Zonnepanelen nieuwbouw door aannemer of achteraf

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:38
In het zonnepanelen topic (Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10) is mij geadviseerd om een aparte topic hiervoor te openen.

Wij hebben een (nieuwbouw) hoekwoning gekocht. Ons dak heeft 2 schuine zijdes waar panelen op kunnen. Achterkant heeft als ligging zuidwest, zijkant heeft als ligging zuidoost. Op de achterkant krijgen we standaard al 9 panelen (vermoedelijk 310 Wp). Op de zijkant krijgen we geen panelen, maar volgens mij kunnen we 8 tot 12 extra panelen op kwijt.

De aannemer vraagt voor de extra panelen 560 euro inclusief BTW. Bij 310 Wp komt dat neer op 1,49 euro exclusief BTW.

Ik weet trouwens niet wat voor omvormer we krijgen (1- of 3-fase?).

We moeten binnenkort aangeven of we extra panelen willen. 10 extra panelen van 310 Wp (3100 Wp) gaat ons via de aannemer 4628,- euro exclusief BTW kosten.

Een andere optie is om geen extra panelen te laten installeren en dit achteraf laten doen. Dit wil ik alleen doen als het achteraf ook fors goedkoper is, daaronder versta ik +/- 1000 euro goedkoper bij een gelijke vermogen. Is dit haalbaar / realistisch?

Als we het achteraf laten doen wil ik wel het voorbereiding alvast laten doen aan de aannemer, denk bijvoorbeeld aan een loze leiding vanaf de meterkast naar zolder. Is dit voldoende of moet ik meer laten doen?

Plaatjes:
Let op, de helling van ons achterdak is niet hetzelfde als de zijdak. Op de zijdak kunnen geen 3 panelen bovenelkaar, hooguit 2.

Zuidwesten (standaard 9 panelen):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JU4JOcRMycqUcx920YxwtWuuqfk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/g8Q3wa8DcuGd8AMTfyoP0Ecl.png?f=user_large

Zuidoosten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N63qFQZums3eg6emRtNE7uGpE-4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DRVFujG8TIHS2L62185j0bgN.png?f=user_large

EU DNS: 86.54.11.100

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:07

timovd

Voorsprong door techniek

€1,50/Wp (exclusief BTW) is heel duur. 310Wp zijn waarschijnlijk oude panelen. Heb je afmetingen van het dak? Moeten het full black panelen zijn?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:56
Vraag ook eens aan de aannemer wat de minderkosten zijn als je helemaal geen panelen door hem laat leggen. In tegenstelling tot wat de aannemers vaak beweren is het niet verplicht om de panelen er al tijdens de oplevering op te hebben. Als je het helemaal buiten de aannemer om doet (behalve loze leidingen, etc.) ben je flexibeler en mogelijk goedkoper uit.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:00
cville schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 13:13:
Vraag ook eens aan de aannemer wat de minderkosten zijn als je helemaal geen panelen door hem laat leggen. In tegenstelling tot wat de aannemers vaak beweren is het niet verplicht om de panelen er al tijdens de oplevering op te hebben. Als je het helemaal buiten de aannemer om doet (behalve loze leidingen, etc.) ben je flexibeler en mogelijk goedkoper uit.
Dat hangt er dus vanaf wanneer de bouwvergunnings is aangevaagd, zie ook deze pagina van Lenteakkoord zie b.v. het kopje "Wie is er verantwoordelijk voor dat de labelplicht wordt nageleefd?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
cville schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 13:13:
Daar wilt de aannemer niet aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Batilan schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 13:40:
[...]

Dat hangt er dus vanaf wanneer de bouwvergunnings is aangevaagd, zie ook deze pagina van Lenteakkoord zie b.v. het kopje "Wie is er verantwoordelijk voor dat de labelplicht wordt nageleefd?"
De omgevingsvergunning is van 1-2 maanden terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:00
c-nan schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 13:54:
[...]

De omgevingsvergunning is van 1-2 maanden terug.
OK, dus inderdaad is de aannemer / project ontwikkelaar verantwoordelijk dat de woning aan alle voorschriften voldoet (zoals BENG) zodat hij een energielabel kan aanvragen, logisch dat hij het niet ziet zitten :)
Tenzij het gaat om een woning gebouwd in eigen beheer, dan ligt de verantwoordelijkheid bij jezelf. Dit zal wel zijn opgenomen in de KAO.

[ Voor 3% gewijzigd door Batilan op 07-10-2021 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
timovd schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 12:46:
€1,50/Wp (exclusief BTW) is heel duur. 310Wp zijn waarschijnlijk oude panelen. Heb je afmetingen van het dak? Moeten het full black panelen zijn?
Afmetingen kloppen niet helemaal, de dakgoot enzo moet er nog van af.

Het gaat dus om het stukje wat 4920 mm bij 4116 mm is.

Met de dakgoot enzo er af is het +/- 4900-5100 mm bij 3600-3700mm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DQjKwZefRt5za-4sK9_Bm0HRfdM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uTWGo2zpZonCFgfZZYrZ4ZQE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 14-09 11:27
Panelen bijplaatsen op ZO lijkt me verstandig.
Er zouden zeker wel 9 panelen op passen, afhankelijk van de paneelmaten nog meer.

Neem bijvoorbeeld de Hyundai 395WP HiE-S395VG
Portrait 2 rijen van 4 breed met op de onderste rij een extra 9de paneel. Het rechthoek is dan 4560 x 3438 mm, heb je mooie marges over tot de dakranden.
Als we daarmee verder rekenen om het verschil in prijs te bepalen tussen de aanbieding van je aannemer en later een andere partij: 9 panelen van 395 wp = 3555 wp , dat zou 5333 euro ex. btw zijn via de aannemer. (De aannemer levert dan wel niet dit wattage panelen maar goed).

Bij een van de grote solar bouwmarkten zouden die 9 zonnepanelen met bevestigingsmateriaal, sma 3kw omvormer en all in installatie uitkomen rond de 3k ex btw, 2,3k verschil tov je aannemer! Of 455 wp meer en €1500 goedkoper. €1000 verschil is zeker in mijn ogen realistisch

Dan heb ik zelfs een aparte omvormer genomen, voor beide dakvlakken krijg je dan een eigen omvormer. Er is vast een manier mogelijk om beide dakvlakken op 1 omvormer te krijgen, dat zou nog kosten kunnen schelen. Wel afhankelijk van of je een partij kan vinden die dat zou willen uitvoeren en wat je huidige omvormer zal zijn voor het dak op ZW.

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Dat_Doc schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 00:48:
Panelen bijplaatsen op ZO lijkt me verstandig.
Er zouden zeker wel 9 panelen op passen, afhankelijk van de paneelmaten nog meer.

Neem bijvoorbeeld de Hyundai 395WP HiE-S395VG
Portrait 2 rijen van 4 breed met op de onderste rij een extra 9de paneel. Het rechthoek is dan 4560 x 3438 mm, heb je mooie marges over tot de dakranden.
Als we daarmee verder rekenen om het verschil in prijs te bepalen tussen de aanbieding van je aannemer en later een andere partij: 9 panelen van 395 wp = 3555 wp , dat zou 5333 euro ex. btw zijn via de aannemer. (De aannemer levert dan wel niet dit wattage panelen maar goed).

Bij een van de grote solar bouwmarkten zouden die 9 zonnepanelen met bevestigingsmateriaal, sma 3kw omvormer en all in installatie uitkomen rond de 3k ex btw, 2,3k verschil tov je aannemer! Of 455 wp meer en €1500 goedkoper. €1000 verschil is zeker in mijn ogen realistisch

Dan heb ik zelfs een aparte omvormer genomen, voor beide dakvlakken krijg je dan een eigen omvormer. Er is vast een manier mogelijk om beide dakvlakken op 1 omvormer te krijgen, dat zou nog kosten kunnen schelen. Wel afhankelijk van of je een partij kan vinden die dat zou willen uitvoeren en wat je huidige omvormer zal zijn voor het dak op ZW.
Dank voor je uitgebreide reactie! Hierdoor neig ik naar om het zelf achteraf te laten doen.

Wat voor voorbereiding kan ik aan de aannemer laten treffen? Wat is er allemaal nodig? De omvormer die achteraf geïnstalleerd gaat worden mag niet op hetzelfde groep komen als de 'huidige' omvormer neem ik aan? Dus moet er een nieuwe groep gemaakt worden + leiding naar zolder (waar de omvormer komt) toe.

Wat nog meer? Eventueel een UTP aansluiting. Iets anders nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:25

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
c-nan schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 14:14:
[...]

Dank voor je uitgebreide reactie! Hierdoor neig ik naar om het zelf achteraf te laten doen.

Wat voor voorbereiding kan ik aan de aannemer laten treffen? Wat is er allemaal nodig? De omvormer die achteraf geïnstalleerd gaat worden mag niet op hetzelfde groep komen als de 'huidige' omvormer neem ik aan? Dus moet er een nieuwe groep gemaakt worden + leiding naar zolder (waar de omvormer komt) toe.

Ik zou 19mm loze leiding laten leggen en dat 3 keer als het niet te duur is. Veder is er niet veel nodig, een plek om de omvormer op te hangen en je bent klaar.

Het minimale wat je nodig hebt is 1x 19mm, gewoon achteraf doen dus :)

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 08-10-2021 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
c-nan schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 14:14:

Omvormer wordt via een aardlekautomaat aangesloten op de hoofdschakelaar. Extra omvormer betekent extra aardlekautomaat. Een 3x2.5 of 4 mm2 kabel vandaar naar de omvormer en een utp kabel naar de omvormer.

Ik weet wat je voor omvormer krijgt maar misschien kun je ook gelijk een zwaardere omvormer (3 fase) nemen met 2 MPTT's waarom je dan alleen nog maar die 2de string op hoeft aan te sluiten.
Maar daar zal de aannemer ook wel de hoofdprijs voor vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 14-09 11:27
Op je vragen: over de benodigheden heb je hierboven twee goede antwoorden. Verder zou ik inderdaad beide omvormers op een aparte groep zetten, achter eigen aardlekschakelaar is ook praktisch. Twee aardlekautomaten zijn daarvoor wel zo handig.

Vind je het uiterlijk van de installatie ook van belang? (matchende panelen op beide dakhelften) Wellicht dat je i.p.v. geen zonnepanelen van de aannemer, dan minder door hem kan laten plaatsen voor wat lagere kosten. Deze "rest" installatie kan je dan eraf halen en verkopen en de opbrengst investeren in een gehele nieuwe set voor beide dakvlakken. (Zou ook kunnen als de aannemer minimaal 9 panelen wilt plaatsen)

Ik heb niet alle maten en richtingen van het huis, maar denk dat op het ZW dak 10 panelen zouden passen, met de 9 Op ZO van 395Wp. Een 5kW 3-fase SMA omvormer zou voor die beide dakdelen geschikt zijn, (maar 0,6% aftopping = 23kWh/jaar). Een dergelijk systeem zou €5.650 excl. BTW zijn voor 7505 Wp (0,75 €/Wp), heb je maar 1 omvormer op zolder met 1 UTP kabel en 3 fase kabel en de meterkast ook wat makkelijker.

Stof om na te denken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fs7x3Y74261PZm__eXx9sk7V4TQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Td3O7p2ixbllbIgRja81DVGV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PVj2ik4mZyQJ4GM1FiOGm5Yucjc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sKofEpnB4PJJl33LoZYk8vbH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Dat_Doc op 08-10-2021 23:57 ]

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-09 17:43
e zal ik als aannemer eeerlijk zijn. (nee geintje ik ben geen aanmer maar ik werk wel in bouw)
als ze een klus moet voorbereiden voor een ander daar hebben sommige echt een hekel aan.
de andere zal zich niet druk maken om het leggen van een leidinkje meer of minder.
ik weet niet wie het werk exact gaat uitvoeren maar let hier wel op bij kleine partijen.
heb je een groot project met vele onderaannmers niks aan de handt.
Pagina: 1