Daar had ik ze ook gekocht maar die heeft ze niet meer,.
Das een hele dikke euro/Wp... ok krijg je wel AEG panelen voor wat dat waard is... Trek zelf je conclusies.coob schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 05:38:
[...]
Dat dacht ik dus ook al hebben ze het over een geoptimaliseerd SolarEdge systeem, of zijn dat gewoon optimizers?
Toch even snel dan.
9 AEG full black 370wp panelen 3330wp
Goodwe 3000xs
Inc installatie. 3500€ ex btw.
Goede deal?
1,05€ Wp. Niet een hele dikke €/wp toch?mcDavid schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 07:20:
[...]
Das een hele dikke euro/Wp... ok krijg je wel AEG panelen voor wat dat waard is... Trek zelf je conclusies.
En inderdaad A-merk.
coob schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 05:38:
[...]
Dat dacht ik dus ook al hebben ze het over een geoptimaliseerd SolarEdge systeem, of zijn dat gewoon optimizers?
Toch even snel dan.
9 AEG full black 370wp panelen 3330wp
Goodwe 3000xs
Inc installatie. 3500€ ex btw.
Goede deal?
mcDavid schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 07:20:
[...]
Das een hele dikke euro/Wp... ok krijg je wel AEG panelen voor wat dat waard is... Trek zelf je conclusies.
AEG heeft niets te maken met deze panelen.coob schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 07:28:
[...]
1,05€ Wp. Niet een hele dikke €/wp toch?
En inderdaad A-merk.
Dit is een licentie product AEG is verkocht aan een Chinees bedrijf wat een bedrijfsvestiging (brievenbusfirma) in Duitsland heeft.
Van wie komen deze panelen: Solar Solutions GmbH in Duitsland
Waar kan ik dit vinden: www.aeg-industrialsolar.de (merk op dat dit dus ook
eigenlijk panelen voor de industrie/bedrijven zijn).
Waarom dan de naam AEG: naam en logo gekocht voor marketing doeleinde
Valt dit onder het AEG concern: nee
Verkoopt AEG zonnepanelen: nee (bekijk www.aeg.nl, www.aeg.com, www.aeg.de)
Bij wie ligt de product garantie: Solar Solutions GmbH
Hoe lang is de product garantie: Standaard 12 jaar (zie algemene voorwaarden van Solar
Solutions). Dit kan verlengd zijn door een tussenpartij.
Hoofdkantoor Solar Solutions / AEG zonnepanelen
Adres staat op de site van Solar Solutions (AEG-industrialsolar.de): Brückenstrasse 94 in Frankfurt.
Gewoon een woonhuis.
Zoek even naar Mark Broers op Facebook of Linkedin (heb ik niet)
Ik heb wel de screenshots er van:

Alle alarmbellen gaan hier af lijkt me.
[ Voor 11% gewijzigd door ApC_IcE op 05-10-2021 08:33 ]
@coob Ja dat zijn optimizers. Heb jij niets aan, behalve voor extra kosten, een beetje extra verliezen, en extra kansen op storingen. Oh ja, je kunt ook de opbrengst per paneel zien... Voor mij geen overbodige optimizers.
Ik zou het zelf doen en minder dan 2k, denk rond de €1750, kwijt zijn. Hoeveel is laten doen je waard?
Ik zou het zelf doen en minder dan 2k, denk rond de €1750, kwijt zijn. Hoeveel is laten doen je waard?
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Ze rekenen 775 voor het leggen.onetime schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 09:26:
@coob Ja dat zijn optimizers. Heb jij niets aan, behalve voor extra kosten, een beetje extra verliezen, en extra kansen op storingen. Oh ja, je kunt ook de opbrengst per paneel zien... Voor mij geen overbodige optimizers.
Ik ga zelf niet het dak op.
Ik kan nog eens rondkijken in de buurt van Nijmegen.
Tips?
nouja een dergelijk eenvoudig systeem met wat scherper geprijsde panelen moet wel dik onder de euro/Wp kunnen. Zeker als we het over de ex. btw prijs hebben.coob schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 07:28:
[...]
1,05€ Wp. Niet een hele dikke €/wp toch?
En inderdaad A-merk.
Doet hij het nu wel bij jou? De app wel maar hij geeft geen productie weer. Terwijl als ik 'status omvormer' gebruik, met QR-code en de omvormer in P-stand zet ik wel kan zien dat productie is. Maar dit is erg omslachtig.
Ik vond de lokale webinterface eigenlijk wel mooi, kon ook de netspanning e.d. zien. Maar deze lijkt gedeactiveerd te zijn toen het account actief werd. Zou eigenlijk een feature request willen doen dat weer te activeren. Maar dat zal wel niet in de strategie van SolarEdge passen.
@Mr_gadget De (online) monitoring website laad weer, maar geen data ;-)
De 'debug' mode website direct op omvormer hebben ze uitgezet helaas
... Zie SolarEdge monitoring topic... Workaround omslachtig, als hij al werkt, met vragen over garantie.
@coob Die legkosten zijn echt wel prima; zonder schaduw is SolarEdge een onnodig dure oplossing. Als die installateur flexibel is moet je tot een zeer competatief systeem kunnen komen... Oja, geld wat je niet aan SolarEdge uitgeeft: meer panelen = meer opbrengst = meer centen voor @coob
De 'debug' mode website direct op omvormer hebben ze uitgezet helaas
@coob Die legkosten zijn echt wel prima; zonder schaduw is SolarEdge een onnodig dure oplossing. Als die installateur flexibel is moet je tot een zeer competatief systeem kunnen komen... Oja, geld wat je niet aan SolarEdge uitgeeft: meer panelen = meer opbrengst = meer centen voor @coob
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Kan je hier iets over vertellen? ik zit m'n hoofd te breken over de 0 watt die ik zie op -de site, ben ik niet de enige?Ronald schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 10:08:
@Mr_gadget De (online) monitoring website laad weer, maar geen data ;-)
De 'debug' mode website direct op omvormer hebben ze uitgezet helaas... Zie SolarEdge monitoring topic... Workaround omslachtig, als hij al werkt, met vragen over garantie.
Hebben jullie geen digitale meter waarop je gewoon kan zien dat je opwekking hebt?
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Diegenen die heel zenuwachtig worden van monitoringportaalstoringen: https://github.com/jbuehl/solaredge
Over TCP, doet prima (Ik heb er een ethernet kabel in hangen; wi-fi ongetest) ;-)
Power: 1907.10W
Power (Apparent): 1920.30VA
Power (Reactive): -224.08VAr
Power Factor: -99.31%
Total Energy: 1442008Wh
@RodeStabilo Nope, verder dan dat verhaal ben ik ook niet
Over TCP, doet prima (Ik heb er een ethernet kabel in hangen; wi-fi ongetest) ;-)
[ Voor 17% gewijzigd door Ronald op 05-10-2021 10:19 ]
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Ben niet thuis en heb alleen een 'domme' digitale meter.Termy schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 10:13:
Hebben jullie geen digitale meter waarop je gewoon kan zien dat je opwekking hebt?
Interessant, binnenkort eens op het gemakje naar kijken!Ronald schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 10:16:
Diegenen die heel zenuwachtig worden van monitoringportaalstoringen: https://github.com/jbuehl/solaredge
14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)
Ik heb hem nog niet aan een database geknoopt; maar draai example.py vanuit een docker container. Elke seconde uit te lezen als je wil.Peutpeut schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 11:37:
[...]
Interessant, binnenkort eens op het gemakje naar kijken!
Net trouwens firmware geüpdatet, eerste wat me opviel dat de fan een hoop minder gas geeft als hij in productie gaat (das wel fijn, 3 fase is helaas niet fanloos, en de fan die er in zit is niet modelletje Noctua-stil

Niet zelf-installateurs zullen denk ik hun installateur (of SolarEdge support direct?) moeten vragen.
Verder: https://www.solaredge.com/setapp-inverters-firmware
Vanavond eens kijken of ze daar per optimizer mee bedoelen!Three phase inverter with synergy technology now support per unit DC information via SunSpec MPPT model 160 open standards, more details can be found in the Technical Note – SunSpec Logging in SolarEdge Inverters
Verwijderd
Ik was bij Solar Bouwmarkt 3500,- kwijt ex BTW 13x 330 wp en growatt 3600 omvormer en dan had ik niet de goedkoopste panelen gekozen. Ze leggen doorgaans door het hele land.coob schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 09:35:
[...]
Ze rekenen 775 voor het leggen.
Ik ga zelf niet het dak op.
Ik kan nog eens rondkijken in de buurt van Nijmegen.
Tips?
Hier bij Solar Bouwmarkt 3300,- kwijt ex BTW 13x 395 WP en Goodwe 3600 omvormer inclusief leggen, gekocht feb 2021Verwijderd schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 13:39:
[...]
Ik was bij Solar Bouwmarkt 3500,- kwijt ex BTW 13x 330 wp en growatt 3600 omvormer en dan had ik niet de goedkoopste panelen gekozen. Ze leggen doorgaans door het hele land.
(wel zo goedkoop mogelijke panelen
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
:strip_exif()/f/image/CaiGbTeiONgJY8gL0UbfhQNI.jpg?f=fotoalbum_large)
Met regelmaat komt hier de performance van SMA shadefix ter sprake icm schaduw door bomen. In woon midden in een bos. Overal bomen rondom en heb de gok genomen en voor SMA gegaan. Afgelopen half jaar heb ik de performance wat bijgehouden door de kijken welke panelen nu uit gaan. Zeker nu met lagere zon is het effect mooi te zien. Bij bovenstaande foto stonden 4 panelen aan: 152v, 340w (vroege ochtend met 270wp panelen).
/f/image/hPg19oUjjfuYOD9C1Tu8H7uZ.png?f=fotoalbum_large)
Conclusie zo far: shadefix en bomen: gaat prima!
Ik heb een korte vraag, ik heb een Omnik 1K-TL2 welke niet uit gaat na zonsondergang. Hij geeft dan fault aan (dc bus low bij een spanning van ongeveer 2volt dc) overdag werkt alles prima.
Maar naar mijn weten hoort hij uit te gaan. Ik heb ook een omnik 2K-TL en die gaat na zonsondergang netjes uit.
Iemand een idee wat het kan zijn?
Maar naar mijn weten hoort hij uit te gaan. Ik heb ook een omnik 2K-TL en die gaat na zonsondergang netjes uit.
Iemand een idee wat het kan zijn?
Zit zelf aan de volgende zet te denken,
Munchen Solar MSMD370As-60 370WP Perc 6 stuks
Solaredge SE3000 HD Wave
Solaredge P404 Power
Volledige installatie laten doen
€2700,- ex b.t.w. Bij solar bouwmarkt.
2 panelen op het zuid oosten
4 panelen op het zuid westen
Mijn vraag, er is nog ruimte op het dak noord westen. Is het verstandig om daar een of 2 panelen te leggen? Kan dan nog wat van de avond zo’n meepakken.
Solaredge SE3000 HD Wave
Solaredge P404 Power
Mijn vraag, er is nog ruimte op het dak noord westen. Is het verstandig om daar een of 2 panelen te leggen? Kan dan nog wat van de avond zo’n meepakken.
Ja. Ze doen het dan niet alleen in de avond hoor. 's middags zullen ook nog wel wat genereren.vincent_1971 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 09:25:
Solaredge SE3000 HD Wave
Solaredge P404 Power
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Ik zou ff goed uitzoeken of dat wel goed gaat, zo'n korte string met ook nog verschillende orientaties... SolarEdge staat er bekend om daar slecht mee om te kunnen gaan, zie bijv: Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?vincent_1971 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 09:25:
Solaredge SE3000 HD Wave
Solaredge P404 Power
Bovendien lijkt het me voor zo'n kleine installatie sowieso kosteneffectiever om micro-omvormers te gebruiken?
Je doelt die op enphase of time Micro omvormers?mcDavid schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 09:46:
[...]
Ik zou ff goed uitzoeken of dat wel goed gaat, zo'n korte string met ook nog verschillende orientaties... SolarEdge staat er bekend om daar slecht mee om te kunnen gaan, zie bijv: Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?
Bovendien lijkt het me voor zo'n kleine installatie sowieso kosteneffectiever om micro-omvormers te gebruiken?
Enphase zou voor 6 panelen ook al goedkoper zijn denk ik ja. Maar als je 2 APS QS1's ophangt hou je méér dan genoeg geld over om die 2 panelen op noordwest er nog bij te leggen. (ga ik er vanuit dat ze een beetje bij elkaar in de buurt zitten wel)vincent_1971 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:15:
[...]
Je doelt die op enphase of time Micro omvormers?
heb je nou rode/oranje panelen of kijk ik echt verkeerd?tijmeng schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 18:43:
[Afbeelding]
Met regelmaat komt hier de performance van SMA shadefix ter sprake icm schaduw door bomen. In woon midden in een bos. Overal bomen rondom en heb de gok genomen en voor SMA gegaan. Afgelopen half jaar heb ik de performance wat bijgehouden door de kijken welke panelen nu uit gaan. Zeker nu met lagere zon is het effect mooi te zien. Bij bovenstaande foto stonden 4 panelen aan: 152v, 340w (vroege ochtend met 270wp panelen).
[Afbeelding]
Conclusie zo far: shadefix en bomen: gaat prima!
Nee, dit zou ik niet doen; je hebt nu te weinig producerende panelen per orientatie.vincent_1971 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 09:25:
Solaredge SE3000 HD Wave
Solaredge P404 Power
Als je per se solar edge wil, pak dan een m2640 en se2000m omvormer; deze zijn specifiek bedoeld voor kleine strings zoals deze. Daar sluit je 8 panelen op aan (ik zou dus altijd voor die extra panelen gaan) en gaan!
Zit je niet vast aan solaredge, kijk dan idd eens naar micro omvormers.
[ Voor 11% gewijzigd door teacher op 06-10-2021 11:07 ]
Wise enough to play the fool
Lijken hier ook rood, lijkt ook alsof ze over de nok liggen, geen problemen met de wind?ApC_IcE schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:44:
[...]
heb je nou rode/oranje panelen of kijk ik echt verkeerd?
Black Pearl - tribute to Pearl Jam klik
Met die plots sterk stijgende kwh prijzen, zijn ook de teruglevertarieven omhoog geknald. Ik zie nu terugleververgoeding van 23 cent! Dan loopt het ineens enorm om een gigantisch overschot te hebben of om maar bij te leggen.
23 cent terugleververgoedingpadoempats schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 16:26:
Met die plots sterk stijgende kwh prijzen, zijn ook de teruglevertarieven omhoog geknald. Ik zie nu terugleververgoeding van 23 cent! Dan loopt het ineens enorm om een gigantisch overschot te hebben of om maar bij te leggen.
Budget Energie geeft die nubvdbos schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 16:31:
[...]
23 cent terugleververgoedingWaar zie je die?
Nee hoor, 24.8 heb ik net afgesloten.
Zelfde als nle trouwens
1 PVoutput . Dongen NB
Link?
Screenshot?
Heb jij geen gas licht punt com?
1 PVoutput . Dongen NB
Gaslicht.com -> hoge teruglevering invullen ... en dan komt deze bovenaan met 23c terugleververgoeding
Dat is niet gaslicht, dat is de leverancier zelf die nieuwe klanten andere contracten aanbiedt als bestaande klanten.Verwijderd schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 18:19:
Werkt niet
[Afbeelding]
Edit, blijkbaar moet je bij gaslicht verplicht overstappen.
Maar meer daarover kan in Overstappen naar een nieuwe energieleverancier besproken worden...
[ Voor 10% gewijzigd door mcDavid op 06-10-2021 18:30 ]
Greenchoice geeft 26,5 cent (maar wel hogere vast kosten).padoempats schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 16:26:
Ik wacht nog even totdat (ik hoop) het nog hoger wordt. Ik lever 7500kWh terug.
het is al jaren een goed idee geweest om een gigantisch overschot te hebben. de huidige ontwikkelingen zijn slechts een mooie bonuspadoempats schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 16:26:
Zonder gas misschien?Verwijderd schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 18:19:
Werkt niet
[Afbeelding]
Edit, blijkbaar moet je bij gaslicht verplicht overstappen.
:strip_exif()/f/image/8EM7SGk1oVXHQF6BSHIWThKu.jpg?f=fotoalbum_large)
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Ja, echter 140ct/m3 gas. Bizarre prijzen voor teruglevering. We raken behoorlijk offtopic maar toch leuke lokkertjes.padoempats schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 16:41:
[...]
Gaslicht.com -> hoge teruglevering invullen ... en dan komt deze bovenaan met 23c terugleververgoeding
Hoe meer ik mezelf inlees hoe lastiger ik het vind om te bepalen wat ik nou moet nemen.
Merk panelen of goedkope panelen.
Single omvormer of micro omvormers.
Je verbruik afdekken of max nemen.
Maandag komt er een panelenboer langs maar dan moet je ook maar weer afwachten of je echt goed advies krijgt.
Maandag komt er een panelenboer langs maar dan moet je ook maar weer afwachten of je echt goed advies krijgt.
Vul deze ff in, dan heb je wat om mee te sparren na het weekend.coob schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 20:43:
Hoe meer ik mezelf inlees hoe lastiger ik het vind om te bepalen wat ik nou moet nemen.
Tips bij openen offerte topic zonnepanelen
Tja, ik twijfel ook om mijn eigen verbruik af te dekken (circa 12 panelen), of iets meer te nemen om het meerverbruik van koken op inductie en montage airco op te vangen (circa 16 panelen, airco en keuken komen binnen circa 3 maanden) of gewoon all the way te gaan en 24 panelen te nemen zodat ik bij een eventuele elektrische auto of warmtepomp wat meer zelfvoorzienend ben.coob schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 20:43:
@coob @slagroomsoes Zo veel mogelijk, Goedkope panelen, Meestal goedkope omvormer (specifieke situaties/wensen kunnen omvormer veranderen). Dat systeem in de signature hieronder... Uitgerekend met de tarieven van een paar maanden terug... is niet zo groot omdat ik het met mijn verbruik van <2500kWh 'nodig' heb.
Overtuig jezelf: gaslicht.com: 1) Huidige verbruik stroom+gas vs 2) Verbruik=Opwek + gas vs 3) Verbruik+maximale opwek + gas vs 4) Verbruik+maximale opwek+ 2.5*m3gas extra kWh en geen gas.
4) is dus scenario warmtepomp
Overtuig jezelf: gaslicht.com: 1) Huidige verbruik stroom+gas vs 2) Verbruik=Opwek + gas vs 3) Verbruik+maximale opwek + gas vs 4) Verbruik+maximale opwek+ 2.5*m3gas extra kWh en geen gas.
4) is dus scenario warmtepomp
[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 06-10-2021 21:35 ]
Is er een andere mogelijkheid dan alle vergelijkers afspeuren om te zien waar de hoogste terugleververgoeding gegeven wordt? Ik heb niet echt een site (of pagina op een vergelijker) kunnen vinden waar een top-10 ofzo vermeld staat
@slagroomsoes heb je niet gezien wat er met de energieprijzen gebeurd is?
Je hele dak volleggen was de afgelopen paar jaar al het standaard advies hier, maar met de huidige terugleverprijzen is dat echt een no-brainer. Eigen gebruik is totaal niet relevant meer.
Je hele dak volleggen was de afgelopen paar jaar al het standaard advies hier, maar met de huidige terugleverprijzen is dat echt een no-brainer. Eigen gebruik is totaal niet relevant meer.
Het makkelijkste is toch gewoon een vergelijker invullen? Die neemt dat automatisch mee als je een overschot hebt. Ik heb een wat lager teruglevertarief dan de concurrent, maar doordat bij die leverancier de welkomstbonus (veel) hoger is, is het onderaan de streep een stuk voordeliger dan die paar honderd KWh voor een paar cent meer terug te leveren.Niek_ schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 08:24:
Is er een andere mogelijkheid dan alle vergelijkers afspeuren om te zien waar de hoogste terugleververgoeding gegeven wordt? Ik heb niet echt een site (of pagina op een vergelijker) kunnen vinden waar een top-10 ofzo vermeld staat
Heb n.a.v. wat commentaar de set wat aangepast
JA solar 380Wp 3 stuks ( west )
Trina Vertex 400 Wp 6 stuks ( zuid )
Goodwe GW3000D-NS
Montage laat ik doen
Totaalprijs €2826 ( solar bouwmarkt )
Op Sonny design haal ik zo’n 3000kWh
De reden waarom ik voor een Goodwe gekozen heb is er zijn zijn 2 Mppt en de voltage range is vanaf 80V. Bij SB is deze vanaf100V.
Is het nog verstandig om Micro omvormers toe te passen?
JA solar 380Wp 3 stuks ( west )
Trina Vertex 400 Wp 6 stuks ( zuid )
Goodwe GW3000D-NS
Montage laat ik doen
Totaalprijs €2826 ( solar bouwmarkt )
Op Sonny design haal ik zo’n 3000kWh
De reden waarom ik voor een Goodwe gekozen heb is er zijn zijn 2 Mppt en de voltage range is vanaf 80V. Bij SB is deze vanaf100V.
Is het nog verstandig om Micro omvormers toe te passen?
Algemene vraag:
Ik heb een 3x25a meterkast en heb ook een 1 fase Solaredge systeem draaien. Deze wordt ingevoerd op L2.
Nu wil ik mogelijk wat panelen gaan bijplaatsen op onze veranda. Dit wil ik door lastige beschaduwing met Enphase gaan doen. Enpashe kun je kopen in 1 of 3 fase uitvoering. Ik wil denk ik 8 paneeltjes gaan plaatsen. Hoe zit dat met Enphase? Kan ik bij wijze van spreken ook als ik 1 paneel heb naar een 3 fasen uitvoering gaan? Of kan ik beter gewoon de 1 fase variant kiezen en in de meterkast gaan invoeren op een andere fase als waar mijn huidige solaredge zit? Bij solaredge (en andere reguliere omvormers) weet ik dat je een minimaal aantal panelen moet hebben om 3 fasen te laten draaien, maar ik snap niet hoe dat zit bij een Enphase systeem.
Ik heb een 3x25a meterkast en heb ook een 1 fase Solaredge systeem draaien. Deze wordt ingevoerd op L2.
Nu wil ik mogelijk wat panelen gaan bijplaatsen op onze veranda. Dit wil ik door lastige beschaduwing met Enphase gaan doen. Enpashe kun je kopen in 1 of 3 fase uitvoering. Ik wil denk ik 8 paneeltjes gaan plaatsen. Hoe zit dat met Enphase? Kan ik bij wijze van spreken ook als ik 1 paneel heb naar een 3 fasen uitvoering gaan? Of kan ik beter gewoon de 1 fase variant kiezen en in de meterkast gaan invoeren op een andere fase als waar mijn huidige solaredge zit? Bij solaredge (en andere reguliere omvormers) weet ik dat je een minimaal aantal panelen moet hebben om 3 fasen te laten draaien, maar ik snap niet hoe dat zit bij een Enphase systeem.
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
Wij hebben een nieuwbouwwoning gekocht en ik wil misschien achteraf zelf panelen laten plaatsen. De voorbereiding wil ik nu al laten doen aan de aannemer, zoals een loze leiding vanaf de meterkast naar de omvormer, maar wat is er nog meer nodig en wat kan ik al als voorbereiding laten treffen?
- Loze leiding meterkast -> omvormer.
- Wat nog meer?
- Wat nog meer?
EU DNS: 86.54.11.100
Je kan bij Enphase met 3 panelen gewoon 3 fase doen. bij 1 en 2 weet ik eerlijk gezegd niet. Dat heb ik nooit gedaan.Japie.G schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 09:27:
Algemene vraag:
Dus als je zoals ik een 3 fase meterkast hebt is het met enphase gewoon altijd de beste optie om ook de 3 fase envoy s erbij te nemen. En als er op enig moment maar 1 van de 8 panelen in de zon ligt werkt het nog steeds? Ik ga gebruik maken van de iq7a micro inverters. Iemand die dat kan bevestigen of juist ontkrachten?ApC_IcE schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 09:30:
[...]
Je kan bij Enphase met 3 panelen gewoon 3 fase doen. bij 1 en 2 weet ik eerlijk gezegd niet. Dat heb ik nooit gedaan.
De 3 fase unit / bekabeling is duurder met 3 fase. Met een 3 fasen envoy zullen er in het geval van 8 panelen normaal gesproken in groepjes van 3 of 2 per fase worden aangesloten. Je zou er ook voor kunnen kiezen alle panelen op 1 fase te zetten. In het voorbeeld van @ApC_IcE met 1 of 2 panelen zullen er dus 1 of 2 fases gebruikt worden.Japie.G schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 09:40:
[...]
Dus als je zoals ik een 3 fase meterkast hebt is het met enphase gewoon altijd de beste optie om ook de 3 fase envoy s erbij te nemen. En als er op enig moment maar 1 van de 8 panelen in de zon ligt werkt het nog steeds? Ik ga gebruik maken van de iq7a micro inverters. Iemand die dat kan bevestigen of juist ontkrachten?
Met micro-omvormers heb je naar mijn weten sowieso geen last van schaduw (die panelen zullen dan gewoon minder leveren).
[ Voor 5% gewijzigd door tarlitz op 07-10-2021 09:45 ]
Ahh okee. Als ik het goed begrijp.. als ik een 3 fase envoy en 3 fase q relais koop en ik sluit daar maar 1 paneel (1 micro inverter) op aan dan zal slechts 1 fase ‘gevoed’ worden. Vanaf 3 panelen of meer gaan alle fasen gevoed worden?
Ik ga nu voor 8 panelen maar wellicht leg ik er daar in de toekomst nog 4 bij. Dan wordt dat wellicht krap aan voor 1 fase. Vandaar mijn vraag of ik zonder problemen de boel nu al op 3 fasen kan aansluiten.. hoewel 12 panelen ook nog wel op 1 fase kan 🙈 Twijfel wat verstandig is..
Ik ga nu voor 8 panelen maar wellicht leg ik er daar in de toekomst nog 4 bij. Dan wordt dat wellicht krap aan voor 1 fase. Vandaar mijn vraag of ik zonder problemen de boel nu al op 3 fasen kan aansluiten.. hoewel 12 panelen ook nog wel op 1 fase kan 🙈 Twijfel wat verstandig is..
[ Voor 7% gewijzigd door Japie.G op 07-10-2021 09:51 ]
Nou... ja en nee... Op die manier heb je geen gelijke belasting over je fasen. Het is dus geen échte 3-fasen oplossing. Maar alsnog beter dan alles op één fase natuurlijk. Als ik zelf een enphase systeem zou aanleggen zou ik het idd ook op deze manier doen.ApC_IcE schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 09:30:
[...]
Je kan bij Enphase met 3 panelen gewoon 3 fase doen. bij 1 en 2 weet ik eerlijk gezegd niet. Dat heb ik nooit gedaan.
Op de site van bijvoorbeeld solarbouwmarkt staat bij het 3 fase pakketje dat die geschikt is vanaf 13 panelen. En bij Enphase kan ik ook niet precies vinden hoe de werking van die systemen zijn. Lastig ;-) Bedankt voor de input!mcDavid schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 09:59:
[...]
Nou... ja en nee... Op die manier heb je geen gelijke belasting over je fasen. Het is dus geen échte 3-fasen oplossing. Maar alsnog beter dan alles op één fase natuurlijk. Als ik zelf een enphase systeem zou aanleggen zou ik het idd ook op deze manier doen.
@Japie.G Het driefasige Q-relais kan ook tweefasige en enkelfasige toepassingen ondersteunen volgens de installatie instructie. "PROGRAMMA VOOR 1 of 2 FASEGEBRUIK"
Je zou volgens mij ook met verschillende 1-fasige Q-kabels naar de micro's kunnen gaan en elke Q-kabel op een andere fase aansluiten van het Q-relais om zo je eigen verdeling over de 3 fases te maken.
Omdat je al een SolarEdge omvormer op L2 hebt zitten zou ik je micro's dan op L1 en L3 zetten en L2 op het Q-relais niet gebruiken of de oriëntatie moet totaal anders zijn.
Maar ik ben bang dat het gebruik van 1, 2 of 3 fases op het Q-relais in fase volgorde geprogrameerd kan worden en niet random. Dus dan zou je de SolarEdge naar L3 moeten verhuizen.
Je zou volgens mij ook met verschillende 1-fasige Q-kabels naar de micro's kunnen gaan en elke Q-kabel op een andere fase aansluiten van het Q-relais om zo je eigen verdeling over de 3 fases te maken.
Omdat je al een SolarEdge omvormer op L2 hebt zitten zou ik je micro's dan op L1 en L3 zetten en L2 op het Q-relais niet gebruiken of de oriëntatie moet totaal anders zijn.
Maar ik ben bang dat het gebruik van 1, 2 of 3 fases op het Q-relais in fase volgorde geprogrameerd kan worden en niet random. Dus dan zou je de SolarEdge naar L3 moeten verhuizen.
[ Voor 27% gewijzigd door Rouske op 07-10-2021 10:40 ]
Netwerk aansluiting voor omvormer?c-nan schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 09:28:
Wij hebben een nieuwbouwwoning gekocht en ik wil misschien achteraf zelf panelen laten plaatsen. De voorbereiding wil ik nu al laten doen aan de aannemer, zoals een loze leiding vanaf de meterkast naar de omvormer, maar wat is er nog meer nodig en wat kan ik al als voorbereiding laten treffen?
- Wat nog meer?
Bouw je op een "oude" (pre-BENG) omgevingsvergunning?
Anders moet je bij oplevering al voldoende PV hebben om (bij oplevering verplicht) energielabel te verkrijgen.
[ Voor 14% gewijzigd door Batilan op 07-10-2021 10:38 ]
We krijgen standaard al 9 panelen, maar dit wil ik uitbreiden met 8 tot 12 panelen, via de aannemer kost een 310 Wp paneel 560 euro inclusief BTW.Batilan schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 10:36:
[...]
Netwerk aansluiting voor omvormer?
Bouw je op een "oude" (pre-BENG) omgevingsvergunning?
Anders moet je bij oplevering al voldoende PV hebben om (bij oplevering verplicht) energielabel te verkrijgen.
Ik had gehoopt dat ik dit achteraf voor minder geld zou kunnen laten doen.
Dat gaat zeker lukkenc-nan schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 10:54:
[...]
Ik had gehoopt dat ik dit achteraf voor minder geld zou kunnen laten doen.
Maar dan heb je dus al een omvormer en een aansluiting / leiding van die omvormer naar de meterkast?
Of komt je aanvullende PV op een heel ander deel van je woning?
Afhankelijk van de situatie moet je wellicht ook nog iets doen om de DC kabels naar je omvormer te krijgen.
Wellicht een eigen topic openen om de situatie in wat meer detail te beschrijven?
Zie ook de link aan het einde van deze pagina.
[ Voor 51% gewijzigd door Batilan op 07-10-2021 11:02 ]
Bedankt voor de info. Ik bedenk me dat ik iets heel doms over het hoofd heb gezien. Ik heb vanuit de meterkast naar de veranda een YMVK kabel liggent bv van eventuele zonnepanelen. Maar als ik drie fasig wil aansluiten moet ik natuurlijk ook een zodanige kabel van de veranda naar de meterkast hebben liggenRouske schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 10:28:
@Japie.G Het driefasige Q-relais kan ook tweefasige en enkelfasige toepassingen ondersteunen volgens de installatie instructie. "PROGRAMMA VOOR 1 of 2 FASEGEBRUIK"

Nogmaals dank voor het meedenken allen. Ik ben een stukje wijzer!
Vanwege 2 grote bomen aan de zijkant van het huis heb ik behoorlijk veel schaduw op mijn dak (bovenkant foto is noorden).
Met Sunny Designer heb ik de volgende opzet laten doorrekenen (Bovenkant is Noord):
/f/image/7KOdjmYoMnGWi7uxYjObruNK.png?f=fotoalbum_large)
De getallen op de zonnepanelen geven het rendementsverlies weer op jaarbasis.
Zouden jullie het uberhaupt aandurven om panelen te leggen en zoja, met een stringinverter of toch met microinverters?
Als ik per paneel het rendementsverlies verreken kom ik in totaal aan 3283Wp ipv 3750Wp wat er op mijn dak ligt.
Op basis van 10x 375Wp panelen en Enphase micro-inverters kom ik (na BTW teruggave) bij Solar Bouwmarkt inclusief installatie op E 1,10/Wp.
Kies ik een string-inverter (Bijv een Goodwe 3KW) dan wordt het E 0,90/Wp.
Twee vragen dus die ik voor mezelf probeer te beantwoorden:
- Heeft het leggen van panelen zin?
- Welke inverter ga ik gebruiken als ik de 1e vraag positief is beantwoord?
Met Sunny Designer heb ik de volgende opzet laten doorrekenen (Bovenkant is Noord):
/f/image/7KOdjmYoMnGWi7uxYjObruNK.png?f=fotoalbum_large)
Zouden jullie het uberhaupt aandurven om panelen te leggen en zoja, met een stringinverter of toch met microinverters?
Als ik per paneel het rendementsverlies verreken kom ik in totaal aan 3283Wp ipv 3750Wp wat er op mijn dak ligt.
Op basis van 10x 375Wp panelen en Enphase micro-inverters kom ik (na BTW teruggave) bij Solar Bouwmarkt inclusief installatie op E 1,10/Wp.
mi moet in de startpost ook een stukje over de voordelen van 1 fase.Japie.G schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 11:01:
[...]
Bedankt voor de info. Ik bedenk me dat ik iets heel doms over het hoofd heb gezien. Ik heb vanuit de meterkast naar de veranda een YMVK kabel liggent bv van eventuele zonnepanelen. Maar als ik drie fasig wil aansluiten moet ik natuurlijk ook een zodanige kabel van de veranda naar de meterkast hebben liggenNu kan ik die kabel natuurlijk wel vervangen, maar ik denk dat het toch in alle opzichten makkelijker is om er toch gewoon een 1 fase systeem van te maken en die op L1 of L3 in te voeren..
Nogmaals dank voor het meedenken allen. Ik ben een stukje wijzer!
het maakt voor je slimme meter niks uit of je 3 of 1 fase neemt, voor de belasting ook niet. Wat wel meespeelt is een fase onbalans tijdens de zonnige periode. Als je 3 fase hebt en 1 fase gaat over de toegestane spanning dan gaat ie uit..Bij een 1 fase systeem kun je evt gaan wisselen naar een minder zwaar belaste fase
diskeltische lurker
Zo werkt dat niet. Als je een 3-fasen systeem hebt, is de spanningsval 6x lager dan bij een 1-fase systeem. Als je fases ook nog ongelijk belast worden (verbruikers op een andere fase) wordt dat verschil nog groter. Als het verschil in spanning op de fases zó groot is dat je 3-fasen omvormer zou uitvallen terwijl een 1-fase omvormer op een andere fase wel zou werken, wordt het tijd dat je je netbeheerder belt, want dan staat er een wijktrafo in de fik.technopeuter schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 12:04:
[...]
Wat wel meespeelt is een fase onbalans tijdens de zonnige periode. Als je 3 fase hebt en 1 fase gaat over de toegestane spanning dan gaat ie uit..Bij een 1 fase systeem kun je evt gaan wisselen naar een minder zwaar belaste fase
@Zerobase dit lijkt me een perfecte systeem voor SolarEdge. Maar gevoelsmatig zou je ook gewoon met een stringomvormer (met schaduwmanagement) af moeten kunnen. De opbrengst zal dan ongetwijfeld iets lager zijn, maar de kostprijs ook. Moeilijk te zeggen wat de beste investering is. Met de huidige energieprijzen gaat de balans wel eerder naar SolarEdge/micro's denk ik, want iedere kWh extra telt nu 2x zo hard aan.
[ Voor 20% gewijzigd door mcDavid op 07-10-2021 12:17 ]
We krijgen inderdaad al standaard 9 panelen inclusief omvormer etc.Batilan schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 10:56:
[...]
Dat gaat zeker lukken
Maar dan heb je dus al een omvormer en een aansluiting / leiding van die omvormer naar de meterkast?
Of komt je aanvullende PV op een heel ander deel van je woning?
Afhankelijk van de situatie moet je wellicht ook nog iets doen om de DC kabels naar je omvormer te krijgen.
Wellicht een eigen topic openen om de situatie in wat meer detail te beschrijven?
Zie ook de link aan het einde van deze pagina.
Topic aangemaakt: Zonnepanelen nieuwbouw door aannemer of achteraf
Een 2e loze leiding voor utp als je dat wenst.c-nan schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 09:28:
- Wat nog meer?
Eventueel een 3e loze leiding voor een uitbreiding, maar er valt eigenlijk alleen iets over te zeggen als je iets meer info geeft
Ik kreeg van een PV installateur het advies de energierekening op naam van mijn partner te zetten omdat ik zelf ZZP-er ben.
Dit zou voordelen hebben wat betreft BTW.
Ik schaf de panelen particulier aan. Ik zie echter niet wat de voordelen zijn, kan iemand dat uitleggen?
Ik denk dat de BTW van aanschaf ook terug te vragen is via ZZP onderneming.
https://www.belastingdien...anelen-ik-ben-particulier
edit: Of gaat het om BTW over teruggeleverde energie, die dan op naam van mijn partner zou staan, en die onder de EUR 1800 grens/jaar blijft?
https://www.belastingdien...ekocht-ik-ben-particulier
Ik schaf de panelen particulier aan. Ik zie echter niet wat de voordelen zijn, kan iemand dat uitleggen?
Ik denk dat de BTW van aanschaf ook terug te vragen is via ZZP onderneming.
https://www.belastingdien...anelen-ik-ben-particulier
edit: Of gaat het om BTW over teruggeleverde energie, die dan op naam van mijn partner zou staan, en die onder de EUR 1800 grens/jaar blijft?
https://www.belastingdien...ekocht-ik-ben-particulier
[ Voor 42% gewijzigd door likewise op 07-10-2021 13:22 ]
Je kan dan de btw terugvragen? Moet de energie thuis ook op naam van je partner staan.likewise schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 13:14:
Ik kreeg van een PV installateur het advies de energierekening op naam van mijn partner te zetten omdat ik zelf ZZP-er ben.
https://ondernemersplein....oor-uw-bedrijf-of-woning/
Op jouw naam zal je steeds de btw moeten aftrekken. Terwijl je partner kan kiezen voor afkopen.
Scheelt wat gedoe, weet niet of het financieel uitmaakt.
[ Voor 12% gewijzigd door Kodess op 07-10-2021 13:18 ]
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
"De btw over de aanschaf en installatie van uw zonnepanelen vraagt u terug met de btw-aangifte die u altijd al doet"Kodess schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 13:17:
[...]
Je kan dan de btw terugvragen? Moet de energie thuis ook op naam van je partner staan.
bron: https://www.belastingdien...panelen-ik-ben-ondernemer
Welke BTW waarvan aftrekken?Op jouw naam zal je steeds de btw moeten aftrekken.
Afkopen van BTW?Terwijl je partner kan kiezen voor afkopen.
Daarom wil ik het even uitzoeken.Scheelt wat gedoe, weet niet of het financieel uitmaakt.
Ga ik problemen krijgen op zonnige dagen als ik 2x een 1 fase solar systeem op respectievelijk L1 en L2 aansluit dan? L3 is dan dus solar vrij..mcDavid schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 12:12:
[...]
Zo werkt dat niet. Als je een 3-fasen systeem hebt, is de spanningsval 6x lager dan bij een 1-fase systeem. Als je fases ook nog ongelijk belast worden (verbruikers op een andere fase) wordt dat verschil nog groter. Als het verschil in spanning op de fases zó groot is dat je 3-fasen omvormer zou uitvallen terwijl een 1-fase omvormer op een andere fase wel zou werken, wordt het tijd dat je je netbeheerder belt, want dan staat er een wijktrafo in de fik.
@Zerobase dit lijkt me een perfecte systeem voor SolarEdge. Maar gevoelsmatig zou je ook gewoon met een stringomvormer (met schaduwmanagement) af moeten kunnen. De opbrengst zal dan ongetwijfeld iets lager zijn, maar de kostprijs ook. Moeilijk te zeggen wat de beste investering is. Met de huidige energieprijzen gaat de balans wel eerder naar SolarEdge/micro's denk ik, want iedere kWh extra telt nu 2x zo hard aan.
N.a.v. advies hier boven een eigen topic gestart: Zonnepanelen nieuwbouw door aannemer of achteraftwain4me schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 13:05:
[...]
Een 2e loze leiding voor utp als je dat wenst.
Eventueel een 3e loze leiding voor een uitbreiding, maar er valt eigenlijk alleen iets over te zeggen als je iets meer info geeft
Soortgelijke casus hier, waarbij ik denk ik iets zuiderlijker lig (192 graden), maar ook een flinke boom rechtsvoor/naast de woning. MIjn installatie doet tot een uur of 11 weinig (meestal 1 tot 2 kWh totaal op een gemiddelde septemberdag), maar daarna draait de zon langzaam om de boom heen en levert dit flinke productie op.Zerobase schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 12:02:
Vanwege 2 grote bomen aan de zijkant van het huis heb ik behoorlijk veel schaduw op mijn dak (bovenkant foto is noorden).
[Afbeelding]
Ik heb zelf solaradge liggen, dat lijkt me uitstekend geschikt voor jouw situatie.
Ik heb me ook even wat beter ingelezen. Wat er dus particulier wordt gedaan is gebruik maken van de KOR, en ik denk dat jij daar geen gebruik van kan maken als ZZP'er (ik neem aan dat je meer dan 20k per jaar binnenhaalt). Dus je partner wordt ook ZZP'er met alleen maar zonneenergie als product, en omdat dat onder de 20000 per jaar blijft kan je partner de investering in het materiaal zonder btw rekenen.likewise schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 13:28:
[...]
"De btw over de aanschaf en installatie van uw zonnepanelen vraagt u terug met de btw-aangifte die u altijd al doet"
bron: https://www.belastingdien...panelen-ik-ben-ondernemer
[...]
Welke BTW waarvan aftrekken?
[...]
Afkopen van BTW?
[...]
Daarom wil ik het even uitzoeken.
Jij als ZZP'er mag dat ook, maar omdat je niet in de KOR valt moet je dus de btw op de gebruikelijke ZZP manier regelen. En niet alleen voor materiaal kosten maar ook je 'verkoop' van energie naar je energieleverancier.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
@Kodess en @likewise
Voor alle BTW / KOR vragen en antwoorden graag verder op: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Voor alle BTW / KOR vragen en antwoorden graag verder op: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
[ Voor 10% gewijzigd door Rouske op 07-10-2021 14:23 ]
Nog een loze leiding voor UTPc-nan schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 09:28:
- Wat nog meer?
Na veel lezen hier op het forum, recent eindelijk de knoop doorgehakt. Vorige week maandag de bestelling geplaatst en betaald. Een dikke week later (afgelopen dinsdag) is de boel werkend geïnstalleerd. Wat een snelheid tussen bestellen en opleveren! Hulde voor de installateur.
Nu onwijs blij met 4x375wp longi solar op schuin dak, 5x455wp longi solar op plat dak. Alles vol op het zuiden gericht.
Met Enphase omvormers.
De eerste 22kwh is al opgewekt. En dat in net iets meer dan 48 uur!
Nu onwijs blij met 4x375wp longi solar op schuin dak, 5x455wp longi solar op plat dak. Alles vol op het zuiden gericht.
Met Enphase omvormers.
De eerste 22kwh is al opgewekt. En dat in net iets meer dan 48 uur!
Dat is (obv deze info) onmogelijk te zeggen. Het is beter dan alles op één fase aansluiten iig. Maar niet zo goed als een echte 3-fasen omvormer.Japie.G schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 13:53:
[...]
Ga ik problemen krijgen op zonnige dagen als ik 2x een 1 fase solar systeem op respectievelijk L1 en L2 aansluit dan? L3 is dan dus solar vrij..
Ok, dat is me dan duidelijk.
Verder heb ik een afstand te overbruggen van zo'n 25m kabel van de veranda naar de meterkast. Hoe is dat het verstandigst aan te pakken? EnvoyS met de groepjes in de veranda? Of het hele zaakje in de meterkast aansluiten?
/f/image/1qEg5WyCiLSCp4CbzXyQ09aw.png?f=fotoalbum_medium)
Het hele gedeelte in het groen in de veranda hangen en verder met lange kabel op de hoofdaansluiting zetten in de meterkast? Of het geelte in het rood over de lange kabel naar de meterkast en de rest van de benodigde hardware in de meterkast bouwen?
Verder heb ik een afstand te overbruggen van zo'n 25m kabel van de veranda naar de meterkast. Hoe is dat het verstandigst aan te pakken? EnvoyS met de groepjes in de veranda? Of het hele zaakje in de meterkast aansluiten?
/f/image/1qEg5WyCiLSCp4CbzXyQ09aw.png?f=fotoalbum_medium)
Het hele gedeelte in het groen in de veranda hangen en verder met lange kabel op de hoofdaansluiting zetten in de meterkast? Of het geelte in het rood over de lange kabel naar de meterkast en de rest van de benodigde hardware in de meterkast bouwen?
[ Voor 53% gewijzigd door Japie.G op 07-10-2021 15:43 ]
Ik zou het gedeelte tot het ferriet in de veranda hangen en dan met een lange kabel naar de meterkast. Zou onderweg als het even kan nog een paar ferrietten erin doen.
Idee bij mij erachter is dat er een aardlekschakelaar dicht bij de bron zit. Daarnaast neem ik aan dat er het ampèrage door de micro omvormers varieert. Over lange afstanden kan dat invloed hebben op de spanning. Niet zo waarschijnlijk aangezien je met afgeschermd draad werkt maar dan nog.
Daarbij scheelt het ook (duur) draad.
Idee bij mij erachter is dat er een aardlekschakelaar dicht bij de bron zit. Daarnaast neem ik aan dat er het ampèrage door de micro omvormers varieert. Over lange afstanden kan dat invloed hebben op de spanning. Niet zo waarschijnlijk aangezien je met afgeschermd draad werkt maar dan nog.
Okee! Dus alles in het groene gedeelte in de veranda, en dan ook nog een ferriet in de meterkast is het verstandigst?vincent_1971 schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 16:31:
Ik zou het gedeelte tot het ferriet in de veranda hangen en dan met een lange kabel naar de meterkast. Zou onderweg als het even kan nog een paar ferrietten erin doen.
Aangezien dit microomvormers zijn komt er alleen AC van de strings af. Dus ja, het amperage zal wel variëren uiteraard, afhankelijk van de bezonning, maar dat verandert niet of ik nou de lange kabel voor de groepen/envoy zet of daarna (hoe je het maar bekijkt> De daadwerkelijke omvormer zit onder de panelen. Ik zat meer te denken aan communicatieproblemen naar de envoy toe. Voor zover ik zie werkt die middels een Ethernet over Powerline principe.
[ Voor 23% gewijzigd door Japie.G op 07-10-2021 18:15 ]
Ik zo dan voor een goede kwaliteitskabel gaan..wellicht een grondkabel? Noem maar iets. Hoe die envoy communiceert zie de handleiding. Lijkt me logisch dat die over powerline communiceert. Zou die zelf ook onder de veranda doen. Misschien eens op internet kijken waar ze die plaatsen?
Denk eraan dat als de saldering (ooitslagroomsoes schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 21:15:
Tja, ik twijfel ook om mijn eigen verbruik af te dekken (circa 12 panelen), of iets meer te nemen om het meerverbruik van koken op inductie en montage airco op te vangen (circa 16 panelen, airco en keuken komen binnen circa 3 maanden) of gewoon all the way te gaan en 24 panelen te nemen zodat ik bij een eventuele elektrische auto of warmtepomp wat meer zelfvoorzienend ben.
Kernion al naar 28c/kwh terugleververgoeding. Gauw volleggen die daken
Ik denk er hiet aan mijn 7 panelen uit te breiden met nog 8, allemaal eigen micro omvormer, met als doel wat minder gas te gebruiken qua verwarming en daarvoor in de plaats electrisch/IR te verwarmen.
Echter... Verwarming heb je nodig in de donkere maanden en in de avonduren. Laat er dan nu net geen zon zijn.
Heeft zoiets dan nog zin om te ondernemen?
Huidig verbuik:

Gas rond de 1400m3
Echter... Verwarming heb je nodig in de donkere maanden en in de avonduren. Laat er dan nu net geen zon zijn.
Huidig verbuik:

Gas rond de 1400m3
Godfather Bodybuilding topic reeks
In basis het dakvlak volleggen, van al het andere krijg je spijt.slagroomsoes schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 21:15:
[...]
Tja, ik twijfel ook om mijn eigen verbruik af te dekken (circa 12 panelen), of iets meer te nemen om het meerverbruik van koken op inductie en montage airco op te vangen (circa 16 panelen, airco en keuken komen binnen circa 3 maanden) of gewoon all the way te gaan en 24 panelen te nemen zodat ik bij een eventuele elektrische auto of warmtepomp wat meer zelfvoorzienend ben.
Ik zeg in basis omdat het bij "normale" energie prijzen lastiger is om dure oplossingen terug te verdienen.
cop 1 verwarming moet je niet doen om gas te besparen.MrJ schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 11:40:
Ik denk er hiet aan mijn 7 panelen uit te breiden met nog 8, allemaal eigen micro omvormer, met als doel wat minder gas te gebruiken qua verwarming en daarvoor in de plaats electrisch/IR te verwarmen.
Huidig verbuik:
[Afbeelding]
Gas rond de 1400m3
de berekening zoals ik de in de zomer zou hebben gemaakt
21 cent per kWH 11 cent per kWh terugleveren
kosten gas 80 cent/m3
1m3 => 8,5 kWh => 0,11 x 8,5 = 94 cent
nu (ongeveer prijzen veranderen per minuut)
40 cent per kWh 22cent terug leveren
1m3 = 1,60
8,5* 22 =1,87
Het kost je dus geld om cop 1 te verwarmen zelfs als de aanschaf van het paneel gratis is
als je de gehele woning lager stookt (bv 16 graden) en alleen waar je zit een IR paneel gebruikt zou je wel iets kunnen winnen.. maar niet als vervanging van cv .
Het stukje avonduren en geen zon gaat niet op zolang er salderen is.
voor als je graag tot het uiterste gaat...padoempats schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 11:25:
Kernion al naar 28c/kwh terugleververgoeding. Gauw volleggen die daken
er zijn er nog die 3 jaar contracten aanbieden.. ik zit even te rekenen met 23 cent voor 3 jaar incl salderings afbouw etc..
Ik heb deze zomer een extra set tweedehands zonnepanelen overgenomen met daarbij een Soladin 600 omvormer.
Heeft eigenlijk heel de zomer goed gewerkt maar merk vandaag dat hij de hele ochtend al zichzelf om de willekeurig aantal minuten opnieuw opstart. Dus hij valt weg naar 0 watt en begint dan weer de startprocedure en produceert weer normaal en dat herhaald zich.
Herkent iemand dat?
Heeft eigenlijk heel de zomer goed gewerkt maar merk vandaag dat hij de hele ochtend al zichzelf om de willekeurig aantal minuten opnieuw opstart. Dus hij valt weg naar 0 watt en begint dan weer de startprocedure en produceert weer normaal en dat herhaald zich.
Herkent iemand dat?
Ik zag er geen die 23c voor 3 jaar bieden, jij wel?twain4me schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 12:10:
[...]
voor als je graag tot het uiterste gaat...
er zijn er nog die 3 jaar contracten aanbieden.. ik zit even te rekenen met 23 cent voor 3 jaar incl salderings afbouw etc..
Deze vraag kun je beter stellen in Overstappen naar een nieuwe energieleverancier.padoempats schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 13:25:
[...]
Ik zag er geen die 23c voor 3 jaar bieden, jij wel?
[ Voor 20% gewijzigd door Andrehj op 08-10-2021 13:34 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
welkom energie (pricewise)padoempats schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 13:25:
[...]
Ik zag er geen die 23c voor 3 jaar bieden, jij wel?
via hun eigen site nog wat hoger heb de kleine letters nog niet gelezen
en @Andrehj heeft natuurlijk gelijk, ik had even niet door waar we zaten
[ Voor 12% gewijzigd door twain4me op 08-10-2021 13:50 ]
Oh omdat ik het specifiek aan Twain4me vroeg, was het hier natuurlijk beter dan ergens anders. Ik dacht dat hier alleen 'eigen offertes/situaties' niet gewenst zijn. Huidige situatie teruglevertarieven lijken me vrij relevant voor de generieke keuzes tbv aanleg zonnepanelen waar dit forum voor bedoeld is. Zo niet, dan de openingspost even aanvullen...Andrehj schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 13:33:
[...]
Deze vraag kun je beter stellen in Overstappen naar een nieuwe energieleverancier.
Het staat in de topic warningpadoempats schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 13:59:
[...]
Oh omdat ik het specifiek aan Twain4me vroeg, was het hier natuurlijk beter dan ergens anders. Ik dacht dat hier alleen 'eigen offertes/situaties' niet gewenst zijn. Huidige situatie teruglevertarieven lijken me vrij relevant voor de generieke keuzes tbv aanleg zonnepanelen waar dit forum voor bedoeld is. Zo niet, dan de openingspost even aanvullen...
Het ging mij niet om (specifieke) leveranciers, maar om tarieven op dit moment in het algemeen. Dat maakt de keuze voor het aantal panelen relevant.twain4me schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 14:06:
[...]
Het staat in de topic warningik dacht even dat we in de kroeg zaten.
Maar snap de boodschap geen probleem
[ Voor 5% gewijzigd door padoempats op 08-10-2021 14:48 ]
Sinds begin dit jaar heb ik 23 zonnepanelen á 335wp op het dak (11 paneeltjes op Oost en 12 op zuid met een Growatt (3-fase) omvormer). Alles draait prima en de kosten waren 1 wp = €0,75 ex BTW inclusief montage.
Nu wil ik mijn dak op het noorden ook volleggen (12 panelen) met een kleine omvormer. Mijn installateur gaf vanochtend aan dat hij Trina Honey 380 wp op voorraad heeft liggen en dat hij mij van het weekend een scherpe prijs gaat geven.
Wat is een scherpe prijs tegenwoordig of is 1wp = €0,75 ex BTW inclusief montage nog steeds scherp?
Nu wil ik mijn dak op het noorden ook volleggen (12 panelen) met een kleine omvormer. Mijn installateur gaf vanochtend aan dat hij Trina Honey 380 wp op voorraad heeft liggen en dat hij mij van het weekend een scherpe prijs gaat geven.
Wat is een scherpe prijs tegenwoordig of is 1wp = €0,75 ex BTW inclusief montage nog steeds scherp?
[ Voor 8% gewijzigd door Bravertal op 08-10-2021 15:32 ]
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Heb je laten doen?Bravertal schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 15:30:
Sinds begin dit jaar heb ik 23 zonnepanelen á 335wp op het dak (11 paneeltjes op Oost en 12 op zuid met een Growatt (3-fase) omvormer). Alles draait prima en de kosten waren 1 wp = €0,75 ex BTW inclusief montage.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Ja
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Dat hoor je van het weekendBravertal schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 15:30:

Gewoon afwachten wat je krijgt op de offerte (merk/type omvormer) en dan even vergelijken met bv solarbouwmarkt.
imho is 0,75 excl. gewoon markt comform en niet bijzonder scherp (ook begin dit jaar niet)
Kunnen die panelen (wellicht 1 minder) trouwens niet polystringen op die 3 fase omvormer?
[ Voor 11% gewijzigd door twain4me op 08-10-2021 16:27 ]
Ik heb zonneplan 7059 euro / 8510wp (23 panelen) = 0.829 volledig all inn.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Ik heb een Growatt omvormer, hoe weet ik of de installatie kan polystringen?twain4me schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 16:21:
[...]
Dat hoor je van het weekend![]()
Gewoon afwachten wat je krijgt op de offerte (merk/type omvormer) en dan even vergelijken met bv solarbouwmarkt.
imho is 0,75 excl. gewoon markt comform en niet bijzonder scherp (ook begin dit jaar niet)
Kunnen die panelen (wellicht 1 minder) trouwens niet polystringen op die 3 fase omvormer?
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font].
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font].

Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic