DataGhost schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 14:57:
[...]
Nou ja, dat hangt natuurlijk van je point of view af. Zoals ik het altijd begrepen heb was het budgetplafond vooral in het leven geroepen om de exorbitante
ontwikkelbudgetten een halt toe te roepen, niet het "wisselgeld" van schades. Het was namelijk oneerlijk om tegen een team te moeten strijden dat gewoon 3x zoveel geld in de ontwikkeling van hun wagen gooit, daar kan je niet tegenop zonder een freak uitvinding. Dus daarom de budgetcap, om dat meer in lijn te brengen met andere teams. Maar als je het dus nog steeds als een ontwikkelbudget ziet (ook al is het als algemeen-behalve-sommige-dingen-budget opgeschreven) kan je voor alle teams schade, en dan met name die buiten eigen schuld, als iets zien wat niet in die cap hoeft te vallen zonder dat dat al teveel oneerlijke concurrentie geeft. Er kan immers nog steeds niet meer aan de ontwikkeling uitgegeven worden. Het is nu nog steeds een post onvoorzien, als beide auto's elke race voor 1 miljoen crashen heb je het per seizoen gauw over 40 miljoen, bijna een derde van de budgetcap.
Het is nu ondanks de schade die Mercedes eerder dit jaar had toch een oneerlijk speelveld, er is direct en indirect door Mercedes al een veelvoud van hun eigen schade aan Red Bull uitgedeeld en dat gaat gewoon direct uit hun ontwikkelbudget. Doe het laat genoeg in het seizoen en je hebt kans dat een ander team gewoon een race moet missen omdat ze anders het budget overschrijden en hun hele seizoensresultaat zien verdampen. Dat is op zichzelf al een incentive om gevaarlijke situaties uit te lokken. Niet dat ik daarmee suggereer dat dat nu al gebeurt, maar verleidelijk is het in ieder geval. Om het een en ander aan incentives de andere kant op een halt toe te roepen zou er wel een schade-budget kunnen zijn, dat je per jaar bijvoorbeeld maximaal 5 miljoen aan schades mag besteden buiten de normale budget-cap om, maar dat verder dus nergens anders aan mag besteden.
Ik begrijp wat je bedoel en ook je punt.
Zoals ik het heb begrepen is het ook bedoeld om de kosten in zijn geheel te drukken. De salarissen waren ook onderdeel van de gesprekken en zijn nu geen onderdeel maar moeten geloof ik wel onderdeel er van gaan uitmaken. Links om of rechtsom er zijn te veel teams vertrokken vanwegen de kosten.
Daarnaast ben ik van mening dat hoeveel regels je ook ooit zal bedenken, autosport zal nooit eerlijk zijn. En dat op een bepaald punt teams het er mee zullen moeten doen. Ze hebben ook allemaal ingestemd met deze regels.
Maar mijn bron van ergenis begint ergens anders. Er is gesproken hoe om te gaan over het overschrijven van de budget cap. RbR (en ik weet niet of het alleen RbR was) wilde dat afdoen met alleen een geld boete.
Dat komt er op neer dat als je maar kapitaal krachtig ben je net zoveel uit kan geven als je zelf wil zolang je ook maar de geld boete kan voldoen. En geeft ook wel hoe bepaalde teams denken. Alles lossen ze op met geld. En nu lopen ze er eens tegenaan dat ze iets niet met geld kunnen oplossen.
En dan nu hun klaagzang over de schade van rus aan bot, en bot + ham aan max en perez.
We zijn in alle jaren te veel teams verloren door het geld. En daar zal best mismanagement bij zitten, maar echt niet allemaal.
Het zal de sport fundamenteel veranderen, en ik denk ter goede.
Maar stel dat je een oplossing heb voor de kosten, wat is het volgende? Moet er dan een oplossing komen voor de misgelopen punten?
Ik ben groot voorstander van de lijn te trekken waar hij nu is getrokken.
En ik vind het helemaal niet erg als mclaren of ferrari of wie dan ook wint omdat merc tegen rbr is aangereden.
Ik geef toe dat het zuur is als ham wint. Maar waar er twee vechten om een been, mag van mij een derde er best mee vandoor gaan.