Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 29 ... 101 Laatste
Acties:
  • 599.019 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:07
Even een vraag:

ik heb op oost-noord-oost 8 JAsolar 305W panelen. hier laat ik 4 extra panelen (ja solar 325W) bij leggen. Plus 11x 400W Trina s vertex op de west-zuid-west kant.

Ik heb even gekeken met excel (goede dag op 8 panelen) en dat geschaald naar 12 panelen achter en 11 panelen voor. ik zie dan eigenlijk (met een marge van 10%) geen piek boven de 3900W.

Nu wil ik graag een goodwe 4200W voor beide zijden (evt op 20A groep). Nu geeft mijn installateur aan dat hij geen garantie wil geven omdat deze hoeveelheid zonnepanelen veel te veel is voor deze omvormer ( hij wil solaredge/mini omvormers etc...).

Ik heb even alles zitten rekenen, en het komt geloof ik prima uit op deze omvormer. (Sunny design geeft aan dat vermogen omvormer/Wp 0.52 is, maar dit geen probleem hoef te zijn). Mis ik iets? of weet mijn installateur niet helemaal waar hij het overheeft en probeert hij zich er makkelijk van af te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Laatst online: 21-09 10:43
@djoenez
oke,
12x 305(325)Wp = Vmpp en Voc + temperatuur = laag genoeg voor de omvormer?
11x400Wp = Vmpp en Voc + temperatuur = laag genoeg voor de omvormer?
(ik gok van wel, maar gokken is brokken.
en een beetje oppasen met sunnydesign, je wil geen SMA omvormer en er zijn wel kleine verschillen.)
de omvormer heeft verder geen probleem met meer Wp als W, zolang boven staande maar gehaald word.

(ga niet zeggen dat 8kWp op een 4kW nu zo super tof is.
gewoon omdat dit natuurlijk wel iets aftoppen is, lol.
maar dit is wel mogenlijk, en aftoppen valt wel mee in aantal kWh per jaar.)

ik heb mijn 4kW omvormer wel op een 16A groep hangen.
dit levert zelfs met mijn 6,4kWp geen problemen op, een 16A groep klapt er niet uit met 16,0001A, dat doet hij pas na 6000 seconden met een +/-17,9A.
dus ik geef je ook een goede kans dat je dat ook kan met de goodwe.
(hoe lager de A van een groep de veiliger het is, dus liever 16A als 20A)

ik heb wel mijn 3x2,5mm kabel vervangen voor 3x4mm.
dit is volgens de regels niet nodig, maar ik kreeg het niet voor elkaar met de 2,5mm kabel.
die is natuurlijk vrij dun, en hoe dunner de lastiger er een voldoende verbinding te krijgen is op koppel punten.
dus liever een 4mm kabel als een 20A groep, is toch wel een tipje als je dit wil doen. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkie567917
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:11
@busscherski en @Ronald
Duidelijk, thanks :)

In mijn huidige setup heb ik trouwens al last van schaduw op 1 paneel:
String 2 stroom:
https://ibb.co/D9Pq5tK
Vermogen totaal systeem:
https://ibb.co/ctbFD12

De dip is meer dan ik had verwacht. Verwachten jullie ook zo'n dip door schaduw op 1 paneel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:20
@Frenkie567917 Als schaduwmanagement goed werkt is de maximale afname het vermogen van de beschaduwde panelen. Een paneel kan in 3 delen uitgeschakeld worden.

Dit oogt erg alsof schaduwmanagement helemaal niets doet: Met name de stroom kakt helemaal in en dat zou niet moeten als een paneel netjes in bypass gaat. Stringspanning zou met Vmpp - paneel (meestal ~35V / 3 delen) moeten zakken
Kijk in de omvormerinstellingen? (Ik heb zelf geen GoodWe, details dus geen idee)

[ Voor 8% gewijzigd door Ronald op 12-10-2021 11:28 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkie567917
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:11
Ronald schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 11:27:
@Frenkie567917 Als schaduwmanagement goed werkt is de maximale afname het vermogen van de beschaduwde panelen. Een paneel kan in 3 delen uitgeschakeld worden.

Dit oogt erg alsof schaduwmanagement helemaal niets doet: Met name de stroom kakt helemaal in en dat zou niet moeten als een paneel netjes in bypass gaat. Stringspanning zou met Vmpp - paneel (meestal ~35V / 3 delen) moeten zakken
Kijk in de omvormerinstellingen? (Ik heb zelf geen GoodWe, details dus geen idee)
Schaduwmanagement is aangezet door GoodWe support.
Misschien is er dan toch een probleem met de omvormer.
Deze wordt binnenkort gelukkig omgewisseld (RMA), omdat deze een luide pieptoon genereert.
Hopelijk werkt schaduwmanagement dan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21-09 12:22
volgens mij doet GoodWe schaduwmanagement 1x per uur een scan. Dan kan het dus idd zijn dat je ditsoort dips krijgt. Ik weet niet of je dat kunt aanpassen, zou je misschien aan GoodWe support moeten vragen.

Uiteindelijk hou je altijd wel iets dat de stroom inzakt tot het eerstvolgende "schaduwmanagement moment", maar zo ver als dit lijkt me wel wat buitensporig. Al zie je dat het op de totale opgewekte energie (de oppervlakkte onder de vermogenscurve) nog relatief meevalt. Je zult natuurlijk altijd íéts vermogen inleveren als je schaduw hebt, zon toveren doet schaduwmanagement niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@mcDavid voor zover ik gelezen heb is 1x/uur het beste wat GoodWe kan.

De zeer grote daling van de stroom zou voldoende signaal moeten zijn; en bij velen pakt ook GoodWe een beter powerpoint zonder te wachten op de volldigee uurlijkse scan.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Ja wat ik aan graphs van mijn broertje heb gezien (ook een GoodWe met een dikke schoorsteen pal voor de panelen) zijn de dips toch een stuk minder extreem.

Als het idd niet aanpasbaar is zijn je opties waarschijnlijk
a) dit accepteren, zoals gezegd op de totaalopbrengst valt het best mee
b) omvormer inruilen voor een SMA, die scant vaker.
c) toch een paar Tigo's installeren

Ik denk dat uiteindelijk B en C meer geld kosten dan A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:29
djoenez schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 09:22:
Even een vraag:

ik heb op oost-noord-oost 8 JAsolar 305W panelen. hier laat ik 4 extra panelen (ja solar 325W) bij leggen. Plus 11x 400W Trina s vertex op de west-zuid-west kant.

Ik heb even gekeken met excel (goede dag op 8 panelen) en dat geschaald naar 12 panelen achter en 11 panelen voor. ik zie dan eigenlijk (met een marge van 10%) geen piek boven de 3900W.

Nu wil ik graag een goodwe 4200W voor beide zijden (evt op 20A groep). Nu geeft mijn installateur aan dat hij geen garantie wil geven omdat deze hoeveelheid zonnepanelen veel te veel is voor deze omvormer ( hij wil solaredge/mini omvormers etc...).

Ik heb even alles zitten rekenen, en het komt geloof ik prima uit op deze omvormer. (Sunny design geeft aan dat vermogen omvormer/Wp 0.52 is, maar dit geen probleem hoef te zijn). Mis ik iets? of weet mijn installateur niet helemaal waar hij het overheeft en probeert hij zich er makkelijk van af te maken?
Kun je een screenshot van het detailed view van Sunnydesign hier delen?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:19
doc uit 2019 over GoodWe schaduwmanagement.
https://www.goodwe.com/Pu...20Function%2020191011.pdf

[ Voor 19% gewijzigd door MijnCommentaar op 12-10-2021 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crepsly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20-09 22:51
Mijn ouders zijn net met pensioen gegaan en verhuisd. Dit huis heeft oude zonnepanelen liggen (50x100wp). Op zich is de opbrengst nog redelijk, echter levert één van de twee strings een veel lagere stroom. Ik vermoed dat er een slecht paneel tussen zit. Hoe kan ik dit paneel makkelijk opsporen?

2600WP | Zwolle | Zuid Oost 135° | Helling 12.5° | PV Output

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
crepsly schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 13:47:
Mijn ouders zijn net met pensioen gegaan en verhuisd. Dit huis heeft oude zonnepanelen liggen (50x100wp). Op zich is de opbrengst nog redelijk, echter levert één van de twee strings een veel lagere stroom. Ik vermoed dat er een slecht paneel tussen zit. Hoe kan ik dit paneel makkelijk opsporen?
Lastig. String opdelen in 2 strings van de halve lengte, en kijken welke helft er onderpresteert. Dit steeds met de slechtste helft herhalen tot je één paneel overhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crepsly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20-09 22:51
mcDavid schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 13:56:
[...]

Lastig. String opdelen in 2 strings van de halve lengte, en kijken welke helft er onderpresteert. Dit steeds met de slechtste helft herhalen tot je één paneel overhoudt.
Hmm, dat is wel bewerkelijk. Ik kan niet wat afleiden door met een multimeter paneel voor paneel door te meten of met een warmtebeeld camera?

2600WP | Zwolle | Zuid Oost 135° | Helling 12.5° | PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:37

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Een warmtebeeldcamera kan, als je iemand kan vinden met ervaring en de juiste hemelomstandigheden.
Inklemmen is minder werk dan het lijkt, het zijn al twee strings dus je gaat van 25 panelen naar 13, 7, 4, 2, 1. Er vanuit gaande dat je weet hoe ze doorgelust zijn.

Dat is minder werk dan ze met een multimeter alle 25 af :)
Het blijft wel een vervelend klusje.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Dat denk ik ook ja, bedenk dat je iedere keer dat je je multimeter wilt verplaatsen de string moet afschakelen, stekkers los, iets ertussen waar je je multimeter aan kunt hangen (oppassen, hoogspanning!), stekkers weer vast, stroom weer inschakelen... *25... (of je moet 25 multimeters hebben)

[ Voor 11% gewijzigd door mcDavid op 12-10-2021 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flanky
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 26-07-2022
Daar heb ik geen categorie waar ik de omvormer in kwijt kan....

Toshiba daiseikai 9 RAS-13 PKGPV-E, PV 16 X 270 w oost, 8 x 275 w solarwatt panelen op west samen met 8 panelen op oost parallel op 1 mppt (Growatt 4200 MTL-S)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Flanky schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 16:30:
Daar heb ik geen categorie waar ik de omvormer in kwijt kan....

[...]
Daar kijkt toch geen hond, dus marktplaats is het beste

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
djoenez schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 09:22:

Goodwe heeft ook een calculator. Kijk eens wat die zegt.

Overigens kan de factor over dimensionering op een omvormer nog van belang zijn voor de garantie als je dat van belang vindt.
Bij Fronius mag dat bijv 200% zijn. Maar dat is niet bij allemaal het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-08 00:00
Ik wil 2x2 295wp zonnepanelen rechtstreeks aansluiten op het stopcontact. Natuurlijk wel op 2 aparte groepen.

Welke micro omvormer is daar het beste voor? De YC600?
Of hebben jullie nog een beter idee?

Op Aliexpress zijn ze ook aantrekkelijk geprijsd!

https://www.aliexpress.co...2212000016422557934%22%7D

[ Voor 47% gewijzigd door Ruud888 op 12-10-2021 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Ruud888 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 19:11:
Ik wil 2x2 295wp zonnepanelen rechtstreeks aansluiten op het stopcontact. Natuurlijk wel op 2 aparte groepen.

Ik weet niet of ik graag merkloze Chinese vermogenselektronica onbeheerd op mijn dak/in mijn huis zou willen hebben... Helemaal als je van plan bent de boel houtje touwtje redneck op een stopcontact aan te sluiten... Maar ja de YC600 of vergelijkbare micro-omvormers worden daar wel veel voor gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
mcDavid schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 20:39:
[...]

Ik weet niet of ik graag merkloze Chinese vermogenselektronica onbeheerd op mijn dak/in mijn huis zou willen hebben... Helemaal als je van plan bent de boel houtje touwtje redneck op een stopcontact aan te sluiten... Maar ja de YC600 of vergelijkbare micro-omvormers worden daar wel veel voor gebruikt
Je reactie zegt genoeg.
Je hebt geen verstand van zaken. Echt een redneck reactie 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
busscherski schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 13:26:
[...]

migjes schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 10:32:
@djoenez
oke,
12x 305(325)Wp = Vmpp en Voc + temperatuur = laag genoeg voor de omvormer?
11x400Wp = Vmpp en Voc + temperatuur = laag genoeg voor de omvormer?
(ik gok van wel, maar gokken is brokken.
en een beetje oppasen met sunnydesign, je wil geen SMA omvormer en er zijn wel kleine verschillen.)
de omvormer heeft verder geen probleem met meer Wp als W, zolang boven staande maar gehaald word.

(ga niet zeggen dat 8kWp op een 4kW nu zo super tof is.
gewoon omdat dit natuurlijk wel iets aftoppen is, lol.
maar dit is wel mogenlijk, en aftoppen valt wel mee in aantal kWh per jaar.)

ik heb mijn 4kW omvormer wel op een 16A groep hangen.
dit levert zelfs met mijn 6,4kWp geen problemen op, een 16A groep klapt er niet uit met 16,0001A, dat doet hij pas na 6000 seconden met een +/-17,9A.
dus ik geef je ook een goede kans dat je dat ook kan met de goodwe.
(hoe lager de A van een groep de veiliger het is, dus liever 16A als 20A)

ik heb wel mijn 3x2,5mm kabel vervangen voor 3x4mm.
dit is volgens de regels niet nodig, maar ik kreeg het niet voor elkaar met de 2,5mm kabel.
die is natuurlijk vrij dun, en hoe dunner de lastiger er een voldoende verbinding te krijgen is op koppel punten.
dus liever een 4mm kabel als een 20A groep, is toch wel een tipje als je dit wil doen. ;)
Bedankt voor jullie reactie, even wat data:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0DQS70W3e-Rcs6IiqV7lvDBmHs4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SV1Wen0tDheCt5y9fHOKFkrD.jpg?f=fotoalbum_medium

Hier is de blauwe lijn de opbrengst van mijn 8 panelen op oost op 8 augustus (20 graden, geen wolken, eerdere data heb ik niet jammer genoeg), de oranje lijn is deze geschaald naar 12 panelen + 10%, de grijze lijn is de verwachte opbrengst van 11 panelen op west (opbrengst 8 panelen omgedraaid, gedeeld door totaal Wp achter, maal verwacht Wp voor +10% marge) en Geel zijn beide strings bij elkaar opgeteld. zoals gezegd komt deze niet boven de 3500W uit. Hieruit dacht ik, dit gaat wel goed!

Nog even in de Goodwe calculator toegevoegd. hier kreeg ik dit uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y4MVseyQvTDOkZkfL8HuECf3OOE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5JfcX8MIG1YWclcQzipK10Zi.jpg?f=fotoalbum_medium

Voltages en stroom gaan goed, alleen een waarschuwing dat mijn DC tot AC 190% overbemeten is, en dat ik mogelijk wat kan verliezen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1TjC5hiQ9i5qxlppF20NJ4DD2AI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NH1Xp0iPluDVwtldIKklUndB.jpg?f=fotoalbum_medium

Hier de uitkomst van Goodwe (incl kabel verliezen) van 1 omvormer. Netjes zou ik zeggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BeXdqq6QUGOc8-_P9d_tXDaMyAA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nrF3s8iIfEDIClOa60TNyPnh.jpg?f=fotoalbum_medium

En hier de uitkomst van 2 omvormers (1x 4200 en 1x 3600). Volgens Goodwe verlies ik bij dit scenario een aantal kWh per jaar?

Klopt dit? Ik weet dat de zonnepanelen meer zullen opbrengen in maart-mei, maar met al een factor 10% marge zou dit toch wel goed moeten gaan op een 4200W omvormer? Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
djoenez schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 21:37:
[...]

[...]

[Afbeelding]

Hier is de blauwe lijn de opbrengst van mijn 8 panelen op oost op 8 augustus (20 graden, geen wolken, eerdere data heb ik niet jammer genoeg), de oranje lijn is deze geschaald naar 12 panelen + 10%, de grijze lijn is de verwachte opbrengst van 11 panelen op west (opbrengst 8 panelen omgedraaid, gedeeld door totaal Wp achter, maal verwacht Wp voor +10% marge) en Geel zijn beide strings bij elkaar opgeteld. zoals gezegd komt deze niet boven de 3500W uit. Hieruit dacht ik, dit gaat wel goed!

[Afbeelding]

Voltages en stroom gaan goed, alleen een waarschuwing dat mijn DC tot AC 190% overbemeten is, en dat ik mogelijk wat kan verliezen!

[Afbeelding]

Hier de uitkomst van Goodwe (incl kabel verliezen) van 1 omvormer. Netjes zou ik zeggen.

[Afbeelding]

En hier de uitkomst van 2 omvormers (1x 4200 en 1x 3600). Volgens Goodwe verlies ik bij dit scenario een aantal kWh per jaar?

Klopt dit? Ik weet dat de zonnepanelen meer zullen opbrengen in maart-mei, maar met al een factor 10% marge zou dit toch wel goed moeten gaan op een 4200W omvormer? Wat denken jullie?
De Goodwe designer vind ik waardeloos.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
Ruud888 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 20:51:
[...]

Je reactie zegt genoeg.
Je hebt geen verstand van zaken. Echt een redneck reactie 8)7
Als je niet wil horen wat je moet horen, waarom kom je dan vragen?

Er is een reden dat PV op stopcontacten voor zover ik weet niet meer in de huidige editie van de NEN1010 staat... En jij wilt het toch doen met ongekeurde troep. Sluit je even een verzekering af voor je buren?

PS: Die ongekeurde troep MAG je ook vast aangesloten niet gebruiken.

[ Voor 6% gewijzigd door Ronald op 12-10-2021 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ruud888 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 19:11:

Ik zou inderdaad liever 100 euro voor een aps geven dan deze van Ali, ben eens ergens test tegen gekomen toen ben ik er wel van afgeknapt.
Je hebt ook nog soladin maar wel stukje duurder.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
reneeke1970 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 22:37:
[...]

Ik zou inderdaad liever 100 euro voor een aps geven dan deze van Ali, ben eens ergens test tegen gekomen toen ben ik er wel van afgeknapt.
Je hebt ook nog soladin maar wel stukje duurder.
Hier kan ik wat mee.
Eindelijk een normale inhoudelijke reactie. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ruud888 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 22:43:
[...]

Hier kan ik wat mee.
Eindelijk een normale inhoudelijke reactie. d:)b
Voordeel micro omvormer is ook dat hij buiten hangt, alleen kabeltje naar binnen.
Soladin is toch aardig kastje met koel ventilator dus zou ik niet doen.

Op marktplaats tref je vaak complete sets aan, kwestie van even geduld.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
reneeke1970 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 22:51:
[...]

Voordeel micro omvormer is ook dat hij buiten hangt, alleen kabeltje naar binnen.
Soladin is toch aardig kastje met koel ventilator dus zou ik niet doen.

Op marktplaats tref je vaak complete sets aan, kwestie van even geduld.
Panelen heb ik al.

Ik ga voor de YC600 micro omvormer.
De panelen komen in de tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:36
[...]
Denk je dat 10% marge genoeg is? Mijn panelen liggen sinds juni en hebben iets meer dan 110% gehaald (gedurende korte tijd). Nog geen idee wat het wordt op een koude lentedag.
Ik zou zelf de gok wel aandurven zolang je binnen max. spanning en stroom blijft. Maar dan wel de warmteontwikkeling/temperatuur in de gaten houden en misschien een kleine temp-geschakelde fan monteren. Elektronica ontworpen voor passieve koeling kan veel meer aan als je actief koelt. Sowieso heeft de omvormer nog een temperatuurbeveliging, al wil je die natuurlijk alleen gebruiken als laatste redmiddel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Ronald schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 22:12:
[...]

Als je niet wil horen wat je moet horen, waarom kom je dan vragen?

Er is een reden dat PV op stopcontacten voor zover ik weet niet meer in de huidige editie van de NEN1010 staat... En jij wilt het toch doen met ongekeurde troep. Sluit je even een verzekering af voor je buren?

PS: Die ongekeurde troep MAG je ook vast aangesloten niet gebruiken.
Zou de reden kunnen zijn dat Mastervolt en Steca minder aan het lobbyen zijn? Of dat dergelijke kleine setjes minder gebruikt worden. Het hoeft dus niks met veiligheid te maken te hebben.

Tegenwoordig mag je meer dan 4 groepen achter 1 ALS zetten, terwijl dit in de vorige NEN maximaal 4 was. Tja, de reden waarom ze dat soort dingen veranderen blijft allemaal in de achterkamertjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
[...]

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

ik sluit me aan bij @busscherski een screenschotje van sunnydesign verteld ons meer. ;)
en kunnen we het juiste antwoord geven. (nu hebben we net te weinig info.)

als mensen zeggen 200% is de max, dan hebben ze iets nog niet begrepen.
SMA heeft de 3000 tot 6000 serie, die kunnen allemaal met gemak 2x11x360Wp aan.
maar dat is eerder een 150% tot 250%.
aantal Wp is geen goede graad meter.
belangrijk is 11xVoc + 10% temperatuur moet kleiner zijn als de max V die de omvormer aan kan.
(en dan nog een paar kleinere zaken, maar wil het verhaal niet te lang maken.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:05
Een algemeenheidje tussendoor. Soms zit je eens wat bij elkaar te klikken in de diverse webshops, om te kijken wat het kost om nog eens max 5kWp te laten neerleggen. En dan kom je voor de keuze voor de omvormer. Maar waarom zou je kiezen voor Growatt, Goodwe, of SMA? SMA is meteen een heel pak duurder, hebben die soms een beter schaduwmanagement en betere monitoringportal ofzo?

Keuze tussen Goodwe en Growatt is meteen helemaal lastig. Want, in dezelfde prijsrange. Overigens hebben die twee omvormers ook nog eens meer "toegestane" kWp die je erop mag aansluiten waarop je met een kleinere omvormer toekomt...

Kortom: wanneer in zijn algemeenheid SMA, Goodwe of Growatt? Uitgaande van twee strings zonder optimizers, micro-omvormers of Tigo's oid :).

Oh ja! Nabrander: volgens mij schakelen veel omvormers helemaal af/uit bij overstijging van de netspanning. Zijn er omvormers die hun productie terugschroeven zonder de hele opwek stil te leggen?

[ Voor 11% gewijzigd door Gramser op 13-10-2021 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
migjes schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 10:03:
[...]

ik sluit me aan bij @busscherski een screenschotje van sunnydesign verteld ons meer. ;)

belangrijk is 11xVoc + 10% temperatuur moet kleiner zijn als de max V die de omvormer aan kan.
migjes schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 10:03:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sTrqfQz-_uJ0pAiJzmvzpg4Pkcc=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/K4bcq6Ye7n2tbN5fvaF64UiI.png?f=fotoalbum_medium
Jullie vragen en ik draai! Bedankt voor het meedenken :)

[ Voor 9% gewijzigd door djoenez op 13-10-2021 10:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
Gramser schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 10:27:
Een algemeenheidje tussendoor. Soms zit je eens wat bij elkaar te klikken in de diverse webshops, om te kijken wat het kost om nog eens max 5kWp te laten neerleggen. En dan kom je voor de keuze voor de omvormer. Maar waarom zou je kiezen voor Growatt, Goodwe, of SMA? SMA is meteen een heel pak duurder, hebben die soms een beter schaduwmanagement en betere monitoringportal ofzo?

Keuze tussen Goodwe en Growatt is meteen helemaal lastig. Want, in dezelfde prijsrange. Overigens hebben die twee omvormers ook nog eens meer "toegestane" kWp die je erop mag aansluiten waarop je met een kleinere omvormer toekomt...

Kortom: wanneer in zijn algemeenheid SMA, Goodwe of Growatt? Uitgaande van twee strings zonder optimizers, micro-omvormers of Tigo's oid :).

Oh ja! Nabrander: volgens mij schakelen veel omvormers helemaal af/uit bij overstijging van de netspanning. Zijn er omvormers die hun productie terugschroeven zonder de hele opwek stil te leggen?
Algemene opvatting lijkt te zijn dat Growatt vrij matig is met schaduwbeheer. GoodWe doet het acceptabel, SMA het beste.

Het onderliggende probleem is dat er bij meerdere panelen met schaduw meerdere (lokale) maxima in de I/V curve kunnen zitten, en het is lastig te ontdekken omdat het ene lokale maximum tientallen of zelfs honderden volt weg kan zijn van een ander lokaal/globaal maximum.

SMA doet elke 6 minuten een sweep van het volledige spanningsbereik om zo het globale maximum te ontdekken en weet deze sweep snel uit te voeren
GoodWe doet het 1x per uur, en doet pittig lang over een sweep.

Growatt onbekend. Omdat Growatt en Goodwe min of meer hetzelfde kost wordt altijd GoodWe genoemd...

GoodWe verliest dus bij schaduw meer dan SMA omdat hij vaker/langer op een verkeerd power point zit. Hoeveel? Quantificeer dat maar |:( Het prijsverschil is 5-15% afhankelijk van het systeem... dat maak je niet snel goed.

GoodWe schijnt weer te proberen het vermogen te verlagen om onder 253V te blijven... en lijkt daar de enige in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Thanks @Ronald - weer genoeg om over na te denken... maar de meerprijs van een SMA is dus wel ergens logisch te verklaren. En schaduwmanagement komt vaker voor dan het moeten afschakelen wegens netspanning... Maar het is wel een pak duurder. Ik leg mijn dilemma's tzt hier wel neer. Mogen jullie erop schieten :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
@Gramser Bij grote(re) systemen - met name bij 3 fase neemt het relatieve prijsnadeel van een SMA af... (In absolute zin is het prijsverschil vrijwel constant).

Ik ga trouwens nog kijken of ik wat met mijn optimizer data kan - Het is me gelukt om met PHP in te loggen op de monitoring website en de endpoints van de grafieken te benaderen; kan dus de 5 minuuts optimizer gegevens ophalen. Daarmee wil ik proberen te berekenen wat een stringomvormer met de set had moeten doen (Bij perfecte MPP tracking)... Eens kijken of ik gekwantificeerd krijg hoeveel meer SolarEdge er nou echt uit haalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Mijn ervaring met 1x per uur schaduwmanagment van GoodWe is hartstikke goed. Begrijp niet helemaal waarom zo vaak scannen nuttig zou zijn, omdat je tijdens elke scan ook in een suboptimaal werkgebied zit. Het lijkt een beetje een fabel die telkens terug blijft komen op dit forum. Of beweegt de zon en schaduw zo snel bij jullie :)

GoodWe doet ook terugregelen bij een te hoge netspanning. Dus die gaat eigenlijk niet uit, maar beperkt het vermogen. SMA doet dat ook.

@Ronald
Ah, daar ben ik heeeeel benieuwd naar. Leuk om te zien wat het werkelijke effect is. Hoe ga je dat doen als panelen in serie niet op hun optimale werkpunt zitten? En in extreme gevallen bypass diodes?

[ Voor 12% gewijzigd door Dre op 13-10-2021 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Ronald schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 11:07:
@Gramser Bij grote(re) systemen - met name bij 3 fase neemt het relatieve prijsnadeel van een SMA af... (In absolute zin is het prijsverschil vrijwel constant).

Ik ga trouwens nog kijken of ik wat met mijn optimizer data kan - Het is me gelukt om met PHP in te loggen op de monitoring website en de endpoints van de grafieken te benaderen; kan dus de 5 minuuts optimizer gegevens ophalen. Daarmee wil ik proberen te berekenen wat een stringomvormer met de set had moeten doen (Bij perfecte MPP tracking)... Eens kijken of ik gekwantificeerd krijg hoeveel meer SolarEdge er nou echt uit haalt.
Interessant, ben benieuwd naar je bevindingen! Mijn 1-fase SE-setje van 2,4kWp (8 panelen) doet wat-ie kan, maar de vrij lage ligging op het garagedak is gewoon niet optimaal. Een nieuwe set mag rustig het dubbele zijn, op het steile dak van mijn huis. Dat krijgt pas laat op de dag schaduw van een boom, denk niet dat ik er dan de meerprijs van optimizers uithaal (dat weet ik wel zeker). Mogelijk een Tigo, maar met twee strings (van elk 7 of 8 panelen) ben ik sowieso al goed af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Dre Vaak scannen is natuurlijk beter, maar het moet wel opwegen tegen de tijd dat het kost en dus verlies tijdens de scan.

We hebben wel voorbeelden gezien dat Goodwe een half uur fout zat.. Wat kost dat? vaak niet meer dan 0.2kWh... Heel veel is dat uiteindelijk niet. GoodWe scanned 15V/500ms - Dus bij een langere string rustig 15 seconden. Dat telt wel aan 10x per uur... dus dat doen ze terecht niet.

SMA weet volgens mij vele malen sneller te scannen; dus kan het ook vaker doen... Het is gewoon de betere omvormer, maar het prijsverschil is meestal te groot om het te rechtvaardigen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Ronald
Vermogen via modbus aansturen, makkelijk zelf uitlezen en firmware update die je zelf kan doen zijn ook nog enkele voordelen van een SMA.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
djoenez schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 10:33:
[...]

[...]

[Afbeelding]
Ja 91.1% energierendement factor bij een 4 kW omvormer. Bij 4.2 kW zal het rond 91.4% liggen. Prima dimensionering wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Ronald schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 11:13:
@Dre Vaak scannen is natuurlijk beter, maar het moet wel opwegen tegen de tijd dat het kost en dus verlies tijdens de scan.

We hebben wel voorbeelden gezien dat Goodwe een half uur fout zat.. Wat kost dat? vaak niet meer dan 0.2kWh... Heel veel is dat uiteindelijk niet. GoodWe scanned 15V/500ms - Dus bij een langere string rustig 15 seconden. Dat telt wel aan 10x per uur... dus dat doen ze terecht niet.

SMA weet volgens mij vele malen sneller te scannen; dus kan het ook vaker doen... Het is gewoon de betere omvormer, maar het prijsverschil is meestal te groot om het te rechtvaardigen.
Die half uur fout heb ik bij mij nooit meegemaakt. Of zou het kunnen zijn dat dat komt omdat de MPPT zelf al het goeie werkpunt pakt bij schaduw. SMA heeft een vrij slechte MPPT, tenminste dat was vroeger bij de Effekta een stuk beter dan bij SMA.

Hoe kom je aan die 15V/500ms. Toevallig een grafiek van? Welke omvormer was dit?
De voorbeeld van half uur fout ken ik niet. Was dat op dit forum en weet je de post nog?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Hier zie je de GoodWe XS1000 met schaduwmanagment aan (blauw) en uit (oranje/rood). Grafieken met vermogen en spanning van 8-6-2021 en 9-6-2021. Dagen waren niet 100% vergelijkbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rrtH-REX21sBFppBYkxE_c79rfs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZIfrrey8eqYcKVUMBDMg4pgV.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BeJ6xA6pjHkmOs6t4qywghdWIAA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QTgMpdCICBPCkII3cfRRXhek.png?f=user_large

Het is dat de MPPT het pas vanaf 40 Volt doet. Het stapje naar 40 Volt valt eigenlijk gelijk met de schaduw en zon die ik buiten zie.

Grappig is dat zelfs zonder schaduwmanagment er wel een nieuw MPPT gevonden wordt rond 13:15 uur. SMA heeft hier dus moeite mee op de eigen MPPT.

[ Voor 40% gewijzigd door Dre op 16-10-2021 19:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@AUijtdehaag Ik weet het, en zou het zelf voor elkaar krijgen... Maar FFS... Als Goodwe het zelf kan... Kom op SMA. Ik ben het verder met je eens hoor... ik zou zelf geen GoodWe plaatsen,

@Dre (sorry 2 clicks, credit where credit is due) MijnCommentaar in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10"
Ja het voorbeeld was op forum, maar terughalen van dat soort dingen hier is niet eenvoudig...
Dat het bij jouw altijd goed gaat lijkt me weer niet vreemd. Je moet namelijk eerste een complexe I/V curve ontwikkelen, en dat is afhankelijk van een lokale situatie / tijd.

En dat Effekta vroeger beter was is natuurlijk geen garantie voor nu ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Dre Ik heb toch een beetje de indruk dat de spanningval/vermogenssprong in de blauwe grafiek ergens tussen 10 en 30 minuten te laat is. Verlies daarvan... 0.0xx kWh... problematisch nee, jammer ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
djoenez schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 10:33:
[...]

[...]

[Afbeelding]
dat is geen handig plaatje, ik mis een belangrijk stuk. ;)

(we willen weten hoeveel Voc en Vmpp de 2 strings leveren. dus of de omvormer het aan kan.
en we willen weten welke hoek en richting de panelen op kijken, dan kunnen we een oordeel geven of de omvormer genoeg W heeft.)

a ik zie de edit, dit is beter. lol.
Gramser schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 10:27:

geen handige vraag aan ego's om te stellen. ;)
je hebt fanboy's die vast zitten in hun eigen waarheid.

net zo als: moet ik een AMD of intel processor nemen.
veel belangrijker is: kies maar of je een AMD of intel wil, zolang er maar concurrentie is.
dat houd de prijs laag voor de consument, en dat is veel belangrijker. ;)

kan wel zeggen, van de mensen die ik af en toe spreek, daar heeft nog steeds na 5-12 jaar nog steeds de zelfde SMA (voor een groot gedeelte, die niet heeft geupdate in de tussen tijd, ze gaan dus langer mee als dat mensen willen updaten.)
en dat is toch niet zo met de goedkopere merken.
maar kijk ik naar de nieuwere modellen van de goedkope merken, dan zie ik toch wel veel verbetering.
dus ik denk echt dat het verschil echt minimaal aan het worden is.

maar dan kom je op het echte probleem:
na een paar jaar weet je pas of iets goed is of niet, alleen dan zijn de modellen allang weer vernieuwd.
en zijn de oude fouten er uit en misschien nieuwe fouten in gekomen.
dus elke mening er over of iets goed is of slecht, probeer ik zo veel mogenlijk te voorkomen.

maar eigenlijk veel belangrijker is hoe je iets gebruikt.
en daar heeft SMA soms wel een goed voordeel.
15A per mpp en 20A kortsluit voor hun 1 fase modellen.
dat is niet slecht, daar kun je dingen mee die je kunt schudden met growatt of goodwe etc etc..
die houden vaak al op bij 11,5-12,5A en leveren dan niet altijd aan wat hun kortsluit max is.

(en vroeger, had je veel modellen die hadden b.v. wel 4000W per omvormer, maar deden dan maar 2500W per mpp.
dit is geen probleem voor zuid setjes, maar oost-west is dat echt niet tof.
en daar werd door de goedkoper merken gewoon geen gegevens over gegeven, erg irritant :-( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Ronald schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 11:29:
@Dre Ik heb toch een beetje de indruk dat de spanningval/vermogenssprong in de blauwe grafiek ergens tussen 10 en 30 minuten te laat is. Verlies daarvan... 0.0xx kWh... problematisch nee, jammer ja.
Waarom krijg je de indruk dat de blauwe grafiek tussen de 10 en 30 minuten te laat is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Dre schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 11:33:
[...]

Waarom krijg je de indruk dat de blauwe grafiek tussen de 10 en 30 minuten te laat is?
De eerste vermogenssprong is vrij groot, er lijkt dus een 'hapje' in de potentiële curve te zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Ronald schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 11:35:
[...]

De eerste vermogenssprong is vrij groot, er lijkt dus een 'hapje' in de potentiële curve te zitten.
De GoodWe doet het pas vanaf 40 Volt. Als het eerste paneel (72 cell) volledig in de zon ligt kan de GoodWe daar nog niks mee omdat de MPP spanning te laag is van dat ene paneel. Daarom zit het werkpunt op 2+1 paneel ~100V in de ochtend. Ik moet 1 + 1/3 paneel in de zon hebben liggen om boven de 40 Volt te komen. Als de GoodWe lager kon in spanning zou die al eerder beginnen. Daarom is die sprong zo groot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
@djoenez (@busscherski )
oke, geen probleem voor de omvormer.
hij kan dit aan, zonder problemen.
gaat er niet kapot van en zal werken.

maar dit wil je wel weten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dqZTKfU3bawwMqnqt9WURkDX-oE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cH0hZVDbOmQwFQCGQkdJQZE9.jpg?f=user_large
dit was mijn oude set met 10x190Wp + 10x195Wp = 3850Wp.
en dit op een 3,3kW omvormer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
dit is 2x7x190(195)W + 10x 300Wp.
dit op de zelfde omvormer als de grafiek hier boven.

dan mijn opbrengst:
(dagelijks het aantal kWh delen door de kWp die op het dak lag.
dan heb je een goede vergelijking zonder dat aantal Wp in de weg zit, geen appels met peren vergelijken.
daar na 365 dagen alles bij elkaar opgeteld, zodat zomer en winter uitgevlakt word.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eunXXNz1QARA3iEKoaIlKMpzObQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xrqNpmisQDI1Iybu21IeFxfe.jpg?f=fotoalbum_large
dipje apr/15 is een probleem met 2 panelen, negeer die maar even.
ik heb toen omgebouwd, naar 2x7x190(195)W + 10x 300Wp.
opbrengst veerde weer perfect terug, ondanks dat ik toen een 5,6kWp op een 3,3kW omvormer had.
heb ik een jaar mee gedraaid, en toen kon ik gratis een 4kW omvormer bekomen.
daar ook een jaar mee gedraaid, en dan zie je eigenlijk dat ik maar amper meer kWh heb opgewekt ondanks de grotere omvormer.
daar na heb ik de 12x190Wp vervangen voor 14x245Wp, en je ziet een flinke stijging.
gewoon een betere Vmpp voor de omvormer en panasonic panelen.
(panasonic, het is gewoon duur, maar doet het wel iets beter.
voor mij was het nog geen kosten post van 1k€, maar ja ik kan soms aan erg goedkoop spul komen.
dus niet echt eerlijke vergelijking)

de 8kWp die jij wil, vind hem wel pittig en ja je gaat aftoppen.
maar is dat een ramp, nee valt wel mee, dit kun je gerust doen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:40
Vanmiddag de stapelblokken aan het slijpen geweest om de DIY betonvoeten te maken zoals uitgelegd door Ophidian in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10"

Had ook klemmen besteld (volgens mij is het Solarstell), maar gaat dit wel goed komen :? Lijkt nauwelijks grip te hebben op de panelen (JA Solar). Er zit een klein opstaand randje in de klem, wordt dat in de rand van het paneel gedrukt bij aandraaien ofzo? Heb nooit eerder zelf een paneel gemonteerd dus geen idee :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0E45KJs3rImCA1Pd5evh52E3o1U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GCBRXV47S7hP0XzBdZk0bMMG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WrZRpk0BCgjZdzhU4p2J3JclFco=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5ZzCpPB9Pl0huzIVK8AGiP4o.jpg?f=fotoalbum_tile

@Ophidian

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 13-10-2021 17:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ThinkPadd schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 17:11:
Vanmiddag de stapelblokken aan het slijpen geweest om de DIY betonvoeten te maken zoals uitgelegd door Ophidian in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10"

Had ook klemmen besteld (volgens mij is het Solarstell), maar gaat dit wel goed komen :? Lijkt nauwelijks grip te hebben op de panelen (JA Solar). Er zit een klein opstaand randje in de klem, wordt dat in de rand van het paneel gedrukt bij aandraaien ofzo? Heb nooit eerder zelf een paneel gemonteerd dus geen idee :+

[Afbeelding][Afbeelding]

@Ophidian
Trek hem straks maar eens los....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:57
@ThinkPad Lange schroef erin. Gaat niet loskomen ;)

Ik had nog kozijnband tussen blok en paneel om oneffenheden op te vangen.

[ Voor 42% gewijzigd door Ophidian op 13-10-2021 17:25 ]

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
Als je de klemmen strak aandraait, snijdt dat randje in het paneel zodat het ten eerste goed vast zit, en ten tweede de oxidelaag gebroken wordt, zodat er een goede aardvereffening met een metalen frame tot stand kan komen. Met een betonvoet is dat niet zo relevant natuurlijk, maar vast zitten doet het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:24

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

ThinkPadd schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 17:11:

[Afbeelding][Afbeelding]

@Ophidian
Geen electrische schroevendraaier gebruiken op vol vermogen! 8)
Anders draai je alles dol. Meest gemaakte fout door de meesten! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-09 13:50

3raser

⚜️ Premium member

Ik lees overal dat zonnepanelen je eigen huishouden niet kunnen voorzien tijdens een stroomstoring. In de meeste gevallen wordt als reden genoemd dat je omvormer via netstroom werkt en dus gewoon uitvalt bij een stroomstoring waardoor er ook geen zonne-energie meer wordt geleverd.
Ik heb echter Enphase Micro-omvormers welke naar mijn idee niet via het lichtnet worden gevoed maar door het zonnepaneel waar ze op aangesloten zitten. De Envoy in de meterkast regelt naar mijn idee ook niets qua doorvoer. De hele installatie kan volgens mij zonder Envoy ook gewoon draaien. Dus als bij mij de stroom uitvalt, welk component zorgt er dan voor dat er geen zonnestroom door mijn huis stroomt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Penait1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:06
3raser schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 08:46:
Ik lees overal dat zonnepanelen je eigen huishouden niet kunnen voorzien tijdens een stroomstoring. In de meeste gevallen wordt als reden genoemd dat je omvormer via netstroom werkt en dus gewoon uitvalt bij een stroomstoring waardoor er ook geen zonne-energie meer wordt geleverd.
Ik heb echter Enphase Micro-omvormers welke naar mijn idee niet via het lichtnet worden gevoed maar door het zonnepaneel waar ze op aangesloten zitten. De Envoy in de meterkast regelt naar mijn idee ook niets qua doorvoer. De hele installatie kan volgens mij zonder Envoy ook gewoon draaien. Dus als bij mij de stroom uitvalt, welk component zorgt er dan voor dat er geen zonnestroom door mijn huis stroomt?
Het veiligheidscomponent: als jij gaat terugleveren aan het net terwijl de onderhoudsmonteur die de straat heeft opengebroken om de kabel te repareren, en denkt dat de stroom hier van af is komt hij van een koude kermis thuis. Een van de redenen waarom omvormers uitgaan als ze geen netspanning detecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Penait1 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 08:56:
[...]

Het veiligheidscomponent: als jij gaat terugleveren aan het net terwijl de onderhoudsmonteur die de straat heeft opengebroken om de kabel te repareren, en denkt dat de stroom hier van af is komt hij van een koude kermis thuis. Een van de redenen waarom omvormers uitgaan als ze geen netspanning detecteren.
Volgens mij begrijp je mijn vraag niet. Welk onderdeel in mijn installatie zorgt er nu letterlijk voor dat er geen zonne-energie door mijn huis stroomt tijdens een stroomstoring? Er moet toch ergens een schakelaar/relais zitten die dat tegen houdt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
3raser schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 09:06:
[...]

Volgens mij begrijp je mijn vraag niet. Welk onderdeel in mijn installatie zorgt er nu letterlijk voor dat er geen zonne-energie door mijn huis stroomt tijdens een stroomstoring? Er moet toch ergens een schakelaar/relais zitten die dat tegen houdt?
De micro-omvormers zelf qua software en daarnaast ook het q-relay.
Q-Relay 1 fase

De Q-Relay is een mechanisch relais dat het PV systeem kan loskoppelen van het net indien de netspanning niet aan bepaalde voorwaarden voldoet. De Q-Relais plaats je direct achter de automaat van het PV systeem. Zonder de Q-Relay werkt het systeem probleemloos, maar voldoet het niet aan de VDE0126 norm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Vorkie schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 09:10:
[...]

De micro-omvormers zelf qua software en daarnaast ook het q-relay.

[...]
De micro-omvormers zelf lijkt me sterk. Deze ontvangen naar mijn weten geen netspanning dus ik zou niet weten hoe zij kunnen "controleren" of er een stroomstoring is.

Ik was in de veronderstelling dat het Q-relais de spanning en frequentie van de zonnepanelen controleerde zodat er geen verkeerde output het elektriciteitsnet op zou gaan. Maar de informatie die ik er nu over lees zou inderdaad ook kunnen betekenen dat hij juist de netspanning controleert i.p.v. de zonnepanelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
3raser schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 09:20:
[...]

De micro-omvormers zelf lijkt me sterk. Deze ontvangen naar mijn weten geen netspanning dus ik zou niet weten hoe zij kunnen "controleren" of er een stroomstoring is.

Ik was in de veronderstelling dat het Q-relais de spanning en frequentie van de zonnepanelen controleerde zodat er geen verkeerde output het elektriciteitsnet op zou gaan. Maar de informatie die ik er nu over lees zou inderdaad ook kunnen betekenen dat hij juist de netspanning controleert i.p.v. de zonnepanelen.
Een omvormer heeft ene zijde DC andere zijde AC.
Een micro-omvormer heeft aan de ene zijde DC en andere AC.
Verschil? De ene verzameld DC stroom via een string, de andere verzameld het per paneel en gaat er gelijk AC weg.

Zodra de micro-omvormer opstart in de vroege ochtend of gaat afsluiten in de avond, zal hij soms ook stroom gebruiken van het net, daarom zie je soms negatieve opwek in Enphase.

Heb je zelf een Enphase systeem? Dit is allemaal uitgelegd in de documentatie en/of door je installateur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-09 20:19
En als je het zou willen testen: zet een keer je hoofdschakelaar uit dan zal je zien dat je toch echt verder geen stroom hebt :)

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Mattie112 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 10:41:
En als je het zou willen testen: zet een keer je hoofdschakelaar uit dan zal je zien dat je toch echt verder geen stroom hebt :)
Ik ga er vanuit dat het werkt. Ik vroeg me vooral af hoe het werkt. Een beetje spanning tijdens een stroomstoring kan wel eens handig zijn. Maar bij een incident zoals brand is het natuurlijk nodig dat daadwerkelijk alles uitgeschakeld wordt zodra de hoofdschakelaar uit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02:16

twain4me

3raser schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 08:46:
elke omvormer kan in theorie werken zonder netspanning het is alleen heel erg verboden zonder deugdelijk systeem wat het huis los koppeld en aankoppeld aan het net. daarom vallen ze uit, ze kunnen het "prima", ze mogen het niet.

[ Voor 24% gewijzigd door twain4me op 15-10-2021 11:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mcDavid
3raser schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 09:20:
[...]

Natuurlijk wel. Deze zitten toch met een kabel aan het lichtnet verbonden? Hoe konden ze hun stroom anders kwijt?

Als ze geen sinus waarnemen of de spanning buiten de grenzen ligt, kunnen die dingen echt niets doen. Het Q-relais is een extra beveiliging die hier verplicht is, maar het is niet zo dat achter dat relais gewoon spanning op je kabel blijft staan.

Behalve dat je dat om veiligheidsredenen niet wilt, is het ook gewoon technisch onmogelijk. Jouw zonnepanelen leveren niet op ieder moment exact het vermogen wat je afneemt, dus je hebt op zijn minst een energiebuffer (thuisaccu) nodig die dat wel kan. En een netscheidingsrelais, want anders gaat dat thuisaccu'tje samen met jouw zonnepanelen het hele dorp van stroom voorzien en dat lukt natuurlijk ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

mcDavid schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 11:06:
[...]
Natuurlijk wel. Deze zitten toch met een kabel aan het lichtnet verbonden? Hoe konden ze hun stroom anders kwijt?
Er zou een diode tussen kunnen zitten zodat de omvormers alleen aan het lichtnet leveren maar andersom niet. Maar dat is blijkbaar niet het geval.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
3raser schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 11:18:
[...]

Er zou een diode tussen kunnen zitten zodat de omvormers alleen aan het lichtnet leveren maar andersom niet. Maar dat is blijkbaar niet het geval.
Dat is niet hoe een diode werkt met wisselspanning ;)
twain4me schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 11:01:
[...]

elke omvormer kan in theorie werken zonder netspanning het is alleen heel erg verboden zonder deugdelijk systeem wat het huis los koppeld en aankoppeld aan het net. daarom vallen ze uit, ze kunnen het "prima", ze mogen het niet.
mwah, denk niet dat het zo simpel werkt. Ik denk dat veel omvormers het net ook als kloksignaal gebruiken. Daarnaast gebruiken ze het net ook om te bepalen welke spanning ze moeten genereren. Dat werkt dus allemaal niet zonder lichtnet. Als je wilt dat eilandbedrijf werkt, heb je daar meer apparatuur voor nodig.

[ Voor 51% gewijzigd door borft op 15-10-2021 11:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02:16

twain4me

borft schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 11:20:
[...]

Dat is niet hoe een diode werkt met wisselspanning ;)

[...]

mwah, denk niet dat het zo simpel werkt. Ik denk dat veel omvormers het net ook als kloksignaal gebruiken. Daarnaast gebruiken ze het net ook om te bepalen welke spanning ze moeten genereren. Dat werkt dus allemaal niet zonder lichtnet. Als je wilt dat eilandbedrijf werkt, heb je daar meer apparatuur voor nodig.
klopt ook daarom staat er "prima" ik reageer puur op het verhaal dat zijn micro's bijzonder zouden zijn in het verhaal

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:36
Elke gridomvormer heeft een externe sinus (230V AC netspanning) nodig om in fase stroom te kunnen terugleveren. Je zou bij stroomstoring b.v. wel een 230V aggregaat kunnen starten en je huis+zonnepanelen daarop kunnen aansluiten. Het aggregaat draait dan stationair bij voldoende zon. Bij overspanning die je vrijwel altijd gaat krijgen (minder verbruik dan opwek) hangt het van je omvormer af wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:20

Seafarer

XXX

[...]

Beetje rare ideeën heb jij over veiligheid.

Een diode is nooit een galvanische scheiding.
Een elektronisch component kan falen en zichzelf 100% doorverbinden. Zo heb je dus geen scheiding meer.

Ook relais kunnen falen. Daarom worden die voor de veiligheid dubbel uitgevoerd en gecontroleerd waar dit voor 100% veiligheid benodigd is.

Het lijkt zo makkelijk maar dat is het niet. ;)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
Martin7182 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 11:58:
Elke gridomvormer heeft een externe sinus (230V AC netspanning) nodig om in fase stroom te kunnen terugleveren. Je zou bij stroomstoring b.v. wel een 230V aggregaat kunnen starten en je huis+zonnepanelen daarop kunnen aansluiten. Het aggregaat draait dan stationair bij voldoende zon. Bij overspanning die je vrijwel altijd gaat krijgen (minder verbruik dan opwek) hangt het van je omvormer af wat er gebeurt.
mwah, denk niet dat dat werkt. De omvormer gaat dan zijn uitgangsspanning net zolang verhogen, totdat ie zijn vermogen kwijt kan en dat lukt niet, dan komt ie vanzelf op 253 volt en dan gaat ie weer uit.
Seafarer schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 12:07:
[...]

Beetje rare ideeën heb jij over veiligheid.

Een diode is nooit een galvanische scheiding.
Een elektronisch component kan falen en zichzelf 100% doorverbinden. Zo heb je dus geen scheiding meer.

Ook relais kunnen falen. Daarom worden die voor de veiligheid dubbel uitgevoerd en gecontroleerd waar dit voor 100% veiligheid benodigd is.

Het lijkt zo makkelijk maar dat is het niet. ;)
afgezien daarvan, dat is niet wat een diode doet ;) Als je een diode in serie opneemt met een wisselspanning, zal ie grofweg de helft van de sinusgolf doorlaten. Dit is precies waarom diodes in gelijkrichters gebruikt worden.

[ Voor 33% gewijzigd door borft op 15-10-2021 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:32
[...]

Je lijkt erg zeker van je zaak maar mist toch echt de benodigde kennis. Als je je eerst wat verder inleest kun je betere beslissingen nemen en betere vragen stellen. Dit artikeltje kan je wellicht op weg helpen. Je kunt ook veel info hier op het forum vinden als je zoekt op "off grid" (op het forum, niet alleen in dit topic).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:30
borft schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 12:09:
[...]
mwah, denk niet dat dat werkt. De omvormer gaat dan zijn uitgangsspanning net zolang verhogen, totdat ie zijn vermogen kwijt kan en dat lukt niet, dan komt ie vanzelf op 253 volt en dan gaat ie weer uit.
Het zou een interessante mogelijkheid zijn voor de (schaarse) omvormers die hun vermogen beperken nog voor ze bij de 253 Volt zijn.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Laatst online: 18:05

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik ben me ook aan het oriënteren op zonnepanelen. Korte situatie:
- gasloos huis uit 2016
- plat dak, geen schaduw
- er staan al 2 panelen op het dak
- 1000w omvormer

De omvormer hangt in onze technische ruimte (waar de mechanische ventilatie, wasmachine ed ook is). Vanuit daar loopt er dus al een kabel naar de meterkast (ik denk naar een aparte groep?). In het ideale scenario zou ik alleen de omvormer vervangen en panelen erbij zetten (en dat lijkt dan dus ook niet zo ingewikkeld qua installatie), maar kan dat? Is dat de moeite waard of kan ik toch beter alles vervangen (waarmee ik dus alleen de kosten van 2 relatief goedkope panelen 'kwijt' ben). Andere tips/ideeën waar ik op moet/kan leten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
@ZieMaar! Heb je nog een schuurtje ofzo? Daar kunnen die 2 panelen dan misschien mooi op. En anders op Marktplaats zetten, ik was zelf onlangs nog op zoek naar iets dergelijks voor op m'n eigen schuurtje :P

Zou hier niet op verder knutselen, gewoon volledig nieuwe setup en aangezien je gasloos bent zou ik het dak volleggen gezien zonnepanelen erg betaalbaar zijn tegenwoordig.

Meet de beschikbare ruimte even op en maak even een eigen topic aan: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen :)

[ Voor 24% gewijzigd door ThinkPad op 15-10-2021 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Laatst online: 18:05

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik heb inderdaad een garage, dus wie weet is dat een optie inderdaad. Ik ga inderdaad offertes vragen, maar al die bedrijven zeggen natuurlijk sowieso vervangen, dus ff eerst daar een check op helpt :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-09 11:54
Onbegrijpelijk dat bij een gasloos huis het dak van maar 2 paneeltjes voorzien wordt, terwijl je ongetwijfeld stapels stroom verbruikt. Wat dat betreft heb je 5 jaar salderen gemist....
Die 2 panelen op het dak zijn ongetwijfeld ook 5 jaar oud, die kun je niet zo maar in een string opnemen van niewue panelen omdat ze waarschijnlijk rond de 9A produceren, moderne panelen zitten boven de 10A (en met grotere cellen nog meer) . En het oog wil ook wat....

Ook jammer van je 1000W omvormer, die is nu overbemeten ( in 2016 zullen panelen 250-300Wp geweest zijn , daar hadden dan 4 op gepast.) Dit is duidelijk alleen voor de EPC gedaan...

[ Voor 16% gewijzigd door exroosje op 15-10-2021 14:06 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mcDavid
Ik heb dit een keer meegemaakt bij mijn zweefvliegclub. De wijktrafo was kapot en werd (midden in de nacht) vervangen door een noodaggregaat. Alles aangesloten en getest en de Liander monteur ging weer naar huis.

De volgende ochtend was er echter wéér geen stroom. Aggregaat uitgevallen. Liander weer op de stoep met een nieuw/groter noodaggregaat. Bleek dat het aggregaat rond zonsopkomst uitgevallen was ivm overspanning, door het zonnedak van de agrariër aan de overkant.

Ik geloof dat ze tegenwoordig die aggregaten op 55Hz laten draaien zodat Solar omvormers afschakelen (weer diesel maken van stroom lukt nog niet zo goed). Toentertijd duurde het even voordat het probleem duidelijk was en moest de boer uit bed gebeld worden om handmatig zijn installatie uit te schakelen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
Ik heb nu een offerte binnen akkoord gegeven voor plaatsing op noord.
12 panelen Trina 380
Omvormer Growatt type MIC 3300
Clickfit EVO montagemateriaal

Prijs is €3.500 ex BTW, inclusief montage.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:24
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ILEEEGv1Q3L8Y3WueLdY8w5Q44w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D6XzYKHhXf1RhyPwN5gzsoEP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8wPWOkwfpugngtwMqfiWlVW_Ub0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DiWf1ezJ8ppvL3RhKFalZgPR.jpg?f=fotoalbum_large

Zit met het volgende dilemma. Wel of geen omvormers? 7 of 9 panelen?

1 3330w € 3.305,52 € 0,99/w Gebruik van solarEdge
2 3510w € 3.219,00 € 0,94/w
3 1540w € 2.305,79 € 2,09/w Slechts 4 panelen, zuidzijde.
4 3700w € 4.941,17 € 1,34/w Solar Edge en AEG panelen

Ben standaard uitgegaan van 9 panelen. Gezien dat er een dakkapel zit op de oostzijde de neiging om er of 2 of 4 panelen op te leggen ( i.v.m. onderhoud ).
De westkant ben ik nog niet echt over uit om er panelen op te leggen.Wellicht voor de toekomst net als op mijn serre ( zuidkant ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
vincent_1971 schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 12:25:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ben standaard uitgegaan van 9 panelen. Gezien dat er een dakkapel zit op de oostzijde de neiging om er of 2 of 4 panelen op te leggen ( i.v.m. onderhoud ).
De westkant ben ik nog niet echt over uit om er panelen op te leggen.Wellicht voor de toekomst net als op mijn serre ( zuidkant ).
Op zuid passen er toch meer, gewoon volleggen. Als ik jou was zou ik alle 4 de dakvlakken volleggen. Terugleververgoedingen gaan alleen maar omhoog (terugverdientijd wordt korter).

Zonnepanelen en arbeid worden alleen maar duurder, salderen gaat er uiteindelijk af. Als je het geld heb liggen zou ik het doen.

Zelf heb ik op oost en zuid al panelen. Over een maand wordt ook de noordkant volgelegd bij mij.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:24
Bravertal schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 12:39:
[...]

Op zuid passen er toch meer, gewoon volleggen. Als ik jou was zou ik alle 4 de dakvlakken volleggen. Terugleververgoedingen gaan alleen maar omhoog (terugverdientijd wordt korter).

Zonnepanelen en arbeid worden alleen maar duurder, salderen gaat er uiteindelijk af. Als je het geld heb liggen zou ik het doen.

Zelf heb ik op oost en zuid al panelen. Over een maand wordt ook de noordkant volgelegd bij mij.
Dus kom je op zoiets als een installatie met omvormers ( solaredge of enphase of ) zeg maar? Weet niet of de noordkant echt een idee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
vincent_1971 schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 12:43:
[...]

Dus kom je op zoiets als een installatie met omvormers ( solaredge of enphase of ) zeg maar? Weet niet of de noordkant echt een idee is.
Ik ben een particulier dus heb er niet echt verstand van (klein beetje door veel te lezen). Zelf heb ik geen schaduw dus geen Solar edge, Emphase is duur. Zelf zou ik voor het goedkoopste systeem gaan, dus misschien 2 omvormers. Bij mij staat er 1 op zolder en 1 komt er in de schuur.

En wees kritisch op offertes, dat zorgt immers voor de snelste terugverdientijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Laatst online: 00:12

Termy

valt er nog wat te fragge?

Een familielid van mij is schilder (de niet-kunstzinnige variant) en die bracht laatst op dat zonnepanelen vlak onder een dakkapel problematisch zijn. Zij schilderen de kozijnen dan niet als niet iemand die panelen weghaalt omdat ze er niet veilig kunnen werken. Iemand hier ooit rekening mee gehouden?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honda6600
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-09 20:54
Hallo experts,

Vraag van een redelijke leek.
Wij zijn aan het oriënteren op zonnepanelen.
We hebben een aantal offertes opgevraagd waarbij het duidelijk is dat we 12 panelen kwijt kunnen op ons dak, volledig op het zuiden en geen schaduw.
Bij de ene wordt een opbrengst aangegeven van 12 panelen met Enphase omvormers
4320 Wp en een geschatte jaaropbrengst van 4618 kWh.
De ander 4380 Wp en een jaaropbrengst van 4617 kWh

Kan dat kloppen,, ??

Alvast bedankt voor antwoorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:30
honda6600 schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 20:52:
We hebben een aantal offertes opgevraagd waarbij het duidelijk is dat we 12 panelen kwijt kunnen op ons dak, volledig op het zuiden en geen schaduw.
Bij de ene wordt een opbrengst aangegeven van 12 panelen met Enphase omvormers
4320 Wp en een geschatte jaaropbrengst van 4618 kWh.
De ander 4380 Wp en een jaaropbrengst van 4617 kWh
Kan dat kloppen,, ??
Waarom zou dat niet kunnen kloppen? Waarom vraag je dit?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-09 08:53
Volledig op het zuiden zonder schaduw? Waarom Enphase en waarom niet gewoon één string met een omvormer? Lijkt me stuk goedkoper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
@honda6600 een "geschatte jaaropbrengst" is nogal een ruwe schatting met behoorlijk wat aannames. Ik vind dat ze opvallend dicht bij elkaar zitten in jouw geval.

Bedenk alleen wel dat een hogere schatting niet betekent dat je ook een hogere opbrengst gaat krijgen. All else being equal, is het toch echt het aantal Wp wat dat bepaalt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@3raser
VDE4105 "frequentie gestuurde vermogensreductie" is wat jullie zoeken.
https://zonnepaneelkiezen.nl/vde4105-norm
VDE4105 en noodstroomvoorziening met zonnepanelen
Hoewel de VDE4105 norm gemaakt is om de netbeheerder van dienst te zijn, wordt bij een noodstroomvoorziening met zonnepanelen dankbaar gebruik gemaakt van deze frequentie geregelde vermogensafgifte van zonnepaneel omvormers. Immers, bij een noodstroomvoorziening, moet ook sprake zijn van een balans tussen de elektriciteitsproductie en -verbruik.
Ik heb het zelf niet getest maar meen dat anderen dit wel getest hebben. VDE4105 schrijft voor dat je omvormer geleidelijk minder vermogen moet gaan leveren wanneer de netfrequentie boven 50.2 Hz stijgt. Daar heb je met je off grid situatie met noodstroom aggregaat ook iets aan.

Als je noodstroomaggregaat uit zichzelf netjes dichtbij 50 Hz blijft en je omvormers zijn ingesteld op VDE4105 zou het out of the box kunnen werken.
Je zit er alleen mee dat volgens VDE4105 je omvormer plotseling volledig van 48% vermogen naar 0% schakelt wanneer 51.5 Hz bereikt is.
Test gerust uit hoeveel Enphase micro's je op deze manier stabiel kunt laten werken.
Op momenten dat de PV meer vermogen geeft dan nodig gaat volgens mij in eerste instantie de netfrequentie omhoog, niet het netvoltage. De aggregaat spint dan netjes mee op richting 51.5 Hz (het punt waar de omvormer volgens VDE4105 plotseling van 48% naar 0% schakelt)
borft schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 12:09:
Andrehj schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 12:12:
Het zou een interessante mogelijkheid zijn voor de (schaarse) omvormers die hun vermogen beperken nog voor ze bij de 253 Volt zijn.
Volgens mij kan het in theorie wel. Omdat in eerste instantie de netfrequentie verhoogt wordt, tot je 51.5 Hz en 48% omvormer vermogen bereikt waar de omvormers afschakelen.
mcDavid schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 14:12:
Ik heb dit een keer meegemaakt bij mijn zweefvliegclub. De wijktrafo was kapot en werd (midden in de nacht) vervangen door een noodaggregaat. Alles aangesloten en getest en de Liander monteur ging weer naar huis.

De volgende ochtend was er echter wéér geen stroom. Aggregaat uitgevallen. Liander weer op de stoep met een nieuw/groter noodaggregaat. Bleek dat het aggregaat rond zonsopkomst uitgevallen was ivm overspanning, door het zonnedak van de agrariër aan de overkant.

Ik geloof dat ze tegenwoordig die aggregaten op 55Hz laten draaien zodat Solar omvormers afschakelen (weer diesel maken van stroom lukt nog niet zo goed). Toentertijd duurde het even voordat het probleem duidelijk was en moest de boer uit bed gebeld worden om handmatig zijn installatie uit te schakelen...
Die installatie was wellicht niet ingesteld volgens VDE4105, maar >51.5 Hz zou voldoende moeten zijn denk ik. Maar wellicht is er nog wat marge nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:24

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

vincent_1971 schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 12:25:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als je alle kanten vollegt zou ik voor micro omvormers gaan. Solar Edge gaat met minder dan 5 panelen op oost wat later aan. Is niet heel erg dus dat zou ook nog kunnen. Een string omvormer met 3 zijdes moet je al met losse tigo optimizers gaan spelen. of een omvormer zoeken met 3 string mogelijkheden. je hebt flink schaduw van je oost dakkapel daar.

Over je AEG panelen moet je maar een inlezen:
ApC_IcE in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
ApC_IcE schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 08:50:
[...]

Als je alle kanten vollegt zou ik voor micro omvormers gaan. Solar Edge gaat met minder dan 5 panelen op oost wat later aan. Is niet heel erg dus dat zou ook nog kunnen. Een string omvormer met 3 zijdes moet je al met losse tigo optimizers gaan spelen. of een omvormer zoeken met 3 string mogelijkheden. je hebt flink schaduw van je oost dakkapel daar.

Over je AEG panelen moet je maar een inlezen:
ApC_IcE in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10"
SolarEdge gaat niet later aan... Het gaat aan zodra er genoeg optimizers wakker zijn om stringspanning te maken. Wat je bedoeld is dat dit bij een systeem als dit met mogelijk zeer zware aftopping gepaard zal gaan van de panelen in de zon (Het inmiddels welbekende optimizer clipping)

@vincent_1971
Elke installateur die voor deze legplannen met SolarEdge komt /meteen/ naar huis sturen. De simulatie is -3% clipping en de optimizers draaien om een of andere reden ook op hele slechte efficiëntie (1.77% verlies, normaal max de helft), zonder rekening te houden met schaduw. Welk voordeel SolarEdge ook kan maken gaat dus teniet.

2 panelen zijn alleen een string op de GoodWe XS met 40Vmpp minimum... met 1 tracker.
Kostal Pico multicore is zo ongeveer de enige (min of meer betaalbare) met 3 trackers... En die gaat hier ook niet werken.

Micro omvormers is wat mij betreft de enige knappe optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:06
Ronald schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 09:41:
[...]

SolarEdge gaat niet later aan... Het gaat aan zodra er genoeg optimizers wakker zijn om stringspanning te maken. Wat je bedoeld is dat dit bij een systeem als dit met mogelijk zeer zware aftopping gepaard zal gaan van de panelen in de zon (Het inmiddels welbekende optimizer clipping)

@vincent_1971
Elke installateur die voor deze legplannen met SolarEdge komt /meteen/ naar huis sturen. De simulatie is -3% clipping en de optimizers draaien om een of andere reden ook op hele slechte efficiëntie (1.77% verlies, normaal max de helft), zonder rekening te houden met schaduw. Welk voordeel SolarEdge ook kan maken gaat dus teniet.

2 panelen zijn alleen een string op de GoodWe XS met 40Vmpp minimum... met 1 tracker.
Kostal Pico multicore is zo ongeveer de enige (min of meer betaalbare) met 3 trackers... En die gaat hier ook niet werken.

Micro omvormers is wat mij betreft de enige knappe optie.
Goedemorgen, ik heb zitten googlen op optimizer clipping maar lees daar weinig over, kan ook aan de gezellige avond gisteravond liggen :P

Even heel simpel, Solar edge topt altijd erg snel af? Of snap ik het niet helemaal. :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Kees_frl schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 10:23:
[...]

Goedemorgen, ik heb zitten googlen op optimizer clipping maar lees daar weinig over, kan ook aan de gezellige avond gisteravond liggen :P

Even heel simpel, Solar edge topt altijd erg snel af? Of snap ik het niet helemaal. :)
Nee het is situatie afhankelijk. Met name kleine paneelaantallen per oriëntatie.
Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honda6600
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-09 20:54
Andrehj schreef op zaterdag 16 oktober 2021- @ 21:23:
[...]

Waarom zou dat niet kunnen kloppen? Waarom vraag je dit?
@Andrehj

Als ik zoek op opbrengst zonnepanelen kom je vaak een omrekenfactor tegen van 0.9 x aantal wp..
Als ik die formules naast de offertes hou gaat dat ballonnetje niet op..
Aangezien ik hierin zelf een leek ben maar weet dat er hier mensen met ervaring en kennis zitten de vraag gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
honda6600 schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 12:20:
[...]

@Andrehj

Als ik zoek op opbrengst zonnepanelen kom je vaak een omrekenfactor tegen van 0.9 x aantal wp..
Als ik die formules naast de offertes hou gaat dat ballonnetje niet op..
Aangezien ik hierin zelf een leek ben maar weet dat er hier mensen met ervaring en kennis zitten de vraag gesteld.
Elke verkoper gebruikt zijn eigen variant van die 0.9. Kijk gewoon naar het totaal aantal Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:32
busscherski schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 14:13:
[...]

Elke verkoper gebruikt zijn eigen variant van die 0.9. Kijk gewoon naar het totaal aantal Wp.
Solarcare heeft een aardige pagina hierover. Al lijkt dat niet helemaal te matchen met de meeste kaartjes van zonuren in Nederland zoals deze (al zijn de zonuren natuurlijk niet 1 op 1 naar opbrengst te herleiden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flanky
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 26-07-2022
Ik heb een Diehl platinum 4800 T omvormer

Nu stelt iemand de volgende vraag:
"Ik heb een vraag over uw omvormer. Wij willen graag 14 zonnepanelen op ons dak plaatsen van 330wp.

Wij hebben 1 fase aansluiting in onze woningen.

Is deze omvormer hier geschikt voor?."

Ligt dit alleen aan het minimale voltage?

V&A mag ergens anders

[ Voor 31% gewijzigd door Septillion op 18-10-2021 11:46 ]

Toshiba daiseikai 9 RAS-13 PKGPV-E, PV 16 X 270 w oost, 8 x 275 w solarwatt panelen op west samen met 8 panelen op oost parallel op 1 mppt (Growatt 4200 MTL-S)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Flanky schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 15:49:

Nu stelt iemand de volgende vraag:
"Ik heb een vraag over uw omvormer. Wij willen graag 14 zonnepanelen op ons dak plaatsen van 330wp.

Wij hebben 1 fase aansluiting in onze woningen.

Is deze omvormer hier geschikt voor?."

Ligt dit alleen aan het minimale voltage?
Je zou het niet denken als je de string spanning ziet, maar het is inderdaad een 1 fase omvormer, dat vraagt de koper.
En ja die 14 panelen kunnen daar ook aan.

[ Voor 18% gewijzigd door Septillion op 18-10-2021 11:46 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:42
Ben ik de enige die kriebels krijgt als iemand zulke vragen stelt en zelf een omvormer en 14 panelen gaat plaatsen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:51
Termy schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 12:53:
Een familielid van mij is schilder (de niet-kunstzinnige variant) en die bracht laatst op dat zonnepanelen vlak onder een dakkapel problematisch zijn. Zij schilderen de kozijnen dan niet als niet iemand die panelen weghaalt omdat ze er niet veilig kunnen werken. Iemand hier ooit rekening mee gehouden?
Ja, in de volgende vorm:

* we geven dit bij mensen aan als er panelen geplaatst gaan worden onder de dakkapel en vragen ook of ze het willen timen zodat er eerst nog een ronde geschilderd kan worden.
* we halen panelen weg en plaatsen die weer terug als er geschilderd moet worden als een stukje service tegen kostprijs van manuren

(dit is vanuit het perspectief van een bedrijf dat zonnepanelen verkoopt en plaatst)
Pagina: 1 ... 29 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic