waar de netbeheerder gaat kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masermex
Proton_ schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 18:06:
@masermex hoe ver valt de spanning terug als je omvormer uitvalt? Met een beetje pech heb je een buurman die 'm op Duitsland heeft staan en gaat het niet eens helpen om netjes terug te regelen.
Op moment van afschakelen zie ik iets meer dan 3 Volt terugval. Dat klopt wel aardig met de theorie, kabellengte is ca. 40 meter.

@Ronald DC vanaf panelen naar de woning op die lengte zie ik niet zitten.

@jobr klagen heeft geen zin, het halve dorp klaagt. Ze willen wel bij me komen meten op mijn kosten (ca. 800 euro of zo) om daarna te zeggen dat het nog binnen de toleranties valt. Al zo vaak gezien. Heeft geen enkele zin. Again, heel Noord-NL is rood op de kaart. We zitten hier in de beroerdste omgeving van heel NL.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
masermex schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 18:40:
[...]

Op moment van afschakelen zie ik iets meer dan 3 Volt terugval. Dat klopt wel aardig met de theorie, kabellengte is ca. 40 meter.

@jobr klagen heeft geen zin, het halve dorp klaagt. Ze willen wel bij me komen meten op mijn kosten (ca. 800 euro of zo) om daarna te zeggen dat het nog binnen de toleranties valt. Al zo vaak gezien. Heeft geen enkele zin. Again, heel Noord-NL is rood op de kaart. We zitten hier in de beroerdste omgeving van heel NL.
Enexis? Die hebben dat bij ons thuis erg netjes en snel opgelost.

XXXVI

Acties:
  • +2 Henk 'm!
masermex schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 18:40:
[...]

Boven 253 is buiten tolerantie dus ze zullen iets moeten. Maar als 40 meter DC kabels het probleem verhelpt dan snap ik niet dat je dat niet doet.
Als je dan op 252 blijft steken is het goedkoper dan 3 nieuwe omvormers

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1 ... 30 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic