Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 28 ... 101 Laatste
Acties:
  • 599.012 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:48

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Bravertal schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 16:47:
[...]

Ik heb een Growatt omvormer, hoe weet ik of de installatie kan polystringen?
ik ben niet echt van de growatt maar ik denk dat @migjes het wel weet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn946
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:36
c-nan schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 09:28:
Wij hebben een nieuwbouwwoning gekocht en ik wil misschien achteraf zelf panelen laten plaatsen. De voorbereiding wil ik nu al laten doen aan de aannemer, zoals een loze leiding vanaf de meterkast naar de omvormer, maar wat is er nog meer nodig en wat kan ik al als voorbereiding laten treffen?

- Loze leiding meterkast -> omvormer.
- Wat nog meer?
Kort door de bocht: ik zou die loze leiding niet zo loos laten, maar direct al vullen met 3x 2,5 mm2 en niet afwerken. Deze kan dan direct de omvormer in als het zover is. In de meterkast afwerken op een groep en de installateur is in een poep en een scheet klaar. Allicht ook nog een leiding met UTP meetrekken indien je niks draadloos wil.

Beiden had ik ook gedaan en de installateur was zeer content door de goede voorbereiding, en....'t scheelde op zijn offerte. Dit keer was het voor hem plug & play 8)

[ Voor 7% gewijzigd door martijn946 op 08-10-2021 17:05 ]

MyMeuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:43
@twain4me en @Bravertal
alle omvormers kunnen panelen polystingen, maar niet alle panelen kunnen polystringen op alle omvormers. >:)

het precieze type nummer van de omvormer is nodig om een beetje duidelijk antwoord te kunnen geven. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:48

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
migjes schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 17:51:
@twain4me en @Bravertal
alle omvormers kunnen panelen polystingen, maar niet alle panelen kunnen polystringen op alle omvormers. >:)

het precieze type nummer van de omvormer is nodig om een beetje duidelijk antwoord te kunnen geven. ;)
moet ook het totaal vermogen op de ingang nog kunnen omvormen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@twain4me (@Bravertal )
eigenlijk is er een max kortsluit A waar het op fout gaat.
nu weet ik wel dat je die kunt negeren, maar dat vinden gebruikers dan vaak weer net iets te eng.
dus ja..... we zullen zien wat het word. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:40
migjes schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 17:51:
@twain4me en @Bravertal

@twain4me en @migjes
De omvormer is een Growatt type 7000 TL3-S met
23 panelen merk Trina type Honey Mono PERC 335 W - All Black (Half-Cut) type-aanduiding paneel TSM-335DD06M.05.

Hij maakt een offerte voor Trina Honey 380 wp.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Bravertal schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 16:47:
Ik heb een Growatt omvormer, hoe weet ik of de installatie kan polystringen?
Misschien eens proberen op: http://shinedesign.growatt.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
Bij SMA kun je nu ook (eindelijk) je omvormer registeren voor 5+5 jaar garantie. Mits die na 1 april 2021 in bedrijf is genomen.
https://www.sma-benelux.com/extra-5y-garantie.html

Er zijn wat voorwaarden van toepassing, zie verder op de pagina.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:30
martijn946 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 17:04:
[...]

Kort door de bocht: ik zou die loze leiding niet zo loos laten, maar direct al vullen met 3x 2,5 mm2 en niet afwerken. Deze kan dan direct de omvormer in als het zover is. In de meterkast afwerken op een groep en de installateur is in een poep en een scheet klaar. Allicht ook nog een leiding met UTP meetrekken indien je niks draadloos wil.
Bij een project op een nieuwbouwwoning niet 3x2.5 maar 5x2.5 trekken! Grote kans dat je een 3-fasen installatie wilt (veel minder last van overspanning, en met de huidige panelen zit je al snel aan de 4 a 5 kW), en dan is het erg makkelijk als er al 5x2.5 ligt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Mijn ervaring met nieuwbouw is dat de netspanning vrij goed is. En je dus beter een 1-fase omvormer kan gebruiken voor 4 a 5 kWp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:55
1 fase kun je aansluiten op 5x2.5 maar 3-fase niet op 3x2.5. Het prijsverschil tussen de kabels is niet zo heel groot. Minder i.i.g. dan achteraf vervangen.

Mag je trouwens 2 1-fase groepen aansluiten op 5x2.5?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:26

timovd

Voorsprong door techniek

Martin7182 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 22:20:
...
Mag je trouwens 2 1-fase groepen aansluiten op 5x2.5?
Nee, dat mag niet. Je zou dan een 3-f onderverdeler moeten plaatsen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Mediacj schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 12:13:
Ik heb deze zomer een extra set tweedehands zonnepanelen overgenomen met daarbij een Soladin 600 omvormer.

Heeft eigenlijk heel de zomer goed gewerkt maar merk vandaag dat hij de hele ochtend al zichzelf om de willekeurig aantal minuten opnieuw opstart. Dus hij valt weg naar 0 watt en begint dan weer de startprocedure en produceert weer normaal en dat herhaald zich.

Herkent iemand dat?
Vertel, komen er wat van je panelen in de schaduw te liggen o.i.d.
( Zie net dat ze je vraag over het hoofd zien, hebben het te druk met de energie prijzen )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:52
Ik zie sinds begin september iets raars in de data van mijn electriciteitsmeter. Voorheen (de afgelopen jaren) had ik OF productie, OF gebruik van stroom. Sinds eind september lees ik soms gelijktijdig gebruik EN productie uit.. Op zich kan dit natuurlijk, ik heb een 3-fase aansluiting, en de panelen leveren terug op een van die fases, dus er zijn twee fases waarop ik kan gebruiken en ik kan op de derde fase op dat zelfde moment terugleveren.

Maar: als het salderen voorbij is, dan is dit wel een heel ongunstige situatie!

Zijn er meer mensen die tegelijkertijd productie en gebruik meten? Is dit een fout, moet ik hier contact voor opnemen met mijn netbeheerder (Stedin), of is dit nieuw beleid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
LinuxMan schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 11:10:
Ik zie sinds begin september iets raars in de data van mijn electriciteitsmeter. Voorheen (de afgelopen jaren) had ik OF productie, OF gebruik van stroom. Sinds eind september lees ik soms gelijktijdig gebruik EN productie uit.. Op zich kan dit natuurlijk, ik heb een 3-fase aansluiting, en de panelen leveren terug op een van die fases, dus er zijn twee fases waarop ik kan gebruiken en ik kan op de derde fase op dat zelfde moment terugleveren.

Zijn er meer mensen die tegelijkertijd productie en gebruik meten? Is dit een fout, moet ik hier contact voor opnemen met mijn netbeheerder (Stedin), of is dit nieuw beleid?
Nee dit nieuwe beleid mag pas gevoerd worden nadat salderen is gestopt haha.
Vooralsnog een software fout, even bellen en in een dag geregeld

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-09 21:50

Termy

valt er nog wat te fragge?

Hoe zie je dit precies? Lees je de P1 uit en zie je zo tegelijk meerdere telwerken optellen? Op mijn meter kan je het iig niet fysiek zien (actueel laat of teruglevering of levering zien).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
Termy schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 11:13:
[...]

Hoe zie je dit precies? Lees je de P1 uit en zie je zo tegelijk meerdere telwerken optellen? Op mijn meter kan je het iig niet fysiek zien (actueel laat of teruglevering of levering zien).
ik lees inderdaad de P1 uit
waarde 1-0:1.7.0 is het actuele verbruik
waarde 1-0:2.7.0 is de actuele productie

ik sla de data op in influxdb

als ik terugkijk, dan is er ergens in september iets veranderd waardoor er nu dus electriciteitsverbruik wordt geregistreerd op momenten dat mijn zonnepanelen aan het leveren zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:22
Bravertal schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 18:07:
[...]

@twain4me en @migjes
23 panelen merk Trina type Honey Mono PERC 335 W - All Black (Half-Cut) type-aanduiding paneel TSM-335DD06M.05.

Die omvormer heeft een max. stroom van 11,5A. Dat biedt (met de genoemde panelen) te weinig headroom om een polystring te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy
  • Laatst online: 20-09 21:50

Termy

valt er nog wat te fragge?

@LinuxMan Zo mag de meter het iig niet rapporteren naar buiten, nee. Kan je ook in iets als slimmemeterportal.nl of de app van je leverancier zien dat je in een kwartier met zonnig weer en laag verbruik, je toch verbruik ziet? Binnen een kwartier kan je natuurlijk zowel levering als teruglevering hebben maar als je op dat moment ruim meer opwekt dan je huis gebruikt, zou dat nooit op netto levering moeten komen en zou je kWh levering op 0 moeten staan.

Aan de andere kant: als dit eerder nooit zo werkte en nu wel, dan is er misschien een update geweest die niet goed is en moet je dat idd melden want zoals @reneeke1970 al zei, dat mag niet.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THxZ0NE
  • Laatst online: 18-09 05:59
Hoort hier misschien niet thuis maar ik heb circa 1000kwh overproductie. Tegen 7centen vergoeding is dat niet heel interessant en met de huidige gasprijzen best interessant om op te branden. Jullie ervaring met bv een convectorkachel en de verschillen daarin? Je hebt kleine/grote maar ook oliekachels. Ik heb nog geen airco, komt nog wel een keer, nu nog niet in ieder geval.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
THxZ0NE schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 12:06:
Hoort hier misschien niet thuis maar ik heb circa 1000kwh overproductie. Tegen 7centen vergoeding is dat niet heel interessant en met de huidige gasprijzen best interessant om op te branden. Jullie ervaring met bv een convectorkachel en de verschillen daarin? Je hebt kleine/grote maar ook oliekachels. Ik heb nog geen airco, komt nog wel een keer, nu nog niet in ieder geval.
Check even Overstappen naar een nieuwe energieleverancier. De terugleververgoedingen lopen momenteel op tot bijna 34 cent. Oversluiten van je contract kan wel eens veel interessanter zijn dan je overschot met COP=1 verbranden.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:37

Heb ik ook. Ik heb het hier uitgezocht.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:48
Andrehj schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 19:31:
[...]

Bij een project op een nieuwbouwwoning niet 3x2.5 maar 5x2.5 trekken! Grote kans dat je een 3-fasen installatie wilt (veel minder last van overspanning, en met de huidige panelen zit je al snel aan de 4 a 5 kW), en dan is het erg makkelijk als er al 5x2.5 ligt.
Exact. Ik had er vorig jaar niet zo goed over nagedacht en dus twee keer 3x2,5 van meterkast naar de zolder laten aanleggen en weggewerkt in plafond en muur. Recent panelen laten leggen maar die moesten op 5x2,5. Omdat het opnieuw trekken van kabels niet werkbaar was maar deze twee kabels samengevoegd tot 1 en met gekleurde tape alles goed gemarkeerd, maar altijd dus minimaal 1 x 5x2,5 trekken is het devies :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Bravertal schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 18:07:
[...]

@twain4me en @migjes

oke je hebt dus een grens van 11,5A per mpp.
leveren de panelen meer als dat per mpp, dan topt hij af of hij nu de 7000W haalt of niet dat maakt niet uit.

de trina honey, die leveren 9,8Ampp.
maar als je er 2 parallel zet, dan heb je dus ook 2x9,8Ampp.
dit gaat dus aftoppen op 11,5A.

is aftoppen op 11,5A een probleem.
valt wel mee, het is niet tof, maar als je de 2 vlakken genoeg naar andere richtingen kijken (oost-west is een voorbeeld)
dan doen niet alle bij de stringen hun max A leveren op het zelfde moment.
zie ook:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
(heb er niet een grafiek van die alleen de A aangeeft dit is V x A = W, maar de A is het gedeelte wat veranderd, en de V blijft aardig gelijk. helaas hier moet je het even mee doen.)

nadeel is dat je 2 stringen van de zelfde aantal cellen wil maken.
(dit betekend in 95% van de gevallen dus even veel panelen.)

wat je zou kunnen doen. (als ik alles goed begrijp, anders aanpassen naar de echte situatie)
haal de 12 zuid panelen van het dak af.
leg er daar 11 van op je noord dak.
de 11 oost en de 11 noord, die op 1mpp aansluiten (polystring)
de nieuwe panelen leg je dan op zuid, dat is meer Wp en wil je graag op zuid hebben.
je houd dan 1 paneel over, en dat is dan maar jammer, misschien een micro omvormer als je dat zou willen om het op lossen.
en je hebt best een leuk systeem met 11kWp op je 7kW omvormer, dit gaat vast goed en aardig wat kWh op leveren. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
migjes schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 15:48:
[...]

leveren de panelen meer als dat per mpp, dan topt hij af of hij nu de 7000W haalt of niet dat maakt niet uit.

valt wel mee, het is niet tof, maar als je de 2 vlakken genoeg naar andere richtingen kijken (oost-west is een voorbeeld)
dan doen niet alle bij de stringen hun max A leveren op het zelfde moment.
zie ook:
[Afbeelding]
(heb er niet een grafiek van die alleen de A aangeeft dit is V x A = W, maar de A is het gedeelte wat veranderd, en de V blijft aardig gelijk. helaas hier moet je het even mee doen.)

nadeel is dat je 2 stringen van de zelfde aantal cellen wil maken.
(dit betekend in 95% van de gevallen dus even veel panelen.)

wat je zou kunnen doen. (als ik alles goed begrijp, anders aanpassen naar de echte situatie)
haal de 12 zuid panelen van het dak af.
leg er daar 11 van op je noord dak.
de 11 oost en de 11 noord, die op 1mpp aansluiten (polystring)
de nieuwe panelen leg je dan op zuid, dat is meer Wp en wil je graag op zuid hebben.
je houd dan 1 paneel over, en dat is dan maar jammer, misschien een micro omvormer als je dat zou willen om het op lossen.
en je hebt best een leuk systeem met 11kWp op je 7kW omvormer, dit gaat vast goed en aardig wat kWh op leveren. ;)
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik laat het installeren dus is deze oplossing goedkoper dan een systeem met een aparte (kleine) omvormer erbij aangezien de panelen van zuid verplaatst naar noord moeten worden?

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 19:31

Glewellyn

is er ook weer.

Ik ben me aan het oriënteren op het plaatsen van zonnepanelen op ons dak en ik ben een beetje aan het puzzelen wat het beste zou passen. De beste mogelijkheid die ik nu zie is een aantal rijen met panelen in landscape onder elkaar. De breedte van mijn huis is 5m10, dus 3 x 1m65 zou moeten passen, of is er een een verplichte afstand tot het huis van de buren (rijtjeshuis)?

En ik heb al wat lopen zoeken op Winkelman en Solar Bouwmarkt, maar is er ook een site waar ik eenvoudiger panelen kan zoeken met bepaalde afmetingen?

*zucht*

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
Bravertal schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 16:10:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik laat het installeren dus is deze oplossing goedkoper dan een systeem met een aparte (kleine) omvormer erbij aangezien de panelen van zuid verplaatst naar noord moeten worden?
is het goedkoper, geen idee.
is het beter, ja dus een kleine meer prijs is geen ramp.

maar het is ook een beetje persoonlijk wat je wil en wat je doel is.
ik weet dat noord nog niet eens zo heel gek oplevert, maar het is nog steeds maar 50% van zuid.
dus ik zou geen nieuwe kekie 385Wp op noord willen, eerder de oude 330Wp.
en dat is dan wel waarom ik deze oplossing zou kiezen, maar ja persoonlijk gedachten.

en als je ooit in de toekomst misschien naar een hybride omvormer wil, dan is de 11kWp op 1 omvormer beter als maar 7kWp.
dan krijg je de accu ook gewoon vaker of sneller vol.
dus ja, het is weer een stukje doel en wat je wil. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuxMan
cville schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 13:10:
[...]

Heb ik ook. Ik heb het hier uitgezocht.
top! dank!

bij mij is het dus veranderd op de bestaande meter, dus niet met overgang naar een nieuwe meter. Maar dank voor de link en het uitzoeken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravertal
migjes schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 17:04:
[...]

is het goedkoper, geen idee.
is het beter, ja dus een kleine meer prijs is geen ramp.

maar het is ook een beetje persoonlijk wat je wil en wat je doel is.
ik weet dat noord nog niet eens zo heel gek oplevert, maar het is nog steeds maar 50% van zuid.
dus ik zou geen nieuwe kekie 385Wp op noord willen, eerder de oude 330Wp.
en dat is dan wel waarom ik deze oplossing zou kiezen, maar ja persoonlijk gedachten.

en als je ooit in de toekomst misschien naar een hybride omvormer wil, dan is de 11kWp op 1 omvormer beter als maar 7kWp.
dan krijg je de accu ook gewoon vaker of sneller vol.
dus ja, het is weer een stukje doel en wat je wil. ;)
Juist door de grote panelen op noord te plaatsen gaat mijn productie aan die kant omhoog, hierdoor kan ik meer eigen opgewekte energie, later op de dag gebruiken als salderen eraf is.

In ieder geval bedankt voor je heldere uitleg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Bravertal schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 17:14:
[...]

Juist door de grote panelen op noord te plaatsen gaat mijn productie aan die kant omhoog, hierdoor kan ik meer eigen opgewekte energie, later op de dag gebruiken als salderen eraf is.

In ieder geval bedankt voor je heldere uitleg.
o als je de beste panelen op noord wil, kan ook hoor.
mij eender. ;)

maar dan nog, de zuid set moeten er 11 worden net als de oost set.
als je het op 1 omvormer wil.
en dan heb je wel iets vaker dat je tegen de 11,5A aan zit op die mpp.
(zuid-oost is een lastigere als oost-noord, de A word gewoon hoger helaas.)

maar het zijn maar allemaal kleine dingen, zo interessant zijn de verschillen op het grote geheel niet. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 09-10-2021 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:11
PClop schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 11:01:
[...]

Vertel, komen er wat van je panelen in de schaduw te liggen o.i.d.
( Zie net dat ze je vraag over het hoofd zien, hebben het te druk met de energie prijzen )
Bedankt voor je reactie, nee liggen vrij in de zon. En het sterke is vandaag deden ze het weer normaal...... ik heb het idee dat het iets met de mist in de ochtend te maken heeft. Maar het vreemde is dat het gedrag nog een tijdje doorging ook nadat de mist weg was. Maar vandaag weer niets aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:58
Mediacj schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 12:13:
Ik heb deze zomer een extra set tweedehands zonnepanelen overgenomen met daarbij een Soladin 600 omvormer.

Heeft eigenlijk heel de zomer goed gewerkt maar merk vandaag dat hij de hele ochtend al zichzelf om de willekeurig aantal minuten opnieuw opstart. Dus hij valt weg naar 0 watt en begint dan weer de startprocedure en produceert weer normaal en dat herhaald zich.

Herkent iemand dat?
wellicht sluiting door vocht?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediacj
BarryH schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 19:22:
[...]

wellicht sluiting door vocht?
Ja dacht ik ook aan maar heb alles nagelopen op dak en in huis maar zie niets bijzonders, ook de spanning op de panelen is normaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
migjes schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 15:48:
[...]

Ik vind dat een gevaarlijk advies. Want volgens SMA gaat de omvormer gewoon stuk als de panelen meer stroom leveren dan de ingang kan verwerken. Geen idee hoe dat bij andere merken gaat, maar ik denk niet dat het daar anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Mediacj En werkte eea vanmiddag wel goed?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediacj
Ja heel de dag deden ze het weer als normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Dan toch even de reactie van een soladin kenner afwachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
Iemand nog low-budget montagetips voor twee panelen in portrait op m'n schuurtje? Heb 2ehands goedkoop twee 265Wp panelen en micro omvormers gescoord (omgerekend €0,24Wp :9 )

Is een standaard nieuwbouw schuurtje met bitumen erop en daar dan een laag grind bovenop. De panelen gewoon volledig plat erop leggen vind ik prima (kan er met keukentrapje prima bij om schoon te maken) maar helemaal los zonder ballast is geen goed idee denk ik? Schuurtje is wel vrij laag, 3m.

Heb Zelf (beton)schans maken voor zonnepanelen gezien, maar dat is nog best wel arbeidsintensief en ze hoeven van mij niet perse onder een helling.

Commercieel spul (Solarstell) kost meer dan wat ik aan de panelen heb uitgegeven :+ Zat al te denken aan zelf een frame maken van geïmpregneerde tuinhout balken daar dan stoeptegels (gratis ophalen MP) te denken, maar dat rot snel weg denk ik?

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 09-10-2021 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:59
@ThinkPad https://www.iq-store.nl/a...age-ankers-bitumen-daken/ -O-

Dat kan ik dan niet voor een gezond prijsje vinden... idee voor diy?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Een paar betonbandjes, pluggen, rvs houtdraadbouten en alu rails?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Dan moet ik m'n dak aanpassen, dat wil ik dan ook weer niet. Heb in Plat dak 30 graden montage set, kan dat goedkoop? al wat ideeën opgedaan en ook berichten gelezen van mensen waar het al 4 jaar zo ligt, wordt toch gewoon een frame knutselen van wat tuinpalen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ThinkPadd schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 21:23:
Iemand nog low-budget montagetips voor twee panelen in portrait op m'n schuurtje? Heb 2ehands goedkoop twee 265Wp panelen en micro omvormers gescoord (omgerekend €0,24Wp :9 )

Is een standaard nieuwbouw schuurtje met bitumen erop en daar dan een laag grind bovenop. De panelen gewoon volledig plat erop leggen vind ik prima (kan er met keukentrapje prima bij om schoon te maken) maar helemaal los zonder ballast is geen goed idee denk ik? Schuurtje is wel vrij laag, 3m.

Heb Zelf (beton)schans maken voor zonnepanelen gezien, maar dat is nog best wel arbeidsintensief en ze hoeven van mij niet perse onder een helling.

Commercieel spul (Solarstell) kost meer dan wat ik aan de panelen heb uitgegeven :+ Zat al te denken aan zelf een frame maken van geïmpregneerde tuinhout balken daar dan stoeptegels (gratis ophalen MP) te denken, maar dat rot snel weg denk ik?
Emmer of wasbak vol storten met beton ,draad eindje in de rails...
Of zonder rails, draad eind in paneel en erin laten zakken

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Je hoeft niet zelf beton te storten. Gewoon een paar oude kantbanden of grindregels zoeken of zo, gat erin boren en klemmetjes vastschroeven.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:57

Ik heb hier ook een setje low budget neergelegd. 60cm stapelblokken a 4 euro per stuk. Even met de slijptol bewerken en een schroef met plug erin. Voor 2 panelen ben je dan 12 euro kwijt. Solarstell tussenklem en eindklem en ze zitten muurvast. Ik was voor 17 banden een uurtje met slijptol in de weer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pkQErAU9p62vbAKywo3lYQwemxE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G3UXCk0XJdkPkBJrEyCy535Y.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/49XrtgQW25DQQxTisiOK537pi98=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Ap9roacIe7JHyYUZ70vqLe6.jpg?f=fotoalbum_large

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
https://sv650s.home.xs4all.nl/Schans%20bev/Alu%20bev.wmv
Ouwe rotten doen het idd DIY aka home improvement :P
Nee, lekt niet en zit muurvast.
Wat kost dat? ligt eraan wat voor kennissen je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:28

tijmeng

Panasonic 7J

Let FF heel goed op in welk wind gebied je zit. Een oplossing die prima is in Gelderland wil je misschien niet gebruiken in de bollenstreek.

Voor de rest allemaal prima oplossingen zie ik zo. Hier heb ik m12 draadeind door t dak geboord (10mm boor) in de houten balken. En daar rails van clickfit op geschroefd. Gaten afwerken met een mooie drukring en genoeg kit.

Heb je ook geen ballast nodig, moet je alleen wel mooie balken onder je dakje hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ophidian schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 22:32:
[...]

Ik heb hier ook een setje low budget neergelegd. 60cm stapelblokken a 4 euro per stuk. Even met de slijptol bewerken en een schroef met plug erin. Voor 2 panelen ben je dan 12 euro kwijt. Solarstell tussenklem en eindklem en ze zitten muurvast. Ik was voor 17 banden een uurtje met slijptol in de weer.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit is TOP! >:) Goedkoop, rot niet binnen een aantal jaren weg i.t.t. hout, heeft toch lekker wat gewicht en is simpel.

Voor twee panelen in portrait naast elkaar heb ik dan 6 blokken nodig denk ik?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ibLm3ymndJoumTg9yhKsnB1KwE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/E5q7xf5XWY0LuzLcJsrMRUOS.jpg?f=user_large

Boren heb je met een steenboor gedaan denk ik? In huis moet ik de boorhamer gebruiken voor de muren, maar zo'n blok knapt gelijk kapot dan denk ik met de hamerstand.

@tijmeng ik zit midden in een woonwijk met hoge huizen eromheen, qua wind valt het erg mee. Dak is ook maar 3m hoog dus allemaal niet zo spannend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
ThinkPadd schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 08:32:
[...]

Dit is TOP! >:) Goedkoop, rot niet binnen een aantal jaren weg i.t.t. hout, heeft toch lekker wat gewicht en is simpel.

Voor twee panelen in portrait naast elkaar heb ik dan 6 blokken nodig denk ik?

[Afbeelding]

Boren heb je met een steenboor gedaan denk ik? In huis moet ik de boorhamer gebruiken voor de muren, maar zo'n blok knapt gelijk kapot dan denk ik met de hamerstand.

@tijmeng ik zit midden in een woonwijk met hoge huizen eromheen, qua wind valt het erg mee. Dak is ook maar 3m hoog dus allemaal niet zo spannend.
Nee, 3. Het hoge gedeelte hoeft maar 23,5cm hoog. Het deel dat je overhoudt gebruik je als ligger. Die blokken zijn 60cm lang. Als je de 60x15x15 gebruikt heb je meer gewicht maar wel grotere slijpschijf nodig. Of je gebruikt een exta 60cm als ligger voor meer gewicht.

Je hebt ook hoekblokken, die zouden ook kunnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0aUZlSNrRBfD_3u5mIy_1pRCNig=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZczFaD6aYX0CkEYOKnbKQKaO.png?f=fotoalbum_large

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjast
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-12-2021
Hoeveel leveren die 4 panelen rechts nog op? Ik heb een vergelijkbare situatie, dat deel van het dak ligt op Noord-Oost (muur is wel langer, geen instraling vanuit Z). Ik ben benieuwd of het de moeite is om daar iets op te leggen met micro-omvormer. Met 60ct/kWh is de tvt wat gunstiger...

[ Voor 3% gewijzigd door kjast op 10-10-2021 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
kjast schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 09:33:
[...]

Hoeveel leveren die 4 panelen rechts nog op? Ik heb een vergelijkbare situatie, dat deel van het dak ligt op Noord-Oost (muur is wel langer, geen instraling vanuit Z). Ik ben benieuwd of het de moeite is om daar iets op te leggen met micro-omvormer. Met 60ct/kWh is de tvt wat gunstiger...
Ik heb de set redelijk goedkoop kunnen leggen, was totaal 2000 euro kwijt voor 3840Wp. Die 4 panelen liggen op noordoost, dus gaan in de zomer rond 13.00 uit de zon. Echter als het bewolkt is doen ze het net zo "goed" als de rest.

Doordat de set tussen twee huizen ligt, zijn de wintermaanden beroerd. Dus per jaar doet de hele set 2300kWh, wat de TVT op zo'n 3 tot 3,5 jaar zet.

Die 4 panelen hebben vanaf januari tot nu 562kWh (132, 139, 143 en 148) van de 2136kWh van de hele set in 2021, dus 26,3%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjast
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-12-2021
Ophidian schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 09:50:
[...]

Die 4 panelen hebben vanaf januari tot nu 562kWh (132, 139, 143 en 148) van de 2136kWh van de hele set in 2021, dus 26,3%.
Dat klinkt op zich prima. Hier krijgen ze laat in de middag nog wat zo'n dus misschien zelfs wat gunstiger.

Ik zat te denken aan edit: <2 (prima) tot 6 panelen (max ruimte)> Er liggen al panelen op Zuid maar een paar extra kWh's in de ochtend zijn welkom :).

[ Voor 12% gewijzigd door kjast op 10-10-2021 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
@kjast Ik heb voor mijn 2 stuks 265Wp panelen deze EVT248 micro omvormers gekocht. Goedkoper kon ik niet vinden, een kleine string omvormer is gebruikt vaak al €100+

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 10-10-2021 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stomley
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:02
Heeft iemand ervaring met bedrijven voor zonnepanelen in de buurt van Culemborg of eentje die je kan aanraden die in deze regio doet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-08 00:00
stomley schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 10:33:
Heeft iemand ervaring met bedrijven voor zonnepanelen in de buurt van Culemborg of eentje die je kan aanraden die in deze regio doet?
ZonnepanelenXtra
LG en Sharp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
Ik overweeg zonnepanelen plat tegen de muur en schutting te gaan hangen omdat ik verder geen plaats meer heb. Naar Oost en West.

Ik weet dat een normale Oost of West opstelling op een schuin dak 20% minder opbrengt.
Maar hoeveel minder wordt het als ze verticaal tegen de muur of schutting hangen bij Oost of West?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Ruud888 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 12:23:
Ik overweeg zonnepanelen plat tegen de muur en schutting te gaan hangen omdat ik verder geen plaats meer heb. Naar Oost en West.

Ik weet dat een normale Oost of West opstelling op een schuin dak 20% minder opbrengt.
Maar hoeveel minder wordt het als ze verticaal tegen de muur of schutting hangen bij Oost of West?
Side-note, moet je daar niet een omgevingsvergunning voor hebben? Lijkt me dat een eventuele welstandscommissie daar ook wel iets van gaat vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ruud888 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 12:23:

Dan houd je 65 procent over, kunt wel met kleine omvormer af omdat zon echt nooit beide kanten kan bereiken.
Maar op een lage schutting heb je wel snel schaduw van omliggende gebouwen, dus kan goed zijn dat het zakt naar 50 procent rendement

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud888
reneeke1970 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 12:37:
[...]

Dan houd je 65 procent over, kunt wel met kleine omvormer af omdat zon echt nooit beide kanten kan bereiken.
Maar op een lage schutting heb je wel snel schaduw van omliggende gebouwen, dus kan goed zijn dat het zakt naar 50 procent rendement
Ik dacht ook aan 50%.
De panelen (zwart) komen maar max 2m hoog aan de muur of schuttingen. Ze zijn niet zichtbaar vanaf de weg.

Ik wil 2 setjes met een micro omvormer en dan aansluiten op het stopcontact. (Aparte groepen)

700wp per setje.
Totale investering per setje 300euro

Opbrengst 350wp (50%) per jaar x 0,22cent.

De energieprijzen gaan vanaf nu extra hard stijgen :/

Terugverdientijd bij 0,22 cent is dan 3,8jaar.

[ Voor 3% gewijzigd door Ruud888 op 10-10-2021 12:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ruud888 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 12:51:
[...]

Ik dacht ook aan 50%.
De panelen (zwart) komen maar max 2m hoog aan de muur of schuttingen. Ze zijn niet zichtbaar vanaf de weg.

Ik wil 2 setjes met een micro omvormer en dan aansluiten op het stopcontact. (Aparte groepen)

700wp per setje.
Totale investering per setje 300euro

Opbrengst 350wp (50%) per jaar x 0,22cent.

De energieprijzen gaan vanaf nu extra hard stijgen :/

Terugverdientijd bij 0,22 cent is dan 3,8jaar.
Die twee setjes moet je parallel op één micro omvormer hangen, heb je met zwaar bewolkt weer ook wat opbrengst.
Hoger dan de helft van vermogen van paneel kom je niet hoor. In zomer staat zon te hoog dus te schuin, en in de winter is zon te zwak.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
Zit te overwegen om mijn 6 panelen uit te wisselen naar 400wp. Deze zijn 285 LG.

[ Voor 21% gewijzigd door Adriaan71 op 11-12-2021 22:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BarryH
Adriaan71 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 13:51:
Mag je hier ook panelen te koop aanbieden? Zit te overwegen om mijn 6 panelen uit te wisselen naar 400wp. Deze zijn 285 LG.
nee.
zet maar op vraag en aanbod of MP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Andrehj schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 19:51:
[...]

Ik vind dat een gevaarlijk advies. Want volgens SMA gaat de omvormer gewoon stuk als de panelen meer stroom leveren dan de ingang kan verwerken. Geen idee hoe dat bij andere merken gaat, maar ik denk niet dat het daar anders is.
wel nee jo, valt erg mee.
zit hier en daarwel aardig op het grensje, maar nog vrij ruim binnen de marges. ;)

je moet niet naar de droge cijfers kijken , maar een berekening maken.
probeer het eens in sunnydesign en dan zie je dat er ruimte genoeg is.
(het komt eigenlijk al een heel eind goed door dat er een string met noord bij zit.
daar schijnt de zon dus nooit loodrecht op, en dat maakt arg veel goed de Ampp zakt al snel met 50%.
maar ook dat een omvormer best meer Ampp aan kan als je op het eerste gezicht ziet.
je hebt een grens die verteld hoeveel de mpp van de Ampp verwerkt, maar dat is niet de grens die de mpp aan kan. die is gewoon nog een stap hoger en die 2 moet je wel uit elkaar houden. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:14
Adriaan71 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 13:51:
Mag je hier ook panelen te koop aanbieden? Zit te overwegen om mijn 6 panelen uit te wisselen naar 400wp. Deze zijn 285 LG.
Ssssstttt, duurt even voordat een mod dit ziet, dus dan hebben geïnteresseerden het al gezien, toch? O-)

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Andrehj schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 19:51:
[...]

Bij Fronius is dat geen probleem. De omvormer limiteert het daar gewoon op de max van 16A in mijn geval.
Zou me verbazen als dat bij SMA niet gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20-09 22:20
Heeft er iemand ervaring met een Growatt 1500x (of een kleinere/grotere uit die serie) en de gebruikte aardlek.

Normaal gezien wordt er een 300ma aardlek automaat gemonteerd omdat sommige omvormers en de combinatie met vochtige zonnepanelen, net wat teveel lekken.

De vraag is even of het aansluiten van de Growatt op de bestaande aardlek van 30ma, ook gaat werken?

Ik zit met een ruimte probleem en dan zou ik draden die al doorgelust zijn met 2 draden in een twin adereindhuls, nogmaals door moeten gaan lussen.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
maarten_NL schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 21:10:
Heeft er iemand ervaring met een Growatt 1500x (of een kleinere/grotere uit die serie) en de gebruikte aardlek.

Normaal gezien wordt er een 300ma aardlek automaat gemonteerd omdat sommige omvormers en de combinatie met vochtige zonnepanelen, net wat teveel lekken.

De vraag is even of het aansluiten van de Growatt op de bestaande aardlek van 30ma, ook gaat werken?

Ik zit met een ruimte probleem en dan zou ik draden die al doorgelust zijn met 2 draden in een twin adereindhuls, nogmaals door moeten gaan lussen.
Kwestie van proberen want er is geen enkel apparaat hetzelfde.

Maar hoe kun je nu in hemelsnaam heen ruimte hebben?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@ThinkPad FlatFix Eco? Voor 80cm brede panelen heb ik nog voor 10 stuks liggen. (niet gratis) Weet niet of je die zou kunnen gebruiken, maar ze zijn er ook voor 1m brede panelen. Goedkoper dan hout kopen en maken. Wel even ballast tegels scoren.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
maarten_NL schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 21:10:

Er bestaan gewoon alamat's van 1 module breed? Hoe kan dat een probleem zijn?

En draden meerdere keren doorlussen in je meterkast is ook geen probleem, mits je dat netjes doet en de juiste doorsneden gebruikt. Een kamrail ziet er misschien netter uit en kost ook de kop niet?

Edit: dat gezegd hebbende, zou ik alsnog eerst een 30mA alamat proberen, toch net ff veiliger. Maar niet een gedeelde aardlekschakelaar gebruiken natuurlijk.

[ Voor 8% gewijzigd door mcDavid op 10-10-2021 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stomley
Gezien jullie kennis zou ik graag willen vragen wat een richtlijn moet zijn voor € / WP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkie567917
  • Laatst online: 21:11
Ik overweeg 2 panelen toe te voegen aan ons pv systeem van 16x AEG 310 Wp (oost/west layout) op een GoodWe GW4000-DT omvormer.

De PV layout (in rood zijn de 2 extra panelen aangegeven):
https://ibb.co/pnm2HBP

Grote kans dat dezelfde 310 Wp niet meer leverbaar zijn, dan worden het waarschijnlijk 2 panelen van 330 Wp.

Ik heb een aantal vragen:
  • Wat is het effect van 2 panelen met een hogere Wp (330 ipv 310)?
  • Kan de omvormer deze extra panelen aan?
  • Op een zonnige dag haal ik met de huidige setup een piek van rond 3500 W. Aftopping vindt heel kort plaats op een dag met zon en lichte bewolking.
  • Hoe schatten jullie het effect van de schaduw van de ventilatiepijp in?
  • In de huidige setup valt er schaduw van de ventilatiepijp op 1 paneel. Als er 2 panelen bij komen, valt er op 1 van deze extra panelen ook schaduw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:29
Frenkie567917 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 10:10:
Ik overweeg 2 panelen toe te voegen aan ons pv systeem van 16x AEG 310 Wp (oost/west layout) op een GoodWe GW4000-DT omvormer.

De PV layout (in rood zijn de 2 extra panelen aangegeven):
https://ibb.co/pnm2HBP

Grote kans dat dezelfde 310 Wp niet meer leverbaar zijn, dan worden het waarschijnlijk 2 panelen van 330 Wp.

Ik heb een aantal vragen:
  • Wat is het effect van 2 panelen met een hogere Wp (330 ipv 310)?
  • Kan de omvormer deze extra panelen aan?
  • Op een zonnige dag haal ik met de huidige setup een piek van rond 3500 W. Aftopping vindt heel kort plaats op een dag met zon en lichte bewolking.
  • Hoe schatten jullie het effect van de schaduw van de ventilatiepijp in?
  • In de huidige setup valt er schaduw van de ventilatiepijp op 1 paneel. Als er 2 panelen bij komen, valt er op 1 van deze extra panelen ook schaduw.
Ja 2 panelen kunnen er makkelijk bij.

Zoek panelen die er qua techniek, voltage en stroom het meest op lijken. Iets hogere stroom kan geen kwaad.

Die schaduw is geen probleem.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
stomley schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 09:48:
Gezien jullie kennis zou ik graag willen vragen wat een richtlijn moet zijn voor € / WP?
Dat hangt van allerlei factoren af. Beter bouw je je offerte na bij een webshop die ook installeert.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stomley
busscherski schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 10:32:
[...]

Dat hangt van allerlei factoren af. Beter bouw je je offerte na bij een webshop die ook installeert.
Weet jij een goeie webshop die daarvoor te gebruiken is?
Heb een paar offertes en wil even kijken wat redelijk is (leek hier).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
stomley schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 11:21:
[...]

Weet jij een goeie webshop die daarvoor te gebruiken is?
Heb een paar offertes en wil even kijken wat redelijk is (leek hier).
Winkelman
Solar bouwmarkt
Solar Outlet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
@stomley
Webshop prijzen kun je denk ik niet precies vergelijken met een bedrijf dat een legplan ontwerpt en een verkoper stuurt. Als je offerte 500 euro duurder is dan is het oké.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkie567917
  • Laatst online: 21:11
busscherski schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 10:30:

Ja 2 panelen kunnen er makkelijk bij.

Zoek panelen die er qua techniek, voltage en stroom het meest op lijken. Iets hogere stroom kan geen kwaad.

Die schaduw is geen probleem.
Zou je dat kunnen uitleggen? :)

Ik neem aan de de opbrengst iets zal afnemen door de schaduw?

En wat gebeurt er met de string als er een paneel met hogere Wp aan toe wordt gevoegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Frenkie567917 Ja schaduw maakt dat de opbrengst niet optimaal is, maar een paneel met schaduw heeft geen invloed op ander panelen, daar zorgt de omvormer voor ('schaduwmanagement' via bypass diodes).

Wp is niet waar je naar moet kijken. Stroom is allesbepalend. Je wil dus nieuwe panelen met gelijke of hogere stroom, anders beperken ze de rest.

Die nieuwe panelen gaan dan draaien op de stroom van de oude panelen, dus je krijgt niet 100% van het potentieel.

Zelfde paneel is ideaal, vervolgens paneel uit zelfde serie, maar hogere Wp (stroom). Anders hogere stroom (Vaak hogere Wp)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Frenkie567917 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 12:43:
[...]

Zou je dat kunnen uitleggen? :)

Ik neem aan de de opbrengst iets zal afnemen door de schaduw?

En wat gebeurt er met de string als er een paneel met hogere Wp aan toe wordt gevoegd?
De datasheets van de panelen vergelijken, Google "'paneel type' pdf datasheet" . Vooral Immp is belangrijk.

Een geschikt 330 Wp paneel zal in deze strings functioneren als een 310 Wp paneel.

Het paneel deel met schaduw wordt automatisch uitgeschakeld en weer ingeschakeld, afhankelijk van de opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:41
Ook hier moet het er maar eens van komen! We hebben een uitbouw van 9x2.5 meter die exact op het zuiden staat zonder dat er maar iets schaduw op dit platte dak kan werpen, perfect dus! :)

Nu kwam ik tot het volgende boodschappenlijstje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qtTEx_Es63hiYL5Ht4n2H8uHa5U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MmDhzofdFQucds35YbmfzNyp.png?f=fotoalbum_large

Het plan is om de panelen zelf op het dak te leggen en de elektra via Solar Outlet af te laten monteren.

Het aarden van het rack waar de panelen op komen is verplicht tegenwoordig? Iemand nog tips voor het monteren van de aarddraad aan dit rack?

Zie ik nog iets over het hoofd? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15:59
@Danielson Kan je wel 10 panelen kwijt?

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danielson
Twee horizontale rijen van 5 panelen zou exact moeten passen, de buren hebben ook 10 panelen liggen op dezelfde manier :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:55
Danielson schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 14:46:

Het aarden van het rack waar de panelen op komen is verplicht tegenwoordig? Iemand nog tips voor het monteren van de aarddraad aan dit rack?

Zie ik nog iets over het hoofd? :)
Aarden kan gewoon met een paar rvs zelftappers. Wat ga je doen met al die MC4 connectors? Naastliggende panelen kun je meestal direct doorlussen. Met 2 rijen met halfcut cells panelen (aansluiting in het midden) heb je alleen een extra kabel tussen de rijen nodig. Heb je verder gedacht aan gereedschap (o.a. MC4-tang) en ballast voor op het frame?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20-09 22:20
reneeke1970 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 21:35:
[...]

Kwestie van proberen want er is geen enkel apparaat hetzelfde.

Maar hoe kun je nu in hemelsnaam heen ruimte hebben?
Ik heb een huis van 1954, origineel met 3 groepen, toen ik het kocht 10, in de tussentijd heb ik een raspberry in een DIN kast gemonteerd en sinds vorige maand met 3 fase aansluiting, 11 groepen + zonnepaneel & laadpaal alamat. De meterkastruimte is niet berekend op mijn plannen ;)

De alamat van de huidige zonnepanelen in de rechtse kast is 2 breed. Ik heb maar 5 lege posities en met de tijd wil ik ook een indicatie kookplaat. Als ik zo bekijk dan zou een alamat van 1 breed, 2 posities voor de rijgklemmen en dan houd ik nog ruimte over.

4 Trina solar 385wp panelen + Growatt 1500x + montage materiaal staan in bestelling bij Stralend Groen. De installatie materialen ga ik bij Elektramat bestellingen, scheelt toch weer een paar euro.

Ik wou de opbrengst gaan berekenen (steil puntdak, op Zuidoost), maar blijkbaar is De PV portal van de TU Delft stuk, heeft iemand nog een andere rekentool voor Nederland?

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Danielson schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 14:54:
[...]

Twee horizontale rijen van 5 panelen zou exact moeten passen, de buren hebben ook 10 panelen liggen op dezelfde manier :)
Panelen worden langer en langer, weet je zeker dat 8.85m excl montagemateriaal past :)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
maarten_NL schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 16:07:

Ik wou de opbrengst gaan berekenen (steil puntdak, op Zuidoost), maar blijkbaar is De PV portal van de TU Delft is stuk, heeft iemand nog een andere rekentool voor Nederland?
SMA's Sunny designer kun je gewoon gebruiken. Alleen handmatig controleren of alles binnen de specs van jouw omvormer valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danielson
Ronald schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 16:12:
[...]

Panelen worden langer en langer, weet je zeker dat 8.85m excl montagemateriaal past :)?
Volgens de tekeningen van het huis heb ik 9 meter en als ik foto's zie van het Solarstell Connect systeem, dan steken ze nauwelijks uit op de kanten.

Ik moet het dak maar even op met een rolmaat! O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
Ronald schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 16:12:
[...]

Danielson schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 16:27:
[...]

Volgens de tekeningen van het huis heb ik 9 meter en als ik foto's zie van het Solarstell Connect systeem, dan steken ze nauwelijks uit op de kanten.

Ik moet het dak maar even op met een rolmaat! O-)
Reken ~2cm tussen de panelen en 20cm extra voor de breedte van begin- en eindprofielen. Anders kom je bedrogen uit :X

@maarten_NL ik zou me ff in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 melden voor advies over je meterkast. Maar gezien je sowieso een extra groep nodig hebt, kan dat toch gewoon een alamat zijn? Zou niet moeilijk doen.

[ Voor 15% gewijzigd door mcDavid op 11-10-2021 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-09 13:44
Kunnen tegenwoordig 4 panelen (laten leggen) al eens uit? Ik kan er helaas niet meer kwijt ivm dakkapel, 2 schoorstenen, uitlaat voor de houtkachel....

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
Cobb schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 16:34:
Kunnen tegenwoordig 4 panelen (laten leggen) al eens uit? Ik kan er helaas niet meer kwijt ivm dakkapel, 2 schoorstenen, uitlaat voor de houtkachel....
Pfoeh, met de huidige energieprijzen wel denk ik. Toekomst voorspellen hoe lang dat aanhoudt is natuurlijk lastig.

Als je zelf legt kan het sowieso wel uit eigenlijk. Installatie uitbesteden is natuurlijk buitenproportioneel duur bij zulke kleine installaties.

[ Voor 9% gewijzigd door mcDavid op 11-10-2021 16:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
maarten_NL schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 16:07:
Ik wou de opbrengst gaan berekenen (steil puntdak, op Zuidoost), maar blijkbaar is De PV portal van de TU Delft stuk, heeft iemand nog een andere rekentool voor Nederland?
http://shinedesign.growatt.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danielson
mcDavid schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 16:31:
[...]

[...]

Reken ~2cm tussen de panelen en 20cm extra voor de breedte van begin- en eindprofielen. Anders kom je bedrogen uit :X

@maarten_NL ik zou me ff in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 melden voor advies over je meterkast. Maar gezien je sowieso een extra groep nodig hebt, kan dat toch gewoon een alamat zijn? Zou niet moeilijk doen.
Maar goed dat jullie me waarschuwde! :o De buren hebben panelen van 1.67M, ik heb totaal 8.8 Meter tot mijn beschikking, dat wordt even puzzelen voor de meest efficiënte opstelling! :)

Bedoel je voor beide kanten 20cm of in totaal 20cm? ​

Ik zie nu deze panelen: https://www.solar-outlet....black-jkm355n-6tl3-b.html

Dan kom ik uit op: 1.70 x 5 = 8.50 en de 28cm waar dan kom ik op 8.78 meter :)

[ Voor 13% gewijzigd door Danielson op 11-10-2021 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Danielson schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 19:26:
[...]

Maar goed dat jullie me waarschuwde! :o De buren hebben panelen van 1.67M, ik heb totaal 8.8 Meter tot mijn beschikking, dat wordt even puzzelen voor de meest efficiënte opstelling! :)

Bedoel je voor beide kanten 20cm of in totaal 20cm? ​

Ik zie nu deze panelen: https://www.solar-outlet....black-jkm355n-6tl3-b.html

Dan kom ik uit op: 1.70 x 5 = 8.50 en de 28cm waar dan kom ik op 8.78 meter :)
Er zijn ook panelen van 450+ watt, zijn 2.12×1.05 ,die 8 stuks verticaal plaatsen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
reneeke1970 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 19:45:
[...]

Er zijn ook panelen van 450+ watt, zijn 2.12×1.05 ,die 8 stuks verticaal plaatsen
Dat lijkt me inderdaad een beter idee, 2 rijden wordt namelijk ook krap! Ik heb 2.25 meter in de diepte!

Alleen nu kan ik zo 123 nog geen montagematriaal vinden voor dit formaat voor een plat dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
Kunnen Tigo's achteraf makkelijk toegevoegd worden?

Ik laat 12 panelen plaatsen maar de buren willen misschien een dakkapel (over een paar jaar) en die geeft schaduw. De Tigo's moeten dan op 3 of 4 panelen geplaatst worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bravertal schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 20:02:
Kunnen Tigo's achteraf makkelijk toegevoegd worden?

Ik laat 12 panelen plaatsen maar de buren willen misschien een dakkapel (over een paar jaar) en die geeft schaduw. De Tigo's moeten dan op 3 of 4 panelen geplaatst worden.
Ja hoor, klik klak klaar

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Danielson schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 19:56:
[...]

Dat lijkt me inderdaad een beter idee, 2 rijden wordt namelijk ook krap! Ik heb 2.25 meter in de diepte!

Alleen nu kan ik zo 123 nog geen montagematriaal vinden voor dit formaat voor een plat dak.
Betonnen voeten?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flanky
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 26-07-2022
Mooi voor V&A

[ Voor 95% gewijzigd door Septillion op 15-10-2021 09:47 ]

Toshiba daiseikai 9 RAS-13 PKGPV-E, PV 16 X 270 w oost, 8 x 275 w solarwatt panelen op west samen met 8 panelen op oost parallel op 1 mppt (Growatt 4200 MTL-S)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:15
Flanky schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 23:46:
Ik heb een omvormer, Diehl 4800TL, 230 volt, bemachtigd die nog niet aangesloten is geweest behalve voor test doeleind.
Helaas past deze bij mij niet omdat hij maar 1 mpp heeft en ik er 2 nodig heb

En probeer deze te verkopen, is er hier ook een topic waar ik de Diehl 4800TL kan aanbieden?
Ondertussen staat hij op marktplaats voor elk bod, te bieden.
zie: https://www.marktplaats.n...rmer.html?previousPage=lr
Vraag & aanod? *zucht*

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
Danielson schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 19:56:
[...]

Kan op solarstell portrait. Steekt alleen wel een stuk uit dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danielson
mcDavid schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 07:14:
[...]

Kan op solarstell portrait. Steekt alleen wel een stuk uit dan.
Top! :)

Dit is dat het nieuwe lijstje!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CdLwVZdGpI7TeONwTnjKPomTj0w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8qOrvLJ8Pm7vBsIyOH5v1qmm.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 28 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic