Ervaringen met installatieservice van de bekende webshops

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21-03 14:00
Hoi, wat is jullie ervaring met de installatieservice / vaste installatiebedrijven van de bekende webshops?

Hierbij valt te denken aan onder andere, maar niet uitsluitend:

- Budget Solar (https://www.budget-solar.nl/), vaste instalaltiepartner: Infinity Solar Technologies (https://solartechnologies.nl/).

- Solar outlet (https://www.solar-outlet.nl/), vaste installatiepartner: Zonfix (geen website voor zover ik weet)

- Solar Bouwmarkt (https://www.solar-bouwmarkt.nl/), vaste installatiepartner: Green Guys (https://green-guys.nl/)

- Winkelman (https://www.winkelman-zonnepanelen.nl/), vaste installatiepartner mij niet bekend.

Wat me opvalt is hoe summier de beschikbare info is over de installatiepartners en hun garantiebepalingen. Bij Green Guys (installatiepartner van Solar Bouwmarkt) wordt ik nog het meeste wijs, op hun website staat 5 jaar installatiegarantie. Maar in de garantiebepalingen van de Algemene Voorwaarden komt dat dan weer niet expliciet terug.
Bij Zonfix (installatieparnter van Solar Outlet) kan ik uberhaupt geen website vinden.
Infinity Solar Technologies (installatiepartner van Budget Solar) heeft het weer over een inspanningsverplichting en geen resultaatverplichting. Dat wordt expliciet op de website en in de Algemene Voorwaarden genoemd.

Mijn vraag is eigenlijk tweeledig.
- Weten jullie meer over de garantievoorwaarden en termijnen van de instalaltiepartners van de webshops?
- Wat is de ervaring in de praktijk van deze clubs? Wordt er knap werk afgeleverd? En vooral ook is er ervaring m.b.t. afspraken / dienstverlening wanneer er iets na de installatie aangepast/hersteld moest worden.

Aangezien ik een schuin pannendak heb met een nokhoogte van bijna 11 meter hoog pas ik er voor om zelf het dak op te gaan. Dan is het toch wel fijn om te weten dat men welwillend is om de boel te herstellen als er onverhoopt toch iets niet helemaal goed gegaan lijkt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik dacht dat IST ook voor die bouwmarkt werkte?
Mir in "Zonnepanelen torderend geplaatst"

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:44

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
greenguys = solarbouwmarkt (zelfde adres) soms schakelen ze idd andere in IST bv. in de rustige periode (komt er nu aan) heb je daar minder kans op, ze moeten immers hun eigen mensen ook aan het werk houden.

Daarnaast kunnen partijen ook zzp-ers inhuren of een schoolverlater zonder ervaring, uiteindelijk maakt het geen kut uit, je kan toch nooit weten wie er het dak op gaat. gewoon goed in de gaten houden en je mond open doen als het verkeerd gaat.

inmiddels is de ervaring met greenguys al bijna een jaar geleden maar ze komen als je wil schouwen, hebben de kennis en bij familie vorig jaar december prima werk afgeleverd.

[ Voor 52% gewijzigd door twain4me op 20-09-2021 20:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Hier wel aardige ervaring met the green guys. Paar kritiekpunten:

• Veilig werken lijkt niet bijzonder hoog in het vaandel te staan. Ze gingen zonder val beveiliging zo mijn 50 graden pannendak op. Lieten nog een accuboormachine naar beneden kletteren, ik wilde net naar buiten komen 8)7 :D
• Panelen kwamen naar mijn mening wel erg ver richting de buren. Na een opmerking van mijn kant werd dat aangepast.
• Volgens mij hebben ze een afwijkend password op mijn Enphase Envoy geplaatst. Tot op heden hebben ze me die niet kunnen verstrekken (‘password is standaard, die passen we nooit aan’).
• De partij achter de BTW service liet het nogal afweten. Dit hebben ze wel zeer adequaat opgepakt (al duurde het even). Zit nu een of ander administratiekantoor op (die elke zoveel maanden aangifte voor me doet.. ok, ik dacht dat ik in de KOR zou komen :p )

De installatie in de meterkast vind ik keurig uitgevoerd. Ik heb ook slechts betaald voor 1 fase spul maar vanwege de hoeveelheid panelen hebben ze zelf alles geüpgraded naar 3 fase. Dus heb een upgrade van Q relay en de extra klemmen voor de Envoy S metered gewoon gratis gehad :).

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• rbaidjoe
Dank voor de gedeelde ervaringen. Ik ga eens peilen bij installatiebedrijven met een registratie bij InstallQ, TechniekNederland of Zonnekeur of het een (fors) prijsverschil oplevert om e.e.a via een dergelijk bedrijf te laten lopen.

Alles heeft zijn prijs natuurlijk, zo ook certificeringen, al is het maar om de kosten van de herkeuring aan de klant door te berekenen. Maar als die meerprijs gering blijkt dan is het wellicht het overwegen waard om met een gecertificeerd bedrijf zaken te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:10

tijmeng

Panasonic 7J

een kick..

Mijn ervaring mete en subcontractor van solar bouwmarkt (infinity solar) was matig en vergelijkbaar met bovenstaande ervaring. Kwam er paar weken terug achter dat ze een loodslab op de nok niet goed gelegd hebben en dat er daardoor lekkage optreed op zolder en nu de 1e verdieping. Van de zomer verdampte er blijkbaar genoeg.

Na melding is het wel erg snel opgepakt. Vrijdag belden ze voor een afspraak op maandag en binnen een uurtje was t gefixt. Geen gezeur en netjes. Aftersales is dus prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
Voor wie het interessant vindt een update:

Uiteindelijk ben ik terecht gekomen bij een lokale partij die Zonnekeur gecertificeerd is en KvINL / InstallQ erkend op gebied van PV installaties. Voor wat het waard is natuurlijk, maar de kans dat een gecertificeerde partij cowboys blijken is wellicht wat kleiner. Overigens leverde twee offerteverzoeken bij vergelijkingswebsites (die 3 partijen per website benaderen, dus in totaal 6 partijen) louter ongecertificeerde partijen op, waarvan sommige ook pas kort operationeel zijn.

De lokale partij is minder dan 10% duurder dan de bekende webshops en denkt goed mee. De complete installatie (excl. panelenbevestiging) heb ik zelf ontworpen (met wat leeswerk en vragen hier op Tweakers). Daar kreeg ik hier en daar wel wat vragen op, maar na wat overleg waren ze het eens met mijn keuzes. Uiteindelijk leveren zij louter het buitenmateriaal en -arbeid. Het hele indoortraject doe ik zelf, d.w.z. vanaf meterkast t/m omvormer (aankopen en installeren).

Overwegingen om de opdracht te beperkten tot het buitendeel:
- ik hoef zelf niet zo nodig het dak op (goothoogte +- 6m, nokhoogte +- 12m)
- veiligheidsmateriaal huren (steigers, rss hekken) voor de duur die ik zelf in de kou nodig zou hebben zou niet veel goedkoper zijn dan het werk uitbesteden.
- het werk op het dak is redelijk recht-toe recht-aan. Behoeft weinig improvisatie.

Het indoortraject daarentegen valt veel meer op te improviseren. Als dat onder tijdsdruk moet (de prijs moet immers concurrerend blijven) kunnen er wel eens minder fraaie oplossingen ontstaan. Nu heb ik het AC traject op mijn dooie gemak kunnen uitdenken en superstrak kunnen wegwerken. Meteen een paar extra loze leidingen aangelegd voor een warmtepomp die wel eens op dezelfde locatie zou kunnen komen te staan, data, + 1 reserve. De meterkast heb ik conform het welbekende ABB document aangepast, met de jusite A-merk componenten met de sepcificaties die ik belangrijk vind (o.a. isolatiespanning van >253V, bekabeling dat operationeel tot 90gr C belast mag worden). En bovenal heb de gelegenheid aangegrepen om een compleet datanetwerk in huis aan te leggen, zodat de omvormer niet op wifi hoeft te beunen.
Misschien dat ik eens een post in het nette LAN afwerking topic plaats... :*)

De lokale PV boer heeft het ontwerp bekeken en het dak geschouwd voor akkoord. Na een door hun toegepaste veiligheidsmarge van 10cm t.o.v. de erfgrens (rijtjeshuis) blijft er nog 5cm aan weerszijden over. Onder en boven blijven er ook 1,5 a 2 dakpannen over. Voldoende om niet onnodig wind te vangen bij de nok, en wel gewoon goed af te wateren in de goot. Het ontwerp hadi k ge-optimaliseerd voor mijn dakoppervlak, dus ik wist dat het krap aan zou worden naar de randen toe. Daarom wilde ik per se een schouw + akkoord hebben gehad vòòr opdrachtverstrekking. Dan hebben we het in ieder geval over hetzelfde, en geen verrassingen achteraf.

De schouw is geweest, opdracht verstrekt. Indoor traject inmiddels af, en binnenkort vindt de levering + installatie van het buitentraject plaats. Dan pas weten we zeker of het wat is, maar tot nu toe ben ik tevreden over de manier van te woord staan, meedenken, en het hele proces. En niet te vergeten de prijs. Voor die geringe meerprijs is het prettig om een lokaal aanspreekpunt te hebben, een maatwerkafspraak te kunnen maken en bovendien het geld lokaal te kunnen besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:36
@rbaidjoe Mooi dat je een betaalbare en meedenkende installateur gevonden hebt.

Je hebt gelijk, ten opzichte van het werk zijn de installateurs niet belachelijk duur... Daar heb ik genoeg over nagedacht toen ik met de 40x60er betontegels in de klauwen en spade in de vette noordhollandsche klei stond... Het leggen op plat dak was een eitje... maar op hellend dak zie ik ook nog niet 123 zitten.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
Inmiddels is de installatie al een halve maand operationeel. Fijne club die de boel heeft geinstalleerd. 3 man sterk, Qua veiligheid zou ik ze een 6 of 7 geven. Er waren wel voldoende maatregelen genomen (RSS rek), maar met een ladder en zo'n groot paneel (1m x 2m, van die grote 455wp panelen) naar boven klimmen (goothoogte 6m) scoort geen schoonheidsprijs. Met een steiger had dat veiliger gekund, maarja, tijdrovender, duurder, en niet per se aantrekkelijker voor de uitvoerende partij. Als iemand eenmaal de handigheid heeft met zo'n ladder is het voor te stellen dat die persoon die werkwijze prefereert vanwege de snelheid.

Verder werkten ze erg netjes en het resultaat mag er zijn. Het buitenwerk hebben ze gedaan, inc. dakdoorvoer en DC kabels naar de omvormer trekken. Op mijn verzoek hebben ze binnen ook nog 3 gaten geboord in het knieschot op zolder zodat ik daar nog 3 stuks elektrabuis kon monteren waar zij weer de kabels door konden trekken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c5XLPSDxT42q80XRZszgRJ_UYAM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xkXkiZqGEi7bLbtc7qa0RvAY.jpg?f=fotoalbum_large
Panelen op het dak, een mooi strak vlak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sxYdkKBJ33hzPb2pVMzkkzvhAxg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UuOK5cF4iaOFURRdp14ZpxDR.jpg?f=fotoalbum_large
Dakdoorvoer achter het knieschot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AuOxn2i5AlcRjNtenWisoFnC0DU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qtbHrrt7dvY2bp8IaHIC5MDC.jpg?f=fotoalbum_large
Omvormer aangesloten. De datakabel is inmiddels strakker afgewerkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/79qBxvgb-DPTyTCVSFjH6b3XKDg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zzQKkQkT18X0puZLkzYDRJPu.jpg?f=fotoalbum_large
Meterkast, maar daar is niet zo gek veel te zien van hun werk. Enige wat ze daar hoefden te doen is de groep duiden met PV ZON en een PV waarschuwingsstikker plaatsen. En voorafgaand aan de werkzaamheden de aardlekautomaat uitschakelen en naderhand weer inschakelen natuurlijk :+
edit: ik zie dat de PV waarschuwingsstikker net buiten beeld valt. Die is op de elektriciteitsmeter geplakt.

Dit is de laatste update. Project afgerond.
Pagina: 1