Dakpannen vervangen door zonnepanelen/in-roof

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
Beste tweakers,
ik ben al een tijd aan het dubben over het vervangen van de dakpannen op onze dakkapellen (op het zuiden gericht) door zonnepanelen, en nu de financien het toelaten wil ik er werk van gaan maken.
de panelen wil ik zeker niet zelf installeren (ben geen held op hoogtes, of met electrische installaties), maar ik wil wel beslagen ten ijs komen als ik een aanvraag ga doen omdat ik wat afwijkends wil.

De leeftijd van onze dakpannen gaat richting de 50 jaar, en hoewel ze nog OK zijn gaat er een moment komen om deze te vervangen.
Dus ik dacht voor onze dakkapellen twee vliegen in een klap te slaan: dakpannen er af, zonnepanelen/in-roof er op. Ook beter voor het gewicht/constructie van de dakkapellen.
Na wat gestuntel op het dak heb ik de maten opgenomen, en na wat zoekwerk naar verschillende panelen kom ik er niet uit welke panelen de best-fit zijn voor beide dakvlakken.
Zo ziet het dak + overkapping er uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U6_I0dRCWOCVEABCm0i3udihMk0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QebGyLXbdju5ljSbMUZyOdXA.png?f=fotoalbum_large
500x408 + 265x408 ... 440cm tot net onder de nokpan

"Standaard" maten van panelen die ik vind zijn zo'n 165 tot 170cm in lengte, en zowel in de breedte als lengte op beide dakoppervlakken is suboptimaal. Op de kleine dakkapel kom niet verder dan max 4 panelen, ongeacht de orientatie of type/maat.
De grootste die ik kon vinden zijn van LG zo'n 213cm lang (213x104), maar dat geeft op de grote dakkapel zo'n 75cm aan ongebruikte ruimte aan de zijkanten, dus een redelijk breede afwerkingsrand.
Hier kan ik er 12 van kwijt in landscape, dus ~5220wp.
Dan is er de JA Solar 400WP (113x172), ook 12 panelen in portrait=~4800wp, iets gunstiger aan de zijkanten, maar dan weer meer ruimte aan de boven/onderkant.

Ik kwam ook nog de solar frontiers CIS/CIGS tegen, en hoewel ze een beter fit kunnen zijn hebben ze als thin-film panelen een lagere efficientie wat ze niet aantrekkelijk maakt.

Het meest optimale zou een paneel van 120x205cm zijn... denk niet dat ik die ga vinden. ;)
Zijn er nog andere opties? Zijn er nog andere formaten op de markt en is het zinnig om daar veel zoekwerk in te steken?
Of is er een heel ander out-of-the-box-idee waar ik nog niet opgekomen ben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:25
hou er bij in roof rekening mee dat de kunststof frames groter zijn dan de panelen dus kan er al minder op het dak. Ook kan er vaak geen landscape/portrait gemixt in 1 dakvlak.
SolarFrontiers zijn super fijne panelen met een hogere kWh er Wp opbrengst dan std. monokristallijn. Helaas worden ze volgens mij officieel niet meer in Europa verkocht. Stond pas nog een set van 25 gebruikte te koop op MP.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:30
Tel ik beide bij elkaar op dan kom ik uit op 4 +12 = 16 panelen in totaal.

Daarmee moet je toch wel je eigen verbruik met gemak kunnen afdichten?
Zo optimaal mogelijk vullen is dan toch totaal niet meer van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
D-dark schreef op maandag 20 september 2021 @ 19:18:
Tel ik beide bij elkaar op dan kom ik uit op 4 +12 = 16 panelen in totaal.

Daarmee moet je toch wel je eigen verbruik met gemak kunnen afdichten?
Zo optimaal mogelijk vullen is dan toch totaal niet meer van belang.
4 op die kleine dakkapel kan toch niet? 4 panelen naast elkaar met klemmen ertussen is al meer dan 4.08.
en dan 12 op die grote dakkapel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:30
No Hands schreef op maandag 20 september 2021 @ 20:22:
[...]

4 op die kleine dakkapel kan toch niet? 4 panelen naast elkaar met klemmen ertussen is al meer dan 4.08.
en dan 12 op die grote dakkapel?
Ging uit van wat de TS had opgegeven
Maar 4 panelen van laten we zeggen standaardmaat 168 bij 100 cm moeten toch wel in een 2 X 2 opstelling passen.

Ga ik van de grootte uit voor de grote dakkapel dan is 10 zeker haalbaar in 5 X 2
Hmm, afhankelijk van de schaduw zouden daaronder misschien ook nog wat panelen kunnen op het dak.

Ps. hangt van de maat af voor ideale verdeling

[ Voor 12% gewijzigd door D-dark op 20-09-2021 20:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
D-dark schreef op maandag 20 september 2021 @ 20:36:
[...]

Maar 4 panelen van laten we zeggen standaardmaat 168 bij 100 cm moeten toch wel in een 2 X 2 opstelling passen.

Ga ik van de grootte uit voor de grote dakkapel dan is 10 zeker haalbaar in 5 X 2
Hmm, afhankelijk van de schaduw zouden daaronder misschien ook nog wat panelen kunnen op het dak.

5x100 en dan nog klemmen ertussen is toch meer dan 500? Dus dan kan dat niet. 3x3 portrait zou nog wel kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
Dank allen voor het meedenken.

In portrait kunnen er maar twee rijen op. In principe is er tussen de 408 en 440cm in de hoogte. Op 408 zit het schoorsteen en de onderkant van de bovense dakpan (maar daar is omheen te foetelen if needed), op 440 is de onderkant van de nokpan.
En dan is 5 naast elkaar op de dakkapel van 5meter erg krap bemeten, ik had nog helemaal niet bedacht dat er nog klemmen tussen moeten, en ook wat ruimte voor de windveer.
De meeste panelen die ik vind zijn ergens rond de 104 a 105 cm breed.

In landscape zijn de opties voor de grote dakkapel ook beperkt tot 2 naast elkaar. Stel je zou er 3 naast elkaar willen, dan heb je panelen nodig die kleiner zijn dan 500/3=166cm. Laat de meeste panelen nu net een centimeter of twee groter zijn, en zoals @No Hands al aan gaf: klemmen.
Dus of, 2x4 of 4x2 op de grote dakkapel.
En landscape of portrait op de kleine dakkapel maakt met de standaard-maten ook niets uit: 1x4 of 2x2.

Misschien als ik ze er op ga tetrissen... op de grote dakkapel kan dan 2x4 in landscape (~3.6m breed), en dan daarnaast nog twee in portrait. Past! Maar ik verwacht geen goedkeuring van de vrouw. ;)

@No Hands: Ik ben ook nieuwsgierig naar je opmerking over de opbrengst van de Solar Frontiers: is de jaaropbrengst van thin film in het algemeen dan beter dan kristal per m2? Of doet Solar Frontier wat speciaals? Ik heb ergens gelezen dat je ~20% meer dakoppervlak nodig hebt voor dezelfde opbrengst of is dat achterhaald tegenwoordig?
Want thin film kun je ook op maat laten maken, hoewel ik geen idee heb wat de orde-grootte van kosten daar van zijn en of dat dezelfde efficiency heeft als SF.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05:52
kijk ook goed naar eventueel brandgevaar. In-dak systemen hebben veel grotere kans op brand helaaa, is 1 van de redenen.dat je ze weinig ziet. het is verder ook duurder vanwege veel meer werk. Ik.zou sterk overwegen gewoon wat nieuwe dakpannen te regelen (kost vrij weinig en.gaat dan weer 50+ jaar mee).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
D-dark schreef op maandag 20 september 2021 @ 20:36:
[...]

Sidenote: het dak onder de dakkapellen is een overkapping. En ja, het zit in mijn achterhoofd om daar ook een keer zonnepanelen op te leggen. Maar de hele overkapping is aan vervanging/renovatie toe, dus dat is voor in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
Fr33z schreef op maandag 20 september 2021 @ 22:29:
kijk ook goed naar eventueel brandgevaar. In-dak systemen hebben veel grotere kans op brand helaaa, is 1 van de redenen.dat je ze weinig ziet. het is verder ook duurder vanwege veel meer werk. Ik.zou sterk overwegen gewoon wat nieuwe dakpannen te regelen (kost vrij weinig en.gaat dan weer 50+ jaar mee).
Een van de redenen waarom ik specifiek naar een in-roof neig is vanwege het extra gewicht. Dakpannen zijn zo'n 50kg/m2, en een PV installatie inc montagemateriaal gaat richting de 20kg/m2 heb ik ergens gelezen. Ik heb nog geen zichtbare doorzadeling bij de dakkapellen gezien, maar andere balken (met name de overkapping) buigen flink door. Dus ik verwacht niet dat de constructie overgedimensioneerd is voor extra gewicht, en om het risico op constructieproblemen zo laag mogelijk te houden wil ik het gewicht op de dakkapel niet significant vergroten.

Wel goed dat je het brandgevaar benoemt. Kan daar rekening mee gehouden worden bij de constructie? Of zijn het dan de dakpannen die een extra barriere vormen tegen ontsteking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
ik denk niet dat indak systemen an zich brandgevaarlijker zijn @Fr33z , Holland Solar heeft dat toen uitgezocht en het bleek toch vooral haastige monteurs die slechte stekkerverbindingen maken. Als die vonkende stekker dan tussen het isolatiemateriaal en bouwstof ligt dan is er eerder brand dan dat dat op een dakpan ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05:52
in-dak systemen zijn zeker wel gevaarlijker, juist omdat het als er iets fout gaat meteen bouwsto/isolatiemateriaal etc in de fik kan gaan. Zie o.a. deze zin uit de samenvatting van een TNO-onderzoek:

De verwachting is dat ontstekingsbronnen bij op-dak systemen niet per se tot brand
leiden vanwege de brandwerende werking van dakpannen. Echter bij in-dak
systemen bevindt het paneel zich op korte afstand van materialen als dakfolies en
isolatiemateriaal

uit https://publications.tno....hxqSn/TNO-2019-R10287.pdf
Pagina: 1