Gas de deur uit doen: Gratis! Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 26 ... 104 Laatste
Acties:
  • 731.620 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:30
cold_as_ijs schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 10:48:
Ze hebben recentelijk bij ons in de straat het eea aan onderhoudt uitgevoerd
- Glasvezel aangelegd
- Waterleiding vervangen
- Oude dienstleiding van de gasunie verwijdert
- Huisaansluitingen gas gesaneerd
Een dienstleiding van de gasunie? Bij de gasunie hebben ze hoofdleidingen boven 8 bar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cold_as_ijs
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-09 20:26
@Trichoglossus sorry dan was het een hoofdleiding

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Bij mij gaan ze dinsdag 7 september 2021 voor de vierde maal proberen de hoofdleiding te vinden :X :? De vorige 3 keer is het niet gelukt :N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• acemoo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-09 11:07
ZuinigeRijder schreef op woensdag 1 september 2021 @ 17:42:
Bij mij gaan ze dinsdag 7 september 2021 voor de vierde maal proberen de hoofdleiding te vinden :X :? De vorige 3 keer is het niet gelukt :N
Hoe vaak moet je ze eigenlijk de kans geven om die leiding te laten verwijderen?
Kan me voorstellen dat na een bepaald aantal keer het niet meer redelijk is en dat je ze kosten in rekening kunt brengen voor het thuis moeten blijven.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
acemoo schreef op donderdag 2 september 2021 @ 08:58:
[...]

Hoe vaak moet je ze eigenlijk de kans geven om die leiding te laten verwijderen?
Kan me voorstellen dat na een bepaald aantal keer het niet meer redelijk is en dat je ze kosten in rekening kunt brengen voor het thuis moeten blijven.
Dat zal onder het mom van overmacht niet lukken. De eerste keer is er bij mij helemaal geen afspraak gemaakt, maar was ik toevallig thuis (men probeerde toch buiten af te sluiten, terwijl ik aanbood dat ze binnen mochten komen om een slotje te plaatsen als zij dat wilden onder hun kosten). De 2 keer is het weer niet gelukt om de leiding te vinden. De derde keer is men niet op komen dagen, maar dat zal mogelijk een zieke werknemer (corona?) geweest kunnen zijn.

Gelukkig dat het allemaal in opdracht van Enexis is, ik heb om moverende redenen geen verwijdering van de gasleidingen aangevraagd O-)

[ Voor 6% gewijzigd door ZuinigeRijder op 02-09-2021 10:52 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
ZuinigeRijder schreef op woensdag 1 september 2021 @ 17:42:
Ook de vierde keer gaat het niet lukken. Ze hebben afgebeld door een positieve coronatest. In ieder geval wel fijn dat ze afbellen, de vorige keer was dat namelijk niet het geval.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-09 09:09
ZuinigeRijder schreef op maandag 6 september 2021 @ 12:32:
[...]

Ook de vierde keer gaat het niet lukken. Ze hebben afgebeld door een positieve coronatest. In ieder geval wel fijn dat ze afbellen, de vorige keer was dat namelijk niet het geval.
Wel bijzonder dat ze door corona de leiding niet kunnen vinden ;) >:) :P

the older I get, the better I was...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-09 07:43
Kees-Jan schreef op maandag 6 september 2021 @ 17:45:
[...]

Wel bijzonder dat ze door corona de leiding niet kunnen vinden ;) >:) :P
Corona tast het reukvermogen aan :-)

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Stoofie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-09 21:59
Zojuist een telefoontje van kennissen hier uit het dorp, die al sinds 2017 geen gas meer gebruiken.
Afgelopen vrijdag stond Liander daar onverwacht voor de deur om de meter te verwijderen.
Omdat ze daar, vanwege omstandigheden, geen tijd voor hadden werd hen een brief in de hand gedrukt.
Dit is de oldskool dreigbrief dat er geen energiecontract voor gas en/of elektrisch is en als ze geen leveringscontract nemen er buiten afgesloten gaat worden.
Er is bij Liander echter waarschijnlijk sprake van teruglopende inkomsten en een kleine inflatiecorrectie, want het buiten afsluiten vanwege geen leveringscontract kost tegenwoordig het lieve sommetje van €2.390,96...
Ze hebben al contact met VEH, maar ik heb uiteraard ook mijn hulp aangebonden om een lief briefje terug te schrijven aan Liander, wellicht kan ik mijn relatie met de klantenman die een vrouw is weer nieuw leven in blazen :+

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• acemoo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-09 11:07
Stoofie schreef op maandag 6 september 2021 @ 19:56:
Zojuist een telefoontje van kennissen hier uit het dorp, die al sinds 2017 geen gas meer gebruiken.
Afgelopen vrijdag stond Liander daar onverwacht voor de deur om de meter te verwijderen.
Omdat ze daar, vanwege omstandigheden, geen tijd voor hadden werd hen een brief in de hand gedrukt.
Dit is de oldskool dreigbrief dat er geen energiecontract voor gas en/of elektrisch is en als ze geen leveringscontract nemen er buiten afgesloten gaat worden.
Er is bij Liander echter waarschijnlijk sprake van teruglopende inkomsten en een kleine inflatiecorrectie, want het buiten afsluiten vanwege geen leveringscontract kost tegenwoordig het lieve sommetje van €2.390,96...
Ze hebben al contact met VEH, maar ik heb uiteraard ook mijn hulp aangebonden om een lief briefje terug te schrijven aan Liander, wellicht kan ik mijn relatie met de klantenman die een vrouw is weer nieuw leven in blazen :+
Ik zou graag die brief zien waarbij ze nu dat het duidelijk is dat we zelf geen afsluiting hoeven te vragen en het toch gratis moet zijn dat ze dan het bedrag even verdrievoudigen |:( HOE DAN?! :? Die medewerkers hebben toch ook wel iets door gekregen dat dit echt niet meer kan? Ja opdracht van hogeraf, maar ook die weten wel dat dit niet kan. Ik ben erg benieuwd wat hier intern gebeurd is.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 21:23
Remco45 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 10:42:
BELANGRIJKE UITSPRAAK ACM

Zoals op zaterdag 19 juni al was vermeld, mag de netbeheerder TCG artikel 2.9 lid 2 niet zo uitleggen dat er ook betaald zou moeten worden indien niet om verwijdering is verzocht.
Dat zou namelijk een verruiming van de gaswet inhouden en dit is niet toegestaan.

Het doorrekenen van de kosten - mits niet om verwijdering van de aansluiting was verzocht - IS DUS IN STRIJD IS MET DE GASWET, aldus ACM.
UPDATE
Afgelopen week heeft de verzoeker tot geschilbeslechting ("M") bericht ontvangen dat Liander
beroep heeft ingesteld tegen dit besluit van de ACM bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven.
Behandeling en de uiteindelijke uitspraak kan enige tijd duren (geschat 6 - 12 maanden).
Wordt vervolgd.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Stoofie
acemoo schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 09:01:
[...]

Ik zou graag die brief zien waarbij ze nu dat het duidelijk is dat we zelf geen afsluiting hoeven te vragen en het toch gratis moet zijn dat ze dan het bedrag even verdrievoudigen |:( HOE DAN?! :? Die medewerkers hebben toch ook wel iets door gekregen dat dit echt niet meer kan? Ja opdracht van hogeraf, maar ook die weten wel dat dit niet kan. Ik ben erg benieuwd wat hier intern gebeurd is.
Ik ben ook benieuwd wat er intern gebeurd is, toen ze contact opnamen met Liander konden die de brief niet vinden in het systeem, waarbij er vervolgens maar aangenomen is dat het bedrag gebaseerd was op achterstallige betalingen vanwege geen contract...
Heel bijzonder allemaal, je snapt dat ik me hier graag even mee tegenaan bemoei >:)

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kees-Jan
achterstallige betalingen vanwege geen contract...
sinds wanneer zou men moeten betalen omdat je géén contract hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@Kees-Jan Dat hoeft natuurlijk niet, maar er zijn ook incassobureaus die zulk soort zaken hebben geroepen als er werd gevraagd naar de onderbouwing van schadevergoeding op hun nota.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:10
Stoofie schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 10:19:
[...]

Ik ben ook benieuwd wat er intern gebeurd is, toen ze contact opnamen met Liander konden die de brief niet vinden in het systeem, waarbij er vervolgens maar aangenomen is dat het bedrag gebaseerd was op achterstallige betalingen vanwege geen contract...
Heel bijzonder allemaal, je snapt dat ik me hier graag even mee tegenaan bemoei >:)
Wat en aparte uitleg. Mochten er al achterstallige betalingen zijn, dan ga je die toch niet pas pogen te incasseren als iemand opdracht voor verwijdering geeft.

Hier al weer ruim een week aan het wachten op een reactie van de Klantenman die toch een vrouw is.
Vast een lastige vraag hoe ze het gaan oplossen dat de aannemer de bestrating niet hersteld. Afhankelijk van de gaten die ze maken gaat het om 1 a 2 vierkante meter beton klinkers. Dus echt spannend is het niet voor ze lijkt mij.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoofie
De laatste keer dat er over verwijderen gesproken is was in 2017.
Het mij dan ook een compleet raadsel waar dit ineens vandaan komt.
Ik heb ze de uitspraken van de rechtbank en ACM gemaild en zullen ze delen met VEH.
Ik ben ook benieuwd of bij VEH ook een en ander al bekend is, dat zou toch wel zo moeten zijn...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rommelzolder
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19-09 10:13
Stoofie schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 11:28:
De laatste keer dat er over verwijderen gesproken is was in 2017.
Het mij dan ook een compleet raadsel waar dit ineens vandaan komt.
Ik heb ze de uitspraken van de rechtbank en ACM gemaild en zullen ze delen met VEH.
Ik ben ook benieuwd of bij VEH ook een en ander al bekend is, dat zou toch wel zo moeten zijn...
Die heb ik al weer een flink aantal maanden geleden o.a. de link naar dit forum gestuurd.
Dat zou intern doorgestuurd zijn naar de betreffende redacteur die schrijft over “van het gas af”
Als die dus zijn huiswerk doet (lees: het forum volgen) dan kan het niet mis gaan toch?

Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-09 21:25
Ach, we zijn drie maand verder dus ik was vanavond niet eens verrast toen ik een brief van Flanderijn in naam van Enexis aantrof. Het is de bekende eerste brief die men hier al vaker heeft gedeeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JXoOkKsoHr6nRlURZdjGvHfgYD8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tETd3plUorL0NeYN2H1BdCRh.jpg?f=fotoalbum_medium

Natuurlijk een volslagen kansloze brief, want wat vorderen ze nu eigenlijk? Daarnaast is hier gewoon netjes een contact met een energieleverancier aanwezig.
Ik heb besloten om een herinnering niet af te wachten en een kort e-mailtje te sturen naar het e-mailadres uit de brief:
Geachte Flanderijn,

Graag reageer ik op uw brief welke u op 6 september 2021 onpersoonlijk hebt verzonden naar mijn adres, waarin u stelt dat voor ons adres geen getekend contract met een energieleverancier aanwezig is.
Hoewel ik uw zorgen om onze administratie zeker waardeer kan ik u geruststellen met het feit dat wij wel degelijk beschikken over een getekend energiecontract met een energieleverancier.

Ik dank u vriendelijk voor uw bericht en vertrouw erop u voldoende te hebben geïnformeerd.

Met hartelijke groet,

de bewoners/gebruikers van <adres>
Dossier bijgewerkt met #11 en #12!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 15:24
internetinfo schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 19:50:
[...]

Ach, we zijn drie maand verder dus ik was vanavond niet eens verrast toen ik een brief van Flanderijn in naam van Enexis aantrof. Het is de bekende eerste brief die men hier al vaker heeft gedeeld:

[Afbeelding]

Natuurlijk een volslagen kansloze brief, want wat vorderen ze nu eigenlijk? Daarnaast is hier gewoon netjes een contact met een energieleverancier aanwezig.
Ik heb besloten om een herinnering niet af te wachten en een kort e-mailtje te sturen naar het e-mailadres uit de brief:

[...]

Toch bizar: terug naar af lijkt het wel. Ik dacht dat we deze brieven voorbij waren in het gasloze dossier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mrahs
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 19-09 10:06
Goedendag

Ik woon sinds 3 jaar in mijn huidige woning en heb nooit gas gebruikt of een gascontract gehad voor dit adres.

Natuurlijk veel brieven gehad van Liander maar nooit op gereageerd en het bleef daarna stil.

Nu krijg ik een brief van ze dat ze die aansluiting gratis weg willen halen. Of ik daar wel ff opdracht voor wil geven.

Nu woon ik in een groot nagenoeg ongeisoleerd huis en stook de zaak warm met een houtvergasser. Dat gaat nu prima maar het is best wel een activiteit die er voor zorgt dat ik nooit een sportschool van binnen hoef te zien.

Dat is een situatie die een keer stopt vrees ik, hetzij de houtvergasser is versleten of ik trek het niet meer.

Wellicht dat ik over 10 jaar weer dankbaar gebruik ga maken van de gasaansluiting. Zonde dat ie er nu uit zou moeten.

Wat nu doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• internetinfo
Mrahs schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 20:42:
Goedendag

Ik woon sinds 3 jaar in mijn huidige woning en heb nooit gas gebruikt of een gascontract gehad voor dit adres.

Natuurlijk veel brieven gehad van Liander maar nooit op gereageerd en het bleef daarna stil.

Nu krijg ik een brief van ze dat ze die aansluiting gratis weg willen halen. Of ik daar wel ff opdracht voor wil geven.

Nu woon ik in een groot nagenoeg ongeisoleerd huis en stook de zaak warm met een houtvergasser. Dat gaat nu prima maar het is best wel een activiteit die er voor zorgt dat ik nooit een sportschool van binnen hoef te zien.

Dat is een situatie die een keer stopt vrees ik, hetzij de houtvergasser is versleten of ik trek het niet meer.

Wellicht dat ik over 10 jaar weer dankbaar gebruik ga maken van de gasaansluiting. Zonde dat ie er nu uit zou moeten.

Wat nu doen?
Wat dit hele topic betreft: Niks doen. Hoewel het verwijderen voor nu inderdaad gratis is (of eigenlijk: wordt betaald door de overheid, precies de reden waarom ik de aansluiting ook stoïcijns laat zitten) ben je daar niet toe verplicht.
Zeker als je voorziet dat je in de nabije toekomst weer gas nodig hebt zou ik zeker dwars gaan liggen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• phicoh
internetinfo schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 20:45:
[...]

Wat dit hele topic betreft: Niks doen. Hoewel het verwijderen voor nu inderdaad gratis is (of eigenlijk: wordt betaald door de overheid, precies de reden waarom ik de aansluiting ook stoïcijns laat zitten) ben je daar niet toe verplicht.
Zeker als je voorziet dat je in de nabije toekomst weer gas nodig hebt zou ik zeker dwars gaan liggen.
Er is altijd een risico dat de netbeheerder op eigen initiatief gaat slopen. Dat slopen, wat ook kan betekenen, afkoppelen in de straat, is moeilijk tegen te houden. De kans is er dat ze dan (als je de aansluiting wil behouden) een tarief rekenen over de periode dat er voor de aansluiting geen contract was.

Ik heb geen idee hoeveel jaar ze terug mogen of zullen gaan bij het in rekening brengen van tijd zonder contract.

Het beste zou natuurlijk zijn om te isoleren en een warmtepomp te installeren. Ooit is het toch over met gas.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• djwireless
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 24-12-2024
Hier was het vandaag ook na 6maanden wachten 3-3 aangevraagd zover. Ze konden het af zonder kraan en hebben alles verweiderd. En weer dicht gestraft. Hier in zuid Holland was het een beetje druk volgens hun haha (voskuilen). Nu kan ik eindelijk de meterkast af maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fanGIzWN5mMxC4At76_HbzTdpro=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1hPNtq2Awpq7FxfYd3TOOVoU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Y36WYrl1CdZH6YcrWn6F6UoNyE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y0DKt3ZBlhCFJ8v8ooX3Ey4l.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sKajnmFO0FHD92SIhmZuXeduajY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yzsBx8GNcBNiBXPsmh2X6KCe.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A_HaHJyK4xeK4Ho9JVrz8B0Uu34=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zk4l8yfVhdEY2nRwc0Dh9sGK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N4cro6zxRCLMerVqWFmSrD3f_hs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZkFU4FapTpAZLRNh8N8yKCbl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/23hXWbxvdylcAsy-R8BvfH6CsD0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uIdoy5gKLsvTEncqJyVn0aD0.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
phicoh schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 21:25:
De kans is er dat ze dan (als je de aansluiting wil behouden) een tarief rekenen over de periode dat er voor de aansluiting geen contract was.
Ik zou niet weten waarom ze dat zouden doen en je hoeft dat natuurlijk ook niet te betalen. Als je lid wordt van bijvoorbeeld een sportschool hoef je ook niet te betalen over de periode dat die sportschool er al was, maar jij er geen gebruik van wilde maken.
Het beste zou natuurlijk zijn om te isoleren en een warmtepomp te installeren. Ooit is het toch over met gas.
Sowieso kan je beter eerst isoleren, ook al blijf je op de huidige manier stoken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
JeroenE schreef op woensdag 8 september 2021 @ 05:59:
[...]
Ik zou niet weten waarom ze dat zouden doen en je hoeft dat natuurlijk ook niet te betalen. Als je lid wordt van bijvoorbeeld een sportschool hoef je ook niet te betalen over de periode dat die sportschool er al was, maar jij er geen gebruik van wilde maken.
Ik omdat netbeheerders vinden dat iedereen met een aansluiting moet betalen voor onderhoud. Ze kunnen dat niet direct afdwingen maar op het moment dat de netbeheerder besluit af te koppelen heb je weinig te eisen als je de aansluiting wil behouden.

Ze sturen regelmatig een brief met het aanbod om of te betalen voor levering dan wel het weghalen van de meter. Dus je kan ook niet stellen dat die eis uit het niets komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@phicoh Als ze de aansluiting komen weghalen omdat jij er niet voor wil betalen kan je ze natuurlijk niet tegenhouden. Maar als jij een gasleveringscontract afsluit bij een energieleverancier zie ik niet in waarom zij dan kunnen afdwingen dat je over de voorafgaande periode moet betalen. Ze kunnen je dan ook niet zo maar afkoppelen enkel omdat er een geschil is over die rekening. Dan zullen ze toch eerst langs de rechter moeten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
internetinfo schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 19:50:
[...]

[Afbeelding]

[...]

Van de zotte en een klacht bij de ACM waardig.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• internetinfo
Ivow85 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 10:36:
[...]

Van de zotte en een klacht bij de ACM waardig.
De ACM vind ik persoonlijk op dit moment nog een brug te ver.
Wel zag ik dat ik jouw zeer informatieve post van 3 juni over het hoofd heb gezien. Dit lijkt me alsnog een mooi moment om Enexis eens kritisch aan te schrijven met jouw punten en daarbij gelijk te vragen waarom ze mijn adresgegevens ongevraagd en onaangekondigd delen met derde commerciële partijen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jitta
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08-01 15:28
Jij hebt de situatie waar wel in is voorzien: je gebruikt geen gas, maar wilt de gasleiding (nog) behouden. Daarvoor is het leegstandstarief uitgevonden. Als je dat niet betaalt, mag de netbeheerder je afsluiten. En als je dan weer wilt aansluiten, is dat voor jouw kosten. Je kunt het rekensommetje maken: hoeveel jaar leegstandstarief is gelijk aan aansluitkosten betalen.
Ik de praktijk kun je de situatie zoals hij nu is best een poos laten bestaan, maar dit is een van de drie keuzes die je voorheen altijd kon maken.
Groet, Jitta
Goedendag

Wat nu doen?

Jitta, gasloos, CO2&energieneutraal sinds oktober 2018, kraan dicht, geen slotje

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Goedendag

Wat nu doen?
Je kan voorlopig volstaan met de mededeling dat je daar geen opdracht voor gaat geven, maar dat ze op afspraak welkom zijn om te doen wat ze willen met hun bestaande spullen.
Als je het wilt houden tegen de tijd dat ze echt willen verwijderen leegstandtarief gaan betalen, maar veel beter is nu al kijken naar een warmtepomp, bijvoorbeeld in de vorm van een airco die kan verwarmen. Veel goedkoper, in ieder geval in het gebruik. Oh, en teruglezend zie ik dat je vergeten bent te isoleren. Snel doen.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Mrahs
JeroenE schreef op woensdag 8 september 2021 @ 05:59:
[...]

[...]
Sowieso kan je beter eerst isoleren, ook al blijf je op de huidige manier stoken.
Hoe dan ook, het blijft een vreemde zaak. Je verwacht toch dat een netbeheerder ook in de toekomst graag eventueel zou willen leveren en niet zo alles in het werk stelt om dat in de toekomst te frustreren.

Als alles echt wordt weggehaald zal ik me wel twee keer bedenken voor ik me weer laat aansluiten.

Er is ook nog stookolie of huisbrandolie of lpg als ik het huis niet elektrisch warm krijg.

Wat het isoleren betreft: het huis is een gemeentelijk monument en er mag niet zomaar geïsoleerd worden. Het kan wel maar dat is een ander verhaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cold_as_ijs
@Mrahs wat zouden ze in de toekomst moeten gaan leveren?
Gas gaat eruit, waterstof lijkt vooral een wortel te zijn die wordt voorgehouden bij de investeerders zodat ze niet realiseren dat er Miljarden afgeschreven moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrahs
cold_as_ijs schreef op donderdag 9 september 2021 @ 22:40:
@Mrahs wat zouden ze in de toekomst moeten gaan leveren?
Gas gaat eruit, waterstof lijkt vooral een wortel te zijn die wordt voorgehouden bij de investeerders zodat ze niet realiseren dat er Miljarden afgeschreven moeten worden.
Dat gas er uit gaat lijkt mij een utopie. Ik woon in een dorp met veel kapitale panden die al dan niet gemeentelijke monument zijn. Zonnepanelen op je dak of op je perceel mag dan niet of moeilijk, en voor isoleren of zelfs alleen dubbel- of isolatie glas geldt het zelfde en is al lastig of zelfs soms jammer om toe te passen I.v.m behoud v originaliteit.

Ook is de gasrekening vaak niet zo'n probleem als je het je kunt veroorloven hier in zo'n pand te wonen (voor mij dan weer wel haha). Ook al zijn er dan ook veel eigenaren die het zich wel kunnen permiteren en het leuk vinden om te experimenteren met nieuwe technieken van verwarmen. Maar meestal blijft de gasketel nog hangen.

Gas blijft hier nog wel denk ik daarom.

[ Voor 18% gewijzigd door Mrahs op 10-09-2021 07:01 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cold_as_ijs
Mrahs schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 06:48:
[...]

Dat gas er uit gaat lijkt mij een utopie. Ik woon in een dorp met veel kapitale panden die al dan niet gemeentelijke monument zijn. Zonnepanelen op je dak of op je perceel mag dan niet of moeilijk, en voor isoleren of zelfs alleen dubbel- of isolatie glas geldt het zelfde en is al lastig of zelfs soms jammer om toe te passen I.v.m behoud v originaliteit.

Ook is de gasrekening vaak niet zo'n probleem als je het je kunt veroorloven hier in zo'n pand te wonen (voor mij dan weer wel haha). Ook al zijn er dan ook veel eigenaren die het zich wel kunnen permiteren en het leuk vinden om te experimenteren met nieuwe technieken van verwarmen. Maar meestal blijft de gasketel nog hangen.

Gas blijft hier nog wel denk ik daarom.
Ze kunnen niet een heel gasnetwerk in stand houden om die paar woningen (10-20% ofzo) te verwarmen. Tenminste het kan wel maar gas wordt daardoor heel erg duur om te hebben want het hele onderhoud moet ook betaald worden. En dat punt kan vrij snel aanbreken, want de mensen die stoppen met gas drijven de kosten op voor de achterblijvers waardoor je meer stoppers krijgt etc…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mrahs
De uitstoot van 8 miljoen Nederlandse woningen moet in 2050 netto nul zijn. Daar hebben we grofweg 8.000 werkdagen de tijd voor. Dat betekent dat we vanaf nu tot 2050 elke werkdag gemiddeld 1.000 woningen CO2-neutraal moeten maken.

Dat zie ik echt nog niet gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
offtopic:
[quote]Mrahs schreef op donderdag 9 september 2021 @ 22:01:
[...] Wat het isoleren betreft: het huis is een gemeentelijk monument en er mag niet zomaar geïsoleerd worden. Het kan wel maar dat is een ander verhaal.
[/quote]
Mag je zelfs geen voorzet ramen binnen en muren binnen plaatsen? Dak binnen, en onder de vloer isoleren?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Mrahs schreef op donderdag 9 september 2021 @ 22:01:
Hoe dan ook, het blijft een vreemde zaak. Je verwacht toch dat een netbeheerder ook in de toekomst graag eventueel zou willen leveren en niet zo alles in het werk stelt om dat in de toekomst te frustreren.
Zou je denken, maar ik vermoed dat hun idee was dat mensen alsnog bleven betalen. Dat het echt zou gebeuren dat ze zaken moesten gaan verwijderen was natuurlijk helemaal niet de bedoeling. Maar als je eenmaal die weg bent ingeslagen kan je niet meer terug.
Er is ook nog stookolie of huisbrandolie of lpg als ik het huis niet elektrisch warm krijg.
Ik twijfel er niet aan dat je het huis elektrisch warm kan krijgen. Natuurlijk moet je dan niet klagen over de kosten :P
Wat het isoleren betreft: het huis is een gemeentelijk monument en er mag niet zomaar geïsoleerd worden. Het kan wel maar dat is een ander verhaal.
Ik heb geen verstand van monumenten anders dan dat je die enkel moet bewonderen en nooit moet willen bezitten.

Zoals @cold_as_ijs al zegt zal op een gegeven moment een gasleiding ook niet meer rendabel zijn als er te weinig mensen aangesloten blijven. Dat is ook de reden dat men aan het verzinnen is om het voor elkaar te krijgen dat bij een wijkaanpak iedereen mee gaat doen met het (of 1 van de, maar meestal het) alternatief.

Op die "verplichte alternatieven" zit ik trouwens ook niet te wachten. Ik heb geen goede ervaringen met blok- of stadsverwarming. Dan zit je helemaal bij een monopolist waar je niet van af komt en die dus zelf kan bepalen hoe duur het allemaal wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrahs
@onetime. Mag je zelfs geen voorzet ramen binnen en muren binnen plaatsen? Dak binnen, en onder de vloer isoleren?

Vloeren, plafonds en voorzetramen mag wel. Voor de rest moet je vergunning aanvragen wat betekend dat je naar de pijpen moet dansen vd ambtenaren die zich beroepen op allerlei regels. Uitgangspunt is dan dat de originaliteit gewaarborgd moet blijven en het pand in de toekomst bouwtechnisch niet achteruit gaat door de aanpassingen, b.v. condens achter isolatie kan slecht voor je balken vd vloeren zijn.

Dat betekend dus dat je voor isolatieplannen wellicht een architect moet inschakelen die met een berekening zal aantonen dat het optredende dauwpunt achter de isolatie binnen de perken gaat blijven. Dat zijn weer extra kosten.

@JeroenE, Ik heb geen verstand van monumenten anders dan dat je die enkel moet bewonderen en nooit moet willen bezitten.

Een beetje monumentale woning heeft van zich zelf mits in goede staat best een aangenaam leefklimaat hoor. In de zomer heb je eigenlijk geen airco nodig. De muren warmen nauwelijks op. En vaak is alles ruim opgezet en van degelijk materiaal. Ik kan het wel waarderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cold_as_ijs
Mrahs schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 08:39:
De uitstoot van 8 miljoen Nederlandse woningen moet in 2050 netto nul zijn. Daar hebben we grofweg 8.000 werkdagen de tijd voor. Dat betekent dat we vanaf nu tot 2050 elke werkdag gemiddeld 1.000 woningen CO2-neutraal moeten maken.

Dat zie ik echt nog niet gebeuren.
Maar je hebt geen 8 miljoen woningen met uitstoot van 0 nodig om de kosten van gas enorm te laten stijgen. De kosten voor het hele netwerk dalen niet lineair met het aantal gebruikers. Daardoor stijgen de kosten per gebruiker. Daarnaast gaat er vroegtijdige afschrijving plaatsvinden van het bestaande net, nu hebben ze het al zo geregeld dat ze dit al kunnen gaan uitsmeren over de huidige gebruikers. Of dat resulteert in 8 Miljoen nul op de meter woningen moet ik ook maar even zien, maar zullen toch wel een heel eind komen. Maar de discussie raakt eigenlijk redelijk off topic eigenlijk aangezien het gaat over gratis van het gas af gaan wat ondertussen de meeste al aardig is gelukt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrahs
cold_as_ijs schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 13:56:
[...]

Maar je hebt geen 8 miljoen woningen met uitstoot van 0 nodig om de kosten van gas enorm te laten stijgen. De kosten voor het hele netwerk dalen niet lineair met het aantal gebruikers. Daardoor stijgen de kosten per gebruiker. Daarnaast gaat er vroegtijdige afschrijving plaatsvinden van het bestaande net, nu hebben ze het al zo geregeld dat ze dit al kunnen gaan uitsmeren over de huidige gebruikers. Of dat resulteert in 8 Miljoen nul op de meter woningen moet ik ook maar even zien, maar zullen toch wel een heel eind komen. Maar de discussie raakt eigenlijk redelijk off topic eigenlijk aangezien het gaat over gratis van het gas af gaan wat ondertussen de meeste al aardig is gelukt :)
Ik moet het nog zien. Bij verminderde vraag bij gelijkblijvend aanbod zakt de prijs dacht ik. En geloof me: er is nog heel veel aardgas. En dat aardgasnetwerk is volgens mij grotendeels op orde. Ik denk dat de kosten voor onderhoud mee zullen vallen. Voorbeeld: In mijn vorige huis is de gasbuis 10 jaar geleden vervangen voor kunststof. Kan nog lang mee. Mijn mening, voor wat het waard is.

Overigens ben ik al bezig om een garage te bouwen met op dak veel zonnepanelen +/- 8500Wp. Ik zal een heel eind komen op elektriek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
offtopic:
@Mrahs De gasprijs zou kunnen, de netwerkkosten moeten dan door een kleiner aantal gebruikers worden gedeeld, en stijgen dus per gebruiker. Maar goed bezig met de garage. Ken je deze? Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrahs
onetime schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 14:38:
offtopic:
@Mrahs De gasprijs zou kunnen, de netwerkkosten moeten dan door een kleiner aantal gebruikers worden gedeeld, en stijgen dus per gebruiker. Maar goed bezig met de garage. Ken je deze? Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)
Nee, die had ik nog niet gezien. Maar zijn zeker leuke tips. Ook is het zo dat mijn houtvergasser is voorzien van 2 grote buffervaten. Om die op temperatuur te houden kan ik wellicht veel overtollig opgewekte elektriek kwijt.

Ga ik nog eens goed uitzoeken.Bedankt!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

Korte update:
stuffer in "Gas de deur uit doen: Gratis!"

Weinig nieuws onder de zon. Stedin blijft falen.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:24

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Mrahs schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 13:23:

Dat betekend dus dat je voor isolatieplannen wellicht een architect moet inschakelen die met een berekening zal aantonen dat het optredende dauwpunt achter de isolatie binnen de perken gaat blijven. Dat zijn weer extra kosten.
Ik zou een architect niet snel bouwfysische berekeningen laten maken, daar is een bouwfisicus voor.
was getekend, een architect :P

Edit: ik dacht dat ik in een ander topic zat, maargoed, vaak zijn er wel mogelijkheden, maar mogelijk condens met name bij de balkkoppen zal je moeten oplossen, die eis zullen ze idd stellen.

[ Voor 16% gewijzigd door twain4me op 11-09-2021 12:16 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:37

breinonline

Are you afraid to be known?

Mrahs schreef op donderdag 9 september 2021 @ 22:01:
[...]

Als alles echt wordt weggehaald zal ik me wel twee keer bedenken voor ik me weer laat aansluiten.

Voor het isoleren van een monument in combinatie met gasloos kan je eens naar de site van @Bram-Bos kijken: https://www.polderhuis.org/duurzaamrenoveren.html

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jan160
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 09:32
Ik heb gisteren de “laatste aanmaning” van Enexis gehad n.a.v het ongevraagd en geen opdracht gegeven tot het verzegelen van de meter twee jaar na beëindigen gascontract. Ze dreigen nu met een advocaat of deurwaarder. Blijkbaar hebben ze hierin nog geen keus gemaakt. Had wel een aangetekende brief gestuurd waarin de nota betwist is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
Mrahs schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 14:27:
[...]

Ik moet het nog zien. Bij verminderde vraag bij gelijkblijvend aanbod zakt de prijs dacht ik. En geloof me: er is nog heel veel aardgas. En dat aardgasnetwerk is volgens mij grotendeels op orde. Ik denk dat de kosten voor onderhoud mee zullen vallen. Voorbeeld: In mijn vorige huis is de gasbuis 10 jaar geleden vervangen voor kunststof. Kan nog lang mee. Mijn mening, voor wat het waard is.

Overigens ben ik al bezig om een garage te bouwen met op dak veel zonnepanelen +/- 8500Wp. Ik zal een heel eind komen op elektriek.
Er ligt nog best wat kilometers aan grijs gietijzer, nodulair gietijzer, staal en wit pvc in Nederland. Dat laatste begint nogal broos te worden. Als je er een steen op laat vallen zit er een gat in.

Dat neemt niet weg dat de netbeheerders landelijk bezig zijn de oude leidingen in hoog tempo te vervangen door kunststof leidingen.
Even zo zijn er nog veel dienstleidingen van staal die vervangen moeten worden door kunststof exemplaren.

Ik dacht dat er nog voor zo'n 250 jaar aardgas aanwezig is, wereldwijd, wat althans nu bekend is. We kunnen nog wel even vooruit. >:)

Acties:
  • +4 Henk 'm!
offtopic:
@Trichoglossus Ik ben bang dat de zuurstof voor die tijd op is... }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Mrahs schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 14:27:
Dus veel opbrengst in de zomer als de vraag gering is? Hoe ga je dat in de winter oplossen als het tegenovergestelde aan de hand is?

balansventilatie, zonneboiler, PV panelen, regenwaterhergebruik, inductie kookplaat, hotfill vaatwasser en wasmachine, Panasonic monoblock, HomeAssistant, alles LED-verlichting, A+++ witgoed, gasloos, PHEV en DIY 25kWh solarstorage

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Niet online
Trichoglossus schreef op zondag 12 september 2021 @ 18:12:Ik dacht dat er nog voor zo'n 250 jaar aardgas aanwezig is, wereldwijd, wat althans nu bekend is. We kunnen nog wel even vooruit. >:)
100 jaar planeet verzieken met co2 uitstoot is niet genoeg voor jou? jij wilt er nog 250 jaar bij doen? 8)7

balansventilatie, zonneboiler, PV panelen, regenwaterhergebruik, inductie kookplaat, hotfill vaatwasser en wasmachine, Panasonic monoblock, HomeAssistant, alles LED-verlichting, A+++ witgoed, gasloos, PHEV en DIY 25kWh solarstorage

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Roger_de_Poger schreef op maandag 13 september 2021 @ 13:06:
[...]

100 jaar planeet verzieken met co2 uitstoot is niet genoeg voor jou? jij wilt er nog 250 jaar bij doen? 8)7
Ik denk dat je dat 'beter' met gas kan doen dan met ander spul dat vaak zwart is.
Dat er een voorraad is betekent niet dat het direct op moet, het geeft ons wel tijd om alternatieven te zoeken.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mrahs
Roger_de_Poger schreef op maandag 13 september 2021 @ 13:02:
[...]

Dus veel opbrengst in de zomer als de vraag gering is? Hoe ga je dat in de winter oplossen als het tegenovergestelde aan de hand is?
Ik heb dus al een houtvergasser, daarmee kom ik de donkere maanden wel door. Met elektra wil ik tot laat in de herfst en vroeg in voorjaar warmstoken. Dan hoef ik er niet meer zoveel hout door te jagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrahs
[...]

Het gas co2 heeft maar een klein aandeel in een eventuele opwarming vd aarde (ben niet overtuigd, sorry). Het is de veeteeld die de grootste bron van broeikasgas is. Ik dacht wel 2/3.

Lachgas (N2O, distikstofoxide) komt vooral vrij uit grond die bemest is met kunstmest of dierlijke mest. Lachgas is een zeer sterk broeikasgas: 1 kilo lachgas heeft hetzelfde effect als 265 kilo CO2.

Dus we moeten niet van het gas af maar van het vlees af eigenlijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
Mrahs schreef op maandag 13 september 2021 @ 17:06:
[...]

Het gas co2 heeft maar een klein aandeel in een eventuele opwarming vd aarde (ben niet overtuigd, sorry). Het is de veeteeld die de grootste bron van broeikasgas is. Ik dacht wel 2/3.

Lachgas (N2O, distikstofoxide) komt vooral vrij uit grond die bemest is met kunstmest of dierlijke mest. Lachgas is een zeer sterk broeikasgas: 1 kilo lachgas heeft hetzelfde effect als 265 kilo CO2.

Dus we moeten niet van het gas af maar van het vlees af eigenlijk...
Levensduur van methaan in de atmosfeer is ongeveer 10 jaar. Lachgas is minder gunstig, dat kan wel 150 jaar duren. Maar CO2 is 300 tot 1000 jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AliBenAchtertas
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 20-11-2024
Jan160 schreef op zondag 12 september 2021 @ 17:11:
Ik heb gisteren de “laatste aanmaning” van Enexis gehad n.a.v het ongevraagd en geen opdracht gegeven tot het verzegelen van de meter twee jaar na beëindigen gascontract. Ze dreigen nu met een advocaat of deurwaarder. Blijkbaar hebben ze hierin nog geen keus gemaakt. Had wel een aangetekende brief gestuurd waarin de nota betwist is.
Ben wel benieuwd wat de volgende stap zal zijn van Enexis (if any). Ze blijven blaffen zonder dat ze echt bijten. Vind het wel allemaal een beetje intimiderend. Ik vermoed dat je niet de enige bent die af en toe gestalkt wordt door die achterlijke fluithazen van Enexis. Als dit voortduurt misschien eens de koppen bij elkaar steken om te kijken of er iets aan te doen valt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:58

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Modbreak:Graag weer on-topic! Gas gerelateerde zaken is prima, maar voor uitstoot gerelateerde praat verwijs ik naar De Duurzame Kroeg deel 4. Anders gaat hier gewoon de bezem door.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rommelzolder
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19-09 10:13
AliBenAchtertas schreef op maandag 13 september 2021 @ 18:46:
[...]

Ben wel benieuwd wat de volgende stap zal zijn van Enexis (if any). Ze blijven blaffen zonder dat ze echt bijten. Vind het wel allemaal een beetje intimiderend. Ik vermoed dat je niet de enige bent die af en toe gestalkt wordt door die achterlijke fluithazen van Enexis. Als dit voortduurt misschien eens de koppen bij elkaar steken om te kijken of er iets aan te doen valt?
Facebook of twitter gebruiken om de werkwijze aan de schandpaal te nagelen? Met referentie naar @Verwijderd

Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Jan160
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 09:32
Vandaag belde iemand van Enexis incasso met de vraag of en wanneer de nota betaald gaat worden. Deze meneer verteld dat hij geen enkele juridische grond heeft om mij een nota te sturen en dus ook niet betaal, niet de enige ben met dit soort zaken. Hierna werd het een beetje stil maar zei wel dat ik dan rekening houden met mogelijke vervolgstappen.
Afwachten maar weer wat deze zal zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-08 00:09

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Nou vandaag is de dag. Gasleiding en meter gaat eruit voor €0,01.
Als ik zie hoeveel man er loopt snap ik die prijzen wel die ze normaal proberen te vragen.
Hier verdienen ze dan zelfs niks erop me dunkt.

Be fast .... Be furious....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dirkdeman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-01-2024
Ik volg dit topic met grote belangstelling, maar mijn situatie is iets anders...
In 2019 hebben wij een nieuwbouwwoning gekocht. Deze is vanuit de bouw aangesloten op een warmtenet, dat door Warmtebedrijf Ede wordt geëxploiteerd. Omdat ik hun slechte prestaties, niet bestaande service, torenhoge kosten (we betalen nu bijna 2x meer aan energie dan in ons vorige huis uit 1991) zat was heb ik een warmtepomp geïnstalleerd. Ook met behulp van het Tweakers-forum.

Vóórdat ik de warmtepomp installeerde heb ik e.e.a. uitgezocht over het opzeggen van mijn contract bij Warmtebedrijf Ede. Zij houden de maximumtarieven aan die vastgesteld zijn in de warmtewet:
  • Een tijdelijke afsluiting (max. 2 jaar) kost €202,20 excl. BTW
  • Een definitieve afsluiting (inclusief verwijdering) kost €2525,26 excl. BTW
Belachelijke tarieven natuurlijk, maar omdat hun leveringstarieven zo hoog zijn is de warmtepomp alsnog rendabel, alleen wordt mijn terugverdientijd zo'n 20 maanden langer. Maar goed: liever betaal ik die kosten natuurlijk niet, en het voelt ook gewoon enorm oneerlijk.

Mijn vraag is: is het bij voorbaat kansloos om één van de Tweakers-routes te proberen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-09 20:37
@dirkdeman
Ik heb dit voorbij zien komen toen de nieuwe warmtewet werd ingevoerd en me er over verbaasd.
Volgens mij gaat zo'n afsluittarief namelijk in tegen (reeds eerder) bestaande consumenten wetgeving. Heb je nog apart aansluitkosten moeten betalen of zat dat verwerkt in de prijs van het huis?

Het lijkt mij een interessante casus om eens aan een rechter voor te leggen, vooral als je geen mogelijkheid had om het huis aan te schaffen zonder warmtenet aansluiting. Maar goed, daar moet je wel de motivatie, energie, tijd en geld voor hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dirkdeman
Dronium schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 15:47:
@dirkdeman
Ik heb dit voorbij zien komen toen de nieuwe warmtewet werd ingevoerd en me er over verbaasd.
Volgens mij gaat zo'n afsluittarief namelijk in tegen (reeds eerder) bestaande consumenten wetgeving. Heb je nog apart aansluitkosten moeten betalen of zat dat verwerkt in de prijs van het huis?

Het lijkt mij een interessante casus om eens aan een rechter voor te leggen, vooral als je geen mogelijkheid had om het huis aan te schaffen zonder warmtenet aansluiting. Maar goed, daar moet je wel de motivatie, energie, tijd en geld voor hebben.
De aanschafprijs zat (vermoedelijk) verwerkt in de aankoopprijs. Je kon het huis niet zonder kopen. Maar inderdaad, ik ben ook van mening dat het ingaat tegen het consumentenrecht. Motivatie en tijd heb ik genoeg, ik ben erg strijdbaar tegen die gasten. Wat geld betreft: zolang het me geen duizenden euro's kost wil ik er best wat tegenaan gooien.

Ik heb zojuist een korte mail verstuurd dat ik de levering op wil zeggen. Wordt vervolgd dus...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@dirkdeman Kijk ook even na met welke voorwaarden je akkoord bent gegaan. Misschien heb je die wel gekregen bij ondertekening van het koopcontract.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

@dirkdeman doet mij denken aan: https://www.stadsverarmin...adsverwarming-utrecht-zo/

Volgens mij was er een uitspraak maar weet niet of de wet nog gelijk is aan toen.

*** NIKS ***

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirkdeman
JeroenE schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 15:58:
@dirkdeman Kijk ook even na met welke voorwaarden je akkoord bent gegaan. Misschien heb je die wel gekregen bij ondertekening van het koopcontract.
Nope, niks gehad. We moesten alleen een papiertje invullen om het bankrekeningnummer door te geven. Verder nooit wat aan voorwaarden o.i.d. gezien. Is ook niet te vinden op hun website (standaard Wordpress templatetje, niks geen verbruiksgegevens inzien ofzo }:O ofzo. Het blijft een rare club: de helft van Ede draait op dit miljoenen kostende netwerk maar ze lijken qua backoffice meer op een éénmans-loodgieter. Zal blij zijn als ik daar vanaf ben...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirkdeman
Dit hebben ze sinds kort (zo rond de tijd dat ik begon te informeren…) staan. Maar er staat precies niets: neem contact met ons op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RagEnigma
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 17:15
https://warmtebedrijfede....te-af-te-nemen-als-klant/

Ben ik verplicht om warmte af te nemen als klant?
Nee, U bent niet verplicht om groene warmte af te nemen. De warmteset heeft altijd enig verbruik voor de warmhoudfunctie, maar wat u niet verbruikt (ruimteverwarming en warmt tapwater), betaalt u ook niet. De vaste kosten voor aansluiting, onderhoud en vastrecht betaalt u wel.

Oftewel opzeggen mag maar je blijft wel dokken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kees-Jan
RagEnigma schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 16:40:
https://warmtebedrijfede....te-af-te-nemen-als-klant/

Ben ik verplicht om warmte af te nemen als klant?
Nee, U bent niet verplicht om groene warmte af te nemen. De warmteset heeft altijd enig verbruik voor de warmhoudfunctie, maar wat u niet verbruikt (ruimteverwarming en warmt tapwater), betaalt u ook niet. De vaste kosten voor aansluiting, onderhoud en vastrecht betaalt u wel.

Oftewel opzeggen mag maar je blijft wel dokken.
Ik zie enige analogie met wat de netbeheerders (eigenlijk) zouden willen. En ook met de gasverlaters route...

Als je eea niet meer nodig hebt zou je dat "warmtecontract" (energiecontract) gewoon opzeggen en verder niets meer betalen. ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Niet online
@dirkdeman
Misschien goed om hier een nieuw topic over te starten en de krachten te bundelen, temeer steeds meer mensen met stadsverwarming geconfronteerd zullen worden en de daarbij behorende opzegproblematiek. Het is ook raadzaam om de nieuwe warmtewet erop na te slaan. Staat een hoop in...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Niet online
Kees-Jan schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 16:44:
[...]

Ik zie enige analogie met wat de netbeheerders (eigenlijk) zouden willen. En ook met de gasverlaters route...

Als je eea niet meer nodig hebt zou je dat "warmtecontract" (energiecontract) gewoon opzeggen en verder niets meer betalen. ;)
Zo makkelijk is het niet. De contracten zijn op geheel andere voorwaarden gebaseerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dirkdeman
Roger_de_Poger schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 16:45:
@dirkdeman
Misschien goed om hier een nieuw topic over te starten en de krachten te bundelen, temeer steeds meer mensen met stadsverwarming geconfronteerd zullen worden en de daarbij behorende opzegproblematiek. Het is ook raadzaam om de nieuwe warmtewet erop na te slaan. Staat een hoop in...
Daar heb ik ook over nagedacht. Aan de ene kant heb je gelijk, aan de andere kant: er zit zóveel expertise in dit topic...

De warmtewet heb ik van A tot Z doorgenomen. Die is redelijk duidelijk en compleet helder op het punt van opzeggen: dat kan, maar er mag flink geld worden gevraagd. Ik vraag me alleen af of dit niet in strijd is met het consumentenrecht: het principe 'betalen om niet meer te betalen' wordt daarin expliciet verboden (even los van het tussentijds opzeggen van een contract, dat is hier niet aan de orde).

[ Voor 28% gewijzigd door dirkdeman op 14-09-2021 17:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cold_as_ijs
dirkdeman schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 17:05:
[...]

Daar heb ik ook over nagedacht. Aan de ene kant heb je gelijk, aan de andere kant: er zit zóveel expertise in dit topic...

De warmtewet heb ik van A tot Z doorgenomen. Die is redelijk duidelijk en compleet helder op het punt van opzeggen: dat kan, maar er mag flink geld worden gevraagd. Ik vraag me alleen af of dit niet in strijd is met het consumentenrecht: het principe 'betalen om niet meer te betalen' wordt daarin expliciet verboden (even los van het tussentijds opzeggen van een contract, dat is hier niet aan de orde).
Hier zit het verschil tussen gas en warmtenet. Bij gas was het niet in de voorwaarden verwerkt dat je moest betalen bij opzeggen. Toen er teveel mensen begonnen op te zeggen zijn de netbeheerders wakker geworden en hebben ze geprobeerd dit achteraf nog steeds te kunnen claimen. Het hele consumentenrecht punt is niet getoetst bij de rechter (of heb ik dit gemist?).

Je hebt in wezen 2 opties. De eerste is de voorwaarde in je overeenkomst voor te leggen bij de rechter. Nadeel is dat dit mogelijk geld gaat kosten, paar duizend als je veroordeeld wordt om de kosten van de tegenpartij te betalen. Andere optie is de tweakers route, daar hangt het heel erg af van hoe ver het bedrijf het wil pushen. Durven ze de gang naar de rechter aan of zijn ze stiekem toch een beetje bang dat de juridische basis toch niet sterk genoeg is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

dirkdeman schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 15:36:
Ik volg dit topic met grote belangstelling, maar mijn situatie is iets anders...
In 2019 hebben wij een nieuwbouwwoning gekocht. Deze is vanuit de bouw aangesloten op een warmtenet, dat door Warmtebedrijf Ede wordt geëxploiteerd. Omdat ik hun slechte prestaties, niet bestaande service, torenhoge kosten (we betalen nu bijna 2x meer aan energie dan in ons vorige huis uit 1991) zat was heb ik een warmtepomp geïnstalleerd. Ook met behulp van het Tweakers-forum.

Vóórdat ik de warmtepomp installeerde heb ik e.e.a. uitgezocht over het opzeggen van mijn contract bij Warmtebedrijf Ede. Zij houden de maximumtarieven aan die vastgesteld zijn in de warmtewet:
Belachelijke tarieven natuurlijk, maar omdat hun leveringstarieven zo hoog zijn is de warmtepomp alsnog rendabel, alleen wordt mijn terugverdientijd zo'n 20 maanden langer. Maar goed: liever betaal ik die kosten natuurlijk niet, en het voelt ook gewoon enorm oneerlijk.

Mijn vraag is: is het bij voorbaat kansloos om één van de Tweakers-routes te proberen?
Google eens op "Wim Lentink stadsverwarming", misschien dat je wat nuttige tips tegenkomt, hij is bij mijn weten de enige hier in de stad (mogelijk zelfs de eerste in NL) die het is gelukt er vanaf te komen. Zie o.a. https://www.ad.nl/ensched...stadsverwarming~ac7d9287/

[ Voor 4% gewijzigd door Raven op 14-09-2021 17:42 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

Raven schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 17:36:
[...]

Google eens op "Wim Lentink stadsverwarming", misschien dat je wat nuttige tips tegenkomt, hij is bij mijn weten de enige hier in de stad (mogelijk zelfs de eerste in NL) die het is gelukt er vanaf te komen. Zie o.a. https://www.ad.nl/ensched...stadsverwarming~ac7d9287/
Beetje hetzelfde als Willem van den Brul in Utrecht. maar als de wet gewijzigd is geld dat wat er nu geld natuurlijk. Dat maakt het lastig.

Deze meneer kreeg ook Eneco op zijn knieën bij de rechter: https://www.stadsverarmin...den-Nederland-blocked.pdf

Maar dat was in 2016.

--Edit--
Lees punt 2.3 nog eens in het vonnis. Kan een belangrijk puntje zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door stuffer op 14-09-2021 18:26 ]

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
[...]

Dat is een discussie die buiten dit topic valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AliBenAchtertas
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 20-11-2024
Jan160 schreef op maandag 13 september 2021 @ 22:05:
Vandaag belde iemand van Enexis incasso met de vraag of en wanneer de nota betaald gaat worden. Deze meneer verteld dat hij geen enkele juridische grond heeft om mij een nota te sturen en dus ook niet betaal, niet de enige ben met dit soort zaken. Hierna werd het een beetje stil maar zei wel dat ik dan rekening houden met mogelijke vervolgstappen.
Afwachten maar weer wat deze zal zijn.
En weer dreigen met vervolgstappen. Afwachten maar weer. Volgende stap is een brief van Bosveld? |:(

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• josmeijer
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19-02 08:27
hallo,

ik heb na een korte afkoelperiode besloten om, nu (en zolang als) het gratis is zelf maar opdracht te geven om de boel te verwijderen.
Ik heb keurig de gegevens ingevuld op "mijnaansluiting" en na een lange radiostilte en wat telefoontjes mijnerzijds was de aanvraag eindelijk aangekomen.
Na nog langer wachten kon ik zelfs een afspraak maken met een aannemer, die zou met mij kontakt opnemen.
Kortom, een half jaar later heb ik maar eens achterhaald wie die aannemer was, en slaagde er na enig zoeken in om iemand aan de lijn te krijgen op een niveau waar kennis heerst.
Hij vertelde mij, en nu wordt het leuk, dat zij, en ook alle aannemers (in ieder geval in Friesland) momenteel in discussie zijn met de netbeheerder (Liander in mijn geval).
Zij vinden het grenzen aan waanzin om ieder individueel geval rucktsichtloos de tuin en straat om te spitten op zoek naar gasleidingen en die allemaal te verweijderen. Verder vragen zij zich af of de tuin niet een zaak voor diens eigenaar is, en voelen zich om die reden winig geroepen om aan de gang te gaan.
Zij denken dat afkoppelen van de hoofdgasleiding alle zorgen omtrent veiligfheid even afdoende zal wegnemen.
Maar Liander houdt de poot stijf en hij dacht dat deze patstelling nog wel eens een jaartje of meer kan duren omdat ook hun aanvoerders niet geneigd zijn om toe te geven.
Hoogst interessant :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bert_gasloos
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 07-09-2024
@josmeijer ik woon ook in Friesland met Liander als netbeheerder. Begin juli is bij mij de gasaansluiting verwijderd. De aannemer had duidelijk geen zin om de leiding uit de tuin te graven. Ze vroegen aan mij of ik de leiding weg wilde hebben of niet. Ik heb ze geantwoord dat zij daar zelf maar een keuze om moeten maken. Ze hebben de leiding dus alleen afgekoppeld van de hoofdleiding. De aansluiting was ook nog lek. Ik heb nog gevraagd of zij dit door gingen geven aan Liander omdat mijn aansluiting waarschijnlijk geen uitzondering zal zijn. Antwoord, doen we niet want Liander doet er niets mee. Die komen alleen als er klachten komen over een gaslucht. Over veiligheid gesproken

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jitta
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08-01 15:28
Als ik het niet helemaal fout heb heeft @Erwinned voordat hij met ons werkte hier een zaak over gewonnen. Maar dat weet @Bram-Bos veeeel beter.
dirkdeman schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 15:36:

Jitta, gasloos, CO2&energieneutraal sinds oktober 2018, kraan dicht, geen slotje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
dirkdeman schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 16:27:
Nope, niks gehad. We moesten alleen een papiertje invullen om het bankrekeningnummer door te geven.
Heb je daar nog een kopie van en weet je zeker dat er niet (in kleine, lichtgrijze) lettertjes staat dat je akkoord gaat met de voorwaarden?

Staat er in je koopcontract helemaal niets over de aansluiting op dit warmtenet? Je hebt toch allerlei afspraken gemaakt met projectontwikkelaar waar je het huis hebt gekocht? Daarin staat meestal van alles beschreven zodat duidelijk is wat er gebouwd gaat worden, meestal inclusief alledaagse zaken zoals de aansluitingen van de wandcontactdozen, wel of geen keuken (en zo ja, hoe die keuken er uit ziet) en noem maar op.

Als jij geen overeenkomst bent aangegaan met deze warmtenetpartij zit je natuurlijk ook niet aan hun voorwaarden vast. Maar dat maakt het ook wel onduidelijk op welke basis jij dan wel gebruik kan maken van hun diensten. Aangezien je dat wel doet (en ook voor betaald) is dat natuurlijk een beetje een grijs gebied. Zijn hun voorwaarden dan wel of niet van toepassing?

Het is voor die partij natuurlijk heel makkelijk als ze wel een papiertje of iets hebben waarin staat dat jij akkoord gaat met de voorwaarden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
JeroenE schreef op woensdag 15 september 2021 @ 09:13:
[...]
Heb je daar nog een kopie van en weet je zeker dat er niet (in kleine, lichtgrijze) lettertjes staat dat je akkoord gaat met de voorwaarden?
Ik ben geen jurist, maar voor zover ik weet mag in een overeenkomst de prijs niet geregeld worden in algemene voorwaarden. Het zou kunnen zijn dat de hoge afsluitkosten leiden tot dwaling: de klant is misleid bij het aangaan van het contract doordat die kosten niet genoemd zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@phicoh Ik heb eerlijk gezegd geen idee, volgens mij maken de voorwaarden gewoon deel uit van de overeenkomst (indien zo afgesproken natuurlijk).

De tarieven van de netbeheerders staan ook niet in de overeenkomst, maar op aparte "tariefbladen". Ook bij banken is het heel gebruikelijk dat er een algemeen contract is met de exacte prijzen in een ander document. Het eerste blijft dan ongewijzigd, terwijl de tarieven regelmatig (kunnen) wijzigen. Dat is dan ook een wijziging in de overeenkomst waarvan de bank je op de hoogte moet houden en de mogelijkheid geven om op te zeggen etc.

Wellicht is dat wel de reden waarom dat dan vaak een "tarievenblad" wordt genoemd? Ik heb dat wellicht te grof onder "algemene voorwaarden" genoemd.

Maar het zou natuurlijk niet zo kunnen zijn dat je enkel een machtiging hebt ondertekent voor automatische incasso (daar ga ik dan even van uit dat het dat was) zonder dat er verder een overeenkomst aan vast zit. Meestal is het natuurlijk andersom, je gaat een overeenkomst aan en dan teken je zo'n briefje om aan de betalingsvoorwaarden uit die overeenkomst te voldoen.

• SmokingSig
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 16:40
Interessant topic. Veel mensen die hier dus hun gas buitengooien.

Maar wat is dan jullie alternatief geworden voor verwarming ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
JeroenE schreef op woensdag 15 september 2021 @ 10:21:
@phicoh Ik heb eerlijk gezegd geen idee, volgens mij maken de voorwaarden gewoon deel uit van de overeenkomst (indien zo afgesproken natuurlijk).

De tarieven van de netbeheerders staan ook niet in de overeenkomst, maar op aparte "tariefbladen". Ook bij banken is het heel gebruikelijk dat er een algemeen contract is met de exacte prijzen in een ander document. Het eerste blijft dan ongewijzigd, terwijl de tarieven regelmatig (kunnen) wijzigen. Dat is dan ook een wijziging in de overeenkomst waarvan de bank je op de hoogte moet houden en de mogelijkheid geven om op te zeggen etc.

Wellicht is dat wel de reden waarom dat dan vaak een "tarievenblad" wordt genoemd? Ik heb dat wellicht te grof onder "algemene voorwaarden" genoemd.

Maar het zou natuurlijk niet zo kunnen zijn dat je enkel een machtiging hebt ondertekent voor automatische incasso (daar ga ik dan even van uit dat het dat was) zonder dat er verder een overeenkomst aan vast zit. Meestal is het natuurlijk andersom, je gaat een overeenkomst aan en dan teken je zo'n briefje om aan de betalingsvoorwaarden uit die overeenkomst te voldoen.
Dit is natuurlijk iets voor een jurist die gespecialiseerd is in contractrecht. Maar goed dit is wat ik er van weet.

De wet maakt onderscheid tussen bedingen die de kern van de overeenkomst aangeven (prijs, wat er geleverd wordt) en bedingen die in het algemeen hetzelfde zijn in meerdere overeenkomsten. Zoals hoe je op moet zeggen, regels bij misbruik, schade, etc.

Die bedingen die hetzelfde zijn in meerdere overeenkomsten worden algemene voorwaarden genoemd.
Bij algemene voorwaarden is mogelijk dat de andere partij actie moet ondernemen om ze in te zien. Bijv. als je in winkel iets koopt dat ga je accoord met de algemene voorwaarden. Maar het is niet zo dat je die bij de kassa eerst ondertekent. Er zijn ook beperkingen aan wat er in algemene voorwaarden mag staan.

Als je een contract ondertekent en het bestaat uit meerdere onderdelen, waaronder een tarievenblad, dan is er niets aan de hand. Maar als je een contract ondertekent en je krijgt het tarievenblad niet eens te zien, dan kan er sprake zijn van een ongeldig contract.

Hetzelfde kan opgaan voor een contract waarbij een opzegtarief alleen in de algemene voorwaarden genoemd wordt. Het kan zijn dat de rechter zo'n beding nietig verklaart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• internetinfo
SmokingSig schreef op woensdag 15 september 2021 @ 10:38:

Het overgrote deel zal zijn overgestapt op de warmtepomp. Een klein deel heeft bij oplevering van de nieuwe woning ongevraagd een gasaansluiting zonder dat er ook maar één m3 is verbruikt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:55
SmokingSig schreef op woensdag 15 september 2021 @ 10:38:

Sommige zullen hun het al warm genoeg krijgen van dit soort avatars :+

Ik gooi overigens het gas niet buiten. Dat wil de netbeheerder juist. Ik gebruik het niet meer, maar enige vorm van gastoevoer mag hier mogelijk blijven. Liever geen aardgas meer. Liever - wanneer duurzaam haalbaar en zinvol - waterstof.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmokingSig
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 16:40
internetinfo schreef op woensdag 15 september 2021 @ 10:45:
[...]

Het overgrote deel zal zijn overgestapt op de warmtepomp. Een klein deel heeft bij oplevering van de nieuwe woning ongevraagd een gasaansluiting zonder dat er ook maar één m3 is verbruikt.
Goed even uitvissen die warmte pompen, want er zijn er een heel wat.

Nu de gasprijs hier in BE helemaal de pan uitvliegt maar toch eens in verdiepen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
phicoh schreef op woensdag 15 september 2021 @ 10:40:
Als je een contract ondertekent en het bestaat uit meerdere onderdelen, waaronder een tarievenblad, dan is er niets aan de hand. Maar als je een contract ondertekent en je krijgt het tarievenblad niet eens te zien, dan kan er sprake zijn van een ongeldig contract.
Dat snap ik, maar dat is natuurlijk wel lastig aan te tonen dat jij iets niet hebt gekregen, zeker als je wel iets hebt ondertekent waarin staat vermeld dat de prijzen in dat tarievenblad zijn te vinden.
Hetzelfde kan opgaan voor een contract waarbij een opzegtarief alleen in de algemene voorwaarden genoemd wordt. Het kan zijn dat de rechter zo'n beding nietig verklaart.
Dat weet ik dus niet zeker. Er kan een heleboel in de algemene voorwaarden staan die nadelig zijn voor de consument, maar dat wil niet per se zeggen dat ze allemaal ongeldig zouden kunnen zijn.

Maar goed, in het geval van @dirkdeman lijkt er helemaal niets te zijn ondertekent. Misschien wel een idee als aan die warmteleveringspartij gevraagd wordt of ze een kopie van de getekende overeenkomst kunnen opsturen.

@SmokingSig wij hebben een warmtepomp, dat zal in het merendeel van de gevallen zo zijn denk ik. Ik weet alleen van @Mrahs dat die een houtvergasser gebruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:55

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fishman
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19-09 12:02

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
JeroenE schreef op woensdag 15 september 2021 @ 10:56:
[...]
Dat snap ik, maar dat is natuurlijk wel lastig aan te tonen dat jij iets niet hebt gekregen, zeker als je wel iets hebt ondertekent waarin staat vermeld dat de prijzen in dat tarievenblad zijn te vinden.
Om discussie te voorkomen zal een partij die een jurist naar de procedure heeft laten kijken in het algemeen er voor zorgen dan bij het ondertekenen tenminste een paraaf gezet wordt op alle bijlagen (en vaak zelfs alle pagina's). Verder is het gebruikelijk om alles in tweevoud te doen, dus klant zou ook een ondertekende versie moeten hebben.

Als bijv. het tarieven blad niet ondertekend is, dan kan het een lastige discussie worden of de klant dat blad echt gezien heeft of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
phicoh schreef op woensdag 15 september 2021 @ 11:28:
Om discussie te voorkomen zal een partij die een jurist naar de procedure heeft laten kijken in het algemeen er voor zorgen dan bij het ondertekenen tenminste een paraaf gezet wordt op alle bijlagen (en vaak zelfs alle pagina's). Verder is het gebruikelijk om alles in tweevoud te doen, dus klant zou ook een ondertekende versie moeten hebben.
Dan heb je het inderdaad goed geregeld. Maar dat lijkt eerder uitzondering dan regel te zijn. Heb jij je het leveringscontract voor energie in tweevoud ondertekent inclusief alle bijlagen en de ATO die de leverancier namens jou gaat sluiten met de netbeheerder?

Ik kan me niet eens herinneren wanneer ik voor het laatst alle bijlagen van een contract heb geparafeerd. In ieder geval niet van mijn leveringscontract voor energie :P Dan heb ik het nog niet eens over de ATO, maar de laatste keer dat ik wisselde van leverancier was het een handjevol keer klikken op een website en meer niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• phicoh
JeroenE schreef op woensdag 15 september 2021 @ 11:36:
[...]
Dan heb je het inderdaad goed geregeld. Maar dat lijkt eerder uitzondering dan regel te zijn. Heb jij je het leveringscontract voor energie in tweevoud ondertekent inclusief alle bijlagen en de ATO die de leverancier namens jou gaat sluiten met de netbeheerder?

Ik kan me niet eens herinneren wanneer ik voor het laatst alle bijlagen van een contract heb geparafeerd. In ieder geval niet van mijn leveringscontract voor energie :P Dan heb ik het nog niet eens over de ATO, maar de laatste keer dat ik wisselde van leverancier was het een handjevol keer klikken op een website en meer niet.
Inderdaad. Bij mijn huidige energieleverancier heb ik ergens op een website geklikt. Nu zal dat voor de energieleverancier meestal geen probleem zijn. Je kan natuurlijk wel discussie krijgen over een jaarcontract of zo. Maar waarschijnlijk in de praktijk niet echt een probleem.

Wat betreft die ATO, dat is natuurlijk een bizarre constructie. De energieleverancier wordt geacht de consument te informeren over de inhoud van de ATO, maar als dat niet gebeurt, dan is het niet de energieleverancier, maar de netbeheerder die een probleem heeft. Maar ik geloof dat tot nu toe netbeheerders niet echt succesvol zijn met hun beroep op de ATO. Vooral als ze een beroep doen de ATO terwijl de levering van energie al lang stop gezet is. Zonder ATO geldt natuurlijk wel de gaswet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:42
SmokingSig schreef op woensdag 15 september 2021 @ 10:55:
[...]

Goed even uitvissen die warmte pompen, want er zijn er een heel wat.

Nu de gasprijs hier in BE helemaal de pan uitvliegt maar toch eens in verdiepen...
geen idee wat jouw gas prijzen zijn.
maar de NL prijzen zitten nu rond de 1,01 tot 1,12€ de m3. (ik gemiddel voor de rest van het verhaal op 1,05€/m3)

maar dat is niet alles.
doordat ik al een lange tijd onder de 500m3 per jaar gebruik heb ik een gereduceerd aansluit tarief van maar € 133,82€ (captar)
en een leverancier tarief van 45€.

de +/- 150m3 gas die ik dus gebruik kom ik uit op:
((150 x 1,05) + 133,82 + 45€ )/ 150m3 = +/- 2,22 €/m3 wat ik all-in afreken per m3 gas.
(tja weinig gebruiken maakt de prijs per m3 gas erg duur als je het vastrecht er bij rekent.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
phicoh schreef op woensdag 15 september 2021 @ 12:11:
[...]
Zonder ATO geldt natuurlijk wel de gaswet.
Voor een warmtenet geldt artikel 4a eerste lid "Indien een leverancier een aansluiting afsluit van een warmtenet of een inpandig leidingstelsel of gedeeltelijk afsluit van een systeem als bedoeld in artikel 5, vierde lid, brengt hij daarvoor ten hoogste een door de Autoriteit Consument en Markt vast te stellen tarief in rekening."

En bij de ACM (https://www.acm.nl/nl/warmtetarieven):
Afsluitbijdrage warmte 277,88 (tijdelijk) / 3.199,62 (definitief)

Dus ik kan me voorstellen dat je daar ook zonder contract aanvast zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@phicoh Dat is dat alleen een beperking van het maximum tarief. Volgens mij hoeft dat niet gelijkt te betekenen dat er dan een grondslag is om dat tarief in rekening te brengen. Als jij met je leverancier bent overeengekomen dat een afsluiting gratis is dan kunnen ze niet na x jaar (als jij je huis wil laten afsluiten) roepen dat je nu toch een hoog bedrag moet betalen omdat het zo in de warmtewet staat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• phicoh
JeroenE schreef op woensdag 15 september 2021 @ 13:44:
@phicoh Dat is dat alleen een beperking van het maximum tarief. Volgens mij hoeft dat niet gelijkt te betekenen dat er dan een grondslag is om dat tarief in rekening te brengen. Als jij met je leverancier bent overeengekomen dat een afsluiting gratis is dan kunnen ze niet na x jaar (als jij je huis wil laten afsluiten) roepen dat je nu toch een hoog bedrag moet betalen omdat het zo in de warmtewet staat.
Dat zou een goede insteek kunnen zijn: geen onderdeel van het contract, dan geen grond voor het in rekening brengen van afsluitkosten.

En dan de wet uitleggen als het recht om afsluitkosten in rekening te brengen mits contractueel overeengekomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@phicoh ja, dat is precies de redenatie die ook bij de netbeheerders is toegepast. Geen echte overeenkomst, zelfs indien wel dan geen prijzen van te voren genoemd etc. Dan kan je niet ineens zo veel jaar later besluiten dat men honderden euro's moet betalen.

Wat dat betreft heeft @cold_as_ijs volgens mij wel gelijk. Er is nooit gebruik gemaakt van het Europese consumentenrecht over "afsluitboetes" omdat het al eerder strandde op het feit dat dit nooit van te voren was gecommuniceerd. Dan kan je dus ook niets in rekening brengen.

Maar goed, het wordt wel allemaal heel hypothetisch zo lang @dirkdeman zijn overeenkomst niet heeft gevonden.

In de model overeenkomst worden die afsluitkosten overigens niet benoemd. Als je dat wil weten moet je contact opnemen staat er letterlijk in artikel 3.1. Ook op het tarievenblad wat in de overeenkomst wordt genoemd staan de afsluitkosten niet vermeld.

Ik ben geen jurist, maar het lijkt mij toch een duidelijk geval van: u heeft deze afsluitkosten niet duidelijk van te voren aan de consument gemeld en dus zijn ze niet van toepassing.

De algemene voorwaarden staan ook online, maar ik zag zo snel niet iets heel spannends mbt de prijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees-Jan
6.6. Zowel de verbruiker als het bedrijf kunnen de overeenkomst tot levering opzeggen. Opzegging door de verbruiker dient schriftelijk met inachtneming van een opzegtermijn van minimaal 30 (dertig) dagen te
geschieden, tenzij het bedrijf een andere wijze en/of termijn van opzegging aanvaardt. Opzegging door
het bedrijf dient gemotiveerd en schriftelijk te geschieden en is slechts mogelijk in geval van
zwaarwichtige belangen en met inachtneming van een opzegtermijn van minimaal 90 (negentig) dagen.
6.7. Indien de verbruiker de overeenkomst niet tijdig heeft opgezegd, alsmede indien het bedrijf niet binnen de opzegtermijn in de gelegenheid is gesteld de voor de beëindiging van de overeenkomst noodzakelijke handelingen te verrichten, blijft de verbruiker gebonden aan hetgeen in of krachtens deze algemene voorwaarden is bepaald, totdat hij aan al zijn daaruit voortvloeiende verplichtingen heeft voldaan.
Ik zie wel mooie overeenkomsten met hoe het bij de netbeheerders is "geregeld"

Pagina: 1 ... 26 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.