Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 25 ... 101 Laatste
Acties:
  • 598.984 views

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Dre creatief, maar de curve is dan andersom: beginnen bij Isc (ongeveer) en dan teruglopend.

Maar met een oscilloscoop, een paar dikke MOSFETs en een Arduino om ze gecontroleerd door het lineaire gebied te trekken kan je in een seconde wel een I/V curve maken. Dat overleven ze wel, denk ik :X

Het kan ook analoog, als je echt wil :)

[ Voor 6% gewijzigd door Proton_ op 11-09-2021 22:09 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
twain4me schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 20:51:
[...]

naja dan past er gewoon meer op het dak. elke situatie is anders en je hebt altijd verschillende uitgangspunten. O-W heb je vaak meer panelen en dus meer wp en dus higher lows (bij slecht weer leveren meer panelen gewoon meer op) plus minder kosten voor de omvormer (en een lagere piek) dus meer kWh per jaar over dezelfde kabel.
je kan de situaties dus niet los zien van de context. en waar O-W mogelijk is is doorgaans Zuid onder een grote hoek weer bijna niet te realiseren.

als je het mee wil nemen in het ontwerp van het huis zou ik gaan voor ZW - ZO onder een hoek van ~40 graden
In context inderdaad. Maar bij goed weer leveren meer panelen toch ook meer op? Je bedoelt waarschijnlijk dat het verschil tussen oost/west en zuid bij slecht weer minder wordt. Maar dan zou je bijna gaan denken dat noord nog beter is ;) Ik snap de O-W redenering eigenlijk alleen m.b.t. ochtend/avondzon om je eigen verbruik mee af te dekken.

ZW - ZO wordt misschien lastig bij een rechthoekig huis. Ik zou denk ik een laag huis ontwerpen met een groot plat dak, of een grote tuin :) Maar ja, zie maar eens de ruimte te vinden in NL.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:45

twain4me

Martin7182 schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 22:11:
[...]

In context inderdaad. Maar bij goed weer leveren meer panelen toch ook meer op? Je bedoelt waarschijnlijk dat het verschil tussen oost/west en zuid bij slecht weer minder wordt. Maar dan zou je bijna gaan denken dat noord nog beter is ;) Ik snap de O-W redenering eigenlijk alleen m.b.t. ochtend/avondzon om je eigen verbruik mee af te dekken.
Als je uit gaat van de meeste situaties past er meer O-W op een dak dan zuid. En dat dus op het zelfde oppervlak en doordat je dan de beschikking hebt tot meer panelen leveren ze meer op bij slecht weer ;)

Het gaat er eigenlijk om in welke richting(en) je de meeste panelen kwijt kan. optimaliseren op welke manier dan ook (optimizeres, windrichting, dak hoek) hebben erg weinig zin als je daar panelen voor moet opgeven. dus het beste wat je kan doen is eigenlijk gewoon heel veel dak hebben :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 19-09 15:15
twain4me schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 17:59:
[...]

Opbrengst in de winter, de zon komt zo laat op en gaat zo vroeg onder dat hij helemaal niet in oost en west komt. met name west (uit oost west) heeft als voordeel voor een groot deel van het jaar opbrengst in de avond, dan is je verbruik het hoogst maar vaak liggen die zo plat dat dit ook wel meevalt.
Zuid (mits stijl) heeft dus profijt van de korte boog die de zon aan de hemel maakt.
Ik heb 8400Wp op zuid met 45 graden. Maar ik denk er wel over om in de toekomst nog wat op west te gaan plaatsen. Misschien wel strak tegen een zijgevel, zodat de ondergaande zon maximaal opbrengst geeft...

Acties:
  • +3 Henk 'm!
DjAntoon schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 22:57:
[...]

Ik heb 8400Wp op zuid met 45 graden. Maar ik denk er wel over om in de toekomst nog wat op west te gaan plaatsen. Misschien wel strak tegen een zijgevel, zodat de ondergaande zon maximaal opbrengst geeft...
Kan ik je zeker aanraden, ik heb ze onder 75 graden west, zijn de toppers in het laatste uurtje.
Oudjes van 160 wp geven dan gewoon 120 watt af.

En oost heb ik 1280 wp solar frontier onder 75 graden. Die zijn tot 11.00 uur de koploper met 1100 watt ongeveer. Zijn ongevoeliger voor schuine in straling dus houden het langer vol.

[ Voor 16% gewijzigd door reneeke1970 op 12-09-2021 07:22 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 14:48
reneeke1970 schreef op zondag 12 september 2021 @ 07:18:
[...]

Kan ik je zeker aanraden, ik heb ze onder 75 graden west, zijn de toppers in het laatste uurtje.
Oudjes van 160 wp geven dan gewoon 120 watt af.

En oost heb ik 1280 wp solar frontier onder 75 graden. Die zijn tot 11.00 uur de koploper met 1100 watt ongeveer. Zijn ongevoeliger voor schuine in straling dus houden het langer vol.
Mocht je de keuze hebben, dan is het natuurlijk goed om te weten wat langjarig de meeste zon/opbrengst heeft: pal Oost of pal West.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:27
Onze installatie met 2 omvormers, Oost 3650 Wp en West 3660 Wp installatie van 1 januari tot vandaag 2,51 MWh en 2,61 MWh.

https://imgur.com/a/0KicyNo

[ Voor 11% gewijzigd door wizzopa op 12-09-2021 13:05 ]

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
coelho schreef op zondag 12 september 2021 @ 12:28:
[...]

Mocht je de keuze hebben, dan is het natuurlijk goed om te weten wat langjarig de meeste zon/opbrengst heeft: pal Oost of pal West.
Oost doet altijd meer, panelen nog koud.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!
reneeke1970 schreef op zondag 12 september 2021 @ 13:16:
[...]

Oost doet altijd meer, panelen nog koud.
Als de mist is opgetrokken.
Het is ook vaak helder in de avond...

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:27
@reneeke1970 @AUijtdehaag
Ik heb 2 grafieken aan de link toegevoegd mischien geven die wat meer duidelijkheid of juist niet ;)

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wizzopa schreef op zondag 12 september 2021 @ 13:39:
@reneeke1970 @AUijtdehaag
Ik heb 2 grafieken aan de link toegevoegd mischien geven die wat meer duidelijkheid of juist niet ;)
Heb ik toch weer gelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AUijtdehaag schreef op zondag 12 september 2021 @ 13:22:
[...]

Als de mist is opgetrokken.
Het is ook vaak helder in de avond...
Zal ik vast schaduw hebben op west, mijn oost doet tien procent meer dan west.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:58
Dre schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 20:59:
@Dapdodo @Andrehj

Gaat om zo'n curve:
https://www.researchgate....imulated-with-shading.png

Mindere panelen of schaduw kan je dan zien. StecaGrid 4200 heb ik voor 350 Volt tot 845 Volt. Op het 128 x 64 pixels display kan je enigszins de curve zien.
Echter zoek ik iets voor 100 tot 300 Volt. Dus het apparaat moet beginnen bij 0A (=Voc) en de stroom steeds verder opvoeren tot Isc. Of viceversa. Liefst een beetje compact, zonder netaansluiting en geen 20 kg :)

Oscilloscopen en stroomtang heb ik, maar geen belasting.
Je zoekt dus eigenlijk een goedkope Torkel 950

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Laatst online: 12-09 16:06

Trebbors

Failure is no option!

Ik wil bij familie een klein setje op een garage leggen. Twee, maximaal drie panelen.

In mijn PV begintijd mocht een Soladin, 495W max, nog op een bestaande groep. Nu met de nieuwe regels weet ik het niet meer precies.

De situatie is dat de garage geen volledig eigen groep heeft en de eerste stopcontacten van de betreffende groep al in de woning zitten. Een verdeler is dan geen oplossing denk ik.
Een extra groep met bekabeling naar de vrijstaande garage is eigenlijk geen doen daar.

Zijn er mogelijkheden die ik over het hoofd zie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Trebbors
Een eigen kabel is altijd het beste (en het enige wat aan de normen voldoet). Dat houdt de installatie namelijk overzichtelijk, een zachte eis :)
Misschien kan je de stopcontacten op een andere groep zetten (of daar nieuwe kabels voor trekken) zodat de garage wel los staat. Dan daar een onderverdeler.

2.5 mm² kan meer dan 18A aan, dus de normen zijn niet op technische gronden gewijzigd.
Met dat in het achterhoofd kan je er ook voor kiezen de normen te negeren en op eigen verantwoording op een andere manier equivalente veiligheid en overzichtelijkheid te regelen. Of doen alsof je neus bloedt ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Proton_ op 13-09-2021 21:59 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Trebbors Ik zou gewoon die Soladin of Philips / Steca doen. Dat zijn stekker omvormers waar de NEN1010 wat mij betreft niet op van toepassing is. Bovendien, als dat huis/garage voor 2015 is gebouwd valt het onder de oude NEN1010 waar het ook gewoon mocht, en dus nu ook nog mag.
Een stekker in een stopcontact steken is geen grote ingreep in de bestaande installatie, en de nieuwe regels worden dan ook niet van toepassing.
Probeer als je dat kunt wel te bekijken of die groep in goede conditie verkeert, want je zoekt wel iets meer de grens op als het fout gaat (overbelasting), maar als alles in orde is moet het probleemloos kunnen.

edit: @Proton_ Ik ben het dus niet met je eens omdat een stekker omvormer volgens mij (en ...) niet onder de NEN1010 vallen.

[ Voor 9% gewijzigd door onetime op 13-09-2021 22:00 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@onetime ik ben het niet oneens :)
Je kunt overigens technisch elke (500W) omvormer met een stekker aansluiten. Een modernere heeft wel voordelen qua logging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

onetime schreef op maandag 13 september 2021 @ 21:58:
@Trebbors Ik zou gewoon die Soladin of Philips / Steca doen. Dat zijn stekker omvormers waar de NEN1010 wat mij betreft niet op van toepassing is. Bovendien, als dat huis/garage voor 2015 is gebouwd valt het onder de oude NEN1010 waar het ook gewoon mocht, en dus nu ook nog mag.
Een stekker in een stopcontact steken is geen grote ingreep in de bestaande installatie, en de nieuwe regels worden dan ook niet van toepassing.
Probeer als je dat kunt wel te bekijken of die groep in goede conditie verkeert, want je zoekt wel iets meer de grens op als het fout gaat (overbelasting), maar als alles in orde is moet het probleemloos kunnen.

edit: @Proton_ Ik ben het dus niet met je eens omdat een stekker omvormer volgens mij (en ...) niet onder de NEN1010 vallen.
Proton_ schreef op maandag 13 september 2021 @ 22:09:
@onetime ik ben het niet oneens :)
Je kunt overigens technisch elke (500W) omvormer met een stekker aansluiten. Een modernere heeft wel voordelen qua logging.
Dus concreet mag het gewoon een max 500W stekker omvormer zijn omdat de garage ouder is dan 2015 en niet onder de NEN1010 valt? Dan hoef ik niet op zoek naar een Soladin of Steca op MP.

[ Voor 51% gewijzigd door Trebbors op 13-09-2021 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Trebbors Ik heb begrepen dat het een veilige loophole in de regels is. Daarom liefst eigen kabels, al dan niet met onderverdeler. Maar maximaal 500W (2,2A) is geen probleem voor een goede installatie.
Hetgeen niet onder de NEN1010 valt is de stekker apparatuur...
Regel en installeer alles goed en die stekker in een gewone, goede groep is geen probleem.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19-09 09:41
Trebbors schreef op maandag 13 september 2021 @ 22:40:
[...]
[...]
Dus concreet mag het gewoon een max 500W stekker omvormer zijn omdat de garage ouder is dan 2015 en niet onder de NEN1010 valt? Dan hoef ik niet op zoek naar een Soladin of Steca op MP.
Nee, het mag niet, maar je zal er niet dood aan gaan.

Ik ga niet meer uitleggen waar dat staat want dit is een mooi moment om mijn post-carriere bij Tweakers af te sluiten.
Mijn een-na-laatste post was over de (op wat restpunten na) afronding van mijn zonnecarport, zie https://gathering.tweakers.net/forum/insert_message/2040682.

Ik heb hier veel geleerd en met name in de COVID tijd veel gepost. Ik probeerde steeds goed onderbouwde post met links etc. te plaatsen. Daar ging (heel) veel tijd in zitten. Maar ik had niet echt de indruk dat dat veel deed. Dus ik speelde al langer met de gedachte om met posten op te houden want ik heb een hekel aan uit-de-losse-heup reacties.

Een prive-berichtje van een moderator die niet tegen een geintje kan / lange tenen heeft was de druppel (ik heb het zelf maar alvast gecensureerd, scheelt de moderator weer moeite >:) ...).

Dus dank allemaal! Er zit hier echt veel kennis waar een flink aantal zelfverklaarde 'professionals' nog wat van kunnen leren. Veel succes verder. Ik zal af en toe nog wel even lezen, maar niet meer posten
:w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

onetime schreef op maandag 13 september 2021 @ 22:58:
@Trebbors Ik heb begrepen dat het een veilige loophole in de regels is. Daarom liefst eigen kabels, al dan niet met onderverdeler. Maar maximaal 500W (2,2A) is geen probleem voor een goede installatie.
Hetgeen niet onder de NEN1010 valt is de stekker apparatuur...
Regel en installeer alles goed en die stekker in een gewone, goede groep is geen probleem.
Ok, helder. Dat het technisch mogelijk is had ik wel door. Zelf ben ik met een Soladin begonnen op een bestaande groep. Het was meer de angst dat het niet volgens de huidige regels is en dan bij problemen verzekeringstechnisch een probleem zou kunnen worden. Zeker omdat het bij iemand anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

NEN1010, 500W, 2,2A. Bedoelen jullie soms de 2,25A uit de NTA 8493.

De StecaGrid 3600 Watt kan je ook met een stekker aansluiten.

@WackoH
Beter onderbouwde posts zijn zeker welkom zijn op dit forum. Er zijn nu mensen die de NEN1010 niet kennen of hebben, maar wel allerlei uitspraken doen over de NEN1010. Ik probeer al een tijd bij @onetime wat aan te passen in de topicstart, maar de hakken gaan in het zand.

[ Voor 7% gewijzigd door Dre op 14-09-2021 07:47 ]

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-09 18:53
Mijn omvormer zit nog op een gezamenlijke aardlek. Dit moet vervangen worden door een aardlekautomaat..

's Ochtends springt vaak de aardlek eraf. Als de mist opgestrokken is (de panelen staan in een weiland) dan werkt alles prima. De omvormer geeft dan ook geen lekstroom of RISO.

Vandaag heb ik geprobeerd de aarde los te halen om te zien of dan het probleem zich ook voordoet. Ook zonder aarde springt de schakelaar. Is dat aanleiding om problemen te gaan zoeken? Of ben ik klaar als ik een 100ma aardelekautomaat plaats?

• Martin7182
Wat heb je precies gedaan om "de aarde los te halen"? Als het lek bij de panelen zit, dan springt de aardlek natuurlijk ook (bij een trafoloze omvormer).
@jantje112
Merk en type omvormer en merk aardlekschakelaar?

• jantje112
AUijtdehaag schreef op woensdag 15 september 2021 @ 11:32:
@jantje112
Merk en type omvormer en merk aardlekschakelaar?
Abb trio 8.5
Aardlek is een normale 30ma (geen type B ) en heeft 4 groepen erachter.
@jantje112
Uit het manual pagina 48
The use of an AC type circuit breaker with differential thermal magnetic protection with tripping current of 300 mA is advisable so as to prevent false tripping, due to the normal capacitive leakage current of photovoltaic modules

• jantje112
Ok, dus een "normale" 300ma aardlek zou ok zijn? Of moet ik dan zo'n type B hebben die ook op mijn laadpaal hangt?
@jantje112
Staat er boven:
For protection of the AC line, on the basis of the aforesaid with regard
to the differential protection integrated in ABB inverters, it is not necesssary to install a type B ground fault interrupter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jantje112
Ik kan op de werklaptop die bijlage niet openen :) maar helemaal bedankt voor de hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Gezien je zonder mist geen probleem hebt, lijkt capacitieve koppeling me niet de oorzaak, eerder kortsluiting door vocht. Een zwaardere aardlek helpt maar is alleen symptoombestrijding. Ik zou de waterdichtheid van de stekkers controleren.

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-09 14:05
BlazeMuis schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 17:03:
[...]

Zonneplan is een van de aanbieders waarmee ik zelf contact heb opgenomen voor het leggen van zoveel mogelijk panelen op 2 dakvlakken. Wanneer een bedrijf mij onzin gaat proberen te verkopen kap ik dat direct af, maar dat is hier het geval niet geweest.

Het contact met zonneplan is tot nu toe zeer goed verlopen, ze beantwoorden vragen snel en duidelijk. Bepaalde wensen respecteren ze ook gewoon, daar mogen veel bedrijven wel een voorbeeld aan nemen.

In september komen ze 12 panelen leggen (6 achter en 6 voor) voor €0.89/Wp excl btw. Dat lijkt mij een enorm redelijke prijs, en daarvoor hoef ik verder helemaal niks zelf te doen.

De meeste aanbieders waarvan ik een offerte heb gekregen zitten rond dezelfde prijs, een paar lokale zelfs (flink wat) hoger.

Er zaten zelfs aanbieders tussen die zeiden dat ik alleen moest leggen om mijn verbruik te compenseren, sommigen wilden het dak niet vol leggen omdat ik dan teveel zou terugleveren 8)7 Die snapten ook niet dat ik met (de eergisteren geïnstalleerde) airco’s boven op de slaapkamers wil verwarmen tijdens de koude dagen.
Ik wil toch even terugkomen hierop. Vandaag zijn ze langs geweest, een van de pannenlatten aan de voorkant van ons huis zat niet goed vast en dit zou met een schroef opgelost kunnen worden, maar dat mogen ze zelf niet doen :?

Daarnaast kunnen ze achter niet leggen omdat de steiger te breed is 8)7

Wat een stelletje idioten waren het toch ook, ik had van tevoren aangegeven dat de plek waar een steiger neergezet kon werden slechts 3 meter breed is (maar hier doen ze dus niks mee). Ze gingen overleggen voor een kleinere steiger, maar dat lukt ze vandaag niet meer, ik moest opnieuw een afspraak maken, maar de wachttijd is inmiddels 2.5 maand :F

[ Voor 3% gewijzigd door BlazeMuis op 16-09-2021 08:50 ]

• exroosje
  • Laatst online: 19-09 11:54
Mogelijk waren dit weer een stel onderaannemers? Daar gaat het vaak fout.
Alsnog geen excuus, maar wel een verklaring.

• BlazeMuis
exroosje schreef op donderdag 16 september 2021 @ 10:16:
Mogelijk waren dit weer een stel onderaannemers? Daar gaat het vaak fout.
Alsnog geen excuus, maar wel een verklaring.
Ze kwamen in bedrijfskleding en bus van Zonneplan zelf.

Ze (hoofdkantoor) zouden mij ook voor 12 uur bellen met meer uitleg en een eventuele oplossing. Ik wacht nog steeds op een belletje :+

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:30

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

BlazeMuis schreef op donderdag 16 september 2021 @ 12:22:
[...]

Ze kwamen in bedrijfskleding en bus van Zonneplan zelf.

Ze (hoofdkantoor) zouden mij ook voor 12 uur bellen met meer uitleg en een eventuele oplossing. Ik wacht nog steeds op een belletje :+
zo goed was dus het advies, maar zo slecht de uitvoering. :+

• BlazeMuis
ApC_IcE schreef op donderdag 16 september 2021 @ 21:40:
[...]

zo goed was dus het advies, maar zo slecht de uitvoering. :+
Het kan nog erger, inmiddels rond etenstijd terug gebeld, en blijkbaar hebben de monteurs het hoofdkantoor laten weten dat ze alleen een steiger mee hadden en geen ladder. Met diezelfde ladder die ze niet bij hun hadden zijn ze het dak op geweest voor een snelle inspectie :F

Morgen bellen ze weer met een voorstel voor alleen panelen achter, maar dan moeten ze wel met een heel goed voorstel komen en het binnen een week leggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
BlazeMuis schreef op donderdag 16 september 2021 @ 21:52:
[...]

Het kan nog erger, inmiddels rond etenstijd terug gebeld, en blijkbaar hebben de monteurs het hoofdkantoor laten weten dat ze alleen een steiger mee hadden en geen ladder. Met diezelfde ladder die ze niet bij hun hadden zijn ze het dak op geweest voor een snelle inspectie :F

Morgen bellen ze weer met een voorstel voor alleen panelen achter, maar dan moeten ze wel met een heel goed voorstel komen en het binnen een week leggen.
Monteurs die alles bij elkaar liegen laat jij het dak op gaan?
Zit rood aan rood en zwart aan zwart, ja echt waar meneer, heb het zelf gecheckt.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

[...]

Tja, Wat moet ik hier van zeggen O-)
Kan ook anders. Bij mij hadden ze mogen vertrekken en bestel wel elders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
[...]

Prima opgeleide monteurs dus, ze mogen wel m.b.v. een ladder even kijken, ze mogen niet
op die manier de zonnepanelen op het dak monteren, dus zeer goed opgeleide monteurs!!!!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:30
PClop schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 11:09:
[...]

Prima opgeleide monteurs dus, ze mogen wel m.b.v. een ladder even kijken, ze mogen niet
op die manier de zonnepanelen op het dak monteren, dus zeer goed opgeleide monteurs!!!!!
Anders dan de cowboys die bij mijn ouders in de straat zonnepanelen legden:
  • Met zonnepanelen op de schouder met de ladder naar 5 meter (dakgoot)
  • Vervolgens met zonnepaneel met 2 handen boven het hoofd lopend het pannendak op.
  • Om dan over de nok te stappen en aan de andere kant de PV panelen te leggen.
Valbeveiliging? Nooit van gehoord 8)7

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:42

tijmeng

Panasonic 7J

Net 6 nieuwe panasonic335 paneeltjes kunnen scoren voor nog geen 100€ per stuk (laatste voorraad).

Helemaal happy. Kunnen mooi in 2*3 polystring op mijn SMA 3.0 om zo de laatste dakvlakken te benutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
ApC_IcE schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 09:07:
[...]

Tja, Wat moet ik hier van zeggen O-)
Kan ook anders. Bij mij hadden ze mogen vertrekken en bestel wel elders.
Het is ook afgelopen nu met deze partij. Vandaag zouden ze met een oplossing komen, echter hebben ze mij vanmiddag gebeld dat ze nog niks kunnen beloven en er midden volgende week meer duidelijkheid volgt.

Het enige wat die “klantenservice” kan doen is offertes opstellen waarbij er niet naar de klant geluisterd zal worden.

Annuleren kan op dit moment ook niet, ik moet eerst hun “oplossing” en de nieuwe “offerte” afwachten 8)7

En hier wacht je dan 2.5 maand op :/

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:25
Joris748 schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 11:21:
  • Vervolgens met zonnepaneel met 2 handen boven het hoofd lopend het pannendak op.
Klinkt bekend.
Iets minder hoog, maar de ladder tegen de goot (plastic) en de rest gewoon via het dak en de panelen op de schouders.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZWZl35tvizYq3tSpaVnIvbIoESE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/na2h6AtgqnyWVlMc5RJEpM4c.jpg?f=user_large

En dit waren dan blijkbaar geen cowboys, want de panelen en installatie ging keurig via een gemeentelijk inkoop project. |:( (Zeevang)
En dan ook nog de LAN-dongle vergeten mee te nemen (maar wel de wifi-stick)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Ik heb zelf ook liever niet dat een of andere lijn me in de weg zit zodat ik lekker makkelijk val.
Ik wil bewegingsvrijheid. Niet gehinderd worden. Het moet wel droog zijn en niet waaien. Op een schuin dak. Dat wel. Op een plat dak kan veel meer. Is makkelijker werken. (bij paar kennissen gelegd.)

[ Voor 5% gewijzigd door onetime op 20-09-2021 14:58 ]

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 26-08 14:14
Martin7182 schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 17:21:
En zuid is bijna 2 keer zo goedkoop :)
Wat is eigenlijk het voordeel van betere spreiding over het jaar?
Zuid opstelling t.o.v. een oost west opstelling scheelt doorgaans 1 tot 2 panelen, in veel gevallen zal het dus maximaal 500 euro uitmaken, dat is in mijn beleving niet de helft van de totaalprijs van een systeem.

• Martin7182
Je hebt gelijk @RobertV70, maar het hangt natuurlijk wel van de hoek af. Bij een hoek rond de 40 graden, levert oost-west ongeveer 80% van zuid op. Dat is nog best wel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet je dat zeker? Op dit moment beging ik met zuid opstelling van 40 graden van 8:20 met 1Kwh en na 17:15 kom ik pas weer onder de 1Kwh met een opstelling van 4.290Kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

onetime schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 00:38:
Ik heb zelf ook liever niet dat een of andere lijn me in de weg zit zodat ik lekker makkelijk val.
Ik wil bewegingsvrijheid. Niet gehinderd worden. Het moet wel droog zijn en niet waaien. Op een schujin dak. Dat wel. Op een plat dak kan veel meer. Is makkelijker werken. (bij paar kennissen gelegd.)
Zolang het maar goed geïnstalleerd wordt vind ik het prima. Voor mee is dit juist de rede dat ik het uitbesteed gezien ik zelf het risco niet wil lopen, maar voor een ander is de keuze aan zich of die het risico wel of niet meent.

De meeste glazen wassers en dak dekkers gaan op de zelfde manier te werk en daar hoor je niemand over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Verwijderd schreef op zondag 19 september 2021 @ 08:39:
Weet je dat zeker? Op dit moment beging ik met zuid opstelling van 40 graden van 8:20 met 1Kwh en na 17:15 kom ik pas weer onder de 1Kwh met een opstelling van 4.290Kwh.
Ik baseer me op deze info uit de openingspost:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G2E40UXkluOFP3SbZkAy1nGetMQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KFHrMfZ6sALLdYqnq7ojBsvK.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Joris748 schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 11:21:
[...]

• Om dan over de nok te stappen en aan de andere kant de PV panelen te leggen.
Waren wel de goedkoopste mag ik hopen, want terugverdientijd enzo... :X
Verwijderd schreef op zondag 19 september 2021 @ 08:42:
[...]

Zolang het maar goed geïnstalleerd wordt vind ik het prima. Voor mee is dit juist de rede dat ik het uitbesteed gezien ik zelf het risco niet wil lopen, maar voor een ander is de keuze aan zich of die het risico wel of niet meent.

De meeste glazen wassers en dak dekkers gaan op de zelfde manier te werk en daar hoor je niemand over.
De gordel en valhelm hoorde je vroeger ook niemand over. Wat maatschappelijk geaccepteerd is qua veiligheid veranderd. Ik vraag me af of jij als opdrachtgever niet mede verantwoordelijk bent voor het onveilig handelen.

Hetzelfde met zonnepanelen. Vroeger was je een gekkie als je zonnepanelen had. Nu ben je een gekkie als je geen zonnepanelen hebt :P Tijden veranderen.

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 19-09-2021 09:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Als ze oost hadden gelegen had je 2500watt gehad om 08.30

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Laatst online: 22:30
Verwijderd schreef op zondag 19 september 2021 @ 08:42:
[...]

Wij hebben een huis gebouwd en veel (onder)aannemers over de vloer gehad. Had niet de behoefte om een plek in of rond het huis te hebben, waar iemand zwaar invalide of dood gevallen is.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:37
onetime schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 00:38:
Ik wil bewegingsvrijheid. Niet gehinderd worden. Het moet wel droog zijn en niet waaien. Op een schujin dak. Dat wel. Op een plat dak kan veel meer. Is makkelijker werken. (bij paar kennissen gelegd.)
Valbeveiling was bij mij inderdaad telkens de oorzaak van de val.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@busscherski Is het ook echt je werk? Hoe vaak ben je gevallen? edit: en wat was de schade?

[ Voor 17% gewijzigd door onetime op 19-09-2021 15:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:37
onetime schreef op zondag 19 september 2021 @ 15:45:
@busscherski Is het ook echt je werk? Hoe vaak ben je gevallen? edit: en wat was de schade?
Nee zonnepanelen installeren is niet mijn echte werk.
Ik ben 2x gevallen in fabrieken met grote gaten in de vloer, de vloer daaronder is dan ongeveer 7 meter dieper. Dan wil je even over een gat stappen en dan blokkeert je valbeveiliging ineens. Dan duurt het nog een seconde voor je begint met vallen maar je weet dat het niet meer te voorkomen is.
Bij een van die twee hing overigens ook nog een veiligheidsnet.

Geen schade.

Bij installatie van zonnepanelen op een schuin dak zie ik overigens meer in van die randbeveiliging hekken die je in de dakgoot kunt hangen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182
LooneyTunes schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 00:02:
[...]

Klinkt bekend.
Iets minder hoog, maar de ladder tegen de goot (plastic) en de rest gewoon via het dak en de panelen op de schouders.

En dit waren dan blijkbaar geen cowboys, want de panelen en installatie ging keurig via een gemeentelijk inkoop project. |:( (Zeevang)
Hier in de straat zelfde verhaal. Ik zal geen namen noemen, maar met een collectieve inkoop mocht de aanbieder met de beste prijs het komen leggen. In de regen, alleen en gewoon met een ladder naar 5 meter hoog en panelen tot 8 meter hoog.

Onze panelen heb ik zelf gelegd en omdat het eenmalig is, doet tijd er niet echt toe. Ik heb gewoon een rijtje rvs ankerpunten van de klimwinkel in de balken geschroefd en een harnas met dubbele vallijn gebruikt. Vast niet de handigste methode, maar wel veilig tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twieren
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:16
29.27 kWh 2.98kWh/kW
Zoetermeer oost west 25 graden

Oeps, verkeerde topic!

[ Voor 23% gewijzigd door twieren op 19-09-2021 23:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
Jij hebt accu's op je dak liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, maar blijkbaar pakt een zuid opstelling deze tijd van het jaar al heel vroeg genoeg zonnestralen om wat op te wekken en aan het eind van de dag ook.

http://www.weerstationuithoorn.nl/weer/zonnestand.htm
Zie zonnebaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nG-zdBdEQb0qaSUmBYOiQlxK22o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2z9sHk0bQ5ieAEOUMY0jyHqy.jpg?f=user_large
Eergisteren, ok hele iets gemokkeld want toen zat ik pas om 8:30 boven de 1Kwh. Maar dit lukt alleen wanneer er geen wolkje aan de lucht is.
Zuid opstelling Drenthe 40 graden.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2021 11:40 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:50

Termy

valt er nog wat te fragge?

@Verwijderd Zijn punt is dat je de eenheden verwart. Vermogen is in W en energie in Wh (of eigenlijk J, maar Wh is voor de gewone flip makkelijker te verbinden aan de energiekosten van apparaten).

Kortom, je zit om 8:30 pas boven de 1 kW, niet kWh (en zeker niet Kwh :P).

Voor het geval dat je denkt "wat een zeur.": Meten is weten, gissen is missen en gokken is dokken.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Termy schreef op maandag 20 september 2021 @ 12:08:
@Verwijderd Zijn punt is dat je de eenheden verwart. Vermogen is in W en energie in Wh (of eigenlijk J, maar Wh is voor de gewone flip makkelijker te verbinden aan de energiekosten van apparaten).

Kortom, je zit om 8:30 pas boven de 1 kW, niet kWh (en zeker niet Kwh :P).

Voor het geval dat je denkt "wat een zeur.": Meten is weten, gissen is missen en gokken is dokken.
En iedere flapdrol hier weet wat ie bedoelt dus waarom telkens dat flauwekul commentaar....

@Verwijderd je hebt zo snel vermogen omdat zon nu bijna zuid oost op komt, vroeger in het jaar is dit noord oost. Dan wil je toch graag oost en ook zeker ook nog west erbij hebben, van s'morgens zes uur tot savonds negen uur je hele huis op zonnestroom.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

reneeke1970 schreef op maandag 20 september 2021 @ 13:36:
En iedere flapdrol hier weet wat ie bedoelt dus waarom telkens dat flauwekul commentaar....
Wij wel, hij blijkbaar niet, dus waarom hem niet uitleggen hoe het zit?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Klein foutje moet kunnen en is best vermakelijk, zeker als mensen beginnen over opwek in kWh per uur. Of zoals gisteren kWh/kW ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:53
Ik ben me aan het orienteren op panelen op mijn platte dak. Op zich kom ik er wel uit. Het dak is boven op mijn huis, is plat en kan prima in een oost-west orientatie (2x6 in 2 strings). Maar goed inmiddels 3 van de 4 offertes binnen. Allemaal inclusief optimisers, reden die ze opgeven: dan presteren je panelen beter. Maar als ik even reken:
12 panelen; levert me ongeveer 3500 kwh (varieert met paneelkeuze) optimisers kosten me 50/60 per paneel (zal vast goedkoper kunnen, maar laten we even van 600 euro uitgaan).
Stel dat mijn panelen 5% minder presteren, is dat 175 kwh
600 euro vertegenwoordigd (met mijn tarief van 0.22ct) 2700 kwh
terugverdientijd 15.5jaar

Klopt de som, of gaan de panelen echt veel minder presteren dan die 5%?
Verder valt me op dat elke partij zijn eigen stokpaardjes heeft qua paneelkeuze... en sommige verkopers... tja wat zal ik er van zeggen....

Anyway, geen verkoop advies gevraagd, maar optimisers, is het het geld waard als je in strings kan werken zonder schaduw, mijn conclusie lijkt ... niet het geld waard. Maar voor ik een verkoper er mee om zijn oren sla....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@htca Volgens mij heb je het helemaal goed. Geen schaduw, geen winst te behalen, wel extra verliezen!, en extra kansen op defecten. Niet doen dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
Martin7182 schreef op maandag 20 september 2021 @ 14:03:
Klein foutje moet kunnen en is best vermakelijk, zeker als mensen beginnen over opwek in kWh per uur. Of zoals gisteren kWh/kW ;)
Hoelang duurt een dag? antw: 24 kWh/kW ;)

Als mijn auto stilstaat, maar wel "aan" is, geeft ie het huidige verbruik in kWh/h, gewoon kW eigenlijk dus, maar dat vond VW blijkbaar minder duidelijk :D

[ Voor 5% gewijzigd door borft op 20-09-2021 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

htca schreef op maandag 20 september 2021 @ 16:21:
Ik ben me aan het orienteren op panelen op mijn platte dak. Op zich kom ik er wel uit. Het dak is boven op mijn huis, is plat en kan prima in een oost-west orientatie (2x6 in 2 strings). Maar goed inmiddels 3 van de 4 offertes binnen. Allemaal inclusief optimisers, reden die ze opgeven: dan presteren je panelen beter. Maar als ik even reken:
12 panelen; levert me ongeveer 3500 kwh (varieert met paneelkeuze) optimisers kosten me 50/60 per paneel (zal vast goedkoper kunnen, maar laten we even van 600 euro uitgaan).
Stel dat mijn panelen 5% minder presteren, is dat 175 kwh
600 euro vertegenwoordigd (met mijn tarief van 0.22ct) 2700 kwh
terugverdientijd 15.5jaar

Klopt de som, of gaan de panelen echt veel minder presteren dan die 5%?
Verder valt me op dat elke partij zijn eigen stokpaardjes heeft qua paneelkeuze... en sommige verkopers... tja wat zal ik er van zeggen....

Anyway, geen verkoop advies gevraagd, maar optimisers, is het het geld waard als je in strings kan werken zonder schaduw, mijn conclusie lijkt ... niet het geld waard. Maar voor ik een verkoper er mee om zijn oren sla....
Wanneer nauwelijks schaduw hebt kun je maar mijn inzien beter 1 extra paneel laten leggen (140,-) dan 12x 50,- voor optimisers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182
Verwijderd schreef op maandag 20 september 2021 @ 18:32:
[...]

Wanneer nauwelijks schaduw hebt kun je maar mijn inzien beter 1 extra paneel laten leggen (140,-) dan 12x 50,- voor optimisers.
Dat nou ook weer niet. Als je pech hebt dan doet je hele strings niets meer met een rand schaduw op 1 paneel.
Misschien is 1 paneel minder juist beter (die waar de schaduw op komt).

Dat gezegd, @htca heeft helemaal geen schaduw genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Martin7182 schreef op maandag 20 september 2021 @ 19:37:
[...]

Dat nou ook weer niet. Als je pech hebt dan doet je hele strings niets meer met een rand schaduw op 1 paneel.

En de bypass diodes dan? In welke situatie krijg je het voor elkaar dat schaduw op 1 paneel de hele string lam legt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Op het moment dat de MPPT de spanning niet laat zakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

Zijn er al gevallen bekend dat een omvormer met shadefix dat fout doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Martin7182 schreef op maandag 20 september 2021 @ 19:37:
[...]

Dat is pas een issue als een hele rij panelen een rand met schaduw hebben (zoals op de nieuwe stationsoverkapping van Delft Campus |:( )

Eén paneel (of een klein percentage) zal gewoon gebypassed worden, mits je omvormer schaduwmanagement heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
mcDavid schreef op maandag 20 september 2021 @ 22:19:
[...]

Dat is pas een issue als een hele rij panelen een rand met schaduw hebben (zoals op de nieuwe stationsoverkapping van Delft Campus |:( )

Eén paneel (of een klein percentage) zal gewoon gebypassed worden, mits je omvormer schaduwmanagement heeft.
moet je wel genoeg panelen over hebben in je string, anders wordt de stringspanning te laag ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Termy schreef op maandag 20 september 2021 @ 20:30:
Zijn er al gevallen bekend dat een omvormer met shadefix dat fout doet?
100-en.
Goodwe met schaduwmanagement. En toch wanneer 1 van de x aantal panelen voor een dusdanig deel in de schaduw ligt, stopt de hele string er mee.
  • Buurman bouwt toch een opbouw, pijp, dakkapel
  • Boom groeit harder dan verwacht
  • Nieuwe huizen om systeem heen
wat simpele voorbeelden

[ Voor 21% gewijzigd door ApC_IcE op 21-09-2021 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tychonb
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 27-11-2024
Goedemorgen, Ik wil 10 zonnepanelen plaatsen op een plat dak. Ze kunnen allemaal op het zuiden liggen. En ze pakken geen schaduw van objecten. Denk dat zuid richting ook het beste is?

Is het nu verstandig om dit allemaal in serie aan te sluiten of toch paralel? Wat is jullie ervaring?

LR AWD / Zwart / Aero / Zwart Int / Trekhaak / Besteld 16/10 / RN 16/10 / VIN 27/11/ Ref https://ts.la/tychon34563

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

tychonb schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 09:50:
Goedemorgen, Ik wil 10 zonnepanelen plaatsen op een plat dak. Ze kunnen allemaal op het zuiden liggen. En ze pakken geen schaduw van objecten. Denk dat zuid richting ook het beste is?

Is het nu verstandig om dit allemaal in serie aan te sluiten of toch paralel? Wat is jullie ervaring?
Is het een makkelijk toegankelijk dak?
Dan is serie de goedkoopste en efficiëntste manier.

Is het dak lastig te bereiken (dus controle is lastig op werking) dan kan parallel interessant zijn.
Dit is duurder, maar je kan meer zien, omdat je per paneel kijkt. Maar minder efficiënt en rendabel dus.

Er komt met parallel niet meer stroom uit dan met serie.
Garantie kan nog belangrijk zijn indien je micro omvormers plaatst (25 jaar garantie)

Dit even met de beperkte info even een simpel antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Termy schreef op maandag 20 september 2021 @ 20:06:
[...]

En de bypass diodes dan? In welke situatie krijg je het voor elkaar dat schaduw op 1 paneel de hele string lam legt?
Zoals gezegd, de diodes helpen niet altijd. Hieronder plaatjes van afgelopen 4-september waar het bewolkt was tot 12:00. Het eerste plaatje is een string zonder schaduw (GoodWe 2500-XS), het tweede een andere string met een beetje schaduw op 1 van de panelen (GoodWe 1000-XS). Dit setje heeft maar 3 panelen en de schaduw viel over de eerste 2 cellen van 1 paneel. Vlak voor 13:00 heb ik schaduwmanagement aangezet, waarna de opwek van 90W omhoog schoot naar 560W. De maximale opwek in de zon is ongeveer 720W; 240W per paneel; 80W per rij met bypass-diode. Daar blijft zonder schaduwmanagement maar 13% van over i.p.v. 78% (2 diodes in geleiding). Misschien was het anders gelopen als de hele dag de zon had geschenen en waren de diodes zonder schaduwmanagement ook in geleiding gegaan bij de eerste schaduw.
Trouwens wel grappig om te zien hoeveel verschil er is tussen koude en warme panelen in de volle zon (eerste plaatje even na 12:00; 2184W vs. 1912W)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ezr57mMo6XoRkR9-9zev-c9eUXg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Vwg2BqzHT4DmVZdnjefrv7M0.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ceCaS8IXFZ-EG889NzhIi_HxNUo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uHblMfowtyWjyB4dFEVYTYwA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
tychonb schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 09:50:

In serie kost stukken minder, maar parallel is doorgaans flexibeler als je ooit panelen wilt vervangen of uitbreiden. Onder welke hoek wil je de panelen plaatsen? Bij een grote hoek krijg je schaduw van de panelen zelf. Het kan soms handiger zijn om oost/west te leggen of helemaal plat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Owios
  • Laatst online: 19-09 21:14
Martin7182 schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 10:27:
[...]

Zoals gezegd, de diodes helpen niet altijd. Hieronder plaatjes van afgelopen 4-september waar het bewolkt was tot 12:00. Het eerste plaatje is een string zonder schaduw (GoodWe 2500-XS), het tweede een andere string met een beetje schaduw op 1 van de panelen (GoodWe 1000-XS). Dit setje heeft maar 3 panelen en de schaduw viel over de eerste 2 cellen van 1 paneel. Vlak voor 13:00 heb ik schaduwmanagement aangezet, waarna de opwek van 90W omhoog schoot naar 560W. De maximale opwek in de zon is ongeveer 720W; 240W per paneel; 80W per rij met bypass-diode. Daar blijft zonder schaduwmanagement maar 13% van over i.p.v. 78% (2 diodes in geleiding).
Waarom had je de schaduwmanagement uitgezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
uhh ja @Martin7182 dat is toch juist een uitstekend voorbeeld dat schaduwmanagement wél goed werkt?

Laten we wel wezen: Je gaat niet een omvormer zonder schaduwmanagement kopen als je weet dat je met schaduw te maken krijgt, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mcDavid schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 11:36:
uhh ja @Martin7182 dat is toch juist een uitstekend voorbeeld dat schaduwmanagement wél goed werkt?

Laten we wel wezen: Je gaat niet een omvormer zonder schaduwmanagement kopen als je weet dat je met schaduw te maken krijgt, lijkt me.
Hoeveel mensen weten wat dat is?

En als ze het wel hebben zetten ze het niet aan, want standaard is het vaak uit.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
reneeke1970 schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 11:49:
[...]

Hoeveel mensen weten wat dat is?

En als ze het wel hebben zetten ze het niet aan, want standaard is het vaak uit.
...dus moeten we mensen maar een onnodig duur systeem met micro-omvormers adviseren, omdat uitleggen wat een stringomvormer met schaduwmanagement is te moeilijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mcDavid schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 11:53:
[...]

...dus moeten we mensen maar een onnodig duur systeem met micro-omvormers adviseren, omdat uitleggen wat een stringomvormer met schaduwmanagement is te moeilijk is?
Daar maakt enphase en solar edge inderdaad aardig gebruik van.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Owios schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 11:14:
[...]

Waarom had je de schaduwmanagement uitgezet?
Had ik niet uitgezet, maar stond standaard uit. Afgelopen 4 september was de eerste dag waarbij de steeds lager staande zon schaduw ging geven op de panelen.
mcDavid schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 11:36:

Het is inderdaad een goed voorbeeld. Maar niet alle omvormers hebben een even goede schaduwmanagement. Mijn enige punt was dat je in sommige gevallen misschien beter een paneel minder dan meer kunt leggen. Je zou maar een extra paneel leggen dat te vaak (deels) in de schaduw ligt en niet mee doet terwijl de omvormer met schaduwmanagement tijdens het periodiek scannen juist minder goed presteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

mcDavid schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 11:53:
[...]

Vergeet ook niet dat wanneer er geen schaduw is, er meer opbrengst is als het schaduwmanagement systeem uitstaat dan dat hij aan staat.

Op het moment dat hij 'onnodig' aanstaat heb je ook minder opbrengst. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Owios
  • Laatst online: 19-09 21:14
Zou het ook mogelijk zijn om schaduwmanagement alleen op bepaalde uren aan te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
ApC_IcE schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 16:11:
[...]

Vergeet ook niet dat wanneer er geen schaduw is, er meer opbrengst is als het schaduwmanagement systeem uitstaat dan dat hij aan staat.

Op het moment dat hij 'onnodig' aanstaat heb je ook minder opbrengst. O-)
Ik vraag me altijd af hoeveel dat scheelt...

• Martin7182
Owios schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 16:14:
Zou het ook mogelijk zijn om schaduwmanagement alleen op bepaalde uren aan te zetten?
Dat zou in principe kunnen ja. In mijn situatie is schaduwmanagement nuttig vanaf begin september, van +/- 12:00 tot 15:00. Maar de uren verschuiven iets in de loop van het jaar, hoe precies wil je het hebben? En als het bewolkt is, dan kan hij misschien beter de hele dag uit staan. Ik denk dat de winst niet zo snel opweegt tegen de kosten.

• spaarpot
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 00:07
Goedemorgen,

Ik ben een bescheiden gebruiker van stroom (+/- 2000 Kwh per jaar) maar aangezien het spaargeld weinig doet op mijn spaarrekening ben ik toch aan het bedenken hoe hier meer rendement op te kunnen maken. Zonnepanelen zou een optie kunnen zijn.

Ik heb een redelijk recent huis uit 2004 met een gecombineerd dak (oppervlakte 11 bij 7, 75% plat dak op het zuiden en 25% puntdak op oost / west. Geen schaduw.

Wat ik her en der in de buurt zie is dat er een lelijke kabel van het dak naar de meterkast loopt. Hier zit ik niet op te wachten. Mijn wasmachine staat op zolder, heb ik het goed begrepen dat kleine installaties ook op deze groep aangesloten kunnen worden zodat er geen extra kabel getrokken hoeft te worden ?

Kan iemand mij hier wat meer over vertellen ?

Alvast dank.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:32
spaarpot schreef op woensdag 22 september 2021 @ 10:54:
Mijn wasmachine staat op zolder, heb ik het goed begrepen dat kleine installaties ook op deze groep aangesloten kunnen worden zodat er geen extra kabel getrokken hoeft te worden ?
Kan iemand mij hier wat meer over vertellen ?
Alvast dank.
Ja, dat kan, via een zgn PV-verdeler (even op Googlen of zoeken in dit topic).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Martin7182
Je hebt nog wel een kabel nodig van het platte dak naar je omvormer. In principe heb je per dakvlak een aparte MPPT nodig. Omvormers hebben doorgaans 1 of 2 MPPT. Je kunt oost/west ook parallel aansluiten op 1 MPPT, maar dat kan een expert beter uitleggen. Op 11x7 kun je heel wat panelen kwijt. Meer dan het dubbele van je jaarlijkse verbruik. Maar dat is prima :)

[ Voor 11% gewijzigd door Martin7182 op 22-09-2021 11:38 ]

• spaarpot
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 00:07
Martin7182 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 11:36:
Je hebt nog wel een kabel nodig van het platte dak naar je omvormer. In principe heb je per dakvlak een aparte MPPT nodig. Omvormers hebben doorgaans 1 of 2 MPPT. Je kunt oost/west ook parallel aansluiten op 1 MPPT, maar dat kan een expert beter uitleggen. Op 11x7 kun je heel wat panelen kwijt. Meer dan het dubbele van je jaarlijkse verbruik. Maar dat is prima :)
Dank voor bovenstaand, helder. Is het mogelijk om de PV verdeler en de omvormer op zolder te plaatsen zonder extra kabels nodig te hebben richting de meterkast? Even aannemende dat een PV verdeler een optie zou zijn hier. Uiteraard is er een kabel nodig vanaf de panelen naar de omvormer (op zolder?), dit is geen probleem. Uiteraard zal ik e.e.a. opnemen met een locale partij maar vooraf beetje inlezen kan geen kwaad.

• mcDavid
De bekabeling naar je wasmachine is geschikt voor 3600W dus een enkelfase omvormer tot 3600W kun je idd die bestaande bekabeling gebruiken. Afhankelijk van de lengte is 4200W misschien ook nog haalbaar.

• Martin7182
mcDavid schreef op woensdag 22 september 2021 @ 12:07:
De bekabeling naar je wasmachine is geschikt voor 3600W dus een enkelfase omvormer tot 3600W kun je idd die bestaande bekabeling gebruiken. Afhankelijk van de lengte is 4200W misschien ook nog haalbaar.
Als oost/west op een 2-MPPT omvormer gaat, dan is een aparte omvormer nodig voor de panelen op het platte dak. Die omvormer hoeft dan niet per se op zolder te staan. Misschien wordt het tijd voor een apart topic @spaarpot?

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:09
mcDavid schreef op woensdag 22 september 2021 @ 12:07:
Kopt dat wel? Met deze redenatie wordt het dus mogelijk om in totaal 3680 W (16A groep in de meterkast) + 4200W van de omvormer op deze groep in te voeden (totaal bijna 7900W) ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
Batilan schreef op woensdag 22 september 2021 @ 13:07:
[...]

Kopt dat wel? Met deze redenatie wordt het dus mogelijk om in totaal 3680 W (16A groep in de meterkast) + 4200W van de omvormer op deze groep in te voeden (totaal bijna 7900W) ?
Nee, de wasmachine verbruikt stroom. Dus je moet ze van elkaar aftrekken. De PV-verdeler zorgt er met een extra zekering voor dat nooit beide apparaten tegelijk (meer dan de afgezekerde waarde) kunnen verbruiken of terugleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Batilan schreef op woensdag 22 september 2021 @ 13:07:
[...]

door de kabel van meterkast naar pv verdeler gaat nooit (veel) meer dan de afgezekerde waarde. welke kant de het op gaat kan wel verschillen. de bedrading IN de verdeler kan wel 3650W + 4200W voor zijn kiezen krijgen (als je meerder gebruiksgroepen hebt) maar daar is het voor ontworpen.

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 22-09-2021 13:28 ]

• Batilan
twain4me schreef op woensdag 22 september 2021 @ 13:26:
[...]

door de kabel van meterkast naar pv verdeler gaat nooit (veel) meer dan de afgezekerde waarde. welke kant de het op gaat kan wel verschillen. de bedrading IN de verdeler kan wel 3650W + 4200W voor zijn kiezen krijgen (als je meerder gebruiksgroepen hebt) maar daar is het voor ontworpen.
OK, dus dan is er slechts 1 "stopcontact" actief op deze groep (het stopcontact (of eventueel 2) in de PV verdeler), er mogen dan geen andere gebruikers op de groep zitten (dat is natuurlijk het idee achter een wasmachine groep :+, maar ik zie wel eens anders).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Batilan schreef op woensdag 22 september 2021 @ 14:05:
[...]

OK, dus dan is er slechts 1 "stopcontact" actief op deze groep (het stopcontact (of eventueel 2) in de PV verdeler), er mogen dan geen andere gebruikers op de groep zitten (dat is natuurlijk het idee achter een wasmachine groep :+, maar ik zie wel eens anders).
je kan gewoon meerdere groepen met meerdere wcd's in de pv verdeler hebben. de zekering op de kabel in de hoofdverdeler is bepalend voor wat er door die kabel heen mag. de diverse eindgroepen in de pv verdeler hebben hun eigen zekering dus alleen de bedrading in de verdeler kan hoger worden belast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
twain4me schreef op woensdag 22 september 2021 @ 14:09:
[...]

je kan gewoon meerdere groepen met meerdere wcd's in de pv verdeler hebben. de zekering op de kabel in de hoofdverdeler is bepalend voor wat er door die kabel heen mag. de diverse eindgroepen in de pv verdeler hebben hun eigen zekering dus alleen de bedrading in de verdeler kan hoger worden belast
Snap ik, wat ik eigenlijk bedoel te zeggen is dat op het kabel tracé tussen hoofdverdeler en PV-verdeler geen andere gebruikers mogen zijn aangesloten (zoals dit plaatje dus).Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oD2b0_VKsPSdZI946DFVnDwkINs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Cj7lLhuhWndBf7m2XUVqoCFP.jpg?f=user_large
Pagina: 1 ... 25 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic