Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 26 ... 101 Laatste
Acties:
  • 598.988 views

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Batilan schreef op woensdag 22 september 2021 @ 14:23:
[...]

Snap ik, wat ik eigenlijk bedoel te zeggen is dat op het kabel tracé tussen hoofdverdeler en PV-verdeler geen andere gebruikers mogen zijn aangesloten (zoals dit plaatje dus).[Afbeelding]
Dat is altijd een voorwaarde voor een PV-verdeler ja.

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:03
mag de PV-verdeler ook direct na de hoofdschakelaar aangesloten worden?

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:45

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
maxoss schreef op woensdag 22 september 2021 @ 14:34:
dan heb je een onbeveiligde kabel buiten de verdeler.

• mcDavid
maxoss schreef op woensdag 22 september 2021 @ 14:34:
Hoe bedoel je? Je mag PV-panelen ook direct in je meterkast aansluiten uiteraard. Je mag niet een onafgezekerde kabel door je huis trekken naar een PV-verdeler elders.

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
mcDavid schreef op woensdag 22 september 2021 @ 14:40:
[...]

Hoe bedoel je? Je mag PV-panelen ook direct in je meterkast aansluiten uiteraard. Je mag niet een onafgezekerde kabel door je huis trekken naar een PV-verdeler elders.
Hoofdschakelaar meterkast -> kabel naar zolder -> PV-verdeler met daarin hoofdschakelaar, 2 aardlekautomaten (1 voor stopcontact en 1 voor omvormer)

• mcDavid
maxoss schreef op woensdag 22 september 2021 @ 14:52:
[...]

Hoofdschakelaar meterkast -> kabel naar zolder -> PV-verdeler met daarin hoofdschakelaar, 2 aardlekautomaten (1 voor stopcontact en 1 voor omvormer)
Nee, dan is die kabel niet afgezekerd. Je hebt sowieso een 3e zekering nodig om overbelasting van de kabel naar zolder te voorkomen.

• robb.
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20-09 08:36
Ik volg dit topic al enkele jaren, vaak met grote tussenpozen en selectief. Er is zoveel geschreven en ervaring uitgewisseld. Obv hiervan zou je zeggen dat er een top 5 met panelen en randapparatuur samen te stellen is, maar dit is nog nooit gedaan. Is hier een reden voor? Lijkt me wel handig om te hebben😉

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mcDavid
robb. schreef op woensdag 22 september 2021 @ 19:47:
Ik volg dit topic al enkele jaren, vaak met grote tussenpozen en selectief. Er is zoveel geschreven en ervaring uitgewisseld. Obv hiervan zou je zeggen dat er een top 5 met panelen en randapparatuur samen te stellen is, maar dit is nog nooit gedaan. Is hier een reden voor? Lijkt me wel handig om te hebben😉
De top-5 panelen verandert ongeveer iedere paar maanden, en watvoor randapparatuur handig is, is volledig situatie-afhankelijk. Verder hebben de meeste mensen hier ook maar ervaring met wat ze zelf hebben, en niet met hoe dat over 10 of 20 jaar werkt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-09 16:12

RvV

Dat verschilt per situatie. En daarnaast krijg je per persoon een lijstje van "beste spullen".
SMA bezitters zijn gek op SMA. SE bezitters zullen meestal SE aanraden, etc etc..
Zijn dure Panasonic of LG panelen de dubbele prijs per wp waard? Dat zal er maar net vanaf hangen wie je het vraagt. :)

Y'24

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik hier voor al https://review.solar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InsanelyHack
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-09 13:25
.

[ Voor 99% gewijzigd door InsanelyHack op 23-09-2021 09:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-09 10:44
Kalentum schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 22:19:
[...]

Ik vraag me altijd af hoeveel dat scheelt...
Bij mn SMA heb ik dat gecheckt. In default stand mis je elke 6 minuten 300ms opbrengst (met high rate logging getest). Dat is dus 0,08%. Je kan het check-interval ook aanpassen.

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:28
padoempats schreef op donderdag 23 september 2021 @ 16:07:
[...]

Bij mn SMA heb ik dat gecheckt. In default stand mis je elke 6 minuten 300ms opbrengst (met high rate logging getest). Dat is dus 0,08%. Je kan het check-interval ook aanpassen.
Welke check interval stand adviseer je?

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-09 10:44
grotegok schreef op donderdag 23 september 2021 @ 16:34:
[...]

Niet direct een advies. Maar in basis zou ik frequent laten pollen als je veel wisselingen hebt en infrequent als je weinig hebt. Ik weet niet zo goed wat de winst is met schaduwmanagement aan/uit als je wat schaduw hebt. Ik heb het wel eens aan/uit gezet over verschillende dagen maar het patroon van opwek was in ieder geval hetzelfde bij gelijke dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pep_82
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 10:59
grotegok schreef op donderdag 23 september 2021 @ 16:34:
[...]

Als het 0,08 procent is en je wekt 10000kWh op per jaar, 10k*0.0008 zou dat 8 kWh verlies betekenen. Dit is dus bij veel opwekking. Zou je de intervaltimer halveren wordt het 4 kWh. Maar eigenlijk is het verlies dus zeer beperkt ;) Waarschijnlijk verlies je meer als je de timer werkelijk halveert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:05
pep_82 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 17:24:
[...]

Waarschijnlijk verlies je meer als je de timer werkelijk halveert.
Waarschijnlijk zelfs meer dan 0.08%. Dat 6 min. interval is als het goed is een gemiddeld optimum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkie567917
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:43
Frenkie567917 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 12:54:
[...]

Ik denk de TS4-A-O, maar dit is lastig te zien op de foto's die ik van de installatie heb genomen.
[...]
Er zit inderdaad een TS4-A-O tussen.
Op aanraden van de installateur heb deze er nu zelf tussenuit gehaald.

Vermogen totaal systeem:
https://ibb.co/ctbFD12
String 2 voltage:
https://ibb.co/ThF9bXz
String 2 stroom:
https://ibb.co/D9Pq5tK

Helaas geen verbetering (schaduwmanagement van de GoodWe staat aan), maar dus ook geen verslechtering.

Het lijkt erop dat de Tigo defect is. Of niet lekker werkt icm de GoodWe.
De installateur is helaas niet zo welwillend om dit zelf uit te zoeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:46
Ik heb twee verschillende groottes panelen (met een ander wattage).

In mijn SolarEdge staan ze allemaal onder één soort met zelfde watt. Is dit erg? Moet ik dat laten aanpassen?

• zuidhuis
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 28-03 00:00
Panelen worden steeds groter en zo kun je bijvoorbeeld ook 450WP panelen kopen. Naar mijn idee blijft Enphase achter met de ontwikkeling van micro omvormers hierop. De IQ7A wordt bijvoorbeeld aanbevolen voor deze panelen maar topt af op 340WP. Mis je dan niet wat te veel aan opbrengst over 1 jaar genomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:37
zuidhuis schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 21:42:
Panelen worden steeds groter en zo kun je bijvoorbeeld ook 450WP panelen kopen. Naar mijn idee blijft Enphase achter met de ontwikkeling van micro omvormers hierop. De IQ7A wordt bijvoorbeeld aanbevolen voor deze panelen maar topt af op 340WP. Mis je dan niet wat te veel aan opbrengst over 1 jaar genomen?
Het ligt aan de richting en helling maar met 349 W bij een 450 Wp paneel (verhouding 349/450=0.78) is de hoeveelheid aftoppen op jaarbasis 1% of lager. In veel gevallen zal zelfs de IQ7+ versie een verstandiger keuze zijn omdat de meerkosten voor IQ7A een tvt langer dan 20 jaar hebben.

Vergelijk het even met Duitsland waar je max 70% van het aantal Wp mag invoeden. Ook dat kost minder dan 3% van de jaaropbrengst.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

busscherski schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 22:03:
[...]
Vergelijk het even met Duitsland waar je max 70% van het aantal Wp mag invoeden. Ook dat kost minder dan 3% van de jaaropbrengst.
Nadat het eigenverbruik er af is... ;)
YouTube: TAPPS2 Programmierbeispiel "Wechselrichter Wirkleistung begrenzen"

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• likewise
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-08 09:08
Een half-cut cell paneel heeft een lokaal en globaal VMPP bij schaduw.

Hoe weet ik of een omvormer met zijn MPPT zoekt naar de globale VMPP en niet blijft steken op de lokale VMPP?

Met name voor Solis-1P(2.5-6)K-4G kan ik dit niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Laatst online: 00:04
likewise schreef op maandag 27 september 2021 @ 23:54:
Een half-cut cell paneel heeft een lokaal en globaal VMPP bij schaduw.

Hoe weet ik of een omvormer met zijn MPPT zoekt naar de globale VMPP en niet blijft steken op de lokale VMPP?

Met name voor Solis-1P(2.5-6)K-4G kan ik dit niet vinden.
Een string omvormer kan niets met een half cell panel, tenzij (bijna?) De hele string half in de schaduw zit, bijvoorbeeld in veldopstelling met lage zon.

Een half cell paneel met schaduw op de helft van een paneel draait halve stroom, volle spanning. Dat blokkeert dus panelen vol in de zon. Netto resultaat is dus gewoon het gehele paneel in bypass.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
talkatoo schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 22:42:

In mijn SolarEdge staan ze allemaal onder één soort met zelfde watt. Is dit erg? Moet ik dat laten aanpassen?
Slordig van de installateur, wel aan te passen, niet erg, het is slechts weergave.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Ronald schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 00:45:
[...]

Een string omvormer kan niets met een half cell panel, tenzij (bijna?) De hele string half in de schaduw zit, bijvoorbeeld in veldopstelling met lage zon.

Een half cell paneel met schaduw op de helft van een paneel draait halve stroom, volle spanning. Dat blokkeert dus panelen vol in de zon. Netto resultaat is dus gewoon het gehele paneel in bypass.
Kun je dat toelichten? Op welke helft bedoel je precies? Ik heb hier een string met half cell panelen die zich "normaal" lijken te gedragen; 66% opwek t/m 1/3e schaduw lange zijde, 33% t/m 2/3e schaduw. En vanzelfsprekend 100% zonder schaduw en 0% in volledige schaduw. Per paneel uiteraard. M.a.w. ik zie niet welk nadeel half cell panelen hebben t.o.v. normale panelen.

@likewise, bij mij lijkt schaduwmanagement de oplossing. In principe staat schaduwmanagement ook gelijk aan het zoeken van het globale optimum.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-09 11:54
Half cell panelen hebben dan ook geen nadelen, echter het voordeel wat ze hebben (dat ze op half stroom vol voltage kunnen werken) zal in de praktijk niet erg bruikbaar zijn bij een stringomvormer met een enkel paneel met partiele schaduw. Deze zal alsnog in zijn geheel gebypassed worden door het schaduwmanagement via de diodes zodat de andere panelen gewoon de volle stroom kunnen blijven leveren. Zet je er een optimizer tussen, dan kan het paneel opeens wel zijn halve opbrengst leveren door half stroom - volle volt om te zetten in volle stroom - half volt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chickendorp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
jobr schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 13:30:
@AUijtdehaag of een andere SMA kenner :-)

Wat is nu de juist landnorm voor een SMA voor NL?
Op https://www.sma-benelux.c...unny-boy-30-36-40-50.html staat dat dit EN50549-1: 2018 LV zou moeten zijn.
Echter in de video YouTube: Inbedrijfstelling Sunny Boy 3.0-5.0 wordt NEN EN50438 2013 genoemd.

Op de omvormer zie ik o.a.
- [NL] NEN-EN50438:2013
- [EU] EN50549-1:2018 LV

Beetje verwarrend welke het nu moet zijn.
Heb je nog verschil gemerkt tussen de NL en EU versie?
Mijn SMA staat op EU zie ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:36
talkatoo schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 22:42:

Bij mij is dit ook. En dat maakt niks uit. (Uiteraard moeten de optimizers wel geschikt zijn voor beide soorten panelen)

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Martin7182 @exroosje heeft hem al voor me ingeschoten, en daar is gewoon niets aan toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011

Proton_

Team Welles

@exroosje klopt, de uitzondering die de regel bevestigt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v9ZnIaU84TFH2-GsTOq6Hb7olxc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GWgv3UD8wph6nAQjUC0ytWp2.png?f=fotoalbum_large
Een string van vijf halfcell panelen aan de ONO gevel :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Gualterio
  • Laatst online: 18-12-2021
Sinds vorige week ook mijn PV installatie draaien, 20 panelen verdeeld over twee inverters. Terug leveren is hier niet mogelijk(Caribisch Nederland) dus snachts proberen we zoveel mogelijk op batterijen te draaien. Ik heb nu een back to grid voltage ingesteld voor de batterijen op 46v

Het zijn twee banken van 48v bestaande uit dc400-6 fullriver batterijen. Heeft iemand ervaring met dit type batterijen en tips om de levensduur te maximaliseren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pTSyh3h0M0LKqHq8DzAaZsEvL24=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yCG716AfPajNNbU99wbSF5Ai.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BGmrCLbgBD6KJ_skhQZqqPaLH3s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Syuu3pFXNC0DA7l7AI1AyMbg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Is het niet zowie voor de accu's beter om rechtop te staan in plaats van op zijkant?
Iets met platen die goed in de vloeistof staan.

En wat voor accu's zijn het en geen balanser?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Ronald schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 10:40:
@Martin7182 @exroosje heeft hem al voor me ingeschoten, en daar is gewoon niets aan toe te voegen.
Beiden bedankt! Ik dacht even dat je bedoelde dat een stringomvormer niet goed zou kunnen omgaan met half cell panelen. Maar alleen het genoemde voordeel valt weg. Gelukkig geen nadelen en er blijven nog andere voordelen over 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Martin7182 Half cell panelen hebben altijd voordeel van onder meer minder hotspotting door de kleinere cellen. Maar om de extra powerpoints te gebruiken moet je het systeem ernaar ontwerpen (wat op woningen lang niet altijd mogelijk zal zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Verwijderd schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 15:15:
Is het niet zowie voor de accu's beter om rechtop te staan in plaats van op zijkant?

als het gelaccu's zijn maakt dat niet uit. Als het vloeistof accu's zijn zou ik ze idd heel rap rechtop zetten voordat er gedweilt moet worden...
Zo te zien zijn ze allemaal serie geschakeld, dan is (met loodaccu's) balanceren niet persé noodzakelijk.

@Gualterio wel een stoere opstelling. In Nederland kom je dit eigenlijk nooit tegen, gezien de salderingsregeling het compleet onrendabel maakt. Denk ook niet dat er iemand ervaring heeft met dergelijke opstellingen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gualterio
  • Laatst online: 18-12-2021
Verwijderd schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 15:15:

Het zijn AGM accu’s, deze zouden moeten kunnen liggen. Is een balanser nodig?

Ze zijn ook gesealed

[ Voor 3% gewijzigd door Gualterio op 28-09-2021 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Chickendorp schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 10:04:
Heb je nog verschil gemerkt tussen de NL en EU versie?
Mijn SMA staat op EU zie ik...
Ik heb hem uiteindelijk op NL gezet.
Ik zag wel een verschil in andere parameters in dat stuk die beschikbaar kwamen volgens mij. Op basis daarvan heb ik hem uiteindelijk op NL gezet.
Het is al een tijdje geleden en weet dus niet meer waarom dat exact was.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-09 10:42
Gualterio schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 15:01:
Sinds vorige week ook mijn PV installatie draaien, 20 panelen verdeeld over twee inverters. Terug leveren is hier niet mogelijk(Caribisch Nederland) dus snachts proberen we zoveel mogelijk op batterijen te draaien. Ik heb nu een back to grid voltage ingesteld voor de batterijen op 46v

Het zijn twee banken van 48v bestaande uit dc400-6 fullriver batterijen. Heeft iemand ervaring met dit type batterijen en tips om de levensduur te maximaliseren?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie installatie. Ik heb zelf wel eens stage gelopen bij de PTT in de telefoon centrales. Daar waren ook enorme accu banken geplaatst die zelfs met mespatronen van 630Amp waren beveiligd. Betrof een stad met ongeveer 40000 telefoonnummers.
Ik wil je wel 1 ding echt nog adviseren, die aansluitingen die nu nog open zijn op je batterijen zijn levensgevaarlijk. Niet door de spanning van 6 Volt maar door de stroom van 4000Amp die deze batterijen 5 seconden lang kunnen leveren. Er hoeft maar een kind met een stepje of een fiets, of een strijkplank (keukentrapje) tegen aan te vallen , of noem het maar op. Het leed is niet te overzien. Daar moet je echt nog iets aan doen.
En ik weet niet of je er zekeringen tussen heb zitten (tussen de accu's en de omvormers), maar anders zou je dit ook nog moeten toevoegen. Voor de rest mooie installatie. Je kunt de karakteristieken nog nakijken welke spanningen je wilt afnemen. Aan de hand daarvan kun je de levens duur fllink verlengen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AquaPlanning
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-09 12:18
Gualterio schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 15:01:

Mooie set! Balanceren is waarschijnlijk niet nodig, controleer af en toe de celspanningen met een voltmeter. Loopt er een setje uit de pas dan kun je gaan nadenken over een oplossing. Er komt langzaamaan meer aandacht voor balanceren bij seriebanken met lood/zuur accu's. Vooral om te voorkomen dat één defecte accu de rest ook om zeep helpt.
Niet alle accu's in je opstelling kunnen hun warmte even goed kwijt, wellicht kijken of je er een strip hout tussen kan leggen, ook op de vloer. Handleiding: 37.8 graden Celcius = 25% minder levensduur.

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Betreft balancers wou ik dat net zeggen. Zo duur zijn die tegenwoordig ook niet meer.

Ondanks dat bij gel lood accu's de platen goed in de gel moeten blijven zitten wanneer je ze op hun kant legt zegt mijn gevoeld dat ook het gel langzaam last heeft van de zwaarte kracht met de kans dat gedeelte van de plaat buiten de gel komt te liggen. Om de reden heb ik gel accu's ook liever rechtop staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012

Seafarer

XXX

zonnefreak schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 19:32:

Ik wil je wel 1 ding echt nog adviseren, die aansluitingen die nu nog open zijn op je batterijen zijn levensgevaarlijk. Niet door de spanning van 6 Volt maar door de stroom van 4000Amp die deze batterijen 5 seconden lang kunnen leveren. Er hoeft maar een kind met een stepje of een fiets, of een strijkplank (keukentrapje) tegen aan te vallen , of noem het maar op. Het leed is niet te overzien. Daar moet je echt nog iets aan doen.
Dit is O zo waar!!

Ik heb zelf een ongelukje met een 12 volt 400Ah accu gehad.
24 inch baco schoot uit mijn handen precies tussen de polen. Accu kapot, een accu pool weggesmolten een flink stuk uit de bahco weggesmolten.
Bij het inleveren van de kapotte accu en ophalen van de nieuwe zegt de accu boer: Meestal ontploffen ze als je ze zo goed kortsluit. :F

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Gualterio schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 16:47:
[...]

Het zijn AGM accu’s, deze zouden moeten kunnen liggen. Is een balanser nodig?

Ze zijn ook gesealed
In de meeste Ducs liggen die gel accu's er ook plat in, idem als bij m,n TL1000R
goed in m,n Zero-s staan ze dan weer recht op, maar dat zijn dan weer lion cellen. :+
Plaatje polycarbonaat ( Lexan ) ervoor en het is weer veilig ( dat spul in het zicht heeft wel wat )
Mooi gedaan.

( zit er al een MOD met een rood hoofd in de startblokken? )

Zonnepanelen, zonnepanelen, zonnepanelen, is het modje weer roestig. >:)

• didiensarah
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01-02-2024
Is het bufferen van de opgewekte energie (in accu systemen), of de mogelijkheid hier in de toekomst naar uit te kunnen breiden, niet een verstandig uitgangspunt. Dit in verband met de technische problemen wat betreft de belasting van het lichtnet, maar zeker ook vanwege het te verwachten terug schalen van de salderingsregeling? Een collega van mij (woonachtig in België, waar geen salderingsregeling is) heeft dit.

Ik mis hiervan informatie op dit forum, behalve het statement dat het relatief duur is. Het lijkt me verstandig hier al rekening mee te houden.

[Edit] Ik zie nu dat er al een discussie gaande is in het Forum zelf.

[ Voor 6% gewijzigd door didiensarah op 29-09-2021 12:35 ]

BioTech123

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:46

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

didiensarah schreef op woensdag 29 september 2021 @ 12:32:
Is het bufferen van de opgewekte energie (in accu systemen), of de mogelijkheid hier in de toekomst naar uit te kunnen breiden, niet een verstandig uitgangspunt.
Ja, dat is het zeker. Het is bij ons echter te duur om interessant te zijn.
Maar peak shaving (op het midden van de dag met 1 of 2 kW een accu opladen om dat later pas terug te leveren) zou veel doen om overbelaste netten te verlichten.
Het zou leuk zijn als VTL in elke elektrische auto verplicht gesteld wordt.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 01:00

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

AW_Bos schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 15:54:
[...]

Nieuwe voortgang:
Stedin is langs geweest, en ze hebben inderdaad gemeten dat het stroomnet op een zonnige dag zoals vandaag, rond de 255 Volt (!) zit.behoorlijk hoog. Alle fases zijn overbelast,dus ons op een andere fase zetten is geen oplossing volgens de beste man. Enige wat hij kan doe is de spanning in de travo verderop meten, en dit doorgeven aan de hogere afdeling.

Iemand ervaring wat Stedin dan nog kan doen om meer capaciteit te maken?
Er lijkt nieuwe voortgang te melden over de zeer krappen capaciteit waarover ik breeduit in dit topic heb geschreven. Momenteel wordt er 2000 watt opgewekt, en normaal gesproken zat het voltage van het net op de kritieke grens van 253 volt. Momenteel ligt dit op 242 volt :)

Ik heb gezien dat ze pas geleden naast onze wijk een nieuw elektriciteitshuisje geplaatst hebben, en daarbij de afgelopen week een hoop kabels aangelegd hebben. Dus dat zal het verklaren _/-\o_

Van de week ga ik nog even mijn contactpersoon bij Stedin bellen om te vragen of die dit kan bevestigen, maar het ziet er hoopvol uit. Vooral omdat er nu ook gewerkt wordt aan een tweede woonwijk met 38 woningen die ook (bijna) allemaal zonnepanelen krijgen, lijkt dit stroomhuisje meer dan nodig.

Dus: Vingers gekruisd, maar hopelijk behoren de uitvallers van de Growatt omvormer ook tot het verleden _O_

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Verwijderd

@AW_Bos
Ik vind jou net spanning nog steeds erg hoog. Je moet je ook bedenken dat nu erg bewolkt is en niet meer midden op de dag is.

Ik woon in een wijk met veel zonnepanelen en de netspanning is nu zelfs maar 218 volt.

De maximale spanning is hier 243volt.
Misschien zou je kunnen vragen of ze je wijk een wikkeling lager kunnen zetten.

• didiensarah
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01-02-2024
Maasluip schreef op woensdag 29 september 2021 @ 13:37:
[...]

Ja, dat is het zeker. Het is bij ons echter te duur om interessant te zijn.
Maar peak shaving (op het midden van de dag met 1 of 2 kW een accu opladen om dat later pas terug te leveren) zou veel doen om overbelaste netten te verlichten.
Het zou leuk zijn als VTL in elke elektrische auto verplicht gesteld wordt.
Hoe zit het dan met de mogelijkheid deze uitbreiding met bufferen alsnog later te doen? Zijn alle bestaande systemen daar even goed op toegerust? Zo nee, waar zou je op kunnen letten bij de aanschaf van de huidige systemen. Als je de kosten van het hier en nu alleen in ogenschouw neemt, dan kan je wel eens duurder uitkomen later.
Elektrische auto's in deze leveren maar een deeloplossing, aangezien de meeste productie bij de particulier gebeurd op momenten dat deze auto er niet is (maar op het werk staat).
Het bufferprobleem blijft de achilleshiel van alle duurzame manieren van stroom opwekken.

[ Voor 4% gewijzigd door didiensarah op 29-09-2021 17:35 ]

BioTech123

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
AW_Bos schreef op woensdag 29 september 2021 @ 14:51:
Momenteel ligt dit op 242 volt :)

Ik heb gezien dat ze pas geleden naast onze wijk een nieuw elektriciteitshuisje geplaatst hebben, en daarbij de afgelopen week een hoop kabels aangelegd hebben. Dus dat zal het verklaren _/-\o_
Dat denk ik (nog) niet. Als ze de spanning gaan aanpassen krijg je bericht van de netbeheerder aangezien de spanning er enige tijd af gaat voor de hele straat/wijk deel.

Verwijderd

@didiensarah

Míjn growatt min omvormer heeft een connector met de tekst Batt. Mogelijk kan je in de toekomst hier op een batterij module van hun aansluiten.

Ook zag ik via hun internet portal dat ze ook laad palen hebben die mogelijk via hun portal kan communiceren met je omvormer.

Voor rest heeft de growatt omvormer ook een rs com poort wat die zijn data op uitgooit .

Wanneer het inttersant wordt dan vermoed ik dat met mijn huidige omvormer al wat mogelijk is. Al kan aan de andere kant dit nog wel 10 jaar duren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@didiensarah Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?) Staat ook in openingspost.

[ Voor 11% gewijzigd door onetime op 29-09-2021 19:27 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 29 september 2021 @ 19:21:
@didiensarah

Míjn growatt min omvormer heeft een connector met de tekst Batt. Mogelijk kan je in de toekomst hier op een batterij module van hun aansluiten.

Ook zag ik via hun internet portal dat ze ook laad palen hebben die mogelijk via hun portal kan communiceren met je omvormer.

Voor rest heeft de growatt omvormer ook een rs com poort wat die zijn data op uitgooit .

Wanneer het inttersant wordt dan vermoed ik dat met mijn huidige omvormer al wat mogelijk is. Al kan aan de andere kant dit nog wel 10 jaar duren.
Je hebt toch lak aan wat je te dure omvormer wil gaan regelen.
Gewoon een accu lader inschakelen wanneer je daar zelf behoefte aan hebt.
Slimme meter uitlezen en laten schakelen op net spanning of wat je ook wilt.
Maarja voorlopig kun je net zo goed je omvormer af laten schakelen want dat is goedkoper.
Een accu laden geeft tien tot twintig procent verlies, en het later weer omzetten naar wissel spanning is ook weer minimaal 8 procent verlies.
Wat dat betreft geloven hier veel mensen in sprookjes dat het wat oplevert, behalve dan een goede nachtrust voor de netbeheerder haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01:47
jobr schreef op woensdag 29 september 2021 @ 18:53:
Dat denk ik (nog) niet. Als ze de spanning gaan aanpassen krijg je bericht van de netbeheerder aangezien de spanning er enige tijd af gaat voor de hele straat/wijk deel.
Hier is de wijk gewoon van spanning veranderd zonder onderbreking in 2015.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yaDdiM6TnoSZfM2rEda5NePD7pY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jjKmDiZwgkof6G7ikfFnngtC.jpg?f=user_large

• Martin7182
reneeke1970 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 19:30:
[...]

Je hebt toch lak aan wat je te dure omvormer wil gaan regelen.
Gewoon een accu lader inschakelen wanneer je daar zelf behoefte aan hebt.
Slimme meter uitlezen en laten schakelen op net spanning of wat je ook wilt.
Maarja voorlopig kun je net zo goed je omvormer af laten schakelen want dat is goedkoper.
Een accu laden geeft tien tot twintig procent verlies, en het later weer omzetten naar wissel spanning is ook weer minimaal 8 procent verlies.
Wat dat betreft geloven hier veel mensen in sprookjes dat het wat oplevert, behalve dan een goede nachtrust voor de netbeheerder haha
Als stroom pakweg twee keer zo duur wordt, dan worden accu's toch wel aantrekkelijk. Tesla powerwall van 13.5 kWh kost ~6k. Als je uitgaat van 1000 laadcycly en 30% roundtrip verlies, dan kost dat 58 cent/kWh.
Martin7182 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 09:25:
[...]

Als stroom pakweg twee keer zo duur wordt, dan worden accu's toch wel aantrekkelijk. Tesla powerwall van 13.5 kWh kost ~6k. Als je uitgaat van 1000 laadcycly en 30% roundtrip verlies, dan kost dat 58 cent/kWh.
Je moet er ook de verkoop prijs van je anders verkochte stroom even bij rekenen.
Momenteel is de kale terug levering 15 cent voor iemand die dat toevallig variabel in zijn contract heeft staan.
Dus als de stroom inderdaad twee keer zo duur word..... Ik kan niet wachten eigenlijk, verdien ik nog meer.

Oh en als je zelf gaat bouwen kost het maar de helft hoor.

[ Voor 4% gewijzigd door reneeke1970 op 30-09-2021 09:41 ]

1 PVoutput . Dongen NB

• onetime
  • Niet online
Uit een lokale krant:
~"Behandeling wetsvoorstel afbouw salderingsregeling uitgesteld. Hierdoor niet duidelijk wanneer het in werking zal treden... In 2021 Postcoderoos regeling vervangen door subsidieregeling Coöperatieve Energieopwekking."~

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• dreamtheater42
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-09 17:42
Ik heb relatief weinig plaats op mijn dak (zuidkant) wegens een dakkapel en zoek zonnepanelen met (zeer) hoge efficientie voor een nog altijd acceptabele prijs. Ik wil de opbrengst graag zo groot mogelijk maken. Nog een beperking is dat die idealiter maximaal 1 meter breed zouden moeten zijn wegens een smalle strook op mijn dak die ik dan kan gebruiken (is ~1,25 beschikbaar).

In een zoektocht naar efficiente panelen kom ik bijvoorbeeld Sunpower Maxeon tegen (400 Wp):
[/url]https://solarpartners.nl/producten/sunpower-zonnepanelen/[/url]
Deze zijn echter net wat te breed (1,04) en, ondanks dat het uitstekende panelen zijn, zijn ze wel erg duur.

Dus, kort samengevat, mijn criteria:
- Hoogste efficientie
- Redelijke prijs (geen basisklasse, maar goede middenklasse kan)
- Bij voorkeur max. 1 meter breed, maar iets meer kom ik ook nog wel mee weg denk ik.

Wat zouden goede panelen zijn die binnen deze criteria vallen?

"I think there is a world market for maybe five computers." - Thomas Watson, chairman of IBM, 1943

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:50

Termy

valt er nog wat te fragge?

dreamtheater42 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:44:

Dus, kort samengevat, mijn criteria:
- Hoogste efficientie
- Redelijke prijs (geen basisklasse, maar goede middenklasse kan)
- Bij voorkeur max. 1 meter breed, maar iets meer kom ik ook nog wel mee weg denk ik.

Wat is je doel precies? Wil je maximaal rendement of wil je gewoon maximale opbrengst? Hoge efficiëntie met acceptabele prijs komt altijd neer op standaardpanelen van relatief hoge Wp, geen fancy shizzle zoals sunpower. De longi panelen die ik heb zijn bv 1038 mm breed en gaan tot 375 Wp voor zo'n 120 euro. Die link van je vergelijkt met panelen met 275 Wp uit het jaar nul, zo lust ik er nog wel een paar.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
@dreamtheater42 je kunt gewoon op de webshops panelen vergelijken.

De efficientie per m2 verschilt echt bar weinig tussen moderne panelen. Vooral de afmetingen zijn verschillend. Verder kun je (zeker als je bijv. naast een dakkapel wat schaduw hebt) mogelijk wat voordeel hebben met half-cell panelen en/of optimisers/micro-omvormers. Maar bedenk wel dat dat laatste over het algemeen zoveel duurder is dat het waarschijnlijk gunstiger is om meer panelen te plaatsen, desnoods op een noord-georienteerd dak.
onetime schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:39:
Uit een lokale krant:
~"Behandeling wetsvoorstel afbouw salderingsregeling uitgesteld. Hierdoor niet duidelijk wanneer het in werking zal treden... In 2021 Postcoderoos regeling vervangen door subsidieregeling Coöperatieve Energieopwekking."~
Stond 9 maanden geleden ook al in het nieuws hoor

1 PVoutput . Dongen NB

• dreamtheater42
mcDavid schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:07:
@dreamtheater42 je kunt gewoon op de webshops panelen vergelijken.

De efficientie per m2 verschilt echt bar weinig tussen moderne panelen. Vooral de afmetingen zijn verschillend. Verder kun je (zeker als je bijv. naast een dakkapel wat schaduw hebt) mogelijk wat voordeel hebben met half-cell panelen en/of optimisers/micro-omvormers. Maar bedenk wel dat dat laatste over het algemeen zoveel duurder is dat het waarschijnlijk gunstiger is om meer panelen te plaatsen, desnoods op een noord-georienteerd dak.
Ok, dat bevestigd de indruk die ik al kreeg. Panelen met hoge opbrengst (400+) zijn vrijwel altijd een stuk groter. Sunpower heeft nog normaal formaat panelen (168 x 105) van 400 wp, maar die zijn ook stevig aan de prijs. Half-cell en optimizers had ik al op mijn radar - weet nog niet of dat nodig is, daar laat ik me nog over informeren.

"I think there is a world market for maybe five computers." - Thomas Watson, chairman of IBM, 1943

• dreamtheater42
Termy schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:02:
[...]

Wat is je doel precies? Wil je maximaal rendement of wil je gewoon maximale opbrengst? Hoge efficiëntie met acceptabele prijs komt altijd neer op standaardpanelen van relatief hoge Wp, geen fancy shizzle zoals sunpower. De longi panelen die ik heb zijn bv 1038 mm breed en gaan tot 375 Wp voor zo'n 120 euro. Die link van je vergelijkt met panelen met 275 Wp uit het jaar nul, zo lust ik er nog wel een paar.
Doel is zoveel mogelijk opbrengst en op een relatief klein dak helpt een hoge efficientie enorm. Klopt dat de link naar oude panelen verwijst, maar je hebt ook nieuwe Sunpower panelen van 400 wp op standaardgrootte. Verschil met de Longi panelen is dan minimaal natuurlijk.

• Termy

Termy

dreamtheater42 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 13:13:
Doel is zoveel mogelijk opbrengst en op een relatief klein dak helpt een hoge efficientie enorm. Klopt dat de link naar oude panelen verwijst, maar je hebt ook nieuwe Sunpower panelen van 400 wp op standaardgrootte. Verschil met de Longi panelen is dan minimaal natuurlijk.
Ok, maar waarom precies? Wil je zo veel mogelijk elektra zelf opwekken voor het klimaat, dan is het redelijk om Sunpowerpanelen te nemen. Wil je je elektrarekening zoveel mogelijk drukken en je portemonnee sparen, dan zijn dat soort panelen helemaal niet logisch.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Martin7182
reneeke1970 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 09:39:
[...]

Je moet er ook de verkoop prijs van je anders verkochte stroom even bij rekenen.
Momenteel is de kale terug levering 15 cent voor iemand die dat toevallig variabel in zijn contract heeft staan.
Dus als de stroom inderdaad twee keer zo duur word..... Ik kan niet wachten eigenlijk, verdien ik nog meer.

Oh en als je zelf gaat bouwen kost het maar de helft hoor.
Twee keer zo duur 's nachts en bijna gratis als de zon goed schijnt ;) Energieleveranciers zijn niet gek.
Zelf bouwen zou ik kunnen, maar dan wel na aanvang pensioen. Anders wordt het nog heel wat duurder dan een Tesla powerwall 😂

• Martin7182
dreamtheater42 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:44:
Chinese 410Wp panelen van 1 bij 2 meter heb je voor 120 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamtheater42
Termy schreef op donderdag 30 september 2021 @ 14:31:
[...]

Ok, maar waarom precies? Wil je zo veel mogelijk elektra zelf opwekken voor het klimaat, dan is het redelijk om Sunpowerpanelen te nemen. Wil je je elektrarekening zoveel mogelijk drukken en je portemonnee sparen, dan zijn dat soort panelen helemaal niet logisch.
Het waarom zit hem deels in dat ik crypto mine en het klimaat hier niet (of zo weinig mogelijk) mee wil belasten. Ook na de crypto mine periode ben ik ervan overtuigd dat electriciteit duur blijft, steeds belangrijker wordt (denk aan elektrische auto, gas vervanging) en zonnepanelen hun investering dubbel en dwars terug verdienen. En wat overcapaciteit is geen probleem, zeker zolang salderen nog relevant is (en ik weet dat dit afgebouwd zal worden). Daarnaast is zonnepanelen later vervangen door hoger vermogen modellen een kosten inefficiënte bedoening aangezien je relatief weinig voor oude panelen krijgt en je weer kosten in arbeid moet maken. Dan liever ineens goed - al zitten daar wel grenzen aan.

• Termy

Termy

Tja, je minet ongetwijfeld niet voor de grap dus het lijkt me sterk dat je dan 3x voor panelen wilt betalen om een beetje meer op te wekken. Na 10 jaar veel betere panelen van die tijd leggen ipv de huidige tegen vergelijkbare kosten (of zelfs goedkoper waarschijnlijk) is juist wel een betere besteding van je geld dan nu de hoofdprijs betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@dreamtheater42 zoveel mogelijk kWh/m² dakoppervlak, leuk :)
Dat vraagt om een eigen topic met duidelijke plaatjes van je dak.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:52
Ons nieuwbouwwoning wordt geleverd met een bodemwarmtepomp en 9 zonnepanelen. Nergens staan types vermeld en die informatie krijg ik er bij de aannemer ook niet helemaal uit. Behalve "houd rekening met 310 Wp panelen".

De 9 panelen komen op het zuidwesten. Doordat wij een hoekwoning hebben hebben we nog een schuin dak op het zuidoosten waar we ook panelen kwijt kunnen. We kunnen dus 8 tot 10 extra panelen kwijt op ons dak.

De aannemer vraagt er 560 inc btw voor.

Bij 9 extra panelen is dat: 9 * 560 - BTW = € 4165,- ex BTW
Wat neer komt op (4165 / 9 * 310) € 1,49 / Wp.

Volgens mij is dat aardig aan de prijs en moet goedkoper kunnen. Wat vinden jullie?

Een ander optie is om de extra panelen achteraf te laten plaatsen. Nadeel hiervan is dat je een 2e omvormer krijgt en 2 verschillende types zonnepanelen hebt. Is dat uberhaupt een nadeel?

Stel wij laten de panelen achteraf plaatsen, is er iets wat we al aan voorbereiding kunnen laten treffen? Heeft een 2e omvormer een eigen groep nodig, of kan de 2e omvormer gebruik maken van de aanwezige groep van de 1e omvormer?

Wat is een indicatieprijs om 9 nieuwe panelen (~375 Wp) inclusief montage/arbeid/materiaal te laten plaatsen?

EU DNS: 86.54.11.100

Verwijderd

Het is aan de hoge kant. Maar zelf zou ik het desondanks wel door hun laten doen. Niks is fijner dan alles bij 1 pratij te doen.

Hoe wel je anders doen, na dat je huis is opgeleverd meteen door ander partij panelen laten leggen? Hoe zit het dan met je garantie van je dak of geval later alsnog gebreken c constateert?

Wel zou ik eerst wel willen weten welke panelen ze werken en wat voor omvormer en 1 of 3 fase.

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:36

vliegnerd

Nintendo fan.

@c-nan ik zou het achteraf laten doen.

Maar wellicht dat de bouwer 9 “in dak” panelen monteert? Dan nog zou ik liever dakpannen hebben en later panelen daarop laten leggen, maar het kan natuurlijk juist een overweging zijn om in dak door de bouwer te laten doen.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:45
Weet iemand of er full black panelen zijn met >400 wp? Op internet zie ik alleen ~450 WP panelen met aluminium kleur frame. Ik heb. Liever zwarte panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-09 14:13
Ik vraag me af of het nuttig is om me op zonnepanelen te oriënteren en het serieus te gaan onderzoeken, dus nog even geen eigen topic, dat is te vroeg... Wij hebben een dak (eengezinswoning) van 45° op wzw, maar overwegen over 3-4 jaar een dakkapel aan die kant van het huis. Is het nuttig om tot die tijd zonnepanelen te leggen of heeft dat echt geen enkele zin omdat zo'n installatie dan verlegd moet worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:55
CarpeVentum schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 09:39:
Ik vraag me af of het nuttig is om me op zonnepanelen te oriënteren en het serieus te gaan onderzoeken, dus nog even geen eigen topic, dat is te vroeg... Wij hebben een dak (eengezinswoning) van 45° op wzw, maar overwegen over 3-4 jaar een dakkapel aan die kant van het huis. Is het nuttig om tot die tijd zonnepanelen te leggen of heeft dat echt geen enkele zin omdat zo'n installatie dan verlegd moet worden?
Mijn terugverdientijd is 4 jaar. Ik zit precies op zuid. Ik heb ook bewust gekozen om de dakkapel dus aan de voorkant (noord) te plaatsen zodat ik wel zonnepanelen kon leggen. Zelfs al was de dakkapel + vergunning hierdoor duurder, ik ben over 5 jaar goedkoper uit.

Panelen en omvormer kosten niets in vergelijking met de 'montage'kosten.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

Als je kan wil je toch sowieso de dakkapel op noord zodat je er geen broeikas van maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
Noord is de straatkant / voorkant, ik verwacht daar inderdaad een ingewikkelder traject qua vergunning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
@CarpeVentum ga je zelf leggen, of laat je het doen? Bij het laatste zit je na 3 á 4 jaar op +/- de helft van je terugverdientijd en kost verleggen alleen maar extra geld. Is het een optie om de dakkapel te plaatsen op het tweede dakvlak waar je anders de panelen naar toe zou verleggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CarpeVentum
Martin7182 schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 10:56:
@CarpeVentum ga je zelf leggen, of laat je het doen? Bij het laatste zit je na 3 á 4 jaar op +/- de helft van je terugverdientijd en kost verleggen alleen maar extra geld. Is het een optie om de dakkapel te plaatsen op het tweede dakvlak waar je anders de panelen naar toe zou verleggen?
Nee dit is wel iets wat we gaan laten doen. Verleggen zou betekenen dat ze gedeeltelijk op de dakkapel moeten komen te liggen, andere dakvlakken zijn ongeschikt. Ik vind de dakkapel op Noord en panelen aan de andere kant een goede suggestie, ik denk dat we dat scenario eens gaan uitwerken. Er is in de straat 1 huis met een mini dakkapel aan de voorkant, dus het is in ieder geval niet onmogelijk! Bedankt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
Weet iemand of er ergens info te vinden is over thin-film vs crystal wat betreft de performance bij low-light en sub-optimale hoeken? De search op thin-film in dit draadje levert niet veel op.

Ik vraag me af of thin-film PV (CIS/CIGS) een beter use-case oplevert bij het verdwijnen van de salderingsregeling. Ik lees namelijk her en der dat deze bij low light en grote invalshoeken (cq: herfst/winter) beter performance hebben tov crystal, maar ik kan buiten wat forum-bla-bla en marketing-kreten hierover geen data over vinden.

Ik heb namelijk geen drol aan 10kw-piek in de zomer als de performance in de winter helemaal inzakt. Dan liever wat minder watt-piek en een beter spreiding door de dag/jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@boxlessness Thin film doet het relatief beter, maar in absolute termen nog steeds minder omdat ze met minder Wp/m² beginnen.
En als ze dan ook nog meer €/Wp kosten, heb je maar een klein bierviltje nodig.

Je hebt meer aan 5% van 10 kWp dan 7% van 7 kWp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
Proton_ schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 13:39:
@boxlessness Thin film doet het relatief beter, maar in absolute termen nog steeds minder omdat ze met minder Wp/m² beginnen.
En als ze dan ook nog meer €/Wp kosten, heb je maar een klein bierviltje nodig.

Is dat dan ook de orde-grootte waar het over gaat? 5% vs 7% (en 5% waarvan? Totale Wp?) ? Want dan zet het inderdaad geen zoden aan de dijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
boxlessness schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 14:34:
[...]

Is dat dan ook de orde-grootte waar het over gaat? 5% vs 7% (en 5% waarvan? Totale Wp?) ? Want dan zet het inderdaad geen zoden aan de dijk.
Proton_ schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 13:39:

Overigens is 7% natuurlijk wel 40% meer t.o.v. 5%. Altijd leuk, goochelen met getallen. Maar idd je moet de absolute winst niet uit het oog verliezen.

Ik weet niet of @Proton_ zijn getallen puur illustratief zijn of representatief voor werkelijke verschillen (ik vermoed dat eerste). Maar vóórdat je hier een gedetailleerd antwoord op kunt krijgen, moet je eerst aankomen met welke TF-panelen je daadwerkelijk in gedachten had, en wat de karakteristieken daarvan zijn bij verschillende lichtinvalscenario's. Ik ben alleen bang voor je dat dat een haast onmogelijke opgave gaat worden. Want niet alleen in dit topic, maar op het hele internet is er verrot weinig te vinden over TF-cellen voor rooftop solar. Simpelweg omdat het totaal niet lucratief is en dus niet/nauwelijks aangeboden wordt.

Edit: Bedenk daarnaast dat hoe je het ook wendt of keert, in de winter is er (in NL) gewoon een factor 10 minder zonlicht dan in de zomer. Ook daardoor wordt het dus lastig om in absolute zin je opbrengst noemenswaardig te verhogen in de wintermaanden.

[ Voor 13% gewijzigd door mcDavid op 04-10-2021 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
mcDavid schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 15:02:
[...]

[...]

Overigens is 7% natuurlijk wel 40% meer t.o.v. 5%. Altijd leuk, goochelen met getallen. Maar idd je moet de absolute winst niet uit het oog verliezen.

Ik weet niet of @Proton_ zijn getallen puur illustratief zijn of representatief voor werkelijke verschillen (ik vermoed dat eerste). Maar vóórdat je hier een gedetailleerd antwoord op kunt krijgen, moet je eerst aankomen met welke TF-panelen je daadwerkelijk in gedachten had, en wat de karakteristieken daarvan zijn bij verschillende lichtinvalscenario's. Ik ben alleen bang voor je dat dat een haast onmogelijke opgave gaat worden. Want niet alleen in dit topic, maar op het hele internet is er verrot weinig te vinden over TF-cellen voor rooftop solar. Simpelweg omdat het totaal niet lucratief is en dus niet/nauwelijks aangeboden wordt.

Edit: Bedenk daarnaast dat hoe je het ook wendt of keert, in de winter is er (in NL) gewoon een factor 10 minder zonlicht dan in de zomer. Ook daardoor wordt het dus lastig om in absolute zin je opbrengst noemenswaardig te verhogen in de wintermaanden.
Eigenlijk wel jammer, want de toepassing waar ik naar kijk zou TF wel erg goed uitkomen: het hele dak van twee dakkapellen vervangen (pannen er af, PV er op).
De formaten van de dakkapellen zijn dusdanig dat ik ~20% van het dakoppervlak niet kan beleggen met PV, want de standaard maten van zonnepanelen komen niet uit. Dus dan zou de keuze TF vs crystal niets uit maken kwa totale opbrengst. Ik was al aan het dromen dat het dak op de grond geassembleerd kon worden en dan met een kraan er in een keer op gelegd kon worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:18
Ik wil kijken of ik op de schuur nog twee paneeltjes kwijt kan. Niet te moeilijk/duur, gewoon (bijna) plat erop leggen. Tuin op het zuiden dus dan pak ik nog steeds iets van 87%. Ben Marktplaats al in de gaten aan het houden voor wat leuk gebruikt spul (280Wp bijv. is wel e.e.a. in te vinden om het leuk te houden qua TVT).

Qua omvormer heb ik de Soladin 600 gevonden, zijn er nog meer van dat soort omvormertjes die leuk zijn voor twee paneeltjes? Je hebt ook de 'schaampaneel' omvormers, een Goodwe 700XS ofzo maar daar wordt nog best wel wat voor gevraagd :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

ThinkPadd schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 15:28:
Ik wil kijken of ik op de schuur nog twee paneeltjes kwijt kan. Niet te moeilijk/duur, gewoon plat erop leggen. Tuin op het zuiden dus dan pak ik nog steeds iets van 87%. Ben Marktplaats al in de gaten aan het houden voor wat leuk gebruikt spul (280Wp bijv. is wel e.e.a. in te vinden om het leuk te houden qua TVT).

Qua omvormer heb ik de Soladin 600 gevonden, zijn er nog meer van dat soort omvormertjes die leuk zijn voor twee paneeltjes? Je hebt ook de 'schaampaneel' omvormers, een Goodwe 700XS ofzo maar daar wordt nog best wel wat voor gevraagd :/
APS YC600?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Dankje, die was ik nog vergeten. Nieuw helaas te duur voor een interessante TVT en tweedehands zie ik ze niet aangeboden worden op MP.

Een setje zoals deze is wel leuk. Maar ik probeer (door het zelf bij elkaar te scharrelen) nog iets scherper uit te zijn qua €/Wp :9

[ Voor 36% gewijzigd door ThinkPad op 04-10-2021 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@boxlessness ik mis wat context, denk ik.
Heb je een topic met je dak?
@mcDavid inderdaad illustratief, ik heb alleen wat TF ervaring met Solar Frontier bij mijn ouders; 24x170Wp.
Daar had ook 21x280Wp kristallijn gepast, maar wegens schaduw van een smalle, hoge populier is toen voor SF gekozen.

[ Voor 61% gewijzigd door Proton_ op 04-10-2021 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
boxlessness schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 15:23:
[...]

Eigenlijk wel jammer, want de toepassing waar ik naar kijk zou TF wel erg goed uitkomen: het hele dak van twee dakkapellen vervangen (pannen er af, PV er op).
De formaten van de dakkapellen zijn dusdanig dat ik ~20% van het dakoppervlak niet kan beleggen met PV, want de standaard maten van zonnepanelen komen niet uit. Dus dan zou de keuze TF vs crystal niets uit maken kwa totale opbrengst. Ik was al aan het dromen dat het dak op de grond geassembleerd kon worden en dan met een kraan er in een keer op gelegd kon worden.
Dat is geen beperking van kristallijne cellen, maar van de commerciëel aangeboden panelen. Als je die toch al naast je neer legt, kun je ook kleinere/afwijkende maten kristallijne panelen overwegen. Zoek eens in de hoek voor campers/boten/etc zou ik zeggen, best wat leuks te vinden. Maar economisch vrijwel zeker niet te verantwoorden.

@ThinkPad als het wat oudere/laag vermogen panelen zijn kun je er misschien 2 parallel op één Enphase micro zetten? Alleen komt daar altijd zoveel acessoires bij kijken...

Misschien is het nuttiger op marktplaats een complete set te zoeken, je ziet nog wel eens mensen met een nieuwbouwhuis die hun excuuspaneeltjes van de hand doen e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
Proton_ schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 15:59:
@boxlessness ik mis wat context, denk ik.
Heb je een topic met je dak?
@mcDavid inderdaad illustratief, ik heb alleen wat TF ervaring met Solar Frontier bij mijn ouders; 24x170Wp.
Daar had ook 21x280Wp kristallijn gepast, maar wegens schaduw van een smalle, hoge populier is toen voor SF gekozen.
Context: Dakpannen vervangen door zonnepanelen/in-roof
:p

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ThinkPadd schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 15:28:
Ik wil kijken of ik op de schuur nog twee paneeltjes kwijt kan. Niet te moeilijk/duur, gewoon (bijna) plat erop leggen. Tuin op het zuiden dus dan pak ik nog steeds iets van 87%. Ben Marktplaats al in de gaten aan het houden voor wat leuk gebruikt spul (280Wp bijv. is wel e.e.a. in te vinden om het leuk te houden qua TVT).

Ook ruimte voor 3.20? Vier panelen van 160×80.
En dan steca 500 erbij

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Steca is inderdaad ook nog een leuke. De exacte afmetingen zal ik eens naar kijken, misschien passen er dan idd ook wel meer.

Bedenk me net dat ik nog een Goodwe 3000-NS op zolder heb liggen.Heb ik vervangen door een XS omdat de NS mij teveel lawaai maakte (klikkend relais). Maar die heeft een minimale spanning van 80V nodig, dat ga ik niet redden met maar twee panelen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coob
  • Laatst online: 20-09 13:13
Ik ben me aan het orienteren voor een zonnepanelen installatie.
Geen offertes hier.

[ Voor 91% gewijzigd door coob op 04-10-2021 19:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-09 14:54

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Ligt de SolarEdge portal en app er uit bij jullie? Kan er verder geen status pagina vinden oid..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Mr_gadget Zo plat als een dubbeltje ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
Weet iemand nog toevallig waar ik een Yingli Solar Mono black 470Wp kan vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:32
Mr_gadget schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 19:50:
Ligt de SolarEdge portal en app er uit bij jullie? Kan er verder geen status pagina vinden oid..
Doen die iets via de servers van Facebook? Want Whatsapp en Facebook etc, zijn ook hartstikke dood op dit moment.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@coob Klopt helemaal, geen schaduw, pal zuid, geen winst te behalen met optimizers.
Alleen extra verlies en meer storingen en defecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Adriaan71 schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 20:13:
Weet iemand nog toevallig waar ik een Yingli Solar Mono black 470Wp kan vinden?
Sun-solar al geprobeerd?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Kwam deze 'Envertech' tegen op Marktplaats. Zijn ook wel scherp geprijsd.

Morgen waarschijnlijk twee panelen van 270Wp ophalen. En dan voor elk paneel nog zo'n EVT248 halen. Twee panelen in serie op één EVT500 kom ik in de knoei met de max. kortsluitstroom en max. ingangsspanning zie ik.

Binnenkort maar even lekker knutselen. Het is al zo vaak gezegd hier in het subforum, maar PV is écht verslavend inderdaad :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

ThinkPadd schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 22:06:
[...]

Kwam deze 'Envertech' tegen op Marktplaats. Zijn ook wel scherp geprijsd.

Morgen waarschijnlijk twee panelen van 270Wp ophalen. En dan voor elk paneel nog zo'n EVT248 halen. Twee panelen in serie op één EVT500 kom ik in de knoei met de max. kortsluitstroom en max. ingangsspanning zie ik.

Binnenkort maar even lekker knutselen. Het is al zo vaak gezegd hier in het subforum, maar PV is écht verslavend inderdaad :P
Heb ook nog wel wat paneeltjes en een steca of soladin mocht je interesse hebben, nu hopen dat een mod dit niet ziet ;)
Oh wacht......

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
  • Laatst online: 20-09 13:13
onetime schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 20:39:
@coob Klopt helemaal, geen schaduw, pal zuid, geen winst te behalen met optimizers.
Alleen extra verlies en meer storingen en defecten.
Dat dacht ik dus ook al hebben ze het over een geoptimaliseerd SolarEdge systeem, of zijn dat gewoon optimizers?

Toch even snel dan.
9 AEG full black 370wp panelen 3330wp
Goodwe 3000xs
Inc installatie. 3500€ ex btw.
Goede deal?

[ Voor 10% gewijzigd door coob op 05-10-2021 05:40 ]

Pagina: 1 ... 26 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic